Feb 20, 2009

Kenapa orang islam tidak bijak?

(Seni mencari pertolongan Allah dan apakah maksud kemenangan Ummat islam yang sebenar)

Aku malas nak ulas isu “kenapa Yahudi bijak”, (setelah di minta berbuat demikian) sebab aku tak ada pengalaman hidup bersama mereka orang yahudi, jadi aku tak tahu sejauh mana ‘kebijaksanaan’ mereka, tapi aku tahu kebodohan mereka, iaitu mereka bunuh Nabi sendiri, bila Nabi mereka yang lain, tinggalkan mereka selama 40 hari, mereka boleh pulak sembah lembu, tak ke bodoh?, dan bila Nabi mereka bagi perintah, mereka akan banyak usul sehingga perintah jadi tersangat susah nak amal, dan bila mereka tahu Nabi terakhir bukan dari yahudi, mereka tolak Islam dan terbukalah jalan ke neraka..

Walau bagaimanapun, kali ni, dalam ‘nota kepada diri’…, aku nak ulas isu “ kenapa orang islam tidak bijak” sebab aku hidup bersama orang islam sejak dari kecik sekecil embryo sehinggalah besar menjadi manusia sebesar aku… (size seluar 35)

Eloklah aku buat kajian setengah jam tentang kenapa orang islam tidak bijak kerana dengan terbongkarnya rahsia ini, dapatlah orang islam menjadi bertambah bijak lalu terselamatlah dunia ini yang dah banyak jadi rosak kerana kebodohan 'sesetengah' ummat islam…

KENAPA (SESETENGAH) ORANG ISLAM BODOH?

Staright to the point. Perkara pertama tentang kebodohan ummat islam adalah…, ok, aku jaga hati kamu, perkara pertama tentang kebodohan ‘sesetengah’ ummat islam adalah:

1) Lupa mati.

Apabila orang yang paling bijak adalah orang yang mengingati mayat, maka opposite kepada orang yang paling bodoh adalah dah tentu orang yang lupa pada mayat.. dan bila dah lupa pada mayat, akan dapat penyakit Wahan, aku dah tulis bab ni dulu.., dan aku mengaku, kadang kadang penyakit ni datang menimpa aku..oh! oh! Oh! (batuk sambil menangis)

2) Lengahkan solat.

Orang yang sengaja melambatkan solat adalah bodoh dan bangang, sebab Allah dah janji nak bagi azab khas untuk puak-puak ini, tapi mereka boleh pulak selamba lengahkan solat macam takde apa-apa yang berlaku terutama orang perempuan, Haid dan Malaikat maut boleh datang bila-bila masa.., boleh pulak habiskan tengok 'SPA Q' dulu baru solat maghrib.. ish ish ish..

3) Tinggal solat jemaah.

Ni pulak khas untuk lelaki, dah banyak aku tulis bab ni, pendek kata, lelaki yang dengan sengaja meninggalkan solat berjemaah adalah bodong dan bangang! Terutama lelaki yang dah habis drama 'Spa Q', boleh pulak tengok 'Naruto' sampai jam 8 malam, lepas tu solat sambil dengar berita kat TV, sebab berita tu penting konon, ni memang bodoh nak mampus ni..!

4) Tak solat

BODOH, BENGONG! BANGANG!

5) Bukak Aurat

Aku pelik bila ada parti ABC yang sanggup buat apa sahaja untuk pastikan kemenangan dalam pilihanraya, sanggup bayar duit claim minyak aku, sanggup keluar duit beli pengundi, sanggup bersekang mata turun padang tunjuk kebaikkan kepada rakyat, tapi tak sanggup pakai tudung tutup aurat sedangkan beliau orang islam yang mana bila korang pakai tudung tutup aurat dah tentu Allah suka dan bila Allah suka, dalam hadith bagitahu, Allah akan perintahkan penduduk langit jugak suka kat korang dan rohaniat akan sampai pada penduduk bumi jua yang mana akhirnya para pengundi islam juga akan suka dan insyAllah korang akan menang, tapi korang bila kalah rasa pelik sebab tak tahu punca kalah sedangkan ramai rakyat yang cerita kat aku mereka tak suka nak pangkah korang sebab korang tak tutup aurat dengan sempurna… itu rahsia korang kalah, simple sahaja..

Tutup aurat dan jangan masuk neraka! Kalau tak, itulah perkara yang paling bodoh pernah korang lakukan sepanjang hidup.., atau korang suka jika aku kafan korang naik keretamayat hanya tutup dada dan kemaluan?

Jangan jadi bodoh!

6) Tolak sunnah Nabi.

Orang islam yang tak mampu simpan janggut, atau tak mampu nak istaqamah solat berjemaah di masjid, tak payahlah nak hina orang yang mampu, cakap mereka hodoh macam kabing sebab simpan janggut dan korang mengaku hensem macam tapir sebab takde janggut.., tak payahler..

Mengaku sahajalah korang iman lemah sebab belum mampu ikut sunnah nabi dan berdoalah agar diberi kekuatan untuk ikut sunnah Nabi suatu hari nanti sebelum naik kereta mayat...

Sebab dalam hadtih bagitahu, orang yang tolak sunnah nabi, nabi tidak akan mengaku korang sebagai ummat di akhirat kelak.., oh.., maka janganlah buat keputusan yang bodoh.., kerana, apabila kita dah nama orang islam, wajiblah bagi kita ikut sunnah Nabi sampai naik keretamayat..

7) Tak Bantu Ugama

Aku rasa banyak lagi kebodohan ummat islam, tapi aku nak tulis sampai sini sahaja, lagipun aku sedniri rasa pedas semacam.., baiklah, aku nak pergi pada tajuk : Seni mencari pertolongan Allah dan apakah maksud kemenangan Ummat islam yang sebenar..

Perkara terakhir tentang kebodohan ummat islam adalah…, ok, sekali lagi, aku jaga hati kamu, perkara terakhir tentang kebodohan ‘sesetengah’ ummat islam yang aku nak tulis dalam 'nota ugama kepada diri' ini, adalah: Menunggu Bantuan Allah dalam bentuk ‘senjata’, iaitu sesetengah orang islam siang malan berdoa kehancuran kepada musuh islam, doa bala menimpa musuh islam, atau doa senjata mereka rosak dan doa semua orang kafir yang masih hidup agar masuk neraka dunia seterusnya neraka akhirat…

Bila ekomomi mereka naik, orang islam doa pertolongan Allah dalam bentuk ekonomi mereka hancur, biar mereka muflis, biar mereka menderita di dunia yang merupakan shurga mereka.. dan biar orang islam selesa sejahtera dalam penjara dunia..bla bla bla..

Bila senjata mereka canggih, orang islam doa pertolongan Allah dalam bentuk senjata mereka rosak, dan senjata orang islam menjadi ajaib, sekali tembak, sepuluh kereta kebal musuh hancur, biar senjata mereka meletup di makmal mereka, bla bla bla..

Bila orang kafir ramai, orang islam doa pertolongan Allah dalam bentuk bala bencana menimpa orang kafir sehingga mereka pupus.. biar datang tsunami, gempa bumi, twister, volcano, deep impact, vertical limit, avalanche, perfect storm, Armageddon, solar attack, dan lain lain…

Tapi, siang malam berdoa, dari depan Kaabah sehinggalah ke pentas mendiklimasikan sajak, orang islam tetap kena tindas, kena bunuh dan diperbodohkan.., malahan ekonomi orang kafir semakin naik, senjata mereka semakin canggih, dan sempadan mereka bertambah luas..,

Para penonton islam yang tidak terlibat dalam perperangan memberi bantuan dalam bentuk doa kehancuran kepada orang kafir, ya!, kamu tahu orang kafir itu mati masuk neraka, tapi kamu mahu cepatkan mereka masuk neraka melalui perantaraan doa kamu yang belum di makbulkan..

Soalan?

Apakah betul bantuan Allah yang kamu mintak itu dalam bentuk “orang kafir itu mati masuk neraka, tapi kami mahu cepatkan mereka masuk neraka melalui pertolongan Allah menghancurkan mereka?”

Kamu tahu apa itu pertolongan Allah yang sebenar?, Pertolongan yang kamu patut minta siang dan malam?

Kamu tahu?

Tapi, hamka, ini perang berdarah, memang kena doa hancurkan mereka..!

Baik, isu aku adalah tentang ‘Pertolongan Allah’ yang kamu nak, dalam bentuk apakah sebenarnya pertolongan Allah yang kamu nak? , adakah dalam bentuk “orang kafir itu mati masuk neraka, tapi kami mahu cepatkan mereka masuk neraka melalui pertolongan Allah menghancurkan mereka?”

Itu solan aku, Sama jugak kes perang tak berdarah, perang di Malysia, perang yang hanya mengalir air liur.., iaitu mereka yang parti so call islamic bergabung dengan parti tak islamic lalu berperang dengan parti yang tak seberapa call islamic dan juga bergabung dengan parti tak islamic..

Yang parti so call islamic tapi bergabung dengan parti tak islamic akan doa bantuan Allah dalam bentuk: Allah hancurkan parti yang tak seberapa call Islamic juga bergabung bersama parti tak islamic..

Siang malam doa mintak bantuan Allah, terutama dekat musim pilihanraya…

Adakah benar bantuan Allah yang kamu mintak itu dalam bentuk “parti yang tak seberapa call islamic hancur masuk neraka?”

Kamu tahu apa itu pertolongan Allah yang sebenar?, Pertolongan yang kamu patut minta siang dan malam?

Kamu tahu?

Dan adakah kamu tahu apakah maksud kemenangan dalam islam?

Apakah itu maksud kemenangan dalam islam?

Berjaya hancurkan parti musuh?, Berjaya bunuh orang kafir?, Berjaya mufliskan mereka?, Berjaya bakar bedera mereka?

Jawapannya adalah:- ada dalam Al Quran, pergilah belek sebab korang pejuang islam yang sejati.., tapi sebab lepas ni korang akan ganggu aku melalui email suruh aku tulis jugak sebab korang perasan sibuk, maka aku tulislah sebab hari ini aku perasan rajin..

Dalam Al Quran menceritakan bahawa Pertolongan Allah yang sebenar adalah apabila Allah membukakan Pintu Hidayat kepada orang kafir…

Manakala maksud kemenangan Ummat Islam adalah apabila orang kafir masuk Islam berbondong-bondong..

Aku ulangi,

Pertolongan Allah yang sebenar adalah apabila Allah membukakan Pintu Hidayat kepada orang kafir…

Manakala maksud kemenangan Ummat Islam adalah apabila orang kafir masuk Islam berbondong-bondong..

Tapi sebelum Allah tolong orang islam, Allah dah bagitahu awal-awal dalam Al quran..

" Hai orang-orang mukmin, jika kamu bantu agama Allah, niscaya Dia akan menolongmu dan meneguhkan kedudukanmu"


( Surah Muhammad; 47:7)

Jadi, apa bantuan yang Allah mahu sebelum Allah bagi hidayat pada orang kafir?

Jawapannya adalah:- pergilah rujuk ustaz sebab korang pejuang islam yang sejati.., tapi sebab lepas ni sekali lagi korang akan ganggu aku melalui email suruh aku yang bukan ustaz ni tulis jugak sebab korang perasan sibuk, maka aku tulislah jugak sekali lagi sebab hari ini aku perasan rajin..., jarang jarang jer aku rajin tau?

Err, kat mana tadi? Ok, sambung balik,

Jadi, apa bantuan yang Allah mahu sebelum Allah bagi hidayat pada orang kafir?

(maaf, sebab agak boring)

Allah mahu orang islam buat dakwah dahulu, barulah hidayat akan turun…

Dulu, orang kafir serang orang islam sebab tak suka orang islam dakwah mereka, maka Allah akan tolong orang islam zaman dulu sebab orang islam zaman dulu dah bantu ugama Allah, tapi hari ini,orang kafir serang orang islam adalah kerana orang islam tak dakwah pada mereka sebaliknya orang islam sibuk nak hancurkan mereka dan mereka pulak yang serang orang islam sebab orang islam akhlak buruk kerana orang kafir akan berbondong bondong masuk islam setelah lihat akhlak orang islam yang sempurna dalam peradaban manusia tetapi hari ini orang islam bergaduh sama sendiri dan tak buat dakwah pada orang kafir lalu orang kafir benci orang islam dan serang orang islam lalu orang islam minta tolong pada Allah bantuan tapi Allah tak bantu sebab orang islam tak bantu ugama Allah iaitu buat dakwah, apa lagi nak di kata?

“siapa yang BANTU agama ALLAH, Allah akan BANTU dia”

Itu asas paling simple, yang orang islam tak faham atau buat-buat tak faham, dan banyak kali dah aku tulis bab ni, maka tak payah aku ulang, boleh rujuk ustaz demi kebahagian hari akhrat sebab tiba tiba pulak aku perasan malas…

Sebagai rujukan.., aku paste terjamahan Al quran surah AN-NASR… baca dan pergi buat Dakwah!

Surah AN-NASR

(1)Apabila telah datang pertolongan Allah dan kemenangan,

(2)Dan kamu Lihat manusia masuk agama Allah dengan berbondong-bondong,

(3)Maka bertasbihlah dengan memuji Tuhanmu dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat

Moral of the story 1:
Surah An Nashr mengkhabarkan maksud pertolongan Allah yang sebenar, juga berita tentang kemenangan ummat islam, sedang ummat Islam gembira dengan turunnya surah ini, turun juga perintah supaya bertubat pada Allah kerana Nabi Muhammad SAW akan wafat dan kerja Nabi akan di wariskan pada ummat akhir zaman, tiada lagi Nabi selepas Nabi Muhammad, maka sekali lagi bertasbihlah kita semua dengan memuji Allah dan mohonlah ampun kepada-Nya. Sesungguhnya Dia adalah Maha Penerima taubat...

Moral of the story 2 :
Sebenarnya, Allah tidak perlu pertolongan kita untuk membantu ugamanya, tapi Allah ingin muliakan manusia dengan memberi peluang ‘membantu’ ugama Allah dan sebagai janjiNya: Allah akan Bantu manusia…

Moral of the story 3:
Jangalah di tanya "mengapa orang Islam tidak di beri kuasa dan pemerintahan?" kerana apabila ahkam (perintah dan larangan) Allah tidak dapat di amalkan oleh orang Islam sendiri, kenapa urusan dunia ini perlu di beri kepada orang Islam?

Tujuan Allah memberi kuasa pemerintahan kepada orang Islam ialah supaya mereka menegakkan perintahNya di bumi ini. Sekira korang di serahkan pemerintahan sekarang adakah korang dapat menunaikan kehendak Allah itu?

Moral of the story 4
Fatimah r.aha menangis setelah turun Surah ini kerana sedih nabi dah nak wafat, namun tersenyum setelah Nabi berbisik pada fatimah dengan memberikan khabar bahawa Fatimah akan mati tak lama lagi...

Sekian...

Ps: Aku hari ini kalau datuk aku mati, dan bisik kat telinga bagitahu lepas ni aku pulak mati dan tentu aku tidak akan tersenyum sebaliknya akan gelabah lalu berkata, "apa pulak aku nak kena mati, atuklah matilah dulu..oh!

Aku mengaku, aku masih lagi jahil dalam banyak hal…

90 comments:

dilarangmelarang.com said...

#1st

Terima Kasih Hamka.

faz said...

wuhu!
pasni baru baca..

sufiyyah zulkifli said...

:)

ya. ramai yang tak nampak DAKWAH tu TUGAS KHALIFAH dan HAMBA ALLAH.

ngaku HAMBA tak ni? :D

ramai tak nampak,
sebab dalam subjek PI ke PQS ke PSI
ke... selalu sebut

KHALIFAH kena TADBIR dan JAGA serta BERIBADAH di bumi aje... DAKWAH diabaikan.
:)

faz said...

aku dah habis baca..

aku manusia yang lemah dan hina dina ini selalu lemah semangat dan selalu hati berharap untuk dapat pertolongan Allah..dalam menjayakan niat baikku.

syahira said...

buat kali ketiganya, saya tolong saudara hamka ulangi skali lagi..

Pertolongan Allah yang sebenar adalah apabila Allah membukakan Pintu Hidayat kepada orang kafir…

Manakala maksud kemenangan Ummat Islam adalah apabila orang kafir masuk Islam berbondong-bondong..!!!

syahira said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

salam..
sebelum baca entri bro kali ni sy pun ada berfikiran macam tu...
kalo camtu kena mulakan dari solat awal waktu...


MARIA BPP

anak kucing said...

SALAM...

cis cis tak dpt komen no 1. hurm kalu tak dapat solat saf pertama tak cdeh pun. hampeh tul

LUPA MATI
luper mati sbb tak tunaikan salah satu hak sesama muslim iaitu ziarah org sakit dan mengiringi jenazah ke kubur

LENGAHKAN SOLAT
blum ada perasaan cinta terhadap Allah. Solat kan kite pegi berdepan dgn Allah. kalu cinta, mestilah kita suka dan tak sabar2 nak jumper Allah kan.

TINGGAL SOLAT JEMAAH
sy pun tak istiqamah jemaah. hurm...

TAK SOLAT
ni bukan Islam lagi, ni kapir da. (beza antara org islam dan org kafir adalah solat)

BUKAK AURAT
tak tau nak ckp ap dah. patutla ahli neraka dipenuhi dengan wanita
nauzubillah

TOLAK SUNNAH NABI
banyak da orang panggil sy janggut kambing, taliban, jemaah islamiyah (JI) dan len2 lagi. ye sy sokong hamka! doakan jela dorang nie dapat hidayah (ikut ati cam mau tumbuk jek tulang belikat belah kanan die sbb hina sunnah nabi)

TAK BANTU UGAMA
semoga Hamka, sy, dan semua umat Islam diberi kekuatan dan kesabaran dalam membantu agama Islam. InsyaAllah..

sory bro hamka, pnjg sgt komen. temberang jek nie

syakirin said...

cuba dilihat dari sudut yg berbeza dan logik akal..
org yahudi dilihat lebih bijak dan org islam dilihat sebagai bodoh..

dan saudara mengatakan, islam tidak menjadi bijak dan menjadi bodoh sebab tidak mengikuti cara islam dan garis panduan islam..

namun, kita lihat dari sudut lain..mengapa israel dan org yahudi berjaya dan bijak meskipun mereka masyarakat yg dilaknat dan agama mereka yang sememangnya sesat..? mereka tidak ikut agama islam pun, tapi mereka lebih berjaya..-jadi, ini yang saudara tidak terangkan..dan sy bimbang akan berlaku kekeliruan kepada reader..

namun, saudara mungkin sedikit cuai dalam penerangan saudara..apakah yang saudara cuai???

saudara tidak menunjukkan akar kekuatan bangunnya dan jatuhnya islam secara menyeluruh..

apa yang saudara bagitahu hanyalah cuma sebahagian sahaja sebagai pembangunan spiritual/rohani/moral..

namun, adakah dengan hanya perkara yang saudara bagitahu umat islam akan menjadi bijak dan cemerlang..??

saudara terlupa sesuatu iaitu ilmu..saudara tidak langsung menyentuh bab ilmu..umat islam sekarang amat ketinggalan dalam bab ilmu jika dibandingkan dengan bangsa nasrani dan yahudi..

dalam al-quran ada menyentuh bab iqra(bacalah)..ilmu adalah perkara pokok..

jadi, melalui ilmulah umat islam akan menjadi cemerlang dan berjaya..

ditambah dengan mengikut kata-kata nabi dan al-quran..wujudlah umat yang berjaya dari rohani, mental dan fizikal..

insya-allah..

Hamka said...

dilarangmelarang.com

Aku nombor sepuluh, ya beda bedu!

------------
sufiyyah zulkifli

dua kali kau senyum, aku sedang tersegeh sekarang, macam kerang wangi..

:):):)

-----------
faz

aku post setengah jam sebelum waktu jummat, aku pergi dengar khutbah jummat hari ini, khatib cerita tentang azab orang tak solat..

------------
syahira

Tahniah!

--------------
MARIA BPP

Menjadi kewajipan…

------------
anak kucing

pendek jer komen kau ni, dalm entry bab jin, ada lagi komen yang lebih panjang.. dan pakcik tak kisahpun..

gua tak angkat pot..

------------
syakirin

maaf, sebab ketika aku sedang perasan rajin tulis entry ni, tiba tiba teringat hari ni hari jummat, jadi aku perasan malas dan tulis mana yang sempat sahaja, maaf!

zuhairirani said...

Saudari,

Kalau ilmu adalah perkara pokok, kenapa Abbasiyyah boleh tumbang kepada Monggol? zaman tu pun orang-orang Islam memiliki peradaban/tamadun ilmu yg tinggi..

Ilmu tu cuma alat, maksudnya untuk disebarkan dan diamalkan..Ilmu yg paling baik mestila tentang perintah2 Allah, dan sunnah Rasul saw..

Hari ni kita kena ambil kerja sebar dan amal agama sebagai maksud hidup..barula kita dapat kesatuan, kasih sayang, kesolehan, doa mustajab, bantuan Allah..

mutakalim said...

Kemunduran umat Islam berpunca drpd kecuaian meninggalkan dakwah (ikut cara Nabi s.a.w) yg mjadi tulang belakang agama. Bila dakwah ditinggalkan maka kemunduran iman dan amal berlaku, diikuti dgn kemunduran lain2 termasuk ilmu, tamadun, teknologi, ketenteraan dan sebagainya lalu menjadi hina.
Umat Islam mesti merawat akar umbi masalah itu bukan mengubati natijah-natijah itu semata-mata. Jika umat Islam mahu meninggikan ilmu misalnya, tanpa kembali kpd maksud umat ini dihantar maka terjadi lah ilmu yg menjauhkan diri dari Allah. Misalnya, genius math tapi terlibat maksiat, pakar kimia buat bom..etc. Ayuh bangun dgn kerja yg diwariskan Nabi s.a.w kpd kita. Sekadar pandangan.
Utk perbincangan yg lebih kurang sama dijemput ke:
http://ziarah76.blogspot.com/2009/01/senjata-umat-yang-paling-ampuh.html
http://ziarah76.blogspot.com/2009/01/menjadikan-umat-islam-mulia-semula.html

Tujuh Kaki Dalam said...

hamka,

aku nak peluk kau boleh?

salam said...

http://soulpower-kuasajiwa.blogspot.com/2009/02/cinta.html

kongsi baca...
salaam

zawq said...

mutakalim,

usaha ke arah "IOK" (islamization of knowledge - oleh pendukung seperti al-attas, and faruqi) telah ada. tetapi kurang perlaksanaannya. kita rata-rata menerima bentuk ilmu (ekonomi, perundangan, ekologi, sistem pendidikan dan sebagainya) dari barat.

saya tidak mengatakan yang barat tidak bagus, kerana ilmu allah itu luas. tetapi orang islam hari ni, tidak meng"islam"kan ilmu dan cara hidup.

knp pakar kimia buat bom? knp ahli perubatan membenarkn kemoterapi?sebab mereka tiada/kurang pengislaman dlm ilmu mereka.

sebetulnya, agama islam tidak membenarkan cara merawat pesakit yang mendatangkan mudarat kepada pesakit. contoh, kemoterapi untuk merawat kanser. oleh itu, IOK mencadangkan para pendukung mencari alternatif lain. seperti blood transfusion.

ainulyaqeen said...

erm... ptg nie xde spa Q, bleh solat maghrib awal waktu..

NurDina said...

macam mana la nak doakan yang baik2... hati tak bersih..

SpEkmATaKu said...

ku sgt2 setuju ngn br hamka...
erm bab janggut tu klu ikut..
maulana yusuf wajib hukum ny..
erm..erm..erm..

gurindam rasa said...

kebetulan sungguh,tadi baru je dgr kuliah jumaat tentang nape yahudi bijak. kat kolej ni stiap hari jumaat ade kuliah jumaat dari 12.30 smpi 1.30ptg.lau org laki dgr khutbah,alhamdulillah pelajar prempuan dgr kuliah.yg bagi ceramah adalah lecturer2 prempuan sudh tentunye yg dijemput khas oleh AJK surau kolej. blh la lau pihak prempuan yg kt kampus lain nk bt aktiviti ni ms hari jumaat.byk manfaat nye.

memg isi sebijik seperti dalam blog ni http://mengapa-yahudi-bijak.blogspot.com/ dan penceramah byk tekan kn selepas bace isi seperti dlm blog tu,iaitu didik anak sejak dari dlm kandungan lagi,lau yahudi mendgrkn anak mereka dgn music,kita biasekn ank kita dgr ayat alquran,dan apa yg ibu buat mase mengandung slalunya akan menghasilkan anak yg serupa dengan sifat ibu tu mase mengandung..

jadi penting tuk wanita jaga emosi ketika mengandung, lau kita kuat menangis mase mengandung anak tu pun sikit2 asik nangis,mrh sikit nangis..org nogori kata benye'. dan penceramah penah jumpe budak prempuan 2 tahun kt masjid fasih bace surah al fatihah mcm org dewase.bila tye pd mak budak prempuan tu ape rahsia nye? mak dia ni rupenye guru mengajar mengaji..dah biase ajar org bace al fatihah,anak dia ni dalam bilik slalu dgr sampai pandai anak dia bace. dan pengalaman penceramah sendiri,mase mengandung dia byk tolong org dan bila anak dia umur 2 thn,anak dia nak makan sesuatu anak dia pelawa mak dia,tanye "mak nak" sambil tunjuk makanan tu kt mak dia..2 tahun tu dah mcm tu.sy ni pun dah tua bangka,penah buat ibu terase dlu,makan tak tinggalkan tuk
ibu,nak tye jauh skali.oh!

org yahudi latih buat latihan metematik mase mengandung, jadi insyaAllah cube bt pasni,bace byk bahan2 ilmiah supaya dapat meransang otak baby.

sebab tu anak yahudi ni cepat pikap..hadiah nobel beratus dah org yahudi dpt,tp org islam 2 org je kot,lau x silap mase dgr ceramah td..jd memg beze..sebab penceramah ade bgth rating nye td siap sebut nama sp yahudi yg cerdik pandai tlalu ramai salah sorg elbert estein.elbert estein dan ade je org yahudi yg cerdik pandai dlm semua bidg..ramai plak tu.

itulah,ilmu penting. sangat2 la penting..

rumusan, mendidik anak seawal mengandung dan mesti kuasai ilmu.

2 ni faktor penting..amalan membace pun sgt lemah dlm masyrakat malaysia..tmsk la sy.oh!

dan sy pn bsetuju..isteri2 pemimpin x tutup aurat..cmne nak pimpin masyarakat,andai kuarga terdekat pun tak tutup aurat..camne org nak respect dan yakin dgn kewibaan beliau.masalah sosial negara memg amat membimbangkan.fikirkanlah. kami nak pembgunan insaniah! jgn pembanguan negara je tapi modal insan down.wallahualam..

Anonymous said...

salam..

hampir-hampir terasa bahawa apabila sudah sampainya Hamka bicara mengenai Surah An-Nasr, maka nie dah kira tahap siap-siaga untuk menerima jemputan pengorbanan yang terakhir..

Syor saya;

1. Untuk menjadikan Hamka supaya lebih dapat mengusahakan nota agama secara praktikal, maka setiap persoalan daripada blogger lelaki dapatlah kiranya Hamka membuat 'tashkili ghast'. Iaitu sanggup 'turun padang' untuk mendebukan tubuh badan berjumpa 'face to face' kepada orang yang bertanya dengan keadaan niat untuk 'islah diri' dan jika berkesempatan ziarah tersebut terus bentuk fikir, bentuk niat dan kalau dapat buat bentuk jemaah terus sama ada secara tunai atau hantar kepada orang bertanggungjawab di marhalah mereka.

2. Para blogger juga boleh mendapat manfaat sekiranya dapat mengetahui bila masa Hamka keluar 3 hari, malam markas, keluar masturah dan mereka boleh turut serta.

selalu tidak membaca surah Al-Asr walaupun hanya 3 ayat semasa solat sebab daripada Tafsir Ibnu Katsir untuk surah An-Asr;

'jika manusia mengetahui apa maksud dan tujuan hidup di dunia melalui Surah Al-Asr-maka itu sudah mencukupi akan dia untuk kehidupan dunia dan akhirat'

'Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu semuanya di dalam kerugian. Kecuali orang-orang beriman DAN beramal soleh DAN berpesan-pesan dengan kebenaran DAN berpesan-pesan dengan kesabaran.'

Dalam Al-Quran hanya ada tiga surah dengan 3 ayat iaitu Surah Al-Asr, Al-Kautsar dan Al-Nasr dan pada sesiapa yang ada mata hati maka baca dan lihat lah dengan hati terbuka, bahawa untuk memudahkan manusia.. Allah swt telah jelaskan dengan mudah dan jelas..

Semoga saya dan tuan-tuan dapat amal serta sampaikan.. amin..

-selalu nak cepat dalat solat baca tiga Surah di atas, tetapi hakikatnya, tangisan kering sendiri..

-ibn sabil
-

gurindam rasa said...

tambahan,anak-anak laki pun perlu diberi perhatian bila sudah akhil baligh.slalu ibu2 beri perhatian pade anak prempuan je kene jage diri dan lain2,anak laki x kisah kan pun pandai2 la sendiri. sebab tu kes rogol meningkat,dari kalangan belasan tahun pun,kerana Allah beri ilham pade anak laki ni semasa mengalami mimpi basah(akhil baligh),jadi mereka terdorong untuk mencube seperti dalam mimpi tu.jadi didik anak laki,beri pendedahan bagaimana nak kawal nafsu,ajar tundukkan pandangan,ajar tentang aurat,dan ajar dari segi kebersihan,pjagaan diri,anak laki pun rimas dengan perubahan keadaan fizikal mereka selepas baligh..tumbuh kumis dan lain2,bukan anak perempuan je yg x selesa.

arrabe' said...

syukran akh...

ibnuismail said...

kenapa umat islam bodoh?...

encik hamka dah terang antara sebab2 umat islam jadik bodoh.,..

dan memang betul yang paling selalu ingat kematian...dialah paling bijak,,

fasal usaha pulak,,,,masalahnya umat islam sekarang ni suka doa bagi senjata depa jadik marvellous...dan senjata orang yahudi laknat jadik hancus...

masalahnya kita umat islam selalu membeza antara usaha kita dan pertolongan Allah...kita selalu mendefinisikan yang hanya kejadian ajaib itu adalah pertolongan Allah,...

bagaimana pula dengan usaha anda bekerja siang malam?

...usaha kita membangunkan teknologi ketenteraan kita sendiri...

usaha kita pergi berperang dengan cara yang normal...

usaha kita mengajar anak bangsa beragama islam demi kekuatan modal insan umat islam(Ni bagi cikgu2 ni)...

usaha kita berbisnes untuk kekuatan ekonomi umat islam(ini bagi bisnesman)...

pendek kata usaha kita yang seharian kita buat...bukankan itu juga pertolongan Allah?..

bila syirik yang kecil ini pun wujud dalam diri kita,,,hidayah iaitu cahaya kebijaksanaan susah nak hidup dalam hati kita...

sebab kita rasa tugas seharian kita itu,,,x ada kaitan dengan perjuangan demi islam....tapi bila nak minta pertolongan tuhan,,,kita hanya guna aktiviti berdoa di masjid...

walhal Allah dah tolong kita untuk tolong diri kita sendiri,,,Allah dah tolong diri kita sepanjang saat...kerana apa jua yang kita buat,,,adalah dengan pertolongan Allah semata2...

rumusan aku adalah:

PASTIKAN, JADIKAN serta NIATKAN tugas seharian anda sebgai sebahagian daripada perjuangan untuk islam...bukan semasa di masjid sahaja...

dan kita haruslah sentiasa betulkan niat dari masa ke semasa...

Moga Allah selamatkan kita semua...amin...

nurul huda said...

Ultraman taro BERUSAHALAHHHHH ...!!!!

Entry ni terlalu berilmiah utk aku kot. tu aku baca macam masuk tak masuk je. Mungkin kene baca 2X.

Teringat masa 1st time baca entry yg menyentuh bab ikhlas. 1st time baca takde perasaan. 2nd time baca wahhh sungguh tersentuhh. Rasa nak buat permintaan je kalaulah entry yg menyetuh bab ikhlas tersebut disambung episod nyer. Kalaulahhh...

" Pertolongan Allah yg sebenar apabila orang kafir ramai2 masuk islam ". " Kemenangan orang islam yg sebenar bila orang kafir masuk islam beramai2". Kalau lah aku faham bebetul ayat ni.. mesti aku tak busuk hati ngan orang kafir. mesti aku tak doakan dorg bungkrup. Mesti aku nyumpah dorg 'cina kuat makan babi'... arghhh macam mana nak sucikan otak neh..

Ultraman Taro... BERUSAHALAHHHH...!!!

asmahani said...

eh tak baik ar ckp bodoh..hihi
gunakan perkataan yg baik2...budi bahasa budaya kita..hihi..jgn marah..

limaumaniss said...

alhamdulillah...dah lama aku tunggu ada posting camni dari en hamka....

sesuatu yg menjawab sedikit persoalan aku pernah bincangkan sebelum ni....

cuma nak tambah sikit...
khutbah Dr Danial Zainal Abidin di masjid USM lam lbh kurang sebulan yg lepas beliau menegaskan bahawa
umat islam kena belajar bersunguh2, sbb dengan ilmu saja umat islam akan mendapat kemenangan...
sekian...wassalam....

selain tu aku penah jugak baca yahudi ni bijak sbb amalan pemakanan diorang yg sihat tak macam kita ...dioarang wat coke kita makan tp yahudi tak makan coke...diorang wat rokok tapi kita yg hisap rokok diorang.......sbb tu sume yg x baik dapat kat kita...ni kira depa hancurkan kita cara halus tapi kita x nampak atau pon saja buat2 tak nampak....alangkah ruginya kita....

jadi apa yg aku nampak hanya dengan ilmu sahaja kita boleh bangkit dan mencapai kemenangan yg hakiki....


ada sesapa nk tambah? nak ulas? silakan.....

Anonymous said...

oh...kan hebat kalau doakan kita sama2 ada ilmu politik, ilmu mentadbir, agar kita sama2 membantu Islam itu ditegakkan dengan cara sebenarnya.

Dan alangkah bahagianya kalau kita selidik kenapa wakil politik Islam kat Malaysia buat begitu.Mungkin ada dalam doanya yg sembunyi "agar hidayah Allah itu hinggap jua pada ahli yang berpakat" kerana doa sembunyi yg tiada diketahui itu lebih mujarab dan bisanya.

Dan..oh lupa ini bukan blog aku.

yani.

boo.. said...

hoh!!!!!!!

terase sggh driku ini.......isk..isk..

hrmmm..br taw btape laghanye atiku yg hitam ini....oh!!!

nk nanges sgt da neh..sbjik kene kt muke sndri..

tp kite wajib mencari ilmu n amalkan..x amalkan yg kite tergolek balek uh..

nurhidayah said...
This comment has been removed by the author.
nurhidayah said...

FREE PALESTINE

FREE MASJIDIL AQSA,OUR FIRST KIBLAH

"Di bawah tanah masjidil aqsa israel giat menggali lubang dari sekian lama sehingga hari ini dengan harapan al aqsa runtuh dan al aqsa penah dibakar tetapi usaha israel masih belum berjaya.. " - wakil AMAN PALESTINE MALAYSIA .. http://www.imemc.org/article/53301

MASJIDIL AQSA ADALAH MASJID KETIGA TERPENTING,BERIBADAH DALAM MASJIDIL AQSA, ALLAH JANJIKAN SEPARUH KALI GANDA GANJARAN PAHALA BERBANDING BERIBADAH DI MASJID PERTAMA DAN KEDUA TERPENTING IAITU MASJIDIL HARAM DAN MASJIDIL NABAWI.PERTAHANKANLAH MASJIDIL AQSA KERANA IA MERUPAKAN WAQAF KEPADA UMMAT ISLAM..JIKA KITA TAK MAMPU MENJEJAKKAN KAKI DI SANA PASTIKAN ANAK2 KETURUNAN KITA DAPAT BERIBADAH DI MASJIDIL AQSA.INILAH SALAH SATU SEBAB KENAPA RAKYAT PALESTIN TERUS BERSEMANGAT MEMPERJUANGKAN NEGARA MEREKA DARI PENCEROBOH DURJANA YAHUDI.

WAKIL AMAN PALESTINE MALAYSIA MEMBERITAHU ADA 5 CARA UNTUK KITA BANTU RAKYAT PALESTINE

1. TINGKATKAN AMALAN IBADAT DAN PENGEAHUAN KITA TENTANG ISLAM DAN KEADAAN SEMASA

2. SEBARKAN KESEDARAN PADA ORANG ISLAM SEPERTI BUAT KEMPEN DAN SEBAGAINYA(BOLEH JEMPUT WAKIL AMAN PALESTINE UNTUK BAGI CERAMAH),

3. DERMA,

4. BOIKOT YANG MANA BOLEH,

5. DOA DAN DOA QUNUT NAZILAH(QUNUT NAZILAH AMALAN NABI MUHAMMAD SAW). SETAKAT INI,INI YANG MAMPU KITA BUAT.

1 JUTA KITA SUMBANG, SETENGAH JAM DAH HABIS DIGUNAKAN UNTUK KEPERLUAN RAKYAT PALESTINE... JANGAN SURUTKAN SEMANGAT PERJUANGAN KITA SELAGI PALESTINE BELUM BEBAS SEPENUHNYA! TAKBIR! ALLAHUAKHBAR! SILA SEBARKAN INI PADA YG LAIN(cara kedua).

-WAKIL AMAN PALESTINE MALAYSIA-

matadore said...

saya suka membacanya :)

aishah_conteng_je said...

saya nak solat awal waktu
nak sayang kucing!

mohd said...

sebelum kita boikot apa2 tentang yahudi, lebih bak kita boikot amalan yahudi yg ada dlm diri kita dahulu cthnya: tak tutup aurat sempurna. makan minum tangan kiri, makan minun berdiri, buang air berdiri, mengmpat dll

Anonymous said...

Pertolongan Allah yang sebenar adalah apabila Allah membukakan Pintu Hidayat kepada orang kafir…

Manakala maksud kemenangan Ummat Islam adalah apabila orang kafir masuk Islam berbondong-bondong

~kadangkala kita terlepas faham...

bantah cina hina ALLAH !!! said...

salam.

mintak maaf ganggu.

kesempatan ni saya menjemput semua untuk berkumpul di masjid kameq kajang selepas magrib isnin ni sebagai tanda sokongan menyokong isu orang cina hina ALLAH.

kita akan berarak ke balai polis kajang untuk buat report polis!

untuk makluman lanjut boleh baca di sini:

http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=73487

http://www.carigold.com/portal/forums/showthread.php?t=73509

Anonymous said...

salam.

mintak maaf ganggu.

kesempatan ini saya menjemput semua untuk berkumpul di masjid masing2 pada setiap waktu solat 5 kali sehari semalam sebagai tanda kita adalah ummat Nabi Muhammad SAW menyokong untuk menghidupkan solat berjemaah.

moga kita akan berarak di padang mahsyar bersama Nabi Muhammad SAW dan Sahbat-Sahabat r.anhum.

untuk makmuman lanjut boleh tanya abg hamka.

[harm-car]

Anonymous said...

typo:
Sahbat-Sahabat r.anhum --> Sahabat-Sahabat r.anhum
mamkuman --> makluman

[harm-car]

Anonymous said...

typo:
Sahbat-Sahabat r.anhum --> Sahabat-Sahabat r.anhum
mamkuman --> makluman

[harm-car]

an2blur said...

salam.

kepada semua lelaki-lelaki Islam datang lah ke Masjid Kuaters KLIA pada 10, 11 dan 12 Julai 2009.
InsyaAllah akan ada jour di sana.

kerja dakwah atas maksud iman adalah lebih mulia darpd kerja politik-politik busuk itu semua.

sekian.
spam iklan.

PokNik said...

mungkin kita boleh ambil iktibar dari cerita ini..... dari salah satu email yang saya terima

Sunday, January 25, 2009
Mengapa Yahudi Bijak
Setelah berada 3 tahun di Israel kerana menjalani housemanship dibeberapa hospital disana, ada beberapa perkara yang menarik dapat saya perhatikan untuk dijadikan tesis ini, iaitu "Mengapa Yahudi Bijak?". Memang tidak dapat dinafikan ramai cendikiawan berbangsa Yahudi, dari segala bidang, Engineering, musik, saintis dan yang paling hebat ialah bidang perniagaan, dimana ia memang paling tersohor. Hampir 70% perniagaan di dunia dikuasai oleh kaum Yahudi, dari kosmetik, pakaian, pemakanan, senjata, perhotelan, perfileman diHollywood dan sebagainya.

Ketika tahun kedua, akhir bulan December 1980 dan sedang saya menghitung hari untuk pulang ke California saya terfikir apakah sebab nya kaum Yahudi begitu pintar? Kenapa tuhan memberi kelebihan kepada mereka? Apakah ini suatu kebetulan? Atau olah manusia sendiri? Adakah bijak boleh dijana? Seperti kilang pengeluaran?

Maka saya pon tergerak membuat tesis untuk Phd saya, disamping kebaikan untuk umat sejagat dan dapat hidup secara harmoni. Untuk pengetahuan anda tesis yang saya lakukan ini mengambil masa hampir lapan tahun, ini kerana untuk mengumpulkan data-data yang setepat mungkin.

Antara data-data yang saya kumpulkan ialah pemakanan, adat resam, ugama, persiapan awal untuk melahirkan zuriat dan sebagainya dan data data tadi saya cuba bandingkan dengan bangsa dan kaum kaum lain.

Marilah kita mulakan dengan persiapan awal melahirkan zuriat. Di Israel, setelah mengetahui yang sang ibu sedang mengandung, pertama kali saya perhatikan ialah, sang ibu akan sering menyanyi dan bermain piano dan si ibu dan bapa akan membeli buku metamatik dan menyelesaikan masalah metamatik bersama suami, saya sungguh hairan kerana teman saya yang mengandung sering membawa buku metamatik dan bertanya kepada saya beberapa soalan yang beliau tak dapat menyelesaikanya, oleh kerana saya memang minat tentang metamatik, tentu saja dengan senang saya bantu beliau. Saya bertanya kepada beliau, adakah ini untuk anak kamu? Beliau menjawab, "ia, ini untuk anak saya yang masih didalam kandungan, saya sedang melatih otak beliau, semuga ia menjadi genius apabila dewasa kelak" Perkara ini membuat saya tertarik untuk mengikut perkembangan beliau seterusnya. Berbalik kepada metamatik tadi, tanpa merasa jenoh beliau membuat latihan metamatik sehingga beliau melahirkan anak.

Seperkara lagi yang saya perhatikan ialah pemakanan beliau, sejak awal mengandung beliau gemar sekali memakan kacang badam dan korma bersama susu , dan untuk tengah hari makan utama beliau ialah roti dan ikan tanpa kepala bersama salad yang digaul dengan badam dan berbagai jenis kekacang, menurut beliau daging ikan sungguh baik untuk perkembangan otak dan kepala ikan mengandungi kimia yang tidak baik yang dapat merosakkan pengembangan dan penumbuhan otak anak didalam kandungan. menurut beliau ini adalah adat orang orang yahudi ketika mengandung dan ianya menjadi semacam kewajipan untuk ibu ibu yang sedang mengandung mengambil pil minyak ikan.

Ketika saya diundang untuk makan malam bersama orang orang Yahudi, perkara pertama yang saya perhatikan ialah menu mereka. Setiap undangan yg sama perhatikan ialah mereka gemar sekali memakan ikan (hanya isi atau fillet) dan biasanya daging tidak akan ada bersama dimeja jika ada ikan, menurut mereka, campuran daging dan ikan tak elok dimakan bersama. Salad dan kacang adalah suatu kemestian, terutama badam.

Seperkara yang pelik ialah mereka akan memakan buah buahan dahulu sebelum memakan hidangan utama. Jangan terperanjat jika anda diundang kerumah Yahudi anda akan dihidangkan buah buahan dahulu. Menurut mereka, dengan memakan hidangan kabohidrat (nasi atau roti) dahulu kemudian buah buahan, ini akan menyebabkan kita merasa ngantuk dan lemah dan payah untuk memahami pelajaran disekolah.

Di Israel, merokok adalah taboo, apabila anda diundang makan dirumah Yahudi, jangan sekali kali merokok, dan tanpa malu mereka akan menyuruh anda keluar dari rumah mereka dam merokok diluar rumah mereka. Menurut saintis di Universiti Israel, siasatan menunjukkan nikotin dapat merosakkan sel utama pada otak manusia dan akan melekat pada genes, ini bermakna keturunan perokok bakal membawa generasi yg cacat otak ( bodoh atau lembab). Suatu penemuan yg dahsyat ditemui oleh saintis yg mendalami bidang genes dan DNA. Para perokok harap ambil perhatian. (Ironi nya, pemilik pengeluar rokok terbesar adalah ...... tekalah sendiri..!)

Perhatian saya selanjutnya ialah melawati tadika mereka, Pemakanan anak anak tadi cukup dikawal, makanan awal ialah buah buahan bersama kacang badam, diikuti dengan menelan pil minyak ikan (code oil lever) Didalam pengamatan saya, kanak Yahudi sungguh bijak dan rata rata mereka memahami 3 bahasa iaitu Hebrew, Arab dan Inggeris dan sedari awal lagi mereka telah dilatih bermain piano dan violin, ini adalah suatu kewajipan. Menurut mereka bermain musik dan memahami nota notanya dapat meningkatkan lagi IQ kanak kanak dan sudah tentu bakal menjadikan budak itu bijak.

Ini menurut saintis Yahudi, gegaran musik dapat stimulate (semacam senaman untuk otak) maka itu terdapat ramai sekali genius musik terdiri dari kaum Yahudi.

Seterusnya ke darjah 1 hingga 6, anak anak Yahudi akan diajar metamatik berkonsepkan perniagaan dan pelajaran sains amatlah diberi keutamaan. Di dalam perhatian peribadi saya, perbandingan dengan anak anak di California, ianya jauh berbeza tentang IQ dan boleh saya katakan 6 tahun kebelakang!!!. Segala pelajaran akan dengan mudah di tangkap oleh anak Yahudi. Selain dari pelajaran tadi sukan juga menjadi kewajipan bagi mereka dan sukan yg diberi keutamaan ialah memanah, menembak dan berlari, menurut teman saya ini, memanah dan menembak dapat melatih otak mem fokus sesuatu perkara disamping mempermudahkan persiapan untuk perhidmatan negara.

Selanjutnya pemerhatian saya menuju ke sekolah tinggi (menengah) disini murid murid ditekan dengan pelajaran mata sains dan mereka digalakkan mencipta produk, segala projek mereka walaupon kadangkala kelihatannya lucu dan mengarut, tetap diteliti dengan serius apatah lagi ianya berupa senjata, perubatan dan engineering, idea itu akan dibawa ke institute tinggi di Politeknik dan Universiti.

Satu lagi yg di beri keutamaan ialah fakulti perniagaan. Saya sungguh terperanjat melihat mereka begitu agresif dan seriusnya mereka tentang perniagaan. Diakhir tahun diuniversiti, para penuntut dibidang niaga dikehendaki melakukan projek dan memperaktik kanya dan anda hanya akan lulus jika kumpulan anda(10 pelajar setiap kumpulan) dapat keuntungan sebanyak $US1juta! Anda terperanjat? Itulah kenyataan, dengan rangkaian seluruh dunia dan ditaja sepenuhnya oleh syarikat milik Yahudi, maka tidak hairanlah mereka dapat menguasai ½ perniagaan didunia! Siapakah yg mencipta design Levis yg terkini? Ianya dicipta di Universiti Israel oleh fakulti bisnes dan fesyen.

Pernahkah anda melihat cara orang Yahudi melakukan ibadah mereka? Salah satu caranya ialah dengan menggoyangkan kepala mereka, menurut mereka ini dapat mengaktifkan otak mereka dan menambahkan oksijan dikepala, banyak ugama lain di Timur Tengah, seperti Islam juga ada menyuruh umatnya menunduk atau menggoyangkan kepala, ini guna dapat mensimulasikan otak kita supaya bertambah aktif. Lihat orang orang Jepun, mereka sering menunduk nundukkan kepala dan ianya sebagai adat. Ramai orang orang Jepun yg pandai? Adakah ianya sebagai kebetulan? Kegemaran mereka ialah sushi (ikan mentah). Adakah ini kebetulan? Fikirkanlah!

Berpusat di New York, Dewan perniagaan Yahudi bersedia membantu mereka yg berminat untuk melakukan bisnes (sudah tentu untuk Yahudi sahaja) jika mereka ada idea yg bernas, jawatan kuasa akan memberi pinjaman tanpa faedah dan pentadbir dari jawatan kuasa tadi akan bekerjasama dengan anda untuk memastikan yg perniagaan mereka menurut landasan yg betul. Maka itu lahirlah Starbuck, Dell comptr, Cocacola, DKNY, Oracle, Perfileman di Hollywood, Levis, Dunkin Donut dan ada beratus kedai ternama dibawah naungan dewan perniagaan Yahudi di New York. Graduan Yahudi dari fakulti perubatan New York akan disarankan untuk mendaftar dipersatuan ini dan digalakkan memulakan klinik mereka sendiri dengan bantuan wang tanpa faedah, barulah saya tahu mengapa hospital di New York dan California sentiasa kekurangan doktor pakar.

Kesimpulanya, pada teori saya, melahirkan anak dan keturunan yg bijak boleh dilaksanakan dan tentunya bukan semalaman, ianya memerlukan masa, beberapa jenerasi mungkin? Persiapan awal adalah ketika sang ibu mengandung, galakkanlah siibu melakukan latihan metamatik yg mudah tetapi konsisten disamping mendengar musik klasik. Seterusnya ubahlah cara pemakanan, makanlah makanan yg elok dan berhasiat yg baik untuk otak, menghayati musik sejak kecil adalah baik sekali untuk penumbuhan otak kanak kanak, dengan bermain piano dan violin sudah tentu dapat melatih anak anak mencerdaskan otak mereka demikian juga sukan yg memerlukan konsetrasi yg tinggi, seperti memanah, bola keranjang, dart dan menembak.

Merokok menjanjikan jenerasi yg moron (goblok) dan sudah tentu genes bodoh akan mengikut ke jenerasi siperokok. Lawatan saya ke Singapore pada tahun 2005 amat memeranjatkan sekali, disini perokok seperti dianak tirikan dan begitu susah sekali untuk perokok dan anda tahu berapa harga sekotak rokok? US$ 7 !!! ini bersamaan perbelanjaan sehari untuk makan anda!! Saya puji sekali sikap pemerintah Singapore dan menkjubkan sekali!!! dan seperti Israel ianya begitu taboo dan cara pentadbiran dan segi pembelajaran mereka hampir serupa dengan Israel, maka itu saya lihat banyak institusi pelajaran mereka bertaraf dunia walaupon hakikat nya negeri Singapore hanyalah sebuah pulau sebesar Manhattan!!

Anda mungkin muskil, benarkah merokok dapat melahirkan jenerasi goblok, saya telah menemui beberapa bukti menyokong teori ini. Lihat saja Indonesia, jika anda ke Jakarta, dimana saja anda berada, dari restoran, teater, kebun bunga hingga kemusium hidung anda akan segera terbau asak rokok! Dan harga rokok? Cuma US$ .70cts !!! dan hasilnya? Dengan penduduknya berjumlah jutaan orang berapa banyak kah universiti terdapat disana? Hasil apakah yg dapat dibanggakan? Teknologi? Jauh sekali. Adakah mereka dapat berbahasa selain dari bahasa mereka sendiri? Mengapa mereka begitu sukar sekali menguasai bahasa Inggeris? Ditangga berapakah kedudukan mereka di pertandingan metamatik sedunia? Adakah ini bukan akibat merokok? Anda fikirlah sendiri.

Di tesis saya ini, saya tidak akan menimbulkan soal ugama atau bangsa, adakah Yahudi itu zalim sehingga diusir dari semenjak zaman Paraoh hingga ke Hitler, bagi saya itu isu politik dan survival, yg ingin saya ketengahkan ialah, mampu kah kita dapat melahirkan jenerasi yg bijak seperti Yahudi? Jawabanya ialah mungkin dan tidak mustahil dan ianya memerlukan perubahan, dari segi pemakanan dan cara mendididik anak dan saya kira hanya memerlukan 3 jenerasi sahaja. Ini dapat saya lihat sendiri tentang cucu saya, ini setelah saya mengajar anak saya melalui program yg telah saya nyatakan diatas tadi, pada umur 9 tahun (cucu saya) dia dapat menulis esay sepanjang 5 mukasurat penuh. Esay nya hanyalah mengenai Mengapa saya gemarkan tomato!

Selamat sejahtera dan semuga kita dapat melahirkan manusia yg bijak dan bersifat mulia untuk kebaikan manusia sejagat tanpa mengenal batasan bangsa.

Dr. Stephen Carr Leon

Anonymous said...

Assalamu'alaikum.

KENAPA ORANG ISLAM TIDAK BIJAK?

Sebab x amal cara Islam.

Besarkan anak x ikut cara Islam, cara Nabi Muhammad SAW.

Kehidupan x ikut cara Islam.

Amal cara Yahudi. Hidup cara Yahudi.

Tidak bijak!

[harm-car]

Anonymous said...

Assalamu'alaikum.

KENAPA ORANG ISLAM TIDAK BIJAK?

Sebab x amal cara Islam.

Besarkan anak x ikut cara Islam, cara Nabi Muhammad SAW.

Kehidupan x ikut cara Islam.

Amal cara Yahudi. Hidup cara Yahudi.

Tidak bijak!

[harm-car]

kyun said...

thanks hamka, pengisian yang baik.

HaGiMaRu said...

Aku malu nak mengaku..tp aku nk ngaku jer la.....dulu2 masa belajar kat U aku tk suka lengah2kan solat...sbb tu senang jer ilmu masuk kot...tapi lately ni aku mmg agak kerap lengah2kan solat...oh..yg tk best...hasben aku pun same 2x5 gak..oh..

Ya Allah...aku rasa berdosa sangat ni...

hidayat-idaman said...

Ijtimak dah dekat....tambah korban lagi...

AziRa said...

Perkongsian yang sggh bermakna..
Thanks to Bro Hamka dan sume yg bg komen..
Post yg pedas, tetapi berjaya menjentik aku yg sdg lalai..
Owh...

:+:+: Ashikyn :+:+: said...

salam,

lompat2 blog tadi, nak komen lah kat sini. Rase umat Islam tak bodoh kowt...ramai tau hukum hakam ni semua. Cume pilihan nak buat ke tak. LALAI dengan dunia fana.huhu..

boo.. said...

hrmmm

thanx poknik 4 da info..heh..br bace psl yahudi tu kt komen poknik..

hrmm..pasan x mostly care pmknn dorg(yahudi la..)ikut style nabi saw..

neh nk share yg mn2 ingt a neh..xsume ingt..

~jgn mkn mknn laut dgn mknn darat serentak..

cth:mkn ikan skali ng ayam dlm satu hidangan..

mkn daging ng udang dlm satu hidangan..

>>sbb mknn laut ng mknn darat ade cas2 yg berlainan n leh rosakkan perut..

~jgn mkn buah ng susu..

cth:mkn puding kastard ng koktel cmpur susu..(favouriteku....oh..)

~mkn buah b4 nasi,roti..

>>ye a..mostly org msia mkn nasi..org arab mkn roti..kn same je kategori nutrition dy..carbohydrate..kn?kn?

~minum air b4 mkn nasi..(mknn ruji org msia..)

~jgn mkn kepala ikan

~pe ag??

~da xingt..

~rase ade ag..

hehe..smpi cni je a..

klu ade kurg,tlg2 a tmbh ye..

antre brain food style nabi saw:
~badam
~kismis
~susu

jgn merokok..
Allah mlrg kite mncmpkkn dri kite dlm kebinasaan..
cth:rokok,dadah dsb

salah satu inisiatif yg pk hem sy amalkan kt umah dy ialah
~~hr ni msk seafood..ikan ke,ketam ke..esok msk mknn darat lak..ayam,daging etc..

tp mknn kt asrama main cmpur je..ikan pn leh serve skali ng daging..ayam cmpur ikan bilis..xgitu??

neh pihak kementerian kne a alert..dorg yg rncg mknn tuk dak2 asrama..

k..neh sume info yg sy bce kt papan tnde kt msjd skul sy..kire ilmu yg mlkt kt otak yg ade memori yg kcik..phm2 a..

hrp2 kite leh amalkn..Islam tu kan syumul...

Luqiem said...

Salam...

Nak dapatkan bantuan Allah... Kita kena gerakkan DUA perkara paling utama:

1. Gerakkan LIDAH
2. Gerakkan KAKI

Gerakkan lidah kita dengan menceritakan kebesaran Allah, mentauhidkan Allah... Yakin Allah Maha kuasa, makhluk sedikit pun tiada kuasa...

Gerakkan kaki kita... kita jumpa manusia... keluar di jalan Allah... Kita amal ma'ruf, cegah mungkar... ajak manusia kembali kepada perintah Allah, amal sunnah Nabi Saw...

Insyaallah... semoga Allah pilih aku dan korang semua... Azam Insyaallah...

zufi said...

ringkas & padat. i like.

nurhidayah said...

nak tanya boleh, apa yg di maksudkan bagi kredit, mcm jgn lupe bg aku kredit?? lagi satu sy dah tag abg hamka di blog saya,jadi harap sudi la jwb,amik soalan di blog saya.time ksh.

Azfa said...

kerdilnya kita di muka bumi ini... sama2 lah kita menginsafi diri.. entry yg bagus...

Anonymous said...

Hamka/Mohd Hamka

dear bro,

adakah ini blog kau?

http://melancholicjourney.blogspot.com/

dia duduk di Kuantan.
bernama Hamka juga.
lahir 1972 ex-ppp/itm MUCIA IU-9
ker USA utk study.

sala

NurSyahadah said...

salam/..

Alot of information..

maybe you can link with my blog..
how..?

we also have alot of advice..

or maybe we can share about the info.

Its you interest..?

Thanks

Hamka said...

Aku cuti dua tiga hari, tak sempat nak respond komen korang, maka aku cuba jawab hari ni…, aku jawab komen yang berbentuk soalan sahaja

-------------
zuhairirani

anda benar..

-------------
mutakalim

terima kasih

---------------
Tujuh Kaki Dalam

Nah kaki aku, silalah berba’at,. He he he..

--------------
zawq

hmmm..

-----------------
ainulyaqeen

kau jangan…

--------------
NurDina

Basuhlah hati dengan air mata..

-------------
SpEkmATaKu

erm..erm..erm..

---------------
gurindam rasa

yahudi tak bijak…, kalau bijak dah lama masuk islam..

--------------
ibn sabil

shor tuan di tangguhkan, sebab blog ini bukan blog tabligh.., segala tasykil dan keterangan kerja di buat ikut tertib dan untuk mereka yang sedia sahaja

terima kasih atas shor anda.. : )

-------------
gurindam rasa

yup!

-------------
arrabe'

anytime..

-------------
ibnuismail

aku tambah, orang islam tak boleh buat magic, doa pelik pelik, sebab magic itu haram…

----------------
nurul huda

Ultraman taro BERUSAHALAHHHHH ..., dan masuklah islam..

--------------
asmahani

tak marah aih.., nasihat..

-----------
limaumaniss

lain kali aku tambah..

---------------
yani.

Sangka baik itu bagus..

-------------
boo..

Nak nangis jer? Nangisler terus..

---------------
nurhidayah

insyAllah..

-------------
matadore
:)

--------------
aishah_conteng_je

: )

-------------
mohd

betul!

-----------------
bantah cina hina ALLAH !!!

tak terganggupun..

--------------
[harm-car]

Hamka mana pulak ni?, jangan kelirukan pemandu kereta mayat..

--------------
an2blur

Aku risau jika aku tak dapat hadir jemputan tu.. semoga Allah pilh aku ke sana..

----------------
PokNik

Akupun ada terima…, dan aku ada hati nak komplen entry ni, tapi aku perasan sibuk..

---------------
kyun

anytime

--------------
HaGiMaRu

Kau dah sedar, silalah buat usaha atas kesedaran..

-----------
hidayat-idaman

oh!

----------------
AziRa

Dah lama tak main jentik-jentik..

-----------------
:+:+: Ashikyn :+:+:

kowt...

----------------
Luqiem

Insyaallah...

-------------
zufi
i like to move it move it

---------------
nurhidayah

Aku pernah layan sekali kena tag, boleh baca dalam tajuk “siapa hero anda” tapi agak 18sx..

Bab bagi kredit, adalah bila kau nak copy atau paste, sila bagitahu sumber supaya jika ada yang nak betulkan, mereka akn hubungi aku.. dan dapatlah aku belajar lagi..

Atau aku tak nak ada orang edit entry aku jadi salah faham,

Atau boleh jugak baca entry aku tajuk “ apa aku dapat bile tulis blog”

He he (gelak jahat)

----------------
Azfa

kerdilnya kita masa di lahirkan, lihat mak begitu besar, tapi bila kita besar, mak kita pula kelihatan kerdil..

-------------
sala

bukan, aku hamka terengganu, lahir tahun 1977, dan dia tidak sekacak aku..

kau salah orang.. : )

-------------
NurSyahadah

Thanks

Hamka said...

eh, aku jawab semua komen, rajin nya aku..

: )

anamunawwarah said...

salam~
ye pakcik!
org yahudi tak bijak sal kalo dorg bijak da lama dorg masuk islam!
woha!
huhu

nasuha said...

Tuan!!! kesian saya tgk tuan.hari2 bg masa kat intenet buat agama cara batil...Dulu nizamudin pernah putus supaya karkun jgn buat usaha agama ikut internet. tapi ada 2 orang ni degil..Lepas tu Allah bg kifarat kedua-duanya..Terus Sakit mental .....Skarng ni dah ramai karkun mulakan balik cra batil ni..Syaitan pandai dia tipu....lepas tu tuan akan perasan tuan pandai selesai masalah org...tuan akan rasa tuan bagus..Kalu rasa bagus sgt bagi masa kat sri petalinglah..Apa tuan ingat tuan ulamak ke jawab soalan agama...nanti kena mengucap balik baru tahu...

Mastura Mohd Yusuf said...

Bismillahirahmanirahim…
Astarghfirullahalazim… Ana mulakan komen ana dengan lafaz istighfar krn mungkin banyak kekurangan dan kecacatan yang bakal ana ungkapkan nanti..
Ya akhi… Ana tak tahu betul ke komen yang ana nak tujukan buat anta dalam entri ni.. tapi setelah ana bace byk entri anta, Alhamdulillah, ana tak nafikan memang banyak input-inputnya,, syabas ana ucapkan buat ‘nota pada diri’ anta nie.. Maaf sekali lagi kerana salah post komen dalam entri ni…
Walauapepun, ana percaya semua orang xsempurna dan ana masih igt kata-kata seorang sahibah ana ‘Andai anti ingin mencari teman, janganlah mencari yang sempurna tapi carilah seseorang yang membuat anti rasa sempurna bila berkawan dengannya’
Maaf, agak melalut, hakikatnya ana fikir byk kali utk hantar komen ni krn anta lebih byk ilmunya daripada ana yg dhoif ni… Subhanallah, hebat sungguh Allah yang menciptakan manusia dan memberi hidayah pada hamba-hambaNya yang terpilih….
Akhi, Ana rasa anta tak sokong dakwah melalui penulisan, nyanyian, ceramah… tapi mungkin anta terlupa bahawa hidayah itu milik Allah, siapalah kita utk menentukan cara bagaimanakah Allah ingin salurkan hidayah tu… Suka ana nak berkongsi satu cerita..
Ana ada seorang sahibah, dulu dia memang teruk, dah macam-macam orang cuba nasihatkan dia, dah macam-macam cara dibuat untuk menarik dia pada jalan Allah.. tapi dengan izinNya semuanya gagal… Satu hari dengan izinNya juga, sahibah ana ni berjinak-jinak dengan nasyid, Apa yang membuat ana terkejut satu hari tu dia mintak novel islamik untuk dibaca, dan apa yang membuat ana lagi terkejut selepas beberapa bulan dia berjinak-jinak dengan novel islamik dan juga forum-forum islamik seperti di www.iluvislam.com, dia sudah menukar gaya pemakaiannya, dari t-shirt ketat dan xmenutup aurat dengan sempurna terus berjubah dan bertudung labuh! Siap dengan stoking tgn dan stoking kaki… Subhanallah…. Malahan ana rasa ibadatnya lebih hebat daripada insan-insan yang menegurnya dulu… Malamnya sentiasa terhias dengan tahajjud kepada Rabb… Subhanallah, indahnya hidayah Allah yang diberikan kepada insan-insan terpilih melalui apa saja cara sekalipun…
Suka juga ana mengingatkan bahawa saidina Umar r.a tidak mendapat hidayah daripada dakwah Rasulullah s.a.w tetapi melalui alunan ayat-ayat Al-Quran yang dibaca oleh adiknya sendiri..
Ya akhi, setiap orang pasti berbeza.. ada yang boleh ditegur secara terus, ada yang perlu ditegur secara halus, melalui tulisan, melalui nyanyian… InsyaAllah… Tenggelam di lautan bergelora tidak sama dengan tenggelam dalam arus kemodenan dunia kerana tenggelamnya kita adalah manusia, tidak bernafas melalui insang…
Akhirul kalam, ana minta maaf andai apa yang ana katakana banyak khilafnya, ana juga mintak maaf krn seperti tidak menghormati blog anta.. ana rasa spt masuk rumah org dan melemparkan najis… ‘afwan ya akhi… Teringat ana pada puisi imam syafie..
nasihatilah diriku di kala aku sendiri
jangan kau nasihati aku di tengah keramaian
kerana nasihat di muka umum
adalah bagian dari penghinaan yang tak suka
aku mendengarnya
maka jangan menyesal jika aku enggan menurutimu..

kata2 imam syafie..
Orang yang alim ditanya perkara yang diketahuinya dan juga yang tidak diketahuinya. Maka apa yang telah diketahuinya telah sabit manakala dia akan belajar pula dari apa-apa (soalan) yang tidak diketahui. Adapun (sifat) orang jahil adalah sering marah untuk belajar (apabila cuba diajar atau tegur), dan membesar diri ketika memberi pengajaran..

wallahu’alam…. ‘afwan wa jazakallah 

Mastura Mohd Yusuf said...

Apa-apa pun ini hanyalah pendapat ana.. tegurlah ana andai ana tersalah.. syukran.. :)

Rasulullah S.A.W bersabda :

الناس هلكى الا العالمون وكل العالمين هلكى الا العاملون وكل العاملين هلكى الا المخلصون والمخلصون على خطر عظيمكل

“Semua manusia binasa melainkan orang-orang alim. Semua orang alim binasa melainkan orang alim yg mengamalkan ilmunya. Semua org yg beramal dgn ilmunya binasa melainkan dia sertakan dgn ikhlas. Sedangkan orang-orang ikhlas pun masih berada di tepi jurang bahaya yg besar.”

Ya Allah, jadikanlah kami orang-orang yang ikhlas beribadah kerana Mu semata-mata…

Hamka said...

anamunawwarah

woha!

------------
nasuha

dah lama aku tak update blog, komen mencecah 50 baru aku jawab, dan lepas aku jawab, terus ada komen baru sampai cecah 60 komen..

oleh sebab kau suruh aku mengucap, maka aku mengucaplah..,

(sedang mengucap)

errr. karkun tu apa?

---------------
Mastura Mohd Yusuf

Takpe, bukan semua orang faham apa yang dia baca..

Ada kawan aku insaf lepas tengok bencana tsunami, ada kawan aku insaf dan kembali ke pangkal jalan setelah kena bomoh kerana rosakkan anak dara orang, dan aku selalu insaf siap keluar air mata bila tengok mayat perempuan tak tutup aurat bergelimpangan dengan ngeri di jalan raya..

Walaupun aku insaf, aku harap kau tak perlu jadi mayat yang ngeri untuk insafkan aku, walaupun aku insaf itu amat berkesan dengan cara itu..

Rasa nak menangis pulak…

(terkenang mayat yang ngeri..)

Err, satu lagi, cik Mastura Mohd Yusuf, aku rasa kau ikhlas, tolong doa aku supaya dapat amal apa yang aku sampaikn, dan dapat ikhlas, aku sedang belajar..

van qif said...

Salam Encik Mastura...

Aku ni seorang dhoif..anta lagi tinggi ilmu..memang benar Omar (R.A) menerima islam setelah mendengar ayat al-quran...kerana dalam alquraan itu terdapat Nur dari ilahi..sebab itu aku ingatkan diri sendiri supaya kerap baca quran atau hadis2 supaya dapat nur dari ilahi...Di nasihatkan agar Taklim Kitabi dibaca setiap malam sebelum tidur..

Namun jangan lupa Nabi telah berdakwah juga kepada Omar dan penduduk mekah lain secara face to face, door to door..dan malam sebelum keislaman Omar...Nabi telah berdoa kepada ALLAH supaya kurniakan hidayah kepada Omar atau Abu Jahal...ALLAH telah pilih Omar AL-Khatab..

Face to face perlukan mujahadah...Atas mujahadah inilah ALLAH turunkan hidayah...

dari aku yg Jahil...

Mastura Mohd Yusuf said...

Syukran..
Ana tak bermaksud nabi xberdakwah.. hakikatnya apa je pun yg kita lakukan sebagai seorang Islam adalah dakwah... Alangkah eloknya andai kita mampu mentarbiah mad'u dengan hanya mereka melihat kpd kita. cara percakapan, cara berpakaian n mcm2 lagi... Nabi juga berdakwah melalui sikap baginda yang sopan santun kan?

Main point ana di sini.. hidayah itu milik Allah s.w.t, jadi apabila kita telah berusaha, maka berdoalah..

ya akhi hamka.. ikhlas itu umpama semut hitam di atas batu hitam dalam malam yg gelap :)

Semoga kita sama2 berada dalam redha Allah, insyaAllah...

kedaijamu said...

Assalamualaikum
bijak sebab dapat cari kebodohan orang?

Anonymous said...

Sekarang ni aku rasa confius ngn diri sndri..masing2 ckp dri dia btol..ntahlh..bila aku fkir blik, bru aku sedar, kita di akhir zaman..bgi org yg slow, xkn fhm apa yg aku mksdkn...

anak kucing said...

assalamualaikum....

huhuhu abg hamka, biler nak masuk entry baru?

komen atas komen sy ni! sy PAHAM! hehehe

cau cin cau

Hamka said...

esok-esok, aku tulis entry baru, insyAllah..

pemuda Mersey said...

meh kita rujuk balik sejarah Islam, bgaimana Sultan Muhammad al-fatih menawan Konstantinople...mereka telah menepati hadis Rasulullah saw "Rasulullah SAW pernah bersabda;“ Konstantinople akan jatuh di tangan seorang pemimpin sebaik-baik pemimpin, rakyatnya sebaik-baik rakyat dan tenteranya sebaik-baik tentera”

mungkin kita juga boleh pelajari dari mereka.. wallahua'lam

LiYaNa said...

masya Allah.. betul, betul, betul.... inilah mentaliti masyarakat islam kita... saya x cakap utk org2 tertentu.. saya pn sama.. topik ni banar2 telah membuka mata hati yg dh lama btl katup rapat2.. thanks...

HaGiMaRu said...

Hamka kau lahir sama tahun la ngan aku...1977...

Hamka said...

pemuda Mersey

wallahua'lam

-----------
LiYaNa

betul, betul, betul....

----------
HaGiMaRu

Kita dah sebaya dengan superman dan ahli shurga..

Tujuh Kaki Dalam said...

haha.

gila mung!

kaki pun kaki la!

Hamka said...

ha ha!

sOldierOfAllah said...

doa kehancuran.....

thats qunut nazilah kan

its a sunnah....(doings of rasulullah PBH)

just...

thats all...

korg pikir la sendiri! (nabil - raja lawak)

Anonymous said...

nampak meriah je.banyak info yg menarik kt sini.tq.hamka.

Anonymous said...

nasuha said...
Tuan!!! kesian saya tgk tuan.hari2 bg masa kat intenet buat agama cara batil...Dulu nizamudin pernah putus supaya karkun jgn buat usaha agama ikut internet. tapi ada 2 orang ni degil..Lepas tu Allah bg kifarat kedua-duanya..Terus Sakit mental .....Skarng ni dah ramai karkun mulakan balik cra batil ni..Syaitan pandai dia tipu....lepas tu tuan akan perasan tuan pandai selesai masalah org...tuan akan rasa tuan bagus..Kalu rasa bagus sgt bagi masa kat sri petalinglah..Apa tuan ingat tuan ulamak ke jawab soalan agama...nanti kena mengucap balik baru tahu...

rasa2 mcm dr nasuha seri petaling jaaa..

Anonymous said...

dengan nyawaku d genggamanNya... yahudi tidak bijak... ALLAH SWT adalah maha bijak sana...apa yang awk kata itu betulnya... saya percaya pada alquran dan sunnah nabi.. muhammad saw.. hem. setiap sunnah mempunyai kejayaa... akidah dan iman kita pada Allah SWT... belum betul lg.. kita tinggi kan kalimah Allah SWT.. letak kan Allah SWT di tempat yang paling tinggi... mungkin bahasa awk kasar... nak berdakwah perlu la dengan cara yang hikmah n lemah lembut baru saudara islam kita boleh terima. mungkin niat awk baik.. utk menyedarkan saudar kita... ingat sifat nabi... subahanallah... ingat Allah... sy bukan la baik. he3.. utk agama kita..agama islam tuk semua.

Anonymous said...

cara nabi yang sebenarnya... dri rumah ke rumah dari pintu ke pintu.. so jumpa org kita berdakwah... insyallah..

Anonymous said...

apa yg dbincangkn memang betul..nmun sya percaya pnca kenapa org islam lemah a.k.a kurang cerdik adlh kerana sifat malas n kira nk senang ja..susah sket merungut..ni x kena..tu x kena..n mudah puas ati dgn idup diorg..syukur itu pnting,tpi x nk usaha lebih sket nk pertingktkn idup..pernh seorg guru sya beritahu yg student cina kt tmpt sya blaja 90 peratus dpt 4 flat.hampir suma student cina 4 flat n suma student yg kena tendang adlh melayu..knapa?sbb malas..x dak ksedarn nk bangunk diri n ummah..dh tu klu yg jenis suka mmbaca n rajin dtuduh skema n dpandang pelik..pelikkn..diluar negara jka mmbaca di tempat awam sperti tmpt bas ka n sbagainya dpandg biasa..tpi disini dpandg luar biasa..meluat ak.satu lagi org kta cukup suka mnyalahkn org lain n takdir kalu gagal,bkan nk blaja dri ksilapn..ckp pndai buat hampeh.bila nk maju.

Anonymous said...

satu lagi org kta terlalu sibuk berpolitik..tuding jari sana sini..hasilnya x da pa pn..cina nmpak org islam berpecah parti n diorg gelak smbil kutip untung..diorg kta pa"ini melayu manyak bolo hoo..gado sma2 habok pon x da..itu pemimpn lagi talak guna..bkan nk tolong bangsa,hancurkn bangsa ada la..waa x kisah..cukup mulan wa dpt tanah,projek.."ini lebih kurang la cra cina tu ckp.ayah ak gtau dia smbg dgn sorang cina..ayah ak bkan pure malay so cina x kisah sgt sembg ngan dia..mungkin ak lelebih sgt kot..ha3..tpi yg projek n tanah ak x tipu.memang btul.melayu ketinggln sbb kta peluang x bnyk.suma drembat sbb pemimpn x nk tolong.ak malas nk taip pnjg2 nnti jdi isu politik plak.pndpt ak ja..kalu salah mnta maaf.ak pn bnyk kekuragn.org kta ckp memang ckup pndai tpi bnyk bidang profesionl mcm doktor,sains n tek org kita bnyk yg takut nk masuk..susah la..x da life la..penat la..bgi org lain msuk lah..last2 suma x nk msuk..org kita pndai sbnarnya cuma penakut,x yakin diri n bnyk sgt berckp dri buat kerja.

アイン said...

bukankah ianya petanda akhir zaman.. terima lah seadanya.. nak nasihat sekarang ni pun dah x de guna dah.. bila tegur sikit kena marah..

Hamka said...

yup!

eden said...

Bukan orang Islam.. tapi orang yang ngaku dirinya Islam...
tak caya tanya dia orang bila kamu masuk Islam atau beragama Islam.. Boleh jawab tak dia orang...

Anonymous said...

Sorry for the stupid question. What is the best search engine http://google.com or http://yahoo.com?

Hamka said...

google,

ada hadiah ke?

Eden said...

orang yang ngaku dia Islam bodo sebab dia ikut kitab tak bernyawa.

cuba dia ikut kitab yang bernyawa dah tentu dia cerdik.

~Nong~ said...

MasyaAllah,

panjangs sgttt...tapi baguhla...semua org ade pendapat..dan ade peluang nak luahkan n aku pun leh blajarrrr

aku nak luahkan skit...ade kawan aku ckp..."kat malaysia ni janggal, sbb org islam x leh kawen dgn org bukan islam, ",katanye kat luar benda ni biase ..die kata lagi...even kat negara arab pun, termasuk kat palestine" aku terkejut sgt "wattttt??",umo da dkt 40 masih x tau hukummm.

Lemah betul aku benda2 camni...jadi aku mintakla bc ayat ni ye!!!

ayat 221 surah Al-Baqarah, Allah berfirman :
(ولا تنكحوا المشركات حتى يؤمن ) وقال (ولا تنكحوا المشركين حتى يؤمنوا ) Maksudnya : ( janganlah kamu berkahwin dengan wanita-wanita musyrik sehinggalah mereka beriman) ( dan janganlah kamu ( perempuan islam ) berkahwin dengan lelaki-lelaki musyrik sehinggalah mereka beriman )

~sendiri mau ingatla nape x leh kawenn bukan islammm...~

Ko Ingat akd nikah ni leh pilih2 ke...eh nak crislam la..ehnak cara ni la...

huhu(tgh menangis kepiluannn)
rupenye ramai org islam x tau hukum...cane nak bagitau ni...

Hamka said...

hu hu

Pena said...

test2 . .

Hamka said...

di terima, disni alfa kosong dua