Aug 22, 2011

Makin Tahu Makin Tak Tahu?

(Berdakwah tapi takde Ilmu?-kisah benar yang telah aku tokok tambah untuk memudahkan jalan cerita)

Pada suatu hari, dihalaman sebuah masjid yang masih dibenarkan bilal mengaji menggunakan speaker sebelum subuh, aku terjumpa seorang kawan, (asal jumpa kawan jer masjid, asal masjid jer jumpa kawan, macam alim sangat aku ni) lalu kamipun duduk lepak kejap di tangga masjid sambil berborak isu isu semasa laksana mamat dan minah berborak di wall facebook,

“Hamka, jika nak berdakwah, kita kena ada ilmu, cuba tengok mamat tu..”

(sambil merujuk kepada seorang lelaki beserban, berjubah, berjanggut yang boleh di tuduh sebagai budak tabligh atau ahli pas atau wahabi atau syiah atau penyanyi nasyid yang sedang beriktikaf selepas solat zohor)

“Mamat tu sibuk nak berdakwah ke sana ke mari, tapi ilmu takde, nak berdakwah kena ada ilmu!”

Begitulah luahan seorang kawan lama yang perasan pandai bab ugama kepada aku lalu aku menukilkan secara ringkas di sini.

Kau tahu apa maksud ilmu yang kau cakap mamat tu takde? Kau tahu apa maksud ilmu dari segi ugama?

“Maksud ilmu adalah pengetahuan yang di susun sebelum di gunakan dalam bidang bidang tertentu.”

Kepala otak kau! jika faham maksud ilmu adalah begitu, salah! cepat bagi jawapan yang betul tentang apa maksud ilmu?

“Err, Ilmu adalah proses untuk mendapatkan pengetahuan”

Itu bukan ‘ilmu’, itu ‘belajar’, cepat cakap, apa maksud ilmu! (Dalam hati: Bodoh rupanya mamat ni)

“ilmu adalah belajar dan amal”

Tak jelas maskud ilmu yang kau cakap tu, semua ilmu adalah untuk di amalkan jika berfaedah, sekarang ni kita bincang bab ugama, apa maksud ilmu ugama? Cakap orang takde ilmu ugama, aku tanya apa maksud ilmu pun tak tahu!

“Err, ilmu adalah jalan orang yang bertaqwa”

Lagilah tak betul, jawapan tu umum, susahlah macam ni.

Ok, aku bagi soalan mudah sikit, apa maksud solat?

“Maksud solat adalah bermula dengan niat dan berakhir dengan salam”

Itu bukan maksud solat, itu cara cara nak bersolat, aku tanya MAKSUD! Bukan cara cara!

“Err, solat adalah tiang ugama”

Ni tahu ke tak tahu ni?, berapa tahun dah solat tapi tak tahu maksud solat?

Baik, aku bagi soalan mudah sikit, apa MAKSUD kalimat Tauhid?

“kalimah Tuhid tu apa?”

Alahai.., (Dalam hati: bodoh rupanya), Kalimah Tauhid tu Kalimah La ila Ha illALLAH.

“OOOO, itu aku tahu, maksud kalimah itu adalah Tiada Tuhan Melainkan Allah”

(Dalam hati: Itu bukan MAKSUD mangkuk!,) Itu MAKNA, budak darjah satu pun tahu makna kalimah Tauhid tu, tapi aku tanya sekarang MAKSUD! Bukan makna!

(garu garu kepala sambil tersengih)

Akupun telan air liur dan berbicara:

Kau faham tak apa itu MAKSUD?, setiap amalan kita pasti ada TUJUAN, ada ARAH, ada MAKSUD, bukan Allah buat sia sia, rujuk Al quran: Ali 'Imran ayat 190 – 191, Allah cerita: Dalam setiap kejadian ada tujuan, Allah cipta sesuatu tu tak sia sia, Air ada tujuan di Cipta, api ada tujuan di cipta, begitu jugak manusia ada TUJUAN di cipta, ada MAKSUD akan sebab penciptaannya, macam VISI, MISI yang selalu kita belajar kat sekolah tu, vision and mission, itulah MAKSUD.

Bab solat, maksud solat ada cerita dalam Al quran, iaitu maksud solat agar dapat orang bersolat itu MENCEGAH MAKSIAT, Firman Allah: Sesungguhnya solat itu mencegah daripada fahsya' dan mungkar. (Surah al-Ankabut 29: 45) yang mana sekiranya kau solat tapi buat jugak maksiat, itu bermakna solat kau belum mencapai MAKSUD, solat mungkin sah, tapi Maksud tak capai.

Ada sesetengah ulamak menerangkan MAKSUD solat adalah MEMBAWA KETAATAN DALAM SOLAT KE LUAR SOLAT, itu pun betul, yang mana jika dalam solat kita tak buat maksiat dan kekalkan di luar solat tanpa buat maksiat jugak, di sini bermakna solat kita telah mencapai MAKSUD, faham!

Dalam Al quran juga Surah Al-Ma'un ayat 4 hingga 6, Allah ada mengutuk orang yang lalai dalam solat, yang mana jika solat lalai, maka solat itu tidak mencapai MAKSUD! Faham tak!

(Hamba Allah tu tersngih sengih, aku menyambung lagi)

Sempena puasa ni aku tanya kau, apa MAKSUD puasa?

“Maksud puasa adalah menahan lapar dan dahaga bermula dari matahari terbit sehingga matahari terbenam”

Wah confident gila, Aku cakap kau bodoh, nanti kau marah aku, tapi bila tak cakap bodoh senang senang jer kau tuduh orang yang berdakwah tak de ilmu, apa yang kau cakap menahan lapar bermula dari matahari terbit sehingga matahari terbenam tu bukanlah MAKSUD puasa cik abang hoi, itu CARA nak berpuasa. Budak tadikapun tahu!

Sama macam Kalimah Tauhid tadi, kau cakap MAKSUD mengucap, tiada tuhan melainkan ALLAH, itu MAKNA!, sedangkan MAKSUD mengucap adalah untuk MENCEGAH SYRIK, dengan menafikan bahawa TIADA TUHAN SELAIN ALLAH, sebab tu ada sesetengah ulamak menerangkan MAKSUD Mengucap Kalimah Syahadat itu adalah MENAFIKAN KEBESARAN MAKHLUK DALAM HATI DAN MEMASUKKAN KEBESARAN ALLAH kerana jika ada kebesaran makhluk dalam hati, maka hati akan jadi syirik, sebab tu kalimah NAFI dan ISBAB itu BERMAKSUD untuk mencegah syirik dari sebesar besar syrik (sembah selain Allah-berhala) kepada sekecil kecil syirk(yakin kepada makhluk-duit, pangkat, kuasa)Faham?!

Jadi, apa maksud puasa?

“Err, untuk memahami penderitaan orang susah”

Ha, dah pandai dah guna common sense, betul, puasa ni ada beberapa MAKSUDnya dan salah satu adalah untuk memahami perasan orang miskin agar lebih bersedia membantu mereka kelak, dan perkara ini dapat di capai bukan setakat menahan lapar bermula dari matahari terbit sehingga matahari terbenam, tapi akan dapat di capai bila kita bersederhana waktu berbuka dan bersahur, ada orang makan sampai penuh perut sehinga puasa langung tak lapar, yang mana bila puasa langung tak lapar sebab makan terlalu banyak waktu sahur dan berbuka, maka MAKSUD puasa sudah tidak dapat di capai.., pesan Nabi berserdahanalah, dan Allah benci dengan mereka yang memenuhkan perut dengan sepenuh punuhnya (rujuk Hadith Fadilat ramadhan ms 44)

Selain itu Maksud puasa adalah MEMBAWA SIFAT TAAT MALAIKAT DALAM DIRI, yang mana kita ketahui Malaikat adalah makhluk yang paling taat sedangkan kita ada Nafsu yang menghalang sifat Taat Malaikat bertapak dalam diri, dengan berpuasa, tak makan, tak minum, tak bersetubuh, tak mengumpat macam Malaikat, maka insyALlah sifat Taat malaikat akan datang dalam diri, dan dengan berpuasa, nafsu akan jadi lemah, maka lebih mudah lagi sifat malaikat akan datang dalam diri, dan di malam hari setelah bersederha berbuka puasa, Nabi galakkan ummat pula agar BERIKTIKAF kerana MAKSUD berkitikaf adalah sama dengan MAKSUD puasa iaitu MEMBAWA SIFAT TAAT MALAIKAT DALAM DIRI, sebab tu bulan Ramadahan, puasa dan iktikaf tak boleh di pisahkan, jadi jika korang tak tahu MAKSUD puasa macam mana korang nak rasai INDICATORnya sebelum MUHASABAH? Faham?

Sama jugak semua amalan lain, semuanya ada MAKSUD.

Dengan ada MAKSUD maka mudah untuk kita muhasabah diri, lepas solat cuba kita check kenapa diri ini masih buat maksiat sedangkan dan lama solat dah, tapi bila kita tahu MAKSUD solat, dan selepas muhasabah tahulah kita rupanya solat kita yang tak kyusuk buat solat kita tak mencapai MAKSUD mencagah fahsyar dan Mungkar.

Semua amal akan mudah untuk di muhasabah apabila kita tahu MAKSUD dalam setiap ibadat kita.

Sama jugak lepas bulan puasa, check, kenapa hati belum jadi lembut dan taat macam malaikat, bila muhasabah rupanya waktu puasa kita banyak mengumpat, berbuka puasa makan sampai penuh perut buat nafsu tak lemah dan melengahkan solat magrib serta malas beriktikaf, jadi kena sama sama improve diri..

Secara ringkas:

Sila belajar MAKSUD bagi setiap amal, Bagi siapa yang tak tahu. Maksud Zakat adalah untuk mensucikan hati kita, Maksud Sunnah pula adalah untuk menimbulkan keyakinan bahawa cara hidup Nabi sahaja memberi kejayaan..

Banyak lagi nak cerita, MAKSUD ikhlas tu apa ? tahu tak? Maksud IKRAM MUSLIMIM tu apa? Tahu tak apa Maksud haji? Panjang nak cerita, sila rujuk Buznama terdekat..

Last sekali, aku nak HIGHLIGT:

APA MAKSUD ILMU?

Tak tahu pun, cakap pong pang pong tuduh orang tu takde ilmu,orang ni takde ilmu, aku tanya APA MAKSUD ILMU pun tak tahu?

So, sekarang, kau pergi jumpa mamat tu.

(sambil merujuk kepada seorang lelaki beserban, berjubah, berjanggut yang boleh di tuduh sebagai budak tabligh atau ahli pas atau wahabi atau syiah atau penyanyi nasyid yang sedang beriktikaf selepas solat zohor)

Tanya dia APA MAKSUD ILMU, aku percaya mamat tu boleh jawab soalan tu semudah korek hidung.

Sekarang, pergi tanya dia. demi kebaikkan Hari akhirat.

(Dalam hati:sekarang berambus dari hidup aku, dan pergi mulakan hidup baru!-woha)

Lalu Hamba Allah tu pun dengan penuh keinsafan pergi mendekati lelaki beserban, berjubah, berjanggut yang boleh di tuduh sebagai budak tabligh atau ahli pas atau wahabi atau syiah atau penyanyi nasyid yang sedang beriktikaf selepas solat zohor....

Sekian.

Ps: Selepas kembali si Hamba Allah tu, ternyata mamat yang di tuduh berdakwah takde ilmu tu tahu jawapan berkenaan MAKSUD ILMU dan menjawab dengan mudah, alhamdulillah, sebagai anti klimath, aku nak tanya korang apa maksud ilmu? dan sila bincang di ruangan komen, salah tak pe, aku ajar, pandai boleh kongsi, insyAllah.

Ps2: Cuba test kawan korang yang berlagak bab ugama, cuba tanya maksud puasa, maksud solat, tengok boleh jawab tak, lepas tu ambik peluang untuk bagitahu betapa penting sifat rendah diri kerana kita ni, jangan berlagak bab ugama ni, Tuhan marah, kerana hakikatnya kita: makin tahu makin tak tahu... pesan kepada diri sendiri.

158 comments:

Hamdan Ramli said...

Adakah saya yang pertamaxxxx

Mummy said...

sy yg ke dua....heheh...baru nak baca

Zam Fiesta said...

nice info, mohon share :P

Hamdan Ramli said...

Nak komen juga kena ada ilmu, kalau komen tak ada ilmu akan jadi macam orang kat atas sekali. Itu orang yang kurang berilmu.

Ada ilmu hati senang.

Tapi bila perasan ilmu tinggi melangit jadi macam inilah. Entahlah bila manusia nak sedar yang ilmu tu dituntut mamang takkan habis dan ilmu tu tiada tiang pengukur.

Yang penting ilmu Allah infinite ! Tiada batasan. Kalau salah sila betulkan.

saiful said...

tajuk mantap!

Hamdan Ramli said...

Wo ha !

Hamka said...

Hamdan ramli: ha ha ha

Mummy: he he

Zam: Ok

Saiful: ni saiful mana ni, baru balik mahkamah ke? woha

GreenAppleKu.com said...

Tinggal jejak baru nak baca. Tapi konfem best artikel ini.

vanjenazah said...

salam

hamka

aku cuba jawab ekk

maksud ilmu ialah yang dapat mendekatkan diri kepada Allah

rasa2 mcm kurang tepat je

doa kan saya supaya dpt keluar lagi dan lagi 3H,40H, 4B

peep said...

saye pon xtau la.. ape maksod ilmu?

sufiyyah zulkifli said...

ilmu~
MAKNA MAKSUD TUJUAN....
err... sangat bermain bahasa~

sy nk bg pendpat lah, saya tak tahu juga sebenarnya (aih)
ilmu tu bekalan/cahaya~
hue.

semoga menyumbang juga untuk perbincangan~

PemilikMataCoklat said...

ilmu adalah pengetahuann yg kita dpt dr proses pembelajaran, yg mana kita faham dan dapt amalkan. betul x??huhu

Hamka said...

tak tepat.

aku bagi hint, jawapn tu biar jelas dan mudah faham dan tertakluk kepada ilmu sahaja.

sebagai contoh, bab solat, jika bagitahu maksud solat untuk menjadi bertakwa,

betul tapi tak tepat, sebab puasa pun untuk takwa juga,

jadi jawapan mesti dalam lingkungan ilmu.

cuba lagi.

Zuwairi Aiman said...

Apa yang aku faham..maksud ilmu ialah aftermath.

terima kasih

-zuwairi aiman
http://www.zuwairiaiman.com

Anonymous said...

Erti Ilmu ialah segala petunjuk yg datang dari allah disampaikan melalui Rasulullah SAW dan bagaimana kita dapat taat perintah allah pada setiap detik dan keadaan ikut cara Rasulullah SAW....

Hamka said...

Hampir tepat.., sikit lagi : )

Mummy said...

maksud ilmu adalah tahu mana satu perintah Allah dan tahu mana satu larangan Allah

zey said...

Ilmu adalah apa yang kita belajar melalui pengalaman dan pemerhatian.

=)

Anonymous said...

razman razali said..
maksud ilmu ialah bagaimana kita hendak mengetahui perintah dan larangan Allah itu mengikut keutamaan..kan?kan?kan?huhu

Anonymous said...

Salam maaf kalau salah....ilmu itu pengetahuan supaya apa yg kita lakukan dlm hidup seharian kita betul dan selamat.wallahualam

Hamdan Ramli said...

Maksud ilmu tu kita tahu yang kita ini hanya hamba yang menumpang di dunia, kita sebgai makhluk yang tiada apa dan kita harus tunduk kepada ALLAH S.W.T. Buat suruhanNya tinggal laranganNya

Orang ada ilmu orang yang bersyukur.


Eh.

Zaid said...

maksud ilmu ialah petunjuk dari Allah yg diceritakan melalui Al-Quran, dan contoh/tauladan Nabi Muhamad SAW dituliskan melalui Hadis. Kemudian disampaikan kepada org yg tak berilmu! woha!

yusuf mujahidin ™ said...

err...sy cube ye bro hamka

ilmu tu maksudnya mengenali dan memahami.

bila kita berilmu, kita kenal baik buruk, dosa pahala, syurga neraka, warna pelangi, 1+1=2, 1 syawal haram puasa..

btol ke? mcm salah je..


woha~

vanjenazah said...

cubaan kali 2

maksud ilmu ialah mengetahui perintah Allah mengikut keutamaan pada masa sekarang.

cth: saya pergi kerja...tiba-tiba dengar azan. kalau orang berilmu mesti tahu mana satu perintah allah mengikut keutamaan (solat perintah allah, kerja pun perintah allah)so saya kena tinggalkan kerja saya sekejap untuk menunaikan solat (solat lebih utama dari kerja pada masa itu)

Hamka said...

eh, korang ni dah berapa tahun masuk islam ni (gaya sombong gila-tak baik)

ok, cuba jawab dalam lingkungan ilmu ugama, dan aku rasa dah ada yang jawab betul. alhamdulilah, jadi solan berapa tahun masuk islam tu di tarik balik dan ganti, berapa tahun lagi hidup sebab aku nak panaskan enjin keretamayat-woha!

MyHeart said...

Err maksud ilmu...belajar sesuatu kemudian menyampaikan kepada yang lain dengan tujuan memberi kebaikan kepada yang lainnya. Maaf sekiranya kurang tepat..

Anonymous said...

berkongsi dan belajar.... woha....

PemilikMataCoklat said...

TAK TEPAT?? OK FINE GIVE UP!!!!

KDABAI

heal man said...

KONSEP ILMU

Definisi Ilmu

Dari segi Bahasa : Berasal dari perkataan Arab "Alima" yang bererti mengetahui atau perbuatan yang bertujuan untuk mengetahui tentang sesuatu dengan sebenarnya.

Menurut Bahasa Inggeris pula ilmu umumnya diertikan sebagai sains. Perkataan ilmu pada hakikatnya seringkali dikaitkan atau sinonim dengan pengetahuan. Ini kerana pada hakikatnya ilmu dan pengetahuan mempunyai erti yang sama walaupun mungkin berbeza dari segi penggunaannya. Perkataan ilmu biasanya ditemui dalam perbahasan masalah-masalah yang lebih khusus dan bersistem manakala perkataan pengetahuan hanyalah untuk masalah umum sahaja.

Ilmu dari segi Istilah : Segala pengatahuan atau kebenaran tentang sesuatu yang datang dari Allah s.w.t yang diturunkan kepada Rasul-rasulnya dan alam ciptaannya termasuk manusia yang memiliki aspek lahiriah dab batiniah.

Dalam zaman moden ini pengertian ilmu telah disempitkan dan dimodenkan kepada pengetahuan maklumat dan kemahiran sahaja. Dalam pengertian barat moden, ilmu hanyalah merujuk kepada pengenalan atau persepsi yang jelas tentang fakta. Fakta pula merujuk kepada perkara-perkara yang boleh ditanggapi oleh pancaindera zahir dan bersifat empiris. Kewujudan perkara lain di luar keupayaan pancaindera tersebut dianggap bukan fakta dan tidak termasuk dalam bidang ilmu. Mengikut pandangan mereka secara automatik ajaran agama terkeluar dariapda takrif dan ruang lingkup ilmu dan dianggap sebagai kepercayaan semata-mata.

Islam telah menghimpun antara agama dan ilmu. Tidak ada sebarang penentangan antara agama dan ilmu kerana dalam Islam, agama itu sendiri adalah ilmu dan ilmu adalah agama. Ilmu menurut perspektif Islam dekenali sebagai sifat, proses dan hasil. Manakala istilah ilmu dalam Islam merangkumi pelbagai perkara iaitu Al-Quran, Syariah, Synnah, Iman, Ilmu Kerohanian, Hikmah, Makrifat, Pemikiran, Sains dan Pendidikan.

Ilmu merupakan teras dalam sistem agama Islam dan menduduki tempat yang tertinggi. Penekanan kepada ilmu dalam ajaran Islam jelas terdapat di dalam Al-Quran dan Al-Sunnah. Penekanan kepada pembacaan sebagai aset terpenting dalam usaha menimba keilmuan dan pengiktirafan Allah sebagai sumber tertinggi ilmu pengetahuan manusia sebagaimana wahyu yang terawal yang telah diturunkan kepada nabi Muhammad s.a.w.

Ilmu pengetahuan merupakan prasyarat terpenting bagi pembangunan bangsa yang kuat dan dihormati. Setiap perkara di dunia ini mestilah disandarkan kepada ilmu seperti iman dan perkara keagamaan, ekonomi,politik, sosial, perpaduan dan sebagainya. Iman atau amalan tanpa ilmu ibarat sebuah bangunan di atas pasir atau sarang labah-labah. Apabila datang ribut yang kuat maka akan binasalah ia. Ilmu pengetahuan juga adalah asas pembentukan sesebuah tamadun manakala akhlak pula adalah pengutuh atau pengukuh yang berperanan mengekalkan kekuatan pembangunan bangsa, negara atau sebuah tamadun

sumber dipetik dari - https://sites.google.com/site/khazalii/udi30521konsepilmu

budak kacamata said...

neves plak nk komen kat wall org berilmu nie..hukhuk..tp sye cbe rungkaikan maksud ilmu 2 ea..ilmu adalah 1 proses mengaplikasikan sesuatu yg dipelajari sama aa secara langsung / tak langsung demi kebaikan bersama..

Hamka said...

dua orang dah jawab dengan ringkas, padat dan betul. tahniah.

Neiaa said...

fahsya' tu aper?

Anonymous said...

aku cuba jawab. maksud ilmu ialah apa-apa perkara yang akan membantu kita menjawab soalan munkar dan nakir dalam kubur nanti. apa soaln dalam kubur? siapa rab kamu? siapa nabi kamu? apa agama kamu? siapa kawan/ikhwan kamu? Hanya ilmu yang sebenar sahaja yang dapat membantu kita menjawab soalan ini. Oleh itu apa-apa percakapan tentang kebesaran Allah, sunnah, amalan agama, dan mengamalkan segala perintah Allah itulah ilmu. Wallahualam.

zayed said...

maksud ilmu ialah mengenal Allah

PemilikMataCoklat said...

ilmu adalah susunan pengetahuan untuk mencari sesuatu yg kita blm tahu

btl???

penchacaiz said...

gua penah juge jumpe seorang lelaki beserban, berjubah, berjanggut yang boleh di tuduh sebagai budak tabligh atau ahli pas atau wahabi atau syiah atau penyanyi nasyid yang sedang beriktikaf selepas solat zohor.

die kata maksud ilmu.

"bgimana kite nak tahu serta beza yg mana satu perintah Allah dan larangan Allah mengikut keutamaan"

adakah dia hamka? woha!

lobai said...

salam.

maksud dengan tujuan tu benda yg same ke?
bagi aku tujuan tu sangat subjektif,boleh jadi macam macam,asalkan akhirnya membawa kepada keredhoan Allah.dan dgn redho ALlah tulah kita nak dimasukkan kesyurga.

lagi satu ada pandangan yg agak radikal tentang maksud puasa.
maksud puasa ialah supaya kita dapat mencontohi rasulullah,yg mana rasulullah kalau berdiri dan dilihat dari sisi,maka sahabat mengatakan,dada baginda lebih kehadapan berbanding perut.

dan banyak juga hadis hadis yg menerangkan betapa buruknya membesarkan perut.

jadi, kalau sebulan kita berpuasa,lepas tu perut kita masih tinggi daripada dada,maka tak tercapailah maksud puasa sebagaimana yg difahami.

lagi satu,geng yg suka membid'ahkan orang,rasulullah tidak pernah bersolat dalam keadaan perut lebih kehadapan berbanding dada.
soalannya,adakah orang yg solat perutnya kedepan berbanding dada itu mengamalkan bid'ah?
he he he.......

wallahua'lam

♥CIK SHA♥ said...

agak mencabar minda..saya cuba..

maksud ilmu ialah untuk mempraktikkan dan menyampaikan ilmu Allah untuk mengenal Allah dengan lebih dekat..


err..sesungguhnya ilmu saya masih belum cukup..T_T

Cik Siti Fairuz said...

ilmu ialah garis panduan yg perlu kite ikut untuk SELAMAT DUNIA & AKHIRAT.

mcm ni tepat & simple tak jawapan?

adanhayad said...

eh hamka. selama ni sy dok disogok2 dgn silibus pendidikan agama islam yg mane tertulis maksud solat, puasa etc tu sebijik mcm yg Hamba Allah tu cakap.

dan maksud solat & puasa yg hamka cakap tu semua dlm hikmah solat dan puasa (dlm buku teks pend. islam)

tp, mungkin tu sbb nak mudahkan pembelajaran?

ok, sesungguhnye sy seorang buku teks =..=

ilmu suloh hidup - motto skolah rendah sy

Anak Wak Mail said...

maksud ilmu adalah untuk mengelakkan diri dari kejahilan dan kebodohan serta dapat mendekatkan diri kepada Allah..


boleh diterima tak jawapan saya?

NHAH. (: said...

ilmu tu untuk kita tahu dari benda yg tak tahu.
utk faham dari benda yg kita tak faham.
utk kenal dari apa yg kita tak kenal.

erkk.
ok merapu.
tlg jelaskan.

Anonymous said...

nak cuba....
maksud ilmu kita tahu perintah Allah pada setiap masa dan keadaan

paka with love

Hamka said...
This comment has been removed by the author.
Hamka said...

ok, dah ada tiga orang lelaki jawab seperti apa yang ada dalam kepala aku,
by default semua komen dari orang perempuan adalah salah, he he (eh betul ke aku guna prosa by default kat situ?)

Hamka said...

Fasyar tu keji: bagi siapa yang bertanya, err, betul tak student arab?

Muhamad Azam said...

ilmu...mcmana kita nak tahu mana perintah Allah..dan mana larangan Allah...supaya kita dapat amalkan... =)

Cik Siti Fairuz said...

apelak by default jawapan aku salah?
ape dlm kepala kau hamka?
tepat tau jawapan aku tu..huhu

Hamka said...

Ops, bukan salah, tapi tak tepat, tak jelas, dan terlalu menyeluruh.


: )

Muhamad Azam said...

eyh...mcm ada benda tetinggal je...mcmana kita nk tahu mana perintah Allah..dan mana larangan Allah..mengikut keUTAMAAN.. =)

Hamka said...

like!

Anonymous said...

Assalam

Maksud Ilmu. Macamana kita nak tau perintah tuhan setiap masa dan keadaan. Maksud zikir macamana nak ingat tuhan setiap msa dan keadaan.

Ijtimak Sepang: Maulana sap kabo maksud Ilmu itu macamana nak jawab soalan kubur. Wallahu'alam

Khalid..yang tak berilmu

Anonymous said...

ceramah daripada ustaz sub
ilmu ni dapat menjawab soalan dalam kubur

paka with love

Kandorian said...

Jawapan yang de dlm fikiran aku tanpa berfikir secara mendalam..

Maksud Ilmu: Ilmu adalah guide yg memastikan kita wat benda betol n elak dari buat bnda salah dlm satu perkara yg kita lakukan.

Ilmu Agama: ilmu adalah guide yg memastikan kita wat mcm mana yg Allah suruh n mcm mana yg Nabi ajar..

Anonymous said...

ilmu adalah sesuatu pengetahuan yang kita amal dan kita sebarkan pada org...

(cam konpiden jer jawab ek..maafkn jika tsalah.hihihi)

Hamka said...

Hmm, mungkin lepas raya aku kena buat satu entry tajuk:

APA ITU ILMU?

Hmmm.... (sambil urut urut janggut)

Nisa said...

Macam biasa panjang and tiada gamba, nanti saya baca sebab macam biasa ada isi :)

Tapi xsabar komen dulu :P

Ismi Ijmi said...

ilmu adalah pengetahuian yang dapat dekatkan diri kita kepada ALlah.itu makna. maksudnya kita dapat dekatkan diri dgn ALlah dgn ilmu. betul tak hamka?

Sastraboy Suhadi said...

Lepas raya?

Adeh. Lepas aku komenlah Hamka.

PELIS?



- rayuan seorang yang bebal maksud ilmu. sekian.

sufiyyah zulkifli said...

yg manakah jwpn yg benar itu?

adanhayad said...

ilmu tu kebenaran yg dtg dari ALLAH, diturunkan kpd pesuruh2NYA utk disampaikan kpd umat masing2.

hanakirana said...

aku nak cuba jawab. maksud ilmu:

supaya kita lebih tahu dan kenal sifat-sifat Allah, kekuasaan-Nya, dapat membezakan yang betul dan salah, mencari dan mengikut jalan yang lurus sampai akhir hayat dan yang paling penting supaya kita rasa rendah hati bahawa kita ini adalah makhluk yang paling cabuk, paling tak berdaya, paling tak tahu apa-apa bila semakin banyak yang kita tahu seterusnya menjadikan kita tahu diuntung dan berterima kasih kepada Allah sebab memberi kita peluang untuk tahu dan kenal Dia melalui ilmu.

wallahua'lam.

Anonymous said...

maksud ilmu? tau tapi tak tau atau buat2 tak tau sebab tak nak ambik tau atau tak mau tau...maka jadilah orang bodoh...

hamba hina said...

dah byk sgt ni org bgtau mksd ilmu..mcm2 ada..skrg tye dr msg2 dah bp byk ilmu yg aq dh tahu yg aku dah amalkan..kt pdg mhsyar nnt kalau xdpt jwb 4soalan ni tidak akan bgrk kaki ank Adam..slh stunya tentang ILMU..

renungan bersama..

Lady RaRa said...

ilmu?

entah aku kurang berilmu nak jawab..silap jawap satgi jadi ayah pin plak!




serahkan kepada yang berilmu la..

@Fr!^n@ said...

Salam..cubaan untuk menjawab soalan en hamka..

Maksud ilmu adalah untuk mengetahui bagaimana untuk hidup di dunia dan di akhirat nanti..woahhh cubaan je ni..lau salah tlg betulkan..

light saber said...

Ilmu untuk beramal, tanpa ilmu tiada amalan.

miss winchester said...

wahh agak serius entry kali ni..siap tinggalkan soklan utk dirungkai lgi..rase cuak plk nk tinggal kan komen..

pndapat sy la ilmu tu ape yg kite belajar dari sumber2 yg tepat & boleh dipercayai (cth: al-quran, hadis, cikgu, etc)dan bagaimana utk kita aplikasikannya utk membezakan mane yg baik & mne yg buruk, mane satu perintah Allah & mane satu larangan Allah, mane pahala & mane dosa..senang cakap tahu le nk gunakan ilmu pengetahuan 2 sebaik mungkin..agak2 btol x?? boleh x nk mewakili kaum hawa plk??

Living Seed said...

Ni pengajaran ILMU TASAWWUF ka apa ni....????
dah mcm ilmu mengenal diri ja ni..??

Tahniah cik Hamka, anda menyedarkan aku sikit2...moga Allah balas jasa baik hamka...

kundi said...

kundi nak coba...ilmu adalah sesuatu lingkungan pengetahuan yang dapat diberikan sesiapa sahaja, gedebuk masuk dalam otak, tapi, ada jenis-jenis ilmu jugak, bila ada ilmu untuk meningkatkan iman, ilmu yang ada untuk buat kemungkaran dapat dibuang jauh-jauh...hah apa aku merepek ni.

rizwan said...

ilmu bagi saya tahu dan tak tahu.
dari segi agama,tahu Allah tak suka dan tahu Allah suka.dan demikianlah di panggil proses.berani membuat kesalahan juga ada peranannya.
paling penting ilmu mengenal diri bagi saya lah.

"tunjuk ajarku sifu"

Nasi Minyak said...

aku x nak jawab soklan ILMU ni, cuma nak berkongsi pengalaman sewaktu aku di Kolej Islam Kelang kira2 15 tahun yg lalu, di mana wujudnya satu golongan pelajar yg cukup memandang rendah kepada pelajar lain yang kurang ILMU dan merasakan bahawa merekalah golongan yang paling BERILMU yang pernah wujud di muka bumi ini. Golongan ini cukup sombong dengan ILMU dan AMAL yang mereka ada,banyak kali aku kena herdik&diperli&dipulaukan hanya kerana semata2 aku ni kurang ILMU berbanding mereka.
Kesimpulan : Jangan sombong dengan ILMU dan AMAL yang kita ada, kerana jika dihimpunkan semua ILMU yang manusia tahu di dunia ini, hanyalah SEDIKIT SAHAJA dari pengetahuan di sisi ALLAH. Wassalam.

Anonymous said...

ilmu itu..dimana kita mengetahui yg mana satu suruhan Allah dan yg mana satu larangan Allah swt..mengikut keutamaan...=)



NUR~

Anonymous said...

kepada semua.. rujk kembali entry Hamka ini ye tuk mengetahui apa itu ilmu..

http://keretamayat.blogspot.com/2007/04/apa-itu-ilmu.html

kthanxbai

nadz ruslan said...

maksud ilmu adalah

untuk jadikan kita manusia bukan beruk. maknanya bukan takat pandai makan berak dan membiak, tapi boleh mentadbr alam, boleh merawat orang dnegan izin Allah, boleh mengajar orang, boleh bla bla bla. yang baik-baik dan bawa manfaat saja.

maun said...

Ilmu agama itu..adalah satu nur yang dapat mendekatkan diri kepada Allah dengan berbagai amalan yang kesudahannya dapat mengenalNya seteusnya dapat mengingatiNya dalam setiap amal, perbuatan dan hati...

Proses ilmu ini berterusan tanpa ada nota..ilmu menghasilkan amal..amal menghasilkan ilmu...yakni wirid mewarisi akan warid yang akhir tujuan makrifah kepada Allah..

MAKRIFATULLAH ITULAH ILMU AGAMA YANG DIMAKSUDKAN...dan makrifah itu tidak ada kesudahan..Sebagaiman Abu Bakar r.a. berkata tidak sampai kepada hakikat makrifah itu membawa kepada makrifah Allah Taala...

Pandangan aku Pak Hamka...salah mohon maaf.

Aku seorang hambaNya said...

mf..mohon tunjuk ajar...

erm...ilmu...belajar, tahu dan amal(amar makruf nahi mungkar)buat ikut keutamaan.. sebarkan pada orang lain demi kebaikan bersama...lillahitaala
wallahualam...

Aqram said...

hamka,

next entri. jangan lupa selitkan sekali apa itu maksud IMAN.

kesemua ilmu, solat, tauhid, puasa dan sebagainya. bersangkut paut pada satu perkara ini, lain tak bukan, IMAN.

salam ramadhan.

Dr. Ben said...

maksud ilmu = apa patut saya buat ketika ini yang menyukakan Allah s.w.t.

Ibni Hatari said...

GanIlmu - tahu mana satu halal n haram, perintah Allah mgikut keutamaan, dilakukan hanya dgn cara baginda saw.

Org yg alim bukanlah org yg bnyk mengetahui, tapi adalah org yg taqwa n takut kpd Allah

Org yg byk ilmu tak semestinya beramal, tapi org yg btaqwa pasti akan tunaikan hak ilmu, amal.

Bnyk tahu tapi tdak diamalkan bukanlah ilmu, tetapi dipanggil maklumat. Kerana hak ilmu itu sendri adalah utk diamalkan. Ilmu itu sendiri adalah amal. Dan amal adalah nur.

Mafhum sabdaan hadis nabi saw; ilmu ada 2,
1. Ilmu yg akan menjadi penghujah n pendakwa bagi anak2 adam.
2. Ilmu nafeq, iaitu ilmu yg mberi kesan kpd hati.

Ilmu bagi org yg ke2 adalah bmanfaat.

Selain dpd al quran n sunnah, bidang kdoktoran, ekonomi, juruteraan, teknologi maka itu bukanlah ilmu ttapi dpanggil kemahiran dan kesenian. Kesenian n kmahiran berubah2 mgikut peredaran zaman dan masa, padahal ilmu adalah ketentuan Allah yg tdak boleh berubah.

hakikat ilmu tidak boleh berubah. Utk dptkan cahaya dlm kubur ttp dgn tahajud. Utk lintas titian sirat ttp dgn solah fardhu bjemaah. Utk dptkan nur dhari kbangkitan ttp dgn bacaan al quran.

Peringkat tertinggi hakikat ilmu, diri hamba itu berjaya mjawab soalan kubur.

Maulana saad khandla rah

Anonymous said...

Ilmu....

bagi aku umum maknanya, iaitu terhasil makna sesuatu pada diri dan bertindaklah diri pada makna tersebut.

dikatakan seseorang itu berilmu apabila mengamalkan ilmu tersebut.klu dok amal dok panggil lagi.

ilmu tu byk.. ilmu sihir pun ilmu jugak. buat arak pun kena ada ilmu buat arak baru bulih wt arak.. ke gane?

oleh itu maksud adlah utk diamalkan..dan mendapat faedah drpd ilmu tersebut..ke guane?

Ibni Hatari said...

Ilmu utk wanita melayu terakhir yg beriman d akhir zaman;

Utk Allah jadikan sorg wanita masuk syurga, 500thn lebih awal dpd golongan laki2 dan dihiaskan SECANTIK2Nya dgn tangan Allah sendiri sbg ketua bidadari,

Ilmunya,

didunia tetap dgn mnutup auratnya selain 2 mata n 2 tapak tangan dpd dilihat oleh laki2 selain muhrim...

Fikir n risau...

Anonymous said...

ilmu = tahu mana satu perintah mana satu larangan Allah. dan beramal dengannya.

aku seorang perempuan dan aku sangat cetek ilmu..huhu!

Anonymous said...

ilmu = knowledge = pengetahuan

= tahu mana satu perintah mana satu larangan Allah. dan beramal dengannya.

aku seorang perempuan dan aku sangat cetek ilmu..huhu!

Anonymous said...

Maksud ilmu adalah supaya mengenal mana yg halal dan haram..

Anonymous said...

ilmu ialah apa yang kita amal.
pengetahuan ialah apa yang kita belajar. amacam? care? :D

Hamka said...

Bagus, dah ada kaum wanita yang jawab selari dengan apa yang ada dalam otak.

yang lelaki pula, ada jawab ringkas dan sangat tepat, dan ada yang jawab panjang . tepat dan jelas.

Tahniah!

bagi mereka yang bertanya: mana yang betul tu?

aku cadang, kena guna 'ilmu' jugak untk nilai,

kalau tak sempat lepas raya aku cerita.

: )

mamat parang tumpul said...

maksud ilmu ialah bagaimana kita tahu mana satu perintah Allah , dan yang mana satu laragan Allah........

Hamka said...

Eh, betullah! aku dah tulis jawapan dalam entry 2007.

siapa yang malas baca di sana, sila baca di sini.

Seperti suatu wabak, eh! bukan..err musim, atau berita terkini, ataupun kefahaman yang baru(?) kerana mana mana tempat aku menadah telinga, kesimpulan yang aku dapat dari majlis ugama adalah pentingnya ILMU dalam ummat islam sehingga menjadi nombor satu!!..

ILMU.. ILMU.. ILMU!!

Dengar ehwal islampun cakap macam tu, Tazkirah tamil dalam TV juga cakap ilmu penting. Al-Kuliah dan forum perdana tekankan benda yang sama, Media pun cakap ilmu penting, Tazkirah Radio pun tekankan perkara yang sama, Ustaz Universiti explain benda yang sama, tok guru kat surau malam tadi pun cakap begitu, khtubah jummat minggu lepas pun sama, majalah majalah islam, blog dakwah dan..arghh, pendek kata semua pakat pakat bersetuju bahawa ILMU penting, tanpa ILMU ummat akan mundur dan nergara akan di jajah!

Aku sedang keliru ustaz, akan ilmu bagaimanakah yang di katakan penting itu..?, aku hina dan dina.. isk.., ajarlah aku ustaz..

Bila aku tadah telinga, aku dengar kesimpulan yang sungguh merepek pasal ilmu ni, aku terus naik angin!!:-

Ada ustaz ceramah kata Afganistan kalah dalam perang baru baru ni kerana 99 peratus orang islam di sana buta huruf wah wah wah… hebatnya info: kata aku yang keliru,.. Kalau rakyat Afganistan kalah perang ngan America sebab 99 peratus buta huruf, dulu apsal mereka menang lawan rusia? Askar rusia buta huruf ke? Kalau korang cakap kalah sebab tentara buta mata logiklah jugak.. ish ish ish.. 'agak-agak'lah ustaz..

Ada pulak usatz cakap kenapa islam lemah?, sebab Nabi hanya sempat ajar tentara islam berperang melalui laut dan darat, tapi tak sempat nak ajar berperang di udara, tak muntah aku dengar pendapat cam gini.. ??

Ada jugak ustazah yang terangkan Nabi pilih Madinah sebagai Negara islam kerana tanah yang subur.. marbuk kurma ke ustazah?!

Kemudian mereka mula bandingkan dengan ummat islam yang cipta itu cipta ini, reka tu reka ni, dan anggap itulah zaman dan kurun terbaik ummat islam.., lalu tuduh orang kapir curi idea dan jadi lanun cetak rompak itu ini, itulah sajer yang pandai, mengutuk orang memang pandai, kerja ntah ke mana? Huh!

Oii, zaman terbaik adalah zaman Rasullulah dan sahabat, tak tau ke? Mana pergi ilmu ko?

Hamka said...

Lalu masing masing buat kesimpulan akan punca ummat islam lemah dan di tindas adalah kerana TAK ADA ILMU, tak pandai membaca, tak pandai cipta teknologi, tak pandai cari tanah subur untuk bercucuk tanam dan apa apa ntah!!

Natijahnya, aku tengok, (kat tempat aku ler ni, bukan kat tempat korang) masing masing mak bapak begitu teruja untuk mengILMUkan anak anak mereka, hantar anak pergi kelas tambahan siang malam sampai tinggal solat jemaah?.., budak tadikapun nak kena tuision jugak kot kalau tak kena gaya.oh!.

Aku rasa mereka ni terkeliru akan perbezaan di antara dunia dan ugama.., terkeliru akan kepetingan ILMU ugama dan ILMU dunia, juga terkeliru akan orang yang macam mana layak pegang harta dan memerintah dunia!!

Maaflah aku yang hina ini jika ada ustaz yang terasa, aku ihklas menegur, aku tak dapat duit lepas tulis ni, dan aku akan save dalam blog supaya bila aku jadi mayat kelak, anak anak aku boleh baca seawal umur 4 tahun dan seterusnya menjadi seorang yang BERILMU,, he he he..

Tak salah jika kita tegur orang alim bukan?, tak salah bukan? kalau ustaz betul bolehlah ajar aku yang perasan bagus ni (oh) tentang dalil dan hujah ustaz, tapi jika aku yang terbukti salah, maka ustaz lagi lagi wajib bagi dalil dan hujah untuk betulkan aku, betul tak ustaz?.. ustazkan berlimu…

Hamka said...

Arghhh, aku malas pulak nak copy paste, tapi jawapan tentang maksud ilmu ada dalam entry tu.

link:
http://keretamayat.blogspot.com/2007/04/apa-itu-ilmu.html

misbah sobah said...

apa perintah Allah kepada diri saya pada waktu ini....

Hamka said...

Jawapan:

Tahu yang mana perintah Allah dan yang mana larangan Allah, buat ikut ke utamaan,

atau secara lebih ringkas dan lebih hakikat:

Tahu apa perintah Allah kepada diri saya pada waktu dan ketika ini.

Tahniah kepada peneka yang tepat, yang tidak tepat sila malu kepada diri sendiri jika korang seorang yang sombong dalam bab ugama, kerana kita: makin tahu makin tak tahu.

Selamat berbuka puasa dari kami, Hamka keretamayat: )

Cik Siti Fairuz said...

laa..pak Hamka. betol & tepat juga la jawapan hamba. cuba cek balik:
"ilmu ialah garis panduan yg perlu kite ikut untuk SELAMAT DUNIA & AKHIRAT"

garis panduan yg perlu diikut =
"Tahu yang mana perintah Allah dan yang mana larangan Allah, buat ikut ke utamaan"-->hamka

apa tujuan kita buat perintah& tinggal larangan? pak hamka xsebut pun.
sekurangnya hamba bg ayat yg kiut & simple = supaya SELAMAT DUNIA & AKHIRAT.

(perempuan kan taknak kalah)

Hamka said...

itu terlalu umum dan sukar nak imprestasi diri waktu muhasabah..

(betul ke prosa aku ni?)

aku win!

GadisKampung said...

errr... bijak membuat keputusan??

Anonymous said...

Maksud dan makna bagi orang melayu adalah serupa. Jadi jangan salahkan mereka kerana jadi Melayu.

Maksud dan tujuan bagi orang melayu juga serupa. Jangan salahkan mereka kerana jadi Melayu.

Ilmu lahir dari otak. Iman lahir dari hati. Itupun selalu orang konfius.

Nak dapat ilmu mesti belajar. Nak dapat iman, kena buat macam sahabat Nabi buat. Itupun selalu orang konfius.

Ilmu boleh jadikan orang riya'. Ilmu juga boleh jadikan orang taqwa.

Ilmu penting. Ilmu mesti disertakan dengan iman dan amal baru ada faedah.

Jadi, nak selamat naik kereta mayat, mesti usaha atas ilmu, iman dan amal.

light saber said...

tiba-tiba terasa begitu naif dan jahil...baru tahu maksud sebenar ILMU.

Ibn Mustakim said...

"Dalam Al quran juga Surah Al-Ma'un ayat 4 hingga 6, Allah ada mengutuk orang yang lalai dalam solat,"

maksud ayat 4-6 Surah yg sama : "maka kecelakaan besar bagi orang-orang Ahli Sembahyang - 4 - (laitu) mereka yang berkeadaan lalai daripada menyempurnakan sembahyangnya; -5- (Juga bagi) orang-orang yang berkeadaan riak (bangga diri dalam ibadat dan bawaannya), - 6"

ada bezakan maksud perkataan "'an" dan perkataan 'fi' dalam quran?

'lalai daripada' bukannya 'lalai dalam' - ayat ini merujuk kepada yg melalaikan waktu solat hingga buat di akhir waktu dan kadang sampai qada'.....

lihat juga Surah ma'arij 23, diguna perkataan "'ala"

dalam Surah mu'minun ayat 2 baru lah ALLAH guna perkataan 'fi'

sekadar pencetus hati utk terus memerhati...

Anonymous said...

Meh sini Ketemayat!
Sebelum maksud,
makna,
sebelum makna
terjemah.
selepas maksud istinbat.

Ilmu=tahu=faham=mengerti.
Org berilmu=alim,
kenal ilmunya=Arif.
Faham ilmunya=Fakih
mengerti ilmu=Amin.

satu dari sifat dan asma' Allah .
Bermacam jalan ilmu.
Bermacam saluran ilmu.
Bermacam bentuk ilmu.

Kerana.
Allamal insaana ma lam ya'lam.(al alaq) Yang kekal pada hakikat ilmu itu menyampaikan kepada yang baharu , yang dicipta, yang diberi amanah, yang akan binasa, akan nyata ilmu(Nya) sehinggalah binasa itu - kembali kepada wajah Asal ilmu.
NGERI TAK? WHOA!

Puasa?
Jihad
Solat?
Syuhud
nak lagi?....takpayah la...nanti gaga mulut laser meyibuk, rosak habis...

Anonymous said...

Pala hotak besepai sepai,
caca marba roti canai.
Bodoh tak dapat mencapai,
merepek semak tunjuk pandai.

Sebenarnya umat melayu (aku katakan melayu, tak bermaksud umat islam atau umat muhammad) di Malaysia ni....jaga mulut dan telinga- jaga apa yang ditulis dan dibaca itu sahaja.

Tak paham, bacalah al hikam waktu malam,
Hitam sebelum ada hitam, lebih hitam dari gelap yang paling hitam.

semut hitam said...

Ilmu? Satu benda yang dihimpun-himpun dn dihubungkan utk mnghasil kn natijah

Cth:
1+1 = 2, '2' adalh ilmu.

semut hitam said...

Ilmu? Satu benda yang dihimpun-himpun dn dihubungkan utk mnghasil kn natijah

Cth: 1+1 = 2, '2' adalh ilmu.

sufiyyah zulkifli said...

dh ada jawapan~

Ibni Hatari said...

Kat mana2, surau, masjid, khutbah, tvradio, surat kabar sering asyik cerita n perintah utk taqwa..tapi si penceramah yg berapi2 ceramah bab taqwa, balik2 pegi makan kfc n tengok tv n pakai necktie n berdagulicin, melekehkan sunnah itu 'sunnat je takbuat takpe'

Perkataan taqwa nih rata2nya, cuma pada lisan je. Manusia yg btaqwa utk djadikan contoh rujukan, susah nak cari zaman skarang..org btaqwa mcm satu dongengan

Jadi bg hamka, saya nak syor kat abg, buat satu artikel mgenai taqwa.

Apa maksud taqwa n cara utk jd taqwa..

Mana tau asbab bg hamka buat topic maksud taqwa tu, ada blogger jadi wali arifbillah..

decapri9175 said...

alamatnya korg kena kuar 3hari,40hr, 4bulan utk jawab soalan suma tur,,baru korg tahu,,dan apa maksud hidup kita dapt dipenuhi,, mencari jawapan hidup dengan mendekati Allah dan Rasul dengan erti kata sebenarnya,,,

rockmysoul said...

maksud ilmu mnjadikan kita tahu..biler tahu,ade panduan utk kite m'amal..biler dah amal,dtg lazatnya ilmu yg kite tahu tu..err...sm2 blaja,klu salah ckgu xmrh kn?

Anonymous said...

aku berminat juga nak keluar 3 hari.mcm mane ek kwn2? tak pernah ikut pun.-sahabatKM-

musafir hina said...

...ilmu adalah yg memblhkn kita jawab soalan kubur...

Anonymous said...

en hamka,tolong la buat entry APA ITU ILMU.
jgn lengah2,nnt kalau dah jadi mayat sian kami ni,xdpt nak baca blog keretamayat lagi.
pleazz..

en_j

Anonymous said...

Hahahahaha Hamka2... saya la yg bagi link tu sebenarnye. Sendiri dah tulis 4tahun lepas sendiri lupe gamaknye...hehehe takpe2 lgpum Hamka dh banyak menulis...

Adam

alfindani said...

"Tahu apa perintah Allah kepada diri saya pada waktu dan ketika ini."

Takrif tersebut bukanlah takrif ilmu seluruhnya, tetapi adalah takrif ilmu fardhu 'ain. Kerana ilmu adalah "sesuatu yang menyingkap hakikat sebenar sesuatu perkara."

hisham said...

hamka,
pada pendpt hamba yg daif nie, maksud ilmu yg paling mudah dn ringkas ialah TAHU BAGAIMANA NAK SUKAKAN ALLAH PADA SETIAP MASA DAN KEADAAN. Maksud Ikhlas plak, SUPAYA ALLAH SUKA KITA PADA SETIAP MASA DAN KEADAAN. Wallahu a'lam

Hamka said...

Wah ada jawapan yang lebih bagus dari aku, bagus bagus bagus, aku boleh belajar lagi, terima kasih.

untuk maklumlam:

aku tak perlu tulis entry tentang ilmu sebab dah tulis dah 4 tahun dahulu..

jika korang baca, korang akan faham kenapa jawapan tu aku kekalkan sampai sekarang.

baca sini:

http://keretamayat.blogspot.com/2007/04/apa-itu-ilmu.html

Hamka said...

Bab permintaan entry "TAKWA"

aku dah tulis di sini 6 tahun yang lalu.

part 1:

http://keretamayat.blogspot.com/2006/03/apa-itu-taqwa.html

part 2:

http://keretamayat.blogspot.com/2006/09/siapa-insan-bertaqwa.html

nota: sila baca komen komennya sekali untuk dapat pro dan cont

Hamka said...

dah lama menulis, senang bagi jawapan, letak link sahaja.

woha!

Anonymous said...

ilmu=petunjuk kebenaran di hari kelak

Shukery said...

Time kasih hamka..

Aku yang perasan berILMU terasa masih bodoh bebal macam tak tau pape je walau dah penah kluar.. oh! oH! OH!! (menangis menghentak kaki..)

p/s : tanda kena korban lagi banyak pas ni..oh!

Anonymous said...

nak cuba jugak r, nak menduga tahap kebodohan sy pasal ilmu...
ilmu adalah apa yang kita kena tau apa yang patut kita lakukan bila berhadapan dgn sesuatu keadaan...contoh senang, bila kita masbuk (solat berjemaah), so kita tau apa yang patut kita lakukan... or dlm apa jua keadaan kita tau apa yang kita kena lakukan...itulah ilmu... ke salah gok?

Anonymous said...

salam.
#1 terima kasih sbb sudi berkongsi ilmu dgn cara santai yg sng faham.
#2 sy rs ayat yg sedare guna agak kasar sikit cthnya penggunaan perkataan b*d*h ms diskusi dgn hamba Allah tu. sy rs kalau kita gunakan cara yg agak kasar mcm tu, seolah2 mcm kita ni pandai sgt, org tu sungguhlah x pandainye. mcm sedare ckp, "jgn berlagak bab ugama, Tuhan marah.."

this is just my opinion .. mayb kdg2 kita x sedar.. :)

scr keseluruhannya, sy suka blog ni. keep up the good work!

-- @inanymous

Asyraf said...

Hamka,

Personally for me maksud Ilmu adalah Keyakinan.....

Keyakinan wujudnya Allah s.w.t

without Ilmu.. maka tiaka keyakinan kepercayaan
without Ilmu.. maka tiadalah taqwa
without Ilmu.. maka tiadalah Iman



just my 2 cent.....

Anonymous said...

salam..

"budak tabligh atau ahli pas atau wahabi atau syiah atau penyanyi nasyid yang sedang beriktikaf selepas solat zohor"

-agak-agak la Hamka nak menyakat ahli pas, penyanyi nasyid - dorang nak buat amalan beriktikaf 10 ramadhan terakhir nie.. musykilahh ya sheikh!

chemet said...

bagi saya benda yang kita sendiri kaji, selidik di dunia ni (kejuruteraan,kedoktoran, dsbg)lebih sesuai dipanggil "kemahiran" yang mana bila dilaksanakan dengan "ilmu" dan "ikhlas" mudah mudahan mendapat keredhaannya.

kundi said...

kepada anynomous y kata hamka guna perkataan bodoh tu, bukan dia kata depan2 ye cik adik/abg/akak....tu cuma nak bagi entry dengar gempak je, supaya kita tak senang2 menilai orang.

Anonymous said...

tbe2 teringat ustaz sy pnh btau..lebih kurang mcm ni lah..ilmu berbeza dgn pengetahuan...mm..contohnya,bile kite bace blog incik hamka ni..bukan semua org dpt ilmu dari bacaan mereka.tp konpem semua org dpt pengetahuan..sbb,sesuatu yg kita tahu itu hanyalah sekadar pengetahuan shj hingga lah kite dpt amalkn nya.bila dh amalkan,barulah menjadi ilmu.kerana ilmu itu xbleh masuk jika hati gelap..tp pengetahuan boleh...baik stop kt cni..ni lh lebih kurang ape yg ustaz sy cuba nk smpaikan.

-sy yg perasan pandai-

Iskandar said...

Kalau nak dibandingkan ilmu Allah seluas lautan, ilmu kita jika dicelup lautan tadi setitik dari lautan tadi adalah ilmu kita. Dengan ilmu yang kita ada, kita terbatas untuk berbuat sesuatu. ilmu adalah kebolehan dan kefahaman untuk berfikir,berbuat,berkata sesuatu... jika tiada ilmu tentang ilmu jangan bercakap pasal ilmu...

ahlifirasat said...

maksud Ilmu ialah PETUNJUK utk kita supaya dapat berAMAL di atas KEBENARAN.

ilmu Fiqh utk cara ibadat yg benar.

ilmu Aqidah utk kepercayaan yg benar.

ilmu Tajwid utk bacaan Al-Quran yg benar.

ilmu Tasauf utk mendidik jiwa dgn cara yg benar.

sekadar personal opinion lah ni :D

Anonymous said...

Maksud ilmu ialah takut kepada Allah..

Anonymous said...

((dorang nak buat amalan beriktikaf 10 ramadhan terakhir nie..))

Bakh! Bakh!

Ini iktikaf bukan amalan dorang. Ini amalan kekasih Tuhan lu dan gua.

Kekasih tuhan...bukan kekasih kita juga ker....

Kasihanilah diri tuan....kita sama jer, makan nasik belake, ikut cara Nabi kita berjaya, tak boleh ikut...tolong orang untuk ikut, jangan bezakan kau dan aku. Kita satu ummat. Yang dulu masuk syurga beb! Habis kalah ummat nabi Adam a.s sampai ummat Isa a.s.

Tertiba teringat lagu Headwind..kita serupa.....he..he..

Berkhidmatlah untuk orang yang beriktikaf 10 hari ramadhan!

Anonymous said...

Ketemayat!
Gua fikir lu nak tanya pulak maksud Zakat dan Haji. Takpalah memahami maksud ilmu sahaja sudah hampir gegak-gempita.

Saja gua nak bagi bertambah ngeri. Apakah maksud Solat Tarawih? Logika ngerinya bertentangan dengan tarwihah -rehat , sedangkan penat dan letih lagi ada ler.

Oh apakah maksud komen gua ini?

-cry reen- said...
This comment has been removed by the author.
-cry reen- said...

Dulu dlm kelas falsafah, utk sub-topik 'EPISTEMOLOGI/ILMU' aje pun, belajar sampai berminggu-minggu. Tp sekali ketemayat tnya, disuruh pulak kaitkan ngan agama, melingkup hbs ILMU aku tah ke mane..

seingat aku, ILMU bermaksud tahu dan pengetahuan itu diamalkan dengan hikmah untuk dimanfaatkan dan memberi manfaat..

tp makin byk ilmu aku belajar betullah makin xtahu aku jadinya..

budak lunas said...

maksud ilmu macam kita nampak muka Allah swt , dalam kita buat satu2 perkara setiap masa Allah muka masam atau muka suka....paling tepat? amacam hamka??

Hamka said...

jawpan korang semuanya betul.

tapi "maksud" di sini bermaksud: (fuh, ada maksud dalam mkasud)

jawapn tu mesti dalam range soalan, tanya bab puasa, jangan jawab jawapan yang boleh jugak tanya bab solat, contoh: maksud puasa untuk mencari keredhaan Allah, aku tanya bab solatpun jawapan sama,

tapi bila maksud puasa untuk faham penderitaan orang miskin, kan dah beza dengan maksud solat, itu maksud aku.

satu lagi bab maksud ini, jawapn mersti dalam bentuk boleh buat penilaian, (muhasabah)

contoh, apa kasud kamu ke kedai, jawapan nak beli buku, jika kamu sampai kedai tak beli buku, maka senang nak ukur mana silap, mungkin kau dah terbeli gula gula.

jadi jawapan untuk setiap maksud dalam amal mestilah bersifat boleh di nilai, bolah di muhasabah, dah capai ke belum, jika jawab nak masuk shurga, susah nak nilai tu, jika jawab nak jawab solan malaikat, susah nak confirm..

tapi semua jawapan adalah betul.

cuma maksud yang korang bagi tu terlalu general, atau terlalu berhakikat, syariat, makrifat,, tarikat.

so, simple, ikut skema aku yang aku belajar daru Buzaman 4 mazhab.

akhir kata, korang semua betul, tapi aku paling betul-woha!

ps: untuk kes ini sahaja.

Muallaf said...

Itu Ilmu maksud adalah:

SUMA PEKALA YANG BOLEH MEMBANTU KITA MENJAWAB ITU SOALAN DI DALAM KUBO

kalau benda itu tatak bole tolong jwb soalan kubo, itu wa lasa bukan ilmu ma, tu apa nama haa? lu kasi tau lah..

-Muallaf-

cik zah said...

owhhh...dpt lg ilmu,alhmdulillah...

Hamka said...

: )

Anonymous said...

maksud tu maksudnya macam KPI la ye...

:)

-putat-

superSALADIN said...

Ilmu Ape Yg kita blajar dn amalkan

Amin007.Ledang said...

ilmu kita dengan ilmu Allah umpana setitis air berbanding dengan lautan

Anonymous said...

ilmu itu mengetahui perintah dan larngan Allah mengikut keutamaan.

Anonymous said...

ilmu yg tak amal mcm pokok takda buah, tebang buat jadi kayu api

Anonymous said...

selain ilmu ugama bukanlah ilmu, hanyalah kemahiran

Anonymous said...

sampaikanlah walau 1 ayat, doa mudah-mudahan dapat ziarah saudara di kalimantan barat

Anonymous said...

kalau mau tau lgi dan lgi..tingkatkan pengorbanan..

Anonymous said...

Salam 5 amal,

Pendapat saya, Maksud Ilmu: Mengetahui sesuatu perintah\larangan Allah setiap masa, tempat & keadaan & bagaimana diamalkan\ditinggalkan mengikut cara yg ditunjuki oleh Baginda Nabi S.A.W & sahabat R.A'hum...
betulkan saya klu salah..
tua x beerti alim,
muda x beerti jahil...hehe...

PakLangJanggut, Penanti

Hamka said...

betul dah semua tu..

makin berilmu makin berisi makin tawadduk..

bak kata Tam spider.

"Makin hebat, makin terpanggil,
makinlah membara, sampai telinga,
makin rumit, makinlah terangsang,
makinlah geliat, sampai ke tulang."

andailmuanislam? said...

maksud ilmu ialah mencegah sifat jahil

verification: tindupe

Anonymous said...

mengetahui perintah dan larangan Allah swt mengikut keutamaan!!!!

Anonymous said...

mengetahui perintah dan larangan Allah swt mengikut keutamaan!!!!

mak aiyy..!!! said...

Saya suke page nih...... :-D
Mcm org facebook ckp.." I Like.." hihi

Hamka said...

accept fan. : )

Anonymous said...

mengetahui mana satu perintah Allah dan larangan Allah mengikut keutamaan atau

APAKAH PERINTAH ALLAH PADA AKU PADA MASA SEKARANG?

mastersite said...

jawapan dalam 6 sifat para sahabat...

Anonymous said...

Ilmu itu tahu.... =)

Anonymous said...

Salam.. Abang Hamka,
Dalam buku teks agama, dia tulus maksud puasa ialah menahan diri drpd mlakukan perkara yg membatalkan puasa dari terbit fajar sodiq hinnga terbenam matahari.. Betol la dia ckap MAKSUD PUASA tu.. Yang encik hamka tanya sebenarnya TUJUAN..

MAKSUD ILMU a.k.a. TUJUAN ILMU ialah untuk mengetahui sesuatu perkara supaya x ditipu.. Lagi tinggi ilmu seseorang itu, dia
akan selalu merendah diri. Seterusnya dpt berada di jalan yg lurus dan x sesat..

-KFT-

Anonymous said...

Dekat atas ni pun dah ramai yang utarakan. Tapi hadith "3 bahagian ramadhan" tu adalah dhaif.

Tak salah meriwayatkannya, kerana ia bukan mawdu, juga bukan dhaif jiddan. Tapi saudara hamka tidak penuhkan 3 syarat dalam meriwayatkan satu-satu hadith palsu, iaitu:
PERLU DINYATAKAN bahawa Hadith itu adalah hadith palsu. Samada di awal atau di akhir hadith.

Perlu dinyatakan, saudara hamka.

Menegur kerana Allah. Semoga Allah rahmati kita semua. Ameen.

Hamka Kereta Mayat said...

terima kasih tuan