Sep 12, 2007

Bagaimana nak mengundi?

(Apa Hukum Mengundi- Last opisode-membebel menjelang puasa-cuba menulis entry yang boleh menyelamatkan Negara)

Satu pesanan, entry ini di tulis berikut renteten 3 post sebelum ini, (apa hokum mengundi) maka sebelum korang baca entry yang agak panjang dan bosan ini, silalah baca 3 post sebelum dan baca komen-komennya sekali, ini adalah satu perintah dalam menambah kefahaman karangan ini, jika tak nak baca, lantak korang ler..

Errr, satu lagi, aku tetap tak letak hokum mengundi dalam entry ini kerana itu tugas ulamak, sebaliknya dalam post ini aku just memberi cadangan bagaimana nak mengundi…

Intro

Masalah besar yang melanda dunia islam sejak jatuhnya empayar islam adalah mabuk serta gila terhadap tiga perkara..

Tiga perkara ini pernah di offer oleh orang kapir kepada nabi Muhammad SAW, dengan syarat Nabi tinggalkan kerja dakwah..

Apa tiga perkara itu?

1) Tahta.
2) Harta
3) Wanita

Dan nabi tolak, malahan nabi bagitahu sekiranya mereka orang kapir sanggup letak bulan dan matahari di tangan nabi, pun Nabi tak akan tinggalkan kerja dakwah, maknanya hanya Allah yang boleh buat Nabi tinggalkan kerja dakwah kerana hanya Allah yang boleh letak bulan dan matahari di tangan nabi Muhammad SAW!!

Tapi korang hari ini, tiga perkara itulah yang duduk berebut, dan yakin 3 perkara itu boleh bantu ugama kononnya, dan kerana tiga perkara itu sampai sanggup kapir mengkapir, solat di masjid berlainan, caci mencaci, laknat melaknati, santau memantauhi, hina menghinahi, yang membuatkan Allah tidak pandang pada korang..

(Allah tidak akan memandang kepada golongan yang caci mencaci)

Mari kita duduk sekejap dan cuba belajar fikir seperti Nabi berfikir, adakah sunnah fikir nabi kita ikuti? Hmmm.. (akupun sedang belajar)

1) Wanita..
Orang kapir Mekah sanggup kumpulkan semua perempuan cantik, dan bagi nabi buat pilihan, nak yang mana satu? Petik jari saja, malahan bini merekapun sanggup di ceraikan asal Nabi tak buat kerja Dakwah..

Tapi nabi tolak.., nabi bukan gila seks.., kaki betina, bohjan besar, mat romeo must die! bukan, Naudzubillah!! Nabi seorang da’e yang teragung.., tak terkesan dengan godaan wanita..

Hari ini korang jangan try test dengan lelaki islam, mereka semua pecinta wanita.., kerana mereka pecinta wanita, lalu menyanyi lagu pecinta wanita, dan sebagai pecinta wanitalah, mereka kini sudah malu ke surau, dah malu berjanggut, dah malu berkopiah, dah malu tak ada awek, dah malu hari minggu duduk lepak tanpa awek, .. apa lagi nak di kata!

Errr, aku juga pecinta wanita, tapi aku bukan buaya..

Lalu bila musuh korang gunakan jentera puteri ABC, korang hantar pulak jentara muslimah XYZ, bila musuh korang lantik wanita ABC sebagi wakil, korang hantar pulak perempuan XYZ sebagai wakil.. dengan alasan staretegi...

Err, aku agak melencong dari topic asal, abaikan ulasan bab wanita ini, kita pergi pada yang seteusnya,

ok, next!

2) Harta.
Orang kapir mekah sanggup kumpulkan semua harta mereka dan buat Nabi menjadi orang yang paling kaya antara mereka, dengan syarat nabi tinggalkan kerja tabligh, tapi nabi tolak harta, Nabi tetap buat kerja Dakwah tanpa sebarang upah.. Nabi bagi ceramah percuma, dalam memperjuangkan ugama nabi tak kutip derma.

Kalau korang dah tentu fikir bila ada duit boleh beli senjata nuclear dan bom orang kapir, atau boleh mansuhkan tol dan buat rakyat terus kekalkan korang sebagai pemerintah, ini semua fikir yang mensyirikkan Allah.., hanya Allah yang memberi manfaat dan mudarat, harta tak boleh bagi korang senang, Nabi sendiri pernah Allah nak bagi emas sebesar gunungpun Nabi tolak, tapi korang fikir bila jadi pemimpin akan dapat banyak duit, bila banyak duit boleh bangunkan islam, ada Nabi fikir macam korang? Nak harta nak royalty? Err silap, ada korang fikir macam Nabi? Sehari kenyang sehari lapar, jangan berhujah lagi, malas aku nak layan. (aku hari-hari kenyang..oh) hampeh kepada diri sendiri!!

3) Tahta..
Orang kapir di mekkah sanggup lantik nabi Muhammad SAW jadi ketua mereka, dengan syarat nabi tinggalkan kerja dakwah..

Hari ni korang fikir dengan otak, baguslah setuju dengan mereka, pura-pura tinggal kerja dakwah, ini strategi bijak, lepas dah jadi pemerintah terus keluar hokum wajib dan haram, dengan sangka manusia akan berubah bila korang memerintah, padahal sekejap sajer mereka memberontak, Nabi tahu hal ini, sebab tu nabi tak nak jadi ketua kepada orang kapir, sebab Nabi di hantar bukan atas maksud nak jadi raja!!

Kalaulah menjadi pemimpin dunia itu tugas sebenar Nabi, dah tentu Nabi Sulaiman patutnya mendapat tempat Nabi terbaik kerana nabi sulaiman punya kerajaan yang besar, termasuk jin dan binatang!!

Lalu korang hari ini sanggup tinggalkan sunnah nabi dan guna teknik yahudi dalam memperjuangkan ugama? Tak ke hampeh?

Antara alasan yang korang suka pakai bila cerita bab ini adalah..

“inilah cara yang sesuai untuk memilih pemimpin di zaman alaf baru ini..”

Aku kata:
Korang jangan buat statement yang boleh batalkan ayat quran.., nak masuk neraka ke?

“dalam keadaan sekarang, kita terpaksa guna system demokrasi ini”..

Aku kata:
Siapa paksa engkau? Hebat sangatkah yang memaksa..
Aku tengok nak lantik ketua usrah pun guna sisitem majority, nak lantik pengerusi masjid guna system majority? siapa paksa korang?

Korang semua ni mabuk kuasa dan mabuk harta, bila dah mabuk, akal sudah hilang arah.,
Lalu tafsir quran suka hati sajer asal halal, harta-tahta- wanita, tak ke hampeh!!

err aku pun ‘mabuk’ gak..

Oleh kerana aku ‘mabuk’, maka aku tak payahlah nak quote al quran hadith macam korang, sebab aku tak layak.., aku tak pandai cam korang,

Cuma aku boleh sikit-sikit bersyair..

Terimalah syair dari aku.. yang bertajuk ‘Mabuk’!!

Sepuluh..
Sembilan katamu satu pun tak boleh pakai

Sepuluh
sembilan janjimu satu pun tak boleh pegang
Dunia dan apa isinya
Hanya kau yang punya
Segala-gala kau dah ada
Tak cukup kau masih minta tambah

Mabuk Engkau mabuk

Mabuk nama (harta)
mabuk cinta (wanita)
mabuk kuasa (tahta)

(maaf, aku ikut rentak Tam spider..oh)

Ok, dah! Dah! Jangan melalut dan merepek lagi,

Sebab korang dah email dan tanya bagaimana nak pilih ketua dalam islam?, jangan aku hanya pandai kondem sahaja, silalah aku bagi jalan keluar..

Baiklah, sebab korang sudi baca blog aku, aku akan tulis tentang bagaimana nak pilih pemimpin dalam islam..

InsyAllah..

BAGAIMANA NAK MENGUNDI?

Pertama, dalam islam: apa-apa keputusanpun di buat dengan mesyuarat, nabi dah ajar sahabat bermusyuarat, dalam quran ada surah khas tentang mesyuarat, dan banyak hadith Nabi yang cerita kelebihan mesyuarat.

(rujuk hadith-cari sendiri dalam usrah kamu)

Dan mesyuarat pula ada tertib dia, ada adab dia, tak boleh guna cara yahudi, dalam mesyuarat keputusan amir adalah muktamad, dan keputusan mestilah berdasarkan Fatwa dan Takwa, bukan berdasarkan majority dan minority..

Dalam mesyuarat tak boleh tekankan hujah kecuali amir izinkan.
Dalam mesyurat tak boleh potong cakap orang, kena minta izin amir dulu.(macam dalam mahkamah, mintak izin yang arif)
Dalam mesyuarat tak boleh hina hujah orang lain.

Dan Amir kena buat keputusan mengikut kekuatan jemaah, bukan dengan jazbah(semangat) amir atau sorang dua sahaja..

Bila amir buat keputusan, tak boleh komplen, kerana segala yang berlaku adalah dalam takdir Allah.(rukun iman yang ke 6)
Sekiranya Amir terima cadangan kita, kena istigfar, takut jadi fitnah pada ugama..
Sekiranya Amir tolak cadangan kita, kena bersyukur, sudah selamat kita dari fitnah ugama..

(banyak lagi adab, sila rujuk ustaz kamu dalam usrah)

Tapi hari ini aku joint mensyuarat so call Islamic, ada ustaz bergaji dan penceramah berbayar, bila mesyuarat nak tegakkan islam, tapi mesyuarat tak ikut tertib islam, siapa pandai cakap dialah ke depan, sering ada yang tekan hujah dan hina hujah orang lain, potong cakap dah biasa terjadi, kadang kadang bila tak setuju dengan cadangan orang lain boleh pulak serang peribadi, rambut botak-hidung kemik- perut buncit menjadi bahan lawak, hampeh betul!

Dan akhir sekali bila buat keputusan guna cara angkat tangan, kira dan hintung, last! majority menang, tak ikut islam pulak… apa lagi nak di kata.?

Bila keputusan di buat, yang di hina dan di tolak cadangan akan cakap siang pandang-pandang, cakap malam dengar-dengar, bila keputusan itu bagi emej buruk maka yang ini tadi, akan melompat gembira dan ejek balik, "itulah kamu dulu aku dah cakap"… "kalaulah kamu ikut taklah jadi bodoh camni," itu ini begitu begini!!

Tapi jika yang bagi cadangan itu tengok kesan yang berjaya, mulalah perasan bagus, saya dah berjaya buat rakyat percaya dengan kita, saya dah berjaya buat orang boikot piliharaya.. saya dah berjaya buat oarng takut dengan kita, saya dah berjaya buat itu-ini , bla-bla-bla…., lepas tu tulis dalam suratkhabar kabaikkan saya walaupun sebesar zarah, dan tulis keburukkan musuh walaupun sebesar zarah, hampeh segalanya!!!

Ok stop, kena serius sikit..

Baiklah, kes study, cuba korang bayangkan korang duduk dalam satu kampong dan satu hari ketua kampong telah mati terbakar ketika membakar bendera, sekarang, bagaimana nak lantik seorang ketua baru?, apa yang perlu saya buat…?

Adakah perlu saya buat pilihanraya kecil?, panggil semua orang kampong dan undi-kira, banyak menang, sikit kalah?

Begitu?

Bagaimana cara islam?

Aku akan tulis di bawah, tapi aku tak boleh declare ini adalah cara islam kerana aku jahil dan biar ustaz ulamak yang tentukan.., aku kongsi sikit ilmu yang di pelajari dalam bab nak pilih pemimpin.., insyAllah.

1) Keputusan ikut majlis Syura.
Macam aku cakap di atas, biar majlis syura yang buat keputusan siapa ketua kita, dan ahli syura ini akan bermusyuarat ikut cara islam, keputusan berdasarkan fatwa dan takwa.

2) Kenal pasti Ciri-ciri Pemimpin.
Sebagai rakyat kita tentu kenal beberapa individu yang layak jadi pemimpin, kita beri satu nama atau lebih orang yang layak kepada ahli syura.

Kalau kat kampong tadi, lepas solat jumma'at, syura akan minta setiap ahli jemaah masjid bagi dua (2 nama ni contoh, nak mintak lebihpun boleh) nama orang yang di fikirkan layak jadi pemimpin.. maka korang boleh tulis atas kertas dua nama orang yang korang rasa layak jadi pemimpin…, maka calon pemimpin telah menjadi luas…, itu yang terbaik, semoga orang bertaqwa dapat menjadi pemerintah kita..

Berikut adalah beberapa syarat pemimpin.

i) Orang itu tidak tinggal solat berjemaah.
ii) Orang itu ada ciri takwa.
iii) Sudah berkahwin.
iv) Lebih ilmu ugama
v) Mendahului ugama dalam urusan dunia dan keluarga.
vi) Bersifat menyatukan
vii) Boleh bekerjasama dan bertolak angsur.
viii) Bersifat memafkan dan mengaku bersalah.
ix) Bersifat menolak pangkat.
x) Taat keputusan mesyuarat
xi) Dan lain-lain.

3) Ikhlas.
Maksud ikhlas di sini adalah, jangan pilik kawan kita jadi pemimpin sekiranya kawan kita tiada sifat di atas, tapi pilihlah musuh kita jadi pemimpin sekiranya beliau ada sifat di atas.
Ini banyak berlaku dalam dunia politik kerana kita ada kepentingan peribadi lalu pilih kawan kita jadi wakil rakyat, walaupun kita tahu beliau tak layak, tak ke hampeh? tidak ikhlas di situ bukan? Apa lagi nak di kata?

4)Jangan Kempen.
Bila dah tulis nama dalam kertas tadi, jangan pulak kempen orang lain tulis nama calon kegemaran korang, dan jangan kondem nama yang orang lain cadangkan.., bila dah kempen maka banyak berlaku kesilapan dam dosa, pertama korang akan cerita kelebihan makhluk, (syirik) dan kedua, korang akan hina keburukkan makhluk, (menolak takdir) maka diam diam sahaja, Allah Maha Mengetahui.

5)Undi anda adalah rahsia.
Jangan tanya orang lain, siapa nama calon pilihan mereka, dan jangan bagitahu orang lain nama calon pilihan korang, semuanya rahsia, lipat kertas dan bagi pada syura, tak perlu tulis nama, IC atau warnakan ibu jari, tak perlu!!! Dan seandainya malaikat dalam kubur tanya siapa yang korang namakan, pun kalau boleh jangan bagitahu, cakap, syura tak izinkan korang bagitahu..

6)Bertawajjuhlah kepada Allah.
Bila Syura dan dapat semua nama, maka di sini akan berlaku konsep kebarangkalian, penaklukan mantic dan keboleh ulangan, (apa aku cakap ni)

Berbeza jika aku bagi korang 3 nama dan semua rakyat undi maka jadi macam system yahudi, tapi bila syura bagi korang peluang untuk namakan siapa sahaja dua nama yang korang rasa layak jadi ketua kampong, maka yang menonjol kebaikkannya selama ini akan timbul dalam pilihan korang secara senyap-senyap, dan syura akan pergi jumpa orang ini secara tak rasmi untuk tujuan saling kenal- mengenal..

Akhirnya dah tentu syura akan mesyuarat di antara beberapa nama yang menonjol dan pada masa tu korang semua akan solat hajat dan bila keputusan di umumkan, maka redhalah Hamka menjadi ketua kampong korang misalnya..hihihi

Yang di lantik tak boleh menolak lagi kerana itu adalah keputusan mesyuarat.., jangan anggap pangkat itu jawatan, tapi anggaplah sebagai amanah..

Dan itu baru di peringkat kampong, peringkat daerah gunakan kaedah yang sama, nama-nama ketua kampong pula menjadi pilihan, peringkat negeripun begitu.., insyAllah.

Ketika nabi Wafat, ada beberapa nama telah di sebut sebagai pengannti Nabi, akhirnya yang tinggal adalah saidina umar RA dan Abu Bakar Ra.

Apabila syura bertanya kepada saidina Umar siapa yang patut jadi ketua? Jawab umar pilihlah abu bakar, dan bila di tanya kepada Abu Bakar, maka Abu Bakar pula menjawab, pilihlah umar.

Akhirnya keputusan mesyurat berdasarkan Fatwa dan takwa melantik Abu Bakar dengan hujjah, Abu Bakar Ra pernah menjadi imam dan nabi Muhammad SAW menjadi makmumnya..

Abu Bakar pada mulanya menolak, tapi akhirnya menerima kerana taat keputusan mesyurat.

Ketika Abu Bakar RA menjadi pemimpin, sebelum wafat terus melantik Umar menjadi pemimpin, ini lagi satu kaedah yang senang, tak payah mesyuarat kerana Abu Bakar sendiri sudah menjadi seorang amir, taat amir, taat nabi, taat nabi taat Allah..

Dan ketika Umar RA menjadi pemimpin pula, sebelum wafat telah beri dua nama kepada Ahli syura untuk di lantik pengganti beliau, iaitu Saidina Usman dan Saidina Ali.

Dari keputusan Syura, saidina Usman telah di lantik menjadi pemimpin seterusnya, berkata Umar RA selepas mendengar keputusan mesyuarat, pancung kepala siapa yang tidak setuju dengan keputusan ini..

Dan setiap pemimpin islam akan memerintah sampai jadi mayat, bukan satu penggal, atau hanya 5 tahun, kerana bila memerintah hanya 5 tahun, tahun ke 3 dan ke empat hati sudah gelisah, risau fikir tentang bagaimana nak kekalkan kerusi untuk 5 tahun akan datang, bagiamana nak jatuhkan pihak lawan? Lalu kerajaan akn hilang fokus, dan mungkinakan berlaku perkara yang jelek, sampai sanggup rasuah, tipu, sabotaj, caci pihak lawan dan sebagainya.., kan susah tu?

Aku cadangakan biarlah XXX  memerintah Malaysia sampai mati, XXX tak payah risau nak pertahankan kerusi, tak payah habis masa nak mesyuarat kekalkan kerusi, terus sahaja berbakti kepada Rakyat.., pembakangpun takde peluang nak memerintah, tak perlu merusuh lagi, pembakang boleh banyakkan ibadat, sekiranya XXX buat salah, Allahkan ada? Nyawa XXX di tangan Allah, kenapa korang nak risau? Bila korang sangka baik dengan pemimpin, maka Allah akan hantar malaikat untuk betulkan pemimpin, tapi bila korang sangka buruk dengan pemimpin, maka Allah akan biarkan pemimpin bertindak zalim mengikut sangkaan korang..

Bila rakyat betul, Allah akan lantik pemimpin yang betul, hari ini masjid masih banyak yang kosong, kat kelantanpun sama, jangan harap kerajaan islam dapat memerintah dunia sedangkan masjid banyak yang kosong…

Bulan posa nanti, yang biasa solat magrib berjemaahpun ada yang tak datang masjid dah, solat zohorpun tak pergi sebab penat tidur, solat asar tak pergi sebab sibuk beli kuih di pasar ramadhan, solat isyak dan subuh tak pergi sebab kekenyangan!!

Semoga aku dan korang semua tetap dapat istiqamah solat di masjid sampai jadi mayat..
Janganlah kerana satu fardu(puasa) datang, maka kita tertinggal fardu yang lain (solat berjemaah)

Dah lama membebel, rupa-rupanya dah nak habis sya’ban, esok dah nak puasa, aku mintak maaf banyak-banyak kat korang jika ada salah silap sini sana..

Aku insan yang hina, banyak dosa, dan aku tak nak tambah dosa kepada pemimpin..

Err, aku juga pencari damai abadi

: )


Sekian..

Ps:, Orang layak di kejar pengkat, orang yang tidak layak, mabuk mengejar pangkat..
tak ke mana kita semua kerana kita akan berjumpa akhiranya dengan Peramai ahli kubur, pengusir kelezatan, pemutus keinginan, pemisah jemaah dan yang meramaikan mayat...

(selamat berpuasa)

68 comments:

Anonymous said...

(menulis stail hamka)

SELALUNYA MANUSIA KALAU HANTAR BAB AGAMA SEMUA ORG BUAT BUAT TAK PANDANG ATAU TAK NAMPAK....oh selamatkan dirimu sebelum bertukar menjadi mayat yang bertragedi.dan INGATLAH SATU PENYESALAN AKAN BERMULA BILA KITA DIALAM KUBUR. dan sesungguhnya ahli kubur hanya minta pada Allah hanya ingin masa walaupun sesaat untuk kedunia HANYA KERNA MASA.(oh sesungguhnya azab Allah amat sakit yang tidak terperi bagi org yang engkar)

Ps:selalunya Allah memang dah beri kita keinsafan cuma kita tak kekalkan...(maka azab kubur menanti anda... jadikan lah diri anda mayat yang diredhai Allah jangan biarkan nafsu anda dicontrol oleh syaitan)

wahai sahabatku semua.... ingatlah tuhanmu iaitu Allah yang maha pengasih dan maha penyayang (dengan solat dan mencegah kemungkaran DAN sentiasalah menyampaikan kebenaran dengan sabar)

setan kata:
tunggulah dah jadi baik.. baru leh ajak org lain kejalan Allah...

tunggulah kaya baru boleh sedekah...

oh ho... jangan dengar cakap setan... semua tu sesat.... dan dia nak sesatkan kamu...

ikut nabi cakap:

sampaikan lah kebenaran walaupun satu ayat.

sedekah lah kamu walaupun satu dirham kalau nak kaya.

Nota:setiap org mesti ada penyedar atas kehendak Allah walaupun kita disedarkan dengan seseorang yang baru masuk islam semalam... dan cuma syaitan je yang benci ditegur.... dengan ungkapan "OH KAU TAK LAYAK TEGUR AKU" ahaks.... jangan lah terpedaya bang.... bahaya... kerna Allah dah bagi akal untuk melihat apa itu islam.... dan saling berpesan pesan tentang kebenaran dengan sabar.



Wahai Muslimin dan Muslimat…BERINGATLAH!!

Hari qiamat sudah semakin hampir….. tanda-tanda qiamat sudah banyak berlaku, baik tanda-tanda kecil mahupun yang besar. Tetapi masih ramai di kalangan kita umat Islam masih tidak sedar. Ini tidak lain kerana kita sudah meninggalkan al-Quran dan sunnah Nabi Muhammad SAW. Yg dilihat hanyalah rukun Islam yg 5 dan rukun Iman yg 6….tidak lebih daripada itu.

Wahai Muslimin Muslimat !!

Sudahkah kalian membaca akhbar pada hari ini?! Sudahkah kalian melihat berita perdana semalam & hari ini (baik apa jua salurannya)? Tidak takutkah kalian dengan apa yang sedang berlaku?? Sepatutnya kita sebagai Muslim tidak harus terkejut dengan apa yang berlaku kerana Rasulullah SAW telah pun memberitahu kpd kita secara detail apa yang nak berlaku di akhir zaman sebelum hari qiamat…. Cuma kita yang tak mahu membaca hadis-hadisnya. MUKA TAK MALU!! Dabik dada saja mengaku sebagai Muslim, tapi HAMPEH…

Bacalah hadis-hadis Nabi yang telah disampaikan lebih 1400 tahun ini dan buatlah persiapan untuknya…

JANGAN TUNGGU LAGI. AJAL DATANG SEKELIP MATA.

Sabda Rasulullah SAW:

“Sesungguhnya ada sebahagian daripada umatku yang akan meminum arak dan mereka menamakannya dengan nama yang lain(bukan arak). (Mereka meminumnya) sambil dialunkan dengan bunyi muzik dan suara artis-artis. Allah SWT akan menenggelamkan mereka ke dalam bumi (dengan gempa bumi) dan akan menjadikan mereka seperti kera dan babi (setelah mati)”.

(Hadis Riwayat Ibnu Majjah)

Drpd Anas bin Malik ra, Rasulullah SAW bersabda:

“Sesungguhnya di antara tanda-tanda telah hampirnya hari Qiamat itu, berlaku banyak kematian manusia secara mendadak” (Hadis riwayat Thabrani)

Drpd Abu Hurairah ra, Rasulullah SAW bersabda:

“Tidak akan datang hari qiamat sehinggalah berlakunya banyak gempa bumi” (Hadis Riwayat Bukhari)

Rasulullah SAW bersabda:

“Sebelum berlakunya hari qiamat, akan terdapatnya kematian yang amat menakutkan dan kemudian dari itu berlakulah tahun-tahun gempa bumi”

(Hadis riwayat Ahmad)

Daripada Ali bin Abi Thalib ra, Rasulullah SAW bersabda:

“Apabila umatku telah membuat 15 perkara, maka BALA pasti akan turun kepada mereka, iaitu:

Apabila harta negara hanya beredar di kalangan orang tertentu sahaja
Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan
Zakat dijadikan hutang
Suami menurut kehendak isteri (dalam perkara bertentangan syariat)
Anak derhaka terhadap ibunya
Akan tetapi (anak tadi) sangat baik terhadap kawan-kawannya.
Ia (anak) suka menjauhkan diri daripada ayahnya
Suara sudah ditinggikan di dalam masjid.
Yang menjadi ketua sesuatu kaum adalah orang yang paling hina di antara mereka.
Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya.
Arak sudah diminum secara berleluasa.
Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)
Para artis-artis disanjung-sanjung.
Muzik banyak dimainkan/didendangkan.
Generasi akhir umat ini akan melaknat generasi pertama (para sahabat terdahulu).


Maka pada ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau GEMPA BUMI ataupun mereka akan dirubah menjadi makhluk lain”

(Hadis Riwayat At-Tirmidzi)

Wahai Muslimin Muslimat…. APA LAGI YG ANDA TUNGGU??!! BERINGATLAH!!

KEMBALILAH KEPADA ISLAM….JANGAN LAGI NAK BERDOLAK-DALIH!

Janganlah kalian SOMBONG & EGO terhadap ALLAH!! Sedarlah diri kalian!!

Adakah kalian ingin menunggu maut datang di hadapan anda baru nak bertaubat?? Sampai bilakah anda nak TUNGGU & TUNGGU, NANTI & NANTI, TANGGUH & TANGGUH untuk berubah dan membuat persediaan diri?? Adakah anda tahu bila anda akan MATI?? Adakah anda boleh jamin yg anda akan hidup sehingga ke akhir hari ini??

Kalian yang tidak solat, TUNAIKANLAH SOLAT.

Kalian yang tidak menutup aurat, atau menutup sebahagian tetapi membuka sebahagian yang lain, atau yang memakai baju nampak pusat, seluar dalam, baju dalam (laknat Allah dan RasulNya ke atas mereka), BERTAUBATLAH!!

TUTUPLAH AURATMU DENGAN SEMPURNA!!

HENTIKANLAH SEGALA BENTUK MAKSIAT!!


Hentikanlah mendengar muzik-muzik yang melalaikan!!

Tunaikanlah zakat dan haji bagi yang berkemampuan.

Tunaikanlah kewajipan kalian sebagai MUSLIM & PENDAKWAH…apa yang kalian dah buat??

Di manakah AKHLAK & ADAB ANDA SEBAGAI MUSLIM? Mengaku saja diri kalian sebagai Muslim….memang muka tak malu!!

Bagi PARA PEMERINTAH MUSLIM!! DI MANAKAH KEWAJIBAN ANDA UNTUK MENDAULATKAN UNDANG-UNDANG ISLAM & KHILAFAH ISLAM?? Sampai bila anda nak TUNGGU?? DI MANAKAH AMAR MAKRUF & NAHI MUNGKAR?? Sampai hati kalian biarkan RAKYAT TERUS-MENERUS BERGELUMANG DGN DOSA & MAKSIAT!! Sampai hati kalian biarkan RAKYAT MENJADI AHLI NERAKA!! Apa yang kalian dah buat??!!

Bagi para Muslimin…DI MANAKAH SOLAT BERJEMAAH ANDA DI MASJID-MASJID dan SURAU-SURAU….Adakah kalian masih terus nak jadi MUSLIM yang TAK GUNA & MEMENTINGKAN DIRI SENDIRI??

Bagi para suami, para bapa, para isteri, para ibu….DIDIKLAH ANAK-ANAK KALIAN!! Kalian diberi amanah untuk menjaga dan mendidik, BUKAN SEKADAR MEMBUAT & MENTERNAK anak-anak!! Jadikanlah mereka sebagai anak yang SOLEH & SOLEHAH. Pada masa yang sama, KALIAN JUGA WAJIB MENUNJUKKAN CONTOH pada mereka sebagai MUSLIM, bukan sekadar menghantar mereka ke sekolah agama. Amalkanlah ISLAM 100%, bermula dr rumah.

TOLONG, TOLONG & TOLONG SEBARKAN KERANA ALLAH...WAJIB... DAN TOLONG SEBARKAN SEBELUM DIRIMU(JASAD) BERTUKAR MENJADI MAYAT.(MATI)

INGAT SIKSAAN KUBUR TU AMAT SAKIT YANG TIDAK TERPERI.. BAGI ORG YANG MELALAIKAN TANGGUNGJAWAB.

INI SEMUA BUKAN UGUTAN ATAU COBAAN... INI BETUL BETUL(pinjam ayat p.ramlee) YANG MANA SEMUA TELAH TERCATAT DIDALAM QURAN.

Ps: jangan lah sekadar menyebarkan sahaja... tapi ikutilah ajaran islam yang sebenar.tidakkah kamu terasa apa apa pada diri kamu setelah membaca ini.... maka jika kamu dah tahu kebenaran dan tidak mengikutinya dan mengekalkan keinsafannya... maka tunggulah azab Allah. pada masa itu baru lah manusia sedar dan berkata "Ya Allah apalah nasib aku.. kenapa aku kena dugaan sebegini"

Nota: penyesalan yang paling nyata adalah... apabila jasad bertukar menjadi mayat.

Cool said...

Everything make sense now..

Anonymous said...

INSAF....INSAF...

AKU MALU DENGAN AMALAN KU YG SEDIKIT...
AKU MENYESAL DGN ILMU KU YG CETEK...
AKU TAKUT DENGAN AZAB MU YG PERIT...
INSAF...INSAF...

wynn said...

selamat berpose suma ^_^

Anonymous said...

Undilah dengan bijaksana,(bijak disana-akhirat, bukan bijak disini) minta petunjuk dari Allah..macam nak pilih calon isteri la kot...

Sambil mengundi ubahlah diri menjadi lebih baik supaya diberi pemimpin yang lebih baik.

Abdul Hadi Bin Alias said...

ilmu sikit susah nak berhujah. kan? tambah ilmu dulu

Abu S.H said...
This comment has been removed by the author.
Azlan Zed said...

bro, tetiba aku check email, ada entry superman hang. hehe. dah jadi bahan forward ek?

Anonymous said...

Bro

Aku tak nafikan apa yang ko cakap memang sangat betul!

Sistem yang terbaik untuk pilih pemimpin adalah Syura. Tiada hujah lagi untuk menidakkannya.

Sistem Politik Islam adalah sebersih dan sesuci Islam itu sendiri. Manusia yang tidak fahamlah yang bertindak membuatkannya kelihatan kotor.



Cuma aku ada beberapa soalan:

Dalam keadaan sekarang, nak pilih pemimpin sebenar yang ikut list ko seperti di bawah

i) Orang itu tidak tinggal solat berjemaah.
ii) Orang itu ada ciri takwa.
iii) Sudah berkahwin.
iv) Lebih ilmu ugama
v) Mendahului ugama dalam urusan dunia dan keluarga.
vi) Bersifat menyatukan
vii) Boleh bekerjasama dan bertolak angsur.
viii) Bersifat memafkan dan mengaku bersalah.
ix) Bersifat menolak pangkat.
x) Taat keputusan mesyuarat
xi) Dan lain-lain.


macamana nak gunakan syura untuk pilih pemimpin negara sekarang? Dalam keadaan orang Islam sendiri taknak menerima sistem Islam apatahlagi orang bukan Islam.

Adakah kita nak kena tunggu biar sistem syura ni boleh diterima pakai oleh semua (supaya tak timbul pemberontakan oleh orang yang tak puashati dan tak faham sistem syura), baru nak lantik pemimpin yang betul2 ada ciri di atas?

Sementara nak tunggu sistem syura boleh dilaksanakan dalam keadaan masyarakat sekarang yang jauh dari Islam, bolehkah kita redha dengan pemimpin yang tiada sifat2 yang ko bagi tersebut?

Redha dengan seorang yang ada ciri dayus menjadi pemimpin? Ooopps! Aku bukan nak mengumpat! Aku tak kata siapa dayus, aku kata ada sesetengah orang yang mempunyai ciri-ciri lelaki dayus seperti diterangkan ulama':

Jika kita melihat tafsiran oleh para ulama berkenaan istilah Dayus, ia adalah seperti berikut :-
هو الذي لا يغار على أهله
Ertinya : "seseorang yang tidak ada perasaan cemburu (kerana iman) terhadap ahlinya (isteri dan anak-anaknya) (An-Nihayah,2/147 ; Lisan al-Arab, 2/150)


Imam Al-‘Aini pula berkata : "Cemburu lawannya dayus" ( Umdatul Qari, 18/228 )


Berkata pula An-Nuhas :
قال النحاس هو أن يحمي الرجل زوجته وغيرها من قرابته ويمنع أن يدخل عليهن أو يراهن غير ذي محرم
Ertinya : cemburu ( iaitu lawan kepada dayus ) adalah seorang lelaki itu melindungi isterinya dan kaum kerabatnya dari ditemui dan dilihat (auratnya) oleh lelaki bukan mahram " (Tuhfatul Ahwazi, 9/357)


Disebut dalam kitab Faidhul Qadir :
فكأن الديوث ذلل حتى رأى المنكر بأهله فلا يغيره
Ertinya : Seolah-olah takrif dayus itu membawa erti kehinaan (kepada si lelaki) sehingga apabila ia melihat kemungkaran (dilakukan) oleh isteri dan ahli keluarganya ia tidak mengubahnya" ( Faidhul Qadir, 3/327 )


Imam Az-Zahabi pula berkata :-
فمن كان يظن بأهله الفاحشة ويتغافل لمحبته فيها فهو دون من يعرس عليها ولا خير فيمن لا غيرة فيه
Ertinya : Dayus adalah sesiapa yang menyangka ( atau mendapat tanda) bahawa isterinya melakukan perkara keji ( seperti zina atau maksiat) maka ia mengabaikannya kerana CINTAnya kepada isterinya , maka tiada kebaikan untuknya dan tanda tiada kecemburuan ( yang diperlukan oleh Islam) dalam dirinya" ( Al-Kabair, 1/62 )


Imam Ibn Qayyim pula berkata :-
قال ابن القيم وذكر الديوث في هذا وما قبله يدل على أن أصل الدين الغيرة من لا غيرة له لا دين له فالغيرة تحمي القلب فتحمى له الجوارح فترفع السوء والفواحش وعدمها يميت القلب فتموت الجوارح فلا يبقى عندها دفع البتة
Ertinya : Sesungguhnya asal dalam agama adalah perlunya rasa ambil berat (protective) atau kecemburuan ( terhadap ahli keluarga) , dan barangsiapa yang tiada perasaan ini maka itulah tanda tiada agama dalam dirinya, kerana perasaan cemburu ini menjaga hati dan menjaga anggota sehingga terjauh dari kejahatan dan perkara keji, tanpanya hati akan mati maka matilah juga sensitiviti anggota ( terhadap perkara haram), sehingga menyebabkan tiadanya kekuatan untuk menolak kejahatan dan menghindarkannya sama sekali.

Ulama' Islam juga bersetuju untuk mengkategorikan dayus ini dalam bab dosa besar, sehingga disebutkan dalam satu athar :
لَعَنَ اللَّهُ الدَّيُّوثَ ( وَاللَّعْنُ مِنْ عَلَامَاتِ الْكَبِيرَةِ فَلِهَذَا وَجَبَ الْفِرَاقُ وَحَرُمَتْ الْعِشْرَةُ)
Ertinya : Allah telah melaknat lelaki dayus ( laknat bermakna ia adalah dosa besar dan kerana itu wajiblah dipisahkan suami itu dari isterinya dan diharamkan bergaul dengannya) (Matalib uli nuha, 5/320 )

Walaupun ia bukanlah satu fatwa yang terpakai secara meluas, tetapi ia cukup untuk menunjukkan betapa tegasnya sebahagian ulama dalam hal kedayusan lelaki ini.

Petikan ini pula menunjukkan lebih dahsyatnya takrifan para ulama tentang erti dayus dan istilah yang hampir dengannya :
والقواد عند العامة السمسار في الزنى
Ertinya : Al-Qawwad ( salah satu istilah yang disama ertikan dengan dayus) di sisi umum ulama adalah broker kepada zina" (Manar as-sabil, 2/340 , rawdhatul tolibin, 8/186 )

Imam Az-Zahabi menerangkan lagi berkenaan perihal dayus dengan katanya :-
الديوث وهو الذي يعلم بالفاحشة في أهله ويسكت ولا يغار وورد أيضا أن من وضع يده على امرأة لا تحل له بشهوة
Ertinya : Dayus, iaitu lelaki yang mengetahui perkara keji dilakukan oleh ahlinya dan ia sekadar senyap dan tiada rasa cemburu ( atau ingin bertindak), dan termasuk juga ertinya adalah sesiapa yang meletakkan tangannya kepada seorang wanita yang tidak halal baginya dengan syahwat" (Al-kabair, 1/45 )


Adakah kita nak redha dengan pemimpin dan kumpulan yang terang2 menghina hukum Allah, hanya kerana tiada sistem Syura? TIDAAAKKK!!

So macamana nak zahirkan protes kita terhadap pemimpin yang sebegini dalam keadaan sekarang yang tidak menggunapakai sistem syura?

Harap bro jawab persoalan yang sedang membelit pemikiran aku ni..

Maaf, aku tak redha seorang yang menepati ciri2 dayus seperti yang diterangkan oleh ulama' (membiarkan isteri membuka aurat di hadapan khalayak ramai) menjadi pemimpin aku sebab nanti di akhirat aku akan dibangkitkan bersama pemimpin aku so aku taknak dibangkitkan bersama orang yang mempunyai ciri-ciri dayus!

Anonymous said...

Note: Aku tak cakap encik A atau Encik B Dayus..

Aku cakap ada setengah pemimpin yang MEMPUNYAI CIRI2 DAYUS berdasarkan penerangan ulama'.... Dia dayus atau tidak, Allah jualah yang berhak tentukan


Wallahua'lam

Anonymous said...

brother...brother..

ko belum paham...
hamka tak suruh sapa2 jadik dayus..

ko baca lah balik....
hamka kata, kumpulan yang nak guna politik yahudi utk tukar kepimpinan supaya jadi ISLAM, tak gunakan sistem syura dalam kumpulan itu sendiri...

ada lah nama majlis syura...
tapi setakat NAMA je...prosess, sistem, cara kerja...
SAMAAAA je dgn kumpulan yang satu lagi tu..
peringkat dalaman pun tak leh nak buat, nak buat peringkat kebangsaan..

payah lah anak percaya dengan kumpulan tu..

cuba pahamkan point tu dulu...

baru cerita pasal dayus

Anonymous said...

Abu Indah,

Aku paham point tu. Itu memang kelemahan mereka. Tak dapat dinafikan. Memang perlu buat sistem Syura dan mereka perlu start dengan diri sendiri dulu.

Aku cuma nak nyatakan bahawa aku takkan gunakan alasan ketiadaan sistem syura untuk meminta pemimpin yang ada ciri dayus terus menjadi pemimpin sampai dia mati. Aku tak redha hidup dalam keadaan berpemimpinkan seorang yang ada ciri dayus. Itu baru cakap pasal ciri dayus, tak cakap lagi pasal ciri2 lain.

Dalam Islam ada sistem Syura yang dianggotai oleh Ahlul Hilli Wal 'Aqdi. Mereka inilah yang bertanggungjawab memilih pemimpin, penilaian berdasarkan ilmu dan pengalaman. Tapi ko rasa, pemimpin yang ada sekarang ni akan dipilih oleh mereka atau tidak jika ada sistem syura?

Aku masih compius, macamana nak lantik pemimpin NEGARA melalui sistem syura dalam KEADAAN SEKARANG? Keadaan di mana Islam dianggap lemah.. Nak tahu jawapan? Rujuk Fiqh Siyasah karangan Dr Yusof Al Qaradhawi.

Oh! DIa seorang ulama' politik. Tak boleh pakai...

Habis, siapa yang korang nak dengar? Yang boleh korang pakai?

"Ulama' Politik" yg korang cakap tu, dia guna ilmu mendalam atau guna logik akal yang berasarkan seciput ilmu untuk keluarkan pendapat macam korang?

Aku lebih rela mendengar pendapat ulama' yang FAKIH dan THIQAH daripada orang berlagak ulamak yang HAMPEH...

Anonymous said...

Baca ni... Apa Pendapat Dr Yusof Al Qaradhawi berkenaan Politik

Kalau tak paham, suruhlah ulama' korang yang TAK POLITIK tu translate..

السياسة عند الفقهاء

موقع القرضاوي/ 9-7-2007

دكتور يوسف القرضاوي

السياسة عند المالكية والشافعية

تضييق إمام الحرمين في السياسة

السياسة في الفقه الحنفيدور

ابن القيم في توضيح السياسة الشرعية

مرونة السياسة الشرعية وقابليتها للتطور

تعقيب عام على السياسة عند الفقهاء

تحدث فقهاء المذاهب المختلفة في كتبهم عن السياسة بمناسبات شتَّى، وخصوصًا عند حديثهم عن التعزير: وهو العقوبة غير المقدرة بالنص، وكان منهم المُوَسِّع في السياسة، والمُضَيِّق فيها. وسنحاول هنا بحث مسألة السياسة عند الفقهاء على اختلاف مذاهبهم، مع بيان حدود السياسة اليوم ومجالاتها.

السياسة عند المالكية والشافعية

ويبدو أن الشافعية كانوا هم المضيقين في هذا الجانب أكثر من غيرهم؛ لأنهم لا يقولون بالمصالح المرسلة. وإن كان الإمام شهاب الدِّين القرافي المالكي (ت 684هـ) يذكر في كتابه (تنقيح الفصول): أن كل فقهاء المذاهب قالوا بالمصالح. يقول رحمه الله: (وإذا افتقدت المذاهب وجدتهم إذا قاسوا أو جمعوا أو فرَّقوا بين المسألتين لا يطلبون شاهدًا بالاعتبار لذلك المعنى الذي جمعوا أو فرَّقوا، بل يكتفون بمطلق المناسبة، وهذا هو المصلحة المرسلة، فهي حينئذ في جميع المذاهب) [1].

وهذا هو التحقيق فالذي يطالع كتب المذاهب الأخرى يجد فيها عشرات ومئات من المسائل إنما يعللونها بتعليلات مصلحية، وإن كان الحنفية والحنابلة أكثر من الشافعية في ذلك.

ويذكر القرافي: أن إمام الحرمين -عبد الملك بن عبد الله الجويني (ت 478هـ)- قرَّر في كتابه المسمى بـ(الغياثي) أمورًا وجوَّزها وأفتى بها -والمالكية بعيدون عنها- وجسر عليها، وقالها للمصلحة المطلقة [2]، وكذلك الغزالي في (شفاء الغليل) مع أن الاثنين شديدا الإنكار علينا -يعني المالكية- في المصلحة المرسلة [3].

وإمام الحرمين والغزالي شافعيان، ولكن المعروف أن الغزالي في (المستصفى) يعتبر المصلحة من (الأصول الموهومة)، وأن شيخه إمام الحرمين يضيق في السياسة الشرعية، ولا يجيز أي زيادة على المنصوص عليه في العقوبات.

تضييق إمام الحرمين في السياسة

وقد نقل الأستاذ الدكتور عبد العظيم الديب -في مقدمة تحقيقه لكتاب (الغياثي)- ما يوضح موقف الإمام -رحمه الله- من قضية التوسع في التعزيرات، كما أجازه آخرون باسم السياسة للردع والزجر. وكان مما نقله عنه قوله: (ومما يتعين الاعتناء به الآن، وهو مقصود الفصل: أن أبناء الزمان ذهبوا إلى أن مناصب السلطنة والولاية لا تَسْتَدُّ (من السداد) إلا على رأي مالك رضي الله عنه، وكان يرى الازدياد على مبالغ الحدود في التعزيرات، ويسوغ للوالي أن يقتل في التعزير، ونقل النقلة عنه أنه قال: للإمام أن يقتل ثلث الأمة في استصلاح ثلثيها [4]!

(وذهب بعض الجهلة -عن غِرة وغباوة- إلى أن ما جرى في صدر الإسلام من التخفيفات، كان سببها أنهم كانوا على قرب عهد بصفوة الإسلام، وكان يكفي في ردعهم التنبيه اليسير، والمقدار القريب من التعزير، وأما الآن فقد قست القلوب، وبعدت العهود، ووهنت العقود، وصار متشبث عامة الخَلق الرغبات والرهبات، فلو وقع الاقتصار على ما كان من العقوبات، لما استمرت السياسات) [5].

ويرد الجويني ذلك الرأي بعنف، ويدفعه بقوة قائلاً: (وهذا الفن قد يستهين به الأغبياء، وهو على الحقيقة تسبب إلى مضادة ما ابتُعِث به سيد الأنبياء) [6]. ويستمر في تسفيه هذا الرأي قائلاً: (وعلى الجملة من ظنَّ أن الشريعة تُتلقى من استصلاح العقلاء ومقتضى رأي الحكماء، فقد رد الشريعة، واتُّخذ كلامه هذا إلى رد الشرائع ذريعة) [7].

ويعود لتأكيد نفس المعنى، فيقول: (وهذه الفنون في رجم الظنون، ولو تسلطت على قواعد الدِّين، لاتخذ كل مَن يرجع إلى مُسكة من عقل فكره شرعًا، ولانتحاه ردعًا ومنعًا، فتنتهض هواجس النفوس حالَّة محل الوحي إلى الرسل، ثم يختلف ذلك باختلاف الأزمنة والأمكنة؛ فلا يبقى للشرع مستقر وثبات) [8].

ثم يبين السر في هذا الداء، فيقول: (هيهات هيهات. ثقل الاتِّباع على بعض بني الدهر؛ فرام أن يجعل عقله المعقول عن مدارك الرشاد في دين الله أساسًا، ولاستصوابه راسا، حتى ينفض مِذرَويه، ويلتفت في عطفيه اختيالاً وشماسًا. فإذن لا مزيد على ما ذكرناه في مبالغ التعزير) [9].

ثم يصرح بتفشي هذا الداء -مجاوزة الحد في العقوبات- في زمانه، ويجأر بالشكوى، وكأنه يعتذر عن إطالته في هذا الموضوع، فيقول: (وإنما أرخيت في هذا الفصل فضل زمامي، وجاوزت حد الاقتصاد في كلامي؛ لأني تخيلت انبثاث هذا الداء العضال في صدور الرجال) [10].

ويرى أن أصحاب السياسات لم يحيطوا فَهمًا بمحاسن الشريعة؛ ولذا يزعمون أن التعزير المحطوط عن الحدود لا يزع ولا يدفع، وأن هذا منهم جهل وسوء قصد. قال: (والذي يبديه أصحاب السياسات أن التعزير المحطوط عن الحد لا يزع ولا يدفع، وغايتهم أن يزيدوا على مواقف الشريعة، ويتعدّوها ليتوصلوا بزعمهم إلى أغراض رأوها في الإيالة... وإنما ينسل عن ضبط الشرع من لم يحط بمحاسنه، ولم يطلع على خفاياه ومكامنه، فلا يسبق إلى مكرمة سابق إلا ولو بحث عن الشريعة لألفاها أو خيرًا منها في وضع الشرع... فهذا مسلك السداد، ومنهج الرشاد والاقتصاد، وما عداه سرف ومجاوزة حد، وغلوٌّ وعتوٌّ) [11].

ولا يفوته في هذا المقام أن يقف في وجه رجال الأمن الذين (يرون ردع أصحاب التهم، قبل إلمامهم بالهنات والسيئات)، ويقول: (إن الشرع لا يرخص في ذلك) [12].

هذا هو رأي إمام الحرمين، في تشديده وتضييقه، وإن كان يخالف ما ذكره القرافي! وهو هنا يمثل فقه الشافعية، وكيف لا وهو الذي تشير إليه كتب المذهب بـ(الإمام) فإذا قالوا: قال الإمام، فليس غير إمام الحرمين.

وأما مذهب مالك، فقد نقل ابن فرحون في (تبصرة الحكام) عن القرافي قوله: إن التوسعة على الحكام في الأحكام السياسية ليس مخالفًا للشرع، بل تشهد له الأدلة، وتشهد له القواعد. ومن أهمها كثرة الفساد وانتشاره، والمصلحة المرسلة التي قال بها مالك وجمع من العلماء [13].

ولا ريب أن أخذ الإمام مالك بالمصلحة المرسلة، واشتهاره بها، وتوسُّعه فيها أكثر من غيره، يجعل له رخصة في مساحة أرحب في التفكير السياسي، والتصرف السياسي للأئمة والأمراء.

ولهذا نجد الإمام القرافي في كتابه (تنقيح الفصول) حين استدل على شرعية المصلحة المرسلة، اتخذ أمثلته وشواهده من تصرفات الصحابة، ولا سيما الخلفاء الراشدين، وأنهم عملوا أمورًا لمطلق المصلحة، لا لتقدم شاهد بالاعتبار، نحو كتابة أبي بكر للمصحف، ولم يتقدم فيه أمر ولا نظير، وولاية العهد من أبي بكر لعمر، ولم يتقدم فيها أمر ولا نظير، وكذلك ترك الخلافة شورى (بين ستة)، وتدوين الدواوين، وعمل السِّكة (النقود)، واتخاذ السجن، فعل ذلك عمر رضي الله عنه، وهدّ الأوقاف التي بإزاء مسجد رسول الله صلى الله عليه وسلم، والتوسعة بها في المسجد عند ضيقه، فعله عثمان رضي الله عنه [14]. وأيضًا ما فعله عمر من اتخاذ تاريخ خاص للمسلمين، إلى سائر (أَوَّلياته) التي عُرف بها.

ومثله جَمْع عثمان الناس على مصحف واحد وإحراق ما عداه، وتضمين عليّ للصناع المحترفين ما بأيديهم من أموال الناس، حتى يثبتوا أنها هلكت بغير إهمال ولا تعدٍّ منهم... إلخ. فهذه كلها من أعمال السياسة الشرعية للإمام أو الحاكم قام بها لمقتضى المصلحة للجماعة أو للأمة.

كل ما هو مطلوب هنا: ألا نصادم نصًّا مُحْكمًا من نصوص الشرع، ولا قاعدة مقطوعًا بها من قواعده. وربما كان أوسع المذاهب في ذلك مذهب الحنابلة، كما سنرى فيما ذكره الإمام ابن عقيل، وعلَّق عليه الإمام ابن القيم.

السياسة في الفقه الحنفي

وقد تكلم علماء المذهب الحنفي عن السياسة -أكثر ما تكلموا- عند حديثهم عن حد الزنى، وما ورد فيه من حديث نفي الزاني غير المحصن وتغريبه سنة عن بلده الذي حدثت فيه جريمة الزنى، فقد فسروا هذا التغريب: بأنه نوع من (السياسة) أو التعزير. فلا مانع أن يفعله الإمام أو القاضي النائب عنه للردع والتأديب إذا رأى في ذلك مصلحة، ولم يخشَ من ورائه فتنة. فهو من (السياسةالشرعية) المبرَّرة والمبنية على قواعد الشرع.

وهنا تعرض علماء المذهب بهذه المناسبة للكلام عن السياسة. وقد استوفى ذلك علاّمة المتأخرين ابن عابدين في حاشيته الشهيرة (رد المحتار على الدر المختار)، ونقل فيها عن القُهستانيّ قوله: (السياسة لا تختص بالزنى، بل تجوز في كل جناية، والرأي فيها إلى الإمام -على ما في (الكافي)- كقَتْل مبتدع يُتَوَهَم منه انتشار بدعته وإن لم يُحكم بكفره، كما في (التمهيد)، وهي مصدر: ساس الوالي الرعية: أَمرَهم ونهاهم، كما في (القاموس) وغيره، فالسياسة استصلاح الخَلق بإرشادهم إلى الطريق المُنَجِّي في الدنيا والآخرة، فهي من الأنبياء على الخاصة والعامة في ظاهرهم وباطنهم، ومن السلاطين والملوك على كل منهم في ظاهره لا غير، ومن العلماء ورثة الأنبياء على الخاصة في باطنهم لا غير، كما في (المفردات) [15]وغيرها) اهـ، ومثله في (الدر المنتقى) [16].

قلتُ -القائل ابن عابدين- وهذا تعريف للسياسة العامة الصادقة على جميع ما شرعه الله تعالى لعباده من الأحكام الشرعية، وتستعمل أخص من ذلك مما فيه زجر وتأديب ولو بالقتل، كما قالوا في اللوطي والسارق والخنَّاق: إذا تكرر منهم ذلك حلَّ قتلهم سياسة، وكما مر في المبتدع؛ ولذا عرَّفها بعضهم: بأنها تغليظ جناية لها حكم شرعي حسمًا لمادة الفساد، وقوله: لها حكم شرعي معناه: أنها داخلة تحت قواعد الشرع وإن لم يُنَصَّ عليها بخصوصها، فإن مدار الشريعة بعد قواعد الإيمان على حسم مواد الفساد لبقاء العالم. ولذا قال في (البحر) [17]: (وظاهر كلامهم أن السياسة هي فعل شيء من الحاكم لمصلحة يراها، وإن لم يَرِد بذلك الفعل دليل جزئي) اهـ وفي (حاشية مسكين) عن (الحموي): (السياسة شرع مُغَلَّظ، وهي نوعان: سياسة ظالمة، فالشريعة تحرمها، وسياسة عادلة تُخرج الحق من الظالم، وتدفع كثيرًا من المظالم. وتردع أهل الفساد، وتُوصِل إلى المقاصد الشرعية، فالشريعة توجب المصير إليها والاعتماد في إظهار الحق عليها، وهي باب واسع، فمن أراد تفصيلها فعليه بمراجعة كتاب (مُعين الحكام) للقاضي (علاء الدِّين الأسود الطرابلسي الحنفي)) اهـ.

قلتُ -القائل ابن عابدين- (والظاهر أن السياسة والتَّعزير مترادفان؛ ولذا عطفوا أحدهما على الآخر لبيان التفسير، كما وقع في (الهداية) و(الزيلعي) وغيرهما، بل اقتصر في (الجوهرة) على تسميته تعزيرًا، وسيأتي أن التعزير تأديب دون الحد، من العَزْر بمعنى الرَّد والردع، وأنه يكون بالضرب وغيره، ولا يلزم أن يكون بمقابلة معصية؛ ولذا يضرب ابن عشر سنين على الصلاة، وكذلك السياسة كما مر في نفي (عمر) لـ(نصر بن حجاج)، فإنه ورد أنه قال لـ(عمر): ما ذنبي يا أمير المؤمنين؟ فقال: لا ذنب لك، وإنما الذنب لي؛ حيث لا أطهر دار الهجرة منك [18]. فقد نفاه؛ لافتتان النساء به، وإن لم يكن بصنعه، فهو فِعلٌ لمصلحة، وهي قطع الافتتان بسببه في دار الهجرة التي هي من أشرف البقاع، ففيه رَد وردع عن منكر واجب الإزالة! وقالوا: إن التعزير موكول إلى رأي الإمام.

فقد ظهر لك بهذا أن باب التعزير هو المتكفل لأحكام السياسة، وسيأتي بيانه، وبه عُلِم أن فعل السياسة يكون من القاضي أيضًا، والتعبير بالإمام ليس للاحتراز عن القاضي، بل لكونه هو الأصل والقاضي نائب عنه في تنفيذ الأحكام) [19].

ويبدو من كلام فقهاء الحنفية: أن السياسة تتعلَّق بجانب العقوبات والتأديب لا تتعداه. ولذا قالوا: إن السياسة والتعزير مترادفان.

والذي أرجحه: أن السياسة أعم من التعزير، فهي تدخل في أكثر من مجال في شئون العادات والمعاملات: من الإدارة والاقتصاد والسلم والحرب والعلاقات الاجتماعية والدستورية والدولية وغيرها.

وسنرى أن تعريف الإمام ابن عقيل للسياسة أوسع وأوفى مما ذكره من ذكره من علماء الحنفية وغيرهم. فقد عرف السياسة بأنها: كل تصرف من ولي الأمر يكون الناس معه أقرب إلى الصلاح، وأبعد عن الفساد، وإن لم يأتِ به الشرع، بشرط ألا يخالف ما جاء به الشرع. وهو ما سنبحث عنه في ما يلي.

دور ابن القيم في توضيح السياسة الشرعية ؟

أني لم أجد من الفقهاء -في تاريخنا- من تكلم عن السياسة الشرعية وشرحها فأحسن شرحها، وكَشَف اللثام عن مفهومها، وبيَّن الفرق بين السياسة العادلة، والسياسة الظالمة، وأن الأولى إنما هي جزء من الشريعة، وليست خارجة عنها، ولا قسيمًا لها، مثل الإمام ابن القيم (ت751هـ) رحمه الله، في كتابين من كتبه: (إعلام الموقعين) و(الطُّرق الحُكمية). ويحسن بنا أن ننقل كلامه هنا لما فيه من قوة الحجة، ونصاعة البيان، المؤيد بالبرهان.

يقول رحمه الله في (الطُّرق الحُكمية) مُعلِّقًا على ما قاله الإمام الحنبلي أبو الوفا ابن عقيل (ت513هـ) -الذي قال عنه ابن تيمية: كان من أذكياء العالم. وكل الذين درسوا ابن عقيل يعلمون أنه رجل بالغ الذكاء، موسوعي المعرفة، حُرُّ التفكير- قال: (قال ابن عقيل في (الفنون): جرى في جواز العمل في السلطنة بالسياسة الشرعية: أنه هو الحزم. ولا يخلو من القول به إمام.

فقال شافعي: لا سياسة إلا ما وافق الشرع.

فقال ابن عقيل: السياسة ما كان فعلاً يكون معه الناس أقرب إلى الصلاح، وأبعد عن الفساد، وإن لم يضعه الرسول، ولا نزل به وحي.

فإن أردت بقولك: (إلا ما وافق الشرع) أي لم يخالف ما نطق به الشرع؛ فصحيح.

وإن أردت: لا سياسة إلا ما نطق به الشرع: فغلط، وتغليط للصحابة. فقد جرى من الخلفاء الراشدين من القتل والتمثيل ما لا يجحده عالم بالسنن. ولو لم يكن إلا تحريق عثمان المصاحف [20]، فإنه كان رأيًا اعتمدوا فيه على مصلحة الأمة، وتحريق علي رضي الله عنه، الزنادقة في الأخاديد، فقال:

لما رأيت الأمر أمرًا منكرا أججت ناري ودعوت قُنْبرا [21]

ونفي عمر رضي الله عنه لنصر بن حجاج اهـ.

قال ابن القيم مُعلِّقًا:

(وهذا موضع مَزَلَّة أقدام، ومَضَلَّة أفهام. وهو مقام ضنك، ومعترك صعب.

فرط فيه طائفة: فعطلوا الحدود، وضيعوا الحقوق، وجرَّؤوا أهل الفجور على الفساد، وجعلوا الشريعة قاصرة لا تقوم بمصالح العباد، محتاجة إلى غيرها. وسدوا على نفوسهم طُرُقًا صحيحة من طُرُق معرفة الحق والتنفيذ له، وعطلوها، مع علمهم وعلم غيرهم قطعًا: أنها حق مطابق للواقع، ظنًّا منهم منافاتها لقواعد الشرع. ولَعَمْرُ الله! إنها لم تنافِ ما جاء به الرسول، وإن نَفَتْ ما فهموه هم من شريعته باجتهادهم.

والذي أوجب ذلك:

1. نوع تقصير في معرفة الشريعة.

2. وتقصير في معرفة الواقع.

3. وتنزيل أحدهما على الآخر.

فلما رأى ولاة الأمور ذلك، وأن الناس لا يستقيم لهم أمر، إلا بأمر وراء ما فهمه هؤلاء من الشريعة: أحدثوا من أوضاع سياستهم شرًّا طويلاً، وفسادًا عريضًا. فتفاقم الأمر، وتعذر استدراكه، وعزَّ على العالمين بحقائق الشرع تخليص النفوس من ذلك، واستنقاذها من تلك المهالك.

وأفرطت طائفة أخرى قابلت هذه الطائفة، فسوغت من ذلك ما ينافي حكم الله وحكم رسوله.

وكلا [22]الطائفتين أُتيت من تقصيرها في معرفة ما بعث الله به رسوله، وأنزل به كتابه؛ فإن الله سبحانه أرسل رسله، وأنزل كتبه ليقوم الناس بالقسط، وهو العدل الذي قامت به الأرض والسماوات. فإن ظهرت أمارات العدل، وأسفر وجهه بأي طريق كان: فثَمَّ شرع الله ودينه. والله سبحانه أعلم وأحكم وأعدل أن يخص طُرُق العدل وأماراته وأعلامه بشيء، ثم ينفي ما هو أظهر منها وأقوى دلالة، وأبين أمارة، فلا يجعله منها، ولا يحكم عند وجودها وقيامها بموجبها. بل قد بيَّن سبحانه بما شرعه من الطُّرُق: أن مقصوده إقامة العدل بين عباده، وقيام الناس بالقسط: فأي طريق استخرج بها العدل والقسط فهي من الدِّين، ليست مخالفة له) اهـ.

ثم يقول:

(فلا يقال: إن السياسة العادلة مخالفة لما نطق به الشرع، بل هي موافقة لما جاء به، بل هي جزء من أجزائه. ونحن نسميها (سياسة) تبعًا لمصطلحكم. وإنما هي عدل الله ورسوله ظهر بهذه الأمارات والعلامات، فقد حبس رسول الله صلى الله عليه وسلم في تهمة [23]، وعاقب في تهمة لما ظهرت أمارات الريبة على المتهم؛ فمن أطلق كل متهم وحلَّفه وخلَّى سبيله -مع علمه باشتهاره بالفساد في الأرض، وكثرة سرقاته، وقال: لا آخذه إلا بشاهدي عدل- فقوله مخالف للسياسة الشرعية.

وقد منع النبي صلى الله عليه وسلم الغالَّ من الغنيمة سهمه، وحرَّق متاعه هو وخلفاؤه من بعده [ [24، ومنع القاتل من السلب لما أساء شافعه على أمير السرية فعاقب المشفوع له عقوبة للشفيع [25]، وعزم على تحريق بيوت تاركي الجمعة والجماعة [26]، وأضعف الغرم على كاتم الضالة عن صاحبها [27]، وقال في تاركي الزكاة: "إنا آخذوها منه وشطر ماله، عَزْمة من عزمات ربنا" [28]، وأمر بكسر دنان الخمر [29]، وأمر بكسر القدور التي طبخ فيها اللحم الحرام. ثم نسخ عنهم الكسر، وأمرهم بالغسل [30]، وأمر المرأة التي لعنت ناقتها أن تخلي سبيلها) [31] اهـ.

إلى غير ذلك مما ثبت بصحاح الأحاديث من سياسته صلى الله عليه وسلم.

وسلك أصحابه وخلفاؤه من بعده ما هو معروف لمن طلبه، فمن ذلك:

أن أبا بكر رضي الله عنه، حرق اللوطية، وأذاقهم حَرَّ النار في الدنيا قبل الآخرة.

وحرق عمر بن الخطاب رضي الله عنه، حانوت الخمار بما فيه. وحرق قرية يباع فيها الخمر.

وحرق قصر سعد بن أبي وقاص رضي الله عنه لما احتجب في قصره عن الرعية.

وحلق عمر رأس نصر بن حجاج، ونفاه من المدينة لتشبيب النساء به [32].

وضرب صَبِيغ بن عِسْل على رأسه، لما سأل عما لا يعنيه.

وصادر عماله فأخذ شطر أموالهم لما اكتسبوا بجاه العمل، واختلط ما يختصون به بذلك. فجعل أموالهم بينهم وبين المسلمين شطرين.

وألزم الصحابة أن يُقِلُّوا الحديث عن رسول الله صلى الله عليه وسلم لما اشتغلوا به عن القرآن؛ سياسة منه، إلى غير ذلك من سياساته التي ساس بها الأمة رضي الله عنه.

ومن ذلك: جمع عثمان رضي الله عنه، الناس على حرف واحد من الأحرف السبعة التي أطلق لهم رسول الله صلى الله عليه وسلم القراءة بها؛ لما كان في ذلك مصلحة، فلما خاف الصحابة رضي الله عنهم، على الأمة أن يختلفوا في القرآن، ورأوا أن جمعهم على حرف واحد أسلم، وأبعد من وقوع الاختلاف: فعلوا ذلك، ومنعوا الناس من القراءة بغيره.

ومن ذلك: تحريق علي رضي الله عنه الزنادقة الرافضة، وهو يعلم سنة رسول الله صلى الله عليه وسلم في قتل الكافر، ولكن لما رأى أمرًا عظيمًا جعل عقوبته من أعظم العقوبات؛ ليزجر الناس عن مثله.

مرونة السياسة الشرعية وقابليتها للتطور

ثم قال ابن القيم:

(والمقصود: أن هذا وأمثاله سياسة جزئية بحسب المصلحة تختلف باختلاف الأزمنة، فظنها من ظنها شرائع عامة لازمة للأمة إلى يوم القيامة. ولكل عذر وأجر. ومن اجتهد في طاعة الله ورسوله فهو دائر بين الأجر والأجرين.

وهذه السياسة التي ساسوا بها الأمة وأضعافُها هي من تأويل القرآن والسنة. ولكن هل هي من الشرائع الكلية التي لا تتغير بتغير الأزمنة، أم من السياسات الجزئية التابعة للمصالح، فتتقيد بها زمانًا ومكانًا؟) [33] اهـ.

ولا ريب أنها سياسات جزئية اقتضتها المصالح في زمانها ومكانها وحالها، فإذا تغيَّر الزمان أو تبدَّل المكان أو تطوَّر الحال: وجب النظر في الأحكام القديمة في ضوء الظروف الجديدة. وهنا يمكن أن تُعدَّل أو تغير وفق الظروف والمصالح المستحدثة. ولا يجوز الجمود على القديم، وإن كان من وراء ذلك من الضرر على المجتمع والأمة ما فيه، بدعوى أنه ليس في الإمكان أبدع مما كان. فالواقع أن في إمكان الإنسان أن يفعل الكثير، إذا توافر له العلم والإرادة، ولا سيما في عصرنا الذي منح الإنسان طاقات وقدرات هائلة، لم تدر بخلده من قبل.

ومن المعلوم أن ما أقرَّه ابن القيم في كلامه عن سياسة التعزير بالعقوبات المالية -وهو مذهب الحنابلة- خالفته مذاهب أخرى، وإن كان ما ذكره ابن القيم هو الراجح للأدلة التي استند إليها.

وفي هذا الاختلاف بين المذاهب والفقهاء سَعَة ورحمة للأمة بصفة عامة، وفي مجال السياسة بصفة خاصة. لا لننظر في الأقوال ونأخذ منها ما نشتهي وما يحلو لنا دون ترجيح بأي معيار، فهذا ليس إلا اتِّباعًا للهوى. ولكن هذه الثروة الكبيرة تتيح فرصة أوسع للانتقاء، والترجيح بين الآراء، واختيار ما هو أليق بتحقيق مقاصد الشرع، ومصالح الخلق التي لأجلها نزلت الشريعة.

تعقيب عام على السياسة عند الفقهاء

ما ذكرناه يتعلَّق بموقف الفقهاء من مصطلح (السياسة) وتحديد مفهومها، ونظرتهم إليها بين موسِّع ومضيِّق.

ولكن إذا نظرنا إلى (السياسة) من حيث (المضمون) وهو: ما يتعلَّق بتدبير أمور الرعية، وأداء الحقوق والأمانات إليهم، ونحو ذلك، فقد تحدث الفقهاء عن ذلك حديثًا أطول، بعضه في داخل كتب الفقه في أبواب معروفة مثل: باب الأمانة، والقضاء، والحدود، والجهاد، وغيرها. وبعضه في كتب خاصة عنيت بموضوعات الحكم والسياسة والإدارة والمال وغيرها، كما رأينا في كتب معروفة، مثل: (الأحكام السلطانية) لأبي الحسن الماوردي الشافعي (ت450هـ)، ومثله بنفس العنوان لأبي يعلى الفراء الحنبلي (ت456هـ)، و(غياث الأمم في التياث الظلم) أو (الغِياثي) لإمام الحرمين الجويني الشافعي (ت476هـ)، و(السياسة الشرعية) لابن تيمية الحنبلي (ت728هـ)، و(الطُّرق الحُكمية) لابن القيم (ت751هـ)، وتبصرة الحكام لابن فرحون المالكي (ت799هـ)، وتحرير الأحكام لابن جماعة (ت819هـ)، ومُعِين الحكام للطرابلسي الحنفي (ت844هـ)، وغير ذلك مما أُلِّف ليكون مرجعًا للقضاة والحكام.

وهناك الكتب التي تتعلَّق بسياسة المال خاصة، مثل: (الخراج) لأبي يوسف أكبر أصحاب أبي حنيفة (ت182هـ) صنفه لهارون الرشيد ليسير عليه في سياسته المالية. وكذلك (الخراج) ليحيى بن آدم (ت203هـ)، و(الأموال) لأبي عبيد القاسم بن سلام (ت224هـ)، وهو أعظم ما أُلِّف في الفقه المالي في الإسلام. و(الأموال) لابن زنجويه (ت248هـ)، و(الاستخراج في أحكام الخراج) لابن رجب الحنبلي (ت795هـ).

هذا بالإضافة إلى ما كتبه العلماء عن السياسة في كتب العقائد أو كتب (علم الكلام) كما كان يسمى، فقد اضطر أهل السنة أن يكتبوا عن الإمامة وشروطها ووظائفها وغير ذلك في كتب العقيدة؛ لأن الشيعة يعتبرون (الإمامة) في مذهبهم من أصول العقيدة، فيتحدثون عنها في كتبها. فلهذا خاض علماء أهل السنة في هذا الموضوع ليثبتوا موقفهم المخالف في هذه القضية، من حيث إن الإمام لا يشترط أن يكون من أهل البيت، وإن اشترط أكثرهم أن يكون من قريش، وإن الإمام يختار من الأمة، وأنه ليس بمعصوم من الخطأ ولا الخطيئة، وإنه يؤخذ منه ويرد عليه.

كما أن من علماء أهل السنة من تعرض لأمر السياسة في كتب (التصوف)، كما رأينا الإمام أبا حامد الغزالي (ت505هـ) يتعرض لذلك في موسوعته الشهيرة (إحياء علوم الدِّين)، إضافة إلى تعرضه لها في كتب علم الكلام مثل (الاقتصاد في الاعتقاد).

من ذلك ما كتبه في (كتاب العلم) من الإحياء عن الفقه والسياسة، أو العلاقة بين الفقيه والسياسي، فهو يجعل الفقه من علوم الحياة أو علوم الدنيا، وهنا يذكر أن الناس لو تناولوا أمور الدنيا بالعدل لانقطعت الخصومات، وتعطل الفقهاء! ولكنهم تناولوها بالشهوات، فتولدت منها الخصومات، فمست الحاجة إلى سلطان يسوسهم، واحتاج السلطان إلى قانون يسوسهم به.

(فالفقيه هو العالم بقانون السياسة وطريق التوسط بين الخَلق إذا تنازعوا بحكم الشهوات، فكان الفقيه معلم السلطان ومرشده إلى طُرُق سياسة الخَلق وضبطهم؛ لينتظم باستقامتهم أمورهم في الدنيا. ولعَمْرِي إنه متعلِّق أيضًا بالدِّين، لكن لا بنفسه، بل بواسطة الدنيا، فإن الدنيا مزرعة الآخرة، ولا يتم الدِّين إلا بالدنيا. والمُلك والدِّين توأمان، فالدِّين أصل والسلطان حارس، وما لا أصل له فمهدوم، وما لا حارس له فضائع، ولا يتم المُلك والضبط إلا بالسلطان، وطريق الضبط في فصل الحكومات بالفقه) [34].

______________________

[1] شرح تنقيح الفصول: صـ181.

[2]- أعتقد أنه يريد ما جوزه من فرض ضرائب على القادرين، إذا خلا بيت المال، وأصبحت حاجة الجهاد والدفاع تحتم إيجاد موارد للجند المدافعين، حتى لا تتعرض بلاد المسلمين كلها للخطر. وهو ما ذكره في (الغياثي) فقرة رقم (370) وما بعدها.

[3]- شرح تنقيح الفصول: صـ199.

[4]- لم يذكر لنا إمام الحرمين هنا ولا في كتابه الأصولي الشهير (البرهان): أين نقل هذا عن مالك، فلم يذكره في (الموطأ) ولم يرد في (المدونة)، ولا في غيرها من كتب مذهبه، ولم ينقل هذا أحد من العلماء المعروفين الذين عنوا بنقل أقوال الأئمة وفقهاء السلف، مثل: عبد الرزاق، وابن أبي شيبة في مصنفيهما، والطحاوي والبيهقي في كتبهما. وقد أنكر هذا القول علماء المالكية بشدة، كما في منح الجليل شرح مختصر خليل، حيث قال:

(في التوضيح (أي من كتب المالكية): أبو المعالي (وهو إمام الحرمين قال): الإمام مالك رضي الله تعالى عنه، كثيرًا ما يبني مذهبه على المصالح، وقد نقل عنه قتل ثلث العامة لإصلاح الثلثين. المازري: ما حكاه أبو المعالي عن مالك صحيح. زاد الحطاب بعده عن شرح (المحصول): ما ذكره إمام الحرمين عن مالك لم يوجد في كتب المالكية.

البُناني: شيخ شيوخنا المحقق محمد بن عبد القادر: هذا الكلام لا يجوز أن يسطر في الكتب؛ لئلا يغتر به بعض ضعفة الطلباء، وهذا لا يوافق شيئًا من القواعد الشرعية.

الشهاب القرافي: ما نقله إمام الحرمين عن مالك: أنكره المالكية إنكارًا شديدًا، ولم يوجد في كتبهم. ابن الشماع: ما نقله إمام الحرمين لم ينقله أحد من علماء المذهب، ولم يخبر أنه رواه نقلته، إنما ألزمه ذلك، وقد اضطرب إمام الحرمين في ذكره ذلك عنه، كما اتضح ذلك من كتاب (البرهان). وقول المازري: ما حكاه أبو المعالي صحيح: راجع لأول الكلام. وهو: أنه كثيرًا ما يبني مذهبه على المصالح، لا إلى قوله: نقل عنه قتل الثلث... إلخ، أو أنه حمله على تترس الكفار ببعض المسلمين، وقوله: مالك يبني مذهبه على المصالح كثيرًا: فيه نظر؛ لإنكار المالكية ذلك إلا على وجه مخصوص حسبما تقرر في الأصول، ولا يصح حمله على الإطلاق والعموم حتى يجري في الفتن التي تقع بين المسلمين وما يشبهها. وقد أشبع الكلام في هذا شيخ شيوخنا العلامة المحقق أبو عبد الله سيدي العربي الفاسي في جواب له طويل، وقد نقلت منه ما قيدته أعلاه، وهو تنبيه مهم تنبغي المحافظة عليه لئلا يُغتر بما في التوضيح اهـ.

وأما تأويل "ز" بأن المراد قتل ثلث المفسدين إذا تعين طريقًا لإصلاح بقيتهم فغير صحيح، ولا يحل القول به، فإن الشارع إنما وضع لإصلاح المفسدين الحدود عند ثبوت موجباتها، ومن لم تصلحه السنة فلا أصلحه الله تعالى، ومثل هذا التأويل الفاسد هو الذي يوقع كثيرًا من الظلمة المفسدين في سفك دماء المسلمين نعوذ بالله من شرور الفساد). انظر: منح الجليل شرح مختصر خليلباب في بيان أحكام الإجارة وكراء الدواب وغيرها صـ514، 515. وانظر: كلام إمام الحرمين في البرهان (2/733، 783، 785).

[5]- فقرة: 321، 322. من (غياث الأمم).

[6]- فقرة: 323.

[7]- فقرة: 323.

[8]- فقرة: 324.

[9]- فقرة: 324.

[10]- فقرة: 326.

[11]- فقرة: 333، 332.

[12]- فقرة:334.

[13]- انظر: تبصرة الحكام في أصول الأقضية ومناهج الأحكام (2/150 - 152) طبعة الحلبي. مصر.

[14]- انظر: تنقيح الفصول للقرافي صـ199.

[15]- إن كان يعني (مفردات القرآن) للراغب الأصفهاني، فلا توجد فيه مادة (سياسة) ومشتقاتها؛ لأنها ليست كلمة قرآنية، كما ذكرنا. فلا أدري ماذا يعني بـ(المفردات)!

[16]- الدر المنتقى: كتاب الحدود (1/590). هامش مجمع الأنهر.

[17]- البحر لابن نجيم: كتاب الحدود (5/11).

[18]- كان في نفسي شيء من فعل سيدنا عمر رضي الله عنه الذي اشتهر بإقامة العدل، وإنصاف المظلوم من ظالمه، ولو كان واليًا من ولاته. فكيف يعاقب رجلاً لا ذنب له، إلا أن الله خلقه جميلاً، يخرجه من داره، لمجرد أن امرأة ذكرته في شعرها! وإذا كان يخاف منه على نساء المدينة، أفلا يخاف منه على نساء البصرة؟.

ثم ترجَّح عندي أن أبحث عن سند القصة، فلعلها -رغم شهرتها- لم تثبت بطريق صحيح على منهج المحدثين. وبعد الرجوع إلى أسانيد القصة: وُجد أن أصح طرقها لم يروها أحد شاهدها أو عاصرها من الصحابة أو التابعين، كما أنها لم تُرْوَ بسند صحيح متصل. وقد روى القصة اثنان من التابعين:

الأول: الشعبي، (رواها أبو نعيم في الحلية: 4/322)، وقد مات عمر وعمره أربع سنوات؛ ولذا قال الذهبي وغيره: لم يسمع من عمر، على أن السند إلى الشعبي فيه عدد من الضعفاء، حتى إن منهم من اتهم بالكذب! والثاني: عبد الله بن بريدة، (رواها ابن سعد في الطبقات: 3/285)، وهو لم يشهد القصة أيضًا، فقد مات عمر وهو في السابعة من عمره؛ ولذا قالوا: لم يسمع من عمر. على أن ابن بريدة ذاته كان في نفس الإمام أحمد منه شيء، وبعض من روى عنه فيه كلام كثير.

وهناك طرق أخرى كلها أضعف من هاتين الطريقين، رواها ابن عساكر؛ ولهذا لم نذكرها.

وبهذا لم تثبت هذه القصة بسند تقوم به الحجة، وتصبح من المسلمات التاريخية، وتحسب على الإمام العادل عمر بن الخطاب رضي الله عنه.

[19]- انظر: حاشية ابن عابدين جـ12 صـ49 - 52 طبعة دار الثقافة والتراث. دمشق سوريا. بتحقيق د. حسام الدين فرفور.

[20] - وذلك لما أدخل بعض الصحابة في مصاحفهم تفسير بعض الكلمات، ثم أخذ القراء ينقلون هذه المصاحف، وبعضهم لا يفرق المُفَسَّر من المُفَسِّر، جمع عثمان المصاحف كلها وأحرقها بموافقة الصحابة، وكتب المصحف الإمام. وألزم الناس ألا يأخذوا إلا عنه.

[21]- هو غلام علي رضي الله عنه، وانظر: التمهيد لابن عبد البر: 5/318، وتاريخ دمشق: 42/476.

[22]- المعروف في ذلك أن يقال: كلتا الطائفتين. كما قال الله تعالى: {كلتا الجنتين آتت أكلها} [الكهف:33].

[23]- إشارة إلى حديث: "أن النبي حبس رجلاً في تهمة"، وقد رواه أحمد في المسند (20019) عن معاوية ابن حيدة، وقال محققوه: إسناده حسن، وأبو داود في الأقضية (3630)، والترمذي في الديات (1417)، وقال: حديث حسن، والنسائي في قطع السارق (4875)، والحاكم في المستدرك كتاب الأحكام (4/114)، وقال: صحيح الإسناد ولم يخرجاه، وعند أحمد والنسائي: "حبس ناسًا".

[24]- إشارة إلى حديث: "إذا وجدتم الرجل قد غلَّ فأحرقوا متاعه واضربوه"، وقد رواه أبو داود في الجهاد (2713) عن عمر، والترمذي في الحدود (1461)، وقال: حديث غريب، والحاكم في المستدرك كتاب الجهاد (2/138) وقال: حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه، والبيهقي في الكبرى كتاب السير (9/102) وضعفه، وأبو يعلى في المسند (1/180).

[25]- إشارة إلى حديث: قتل رجل من حمير رجلاً من العدو فأراد سلبه، فمنعه خالد بن الوليد وكان واليًا عليهم، فأتى رسول الله عوف بن مالك فأخبره، فقال لخالد: "ما منعك أن تعطيه سلبه؟" قال: استكثرته يا رسول الله. قال: "ادفعه إليه". فمر خالد بعوف فجر بردائه، ثم قال: هل أنجزت لك ما ذكرت لك من رسول الله صلى الله عليه وسلم؟ فسمعه رسول الله فاستغضب، فقال: "لا تعطه يا خالد لا تعطه يا خالد، هل أنتم تاركون لي أمرائي؟ إنما أنا مثلكم ومثلهم كمثل رجل استرعى إبلاً أو غنمًا فرعاها، ثم تحين سقيها فأوردها حوضًا فشرعت فيه فشربت صفوه وتركت كدره، فصفوه لكم وكدره عليهم"، وقد رواه مسلم في الجهاد والسير (1753) عن عوف بن مالك، وأحمد في المسند (23987).

[26]- إشارة إلى حديث: "لقد هممت أن آمر بالصلاة فتقام، ثم أخالف إلى منازل قوم لا يشهدون الصلاة، فأحرق عليهم"، وقد رواه البخاري في الخصومات (2420) عن أبي هريرة، ومسلم في المساجد ومواضع الصلاة (651)، وأبو داود في الصلاة (549)، والترمذي في الصلاة (217)، والنسائي في الإمامة (848).

[27]- إشارة إلى حديث: "ضالة الإبل المكتومة غرامتها ومثلها معها"، وقد رواه أبو داود في اللقطة (1718) عن أبي هريرة، وعبد الرزاق في المصنف كتاب اللقطة (10/129)، والبيهقي في الكبرى كتاب اللقطة (6/191)، وصححه الألباني في صحيح أبي داود (1511).

[28]- رواه أحمد في المسند (20053) عن معاوية بن حيدة، وقال محققوه: إسناده حسن، وأبو داود في الزكاة (1575) والنسائي في الزكاة (2444) والحاكم في المستدرك كتاب الزكاة (1/554) وقال: حديث صحيح الإسناد ولم يخرجاه.

[29]- إشارة إلى حديث: "أهرق الخمر واكسر الدنان"، وقد رواه الترمذي في البيوع (1293) عن أبي طلحة، والطبراني في الكبير (5/99)، والدارقطني في السنن كتاب الأشربة وغيرها (4/265)، وحسنه الألباني في صحيح الترمذي (1039).

[30]- إشارة إلى حديث: أن النبي رأى نيرانًا توقد يوم خيبر قال: "على ما توقد هذه النيران؟" قالوا: على الحمر الإنسية. قال: "اكسروها وأهرقوها" قالوا: ألا نهريقها ونغسلها؟ قال: "اغسلوا"، وقد رواه البخاري في المظالم (2477) عن سلمة بن الأكوع، ومسلم في الجهاد والسير (1802).

[31]- إشارة إلى حديث: بينما رسول الله في بعض أسفاره، وامرأة من الأنصار على ناقة فضجرت فلعنتها، فسمع ذلك رسول الله فقال: "خذوا ما عليها ودعوها فإنها ملعونة"، وقد رواه مسلم في البر والصلة والآداب (2595) عن عمران بن حصين، وأحمد في المسند (19870)، وأبو داود في الجهاد (2561).

[32]- سبق الكلام عن سند هذه القصة وما في النفس منها.

[33]- انظر: الطرق الحكمية صـ41 - 50 طبعة المكتب الإسلامي ببيروت، وانظر: إعلام الموقعين (4/372 - 375) طبعة مطبعة السعادة بمصر. بتحقيق محمد محيي الدين عبد الحميد.

[34]- انظر: الإحياء (1/17) طبعة دار المعرفة. بيروت

Anonymous said...

Alamak arab gondol la plak...
hamka tolong translate...

Anonymous said...

hmm. dalam mengidami pemerintahan islam yang gemilang, kadang2 kita lupa kot, mana satu yang menjadi tujuan kita:
islam kah?
atau
memerintah kah?

Anonymous said...

Apa yang aku tahu masa belajar Sirah dulu, Ustaz aku bahas:

Rasulullah tak terima tawaran jawatan yang ditawarkan oleh puak Musyrikin Mekah kerana prinsip. Iaitu bukan hanya untuk MEMERINTAH tetapi untuk MENYEBARKAN ISLAM MELALUI PEMERINTAHAN.

Salah satu cara penyebaran dan amal Islam adalah melalui pemerintahan. Melalui pemerintahan, kebanyakan sistem Islam dapat dilaksanakan ctnnya Sistem Ekonomi, Sosial dan Undang-Undang yang mana tanpa pemerintahan adalah mustahil untuk kita laksanakan secara menyeluruh.

Namun, secara prinsipnya jika pemerintahan itu tidak membolehkan kita melaksanakan agenda perubahan ke arah Islam, maka sebab itulah Rasulullah menolak tawaran pemerintahan.

Walaupun sesetengah orang berpendapat Rasulullah mungkin boleh mengubah masyarakat seandainya baginda menjadi pemimpin, namun Rasulullah sebagai manusia agung yang bijaksana, berpegang pada prinsip bahawa penyebaran Islam lebih utama daripada pemerintahan.

Namun, apabila terdapat peluang untuk memerintah dengan tidak melanggar prinsip menyebarkan Islam maka Rasulullah SAW menerimanya, sepertimana yang baginda lakukan di Madinah. Baginda menjadi pemerintah dan melaksanakan segala sistem yang menjadi contoh kepada Islam...

Anonymous said...

3 'TA'...membuatkan manusia 'buTA'

harTA
takhTA
waniTA

Anonymous said...

zaman sekrg masjid hanya akan penuh sesak bila berlaku gempa bumi dan tsunami...salah aku tak buat dakwah...

hamka said...

Hamba Allah.

Hamba Allah menulis dalam email dan ingin aku publish dalam blog, memenuhi permintaan, aku publish di sini sebagai first komen,

First komen bermakna, komen yang paling banyak di baca..

Hmmmm

--------
Jiji, 24

Now?
Before?

--------
SURIA

Tau takpe!! (akupun)

-------
wynn

selamat bertarawihk!!
^_^

---------
Anonymous

Wanita yang baik untuk lelaki yang baik, rakyat yang baik untuk pemimpin yang baik(boleh gitu?)

----------
Pengkritik Bebas.

Ilmu aku amat sikit, oh!!
Ilmu ku hanyalah setitik dari ilmu ilmuan islam..

Apatah lagi aku tiada sijil..

--------
alan zed

Aku glamour! Woha!!

-------
Brother

Selamat berpuasa, aku nak jaga lidah dan hati..
I love u!!

Ps: my father still my father, and my father is hero..

--------
abu indah

selamat berbukan posa!

--------
suria

aku tak pandai bahasa arab yang takde baris.. oh!

Ps: suka resam osmani.

-----------
seorang aku

tumjian aku?
Mencari damai abadi..

----------------
Anonymous

Mari belajar bahasa arab, ya! Kenali huruf TA!!

Err, di manakah kekuatan hang tuah?

---------
ME

Jangan ada yang malas buat dakwah lalu doa supaya Allah kerap datangkan gempa bumi dan tsunami hanya nak buat masjid jadi penuh sesak..

Jangan ada yang malas nak berdakwah cara nabi lalu guna cara yahudi..

Err, dah nak boka posa, setengah jam lagi..

Woha!!

Ps: dalam banyak mi, mi apa boleh makan dengan ais?..

Jawapan, mi lo beng!(milo ais)

Anonymous said...

brother, ape negara dalam dunia ni yg berjaya amalkan pemerintahan islam mengikut sistem politik sekarang.

Anonymous said...

brother, ape negara dalam dunia ni yg berjaya amalkan pemerintahan islam mengikut sistem politik sekarang?

Anonymous said...

tambah sket,
apa negara yang berjaya ikut sistem politik dan negara tu aman, tak berperang sesama islam dan masjidnye penuh dan ekonominya FULL islamic.

Takde kejayaan dengan tanpa mengikut sunnah.

Asyik2 Yusuf Al Qardawi........
Atas lagi dari Yusuf Al Qardawi takde? Atau bagi la 5 -6 pendapat dari Ulama level Yusuf Al Qardawi.

Kenapa pendapat moden? Hanya kerana pilihanraya itu moden dan politik moden?
Nak tegakkan ISLAM ikut cara sistem Yahudi?
Customized system Yahudi, make up sket bagi nampak islamic? ISLAM takde ke system macam tu? Takde kaedah ke dalam ISLAM? Macam tak lengkap lagi la ISLAM ni ye?

Aku mana tau, aku tak pandai Arab.

Ko jawab lah brother..
Yang ko paste tulisan arab kat sini buat apa....amatlah kurang bijak la ngkau ni..

Seifu said...

dah dah dah
sahur sahur... esok nak puasa

Anonymous said...

assalamualaikum

selamat berpuasa...

kita ada peluang untuk memerintah dengan cara Islam...kita juga ada peluang untuk menjalankan dakwah...kenapa tidak dijalankan serentak?memerintah dengan cara Islam sambil dakwah berjalan...

lalu berkatalah mereka yang inginkan dakwah sahaja dan tidak mahu menyokong pemerintahan secara Islam..."kalau kami sokong mereka, mereka akan halang kami iktikaf,halang kami buat dakwah,membuatkan kami tidak selesa untuk beribadah..."

benarkah begitu?betulke?

tapi kenapa member2 aku kat kelantan selamba je kuar dakwah 3 hari,40 hari etc?

kenapa tok guru puji orang2 tabligh yang buat kerja dakwah?

kenapa ada pemimpin parti xyz (yang nak tegakkan sistem pemerintahan islam) menggalakkan orang ikut tabligh sbg islah diri?

"masa parti xyz memerintah, kami pernah dihalau dari iktikaf di masjid...dihalang untuk berdakwah etc..."

betulke itu ada kaitan dgn parti xyz?adakah itu polisi parti xyz?

aku rasa tidak...

Anonymous said...

kesimpulan...

orang yang tidak mahu/menghalang dakwah adalah hampeh...

orang yang tidak mahu/menghalang pemerintahan Islam juga adalah hampeh...

aku tahu benda ni bukan mudah...

nak pilih mereka yang nak tegakkan sistem Islam kang...diorang macam tak berkaliber je jadi pemimpin.(ye ke?)

nak pilih mereka yang agak lebih bijak dan mampu membawa kemodenan kepada m'sia kang...diorang cam tak peduli je sistem Islam.katanya sistem Islam tak sesuai dilaksanakan dalam masyarakat majmuk etc.

arghhh...

tawakkaltu ala Allah

Anonymous said...

aku,
parti xyz memang tak suka dengan orang tabligh.

ulama ada yang menyokong, tapi yang memaki lagi ramai.

takde sapa yang halang pemerintahan islam..

cuma cara nak dapat pemerintah islam tu mesti TEPAT, no kompromi, ikut cara Nabi SAW.

Bila syariah kita tepat, Allah akan bantu.
Kalau hijab pun tak jaga, maki sana sini, bukak aib orang, gun aduit utk melobi/kempen dalaman, guna sepanduk, heret pompuan sama2 pergi kempen, pegang sepanduk.

weh...dalam keadaan darurat je pompuan leh pergi perang masa zaman NAbi SAW. Itu pun di pilih oleh nabi SAW, dan dengan menjaga hijab perempuan.


Kalau boleh patuh semua tu, baru tepat landasan nak carik negara/pemerintah ISLAM.

Ini byk sgt kompromi atas alasan 'terpaksa' dan dunia dah moden.

Ulama traditional dalam parti XYZ pun kena tolak baru2 ni sebab tak popular. Naiklah ulama muda dan moden dan yang semuanya 'terpaksa'

Maka NAib Presiden parti XYZ ialah orang yang paling dikenali gedebenya dan pembuka aib seluruh manusia. Keceluparannya amat menakjubkan sebagai seorang Naib Presiden Parti ISLAM XYZ.

Yang lain2 pun tak kurang gedebenya. Samseng sebab pihak lawan pun samseng kata mereka. Apa ikut2 ni? dah lah sistem pilihanraya ikut..akhlak pun nak ikut?

-bekas ahli berkorban penat jerih dan wang ringgit parti XYZ selama 4 tahun-

TIPU TERTIPAH!!!

Anonymous said...

Anonymous,

Mengapa pendapat moden? Sebab sistem yang digunapakai skrg adalah sistem moden. So ulama'2 sekarang yang bertanggungjawab untuk memberikan pendapat dan bahaskan dari kacamata Islam.. Dan diaorang bukan macam kita yang hanya guna LOGIK AKAL semata2. Diaorang guna Ilmu beserta KEFAHAMAN mendalam tentang Fiqh Islam. Bukan calang2 orang

Nasihat aku, cari, baca, bahas dan telaah dulu kitab Fiqh Siyasah tu, baru keluarkan pendapat..

Asyik2 Al Qardhawi? Kalau bukan Al Qardhawi, aku nak kena tanya pendapat ko ker?

Aku ambil pendapat ulama' yang merupakan antara ulama' yang FAKIH dan THIQAH di waktu ini. Mungkin ada pendapat yang lain dari ulama' lain yang ko tahu. Kalau ada, silakanlah. Aku nak tahu jugak. Kalau setakat pendapat peribadi Hamka or Anonymous or sapa2, maaf aku lagi percaya Al Qaradhawi kerana ilmunya....

Hezoom,

Memang takde dan sebabtu menjadi tanggungjawab kita nak tegakkan khilafah...

Aku nak tanya pulak; ape negara dalam dunia ni yg berjaya amalkan pemerintahan islam mengikut sistem syura sekarang? Kalau takde, maka perlukah kita hanya duduk berpeluk tubuh dan tunggu sistem syura dilaksanakan baru kita nak tegakkan pemerintahan Islam????

Ingin ditekankan, aku tak pernah pertikai sistem Syura. Ia sistem terbaik pilih pemimpin. Ia WAJIB, PERLU dan MESTI dilaksanakan...

P/S: Inni So'im. (Alamak! tulis dalam bahasa arab lagi! Sungguh kurang bijak lah aku ni!!)

hamka said...
This comment has been removed by the author.
hamka said...

Aku memang hampeh, dan kurang bijak dalam menulis, maafkan aku..

apa-apapun, jangan gaduh-gaduh, "Ambillah fatwa daripada hati kamu sendiri".

yang ni bleh rujuk hadith ke-27 dalam matan al-arbain Imam Nawawi.

Ijtihad hanyalah layak di buat oleh ulamak atau ‘orang-orang’ yang benar-benar faham ugama dan sunnah Nabi SAW, kerana bila satu permasalahan timbul dalam umat islam dan perkara itu tidak dibahas dalam AlQuran mahupun hadith secara khusus maka ketika itu ummat islam perlu kepada sebuah IJTIHAD…

Ijtihad di sini bukanlah semata-mata bersandarkan kepada satu ideology atau pendapat yang baru, tapi masih perlu merujuk kepada AlQuran mahupun hadith yang hampir semakna dengan permasalahan tersebut, dan alhamdulillah jika kita susuli lembaran sirah perjalanan sahabat-sahabat baginda SAW dalam berijtihad, hampir semua masalah baru dalam dunia islam telah berjaya di ‘ijtihad’kan oleh mereka dengan sempurna.., (insyAllah)

Tapi yang jadi masalah apabila para ulamak hari ini, masing masing mempunyai ijtihad sendiri mengikut idealogy baru yang berbeza-beza mengikut perjuangan dan pengorbanan masing-masing yang mana akhirnya membawa kepada perpecahan ummat, caci mencaci, perasan masuk shurga dan ada yang sampai ke tahap menumpahkan darah lalu menjadi mayat-mayat yang bergelimpangan sempadan di pembaringan..oh!

Maka nasihat aku:

Mengamalkan apa yang aku tulis di sepanjang blog ini tanpa merujuk kepada Al-Quran dan Hadith yang semakna atau hampir semakna dengannya bukanlah suatu ijtihad yang bagus dan takut-takut boleh merosakkan ugama korang bila berlaku salah faham.

Allah dah bagi akal dan otak, maka silalah berfikir dulu, dan kemudian mengamalkannya dengan tanggungan sendiri, kerana aku bukan ustaz dan ulamak, dan aku hanya memberi pendapat sahaja..

Dan begitu jugak apabila korang mendengar pendapat ijtihad dari alim dan ulamak, dari mufti atau ustaz, lalu korang terus mengamalkan tanpa merujuk Al-quran dan hadith yang semakna atau hampir semakna, maka itupun bukanlah suatu yang betul dan tidak boleh di katakan korang telah mengamalkan ugama, maka sekali lagi, silalah guna akal dan otak yang Allah dah siap bagi sorang satu, silalah berfikir dulu, dan kemudian mengamalkannya dengan tanggungan sendiri, walaupun pendapat itu datangnya dari ustaz dan ulamak, kerana mereka juga hanya memberi pendapat…

Lagikan sahabat Nabi SAW ada yang tersilap dalam berijtihad lalu di betulkan oleh Abu bakar RA dengan tegas! apatah lagi ustaz dan ulamak hari ini…

Kerana itu kita boleh tengok bila puak-puak islam berdebat, last sekali mereka akan cakap:

“eh! Ini ulamak (A) aku cakap macam ni, dia tu ulamak A..,”


Tapi pihak lawan pulak cakap,:
“tapi ulamak (B) aku cakap lain, ulamak B aku cakap bla bla la bla..,"



Kemudian puak yang memerhati pulak cakap,

"apalah korang bergaduh ni, bukankah ulamak C cakap begini, bla bla bla.. "

He he he, sampuk aku pulak,:
Kalau apa yang ustaz dan ulamak korang cakap tu bersandarkan Al-quran dan hadith yang semakna atau menghapiri maknanya, kira betul ler tu.., tapi jika just pendapat bersandarkan apa yang di perjuangkan atau isu isu semasa, tafsir Quran hadith pakai kepala hotak, sekejap halal-sekejap haram, sekejap nak suruh orang takut - sekejap nak suruh orang segan, tak payahlah nak berdebat, dan tak payah rosakkan masa depan korang dengan IJTIHAD orang lain, akhirat kelak jika ulamak korang tu salah, korang bukannya boleh lepas dengan alasan,:
“Saya ikut cakap dia sebab dia bertitle ulamak, maka apa sahaja kata dia saya akan percaya seratus peratus”

wah wah wah, mudahnya prinsip hidup…

Itu yang berlaku hari ini bila ada pendapat dari ulamak X yang bertentangan dengan hadith dan quran, maka korang sebagai penyokong ulamak X pun siap buat research dan tulis artikel untuk membenarkan ulamak X demi mempertahankan kata-kata seseorang ulamak yang berada dalam kancah politik kepartian, yang ada waktunya terpaksa mengiakan kesalahan, dan tidak boleh memperbaiki kesilapan…

Aku kata mungkin ulamak X patut tarik balik kenyataannya, tapi jawapan dari pimpinan-pemimpin ulamak X bahawa ia akan memberi political mileage untuk pihak yang satu lagi. Arghh malas aku nak ulas!!!!

Cubalah Ingat akan pesan Nabi SAW: ummat aku yang ikut 2 perkara, pasti akan selamat, iaitu mereka yang ikut Al-quran dan hadith…

Sahabat sendiri seperti Abu bakar RA atau Saidina umar RA sering mengingatkan rakyat, agar taat mana yang betul sahaja, jika salah SILALAH TEGUR!!!!

Mana ada manusia yang perfect, berapa kali dah saidina Umar RA kena tegur oleh Abu bakar RA dalam kes berijtihad, siap kena tumbuk dan kena tarik janggut lagi.., korang nak aku tarik janggut korang?nak ?

(woi hamka, ulamak sekarang ramai takde janggutler..)

****



Sahabatku,
Bukanlah aku nak declare semua ulamak tak betul, aku sendiripun banyak tak betulnya.. isk, tapi aku nak bagitahu bahawa KITA SEMUA akan di pertanggungjawabkan dengan apa yang KITA YAKIN!!!

Maka bila kita nak buat sesuatu amalan ugama, dah tentu kita kena YAKIN dengan betul-betul punya yakin bahawa ini adalah PERINTAH ALLAH dan ini adalah CARA RASULULLAH SAW…, bukan hanya sekadar tunjuk jari kat ustaz dan ulamak pilihan korang, yang sesuai dengan nafsu korang lalu goyang kaki sambil korek hidung dan mula memuji diri sendiri dan perasan masuk shurga dan terus menerus mencaci orang lain sambil menggetel tahi hidung, wah wah wah, meriahnya hidup…, Ingatlah bahawa ustaz dan ulamak pilihan nafsu korang juga akan di pertanggungjawabkan oleh ALLAH…

Maka nasihat aku, berhentilah mencaci orang lain, dan berhentilah memuji diri sendiri..

(Tapi cik hamka, ulamak aku kata takpe kita caci orang lain asalkan betul dan hukumnya ‘harus’..)

Aku kata: lantak koranglah, berhati hatilah dengan yang ‘harus’ kerana takut jadi ‘haram’, dan ketika Nabi SAW galakkan kita tampal amalan fardu dengan memperbanyakkan amalan ‘sunnat’, tapi korang pulak beriya-iya memperbanyakkan amalan yang ‘harus’ yang tak dapat pahala.., akal letak kat mana? Haruskah aku menarik janggut korang? Haruskan aku?

(woi hamka, aku takde janggutler.., tapi bukankah hadith sohih berbunyi, “Siapa yg tengok kemungkaran kena ubah dengan tangan”)

Kalau inilah satu-satunya hadith yang menyebut tentang mengubah kemungkaran, maka benarlah apa yang ulamak korang IJTHADkan itu,

Tapi apabila ada hadith-hadith sahih yang lain mengkhususkan keadaan, maka hadith ini menjadi satu dalil UMUM yang mana jika ia diamalkan secara bersendirian akan terjatuh dalam fitnah yang besar.

Memetik contoh yang aku petik dari blog jefriharris.blogspot. (dan aku edit sini sana)
…“ayah/ibu yang bukan muslim dan sembah berhala di rumah mereka sendiri, tidak boleh kita bentak dia dan tarik dia dari penyembahannya, walaupun apa yang mereka buat itu mungkar. Sebaliknya kita disuruh bemuamalah dengan mereka dengan cara yang baik., dan terus berda'wah dengan mereka. Sepertimana ayat al-quran yg suruh bunuh orang kafir dimana juga kamu jumpai, harus di lihat kepada cara beramal dengan ayat tersebut, dan ini tidak boleh disandarkan kepada pendapat seorang ulamak semata mata..”

Nasihat aku:
Janganlah menjadi golongan yang suka mencela dan mencari salah orang. Aku cuba elak diriku sendiri daripada mendengar ceramah yang intipatinya banyak berkisar tentang keburukan orang lain. Banyak cakap-cakap tentang pemerintahan tapi ntah apa apa, cakap pasal demokrasi, atau rasa kecewa dengan maksiat umat, kerana pernah aku dengar hadith Nabi yang mana bila kita duduk dalam mana mana majlis dengan lama, maka Allah akan taut hati jadi sebati dengan mereka oh!
Baik untuk aku gunakan masa aku yang sikit lagi nak jadi mayat kepada belajar dan mengajar ugama, insyAllah…

(aku copy/paste sekali lagi ‘dengan izin’ hadith yang aku ambik dari blog JEFRI IRWAN HARRIS yang mana jika korang nak tahu tentang kesahihan hadith ini, silalah email beliau...)


Sesungguhnya awal kemunafikan seseorang ialah ketika dia mencela pemerintahnya (dari Abu Darda, riwayat Ibnu Abdil Bar dalam kitab At-Tamhid 21/287)

Ibnu Abbas pernah ditanya tentang amar maruf nahi munkar kepada pemimpin. Beliau berkata, 'kalau kamu melakukannya dan kamu sudah mantap, maka lakukanlah dengan cara diam-diam.' (Ibnu Rajab dalam kitab Jamiul Ulum Wal hikam)

Usamah Bin Zaid pernah ditanya, 'sudahkah kamu masuk ke dalam rumah Uthman dan bercakap dengannya(menegur)?'
Dia menjawab, 'adakah kamu mesti tahu setiap apa yang aku cakap kepadanya? Demi Allah, saya telah bercakap dengannya secara rahsia dan saya tidak akan menyebarkannya kepada sesiapapun!' (Sahih bukhari dan Muslim)

(ada banyak lagi hadith, tapi aku malas nak copy paste semua, maafkan aku)

Aku suruh korang berhenti caci orang lain dan berhenti puji diri sendiri bukannya apa, akhirat kelak Allah akan soal korang punya amal baik dan buruk dari yang besar-besar hinggalah yang sekecil-kecil zarah…

Alahai korang hari ni pun aku tengok jika buat paper atau tulis artikel, sanggup tulis semua keburukkan pihak musuh (yang berhukum harus kononnya) walaupun sebesar zarah, dan beriya-iya tulis kebaikkan sendiri walaupun sebesar zarah (walaupun hukumya boleh jadi haram) ish ish ish..

Lepas tu bila berdoa, cerita keburukkan orang lain pada Allah tapi lupa nak cerita buruk sendiri.., lepas tu doa suruh Allah bagi azab pada orang lain atau bagi nikmat kat diri sendiri dengan niat biar pihak musuh rasa hina..,

Baiklah, aku nak Tanya?
- Allah ada suruh korang cerita buruk orang lain dalam doa kou?
- Korang ingat Allah tak tahu buruk orang?
- Dan tahukah korang apa yang Allah nak korang sebut dalam doa?

Mari sini aku nak cerita:-

1. ALLAH suka pada HAMBANYA yang BERTAUBAT..
2. ALLAH suka pada HAMBANYA yang MENGAKU BERSALAH..
3. ALLAH suka pada HAMBANYA yang menyebunyikan AIB orang lain..
4. ALLAH suka pada HAMBANYA yang BERSANGKA BAIK..

Orang yang BERTAUBAT akan di ampunkan dosanya..
Orang yang MENGAKU BERSALAH akan di ganti dosanya dengan kebaikkan..
Orang yang menyebunyikan AIB orang lain, Allah berjanji kan melindungi AIBnya di padang mahsyar..
Orang yang BERSANGKA BAIK, Allah akan bertindak seperti mana sangkaannya..

Kerana itulah jika korang rujuk Al quran dan Hadith akan ada cerita seperti ini:-

(lebih kurang cerita)


Di beritakan pada hari akhirat kelak.., manusia dengan sombongnya tidak mengaku bersalah, dan masih menunding jari pada orang lain, (mungkin pada kerajaan, atau jiran, dan mungkin jugak pada ustaz dan ulamak korang..oh)
Lalu Allah kunci mulut dan lidah lalu membenarkan kaki tangan dan seluruh anggota badan untuk berkata kata,

Maka berkata-katalah seluruh anggota badan termasuk kulit dan kemaluan yang mana akhirnya membuatkan korang MENGAKU BERSALAH..

Dan Azab Allah yang dahsyat di Neraka akhirnya membuatkan semua penduduk Neraka MENGAKU BERSALAH.. dan mintak izin kepada Allah untuk pulang ke dunia sebagai seorang yang bersalah dan berjanji akan membetulkan segala sangkaan dan kesalahan..

Namun, MENGAKU BERSALAH di sana tiada guna lagi, hanya untuk menyedarkan ahli neraka yang tidak hidup dan tidak mati, di azab dalam keadaan nyawa-nyawa ikan…

Walaubagaimanapun, sebelum pintu neraka di tutup buat selama-lamanya, maka akan di keluarkan akan manusia walaupun hanya mempunyai iman sebesar zarah..

Dan Allah akan tanya kepada bekas ahli neraka itu;
“Adakah kamu mengaku bersalah?”

Bekas ahli neraka itu, akhirnya mengaku bersalah..

Dan Allah perintahkan bekas ahli neraka itu senaraikan kesalahannya..

Maka bekas ahli neraka itu dengan takut takut dan hati hati menceritakan dosanya ‘yang terpilih’ kepada Allah, itupun setelah bekas ahli neraka itu pilih dosa dosa yang kecil sahaja…

Lalu Allah bertanya lebih kurang maksud: itu saja kah dosa kamu?

Dan bekas ahli neraka itu masih tergamak menipu Allah, (dasar ahli neraka betul).., bekas ahli neraka itu kata dosa aku ‘sikit’ tu sahaja..

Kemudian Allah berfirman kepada malaikat, agar dosa bekas ahli neraka yang di sebutkan itu tadi di ampunkan malahan dengan pemurahnya Allah menukar dosa itu kepada pahala..

Lalu bekas ahli neraka itu tergesa gesa nak bagitahu semua dosa nya kepada Allah kerana tamak kepada pahala.. he he he..
Apa-apapun, kerana bekas ahli neraka itu dah mengaku bersalah, Allah ter’senyum’ melihat dia dan masukkan bekas ahli neraka itu ke dalam shurga yang kekal abadi selamanya.. yang mana luas shurganya adalah lebih besar dari 10 dunia dan isinya, menjadi kerajaan yang 50 kali ganda lebih hebat dari kerajaan Sulaiman A.S..

Maka nasihat aku pada korang hari ini,

Apalah gunanya berbangga dengan amalan ugama yang telah di buat? Lalu tulis dalam akbar/artikel sedangkan kerja yang PATUT di buat belum di buat..,

Salah satu tipu daya syaitan yang sangat besar adalah dengan mengharapkan kebaikkan besar pada masa yang akan datang, maka kebaikkan kecil yang boleh di lakukan sekarang di tangguh.
Syaitan berusaha agar setiap manusia tidak dapat membuat apa-apa kebaikkan walaupun kecil pada masa sekarang dengan berbagai alasan (dan biasanya syaitan berjaya dengan muslihat begini) kerana biasanya, orang yang berharap kebaikkan yang besar pada masa yang akan datang, tidak juga dapat melaksanakannya apabila tiba masanya..,
Berapa ramai yang kata bila ada kereta maka dapatlah aku ke masjid, tapi bila ada kereta masih juga solat di rumah…
Berapa ramai abang haji yang kata bila ada duit banyak maka barulah aku sedekah, tapi bila dah duit banyak bertukar menjadi haji bakhil?
Berapa ramai yang tangguhkan dakwah dengan alasan takde ilmu dan belum ‘baik’?
Berapa ramai yang tunggu 'Negara islam' baru nak amal sunnah Nabi, sekarang tak pe pakai amalan bukan sunnah Nabi sebab Negara belum islam?
Berapa ramai yang tak nak iktikaf di masjid dan berdakwah pintu ke pintu, semata mata tunggu ulamak mereka buat, baru mereka nak buat?
Berapa ramai yang tinggalkan sunnah Nabi yang asal, semata mata ulamak mereka tak buat lagi kerana sedang tunggu 'Negara islam'?
Sedangkan hakikatnya kebaikkan kecil yang boleh di lakukan sekarang akan menjadi asbab untuk sampai kepada kebaikkan yang besar.

Bukankah orang yang beramal soleh akan di janjikan Allah Negara islam?, (rujuk quran) kenapa abai amalan soleh dan amal amalan yahudi dengan alasan tunggu 'Negara islam' walaupun dah cecah 50 tahun.., ish ish ish..

Untuk itu cara yang paling bijak untuk korang dan aku dalam berijtihad ialah apabila ada kesempatan untuk membuat kebaikkan, maka segeralah beramal dan ambil faedah pada kesempatan itu, lagipun kita tak tahu bila akan jadi mayat bukan?

Maka nasihat aku sekali lagi kepada korang yang nak mengubah dunia kononnya dengan teknik bukan islam, pergilah menasihati pemimpin secara 4 mata, tanpa menghebahkannya.Itupun tidak diletakkan syarat supaya pemimpin itu mesti ikut (kalau ikut itulah yang kita harapkan). Kalau tidak, kita teruskan doa dan taubat, kerana hakikatnya maksiat dalam diri kitalah yang menyebabkan Allah melantik pemimpin yang zalim memerintah kita..

Abu Darda RA bagitahu bahawa Allah akan melantik raja yang zalim memerintah apabila ummat tinggalkan amal ma’aruf nahi mungkar cara Nabi SAW..(rujuk hadith)

Cubalah korang pakai otak sikit, adakah kes murtad atau kes curi atau kes zina berleluasa semata-mata kerana tiada hukum hudud?

Kenapa tak mengaku bahawa segala maksiat yang berlaku adalah kerana iman orang islam yang lemah...
Aku tak tolak hudud, berdosa aku tolak hudud, aku kalau boleh nak cerita kisah sahabat Saad bin Abi waqas dan kuda belangnya yang bersumpah tidak merotan seorang sahabat yang lain atas kesalahan minum arak atas suatu kemaslahatan ugama, tapi kerana aku belum jumpa kitab yang di tulis sanadnya, maka aku tak tulis takut salah paham..

Apa-apapun, cuba tengok Arganistan yang di pimpin oleh Taliban, buat hokum islam, bertahun tahun memerintah, bila amarika serang, tak sampai 6 bulan, wanita mula bukak rambut, cerita lucah di tayangkan di TV, hiburan muncul kembali, muzik dan nyanyian berkumadang di pasar, nampak sangat islam yang difahami oleh pemerintah Taliban sebelum ini gagal bertapak dalam hati majoriti rakyatnya, kalau iman rakyat dia kuat, dah tentu lain ceritanya, bukankah iman tak dapat di warisi?, walaupun dari pemimpin yang bertaqwa, tak paham paham lagi? Bukankah iman tidak dapat di jual beli?, ia tiada di tepian pantai, walau apapun caranya jua, korang merentas lautan api, korang mendaki gunung yang tinggi, namun tak dapat juga di miliki, jika tidak kembali pada Allah..(siap nyanyi lagu raihan)

Sedarkah korang? untuk berusrah, bertamrin, bermesyuarat, berseminar, berdebat dan berceramah dan membaca paper atau tulis blog sebenarnya tidak banyak memerlukan pengorbanan.
Tapi bila kita mula bergerak jumpa manusia yang jauh dari ugama menyeru mereka kembali kepada Allah, apabila kita mahu mengajar orang tentang apa aqidah islam yang sahih, mengajak manusia menghidupkan sunnah Nabi, pergi rumah ke rumah cerita tentang kehebatan Allah dan bawa berita gembira(fadhilat), bila berpisah dengan keluarga demi ugama, bila kita di hina dan di cela semata mata kerana ugama..dan...dan…dan…maka barulah korang sedar dan faham bahawa untuk apa ugama ini?, untuk siapa ugama ini?, dan bagaimana berbaloinya menjadi mayat…

Lantak koranglah nak berdakwah dengan mana mana kumpulan atau pertubuhan, tetapi perhatikanlah ke arah mana ijtihad da'wahnya. Oleh kerana demokrasi ialah satu sistem yang digunakan. Maka teruskanlah usaha. 5 tahun sekali nak mengundi, pergilah, Cuma jangan buang masa bercakaran sesama islam, buang masa tak hidupkan masjid 24 jam, buang masa buat bidaah sedangkan sunnah Nabi di abaikan.., kemudian perasan bagus dan kutuk semua golongan, ish ish ish..., siap guna mimbar jummat untuk menyebar keburukan pemimpin, apa kes?

Seorang pemimpin yang rasa disaingi tidak mungkin tunduk kepada cadangan musuhnya, kerana ia bereti kalah. Tapi kalau ia datang dari seorang ulama yang tidak berkepentingan, lebih besar peluang untuk dia berubah. (insyAllah)

Berapa juta ringgit boleh korang jimatkan kalau tak bergaduh sesama sendiri (dalam pilihanraya dan propaganda).

Bayangkan berapa ramai orang yang boleh manfaatkan ustaz-ustaz korang yang ramai itu apabila di bawa berjumpa manusia secara 4 mata, berdakwah dari hati ke hati, pintu ke pintu kesan dari kurangnya masa yang digunakan untuk usaha yang lain seperti berdebat, kertas kerja, demonstrasi, masuk ISA, piket dan lain lain... (tulis blog?)

Sekiranya korang rasa apa yang IJTIHAD ulamak korang buat tu dah memang betul.., sekali lagi,:Apalah gunanya berbangga dengan ‘amalan ugama’ yang telah di buat? Lalu tulis dalam akbar/artikel..

Carilah KEKURANGAN pada amalan yang telah di buat, kekurangan dalam ikhlas, kekurangan dalam tawajjuh kepada Allah, kekurangan dalam kekhusyukkan solat, kekurangan dalam menjaga adab dan Sunnah Nabi SAW…

Sahabatku!

Gembira dan selesa dengan amalan yang telah di buat tanpa meneliti kekurangannya adalah seperti seorang musafir yang berjalan ke suatu tempat, tetapi sebelum sampai ia telah gembira melihat ke belakang semata mata kerana telah jauh berjalan, carilah kekurangan dalam amalan yang telah di buat. Fikirkanlah cara untuk membaiki dan mengganti kekurangan amalan dan apa pula yang harus di buat pada masa akan datang.

Sibuk dalam suatu kerja sudah tentu akan meninggalkan kesibukkan untuk kerja yang lain. Maksudnya apabila sibuk dalam suatu pekerjaan sudah tentu akan mengabaikan kerja-kerja yang lain. Semakin sibuk seorang dalam sesuatu kerja maka semakin tipis kesempatan untuk buat kerja lain...

Bila korang sibuk nak tegakkan negara islam, maka banyak sunnah Nabi yang terabai, masjid jadi kosong, orang maksiat tidak di dakwah, orang jahil ugama tidak di ajar mengenal akhirat...

Syariat mengajarkan bahawa setelah selesai suatu pekerjaan yang baik, hendaklah di akhiri dengan istighfar., rahsianya mungkin ketika sedang sibuk dengan suatu kerja maka pada masa itu kita tidak dapat membuat kerja baik yang lain. Ketika hati dan fikiran tertumpu kepada sesuatu pekerjaan maka hak kerja lain tidak lagi dapat di perhatikan. Oleh itu, setiap islam harus beristighfar ketika beramal dan sesudah beramal sebagai kewajipan diri sendiri.

Umar RA selalu berkata kepada sahabatnya: kamu telah meletakkan tanggungjawab yang besar di bahu saya, maka kamu harus mengawasi amalan saya, maka aku juga meyeru kepada sahabat ku sekalian, agar selalu mengawasi amalan ku dan menegur kesalahan ku dan juga selalu mendoakan aku supaya di beri kefahaman…

Akhir kata, semua Ambiya a.s dan nabi-nabi telah di hantar untuk buat usaha atas hati-hati manusia kerana tempat iman hanyalah hati. Oleh kerana itu, riwayat ada mengatakan,:- "Ambillah fatwa daripada hati kamu sendiri".

Hati ini akan jadi mufti yang betul, bagi fatwa yang betul, bila mata hati itu terbuka, kerana sifat Nifak, sifat munafik adalah kebutaan pada hati.
Allah s.w.t berfirman, " Bukanlah buta mata-mata mereka, tetapi buta hati yang ada dalam dada-dada mereka".

So, bila korang dah terima satu-satu ijtihad, maka fahamlah dulu sejauh mana kebenarannya akan sebuah ke’ijtihadan’ itu kerana setiap kita akan mengadap Allah dan akan di tanya setiap amalan kita dan kepercayaan kita, dah janganlah korang mengelak dan menunding jari kepada orang lain atas kesalahan ijtihad korang, setiapa manusia bertanggungjawab dengan setiap apa yang dia percaya, dan setiap kesalahan mestilah di akui kesalahanya, MENGAKULAH BERSALAH DAN BERTAUBATLAH!!!(aku pun!!)

Sekian untuk hari ini, maaf jika terkasar bahasa...

Ps: kalau korang tak bersalahpun, masih juga kena beristigfar dalam setiap amalan kerana masih banyak kekurangan, maka beristigfarlah dalam berijtihad..


Selamat berposa dan mecari lailatul qadar..

hitomi said...

baru tahun nie mendaftar dgn SPR...hehehehehe...1st time mo mengundi nie mcm nervous plak :)...hopefully my undi nie berbaloi...ahaks...

SELAMAT BERPUASA... ([^_^])

Anonymous said...

apa yg aku tahu sunah nabi ade 3 :

1.surah- cara penampilan nabi dari segi berpakaian,makan,pergaulan,ibadat etc.

2.sirah- sejarah perjalanan hidup nabi sejak drp dilahirkan hinggalah kpd saat wafatnya baginda.

3.saghirah- cara fikir nabi.

hari nie rata2 semua umat Islam tahu yg no.1&2 tapi tak ramai yg amalkan no.3...maka bila umat Islam tak berfikir ikut cara nabi berfikir (dok amik no1&2 je...bukankah sunah tu kena ikut semua sekali?)...jadilah hari nie umat Islam berpecah belah & bercakaran sesama sendiri sbb msg2 ikut cara fikir msg2.

apa cara fikir nabi?

Fikir nabi s.a.w ialah bgmana iman yg sempurna (100%)dpt datang/ada dlm diri setiap umat baginda s.a.w (samada dia tu Islam atau kafir) dan bgmana setiap umatnya dpt terlepas drp azab Allah dan dpt masuk syurga Allah s.w.t.

begitu sekali fikir nabi sehinggakan bayi yg lahir (kalau ada) sejurus seblm kiamat pun dpt ucap kalimah laillaha illallah (maksudnya bukan bayi tu bercakap tapi lahir sbg seorg Islam).

Sbb nabi faham yg plg penting sekali dlm diri umatnya ialah iman.

Hari ini kita umat Islam dah abaikan soal iman dlm semua aspek kehidupan kita.


seseorg yg imannya sempurna dia tetap akan bekerja dgn amanah dan tak berasuah walaupun duduk di negara kafir sekalipun.

tetapi seseorg yg imannya tak sempurna dia tak akan dpt menjaga amanah malah berasuah lagi walaupun duduk dlm negara Islam sekalipun.

takde seorg pun org Islam yg waras menolak pemerintahan Islam tetapi pemerintahan Islam semata2 belum mencukupi/berjaya jika rakyatnya masih mempunyai masalah iman.

fikir2kanlah.

Anonymous said...

Aku hairan beberapa perkara:

1) Tak boleh tegur pemimpin yang jelas ada ciri2 dayus seperti yang digariskan oleh ulama' dengan alasan nak jaga hati tetapi boleh pulak 'menegur' / kutuk / fitnah ulama' kata tak iktikaf di masjid, benda yang tak pasti (sebab ada beberapa biji masjid di malaysia ni dan ko dah check semua masjid ker..??)

2) Bila kaedah dakwah yang dilakukan oleh ulama' bertahun-tahun (cthnya mengajar di masjid, ceramah di radio etc) dan didapati "tidak berkesan" kerana maksiat masih berleluasa dan masjid masih tak penuh, terus menyalahkan ulama', kata "tulah, tak ikut kaedah nabi sangat!".

Tapi sebaliknya bila kaedah korang yang SANGAT IKUT SUNNAH yang dilakukan bertahun2 yang turut sama tak berkesan (kerana maksiat masih berleluasa, masjid masih tak penuh), korang pula jawab "takpa, Allah tak ukur dari sudut hasil, Allah ukur dari sudut usaha".

Pokok pangkalnya, SIAPA TAK IKUT CARA KAMI MAKA DIA DIKIKRA TAK IKUT SUNNAH MAKA JANGAN HARAP DAKWAH DIA NAK BERKESAN. KALAU DAKWAH KAMI TAK BERKESAN TAKPA SEBAB ALLAH TAK TENGOK PADA HASIL, ALLAH TENGOK PADA USAHA....

Soalan aku: Rasulullah dakwah HANYA melalui pintu ke pintu ke? Rasulullah tak ajar sahabat di masjid? tak buat ceramah?


Berkenaan Taliban yang buat sistem Islam dan akhirnya maksiat berleluasa, korang kena tahu satu perkara. Yang membawa siaran lucah, wanita tak tutup aurat etc tu Amerika dengan tujuan untuk merosakkan Islam. Dan akhirnya rakyat akan termakan (memang hati kita akan mudah ikut benda yang "seronok")

Soalan aku: Rasulullah dulu merupakan pemimpin Agung (tidak dapat dinafikan) tapi zaman baginda masih berlaku zina (sila rujuk sirah seorang perempuan yang datang mengaku berzina dan Rasulullah suruh balik..). So adakah dikira pemerintahan Rasulullah juga tidak berkesan sehingga engakibatkan berlakunya zina?? Na'uzubillah...

Kita nak tegakkan Pemerintahan Islam dengan harapan is dapat membantu meinngkatkat tahap iman, akidah, syariah dan amal umat Islam. Benda tu takkan berlaku dalam sekelip mata lepas kita ada pemerintah Islam. Bukannya lepas ada khilafah terus takde zina dan takde perompak, cuma dengan adanya khilafah dan sistem preundangan Islam, kita akan berupaya mengurangkan sedikit demi sedikit perkara2 ini.InsyaAllah...


Berkenaan ijtihad, ia bukan boleh dilakukan oleh semua orang. Bukan semua orang yang ada ilmu Feqah sikit2 terus boleh nak keluarkan ijtihad. Bukan semua ulama' boleh keluarkan ijtihad secara individu. Cuma ada sesetengah ulama' sahaja yang boleh, dan di waktu sekarang, antara ulama' yang diiktiraf sebagai mujtahid adalah Dr Yusof Al Qaradhawi.

Di mana lagi kita nak Menasabkan sesuatu hukum yang tidak qath'ie melainkan berdasarkan pendapat seorang ulama' yang mujtahid (Yang mujtahid sahaja)? Andaikata dia tersilap kita dapat satu pahala (sebab ikut ulama'), kalau dia betul kita dapat 2 pahala (1 sebab ikut ulama' dan 1 sebab kita betul) -rujuk hadith.

Bukankah perkara sama juga yang kita gunakan sekarang? Kita quote apa Imam Nawawi kata, apa Imam Ibn Hajar kata, apa Imam Syafi'e kata dan mujtahid2 lain kata.Kita sebagai orang awam yang tak boleh buat ijtihad sendiri, itulah sumer hukum kita yang utama dalam hal2 yang tidak qath'ie...

Banyak lagi benda yang aku nak sebut tapi tak berkesempatan.. Lain kali lah ye..

Anonymous said...

salam,

i luv u brother.. moga dapat menulis lagi isi hati mu..
gegar dan gempitakan blog hamka ini.. (8 skala richter)
nescaya hamka akan sediakan doa yg panjang-panjang buat mu..
beriring dgn linangan airmata..
Ya Allah ampunilah daku, dan ummat Nabi Muhammad SAW..

-AL BIDAYAH WAL NIHAYAH

Anonymous said...

bulan2 posa nie...kurangkan 'berdebat'...bykkan beribadat (nasihat utk aku)...

Seifu said...

gajah adalah satu-satunya mamalia yang tak boleh melompat

Anonymous said...

Assalammualaikum En Hamka...

Saya hendak bertanya sedikit...Bagaimana pula untuk kita memilih ahli-ahli syura?

Apa syarat-syaratnya?
Apa kriteria-kriterianya?
Apa keperluan-keperluannya?

Sekian soalan saya.

Terima kasih.

Anonymous said...

Seperti yg kita nampak dalam keadaan zaman ini, politik memecah belahkan umat islam. Bukan di negara kita sahaja tetapi di seluruh dunia.

Anonymous said...

Aku pembaca setia blog ini..

aku rasa hamka tak jawab lagi komen dari bro dan lain-lain..

sebab komen tentang ijtihad adalah copy/paste entry beliau yang bertajuk:

"apa itu ijtihad"..

ada 40 komen di sana, tambah koemn dari bro,41 lagi..

Hamka, bila nak jawab komen diorang?

Anonymous said...

Kepada Bro Hamka dan sahabat2,

Aku bukan datang nak buat gempak atau buat kecoh. Aku hormati bro Hamka kerana kecekalannya berdakwah.

Namun bagi aku, jika ada yang kurang kena dan ia membabitkan sesuatu yang boleh menjadi titik kefahaman kepada semua, maka aku harus tegur secara terbuka.

Untuk tegur benda bersifat peribadi (cthnya sebab apa hamka pakai seluar merah, nanti kena tanduk ngan lembu), aku tegur secara peribadi lah nanti.hehehe

Ni aku nak kongsi Apa pandangan Islam berkenaan Demokrasi



Perbincangan Ringkas Berkenaan
Islam & Demokrasi


Oleh : Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

www.zaharuddin.net




Persoalan semasa yang setersunya adalah berkisar berkenaan Demokrasi iaitu adakah Islam menerima demokrasi atau ia bertentangan dengan Islam secara total?


Sebuah Hadith menyatakan :

الحكمة ضالة المؤمن فحيث وجدها فهو أحق بها

Mafhum : "Kebijaksanaan adalah seperti barang tercicir bagi umat Islam, lalu dimana muslim menjumpai kebijaksaan, maka mereka yang paling layak untuk mengambilnya" [1]


Islam sentiasa berpendirian terbuka dalam setiap pekara-perkara baru, penelitian yang terperinci akan dilakukan bagi memastikan adakah ia terkandung dalam bidang hukum haram, halal, harus atau sebagainya. Antara dalil sokongan yang membuktikan bahawa Islam menuntut penelitian dan penerimaan dibuat terhadap sesuatu idea baru (sebelum menerima dan menolaknya), walaupun ia datang dari luar Islam adalah seperti berikut :-

1) Pengakuan dan pengesahan Nabi SAW terhadap anjuran Syaitan kepada Abu Hurairah r.a agar membaca Ayat Kursi bagi mengelakkan diri dari gangguan Syaitan. Nabi bersabda :

صدقك وهو كذوب ذاك الشيطان

Ertinya : “Ia telah berkata benar, pdahal ia terlalu amat banyak berbohong , itulah Syaitan” [2]

Saidina Ali KW pula pernah berkata : “Ilmu adalah barang hilang dari mukmin, ambillah ia walau dari si musyrik “ [3]

2) Kisah Nabi Allah Sulaiman yang menerima maklumat dari burung Hud Hud [4] dan lain-lain.


Justeru, dalam masalah sistem pemerintahan cara demokrasi yang merupakan kaedah pemerintahan yang sangat meluas kini. Sebarang penerimaan atau penolakkannya mestilah merujuk kepada intipati system tersebut. Berikut adalah perbincangan ringkas mengenainya:


CIRI UTAMA DEMOKRASI DAN PENDIRIAN ISLAM TENTANGYA


1) Pemerintah dari kalangan rakyat.

Asas ini diterima oleh Islam sebagaimana Sabda Nabi SAW :


خيارأئمتكم الذين تحبونهم ويحبونكم وتصلون عليهم ويصلون عليكم وشرار أئمتكم الذين تبغضونهم ويبغضونكم وتلعنونهم و يلعنونكم

Mafhum : Sebaik-baik pemimpin kamu adalah mereka yang kamu sukai, dan mereka( pemimpin) juga menyukai kamu, kamu mendoakan mereka, begitu juga mereka, manakala seburuk-buruk pemimpin adalah mereka yang kamu benci dan mereka juga benci kepadamu, kamu melaknat mereka, mereka juga melaknat kamu” (Riwayat Muslim)


Begitu juga dengan hadith [5] :

ثلاثة لا ترتفع صلاتهم فوق روؤسهم شبرا..وذكر أولهم..( رجل أم قوما وهم له كارهون) - رواه ابن ماجه

Mafhum : “Tiga kumpulan yang tidak diangkat solatnya walapaun sejengkal di atas kepala mereka, …disebut pertamanya, lelaki yang mengimamkan kaum, dalam keadaan kaum membencinya”


Jelas dari hadith tadi, Islam juga menitik beratkan kepimpinan rakyat yang disukai oleh rakyat, justeru realiti semasa bagi mengetahui kesukaan rakyat kepada seseorang pimpinan adalah melalui kaedah pengundian.


2) Pemerintah bekerja untuk rakyat.


Pemerintah bekerja untuk kebaikan rakyat. Ciri ini juga telah diterima oleh Islam sebagaimana konsep kepimpinan dalam Islam, dimana pemimpin hakikatnya menjadi petugas yang bersusah payah bagi kebaikan rakyat. Di sebut di dalam sebuah Hadith :

سيد القوم خادمهم

Mafhum : “Pemimpin kaum adalah org yang berkhidmat (khadam) bagi kaum.” [6]


Khalifah Abu Bakar as-siddiq, berkata : Wahai manusia, aku bekerja untuk keluargaku maka aku mencari penghasilan untuk makanan mereka, sekarang aku bekerja untuk kamu, maka tetapkanlah buatku dari Baitul Mal kamu” [7]

Khalifah Uthman ra juga pernah menegaskan bahawa : “ Urusan aku adalah menuruti urusan kamu”


Abu Muslim al-khawalani, seorang faqih tabi’ein masuk menemui Muawiyyah ra. lalu berkata :

السلام عليكم أيها الأجير

Mafhum : “Asallamualaikum wahai org gaji”


Malah pemimpin Islam bertanggung jawab menyelamatkan rakyatnya dengan memberikan bantuan apabila mereka dalam kesusahan sebagaimana firman Allah dalam ayat 33, Surah al-Maidah. Malah kewajiban utama para pemimpin Islam adalah memberikan nasihat-nasihat keagamaan terhadap rakyatnya sebagaimana disebut di dalam hadith riwayat Bukhari dan Muslim yang masyhur. Tugas mereka juga adalah untuk menguatkuasakan undang-undang bagi mencegah keburukan dunia dan akhirat dari menimpa rakyatnya.


Sabda Nabi SAW :

عن معقل بن يسار قال: سمعت النبي(ص) يقول: ما من عبد استرعاه الله رعية فلم يحطها بنصيحة إلا لم يجد رائحة الجنة

Mafhum : “Tiada seorang manusia pun yang Allah memberikannya kuasa pemerintahan, kemudian ia tidak memberikan nasihat Islam (kepada rakyatnya) kecuali tiadalah ia mendapat cium bauan syurga” ( Riwayat Bukhari dan Muslim ) [8]


Sebuah hadith lagi menyebut : الناس على دين ملوكهم

Ertinya : “Sesungguhnya rakyat akan mengikut gaya, cara hidup dan agam pemimpin mereka” [9]


Cuma perbezaan terzahir jika dilihat dari cara kerja pemimpin dalam sistem Islam dan demokrasi. Pemimpin dalam system Islam bekerja untuk rakyat kerana Allah manakala pemimpin demokrasi tidak bekerja untuk Allah pada konsep asalnya tetapi bebas menurut pengamal demokrasi tersebut.


3) Suara majoriti adalah terpakai.

Asalnya Islam tidak meletakkan suara majoriti sebagi pemutus dalam semua pekara. Ia tidak tepakai dalam perkara-perkara thawabit [10]. Perkara thawabit juga tidak boleh berubah menurut zaman dan masa, ia adalah perkara yang mesti dilakukan serta tiada ruang ihtimal. Manakala perkara mutaghayyirat adalah perkara dari Nusus Zanniyyah seperti Nas umum (menurut jumhur), lafaz bersifat Mutlaq terutamanya dalam perkara ijtihadiyyah dan baru [11]. serta perkara-perkara bersifat strategi kepimpinan dan politik yang tiada nas qati’e.


Firman Allah SWT :

وإن تطع أكثر من في الأرض يضلوك عن سبيل الله إن يتبعون إلا الظن وإن هم إلا يخرصون

Mafhum : “Sekiranya kamu mentaati majority di atas muka bumi, nescaya mereka akan menyesatkan kamu, mereka tiada menurut kecuali sangkaan…” ( Al-An’am :116)


Justeru, Islam menerima suara majority dalam hal ‘mutaghayyirat’ tetapi dengan syarat-syarat tertentu, menurut keadaan dan maslahat seperti hanya undian di kalangan ‘ ahl al-hal wal al-‘aqd ’ [12] atau dalam menentukan bentuk-bentuk tindakan dan bukannya bersifat hukum. Juga dalam urusan melantik pimpinan atau juga urusan kemaslahatan rakyat seperti membina lebuh raya dan menetapkan cukai tol.


Ini bermakna unsur ini juga diterima oleh Islam, cuma dalam ruang lingkup yang terhad, ini kerana aqal manusia tidak mampu mengetahui seluruh kebaikan untuk manusia, hanya Allah swt yang mengetahui kebaikan sebenar untuk manusia. Perlu di ingat bahawa Allah tidak menafikan fungsi aqal dalam menentukan tindakan terhadap perkara baru selagi mana tidak melanggar nas atau ‘maqasid syariat’.


4) Rakyat diberi hak kebebasan sewajarnya.


Islam juga mengiktiraf kebebasan individu samada dalam menegur pemerintah, kerjaya yang halal, beragama dan mengamalkan, pemilikan harta dan banyak lagi. Bagaimanapun demi menjaga ketenteraman manusiawi samada rohani dan jasmani maka kebebasan yang dianjur oleh Islam mempunyai batasannya. Secara ringkas batasannya terkandung dalam 5 perkara dharuriyyat [13] :


i. Aqidah : Bermakna disekat kebebasan bagi keluar atu menggugat aqidah Islam samada murtad atau memerangi Islam. Juga tidak dibenarkan merosakkan aqidah umat.

ii. Nyawa : Kebebasan Islam tidak membenarkan membunuh tanpa hak, membunuh diri, menyakiti individu lain tanpa hak, maka tidak dibenarkan juga menyerang sesama manusia tanpa sebab.

iii. Aqal : Kebebasan Islam tidak membenarkan umatnya merosakkan aqalnya samada dengan meminum arak, dadah atau apa jua yang memabukkan, tidak juga bebas melihat atau melakukan sesuatu yang boleh merosakkan aqal.

iv. Keturunan/Maruah: Kebebasan Islam juga tidak membenarkan mencabul kehormatan sesama manusia, tidak juga dibenarkan berzina, menuduh zina tanpa saksi, mengumpat, memfitnah, dan mencari-mancari kesalahan manusia.

v. Harta : Kebebasan Islam tidak membenarkan merampas harta, curi, rompak, memeras, menipu, menindas secara riba dan seumpamanya.


Lalu, secara teori umum, Islam menerima kaedah ini tapi diperincikan bersama pengecualian-pengecualian demi kemaslahatan manusia.


5)Rakyat berhak menegur kepimpinan yang silap serta berhak menjatuhkannya.

Item ini jelas, bertepatan dengan Islam, ia bertitik tolak dari kepimpinan adalah amanah dan tangung jawab, sebarang penyelewengan mesti ditegur oleh rakyat. Rasulullah sendiri menerima pandangan dann teguran para sahabat dalam beberapa persitiwa yang terkenal antaranya, teguran Al-Habbab Ibn Munzir dalam menentukan kubu terbaik dalam peristiwa perang Badar, begitu juga teguran suad dalam kes ditolak dengan busar oleh Rasul dan banyak lagi.


Hak teguran ini digalakkan begitu hebat di zaman Khalifah Islam yang pertama Abu Bakar As-Siddiq dimana beliau menyatakan dalam ucapannya yang mashyur[14]:

وليت عليكم ولست بخيركم فإن أحسنت فأعينوني و...أطيعوني ما أطعت الله ورسوله فإذا عصيت الله فلا طاعة لي عليكم

Mafhum : “Sesungguhnya aku hanya dilantik dr klgn kamu, bukanlah aku yang terbaik dr kamu, kiranya aku berada di landasan kebenaran maka bantulah aku, taatilah aku selagi mana aku mentaati Allah dan RasulNya, maka apabila aku menderhaka Allah maka tiadalah wajib lagi taat kepadaku”


Islam mempunyai sikap tegas terhadap para pemerintah zalim dan bersifat autokratik atau diktator. Sabda Nabi SAW [15]:

أشد الناس عذابا يوم القيامة إمام جائر

Mafhum : “Sekeras2 manusia yang dikenakan azab di akhirat kelak adalah pemimpin yang zalim”


Bagaimanapun rakyat yang ingin menegur pimpinan negara Islam seeloknya menjaga adab-adab teguran yang sesuai tetapi jika ia tidak diendahkan, Islam membenarkan pimpinan tersebut diturunkan kerana ia dianggap kepimpinan negara Islam yang menyeleweng, demikianlah pandangan Syeikh Sa’id Hawwa di dalam kitabnya Jundullah hlm 380. Beliau juga menambah bahwa proses menurunkan perintah itu boleh dibuat secara aman. Prof. Dr. Muhd Salam Madkur[16] menegaskan adalah suatu kewajiban untuk menurunkan pemimpin fasiq dengan syarat kita mempunyai bukti tentang kefasiqan serta pemimpin tersebut tidak lagi boleh diberi nasihat. Demikian juga pandangan Imam Abu Hanifah[17], Imam al-Qurtubi[18] , Imam Abu Hamid al-Ghazali[19] (505 H) , Imam as-Syawkani[20] (1255 H) dan Dr. Yusoff Al-Qaradhawi[21].


Manakala Abu Yu’la al-Farra al-hanbali [22] menuruti pandangan Imam Ahmad Hanbal yang tidak menentang dan menjatuhkan khalifah Makmun dan Mu’tasim. Imam Al-Mawardi ( 450 H) menyebut dalam sesebuah negara Islam yang menyeleweng seorang khalifah itu boleh diturunkan jika berlaku kezaliman dan fasiq[23].


Imam an-Nawawi pula dalam mensyarahkan hadith muslim, “Adapun keluar daripada mentaati pemerintah dan memeranginya (dengan senjata) adalah haram dengan Ijma’ al-Muslimin sekalipun mereka itu fasik ataupun zalim. Ini semua jelas terbukti di dalam hadith-hadith yang memberi maksud apa yang aku sebutkan? Kata para ulama? :” Sebab tidak dipecat dan diharamkan keluar menentangnya adalah kerana membawa kepada fitnah dan tumpah darah dan kerosakan yang nyata, maka menjadikan kerosakan memecatnya lebih besar dari mengekalkannya.?


Dalam mensyarahkan hadith lain pula an-Nawawi menyebut: “ Sesungguhnya tidak harus menentang pemerintah hanya sekadar zalim atau fasik selagi mereka tidak mengubah suatu daripada kaedah-kaedah Islam. [24] (Syarah Sohih Muslim oleh an-Nawawi, jld 12)


Ad-Dawudi pula menyebut: “yang menjadi pegangan para ulama, mengenai para pemerintah yang zalim ialah sekiranya mereka boleh dipecat tanpa sebarang fitnah dan kezaliman, maka wajib dipecat, jika tidak, maka wajib bersabar” (Fath al-Bari oleh Ibn Hajr al-Asqalani m.s. 498/jilid 14 cetakan dar al-Fikr, Beirut)


Ibn ‘Atiyyah pula menyatakan : “As-Syura adalah prinsip syariah, mana-mana pemimpin yang tidak ber’syura’ bersama ahli agama, maka menjatuhkannya adalah WAJIB” [25]


Maka kaedah Pilihanraya yang ada pada hari ini tanpa syak lagi, adalah suatu kaedah yang berkesan untuk memecat pemimpin zalim dan mengabaikan tanggung jawab Islam dengan aman, tanpa fitnah dan pembunuhan. Selain itu, wajib pula berusaha mengubah kemungkaran melaluinya.



Rasulullah SAW juga telah menyatakan keharusan merebut kekuasan dari pimpinan sebagaimana hadithnya :

دخلنا على عبادة بن الصامت وهو مريض قلنا أصلحك الله حدث بحديث ينفعك الله به سمعته من النبي صلى الله عليه وسلم قال دعانا النبي صلى الله عليه وسلم فبايعناه فقال فيما أخذ علينا أن بايعنا على السمع والطاعة في منشطنا ومكرهنا وعسرنا ويسرنا وأثرة علينا وأن لا ننازع الأمر أهله إلا أن ترو كفرا بواحا عندكم من الله فيه برهان

Mafhum : Kami telah berbai’ah kepada Rasulullah untuk dengar dan taat dalam keadaan susah ataupun senang, suka ataupun benci dan (dalam keadaan pemimpin) lebih mementingkan dunia melebihi kami.(Kami juga berbai’ah) untuk tidak merebut kekuasaan dari pemerintah melainkan jika kami melihat ‘Kufr Bawwah’ (kekufuran yang nyata) yang kami mempunyai alasan disisi Allah (kami juga berbai’ah) untuk menyatakan al-Hak dimana saja kami berada dan kerana allah kami tidak takut kepada celaan sesiapa yang mencela. [26]


Jelas dari hadith di atas tahap untuk kesabaran dan tindakan yang perlu diusahakan oleh individu Islam terhadap pemerintah mereka yang terang-terang melakukan maksiat serta menggalakkannya. Dalam hal ini, pilihanraya adalah salah satu medan yang terbuka demi menunaikan tanggung jawab tersebut. Saya tidak mengtaakan ianyaa adalah satu-satunya jalan, tetapi ia adalah salah satu jalan yang boleh diguna pakai demi mencapai matlamat besar Islam. Wallahu a’lam.




--------------------------------------------------------------------------------

[1]. Riwayat At-Tirmidzi, no 2687 ; Hadith ini lemah dari sudut sanad ; Syeikh Nasirudin al-Albani menyatakan bahawa hadith ini sangat lemah ; bagaimanapun menurut Al-Qaradhawi, maksud hadith adalah tepat dan disokong oleh dalil-dalil shohih dari al-quran dan hadith lain. Justeru, ini boleh dipegang (Lihat : Thaqafatuna ; Bayna al-Infitah wal Inghilaq , hlm 41)

[2]. Riwayat al-Bukhari , no 3101

[3]. Riwayat Ibn Abd Barr, Jami’ Bayan al-Ilm , 1/121

[4]. Surah an-Naml : ayat 20-22

[5]. Al-Bushairi berkata di dalam ‘al-zawaid’: sanadnya shahih dan para rijalnya thiqah, juga riwayat Ibn Hibban. Diriwayatkan dr Ibnu Abbas ra

[6] Misykatul al-Masabih, At-Tabrizi , no 3925 ; Kanzul ‘Ummal, Al-Muttaqi Al-Hindi , no 17516 ; Tarikh Bagdad, Al-Khatib, 10/187 ; Arbai’en as-Sufiyyah, Abu Nuaim ; Kasyful Khifa’ , Al-‘Ajlouni , 1/561 ; Albani mengatakan hadith ini Dhoif, ms 487

[7]. Musykilatuna al-Dakhiliyyah fi Dhaw I al-Nizam al-Islami, Imam Hasan al-Banna, Darul Andalus, Beirut, hlm 360

[8]. Riwayat Bukhari dan Muslim, Lihat al-Lu’lu’ wa al-Marjan no 1200 hlm 469

[9]. Al-Asrar al-Marfu’ah , Ali al-Qari , hlm 367

[10]. Ia adalah perkara2 yang dinaqalkan secara qat’ie dr nusus al-quran dan sunnah serta thabit dengan ijma’ seperti perkara aqidah, ghaibiyyat, amar makruf nahi mungkar, menegakkan keadilan, menyebarkan ilmu, menjaga 5 perkara dharuriyat Islam dll.

[11]. Ia seperti mengumumkan peperangan, menentukan cukai, isytihar darurat, had tempoh Presiden,peraturan jalan raya, pembinaan kilang dsbagi. Begitu juga dalam hal menggunakan pilihanraya, demontrasi, dalam menegakkan dawlah Islam. Jelasnya ia tiada nas syarak yang melarang secara qat’ie.

[12]. Iaitu kumpulan berkelayakan seperti ahli majlis syura di zaman Nabi yang dilantik dr kalangan mereka yang berkelayakan ilmu dan pengalaman. Imam Hasan al-Banna meletakkan 3 kumpulan manusia yang layak menduduki jawatan ini iaitu Ulama’, Pakar dalam sektor awam dan ketua-ketua qabilah, kampung atau pemimpin kecil masyarakat.

[13] Al-Muwafaqat, As-Syatibi ; Al-Mustasfa, Al-Ghazzali ; Qawaid Al-Ahkam fi Masalih al-Anam, Izzuddin Abd Salam

[14]. Turuq hukmiyah, Ibnu Qayyim dan Kanzul Amwal, Abu Ubaid al-Qasim hlm 11

[15]. Minhaj as-Solihin, hlm 444

[16]. Ma’alim al-Dakwah al-Islamiyyah, hlm 290. Beliau merupakan seorang Profesor di Universiti Kaherah suatu ketika dahulu.

[17]. Abu Hanifah, Muhd Abu Zuhrah, hlm 9-10

[18]. Al-Jami’ li ahkam al-Quran, jld 1, hlm 232

[19]. Ihya’ ulumiddin, hlm 179

[20]. Nailul awtar, Jld 7, hlm 185

[21]. Min Fiqh ad-Dawlah fil Islam, Dar as-Syuruq, Beirut, 1997, hlm 126

[22]. Al-Ahkam as-Sultaniyyah, Abu Yu’la al-Farra, Mustapa bab al-halabi, 1987, hlm 22 dan lihat juga Imam Ahmad Ibn Hanbal oleh Syeikh Muhammad Abu Zahrah

[23]. Al-Ahkam as-Sultaniyyah, Al-Mawardi, hlm 27

[24]. Fathul Bari, Ibn Hajar Al-Asqolani, Dar Al-Fikr, Beirut, 14/498

[25]. Tafsir Al-Qurtubi, 4/249

[26]. Riwayat al-Bukhori, no 7199, Muslim no. 1836

Anonymous said...

Fiqh Siyasah Syar'iyyah : Fokus Terhadap Beberapa Isu Kontemporari

Oleh :

Zaharuddin Hj Abd Rahman

www.zaharuddin.net



MUQADDIMAH

Segala puji bagi Allah, selawat dan salam buat junjungan SAW serta para keluarganya dan sahabatnya yang terpillih dan seluruh mukminin dan mukminat yang menuruti jalannya dengan haq.


Penulisan ini menyentuh beberapa aspek siyasah dalam sudut pandangan Islam, antara aspek yang disentuh :


Kewujudan Politik di dalam Islam.
Cabaran Pemisahan Islam dan Politik.
Perbincangan tentang Dawlah Islam dan konsep asas pemerintahan Islam.
Hak wanita sebagai pemimpin dan politik dan lain-lain.
Hak bukan Islam di dalam Pemerintahan Islam.
Demokrasi serta pendirian Islam terhadapnya.
Sikap Islam terhadap Pilihanraya, Demonstrasi dan Parlimen.
Syarat Penggunaan Maslahat.



Demikian beberapa persoalan yang cuba disentuh secara ringkas.



Persoalan Fiqh Dawlah dan Siyasah Syar’iyyah semakin mendapat perhatian ramai apabila kefahaman Islam berkembang dan menyerapi pemikiran umat manusia yang selama ini gersang ditutupi oleh kezaliman ideology amalan para pemerintah moden. Benarlah sabda Nabi Saw :



ليبلغن هذا الأمر ما بلغ الليل والنهار ولا يترك الله بيت مدر ولا وبر

الا أدخله الله هذا الدين بعز عزيز أو بذل ذليل عزا يعز الله به



Mafhum : “ Pasti akan sampai urusan ini (Islam) ke mana sahaja sampainya malam dan siang, Allah tidak akan tinggalkan satu rumah si kaya mahupun miskin pun, kecuali akan dimasukkan oleh Allah Agama ini…” [1]




Sejak beberapa lama setelah kejatuhan khilafah Islam terakhir pada tahun 1924m, maka dengan bersendikan pemikiran mujaddid-mujaddid kurun ini, seperti Syeikh al-Imam Muhammad Abduh, Syeikh Rashid Ridha serta ramai lagi, lahirlah mujaddid haraki seperti Imam As-Shahid Hasan Al-Banna (1906-1949 M) pengasas jamaah Ikhwan Muslimin bagi mengharungi perancangan licik Yahudi serta sekutunya di seluruh dunia. Perjuangan demi menegakkan negara kebajikan Islam , kini menjadi tugas serta kewajiban semasa bagi seluruh umat Islam. Ulama’ contoh kini seperti Syeikh Prof. Dr.Yusoff Al-Qaradhawi, , Syeikh as-Syahid Abdullah ‘Azzam (1989 m), Syeikh Muhd Al-Ghazali(1916-1996m), Syeikh Abul A’la al-Maududi(1903-1979m), Syeikh Mustafa As-Siba’ie (1964 m), Syeikh Syahid abd Qadir ‘Awdah ( 1954m), Syeikh Muhd Qutb, Dr Hammam Said, Dr Abd Qadir Abu Faris, Dr. Solah Abd Fatah al-Khalidi serta ramai lagi boleh memandu kita ke arah peranan yang sebenarnya.

Kalau dahulu, kita dapat melihat dengan jelas peranan ulama besar dalam melakukan pembaharuan. Imam Abu Hanifah an-Nu’man (80-150H) merupakan individu utama dalam meletakkan kaedah mengeluarkan hukum Islam terhadap isu-isu baharu yang tidak terdapat nas khusus, iaitu melalui menggunakan kaedah ‘analogy’ hokum baru kepada hokum asal yang terdapat nas, ia dinamakan Qiyas. Jelasnya itulah keperluan utama di zamannya iaitu menyelesaikan isu-isu baru hasil perkembangan masa dan zaman. Manakala Imam Malik Bin Anas (93-178 H) pula merupakan individu utama yang menekankan persoalan ilmu jarh dan ta’dil sebagai keutuhan sumber perundangan Islam dan keshahihan hadith. Ia tepat di zamannya yang menyaksikan timbul pelbagai hadith-hadith palsu tatkala itu.




Imam Muhammad Bin Idris al-Syafie (150-204 H) dengan peranan utamanya iaitu berperanan sebagai individu utama menyusun kaedah Usul Fiqh dalam gaya gabungan ahli Hadis dan Ahli ra’yi. Manakala Imam Ahmad Bin Hanbal (164-241 H) pula merupakan individu pertama dalam menggabung dan mengumpulkan hadith-hadith Rasulullah SAW agar umat Islam tidak tercari-cari rujukan kelak, itulah Musnad Ahmad yang mengandungi lebih 40,000 hadith Rasulullah Saw. Peranan mereka semua amat bertepatan dengan kalam Rasulullah SAW yang menegaskan : Dari Abu Hurairah ra.



إن الله يبعث إلى هذه الأمة على رأس كل مائة سنة من يجدد لها دينها


Mafhum : “Sesungguhnya Allah membangkitkan kepada umat ini, di setiap permulaan seratus tahun, seseorang yang melakukan tajdid bagi Agama” (riwayat Abu Daud)[2]




Justeru, adalah menjadi tuntutan kepada setiap individu Islam bagi memikirkan apakah keperluan Islam pada zamannya sesuai dengan hadith tersebut. Tidak dapat diingkari bahawa, semasa kewujudan Khilafah Islam sehingga tahun 1924 M sememangnya keperluan untuk mewujudkan gerakan Islam yang berjuang untuk menegakkan kembali sebuah negara kebajikan Islam secara khusus kurang releven, tetapi setelah kejatuhannya, tanpa syak ia sepatutnya menjadi salah satu tuntutan utama dalam Islam hari ini.

Bagi melicinkan tugas ini, menjadi kewajiban bagi umat untuk memahami selok belok politik Islam bagi memperkenalkannya kembali kepada manusia hari ini. Selaras dengan sebuah athar dari Sayyidina ‘Ali KW :


لا يعرف الفضل لأهل الفضل إلا ذو قضل


Mafhum : Orang yang tidak mempunyai kelebihan tidak akan dapat mengenali orang yang memiliki kelebihan”



Demikian begitu juga bak kata pepatah Melayu “Tak Kenal Maka Tak Cinta” Bagaimana mungkin manusia akan yakin serta cinta kepada system Islam sekiranya mereka tidak diperkenalkan dengan keindahan dan kemantapan sistem kenegaraan Islam dan politik Islam.




TAKRIF SIYASAH ATAU POLITIK

Siasah menurut bahasa :

“Sasa- yasusu- siyasatan wa riasah” yang membawa maksud tadbir, perintah, mengetuai ( Lisan al-Arab, Dar al-kutub al-ilmiah)


Manakala menurut istilah para ulama’ terdahulu terbahagi kepada dua, iaitu :

1. Makna ‘Am : Mentadbir urusan manusia dan urusan dunia mereka dengan syariat Deen. Dengan ini kita dapati mereka mentakrifkan ‘Khilafah’ sebagai :


نيابة عن رسول الله صلى الله عليهم وسلم في حراسة الدين وسياسة الدنيا به

Mafhum : “Sebagai pengganti tugas Rasul dalam menjaga Agama dan mentadbir Dunia dengan berpaksikan agama”




2. Makna Khas : Tindakan-tindakan yang dibuat oleh Imam (Pemerintah) berdasarkan sumber-sumber, bertujuan untuk menghalang kerosakan dan mencegah kerosakan yang belum melanda atau suatu langkah pemulihan. [3]

Sebagai contoh tindakan seumpama ini adalah tindakan yang dilakukan oleh Khalifah Abu Bakar As-Siddiq r.a yang membakar peliwat, Khlaifah Umar Al-Khattab ra pula pernah mencukur rambut Nasar bin hajjaj akibat digilai oleh perempuan Madinah. Semua tindakan ini berubah menurut kepentingan maslahat setempat dan zaman.

Menurut As-Syahid Imam Hasan Al-Banna : ‘Siasah adalah kajian tentang persoalan umat Islam samada dalam dan luar negeri, ia tidak terikat dengan ikatan kepartian semata-mata” [4]



Perkataan asal siyasah digunakan oleh Rasulullah SAW dalam hadithnya :



كانت بنوا إسرائيل تسوسهم الأنبياء كلما هلك نبي خلفه نبي وانه لا نبي بعدي انه سيكون خلفاء فيكثرون



Mafhum : “Dahulunya Bani Israel dipimpin oleh para Nabi, tatkala wafat seorang Nabi maka dibelakangnya terdapat Nabi (lagi) dan sesungguhnya tiada seorang pun lagi Nabi selepas Aku( Rasulullah ), dana diikuti oleh para pemimpin…” [5]




DALIL KEWUJUDAN POLITIK DI DALAM ISLAM

Sejak berkembangannya fahaman Sekularisme di kebanyakan pelusuk dunia, ramai menjadi terkeliru dengan istilah-istilah seperti ‘politik kotor’, tiada politik dalam Islam, Islam tiada kaitan dengan politik dan pelbagai lagi.

Justeru percubaan memisahkan politik dari prinsip Islam ini sentiasa diperjuangkan oleh musuh-musuh Islam dan anak buahnya, malah juga terdiri dari kalangan umat Islam sendiri. As-Shahid Sayyid Qutb berkata ; Islam yang dikehendaki oleh Amerika dan kepimpinannya di Timur Tengah, bukanlah Islam yang menentang penjajahan, kezaliman, komunisme tetapi sebenarnya mereka tidak mahu Islam memerintah, mereka mahu Islam yang membicarakan perkara yang membatalkan wudhu’ sahaja, dan bukan persoalan ekonomi Islam, Politik Islam, Masyarakat Islam dan Kewangan Islam.

Bagi mengembalikan kefahaman umat, menjadi kewajiban bagi merujuk kepada rujukan utama Islam dalam hal kesempurnaan Islam dalam kepelbagaian bidang kehidupan.



Dalil Pertama : Dari Al-Quran

Firman Allah SWT :



الذين إن مكناهم في الأرض أقاموا الصلاة وآتوا الزكاة وأمروا بالمعروف ونهوا عن المنكر

(ولله عاقبة الأمور ( الحج:41



Mafhum : Sesungguhnya orang yang kami berikan kepada mereka kekuasaan di atas muka bumi, mereka mendirikan solat, menunaikan zakat, menyuruh kepada kebaikan, melarang kemungkaran, dan kepada Allah mereka menyerahkan penghujung sgl usaha” (Al-Haj : 41)




Ayat di atas dengan jelas lagi terang menerangkan fungsi dan peranan pemimpin. Ia secara langsung menyentuh isu politik.



(ونزلنا عليك الكتاب تبيانا لكل شيء وهدى ورحمة وبشرى للمسلمين (النحل:89



Mafhum : Dan telah Kami turunkan kepada kamu, Kitab (al-Quran) yang didalamnya mengandungi penerangan terhadap semua perkara serta menjadi petunjuk dan rahmat dan membawa berita gembira bagi muslimin" ( An-Nahl : 89)




Ayat di atas pula menerangkan bahawa semua urusan kehidupan manusia telah pun diterangkan dasarnya di dalam Al-Quran, justeru ia adalah satu penegasan bahawa dasar yang melibatkan hal ehwal politik juga terkandung di dalamnya.




Dalil Kedua : Dari Al-Hadith

1. Sabda Nabi SAW :



إذا كان ثلاثة في سفر فليؤمرو اعليهم أحدهم (رواه ابو داود والطبراني عن أبي سعيد و أبي هريرة وإبن مسعود بإسناد صحيح )



Mafhum : “Apabila keluar tiga orang semasa bermusafir maka telah mesti ke atasnya melantik seorang darinya sebagai ketua” ( Riwayat Abu Daud dan At-Tabrani, dengan sanad yang shohih) [6]




2. أفضل الجهاد كلمة حق عند سلطان جائر (النسائي وصححه النووي )



Mafhum : “Sebaik-baik jihad adalah perkataan yang haq dihadapan pemerintah yang zalim”



3) سيد الشهداء حمزة ثم رجل قام إلي إمام جائر فأمره ونهاه فقتله



Mafhum : “ Penghulu para syuhada; adalah Hamzah ra, kemudian lelaki yang bangun kepada pemerintah yang zalim lalu mengajaknya kepada kebenaran dan melarangnya dari kemungkaran lalu ia dibunuh kerana itu” ( Al-Hakim mentashihkan hadith ini)




4. رواه مسلم) من مات وليس في عنقه بيعة فإن ميتته جاهلية


Mafhum : “Barangsiapa yang mati, dalam keadaan tiada padanya suatu bai’ah( iqrar janji taat kepada pemimpin Islam) maka matinya seumpama dalam keadaan Jahiliyyah” (Riwayat Muslim) [7]




5. Piagam Madinah yang mengandungi 47 fasal, merupakan intipati sebuah perlembagaan negara. Antara lain isinya menyebut isu-isu politik kenegaraan, pentadbiran Rasulullah SAW terhadap Muhajirin, Ansar dan Yahudi. [8]




6. Berikut beberapa contoh tindakan siyasah syar’iyyah yang dilakukan di zaman Baginda SAW :-

· Nabi SAW bersungguh-sungguh mengecam untuk membakar rumah mereka yang tidak bersolat jemaah. [9]

· Menggandakan denda ke atas pencuri yang tidak cukup nisabnya untuk dipotong tangan, malah dilaksanakan hukuman sebat sebagai pengajaran. [10]

· Merampas harta individu yang tidak mahu mengeluarkan zakat. [11]

· Memecahkan bekas-bekas arak dan juga periuk-periuk yang dimasak di dalamnya daging yang haram..kemudian dinasakh hukum memecahkannya kepada basuh.[12]

· Memerintahkan wanita yang mencaci dan melaknat untanya, agar melepaskannya.[13]

· Memerintahkan agar dihukum bunuh bagi peminum arak bagi kali ke 4, hukum ini dinasakhkan selepas itu. [14]

· Memerintah agar ditangkap Yahudi yang menghentak kepala seorang hamba wanitanya dengan batu, Nabi menerima dakwaan wanita tadi lalu menghukum memukul kepala si Yahudi. [15]

Semua sunnah qawliyah dan fe’liyah baginda SAW di atas, menjurus kepada hal ehwal pentadbiran dan politik Islam.




Dalil Ketiga : Dari Athar Sahabat & para ulama mujtahidin



1. Berkata Saidina Umar al-Khattab : لا إسلام إلا بجماعة ولا جماعة إلا بإمارة, ولا إمارة إلا بالطاعة



Mafhum : Tiada Islam kecuali dengan Jemaah, tiada Jemaah kecuali dengan Kepimpinan, Tiada Kepimpinan kecuali dengan Ketaatan.[16] (Lihat)




2. Imam As-Syafie berkata : “ لا سياسة إلا ما وافق الشرع “


Ertinya : “Tidak diiktiraf siyasah kecuali pentadbiran yang menepati syara’” [17]




3. Berikut adalah contoh amalan siyasah syar’iyyah oleh para sahabat [18] : -

· Saidina Abu Bakar membakar para peliwat.

· Saidina Umar membakar kedai-kedai arak dan membakar kampung yang menjual arak di dalamnya.

· Saidina Umar mencukur rambut Nasar bin Hajjaj serta dibuang daerah kerana ketampanannya terlalu memikat wanita hingga ramai yang berhajat melakukan maksiat dengannya.

· Saidina Umar memukul Sobi’ bin ‘Asal kerana bertanya soalan yang tidak sepatutnya.

· Mengarahkan sahabat tidak memperbanyakkan meriwayat Hadith ketika mereka sibuk dengan Al-Quran.

· Saidina Uthman mengumpulkan Al-quran dengan satu qira’at.

Berdasarkan beberapa ayat, hadith serta athar tadi, jelas bahawa aspek siyasah (politik pemerintahan) semestinya terkandung di dalam Islam bahkan Nabi SAW juga merupakan seorang pemimpin politik apabila baginda menjadi Ketua Negara di Madinah. Penulis merasakan adalah tidak perlu untuk memanjangkan bahagian ini kerana meyakini kejelasannya di pemikiran para pembaca.




ILMU SIYASAH ISLAM DALAM SEJARAH PEMBUKUAN




Perkembangan ilmu politik Islam tidak terlepas daripada pandangan para pimpinan Islam sejak kewafatan Rasulullah SAW. Antaranya tandanya bolehlah kita melihat kepada buku-buku yang dikarang berkaitan tajuk ini, antaranya fiqh Umar al-khattab ra yang begitu banyak membuat pembaharuan dan ijtihad dalam perkara-perkara umat Islam (Mausu’ah Fiqh Umar Al-Khattab oleh Dr. Muhd Rawwas Qal’ah Ji), manakala antara buku terawal mengenai siyasah ditulis oleh al-Qadhi Abu Yusof Ya’qub B Ibrahim al-hanafi ( m 183 H) bertajuk Al-Kharraj, Yahya Adam al-Quraisy (m 204 H) bertajuk Al-Kharraj, Abu Ubaid al-Qasim ( 224 H) bertajuk Kanzul al-amwal, seterusnya Imam Ibn Qutaibah ( 267 H) bertajuk ‘Al-Imamah wa al-Siyasah’ ‘,setersunya al-Madinah al-Fadhilah, oleh Abu Ali Bin Sina ( 428 H). Manakala penulisan oleh Imam al-Mawardi as-Syafie (m 450 H) bertajuk adab al-wazir’ dan juga al-ahkam as-sultaniyah, Abu Ya’la al-Farra al-hanbali (458 H) bertajuk al-ahkam as-sultaniyah, Imam haramian al-syafie (476 H) bertajuk Ghiasu al-umam, penulisan oleh Shihabuddin al-Qarafi bertajuk ihkam al-ahkam fi tamyiz al-Fatwa , seterusnya Imam Ibnu Taimiyah al-Hanbali (728 H) bertajuk al-siyasah al-syariyyah fi islah al-ra’ wa al-raiyyah, Imam Ibnu Qayyim al-hanbali (749 H) Turuq al-hukmiah dan Al-Ahkam Ahli Dzimmah, Imam Ibnu Rejab al-hanbali (795 H) bertajuk al-istikhraj fi ahkam al-kharraj dan banyak lagi, sehinggalah ke hari ini. Ini membuktikan bahawa ilmu siyasah Islam bertali arus dari sudut perhatian para ulama’ terdahulu sehinggalah sekarang.

HAKCIPTA TERPELIHARA. Pusat Pengajian At-Tibyan, Selangor Darul Ehsan, Malaysia.



--------------------------------------------------------------------------------


[1]. Riwayat Al-Hakim dan al-Baihaqi ; Berkata Al-Hakim : Hadith ini Shohih menurut syarat al-Bukhari & Muslim, ia juga dipersetujui oleh Imam Az-Zahabi.

[2] Riwayat Abu Daud , no 4291 ; Hadith Shohih menurut Syeikh Albani.

[3] As-Siyasah As-Syar’iyyah – Dr Yusof Al-Qaradawi, Muassasah al-Risalah, hlm 31

[4] Mabadi’ al-Usul Fi Mu’tamarat al-Khassah, Muassasah al-Islamiyyah, 1980, hlm 104

[5]. Riwayat Bukhari no 3268 , Muslim no 1842, Ahmad no 7947, Ibnu Majah 2871. Hadith Shahih

[6] Nailul Awtar, As-Syawkani, Kitab Aqdhiyah wa al-ahkam, 8/608

[7]. Shohih Muslim dengan Syarh Imam Nawawi, 12/240

[8]. As-Sirah An-Nabawiyyah As-Shohihah, Prof Dr Akram al-Umari, 1/282 ; Lihat juga analisa keshohihan piagam ini dari sudut sanad dalam kitab yang sama. Kesimpulan:- Sirah Ibn Ishak : tiada sanad ; Sanad oleh al-Bayhaqi : Terdapat perawi maqbul sahaja; Sanad oleh Ibn Abi Khaithamah , terdapat perawi mawdu’ ; Sanad oleh Abu Ubayd ; Terputus ; Maka secara keseluruhan piagam Madinah tidak mencecah darjat shohih, kecuali terdapat beberapa fasal yang diriwayatkan dalam sunan sittah termasuk Bukhari dan Muslim mencecah darjat Hasan.

[9]. Riwayat Muslim (no 652)

[10]. Riwayat Abu Daud (no 4390) dan At-Tirmidzi ( no 1289)

[11]. Riwayat Abu Daud (no 1575 )

[12]. Riwayat Bukhari (no 5496 ) , Muslim (no 1930 ) , At-Tirmidzi ( no 1293)

[13]. Riwayat Muslim (no 2595)

[14]. Riwayat Abu Daud (no 4482 ) , At-Tirmidzi (no 1444)

[15]. Riwayat Bukhari (no 2413) , Muslim (no 1672)[16]. Mawsu’ah an-Nuzum wa al-Hadharah al-Islamiyyah, Ahmad Syalabi, 2/29

[17]. At-Turuq al-Hukmiah, Ibn al-Qoyyim , hlm 41 ; tafsiran erti kalam As-Syafie tadi, adalah menurut tafsiran Ibn qoyyim.

[18]. At-Turuq al-Hukmiah, Ibn al-Qoyyim, hlm 45-47

Anonymous said...

Puas aku mencari terjemahan kitab2 Al Qaradhawi di dalam bahasa Melayu dalam bentuk softcopy (malas nak taip balik..hehe). Alhamdulillah ada seorang ustaz dah tolong huraikan serba ringkas..

Baca ringkasan ijtihad Dr Yusof Al Qaradhawi di bawah:



Isu Pilihanraya & Ahli Parlimen Dalam Islam : Pandangan Ringkas

Oleh : Ust Hj Zaharuddin Hj Abd Rahman

Pilihanraya Ia adalah suatu proses meraih sokongan dan keyakinanan rakyat bagi membolehkan seseorang pimpinan dipilih mengetuai sesebuah negara atau kawasan-kawasan tertentu atau organisasi-organisasi tertentu. Islam melihat perkara ini kepada maqasid atau maksud sesuatu pelaksanaan itu dibuat.

Syeikh Dr Yusof Al-Qaradawi di dalam kitab beliau “Fiqh Awlawiyyat fi Dhaw Al-Quran wa AS-SUnnah” menegaskan kepentingan untuk memahami Maqasid berbanding hanya terikat dan memegang buta kepada nas zohir. (rujuk bab Kepentingan Maqasid atas Zohir ). Lalu dalam hal ini maksud pilihanraya yang utama adalah proses melantik pimpinan yang diyakini rakyat. Sikap Islam dalam hal ini adalah jelas menerima dan sememangnya Rasulullah SAW di permulaan dakwah juga melakukan kempen serta lobi bagi menerangkan kepada rakyat Mekah malah luar Mekah agar meyakini baginda dan seterusnya menganut Islam.

Mengenai kaedah mengundi bagi urusan pilihanraya, ia juga diterima oleh Islam memandangkan ia merupakan satu perkara baru dalam hal keduniaan serta tiada nas qat’ie yang melarang, perlu difahami kaedah yang disebut oleh Imam As-Syatibi ertinya : “Asal dalam urusan mualamat dan adat adalah merujuk kepada ma’ani (maqasid)”. (Rujuk Al-Muwafaqat : 2/302). Maka urusan hubungan politik seperti pilihanraya ini perlulah dilihat kepada maqasid juga, bukan sekadar berhujjah bahawa ia tiada di zaman Nabi ini.

Bolehlah di katakana secara ringkas, bahawa Islam tiada masalah dalam menerima kaedah baru ini apatah lagi ia boleh di ‘qias’ kan dalam perkara KESAKSIAN. Firman Allah :


وأشهدوا ذوى عدل منكم ..(الطلاق: 2


Mafhum : “Bersaksilah dengan mereka yang adil dr kalangan kamu”

Undi merupakan satu kesaksian rakyat terhadap penerintah yang dipilihnya dari sudut Islam, kebaikan dan kelayakan si calon, dan Islam meletakkan pertimbangan undian atau kesaksian tidak boleh kerana lain dari Allah sebagaimana firman Allah :


وأقيموا الشهادة لله ذلكم يوعظ به من كان يؤمن بالله واليوم الآخر ومن يتق الله يجعل له مخرجا (الطلاق : 2)

Mafhum : “Berikanlah penyaksian kerana Allah….”

Maka tidak boleh pula rakyat tidak keluar mengundi apabila berkemampuan sebagaimana tidak harus saksi-saksi enggan memberikan penyaksian sbagimn firman allah

:ولا تكتموا الشهادة ومن يكتمها فإنه آثم قلبه والله بما تعملون عليم (البقرة : 283)

Mafhum : “Juganlah kamu enggan memberikan penyaksian, barangsiapa yang menyembunyikannya maka berdosa hatinya …”


Amat jelas terang lagi nyata, sikap Islam dalam hal penyaksian (yang boleh meliputi undian dan pilihanraya) adalah harus malah mungkin sampai ke tahap wajib menyertainya dan keluar mengundi apabila keengganan itu boleh menyebabkan ketewasan calon yang bertaqwa dan ingin melaksanakan Islam.

Manakala sekiranya Islam memerintah, sistem tersebut boleh diteruskan, cuma perlu diletak beberapa syarat dan panduan, insyaAllah ia akan bertepatan dengan Islam sepenuhnya.Ahli Parlimen & Konsep ‘Al-Hakimiah Lillah’ ( Suatu Komen Ringkas )Ahli Parlimen adalah seorang pimpinan seumpama gabenor wilayah di zaman khilafah Islam,

Cuma bezanya ahli parlimen akan berkumpul di Dewan Rakyat bagi mewakili rakyat dalam beberapa perkara:

i. Menggubal dan memperbahaskan undang-undang baru.

ii. Mengawasi undang-undang yang digubal.Kedua-dua perkara tersebut adalah termasuk didalam tugas pemerintah di bawah sebuah kerajaan Islam.

Sudah tentu gabenor-gabenor wilayah akan bertindak sebagai ‘ahli al halli wal aqd’ iaitu kabinet utama khalifah. Tugasnya juga sama iaitu menggubal undang-undang baru yang tidak ditentukan oleh Allah secara qa’tie dan juga mengawasi undang-undang iaitu amar makruf nahi mungkar.

Cuma titik perbezaan ketara yang WAJIB DIFAHAMI ADALAH, Ahli Parlimen yang ada hari ini mungkin bertindak menafikan ‘al-Hakimiyah Lillah’ iaitu menafikan kuasa undang-undang utama dan asas adalah hanya dari ALLAH. Inilah titik yang menyebabkan terdapat para ulama semasa yang mengharamkan penyertaan pilihanraya. Bagaimanapun Al-Qaradhawi berijtihad menyatakan harus menyertainya bahkan wajib jika dengannya boleh mengurangkan mudarat terhadap Islam.. DENGAN SYARAT HANYA MENGAMBILNYA SEBAGAI ALAT, TANPA REDHA DENGAN SISTEM INI, DAN SENTIASA BERUSAHA AGAR DAPAT MENGUASAI SUASANA PARLIMEN AGAR TIDAK MENAFIKAN HAK PERUNDANGAN MILIK ALLAH. [1]

Anonymous said...

PAgi semalam, kuliah subuh,
ada ustaz keja gomen kat demokrasi ialah sejenis berhala, sama dgn komunis, pragmatis, socialis...

HANYA kerana undi majority lebih besar dari perintah dan syraih Allah.

berhala..berhala...berhala...

Anonymous said...

terima kasih brother.
ni baru btol.hujah berdasarkan ilmu yang berlandaskan al-quran dan sunnah.

Anonymous said...

betul lah secara general(umum) apa yang di tulis oleh brother..
cumanya..ada ke pilihanraya yang adil?
ada ke parti XYZ yang berakhlak, bersyariah, bersahsiah, betul cara pilih pemimpin dalaman, jaga aurat dan hijab wanita, dan lain2?

jawapannya takde...
so kalau pilih parti XYZ jugak, majoriti pemimpinya pun sama je dengan pemimpin yang hok dok ada skang..apa nak jadi bila berkuasa?
2 x 5 jawabnya seploh...

Dah la pilihanraya tu sistem yang ada tak adil langsung....kena pulak calon2 dari kesemua parti hampeh2 belaka (walaupun ada yg ok jugak..aku tak napikan)
tertipu lah tetipah!

dah tu nak mengundi apa? tak ke ngabihkan boreh.

Allah bagi akal utk pikir..
bukan bila org kata boleh ngundi..ko main lanyak je nak undi...
Tengok aa sistem, lawan, pengadil penganjur..dsb....

isshhh!

Anonymous said...

Abu indah,

So ko rasa kalau semua org berfikiran mcm ko, sampai bila nak ada pemerintahan Islam?

Sementara tiada sistem adil dan sementara ahli parti XYZ masih "terus tidak berakhlak, bersyariah, bersahsiah, betul cara pilih pemimpin dalaman, jaga aurat dan hijab wanita, dan lain2", ko nak buat apa? Redha dengan apa yang terjadi sekarang?

Kalau semua org macam ko, nampak apa yang dilakukan oleh sesetangah minoriti terus bagi hukum kepada KESELURUHAN sistem, apa beza kita dengan puak2 kafir yang labelkan Islam itu ganas hanya kerana terdapat segelintir orang Ialam yang melakukan keganasan?

Sorilah, aku bukannya nak tegakkan pendapat aku. Aku just nak tegakkan pendapat ULAMA' MUJTAHID. Aku bukan ulama' dan bukan ustaz. Ilmu sangat kurang. So menyedari hakikat itu, nak tak nak aku mesti terima apa yang ulama' cakap, bukan apa yang diri sendiri fikir walaupun kadang2 terkena atas batang hidung sendiri dan kadang2 pahit untuk ditelan.....

Anonymous said...

To anonymous,

Ko printkanlah petikan pendapat yang aku pastekan tadi, then bincang dengan Ustaz ko.

Aku tak kata dia salah. Aku sangat2 nak tahu apa pendapat dia berkenaan artikel ini. Moga2 dia boleh bagi pendapat2 yang bernas yang boleh kita bincangkan di sini...

Wallahu a'lam

Anonymous said...

betul apa hamka cakap..

cuma, hamka tersilap bagi contoh, pemimpin islam kena perintah sampai mati, tapi bila hamka sebut nama Pak lah, melentinglah orang pas baca blog ni..

tu yang cari semua fatwa untuk betulkan sistem mereka kerana tak nak pak lah memerintah sampai mati..

dia nak pak lah memerintah 5 tahun sahaja, ikut cara yahudi, jangan ikut cara islam memerintah sampai mati..

Anonymous said...

tak kesah sapa2 memerintah, tak kesah nak memerintah sampai mati hidup balik, janji ikut islam. yeaahhhhh!!!

PAS ke UMNO ke memerintah, melayu tetap bangsat.PERIOD.

-rock forever-

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

salam hamka...

ade orang mereng la kat blog hamka ni...

INSAF....INSAF...INSAF....

Abu S.H said...

Salam, saya nak mencelah sikit.

Kesimpulan dari penerangan dari Ulama’ ASWJ

Pertama sekali penting untuk kita faham bahawasanya berjuang untuk Pemerintahan Islam bukanlah objektif bagi seseorang mukmin. Objektif kita sebagai muslim ialah untuk menyukakan Allah dengan bertindak di atas SuruhanNYA dan Sunnah Rasulullah SAW.

Apabila kita sudah mengamalkan perkara yang menyukakan Allah, Allah akan buat DUNIA tunduk kepada kita.

Perkara ni lah yang Allah Ta'ala dah cakap dalam Al-Qur'an.

Di dalam Surah An-Nur, Allah berfirman: (kekal terjemahan dalam bahasa Inggeris sebab takut salah terjemahan ke dalam bahasa Melayu – teks asal penulisan ini dalam bahasa Inggeris)

" Allah promises for those who bring firm faith and do righteous deeds that He will make them His vicegerants on the earth."

Sesiapa yang berusaha bersungguh untuk tegakkan pemerintahan Islam (Khalifah) wajib melihat dalam diri mereka, dimanakah tahap hubungan mereka dengan Allah.

Hanya setelah Iman dan akhlak mulia sebati sehingga padu dan kukuh dalam Umat Islam, barulah dunia kan sujud kepada orang islam. Jika tidak ketahuilah yang kita boleh berusaha utk bertahun, berdekad, berabad, namun pemerintahan islam tidak akan tercapai.

Kalau kita ada ladang ternak atau pertanian yang serba molek, logik lah kita pagarkan.

Tapi kalau kita pagarkan satu kawasan yang penuh dengan ular berbisa, semak samun, biawak, dan macam-macam haiwan-tumbuhan - tak ke pekerjaan tu: (1) membazir masa (2) membazir wang (3) tiada manfaat.


Kita kena faham, di zaman Nabi SAW dan para Sahabat RA, di peringkat awal permulaan islam di Makkah, Nabi SAW menyebarkan islam kepada masyarakat. Selepas itu, barulah peringkat mengajar islam dan membawa pemikiran mereka kepada amat memahami tentang islam.

Sekarang kita berada di peringkat dimana diseluruh dunia, orang islam sendiri secara umumnya belum faham apa itu ISLAM. Kita mempunyai terlalu banyak perbezaan pendapat dan ‘school of thoughts’ (seperti perkara bidaah, manhaj yang bukan dari mana mazhab ASWJ yang empat.)

Maka, dalam keadaan sebegini, lebih usaha mendidik dan meng’educate’ umat islam sendiri dan memaksa diri kita untuk mewujudkan pemerintahan khalifah/islam.

Kalau orang islam sendiri tidak educated, mantap kefahaman mereka, akhirnya ramai yang akan menentang system pemerintahan islam. Walaupun selepas ia sudah diwujudkan.

Kita mahu membawa manusia kepada Islam, dan bukannya mahukan manusia bergaduh/bersaing dalam islam.

Satu contoh ialah Pakistan. Dulu , sebelum 1947, semua nak tu, nak ni, nak islam, nak pemerintahan islam dsb. Bila dah establish, tengok apa yang dah jadi? Akibat apabila cinta dunia, jahil agama meluap-luap - Ulama akan dihina dan disisih.
Pakistan telah menjadi Negara kedua didunia dalam indeks korupsi di belakang Nigeria, yang juga Negara yang didominasi oleh Islam..

So aku rasa apa yang tertulis di atas, beritahu kita apsal sesetengah Ulama tak tergesa-gesa nak establishkan Khilafah.

Sahabat RA menginfakkan apa yang mereka ada hatta nyawa. Zaman Saidina Umar RA punya tarawikh, mereka berdiri dari Isya’ sampai hamper SUbuh. Tanpa henti. Berdiri samapi terhuyung haying sebab letih sangat. Itulah Iman mereka.

Kita…..tarawikh pun buat lapan. Yang buat 20 pun baca ayat lazim yang bersambung2 satu nafas satu surah.Memang ada, yang satu juzuk setiap hari..tapi ramai yang mengeluh, tak ramai yang suka dan redha. Tak larat kata nya..aku lah tuu...

Kita kena faham this golden rule:
Pemerintahan khalifah akan tiba secara metamorfosis. (perlahan2, perubahan berperingkat) Bukan secara mekanikal.

Jahiliyyah boleh dianalogikan sebagai satu pokok yang besar. Besar dan kukuh serta teguh. Semuanya bersatu, sepadu. Tiba2 satu hari, pokok tu hancur, rebah menyembah bumi. Berkecai-kecai. Kenapa? Sebab rupa-rupanya, dalamnya ada anai2. Itulah kekuatan dan kesan usaha dakwah yang berkesan , konsisten dan komited. Dakwah secara langsung, istiqamah, peridioc.

Pemerintahan khalifah/islam akan tiba.
Insha Allah.
Ia akan tiba. Tapi kita kena mainkan peranan kita, tanggungjawab kita.
Dakwah. Secara konsisten,Lagi dan lagi.KOmited. Disiplin.First priority. BUkan family, bukan karier, bukan kerja opis, bukan berniaga, bukan lading/kebun/kilang. dsb

So kita kena paham - apa yang brader-brader Jema'ah Tabligh dok buat ni ?

Mereka memenuhi tuntutan Fardhu Kifayah dalam misi mereka untuk pemerintahan Kahlifah/islam. Slow and steady/istiqamah.

Sudahkan mereka tiba di puncak?

Belum.

Mereka masih cuba mendaki untuk mencapai Check Point yang pertama.

Kita Semua.

Insha Allah.

Maaf jika berbeza pendapat. Aku berpuasa.

-TASBIH KAFFARAH-

hamka said...

Perutku lapar, mematahkan nafsu berhujahku..

esok aku jawab, mana yang patut

Anonymous said...

bismillah

Sebelum berbuka, sama-sama kita hayati hadith ini. Diriwayatkan daripada Sahl bin Saad r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. telah bersabda;" Seseorang itu sentiasa berada di dalam kebaikan selagi mereka selalu menyegerakan berbuka puasa."(Riwayat Bukhari,Muslim )

........mencelah...
:: syukran kepada sahabat-sahabat yg sudi berkongsi ilmu, espc.bro hamka sbg tuan rumah (^_^)

hamka said...

Bagus, kita semua niat untuk berkongsi ilmu, AMAL DAN SAMPAIKAN..

TUTUP MAJLIS DENGAN TASBIH KIFARAH..

ps: aku akan tulis sambungan isu ni lepas raya, insyAllah, itupun jika belum jadi mayat.

oh!

Anonymous said...

Salam.

*Risalah untuk jemaah 123456, tapi parti ABC, parti XYZ, parti 789…bla..bla..bla..leh juga baca kalau nak………

Kepada karkoon (yg perasan dah buat dakwah termasuk aku…oh). (hamka x bg berdakwah kat sini, tapi korang degil juga). X payah la buang masa melanjutkan perbincangan ni, kerana titik asalnya dah menyalahi adab2 usul. Korang perasan x? bila dakwah mula terkeluar dari lingkungan 6 perkara & menyentuh keperibadian pihak lain, itu saje BERMAIN API namanya. Akan berbau perdebatan bukan kentut!!! (Ape aku merepek nih?) X payah dok kecoh2 sape yg ikut sunnah sape yang x. Yg penting perbaiki mutu dakwah korang, perbaiki sifat ibadat (hubungan dgn ALLAH) & perbaiki sifat muamalat (hubungan sesame insan cara Nabi) korang. JADI COOL CAM NABI ( pinjam cakap hamka). Bila kita cool & ALLAH iktiraf kita hamba yg kool, ALLAH yg akan buat keputusan untuk pihak kita. Yg penting kita mau serahkan hidup kita kepada ALLAH (tekan nafsu & datang kepada kehendak ALLAH).

Tapi kalau semua ni (fikir harian hari2, paling kurang ½ jam ta’lim rumah & masjid hari2, bg masa paling kurang 2 ½ jam hari2, 1st & 2nd ghast 1x seminggu, paling kurang 3hari setiap bulan & jemaah masturat, paling kurang 40hari setiap tahun) kantoi & qada’, lupekan je la nak jadi hamba yg kool. Sori….korang x layak (termasuk aku la ni..oh). so kena tingkatkan lagi pengorbanan. Aku minta maaf kalau cakap aku ni keras, jangan ada yg pecah hati lak, kalau x, ko belum layak jadi karkoon yg kool tapi karkoon jambu yg manja ada la, lum layak dihantar ke seluruh alam tapi layak ke ketiak mak @ bini ………. Muah..ha..ha..ha….( ; p)

P/s
 kerana kurang bg penekanan terhadap perkara ke-3 (hakikat ilmu & zikir) & umumnya 6 perkara menyebabkan karkoon diperlekehkan. So x reti2 nak tambah korban?!!!
 jadilah kamu ulama, tapi jangan jadi ular dlm semak……
 jadilah kamu ustaz, tapi jangan asyik baru ‘nak start’, hello!!! kalau camtu bila nak ‘gerak’?!
 jadilah kamu pendakwah cam Nabi SAW, tapi jangan ‘perasan dah buat dakwah cam Nabi’!!!!
 Untuk jemaah 123456, parti ABC, parti XYZ, parti 789…etc... Sentiasa berdoa & berlapang dada supaya ALLAH beri keikhlasan & tunjukkan jalan yg benar dalam kerja2 agama. insyaALLAH, kalau berada di jalan yang salah kelak menemui jalan yg benar, kalau dah berada di jalan yang benar, diperkukuhkan lagi azam.x guna juga berada di jalan yg benar tapi x ikhlas, lama2 pasti tersesat semula!!!!!!!!!!!

Tutup dengan Tasbih Kafarah,

Wassalam………………………….\o/ ?? (“,)

Anonymous said...

Ini prinsip aku dlm memilih pemerintah dan nak mengundi, aku akan pilih pemerintah yang ada keinginan atau lebih mirip untuk melaksanakan islam secara menyeluruh (bukan dalam bab ibadat sahaja, tapi mencakupi semua aspek kehidupan seperti undang2 negara,ekonomi dan lain-lain). Yang aku nampak daripada penelitian aku selama ini, pemerintahan sekarang ini banyak bercanggah dgn peraturan yg Islam tetapkan. contohnya Islam haramkan judi, arak, konsert yang mendedahkan aurat, bersentuhan lelaki perempuan yg bukan mahram dan byk lagi tapi semua perkara ini dibenarkan oleh pemerintah hari ini. Ini suatu perkara yg jelas bercanggah. Kalau benar pemerintah mendakwa mereka ni pemerintah Islam mereka sepatutnya mengurangkan dan mencari jalan untuk mencegah benda-benda mungkar mcm tu daripada terus subur.Setelah 57 tahun memerintah, aku nampak perkara ini tiada perbezaan langsung dan makin parah jadinya, itu tidak dikira lagi dgn kes2 jenayah yang makin dahsyat. Pada aku 57 tahun bukan tempoh yang singkat. kalau masih tak boleh nak halang benda ini , aku nampak pemerintah itu tidak patut aku pilih.

hamka said...

ya! ya!

(angguk)

Anonymous said...

panggilan undi sudah Tiba lagi.....
Marilah berkempen maki hamun sesama sendiri..
Assalamualaikum tuan..
Kali ini tuan musim ini tuan saya syor..
Kita bersama sama pergi mengundi ikram political art malaysia amacam?
Parti sana ke sini ke Lu jangan kecoh..
Kita dakwah Lailahaillallah je..
Ajak diorang pergi masjid semayang berjemaah..
1 dunia mau tengok ini barang.. Masjid penuh dengan ahli politik Dalam berbagai parti..
Amacam?
Kita kasitau menang kalah allah yang tentukan..
Sapa bagi kekuatan untuk memangkah? Allah..
Sapa izinkan undi hantu? Allah..
Semua dengan izin allah...
Jangan gaduh gaduh..
Tanggungjawab kita sebagai rakyat melaysia mengundi betul tak tuan2 benda ni je Kecoh dari kecik aku dah dengar..
Tapi tanggung jawab kita sebagai umat islam selama 1825 hari selepas mengundi 5 tahun lepas ialah ajak manusia kepadaa allah..
So kita mau kena azam zihin ahli2 politik ni targhib diorang 1825 hari akan datang kita mau dakwah manusia kasi mari masjid kasi kenal allah kasi diorang sama buat dakwah.. Kalau Satu hari Satu orang 1825 hari dah 1825 orang.. Next 1825 mesti lebih baik dari sebelom ini.. Dakwah manusia kepada iman Yakin yang betul pada allah.. Itu tanggung jawab.. Jangan buang masa lagi macam yang lepas2.. Semua tuan2 tau kerja tuan2.. Ke tuan2 ada alasan lain untuk tidak turut serta?
Satu hari seorang.. Bukan ajak pada parti Tapi pada allah.. Ok? Insyaallah?
Penuh subuh macam solat jumaat gembiranya allah.. Gembiranya rasulullah..
Ubah sikap kita hina sana maki sini benci sana benci sini.. Itu mendatangkan kemarahan pada allah.. Kesedihan pada rasulullah..
Kita kena berkasih sayang.. Ajak manusia pada allah..
Dan lewat dah tuan.. Esok mati lusa mati..
Sukakan allah.. Macam mana untuk suka kan allah?
Dakwah manusia kepada allah..
Kalau nik aziz ajak najib pergi masjid confirm najib ikut.. Kalau zahid hamidi ajak anwar pergi berjemaah di masjid confirm anwar ikut.. Kalau ustaz azhar idrus pair ngan ustaz kazim jalan dua2 ajak manusia kemasjid solat confirm orang ikut.. Dakwah manusia kepada allah.. Boleh tuant? Insyaallah?
1825 hari kita dah rugi.. Takkan kita nak rugikan lagi 1825 hari?.. Imam ghazali bagi tau kita kena taubat atas kejahatan kita.. Kita juga kena taubat atas kebaikan.. Kebaikan yang kita tinggalkan dengan sengaja.. Allah bagi kita sembahyang Tapi sembahyang kita tak khusyuk2 gak.. Allah bagi kita peluang dakwah orang Tapi kita main main Dalam dakwah.. Kita boleh dakwah Tapi kita tak dakwah.. Allah bagi kita 1825 hari yg dah lepas supaya kita bleh wat yang terbaik Tapi kita Bodoh kena tipu di setan gak.. So kita mau taubat mau kena syukur so kita repeat ok next 1825 be a good muslim ok? Insyaallah? Sorang sehari..

bukanbijak said...

antara komen yang palling samdol dan hampeh....

kalu jahil baik duduk diam.ulamak jangan dihina

Anonymous said...

Yοur meаns of telling all in
this рaгagraph іs гeally nice, all
be capаblе of effortlessly know it, Thanκs a lot.


Feel free tο surf to my weblog; FARE UN SITO Come si crea un sito Creare sito

Anonymous said...

Attractivе sеction оf content. I
just stumbled upon youг weblog аnԁ in accession capital to claim that I gеt іn
fact loved аccοunt your blog posts. Any wаy Ӏ will
be subsсribіng in уоur аugment and even Ι suсcess уou aссess persіstently quіckly.



Fеel fгee to surf to my wеbsіte - CREATING A WEBSITE

Anonymous said...

It's an remarkable article for all the internet visitors; they will obtain benefit from it I am sure.

Here is my page - WEBSIT ERSTELLEN website erstellen

Anonymous said...

Hello therе! This post cоuld not be written any better!
Reading this pοst reminds me of my previouѕ гoom mate!
He always kеpt talking about thіs. І
wіll forward this page to hіm.

Fairly certain he wіll havе а gоod read.
Thank you foг sharing!

Alsо visit mу weblog ... crie Seu site

Anonymous said...

Нoωdу! Do yοu know іf they make any plugins to ѕаfeguаrԁ аgainst hаckeгs?
I'm kinda paranoid about losing everything I've wοrked
hard on. Anу suggestions?

Check out mу web site - Achat nom De domaine
Also see my web site - creation site internet

Anonymous said...

Good day! This is my first vіsit to your blog!
We are a team of νoluntеers anԁ starting a new ρrojеct іn a сommunity in the ѕame niche.
Youг blog pгovidеd us useful informatіon to work on.
You have dоne а extraordinary job!


Also visit my wеblog; desarrollo web

Anonymous said...

I couldn't resist commenting. Perfectly written!

Feel free to visit my blog ... crear pagina web

Anonymous said...

May I simрly juѕt sау whаt a
сomfort to discоver аn іndіνidual who
trulу undеrstаndѕ what they аге talking аbοut on
the ωеb. You ԁefinitely unԁerstand
how to bгing a pгoblem to light anԁ mаke it іmрoгtant.
A lot more pеορle should сhесκ
this out and understand this siԁе of your ѕtοгy.
I ωas surprised thаt you aren't more popular given that you surely have the gift.

Check out my web site - www.pakhazara.com

Anonymous said...

each time i used tο rеad smaller articles that as well clear their motivе, and that is alѕo haρpening with
thіs ρiece οf wгiting which I am reading at this time.



Have а look at my page :: Http://Whatdoyouthinkaboutit.Com/
My web page - How to create a website