May 26, 2013

Kitab Fadhail Amal itu sesat?

(Tanya sama abang keretamayat, betul ke Kitab Fadhail Amal mengandungi hadis dhaif dan maudhu?)

Soalan pembaca:

“Salam En. Hamka,boleh tak En.hamka beri pencerahan mengenai video ini ? katanya kitab fadhail amal mengandungi sebanyak 80% hadis daif dan palsu, mohon pencerahan kerana pernah terbaca dalam entry lama cik Hamka menggalakkan laki bini membaca kitab ini di rumah waktu malam selepas isyak selama setengah jam untuk wujudkan suasana agama. Jika kitab ini banyak hadis palsu, mohon en Hamka betulkan entry yang lama itu.

Hamka said:

Bab kitab Fadhail itu, kita kena faham satu perkata, kitab  itu adalah kitab KOMPILASI hadith termasuk kompilasi pandangan ulamak berkenaan hadis Fadhail amal, dan di tulis oleh Pakar hadith yang mempunyai pengalaman berpuluh puluh tahun khatam ilmu hadis, maka adalah tidak cerdik jika orang komplen kitab kompilasi kerana kitab tu bukan baru di reka, tapi di petik dari beratus ratus kitab, jadi jika nak komplen, pergilah rujuk kitab yang beratus ratus tu, dan jika tak jumpa, itu menunjukan orang yang komplen bukan pakar hadith, tapi 'pemalas', dan belajar mungkin nak dapatkan sijil PhD  sahaja.., patut mereka cakap, oh hadith bab Nabi keluar tangan dari kubur di petik dari kitab XYZ, kitab tu tak betul kerana penulis kitab tu adalah ABC, baru betul nak komplen, 

Tapi jika komplen, tak tahu asal usul hadith, dah telefon penerbit sana tapi tak paham bahasa, alasan tah apa-apa, kelakar!, sebab dia ingat hadith ni setakat apa yang dia belajar, nasib baik ustaz ni sokong UMNO, jika sokong PAS, tentu rosak nama ISLAM pada parti PAS- woha!



Ps: Tolong paham mengenai perbezaan antara hadis daif dan hadis maudhu, dan tolong paham perbezaan kitab guna pendapat sendiri dengan kitab kompilasi, jika tak paham ni, tak layak korang nak komplen hadis, adohai..

******

UPDATE: 28 Mei 2013.

Rupanya, kritikan UFB bukan pada kitab Fadhail Amal yang selalu orang Tabligh baca yang mengandungi Fadhail Solat, zikir, quran, dan dakwah, tapi kritikan UFB adalah kepada kitab Fadhail yang lain iaitu kitab Fadhail sedekah dan Haji, kesilapan UFB mungkin sebab tajuk sama., atau beliau mungkin tidak tahu kitab Fadhail haji dan sedekah tidak dibaca dalam majlis taklim orang tabligh, patutlah bila aku baca kitab Fadhail yang selalu orang tabligh baca tak pernah jumpa kisah tangan Nabi keluar dari kubur, sekali salah kitab daa..,

Akhir kata, walaupun kitab Fadhail Haji dan Fadhail sedekah belum aku  baca, aku tetap bersangka baik dengan penulis kitab tersebut kerana beliau adalah pakar hadis dan kitab itu bukan kitab baru tapi kitab kompilasi, apapun kita doakan semoga UFB dan kita semua beroleh hidayat yang berkekaan.., amin.

Rupanya kitab fadilat sedekah dan haji, sila take note.

65 comments:

hakim hulaimi said...

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=s8w27Eeczdg

Anonymous said...

sesetangah pengikut ajaran tabligh tidak sedar atau mungkin tidak tahu hadith dhaif hanya boleh diamalkan tidak boleh diguna untuk berhujah, apatah lagi jika hadith itu kategori maudhuk.

Anonymous said...

UStaz Fathul Bari membuat kajian doktor falsafah dalam hadith dan kajian detail tersebut merujuk kepada kitab fadhail a'mal yg dipakai tabliqh, kajian beliau mendapat anugerah sebagai kajian terbaik dalam bidang hadith di UIA, dengan mendapat pangkat cemerlang dan dinobatkan sebagai kajian terpilih untuk penerbitan University dan disyorkan untuk beliau membuat pembedahan kitab2 lain.

untuk pengetahuan pembaca beliau Ustaz Fathul Bari berlatar belakangkan pengajian hadith dari Degree, master dan PHD. Merupakan pelajar cemerlang dalam bidang hadith.

Seorang yg pakar dalam bidang hadith memberi komentar kita sebagai orang jahil hormat dan terima. Ustaz Azhar Idrus tidaklah bidang beliau utk memberi komentar pasal hadith, seorang doktor biasa tidak sama dengan seorang pakar bedah.

Moga kita mengenal guru dan pakar2 ilmu dan mempelajari dengan mereka.

Wallahua'lam

Anonymous said...

Memang jika dibaca pada isi kandungan kitab fadhilat amal mcam banyak merapu..

Ustaz Hambali said...

"Kemungkinan besar tidak ada hadith yang disepakati oleh semua ulama' sebagai maudhu'. Bagaimana pun terdapat hadith yang dianggap dha'if atau lemah malah dilabel sebagai palsu oleh sebahagian ulama'. Pengarang kitab Fadha'il Amal yang mulia (Maulana Zakariyya rah.) sendiri telah menyentuh tentang perkara ini. Kitab 'Tadribur Rawi' menerangkan bahawa adalah dibolehkan menggunakan hadith dho'if berkaitan dengan fadhilat atau kelebihan-kelebihan amal. Jika sebaliknya, apa yang kamu akan perkatakan tentang Ibn Majah (rah.) apabila Ibn Jauzi (rah.) mengatakan bahawa kebanyakan daripada hadith-hadith yang diriwayatkan oleh beliau sebagai maudhu'? Ibn Majah adalah sebahagian dari silibus madrasah malah salah satu dari 6 kitab sahih. Ibn Majah (rah.) tidak menyebut pun hadith-hadith tersebut sebagai maudhu'. Malah kitab beliau digunakan tanpa sebarang bantahan.

Pengarang kitab Fadha'il Amal sangat berhati-hati. Beliau telah menerangkan tentang hadith-hadith yang sesetengah ulama' mengatakan sebagai maudhu'. Jika sekiranya semua ulama bersepakat bahawa hadith-hadith tersebut adalah maudhu', beliau sekali-kali tidak akan meriwayatkannya."

Anonymous said...

UStaz Fathul Bari membuat kajian doktor falsafah dalam hadith dan kajian detail tersebut merujuk kepada kitab fadhail a'mal yg dipakai tabliqh, kajian beliau mendapat anugerah sebagai kajian terbaik dalam bidang hadith di UIA, dengan mendapat pangkat cemerlang dan dinobatkan sebagai kajian terpilih untuk penerbitan University dan disyorkan untuk beliau membuat pembedahan kitab2 lain.

untuk pengetahuan pembaca beliau Ustaz Fathul Bari berlatar belakangkan pengajian hadith dari Degree, master dan PHD. Merupakan pelajar cemerlang dalam bidang hadith.
Maulana Zakariyya Al-Kandahlawi pula adalah ulamak dan pakar hadis terkenal di india dan arab, Ketika usia 17 tahun, minat utamanya mulai terfokus pada bidang kajian ilmu hadis. Beliau mempelajari 5 dari 6 kutubussittah. Bahkan beliau sempat belajar untuk kedua kalinya kitab Sahih Bukhari dan Sunan at-Tirmizi kepada Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri. Maulana Zakariyya memulai karier mengajarnya pada tahun 1335H, ketika beliau ditunjuk untuk mengajar di mata pelajaran nahwu, saraf dan sastera. Pada tahun 1341H, kemudian ditunjuk untuk mengajar tiga bahagian dari kitab Sahih Bukhari dan pada tahun 1344H ditambah lagi mengajar kitab Mishkat al-Masabih. Pada tahun 1345H, beliau berkesempatan mengunjungi tanah suci. Di Madinah beliau tinggal selama 1 tahun dan selama itu mengajar Sunan Abi Daud di Madarasah Ulum Shar’iyyah. Di Kota Nabi ini, Maulana mulai menulis Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik, syarah kitab Al-Muwatta’nya Imam Malik, ketika itu beliau berumur 29 tahun. Ketika kembali ke India, beliau mulai lagi mengajar kitab Sunan Abi Daud, Sunan al-Nasai, Al-Muwatta Imam Muhammad dan separuh bagian dari Sahih Bukhari, separuhnya lagi diajarkan oleh direktur madrasah. Setelah sang direktur wafat, tugas mengajar Sahih Bukhari ini diberikan seluruhnya kepada Maulana Zakariyya. Selama hidup beliau, beliau telah mengajar separuh bahagian pertama dari Sahih Bukhari selama 25 kali, mengajar seluruh kitab tersebut selama 16 kali dan mengajar kitab Sunan Abi Daud sebanyak 30 kali. Karier beliau mengajar bertahan sampai tahun 1388H, ketika beliau menderita sakit mata yang tidak memungkinkan lagi untuk terus mengajar. Kecintaan Maulana Zakariyya pada agama, terutama pada kajian ilmu hadis, sangat total. Total waktu yang dihabiskan beliau untuk belajar dan mengajar hadis adalah selama kurang lebih 60 tahun.
Dalam kurun waktu tersebut beliau juga telah menulis lebih dari 80 kitab yang sangat tinggi nilainya dan diakui oleh para ulama di seluruh dunia. Beberapa kitab yang beliau tulis dalam bidang kajian hadis antara lain ; Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik (syarah dari kitab Muwatta Imam Malik, terdiri dari 6 jilid), Lami’ al-Dirari ‘ala Jami’ al-Bukhari (syarah dari kitab Sahih Bukhari), Syarah Muslim (syarah Sahih Imam Muslim), Juz’ Hajjat al-Wida’ wa ‘Umrat al-Nabi (Berisi tentang haji dan umrah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w., juga memuat tentang masalah hukum haji, lokasi, dan tempat-tempat yang pernah dilalui atau disinggahi oleh Rasuulllah s.a.w.), Khasa’il Nabawi Sharh Shama’il al-Tirmidhi (syarah dan komentar terhadap kitab al-Shama’il al-Muhammadiyya-nya Imam Tirmidzi yang berisi tentang hadis-hadis yang berkenaan dengan peri kehidupan Nabi Muhammad s.a.w.) dan beberapa kitab lainnya.

Renung renungkan perbandingan ini.

Anonymous said...

Muhammad Zakariya authored works both in Arabic and Urdu. A number of them treat specialized subjects intended for scholars and the rest have been written for the general public.
His first written work was a three-volume commentary of Alfiyah Ibn Malik, which he wrote as a student when he was only thirteen.
His work, Fadha'il-e-Qur'an has been translated into eleven languages, Fadha'il-e-Ramadan into twelve languages, and Fadha'il-e-Salaah into fifteen languages.
According to Wali ad-Din Nadwi, Muhammad Zakariya wrote 4 books on tafsir and tajwid, 44 books on hadith and its related sciences, 6 books on fiqh and its related sciences, 24 historical and biographical books, 4 books on aqidah, 12 books on zuhd (abstinence) and riqaq (heart-softening accounts), 3 books on Arabic grammar and logic, and 6 books on modern-day groups and movements.
According to Muhammad Shahid Saharanpuri (Muhammad Zakariya's maternal grandson), his written works amount to 103, of which 42 have been published and 61 remain unpublished. He wrote 2 books on tafsir, 60 books on hadith, 4 books on fiqh and usul al-fiqh, 22 books on tarikh and sirah, 2 books on tajwid and qira'ah, 3 books on Arabic grammar, classical logic, and geometry, 3 books on suluk and ihsan, 4 books in defense of Islam, and 3 books on miscellaneous subjects

MGDA said...

bukan untuk level orang umum nih..hehehe kena banyak belajar lagi

Anonymous said...

Perkara yang tak rosak akidah, tak payahlah nak bergadoh dan berbahas sampai pening kepala, terima jer pendapat sahabat Nabi dan ulamak, adohai...

lagi satu Kalau Pas bawak nama Islam...Tabligh bawak apa?...apa kalau korang masuk rumah orang ngerling anak pompuan orang, orang ingat ko bangali jual roti ker?

Amyruul Luqman said...

aku pun kekadang tak dapat fahamkan persoalah hadis nie...memang kata bukan dalam bidanglah..jadi memang kena sentiasa tanya ahli ulamak yang mahir....

Anonymous said...

Klu yang baik ikut ja,yang menyuruh buat salah jangan ikut.itu asas.klu hadis ia sunnah,klu bukan hadis yang baik,bt dapat pahala.cth buka aurat dgn sengaja wajib ditegur oleh pakar ugama,bagi yang lemah dgn hati ja dah lemah sgt.kitab apa pun yg baik takda masalah.yang lagho atau barcanggah untuk keburukan,jgn ikut.sedangkan imam syafie dan imam hambali berbeza pendapat,apatah lagi yang ada sekarang.Yang Penting dalam hidup Ikut arahan Allah(Alquran)Nabi(sunnah) inshaAllah selamat.jika tiada Ijmak ulamak(ulamak ramai bersepakat) dan akhirnya Qias.ini yang wajib ditaati sebagai manusia yang beriman.yang baik diikuti,yang buruk dijauhi.

Karaakun said...

Duk sibuk nak kata ni dhoif,ni palsu,sehingga lupa tugas sebenar...semoga UFB dapat hidayat sbgaimana Allah telah ubah hati2 mereka yg lebih teruk drpd dia mengututk mengata terhadap kitab Fadhail Amal.

Anonymous said...

senang je... ni semua ketetapan allah.. allah nk tengok siapa yg beriman padaNya dan siapa yg kufur padaNya.. selagi seseorang itu xnak beriman padaNya selagi tu la diberi berbagai bagai alasan... dlm al quran banyak cerita org macam tu... sesungguhnya allah saja la yang memberi hidayat....

Anonymous said...

Assalam,

Saya menjadi saksi hidup bahawa ramai manusia yang berubah setelah membaca dan menghayati Kitab Fadail Amal. Dari tak solah kepada solah dari tak posa kepada posa. Dulu rockers sekarang rockers juga tapi jaga solah dan berposa. Dulu dangdut dunia, sekarng dangdut agama. Dulu film dunia sekarang filem agama.

Hadrat Maulana Zakaria rah. bukan setakat pakar hadith tetapi ibu bapa, ibu bapa saudara serta tok lelaki dan tok perempuan dikedua-dua belah pihak adalah hafiz dan hafizah.

Kita jauh dari faham sebenarnya tentang agama sebagaimana jauhnya kita/saya dari amalan agama. Saya hanya layak untuk beristighfar...

Khalid

P/s: Masyallah!!! Ustaz Hambali is in the house...2 thumbs up Ustaz!!! Insyallah I'll be one step behind you and my learned & beloved brother Hamka.

Doa karo....

adam said...

kitab fadail hadis daif dan hadi palsu??? alamak dah lapuk kot citer ni, sepatutnya hamka x payah layan, dan x perlu post pun,

Anonymous said...

Bagus hamka tulis, aku sudah lama nak cari jawapan simple tapi makan dalam, (Y)

Anonymous said...

Dlm BN raikan kemenangan besar di Perlis pada PRU13 UFB kalah di N15 Sanglang...ish ish. Kenapa depa tolak UFB ni?

Pak Jabit

Anonymous said...

kena semak balik ustaz bari punya tesis, jika 80 perarus hadis palsu dan daif, tak patutu beliau lulus dalam kajian, saya juga mengikut kajian proposal untuk tesis saye, hanye 25 peratus shj hadis dhaif dalam kitab fadhail amal dan tidak ada langsung hadis palsu dlm kitab tersebut..

hadis dhaif yang ada bertaraf khafif yg mampu dicari perawi syawahid dan mutabaat bg menaiktarafkan hadis tersebut ke taraf hasan li ghairihi,khafif lawannye syadid y mane hadis tersebut sngt teruk kedaifannye n xleh naik taraf ag..walaupun daif,mungkin hanye daif pd sanad bukan pd matan,dan ntuk menghukum daif pd matan kene cek 4 syarat itu..wallahu a'lam..

Prince of Noob said...

waktu belajar kat u dulu selalu jemaah tabligh ajak keluar 3 hari tapi tak pernah aku ikut... sekarang ni teringin pulak nak rasa pengalaman keluar 3 hari tu

Anonymous said...

yang hebat tu siap boleh call penerbit fadhail amal di india tu...memang gempak lah..caya la ufb..

Anonymous said...

kalau usaha dakwah tabligh tu merapu dh lama jemaah tu kne tangkap. kne ISA, pstu
sri petaling jadi tmpat mcm ayah pin, hamka ditangkap dan dipenjara. hahahaha

kalau nabi ada skrng, org pn ckp nabi tabligh sbb buat dakwah, pki jubah, pki sugi,ada janggut, hidupkan amalan taklim, ajak org pegi masjid. ntah2 nabi pn kne tangkap...

hahahaha. betul nabi cakap agama datang dalam keadaan berdagang dan akan kembali berdagang..

Hamka said...

Alhamdulillah, komen korang sangat membantu..

untuk pembaca, jangan pandang jawapan aku dari kacamata tabligh, tapi pandanglah dari kaca mata fakta.

Semuga kita semua dan Ustaz Fatul Bari diberi hidayat yang berkekalan..

: )

Anonymous said...

Hahah...apa yg aku tahu.. sebelum pilihanraya ari 2 UFB ada p seri petaling gambar dia sempat dirakamkan.. nak ambik sepah yg telah diludah la kot..

Anonymous said...

berita terkini:

Maulana Abdul Wahid dari Sri Petaling telah meminta salinan thesis PHD Dr UFB untuk disemak.

Kita tunggu......

Hamka said...

Rupanya UFB buat kajian mengenai kitab fadhail sedekah dan haji, kitab yang tabligh pakai tu takde fadail haji dan sedekah, kekeliruan telah berlaku, kesian AJK surau tempat aku yang percaya video ini, lalu aku suruh dia cari mukasurat berapa kisah nabi keluar tangan dari kubur, tapi takde, kitab lain rupanya, adohai..

nanti aku update kekeliruan ini dekat entry.

ovechkin said...

aku kesian kat ufb ni dia ingat phd dia setara mana? mcm mana methodolgy dia mencari dan analysis sumber hadis2 tu?

masalah ketara dlm phd dia

>> taktau bahasa urdu

>> kurang arif dan tak mampu mencari dan analysis beratus kitab2 hadis yg telah dipelajari oleh ulama tersebut. semata utk mempertikaikan kesahihan hadis. lantas menimbulkan fitnah, mangada2kan hadis yg tidak disebut dlm kitab fadhail dan bertindak zalim dgn menyata secara terus hadis maudhu pada sesetengah hadis dhaif.

>> cepat membuat konklusi secara general disebabkan pengetahuannya yg sedikit ttg hadis2 yg ingin dipertikaikan.( sumber kitab2 hadis terlalu byk utk disemak dan dan tak mampu ditelaah oleh ufb)

so konklusi aku, ufb, anda tu org politik bukan ustaz. ulama tu seumur hidup dia duk baca hafal beratus kitab hadis. kalau kitab bukhari dan muslim pon ufb tak hafal lagi or hadis 40 dah khatam? riyadhus solihin dah ade dlm otak?kalau takde ufb boleh campak la phd tuu.

kalau nak pertikai jugak syor ufb sila cari semua kitab tersebut dan start mentelaah. kalau umur tu sempat la

Anonymous said...

aku penah tegur sorg budak Pas kt universiti aku dulu di fb sbb di dok update status buruk-buruk kan org lain..last-last aku kena sound "tu la terlalu taksub dengan kitab fadhail amal tu jadi mcm tu" serius aku terasa hati giler masa tu..padahal aku tegur elok-elok giler..then di dok berdebat pasal tabligh ngn aku smbil ada pmpuan2 tudung labuh dan kwn2 pas dorang dok backup..last2 aku mgalah malas gaduh then mintak maaf..tapi kena block fb aku dengan budak pas tu..bgi aku kitab fadhail amal tu mmbuatkan kita lebih ghairah utk beramal..

ada jugak org ckp tabligh ni asyik ajak org buat baik je tapi tak penah cegah org wat kemungkaran.. aku penah tanya abg aku dulu soalan ni..abg aku bagi perumpamaan 'bilik yg gelap kita tak boleh halau gelap tu, tpi bila kita bawak cahaya automatik gelap tu akan lari" then pikir-pikir balik baru aku paham. kalau kita ajak org beramal utk kebaikan je, lama-lama pasti org tu tinggalkan sendiri maksiat yg selalu dia buat..


*then bila sorang kawan aku karkun nasihat kan aku, "takpe jgn ambil hati, kutukan n perli tu kan makananan kita utk wat usaha ni" baru sejuk hati aku dgn budak pas tu..siap suh doakan lagi utk budak tu..adoyai baik betul kwn aku tu..

Anonymous said...

Kalau main maulana ni pandai lagi, kenapa tak guna je kitab imam syafi'e? Bukankah mazhab kamu imam syafi'e yang susun?

Tengok je la hujjah ufb, jgn sombng terhdp kebenaran.

Imam2 hadis, ada banyak yg mngambil dan memasukkn hadis dhaif, tapi tidak bermakna mereka menutup pintu perbincngan, mereka mmbiarkan kajian seterusnya oleh generasi seterusnya.

so jgn taksub, maulana bukan maksum.

Anonymous said...

Anon 12.48pm.. ape la ko ni peningkan kepala...ape yg baik ikot je la..yg buruk tinggal kan la..adoyai

bukan kitab tu suruh ko mencuri ke, rogol anak org ke, bunuh org ke.. kitab tu citer kelebihan kelebihan kita wat amal.. ko dok tentang org wat baik tu kenapa?

kalau la tabligh sesat, lama da kena tangkap semua ahli jemaah tu..
buat amal kebaikan lgi elok, dari ko berpolitik citer buruk org..

btw imam syafie tak ajar pn buruk-buruk kan org :P

Anonymous said...

beza jemaah tabligh n org politik :

-tabligh diajar utk salahkan diri sendiri dan doakan kebaikan utk org lain

-org politik diajar utk salahkan org lain dan tutup aib geng sendiri :)

ada otak pikir la sendiri mana korang rasa baik..kalau korang nk berpolitik sampai tinggal solat berjemaah n rasa benci membuak-buak dalam diri korang teruskan la..

satu je kena ingat dunia ni tak lama pun dan sunnah Nabi Muhammad S.A.W adalah kejayaan :)

Anonymous said...

Adoyaiiii...

anak pendang said...

Alhamdulillah,pada tanggal 5/4/2013,hari Jumaat,sebelum PRU, telah tercatit satu pertemuan yang melibatkan Dr Ustaz Fathul Bari Bin Mat Jahaya yang merupakan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Pertubuhan Ilmuan Malaysia, sebelum ini dikenali sebagai Sekretariat Ulama Muda UMNO (ILMU) dengan beberapa masyaikh di Madrasah Miftahul Ulum,Sri Petaling kelmarin.

Beberapa ulamak dalam Jemaah Usaha Dakwah/tabligh seperti Syiekhul Hadith Malaysia Maulana Abd Hamid,Maulana Mansor,Maulana Abd Razif,Maulana Amir Hamzah,Maulana Abd Wahid dan sebagainya lagi turut menyantuni Dr Ustaz Fathul Bari.Perbincangan mereka lebih tertumpu kepada ceritakan tokoh-tokoh hadith di Tanah Arab.

Semua orang termasuklah saya,beranggapan bahawa para masyaikh ini akan berbincang tentang kritikan Dr Ustaz Fathul Bari terhadap kitab Fadhilat A'mal karangan Syeikhul Hadith,Maulana Zakaria Al-Kandhalawi rah.Tetapi tidak ada perbincangan itu.Perbincangan mereka lebih tertumpu kepada perkara lain.Suasana diskusi ilmu turut di rasai meskipun pertemuan amat singkat kerana kekangan masa Dr Ust Fathul Bari sendiri.

Yang menarik perhatiannya ialah ,kesemua mereka berbual dalam bahasa Arab yang tinggi yang membuktikan betapa ilmuannya mereka.Yang menariknya,ialah rupa-rupanya Dr Fathul Bari pernah bertandang ke Masjid Sri Petaling di waktu zaman remaja dulu.

Selepas selesai pertemuan,sebelum Dr Ustaz Fathul Bari berangkat pulang,beliau telah di hadiahkan oleh Maulana Abd Razif kitab Fadhilat A'mal versi Bahasa Arab manakala Maulana Mansor turut menghadiah kitab Tuhfat al- A'izza karangan beliau sendiri.

(dipetik dari blog anak Pendang)

Hamka said...

UPDATE: 28 Mei 2013.

Rupanya, kritikan UFB bukan pada kitab Fadhail Amal yang selalu orang Tabligh baca yang mengandungi Fadhail Solat, zikir, quran, dan dakwah, tapi kritikan UFB adalah kepada kitab Fadhail yang lain iaitu kitab Fadhail sedekah dan Haji, kesilapan UFB mungkin sebab tajuk sama., atau beliau mungkin tidak tahu kitab Fadhail haji dan sedekah tidak dibaca dalam majlis taklim orang tabligh, patutlah bila aku baca kitab Fadhail yang selalu orang tabligh baca tak pernah jumpa kisah tangan Nabi keluar dari kubur, sekali salah kitab daa..,

Akhir kata, walaupun kitab Fadhail Haji dan Fadhail sedekah belum aku baca, aku tetap bersangka baik dengan penulis kitab tersebut kerana beliau adalah pakar hadis dan kitab itu bukan kitab baru tapi kitab kompilasi, apapun kita doakan semoga UFB dan kita semua beroleh hidayat yang berkekaan.., amin.

Anonymous said...

janganlah kerana perbezaan pendapat menyebabkan kita terpalit dosa....

Anonymous said...

Wpun hadisnya Dhoif (disebabkan kelemahan perawi/sanad) tetapi hadis dhoif tarafnya lebih baik dari jutaan ucapan mana2 maulana/ulama/ atau ustaz

Wallahua'lam...

Khairi said...


Mana faktanya? Hadis 40 pun ok, hadith yg cukup dalam dan memberi erti.

Sama mcm buku la tahzan, mencampurkan pelbagai pangkat hadith, kemudian dicampur pula dengan syair2. Untuk bacaan boleh, tapi untuk pegangan, quote-quote tu semua kena challenge pada Quran dan mantik.

Hukum mantik, yakni logik, adalah hukum dunia ciptaan Allah yang menjadi benchmark satu-satu hadith yg diriwayatkan itu betul atau tidak. Itu saja.

Anonymous said...

:-)

from paka with love said...

welcome back khairi.....

Anonymous said...

eh? kenapa Hamka Macai Umno kutuk UMNO pula?

eh? lupa, maksud MACAI adalah Mengikut Apa Cakap Anuar Ibrahim.

woha!

selamat datang Khari Macai Anuar Ibrahim!

Saya Kawan Baik Khairi said...

hai khairi... lama xjmp kat KM ni.. hehe

Anonymous said...

Silsilah keturunan dari Garis Ayah:

Maulana Muhammad Zakaria anak dari Maulana Muhammad Yahya anak dari Maulana Muhammad Ismail anak dari Syaikh Ghulam Hussein anak dari Hakim Karim Baksh anak dari Hakim Ghulam Mohiuddin anak dari Maulana Muhammad Sajid anak dari Maulana Muhammad Faiz anak dari Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari Syaikh Nur Muhammad anak dari Syaikh Bahauddin Syah anak dari Maulana Syaikh Muhammad anak dari Syaikh Muhammad Fadhil anak dari Syaikh Qutb Syah.

Silsilah keturunan dari Garis Ibu:

Ibunya anak dari Maulvi Rauful Hasan anak dari Maulana Zia-ul-Hasan anak dari Maulana Nurul Hasan anak dari Maulana Abul Hasan anak dari Mufti Ilahi Baksh anak dari Maulana Syaikhul Islam anak dari Hakim Qutbuddin anak dari Hakim Abdul Qadir anak dari Maulana Hakim Muhammad Syarif anak dari Maulana Hakim Muhammad Asyraf anak dari Syaikh Jamal Muhammad Syah anak dari Syaikh Nur Muhammad anak dari Syaikh Bahauddin Syah anak dari Maulana Syaikh Muhammad anak dari Syaikh Muhammad Fadhil anak dari Syaikh Qutb Syah.

Garis silsilah keturunan ayah dan ibu dari keluarga Maulana Yusuf bertemu di Hakim Muhammad Syarif. Lalu garis silsilah keluarga keturunan mereka kembali ke Amirul Mukminin Hazrat Abu Bakar Siddiq RA. Kedua keluarga ini tinggal di desa Kandhala dan Jinhjana. Mereka terkenal dengan kereligiusan, keilmuan dan kesalehan.

boleh rujuk kitab sejarah hidup maulana ilyas (bapa saudara Maulana Muhammad Zakaria di karang oleh syeikh abu hasan ali an-nadwi,

Anonymous said...

mustahil orang yang sebegini membuat pembohongan dalam kitab fadhail amal..semoga Allah terangkan kubur beliau dan ampunkan dan memberi hidayat kepada sesiapa yang mengkritik beliau.

Hamka said...

khairi, ilmu mantiq tu, maulana zakaria pun mengajar bab tu.., fakta:

copy/paste:
After completing his academic studies, Muhammad Zakariya was appointed as a teacher in Mazahir Uloom on 1 Muharram 1335 AH (29 October 1916), mainly at the recommendation of Khalil Ahmad Saharanpuri. At the age of 18, he was one of the youngest members of the staff. He was initially assigned to teach books on Arabic grammar, morphology, and literature, as well as some primary texts of Islamic jurisprudence. Some of these books were transferred to him from more senior teachers. Usulu'sh-Shashi was previously taught by his uncle, Muhammad Ilyas, and `Ilmu's-Sighah by Zafar Ahmad Usmani. Despite not having studied either of these books, he was able to lecture capably on the subjects. He quickly developed rapport with the students and satisfied the school's principal, who had held reservations about appointing someone at such a young age.
The initial books assigned to him were: Usulu'sh-Shashi (usul al-fiqh), `Ilmu's-Sighah (morphology), Mi'ata `Amil Manzum (syntax), Sharh Mi'ata `Amil (syntax), Khulasah Nahw Mir (syntax), Nafhatu'l-Yaman (literature), Munyatu'l-Musalli (fiqh of prayer), and Qala Aqulu (logic).
After a promotion, he taught Mirqatu'l-Mantiq (logic), Sharh Tahdhib (logic), Al-Kafiyah (Arabic grammar), Sharh Mullah Jami (Arabic grammar), Mukhtasar al-Quduri (fiqh), Nuru'l-Idah (fiqh), Usulu'sh-Shashi (usul al-fiqh), and Bahth fa`l, Bahth Ism.
In 1336 there was further promotion. Some of the books he was assigned were Maqamat (literature), Sab`ah Muallaqah (literature), Qutbi (logic), Mir Qutbi (logic), and Kanzu'd-Daqa'iq (fiqh)
During and after 1336, he also taught Hamasa (literature) and the first volume of Al-Hidayah (fiqh).
In 1338 he accompanied his shaykh, Khalil Ahmad Saharanpuri, for Hajj. They returned in Muharram 1339. He then taught Nuru'l-Anwar for three years.
Beginning in 1341, he was given important books of hadith to teach. From Rajab 1341 (February/March 1923), the responsibility to teach three chapters of Sahih al-Bukhari was transferred to him. He was also responsible for teaching Mishkatu'l-Masabih from Shawwal 1341 (May/June 1923) to Sha'ban 1344 (February/March 1926).
In Shawwaal 1344 AH, he again accompanied Khalil Ahmad Saharanpuri for Hajj. In 1345 AH, he traveled to Medina, where he taught Sunan Abu Dawud at Madaris al-`Ulum ash-Shar`iyah for a year. While in Medina, he commenced the writing of Awjaz ul Masalik ila Muwatta Imam Malik. He was twenty-nine at the time. It was also in Medina that Saharanpuri conferred upon Muhammad Zakariya khilafah (spiritual succesorship), authorizing him in all four main tariqas (Chishtiya, Naqshbandiya, Qadiriya, and Suhrawardiya).
Upon returning to India on 18 Safar 1346 AH (17 August 1927), he resumed teaching at Mazahir Uloom Saharanpur and was given the responsibility to teach Sunan Abi Dawud and half of Sahih al-Bukhari. In that year he also taught Sunan an-Nasa'i and Muwatta Imam Muhammad.
For approximately the next 30 years he continued to teach Sunan Abi Dawud and half of Sahih al-Bukhari. During this period he also often taught Jami` at-Tirmidhi and Sahih Muslim.
After the death of the school's principle around 1375 AH, Muhammad Zakariya was given responsibility to teach the full Sahih al-Bukhari, and the responsibility to teach Sunan Abi Dawud was given to another teacher.
He continued to teach until 1388 AH, when he developed cataracts. In total, he taught half of Sahih al-Bukhari 25 times, the complete work 16 times, and Sunan Abi Dawud 30 times.(wiki)

Anonymous said...

Senarai Pemimpin Islam Paling Berpengaruh Di Dunia

1. His Majesty King Abdullah bin Abdul Aziz Al Saud, King of Saudi Arabia, Custodian of the Two Holy Mosques

2. His Eminence Grand Ayatollah Hajj Sayyid Ali Khamenei, Supreme Leader of the Islamic Republic of Iran

3. His Majesty King Mohammed VI, King of Morocco

4. His Majesty King Abdullah II bin Al Hussein, King of the Hashemite Kingdom of Jordan

5. His Excellency Recep Tayyip Erdogan, Prime Minister of the Republic of Turkey

6. His Majesty Sultan Qaboos bin Sa’id al Sa’id, Sultan of Oman

7. His Eminence Grand Ayatollah Sayyid Ali Hussein Sistani, Marja of the Hawza, Najaf

8. His Eminence Sheikh Al Azhar Dr Muhammad Sayyid Tantawi, Grand Sheikh of the Al Azhar University, Grand Imam of Al Azhar Mosque

9. Sheikh Dr Yusuf Qaradawi, Head of the International Union of Muslim Scholars

10. His Eminence Sheikh Dr Ali Goma’a, Grand Mufti of the Arab Republic of Egypt

11. His Eminence Sheikh Abdul Aziz Ibn Abdullah Aal al Sheikh, Grand Mufti of the Kingdom of Saudi Arabia

12. Mohammad Mahdi Akef, Supreme Guide of the Muslim Brotherhood

13. Hodjaefendi Fethullah Güllen, Turkish Muslim Preacher

14. Amr Khaled, Preacher and Social Activist

15. Hajji Mohammed Abd al Wahhab, Ameer of the Tablighi Jamaat, Pakistan

16. His Royal Eminence Amirul Mu’minin Sheikh as Sultan Muhammadu Sa’adu Abubakar III, Sultan of Sokoto

17. Seyyed Hasan Nasrallah, Secretary General of Hezbollah

18. Dr KH Achmad Hasyim Muzadi, Chairman of Nahdlatul Ulama, Indonesia

19. Sheikh Salman al Ouda, Saudi Scholar and Educator

20. His Highness Shah Karim al Hussayni, The Aga Khan IV, 49th Imam of the Ismaili Muslims

21. His Highness Emir Sheikh Mohammed bin Rashid al Maktoum, Ruler of Dubai, Prime Minister of the United Arab Emirates

22. His Highness General Sheikh Mohammed bin Zayed al Nahyan, Crown Prince of Abu Dhabi & Deputy Supreme Commander of the UAE Armed Forces

23. Sheikh Dr M Sa’id Ramadan al Bouti, Leading Islamic Scholar in Syria

24. His Majesty Sultan Haji Hassanal Bolkiah Mu’izzaddin Waddaulah, Sultan and Yang Di-Pertuan of Brunei Darussalam

25. His Eminence Professor Dr Sheikh Ahmad Muhammad al Tayeb, President of Al Azhar University

Anonymous said...

26. His Eminence Mohammad bin Mohammad al Mansour, Imam of the Zaidi Sect of Shi‘a Muslims

27. His Eminence Justice Sheikh Muhammad Taqi Usmani, Leading Scholar of Islamic Jurisprudence, Pakistan

28. His Excellency President Abdullah Gül, President of the Republic of Turkey

29. Sheikh Mohammad Ali al Sabouni, Scholar of Tafsir

30. His Eminence Sheikh Abdullah Bin Bayyah, Deputy-Head of the International Union of Muslim Scholars

31. Her Eminence Sheikha Munira Qubeysi, Leader of the Qubeysi Movement

32. His Eminence Sheikh Ahmad Tijani Ali Cisse, Leader of Tijaniyya Sufi Order

33. Sheikh al Habib Umar bin Hafiz, Director of Dar al Mustafa, Tarim, Yemen

34. Khaled Mashaal, Leader of Hamas

35. Professor Dr M Din Syamsuddin, Chairman of Muhammadiyya, Indonesia

36. Maulana Mahmood Madani, Secretary General of Jamiat Ulemae-Hind, India

37. Sheikh Habib Ali Zain al Abideen al Jifri, Director General of the Tabah Foundation, UAE

38. Sheikh Hamza Yusuf Hanson, Founder of Zaytuna Institute, USA

39. His Eminence Sheikh Professor Dr Mustafa Ceric, Grand Mufti of Bosnia and Herzegovina

40. His Excellency Professor Dr Ekmelledin Ihsanoglu, Secretary General of the Organization of the Islamic Conference

41. General Mohammad Ali Jafari, Commander of the Revolutionary Guard, Iran

42. Dato’ Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat, Religious Guide of the Islamic Party of Malaysia

43. Motiur Rahman Nizami, Ameer of the Jamaat-e-Islami, Bangladesh

44. Professor Sayid Ameen Mian Qaudri, Barelwi Leader and Spiritual Guide

45. His Holiness Dr Syedna Mohammad Burhannuddin Saheb, 52nd Da‘i l-Mutlaq of the Dawoodi Bohras

46. Dr Abdul Qadeer Khan, Pakistani Nuclear Scientist

47. Professor Dr Seyyed Hossein Nasr, Islamic Philosopher

48. Abdullah ‘Aa Gym’ Gymnastiar, Indonesian Preacher

49. Sheikh Mehmet Nazim Adil al Qubrusi al Haqqani, Leader of Naqshbandi-Haqqani Sufi Order

50. His Excellency Dr Abd al Aziz bin Uthman Altwaijiri, Secretary


Tuan Guru Nik Aziz tersenarai pada no 42 dalam senarai di atas. Siapa sangka manusia yang selalu zuhud ini sebenarnya tergolong dalam pemimpin Islam yang paling berpengaruh di dunia. Aku bangga jadi rakyat Malaysia! Apa pendapat korang pulak?

Anonymous said...

eh? no 15, ulamak Tabligh, lebih tinggi kedudukan dari Nik aziz? eh? ulamak UMNO tiada dalam senarai?

renung-renungkan.

Anonymous said...

15. Hajji Mohammed Abd al Wahhab, Ameer of the Tablighi Jamaat, Pakistan

hehe... kembang idung aku.... tak tau apasal....

eh...khairi... lama tak nampak.... sibuk PRU dah habis ka?

==freelance==

Anonymous said...

Saudaraku, kejahilan adalah musuh yang sebenar. Inilah puncanya..

Harap tiada benci antara kita.

Bolehlah ditamsilkan seperti budak darjah enam yang cemerlang UPSR cuba menilai hasil kerja pelajar universiti. Penilaiannya sebenarnya tak salah dengan tahap ilmunya yang tak kesampaian...

Sebaliknya adalah tidak bijak pelajar universiti melatah dengan penilaian budak darjah enam tersebut...

Pesan ulama kita, berhubunglah dengan umat dengan kasih sayang dan bersangka baik. Hati-hati mereka yang perlu disentuh dan diubah, bukan akal fikiran mereka.

Wallahua'lam

Insan Fakir Iman

IKLAN SEKEJAP said...

!!!!PROMOSI HEBAT KEMBALI LAGI!!!!!
incik hamka.. maaf ggu nak wat jualan langsung sikit kat sini ye.. kejap je...

Celcom 1 malaysia :
~bleh kol, sms, mms
~harga RM 25 untuk internet sebulan tiada kontrak
~ stok sangat terhad.. nie last dari celcom sempena meraikan konvo PISMP 09.. hehe

BACA KAT BAWAH NIE UNTUK PELAN DIA

1) ADD FRIEND: (Max. 5 friends)
hanya dengan RM1 per hari :
~Panggilan 1000 minit-boleh bergayut sampai meletup hp.
~SMS 1000 sms

2)PANGGILAN:
Celcom 28 sen per 10 minit (2.8 sen per 1 minit)
Other 28 sen per 5 minit
SMS:
Celcom 1 sen per sms
Other 5 sen per sms
Credit RM5.00

keterangan lanjut bleh pergi kat page ni ..

https://www.facebook.com/PekSkmmCelcomInternetMurahDanTanpaHad



Forskning Beta said...

I ada nak bagi hadiah kepada pembaca blog I yang bertuah.

Sila datang jangan tak datang ke belog I.

http://betacemerkap.blogspot.com/2013/05/ada-hadiah-untuk-pembaca-istimewa.html

Hamka said...

komen terbaik:

Insan Fakir Iman

sila take note.

Khairi said...

Hamka,

Wadah berbeza tak buat salah kita betul atau salah. Enta selesa dengan tabligh, aku sukakan fikrah yg lebih berisiko.

Falsafah dan sains mcm sayap kanan kiri yang buat badan burung tegap dan straight.

Cuba selami fikrah moderate yg diberi pelbagai label. Tariq Ramadan, Ahmad Deedat, Taimiyah, Qardawi, dan Ust Asri.

Orang Melayu bukan orang Arab, kita tak perlu berpenampilan seperti orang Arab atau Pakistan. Rasulullah mengajar kita utk kekalkan identiti bangsa as long as tak bercanggah dengan hukum.

Setiap tempat lain suasana, kita kena custom made pendekatan Islam ikut cara Malaysia yg pelbagai kaum.

Anonymous said...

hah emang begitu hadith nya sbgai ulama pasti menyarankan agama yang baik terhadap masyrakat yg ada dan tak perlu mencari alasan lain yang tak wajar untuk di perlihat kan hadith tertentu...
Itu julukan saya,,,

Azri said...

salam hamka..aku nak tanya ni.apa pendapat kau tentang vaksin baby.boleh bagi pencerahan x? aku konfius lah..

http://mindaahad.wordpress.com/2013/01/30/kanak-kanak-yang-tidak-disuntik-vaksin-lebih-sihat/

http://mindaahad.wordpress.com/2011/01/30/bahaya-suntikan-vaksin-dan-imunisasi/

http://mindaahad.wordpress.com/2011/04/15/bahaya-suntikan-vaksin-hpv/

http://mindaahad.wordpress.com/2012/04/21/kesan-kesan-suntikan-vaksinasi-terhadap-kanak-kanak/

ni sebahagian link...aku pun dah pening baca benda ni..zaman nabi dan sahabat r.a. xde pun vaksin2 ni...

Hamka said...

azri, aku dah post kat new entry

leena aziz said...

bangganya la dgn anugerah yg UFB ni dpt..pakar sgt ke..kelulusan degree master n phd tu ukuran manusia la..ilmu kat dada dilihat pd amalan..dan amalan kita Allah je tntukan diterima atau x..so Allah je yg patut iktiraf ilmu n amalan kita. bukan ukuran anugerah uia pejadah tu sume ..sahabt nabi dulu diploma pun xde..x amik spm pun. ko nak ckp UFB lg bgus dr sahabat ke??

Anonymous said...

kluar la... best knl pencipta

Anonymous said...

apasal dia pakai cowboy dressing

Budiman Sabil said...

Tabligh bukan ajaran atau persatuan, kalo nak justify, lg satu, xpayah nak justify kalo saudara tidak tau apa itu tabligh, belajar tinggi2 dlu, xpayah nak hujah psl hadith kalo erti tabligh pun tak tau, usaha atas iman saudara,tak pyh la nk sibuk psl hal lain, kalo kitab tu xbole pakai, dah lama kene band, be wise before u judge n xyah justify memde org dah pakai sdg saudara tu kt alam roh lg..

Anonymous said...

Saudara, kalo xtau jgn berckp, setiap perkataan yg tak brnar ttg sesuatu perkara bole jd dosa, lg satu, saudara ni ulamak ke??jgn ckp marah org bodoh kalo da bodoh n pegi belajar

Anonymous said...

Wahai pembaca yg budiman, tlgla jgn jd bodoh n bangang, tabligh tu bahasa arab mende maksudnya?apahal jd grup tabligh??jd kalo xtau jgn berckp diam n belajar, tabligh xtau maksud lg nak syarah panjang psl hadis, adohai, tlgla jgn jd pak pandir, lg satu usaha atas iman tak payah nk justify tabligh kr pa, iman tunggang langgang belakang nk debat psl hadis, hampasss

Budiman Sabil said...

Ufb ni ustaz and br dpt phd, walhal yg himpun fadail amal itu ulamak besar dan berpuluh mujahadah sebar agama seluruh dunia, bkn ufb seorg layak nk justify kitab fadail amal, sebelum nk judge ikut n siasat pergerakan terbabit, la ni byk sgt nk jd ustaz n sanggup msk tv konon nak dakwah, dlm hadis kalo ble dakwah dlm tv dah lama nabi kasitau, so klo nk dakwah jupa org, pintu ke pintu, lorong spt mana baginda saw, xyahla g masjid kondem sna sini rs cam bagus, hampasss

Anonymous said...

Berapa lama UFB bg masa untuk agama dalam kehidupan harian?...sedang Raisul Muhaddith Maulana Muhammad Zakiriyya menghabiskan masa 60tahun dalam usaha belajar dan mengajar hadith....umpama langit dengan bezanya....

MOHAMAD YUSNI said...

akhir2 ni aku adala baca perihal freemason n illimunati.... the hiden hand sentiasa berperanan dlm setiap segi utk rosakkan kefahaman ummat yg yatim piatu tentang agama... AWAS ..... FITNAH AKHIR ZAMAN.. MELALUI AGAMA.. HANYA ORG YG MUKHLISIN DAN BERFIKIR ....INSHA A..ALLAH ...ALLAH SELAMATKAN

MOHAMAD YUSNI said...

Maulana Zakariyya Al-Kandahlawi pula adalah ulamak dan pakar hadis terkenal di india dan arab, Ketika usia 17 tahun, minat utamanya mulai terfokus pada bidang kajian ilmu hadis. Beliau mempelajari 5 dari 6 kutubussittah. Bahkan beliau sempat belajar untuk kedua kalinya kitab Sahih Bukhari dan Sunan at-Tirmizi kepada Maulana Khalil Ahmad Saharanpuri. Maulana Zakariyya memulai karier mengajarnya pada tahun 1335H, ketika beliau ditunjuk untuk mengajar di mata pelajaran nahwu, saraf dan sastera. Pada tahun 1341H, kemudian ditunjuk untuk mengajar tiga bahagian dari kitab Sahih Bukhari dan pada tahun 1344H ditambah lagi mengajar kitab Mishkat al-Masabih. Pada tahun 1345H, beliau berkesempatan mengunjungi tanah suci. Di Madinah beliau tinggal selama 1 tahun dan selama itu mengajar Sunan Abi Daud di Madarasah Ulum Shar’iyyah. Di Kota Nabi ini, Maulana mulai menulis Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik, syarah kitab Al-Muwatta’nya Imam Malik, ketika itu beliau berumur 29 tahun. Ketika kembali ke India, beliau mulai lagi mengajar kitab Sunan Abi Daud, Sunan al-Nasai, Al-Muwatta Imam Muhammad dan separuh bagian dari Sahih Bukhari, separuhnya lagi diajarkan oleh direktur madrasah. Setelah sang direktur wafat, tugas mengajar Sahih Bukhari ini diberikan seluruhnya kepada Maulana Zakariyya. Selama hidup beliau, beliau telah mengajar separuh bahagian pertama dari Sahih Bukhari selama 25 kali, mengajar seluruh kitab tersebut selama 16 kali dan mengajar kitab Sunan Abi Daud sebanyak 30 kali. Karier beliau mengajar bertahan sampai tahun 1388H, ketika beliau menderita sakit mata yang tidak memungkinkan lagi untuk terus mengajar. Kecintaan Maulana Zakariyya pada agama, terutama pada kajian ilmu hadis, sangat total. Total waktu yang dihabiskan beliau untuk belajar dan mengajar hadis adalah selama kurang lebih 60 tahun.
Dalam kurun waktu tersebut beliau juga telah menulis lebih dari 80 kitab yang sangat tinggi nilainya dan diakui oleh para ulama di seluruh dunia. Beberapa kitab yang beliau tulis dalam bidang kajian hadis antara lain ; Awjaz al-Masalik ila Muwatta’ Imam Malik (syarah dari kitab Muwatta Imam Malik, terdiri dari 6 jilid), Lami’ al-Dirari ‘ala Jami’ al-Bukhari (syarah dari kitab Sahih Bukhari), Syarah Muslim (syarah Sahih Imam Muslim), Juz’ Hajjat al-Wida’ wa ‘Umrat al-Nabi (Berisi tentang haji dan umrah yang dilakukan oleh Rasulullah s.a.w., juga memuat tentang masalah hukum haji, lokasi, dan tempat-tempat yang pernah dilalui atau disinggahi oleh Rasuulllah s.a.w.), Khasa’il Nabawi Sharh Shama’il al-Tirmidhi (syarah dan komentar terhadap kitab al-Shama’il al-Muhammadiyya-nya Imam Tirmidzi yang berisi tentang hadis-hadis yang berkenaan dengan peri kehidupan Nabi Muhammad s.a.w.) dan beberapa kitab lainnya.