May 18, 2007

Kenapa Kuat merajuk?

(Tiga rahsia hidup bahagia..., from sabah with love..)

Dah lama tak menulis cerpen.., (pernah ke?), dan aku teruja bila baca cerita cinta (kononnya).., lalu akupun dengan mengada-ngada guna alasan ‘teruja’ itu untuk menulis sebuah cerita tentang aku yang shok sendiri bersama kenangan kisah benar seorang aweks dari Sabah... Negeri di bawah bayu..

Terimalah cerpen yang di adaptasi dari pengalaman penulis, sebuah cerita cinta untuk mengisi slot segma ‘batu belah batu bertangkup’ yang aku judulkan…

CINTA SI BUNGA REFLISIA DI PINGGIR PERIUK KERA…........
(18 SX)

Beberapa puluh tahun yang lalu..

Pada suatu pagi nan indah.., tak kala burung burung sedang berkicau riang ria, ayam itik pula bersahut sahutan, sesekali kokok ayam jantan berkokok kok kerek kerek kok..,

Di sebuah rumah kayu, di hujung tangga ada serombongan semut-semut dan rakan-rakanya sedang merayap mencari protein.., di belakang rumah pulak ada sang lalat yang terus sibuk hinggap di sini sana, dan sesekali lipas berlari pantas antara ruang sempit…

Di dalam rumah di ruang tamu.., ada dua makhluk tuhan yang masih hidup.., sedang duduk mengadap antara satu sama lain..

Hari itu ayahku sedang tertidur seorang diri dalam keadaan duduk sambil bersandar di tiang seri rumah, ada kitab tasauf di tanggannya, masih bercermin mata dan kelopak mata sedikit terbukak.. dan mulut jugak sedikit terbukak.., nasib baik lidah tidak terjulur keluar, lain pulak cerita nya nanti.. oh!

Aku yang duduk tak beberapa jauh dari tempat kejadian.., melihat ayahku dengan pandangan kasih sayang.., dapat pahala haji mabrul jika kita lihat wajah orang tua dengan kasih dan sayang, al maklumlah.., mereka adalah orang yang bertanggungjawab dalam takdir tuhan akan kewujudan kita..

Walaubagaimanapun, aku sebenarnya sedang memujuk hatiku kerana dalam benakku terbayang satu gambaran, yang mana ayah dan ibuku sedang naik kapal terbang tiket sehala pergi ke sabah, lepas tu naik bot menyusuri sungai Sabah, lepas tu merentas desa di kaki gunung kinabalu, sebaik sahaja berkenalan dengan orang utan dan sempat memetik bunga reflesia serta periuk kera, maka sampailah mereka ke rumah besan mereka.., lepas tu terpaksa guna bahasa isyarat untuk meminang anak perempuan mereka, lepas tu.. lepas tu ! oh! Tak sanggup aku nak gambarkan pengalaman di sakat orang utan dan di sumpit oleh mertua kerana buat lawak mayat kat sana..oh!

Argghh, begini sebenarnya cerita, kat tempat kerja aku ada seorang awek dari Sabah yang telah ‘minat’ kat aku, cuba ‘menggoda’ aku, cuba ‘menginzalkan’ aku dan bercita cita untuk memeliki teruna aku secara sah di sisi islam.., tapi pabila terkenangkan peristiwa di atas, seperti kesusahan bapakku ke sabah dan di sakat orang utan.. maka hati ini rasa sedikit berat untuk terima awek sabah yang cun jelita dan bertudung itu untuk bertakhta di hati ini..

Aku membuat keputusan yang lama untuk menerima kehadiran minah sabah ini ke dalam hati.., selaik faktor kos nak kena pergi naik kapal terbang tak mampu sebab aku miskin, aku juga berfikir tentang faktor masa yang banyak akan habis jika aku naik kapal ke sabah.. oh!!

Walaubagaimanapun.., awek dari sabah ini memang cun, rambutnya kekuning kuningan seperti bulu orang utan (aku berimiginasi jer, dia bertudung he he) telinga berbentuk periuk kera (pun aku berimiginasi , kan dia bertudung ) dan dada mekar seperti kembang sang bunga reflisia (lagi dahsyat imiginasi aku)

Pang!
Bunyi aku menampar pipi ku sendiri kerana hampir terlanjur dalam khayalan bersama awek sabah di anjung bunga reflisia yang di pagari pohon periuk kera..

Akhirnya aku tidak jadi mengejutkan ayahku dari tidur dan tidak jadi mengterkejutkan ayahku yang baru terkejut dari tidur akan niatku untuk berkahwin dengan gadis sabah, aku tangguhkan dulu niat di hatiku untuk terima dia kepada 4 bulan lagi..

Hakikatnya, hati ini adalh begitu sukar menerima kehadiran cinta, kerana bagiku jika nak, err.., jika NAK SANGAT BERSETUBUH.., kenapa tak KAHWIN terus!!!? Kan? Kan? Kan?!

Maka aku pendamkan hati perasaan ini ke lubuk hati yang paling dalam, aku tangguh lagi 4 bukan.., dan hanya melayan awek sabah itu sekadar kawan biasa.., tak declarepun.., tak dating, tak lunch sama-sama, dan yang paling penting aku tak buat apa apapun pada buah dada dia.. sumpah!!

Walapun si dia mengajak aku kepada perbuatan yang serius, seperti pergi keluar makan, atau ajak tengok wayang, atau pergi taman bunga, atau pergi makan KfC, malah ada jugak si dia menyatakan keinginan untuk membonceng motor RXZ ku,! Akan tetapi… sebagai salah seorang di antara lelaki yang beriman akhir zaman (kononnya), aku menolak pelawaan dia dengan kasih sayang kerana aku takut bagi komitment pada benda yang tak pasti.., dan aku rasa kasihan bila terkenang wajah sedih ibuku kelak, apatah lagi mengenangkan kitab tasauf berkulit merah di tangan ayahku.. oh tuhan tolonglah aku menghadapi godaan si bunga reflisia ini.... (wah wah wah! Baiknya aku.., pergi mampos!)

Namun, setelah hampir 4 bulan berlalu, akhirnya pintu hati ini telah terbuka perlahan..

Pintu hatiku yang bertahun terkunci..
Terpaksa aku bukakan perlahan-lahan..
Kerana ku kuatir bisikkan yang berbalah
Denganku sendirian akan meneggelamkan ke akuan..

(lagu bengang dari mentera)

Namun, ketika segala-galanya menjadi jelas.., ketika aku ingin menerima cintanya, ingin menjadi lelaki yang ada awek.., ingin mengakhiri segala keresahan, ingin menjadi mat bunga dan mat gayut.., si dia pulak buat perangai.. pulak?

Si dia dia tiba-tiba bertukar warna, err maksudku berubah paradigmanya, dia mula tidak membalas senyumanku.., dan tidak lagi tersenyum kepadaku.. pelik betul, dia sudah tidak tegur aku dan sesekali melihat aku dengan ekor matanya, tajam dan marah!

Aku menjadi konfius dan keliru kerana ketika pintu hatiku berjaya di pujuk dan ketika aku mula membiasakan diri dengan habitat orang utan dan periuk kera, si awek sabah ini pula menjahui diri dariku dan memandang aku dengan pandangan yang amat jelek, seperti aku ini seorang lelaki yang baru merogol lapan belas pelajar tadika.., oh! Apa dosa aku..?

Dan inilah perkara yang paling aku ‘angin’ dengan perangai perempuan, iaitu:-

1-MERAJUK TAK MAKAN DI PUJUK
2-MERAJUK TAK NAK CERITA PUNCA MERAJUK

Pada mulanya aku cuba pujuk dia kembali ke pangkal jalan, tapi dia merajuk tak makan di pujuk dan terus merajuk tanpa ku tahu apa dosaku..

Kalau bini aku merajuk senang aku nak pujuk, aku boleh gesel-gesel macam kucing, tapi ni belum kahwin lagi daa...

Maka, sebagai lelaki yang masih mempunyai saham tinggi, setelah beberapa minit pujukkan ku gagal, aku akhirnya blah!!! Malas aku nak layan orang merajuk..

Maka dengan perlahan lahan, ku tutup kembali pintu hatiku.., selamat tinggal bunga reflisiaku, selamat jalan orang utan, selamat tidur periuk kera..

Aku dengan dengan egoku mulai menjalani kehidupan biasa dan tidak beraksi apa-apa dengan perangan awek sabah ini, aku malas nak bertanya apa punca kau merajuk, dan aku malas nak pujuk kau ha ha ha!
Lantak engkaulah..

Tak beberapa lama kemudian selepas kami “clash’ (ye ke clash? Tak ‘declare’pun..) si minah sabah ini tiba-tiba jer dah dapat balaks baru.., seorang yang jauh tidak hensem dari aku, Cuma balaks dia ni ada motor TZM.., dan yang paling aku konfius bila awek sabah ni macam sajer-sajer nak tanyang balaks dia ni depan aku.., woi woi woi, apa kes? Nak suruh orang cemburulah tu!!

Lepas tu bila dah naik motor TZM, bukan main mengada ngada, peluk peluk dan arghh, apa aku peduli?, lantaklah semua tu.., ko jealous ke? ingat Hamka.., kedinginan lembah kinabalu, orang utan yang jahat, periuk kera yang pahit dan sumpitan ayahnya yang beracun.. ingat tu!! oh!

Sedikit syair..

Bunga reflisia… orang utan.., periuk kera.., dan sumpitan beracun..
Ketika musim bercinta datang menggoda hati sang pemuja, hanya aku masih sendiri dengan egoku..

(arggh, lupakan syair, aku tak pandai, aku bukan orang seni..)

Baiklah.., aku pendekkan cerita.. 2 ke 3 minggu kemudian, tibalah hari last day aku kerja kat situ, akupun ambik peluang untuk mintak maaf kat semua orang dan aku cari peluang baaaeeek untuk jumpa si awek sabah ni kerana aku nak mintak maaf banyak banyak jika ada salah dan silap.. aku tak nak jumpa kat padang masyar.., dan dia amat terkejut bila aku nak resign…

Perghh, masa tu macam dalam drama aku rasa, bayangkanlah seorang perempuan bercakap cakap dengan korang sambil menangis nangis.., aku harap dia (tak) peluk aku..,!, (tapi tak pun) kemudian barulah dia ungkit balik kenapa dia benci kepadaku..

Imbas kembali..(lebih kurang cerita)

*****

Aku bekerja sebagai Line leader dan bertanggung jawab dengan production di line ku..
Si awek sabah ni pulak bertugas sebagai Quality Control yang akan reject barang yang out of spec..

Satu hari si awek sabah ni cuti ada hal, maka sorang minah dari kelantan ganti dia untuk check quality product kat line aku..

Tapi si minah ni tak banyak reject aku punya product.., katanya masih in spec, so aku jadi happy dan sebagai lelaki yang peka akan keinginan wanita yang dahagakan pujian, maka akupun pujilah minah kelantan ni kerana tak reject langsung product aku dan aku bandingkan hasil checking minah kelantan dengan awek sabah tu.. (walaupun aku juga tak kisah bila minah sabah tu reject product aku)

Namun, lepas tu aku tak tahu apa minah kelantan tu dah cerita kat awek sabah ni.., maka katanya:-

(kembali kepada babak hari last day aku kerja)

****
“saya tak sangka sungguh, awak ni nampak alim, tapi tergamak awak mengumpat saya dari belakang?”

Lohhhhh,? itu ajer yang buatkan ko merajuk tak makan di pujuk dan cari jantan lain yang seterusnya merosakkan hidup kau?!

ITU SAHAJA!?

Maka dia menangis dan aku malas nak explain apa apa, aku tak nak dia bertambah sedih.. sebab dia tak habis habis nak aku mengaku bersalah, ok, aku bersalah ‘umpat’ ko dan aku mintak maaf Ok, dia pun maafkan aku dan mintak maaf jugak sebab sakitkan hatiku dengan sengaja tayang balaks dia depan aku, bla bla bla..he he he…, lantak engkauler,, gua tak angkat pot pun.., aku banyak dengar cerita buruk kau dan lelaki tu tapi aku malas nak percaya dan aku bersangka baik dan aku sedikitpun tak nak merajuk, lantak korang ler.., Cuma aku doakan kau bahagia bersama lelaki pilihanmu itu..

Hujan pun turun bersama air matanya dan aku beredar dalam keredaan tuhan (mudah-mudahan-amin!)

Wahai Ayah ku, tunggulah aku, aku pulang kepangkuan mu dengan hati yang suci-insyAllah.. bisik hati kecilku..

Kekayaan akan hilang
Biar bertahun dikumpulkan
Perjalanan ini amat jauh
Untuk mencari cinta

Kekesalan yang kurasa
Memaksa aku kembali
Memohon belas darimu
Andai ada kasihmu

Engkau hukumlah aku menanti
Dengan relanya kutanggung semua
Berikan aku
Rahsia keteguhan cintamu

(Lagu search- teguh)

Maka penutup cerita, di sebuah rumah kayu, di hujung tangga kelihatan serombongan semut-semut dan rakan-rakanya sedang pulang ke sarang membawa protein.., di belakang rumah pulak sepi tanpa lalat dan lipas…

Di dalam rumah di ruang tamu.., kelihatan seorang tua bercermin mata sedang duduk bersila sambil bersandar sambil membaca kitab tasauf..

Koft! koft! : batuknya, siapa pulak sebut nama aku malam malam buta ni..?

Sekian…

---------

MORAL OF THE STORY

MARI MEMBEBEL..

Ada tiga keselipan besar yang telah di lakukan oleh awek sabah di atas yang mana jika korang lakukan jugak akan tiga kesilapan ini, maka rumah tangga korang akan porak peranda, kerja dunia korang akan kucar kacir, Negara akan huru hara dan seterusnya mengundang perperangan saudara, tercetusnya perang dunia dan akhir sekali kedahsyatan azab kubur, kepanasan mahsyar, kerasnya hisab dan azab api neraka !!!

Maka, marilah kita belajar tiga perkara yang manusia suka buat berdasarkan cerpen di atas.

Pertama, janganlah korang mudah sangat nak percaya 100% cakap orang.. kena selidik dulu..
Tak boleh hokum selagi tak dengar cerita satu pihak lagi..
Dalam hidup ini, ada banyak berita palsu datang kepada korang..
Dan dah ramai orang yang menderita hanya kerana percaya dengan cerita palsu..
Kadang kadang ada orang just percaya hanya kerana USTAZ yang cakap…

Wahai sehabatku, yang rosakkan ugama yahudi bukanlah ahli maksiat mereka, tapi ahli kitab merekalah perosak ugama yahudi..

Dalam islam pun sama, yang rosakkan ugama bukan ahli zina, ahli rogol, ahli sihir, atau ahli café. tapi yang rosakkan ugama adalah Ustaz dan Ulamak dunia bila guna ugama untuk dapat dunia..

Tuhan Nabi MU pernah bersaba
Terhadap peristiwa akhir zaman
Di akhir zaman yang paling jahat
Ulamak yang memandang dunia
Tabiatnya busuk bak bau bangkai
Siapa tercium kan mati jiwanya

(lagu perstiwa akhir zaman dari Al arqam)

Maka janganlah rosakkan masa depan akhirat dengan taksub pada seseorang yang nampak alim sehingga apa sahaja dia buat nampak betul dengan alasan..oh..dia tu ulamak, oh dia tu hafal Al-Quran..oh..dia tu boleh jalan atas air..Apa nak hairan jalan atas air?, fong sai yuk boleh berlari atas air, labah-labah pun boleh jalan atas air.., Nabi ajar sahabat jadi manusia bukannya nak jadi binatang,!!

Ada seorang guru di bagitahu muridnya akan di sana ada seorang hamba Allah sedang solat atas air.., bila guru tu pergi tepi sungai memang benar ada seorang hamba Allah yang sedang solat atas air dan ramai orang kat tepi sungai sedang mengaguminya..

Guru ni terus baling dengan objek keras kat hamba Allah yang sedang solat sambil berkata: cis, iblis! Allah suruh sujud atas tanah, tapi kau masih sombong sujud atas air… lalu iblis tu terus terbang sambil ketawa ha ha ha

Antara fitnah terbesar akhir zaman adalah ulamak yg berdusta..oh…jangan pulak lepas ni korang berburuk sangka dengan ulamak..aku tak tujukan nasihat ini kepada ustaz, mufti atau ulamak..mereka terbaik, lebih baik dari aku..yang aku tujukan adalah pada korang yang mendewakan dan taksub kepada ulamak tadi sehingga mereka menjadi perfect..!!!apa sahaja kenyataan mereka korang telan dan tak berak-berak..bahaya jika tak dapat berak..buasir nanti..oh..

Sahabat bila ada yang macam tak kena pada keputusan Nabi saw, diorang r.a akan tanya :Adakah ini wahyu?Jika wahyu..of course kena taat seratus peratus…tapi bila benda tu bukan wahyu..korang kena pakai otak..akai ada ka?

Dan aku dapati kat Malaysia ni ramai orang yang jenis telan sajer apa yg tok guru/orang alim/ ulama’ dia bagi…

Contoh: “siapa separate church and state maka dia adalah KAPIRRRRRRRRR”

Aku tanya kenapa?

Eh, ustaz tu cakap macam tu, dia tu dulu pernah belajar al-azhar kau tau?

Atau,Menurut ustaz 'O', Takpe kita gunakan kaedah yahudi untuk berjuang, sebab ini adalah strategi-(strategi kepala hotak engkau.., ambiklah wanita seksi untuk lariskan strategi kou tu! huh!)

Menutur ustaz Q, Siapa tak undi parti X maka dia dalah kapir…(lantak engkau ler..)

Arghh malas aku nak ulas, dan satu lagi yang dah berbuih mulut aku ulang ulang adalah:, jangan mudah percaya dengan Emal forward..

Segala berita yang dapat dari email terus forward-forward..forward!!! tanpa check dan fikir entah betul ke tidak.. Forward-forward..forward!!! sampai jadi mayat...!!

Orang macam gini yang tak selidik dahulu semua berita dan PERCAYA sajer…adalah berada dalam bahaya, sebab bila nak mati kelak setan akan datang dan menyamar jadi orang alim/ustaz/ ulamak yg korang sanjung…dan cakap kat korang bahawa ugama islam tu salah, Nabi penipu dan sebagainya.. masa tu tentu korang rasa nak forward bukan?

Dan korang akan mati dalam keadaan kempunan tak sempat nak forward berita tu..yang membuatkan korang terkeluar dari islam, ..oh..

Ini banyak berlaku kerana la ni setan baru buat usaha 10% dan korang dah percaya dengan semua berita yang karut marut 100%..masa nak mati kelak, setan akan buat usaha 90% untuk murtadkan korang, setan akan menjelma jadi arwah nenek korang atau mak bapak korang atau siapa sajer yang korang akan percaya.. dan cakap.. matilah dalam ugama yahudi, itulah ugama yang membawa kau masuk shurga!!! kalau iman korang kuat jer yg boleh menafikan 'email' setan tu...

Nak forwad? Boleh ni alamatnya…www. Neraka.jahanam.forever.com…isk..isk…!!!

Moral: Jangan jadi macam awek sabah di atas, terus percaya cerita minah kelantan tu dan hidup menderita dengan kepercayaan salah, kan dah rugi tak dapat kahwin dengan aku he he he..

MARI MEMBEBEL part 2..

Jangan Berburuk sangka walaupun dengan orang jahat.
Kalau nak berburuk sangka boleh, iaitu time orang lelaki ajak korang orang perepuan duduk berdua-duaan.. memang kena sangat buruk sangka, walaupun yang ajak tu encik keretamayat sekalipun... mengerti?

Pendek cerita..,
Dunia ini rosak bila manusi hidup dengan berburuk sangka..
Rumah tangga akan rosak bila pasangan saling berburuk sangka
Kerja opis akan rosak bila rakan sepejabat asyik berburuk sangka
Negara akan rosak bila rakyat berburuk sangka dengan pemimpin
Ugama akan rosak bila hamba berburuk sangka dengan Allah..

Penting kena sangka baik.., bersangka baiklah dengan Allah tentang takdir buruk kita, tentang doa kita yang tak makbul, tentang nasib malang kita, dan lain lain, semuanya akan membawa kita kepada kehidupan yang bahagia dunia akhirat

Dan ramai orang yang murtad adalah berasal daripada mereka yang berburuk sangak dengan Allah..oh!

Ada riwayat menyatakan jika kita bersangka baik dengan seorang yang jahat, maka Allah akan hantar satu malaikat untuk buat orang jahat tu baik dengan kita yang sangka baik ni.. insyAllah..

Pernah jadi tak kes camni?

Orang kata: kau jangan rapat dengan si X, dia tu begitu begini (akhlak buruk)
Aku kata: takdelah, dia dengan aku, ok jer..

Orang kata: tapi dia tu bahaya, suka pukul orang, suka buat amal ahli nereka, suka bla bla bla..
Aku kata: takdelah, dia dengan aku, ok jer..

Korang perasan tak? “Dengan aku dia OK... jer” he he he.., mungkin dia jahat.., tapi nabi ajar kita sangka baik, dan tak kanlah kerana dia jahat kita kena buang sikap baik kita..? akhirnya orang yang jahat itu selalu buat baik kepada kita.., akhirnya Goblin junior berbaik baik dengan encik spidey.. encik sandman pun he he he (aku dah melalut)

Maka janganlah biarkan korang hidup dalam dunia berburuk sangka..

Bangun pagi dan korang tengok berus gigi kesayang korang jatuh dalam lubang toilet jangan terus pikir sape yang tak suka korang, ..,
Andai korang bagi salam dan orang tu tak jawab, jangan terus buruk sangka kerana mungkin berus gigi tu terjatuh dengan tidak sengaja oleh seseorang dan mungkin orang tu tak jawab salam korang sebab sedang tahan kentut.., berburuk sangka hanya akan menyebabkan hidup korang dalam kegelapan dan menjadi bodoh dalam pertimbangan..

Moral: Jangan jadi macam awek sabah di atas, terus buruk sangka kat aku dan hidup menderita dengan sangkaan yang salah, kan dah rugi tak dapat jalan jalan kat terengganu pergi mandi air terjun sekayu sambil makan nasi dagang he he he..
..

MARI MEMBEBEL part 3..

Jangan merajuk..

Manusia ni bila apa yang dia nak tapi tak dapat seperti apa yang dia plan, maka mulalah merajuk sampai tahap sanggup bunuh diri terjun dalam batu belah batu bertangkup..

Ada ramai orang tua yang merajuk dengan anak anak sampai anak anaknya masuk neraka.. tak kurang yang sanggup sumpah anaknya jadi batu dan ada jugak yang sumpah jadi ikan pari.. apa kes?

Janganlah merajuk, orang yang merajuk selama 3 hari kerana nafsu, maka tak akan dapat cium bau shurga…

Sikit sikit nak merajuk, sikit-sikit nak merajuk.., macam budak pempuan kat atas, lepas tu tak nak bertegur sapa, aku tegur buat bodoh.., pujuk pun tak makan, hmmm, INI AKU NAK HIGHLIGH KAT BINI AKU SEKALI:

Janganlah sesekali anda:-

1-MERAJUK TAK MAKAN DI PUJUK
2-MERAJUK TAK NAK CERITA PUNCA MERAJUK

Kalau lelaki aku tumbuk, senang habis cerita, lepas tu dah lepaskan segala kemarahan, berbaik semula, pergi makan keropok goreng dan teh tarik.., takkkan tak tahu 3 hari tak bertegur sape, tak cium bau shurga, demi shurga aku tumbuk muka engkao, padan muka engko!!

Tapi bila awek merajuk, malas aku nak layan , tak berdosapun aku jika tak bertegur sape dengan perempuan kan kan kan? Cuma bila bini dah merajuk.., aku tak boleh buat bodoh, sebagai suami mithali aku kenalah pujuk.., (sape nak buat teh tarik special kelak?)

So jika korang nak merajuk sangat, boleh, apa salahnya, tapi pastikan senang di pujuk..

At least bila aku buat lawak, korang boleh ketawa dan sama sama mulakan hidup seperti biasa, almaklumlah bila merajuk selalu nyusahkan orang, sebagai contoh aku beli dua bunggkus nasi ayam KFC, tiba tiba korang merajuk, nak tak nak aku terpaksa makan dua bungkus nasi tu, tak menyusahkan aku namanya?, jadi gemok dan mudah kena penyakit.., aku tumbuk muka tu karang baru tahu.. he he he

Ok, Satu lagi jika dah puas merajuk dan ingin berbaik semula, SILA CERITA PUNCA MERAJUK..
Jangan bagi alasan : its Ok, Ok,..

Esok-esok bila aku buat 'dosa' yang sama, tarik muncung pulak tanpa aku tahu apa salah aku?
(tak tahu mana satu dosa aku yang korang merajuk..oh!)

Janganlah korang orang perempuan jadi macam awek sabah di atas, terus merajuk kat aku seumur hidup dan sanggup hidup menderita, kan dah rugi tak dapat shoping kat pasar kedai payang dan makan kerepok lekor he he he..

Akhir sekali.., aku nasihatkan korang yang belum kahwin, carilah pasangan yang tidak mudah merajuk.., susah hidup korang kelak.., dulu ada orang bagi aku satu no phone aweks, aku pun tepon dan aku dengar suara macam orang tua, aku pun soundlah: eh, suara awak ni macam orang tua ler.., dia terus letak tepon, merajuklah, tu, aku buat 10 miss call dia angkat dan letak balik.. ish ish ish.., aku delete no phone dia dan lantak kaulah, malas aku nak layan!! Orang yang kuat merajuk adalah SLOW..!!

Baiklah, bagi yang dah berbini pulak, dan jika bini korang sedang merajuk sekarang ni., aku ada karang sebuah lagu khas untuk bini bini yang kuat merajuk, marilah kita nyanyi sama sama lagu ni kat luar bilik yang berkunci itu… he he he

Malasku pujuk
(lagu asal-relaku pujuk dari spider)

Ku sengaja buat buat bodoh
Bila wajahmu mula jadi ‘hodoh’
Suka merajuk
Enggan di pujuk
Lelaki yang macho ini..

Engkaulah wanita yang tewas
Bila hatiku masih tak berubah
Biar merajuk dulu dan kini
Kau kan tidak ku peduli

Tiada lafaz yang lebih baik
Daripada diam malas ku pujukmu..

C/0
Biar jasadmu yang menanggung
Permainan rajukmu
Malasku pujuk..

Janganlah kau salahkan aku
Tidak peduli dan hirau padamu
Aku percaya sedikit masa
Kau menjadi mayat akhirnya

Usahlah kau jadi semut
Yang sangup mati kerana gula
Lalu merajuk dan mencari periuk kera
Oh..oh..
Apakah kali ini bisa kau lompat dan berlari
Menyeru nama
Batu belah
Batu bertangkup…

(lalu bini korang keluar dari bilik dan menyanyi sama sama korang kerana malu dan terhibur dengan lawak mayatku.. he he he, dan bini korangpun mula buatkan korang teh tarik dan malam itu korangpun terlanjur.. lantak korang ler..)

C/0
Tiada lafaz yang lebih baik
Daripada diam malas ku pujukmu..
Biar jasadmu yang menanggung
Permainan rajukmu
Malasku pujuk..

(ulang korus lagu tu sehingga kerajaan umumkan kenaikkan gaji perkerja awam.. )

Ps: Janganlah merajuk sehingga menjadi mayat di celah batu belah batu bertangkup, atau menjadi mayat di kelopak bunga reflisia dan di pagari pohon periuk kera.. oh!

114 comments:

Anonymous said...

'Merajuk!!!!'
Satu perkara yang adakala mendatangkan feedback yang baik dan kadang2 sebaliknya..
Kalau isteri merajuk tak salah suami pujuk kerana tak jatuh pun maruah suami tu..Ke kalau pujuk isteri merajuk laki2 tu dah bertukar jantina jadi perempuan wahai c'Hamka?
To me,kalu merajuk dan ada yang pujuk rasa lebih bahagia tapi takdelah sampai tahap mengada-ngada. Kehidupan pun rasa lebih ceria dan satu masalah dapat diselesaikan..Percayalah..Hidup lebih mudah selepas oarang yang merajuk kena pujuk...
Hamka ko buat cerita cinta mengingatkan aku zaman kegemilangan aku..Tapi aku bukanlah golongan selalu merajuk dan yang nak kena pujuk..Sekadar nak bermanja-manja..
Tapi yang pasti bukan yang selalu kita kejar dapat dan tak jugak yang kita selalu kendong tu akan tercicir..
Yang pasti Allah jua kekasih abadi..
Yang semalam tak pernah akan sama dengan yang hari ini..
Kau yang pernah bertahta dihati..
Semoga sentiasa dalam dakapan Allah....

Abu S.H said...

pompuan memang suka dipujuk..
tapi tak suka memujuk....
tu yang laki malas merajuk dan malas memujuk tu..
sebab tak setimpal..
hehehe
jangan mare ler..

hamka, semut makan protein ke?
nak jadi malek noor ke sazali samad?

****

anonymous = 3.5
abu harraz = 1.39

Cool said...

Wahh tak adil! Sapa kate pompan kuat merajuk tu slow *cis-hamka-cis*

Lelaki yang memujuk tu la slow. Pujuk tak kena hujung pangkal.

Case study:
PompanA: Apsal tak tepon? *nyonyet*
LakiB: Penting ke sgt ke tepon?

PompanA merajuk!

LelakiB fikir PompanA merajuk pasal dia tak tepon.

Sebenarnya PompanA merajuk pasal cara respon LakiB.

See@!~

*tgh merajuk neh*

Anonymous said...

Setuju dengan jiji.

Perempuan selalunya merajuk sebab cara lelaki tuh respond, tak menunjukkan sensitivity dan tak caring terhadap perasaan perempuan tuh.

:)

Seifu said...

pompuan cun merajuk = manja
pompuan buruk merajuk = mengada

kekeke...
(equation di atas hanyalah lawak bosan semata2... harap maklum)

Anonymous said...

Kalo kes lelaki kuat merajuk cmner lak bro hamka..lg ssh woo nk pujuk..

Anonymous said...

Apa salahnya suami memujuk.Saya tak setuju ngan Lagu "Malas ku pujuk" tu. Bukankah isteri2 telah beri khidmat super special kat sang suami. Apalah salahnya memujuk hati2 isteri. Kadang2 rajuknya kerna perkara kecil2 aje...tapi bila dah dipujuk rasalah dia spt dia insan istimewa yg bertakhta dihati suami.
ABu Harraz - ramai isteri yg selalu pujuk suami...eih, bukan isteri aje yg sensitip. Ada jugak jenis2 suami yg sensitip. Tapi, pujuk suami nie senang aje...betul tak Abg K ?

Anonymous said...

saya maon. saya suka makan kari. macam mana cara nak hilangkan sikap kuat merajuk, kecik hati dan sangka buruk?

-maon-

Unknown said...

jangan jadi mayat sejuk yang merajuk..burghok!

Unknown said...

maon: ko nak buang sikap kuat merajuk ye? camni je..(saggesyen aje..) ko anggap semua orang kat dunia ni nak mati esok..tak pun ko nak mati kejap lagi..takut dalam julat masa ko merajuk tu ko tak sempat mahapkan dia atau dia tak sempat mahapkan kesalahan kao..jadi toksah la merajuk..hiduplah dengan aman harmoni dan riang gembira..

bluecherry @ fai said...

lantak laa labu..

Abu S.H said...

setuju ngan ummusarah!

ummusarah = 5

by the way..
pompuan senang nak pujuk lelaki sbb lelaki tak leh merajuk lama2..
burok gilosssssss..

salin gpujuk memujuk..memang syok..lebih2 lagi lepas habis episod memujuk....hehehehe..timbul episod lain

abu harraz = 1.5
hafiz = 5 (sebab tak merajuk)

hamka said...

Anonymous

Kalau isteri merajuk tak salah suami pujuk kerana tak jatuh pun maruah suami tu.. yang penting SENANG di PUJUK, orang lelaki jer senang di pujuk sebab tu takde perempuan buat lagu “rela ku pujuk”, kerana baru nak nyanyi, orang laki dah tak merajuk dah, tapi org perempuan, huh, nak kena lagu “relakupujuk” menang juara lagu dulu.. apa kes? he he he..

----------
abu_harraz

pempuan suka merajuk adalah perempuan hodoh..!

dalam sejarah orang perempuan jer yang terjun batu belah natu bertangkup.. alahai?!

Kempunan telor tembakul? Buat malu kaum jer

He he he..

---------
Jiji, 24

Aku lah yang ber- kate pompan kuat merajuk tu slow ..

Lepas merajuk suruh orang lelaki teka pulak kenapa dia merajuk..

Ni semua nak kena madulah ni

Heh!!!

-------------
perempuan

la la la

kalau isteri tua merajuk, ana pergi rumah isteri muda
kalau dua dua merajuk…

ana kahwin tiga

he he hoi!

La la la

----------
Seifu

pompuan cun merajuk = bodoh
pompuan buruk merajuk = bodoh bangang!
pompuan cun tak merajuk = bijak
pompuan buruk tak merajuk = its Ok..he he he

-------
hunadya

tumbuk jer muka lelaki yang kuat merajuk tu!!!

--------
UmmuSarah

Apa salahnya jika aku buat bodoh jer he he he, lapar nanti pandailah masak nasik..

-------
maon

betul kata Nurzaiti, anggap semua orang jadi mayat esok.., kaupun esok dah nak jadi mayat..

--------
Nurzaiti

jangan jadi mayat sejuk yang merajuk di celah batu bertangkup..
..burghok!

-----
blue_cherry

lantak laa labi..

Anonymous said...

ini maon lagi. dalam banyak2 kari, saya suka kari dal.
nurzaiti:terima kasih di atas cadangan. masalahnya setiap saat saya pikir mati dan semua makhluk akan pasti mati.mati..mati..mati..

ada tak cara lain nak matikan hati dari perasaan/sikap yang tidak baik itu?

Unknown said...

maon : masalahnya setiap saat saya pikir mati dan semua makhluk akan pasti mati.mati..mati..mati..

ada tak cara lain nak matikan hati dari perasaan/sikap yang tidak baik itu?

mengingati mati adalah sikap yang baik encik maon..bahkan nabi cakap orang yang bijak adalah orang yang sentiasa ingat kepada kematian...

kao mesti orang yang bijak sebab selalu ingat kat mati encik maon..semoga kita semua menjadi mayat yang tersenyum dan mati dalam keadaan berbaik sangka kepada Allah..amiin..

Anonymous said...

sayalah maon. kari dal sangat sedap dicampur dengan udang dan juga hati ayam.

terima kasih kepada pakcik hamka dan juga makcik nurzaiti di atas jawapan itu adanya.

sekarang saya tahu sedikit.

-maon-

Unknown said...

maon : sayalah maon. kari dal sangat sedap dicampur dengan udang dan juga hati ayam.

errr..maon..makanan laut dan makanan darat takleh masak skali..(ustaz aku ajar la..tu diet ikot Nabi..) nanti ko sakit usus..ha ha ha...

UmmuSarah said...

Adus,
Kesian nye le sape kawen Hamka...berat betul nak memujuk :(
Ek Eleh...Hamka konon2 aje macho kate tak pujuk bini, konon aje nak kawen 2 atau 3 atau 4...(ini cakap2 kat belakang bini aje)
Kat sebelah bini, mesti dia no 1 memujukkkk...betoi tak ?
Mengaku ajelah...
Dengarlah nasihat akak nie wahai adik2...pujuk isteri tu... jangan tak pujuk. Kalau selalu sgt isteri tersayang itu tak dipujuk, nanti kena pulak baca blog Hamka yg btajuk "Kenapa ANda Bercerai" Jeng...Jeng...Jeng

Anonymous said...

Rilekla ummusaarah... jgnla cepat melatah... pujuk kena pada tmpt..

sikit-sikit asyik nk merajuk jer.. saper larak pujuk.. perut lapor nk kena isi gak... nanti laki kawin satu lagi baru tahu.. hahhahaha!

Anonymous said...

To reply-HAMKA:

Tak suruh teka pon! *huh*

Sapa soh takmo tanya direct?

*merajuk*

Case Study 2:

PompanA: *tgh merajuk*

LakiB: Kenapa you merajuk? Pasal tak tepon ye?


Hipotesis:
Lelaki tu mmg cari nahas le tanya camtuh. Pasal, pompan dr merajuk terus jd geram! First, pasal dia tak tepon..secondly pasal laki tu SLOW!

Recommended Move:
PompanA: *tgh merajuk*

LakiB: Cik Adik, malam neh abang take over dapor, pinggan mangkuk suma ditanggung beres. Kalo merajuk lagi, no breakfast in bed (kasi umpan sket@!~)

Muahaha@!~


Okeh, kepada para pembaca AFUNDI JIJI!! YOSH!!


Note to self: Sejak bila aku jadi marriage counselor neh? *parah*

Unknown said...

jiji..aku akan afundi ko sekiranya ko topupkan kredit haku..ha ha ha...

MDM FARAH FAIZURA said...

merajuk kononnya ada orang pujuk.

cuba try merajuk kat Allah.

Agak-agak, macam manalah Allah akan 'pujuk' kita...ehehe

btw

Bro HAMKA cakap

'buah dada semekar rafllesia'

biar betik

rafllesia tu bunga terbesar di dunia.

Anonymous said...

esh.. salaam..

er.. sdare hamka.. ustazahrock dk jeles ke bace entry ni? kekg ye ngajuk kam.. sbb terkenang kesah awek lame.. huhu..

merajuk sering di relate kan dgn pompuan.. sbb pompuan mmg ske merajuk pun.. esp yg sedang hangat bercinta.. sket2 majuk.. sket2 majuk.. pastu boifren ayat sket dh caer, dh tak majuk dh.. padahal boifren tu buaye.. padan muke..

Case study:

PompanA: Apsal tak tepon? *nyonyet*
LakiB: Penting ke sgt ke tepon?

x bagus ke respon camni? nk respon camner? yg lbih caring ke? isk isk isk.. caring tak caring bkn tletak pade respon laa..

Case Study 2:

PompanA: *tgh merajuk*

LakiB: Kenapa you merajuk? Pasal tak tepon ye?

lelaki tu bkn slow la.. die saje buat2 slow.. saje nk buat pompuan tu makin bengang.. nk suh pompuan tu nampak yg merajuk n bengang ni rosakkan perasaan sndiri jer.. lelaki tu takde pape pun..

(huhuhu jgn marah)

sd. said...

kes laki suke merajuk (myb x merajuk, tp senyap x tentu pasal)then tak mkn pujuk then tanak btau pe sbb merajuk.
last2 ckp: it's ok, it's ok....tade pe pe.lupekan.

pe kes??owh..aku x paham..
bleh blah k~

sd. said...

sila jawab ye lelaki2 di luar sana.
saya hanya mahukan penjelasan terhadap kemusykilan itu.
pe sebab guys buat gtu?
mmm..(wonder)

Anonymous said...

a'kum sedara hamka...
perempuan merajuk tu kadang2 sbb pms jer tuh....so, sabar la jap...nnti lps la... kitorg ni merajuk ssh nak pujuk bkn apa, x mau la senang sgt..(tp sy bengang jgk kat member yg merajuk pnjg2)..isk..isk...entah sy pun sama... pastu..kitorg merajuk n lps dah ok x mau ckp punca merajuk sbb segannnnnn....sbb merajuk tu simple sgttttt..hehe..korang yg lelaki kalo tau nnti mesti tergelak nye..tu yg x mau kasik tau..hehe, sy br jer stat baca blog ni..tp sy rasa sgt bertuah sbb tiap2 ari sy bkk..tiap2 ari la sy ingt pasal MATI..Alhamdulillah..mekasih...keep up the good work... spasiba balshoi(thanks a lot-russian)

MIddkA1 said...

Aku terlepas 25 saff ke? Erm... La tahzan... PAsal nie, no comment? Aku da muak dgn awek aku jgk... Asyik2 majowk je. Letih nak mampos tgn nie picit keypad tulis bende2 yg boleh tarik minat die balek...

Bile ko tulis entry nie kan Hamka, situasi tu same ngan aku skrg nie... Haha... Pas nie, pegi lantak ko lah wahai pmpuan... Aku ingat mati lagi bagus dari ingat ko!!! Dapat jgk ganjaran pahale utk aku... Menghabiskan duit aku je menopup kredit... Baek aku tulis sajak keinsafan lagi bagus... hehehe...

Huh, pmpuan, pegi lantakla... Aku nasihatkan dkat laki2 yg ad pasang angan2 nak jadi mat bunge cam aku yg da terlanjur jd mat bunge nie, tak payah la korang beraweks2 sblum kahwin... Aku sendiri pun penah zina tangan dgn pmpuan... Pas2 aku da azam tak nak buat lagi... Bergambar dgn awek? What the hell? Baek tangkap gamba awek ko utk pengebumian die lagi best!!! Sekurang-kurangnye, teringat jgk ko wahai mat bunge pade kematian...

Ingatlah, cinte monyet asia nie tak membawa maknenye... Setakat dpat best, pastu tak pasal2 terinzal! Buduh gile... Pastu dapat dose... Entah2, mase ko berangan tu, malaikat maut ad dkat ko, tibe2...pappp... handset dari tangan ko pun terjatuh... Mati kat situ jgk, tanpe sebarang ucapan kalimah iman, dgn keadaan ko yg sblum mati tgh berangan... Isk...

Ingatlah, ajal tu boleh datang bile2 mase je... Allah nak cabut nyawe hambe2-Nya tanpa pengatahuan kite... Daripada korang pujuk pmpuan slow mcm tu, baek ko ajak die kawin terus... Paling kurang pun, dapat jgk pewaris ilmu agama yg ko pelajari dulu...

Pmpuan? Cinta Monyet? Ringan2 sebelum kawin? Boleh blah!!! Pegi mampos... Tgn kanan aku nie hanya layak utk memegang Quran je... Bukan utk memegang tgn pmpuan yg tak reti jage maruah... Mulut aku nie hanye layak utk mengucap kalimah2 Allah, zikir2 pujian Maha Esa, serta selawat keatas Nabi SAW... Bukan utk cemolot dgn pmpuan. Bukan utk french kiss dgn pmpaun yg tak reti jage maruah...
Dan, mate aku nie hanya layak utk memandang keindahan ciptaan Allah, tulisan2 ayat Quran, bukan utk aku mencuci mate, melihat gambar2 erotik penuh memberahikan sampai buat aku teransang! Bukan!!!

Latakrobuzzina...

Cinta yg kekal abadi hanyalah cinta kepada Allah SWT dan kekasih kita, Muhammad SAW... Bukan perempuan yg membiarkan dirinya di sentuh, dizina... Allahu Akhbar...

Abu S.H said...

m = Marah
e = Engkau
r = Rasa
a = Aku
j = Jenuh
u = Usaha
k = (berbaik) Kembali

apa aku merepek ni? aku nak tido..salam...

jangan merajuk sokmo2....buang karan sebab byk benda lain nak kena pikirkan dan buat sebelum naik keretahamka kelak.

modal (masa) Allah bagi kat dunia ni bukan untuk merajuk...dan bukan untuk kerja pujukkkkkk je...
man-man lah..(kata org cina)

MIddkA1 said...

Klao merajuk dkat Allah? Rabb kite? Aku berpendapat, org yg majuk dgn Allah nie, org yg buduh bebal je yg wat mcm tu... Tuhan da bagi hidup pun, da kire baaeeeeeeeeekkk punya... Allah da bagi rezeki pun da kire baaeeeeeeekkkk punye... Allah da bagi kenikmatan bersetubuh, da kire baaaaaaeeeeeeekkkk punye... ALlah da bagi kite panca indera, tak cacat, tak buta, tak pekak, da kire... BAEEEEEEKKK punye... Bai, ko nak majuk pun, pk la cket dgn sape yg ko nak majuk tu... Setakat nak majuk dgn tapir peliharan ko, bolehla... hahaha(gelak, tak ingat mati).

Anonymous said...

karena wanita ingin di mengerti
lewat tutur lembut dan laku agung
karena wanita ingin di mengerti
manjakan dia dengan kasih sayang

bintang terang itulah dirimu
janganlah redup dan mati
aku dibelakangmu memeluk
dan menjagamu

(ada band - karena wanita)

kpd wanita.. ini ke yg korang mahu? adekah jika suami2 @ boifren2 (wek) tak manjekan korang, bermakne diorg tak mengerti perasaan korang?

Anonymous said...

hehe bro hamka..
im eighteen already..
tapi kene was pada gak..

btw terlekat ngan tajuk pasal merajuk ni..

tapi bile ade warning 18sx rase tak nak bace..

tapi sebab tajuk merajuk ni jadi nak bace jugak..

erm.. orang pempuan ngajuk.. huhu.. no comment.. because im a girl.. kuat ngajuk gok dulu dulu.. tapi skang ni ngajuk lagi kot.. haha entah.. erm.. tapi kan.. ye la.. ngajuk orang pempuan nie kadang kadang bukan nye sembarangan.. (tak dinafikan ade yang ngajuk panjang giler giler ngade ngade.. macam macam..) tapi kan.. jangan sampai jadi macam.. senang dengan pujukan.. macam.. er.. tak reti nak explain.. baru setahun jagung dekpun.. gini aa.. orang pempuan ade gak ego dia.. tp pandai pandai laa...

kalau ade yang ego tinggi tahap dewa tu tak tau nak cakap apa la.. sekarang kene sedang sedang aja.. be moderate in life..

tapi kan.. orang laki pun.. kalau dah ngajuk tak kurang jugak.. nak pujuk bukan maen susah...... ngalahkan orang pempuan..

=/

entah.. eh cop!! tak nak berat sebelah..

orang perempuan.. jangan aa ngajuk lame lame sangat.. boleh nak ngajuk.. tapi pandai pandai aa.. kadang kadang boleh buat orang meluat..

huhu...

sorry salah silap.. sy budak baru belajar..

p/s: bro hamka... kak *** tak jeles ke crite hal awek lame nie??

wassalam

Anonymous said...

oh budak shams.. kau sgguh anggun di mataku.. huk huk huk..

Anonymous said...

assalamualaikum..

erm..komen tidak berkaitan dgn merajuk..
dulu..ms zaman bujang,ayah aku ngajar kat miri.dah tu kt sana,ada la member dia nk rekomenkan sorang gadis serawak..sbb kedah dan serawak tu jauh,tak jadilah ayah aku ngan si gadis tu.klu jadi,tak wujudla aku ni..ngeh3..
ayah aku citer pasal ni dlm keta,ms drive,so mak tak bole merajuk n marah sbb kami adik beradik dok tnya soalan mcm2 utk cool kan mak tak bg merajuk..huhu..
pndai je ayah aku pilih ms nk citer..

erm..tu je la komen aku..
bye-bye

Anonymous said...

neversun..

an insult or a compliment?

tk pernah bercita cita nk jadi anggun..

langsung tk pernah..

-tk peduli-

btw...

kalau orang yang mudah terasa hati tapi jenis tak let go macam mane ek?? i mean..

kalau dia terasa hati.. pendam sorang sorang.. takde aa nak dendam gi bunuh orang ke pape.. tak libat kan orang laen pun.. bagus ke perangai gitu?? ke tak bagus bro hamka??

takpe la.. sekadar soalan biasa..

wassalam..

Anonymous said...

syukran sdra hamka,memang betul kata sdra kan,manusia suka sangat berhujjah ngan kitab ulama2 jadi nya,yg detu kata kitab ni bagus,yg deni kata kitab ni bagus,yg detu kata ulama ni betul yg tu tak betul,jadi manusia ni tak secara langsung bertuhan kan ulama dan kitab,akhir nya berbalah,masing2 kata dia benar,sedangkan yg maha benar tu ada lah Allah,tak pakai kitab tapi berkalimah,Nabi berperang selama 13 tahun semata2 nak mengajar manusia dan menyampaikan tentang kalimah shahadah....cuma kerana 2 kalimah shahadat sahaja umat akhir zaman ni nak berperang.LAAILAHAILLAH...MUHAMMAD RASULULLAH.


NUR ALLAH ADA DALAM DIRI NABI MUHAMMAD
NUR MUHAMMAD ADA DALAM DIRI MU
NABI MUHAMMAD KEKASIH ALLAH
KEKASIH MU ADA DALAM DIRI SEJATI MU.

Anonymous said...

ala orang yang tak nak/malas nak pujuk tu selalunya orang yang insecure sebab dia takut pujukannya gagal.lagi satu hang ni tak gentleman lah dan tak romantik.
cinta perlu ada rajuk baru happening,baru sweet lepas kena pujuk rasa nak senyum sokmo.

Pencatat said...
This comment has been removed by the author.
Pencatat said...

Kalau aku, orang merajuk ni senang je, biarkan je. Nak merajuk? tak mau cakap dengan aku? Boleh belah!

Syabas untuk kau sebab dah makin rajin menulis. All the best!

rukiah mahmood dan anak-anak said...

makacih pak hamka. banyak tlg saya. wassalaaam

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

aku rasa orang melayu je kot kuat merajuk.

rukiah mahmood dan anak-anak said...

oh ya. ni anak rukiah. bukan ibunya. hehe. maceh again. mg2 anak pn rukiah ni xkuat majuk. ameen...

Anonymous said...

doakan aku hamka...

Anonymous said...

Blogger kata jgn berprasangka BURUK pada orang TAPI dia BERPRASANGKA BURUK dgn membayangkan bapa AWEK SABAH menyumpitnya. BODOH ler kau ni.....

MIddkA1 said...

Haha... Ade sape yg emo kat sini? Sile angkat tangan? Klao tak dapat tahan perasaan, nanti jd merajuk pulak... Btol kak anon? Rileks Anon... hehehe

MIddkA1 said...

Kak Anon = Enon... typo. hehe
Bubuhla name klao nak majowk pun...

Anonymous said...

"Blogger kata jgn berprasangka BURUK pada orang TAPI dia BERPRASANGKA BURUK dgn membayangkan bapa AWEK SABAH menyumpitnya. BODOH ler kau ni....."

haha.. anonymous di atas tak leh terima lawak Hamka.. amek ko Hamka.. die bg ko bodoh sebijik.. haha.. ksian Hamka.. rileks la anonymous kt atas.. Hamka wat lawak je tu.. aku tergelak jek sepanjang baca blog ni.. bukan die maksudkn takut kne sumpit btol2 pn..

satu soalan yg Hamka blom jwb walaupn dh ade org tanye.. ustazah rock tak jeles ke ko cite kesah awek lame nih?.. aku bajet ko wat entry merajok ni sbb isteri ko tgh ngajuk and ko malas nk pujuk eh?. haha.. aku bersangka buruk pd ko.. tp klu isteri ko merajuk sbb jeles lpas baca blog entry ko ni.. mmg patut ko pujuk.. klu aku pn rasenye aku jeles gak klu pasangan aku nt cite kesah2 lame.. hehe..

nway ruangan komen ni dh jd Battle of the Sexes.. laki suma ckp jgn ngajuk.. pompuan plak suma ckp suh laki pujuk.. klu bace komen satu2 tu trus bleh tau jantina org yg komen tu.. haha..

-anonymous37-

Anonymous said...

hamka, btul nasihat ko, kalo perempuan tu kuat merajuk pastu susah nak pujuk tinggalkan je jgn buat bini.

Aku pun ada kisah. pernah aku bercinta dgn awek kelantan. keje nurse. mmg lawa giler tp kuat sgt merajuk pastu susah sgt nak pujuk.

Pernah dia merajuk dgn aku smpi tak bertegur 3 bulan. aku sms, call tak mau jwp. tanya apa salah aku, pun tak mau ckp.

lepas 3 bulan baru sms aku minta maaf sbb merajuk lama. bila aku tanya apa salah aku, tak mau bgtau. kata it's ok. benda dah lama. lupakan je. tu je dia ckp.

last2 aku pikir, ni kalo kahwin nnt, kalo dia merajuk mcm tu, mau 3 bulan aku tido luar bilik tak bersetubuh. mati kering la aku mcm tu.

last2 aku kahwin gn perempuan lain. padan muka. Alhamdulillah perempuan yg aku kahwini ni mmg senang merajuk dan manja tp senang nak pujuk. kira bini aku kalo merajuk sbb nak bermanja gn aku je. tu aku suka la. ala...merajuk dlm 2-3 minit je. haha...

Alhamdulillah ALLAH temukan aku perempuan yg tak berapa lawa mcm nurse tu tp sekurang2nya hati aku bahagia. tidak la tiap2 hari penin pikir apa salah aku bila merajuk sbb bini aku skrg senang nak dipujuk dan mudah cerita jika aku ada wat salah.

ingat perempuan, lelaki memilih perempuan utk jd isteri bukan semata2 anda cantek je. tp laki cari perempuan yg sejuk mata memandang hati dan rasa bahagia bila bersama. hrp faham k. kecantikka tu no. 2.

Serius perempuan, jgn susah sgt nak dipujuk. lelaki menyampah kalo korang peragai mcm ni. pastu tak mau bgtau knp merajuk. lg skt ati laki.

Jgn asyik salahkan laki sbb tak pandai nak pujuk.knp tak bincang secara baik jika laki ada buat silap atau menyinggun perasaan.

Aku selalu tekankan kat bini aku, jika ada masalah atau marah kat aku, bincang dan bincang dgn aku. jgn diam dan merajuk mcm tu je.

Anonymous said...

HAHAHA...HAMKA...

"kenapa ko bayangkan rambut awek tu warna kekuning kuningan cam orang utan?"

"kenapa ko bayangkan telinga awek tu cam periuk kera?"

"kenapa ko bayangkan dada awek tu cam bunga raflesia?"

"kenapa ko buruk sangka dengan membayangkan bapa awek sabah tu menyumpit ko?"

HOHOHO...

soalan2 di atas adalah antara soalan yg akan ditanya oleh orang yang SLOW...

aku ingat blog hafizbar je ada pembaca slow...ko pun senasib rupanya...

kawan2, doakan semoga Allah menghindari kita dari jd slow...ameeen...

Anonymous said...

Kesimpulan:

*mcm exam kimia kertas dua plak*

Wahai lelaki, taknak pujuk sudah@!~ Nak blah sila kan@!~
Taknak buat bini no hal@!~

Kerana "merajuk" (sikit) abis keindahan dan amal wanita tertutup di mata lelaki.

Kesian lelaki itu-itu-itu@!~

hikhik@!~

*tak merajuk*

Anonymous said...

Komen diatas kena rate sikit ..

Kenyataan diatas HANYA untuk lelaki yang malas berfikir, ego tinggi dan kurang sikit kesabaranya.

*tak merajuk*

Anonymous said...

"Wahai lelaki, taknak pujuk sudah@!~ Nak blah sila kan@!~
Taknak buat bini no hal@!~"

lepas beberape bulan mesti terkial2 mitak maaf dgn lelaki tu sbb merajuk pastu lelaki tu dh out ngan org len..

lalalala~

Anonymous said...

lelaki yang tak suka memeujuk hanya pentingkan seks sebab tu takut dapat awek yang suka merajuk takut nanti kawin tak dapat.sebenarnya bukan susah nak pujuk pompuan ,kalau takut terzina boleh sms,tepon ke email ke macam-macam lah.kalau ada CINTA pasti lelaki tu dah pujuk...dan kaum pompuan terimalah hakikat yang bila korang merajuk dan lelaki tu tak pujuk-pujuk pun maknanya paham-paham jelah.yang pasti CINTA KEPADA ALLAH kekal abadi.

Anonymous said...

neversun said...

"Wahai lelaki, taknak pujuk sudah@!~ Nak blah sila kan@!~Taknak buat bini no hal@!~"

lepas beberape bulan mesti terkial2 mitak maaf dgn lelaki tu sbb merajuk pastu lelaki tu dh out ngan org len..


To reply: Kesian@!~ hahahaha@!~ *tak baik gelak*

Question: Mangsa keadaan kah kamu?

Suggestion:
1)Kalo kamu seorang pompan, takyah terkial-kial mintak maaf. Insyallah kalo dia lelaki yg baik, dia dah maafkan. Takperlu terkial-kial En/Cik never sun. Ckp elok-elok cukup.

2)Kalo kamu seorang lelaki, takyah tunggu pompan tu terkial-kial mintak maaf En/Cik neversun. Maaf kan je. Terpulang la ikot nafsu sendirik nak pompan yg macam mana

Anonymous said...

Hello bloggers semua,

Apa kes nie cerita merajuk tak sudah, sudah!! buat le amalan2 lain yg lebih berfaedah dan dapat pahala umpamanya..(tanya kat en. hamka, dia lagi tahu pasal nie).
Ladies semua, pasnie pi masak sedap2 dan panggil laki hang makan, Husbands pulak pi lah makan jangan buat2 tak nak makan lak.. (en hamka.. patutnye entry you kali nie bukan utk 18x shj tapi utk orang yang dah berumahtangga gak.. sbb.. merajuk2 nie x sesuai utk couple yg blum nikah.. Ingat tuh!

..Lara3

Anonymous said...

hik hik...

Ni biar tuan punya badan jawab soalan...
sebaik sahaja hamka post entry ni, terus dia menghilangkan diri. Bukan merajuk tetapi pergi bertapa...

Sebelum hamka tulis citer ni dia pernah minta izin dan tunjuk draft sambil menyanyi lagi... tapi ada beberapa babak yang kurang sesuai telah dipotong hik hik..

Dia selalu cakap orang merajuk adalah SLOW...
tak nak jadi SLOW...
Rugi masa yang berharga dihabiskan dengan merajuk...

"peace"

Anonymous said...

Tenggelamnya Kapal Venderwick - HAMKA


Haaaaaa!!! skang br aku ingat mana aku penah nampak nama Hamka. Aku balik kampung selongkar gobok.

Jumpa buku tuh... buku lama...zaman tok tok sedara akuk.....

Sila baca kalo belom... cereta lelaki yang berpegang teguh dengan agamanya.

Double thumbs up!!

Anonymous said...

Assalamualaikum...

Cayalah Ustazah Rock! Sporting abis!

Sama cam wife aku. Aku ada simpan gambar2 "zaman jahiliah" masa muda2 dulu dengan awek cinta monyet (aku dulu lelaki harapan bangsa, tu yang ramai awek...hehehe), wife aku sikitpun tak marah or merajuk. Bagi dia, dia takleh kontrol apa yang belum menjadi hak dia. tapi dia akan buat sehabis baik untuk pastikan apa yang sudah hak dia tak akan jadi milik orang lain...

Dan alhamdulillah wife aku pun tak suka merajuk2 ni. Dia biasa merajuk kalau aku buat something yang menyalahi agama je. Cthnya klu lewat smyg subuh ke, or tak ke masjid ke, memang dia merajuk. Kalau setakat tak pujuk sebab tak tepon ke, dia tak merajuk sebab dia percaya kat aku 10000%.. (Akulah lelaki bertuah akhir zaman..oh!)

kalau korang lelaki, nak pilih isteri, carilah yang payah nak merajuk atau yang merajuk kerana hal2 yang boleh dimaafkan... Kalau tengah bercinta dok kuat merajuk kalah orang dah kawin, baik korang lupakan aje. masa bercinta tak boleh kalau tak tepon, nak merajuk aje kejanya, baik korang lupakan jugak...

Korang patut cari yang merajuk kalau korang tepon lama2 sebab bimbang jadi zina hati.

Cari yang merajuk kalau berjumpa berdua-duaan sebab bimbang panahan syaitan dan fitnah.

Cari yang merajuk kalau korang pegang2 tangan, sebab bimbang kemurkaan Allah...

Dapat yang macamni, lepas kawin insyaAllah menjadi penyejuk mata penawar jiwa penajam fikiran..Inzal pun lebih sedap.hehehehe

Kalau korang perempuan, ye aku paham memang merajuk ni seolah2 sunnatullah untuk org pompuan. So korang pun kena pandai pilih lelaki yang pandai pujuk.


Lelaki pandai pujuk bukannya yang suka2 pegang tangan korang seblom kawin kununnya nak tunjuk romantik dan rasa cinta (nak muntah aku!).

Lelaki pandai pujuk bukannya yang suka bawak korang keluar berdua2an naik moto RXZ atau TZM atau VIVA.

Bukan lelaki yang suka curi2 tengok tubuh badan korang dan bayangkan buah dada korang besar mana (hehe Hamka jangan marah)..BUKAN!


Korang kena cari lelaki yang pandai pujuk korang supaya berterusan dengan amal supaya lebih dekat dengan Allah ketika korang sedih/merajuk.

Korang carilah lelaki yang pandai baca Al Quran dan suka amalkan segala isinya sebab ia boleh menjadi penyejuk jiwa korang ketika korang sedih/merajuk.

korang kena cari lelaki yang suka dengan Sunnah Rasulullah kerana terbukti Rasulullah merupakan suami yang terbaik. So kalau lelaki yang tak suka sunnah, korang rasa dia boleh jadi suami terbaik ker???


P/S: Wanita Solehah takkan merajuk senang2 dengan suaminya...

(Jangan salah faham! Aku cakap wanita solehah takkan merajuk, bukannya orang yang kuat merajuk tu bukan wanita solehah...)

Ciaous

Assalamualaikum

Anonymous said...

Nobody said it was easy

Oh it's such a shame for us to part

Nobody said it was easy

No one ever said it would be so hard

I'm going back to the start


...
p/s to jiji : kalau aku khunsa camner plak?

Anonymous said...

uhukz uhukz..

hehe klakar jugak er sesi jawab menjawab kat comment box nie..

==Kalau korang perempuan, ye aku paham memang merajuk ni seolah2 sunnatullah untuk org pompuan. So korang pun kena pandai pilih lelaki yang pandai pujuk==

yep.. pempuan nie selalu di relate kan dengan merajuk.. huhu.. merajuk tu comey lah! tapi tengok keadaan lah... jangan lebih lebih sudah kan??

==lepas beberape bulan mesti terkial2 mitak maaf dgn lelaki tu sbb merajuk pastu lelaki tu dh out ngan org len..==

em ye ker?? rase rase macam ye je..


p/s: sentiasa waspada dengan lelaki..

Anonymous said...

AFUNDI ustaz rock!!!
AFUNDI ustaz rock!!!

AFUNDI ustaz budak shams!!!
AFUNDI ustaz budak shams!!!

*amboi-amboi*

To reply:

neversun - rujuk ustaz hikhik@!~

MIddkA1 said...

Hamka=bertapa=amar makruf wal nahi mungkar... Hehehe(aku tak lebih2 la Hamka.)

Anonymous said...

erk jiji..

saya bukan ustaz.. dan saya juga bukan seorang lelaki..

mungkin kalian ingatkan nama saya shams..

shams tu nama bekas sekolah saya laa.. hihi

btw saya ialah seorang perempuan..

aik.. saya di vote??

terharu.. tapi untuk apa?

Anonymous said...

*my bad*

hikhik.. @!~

Anonymous said...

aish..
ni yg rase mcm x sabo nak kawen neh.

Anonymous said...

bestnya debat kat sini,jangan stop teruskan seghonok cheq baca

Anonymous said...

==lepas beberape bulan mesti terkial2 mitak maaf dgn lelaki tu sbb merajuk pastu lelaki tu dh out ngan org len..==

eh eh.. betul ker??

meaning.. klu lame2 ngajuk.. lelaki tu out ngan orang len.. maknenye??

uhh.. kesian.. payah.. parah..

tapi.. beberape bulan.. he deserve.. huhu

hamka said...

Ha ha ha, nak tergelak aku baca komen korang he he he
Kesian ada jugak pembaca yang slow tak paham ish ish ish..

Ada hadith lebih kurang cerita, jika suami ajak bini bersetubuh, lalu bini menolak kerana merajuk, maka sampai subuhlah malaikat melaknatnya..

Bayangkan jika bini Nabi merajuk dan nak suruh pujuk, banyak lagi Nabi nak kena buat, lagipun bini nabi bukan seorang!!!

Secara umumnya semua orang lelaki sokong aku dan semua orang perempuan tak setuju ngan aku, kecuali ustazahrock, cayalah!!

Tak mahu jadi SLOW dan tak mahu jadi SOH CHAI..

Anonymous said...

==Secara umumnya semua orang lelaki sokong aku dan semua orang perempuan tak setuju ngan aku, kecuali ustazahrock, cayalah!!==


iye la tuh..
hehehe

sy setuju apa!!

-atas pagar lagi ke??-

gurau je bro hamka..

lame menanyi..
baru ade comment dari bro hamka..

=)

Anonymous said...

**menanti..

silap eja..
haha

Anonymous said...

Aku suke pompuan yg saje2 merajuk kerana nk bermanja-manje je..maksudnya, dia mmg nk kita pujuk dia..dan dia pun senang dipujuk..
Aku nyampah gile kalo pompuan merajuk serius..

Abu S.H said...

aku menyampah giler kat hamka sebab dia tak nak jadik soh chai..

p/s - soh chai tu sebenarnya apa ek?
nak merajuk ngan hamka...kang kena tumbuk...so aku menyampah je lah...

Anonymous said...

Sapa kata aku setuju ngan ko Hamka?? Hehehe

Anonymous said...

ces. mengutuk org pompuan sbb merajuk plak. meh sini aku nak crite kisah aku.

aku dulu ada kenal sorg budak laki. bukan pakwe aku pun. kami kawan rapat je. pd satu malam, aku keluar dgn "someone" tapi budak laki tadi asyik nak main sms dgn aku je. aku sbg seorg sahabat yg baik, mesti mereply sms dr kawan aku slps aku selesai membacanya. nak dipendekkan crite, masa aku kuar dgn someone tu, aku naik penatlah asyik nk kena reply sms budak laki tu je. pdhal, dia xtanya benda2 penting pon. smpi satu tahap, di mana dia duk menyibuk psl aku kuar dgn sape, aku pon reply kat dia, "sibuk r ko ni". lps pd tu je, trus dia kaco aku dah mlm tu. dan esokny dan juga hari seterusnya.

bila aku jumpa dia blk, dah pandai tarik muka masam dgn aku. xnak cakap dgn aku, senyum pon tak. lps tu, sgale mcm bnda yg aku pnah bg kat dia, dia pulangkan balik. aku pelik r. bila aku tanya nape, xnak jwb. pastu dia kata kat aku, "kalo xnak kawan, xpe. saya kan penyibuk je". masa tu la baru aku tau nape dia merajuk.

yang buat aku menyampah adalah:
1. org lelaki merajuk - burghok!!!
2. dia bukan sape2 pd aku pon. setakat kawan je. bukan pakwe apatah lg suami.

moral of the story: bukan stakat pompuan yg kuat merajuk. lelaki lg kuat sbenarnya!!!!

star said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Moral of the story:

Jangan keluar malam2 dengan "someone"... Bahaya!

Kalau "someone" tu perempuan, bahaya sebab malam ni korang tahu jelah, kena pulak dua2 pompuan...

Kalau "someone" tu lelaki, lagi bahaya! Ada syaitan selalu ikut sebagai yang ketiga...

hamka said...

maon dan Nurzaiti , bila nak kahwin?

---------
UmmuSarah

He he he.., kalau isteri merajuk aku gesel-gesel macam kucing, baiklah dia.. he he

Kami biasa set time, paling lama merajuk 15 minit, lepas tu kena cari alasan untuk bertegur sape.. lawak kalau nak cerite he he he..

--------------
laki xmerajuk

orang tak bermadu, tu yang berlagak tu.., maklumlah suaminya takde pilihan, karang kan kan kan..he he he

-------
Jiji

Buanglah tabiat buruk ko tu.. burgok betul.. ‘suami’ ko tu macho sebenarnya, terimalah kemachoan dia kekeke

(jangan marah dan merajuk pulak)

-------------
dingin

orang yang merajuk ngan tuhan., takut2 murtad .oh!

(((rafllesia tu bunga terbesar di dunia)). Tahu takpe
: )

-------------
neversun

aku setuju, lelaki buat 2 slow. Tapi perempuan tak paham, arghh, aku sokong semua orang terumanya diri sendiri!!

Woha!

---------
sayda

lelaki yang suka merajuk adalah SLOW GILA BXXI….!!

Tengok kes gak, kalau bini dia berzina lain cerita.. huh!

---------
larisa

(((sbb merajuk tu simple sgttttt..hehe..korang yg lelaki kalo tau nnti mesti tergelak nye..tu yg x mau kasik tau..hehe))))

Itulah hakikat..

Laki nak tengok bola dia nak tengok AF.., merajuk beb!!

---------
Midkazen

Aku pernah tengok drama melayu, pelakon zizie dan jalaluddin hassan, satu babak perempuan merajuk keluar kereta, lelaki tu bukannya nak pujuk, terus blah tinggalkan perempuan tu kat h/way ha ha ha melompat aku menjerit suka, padan muka ko!!

--------
abu_harraz

aku pernah tengok filem melayu hitam putih, sorang wanita ni merajuk kat anak2 dia, sanggup pergi terjun batu belah batu bertangkup, kesian anaknya yang nama atan, tak berhati perut betul.. kalau arwah suaminya ada dah tentu kahwin lain he he he

--------
budak shams

aku pernah tengok filem melayu hitam putih, sorang wanita ni merajuk kat anak dia, lalu sumpah anak dia jadi batu ke burung?.., keasihan anak dia mati masuk neraka.. isk isk..

--------
bibun sekibun

walakumusalam

kirim salam kat mak he he

---------
tebalik

kita nyanyi lagu malasku puujk sama sama!

----------
rukiah mahmood dan anak2

sama sama semua dari Allah, wallau’alam

dari hamka dan anak anaknya serta jiran dan ketua kampong

-------------
kamarul

setakat ni yang terjun batu belah, orang melayu jer, err orang perempuan..

---------
seifu dan jiran2

(((soalan2 di atas adalah antara soalan yg akan ditanya oleh orang yang SLOW...

aku ingat blog hafizbar je ada pembaca slow...ko pun senasib rupanya...)))

Amin..
Semoga kita tidak termsuk golongan yang merajuk dan slow..

-----------
-anonymous37-

Terima kasih, aku tak nak jawab komen bodoh dia, biarlah dia nak kata apapun kat aku.he he
Pasal bini aku pulak, pandai2lah aku pujuk…, tak payahpun, buat lawak sikit, terus gelak kih kih kih..

Ada perempuan yang tak paham lawak, tak gelak dan merajuk.. ish burgok betul!

-------
shah

tak bertegur 3 bulan?

Nasib baik belum kahwin, kalau tak ada peluang masuk neraka.., bagus kao kahwin ngan perempuan lain.
Moga perempuan lain ambik pengajaran..

--------
..Lara3

18 sx bukan untuk orang bujang sajer, tapi untuk semua yang dah kahwin.. begitu bukan?

(18 -MJ) merajuk?

---------
ustazahrock

Gua caya sama lu!

Patut lu taruk :

Tak mahu jadi soh chai dan ceritakan kehebatan gua bermain gitar.. rock!!

"peace"

---------
jiji

Tenggelamnya Kapal Venderwick – HAMKA
Aku belum baca lagi..oh!
Err ada tak babak perempuan merajuk..?

-------------
Ustaz Rock

Takpe kau tak setuju ngan aku, kira koa setuju ngan ustazah rock tu kira ok ler he he he

Ciaous

--------
budak shams

kau tak di kira sebab atas pagar he he he

-----------
ibn abdillah

kahwin cepat, bila pasangan merajuk boleh tuju malasku pujuk..

hamka said...

AL-MUKHLIS

AKU PUN SUKA BANGAT NGAN PEREMPUAN CAM GITU!!!

------
abu_harraz

kau pernah dengar lagu ni time muda2 dulu?

XPDC TAK NAK JADI SOH CHAI LYRICS

hey bingung
memang bingung
tak hirau akal
nak jadi tonggon'
yeh! yeh! yeh! yeh!
2x
*
hey bengang
dah lama bengang
sudah tak boleh
nak buat apa
yeh! yeh! yeh! yeh!
2x
*
tak nak jadi soh chai 2x
jadi soh chai 3x
jangan jadi soh chai
chorus
oh! aku tak faham
kenapa jadi begitu
kemana perginya jantanmu
oh! masihkah lagi
kau tak mengerti-ngerti
mencari rezeki terpilih
(solo)
hey bonggol jangan sondol
nanti terlanjur
yeh! yeh! yeh! yeh!
2x
(ulang * hingga habis)

---------------
cik NSN

LELAKI MERAJUK MEMANG BURUK
Aku setuju!!!

Tak jantan ler..

Biasa hafizbar namakan, lelaki lembik..oh!

Anonymous said...

erk! kan dah kena dgn ustaz rock.

tapi, mlm tu sbenarny aku keluar bertiga. dgn sorg pompuan dan sorg laki.

lgpon, itu cerita zaman dulu. aku dah tak buat dah keje2 camtu, insyaAllah.

MIddkA1 said...

Encik Maon dan Nurzaiti? Huh! Aku nak majowk la... Hahahahaha
Soh chai beb... Cek dlm seluar sekiranya kamu ni laki lembut atau lelaki sejati mengikut rating Nabi SAW... Hehe

Anonymous said...

hikhik, aku cuba tak merajuk.

Hint: Kasi ciskek je kat aku, senyum balik gerenti!@~

Anonymous said...

erk..
cheese cake.. chocolate.. cadbury..

alahaiiii... beh nye.. lame tak makan......

Anonymous said...

nama saya adalah maon. makcik nurzaiti pandai tak masak kari dal(pedas) campur hati ayam?

tiap2 hari saya lihat kubur itu. semua makhluk pasti mati adanya. apakah amalan yang baik kita patut amal supaya dapat istiqamah tahajjud?

Unknown said...

encik maon,
aku pun tak bangon tahajod..isk isk isk..

kalo takot kuburmu gelap gelita ko tengok vdo ni maon..insyaallah __________(selebihnya ko sambung sendiri..is k isk isk..)

http://youtube.com/watch?v=yqbJos614jw

hamka said...

semoga korang semua bahagia dan menjadi mayat yang baik...

Azlan Zed said...

pabila satu sunnah ditinggalkan, maka satu lagi sunnah akan ditinggalkan... contoh, macam mana nak jilat jari kalau makan x pakai tangan..? tul tak en. hamka..?

hamka said...

betul betul!

ps: aku rasa kau silap ruangan komen, nanti aku copy..

Anonymous said...

dapat merajuk nie best jgak..kalu ade aor pujuk laa..
masalhnyer sy ni susah nak merajuk, kalu merajuk pun 2-3 minit je.. x best kan.. hehehe.

hamka said...

itulah orang yang matang namanya..

;)

Anonymous said...

Assalammualaikum

hohoho...merajuk buang masa, sakit kepala adalah.Banyak lagi masalah dunia yang perlu difikirkan dari layan manusia yang MERAJUK TAPI TAK NAK CERITA PUNCA MERAJUK

...mmg bro penulis lirik yang superb lah =)

hamka said...

tahu takpe!

err, dah lama tak edit lirik

Anonymous said...

salam

selalu cakap pasal mati dan mayat
tapi nada(bole dibaca dari penggunaan ayat) macam selamba saja
sekalipun bole cakap
nada jer macam biaser
tapi hati rasa kecut dll perasaan lagi
tahukah tulisan pun merupakan refleksi perasaan juga??

lagi baik muhasabah diri sendiri
ingat mati ni dalam hati
tapi ada zukk nyer...
bertambah rasa imannya
rs kurang lagi amal nyer
dari selalu bercakap
memperingatkan orang lain
mahupun diri sendiri
tapi selamba macam
dah cukup dah bekalan nak bawak kemati tuh...

maaflah mungkin lari tajuk bab merajuk ni
sekadar mencelah
kalau yang baik jadikan teladan
yang buruk jadikan sempadan
wallahualam..
~~~salam ukhuwah~~

Anonymous said...

salam...
silap taip hambaallah tu...
sepatut nya
hambaALLAH...

huuu...

hamka said...

lain kali tulis betul betul!

heh!

PelangiBonda said...

ahaks... walopon sye terlmbt sket nk komen kat sini.. coz br bce.. tp act, xde slhnye majuk.. as long x melampau.. tp ada gak tyme2 yg pompuan nih xleh majuk sbb laki la.. heho... n ada gak laki yg majuk yg lg truk.. pehhh.. ramai gak la... heho.. :P...

pape pon.. org yg nak pujuk tuh kene la paham,, x g2 bro...

neway... sye ske topik neh... heho.. sbb sye x kuat merajuk.. ble nk majuk ke.. nak kene pikir laki dlu.. seih.. susah gle... kang majuk kang xde org pujuk wat pergh.. tmbh lg org yg nak pujuk x reti pujuk.. huuhu....

Unknown said...

Honestly lar kan, bg aku (pandangan aku lar..)merajuk ni boleh dikategorikan sebagai suatu sifat/tabiat buruk perilaku dlm diri manusia. Dan ianya mmg berpunca dari nafsu..Kdg² aku terfikir gak..ade faedah ker kalo korang merajuk sbb perkara² yg kecik & remeh temeh? korang x rase mcm buang mase jer ker bile korang merajuk..& pastuh balak/awek/suami/bini korang kene pujuk sampai berjam² atau mungkin mengambil masa 2-3 hari lame nyer? & pastuh korang sure stress & bengang..btol x?(bagi yg kene pujuk ler,hehehe) bukan kah tu sumer meletihkan perasaan & mental kite? mmg lar manusia nie x boleh lari dari perasaan nie..tapi pada aku..bila kita kecik ati..bila kita sedar yg kita nak merajuk disebabkan benda yg tak mendtg kan ape²..cuba kita fikir balik & dalami.. berbaloi atau tidak kita membuang mase, tenaga & perasaan hanya utk kite MERAJUK? bukankah itu semua x mendatangkan faedah?

hamka said...

sokong!

Nurul Syuhada Bt Hashim said...

aslkm wbt.

sekadar berkongsi.

Kalau ada masa terluang, bolehla kalian try baca Men are from Mars, women are from venus (something2)by john gray.

buku psl perbincangan n diskusi tentang perbezaan antara lelaki-prmpuan. ada sentuh sikit sebanyak bab 'merajuk'. actually, komunikasi laki-ppuan.

tak rugi if baca. =)

Nurul Syuhada Bt Hashim said...

eh, nak jadi pengkomen yg ke100!!!

=p

hamka said...

101!

Anonymous said...

assalamualaikum...
aku wanita yg punya hati nurani yg tak dpat d bohongi...(lagu siti nurhaliza plak)...

aku pompuan yg paling kuat merajuk...mungkin aku ni jenis yg suka perhatian dr orang2 tersayang...

tp korg percayalah...merajuk itu merugikan...aku kehilangan pakwe ku yg baik lg penyanyang...slama kami bercinta...kalau aku hitung...lebih banyak aku merajuk kot...sebabnya aku suka bila dia pujuk aku...sbb bila dia pujuk aku...aku terasa d hargai n d syangi...betu...tp akhirnya dia tinggalkan aku dgn alasan dia x larat nk pujuk aku...sbb aku slalu merajuk lama2...sob3...sedih...jadi, merajuk itu sgt merugikan...

p/s: tuk lelaki pompuan suka majuk sebab nk kena manja...betul percayalah...

p/s: tuk pompuan, lelaki cepat bosan tuk memujuk...jd bila kena pujuk cpt la reda...yg bakinya pujuk la diri sendiri...

hamka said...

ha ha! betul!!

betulbetulbetul (macam upin)

izzah said...

aku sokong pompuan memang kuat merajok!!!!wlpn aku pompuan,aku tak kuat merajok...tah pape tah!!!menyusahkan orang nak pujuk jew!!!tp,pompuan yg suke merajok neyh,die manja kowt....hahahha

tp tak yah la merajok lame2 neyh,aku de bace smp 3 bln...boleh jadi gila sape yg kene pjuk 2....

LadyBird said...

tension betulla kalu merajuk merajuk ni..
tapi tu lah..
kalu dah terlajak bercinta, memang susah giler nak elak dr part2 merajuk..
so kepada sesape yg malas nak pujuk2 tu.. toksahla bercinta.. buang karan jerk..
kalu dah suke, pinang, terus kawin..
merajuk lepas kawin senang sikit nak pujuk2.. lepas pujuk leh buat pahala.. hehehe .. best2..

hamka said...

:)

dermawanpemurah said...

aku takde masa nak merajuk. aku kecik ati kejap je pastu lupa.


Dan orang-orang yang beriman, lelaki dan perempuan, setengahnya menjadi penolong bagi setengahnya yang lain; mereka menyuruh berbuat kebaikan, dan melarang daripada berbuat kejahatan; dan mereka mendirikan sembahyang dan memberi zakat, serta taat kepada Allah dan RasulNya. Mereka itu akan diberi rahmat oleh Allah; sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.

9:71

nak buat keje nabi suami kene bantu isteri. isteri lgla kene bantu suami. kalu asik merajuk payahla.

kata aku yang solo: rugi merajuk kalu dapat laki yang malas nak pujuk. kesimpulan: sket sket mrajuk udahle. kang laki jemu dia carik laen. ha sudah

hamka said...

tahu takpe

Ali Uraidhi said...

<<<<< suke merajuk gak ni..tp tengah belajar ape yg org lelaki tak suke..

So da bc ni..at least dapat new knowledge...


ty superman..

Unknown said...

ENciK HAMKA
pinjam link eh..

.: Si BungaKopi : . said...

testing2..best la baca blog ni. direkemen oleh rakan sebilik saya. siap tsenyum2 lg waktu baca

Anonymous said...

aku xska merajuk..even aku rsa spt nak merajuk sgt2,aku akn cba pujuk perasaan,dan simpan dlm ati..bosan dgn pertengkaran..huhu .setakat nie berjaya la aku kawal 'perasaan' tu..xtaw la di masa akn dtg

Nor Hasliza said...

ego punya pasal...

hamka said...

ku sengaja, buat buat bodoh..

Anonymous said...

salam en hamka, baru terbaca hari ni entry ni, lambat betullah..tapi takpe...at least dapat juga info berguna...jangan merajuk dan jangan buruk sangka..... teringin betul nak kenal encik hamka ni, saya pun dok kuantan gak