Apr 30, 2007

Apa itu ILMU ?

Nota: Entry ini di tulis sempena mengisi ruang lembab antara e filling system dan aku yang last minit untuk up date LHDN.. oh!

( Aku yang keliru tentang maksud ilmu)

Seperti suatu wabak, eh! bukan..err musim, atau berita terkini, ataupun kefahaman yang baru(?) kerana mana mana tempat aku menadah telinga, kesimpulan yang aku dapat dari majlis ugama adalah pentingnya ILMU dalam ummat islam sehingga menjadi nombor satu!!..

ILMU.. ILMU.. ILMU!!

Dengar ehwal islampun cakap macam tu, Tazkirah tamil dalam TV juga cakap ilmu penting. Al-Kuliah dan forum perdana tekankan benda yang sama, Media pun cakap ilmu penting, Tazkirah Radio pun tekankan perkara yang sama, Ustaz Universiti explain benda yang sama, tok guru kat surau malam tadi pun cakap begitu, khtubah jummat minggu lepas pun sama, majalah majalah islam, blog dakwah dan..arghh, pendek kata semua pakat pakat bersetuju bahawa ILMU penting, tanpa ILMU ummat akan mundur dan nergara akan di jajah!

Aku sedang keliru ustaz, akan ilmu bagaimanakah yang di katakan penting itu..?, aku hina dan dina.. isk.., ajarlah aku ustaz..

Bila aku tadah telinga, aku dengar kesimpulan yang sungguh merepek pasal ilmu ni, aku terus naik angin!!:-

Ada ustaz ceramah kata Afganistan kalah dalam perang baru baru ni kerana 99 peratus orang islam di sana buta huruf wah wah wah… hebatnya info: kata aku yang keliru,.. Kalau rakyat Afganistan kalah perang ngan America sebab 99 peratus buta huruf, dulu apsal mereka menang lawan rusia? Askar rusia buta huruf ke? Kalau korang cakap kalah sebab tentara buta mata logiklah jugak.. ish ish ish.. 'agak-agak'lah ustaz..

Ada pulak usatz cakap kenapa islam lemah?, sebab Nabi hanya sempat ajar tentara islam berperang melalui laut dan darat, tapi tak sempat nak ajar berperang di udara, tak muntah aku dengar pendapat cam gini.. ??

Ada jugak ustazah yang terangkan Nabi pilih Madinah sebagai Negara islam kerana tanah yang subur.. marbuk kurma ke ustazah?!

Kemudian mereka mula bandingkan dengan ummat islam yang cipta itu cipta ini, reka tu reka ni, dan anggap itulah zaman dan kurun terbaik ummat islam.., lalu tuduh orang kapir curi idea dan jadi lanun cetak rompak itu ini, itulah sajer yang pandai, mengutuk orang memang pandai, kerja ntah ke mana? Huh!

Oii, zaman terbaik adalah zaman Rasullulah dan sahabat, tak tau ke? Mana pergi ilmu ko?

Lalu masing masing buat kesimpulan akan punca ummat islam lemah dan di tindas adalah kerana TAK ADA ILMU, tak pandai membaca, tak pandai cipta teknologi, tak pandai cari tanah subur untuk bercucuk tanam dan apa apa ntah!!

Natijahnya, aku tengok, (kat tempat aku ler ni, bukan kat tempat korang) masing masing mak bapak begitu teruja untuk mengILMUkan anak anak mereka, hantar anak pergi kelas tambahan siang malam sampai tinggal solat jemaah?.., budak tadikapun nak kena tuision jugak kot kalau tak kena gaya.oh!.

Aku rasa mereka ni terkeliru akan perbezaan di antara dunia dan ugama.., terkeliru akan kepetingan ILMU ugama dan ILMU dunia, juga terkeliru akan orang yang macam mana layak pegang harta dan memerintah dunia!!

Maaflah aku yang hina ini jika ada ustaz yang terasa, aku ihklas menegur, aku tak dapat duit lepas tulis ni, dan aku akan save dalam blog supaya bila aku jadi mayat kelak, anak anak aku boleh baca seawal umur 4 tahun dan seterusnya menjadi seorang yang BERILMU,, he he he..

Tak salah jika kita tegur orang alim bukan?, tak salah bukan? kalau ustaz betul bolehlah ajar aku yang perasan bagus ni (oh) tentang dalil dan hujah ustaz, tapi jika aku yang terbukti salah, maka ustaz lagi lagi wajib bagi dalil dan hujah untuk betulkan aku, betul tak ustaz?.. ustazkan berlimu…

Ok, aku bagi satu contoh baik kisah orang alim yang di tegur..

Pada suatu hari, Yahya Ibnu Yaziz Naufali telah menulis sepucuk surat kepada Hadrat Imam Maalik. Setelah memuji Allah dan berselawat ke atas Baginda Rasullah SAW beliau menulis,:

“Saya telah di sampaikan berita bahawa tuan biasa memakai pekaian yang nipis, memakan roti yang lembut dan berehat di atas tempat tidur yang empuk.

Tuan juga ada pengawal untuk menjaga keselamatan. Padahal tuan merupakan salah seorang di kalangan ulamak yang berkedudukkkan tinggi. Orang ramai bermusafir dari tempat jauh datang untuk belajar ilmu dari tuan. Tuan merupakan Iman zaman, ikutan orang ramai yang menuruti jejak langkah tuan.

Hendaklah amat tuan berwaspada. Secara ihklas saya menulis surat ini. Tiada siapa melaikan Allah sahaja yang mengetahui mengenai surat ini.

Wasalam.

Pendek cerita, hadrat Imam Maalik telah reply surat tersebut:

Surat kamu yang merupakan kesayangan dan amaran terhadap saya telah diterima. Semoga Allah taala memberi manafaat kepadamu dengan taqwa dan balasan baik dari nasihatmu ini. Mudah-mudahan Allah mengurniakan traufik kepada saya untuk mengamalkannya.

Manusia hanya boleh mengamalkan kebaikkan serta mengelakkan diri daripada mungkar dengan taufik Allah sahaja. Perkara yang telah kamu bincang adalah sah dan demikianlah sudah berlaku. Mudah-mudahan Allah ampunkan dosa saya. Akan tetapi semua ini di benarkan oleh syariah, Allah berfirman dalam surah A’raaf ayat 32 bermaksud:

“Katakanlah (wahai Nabiku), siapa yang (berani) mengharamkan perhiasan Allah yang telah di keluarkanNya untuk hamba-hambaNya dan demikan juga benda-benda yang baik, halal dari rezeki yang di kurniakanNYa?”

Saya sedia maklum bahawa tidak mengamalkan perkara-perkara ini adalah lebih disukai dari mengamalkannya. Tolong muliakan saya dengan meneruskan surat-menyurat dengan saya. Sayapun akan teruskan menulis surat kepadamu..

Habis cerita..

**************

Baiklah, apa yang boleh kita belajar dari peristiwa ini?

- - - - - -

Pandaipun ustaz! Itulah jawapan yang kita cari, lihatlah betapa cantiknya akan cara Imam Maalik menjawab teguran dan menulis sama akan farwa mengenainya serta mengaku bahawa lebih baik elakkan kesenangan dunia dan tidak beramal sebegitu..

Apa yang aku nak tambah pulak adalah, kalau korang nak memliki harta kekayaan banyak dan mewah, boleh.., tapi syaratnya korang punya Iman amal macam Imam Maalik rahmatullah...

Tapi hari ni mungkin kerana korang memang bagus atau perasan bagus, sehingga ilmu korang tak dapat nak beza antara dunia dan ugama..

Sebenarnya, sama ada rumah kecik atau rumah besar, semua itu adalah dunia..
Tapi cara nak dapat rumah itu, dan cara guna rumah itu, barulah di katakan ugama..

Begitu jugak kereta kecik atau kereta besar, semua itu dunia..!!
Tapi cara nak dapat kereta itu, dan cara guna kereta itu, barulah di katakan ugama..

Dan begitu jugak jika kahwin dengan pasangan hodoh gila babi atau pasangan cun gila, semua itu dunia..
Tapi cara nak dapat awek tu itu, dan cara ‘guna’ pasangan kita itu, barulah di katakan ugama..

So berbalik kepada ilmu, sebenarnya, segala ilmu korang yang nak belajar, engeinering ke, doktor ke, PhD Master universe apa ke.., dan lain lain, semua itu DUNIA!!

Orang kapir pun boleh belajar..!!
Tapi CARA KAU DAPAT ILMU TU..
Dan CARA KAU GUNA ILMU ITU BARULAH DI KATAKAN UGAMA!!!

So, jika korang belajar ilmu dunia dan ugama macam mana tinggipun tapi jika korang salah guna atau guna untuk dapat kepentingan diri, maka nerakalah hala tuju walaupun korang banyak ilmu!!

Aku tak kata belajar ilmu tu salah!! TAK PUN!! Cuma aku kata kita terlupa nak belajar untuk menggunakan ILMU dengan cara yang betul.. (macamlah aku betul..oh)

Lalu aku nampak macam ustaz atau orang alim yang takde degre Phd di pandang sebelah mata oleh setengah ustaz dan mengahsut masyarakat..

Tak lupa juga ustaz yang duduk rumah buruk di kira gagal dan tidak berjaya.. apa kes?!!

ILMU mana korang belajar ni?

Bila ada negara islam miskin kena jajah oleh orang kapir, maka korang pakat-pakat buat tafsir mereka di jajah sebab takde ILMU nak bina senjata, ekonomi dan kejadah apa apa ntah?.., ni belajar TAUHID mana ntah, yakin salah, menyekutukan Allah dengan senjata.. ish ish isk..

Lepas tu bukak Al Quran ayat pertama.. Al-‘Alaq. maksudnya:

”Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhan mu yang menciptakan (sekalian makhluk), Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhan mu Yang Maha Pemurah, -Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.” (al-‘alaq:1-5)

IKRAQ..

Korang pun berhujah dek lantaran surah pertama dalam Al quran suruh “baca”.., maka kita kena rajin membaca dan itulah dalilnya ILMU dunia itu penting bla bla bla..

Lalu aku terpikir, adakah masa malaikat jibrail AS suruh Nabi baca, apa yang Nabi nak baca sebenarnya?, sebab Nabi SAW memang buta huruf..

Kemudian, adakah kat tangan malaikat jibrail AS ada pegang kertas ke?, manila kad ke? Suruh Nabi baca?

Lepas habis perstiwa itu adakah nabi pergi belajar membaca?, dan sejarah bagitahu Nabi sampai ke hari ini masih tak tahu membaca, dalam perjanjian hudaibiah , Nabi SAW tak tahu nak padam nama sendiri bila orang kapir tak setuju letak perkataan pesuruh Allah.. (rujuk usatz)

Ok, Lepas turun gua hiraq, Nabi takdelah faham ILMU tu macam korang paham lalu Nabi bukak sekolah atau madrasah dan menjadi pengetua lalu mintak duit atas nama kebajikan dan tiket akhirat..

Tapi, Lepas turun dari gua, apa Nabi buat?

Korang semua dah tahu, Pada mulanya nabi tak faham, keliru dan takut, balik rumah, ada bini yang tolong tenteramkan, (penting balik rumah ada bini), bini diapun selimut lebih kurang cerita..

Turun wahyu kedua..

Wahai orang Yang berselimut! ..Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran (kepada umat manusia).

Ha, nilah tugas pertama semua para nabi dan Rasul, buat DAKWAH.., of course ilmu tu penting, tapi tiada yang sepeting IMAN.., makhluk setan adalah bapak segala ilmu dia tahu, ibadat rajin giler.., tapi bila ilmu tinggi mulalah perasan bagus, lalu sanggup komplen Allah tak betul suruh dia dari api sujud kepada manusia dari tanah wah wah wah.., ambik ko, kena laknat jadi iblis masuk neraka...!

Berbalik pada ikrak, Sebenarnya dalam surah pertama itu Allah kenalkan DIRI DIA kepada rasulullah.., bahwa Allahlah yang menciptakan sekalian makhluk, Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; sesungguhnya Ia Maha Pemurah, -Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”

So bila Nabi dah kenal Allah melalui perantaran malaikat Jibrail AS.., maka NABI telah buat usaha atas IMAN selama 13 tahun...

Masa tu perintah ibadat macam solat, zakat, haji, takde lagi, yang ada adalah perintah DAKWAH..

Pendek ceritalah, masa tu di kalangan sahabat ramai orang miskin, jahil tak pandai membaca termasuk golongan hamba, dalam perang pertama orang islam takde teknologi senjata, ekonomi lemah, perut lapar, selipar tak pakai, pedang takde, pakai pelepah tamar, tapi bila perang dengan musuh yang ada ILMU cukup, senjata cukup. Ekonomi stabil. Bilangan ramai, golongan bansawan.., huh! Kalah mereka semua.

Kerana dalam sejarah islam menang bila ALLAH tolong.. itu sahaja, ummat islam yang macam mana Allah tolong? Rujuk kitab.., malas aku nak terangkan (sebab dah tulis sebelum ini ..)

Kesimpulanya, ILMU tu penting, tapi bukanlah mengatasi IMAN..

Banjir besar melanda johor bebaru ni kenapa? Sebab orang johor takde ilmu ke? Atau ekonomi lemah? Atau orang islam kat sana takde dergee PhD? Pikir pikirkanlah..

Dalam surah Al-‘Alaq. juga bagitahu -Allah mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”

Nak Tanya: bila Allah akan ajar manusia kefahaman ugama?
Jawapan: bila Allah cinta kepada manusia tu..

Bila Allah cinta kepada manusia?
Jawapan: bila manusia tu ikut orang yang Allah cintai..

Siapa orang yang Allah cintai?
Jawapan; Nabi dan sahabat..

Mintak maaf, ilmu tu penting, tapi selepas iman..

Nabi ada keluarkan hadith di hadapan sahabat, yang terbaik antara kamu adalah yang tinggi ilmunya.. (lebih kurang maksud)

Tapi ingat, Nabi kata begitu di hadapan sahabat yang telah semurna iman dan amal..

Arggh, mintak maaflah jika aku tulis sebegini rupa, menyinggung korang, mintak maaf, aku jahil lagi hina.., aku stop sampai sini, silalah email aku jika sudi.. isk..

**********
Eh, cik keretamayat tak terangkan lagi APA ITU ILMU?

Oh, ye ke? Baiklah aku tambah sikit untuk sama sama piker dan belajar.. insyAllah..,

Maksud ILMU adalah :

TAHU mana satu PERINTAH ALLAH..

Dan TAHU mana satu LARANGAN ALLAH..

Itulah ILMU..!!!

Jika korang tak tahu apa itu PERINTAH ALLAH dan apa itu LARANGAN ALLAH, itu bermakana korang adalah jahil dan belum berilmu..

Tahu sahaja tak mengcukupi, korang kena AMAL Ilmu tu..

Sebagai contoh: satu hari korang naik motor tak pakai helmet.. pendek cerita, polis tahan kou.. “apsal tak pakai halmet” ?

Apa sajer reason korang, saman tetap saman..RM50..kenapa? kerana korang tak amal ILMU yang korang tahu..

Jadi bila korang dah belajar ilmu ugama..korang kenalah amal..kerana antara satu soalan yang di tanya selapas jadi mayat: engkau amal tak, apa yang kau tahu?nauzubillah..

Suruhan larangan telah dia sampaikan
jangan pilih haluan di murka
kelak rebah diri
duka menangisi
tanpa belas kasih
disiksa saban waktu
apa yang kau tahu"

(Apa yg kau tahu-Rabani..)

Tapi kalau korang jawab, saya tak tahu kena pakai helmet naik motor tok!, saya tak belajar memandu pun! (saya takde lessen)..huh! siaplah korang, saman RM300, motor di rampas! Nah sekarang kat akhirat…

Orang yang tahu tak amal kena azab, dan orang yang tak nak belajar untuk amal pun kena azab..Oh!

Maka, janganlah tahu naik kereta sambil tahu undang undang jalan raya tapi tak amal, langgar lampu isyarat selamba, kena saman dan menyusahkan orang lain!!

Moralnya: kena belajar dan cari ustaz..

Kalau ustaz takde?

Hek eleh, bukankan kerajaan Malaysia kata kalau nak bawak kereta wajib ada lesen, takkanlah kalau kampung korang takde JPJ korang tak payah ambil lessen?, korang kena usaha cari JPJ , cari ustaz walaupun ustaz tu duduk jauh!

Kenalah korban masa, tenaga dan duit…baca buku atau blog hanya dapat kesedaran sahaja, hidayat datang bila buat pengorbanan dan bila korang ikhlas (takde kepentingan lain) maka Allah akan buka jalan untuk korang…. satu lagi kalau ada tuk gurupun tak cukup lagi, dia kena ada medan pulak, macam JPJ , kena ada trek untuk korang belajar, tak boleh guru tu cakap dan korang dengar aje, kena praktis!!

Contoh, korang nak belajar berenang, kena ada guru, baca buku boleh tapi lepas tu mampus lah korang lemas dalam air! dan kena ada medannya yakni sungai ke, laut ke kolam ke…dan dengan guru tu sekali kena terjun…Faham.?

Ok, aku belum habis lagi, sikit lagi..

ILMU yang sempurna terbahagi kepada tiga..

Pertama :
Korang FAHAM dengan apa yang korang belajar, jika tak faham kena ulang balik sampai faham, nak solat misalnya, kena tahu tertib, tahu rukun 13, yang mana satu wajib yang mana satu sunnat, pahala untuk setiap pergerakan dan sebagainya.. kena belajar sampai FAHAM! (faham tak?)

Kedua:
Korang AMAL apa yang dah faham, tak amal bahaya, dan boleh sesat, dah sesat jumpa pulak jalan ke neraka? So penting kena AMAL!!

Ketiga:
Korang kena SAMPAIKAN atau dakwah ilmu tu kepada orang yang takde dalam majlis ugama tu.. pesan nabi SAW:

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu...ILMU

So kesempurnaan ILMU adalah DENGAR, AMALKAN DAN SAMPAIKAN.., betul tak? Aku memang betul jika korang bersetuju dengan aku atau aku masih jugak betul andai korang tak bersetuju dengan aku, akulah paling betul dalam dunia ini (ha ha ha- jangan tiru amalan orang takbur- yang betul hanyalah Allah dan rasul.. dan yang beriman dengan Nya.. mintak maaf teremosinal sikit.. isk)

Jap.. jap.. ada satu lagi nak tambah bab ilmu nie.. (berapa banyak satu daa)

Korang juga di kira tidak berilmu jika korang tak AMAL ikut KEUTAMAAN..!

Tak kira korang ustaz ulamak pun, sebab sifat DA'E adalah mendahulukan perkara yang UTAMA dari semua yang UTAMA..

Hari ni ada golongan kata yang UTAMA adalah Negara islam.., Ekonomi, Ilmu, Teknologi senjata dan apa apa ntah..?!

Nampaknya bila Allah uji iman dan ilmu korang dengan mendatangkan kepada korang dua perintah Allah serentak, apa korang nak buat?, yang mana lebih utama? Masa tu nampak korang ada ilmu ke tak?, atau korang pentingkan nafsu.. ish..

Maka, Korang kena belajar ILMU MENDAHULUKAN PERINTAH ALLAH..

Sebagai contoh..

Kalau korang sedang keluar cari rezeki yang halal, dan memang itupun adalah perintah Allah, suruh korang cari rezeki.., tiba tiba azan berkumandang, nah! lihat sekarang, dua perintah Allah telah datang serentak.., satu cari rezeki yang halal, satu lagi solat berjemaah, ...

Kalau korang seekor lembu yang sedang makan rumput, tak payahler pergi solat jemaah, duduklah diam diam makan rumput dari perut kedua ko, tapi sebab korang sedang baca blog aku ni sambil melabor di internet, maka dah azan.., pergilah solat, kalau tak ilmu ko letak kat mana? Tak ke haram melabur di internet?

Andaikan pulak lepas tu, dalam perjalanan nak gi masjid, ada awek cun eksiden minta tolong, apabila tak ditolong jadi mayatlah pula nanti dia nanti, nah! lihat sekarang, dua perintah Allah telah datang serentak.., satu pergi solat jemaah, satu lagi tolong awek tu yang tersepit antara bumper kereta dan side mirror.., .. maka korang wajib tolong dia ,itu tugas khalifah, fardu kifayah..! tapi jika dah ada bomba dan polis tolong, tak payahlah nak parking kereta perasan sibuk pergi tengok nombor plate sampi jalan jadi sesak dan jam semata mata nak jadi perihatin!!, cepat pergi masjid,!! pak imam dah masuk rakaat ke dua tu..!!

Kemudian, Dah selesai solat , pergilah kerja balik, tapi.., sekali korang tengok ramai lagi member korang yang tak solat, dakwahlah mereka dengan hikmah ketika korang sedang cari rezeki tu.. kerja kerja jugak, jangan lupa berdakwah.. paham tak??

Sebab tu ada sahabat yang baru nak mandi wajib, dengar aazn jihad terus ke medan perang dan mati tanpa sempat mandi junub, kerana mereka mengutamakan apa yang lebih utama..

Tapi yang jadi masalah ummat islam hari ni bila mengutamakan bukan perintah Allah dari perintah Allah..

  • Balik kerja badan penat, tidur dulu baru solat.. oh!- (mazhab mana ntah?)
  • Dah masuk waktu solat tapi sebab dan masuk siaran relaliti TV tangguh dululer.. (kasihan..)
  • Kita tak boleh berdakwah guna kaedah nabi sekarang sebab ada strategi lain iaitu kita guna kaedah yahudi dulu bla bla bla.. akai da ka?
  • Kita tak payah solat lagi sebab belum ada negara islam, Nabi solat lepas ada negara islam -nauzubillah
  • Kita tak boleh solat kat masjid tu sebab pak imam tu sokong parti XYZ- pergi mampos!
Kesimpulannya:-Hari ni ummat islam mundur bukan kerana mereka takde ilmu, tapi iman mereka lemah..

Ilmu penting, tapi iman lagi penting, dalam lagu raihan tak masukkanpun lirik tentang ilmu..

Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan...
Yang beriman dan beramal saleh
Ah...

Demi masa...
Sesungguhnya manusia kerugian
Melainkan...
Nasihat kepada kebenaran dan kesabaran
Ah...

Raihan hanya tulis, iman, amal, dakwah dan sabar.. he he he

Ilmu kat situ dah masuk dalam amal, sebab tu Allah tulis dalam surah al asr akan empat perkara penting tu jer, ilmu dah masuk dalam amal.., kerana ilmu tanpa amal boleh jadi sesat macam setan.. naduzubillah..

Kes study:

Cuba korang pergi tanya perempuan yang bukak tudung, depa tahu tak hukum bertudung?, nah! Mereka bukan takde ilmu tapi sebab iman lemah tak mampu nak pakai tudung..

Cuba tanya orang yang tak pergi solat jemaah, tahu tak mereka pahala berjemaah adalah 27 kali ganda.?. nah!! , mereka semua tahu, Mereka bukan takde ilmu tapi sebab iman lemah..

Tanya pulak bakal ustaz dan ustazah yang berzina zaman belajar, mereka ada ilmu ke atau iman lemah??? Jawab ler?? (tak payah jawab pun)

Dan Macam koranglah sekarang nie.., tahu tak macam mana nak solat tajahud dan witir? Tahu bukan? Habis tu kenapa malam malam lebih suka layari internet dan tengok TV? Tidur tanpa solat tahajjud dan witir..?

Sebab ilmu ko takde atau iman kau lemah???

Jawapannya sebab iman kau lemah ler!!! (akupun..)

Pergilah buat usaha atas iman..!! (akupun!!)

Arghh, dan panjang sangat nie..

Kalau nak menulis esok pagipun tak habis..oH!!!

Secara ringkasnya ilmu adalah tahu mana satu perintah Allah, dan tahu mana satu larangan Allah , amal dan sampaikan serta melaksanakannya mengikut keutamaaan..

Maka aku stop sampai sini, aku jahil lagi hina.. Blog ini di tulis oleh seorang yang bukan ustaz, ulamak, mufti, kiai, atau ahli fatwa kebangsaan, Oleh sebab itu, sila rujuk kepada ustaz dan ulamak serta kitab : rujuk bukan untuk betulkan aku, tapi untuk terima yang mana benar sahaja, jika ada yang salah, silalah tegur aku.., itupun jika sudi.., isk. jangan biarkan aku sesat!!!

Ps: Aku tulis dan tegur untuk diri sendiri.. akupun jahil jugak, semoga korang semua dan aku menjadi mayat dalam keadaan tidak bodoh.., selamat belajar, amal dan sampaikan.

Belajarlah sampai jadi mayat....

55 comments:

Hamka said...

aku masih dan sedang isi e filling.. oh!

fairy_tale said...

yea2..ingatkan pengkomen kedua..rupanyer yg first..sbb hamka tak kire ar kan..hehe

ustaz rock said...

Assalamualaikum...

Aku setuju ngan ko Hamka.. Nak naik keta kena ada ilmu...nak kawin kena ada ilmu...nak "buat" pun kena ada ilmu....

Anonymous said...

waalaikummussalam,

Hmm, saje je nak komen...korang dah file income tax ke ? Kalau belum lagi, isi aje borang B secara manual. Lepas tu masukkan dlm box kat pejabat LHDN yg berdekatan. Kat Ipoh nie, pejabat income tax bukak sampai kul 10 mlm. Eh, kalau submit lambat borang B nie, kena denda ke ? Berapa dendanya? Sorry Sdr Hamka, saya mencelah.

UmmuSarah said...

Bagaimana pulak ilmu dunia ? Org sekarang selalu guna hadis2 nabi utk suruh anak2 mereka pi mujahadah tuntut ilmu dunia.Iyelah, ada yg sanggup pi hantar anak2 uda & dara ke russia, german, france, mesir semata2 utk tuntut ilmu sains, matematik, perubatan, kejuruteraan dll. Sudah tentu motivation mereka hantar anak2 muda ini adalah supaya suatu hari nanti mereka akan dpt merubah nasib keluarga, bangsa, negara dan agama...Dalam kes2 macam nie, dapat ke sipenuntut ilmu itu pahala syahid andainya dia terkorban dlm usaha mencari ilmu2 nie ? Ada tak mereka dapat bahagian dari doa2 binatang2 di langit, darat dan lautan yg memohon keampunan buat mereka ? Hmmm...selalu musykil bab ini.

Midkazen said...

Aku da send email dkat en Hamka. TQ

dingin said...

okeh

sy orang ke 7

ok la

ekekek

budak shams said...

hi bro hamka!!
hehehe..
wahh wahh entry pasal ilmu..
sy dh tak sabar nk masuk u nie..
masih tunggu offer dr upu..
upu result 9 mei or 5 mei nie..
pray for me neh..
insyallah..
amin..

ibn abdillah said...

Betul ke kita dah berilmu?
Apa tanda2 yg kita dah ada ilmu yg cukup?

O Allah, kurniakan kami ilmu yg bermanfaat.

Anonymous said...

hamka, camne nak usahakan dan tingkat iman kite? usaha atas iman tu camne?

Anonymous said...

um, kalau secara halus bagus kan? nak tegur bakal bini tak pakai tudung tutup aurat degil itu ini. bukan tade lagi bagus tapi rasa macam apa salahnya betulkan dia sambil2 betulkan diri sendiri. setahu saya rasulullah dulu dakwah secara halus dulu baru terangan. indah bahasa rasulullah sampai saya tgk psychology nak suruh orang buat itu ini pun macam dikaji dari cara rasulullah berdakwah. nak jugak cakap nak mampos ke kat bakal bini tu pastuh blah je cari lain tapi nabi yunus selambe kena telan ikan paus, ni lagi pulak aku. takut dgn allah ni umat manusia sekarang manja manja. nabi adam selamba je kena campak turun bumi pasal dia langgar perintah Allah ni pulak aku besepah dosa nampak tak nampak. bakal bini muda degil darah muda kuat melawan. jenuh jugak menegur.

sori luahan perasaan. moga2 kita dirahmati Allah.

Anonymous said...

haaa...sape yg tau psl kepentingan semayang kat jemaah tuh, pegilah semayang kat masjid.

Aku le nih..dah, aku cao dulu.

Anonymous said...

eish..ape plak semayang kat jemaah.
semayang jemaah.
typo2..sori

dah..jom2, gerakkan bontot korg.
Pi masjid.
mai mai.

-En. Anon

Midkazen said...

Ilmu...

Dalame aku x blaja secare formal, maksud aku, bulan Jun nie baru sambung blaja... Rindu betol aku dkat ilmu. Dulu zaman jahil aku, aku xtau sgt ap kepentingan ilmu. Aku maen2 bile cikgu ngajar... Ngorat pmpuan la, buat roket bile cikgu edar kertas, pastu boleh siap bantai tido mase addmath... ISh... Nyesal aku... X sabar btol nak sambung blaja. HArap2 kat ipt nanti, aku x sambung fe'el aku yg dulu tu...

Ilmu nie, ibarat mutiara... Dan mutiara ni, kite kne selalu gilap, supaye ia selalu bersinar dan bergune bile dipakai... Klao kite x gilap ilmu nie, x bermakne la ilmu kte. Sie2 kite menghabiskan usie kite yg x panjang nie, mencari ilmu, berpenat lelah siang dan malam, tidur x cukup, makan x kenyang semate2 nak lulus exam. Tapi bile kite da jejak ke dunie yg sebenar, kite x gune ilmu yang kite tuntut nie ke jalan Allah, jalan yg diRedhai ALLAH SWT...

Kite gunekan ilmu nie utk kepentingan diri sendiri, kite gunekan ilmu kite utk mengaut keuntungan, alasan utk menyare kluarge. Memangla, ilmu tu bergune bile kite susah, tapi pernah ke kite terpk, ilmu jgk dapat digunekan utk berdakwah? Gunekan ilmu yg kite ad utk memajukan pemikiran orang Islam. Selain tingkatkan kemajuan, ilmu jgk dpt tingkatkan kesedaran dlm diri kite...

Ambik contoh, para cendekiawan(cendawan?? hehe) terkemuka Islam dl? Knp ISlam dizaman tu boleh maju? Sehingga boleh menakluk sebahagian dari kerejaan Byzantine? Tinggal lagi 7km utk sampai ke Perancis? Knp boleh jd macam tu? Sbb dizaman tu, ummat Islam mencari ilmu yg Allah redha, dan mereka redha kpd Allah... Diorang x gunekan ilmu utk kepentingan diorang sendiri. Diorang gunekan ilmu utk mencari kebenaran didalam Quran. Isi2 dlm Quran yg masih belum diterokai, dan belum habis dikorek... Hanye Allah je yang tahu...

CARILAH ILMU SEBANYAK MUNGKIN UTK MENGETAHUI KEBESARAN ALLAH... ALLAH BG KITE AKAL UTK KITE BERFIKIR. Jd, gunekan akal sebaik mungkin. Jgn gunekan akal, ilmu kite pd jalan2 kemaksiatan...

Wallahu'alam...

perantau warsaw said...

Salam. Ilmu sangat penting tapi iman lebih penting. Orang yg beriman dah tentu berilmu tapi org yg berilmu belum tentu beriman. Org diberi burung dah tentu akan cari sangkar tapi org diberi sangkar belum tentu dapat cari burung.

Hamka said...

fairy_tale

dapat first saf dalam solat, ok gak he he..

------
ustaz rock

salam..

nak "buat" pun kena ada ilmu....
tapi jika takde iman buat hentam kromo jer..oh!

----
UmmuSarah

Aku dah tulis..

segala ilmu korang yang nak belajar, engeinering ke, doktor ke, PhD Master universe apa ke.., dan lain lain, semua itu DUNIA!! Orang kapir pun boleh belajar..!!
Tapi CARA KAU DAPAT ILMU TU..
Dan CARA KAU GUNA ILMU ITU, BARULAH DI KATAKAN UGAMA..

----
dingin

kau lambat sebab ada bantalgolek berkaki..
ekekek

-------
budak shams
amin..

------
ibn abdillah

amin..

------
Anonymous

Kao rujuk ustaz.., lain kali aku tulis lebih kurang.. boleh?

-----
En. Anon

Semoga istiqamah sampai jadi mayat..amin.

-------
Midkazen

Kirim salam kat DR SAM (saya anak Malaysia!)
Ilmu...

-----
perantau warsaw

satu tamsilan yang bagus.. first time dengar..

Nurzaiti said...

encik hamka..aku terlambat lagi..huhuh..smalam aku bukak link komen ni takmoh bukak sampai aku terlelap...z.zzzzzz.z..zz..z


nanti la aku post komen..aku nak g miri..hahahaha..saje je menyemak..

Ustaz Rock said...

Assalamualaikum...

Aku nak bagi pendapat kepada Anonynmous yang mempunyai bakal bini yang tak bertudung dan degil (Aku namakan Anonymous X sebab ramai sangat Anonymous kat sini... Taktau apa sebab aku suka sangat dengan huruf X)

En Anonymous X,

Sebagai seorang yang dah beristeri dan dah mempunyai satu anak, maka aku nak nasihat sikit ler berdasarkan pengalaman aku.

Ramai orang seblom kawin yang cakap "Takpa! Aku akan tarbiah gile2 isteri aku supaya jadi isteri solehah lagenda sepanjang zaman"

Hakikatnya, berapa ramai yang mampu membuatnya (aku sendiri tak berapa nak mampu!). Sebelum kahwin kita ingat nak mendidik isteri sama seperti nak buat programming robot. Kita tulis jer apa yang kita nak pastu robot akan ikut. Hakikatnya bukan demikian! Aku nak cerita base on pengalaman sendiri la ni...

Alhamdulillah aku dikurniakan seorang isteri yang cantik luar dan dalam (akulah lelaki bertuah!) dan sudah ada basic ilmu agama yang mendalam jugalah.Sekurang2nya benda2 basic seperti pakai tudung, tutup aurat, batas pergaulan etc beliau dah tahu apa yang Allah suruh dan apa yang Allah larang. Namun manusia tak perfect. Kekadang ada perkara2 yang aku tak suka dan aku tahu Allah pun tak suka yang isteri aku buat, bila time nak tegur memang agak susah! Kalau setakat guna logik akal memang susah sikit.Kena cari nas2 dulu baru dia terima... Alhamdulillah lah sekurang2nya dia seorang yang ada iman dan benda2 basic dia dah tahu. Aku takleh bayang bagaimana susahnya nak tarbiah dia kalau benda2 basic mcm tutup aurat dan solat dia tak buat....

Korang mesti cakap, "tulah ko,sapa suruh ko tak nasihat dia dengan hikmah!" Hakikatnya APA ITU HIKMAH? Hamka nampaknya ko kena buat entry pasal ni lenkali..
Kalau selalu berlembut itu hikmahkah? Kalau selalu berkeras itu hikmahkah? APA DIA HIKMAH NII??

Sebelum kahwin memang senang cakap, AKU AKAN TARBIAH DIA SECARA HIKMAH. Namun ramai yang terlupa bahawa hidayah itu dari Allah.Kita sembang kata nak berhikmah dan kita berangan isteri kita akan ikut segala arahan kita tapi sebenarnya tidak begitu!

Rasulullah suruh kita tengok resume bakal istri dulu, tengok on 4 perkara, dan first priority adalah berkenaan agamanya.Bukan PENGANUT Islam semata2, tapi perlu menjadi PENGAMAL Islam. Memang brilliant saranan Baginda tersebut! Baginda tahu umatnya lemah, so baginda suruh kita cari yang beragama supaya perkara2 lain dapat setel dengan mudah.Dan sekurang2nya kita dapat terhindar sejauh mungkin dari mendapat title SUAMI DAYYUS yang tak boleh bau syurga walaupun ia boleh dibau dari jarak 500tahun...

Yang aku nak cakapnya adalah, aku nasihat ko cari yang setel dari sudut agamanya. Maaf, bagi aku kalau dia tak pakai tudung maknanya agama dia belum setel... Better ko cari yang dah bertudung dan ada agama, insyaAllah senang hidup di dunia dan akhirat.

Mungkin ko lagi terer nasihat orang dari aku. Mungkin ko ahli psikologi terhandal yang boleh manipulate minda seseorang sampai dia boleh ikut ko tapi aku rasa ada baiknya ko ikut saranan Baginda. At least ko dapat pahala sebab ikut saranan baginda..

Cuba bayangkan, korang tengah bersiap2 nak gi solat jemaah atau nak gi program dakwah, tiba2 isteri korang kata (Sila baca dengan intonasi manja dan gedik yang terlampau) "Abaaang, malamni takyahla abang pergi program, duk rumah jelah, boleh kita ..." boleh gugur jantung korang!

At least kalau korang dapat isteri yang ada agama dan faham kepentingan solat jemaah dan program, diorang akan kata (sila baca dengan nada manja jugak) "Abaaang, pergilah solat jemaah, jangan terlalu fikirkan keseronokan dunia yang sementara..Nanti kat syurga tiap2 hari kita boleh ......"

To my wife: I love you so much. Mlmni lepas abang solat jemaah kita ...... yee (Sila baca dengan nada manja dan gedik juga)

Sori Hamka, aku dah buat ruangan komen ko ni macam blog aku pulak..haha

Sekian.

Midkazen said...

owh..........perjalanan ku masih jauh.. Entah sempat ke x nak kawin entah sempat ke x nak pegi Mekah al-Mukarramah... Minx2 Allah bg kesempatan utk merasai dua kenikmatan nie... InsyaAllah... Hehe... Hamka, dR Sam kate, jemput2lah solat Jumaat di Masjid Bukit Indah... Kekeke

anonymous X said...

to uztaz rock.

bagi pendapat saya saikologi ke ape ke 50 50 je. bukan konpem pun. alhamdulillah, saranan Baginda lagi bagus dari saikologi sebab keluar dari mulut baginda sendiri. lagipun 'bakal bini', calon je. . .

lagipun saya awal 20an tak graduate lagi dan saya rasa nasihat tu sangat bergunalah. kita jugak yg seksa nanti.

terima kasih.

mAdMiKe said...

eh2...aku br jek blaja ilmu td mase bace blog post...
ni pon nk meninggalkn (aku xmo mninggal lg) sikit ilmu /*tho dkat atazz tulizz leave your comment*/, smoga kte sume x bodo /*ok2..kurang bijak*/

Intro:
Tukang masak pandai masak...
Mekanik kete pandai baiki kete..
Scientists pandai noo bwut research..
Doc pandai diagnosis & bwut apepe yg patut smoge sihat walafiat...
Pakar agama (nk ckp ustaz kang..sume pon ustaz, teacher, cikgu, guru, sensei, dsb) pandai psl agama...

Situation:
Individu A belajar Sains dgn mendalam secara formal/*snang cte aa..A for Aku*/
Individu B belajar Agama secara mendalam jugak tp x formal dr kaca mata orang2 di dunia walaopon sume x rabun
-Individu A makan 1 produk yg tulis laa bebende yg bunyi pelik kt ruang ingredients. Tp dia x blank coz bende yg same bleluasa dkat Msia tanpa di'ban' jabatan2 agama yg wujud. Disebabkn dia blajar science, dia tau bende yg plik tuh ader yg artificial.
-Individu B accuse produk tuh x bley mkn psl bende tuh ber-asaskn lembu yg x disembelih care islam. Dan bende pelik itu ialah extract dr lembu yg bkenaan. Disimpulkn=HARAM...

Persoalan:
Agak bsimpul jugak individu A pk psl dh disimpulkn individu B. Bende tu ber-asaskn lembu yg x disembelih care islam, tp diambik dr susu...susu bertukar menjadi keju. pastuh produk keju di extract & dimasuk dlm ingredient. X pnah pulek aku denga org sembelih lembu & memerah susu @ d same time...+ wut was the founder thinking when he discovered cow milk is drinkable..??

Point yg cbe disampaikn skang bukan psl aku mmg hebat bgaya2...tp cbe pk gak aa b4 judge 1 keadaan. Jgn berdasarkn 1 aspek ilmu je. Soalan kpd tokey blog & peng-komen:

Arak itu memabukkan...arak mengandungi alcohol..arak haram...arak najis...
tp apsal bende ader alcohol sume nk pegi cop haram..??
Aku spray perfume, perfume ader alcohol, ble evaporate bau sdap...
Haram..??
Aku lap lab bench dgn alcohol. Alcohol membunuh bacteria yg bkenaan. Haram..??
Aku tergune permanent marker kt whiteboard. Aku gne alcohol sbab air sabun skali pon x bley blaa...Haram..??

Aku cbe argue dgn org2 yg berfikiran kurang luas ble accuse aku gne bende haram, siap bawak pegi semayang tuu...
Kalo aku togok clorox mabuk gak...Haram. So jgn pakai baju putih..susah nk basuh
Kalo aku hidu gam high gak...Haram.jd gnekn stapler, paku, atau tenun kertas2 pd tmpt2 yg patut.
Kalo aku jilat 1 tube ubat gigi pening jugak..Haram. Jd jgn gosok gigi dgn ubat gigi..colgate ke..shurah ke..ubat gigi gak.../*ehh..kte pakai sket je kate mreka..heleh...ble arak tau 1 titis pon x bley*/

Jd ape masalah dgn perfume aku yg branded..??
Alcohol yg tlkat kat baju aku bole gak dtg dr lab bench atau mase erase permanent marker.
Kalo lpas gune clorox, ubat gigi & gam...perlu ke menyucikan sehingga hilang bau warna & rasa slaen dr ambik wudhu.The answer is quite obvious i think....

Knape ader pulek produk bole label Halal eg: ubat gigi atau non-alcoholic perfume yg kate itu je bole dibawak solat??
Kna tipu dgn sdare seagama siak...

Note: pk2 blk patut komen nih dkat post psl boikot laa...d'oh!!

Anonymous said...

al-ilmu ka al burung..
fa innaka tak tangkap..
fa tarbanga..

~amacam??~

oren said...

makin hampir dengan Tuhan..
makin rasa cinta dgn Tuhan..
makin mantap iman..
makin mudah peroleh ilmu-Nya..
makin senang nampak jalan-Nya..
makin tegar mendukung hak-Nya..
makin berani membela agama-Nya..

jatuh cinta dengan Tuhan
bukan cinta biasa

=)

-oren-

Ustaz Rock said...

Assalamualaikum

Kepada Incik Anonymous X;

Alhamdulillah.. Kalau ko boleh ubah dia suruh pakai tudung sebelum kahwin pun elok. Walaupun dia mungkin tak jadi kawin ngan ko, at least ko dapat pahla besar, InsyaAllah...

Kepada Incik mAdMiKe;

Aku rasa ada 2 kemungkinan je tentang pendapat2 ko tu:

1) Orang yang bagitahu ko tu salah faham tentang halal-haram

2) Ko yang salah faham tentang apa yang orang bagitahu ko

Apa2 pun, aku nak bagi sedikit penjelasan lah berdasarkan seciput ilmu yang aku tahu:

Penggunaan benda2 yang sebutkan di atas hanya akan jadi haram apabila ia menepati ciri2 keharaman seperti yang dinyatakan oleh sumber2 hukum (Al Quran, Hadith, Ijma' Ulama' dan Qias).

Dalam Al Quran, Allah mengharamkan arak dan perkara2 yang boleh memabukkan. Namun kaedah pengharaman ini adalah dalam keadaan bila kita minum dan ia menyebabkan kita mabuk.

Contoh: Nasi kalau kita makan banyak2, maka mungkin akan mabuk so makan nasi banyak2 boleh membawa kepada haram jika ia memabukkan. Kalau setakat makan sepinggan maka tak haram sebab ia tak memabukkan.

Benda2 yang macam2 yang ko tulis tu (colgate lah, gam lah, clorox lah) memanglah haram diminum kerana ia membawa kemudharatan kepada tubuh badan kita. Ia haram DIMINUM, bukan haram DIGUNAKAN. Kalau ko salahguna macam hidu gam atau hidu clorox so haramlah juga sebab ia pun memabukkan. Tapi kalau setakat guna clorok buat cuci baju atau guna colgate buat cuci gigi, secara dasarnya ia tidak haram sebab ia tidak memabukkan dan tidak pula memudharatkan.

Kes arak atau alcohol, sangat panjang perbahasannya. Arak (untuk diminum) pada dasarnya haram sebab ia qat'ie dalam Al Quran kata haram. Ia pun adalah najis. So kalau setitik pun akan haram jugaklah.

Yang jadi panjang perbincangan adalah bila kita bahas bab alcohol. Ada banyak pendapat tentang alkohol ni. Skrgni pun bila ustaz2 dah ramai yang belajar kimia, maka ada yang mula terbuka dan merumuskan alkohol dalam minyak wangi itu harus (Fatwa bekas Mufti Wilayah Persekutuan, Dr Hashim Yahaya) kerana alkohol yang digunakan adalah dalam bentuk kimia dan ia mudah meruap maka kalaupun terkena pada baju kita, ia akan terwap ke udara. Tapi kalau ko togok sebotol minyak wangi, memang tiada penafian lagi keharaman dia.

Ustaz2 dulu mungkin cepat merumuskan kenajisan alkohol kerana alkohol merupakan majority portion dalam arak. Perlu diingat, yang orang tak bagi guna minyak wangi mahal2 tu bukannya sebab haram memabukkan, cuma dibimbangi ia bersifat najis maka macamana nak dibawa bersolat?

So kesimpulan dia, ISLAM ITU MUDAH.. Tak perlu disusahkan dengan fikir benda2 yang tak logik. Semua benda / makanan memanglah kalau ko makan or minum banyak2 akan menyebabkan "mabuk" tapi ia tak akan menyebabkan benda tu jadi haram kecuali ko makan sampai mabuk. Ilmu Islam ini perlu ditahkik dan difikir secara FAKTA, bukan secara LOGIK AKAL sebab banyak benda yang Allah suruh atau larang, kelogikan dia tak dapat dicapai oleh akal manusia yang lemah.

Cuma bagi aku, sebagai seorang yang bercita2 nak jadi ahli shurga dan nak jadi seorang hamba yang taat serta menjadi lagenda lelaki muslim, kita cuba lah jauhi dari benda2 yang syubhah (yang ada pertikaian tentang halal atau haram dia) cthnya minyak wangi mahal2 tu. Sebab selain alcohol kita taktau apa lagi yang dia letak yang mungkin boleh menyebabkan ia jadi najis. Sebab yang buat tu bukan Islam so dia tak tahu apa standard yang Islam tetapkan. Depa buat main sedap depa ja, asal benda tu laku.

Apa salahnya ko pakai minyak wangi yang orang Islam buat. Minyak atar lagi baik. InsyaAllah confirm kesucian dia. Dapat wangi, dapat juga pahla sunnah sebab Rasulullah suka memakai wangi-wangian... Terutama kepada istri2 sekalian, kalau kat rumah & time tido badan bau wangi, sejuk & seronok je suami nak berdamping...

Wallahu a'lam

mAdMiKe said...

caya laa ustaz rock..
agreed...sometimes ppl bring up so much non-sense & ignore the common sense... ;)

alan zed said...

iman, ilmu dan amal... begitu kan turutannya..?

abu_harraz said...

memang ada minyak wangi guna campuran bahan dari haiwan. animal extract. kalau buat kat paris ke...agak2 la, diorang guna tak extract haiwan yg disembelih? tak tahu? jadiklah syubhat . pun tak boleh jugak.
ada yang pakai bahan dari babi.
dan semua pembuatnya dah tentu bukan islam. (besar kemungkinan)
tak ada roses halal yang dipantau.

Maka eloklah elakkanya....habih citer...dah la mahal gilos...

Jiji said...

*tuan empunya diri* dah laa ilmu kurang... iman wallahualam. Sigh.




P/s: Aku yang sentiasa dalam ketakutan.

P/s/s: Dah lama tak baca resepi masakan...Selit sebarang dua.

P/s/s/s: Hmmm. Makan diluarkah?

prc_azeem said...

4 tahun lepas DR SAM pernah datang ke surau kampung aku. Masa tu dia balik kampung mertuanya yang sebelah kampung aku. Sebut DR SAM teringat aku akan

Dua
Rakaat

Selesai
All
Masalah

Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat.

Midkazen said...

NAsib baek aku x sedekahkan minyak wangi aku dkat orang laen. Klao x terbace komen ustaz rock(yo!!), aku masih lagi rase was-was tentang penggunaan minyak wangi yg mahal(hehe)...

THANX USTAZ! Lu memang rock! Gua suke lu... Haha

Midkazen said...

4 tahun yg lepas?? Teringat aku dkat dialog cite Anakku Sazali...

>>Dialog di cedok sesedap rase,
"Bapak, klaola bapak ckap 10 tahun yg lepas, Sazali tak akan jd mcm nie bapak... Ish.. Ish"(btol ke?)

Sebenanye, aku baru kenal dR Sam ni... Aku x tau plak die yg karang lagu 'Saya Anak Malaysia!' Dulu kicik2, aku selalu nyanyi lagu tu... Tp sekarang, aku nyanyi lagu nie plak, 'Saya Anak Orang Islam'... :-)

Ustaz Rock said...

Midkazen,

Ko sedekah je kat aku..hehehe.

Aku tak penah rasa pakai yang mahal. paling mahal yang RM5 yang dalam botol minyak atar tu je. Tu pun time aku nak berwangi2an sket kat rumah sambil bergurau senda dengan isteri aku je... opps ko tak kawin lagi kan? Jangan dengar orang tua sembang!

Aku tulon bro hamka jawabkan komen korang ni. Aku rasa pening dia tu tak ilang lagi lepas isi e filing..hehehe

Anonymous said...

assalamualaikum

may peace be with all the muslims who are reading my comments...

1stly, topik ILMU nih mmg bagus... yang kesalnya...kita tau dah dlm AL Quran dah sebut...


5:2. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu melanggar syi'ar-syiar Allah, dan jangan melanggar kehormatan bulan-bulan haram, jangan (mengganggu) binatang-binatang had-ya, dan binatang-binatang qalaa-id, dan jangan (pula) mengganggu orang-orang yang mengunjungi Baitullah sedang mereka mencari karunia dan keridaan dari Tuhannya dan apabila kamu telah menyelesaikan ibadah haji, maka bolehlah berburu. Dan janganlah sekali-kali kebencian (mu) kepada sesuatu kaum karena mereka menghalang-halangi kamu dari Masjidilharam, mendorongmu berbuat aniaya (kepada mereka). Dan tolong-menolonglah kamu dalam (mengerjakan) kebajikan dan takwa, dan jangan tolong-menolong dalam berbuat dosa dan pelanggaran. Dan bertakwalah kamu kepada Allah, sesungguhnya Allah amat berat siksa-Nya.

5:50. Apakah hukum Jahiliah yang mereka kehendaki, dan (hukum) siapakah yang lebih baik daripada (hukum) Allah bagi orang-orang yang yakin?

5:51. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang Yahudi dan Nasrani menjadi pemimpin-pemimpin (mu); sebahagian mereka adalah pemimpin bagi sebahagian yang lain. Barang siapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang yang lalim.

5:57. Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil jadi pemimpinmu, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (yaitu) di antara orang-orang yang telah diberi Kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik). Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang-orang yang beriman.

dan banyak lagi ayat2 dari surah al-maidah....dan yang sewaktu ngan nya

apa yg saya nak tekankan di sini.. Allah suruh orang2 yang beriman :

1) jgn ambil hukum selain hukum ALLAH (hudud)
2) jangan ambil orang kafir atau yahudi untuk jadi pemimpin kamu..
3) jangan tolong menolong dalam hal kemungkaran


maknanya di sini...ilmu ni semua kita dah tau dah..siapalah saya ini nak nasihatkan hal2 nih sedangkan ILMU basic nih budak kecik pun tahu..tapi MENGAPA KITA TDK BERAMAL DGN ILMU INI?

kita org islam sepatutnya bersatu padu untuk membetulkan sistem yang songsang di MALAYSIA ini... kita kena pilih kerajaan yang mendaulatkan islam... sebab itu kita kena bergerak dlm parti islam atau parti yang sewaktu dengannya... sekurang2 nya bila dah jadi MAYAT..Allah tanya - apa yang kau dah lakukan untuk menegakkan syiar ku?? mungkin kita jawab aku tak sokong mana2 parti atau aku pro kerajaan... mungkin dalam hati kita, kita kata..."oh..tak apa..aku x sokong kerajaan..dan aku xkan masuk parti islam...aku buat kerja dakwah aku sendiri..sbb parti2 yang ada sekarang pun betul sgt.."

ya allah...org islam kena ubah sket cara kepala hotak kita berfikir..kalau nak berdakwah, kita kena bergerak dalam satu harakah islamiah..kalau bergerak sorang2 mmg x kuat..sbb tuh nabi suruh berjemaah dalam solat ...betapa besarnya kaifiat berjemaah drpd bersolat sendirian... dan salah satu option yang ada d msia..kita kena sokong parti islam yang ambil AL Quran dan As sunnah sbg misi dan visi nya...bkn islam sekularisme..ohhh!!!
nauzubillah...


bila fikir balik, betapa rugi ilmu yang ada tp x dimanfaatkan ke jalan yg sepatutnya... WALLAHUALAM

Jiji, 24 said...

To: Anonymus (4:24 PM, May 04, 2007)

Kasi tempias kah? *Grinz*

Mau berkempen kah? *wink-wink*

To: HAMKA

System E-Filing down kah? Kembalilah ke sini.

hucs said...

maki hamun sana sini...
pucuk pimpinan sonyap jo...
kenapa tak tegur terang2?
kenapa tak mintak maap bagi pihak parti?
fitnah,kutukan, umpatan menjadi2.
terjerit2 sana sini..
debat sana, berkokok sini
keji sana...maki sini..
tapi guna nama ISLAM...kira 'halal' lah..
Tapi tak beza dengan parti yang takde nama ISLAM. buat malu 'kompeni' je.

ARTIS pun dikutuk, sebut nama, bukak aib orang, depan ribu2 orang.
macam dia tahu kesudahan artis tu dan kesudahan diri dia dan mereka.
Bila Allah dah tutup AIB seseorang, janganlah kita pergi bukak pulak.Tunggulah AIB kita kelak.

lekeh sana, cela sini..
hish..sudahlah...nak mengaku ISLAM cam mana..
orang parti lain ada yang lebih beradab dan bertamadun.
Ini ikut amarah bukan main, sebab? atas nama ISLAM...sukati kao je HINA ISLAM!!!

maaf, saya dulu ahli parti ni jugak..
siap jadik PACA lagi bila pilihanraya...masa student pun gamble nasib.....memang fanatik dan all out..
sib baik skang dah bukak mata..

itu je option parti yang ada setakat ni..
mahu bersekongkolkah?

silakan....you have been warned!

ibn abdillah said...

Assalamualaikum wbt,

Apa susah2, if u'r a muslim, u'r part of me.yeah?

Wassalaam.

Anonymous said...

Hamka
Location: MY
18SX+18PA+18PL............ Blog ini menyentuh aspek agama, sosial dan politik, Blog ini mengandungi unsur seks yang agak keterlaluan, Blog ini ada gabungan dua atau lebih unsur ganas, seram dan seks..................... AMARAN: Blog ini di tulis oleh seorang yang bukan ustaz, ulamak, mufti, kiai, atau ahli fatwa kebangsaan, Oleh sebab itu, sila rujuk kepada ustaz dan ulamak serta kitab : rujuk bukan untuk betulkan aku, tapi untuk terima yang mana benar sahaja, jika ada yang salah, silalah tegur aku.., itupun jika sudi.., isk. jangan biarkan aku sesat................... INI BLOG PERIBADI, ORANG TABLIGH DI LARANG BERDAKWAH DI SINI… !! ORANG UMNO DI LARANG BERKEMPEN DI SINI..!! ORANG PAS DI LARANG KUTUK KERAJAAN DI SINI!..!!,.... Blog ini juga tidak mewakili mana mana pertubuhan, kumpulan, fahaman, parti, gerakan atau sidikit, jika tak puas hati,jangan kutuk UMNO, TABLIGH dan lain-lain pertubuhan, tapi hina, caci, maki, kutuk dan laknatlah aku seorang..., (keretamayat.gmail.com)

Hamka said...

Nurzaiti

Kirim (air liur) beli gambir serawak.. he he

------
Ustaz Rock

Rasa macam best baca komen ko, silalah buat macam blog sendiri..
Sebab aku tak dapat nak update blog hari hari.. oh!(perasan sibuk)

So, aku dah tak payah nak jawab semua komen.. woha!!

Ps: sedang belajar hikmah..

--------
Midkazen

insyAllah, aku ajak abang aku sekali solat kat Masjid Bukit Indah...

-------
mAdMiKe

senang cerita (tapi susah sebenarnya) pergi jer dakwah mereka orang kapir, islamkan orang yang buat minyak wangi tu selesai semua..
untung untung dapat minyak free sekotak.. he he (tak ikhlas)

ps; semuanya masalah iman, bukan ilmu..

-----
oren

buah oren biasanya di hdangakn kepada 'tuhan' ugama lain..
bukan cinta biasa'''

-----
alan zed

Begini..
iman dan amal...(ilmu are already include into amal)

------
Jiji

Aku nak cerita pasal resipi pulak next entry, insyAllah..

-----
prc_azeem

benar, ..Dua
Rakaat Selesai All Masalah

Mintalah pertolongan dengan sabar dan solat.

-------
Anonymous

Aku ada Tanya orang parti islam nie..

Kenapa korang kalah (pilihanraya)?

Kata mereka:
Kerajaan rasuah dan pengundi hantu..

Aku kata: maknanya jika semoa orang kat Malaysia pangkah ko bermakana korang akan tetap kalah bukan? kerana Kerajaan rasuah dan pengundi hantu bukan..?

So tak menipu namanya?, buat apa aku undi orang yang dah confirm kalah,..?

Jangan ajak pengundi buat kerja sia sia, selesaikan masalah di atas dulu, tangkap pengundi hantu (jika ada) dan rasuah, (kumpul bukti,) doa, selesaikan masalah tu, jangan buat kerja bodoh..

Alamak, teremosional.. pulak

Memang benar blog aku ni melarang berkempan atau mengutuk tapi aku takpe..he he

Aku tak kata hudud salah, Cuma nak korang selesaikan masalah tu dulu Allah akan tolong jika korang betul..

------------
ibn abdillah

yeah!!

-------
Hucs

Sabar..sabar.., (makin panas nanti) he he he

Nurzaiti said...

hamka..

ko nak gambir serawak besepah-sepah kat bahagian bintulu in..original punya tarak tipu..kalo ko nak ko email kat aku alamat ko - zaitihamdan@gmail.com

ciao..he he he..

ps:alamak..macam salesmen jual gambir pulak..ha hah ah..

mAdMiKe said...

btepatan itu hamka..masalah iman, tp xleyh gak nk ckp bukan masalah ilmu...

ble org raser iman dia power dr org laen, wujud golongan yg memanipulate dgn ilmu.

Contoh:
Ble sendiri bwut salah, dosa itu ini, reti dia bg alasan..iman manusia boleh brubah..naik turun...bla3...
Ble org laen bwut slh, mle dia mlenting..X t-pk lak dia iman org tu pon boleh brubah...Yg lg xtreme siap kutuk maki hina..bukan nk tlg btulkn...

soklan lg kpd hamka & peng-comment yg beriman & berilmu:
ader sorg laki yg stylo, dia ader gf/teman wanita/awek/cewek...
ader sorg laki yg warak, dia ader adik angkat perempuan/ teman seperbincangan agama wanita/ sister sedakwah ...
Kalo diorg memasing bwut bende yg same jek..apsal wujud org yg ckp laki stylo ikut jln slh, tp laki warak cube memimpin..??

Manusia..manusia../*mcm laa aku bruang laut*/

Note: Orang memberi kte mrase...bukan memakse dia memberi..Huahaha..dpt skotak pass cni sbotol.. winkwink

ibn abdillah said...

madmike,

ape definisi warak??

Anonymous said...

Assalamualaikum.
Merujuk perkara di atas.

Pada artikel saudara, saudara nyatakan:
Turun wahyu kedua..
Wahai orang Yang berselimut! ..Bangunlah serta berilah peringatan dan amaran
(kepada umat manusia).

Sepengetahuan saya, wahyu (73)Al Muzzammil (orang yang berselimut) adalah
wahyu yg ketiga.
Wahyu kedua yg diturunkan pd pengetahuan saya ialah 68(Al-Qalam):1-7

Harap maklum

wassalam.

Anonymous said...

yg aku pernah dengar, kronologi penurunan wahyu

1. Al-Alaq:1-5
2. Al-Qalam:1-7
3. Al-Muzammil:1-? (tak sure 1 hingga berapa, tak silap 7)
4. Al-Muddatsir:1-? (tak sure 1 hingga berapa, tak silap 10)
5. Al-Fatihah:1-7

Mcmn boleh tak sama apa yg aku belajar dgn apa yg saudara belajar?
Nanti aku pun nak check balik info yg aku dgr tu. Aku nak try search kat
internet dulu.

Anonymous said...

Aku dah try search kat internet. Macam2 pendapat/pegangan diutarakan.
Mmg ada yg berpegang yang wahyu kedua ialah Al-Muzammil spt yg saudara
pernah dengar tu.
Dan mmg ada yg berpegang pd kronologi seperti yang aku pernah dengar.
Siap ada yg gaduh2 lagi nak tegakkan pegangan masing2.
Harap2 kita tak macam tu lah. Tegakkan agama dan jangan berpecah-belah.

Antara pendapat yg dinyatakan rujukannya yg aku jumpa:

http://forum.cari.com.my/viewthread.php?tid=177147&page=2

----

Sekarang ni memang saya yakin bahawa turutan wahyu terawal sehingga Al
Fatihah seperti apa yg saya nyatakan...

Sumber Rujukan: Al Quran Nul Qarim - Terjemahan - Kerajaan Arab Saudi
Kementerian Urusan Keislaman, Wakaf, Dakwah dan Penyuluhan

Al Alaq
Surat Al 'Alaq terdiri atas 19 ayat, termasuk golongan surat-surat Makkiyah.
Ayat 1 sampai dengan 5 dari surat ini adalah ayat-ayat Al Quran yang pertama
sekali diturunkan, yaitu di waktu Nabi Muhammad s.a.w. berkhalwat di gua
Hira'. Surat ini dinamai Al 'Alaq (segumpal darah), diambil dari perkataan
Alaq yang terdapat pada ayat 2 surat ini. Surat ini dinamai juga dengan Iqra
atau Al Qalam.

Al Qalam
Surat ini terdiri atas 52 ayat,termasuk golongan surat-surat
Makkiyah,diturunkan sesudah surat Al Alaq. Nama Al Qalam diambil dari kata
Al Qalam yang terdapat pada ayat pertama surat ini yang artinya pena. Surat
ini dinamai pula dengan surat Nun (huruf nun).

Al Muzzammil
Surat Al Muzzammil terdiri atas 20 ayat, termasuk golongan surat-surat
Makkiyah, diturunkan sesudah surat Al Qalam. Dinamai Al Muzzammil (orang
yang berselimut) diambil dari perkataan Al Muzzammil yang terdapat pada ayat
pertama surat ini. Yang dimaksud dengan orang yang berkemul ialah Nabi
Muhammad s.a.w.

Al Muddatstsir
Surat Al Muddatstsir terdiri atas 56 ayat, termasuk golongan surat-surat
Makkiyah, diturunkan sesudah surat Al Muzzammil. Dinamai Al Muddatstsir
(orang yang berkemul) diambil dari perkataan Al Muddatstsir yang terdapat
pada ayat pertama surat ini.

Al Fatihah
Surat Al Faatihah (Pembukaan) yang diturunkan di Mekah dan terdiri dari 7
ayat adalah surat yang pertama-tama diturunkan dengan lengkap diantara
surat-surat yang ada dalam Al Quran dan termasuk golongan surat Makkiyyah,
diturunkan sesudah surat Al Muddatstsir. Surat ini disebut Al Faatihah
(Pembukaan), karena dengan surat inilah dibuka dan dimulainya Al Quran.
Dinamakan Ummul Quran (induk Al Quran) atau Ummul Kitaab (induk Al Kitaab)
karena dia merupakan induk dari semua isi Al Quran, dan karena itu
diwajibkan membacanya pada tiap-tiap sembahyang.
Dinamakan pula As Sab'ul matsaany (tujuh yang berulang-ulang) karena ayatnya
tujuh dan dibaca berulang-ulang dalam sembahyang.
----

mAdMiKe said...

ibn abdillah,

ape definisi maksud?? /*sle explen tanpa menggunakn synonym*/

hopefully its understood when ppl say:
Cte tuh best laa..ohhh cte ni pon best jugak..(mane 1 yg terbaik??)
Aku boring laa maen game nih(game punye psl, diri sendiri jd membosankn, game tu ttp mnarik)
Ustaz..Ustaz..tlg ajar sy bace quran..(sorry..i teach Science. balas prof india tersebut)
Ehhh..dia itu alim...tgk ekor serban pon dh tau..(anak sdare aku pon alim...dia tau tulis ABC & lukis zirafah..)

Berbalik kpd soalan di atas:
ape definisi maksud??
option a- wuts the definition for meaning??
option b- Mawas definisi maksud??

Sekian kelas bahase../*ilmu jugak nih..so kre x lari topic aa*/

winkwink.. ;)

Hamka said...

Tentang isu ayat al quran, aku ada bukak kitab lengkap sirah nabi SAW, memang ada banyak percanggahan pendapat akan turutan ayat di turunkan..

Namun ulamak (dalam kitab tu) sepakat atat iqraq turun sebagai nombor satu, lepas tu TIGA tahun kemudian baru turun surah orang yang berselimut..

Tiga tahun Nabi tak terima wahyu.., tapi nabi tak tafsir iqraq tu macam orang sekarang tafsir..oh!

--------
Nurzaiti

Setakat ini aku tak perlukan semua itu, semoga aku kekal sihat sampai jadi mayat..

Ps: ada masa aku email he he he..

---------
ibn abdillah
warak adalah bila nampak pempuan , terus tunduk kepala (panjang lagi nak cerita.. lain kali kot)

----------
mAdMiKe

pening aku dan keliru, nak komen ke nak jawab, last lantaklah asal ko bahagia he he he

ibn abdillah said...

Assalamualaikum wbt,
warak tu ape?
serius douh aku tak tau.

bahse arab aku dulu fail..adeh.

Hamka said...

warak macam alim , bertaqwa.. lebih kurang begitu

tebalik said...

hamka, minta maaf masuk blog engko, aku nak promote blog baru aku ni untuk para-para tabligh yang ada masuk blog engko ni la. Minta dorang masuk blog aku. http://pelacur-agama.blogspot.com/ utk sembang panas.

Minta maaf lagi sekali.

Anonymous said...

If it says its sealed & there are pics & the person has great feedback, is it safe to buy an iphone on ebay? Have you done it?



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Anonymous said...

I only need like 30 more dollars for an iPhone, but I need more for the tax and activation fee. I also wanted to get some cool clothes if I wasn't aloud to get an iPhone. How do I ask for the iPhone or the clothes, and also, which would you want to get?



________________
[url=http://unlockiphone22.com]unlock iphone[/url]

Anonymous said...

What are the best reliable websites for online forex trading and what are your helpful tips for the one who just started to get acquainted to this? Thanks
[url=http://forexrobot-review.info]best forex software[/url]

eshecharm said...

setuju3.. kerja utama untuk umat akhir zaman adalah sbg DAE ILLALLAH.. ajak manusia kepada Allah.. kerja yg lain2 tu adalah part time..

Mitchellktkf said...

caya laa ustaz rock.. agreed...sometimes ppl bring up so much non-sense & ignore the common sense... ;)

Anonymous said...

hiya keretamayat.blogspot.com admin discovered your site via yahoo but it was hard to find and I see you could have more visitors because there are not so many comments yet. I have found website which offer to dramatically increase traffic to your blog http://traffic-for-your-website.com they claim they managed to get close to 4000 visitors/day using their services you could also get lot more targeted traffic from search engines as you have now. I used their services and got significantly more visitors to my site. Hope this helps :) They offer most cost effective services to increase website traffic at this website http://traffic-for-your-website.com
To your success James