Sep 3, 2010

Jahil atau Sesat?

("Khal, kalau tape tu lepas ke tangan orang lain.. Datuk dan kawan-kawannya hanya bersalah kerana kelakuan yang memalukan.. itu aje. Siapa yang akan jadi mangsa? Siapa yang ditindas? Perempuan-perempuan dalam tape ni! Siapa yang malu? Mereka dan keluarga mereka"-Ringgit Kesorrga)

Waktu aku kecik, bila pergi rumah orang, ada sesuatu yang ada kat rumah orang tapi takde kat rumah aku, iaitu kolam renang dan Teropong Pengintip Bulan(teleskop), Ops..,! aku gurau sahaja, rumah korang sekarangnipun takde benda tu... , jangan kecik hati..

Maksud aku benda yang simple dan murah, ada kat rumah jiran, tapi takde kat rumah aku, iaitu gambar keluarga, yang mana terlihat sekumpulan manusia sedang senyum bahagia bersama anak bini dalam bingkai besar, tak lupa jugak, gambar konvo mendapat diploma atau ijazah, dan sesetengah rumah, gambar budak tadika dapat sijil juga dibingkaikan...

Jadi, bila rumah jiran ada, tapi rumah sendiri takde, akupun tanya pada ayah aku,:

“Ayah, kenapa rumah kita takde gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini, yang mana di sebelah gambar itu ada juga gambar konvo mendapat diploma atau ijazah, serta gambar budak tadika dapat sijil dalam bingkai, kenapa rumah kita takde!?”

Kata Ayah aku lebih kurang:,

“Anakku, mana boleh letak gambar dalam rumah?, perkara itu di larang oleh Nabi Muhammad SAW, ada hadith menceritakan bahawa malaikat Rahmat bagitahu kepada Nabi Muhammad SAW,bahawa mereka para malaikat, tidak akan masuk ke dalam rumah yang ada anjing dan gambar..!, maka rugilah kita jika kerana perhiasan yang takde faedah,(gambar korang yang tak hensem) menghalang Malaikat Rahmat memasuki rumah, lalu hilanglah keberkatan hidup..”

Oh, begitu.., maka akupun faham situasi sebenar, lalu belum sempat aku nak menanya soalan lain, tapi terus aku batalkan niat kerana rupanya ayah aku dah terjawab tadi..

(note: soalan yang aku tak jadi tanya itu adalah: “kenapa rumah kita tak bela anjing Lessie”.., woha!)

******

Moral of the story, kepada korang semua orang islam, yang masih tabah dan gigih menggantung gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini, yang mana di sebelah gambar itu ada juga gambar konvo mendapat diploma atau ijazah, serta gambar budak tadika dapat sijil dalam bingkai..

Nasihat aku, biarlah rumah orang yahudi dan kristian penuh dengan gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini, sebab mereka kafir, mereka sesat dalam berugama, sehingga kat gereja pun mereka hias dengan bermacam macam gambar, siap gambar Nabi Isa (kononnya) pun ada..,

Kita orang islam, tak hias masjid dengan wajah orang yang kita sayang (iaitu Nabi Muhamad SAW) kat sana (sambil tangan tunjuk pada dinding), tapi kita sayang Nabi kat sini (sambil tangan tunjuk pada dada)..,

Jika korang sayang pada keluarga, sayanglah kat sini (sambil tangan tunjuk pada dada), tak perlu bingkaikan mereka dan letak di sana (sambil tangan tunjuk pada dinding), tapi di sini (sambil tangan tunjuk pada dada).., sayang yang ‘agak agak’,(sambil tepuk tepuk dada) sebab di sini (tangan masih di dada)pun nak kena letak ruang pada Allah dan Rasul yang melebihi dari segala yang lain sepatutnya...(sambil menambah tekanan tepukkan di dada)

Mungkin benda ni remeh bagi korang.., dan aku rasa perkara ini terjadi adalah kerana kejahilan ugama, atau jika tak jahilpun, masih menganggap perkara mengantung gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini itu sebagai satu budaya yang bagi korang tak bertentangan dengan akidah.., tapi sabda Nabi itu benar, yakni, jika malaikat Rahmat tak masuk dalam rumah kita.., siapa yang rugi? Siapa yang malu?,

Mereka dan keluarga mereka.., ( tiru ayat Deanna Yusoff dalam filem ‘Ringgit kesorrga’)

Memang betul isu menggantung gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini itu kecil jika nak dibandingkan dengan isu lain, seperti, buang anak, mengumpat, menfitnah dan sebagainya, amatlah kecik.., lagipun itu rumah korang, lantak koranglah nak taruk gambar sape sapepun.., nak letak gambar Deanna Yusoff dalam filem ‘Ringgit keSorrga’pun apa aku peduli, bukan rumah aku? Lantak koranglah!

Boleh ke aku cakap macam tu? Tak baikkan.., ok, aku faham, korang jahil ugama dan perlukan masa untuk berubah.., take your time, baby.., i wait for you dipintu Ringgit keSorrga, woha!

******

Cuma aku nak tegur satu golongan yang nak kata jahil ugama, semua pakai kopiah, nak kata takde ilmu, hari hari pergi masjid, (biasanya waktu margrib dan isyak), nak kata bodoh, belajar kat Universiti, lepas tu jika cakap bab ugama, memang berapi-api, halal haram meniti dibibir, jika dilayan, nama ahli neraka dan ahli shurga akan terdedah, wah! berinfomasi sungguh dalam bab isu semasa dan politik lalu mentafsir kaitannya dengan Al quran serta hadith..

Ini bukan SEMUA!, tapi banyak yang aku jumpa, kalau yang jahil ugama takyah cakapler, tapi puak puak ni, yang kononnya arif bab ugama.., tapi kat rumah, boleh pulak tergantung gambar Ulamak..,

Eh? Ada hadith ke yang membenarkan gambar ulamak di gantung dalam bingkai?

Tak cukup dalam rumah, dikereta juga ditampal gambar ulamak, “I love Tok Guru” nak kata jahil ugama, semua dosa kerajaan mereka tahu, halal haram meniti dibibir.., tapi di baju juga, ada gambar ulamak, “kami sayang tuan guru”..,, siap bawak pergi solat, apa kes?
Bagi aku, nak sayang tok gurupun tak perlu gantung gambar mereka dirumah kita, haram.., malaikat tak masuk, atau ada hadith bagitahu gambar tok guru sahaja boleh.., gambar lain tak boleh? Ada ke?

Aku boleh bertolak ansur dengan mereka yang menggantung gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini dengan beranggapan mereka jahil ugama, take your time, baby.., pelan-pelan kayuh,

Tapi korang yang pandai ugama, boleh pulak menggantung gambar ulamak dalam rumah, ni bukan jahil ugama, ni sesat ugama namanya!..

Nak sayang tok guru tak salah, tapi tak perlu tiru orang kapir yang sayang pada jesus lalu gantung gambar sana sini..., Nabi tak ajar sahabat sayang baginda dengan gantung gambar Nabi kat rumah, itu amalan orang kafir!

Hadith riwayat Aisyah radhiallahu 'anha menceritakan: “Ketika Nabi Shallallahu 'alaihi wa sallam sedang sakit, ada sahabat bercerita tentang sebuah gereja bernama Mariyah yang pernah mereka lihat di negeri Habsyah. Mereka menyebutkan keindahan gereja tersebut dan gambar-gambar yang ada di dalamnya.

Nabi Muhammad SAW pun komplen tentang gambar dalam gereja itu dengan mengatakan(lebih kurang bermaksud): “Mereka itu, bila ada seorang shalih di kalangan mereka yang meninggal dunia, mereka membuat gambar-gambar di dalam rumah ibadah tersebut ( sebagai kenangan dan cinta), Mereka itulah sejelek-jelek makhluk di sisi Allah”

Sebab tu aku tak sabar dalam bab ni.., aku sayang korang kerana Allah, dan apa yang salah, aku tegur, gambar arwah Ust Fadhil Nor, tak perlu gantung, itu dah jadi macam ugama hindu.., Ingat orang mati dengan berdoa pada mereka, bukan gantung gambar pada dinding.., kat kereta jugak tak perlu tampal gambar tuan guru Nik Aziz, bidaah!

Yang kat dinding tu, gambar Ustaz Nasruddin Tantawi tu, tak payahlah nak gantung.., jika korang sayang ulamak, tunjukkan dengan beramal dengan segala perintah Allah yang baik, bukan gantung gambar, Nabi tak ajar macam tu..

Jika korang baca kitab Ghuniyyah karangan Syaikh Abdul Qadir Jalaini ada meriwayatkan dari Ibnu Abbas r.hu, bahawa Nabi bersabada, pada malam lailatul Qadar, malaikat Jibril akan mendorong para malaikat supaya mereka pergi memberi salam kepada setiap orang yang sedang berdiri dan duduk, bersolah atau berzikir, lalu malaikatpun bertebaran untuk bersalaman dengan semua orang beriman sama ada mereka berada di rumah besar atau kecil, di darat atau dilaut, dan malaikat akan masuk ke setiap rumah orang beriman kecuali rumah mereka yang berhadas besar kerana zina, rumah yang ada gambar dan ada anjing (lebih kurang maksud Hadith)

Jadi, sekarang kita dah berada pada zon 10 hari terakhir ramadahan, korang semua nak berqiamulai, nak cari lalitaul qadar, malam karang malaikat jibril nak pacak bendera atas kaabah, dan suruh semua malaikat datang menyebarkan rahmat di rumah korang.., tapi sayang, asbab kejahilan kita, terlepas pula“Rahmat” yang telah diperuntukkan pada bulan yang suci dan mulia ini kerana rumah korang ada gambar Ustaz Azhar Idrus.., siapa yang rugi?

Mereka dan keluarga mereka..,

So, turun turunkanlah mana mana gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini, yang mana di sebelah gambar itu ada juga gambar konvo mendapat diploma atau ijazah, serta gambar budak tadika dapat sijil dalam bingkai, gambar Tuan guru Nik Aziz dan Haji Hadi sedang tersenyum tu serta ulamak lainpun, turunkanlah.., itupun jika korang yakin dengan hadith Nabi..., tak lamapun, 10 hari akhir Ramadhan jer..

Lepas habis Ramadahan nanti, sebelum gantung gambar tu balik, cuba korang tepuk dada Tanya iman,dan tepuk dahi Tanya akal serta tepuk lutut Tanya nafsu...

Cuba tanya: Macam mana benda besar dalam islam aku nak buat jika benda kecik macam nipun aku teragak-agak?

Akhir kata:

Nak jahil dalam ugama? Atau nak sesat dalam ugama?

Sekian..

Ps: Selamat mencari Lailatul Qadar, dan selamat datang malaikat Rahmat.., amin..

(Bang, siapa perempuan dalam gambar ni? Siapa bang? Err, Abang tak tahu, bukan abang punya, lalu akupun mengoyakkan gambar Deanna Yusoff tu, siapa yang malu? Mereka dan keluarga mereka!”-woha!)

133 comments:

azizah said...

1st :-)

Hamka said...

wow! seminit!

Anonymous said...

3RD! YESS!

azizah said...

en hamka,

bkn gambo je kan, patung-patung mainan yg berupa haiwan seperti tedy bear pun tak boleh kan letak dalam umah?

AO said...

boleh tak bagi hadis pasal tak boleh gantung gambar ni..?

terima kasih

makCik said...

er..rumah aku ada gambar2 yg ko ckp tu - gmbr keluarga yg tersenyum bahagia & konvo- masa memula dulu aku dgr cite tak bole. tp dibolehkan sebab ape ntah. aku tak igt. ni tak buleh pulak. oh!

padi said...

komen dulu..

dalam 10 pun jadik la...selalu aku tak sempat jadik first...tak baca lagi...

daisy said...

woha woha!!
saya suka entry ini

padi said...

salam.

sebenarnya banyak pendapat(khilaf) tentang ni...apapun, segala perbuatan kita dikira berdasarkan niat(hanya Allah yang tahu)...

untuk azizah, ada ustaz aku bagitahu, patung mainan boleh..asalkan jangan diletakkan sebagai hiasan, kalau anak-anak selalu main mainan tu tak mengapa...sebab itu juga salah satu cara nak mengajar sifat kasih sayang dalam anak-anak terutamanya anak perempuan yang sukakan patung(fitrah sifat keibuan)...

aku juga was-was tentang benda ni(boleh atau tidak)...cuma, susah juga nak sampaikan kepada ibubapa dan keluarga aku tentang benda ni...jadi, aku berpegang, selagi tak rosak akidah, biarkan dulu..aku cuba sampaikan slow-slow...insyaAllah kat umah aku sendiri nanti, tak mau gantung gambar...

kita jangan pula kata sesiapa yang masih melakukan perbuatan ini sebagai jahil atau sesat kerana perlu dipertimbangkan juga faktor persekitaran mereka tu...mana yang boleh ditegur, kita tegur..dan minta juga diberikan hidayah kepada kita andainya kita yang menegur ni tersalah..dan mereka(moga dibukakan hati) andainya mereka yang salah...selebihnya serahkan pada Allah...

entry yang bagus..teruskan menulis wahai saudara hamka...

sengal ke aku? said...

adoi, macam tak bes je kalau tak boleh letak gamba..kalau tangkap gamba macam mana plak?bukan ke hukum berubah mengikut peredaran masa ke?

Anonymous said...

ooo..jd gambar pak najib pon xblh la..baru nk 1 malaysia..

...antikapel... said...

aku baru je ingat nak cuci gambar family sambil tersenyum bahagia dan gambar konvo kak aku dalam size 8rw dan menggantungnya didinding sempena nak raya ni...

aiseymen....dah tau tak boleh, mknanya aku hanya tampal kat dlm album je la...hehe

bro, aku pernah baca kalo gambar tu bukan untuk memuja tak pe...
eh, entahla...lebih baik ditinggalkan kalau was2...

betol dak??

tapi, bila fikir balik, bila kita gantung gambar konvo rasa cam ada timbul riak dan bangga dalam sudut hati ni...

"anak2 aku berjaya masuk universiti..anak ko?"
woha!!

azizah said...

en padi dan en hamka,

terus terang sy mmg ada patung yg berupa haiwan kat rumah, cth, beruang, harimau, ular, buaya, singa, penyu, dolphin, kambing dll. sy mmg pencinta haiwan, sangat fanatik dengan haiwan, nawaitu nak ada zoo peribadi, tp tak ada duit nak realisasikannya. maklumlah kos dan selenggara haiwan hidup pasti mahal. maka inisiatif sy adalah beli patung berupa haiwan seperti berikut utk dijadikan teman tido dan mainan.

tp binatang patung tersebut sy mmg tak buat hiasan, tp sy buat bantal, mcm buaya dijadikan bantal kepala sampingan, ular dan beruang cthnya sy jadikan bantal peluk.

bila entry ni diwujudkan oleh en hamka sy rasa tak tenteram pulak sbb sblm ni pun sy pernah dengo ustaz ckp patung-patung ini kalau dijadikan perhiasan tak boleh, tapi kalau dijadikan mainan boleh

persoalannya, adakah niat sy tidak menghalalkan cara?

Luqiem said...

Oh Gambar... Nanti jadi macam 'Ibrahim Pendek' pulak yang boleh keluar dari gambar dalam filem Pendekar Bujang Lapok tu... hehe

raina said...

aku rs aku msk kategori jahil sbb ni bru aku tau!

nekbat said...

Salam,
bro AO..
ko ni rajin la sikit..p Pustaka Mukmin beli kitab Sahih Bukhori ke, Muslim ke...cari la!!...itu pun nak kena suap ke? ni bulan pose la bro...laju la sikit...hehe

tqvm Bro Hamka...semoga kita beroleh malam yang dinantikan...aku termiss iktikaf semalam..OH!

Nerzhul said...

ada orang gantung ayat-ayat al-quran tapi tak baca pun....hmm balik ni nak cabut poster kat dinding

student said...

dah tau kene amal.

hak ilmu dengan amal.

wah3!-woha..

:)

Nadia Abdullah said...

salam ziarah..sy setuju sgt ngan pendapat nerzhul..gantung penuh ayat2 suci kt dinding..tp xpenah bc pon..sama gak ngn al-Quran..beli mahal2 cantek2..letak atas rehal smpi berabuk..xbaca2..sbb syg cantek.. kt umh sy pon ada gambar tersenyum bahagia..tp susah ler nk nasihatkan org tua nh..ada jer jwpn utk membalas hujah2 kiter..

mohd fauzee said...

patung buat anak2 main,boleh..lepas main simpan kt kotak ke.yg tak eloknye buat perhiasan..

gambar2 tu xperlu gantung,simpan kat album je.bila2 org nk tengok,bukak album..

mulakan dgn diri sendiri dlu,lepas tu buat kat keluarga sendiri kalau dah nk berumahtangga..

Dark-Emperor said...

perbincangan aku dgn yg laen2 pasal hal neh...

http://bincang.net/forum/showthread.php?71091-Lukisan-Gambar/page2

Anonymous said...

Assalam.
2 thumbs up bro!!

Khalid.
P/s: eerrr..gambar-gambar manusia bergerak dalam tv,cd,dvd,dan yang sewaktu dengannya guanner..? (ke ade pengecualian)

nana said...

moral:
sayang cowok dlm hati.

dIela said...

klu letak gmbar kat ats meja o almari ley x?? nk tau gak..ye la..byk bnda kita xtau dlm dnia...sharing is caring kn..t ley wat post kat blog sndrik...

bitchy said...

alhamdulillah...

abah saya tak letak gmbr2 keluarga d dinding

betul.. org amik remeh bnde ni

tp abah

ya .. saya tahu abah tahu apa dia buat n apa pilihan dia

(isu masuk syurga neraka jaminan ke?kehkehkeh ... kesian)

Anonymous said...

Betul! Sokong!

- Rozana Mat Isa

Suhaibah said...

Alamak, kalau anak2 patung arnab ke kucing ke robot ke yg kecik sebesar tapak tangan tu macamana ek? Sbb dulu penah org cakap xpe simpan dlm rumah sbb benda2 tu x dipuja tp cuma budak2 buat main, keronyok2, sepak2. Lg satu, dulu saya ada tabung sang kancil hadiah dari bank bumiputra, tp x pamerkn, cuma letak dlm almari sbb simpan duit. Tlg explain sket abg hamka, risau dh nih...

Orange Lover said...

terima kasih untuk entry yang berinformatif nie..sebelum nie tak tahu pula..

Razman said...

rasanya perkara perkara cabang macam ni banyak diperdebatkan. dan ulama tak keluarkan fatwa mengenai halal haram. atau mungkin aku yang tak baca. maafkan jika tersilap.

setahu aku, gambar yang dimaksudkan adalah gambar dari seni lukisan. yang dilukis. bukan gambar yang dihasilkan melalui fotografi mahupun video. melalui pembacaan aku, gambar dari fotografi mahupun video hukumnya harus selagi bukan bertujuan penyembahan, mengagungkan, gambar yang tidak mendedahkan aurat, gambar orang kafir dan seumpamanya. Gambar kamera yang dibolehkan adalah bertujuan sebagai kenangan, tanda kekeluargaan dan seumpamanya. yang berkaitan agungkan pemimpin memang haram.

pendapat Dr. Yusuf al-Qaradhawi dalam buku Seni Dalam Islam :

"Hukum gambar-gambar fotografik pada asalnya harus selagimana gambar tersebut tidak mengandungi unsur-unsur yang diharamkan seperti mengagungkan gambar seseorang yang mempuyai kemuliaan dalam agama ataupun disebabkan kedudukan dan pangkat yang dimilikinya, apatah lagi sekiranya orang yang diagung-agungkan terdiri daripada orang kafir, fasiq, penyembah berhala, komunis ataupun tokoh-tokoh seni yang menyeleweng."

ika said...

ohh ! macam mane ni ? sblm ni penah dengar tp x tau betul ke x . so, skrg dah tau . . hmm, syg plak rase nak turunkan gambar . . hee . .

Ahmad Syazwan said...

hehe i like keretamayat

uan609 said...

bitchy;
bitchy? ko tak boleh letak nama lain ke?
coz nama tu mencerminkan perilaku

klu kau kata tidak pun aku tetap akan cakap kau memang bitchy.

p/s: apa daaaaaa

Anonymous said...

....ikut cm sahabat ..kami dgr n kami taat....pilih satu antara dua ...fatwa or taqwa....??

...mantop..

uan609 said...

bukan marah .. nasihat!

Nurul Syuhada said...

kalau letak gambar kat dinding FB cane lak?hehehe...

Anonymous said...

salam.


ha'ah.., saye pun sependapat dgn cik Nurul Syuhada.., lagi satu.., kalau kat dinding FB tu ada gambar orang kapir..? dosa ke..?

-Hamba ALLAH-

Bijen M. said...

Gua rasa tak timbul isu halal haram gambar yang cuba Hamka sampaikan di sini. Isunya malaikat suka masuk ke tak jer.

Sama juga macam rumah yang dibaca surah Al-Baqarah, tak kata wajib baca pun. Tapi kalau dah baca, jin jahat tak suka lepak.

Sama juga orang yang busuk. Tak kata haram orang tu nak busuk. Tapi antara kita suka duduk dekat ke tak jer.

Sama juga dengan masjid. Tak kata haram pun orang kafir nak masuk. Antara orang suka dengan tak jer dia orang masuk.

Eh entah. Lu fikirlah sendiri. WA.

Ridhwan bin mohd yunus said...

jahil atau sesat

saya malam tadi tepikir2 perkataan ini... tak boleh nak tidor apabila memikirkan masalah umat ( Masalah aku sebenarnya)tak sangka plak tuan hamka mengepos tajuk ini...

perlukah saya menceritakan masalah itu....

ermmh.. gini lah masalahnya yang susah aku nak katogerikan... tapi mudah mudahan komen ini menjadi satu pelajaran dan pengalaman untuk aku sendiri yang sedang terkial-kial untuk merumuskan masalah ini dan seterusnya menyelesaikan mengikut iklim yang sedang aku rasa in...

masalahnya...

boleh ke citer kat sini... suara hati negetif berkata... boleh la... janji dapat komen.. suara hati yang positif pula berkata..
argghhh..

nak di beritahu.. ustat yang buat ...
tak di beritahu... hati aku pulak yang sakit... adoi.. lemahnye iman

Fontonk said...

nice entry. open eye.
boleh tak buat entry pasal tengok cerita orang yang dah meninggal?

cryclown said...

salam..
tapi sy penah dengar satu perbahasan, gambar mak abah, n alim ulama', klu kita tengok pun dpt pahala..
camne ye? sy pun dah semakin konfius ni...

terima kasih:) salam ramadhan..

Hamka said...

Aku jawab mana yang sempat sahaja, key.

-------
azizah

(bkn gambo je kan, patung-patung mainan yg berupa haiwan seperti tedy bear pun tak boleh kan letak dalam umah?)

Mainan anak ‘pendapat ulamak’ kata takpe..., anak aku ada transformers, sekejap tukar lori, sekejap tukar robot, tak sampai seminggu, berkecai semua, budak budak..

------------
AO

(boleh tak bagi hadis pasal tak boleh gantung gambar ni..?)

Kau klik google, ada banyak, sebelum beli buku.., aku tak sempat..

-----------
makCik

(tp dibolehkan sebab ape ntah.)

Jika ada keperluan, dibolehkan, macam mencari anak hilang, passport, keterangan gambar, wallahu’lam

------------
padi

---------
(perlu dipertimbangkan juga faktor persekitaran mereka)

jahil atau sesat tajuk akau adalah ada yang buat kerana tak tahu itu jahil, tapi tahu buat juga, itu sesat..

dah buat tapi buat tak tahu itu lemah iman..oh.

--------------
sengal ke aku?

(bukan ke hukum berubah mengikut peredaran masa ke?)

Bukan..

---------------
...antikapel... said...

(entahla...lebih baik ditinggalkan kalau was2.. betol dak??.)

betulbetulbetul

------------
azizah

(adakah niat sy tidak menghalalkan cara?)

Syarat amal diterima adalah niat ikhlas dan ikut cara Nabi, jika niat ikhlas tapi tak ikut cara Nabi tak boleh.. jika takde duit nak beli haiwan betul, maka simpan duit tu, tak perlu beli haiwan plastic..

Eh, kenapa blog aku jadi tempat fatwa pulak?

----------
raina

(aku rs aku msk kategori jahil sbb ni bru aku tau!)

jahil belajar, jika sesat, cari jalan pulang

--------------
Nadia Abdullah /nerzhul

Bagi aku, gantung gambar Ayat suci is alternative untuk replece gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini, yang mana di sebelah gambar itu ada juga gambar konvo mendapat diploma atau ijazah, serta gambar budak tadika dapat sijil dalam bingkai..

Jangan marah mereka gantung, galakkan mereka baca..

--------------
Khalid.

(eerrr..gambar-gambar manusia bergerak dalam tv,cd,dvd,dan yang sewaktu dengannya guanner..?)

Ni dah masuk bab fatwa, tapi jika nak jawab ianya akan pergi kepada bab “pilihan hiburan”, hiburan ada pula cabangnya.., gantung gambar untuk berhibur? Adake macam tu? Biasanya gantung sebab idola.., itu yang salah, apa-apapun, mesej aku bab 10 malam akhir ramadahan, sebab baru baca hadith 3 bab lalilatul qadar, Maulana Zakaraian panjangkan bab ni, aku pun tulis nota kepada diri,: )

Hamka said...

---------
dIela

(klu letak gmbar kat ats meja o almari ley x??)

Sama jugak, sebab malaikat itu boleh melihat.., saborlah, 10 akhir ramadhan jer, lepas raya nanti, baru tepuk dada Tanya iman..

-----------
Suhaibah

( kalau anak2 patung arnab ke kucing ke robot ke yg kecik sebesar tapak tangan tu macamana ek?)

Mainan takpe, ianya akan pergi bab pilihan hiburan untuk kanak kanak, perghh, rasa macm mufti hari ni, istigfar..

----------
ika

(ohh ! macam mane ni ? sblm ni penah dengar tp x tau betul ke x . so, skrg dah tau . . hmm, syg plak rase nak turunkan gambar )

Tutup dengan kain.., tutup lampu sama gak, sebab malaikat itu.., (jawab sendiri)

--------------
Nurul Syuhada

(kalau letak gambar kat dinding FB cane lak?hehehe...)

Aku tak nak letak hokum, nanti he he he kau jadi isk isk isk

---------------
-Hamba ALLAH-

(kalau kat dinding FB tu ada
gambar orang kapir..? dosa ke..?)
tengok motif kau, cari orang hilang?, untuk belajar?, suka suka? Atau apa?

--------------
Bijen M.

(Gua rasa tak timbul isu halal haram gambar yang cuba Hamka sampaikan di sini. Isunya malaikat suka masuk ke tak jer.)

PANDAI! Semua tolong baca komen si bijen ni,

---------------
Fontonk

(boleh tak buat entry pasal tengok cerita orang yang dah meninggal?)

Nak kena ada pengalaman lama sikit..

----------
cryclown

(tapi sy penah dengar satu perbahasan, gambar mak abah, n alim ulama', klu kita tengok pun dpt pahala..
camne ye?)

Habis tu kenapa tak letak gambar ulamak dekat masjid? kenapa nabi pecahkan gambar Nabi Ibrahim dan ismail dalam kaabah? sendiri pikir..

: )

cleo said...

arghhhhh
its depend on us je sebenanrya

TEPUK DADA TANYA OTAK< NAK BAGI MALAIKAT MASUK KE TAK NAK UMAH KORANG???????????

as simple as that ...

hainur hapis said...

Assalamualaikum, tak sempat nak baca semua komen, nk g asar dah, ptg jumaat, 3 sept 2010 ALHAMDULILLAH

bg aku, mainan ptung kanak2 leh

sbb aishah r,anhuma ada main sejenis permainan mcm kuda berkepak,
lalu NABI SAW tnya, mana dpt idea wat benda tu, aishah r.anhuma jwb, dia pernah dgr NABI SAW ckp ttg haiwan se macam itu, tak silap kt syurga kot, yg ni dah tak igt


gmba2 mmg aku tak stuju ltk dinding rumah

tp kalau simpan dlm album, tgk bila perlu, time nak kenang kenangan leh la


cthnya time aku kwen ke hehe
bila la nak kwen

hrp isteri aku tak keras kepala
tau mana yg haq , mana yg batil

bukan ikut selera org semasa je,


kejar Redha ALLAH
belakangkan redha manusia

ALLAH akan sukakan kita di akhirat

kalau nak cari redha manusia
tgglkan redha ALLAH


aaaa korang pikir la sdiri
sdiri jwb di sana

tiada yg dpt memberi manfaat, melainkan ALLAH jua


Dunia tmpt tunai kehendak ALLAH, akhirat tempat ALLAH tunai kehendak kita INSYA ALLAH

Assalamualaikum

kinah said...

oh ho ...

aku baru jer plan nk bik gmbr family ni use new camera lah katakan...

but bro thanks give the information..

Anonymous said...

Aku letak gambar dalam album. Album letak atas meja tamu. Bila tamu datang rumah, dia tanya "Kenapa tak gantung aje gambar ni?" . Aku jawab "Ada 'tetamu' lain tak suka.." . :)

-putat-

merah_s said...

malaikat nak masuk ke tak nak ni...? ada beberapa hal yang membuatkan malaikat tersekat untuk masuk rumah na masuk blog ek?.. salah satunya yg entry ni ceritakan dengan susunan kata2 yang baik sekali.. tahniah ler buat tuan blog ni..

bantak said...

bro nk tanya or sesapa yg lain yg boleh jawabkan...rumah aku mmag tkde buh gambar kt dinding..tetapi buh ayat2 quran(huhuhu baca jarang2 skali cuma letak kasi cantik shj)...patung2 biatang sure la tk boleh tp er wife aku buh replika bunga2 plak..bkn sama shj ker ker ngan replika binatang? klau buh dkt palsu tkpe la gak niedia lekat kt dinding

ct blog said...

he..he..
daku 6 beradik abis degree,master..satu pic pun bapa aku x izinkan gantung...tambah2 pic aku yg cun nier...
gi umah others..pic tadika pun gantung..jeles2...

~ Muhamad Nor Haqim ~ said...

gambar yg dimaksudkan tu hanya gambar sekumpulan manusia yang sedang senyum bahagia sambil duduk dalam bingkai besar bersama anak bini, yang mana di sebelah gambar itu ada juga gambar konvo mendapat diploma atau ijazah, serta gambar budak tadika dapat sijil dalam bingkai @ pendeknya manusia saja kah?

camne pula ngan gambar2 seni lukisan, abstrak, tumbuhan, panorama?

Anonymous said...

drpd ibnu Abbas..dia menjelaskan bhw Nabi s.a.w pernah memasuki kaabah dan menemui didlmnya(lukisan) gambar nabi Ibrahim a.s dan mariam kmdianya baginda berkata..
"benda apa ini,bknkah mrk mengetahui
bhw malaikat(pmbawa rahmat) tdk msk
ke dlm rumah yg didalamnya mngndngi gambar mahkluk bernyawa"ini trmsklah gmbr nabi ibrahim ini..dan kenapa dia dgmbrkn sedang mmpraktikn meramal dgn anak panah.

(hadis rwyt al-bukhari) kitab para nabi (4/55) no.570
-org yg sama-

Anonymous said...

drpd abu talha.."aku mendengar rasullullah saw brkt "malaikat pembawa rahmat tidak akan memasuki rumah yg didalmnya ada anjing atau gambar yang berupa dr makhluk bernyawa..

hadis riwayat al-bukhari
kitab penciptaan (4/54) no448
-org yg sama-

kaizen shinobi said...

cheh... peminat deanna rashid ropenye.. ngehahahha

Pengemis Ilmu said...

salam.

sy pernah dgar satu ceramah tentang hal ini. sbelum tu maafkan sy pun da ingt2 lupa. Sumber yg disebutkan sy tak ingt. dan masuk entry yg ini, baru kali kedua sy dengar perkara ini dibincangkan selepas ceramah ustaz itu.

ustaz tu ade sebut, pada zaman Baginda, isteri baginda buat satu sarung bantal gambar harimau kalau tak silap. Baginda cakap dgn isterinya, tak boleh. Pastu, isteri Baginda mencarik2 kan gambar tuh. Kain carikan tuh dibuat sarung bantal semula dan Baginda tidur menggunakan sarung bantal tersebut. Sebab kata Baginda, gambar itu sudah tidak lengkap dan tak menyerupai haiwan tersebut dah.

Dari situ Uztaz tuh kata, maka kita boleh letak gambar2 asalkan tidak jelas dan tidak lengkap dr ujung kepala hingga ujung kaki. Mungkin juga gambar yg tak menonjol.

Wallahualam.



Nota kaki: Dan saya nak tanya, mcm mana dgn gambar yg org promote kt banner, bendera, template untuk pangkah undi tuh??

Maaf saya cuma nak belajar.. TQVM

Anonymous said...

salam, nak kongsi sikit.

sy ade dgr ceramah satu org ustaz ari tu. dan ustz tu byk terangkan pasal hal ni.

dan nak ulas sikit tentang barang2 anak patung dan mainan, anak patung dan mainan boleh berada dalam rumah, DENGAN SYARAT=

1.ianya permainan yg dimainkan budak2 cntohnya anak2 kiter, atau budak2 kecik.

2.tak boleh dijadikan perhiasan, contohnya letak atas almari kat dalam bilik anak2 ke.. tak kesah la, spongebob ke, transformer ke, asalkan mainan tu seolah2 brnyawa, takleh, kecualilah mainan2 sprti kereta dan sebagainya.

terima kasih, nasihat yg berguna hamka.

-wan ganu-

Anonymous said...

Assalam.

Sewaktu khuruj di Negeri Sembilan.
Ada seorang ahli jemaah ni beritahu aku, dia tak ada apa lagi nak doa kecuali anak-anak dia selamat dunia dan lebih-lebih lagi akhirat. Bekas polis beb...he..he..(Allah Maha Hebat!)

Tiba-tiba, sedang dok menikmati bersama-sama kelazatan berkhuruj... Tuan haji ni boleh cerita pasal anak dia dan gambar. he..he..

Dia kata, anak saya tak bertegur dengan saya hampir tiga hari kerana tak setuju untuk rakam gambar Hari Raya aidilfitri bersama-sama saudara yang maharam.

Anak dia hafizah beb, alimah lagi...pheh!! Berebut para-para tahfiz dan alim merisik khabar. Dia kata anak aku tak habis belajar lagi.

Kemudian dia sambung cerita. Sebelum 3 hari, adik kepada anak perempuan dia ni..telah tegur kakaknya dan ingatkan tentang hukum seseorang yang tak bertegur sapa selama 3 hari...tambahlah bapa sendiri!

Dengan linagan airmata sikakak memohon maaf kapada sibapanya. Bapanya pula yang ahli air mata ni pun terus bertanya lebih kurang memang tak boleh ke tangkap gambar ni? Dia kata, lebih kurang, ustaz kata tak boleh berdasarkan ...aku dah lupa lah pulak bab ni...(hati gelap beb!)

Selepas itu, dengan izin Allah, Tuan Haji ni berjumpa dengan mudir madrasah tersebut dan bertanya untuk kepastian. Mudir tu kata, Saya tak boleh nak amal apa yang anak Tuan Haji amal.

Selepas balik khuruj, dan selepas beberapa tahun ketika balik dari Sandakan terjumpa dengan Tuan haji yang bertuah ni, di kedai Tomyam dekat SP (markaz).

Dia karkuzari...anak dia tu, dah dilamar oleh mudir tersebut dan sekarang menjadi mudirah untuk salah sebuah madrasah hafizah kendalian mudir tersebut.

Allah Hu Akhbar!

Nutshell. relevan ke cerite aku ni he..he..he..

Khalid yang laro.
Doa karo!

roses said...

salam..
always pesanan yg terbaek dr encik hamka~tq:)

matadore said...

terima kasih encik hamka..
aku selama ni tak paham-paham lagi pasal ni..


memang jahil aku ni.. sobsob

Anonymous said...

salam..

entri yang merobek hati ku sebagai photograper amatur..

ohh.. salah kah ku salahkan diriku kerana buat-buat tak tak tahu..

doa utk ambo yg lemah iman ini jua.

-najma

passing through said...

NAFSU! tolak tambah bahagi darab. pi mai pi mai tang tu... =:)

islam mania said...

best2!gantung gambar TG?org usrah ke tu?hi2!..selamat ber"10" mlm rmdn terakhir buat semua..

Anonymous said...

salam...
sebagai seorang pelajar syariah ana nak kongsi sikit.. tapi ana pun baru belajar selepas lama membesar dalan kejahilan...

hadis dah sebut terang2 gambar yang dimaksudkan adalah makhluk maknanyapokok n gambar alam dan pemandangan bole... "niat tidak mnghalalkan cara"...

ana tak ingat sama ada kata2 hukama atau hadis tapi sebut pasal sekeji pekerjaan ialah tukang ambik gambar(pelukis/ptgrf),lukisam yang dibolehkan cuma pemandangan.. pasal hukum gantung gmbr pla,jumhur fukaha ckp hukum asal sesuatu perkara adalah harus sehingga ada yang mengharamkan kecuali imam hanafi ckp hukum asal sesuatu perkara adalah haram hingga ada yang mengharuskan. seeloknya perkara yang Rasulullah dah larang tak ppayah buat...
wallahualam

_nur_

albanjari said...

haram jadah! patot la aku rase selama ni bile aku pegi dewan sekolah, pejabat2 kerajaan rase macam x best je..

malaikat rahmat x dapat masuk rupenye pasal ade gamba sultan, agong, permaisuri, PM, MB, ntah sape2 lagi ntah..

mufti kene amek peranan haramkan gambar2 mereka ini..

terangkan bahawa sygkan sultan, agong, permaisuri, PM, MB adalah di hati..

thanks hamka, u make me realized..

Ada Baju Superman said...

Assalamualaikum...

Rasanya la hamka tak nak cakap pasal hukum hakam halal haram dalam entry ni, mungkin maksudnya lebih kurang nak cakap rumah camana dan apa isinya yang malaikat suka masuk dan apa sebab malaikat tak nak masuk...

Sebab aku tak rasa ada jatuhan hukuman halal haram dalam entry ni, hamka cuma menulis nota untuk dirinya dan kita tumpang membaca...mudah terima ilmu syukur la tapi kalo slow atau pening2 cari la ustaz untuk rujuk.

Memang jika dilihat pada cabangnya, entry ni perlukan kupasan yang lebih dalam tapi cari la orang yang lebih arif dan untuk dapatkan kupasan yang mendalam korang kena cari la ustaz ke kiai ke...(maaf, bukan hamka tak bagus sebab aku tau peminat superman adalah bagus2 baik dan penyayang)

Tentang hal ni memang aku penah dengar dan ada khilaf ulama, uztaz, kiai mahupun pesidang kedai kopi...tapi paling mudah buat apa yang nabi suruh tinggal apa yang nabi larang...

Cuba la walau terpaksa merangkak, mudah2an kita mati dalam usaha melakukan kebaikan...

Wassalam.

Ada Baju Superman said...

Apa saja entry yang di publish dalam blog ni korang kena ingat pesanan awal empunya blog...

Peraturan Membaca Blog keretaMayat
Amaran

Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Dalil dari Al-Quran dan Al-Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya, bukanlah tindakan yang bijak dan merbahaya kepada bot-bot kecil.

Silalah bertindak dengan bijak kerana aku hanyalah sekadar memberi pendapat kepada diri sendiri.

So, nak jadi bijak dan selamat kena la bertindak dengan bijak dan teliti...

p/s : hamka, dah lama aku tak dengar orang sebut "merbahaya kepada bot2 kecil", balik terengganu baru bleh dengar kawan2 sebut ayat tu...

Anonymous said...

abg hamka nak sy nak tanya sedikit.macam mana pula kalau menyimpan patung mainan berupa robot - transformers ke.sy ada membaca hadith larangan menyimpan patung gambar dan anjing.tapi masih tiada tafsiran ttg menyimpan robot.sy musykil tentang hal ini.diharapkan dapat membantu.

Hendrik said...

bertambah yakin dah..huhuhu

Dr Rita Coolidge said...

stupid muslims..!
even small matters like putting a family photos in their OWN house ..they still want to debate..
MUSLIMS will never progress if they keep debating small matters..
come to worse..they even fight for this STUPID not important small matters..

Asyraff Zulkifli said...

Dr Rita.. in my personal opinion, 1 big thing consist of a lot of small things. if 1 thing is broken, there are possibilities that the other things will also crumble..
this is only 1 topic Dr Rita, please read the other entries and those are not SMALL matters.
that was very rude of u to say STUPID to MUSLIMS.. plus, i think u are also a muslim aren't u, i look at your blogger profile.

hamka, saya ada patung robot GUNDAM yang saya letak dalam bilik, atas meja, sebelah tv... cemana plak tu, benda tu tak menyerupai benda hidup..

Anonymous said...

Most people...when they got an educational degree on something, they thought they know everything.

Especially those who studied in Western countries...

They taught that Muslim should follow western lifestyle in order to move ahead and success...

Without knowing that Allah is planning something else for those "so-called civilized" people

Indiana, USA.

Anonymous said...

Assalam Dr Gomen. (with due respect)

Manusia yang paling allah swt sayang lebih kurang ketika tawaf di kaabah bersabda. harga diri seorang muslim jauh lebih tinggi daripada nilai kaabah!

stupid muslims?
so be it.....well kalau tak ada orang yang dikategorikan stupid kerana tak dapat sijil kedoktoran seperti anta...siapa nak bersihkan sampah sarap di hospital tu...
darah...nanah...najis....u nak bersihkan?...he..he...malam sikit!

dalam kitab muntakhab hadith lebih kurang beritahu kepandaian dan kebodohan seseorang itu adalah juga dalam ketentuan tuhan. Dia bukan bodoh kerana dia nak jadi bodoh! dia dijadikan begitu..god made not human made!
So...you are saying God is stupid creating a stupid humanbeing? Am I confussing u? Well...i'm confused! he..he..selamt hari raya doc!

The most stupid muslim
Khalid
666%

Anonymous said...

Assalam.
ketika awal perkahwinan nabi saw Saiydatina Khatijah raha. pun ada patung lagi (bukan gambar tau!)...he..he..

Apa nabi kita buat?

Dia gunakan segala kehandsomeannya, kemachoannya, kejantanannya, kehangatan cintanya di awal perkahwinannya, serta seribu satu lagi ke..ke..ke..nya? he..he..
telah memberitahu janda berhias yang menjadi kegilaan pembesar-pembesar Quraisyh( Abu jahal& Abu lahab) Do you know that there are very cemburu dengan pernikahan teragung abad itu dan selama-lamanya? ( the best love story ever!)
So...with his charm dia telah berjaya mempengaruhi Penghulu bidadari tersebut untuk membuang/menyimpan patung tersebut!
So....!!!!
Nutshel: Gunakanlah segala kemachoan anda, kehandsomean anda, kewanitaan anda dan seribu satu ke..ke..ke..anda semua untuk memastikan benda-benda yang menghalang rahmat tersebut disimpan/dibuang/dibakar dan yang sewaktu dengannya...he..he..

benda sekecik ni pun kita susah nak lakukan dalam kehidupan kita?
In our own capacity....
In our own choice....
In our damm own house!
In our jusisdiction...

tak ada siapa nak saman kalau kita simpan benda-benda tu dalam lamari kecik he..he..kalau ada, just tell hamka. I know the best councel in town! he..he..

Khalid
I love all muslim like i love myself.

Muawiyah ibnu hayat said...

permulaan kepada penyembahan berhala dan pemujaan kepada selain ALLAH bermulanya dari gamba yg dilukis, dicipta dan kemudian digantung di dinding2.

senang crita apa yang nabi suruh kita buat, nabi larang kita tinggal, mcm para sahabat R.A , dan mereka dpt title umat terbaik, jd ikutilah para sahabat

Anonymous said...

Salam..ohh..Dr Rita..Dr Rita..

We are not debating or fighting or quarelling here! We just reminding each other out of LOVE to our muslims, to our Propket (pbuh), to our religion.

Those who get hidayat/guidence will see the truth those who not may Allah gives light...

One Mufti said, even the knowledge of eating and drinking with right hand is a very BIG knowledge/'ilm...it is the sunnah..

When it comes to sunnah..it IS NOT SMALL MATTER!

Islam is the way of live...

How much we follow sunnah, that much we practice Islam.

That much we follow sunnah, that much we close to our CREATOR.

That much we neglect sunnah, that much we are far from Allah.

May Allah give me, you and everybody light/guidence.

I love you Dr Rita!

Anonymous said...

type error

propket = prophet peace be upon him

* Ahlia sape

Muawiyah ibnu hayat said...

to dr rita, there is no god except ALLAH, and Muhammad is his messenger

Anonymous said...

mukhannis tu ape?

ct blog said...

FEMALE/KHUNSA??

Asyraff Zulkifli said...

mukhannis tu bukan khunsa.. mukhannis tu lelaki yang tinggi sifat kewanitaan..

OhHijau said...

km
raya kita perlu lahirkan suasana sedih atau hepi?

titan said...

masa belajar dulu ada gak ustaz cerita bab nih. Memang aku tak biasa gantung gambar. SO, bilik aku memang takde bingkai gambar atau gambar.

Anonymous said...

The most important thing is Dr Rita is a "Muslim"

Ikramul Muslimin :-)

Dr Rita, nobody is alone in this world...Allah is always with you.
Its just a matter of realizing it or not...

Indiana, USA

Anonymous said...

dr.rita.salam.

listed BELOW ARE some 'ubat'. TRY. (god willing..,u got nothing to lose).
1. life IS a fading shadow, darussalam publishers.-->(A MUST!)
2. once we WERE men, tawfique chowdury.
3. OPICK's ubat hati
4. pak hamka's tafsir AL-azhar.
5. quran recitation REALLY beautiful amazing crying, turntoislam.
(IF blur still., TRY; lucky laki superman.)

something to ponder my dear brother in islam;
...BEING BORN A MAN IS ONE THING. TO ACT LIKE A MAN IS ANOTHER THING.
ACT LIKE ONE. LEAD. (& inshaAllah u'll succeed.)

OPEN UP. may the peace & blessing of Allah swt be upon us all.

ps:dr., for a start, tonight taraweeh kat masjid pun chantek. give IT a try. MAKE IT A MUST TO PERFORM SOLAT FARDHU BERJEMAAH AT MASJID/SURAU. inshaAllah IT will strenghten ur will-power & character as a true muslim man.

fine regards,
salam.
...................................................
(...jadda wajada.)

Anonymous said...

ari tu (ari apentah) aku masuk jabatan (jabatan apentah) kat putrajaya, perkh, gempak ofis tu, bukak2 je pintu, trus nampak bingkai2 yg berkaler emas (xkan disadurkan dengan emas plak kan). susunan bingkai2 tu cam susunan famili tree plak... yg atas skali, bingkai gambar agung (eh, agung ke agong)dgn wife dia, bwh diorg ade gambar PM/wife, bwh diorg gambar KSU, bwh diorg.... (ah letih la aku nak senarai kan... in short, penuh la satu dinding yg ngadap pintu masuk tuh... tu baru jabatan apentah...
ari tu pulak (ari apentah), aku gi jabatan (jabatan apentah lagi satu)(ye la, banyak sangat jabatan yg lebih kurang yg tak perlu sebenarnye kan, kerabut (kelamkabut + serabut)).... aku masuk jabatan (jabatan apentah) kat putrajaya, perkh, gempak ofis tu, bukak2 je pintu, trus nampak bingkai2 yg berkaler emas (xkan disadurkan dengan emas plak kan). susunan bingkai2 tu cam susunan famili tree plak... yg atas skali, bingkai gambar agung (eh, agung ke agong)dgn wife dia, bwh diorg ade gambar PM/wife, bwh diorg gambar KSU, bwh diorg.... (ah letih la aku nak senarai kan... in short, penuh la satu dinding yg ngadap pintu masuk tuh... tu baru jabatan apentah yg lagi satu...
ah sudah laaa... banyak dah jabatan2 or kementerian2 yg aku pegi, bersepah2 ngan penggantungan2 gambar2 di dinding.... (cube la gantung orgnye pulak, asik gantung gambar buat ape kan)...
so, ya hamka (name btol kau ke ni?!!) minggu depan aku nak pegi jabatan (jabatan ntahapehapentah lagi), cube skolahkan aku sikit ape yg aku patut cakap kat diorg (at least, aku ble ckp kat kerani yg dkat ngan bingkai2 gambar tu), supaya diorg bule rase "ha'ah ek, btul la ape yg incik ckp ni, nanti saye bgtau officer atasan ye"... aku xnak la nanti diorg kate, "eleh incik ni, incik keje gomen gak kan, haaa dah dah la tu, gi la balik ofis incik, turunkan dulu bingkai2 gambar kat ofis incik ye"... sbb kalau diorg ckp camni, aku bole jawab, "hek eleh, aku keje kat masjid Shah alam laa. ngajar ngaji agama, mane ade gambar dlm kelas aku"....

Anonymous said...

Yang kau pegi kat jabatan kerajaan tu wat pe, bukannya malaikat rahmat nak pegi kat sana x tahu le aku kalau ada manusia yg buat qiamulai kat situ

Anonymous said...

Assalam.

Ana dah lama simpan gambar2 berbingkai emas tu dalam lemari. small matter...

it's our own choice. bilik kita kan?(yang allah pinjamkan sementara) takut nanti boss marah? bila boss tanya...gunalah segala kehebatan dan kepetahan serta kemesraan dan terangkan dengan kasih sayang....cam nabi saw buat...berjaya atau tidak, berkesan atau tidak, bukan ukuran. buat sahaja dah ikut sunnah. akhir zaman ler ni...amal sunah akan diganjari pahala syahid! Nikmat tuhan mana nak didustakan?

Khalid
P/s masjid shah alam. jika direnungkan ukirannya ditepi-tepi dinding. ada macam salib. astaghfirullahilazim...ana sayang ustaz. tak ada tujuan nak menghina. jauh..ana duduk seksyen 4 shah alam hampir empat tahun. sebelum masjid biru ada surau seksyen 4 dijadikan tempat solah jumaat dikawasan tersebut.mungkun ana salah..tapi inilah yang ana rase...jangan marah ustaz..he..he..

As-Syams said...

Salam,

Hamka, ak ade kemusykilan berkenaan gambar nie.. Ak tgk ramai org upload gambar kat Facebook.. Klu lelaki ak tak kisah la.. Tapi yg gurl.. Camne tu eh.. Ak tgk deme upload gmbr mcm2 kat Facebook masing2.. Blh kah?? Dlu klu kite nak kenal pompuan bapak la payah.. Kene datang rumah semua.. (senang kate zaman dulu anak dara sangat terjaga) tapi sekarang dah lain.. Nak tgk gambar anak dara berlambak kat Facebook.. Siap gambar yg di upload tu sampai beratus.. Huhu.. Ape pandangan en hamka..

Sekian

Al-Qamar said...

Salam
Bro As-Syams..

Kalau tak salah bende nih, gambar kat facebook tu takleh. Dah dengar 2,3 orang ustaz cakap. Gambar tu termasuk hal aurat dn kalau tak pun boleh termasuk dalam kategori 'zina mata'.
Bab datang rumah tu ada. Jenis yg yakin lagi berjaga-jaga. Tapi selalu camni kes yg tak couple. Yg lelaki ikhlas, gentle.. bagi hint, yg pompuan kalau hati dah terbuka akan persila dia to semuka dgn mak,bapa.

Aritu keta buat hal kat highway.Pakcik peronda plus tu siap bagi nasihat lagik.., "zaman skrang nak cari suami hati-hati.. orang jantan ramai sepah kanan kiri tapi nak cari yg betul laleki payah. dalam 10 satu pun blom tentu ada." ...ish..ish..ishh.. Iya ke? Takut jugak dengar camtu.... tapi memang dia bagi nasihat yg berguna.

Bab facebook tu kita tunggu yg pakar to confirm. Kawan pun takde facebook nih. Tengok orang lain punye je..:-)

Hamka said...

salam semua..

tak yah gaduh gaduh, dulu orang islam gaduh, maka nikmat rahsia 'lalitul qadar' di tarik balik..

hidup ini simple sahaja..

dan aku mengelak keluarkan fatwa dalam blog ini, aku copy paste sahaja petikakn dari BUZNAMA..

bab gambar di FB, korang rujuklah mufti.., mereka lebih arif bab hukum hakam..

tapi dalam ugama, jaga hati itu penting.., dan jangan 'josh'.., jika ada keluarga yang masih gantung gambar sekumpulan manusia sedang senyum bahagia bersama anak bini dalam bingkai besar, bagitahu sahaja cukup, itupun kena hikmah..

Masa Nabi buat dakwah, Nabi tidak pecahkan berhala di mekah.., tapi Nabi pecahkan berhala dalam hati hati para sahabat, sehingga fatal mekkah, sahabat sendiri yang pecahkan berhala disekeliling kaabah...

Mereka yang sembah patung itu, mereka sendiri yang pecahkan..

itu modus operandi kita..

mereka yang gantung dengan niat riak, bangga, puja dan sebagainya, akhirnya mereka sendiri yang turunkan dengan rendah diri, tawaduk, dan fikir mati...

itupun setelah kita ikram muslimn dengan rempah ratus sabar dan istiqamah..

hidayat kerja Allah, sampaimkan kerja kita..

point aku,

nak bagi malaikat masuk ke tak nak? itu aje..

jika tak nak, siapa nak kecoh kecoh?

Rumah asing asing beb, (tiru jawapan ahli dunia)

boh said...

nama saja islam..........................................................................................................nak keuntungann dunia jer

Lenggang Kangkung said...

Gambar yang dihasilkan oleh kamera (lazimnya fotografi) terkecuali dari perbahasan hukum lukisan, ukiran dan membuat patung yang jumhur ulamak mengharam jika bertujuan menandingi ciptaan Tuhan.

Sila ke http://lamannurani-mrpresident.blogspot.com/2009/09/hukum-menggantung-gambar.html

As-Syams said...

Bro Al Qamar..

Ko nie same pikir dengan aku la.. Ak pun lum daptar lagi.. Tggu mase je.. Woha.. Skrang tumpng tgk kwn2 punye FB je.. Ak penah perang besar dgn future to be wife ak sbb facebook.. Hampes.. Nak terang sikit punye payah.. Kate kite warak la, ape la.. Padahal mende tu simple je.. NAK JAGA MARUAH DIRI SAME2.. Lg2 die tu gurl.. Lepas gaduh die tutup account, tapi lepas berpisah die wat smule.. Err, hidayat seluruh alam... Skrang gambar die berlambak dah wlpn gambr2 tu dari kwn2 die je..

sy_bkn_hamka said...

mekasih hamka.,
sbb remind aku psl bnde kecik ni(sprti yg Dr.Rita komen).

p/s:aku dah turunkan gmbo agong n his wife(jgn risau,kawe da kabo kt depa.depa x kesah)..haha

Hamka said...

aku ikut nasihat dari beberapa email, supaya entry laki bini (suami yang dingin) ditangguhkan selepas raya.

aku akur, tak bagus jika korang muzakarah bab tu di 10 malam terakhir..

maafkan aku.

Kita sambung balik bab gantung gambar..

eh, rumah lain lain kan? woha!

Vanjenazah said...

Sib baik aku sempat baca entri suami yang dingin hehehe

Anonymous said...

Assalam.
SELAMAT HARI RAYA.

Maaf Zahir & Batin kepada semua pembaca-pembaca blog Kereta Mayat.

Khalid

Anonymous said...

Jahil @ sesat?

Jahil sebenarnya, sebab dah terang lagi bersuluh, tapi still buat. Luckily, rumah I tak ada gambar keluarga tersenyum ala-ala bahagia. Oh! ayah memang larang sekali.

Tapi, rumah I ada dua bear besar punya! Pemberian kawan. Nak buang sayang, sebab yela orang kasi kan. Tapi, rasa tak tenteram. tengok bear malam2 seram gak. Isk isk.

Patut ke I bakar? Mesti Hamka jawab macam ni "Tepuk dada tanya Iman". Sebab iman tak kuat lah, bila tido I peluk teddy bear tu. Ohh! okay, tak kelakar.

-bungakalerpink-

Anonymous said...

salam..

penangguhan yang sangat dialu-alukan, tatkala, keinginan iktikaf di malam hari masih menjadi dongengan diriku, tup-tup entri suami dingin mencabar kain yg diikat ketat di malam hari..

awas kamu ya 'isteri runsing' ..
gelora lautan kelak sgt lama membadai pantai... woha!

-luqman.h

(^_^) said...

isu-isu cabang nih, kalau diperdebatkan pada akhirnya hanya akan memecahbelahkan umat. Semua rasa pendapatnya betul.

Sedangkan ada banyak lagi masalah umat yg lebih besar tapi tak slesa2:tinggalkan solat, murtad

(^_^) said...

Yg sy tak faham, kenapa hamka nak kutuk2 org yg gantung gambar tok guru??

banyak lagi org lain yg gantung gambar agung, PM, isteri2 mereka(without tudung). Tapi takde pulak ulama bersuara. JAKIM, Mufti pun senyap jak.

Ridhwan bin mohd yunus said...

selamat hari raya.. maaf zahir batin kepada mereka-mereka yang puasa cukup.. ataupun yang puasa x cukup disebab oleh uzur sya'rie..

jahil....
kepada yang tak puasa di sebabkan tak tau kena puasa itu bermakna jahil.. mereka ini perlu diberi ilmu pengetahuan.. oh maafkan daku kerana daku terperasan sibuk menulis komen sehingga tidak daku bertemu dengan mu untuk mengajarkan kepentingan puasa.. oh..

sesat..
kepada mereka yang x puasa disebabkan malas.. adakah sesuai mereka ini dikategorikan sesat.. ermhh.. ape yang penting.. mereka adalah orang yang tidak mampu untuk melawan hawa nafsu... mereka ini perlu didakwah di ikram musliminkan.. di tarbiah.. dan dikarkunkan.. ya allah tiada tuhan yang disembah melainkan engkau , sesungguhnya daku ini termasuk dalam golongan yang kejam kerana meninggalkan kerja-kerja dakwah pi sabililah.. ohh..

sesat kuasa dua..
kepada mereka yang tak puasa kerana akan dapat keuntungan dunia .. atau pun keuntungan peribadi.. ataupun dapat duit... sebab tak puasa.. lepas tu siap promote lagi.. ko puasa buat ape... ya allah.. ko bagilah hidayah kepada mereka ya allah ... ada ke orang dapat duit sebab tak puasa.. ???

sesat kuasa tiga...
mereka ni tak puasa.. lepas tu siap menentang habis habisan kerana menganggap orang yang berpuasa itu sesat.. ya allah.. tambahkan aku kekuatan dalam menjalani ujian kehidupan ini.. supaya aku sentiasa tabah dan sabar... dalam menjalani ujuan hidup ini..

eh.. sib baik sempat baca cerita suami sejuk... hehe

slamat hari raya maaf zahir batin..

Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Aku pun terkesima jugak bila kau post pasal suami yg dingin di tengah2 kesibukan orang sepatutnya melupakan tentang 'keinginan' sebegitu pada malam2 terakhir ramadhan ni...

Bagus Hamka....Kau memang sensitif jugak rupanya...nasib baik ko dah remove....hahaha....

-ibu nak jadi mithali-

mizi said...

Dalam satu keratan akhbar,para menteri kerajaan,wartawan dan ngo marahkan rakyat kerana tidak sanggup mengeluarkan belanja untuk membeli jalur gemilang untuk dikibarkan pada kenderaan dan premis-premis mereka..aku ingin katakan..woiii mangkuk!!! sayangkan negara bukan terletak pada berapa banyak kauorang kibarkan benderalah bodoh!! cintakan negara terletak pada dada dan hati lah..

Abdullah kidnA said...

Salam.. Tuan umah.. Patut la ku cari x jumpa rupa2nya disimpan nasib baik dah baca.. (Suami yg dingin) tpi de hikmahnya klw x ku x baca entry nie..
Satu je yg dok bermain difikiran ialah macam mane nak wat klw niat x menghalalkn cara cth: skrang de yg dah gantung gambr kemudian nak turunkn krne malaikat Rahmat x kn masuk tpi dlm hati dh timbul pulak sifat syirik kerana percaya gambar tu boleh memdtngkan kemudaratan pada diri.. Mcm sms berantai klw x smpaikn pd 10 orng kena musibah jdi niat dah berubh bukanya takut dengan Allah Azawajala tpi takut dgn sms berantai.. ish2 bnyak teknik org kapir nak sesatkn org islam dri dulu sampai sekarang nie. Maafla bukan pe takut niat x serupa psl hati laen2 kubur pn laen2.. Harap dpt bagi pendpt dn nasiht pd yg jahil and stupid mcm ku nie..
P/s: Sahaja ku turunkan gambar2 ini mengikut sunnah kerana AllahTaala.. (Ok tak niat nie).
Kehausan Ilmu..

Abdullah kidnA said...

Salam.. Ku lagi hehehe cuma pndpt je umah ku dah x de kalender nie abis semua kalender ku buang cbb de gambr.. Mane nak cari kalender tmpa gambar yek?

Anonymous said...

kalender tanpa gambar?

Hubby print 1 tahun punya kalender dari internet atas satu kertas A4 aje.
(Alaa..ada nama bulan dan haribulan je)

Warnakan yg cuti2 tu utk perancangan sepanjang tahun.

Tampal kat dinding bilik. Tu aje kalender kami!

Anonymous said...

Tapi dengarnya maulana2 istighfar banyak2 kerana kena tangkap gambar utk buat pasport....nak pegi buat dakwah satu dunia kena ada paspot...

Ketaqwaan mereka tinggi dan very low profile. Masa ijtimak pun mereka tak suka wajah2 mereka di gambarkan...hmm memang ciri2 orang yang bertaqwa, yg meninggalkan perkara yg sia2...

Ridhwan bin mohd yunus said...

asalamualaikum.. dekat2 nak -raya canggini.. exited la pulak nak komen2 blog tn hamka.. blog sendiri tak nak tulis..

sebenarnya saya suka dengan cara pendekatan tn punya blog kereta mayat.. sepertimana komen2 saya yang lepas.. saya suka blog tuan.. tuan ckp.. saya suka kerete mayat.. hari-hari ada mayat.. ( lebih kurang cam tu la bunyinya..)

semalam dah pos komen mengenai puasa... tapi disebabkan cerita ni cerita gambar.. jadi nak komen jugak pasal gambar...

bukan tujuan nak tunjuk pandai atau pun riak ataupun takbur ( ya allah jauhkan aku dari sifat mahzumah ( betul ke aku eja.. ah lantak la... )) bukan.. bukan itu tujuan aku mengomen...

tujuan nya adalah untuk berkongsi sedikit hasil pembacaan ku dari majalah solusi edisi ogos isi 22 ..tulisan penerbit mengenai penentang kebenaran.. tetapi saya dah tulis semula mengikut kefahaman saya la...

tn hamka..
saya mengomen nie..untuk saya sendiri tetapi saya mengambil keberkatan dari blog tn untuk mengingati diri ku yang jahil membaca al quran surah al fill surah an nisah.. bahkan surah al bakarah pun aku tak khatam..akan tetapi yang saya tahu bersama dengan isteri di malam hari bulan ramadhan pun dapat pahala.. apatah lagi membeca blog yang membesarkan hukum2 agama.. tak kan tak dapat pahala.. tak kan la tak de keberkatan.. tak kan la tak mendekatkan diri pada allah.. tak kan la tak mengingati allah.. heh..

jahil.... adalah orang yang gantung gambar tp tak tau gamtung gambar family bahagia tu malaikat tak masuk.. cara mengatasi mereka : bagi ilmu dan doa hidayah

sesat.( tidak mampu melawan nafsu)
orang yang gantung gambar kerana bermegah-megah... dia tahu bahawa gantung gambar tersebut akan menyebabkan malaikat rahmat tak masuk umah... cara atasi : bagi dakwah dan doa hidayah..

sesat ( mempunyai kepentingan ) orang yang gantung gambar kerana akan dapat keuntungan dunia ..
dia tahu bahawa gantung gambar tersebut akan menyebabkan malaikat rahmat tak masuk umah tetapi tak nak turunkan sebab rugi dunia.. cara atasi : agak sukar jika kejahatan sudah memjadi sumber pendapatan... apa yang penting ( kerja sama heh ) tak la.. ape yang penting kena bagi ilmu lg dan lg.. dan bagi dakwah lg dan lg.. dan doa hidayah lg dan lg..

sesat ( isme perjuangan ) .
orang yang gantung gambar dan mereka merasakan bahawa gantung gambar tersebut adalah satu kebenaran.. dan mereka memperjuang kan amalan tersebut.. mereka menganggap sesiapa yang tidak mengantung gambar itu.. maka ia adalah jahil atau tidak menghormati pemimpin-pemimpin negara atau kurang hajar ( biadap ) atau sebagainya.. cara atasi : memang la tersangat sukar... orang ini perlu di dakwah oleh golongan 1, 2 dan ketiga.. sebab bila ramai yang menentang ape yang di yakini maka dia pun kalah dalam pilihan raya . kenape kalah.. sebab kehilangan kerusi mejoroti.. ( ape yang aku merepek ni) lantak ko la taupik.. yang penting ko buat resit borang-borang nie..( eh merepek lagi ) ..

dah tu jeks nasihat untuk diri saya pada hari ini.. untuk diri saya sahaja bukan untuk orang lain.. saya nukilkan di blog tn supaya saya dapat pikir sebagaimana kerisauan tn dalam memperjuangan agama ..


selamat hari raya.. maaf zahir batin kepada mereka-mereka yang gantung gambar .. ataupun yang x gantung gambar ..

selamat hari raya taupik dan maaf zahir batin.. .. esok aku cuti.. heh

Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Hamka said...

meraka yang kata tengok gambar ulamak dapat pahala adalah sama fatwa dengan ulamak sesat zaman Nabi Nuh alahisalam.

lalu mereka membina gambar dan patung patung..

kesimpulannya, aku tak akan sertai mana mana kumpulan yang ketuanya suka orang ambik gambar dia sambil tersenyum


SELAMAT HARI RAYA.

Sue@Iza said...

Encik hamka, mana entry pasal musafir dengan suami obses ngan gadget tu....

Hamka said...

aku delete jap, tapi hari ni dah bukak balik.

Mr said...

Jumudnya fahaman ko hamka.

ainnir nisaa said...

samelah seperti meletakkan gmbr pemimpin negara bersusun2..ish3..nih yg ramai org buat nih..

akramul zikri said...

hamka, sekadar bertanya

hadith ni sahih?

Hamka said...

jangan tanya aku, tanya ustaz, dengan cara itu korang akan dapat belajar ugama dengan lebih baik.

Anonymous said...

betul tu, tapi dah hamka berani letak hadith yg dikatakan dari nabi kat blog, kenala tau asal usul hadith tu.

tak boleh sewenang- wenangnya quote hadith mcm tu..kalau nak digunakan untuk fadhail amal sekali pun, kena cakap itu hadith dhoif/maudhuk/sahih.

sekadar menegur.saya pun hamba Allah yg hina dina masih mencari ilmu.

noharanutdya said...

mmg. gantung gambar manusia kat rumah malaikat takk nak masuk rumah tu. Dulu ada belajar pondok ustaz / ustazah ada pesan..

Hamka said...

tepuk dada, tepuk dahi, tepuk lutut..

dah buat ke?

Anonymous said...

camne pulak kalo sekadar letak gambo dlm album?

Anonymous said...

kt rumah mmg takdak gantung gmbr sbb tak suka semak2 dinding..tp kalo gantung bebear(kucink) dlm keta camana pulak?atau bekas tisu (yg diletak kat belakang keta) pun ada kepala kucink?huhu...sy syg binatang kucink...sama jugak ka??huhu...

Hamka said...

letak dalam album, ada kata ustaz boleh sebab tak tunjuk kat orang..

letak dalam keta, tak bolah sebab tunjuk pada orang..

balik bab niat..

wallahulam

tulis memang senang

eman said...

Awak tgk deanna yusof tu takpe ke?
Ke kalau tgk tv org islam tak tutup aurat takpe?

Ibnu Mutalib said...

haha,amik je fatwa( amalan) maulana saad ,..

tak bagi sesiapa tangkap gambar beliau.
pernah sorg sahabat balik dr india katanya gambar memang haram pun.

pasal tengok gamabr ulamak dapat pahala, wallahua'lam.

tengok wajah ulamak dpaat pahala,
simpaan gambar makruh/haram,apa dapat?

uwais said...

first time aku rasa xsedap bile baca post kt blog ko ~

maaf hamka, saya xsuka post ini

ikhtilaf dan iftiraq itu berbeza

ingat, hamka pun perlu belajar bukan mengajar shj

Hamka said...

aku tulis entry ni bulan puasa, waktu syaitan tiada di sisi, korang komen bulan syawal, syaitan dah terlepas,

maka berhati hatilah

(woha!)

brabuskit said...

assalamualaikum..
cik hamka..
saya nak tanye mengenai perniagaan MLM..
adakah ini perniagaan yang hahal?
apakah pendapat cik hamka.
saya agak was2 dengan perniaagan ini yang semakin berkembang.

Hamka said...

aku menmang tak suka geng MLM, banyak benda maksiat dalam cara mereka bercakap..

cuba baca entry: Pernah tak kena tipu?

Anonymous said...

asal ko tak kate gantung gamba bida'ah dolalah? kakaka. ni la keje2 wahabi2.