Jul 19, 2010

Al-quran berdiri ?

(jangan biarkan diri anda diselubungi ‘perasan mistik’…)

Pada suatu malam yang menyeramkan, jam satu atau dua pagi lebih kurang, aku bangkit dari tidur kerana rasa pundi kencing aku sudah penuh dan meronta meminta dilepaskan hajat … lalu dalam kegelapan malam, dan kedinginan anggota peranakkan, aku terus keluar rumah lantas menyusur belakang rumah menuju jamban yang agak jauh dari rumah..

Jamban tidak berlampu,dan aku masuk ke dalam jambanpun hanya ditemani cahaya dari lampu jendela rumah.., akupun terus melepaskan hajat kecil dengan penuh kelegaan dan kesusilaan, namun, tiba-tiba..

Terdengar sesuatu dari luar jamban..

(masukkan elemen bunyi muzik menyeramkan disini)

Sambung balik, sedang asyik aku kencing.. tiba tiba bunyi binatang menegur sesuatu makhluk buat aku gelabah.., bak orang tua kata, binatang ni boleh nampak makhluk halus..,

Dalam mode ‘Twilight Zone’ itu, aku memberanikan diri dengan mengintai ikut salah satu lubang-lubang kecil dari celah zink jamban itu dan alangkah terkejutnya aku… darah menyirap… jantung berdegup kencang!!!

Aku telah melihat dengan mata kepala aku akan wajah lembaga yang sangat hodoh… matanya bulat gelap, tiada warna putih, dan pipinya berkedut kedut dengan lemak yang tebal dan menggerutu..apatah lagi warna nya merah dan berbintik-bintik…, makluk itu terus memandang aku siap dengan berkerdip mata..

Tak lama aku pandang dan aku terus tutup mata.. peluh jantan mengalir di badanku, degupan jantungku terdengar seperi orang sedang berlari, kesejukan malam, dan bau busuk jamban, menambahkan lagi keseraman yang mencengkam..

Sekarang, apa aku perlu buat?, perlukah aku keluar dan berkenalan dengan makluk itu…? Kenapa dia juga mengintaiku? Adakan makhluk ini gay?

Bermacam macam lintasan yang menakutkan berunsur lucah terbayang di benakku..

Tapi aku beranikan diri untuk melihat sekali lagi… alang alang dah jumpa biar aku tengok bentuk badannya yang lain.. baru boleh cerita detail sebab tadi aku hanya nampak separuh dari mukanya..

Bila aku mengintai sekali lagi.. aku tengok balik matanya yang berkelip kelip itu.. sebab lubang zink jamban tu kecik sangat, aku kena gerak- gerakkan kan kepala aku untuk melihat bahagian lain makhluk itu.., aku tengok lagi betul-betul, tiba tiba makluk itu pula yang bergerak.., dan aku nampak, ya.., aku terlihat paruh seperti burung.., cis!! barulah aku tahu bahawa itu adalah ayam… tadi aku nampak separuh jer sebab screen yang kecik kat lubang zink tu..cis, ! dan cis!!
Ayam bertenggek di tepi para sebelah jamban daa…

Andaikanlah aku tidak melihat sekali lagi dan terus lari, maka tentu sampai sekarang aku akan cerita kisah ‘hantu bodoh’ tu pada anak cucu serta korang…oh!

Dan begitulah asal cerita hantu tersebar, korang nampak ‘kelibat’ jer terus lari sambil percaya apa yang korang nampak tu adalah hantu, padahal mungkin kain sembahyang nenek korang yang terbang dituip angin kerana korang lupa nak angkat petang tadi sebab asyik baca mastika.., apa daa..

Sama jugak kes kawan aku, belajar silat cekak Hanafi, malam akhir menuntut, lepas duduk bersila atas kain kuning, tok guru dia pesan, bila balik nanti.., jika ternampak benda pelik, jangan tegur, itu “cubaan”

Sekali jumpa dia malam tu, wajah pucat lesi, tanya: kenapa?

Katanya ternampak pocong dalam kereta Tok Ngah yang meninggal semalam..

Bila pergi menyiasat, memang nampak macam pocong duduk dalam kereta, tapi bila pergi dekat kereta, pocongpun hilang, pergi jauh ada balik, rupanya biasan cahaya.., ha ha ha.., illusionist semata mata..

Jadi moralnya, jika korang nampak hantu atau benda mistik, jangan terus lari, selidik dulu, jangan penakut sangat.., kalau ada bunyi pelik, pergi cari, jejak.., best apa jumpa hantu secara live?, boleh cerita kat orang lain dengan penuh riak sebab berjaya jumpa hantu hidup-hidup…,

Tapi cerita setakat yang aku dengar hari ni, hanyalah imbasan, asap, bunyi pelik dan setakat itulah.., itupun dah ‘perasan mistik’ konon.. lalu cerita kat orang dengan penuh riak yang korang telah nampak hantu yang sekali imbas korang tengok tapi boleh pulak ceita detail, siap dengan bilangan gigi, saiz lidah, warna tengkuk dan jenis anak mata..

Nasihat aku, Lepas ni jika nampak hantu, jangan lari, terus pergi jumpa, malulah sikit kat budak kecik dalam detective conan tu.., mana ada hantupun.., betul tak Conan Edogawa?

Dan jika betul Hantupun, apa salahnya?, tanya dia buat apa kat sini,, kalau boleh dakwah sikit kehebatan Allah, kalau dia kapir, ajak masuk islam..arggh..lantak koranglah nak buat apa-apapun,

Aku!, kalau orang cerita hantu yang dia nampak terus lari, aku tak percaya, malahan aku cakap, suruh hantu yang kau jumpa tu jumpa aku, sebab aku nak suruh hantu tu cekik kau kerana gagal cekik kau malam tadi, ha ha ha!!!!!!!

Sama jugak kes mistik yang lain, tengok sejadah lepek atau sejadah berdiri terus perasan mistik lalu sebarkan pada ‘pak pander moden’ yang lain sambil karang cerita mengarut, merapu dan menghina persatuan penulis skrip dunia… boleh buat mereka sertai ‘Writer's Strike’ jika cerita korang terus tersebar.., kesian..

Aku jugak tengok sejadah lepek tu, dan tak perlu aku kagum tengok benda yang dah jadi, yang dah lepek, lainlah jika depan mata aku sejadah itu bergerak gerak lalu duduk mencangkung, kalau bergerak gerakpun, aku akan buat kajian dulu baru sebarkan.., jangan cepat perasan mistik..

Habis sampai situ.

Moral: jangan biarkan diri anda diselubungi ‘perasan mistik’…

*****

Sekarang aku nak cerita kisah pengalaman aku melihat Al quran yang bergerak sendiri., mula mula AL quran tu baring, kemudia ia bergerak lalu berdiri.., ops! Kejap, jangan tuduh aku perasan mistik, sebab aku ada dalil dan hujjah, ini adalah sebagai rujukan kepada korang jika nak sebarkan perkara seperti sejadah berdiri, lampu terpadam sendiri, kepala paip terbukak sendiri atau baju terbukak sendiri bila tidur dan lain lain…

Oleh sebab aku tak nak korang cepat melatah, aku akan cerita asal usul perkara ini terjadi…

Cerita bagaimana aku melihat Al quran yang bergerak sendiri., mula mula AL quran tu baring, kemudian ia bergerak lalu berdiri dan terus berjalan ke sana ke mari…,

Jangan biarkan diri anda diselubungi ‘perasan mistik’…, baca entry ini sampai habis dan mulakan hidup baru, insyAllah..

(masukkan elemen bunyi muzik menyeramkan disini)

Sebelum tu aku nak Tanya korang, Jika ada mualaf baru masuk islam petang semalam dan datang jumpa korang lalu bertanya : “Apakah itu Al quran?.”

Agak, agak.., Apa korang nak jawab?

Lantaklah korang nak jawab apa-apapun, aku rasa semua jawapan adalah betul berdasarkan ilmu dan pengalaman masing-masing.., namun, bagi yang tak tahu, biar aku tolong bagi jawapan yang senang paham;

Al Quran adalah kehendak Allah yang di zahirkan dalam bentuk ‘qalam’ sehingga terbentuk kitab yang di panggil Al quran, dari ayat pertama hingga akhir, semuanya adalah keinginan Allah yang telah dizahirkan dalam bentuk perkataan yang mana jika kita beramal dengan setiap kehendak Allah itu, maka tidak sesatlah kita…

Dalam Al quran ada bercerita, dan ada perintah yang semuanya adalah kehendak Allah, telah terzahirnya ia dalam bentuk qalam dalam bahasa arab sebagai rujukan kepada semua manusia tentang maksud hidup serta kaitanya dengan alam ghaib..

Sementara itu dalam melengkapkan Al quran, kita perlu merujuk kepada sunnah atau hadith hadith Nabi kerana al quran hanya terzahir hanya dalam bentuk perkataan, sedangkan sunnah Nabi pula merupakan praktikal kepada Al quran.., sebab tu nabi bersabda, “tidak sesat mereka yang berpegang kepada Al quran dan sunnah..”

Jadi, jika mualaf yang baru masuk islam petang semalam itu datang balik :
jumpa korang lalu bertanya:

Apakah itu Al sunnah?

Agak-agak, apa korang nak jawab?

Takpe, Biar aku tolong bagi jawapan yang senang paham;

Al sunnah adalah kehendak Allah yang di zahirkan dalam bentuk manusia, yang mana manusia ini merujuk kepada Nabi Muhammad SAW, segala perbuatannya, perjalanannya, dan pemikirannya, semua nya adalah kehendak Allah.., yang mana sebagai contoh, perintah solat dalam Alquran dalam bentuk qalam, telah dizahirkan dalam bentuk praktikal oleh Nabi, disinilah Aisyah R.a, meriwayatkan bahawa Nabi Muhamad S.A.W juga ditakrifkan sebagai “al-Quran yang bergerak”.

Maka disini, dalam kita menterjemahkan Al quran, ianya akan merujuk kepada Nabi Muhammad SAW yang dikenali sebagai “al-Quran yang bergerak”.

Perlu di fahamkan, maksud “al-Quran yang bergerak” ni dengan jelas, yang mana jika korang terer matematik, jumpa sape sapepun lalu ditanya, “berapa punca kuasa 12? “, Terus korang jawab sambil berkebil kebil bijik mata akan punca kuasa 12 adalah tiga perpuluhan empat enam.., maka korang mungkin boleh di pangil “kalkulator bergerak”

Atau jika aku tanya, apa itu ‘Inception’? Lalu korang jawab, oh,, itu maksudnya sebagai, “permulaan”… maka korang mungkin boleh di pangil “Dictionary bergerak”..

Tapi jika korang terer ugama, Tanya hukum fekah, usuluddin, tasauf lalu boleh jawab selamba, itu belum cukup untuk lebelkan korang sebagai “al-Quran yang bergerak”. Korang mungkin boleh di panggil ulamak, ustaz, hafiz atau naqib kerana tahu susunan Al quran, dan hokum hakam,

Dalam menterjemahkan “al-Quran yang bergerak”, ianya adalah orang yang merujuk kepada mereka yang berjaya menterjemahkan 100 peratus kehendak Allah dalam bentuk qalam tadi, kepada kehidupan seharian yang mencakupi semua asek, daripada penampilan, perjalanan dan pemikiran serta tindakan.., termasuk akhlak, munakahat, muasyarat dan lain lain.., itulah maksud “al-Quran yang bergerak”.

Dan Nabi, sebagai “al-Quran yang bergerak” telah mengajar para sahabat tentang bagaimana menterjemahkan Al quran dalam amalan seharian sehingga para sahabat Nabi yang mengikuti sunnah Nabi juga dikenali sebagai “al-Quran yang bergerak”.

Mereka dizaman itu, walaupun belum ada kitab ugama dicetak, kitab hikam belum ada,kitab tarikatpun belum ada, kitab sifat 20 masih belum dicipta, akhbar harakahpun takde, risalah lepas jummaat takde, blog dakwah takde, halaman web Islamic takde jugak, sekolah pondokpun takde, parti islam dan nasyid jugak tiada, tapi hari hari orang kapir masuk islam,

Kenapa?

Kerana orang kapir akan terkesan apabila melihat ‘Al quran bergerak’. Iaitu orang yang beramal 100% seperti kehendak Allah dalam Al quran lalu terpancarlah nur sunnah dalam diri mereka..
Maka kerana itulah, dalam masa 23 tahun sahaja, ugama islam telah tersebar dengan pantas, dan seteruanya di zaman saidina Umar, 2/3 dunia telah tunduk di bawah kuasa ummat islam kerana ummat islam di waktu itu faham hakikat “Al quran yang bergerak”..

Korang tahu apa ciri mereka yang ada sifat “Al quran yang bergerak”?..

Ok, ada banyak, tapi aku ringkas pada tiga sahaja supaya mudah faham insyAllah,

Mereka yang bersifat “al-Quran yang bergerak” mempunyai 3 ciri seperti berikut:

1) Apabila bercakap dengan mereka, iman akan meningkat,

2) Apabila terlihat mereka, maka terus teringat pada Nabi Muhammad SAW, atau terus teringat pada perintah Allah yang belum dibuat,

3) Apabila terkenang akan mereka, maka terus tergambar kehidupan akhirat..

Itulah kesan dari mereka yang bersifat “al-Quran yang bergerak”, malahan dikatan, syaitan akan menghidarkan diri dari bertembung dengan mereka di jalanan.., subhanllah..

Hari ni ramai orang islam belum jadi “al-Quran yang bergerak”. Tapi dah perasan bagus.., dah rasa diri masuk shurga, dah rasa orang yang tak macam dia akan masuk neraka..

Woi mangkuk!, cuba bandingkan, walaupun dah ada banyak kitab ugama dicetak, kitab hikam dah habis belajar, kitab tarikatpun dah khatam, kitab sifat 20 dah cair dimulut, akhbar harakah selalu baca, risalah lepas jummaat tak miss, blog dakwah selalu update, dan dalam kereta ada keset nasyid.. ada universiti islam, serta setiap minggu tak miss usrah, tapi.., hari hari orang kapir tak masuk islam berbondong bonding macam zaman Nabi, yang murtad lagi ramai…,

Kenapa?

kerana orang kapir tak terkesan langsung tengok orang islam hari ni.., solat jemaah selamba tinggal, janggut takde, bercakap tentang keburukkan parti lawan lebih banyak dari bercakap tentang kebesaran Allah.., langsung takde nur…

Aku tengok ada anak dara dan mak dara yang berkemban jemur baju, bila nampak ustaz akhir zaman, boleh pulak bagi salam dalam keadaan berkemban.., dan ustaz jugak jawab salam sambil tersenyum macam takde apa-apa yang berlaku.., amboi,.. manisnya hidup..

jika ustaz tu tergolong dalam “al-Quran yang bergerak” tentu anak dara dan mak dara bertempiran lari sebab melihat sahaja “al-Quran yang bergerak” terus teringat pada Nabi Muhammad SAW, terus teringat pada perintah Allah yang belum dibuat, terus rasa malu..

Sama jugak mat rempit yang sedang lepak, jika benar korang ada ciri “al-Quran yang bergerak” , tentu mat rempit tu bertempiran lari sebab takut nanti kena dengar cerita tentang kebesaran Allah, atau teringat belum solat asar lagi, nanti kena ceramah pula, tapi mat rempit selamba jer tengok korang macam tikus tengok besi…, aura takde…

Orang kapir lagilah, tengok orang islam macam sampah, ada peluang, dibunuhnya orang islam, dirogol isterinya dan harta benda di rampas.., dan tanah air di jajah…

Kenapa jadi macam tu?

Jawapannnya mudah sahaja, Kerana ummat islam tidak menjadi “al-Quran yang bergerak”…, maka Allah cabut kehebatan orang islam dari hati orang kafir..

Tidak hairan dizaman islam sedang memuncak, di kota Baghdad yang menjadi kemegahan Dinasti Abbasiah ketika Islam menakluki 2/3 dunia. tiba tiba ummat islam lupa menjadi “al-Quran yang bergerak”.., sunnah Nabi iaitu dakwah telah di tinggalkan dan hanya ulamak sahaja yang layak berdakwah, dan ulamakpun hanya sibuk dengan majlis ilmu sahaja.., kitab ugama bersusun susun.., macam-macam ilmu ada.., hebat sungguh!

Lalu, pada tahun itu, tahun 1258, tentera Mongol pimpinan Jeneral Hulagu Khan (cucu Genghis Khan) telah menyerang kota Baghdad dan membunuh berjuta-juta umat islam sehingga diceritakan darah manusia mencecah ke paras lutut kuda dan buku-buku karangan sarjana islam di perpustakaan terbesar dunia Baitul Hikmah telah dibuang ke dalam Sungai Furat sehingga airnya menjadi hitam kerana larutan dakwat.

Habis begitu sahaja ummat islam diserang oleh tentera Monggol.., ilmu ugama yang tinggi tidak dapat menolong apa-apa.., dan juga tiada bantuan dari langit, (Jangan salah faham, belajar ilmu juga penting, tapi jangan lupa juga belajar ilmu menjadi “al-Quran yang bergerak”)

Sekarang, marilah kita check diri masing masing, sejauh mana sifat “al-Quran yang bergerak” itu, ada dalam diri kita..

Kita semua tahu, sebagai rujukan asas, Mereka yang bersifat “al-Quran yang bergerak” mempunyai ciri seperti:

1)Apabila bercakap dengan mereka, iman akan meningkat,

2)Apabila terlihat mereka, maka terus teringat pada Nabi Muhammad SAW, terus teringat pada perintah Allah yang belum dibuat,

3)Apabila terkenang akan mereka, maka terus tergambar kehidupan akhirat..

tapi sekarang, kita check diri masing masing, ada tak sifat “al-Quran yang bergerak” itu dalam diri kita..?

1)Apabila orang bercakap dengan kita, ada iman mereka akan meningkat?, lagi syirik dibuatnya sebab pengetahuan tentang perkara yang sia-sia bertambah, kisah sport rim, carta lagu, keputusan bola, ulasan filem, politik sampah dan keburukan orang.., itu yang kita bincangkan..oh..

2)Apabila orang terlihat kita, maka terus teringat tentang bola, filem, fesyen, resepi, dan juga kisah baru seperti parti seteru kita ada buat silap yang baru… mari kita bincangkan.., sedang dua ekorpun belum solat lagi.., hampeh!

3)Dan apabila orang terkenang akan kita, ada mereka ingat akhirat?.., mungkin yang sedang ingat akhirat lalu teringat tentang kita terus tukar igiminasi kepada dunia..oh.., teringat hutang kita yang belum dibayar berangkali? Oh..

Jadi, janganlah mendabik dada penuh riak yang korang ni pejuang islam menjerit takbir di pesta demotrasi, sedangkan sifat “al-Quran yang bergerak” sudah lama membeku dalam diri.., solat jemaah selamba tinggal, janggut takde, bercakap tentang keburukkan parti lawan lebih banyak dari bercakap tentang kebesaran Allah.., langsung takde nur iman! (Nur-kasih jer banyak…)

Jadi semua kena islah diri masing masing.., sejauh mana “al-Quran yang bergerak” ada dalam diri kita..?, kenapa kawan kawan keliling kita lebih suka bercakap tentang dunia daripada akhirat bila berjumpa dengan kita.., kenapa kawan kawan kapir kita takde keinginan masuk islam bila tengok kita.., fikir..fikir..

Jadi sampai situ sajer aku membebel, dan aku memang pernah berjumpa dengan “al-Quran yang bergerak”, yang berjalan ke sana ke mari…, iaitu mereka yang apabila aku bercakap dengan mereka, iman aku akan meningkat, Apabila aku terlihat mereka, maka terus teringat pada Nabi Muhammad SAW, terus teringat pada perintah Allah yang belum dibuat, oh…, dan apabila aku terkenang akan mereka, maka terus tergambar kehidupan akhirat.. oh..

Tapi sayang, bilangan mereka sikit sangat.., dan mereka kelihatan asing dalam dunia ummat islam sendiri, jika mereka datang ke masjid serta surau, di kebanyakkan tempat, mereka dihalau seperti anjing…, mereka dihalau seperti pengemis hanya kerana mereka mengemis ummat akhir zaman agar kembali kepada Allah..

Pakcik.., teruskanlah bergerak keseluruh dunia dalam usaha menjadikan ummat islam sebagai “al-Quran yang bergerak”.., satu hari nanti, keretamayat akan bergerak mengambil jenazah pakcik yang tidak bergerak lagi… isk..

Penutup:

Allah telah berjanji untuk menjaga Al quran sampai hari kiamat yang mana hari ini setiap perkataan dan susunan huruf masih kekal seperti asal walaupun sudah berusia 1400 tahun lebih.

Namun, Tiada jaminan dari Allah untuk menjaga Al-sunnah seperti mana Allah menjaga Al quran, maka di beritakan bahawa barang siapa yang dapat menghidupkan walaupun hanya satu Sunnah, di akhir zaman ini, mereka akan mendapat ganjaran seratus pahala mati syahid.

Nikmat mana lagi yang kitaorang dustakan?

Hidupkanlah sunnah, dengan menjadi “al-Quran yang bergerak”…, InsyAllah..

Sekian.

Ps: Akhirnya, Alquran dirumah kita yang sudah lama tidak bergerak, telah digerakkan kerana tuan punya yang tidak pernah menjadi “al-Quran yang bergerak” akhirnya tidak bergerak, lalu keretamayat bergerak perlahan menuju rumah yang tidak bergerak itu mengambil mayat kamu yang tidak bergerak lantas membawa deras menuju kubur yang tidak pernah bergerak menunggu kamu sejak dari hari kamu dilahirkan!

(opocot, terkejut den.., nasib baik tak perasan mistik-terkejut mendengar bunyi Al quran jatuh di langgar tikus kerana lama sudah menatap di atas almari…)

81 comments:

amani87 said...

salam

1st kot? haha

amani87 said...

ok skg baru nak bace.. mulakan ngan bismillah jeng3x.. quran berdiri..?! seram2..

Anonymous said...

3rd kot

...antikapel... said...

4th kot...
hehe...
xberpeluang lagi nak jumpa alquran bergerak...apatah lagi jadi alquran bergerak...
kerna alquran atas almari jarang bergerak...~~

membawa akal utk berfikir ttg hantu, pocong x segalanya tentang mistik...

tapi, mak aku pesan kalau balik dekat nak maghrib atau malam mak aku tak bagi lalu satu jalan ni...
jalan tu memang sunyi dan jarang kereta lalu...tapi, itulah jalan shortcut utk aku sampai rumah dengan cepat....

mak aku kata...
'kalau hantu, boleh la halau dengan ayat qursi..kalau hantu orang?susah nak halau....'

tapi, tu jalan favaourite aku...

dan betol...jangan takut hantu sampai kita berani menentang Dia...
jangan percaya mistik sangat, sampai amaran Dia kita buat tak endah.....

azharjaafar said...

Macamana la Al Quran nak 'berdiri' & 'bergerak', kalau baca quran pun masih 'merangkak'..

Tapi ok jugak la kalau yang merangkak tu ada niat & usaha utk berdiri & bergerak..

abu firdaus said...

Salam,
dari pagi ana tunggu...tq bro.

ziarah76 said...
This comment has been removed by the author.
ziarah76 said...

tikus langgar al-Quran?
manusia langgar (perintah Allah dlm) al-Quran pun ada

ザ-sylver-shooter said...

terima kasih

Nerzhul said...

sape lari bila nampak "al-quran bergerak" sama la macam hantu kot?

cik lie said...

salam....
rasa sedih sangat...
terima kasih saudara hamka,entry yang sangat2 mengharukan.

cik ena merduwaty said...

salam..
terima kasih untuk entry yang sangat mendalam maksud..dan memberi sya peluang untuk memperbaik diri ni..sesungguh nya terasa diri ni begitu banyak dosa...huhu...

Ishak Zaini said...

Jazakallah syeikh hamka. Harini kita marah yahudi bukan main lagi. Tapi cara hidup saling tak tumpah seperti mereka. Sungguh menghairankan. Dah tahu yahudi ni dah banyak susahkan hidup nabi. Tapi siang dan malam kita gi ikut cara yahudi.. Tak tahu la tong sampah bergerak, habuk begerak, racun bergeak atau apatah kita ni. Mohon djauhkan dari hidup yang sia sia. Jom ramai2 jadikan siang kita seperti siang nabi saw, dan jadikan malam kita sebagaimana malam nabi saw. Jom calonkan diri jadi quran yg bergerak.

Affan Ruslan said...

Ah korg berebut nak awal.
Kalau boleh aku nak last bro!
hehe.

betul, kadang2 manusia ni baru sikit dah goyang, pastu mulalah tersebar cerita pelik2. hehe

mankuchai said...

Salam Pak Hamka,

Amat terkena pada btg hidung hamba,nampak "Al Quran" bergerak terus tutup pintu,bila "Al Quran" bergerak datang cepat2 lari...takut diceramah..lepas ni tak lari lagi dah...tunggu sehingga ianya sampai..

Aisyah Sharif said...

Saya suka entri ini.

bila baca, rasa macam mahu beritahu semua orang mengenai kandungannya.

Supaya kita semua muhasabah diri.

Vanjenazah said...

masa aku kerja...

kawan aku muncung mulut ke arah seseorang sambil berkata itu lah

"Manual" bergerak...

Orang tersebut sungguh expert dalam instrumentation sehingga di gelar "manual" bergerak

huhu

kaizen shinobi said...

pergh~

sungguh mendalam sungguh maksudnya...

ada sedikit kaitan dengan entry mencari 1000 malaikat..

sangat benar sekali, baginda rasul memang di gelar sebagai Al-Quran bergerak, kerana segala tindak2 tanduk baginda dibentuk oleh alquran.



p/s: before bace aq ingat same story dengan sejadah dan telekung berdiri. hehe

Anonymous said...

Assalam. 199%...and it's increasing... Woha!!!!

Khalid.

R.K said...

SUBHANALLAH .

Anonymous said...

salam..

berdiri.. malu,
lalu tersungkur duduk.. malu kerana memang terlalu lama Al-Quran di rumah, tak di baca dari helai kesehelai.. entah rasa manis membaca Al-Quran tak seperti membaca Mastika, atau Telenovela ..
membaca blog dakwah dan memberi komen facebook ust zahazan telah menjadikan rasa telah amal agama.

walhal sebaliknya..
alangkah baiknya "Al-Quran bergerak" itu dapat datang bertemu aku. Emm boleh tak request "Al-Quran bergerak" datang ke rumah barang sehari dua.. :)

-megat

Nur said...

sebak rasanya hati bila membaca artikel kali nie..rasa jauh dan leka dengan kehidupan dunia..Tq akhi hamka..entri yang begitu membina..Moga akhi sekeluarga dalam limpah kurnia dan rahmatNya..InsyaAllah..Amin

Anonymous said...

"al-Quran yang bergerak" - adakah penghafal Al Quran layak memegang title ini?

---putat---

Pak Lang Biotik said...

Allahuakbar..

Sungguh mendalam maksudnya.
Kena banyak muhasabah diri ni. sudah banyak lari.
masih jauh..... tp terus belajar2 menjadi al-quran bergerak. InsyaAllah.

karkuzari said...

salam,

Blog bergerak..huhuk.

Hakekat ilmu quran dan hadith dengan akdam(kaki) kata Meiji Mehrab.

karkuzari said...

err..kaki, bergerak dengan mujahadah.

Hafriz el-Muhammady said...

Assalamu'alaikum...


fuuhhh....

memang artikel yg menyeramkan..
~maksudku ("umat akhir zaman, trmasuk aku memang menyeramkan...Allah dtinggalkn, Dunia diagung2kan").

huh....

Ini ialah Alia Fazlin. said...

kadang-kadang,
rase sedih.
bile kite belajar dari "Al-Quran yang bergerak".
sesetengah dari mereka yang tidak sepatutnye dinyatakan disini,
menuduh kite belajar ilmu sesat seperti dari kerajaan pin pin.

Sedang mereka lupa.
Terdapat beberapa mazhab dari Imam-Imam besar.

jika ditanya soalan ini kepada saya :
"mengapa perlu belajar lagi ilmu itu ? Sedangkan kite belajar dari Mazhab Imam Shafie dari zaman sekolah lagi. Tidakkah kau rasa ia sesuatu yang sesat ?"

maka saya menjawab :
"Aku tidak menolak Mazhab dari Imam Shafie. Aku cuma menambah ilmu dengan Sunnah Nabi"

Betul lah kate kereta mayat.
Bilangan "Al-Quran yang bergerak" semakin sikit. dan akan berkurang tiap-tiap hari.

sangat cis kepada mereka itu.

n0vemBer zuLu said...

wishing to meet those who are 'al-quran bergerak'..

hope to live with them..

alfindani said...

Salaam.
Mula-mula baca steady je.. Sampai part "Woi mangkuk!" terkejut dibuatnya! Hehe

lobai cool+hensem said...

salam

moga moga kita tergerak untuk menjadi al quran bergerak,dan moga moga hati tak merasakan diri sebagai al quran bergerak, supaya kita boleh terus mempelbagaikan usaha untuk menjadi alquran bergerak, lalu mempengaruhi manusia supaya menjadi alquran bergerak,agar mereka tergerak hati untuk menjadi alquran bergerak.dan bertebaranlah alquran bergerak memenuhu bumi yang tak pernah behenti henti bergerak.

ps.nampaknya hamka terus bergerak kehadapan meninggalkan unsur unsur lama(bab laki bini) yang banyak diadaptasi dalam entri entri yang lepas.tahniah!!

gerak gerak gerak khas..3x!
bergerak wahai demi untuk agamaa..
melawan siapakah musuh durjana..

sape rajin tolong sambung!

student said...

wah..perlu tambah korban lagi untuk tambah faham.

syahirul said...

seronok baca blog ni... walaupun kata2 selambe, tapi input yg diberi amat bagus.. moga diri kami akan menjadi lebih baik..

qarleid said...

alhamdulillah...akan menjadi pembaca setia blog keretamayat...

karkuzari said...

err.. silap lagi, qadam bukan akdam. ralat. =]

Anonymous said...

Assalam. Pendapatan aku yang mangkuk ayun. Kalu nak tau siapa dia al quran bergerak. Cuba-cuba perati tengok orang-orang yang berulang alik setiap kali azan berkemumandang di surau atau masjid yang berhampiran dengan anda....

Kenapa?....
Sebab Nabi saw lebih kurang beritahu naik saksilah dengan iman orang yang berulang alik ke masjid.

So....?!!???
Nabi saw beritahu lebih kurang...solat yang akan dihisab pertama sekali. Kalu tak cukup yang fardhu...sunat akan dikira untuk menampung yang fardhu....kalu tak cukup gak....amalan-amalan yang lain tidak dihisab...(contoh macam SPM fail paper BM walaupun yang lain-lain dapat 1 pun dikira sebagai gagal...kan?kan?)

Oleh itu...mustahil dan tak logiklah kalu ini al quran bergerak tak pi solah di masjid dan surau....

Tambahan....Nabi saw,Abu Bakar, Umar,Uthman,Ali,Salman,Abu Ayub al Ansari, Bilal,Abu Dzar Al Ghifarri,Tamim Dari,Khalid Al Walid,Saad Bin Abi Waqas, Hurairah,Hamzah, Abbas, Ibnu Abbas,Ibnu Umar dan semua 124,000 para sahabat radiallahuanhum......(diiktiraf oleh Allah sebagai yang terbaik antara yang terbaik di kalangan kita ni ummat Nabi saw)semua mereka tak terkecuali seorang pun..... sembahyang awal waktu dimana azan diazankan.

Siap berkabung 3 hari kalu masbuk dan kalu terlepas terus berkabung 7hari....... Wallahu'alam.

200%
P/s: Nutshell: Nak tau atau nak jadi al quran bergerak kena pergi sembahyang di mussolah. Atau suruhlah anak-anak pi sembahyang di musollah. bapak anak-anak pun pujuklah dengan cumbu rayu...rasuahlah mereka...abang pi sembahyang di masjid ayang masak kari kepala ikan kau-kau punya...he..he..malam sikit lain cerita.

Hamka said...
This comment has been removed by the author.
Hamka said...

amani87

: )

------------
...antikapel...

Jangan jalan sorang sorang.., bawaklah kapel yang muhrim..

--------------
azharjaafar

Orang yang baca merangkak dapat dua kali lebih ganjaran..., : )
(taklim)

------------
abu firdaus

Maaf, buat korang tertunggu, ps.., (perasan sibuk)

-------------
ziarah76

Itu namanya, pukul kucing sindir menantu

------------
ザ-sylver-shooter

Sama sama

-------------
Nerzhul

Kadang polis pun hairan, mereka buat rondaan, mat lepak selamba lepak, datang ahli surau, bertempiran mereka lari, nampaknya polis kena ubah strategi, dari ‘gerak khas’ kepada ‘Al quran bergerak’..

-------------
cik lie

Alirkanlah air matamu di atas sejadah

--------------
cik ena merduwaty

Terima kasih jugak pada kau.

---------------
Ishak Zaini

Yahudi takut orang islam bila orang islam pakat pakat jadi ‘Al quran bergerak’.., boleh buat falsafah baru ni, ganti solat jummaat dan subuh yang biasa pakai tu..

--------------
Affan Ruslan

Kalau perempuan, nak jadi bini last boleh juga.., lepas yang no tiga, key?

--------------
mankuchai

Alahai, kalau laripun mereka tak kejar.., tapi jika tentera monggol datang, ha.., baru tau.

-------------
Aisyah Sharif

Dari mulut ke telinga, dari telinga ke tulang..., sebarkanlah..

-----------
Vanjenazah

Ada jugak kawan aku dulu suka bawak DVD cetak rompak dalam beg, aku cakap., jika kau mati eksiden, dan polis jumpa beg kau yang ada DVD cetak rompak, tentu polik cakap, “ketua Pengedar DVD cetak rompak tumpas..., dengan kematian kau, 10 kes di anggap selesai”..,
woha!

-------------
kaizen shinobi

1000 malaikat?, nak kena cari torok makto lagilah nampaknya..

------------
Khalid.

Nanti jika -10%, jangan kutuk pulak.., : )

-------------
R.K

Maha suci Allah..

--------------
-megat

Pergilah menyerah diri kepada mereka, bawa beg dan selimut..

--------------
Nur

Terima kasih nur...

---putat---

Imam muda macam mana pulak?

-----------
Pak Lang Biotik

InsyaAllah.

------------
karkuzari

Benar!

----------
Hafriz el-Muhammady

Isk..

--------------
Ini ialah Alia Fazlin.

“return to the source”...

-----------
n0vemBer zuLu

Mereka mungkin bukan 100% 'al-quran bergerak'.., sama sama kita bantu mereka bergerak, agar menjadikan mereka 100%

------------
alfindani

Mangkuk purba ada nilai sejarah dan mahal harganya, jangan jadi mangkuk hayun jer..

-----------
lobai cool+hensem

Teringat aku dengar A galak..

-----------
student

OH...

-------------
syahirul

usaha atas kesedaran itu yang utama..

-------------
qarleid

Sampai masa, keretamayatpun tak bergerak..

Hamka said...
This comment has been removed by the author.
uan609 said...

1 perkara yang aku nampak selain tajuk dalam tulisan kau kali ni..
"JANGGUT"! Apa? salah ke tak bela janggut? Hensem sgt ke berjanggut ni?
hehehe.. dont get me wrong. mula-mula aku simpan janggut, mmg ramai yg tegur (maklum lah baby face wakakaka)even mak aku..
tp (dgn gaya lelaki beriman akhir zaman) aku cakap "ermm muslim appearance"..

p/s: aku pun merangkak baca Quran.. meh semua.. tadarus! nak ramadan dah pun.

lizay_73 said...

ermmm topik yg sangat bagus...
Quran bergerak payah nak cari, radio/disco bergerak je yang ramai kat muka bumi ni.

ain said...

subhanallah.. terima kasih bro hamka kerana nasihat dan peringatan ini.. insaf2..

z@i said...

salam..
hari tu sy bwk mak g dgr bayan mse ader jemaah masturat dtg.. die wat dgr xdgr jer.. on d way blk die ckp, tbligh nie org yg br blajar. mne bleh baca doa jer pastu xyah wat kje.tu menggalakkn org jadi malas.. mmg r rmai org bg ceramah agama, kte nk dgr yg hadis soheh, bkn hadis yg lain2.. ckp pasal akhirat kekal dunia sementara sume org th.. ape mau jawab? dan die xkaci sy g join tbligh dah.

Anonymous said...

salam..

Suke with this paragraph

"dan aku memang pernah berjumpa dengan “al-Quran yang bergerak”, yang berjalan ke sana ke mari…, iaitu mereka yang apabila aku bercakap dengan mereka, iman aku akan meningkat, Apabila aku terlihat mereka, maka terus teringat pada Nabi Muhammad SAW, terus teringat pada perintah Allah yang belum dibuat, oh…, dan apabila aku terkenang akan mereka, maka terus tergambar kehidupan akhirat.. oh.."

ade satu hamba Allah nie, selalu istiqamah pakai kopiah sehingga kalu die tak pakai kopiah kena tegur..

'Eh! kenapa hang pakai kopiah hari-hari tak rimas dan panas ker?'

'Hmm, ambo nak belajar sunnah Nabi SAW, bila solat tutup kepala, masuk toilet tutup kepala dan lama-lama terus hari-hari pakai akan mengingatkan ambo kalu takdirnya hari nie naik kereta mayat pun ambo nak biar ade tutup kepala sebagai tanda cinta pada Sunnah Nabi SAW.'

-azimie

Mario said...

masih lg belajar...

shahniz89 said...

salam..
aku rasa cerita pasal ko jumpa ayam tue dah pernah ko cerita kat blog, 2007 kalo tak silap..hahaha..

umat2, susah nak cakap..,quran disanjng2 dan diletak ditempat2 yg tinggi smpai lupa nak baca..
(padahal malas nak amek pasal dah tinggi sgt..)
"Barangsiapa yang berpaling dari pengajaran Tuhan Yang Maha Pemurah (Al Qur`an), kami adakan baginya syaitan (yang menyesatkan) dan menjadi teman karibnya"
(43:36)

Siti Nurhanim said...

a good one...
tapi panjang sangat..esok sambung bace :)

Fontonk said...

ulasan yang baek.
tersentap diri.
layak ke tak kita masuk syurga
wallahualam

sengal ke aku? said...

style ar blog ni..ada unsur2 jenaka, seram dan nasihat..harap2 wa dpt jd 'alquran bergerak'

mat said...

salam sdr hamka,
pertama kali kasi komen kat sini
sungguh mengharukan bila baca artikel kali ni...
nice work!

btw, sdr hamka sudah pernah pergi ke pesantren al-fatah temboro di glodok, magetan, jawa timur?di sana banyak pelajar2 msia yang belajar jadi alim/hafiz/ustaz dan pesantren tu merupakan markaz dakwah terbesar di kawasan jawa timur...

baru2 ni pergi ke sana kebetulan ikut kawan untuk hadiri musyawarah seluruh jawa timur serta pemberangkatan 80 lebih jemaah 40 hari dan 4 bulan ke seluruh indonesia dan luar negeri

suatu ketika di pesantren tsb melihat seorang lelaki tua bangka yang jalan pun macam orang x larat, bawak barang/beg untuk ikut keluar ...waktu tu ada seorang pelajar msia cakap,"kerana ada orang seperti dialah dunia kita ni masih belum kena azab" (lebih kurang)....waktu tgk orang tua dengan semangat macam tu betul2 buat rasa terharu...

kita ni yang masih muda dan gagah...??

kalo sdr hamka belum pernah ke sana, bila2 ada waktu dan kesempatan, silalah ke sana...dpt berjumpa/muzakarah dengan kiyai2 dan pelajar2 msia di sana (yang laki2 je..:P), ada lebih kurang 70-80 orang...

doakanlah saya juga ya agar istiqamah dalam usaha ni...=)

Anonymous said...

Assalam. Al Syahid Mohd Amin dari Markaz Kubang Bujuk di terima Allah swt di India minggu lepas ketika sedang khuruj.....

Ini al quran bergerak..al fatihah.
Khalid.
201%

Islamwidget.blogspot.com said...

Karkuzari Online:

Active Users: 1,683 [21/7/2010 - 8.29am]

Muat turun toolbar percuma - http://toolbar-islamwidget.blogspot.com

Radio Islam Nusantara termasuk dlm list widget radio selain IKIM.fm & Nasyid FM.

Syukran Jazilan Khatira.

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam tn hamka.. best la blog tuan nie... isinya padat.... saya menantikan tulisan tn seterusnya... isnyallah...

Zack said...

kenapa manusia suka mementingkan diri sendr

Topeng cokelat said...

Alhamdulillah.. Saya kagum dengan karya Hamka. :)

Sangat menginsafkan, umat akhir zaman.. Dengar perkataan 'ceramah agama' pun lagi nak elak. Dengar ayat al-Quran, terus tukar. Bila azan kat tv,terus tukar siaran.

Ada yang pernah menyatakan, bilangan peratus yg sgt besar umat Islam di Malaysia xsolat. Astaghfirullah.. Apatah lagi la solat jemaah.. Semua cuma pergi mse bulan Ramadhan.

Saudara Hamka,sy doakan tuan akan diberkati & dilindungi sehingga akhirat bersama keluarga. Tolong doakan kami, agar tidak lalai melaksanakan perintah Allah.. InsyaAllah..

zailawahid said...

intro yg panjang..
dan isi yg baik..

tahniah..

sambarono said...

salam bro.....
nice post la!...
ingat agey sambarono..
ak la org tu....
bgs seyh entry kali ni
:D
moga2 kita dpt menjadi 'AL QURAN bergerak itu'
huhu

Anonymous said...

Salam Sdr Hamka,

Entry ini selayaknya dihebahkan kpd manusia yg ada sifat ps (perasan sibuk)..huhuhuu..> sy ler tu…

Mcm manggis berkulit hitam, tp putih isinya...terkesan dlm hati bila ada org yg sudi menegur dgn cara berhemah..….menyeramkan entry kali nie..tp bkn seram pasal rupa hantu “ayam” tu, tapi…mengenai betapa daifnye kita yang selalu melupakan Al-Quran & sunnah…klu la Al-Quran tu ada suara..mahu diherdiknya org2 yg lupa perintah Allah..
Huhhuuuu..seramm…dlm masa yg sama buat sy rasa amat sedih kerana leka & ps (prasan sibuk)….

Fakta : "Melodi & Lagu" paling pantas & byk bergerak berbanding “Al-Quran bergerak” di Malaysia..

Wasalam

Anonymous said...

Salam Sume..

Maaf Sdr Hamka...nk wat iklan jup..nie nk share ceket..

BIODATA IBLIS LAKNATULLAH..
aku ingin berkongsi dengan pembaca-pembaca sekalian dan mengingatkan tentang BIODATA IBLIS LAKNATULLAH yang mungkin selama ini, kita tidak terfikir bahawa IBLIS LAKNATULLAH juga mempunyai biodata yang 100% takde yang bagus. SEMUA MEMANG LAKNATULLAH aje!

BACA, RENUNGKAN DAN AMBIL IKTIBAR

Nama sebenar: Iblis LAKNATULLAH
Nama glamor: Hantu,syaitan,pelesit,jembalang dll..
Kelahiran : Bermula dari keengganannya sujud kepada Nabi Adam A.S
Status Diri: Fasik kelas pertama
Agama : Kufur
Tempat tinggal : Di hati-hati mereka yang lalai
Alamat Tetap : Neraka Jahannam
Kawasan : Di sekitar penjuru yang di dalamnya tiada langsung usaha mengingati Allah
Arah Perjalanan : Tiada haluan dan bengkang-bengkok
Isteri : Setiap wanita yang tidak menutupi aurat,tidak mentaati Allah,Rasul dan suaminya.
Kaum Kerabat : Semua golongan yang menentang dan memusuhi Allah
Modal Pusingan : Angan-angan kosong dan tipu daya yang halus
Tempat Pertemuan : Konsert-konsert hiburan,Pasar-pasar dan di semua tempat jual beli
Musuh Ketat : Setiap orang yang beriman dan bertakwa
Sahabat Karib : Anak-anak Adam
Motto Kerja : 'Hipokrasi asas akhlak'
Hobi : Melalaikan orang dari mengingati Allah,menggoda manusia lalu menyesatkannya
Cita-cita : Supaya semua makhluk di muka bumi ini menjadi kafir
Sukan(yang tidak digemari) : Acara langkah seribu(semasa Malaikat Maut ingin mencabut nyawa)
Kelemahan Diri : Apabila manusia membaca istighfar
Mentor Yang Dikagumi : Manusia yang mempunyai kelebihan dari dirinya
Logo : Sebarang Tatu
Pejabat Operasi : Tandas,bilik air,tempat bernajis dan kotor serta tempat-tempat maksiat
Rakan Kongsi : Golongan munafik serta syaitan-syaitan di kalangan jin dan manusia
Sumber Pendapatan : Segala harta yang diperolehi dengan jalan haram dan riba
Jenis Perkhidmatan : Menggalakkan manusia mengerjakan kemungkaran dan derhaka kepada Allah S.W.T
Tempoh Perkhidmatan : Sehingga hari kiamat
Matlamat Hidup : Membawa bersama-sama anak cucu Adam ke Neraka Jahannam
Teman Sejawat : Orang yang mendiamkan dirinya dari menyatakan kebenaran
Ganjaran : Dosa-dosa kecil/besar dan kemungkaran Allah
Pembantu Setia : Orang yang suka mengumpat,mencaci,memaki hamun,penghasut,pendengki dan pendendam
Peristiwa Yang Tidak Dapat Dilupakan : Semasa Allah menjadikan Nabi Adam A.S
Kenangan Manis : Ketika manusia di ambang sakaratul maut,mati dalam kekafiran.
Kenangan Pahit : Manusia yang digodanya mati dalam keimanan.
Makanan Kegemaran : Daging orang mati,segala najis dan kekotoran
Minuman Yang digemari : Wiski,Brandi,taqila,todi,wine,arak dan semua jenis minuman yang memabukkan.
Yang Paling Ditakuti : Orang mukmin yang bertaqwa
Yang Paling Dibenci : Orang yang sentiasa berzikir dan mengingati Allah
Alat Perangkap : Wanita-wanita cantik,model,pelacur,peragawati dan sebagainya.
Saat Ajal : Bila tiba waktu yang ditentukan Allah di hari kiamat kelak.
Yang Paling membosankan : Bila tiada lagi manusia yang ingin mengikuti kemahuannya.
Tugas yang paling meletihkan : Mengganggu manusia ke arah kebaikan kerana Allah Taala
Tugas Yang Paling Disukai : Mengajak melakukan homoseks,lesbian dan berzina
Janji Kepada Manusia : Janji-janji kosong,angan-angan dan tipu daya
Yang Membuatnya Gembira : Manusia yang mengikut jejak langkahnya
Saat Mendukacitakannya : Manusia yang bercita-cita untuk bertaubat
Saat Yang Membuatnya Menangis : Bila manusia yang disayanginya sujud kepada Allah S.W.T

Dasar IBLIS LAKNATULLAH!!! Yang baik untuk kita adalah BURUK untuknya! Yang buruk untuk kita adalah BAIK baginya!

WALLAHULALAM!

Anonymous said...

Salam Sdr Hamka...

nie ada info nk sharing ceket..

berkongsi dengan pembaca-pembaca sekalian dan mengingatkan tentang BIODATA IBLIS LAKNATULLAH yang mungkin selama ini, kita tidak terfikir bahawa IBLIS LAKNATULLAH juga mempunyai biodata yang 100% takde yang bagus. SEMUA MEMANG LAKNATULLAH aje!

BACA, RENUNGKAN DAN AMBIL IKTIBAR

Nama sebenar: Iblis LAKNATULLAH
Nama glamor: Hantu,syaitan,pelesit,jembalang dll..
Kelahiran : Bermula dari keengganannya sujud kepada Nabi Adam A.S
Status Diri: Fasik kelas pertama
Agama : Kufur
Tempat tinggal : Di hati-hati mereka yang lalai
Alamat Tetap : Neraka Jahannam
Kawasan : Di sekitar penjuru yang di dalamnya tiada langsung usaha mengingati Allah
Arah Perjalanan : Tiada haluan dan bengkang-bengkok
Isteri : Setiap wanita yang tidak menutupi aurat,tidak mentaati Allah,Rasul dan suaminya.
Kaum Kerabat : Semua golongan yang menentang dan memusuhi Allah
Modal Pusingan : Angan-angan kosong dan tipu daya yang halus
Tempat Pertemuan : Konsert-konsert hiburan,Pasar-pasar dan di semua tempat jual beli
Musuh Ketat : Setiap orang yang beriman dan bertakwa
Sahabat Karib : Anak-anak Adam
Motto Kerja : 'Hipokrasi asas akhlak'
Hobi : Melalaikan orang dari mengingati Allah,menggoda manusia lalu menyesatkannya
Cita-cita : Supaya semua makhluk di muka bumi ini menjadi kafir
Sukan(yang tidak digemari) : Acara langkah seribu(semasa Malaikat Maut ingin mencabut nyawa)
Kelemahan Diri : Apabila manusia membaca istighfar
Mentor Yang Dikagumi : Manusia yang mempunyai kelebihan dari dirinya
Logo : Sebarang Tatu
Pejabat Operasi : Tandas,bilik air,tempat bernajis dan kotor serta tempat-tempat maksiat
Rakan Kongsi : Golongan munafik serta syaitan-syaitan di kalangan jin dan manusia
Sumber Pendapatan : Segala harta yang diperolehi dengan jalan haram dan riba
Jenis Perkhidmatan : Menggalakkan manusia mengerjakan kemungkaran dan derhaka kepada Allah S.W.T
Tempoh Perkhidmatan : Sehingga hari kiamat
Matlamat Hidup : Membawa bersama-sama anak cucu Adam ke Neraka Jahannam
Teman Sejawat : Orang yang mendiamkan dirinya dari menyatakan kebenaran
Ganjaran : Dosa-dosa kecil/besar dan kemungkaran Allah
Pembantu Setia : Orang yang suka mengumpat,mencaci,memaki hamun,penghasut,pendengki dan pendendam
Peristiwa Yang Tidak Dapat Dilupakan : Semasa Allah menjadikan Nabi Adam A.S
Kenangan Manis : Ketika manusia di ambang sakaratul maut,mati dalam kekafiran.
Kenangan Pahit : Manusia yang digodanya mati dalam keimanan.
Makanan Kegemaran : Daging orang mati,segala najis dan kekotoran
Minuman Yang digemari : Wiski,Brandi,taqila,todi,wine,arak dan semua jenis minuman yang memabukkan.
Yang Paling Ditakuti : Orang mukmin yang bertaqwa
Yang Paling Dibenci : Orang yang sentiasa berzikir dan mengingati Allah
Alat Perangkap : Wanita-wanita cantik,model,pelacur,peragawati dan sebagainya.
Saat Ajal : Bila tiba waktu yang ditentukan Allah di hari kiamat kelak.
Yang Paling membosankan : Bila tiada lagi manusia yang ingin mengikuti kemahuannya.
Tugas yang paling meletihkan : Mengganggu manusia ke arah kebaikan kerana Allah Taala
Tugas Yang Paling Disukai : Mengajak melakukan homoseks,lesbian dan berzina
Janji Kepada Manusia : Janji-janji kosong,angan-angan dan tipu daya
Yang Membuatnya Gembira : Manusia yang mengikut jejak langkahnya
Saat Mendukacitakannya : Manusia yang bercita-cita untuk bertaubat
Saat Yang Membuatnya Menangis : Bila manusia yang disayanginya sujud kepada Allah S.W.T


Dasar IBLIS LAKNATULLAH!!! Yang baik untuk kita adalah BURUK untuknya! Yang buruk untuk kita adalah BAIK baginya!

WALLAHULALAM!

Hamka said...

uan609

bolehlah sambung baki al baqarah tahun lepas..oh..

----------
lizay_73

penunjuk perasaan bergerak ramai jugak

----------
ain

:)
----------
z@i

kena ikram mak sampai mak nangis...
-

---------
azimie

Awek pakai tudung hari hari tak rimas pun?

-----------
Mario

Samo lah eden

------------
shahniz89

betul, (aku kena akui yang korang baca semua entry, elakkan entry berulang) aku pernah cerita, tapi al quran bergerak, baru tergerak nak cerita.. : )

------------
Siti Nurhanim

Baca lusa pun tak pe

-----------
Fontonk

wallahualam

-----------
sengal ke aku?

Woha!

------------
mat

aku nak jugak pergi indonisia.., moga dapat insyAllah..

-----------
Khalid.

Innalillah..


-----------
Islamwidget.blogspot.com

Syukran Jazilan Khatira.

--------------
Ridhwan bin mohd yunus

Tunggu aku atau tunggu keretamayat?

-------------
Zack

Sebab tak mementingkan orang lain

-------------
Topeng cokelat

Malu pada Allah.., nikmat banyak, tapi taubat belum sampai tahap nasuha..oh..

-----------
zailawahid

HUNs,,, (bunyi lubang hidung kembang)

------------
sambarono

Tak ingat, siapa?

green said...

jazakallah~~

Anonymous said...

salam, subhanallah!
post y sangat2 bagus..
terima kasih, terima kasih dan terima kasih..
aku ingin jadi alquran bergerak..
mampukah aku atau layakkah aku?????
anyway, syukran jazilan, jazakallahu khairan katsira..

Anonymous said...

Salam..

Tajuk/Lirik Lagu: Trilogi Cinta / Perangkap Cinta (Cinta Tiga Segi)
Penyanyi: Saleem Iklim

Setahun sudah ku mengunggu dirimu
(bulan Ramadhan yang berkat)
Akhirnya kau menjadi milikku
(hmm ada beberapa hari baki bulan Syaaban)
Sukarnya untukku melupakanmu
(Ramadhan bulan yg banyak peperangan, Badar, Ahzab)
Kerna Kau ku cintai selalu
(terlalu banyak maghfirah dan rahmah)

Tapi sayang kehadiran kekasih lamamu
(nafsu dan syaitan dekat dihati!)
Datang kembali mengenang cinta dahulu
(amal agama buat ikut suka hati boleyy!!, solat sensorang, puasa dulu pun yang yok!)
Mengapa ini semua harus berlaku
(iman lemah bro, keje opis banyak hayyo.. mana ade masa nak join jemaah 'al-quran bergerak')
Apakah ini semua kerna diriku
(lepak blog hamka pun layan, paling-paling komen khalid malatops!!-doa karo bhai!)
Sedangkan aku cuma watak dalam percintaan
(ohh! ummat akhir zaman hangat-hangat dedak ayamas.. hmm)
Tak sanggup aku melepaskanmu
(donia menguasai hati ambo dgn erat.. hadoii!)
Kau ibarat terperangkap di tengah lautan
(lautan luas terima semuanya, tapi bangkai ikan hanyut ke pantai.. (pesan orang lama :(
Tak tahu mana arah untuk kau menuju
(mujahadah untuk taat dalam mesyuarat dan amir.. sgt mujahadah)
Andai kau pinta untuk melepaskanmu
(Oh Ramadhan, semoga Allah swt maafkan semua ummat di Malaysia)
Terpaksa aku turutkan
(Nak bagi niat untuk khuruj lah.. walaupun macam tak boleh ajer.. munafik kah ambo?)
Mungkinkah ini suatu pengajaran
Di dalam percintaan
(Ya Allah, pada semua halangan dan ujian daripadaMu, berikan lah kekuatan iman dan amal untuk ambo selalu berharap padaMu jua Ya ALlah!)

-Ibn Sya'ban

Anonymous said...

Assalam. Karkuzari dari Penanti, Masjid Kapitan Keling dan Kubang Bujuk..Maulana Shauqat minta kita rebranding skit..

6 bulan 3 hari 1 route.
6 minggu 2nd Ghast 1 masjid

Mujahadah...!!!!! sudah tentu
impossible.....?

BREAK THROUGH THE IMPOSSIBLE
BRING UPON THE MIRACLE..

202% and it never stop until death do us apart chewah...doa karo bhai jumaat ni.

kundi said...

dalam duk bncang hal ni, muncul lak video lam fb,konon dapat tangkap pic malaikat kat mekah.

mujur la ada sorang yang rasa bertanggungjawab dan terer cakap omputih cment cmni

`La Hawla Wala Quwatah Illah Billah !

DON`T TELL ME YOU GUYS BELIEVE THIS !!! @_@

It`s just a morphed pic...STOP SPREADING THIS ! ... See More... See More
USE YOUR COMMON SENSE GUYS !

Such stuff can NEVER be captured by any CAMERA in the world !

My Brothers and Sisters in Islam...
Being in this field...I can 200 % assure that it`s a Morphed Video.

Where in the Quran or Hadeeth did you read SHARE KNOWLEDGE WHICH YOU AREN`T YOU EVEN SURE OF ! o.O
No one can even capture a glimpse of even a Jinn...FORGET AN ANGEL GUYS !!!... See More

If you BELIEVE THAT ANYONE ON EARTH CAN CAPTURE SUCH STUFF THEN PLEASE BRING HIM TO ME !

Prophet Muhammad (Peace and blessings be upon him) said...
“God hath not created anything better than Reason, or anything more perfect, or more beautiful than Reason; the benefits which God giveth are on its account; and understanding is by it, and God's wrath is caused by disregard of it.”

Use your common sense guys...DELETE THIS BEFORE IT SPREADS FURTHER AND YOU GIVE THE NON-MUSLIMS A CHANCE TO LAUGH AT US saying...HAHAHA ! LOOK LOOK ! MUSLIMS BELIEVE SUCH STUFF !

PLEASE GUYS !`

kelate said...

thnx hamka, even mu dah lama tak tulis entry yang best.

~perli~

The Charlatans KL said...

peh. ayat lu simple je, tapi makan dalam. teruskan bagi nasehat camni ya, nota ugama lu best, senang gua nak tangkap.

umi ain said...

hamka..
boley tak request, en hamka saring komen2 yg bagus2 dari2 komentar yg banyak2 ni dan edit tambah dalam entry2 en hamka..
sekadar cadangan.. TQ!

faizal yusup said...

salam hamka... sesekali singgah bila ada kesempatan... teruskan berkarya bro!

kacang berkeju said...

salam.
entry ni wat aku bukak mata.bukak hati yang da ade titik hitam ni.mmg pedas tapi bernas.tq

Hamka said...

green

anytime..

--------
-Ibn Sya'ban

Salem orang Terengganu.. : )

---------
kundi

perasan mistik ler tu..

----------
kelate

tiap entry aku akan ada orang cakap best.., camne tu? Nak kena riak ke? Tolong!

---------
The Charlatans KL

jangan tangkap muat ye.

-------
umi ain

boleh, tapi tu lah, perasan sibuk..

-------
faizal yusup

ada masa lapang, memang tangan menggatal nak menaip..

--------
kacang berkeju

Alhamdulillah,. Semoga aku dapat jadi Al quran bergerak..., isk.

faizal yusup said...

alhamdullillah... i likeee... so far projek murni kita masih tersangkut2 atas sebab yang saya sendiri tak tahulah bro... mungkin besar dakwahnya besar dugaannya kot? InsyaAllah... sabar ye bro...

Mahadaya said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Abqori said...

Nangis baca entri ini. Nangis sampai berair hidung.

Keretamayat... Keretamayat....
Kenapalah kau sedap sangat....
Oh!

Ya Allah, jadikanlah aku seperti Al-Quran yang bergerak. Keluargaku. Guru-guruku. Kawan-kawanku. Dan seluruh umat Islam. Amin!

Hamka said...

yang bagi sedap, Allah..

aku sedap ke? jap..
tahi hidung masing, ketiak masam, rambut pahit dan senyuman manis,

hmmm, mungkin sedap?

bila jadi mayat, habis di makan ulat..

izzah said...

saya pernah jumpa dgn alquran bergerak di kedai buku di manchester, UK. orangnya, subhanallah, sekali terpandang terus merindui syurga, wajahnya bersih, berjanggut lebat, berpakaian putih, ketikamana pada waktu itu terus saya merindui Rasulullah walaupun x berkesempatan berbual (sebab saya perempuan).
semenjak dari itu, saya sukakan orang yang berjanggut lebat, apalagi berjambang.

Hamka said...

aku tak berjambang, tapi rumah mertua aku ada jamban

(takde kena mengena)

Pelajar yg sedang Mencari said...

salam

ada hadith, diambil drpd buku 'syamail Muhammad SAW,' keluaran Telaga Biru

Ketika Nabi S.A.W masuk msjid, baginda melihat tali yg melintang di antara dua tiang. Lalu baginda brtanya "utk apa tali ini? "Para sahabat mnjawab: "itu adalah tali yg dpasang oleh Zainab agar ketika dia bribadat, dia boleh brgantung pd tali itu" Mndengar hal itu, Nabi brkata: "lepasknlah tali itu, & tunaiknlah solat ktika badan brsmangat. Apabila badan sdh letih, bristirehtlh, jgn trlalu mmaksa diri dlm bribadat!

Ada kawan saya tu, dia kata dia penat, kena tidur dulu barula solat ketika tu dah masuk azan isyak, betulke kalau solat fardhu, kita boleh lengah-lengahkan kalau kite penat? bila saya marah, dia kate, tak apa kalau penat, jadi dia nak tidur dulu baru solat.. saya tak setuju! betulke boleh lewatkan solat fardhu semata2 penat? bdasarkan hadith kat atas, saya rase Rasulullah SAW maksudkan, tak payah memaksa dalam beribadat untuk ibadah sunnat kan? ke, saya yang salah?

Hamka said...

kau betul, kawan kau salah..

jika dia takut kepada Allah, maka kepenatannya akan hilang

Pelajar yg sedang Mencari said...

Salam

ok, terima kasih akhi =)