Jul 5, 2011

Tahukah anda, kuning itu...?

(Tunjukkan diri anda seorang yang berilmiah di perhimpunan kuning dengan fakta di bawah)

Aku pernah tulis pasal isu ni dalam entry perhimpunan bersih 1.0, dan bertanya empat soalan kepada semua peserta perhimpunan bersih 1.0 dari sudut islamik, dari 2007 hinga 2011, dah 5 tahun, takde sorang pun jawab soalan islamik aku sebaliknya hanya caci maki sumpah seranah dan fatwa kaum kera berdengung dengung dalam ruang komen dan email, bengong sungguh!

Jadi aku malas dah nak tanya 4 soalan yang korang gagal jawab sejak 5 tahun yang lepas, sekarang aku tak nak tanya satu soalan sahaja:

“Kenapa korang tak berhimpun sahaja di tengah padang yang jauh dari jalan raya tanpa ganggu lalu lintas?, selemah lemah iman adalah mengalihkan kayu di tengah jalan, korang berhimpun sampai peniaga terpaksa tutup kedai, jalan sesak dan polis overtime apa ke hel?”

Pergilah berhimpun di tengah padang atau di litar F1 sepang, tak pun berkumpul dekat tapak sebelah masjid KLIA yang pernah 200,000 jemaah tabligh berkumpul pada tahun 2009 yang lalu..

Lagipun, menurut laporan akbar harian metroll hari ini (akhbar trollers kepada trollers) pihak Sepang International Circuit menawarkan litar F1 Sepang sebagai venue untuk demo Bersih, Perkasa dan Pemuda. Menurut pegawai perhubungan awam SIC, Saudara Karrot Gold Anwar;

"Sebagai rakyat Malaysia pihak pengurusan SIC percaya kepada kebebasan bersuara dan berhimpun. Tapi pada waktu yang sama kita tahu demo jalanan bakal menyemakkan pusat bandar Kuala Lumpur. Idea perhimpunan dalam stadium yang pernah dicadangkan pihak tertentu ditolak. Semua peserta demo mahu berarak diatas jalan supaya lebih feel. Berkumpul dalam stadium tak feel. Maka kami bagi the best of both world. Litar Sepang terletak jauh dari KL dan ini akan mengelakkan mereka yang mempunyai urusan di KL dari terperangkap dalam kesesakan akibat demo. Keduanya litar Sepang ada jalan berturap yang terbaik bagi mereka yang berdemo mahukan feel autentik. Disamping itu bila ada demo di litar sepang kami rasakan litar kami akan lebih diutilised. Kalau tak kosong hanya ada biawak melintas"

Pihak Metroll melakukan temubual secara rawak di Kuala Lumpur dan rata-rata orang ramai menyambut baik usaha SIC ini. Setakat ini hanya saudara Lim Kit Siang sahaja yang membantah idea berdemo di litar F1 Sepang. Beliau dipetik berkata;

"Kalau demo dalam litar tak ada polis mahu sembur kami. Nanti kami tidak boleh raih simpati untuk pilihanraya. Media barat juga tak akan tunjuk kerajaan Malaysia jahat! Mana kami nak carik modal berkempen kalau macam ini"

Woha!

Ok, itu bukan kata kata aku, itu kata kata wartawan Obefiend dari Akhbar bohong Metroll..

Walau bagaimanapun, untuk memeriahkan suasana kuning yang aman dan ceria, yang mana sebelum korang menyertai perhimpunan bersih dengan memakai baju kuning, dan mungkin korang akan terperangkap dalam kesesakan manusia, lalu lintas, FRU, atau bermandi air pili bomba, bersauna gas pemedih mata..

Di sini aku ingin berkongsi beberapa fakta tentang KUNING yang mana ketika korang terperangkap dalam perhimpunan itu bersama-sama orang yang tidak dikenali dengan memakai baju kuning, jika boring tak tahu apa nak borak dengan pemakai baju kuning yang lain, apa kata korang berborak dengan mereka akan ilmu korang berkenaan warna kuning, mereka tentu akan kagum dan terharu, layan...

Tahukah anda?

  1. Terdapat tujuh warna kuning di Malaysia iaitu, kuning air, kuning gading, kuning langsat, kuning muda, kuning pinang masak, kuning sami, dan kuning tua tapi di Terengganu warna kuning tua dikenali dengan ‘kuning bata’.
  2. Kuning ialah warna cahaya yang merangsang kedua-dua warna merah dan hijau sel-sel kon retina, tetapi bukan sel-sel kon biru. Cahaya dengan jarak gelombang 565-590 nanometer adalah kuning, walaupun cahaya komposit berfrekuensi kedua-dua merah dan hijau, seperti mencampurkan jingga dengan cahaya hijau pucuk pisang, atau merah dengan cahaya hijau, juga menghasilkan cahaya kuning.Jangan ponteng kelas sains.
  3. Maharaja legenda China yang pertama Huang Di, digelar "Maharaja Kuning"
  4. A golden service dengan symbol warna Kuning oleh Jabatan Bomba Malaysia melambangkan "penawaraan perkhidmatan yang berkualiti kepada pelanggan”.
  5. Di Negara orang putih, warna kuning melambangkan ‘penakut’. Oleh sebab itu, dalam slanga bahasa Amerika Syarikat, seorang penakut digelarkan "yellowbellied" (berperut kuning), ironinya, di Malaysia, ‘orang putih’ adalah orang pucat yang melambangkan panakut jugak..
  6. Di Malaysia, filem lucah di kenali sebagai ‘filem biru’, tapi di China, filem lucah dikenali sebagai ‘filem kuning’.
  7. Di New York, istilah "Yellow journalism" (akhbar kuning) merujuk kepada wartawan murahan yang suka memutarbalikkan fakta, membesar-besarkan perkara remeh temeh dan suka bergossip murahan.
  8. Orang Asia kekadang dirujuk oleh orang Barat sebagai bangsa-bangsa berkulit kuning sebagai metafora warna ras. Pada abad ke-20 di Amerika Syarikat, pendatang-pendatang dari negara China dan Asia Timur dirujuk dengan penghinaan sebagai "bahaya kuning"
  9. Menurut kajian dari Universiti Chicago, kuning ialah warna yang paling nyata dari jauh, oleh sebab itu, teksi, bas sekolah dan jentera berat bewarna kuning.
  10. Jika ternampak kereta yang bewarna kuning, untuk menunjukkan korang upadete dengan isu isu semasa, maka jeritlah, "BUMBLEBEE!!" –woha!
  11. Dalam bola sepak, pengadil menggunakan kad kuning untuk menunjukkan bahawa seorang pemain telah…. (siapa tak tahu memang bodoh)
  12. Dalam permainan ragbi, seorang pengadil akan menunjukkan kad kuning untuk menunjukkan bahawa seorang pemain telah digantung daripada permainan buat sepuluh minit sebagai penalti.
  13. Kuning ialah warna untuk bola snuker yang mempunyai nilai dua mata.
  14. ‘Yellow pages’ adalah buku… arghh, malas nak tulis.
  15. Dalam budaya Arab, terdapat frasa "senyuman kuning" yang bermaksud "senyuman dibuat-buat".
  16. Dalam frasa bahasa Perancis, "rire jaune" ("ketawa kuning") yang dapat diterjemahkan sebagai "ketawa kosong", iaitu ketawa sebab tak lawak.
  17. Acar kuning ialah sejenis makanan orang Melayu yang terdiri daripada timun, lobak merah, dan kacang buncis dan sila rujuk buku memasak.
  18. Pulut kuning ialah sejenis makanan orang Melayu di Malaysia. Di Terenggau di kenali sebagai nasi kunyit.
  19. Demam kuning adalah perkara yang biasa terjadi di kalangan bayi pada minggu pertama kelahiran dan jika tak di jemur pada cahaya matahari budak bila besar akan menjadi slow, (istilah sains keretamayat- se-slow yellow)
  20. . Jika ada gambar yang tidak lucah tapi di pandang lucah, maka masyarakat melaysia akan melebelkan orang itu sebagai “otak kuning”.
  21. Tahi yang sihat adalah bewarna kuning, warna hijau atau biru itu tanda tahi tidak sihat.Tahi merah itu buasir!
  1. Di Amerika Syarikat, ‘Demokrat Anjing Kuning’ merujuk kepada pengundi negeri-negeri Amerika Syarikat Selatan yang sentiasa mengundi calon-calon Demokrat pada akhir abad ke-19 dan awal abad ke-20. Mereka berbuat demikian disebabkan rasa geram yang masih ada terhadap Parti Republikan yang bermula sejak Perang Saudara Amerika dan tempoh "Pembinaan Semula". Kini, istilah itu digunakan untuk penyokong tegar untuk "anjing kuning" ataupun calon Parti Demokrat.
  2. Budaya yang tidak elok dari etnik lain, di kenali sebagai budaya KUNING.
  1. Kuning ialah warna untuk Parti Baru di Republik China (Taiwan) yang menyokong Penyatuan semula Cina
  2. Di negara Filipina, warna kuning telah digunakan sebagai warna rasmi dengan penggunaan banyak konfeti kuning dalam perhimpunan-perhimpunan politik untuk menentangi kerajaan Filipina(eh, sama macam perhimpunan bersih jer..)
  3. Abdullah bin Amr bin Al Ash menceritakan: Rasulullah SAW melihat saya mengenakan dua potong pakaian berwarna kuning, lalu beliau bersabda: "Sesungguhnya ini termasuk pakaian orang-orang kafir, janganlah engkau memakainya!"(ada pendapat mengatakan hadith ini daif- maka tak boleh buat hujjah, so pakailah baju dengan iman dan takwa-wallahulam)

Eh?, jika Nabi tak suka menyerupai orang kafir, buat apa aku ikut.eh, kenapa eh? Aku ikut sebab ambiga yang suruh, eh, kenapa eh..?

Ok, habis sampai sini cerita 'kuning' kita, fakta nombor 26 tu jika korang cerita pada geng lain yang pakai baju kuning, bukan FRU dan Perkasa jer akan belasah korang, malahan kawan korang juga akan belasah, so hati hati.., kepada pembaca, jika korang ada fakta lain tentang warna kuning, sila kongsi di ruangan komen, sama sama kita mengeducationkan para peserta himpinan kuning itu.

Habis sampai sini.

Sekian.

Hamka, 04072011-Keretamayat warna putih.

212 comments:

1 – 200 of 212   Newer›   Newest»
cekla said...

ta suke kuning..nge ngeh ngeh

penchacaiz said...

1st...yess

ok bru baca!

Si Awan|Luna said...

saye pn ta suke kuning.2rd

Anonymous said...

no 26 tu hadis sahih ke?

Anonymous said...

woa.. entri menarek..
byk yg wa bru tau mengenai warna kuning nih..
selama nih pekataan popular yang wa pernah dengar dari kawan lain jantina dengan wa adalah "kuning betul la otak kau ni..."
boleh drebar kereta mayat explain??
:D

[ a D D y ] said...

like..
bersih entri terbaru saya..

asuka said...

kuning byk sangat dalam almari ... da tak mboh da

Ayuni said...

perhimpunan tu mengacau kehidupan....

Anonymous said...

Salam tuan Hamka Wahaboi.

wahai hamka yg tak suka gamba2 dinding seperti wahaboi.
wahai hamka peng-agung muawiyah si pembunuh keluarga Rasulullah saw.

hadis no 26 tu sahih ke?

Anonymous said...

Hamka, hang menipu hadis ka?

Clothing (Kitab Al-Libas)
Dawud :: Book 32 : Hadith 4053
Narrated Abdullah ibn Umar:

Zayd ibn Aslam said: Ibn Umar used to dye his beard with yellow colour so much so that his clothes were filled (dyed) with yellowness. He was asked: Why do you dye with yellow colour? He replied: I saw the Apostle of Allah (peace_be_upon_him) dyeing with yellow colour, and nothing was dearer to him than it. He would dye all his clothes with it, even his turban.

Akim Iqbal said...

tetiba* kuning itu taik unta. hik3.

Anonymous said...

Fighting for the Cause of Allah (Jihaad)
Bukhari :: Book 4 :: Volume 52 :: Hadith 305
Narrated Um Khalid:

(the daughter of Khalid bin Said) I went to Allah's Apostle with my father and I was Nearing a yellow shirt. Allah's Apostle said, "Sanah, Sanah!" ('Abdullah, the narrator, said that 'Sanah' meant 'good' in the Ethiopian language). I then started playing with the seal of Prophethood (in between the Prophet's shoulders) and my father rebuked me harshly for that. Allah's Apostle said. "Leave her," and then Allah's Apostle (invoked Allah to grant me a long life) by saying (thrice), "Wear this dress till it is worn out and then wear it till it is worn out, and then wear it till it is worn out." (The narrator adds, "It is said that she lived for a long period, wearing that (yellow) dress till its color became dark because of long wear.")

ALeX said...

nice artikel.i like!!!

Unknown said...

kempen kuning 2.0 mebuatkan pelajar institut pengajian tinggi tidak boleh keluar kampus untuk minggu ini..

eh eh..salah lah..bersih 2.0

Anak Wak Mail said...

gigi kuning adalah gigi yang sihat!

Anonymous said...

kuning oh kuning !
mengapa buat orang pening !

anakcikbob said...

volkswagon kuning tanpa pemandu di highway karak amat ditakuti pemandu2 yg memandu di malam hari.

Obie said...

Pakaian Warna Kuning

# Dari Ali bin Abu Thalib RA bahwasanya Rosululloh SAW telah melarang kaum muslimin untuk mengenakan pakaian kependetaan, pakaian yang berwarna kuning, memakai cincin emas, dan membaca (ayat) al Quran dalam ruku. (Muslim 6/144)

# Dari Abdullah bin Amr bin Ash RA, dia berkata, "Pada suatu ketika, Rosululloh SAW pernah melihat saya sedang mengenakan dua potong pakaian yang berwarna kuning. Maka beliau langsung bersabda, 'Sesungguhnya kain warna ini termasuk pakaian orang-orang kafir. Oleh karena itu janganlah kamu memakainya.' saya berkata, 'Saya akan mencucinya.' Beliau bersabda, 'Jangan, tetapi bakarlah.'" (Muslim 6/144)

# Dari Anas bin Malik RA, dia berkata, "Rasululloh SAW telah melarang seseorang mencelup pakaian dengan kunyit." (Muslim 6/155)

Anonymous said...

perhimpunan bersih menyusahkan banyak pihak..

A.R said...

Bile baju warna putih jadi kuning lebih2 lagi diketiak,ia menunjukkan si pemakai sangat pengKOTOR bukan pemBERSIH.

shahril said...

korang ni pak lawak la..tang sekarang tau pulak nak ikut pesan Rasulullah s.a.w...
yang dah jelas kerajaan korang tu buat semua benda jangankan nak ikut sunnah, ikut undang2 sendiri pun tak tentu hala..itu belum cakap pasal hukum Islam lagi...puihh

lagi satu, pergi hanta memorandum pasal warna kuning ni kat wakil raja..mungkin diorg boleh tukar colour lepas ni...

Anonymous said...

mata aku sensitif kaler kuning. sbb tu aku tak suka drive memalam.

kuning = pening.

Anonymous said...

Otak kuning lidah berlisankan bersih

faarmii said...

kuning warna pd jalur gemilang n warna rasmi sultan dan raja..kuning bata aka oren wrna bg agama lain..xkira korang nk kutuk aku pn..tp aku stuju ape y bersih usulkn..psl baju lantak korang nk pkai bju kaler pe pn..xkisah lh nk kutuk,sindir or maki ulamak tu..sbb admin msti lg byk ilmu kn..brani sbut brani la tgung akhirat kelak..bonus lg mmpegaruhi org len ntk labelkn golongn pewaris nabi..

Anonymous said...

fakta yg menarik..
sgt2 loike..

Anonymous said...

sampah...x sentuh lansung pasal tuntutan bersih...biasalah, lihat lebih pada keburukan, kenapa x ulas kebaikan??? sbb x mampu nak lawan fakta yg baik kan?

hamka said...

salam.

aku tak cerita tentang politik atau hukum pakai baju kuning.

aku cerita fakta tentang warna kuning.

kalau aku nak cerita tentang hukum baju, nanti akan pergi pulak hukum baju ada gambar tok guru, hukum berbaju sama dengan orang kapir berdemokrasi yang mana jika kita menyerupai satu kaum akan di bangkitkan sesama mereka.

so, cerita hukum baju halal haram tu biar ustaz ulamak yang jawab,

entry ini adalah cerita tentang warna kuning.

jika hati bersih, mesti tak matah.

: )

Anonymous said...

di petik dari eramuslim:

Hadits tentang Pakaian Warna Kuning

Pertanyaan:

Assalamu'alaikum

Ustadz, sebelumnya jazakallah atas jawaban atas pertanyaan saya yang lalu, saya membaca beberapa hadits dalam buku terjemahan Subulus Salam jilid II yang menyatakan bahwa Rosulullah Saw. melarang kita umat Islam untuk mencelup kain dengan warna kuning, bagaimana maksudnya, mohon penjelasannya ? atas segera jawaban Ustadz saya ucapkan Jazakallah Khoiron Katsiro

Wassalamu'alaikum

Abu Zakia

Anonymous said...

jawaban:

Walaikumussalam Wr Wb
1. Abu Hanifah, Syafi’i dan para pengikutnya berpendapat bahwa hal itu haram digunakan baik pada pakaian maupun badan, berdasarkan riwayat dari Anas bin Malik ra bahwasanya Rasulullah saw melarang seorang laki-laki yang menggunakan za’faron (warna dari kunyit).” (HR. Bukhori, Muslim, Abu Daud)

2. Sebagian ulama ada yang mengatakan bahwa hal itu adalah makruh tanzih berdasarkan riwayat dari Ibnu Umar ra yang berkata,”Aku pernah menyaksikan Nabi saw mencelup dengan warna kuning.”

3. Sebagian ulama yang lain ada yang melarangnya pada saat mengenakan ihram untuk haji atau umroh berdasarkan hadits Ibnu Umar bahwa Nabi saw melarang seorang yang berihram mengenakan kain yang terdapat waros atau za’faron (warna kuning).

4. Imam Malik membolehkan penggunaan warna kuning untuk kain / pakaian dan diharamkan apabila digunakan untuk badan, berdasarkan riwayat dari Abu Musa bahwa Rasulullah saw bersabda,”Allah tidak menerima shalat seseorang yang dibadannya ada sesuatu dari kholuq (pewangi yang berwarna kuning).”.

hAdi said...

org sakit bontot dgn entri ni tetap x akan dpat maksud entri ni ditulis. kpd anon: hamka tanya soklan atas skali tu jawab la! yg ko mrepek kuning warna raja? stuju dgn usul bersih apesal?

p/s: hamka bace gak ea blog obefiend tu

Anonymous said...

Didalam kitabnya “Ma’rifatus Sunan” Imam Baihaqi memberikan tanggapan terhadap pendapat Imam Syafi’i yang mengharamkan pencelupan kain dengan warna kuning dengan mengatakan,” Imam Syafi’i melarang seseorang terhadap kunyit (warna kuning) dan membolehkan muashfar (warna merah) dengan mengatakan bahwa aku memberikan keringanan didalam muashfar dikarenakan aku tidak mendapati seorang pun yang menceritakan dari Nabi saw yang melarang tentang hal ini kecuali apa yang dikatakan oleh Ali ra yang mencegahku dan aku tidak mengatakan mencegah kalian.
Baihaqi mengatakan bahwa ada hadits-hadits yang menunjukkan tentang pelarangan tentang hal itu secara umum lalu dia menyebutkan hadits Abdullah bin Amr bin al ‘Ash diatas yang diriwayatkan oleh Imam Muslim dan juga beberapa hadits yang lainnya. Kemudian dia mengatakan,”Seandainya hadits-hadits ini sampai kepada Syafi’i pasti dia akan berdalil dengan hadits-hadits ini.” Kemudian dia juga menyebutkan sanad-sanadnya yang dishahihkan oleh Syafi’i dan dia (Syafi’i) mengatakan,”Apabila hadits Nabi saw berbeda dengan pendapatku maka amalkanlah hadits itu dan tinggalkanlah pendapatku.” Dan dalam riwayat lain dia mengatakan,”Itu adalah pendapatku.”
Baihaqi mengatakan,”Syafi’i telah mengatakan,”Dan aku melarang seorang yang tidak sedang mengenakan ihram dalam kondisi apa pun mengenakan za’faron (warna kuning).” Dia berkata,”dan aku memerintahkannya apabila dia mengenakan pakaian kuning hendaklah dia mandi.” Baihaqi mengatakan,”Dia mengikuti sunnah didalam kain yang dicelup dengan warna kuning maka apabila dia mengikutinya pula didalam muashfar (warna merah) tentulah lebih utama.”Dia mengatakan,”Sebagian salaf telah memakruhkan muashfar, demikian ini juga pandapat Abu Ubaidah al Hulaimi dari para sahabat kami dan hal ini dirukhshohkan oleh sekelompok ulama. Karena sunnah lebih utama untuk diikuti. (Shohih Muslim bi Syarhin Nawawi juz XIV hal 74 - 76)
Jadi dilarang bagi seorang laki-laki mencelup kainnya dengan ushfur sehingga berwarna merah dan juga dengan za’fron sehingga berwarna merah.
Adapun pakaian-pakaian dari warna-warna selainnya maka para ulama tidaklah berbeda pendapat dalam membolehkannya, bahkan mereka telah bersepakat dalam hal ini sebagaimana disebutkan oleh Nawawi didalam majmu’ (4/337) :“Diperbolehkan mengenakan warna putih, merah, kuning, hijau baik ia merupakan garis-garis warna maupun tidak bergaris, tidak ada perbedaan didalam hal ini dan tidak pula dimakruhkan sedikit pun.”
Didalam “al Mausu’ah al Fiqhiyah” (6/132 – 136) disebutkan bahwa para ulama telah bersepakat bahwa sunnah mengenakan pakaian berwarna putih… para fuqoha telah bersepakat bahwa boleh mengenakan pakaian yang berwarna merah / kuning selama bukan berasal dari muashfar atau muza’far”
Bagi para wanita diperbolehkan mengenakan warna apa saja selama ia tidak berhias untuk orang-orang asing (bukan suaminya). Adapun orang-orang yang mengharamkan muashfar, muza’far dan yang lainnya hanyalah mengkhususkannya bagi kaum laki-laki.
Ibnu Abdil Barr didalam “Tamhid” (16/123) mengatakan,”Adapun terhadap kaum wanita maka tidak ada perbedaan diantara para ulama dalam membolehkan pakaian mereka dicelup dengan muashfar, baik yang merah pekat, merah tidak pekat, atau kain yang dicelup dengan warna merah tipis.” (www.islam-qa.com)
Wallahu A’lam

faraherda.razalan said...

hahahahahahaha! lawak gile! lawak tang anon tertentu yg kuat melatah!

hamka,
tertinggal satu bab. taik gigi kuning? wakakakakakak!

Anonymous said...

saya taknak tau pasl kuning ke perhimpunan kuning ke, saya nak tau pasl buku je, bile blh order, smlm ckp next entry nk cite pasl buku?? hampeh!!!!!!!!

Anonymous said...

dpt byk maklumat tentang warna kuning tQ,,psl mate tuu,,sukee,, :)

wak said...

aku rasa ko ni memang umno la...dan sememangnya mangkuk ayun...

wak said...

dulu aku suka baca blog ko..skrang setelah ko menunjukkan keumnoan ko aku naik menyampah...

Anonymous said...

aku pelik bila ada orang islam yang boleh dengar 'nasihat/seruan' dato ambiga (bukan islam) tu...

p/s: aku bukan lah penyokong mana2 parti sebab aku tau baik kerajaan mahupun pembangkang, dua-dua kentut busuk juga...aku hanya akan register sebagai pengundi jika ada pemimpin seperti sahabat nabi muhamad SAW, macam saidina umar

Anonymous said...

"aku hanya akan register sebagai pengundi jika ada pemimpin seperti sahabat nabi muhamad SAW, macam saidina umar"

kenyataan paling bebal...kalau semua umat islam malaysia macam ni punya bebal...x mau mengundi...next election konpem dato ambiga jadi pm..

Anonymous said...

tokwan oi..OBIFIEND pun salah eja. =.="

Anonymous said...

kenapa nak kaitkan perhimpunan dengan keganasan...2 benda yg berbeza...berarak tak semestinya ganas...

bila berarak time maulud nabi...hari kebangsaan...perarakan chingay...perarakan thaipusam dll lagi...tak timbul pulak isu jalan kena tutup la...kedai kena tutup la...teksi tak boleh lalu la...ni semua alasan bodo...

budoxe said...

suka makan pulut kuning

Anonymous said...

Apa yang bersih usulkan dah pun dijawab SPR. Tapi taknak jugak dengar. Apa cerita? Kalau betul pilihanraya tak bersih, minta PAS berhenti memimpin Kelantan and pakatan rakyat berhneti pimpin 4 negeri lagi. Yelah semua tu diorang menang secara tak bersih kan... Cakap tak guna akal.

Raden said...

9 julai tuh tarikh sy nk balik kampung tahu...aisehmen...jalan kompem jam. kalo untong ade la org pecahkan cemin kete..yahooo

Suhaibah said...

Memetik kata-kata abah angkat saya:

"Berpuloh tahun aku bertilamkan dedaun, berbumbungkan langit, berdindingkan pepohon mengadai nyawa di rimba belantara untuk mengekalkan keamanan, kini keamanan yang ada cuba diganggu gugat..."

Abah angkat saya seorang askar, di waktu mudanya berjuang mempertahankan tanah air dari keganasan luar.. Tp skrg, rakyat dlm negara sendiri yg nk kucar-kacirkan keadaan negara yg aman ini. Amat menyedihkan.. Ya Allah, lindungilah kami dari azab di dunia dan akhirat.. Amiiinn..

Anonymous said...

kalau sembahyang pakai t shirt kaler kuning macam mana pulak hamka?? (tuk lelaki )

sila lah jawab eyh..

mode : sedey sebab baru beli t shirt kaler kuning !! huwaaaa

-A.z.a.m-

cucumaknyaii said...

kuning slalu dikaitkan dengan jin..

SupaNoo8 said...

di satu riwayat,Ketika pedang Saidina Ali hampir membenam dada tentera musuh yahudi , tiba-tiba tentera musuh yang rebah itu meludah muka Ali. Pedang Ali yang sudah mencecah dada musuh itu diangkat semula dan tidak jadi dibenamkan.

Tentera Kuffar itu bertanya: Kenapa kamu tidak jadi membunuh aku?
Jawab Saidina Ali: Bila engkau meludah ke mukaku menyebabkan aku terlalu marah, ketika itu aku tidak akan membunuhmu kerana aku bimbang aku membunuh kamu bukan kerana Allah swt, tetapi kerana didorong oleh perasaan marah.

Meskipun seseorang itu berada dalam situasi memenangkan agama Allah swt, yang menjanjikan syahid jika gugur (mati) kerananya, namun unsur-unsur sentimen peribadi seperti perasaan dendam atau marah tidak boleh dicampuri dalam urusan Allah tersebut. Di dalam perperangan yang diizinkan atau diperintahkan oleh Allah, maka tidak diizinkan seseorang membunuh lawannya kerana didorong perasaan dendam yang tersemat di dalam hati, atau kerana perasaan marah atas sebab-sebab peribadi.

pendek kata, di sini aku ingin mengakui bahawa IMAN AKU SGT LEMAH, sebba kalau aku pegi dan join (mana2 side sekali pun-(BERSIH/PERKASA/PESAKA/THAI RAKJ THAI)sekalipun maka, belum ada jaminan lagi yang aku buleh tetapkan hati aku untuk buat ini semata2 kerana Allah dan takde lansung sebab aku marah kat satu2 pihak. Again, iman aku lemah, tak mcm kawan2 aku yang nak pegi 9hb ni (untuk mana2 satu side pun). So, yg iman kuat dan ada jaminan 100% ikhlas (di waktu itu) kerana agama Allah,maka silakan pergi (untuk mana2 side sekalipun yg korang rasa betui)

ingat, Ikhlas adalah Iman, so, HANYA amalan yang IKHLAS kerana Allah saja yg ada jaminan untuk di terima Allah.

SupaNoo8 said...

errr..nak tanya ni, tapi korang jawab le sendiri dgn Tuhan ye,
"Korang ni ada ke jaminan pegi tu semata2 kerana Allah dan takd elansung perasaan personal?cthnya marh kat PM, marah kat BN sebab diorang pakej astro dah mahal ke, marah sebab harga gula naik ke, marah sebab harga petrol naik ke?
Aku tanya ni bukan apa,tapi kemungkinan korang tercedera mahupun terbunuh tu agak tinggi le (kalau di tgk pada paper mainstream punya provoke untuk demo ni).
so, sila ambil maklum,TAKDE JAMINAN pun kalau tercedera/terbunuh tu korang buleh dapat syahid.
Satu peringatan: (aku tgh mencari perawi hadith ni sebab dgr dari BUZNAMA):
Nabi s.a.w bersabda, "Orang yg membunuh dan terbunuh, kedua2 masuk Neraka."
lalu sahabat yg tidak faham telah bertanya:
"bagaimana pula org yang terbunuh itu buleh masuk Neraka? sedangkan dia terbunuh?"
Jawab nabi.s.a.w " kerana mereka bertelagah dan bergaduh sesama sendiri bukan kerana untuk mempertahankan islam (dgn Ikhlas)"

pendek kata, review balik niat korang tu,dan pastikan hati korang buleh tetap buat sesuatu tu kerana Allah..

ingat, Ikhlas adalah Iman, so, HANYA amalan yang IKHLAS kerana Allah saja yg ada jaminan untuk di terima Allah.

Jazakallah..

hidayah said...

aku rase, encik hamka berbicare pasal warna kuning, yg terselit sikit pasal bersih. instead of butthurts ni buat summary pasal isi2 penting (makna warna kuning), sesetengah diorang buat summary pasal contoh dan huraian (isu bersih). BM PMR dan SPM mcm ade kebarangkalian penah fail atau bakal fail.

SupaNoo8 said...

sikit teguran: kalau korang yakin yag dgn undi korang tu (undi=usaha)adalah satu cara mutlak untuk melantik pemimpin, maka, sedarilah bahawa korang telah mensyirik kan Allah!

ulasan aku, undi adalah usaha kita, tapi kita tak boleh yakin dgn usaha kita, sebaliknya kena yakin, hanya Allah berkuasa.dan kalau kita dah akui ALlah yg berkuasa,camne pulak kata undi kita yg melantik pemimpin?
ingat, kalau iman kita semua (umat islam di tahap tinggi dan baik), Allah bukan sahaj akan bagi pemerintah yg islam dan warak,malah, ALlah akan bagi balik ke khalifahan kepada kita seumpamam zaman2 keagungan isle dulu..

tamsilan untuk syirik ni adalah seumpama org yg sebut ini:
"memanglah Allah yg bagi sembuh, tapi kita kena makan ubat"- nampak tak tang mana syirik tu?Iaitu Ubat tu lagi berkuasa menyembuh dari Allah, sebab kita yakin takde ubat Allah tak bagi sembuh.(bukan aku kata jgn makan ubat, tapi jgn yakin yg ubat buleh bagi sebut).

so, sebutan yg betul adalah:

"Memang kita kena makan ubat (sebab Allah suruh berusaha), tapi yag berkuasa untuk menyembuhkan adalah LAlah, bukan ubat tu.."

jgn butthurt ye?
#problem?

Abdul Rahman Fauzi Al-Qari said...

Orang kritik UMNO= PAS

Orang kritik PAS= UMNO

Orang kritik UMNO dan PAS = ???

Tiada yang maksum kecuali para anbiya'. Manusia tidak terlepas daripada kekurangan dan melakukan kesilapan. Hargailah apa yang baik. Perbaikilah apa yang kurang.

Aslih nafsak wad'u ghoirok...

Saya manusia biasa, hanya mahu menjadi muslim dan mukmin yang baik menurut perintah Allah

saya said...

Wah! Dah keluar hadis pakai baju kuning tu kapir. Sedar tak sedar hang dah lawan badan diraja. Peh! Rukun negara ke 2 tuu. Haha. Lain kali cermin dulu. Member kat atas tu puas bagi hadis jawapan kepada hadis tak sahih tu. Ingat, hadis dhaif tak boleh buat hujah.

Err. Lagi satu, kena faham, yang diorang ni nak serah memorandum. mana perhan orang serah dalam stadium beb. Apatah lagi kat litar. Buat lawak lah hangpa ni.

Orang nak berkumpul untuk tu je. Siapa yang buruk kan keadaan? Kerajaan. Sengaja cerita bukan2. Allah. Allah.

Shahada Fauzi said...

setiap sekolah akan ada 4 warna utama untuk pasukan pada hari sukan iaitu rumah merah, rumah biru, rumah hijau dan rumah KUNING..hhahaha..

Anonymous said...

berkumpul utk serah memo sampai bawak parang n bom buatan sendirik?? aku penyokong perjuangan PAS dari kecik.. tp semenjak bersekongkol dgn kapir nih aku rasa lain macam plk.. otak aku semacam xleh terima penjelasan derang tentang isu2 skg nih.. UMNO jauh sekali lah aku nk sokong.. PKR lg la jauh (teringat masa dulu org2 PAS panggil Anwar Aljuburi masa Anwar dlm BN.. Karpal yg tuduh.. sekarang??) Otak aku pening.. aku taknak mangundi boleh tak?? BERSIH 2.0.. aku memang bodo kalo aku g..

-lampamjawa-

Anonymous said...

" kenyataan paling bebal...kalau semua umat islam malaysia macam ni punya bebal...x mau mengundi...next election konpem dato ambiga jadi pm..

2:43 PM, July 05, 2011 "

errkk??!!
sapa yang bangang tu pergi undi makcik ambiga tu?
ishkk...ishkk...

Anonymous said...

" berkumpul utk serah memo sampai bawak parang n bom buatan sendirik?? aku penyokong perjuangan PAS dari kecik.. tp semenjak bersekongkol dgn kapir nih aku rasa lain macam plk.. otak aku semacam xleh terima penjelasan derang tentang isu2 skg nih.. UMNO jauh sekali lah aku nk sokong.. PKR lg la jauh (teringat masa dulu org2 PAS panggil Anwar Aljuburi masa Anwar dlm BN.. Karpal yg tuduh.. sekarang??) Otak aku pening.. aku taknak mangundi boleh tak?? BERSIH 2.0.. aku memang bodo kalo aku g..

-lampamjawa- "

aku pengkritik UMNO, PAS, PKR, & DAP...

betul! aku pun rasa PAS mcm dah bersekepala dengan kafir...
semoga najib & the geng, PAS & the geng, anwar & the geng menemui hidayah...amin...

noah said...

saya setuju dgn komen ini, sbb tu saya copy/paste

"solat jemaah kat masjid qty nya boleh dihitung

kalau pasal benda alah ni bkn main ye diaorg, sedihnya

baginda rasullullah SAW berjuang utk hidupkan masjid, menyemarakkan masjid, bkn menyemarakkan jalan raya.

Nabi suruh lagi memBESARKAN ALLAH dalam semua perkara, bkn membesarkan perhimpunan sebegini

umat Islam, sedarlah, kembalilah kepada ajaran baginda Rasullullah SAW.

bayangkan kalau baginda masih hidup, surelah baginda akan menangis"

p/s: empunya komen, jika anda terbaca ini, minta maap sbb tak mintak kebenaran menkopi.. huhuhu....

Anonymous said...

biasanya kalau dilihatkan, kebanyakkan orang2 yang menghentam kerajaan ni adalah kakitangan kerajaan jugak. sibuk berkata sana sini yang kerajaan ni zalim, haram, dapat duit haram..kiranya segala2 la haram..
tapi yg peliknya, dorang ni semua masih lg ttp kerja dgn krajaan..tak sedar ke mereka? kalau dah kata duit tu smua haram, knapa tak undur dri jek? brenti trus kerja. tarik dri scra gentle, yg mana2 blaja kt ipta tu, keluar. jgn involve bnda2 yg brkaitan dgn krajaan ni.bukankah korng sndiri cakap duit krajaan ni haram? so duit yg korng dapt tu pun kira haram la jugak..
TAPI, ada korng brani ltk jawatan?? TIDAK bukan? sbb, nk duit tuk byar mcm2..duit nk sara kluarga, nk byar kreta, duit rumah lg n etc...
inilah prangai kbnyakkan org kita.. hanya pndai berkata2 dn mengkritik membabi buta tp xsdar kbnyakkan khidupan mereka bergantung dgn krajaan!
so..cermin la diri tu sendiri. jangan nk pandai cakap jek, sdangkan diri tu masih lg melukut di bwh krajaan..jadila bangsa yg tidak lupa diri dan mengenang budi bukannya bangsa yg tak tau malu!

Zombie Insaf said...

Kuning itu juga warna TAHI..tapi BERSIH 2.0 bukan camtu..sebab ape, sebab ianya BERSIH..malas nak komen panjang..baca pasal tahi kat sini lagi bagus : http://zombieinsaf.blogspot.com/2011/07/tahi-kenapa-perlu-kongsi-lu-kongsi-lu.html

SupaNoo8 said...

Anon atas aku- Rezeki ni Allah yg bagi, bukan kerajaan PAS or UMNO ataupun Thai Rak Thai atau juga Hai-O,harap maklum.

Instead of kat stadium atau kat mana2 jua, apa kata kalau yg islam semua pegi ke masjid negara, dan buat solat hajat 1000 rakaat, mohon pada Allah untuk memberikan negara kita ni Nur Islam yg sebenar? Solat hajat tu memorandum terus pada MahaRaja bagi segala MahRaja (Allah) dan Insyallah supaya menukar pemimpin yg ALLAH TELAH LANTIK selama ini atas kelemahan kita sebagai umat islam...

kalau belum sudah 1000 rakaat jgn balik lagi..gerenti dapat tarik bantuan dari Allah punya..

kalau buat solat hajat ni,aku pun nak pegi..nak amik suasana umat islam sujud pada Allah secara berjemaah..bukan apa, aku ni iman lemah, jaghat pun sama...

silap2, Allah bagi terus ada Khalifah untuk tadbir kita mcm zaman keagungan islam dulu...Aminn...

p/s: kalaulah 100,000 org buat solat hajat 1000rakaat (kali) dalam satu masa secara berjemaah (imfradi), aku rasa bergegar dan kelam kabut kat langit tu sebab malaikat terkejut ada 100,000 org yg satu hati untuk mohon hajat pada Allah dalam masa serentak,1000 kali pulak tu!

SupaNoo8 said...

aritu yg 500,000 (ke lebih lagi?) masa istimaq umat islam di tapak istimaq quarters staff klia yg setakat mintak secara berdoa (tanpa solat hajat 1000 kali) sahaja pun mampu utuk tarik hidayat Allah yg mengamkan nya jugak pada orang kafir seluruh dunia..ini kan pulak kalau 1000 kali solat hajat ramai2..

Unknown said...

Anon pencacai Ambiga bengap :

kan dah ade disclaimer dah tulis atas tu, no 26,ada pendapat mengatakan hadis tu dhaif, jadi hujah tu tak boleh diguna pakai...

jangan sokong BERSIH 2.0 je, sokong sekali forum murtad dan lina joy... baru penyokong keadilan

Anonymous said...

BERSIH 2.0 DIRAH BUAT DI STADIUM
bagus ape cam tu.kalau dah meroyan dan terlampau emo bolehlah hantuk2 kepala,kelar badan macam syiah buat,

JANGAN LUPA JEMPUT BAND CARBURETOR DUNK BUAT KONSERT.MINTA PENYANYI DIA JGN BUAT AKSI YANG MEMALUKAN MM DULU

DewaKebaikan said...

Pantat kuning.
» Takrif: Kedekut, kikir.
» Contoh ayat: Pakcik Ahmad sungguh pantat kuning. Duit raya yang diberinya hanya lima puluh sen.

dewakebaikan

PS: den suko kaler kuning sobab bendegho NS kaler kuning, merah, hitam.

Anonymous said...

suponoo8:jgn bercakap bab syirik klu kita x arif..baca buku x smestinya kita sudah arif..hang ni xyah la guna aircond,takut syirik..aku nk hurai kt sini pjg lebar plop..so cr lh guru y benar..

arizWanmerahs said...

Ok. Klu shalat hajat, aku follow korg, kuning bersih hape ke, sorry...

yuswardinamariha said...

bagi aku, entry ini berkaitan perhimpunan bersih yg diselitkan cerita pasal warna kuning, bukan cerita warna kuning yg diselitkan dengan cerita perhimpunan bersih.

entah, tapi mungkin jugak entry ini berkaitan cerita pasal warna kuning yg diselitkan dengan cerita perhimpunan bersih. bukan cerita perhimpunan bersih yg diselitkan cerita pasal warna kuning.

tapi, mungkin jugak kedua-dua cerita ini tak ada kena-mengena dengan entry ini, mungkin hamka ni saja je nk tulis entri sebab orang sekarang tengah bising pasal isu bersih.

nanti bila tiba bulan ramadhan, mungkin jugak hamka akan tulis entri pasal warna-warna ramadhan, kemudian warna-warna syawal, kemudian warna-warna zulkaedah, kemudian..... malasla nk tulis panjang2..(bulan ada warna ke?)

Anonymous said...

brader, tak kan nk ckp s**ltan pun kapir, die dari hujung rambut smpai hujung kaki warne kuning!

bodoh punya post, fakta reka sendirik !!!! bazir mase aku jea

Lady Ya-alif-nuN said...

mknn kegemaran rakyat malysia iaitu PLANTA berwarna kuning....

SupaNoo8 said...

anon yg butthust:

buleh guna aircon,takd emasalah,cuma nya pastikan kita yakin bahawa yg bagi sjuk tu adalah Allah dan aircon hanya usaha/asbab kita je, sebab dunia ni darul asbab..simple kan? islam tak suruh kita pening2?

tak payah nak kaji illuminati/freemason pun untuk paham hakikat iman..

Iman: meyakini 100% bahawa makhluk ni takde kuasa,hanay ALlah je yg berkuasa.kalau ALlah nak, api pun tak mampu nak membakar.Buktinya kisah nabi Ibrahim masa di campakkan ke dalam api yg di gunakan untuk membakarnya.
Even masa malaikat dtg nak bantu baginda pun, baginda tanya dulu, kamu ni dtg atas perintah ALlah ke dtg sendiri sebab aku nabi? lalau apabila malaikat jawab dtg atas inisiatif sendiri,(sebab kasihkan Nabi),maka, Nabi Ibrahim buleh halau, sebab dia tau,malaikat pun tak berkuasa nak bantu dia,hanay Allah je yg Maha Menyelamatkan dan memudarhatkan...

#problem?

azharjaafar said...

aku x suka bola kuning.. aku lebih suka bola pink atau hitam yg membawa maksud 6 atau 7 kpd aku..

Alexia Aqram said...

pu..lut..ku..ning..su...dah...sam.. pai.....~~

AR Tompel.

dalam filem Do Re Mi.

Anonymous said...

masyaAllah.

encek hamka tulis sebab ni blog dia. yang kutuk2 apa yang dia tulis tu, lepas tu kata buang masa je baca.. lain kali tak payah baca or tak payah tengok terus. senang.

relax sudaa... sapa yang nak pergi perhimpunan tu pergi je la. yang tak nak sudah. tak yah nak kusut kepala. :D

Boneka said...

salam,encik hamka...

x habis2 lg ke nak timbulkan pergadohan ni? skrg ni warna kuning pulak da jd issue...ingt,ape yg kita tulis ni sume tanggungjwb kita...jgn sbb ape yg kita tulis ni jd dosa plak...

sy tgk encik hamka ni da nk bangkitkan issue2 remeh plak...cuba la bincang issue yg bole satukan umat sikit...ni issue yg remeh je yg naik..warna kuning,perkataan 'islam' la..kalo ulama dulu2 ade lg skrg,diorg da geleng2 kepala,tgk pewaris2 diorg x mtg langsung nk handle issue

mgkin sbb kita da ade 'pengikut' tu yg mnyebabkan kita da terlari sikit dr perjuangan asal..kita da lupa sikit yg mane penting yg mane x...yg pengikut ni pun satu hal gak..jgn la taklid sgt,cuba pikir sikit ngn akal yg Tuhan bg tu...berguru biar ramai...imam syafie pn x taklid ngn pandangan tuk guru die...kalo taklid da lama da xde mazhab die kt malaysia ni..ape yg encik hamka bg ni korg sedap telan je...

berbalik kepada encik hamka,sy harap encik hamka kupas la issue2 yg x pecah2 kan umat ni...amek la issue2 yg kuatkan iman kita kpd Allah ke,nk mantapkan ibadah ke...mcm dulu2 encik hamka buat la kan...tlg kitorg kuatkan yg kt 'dlm' ni dulu...

sekadar teguran je...trime kasih,encik hamka..wsalam

Anonymous said...

kalu org2 yg nk brhmpun 2....hmpun laa smpai kiamat skli pon x pew....tpie jgn laa smpai wt JAM kt KL 2....mnyusahkn org....stu dh nmpk da yg prhmpunan nie negatif...sb mnyusahkn org len...ag 1...krajaan x leh snang2 je label prhmpunan nie sbagai haram....sbb knape rkyat wt prhmpunan nie..?? sbb x puas ati gn sesetengah bnda brkaitan gn krajaan...pihak pemimpin kne trun pdng...bukan time election bru nk trun tgk sne tgk snie...ape cer cmtu...?? kita semua nie x smpurna trmasuk diri sya nie sndrie...sbb kita mnusia....x trlpas drie ksilpan....sbb mksud insan itu sndri dh mrujuk kpd "lupa"...jdie pemimpin gn rkyat ne spakat...bru malaysia maju....sbb mse saidina umar al-khattab dlu pun prnah tnya pda rkyat dye "apa yg akan kamu semua lakukan pda aku jika aku memalingkan muka ku drie kesalahanku....lalu seorg shabat bngun dn mnghunus pdangnya dan membuat isyarat memotong lehernya....dan khalifah brkata "benarkah ape yg kamu akan lakukn itu?" dan shabat2 sklian berkata "ya!" khalifah berasa sgt brsyukur krana msih ad yg akan mnegur kesalahan beliau....jdie pemimpin2 malaysia sekalian....rkyat bkannya nk potong kpala kamu semua....sebliknya hnya nk mnyuarakn ketidakpuasan ati mreka....dn kita sbagai pemimpin kne laa brsma2 rkyat crie solution utk msalah2 nie....assalamualaikum...=)

Anonymous said...

Ak ngundi thn nie...tp tmpat ak cine lwn cine...mmg ak x undi la org yg biaDAP ng org melayu !

*kereta sport tok ak warne kuning !

mOoN IzzaN said...

dari dulu memang x suka warna kuning... :fuh

Unknown said...

Assalamualaikum sahabat...

Apa barang brader ... hadis dhaif tu lu amal sendiri la brader. jangan hebahkan.. Boleh jadi 1 fitnah jugak. Elakkan lagi elok. Petik dalil yg kukuh saja. Lu karkun mesti terlihat ikut mirip Nabi s.a.w., kan? So, just stay away drp cakap politik semasa yg byk haru biru tu. Lu sepatutnya lebih arif objektif - be neutral & be fair.

Apa pun gua sokong lu untuk elak traffic jam elok buat kan 1 tempat lain. Kaler pun lain tahun tukar ke putih ker..hehe .. Kuning tu ustaz parti hizbullah suruh, yek? Hehe ..am having a laugh ere. yeah right! Ur funny!

Anonymous said...

kuning yaaaaaaa...kalo + hijau...jadi hijau kuning...kedah...kedah pantang kalah...walo sakit jantung x rebah...(hijau KUNING, macam mana pon d geruni smpai sekarang...waka waka,,,

wan jeniang....

Anis Azalea said...

suka kuning. ceria je kaler tu..tapi takde la nak pakai kuning pergi perhimpunan kuning tu...apeker patut menidakkan kemungkinan mendapat rezeki pada para peniaga pada hari itu.
yeah litar F1 mmg terbaik.Yay!

hamka said...

ok, aku edit beberapa perkara;

-obifiend tukar kepada obefind

-ustaz pas tukar kepada ambiga

dan aku tambah lagi satu fakta penting tentang kuning.

27: apabila bumi dalam bahaya, son goku akan menjelma menjadi super saiya dengan manaikkan kuasa berlawan sehingga rambutnya kuning-woha|!

lobai cool+hensem said...

salam..

happynya aku baca artikel ngan semua komen kat sini..jom nyanyi sama sama..

oh kawanku..oh temanku...

lajukan langkah yang kita mulakan..

suka duka...riang ria...

dalam susah senang terus bersama..

sahabatku letakkan didalam dadamu..

tak tercabar..dan tidakkan terasa gentar..

kita menongkah arus..kita menentang badai...

biar dilibas taufan terus berdiri...

walaupun dilanda.. bersama bersatu..

dan semangat ini..cekal membara..


-zombie the muzikal-

ps.yg tak tahu nak nyanyi boleh pegi kat you tube taip kak limah balik rumah.episod yg last sekali..

.drakula. said...

assalamualakum semua....tertarik nak bagi komen juga....


aku sebenarnya rasa cukup berbangga kalau BERSIH 2.0 itu berjaya.Suka melihat orang buta dan pekak di tarik hidung beramai2 oleh auntie anmbiga...sangat suka lah...dan ucapan tahniah! Semoga semua penganut agama islam redha dengan tindakan auntie tolong memurtadkan orang melayu ...bukan orang islam yer...sangat suka lah....sama-sama kita berganding tangan untuk BERSIH 2.0!

soutulmujahid.com said...

pendapat aku, ulasan keretamayat ttg BERSIH adalah kurang ilmiah. cuba bandingkan hujah keretmayat dengan entri ni:

Analisis di antara KHILAFAH 2.0 dengan BERSIH 2.0

Anonymous said...

kau cakap kau berhimpun tu tak salah.memang pun tak salah.berhimpun je kot.yang jadi salah nye bila kau menyusahkan orang! kalau takat 500,000 ribu yg sokong,sila fikirkan 24 juta lagi rakyat malaysia tak sokong.

Yang paling bangang bila korang dan korang ni tak sedar pun ada satu golongan yg duduk sama dgn korang dlm perhimpunan tu ada niat lain. memang la kau kata kau berarak takde masalah.jalan je kot. kalau satu golongan yg kau tak kenal tu tiba-tiba buat kecoh,pecah kan kereta orang,bakar public phone, bakar kedai, kau nak bertanggungjawab ke?

Semua orang susah sampai aku nak balik kampung pun tak boleh!

Ingat la ye,kalau yang kena tangkap nanti kau,dan yang susah pun keluarga kau.pemimpin-pemimpin takde nye diorang nak turun sekali apetah lagi nak tolong kau yang dalam lokap.

Unknown said...

huhuhu...hamka..anda delete jelah entri ni...

byk benor kaki hamun...

nak ckp pasal warna kuning je kowt..
takperlulah nak berpolitik sgt...n tak perlulah nak marah2 sgt bju kuning tu BAJU jer...

macam MU =merah
macam chealsea =BIRU..

no offensela pasal warna kuning ni...

isu hadis nabi pun jgnlah nak gaduhkan jugak...aigoo..

kuning dalam hadis tu maksud dia lain..

kuning bju BERSIH 2.0 tu hanya tema diorng je kuning..

cam UMNO =merah
PAS = hijau
PKR = biru

n bla bla bla...macam2 warna kat dunia ni....kuning jugak yg nak dikecohkan..seblum ni xde bersih 2.0 xde nak sebut pun kan? soooo... NO OFFENSE je everyBODY...please lah semua!..

haha...cam budak2 gaduh...dahla pasal BAJU jer...

Anonymous said...

ha3...ak suke

Unknown said...

to hamka again....hehehe..lagi byk org maki hamun...saya rasa dgn hamka2 sekali dpt dosa..yelah entri ni(atau yg len2) menggalakkan org bertikam lidah..(lebih2 lagi yg XFAHAM2 maksud yg ingin disampaikan..)

tak penting pun kuning tu..
yg penting dalam bersih2.0 tu usul dia adakah boleh diterima pakai?
akan dijalakan dgn seperti yg dijanjikan?
atau membela tak hak kebajikan setiap individu dlm masyarakat?

kalu x...the perhimpunan r still nothing...

n kalu kerajaan nak halang demo...
apa hak kerajaan nak halang hak kebebasan bersuara?

sbg masyarakat..pikir dahulu sbelum nak judge benda2 yg masih tiada keputusan muktamadnya...

waALLAhu'alam

Unknown said...

kuning tuk warna traffic light

= slow kan kenderaan
dan BUKAN nyer PERGI lebih laju..

yg ni pun ramai masih langgar peraturan..pastu byk pulak nak balah...

woha!...
no offense please..tq everybody..hehhehe :)
:) <3

Anonymous said...

Assalam

Bakh! Bakh! Bakh!.......
Tertiba...teringat lagu Wali Band.
Tombo Ati:
"Yang ketiga...berkumpullah dengan orang-orang soleh."

Kenape eekkk...aku tertiba teringat lagu ni....anybody?...

Bini aku selalu kata gigi anak aku kuning!
Anak aku selalu kata gigi aku kuning!
Aku pulak tanak pening-pening...mengaku jelah gigi aku kuning...he..he..he..
Mak aku pulak kata...gigi kuning tahan! Woha!

Dibelakang, hadapan, tepi kiri kanan, atas bawah serta dalam doaku yang penuh dosa..sahabat.

optik idaman said...
This comment has been removed by the author.
Hasan said...

Hasan:
CARA SUNNAH MENGHADAPI PEMERINTAH ZALIM DAN FASIKH.Hadith Nabi Muhammad s.a.w dan keputusan Ijma' Ulama Imam2 Besar rujukan umat Islam seperti Imam an-Nawawi rahimahullah, Imam Ibnul Qayyim rahimahullah, Imam Abu ‘Abdillah al-Qurthubi rahimahullah dll.

"Akan berlaku selepas peninggalanku nanti para pemimpin yang tidak mengikut petunjukku, tidak mengikut sunnahku dengan panduan sunnahku. Akan muncul pula di kalangan kamu orang-orang yang hatinya adalah hati syaitan (manusia berhati syaitan). Aku (Huzaifah) bertanya: Apakah harus aku lakukan jika aku menemuinya? Baginda bersabda: Hendaklah kamu mendengar dan taat kepada pemimpin walaupun dia memukul punggungmu dan merampas harta-bendamu." [HR Imam Bukhari dan Imam Muslim].

"Dari Wail r.a. berkata: Kami bertanya: Wahai Rasulullah! Bagaimana pendapatmu jika kami mempunyai pemimpin yang menahan hak kami dan mereka meminta hak mereka dari kami? Baginda menjawab: (Sewajarnya kamu) sentiasa mendengar dan mentaati mereka kerana hanyalah atas mereka apa yang mereka kerjakan dan atas kamu apa yang kamu kerjakan." [HR Imam Muslim].

“Dari Abdullah bin Mas’ud r.a. berkata, Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesungguhnya akan berlaku selepas peninggalanku sikap pemerintah yang merampas harta kamu dan berbagai-bagai perkara yang kamu ingkari. Para sahabat bertanya: Apakah yang engkau perintahkan pada kami wahai Rasulullah! Baginda bersabda: Tunaikanlah kewajipan kamu dan berdoalah kepada Allah untuk mendapatkan hakmu.” [HR Imam Bukhari dan Imam Muslim].

“Dengarlah dan taatilah penguasa di waktu susah dan senang, di waktu lapang dan sempit, walaupun mereka mementingkan diri sendiri dan memakan hartamu serta memukul punggungmu, kecuali apabila memerintahkan untuk berbuat maksiat.” [HR Ibn Hibban].

“Sesiapa yang ingin menasihati pemimpin, maka janganlah melakukannya dengan terang-terang (di khalayak ramai di hadapan umum) dan hendaklah dia mengambil tangannya (bersemuka empat mata sahaja). Jika pemimpin mahu mendengar maka itulah yang diinginkan dan jika tidak mahu maka dia telah menunaikan kewajipannya”. [HR Imam Bukhari]

Anonymous said...

Kuning tahik budak...for those yang ada anak banyak anak dia akan perasaan yang ini...

hamka said...

28. The Christian holiday of Easter is represented by the colors yellow and lavender because the crocus flower, which is yellow and lavender, blooms in Europe in the spring.

TheInsider said...

aku harap siapa2 yang berhajat berdemonstrasi tu,sila-silalah baca kisah2 Imam besar dulu.Lihat bagaimana mereka menghadapi pemerintah2 mereka dizaman itu.Pemberontakan yang telah berlaku sejak zaman Khalifah lagi.Semoga terbuka hati kita semua.

jack no kaler said...

blok ko ni warna klabu apa lak....klabu taik anjing ko....

Peluncur Islam said...
This comment has been removed by the author.
Peluncur Islam said...

la la la...


Merahmu bara semangat waja
Putihmu bersih budi pekerti
Kuning berdaulat payung negara
Biru perpaduan kami semua

Puncak dunia telah kau tawan
Lautan luas telah kau redah
Membawa semangat jiwa merdeka
Semarak jaya kami warganya

Empat belas melintang jalurnya
Semua negeri dalam Malaysia
Satu suara satu semangat
Itu sumpah warga berdaulat

Jalur gemilang... di bawah naunganmu
Jalur gemilang... kami semua bersatu
Perpaduan ketaatan
Amalan murni rakyat Malaysia
Jalur gemilang... megah kami terasa
Jalur gemilang... kibarkanlah wawasan
Merah putih biru kuning
Jalur semangat kami semua

Berkibarlah
Berkibarlah
Berkibarlah

Jalur gemilang!



la la la

~fam~ said...

dulu aku suka warna kuning.
sekarang aku suka warna oren.

tapi, orang pompuan memang suka warna kuning. letak benda kuning yang ngelip2 kat tangan. kat leher. kat kaki. kat telinga.
aku pon suka! tapi, tak ada. kuning yang celup je pernah ada.

tapi, tak pe, tak dosa. lelaki kalau pakai dosa. untung pompuan nih!

tapi, kalo kuning kat gigi tu...........

woha!

Ridhwan bin mohd yunus said...

hehe... kelakar baca tulisan hamka ..
banyak perkara menarik yang melambangkan isi hati tuan hamka.. perkara-perkara yang dituliskan begitu dekat dengan hati saya yang membaca ..

saya faham sangat bersetuju dengan maksud yang di tuliskan..

naruto kalau bertukar ape tak warna kuning jugak ke.....??

Anonymous said...

Polis kaitkan bom petrol, parang dengan BERSIH

DEY BEBAL!!!!
MOLOTOV COCKTAIL DIBUAT PAKAI BOTOL PLASTIK
LAGUMANA NAK PECAH BILA DIBALING?
AWAT BANGANG SANGAT TOKEY BOM NI
HARGA BOTOL KACA MAHAI KA LA NI?
KAH! KAH! KAH!

SAMSENG KALAU NAK BUAT KERJA
TAKKAN LETAK BAJU YANG POLIS BOLEH CAM DEPA SAPA
TAK PROFESSIONAL LANGSUNG SAMSENG NI
KAH! KAH! KAH!

SUDAH-SUDAH LA BUAT DRAMA
RAKYAT DAH MUAK DAH WEIIII
BAWAK-BAWAK BERTOBAT LA
KAH! KAH! KAH!

Moaweya said...

kita lihat kebaikan kedua-dua belah pihak, jgn pandang keburukan

hamka said...

Akhirnya buat kat stadium?, bagus , ada kerusi, boleh sembang fakta 28 point berkenaan kuning, dengan member kuning yang lain.

boleh bukak internat sambil kongsi link.

Malaysia memang meriah.

ps: selemah iman, mengalihkan kayu di tengah jalan(memudahkan orang ramai)- tahniah!

hamka said...

lagi lagi fakta:

GREEN with envy, BLUE quite rude, RED easily embarrassed, YELLOW a coward, GREY dull, In the PINK very happy, WHITE give in easily, BLACK gloomy and sad..

so, my blog is dull?.., ok. 105 comment!

azharjaafar said...

tanjat boboi..

Mummy said...

kalo rasa suka pergi lar ramai2 join..kalo tak suka jgn libatkan diri..kalo kena tahan dgn ISA, saper yg merana nanti...lebih baik dok kat umah tgk tv...

dayanaazhar:) said...

em mind me, but ahh yellow stools should be marking someone has some liver disease.

Liana Sharif said...

BUMBLEBEEEE!!!!! =D

warna-warni said...

hamka nih makin lama makin mengarut laa.. jgn syok sendiri tuan.. syaitan suka perlaga insan.. :)

silent major said...

wow..hamka & obe have one thing in common = typo!

p/s: kalau next PRU, pembangkang tak menang majoriti..siap korang!!

JAIRO said...

giler ahh byk plak olamak kat sini hehehehehehehe bagi aku pasal warna ni aku no komen la... kurang arif... pasal berdemo, berarak, berbaris ka apa2 la yang korang nak panggil bagi aku tak la salah asalkan tidak mengganggu ketenteraman awam.

aku pun anon jugak haha said...

Kepada Anon yang bodoh marah2 pasal sultan pun pakai warna kuning, kan hamka dah ckp kat kurungan tu jangan cakap hadis tu kat abg polis and FRU sebab nanti ko kene belasah jugak, maksud hamka ialah apa yang ko ckp tu la bodo.. tu la ko slow sgt pastu tetiba je nak marah2 kat ruangan komen, orang yang slow sila jangan komen ye, pegi upgrade ram korang dulu baru komen, pls la

dzoelhakim said...

stadium? bagusla. sekali kena sabotaj? berpuluh ribu org Islam mati katak macam tu je? termasuk kategori mati syahid ke tu?... org cina ketawa berguling2 tengok org Islam beria2 ikut cakap pompuan **#%^! yg pernah membantu bangsanya jadi seorg murtad.

Unknown said...

Ada sahabat mengadu kat Nabi s.a.w:
“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

Agaknya kalau Hamka jumpa sahabat tu, mesti dia tanya “Kenapa kau tak letak barang tu di tengah padang yang jauh dari jalan awam tanpa ganggu lalu lintas?, selemah lemah iman adalah mengalihkan kayu di tengah jalan…”

Anonymous said...

tahniah sekali lagi hamka! ada unsur dakwah ni. azam 3 hari!

Anonymous said...

Ada sahabat mengadu kat Nabi s.a.w:
“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

* ni hadith bab kejiranan...tak sama dengan bab pemerintahan..

* dan hadith ni Rasulullah sebagai pemerintah memberi kebenaran untuknya meletakkan barangan sahabat tersebut dijalanan...tak sama dengan bersih, tak dapat kebenaran..

* Janganlah putar belitkan Islam...Bertaubatlah...

Anonymous said...

Ada sahabat mengadu kat Nabi s.a.w:
“Sesungguhnya jiranku menyakitiku”. Sabda Nabi s.a.w: “Keluarkan baranganmu dan letakkannya di jalan”. Maka lelaki itu mengambil barangannya dan letak di jalan. Lalu, setiap orang yang melintas bertanya: “apa yang berlaku kepadamu?”. Dia menjawab: “Jiranku menyakitiku”. Maka mereka berkata: “Ya Allah laknatilah dia, Ya Allah hinalah dia”. Dengan sebab itu, jirannya berkata: “Kembalilah ke rumahmu, aku tidak akan sakitimu lagi”. (Riwayat al-Bazzar dan al-Hakim dalam al-Mustadrak. Ahmad Syakir menilainya sebagai sahih).

* ni hadith bab kejiranan...tak sama dengan bab pemerintahan..

* dan hadith ni Rasulullah sebagai pemerintah memberi kebenaran untuknya meletakkan barangan sahabat tersebut dijalanan...tak sama dengan bersih, tak dapat kebenaran..

* Janganlah putar belitkan Islam...Bertaubatlah...

Hamka Bersih 2.0 said...

adaoyai hamka..
isunya bukan kuning la Hamka;
isunya p/raya yang bersih..
tak kisah la nak pakai ke x baju bersih tue,xde hal punya..

setakat nie,ulama tak bising pun pasal warna kuning?
just ikut Majlis Fatwa Kebangsaan;ok..

Anonymous said...

Nabi saw bersabda,maksudnya : “Akan muncul nanti tiga perkara (buruk) sebagai tanda hampir kiamat:

1.Tempat makmur (masjid) telah lengang dan tempat lengang (pasar dan tempat hiburan) telah makmur (dikunjungi ramai).

2.Orang berjuang dan berjihad secara tunjuk perasaan (demonstrasi)

3.Seseorang menggesel amanah seperti unta menggesel badannya di pokok kayu”
(Hadis Riwayat At-Tabrani dalam Al-Kabir)

Anonymous said...

“Sesungguhnya Allah benci kepada orang yang keji dan membuat perkara keji dan menjerit-jerit di jalanan” (Hadis Riwayat Ibnu Abi Dunya dari Jabir)

Anonymous said...

Hamka cerita pasal kuninglah....adoiyai..bukan BERSIH lah...awat slow sangat nie...!!!

feyza_inc said...

nak jerit BUMBLEBEE kuat-kuat tp tak ada chevrolet camaro yang lalu..

The Sharkox said...

kahkahkahkahkahkah...

irang cerita pasal trivia warna, depa dok kalut cakap pasal perhimpunan pula.

adri said...

aku rasa lemabaga kuning akan datang.. i will follow you.

lobai cool+hensem said...

salam..

syarat syarat sebelum anda menghadiri perhimpunan bersih2.0

ahli politik;

pastikan perkataan yg keluar dari mulut anda adalah bersih,bukannya kotor.perkataan kotor akan menyebabkan perpecahan dikalangan rakyat,manakala perkataan bersih akan membawa perpaduan.

pendidik/guru;

pastikan tandas sekolah anda bersih,terutama tandas murid2,kerana tandas yg kotor melambangkan warga sekolah yang tidak bersih.

ustaz ustaz;

pastikan kolon anda dibersihkan sebelum perhimpunan.kolon yg tidak bersih akan menyebabkan perut anda buncit,ini tidak meggambarkan anda seorang yg bersih.dan anda juga tidak mengikut sunnah nabi kerana nabi dadanya lebih kedepan berbading perut!

orang masjid;

sila pastikan tempat anda beribadat sentiasa kemas dan bersih,jangan lupa tandas masjid juga mesti sentiasa berkilat dan wangi macam r&r plus.

perokok tegar;

pastikan gigi anda tidak KUNING,kerana hanya baju KUNING sahaja diperlukan bagi perhimpunan bersih.pastikan udara tidak tercemar oleh asap rokok anda kerana org lain inginkan udara bersih!

blogger;

pastikan perkataan yg anda taip tidak kotor.perkataan yg anda taip melambangkan kebersihan hati anda.pastikan hati anda benar benar bersih sebelum menghadiri perhimpunan.

penghuni flet;

pastikan dinding lif yg anda gunakan hari hari bersih dr sebarang contengan dan juga persekitaran sentisa bersih.

kaki tido masjid;

pastikan nda tidak memburukkan imej dan kebersihan masjid yang anda menginap.jangan sidai sluar dalam koyak sampai semua agama boleh nampak.jaga maruah orang islam lain dengan berpakaian kemas dan bersih.


dengan tidak mengikut nasihat diatas anda bukan sahaja tidak layak menghadiri perhimpunan bersih,anda juga dianggap hipokrit kerana cuba membersihkan pilihanraya tapi anda sendiri tak bersih!!

-I'am bega-

Anonymous said...

agaknye la kan senjata yg polis jumpe tu geng bersih punye ke atau ade yg nak fitnah?
Ape komen en Hamka

haffizie

Anonymous said...

http://www.tafsirperkata.com/index.php?ref=quranku

huda said...

merah membara semangat waja, putih mu bersih budi pekerti, KUNING BERDAULAT PAYUNG NEGARA biru perpaduan kita semua...

Fawwaz said...

Encik Hamka, Post kali ni lebih mengancam,jadi tahukah anda bahawa Komen2 yang akan wujud disini akan mencecah 300...tak lama lagi..Sesungguhnya kontroversi itu menjadikan BLOG anda semakin Popular dan Panaasss...

Anonymous said...

kenape HIJAU dah bertukar KUNING..bukan kah syurga itu dipenuhi dengan perhiasan bewarna HIJAU..

faizal yusup said...

walau apapun FY tetap sokong Hamka dan blog Keretamayat!

tengah pikir nak kena bakar ke baju kuning ni?

Anonymous said...

melayu sama melayu bergaduh berpecah..dalam negara sendiri..
aissshhhh...sgt memalukan..
-mis izza-

Menusuk Hati said...

salam pak hamka..taknak jual buku KM ke masa phmpunan KUNING nanti?...Manalah tahu,budak2 usrah nak beli..haha!(07.07.11,8.51am)

Anonymous said...

Kuning kan warna di Raja...

Anonymous said...

as slm, setiap nafas akan dihisab, setiap perkara akan dikira. hati2 ya ketika menulis kwn.. semoga sampi maksud yang haq.

khairy said...

hamka, aku rasa ramai lagi rakyat yg tak puashati dgn kerajaan tapi tak lah nak selesaikan di tengah jalan mcm ni konon2 hebat! ni sume perhimpunan buat sampah dan buang masa je ni! dan pehimpunan ni hangat2 taik piliharaya je! pasni senyap lah!!! typical malaysian poseur!!!!

Anonymous said...

mase kecik2,rumah sukan kuning selalu kena ejek "kuning cirit!!"

hamka said...

29: pepetah melayu:

"Kuning oleh kunyit, hitam oleh arang"

bermakna mudah terpengaruh oleh hasutan atau puji-pujian.

Yutaka Mushimura said...

penyakit kuning pula melanda manusia sewaktu bayi....wooohaaa....aku pun dh terikut - ikut....hamka memang terbaekk....hheheheh:)

tips terbaru

Pemutihan Dokumentasi Di Atas Meja

Rumah Tangga Bekecai Nak Salahkan Sapa??

Si Anu Yang Baru

Ketahuilah Apa Punca Anak Derhaka

Petua Untuk Mengandung - Petua Untuk Masa Kini Dan Masa Depan

Penyakit Jantung Bolehkah Dicegah???

mahmud said...

oit orang kuning penyokong kuat dan tegar mak cik ambiga nak berimpun berimpunlah sukati korang la nak berdemo sangat, tapi buat la kat dalam stadium atau tempat yang sesuai yg dibenarkan. jangan nak buat tepi jalan raya ke menyusahkan orang, tau niat hampa nak bagi tau org luar kunun tersiksa and teraniyanya korang..teraniya ke? aku teguk korang ok je..yg keje kerajaan tu aku suggest kan letak jawatan dulu geli makan gaji tapi nak tunjuk bengkeng lebih dari tak ingat..jangan nak ckp orang lain tak paham maksud sbnr korang nak berimpun..ramai yang nak berimpun ni alim kunun alim biaq ada akai..

Cr. Siti Hazreen Shahrom said...

kuning ialah rumah sukan saya ^_^

Anonymous said...

ape benda la yg payah sgt org nak paham yg hamka tulis tu hanya pasal fakta warna kuning.

bulan itu kaler kuning tp kalau dekat bendera ia jd kaler putih...

mama qis said...
This comment has been removed by the author.
Aku Memang Kacak said...

makin lama, blog ni makin kurang berilmiah...aku pula makin kecewa.

hendrik said...

sokong hamka...
lebih baik buat preperation pergi malam markas di sri petaling...
InsyaAllah semua azam... ;-)

Anonymous said...

zaman sekolah dulu ad sorg budak pempuan samseng. kami panggil dia gangster taik kuning...ini fakta

A.SAMAD SAID said...

Peludah Warna

Kuasa gusar kini menggelegak murka;
warna kuning diisytihar racun terbisa.
Diragutnya baju-T segeram tenaga
dan diumum itulah busana bahaya.

Tapi, kita jahit semula perca kain,
menjadikannya panji terindah dan tulen.
Warna kuning yang teramat tenang dan syahdu
kita kembalikan damai ke dalam qalbu.

Kini cahaya mentari mungkin diramas
dan sinar kuningnya juga mungkin dicantas.
Memanglah mereka kini peludah warna
sedang menghimpun lendir kahak sebanyaknya.

Kerana nikmat amat lama berkuasa,
kuasa pun seolah menjadi hartanya.


ps: karya asal sasterawan negera

http://www.malaysiakini.com/news/169252

ump said...

kesimpulam selepas aq bc 148 komen..

kpd yg bermasalah..
tlgla jgn label blog ni xberilmiah..ko xbc ke sblm entry2 nie wjd hamka da bgtau ni blog tok diaa n kluarga dy..yang ko sbk2 nak label blog org apa ke hal..lbh baik ko bc blog ko sndrila wey..mslah betul!!!

kpd yg syok bgs..
tlgla jgn ptikaikan hadith..hadith daif ke hadith hasan ke ataupun hadis sahih..korg ckp pndai..cbe korang chek dlm dri ko bpe byk hadis Nabi yg ko dah amalkan..ni sbk nak ckp pasal hadith daif...malula skit wei..perawi dlu bkn mcm aq ni..dorg nk dptkn 1hadith pergi merantau..korang yang bhasa arab bpe kerat patah perkataan yang korg tau dah sbuk nk pertikaikan hadith..tlgla ea..

kepada umum
entry ni bukan nk pecah belahkan umat tp entry ni nk korang fikir..tlgla jgn jdi slow..oleh krna ada yg slow aq bgi 1 hadith..1 ketika Abu Hurairah solat berjemaah di belakang 1 org pemerintah yang zalim..dia ni bunuh sahabat..hbs solat ada org tye kamu adalah sorg shbat besar nabi tapi kamu solat dibelakang rja yg zalim..Abu Hurairah bgtau ketika dia solat dia tdk mlkukan kezaliman..lebih kurang maksud hadith..korg nk tgo pemerintah tegurla ngn cra yg btul..tula lain kali bykkan kan bca hayatus sahabah..brula korg tahu macam mana cra kehidupan Nabi dan sahabat..Nabi dakwah raja dlu gne surat..kalau raja ska n berminat maka Nabi akn utus sahabat untuk ajar mengenai Islam..mana ada Nabi ajk sahabat pergi Rom dan Parsi buat perarakan..2 cara org kapir..

dan terakhir..
bagi penyokong parti..
Telah diceritakan perihal Syaddad bin Aus R.anhu bahawa satu kali dia menangis..Orang2 telah bertanya sebab tangisannya itu.maka dia menjawab: Aku teringat satu perkara yang telah aku dengar dari Rasulullah saw perkara itu telah menybabkan aq menangis..Aku telah mendengar Baginda saw bersabda..Aku khuatirkan terhadap umatku syirik dan syahwat khofiah..Hadrat syaddad R.anhi berkata:Aku telah bertanya : Ya Rasulullah! apakah umatmu akan terlibat didalam syirik selepas pemergianmu?Baginda saw bersabda : Ya? tetepi tidaklah merekaitu MENYEMBAH MATAHARI DAN BULAN DAN TIDAK JUGA MANA2 BATU ATAU BERHALA akn tetapi mereka melakukan perbuatan riya' di dalam amaln2 mereka.Syahwat khofiah ialah sesiapa yg pd pginya dia berpuasa kemudian tiba di hadapannya suatu benda yang disukainya yang menyebabkan dia membatalkan puasanya(dan memenuhi keinginn hawa nafsunya)

kita sma2 fkr ok..xkirala spe pn korang..walaupun korg uztad kt Malaysia ni..Sahabat telah ikut 100% jalan Nabi dan mereka telah berjya..ikutla jalan sahabat..Insyaallah kita juga akan smpy kejalannya..lain jalan lainlakn likunya..mana ada jalan yang sama likunya..sama2 kita fikirnya..korang nk mengundi spe pn undila..TAPI plez jgn ykn dgn undi ko..pemerintahan xakan jamin aku n umat ni selamat kat dalam kubur,mashyar,sirat.mizan dan xkn masukkn aq dalam syurga..yang dapat selamatkan aq adalah iman dan amal..iman yang sempurna dan amal yang betul pada Allah..nak dapat macam mane..kenala usha atas iman dan amal..disamping tu kena usha ats ilmu..brula dapat jamin keselamatan aku kat sne nnt....sume kt dalam dunia nie penting..tapi kita kne dahulukan dan usha mne yang lagi...itulahlah ilmu..

semoga Allah selamatkn sy dan umat ni da neraka dan masuk syurga..

PutriesNoora said...

pakcik hamka..pening sy bace komen2 dorang ni...de yang xdapat gaduh sesama sendiri..cari gaduh dengan pakcik hamka pulak...hehehe..nway pakcik hamka..sy suke post ni!!pinjam sepammm!!!=))

anonymous said...

assalamualaikum.

kepada yang perasan hebat asyik perlekeh orang lain sebagai slow, sila berhenti.. macamlah anda itu sangat laju. nanti orang marah anda slow, pandai pula anda marah balik.
tuan hamka. suke ye provoke orang, bangga ye comment post beratus2. elok la tuh..

MyHeart said...

Sy langsung tak suka kaler kuning!

PESANAN KEPADA YANG BERKENAAN :
berhimpun la kat mana2 suka...
sokongla sape2 pun yg korang suka...
atau buat la apa2 pun yg menyenangkan hati korang...
TAPI TOLONGLAH JANGAN MENYUSAHKAN ORANG LAIN YANG NAK HIDUP AMAN. OKAY!

Anonymous said...

Assalam

Yellow a coward!
Pasai tu...pompuan je bole pakai.
Zahir dah coward...cam anoy. Membebel entah ape-ape....

Malu la sikit bro!
Kalu lu tak nak bace..sakit hati..tak apelah.
Toksahlah doh pengaruh orang tok sah baca. Orang ada akal..bole fikir.Lu sapa...

Setakat sesat tak pe...Jangan menyesatkan.

Suliwatang

LyA SaFaR said...

ramainye yg komen..hehhe...simple jek entry ni..pasal warna kuning jek pun..so x yah la nk gaduh2...

erm pasal bersih??akku x suka..sebab bakal menggugat keamanan negara aku...negara ni punye lah payah nk merdeka..last2 penghuni sendiri cube porak perandakannye...aku x kisah fahaman politik ke ape ke...aku cume mahu negara aku aman..moga Allah mendengar doa aku...

Khair said...

Kepada sesiapa yg berkenaan:

Kalo korang suka entri-entri dalam blog ni.. korang baca la. Tp kalo tak suka.. tak payah baca.. Senang, kan! Tak perlu nk bising2 kecewa la, apa la.. Aku, kalo ada entri yg aku suka, aku baca sampai abis. Kalo entri yg aku tak setuju, aku stop sekerat jalan je la.. Sbb aku tau Hamka sdiri pun tak paksa aku setuju dgn dia.

Anonymous said...

kuning pada bus sekolah di amerika sebab huruf hitam atas kuning pada badan bus mudah nampak waktu pagi yang samar. sila lihat wikiapa dia ~ School bus yellow, benda diasas oleh cikgu di universiti colombia bukan kerja universioti chigago

meru

arizWanmerahs said...

Kuning itu Bersih? Bukan Putih ker yang bersih?


http://saifulmerahs.blogspot.com/2011/07/kuning-itu-bersih-bukan-putih-ker-yang.html

Skymatrix said...

adoi laaa perhimpunan ni...kerana korang la cuti aku beku dan takleh keluar daerah, kena standby takut melibatkan rusuhan yang mengakibatkan kerosakan atau apa saja masalah pada loji dan bekalan air kat selangor / KL ni...

dah la esok aku takleh masuk opis sebab jalan tutup kerana perhimpunan korang, x pasal2 aku kena merempat kat loji di sepang...

apa pun semua mempunyai perjuangan dan perjuangan aku bersama syarikat adalah untuk memastikan semua penduduk selangor / KL dapat air untuk hidup dengan selesa...

dan jugak bleh BOMBA guna untuk sembur korang...ngeh ngeh ngeh...

GOKU said...

bestnye tengok komen anon2 yang slow... haha.. bangang tahap super saiya 3..

GOKU said...

Kepada Khair,

dah tu yang ko bising apasal? haha

Anonymous said...

Bini ak dok bebel psl bersih ni dari td...blnje ckenchop setel trus..

Khair said...

Marah pulak si GOKU ni kat aku.. Aku cuma cakap kalo suka, baca.. kalo tak suka, tak payah baca.. Tetiba aku pulak yg kena.. Takpe, mungkin silap aku la tu.. Terima kasih ye GOKU...

PAS BODOH!! said...

ramai da kene tangkap..padan muka..biar dok jail sampai mati!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

laila majnun said...

bodoh btul org PAS cakap polis jahat sbb tangkap org tua..polis mmg la byk yg xbtol,jahat,rasuah n lain2.xyah nk ckp da sbb suma org taw..

tapi yg lg bangang,da tau diri tua,dok ja la msjd..da tau kalo g prhmpunan haram kene tangkap,lagi nak g gak..xke bangang namanya!!BODOH SIAL SEMUA SKALI ORG PAS!!ULAMAK PAS ULAMAK XGUNA..

PAS ASAL KO SOKONG AMBIGA DI SOKONG KUAT ISU MURTAD LA BODO said...

aku menyampah pulak tenguk oranG Pas ni mintak maaf la orang pas dulu aku berminat juga tapi korang ni tolol bin bangang juga..TAK PAYAH LA NAK TUNJUK ISLAMIK SANGAT TAPI NAK BERARAK TAK TENTU HALA, NAK HANTAR 8 PERKARA TU KONON HANTAR JE LA,SIAP BAWA BENDERA MALAYSIA ,BERSORAK APA HAL BUNGUKS PLUS BODO, MASJID BUKAN TEMPAT KORANG JE YA, UNTUK SEMUA UMAT ISLAM, JANGAN INGAT KORANG JE ISLAM ..BODO PIAU

laila majnun said...

KESIAN UMAT ISLAM KHUSUS 1 MALAYSIA

AMBIGA,DAP ANTI ISLAM..

PAS SOKONG DAP..

PAS LAWAN UMNO..

UMNO ADA POLIS..

KESIAN PAKCIK TUA KENE TANGKAP..

PAS CAKAP POLIS KEJAM..

POLIS IKUT ARAHAN UMNO..

PAKCIK TUA IKUT ARAHAN AMBIGA..

ORG ISLAM KESIAN KT PAKCIK TUA..

DAP XKESIAN KT PAKCIK TUA..

DAP MKN KFC KT PENENG N KUCHING..

SAMBIL TGK BERITA..

TGK ORG PAS DIPERBODOHKAN..

ORG PAS CLAIM BERJUANG UTK AGAMA..

SMBIL IKUT JEJAK ORG YG ANTI
ISLAM..

KJ PUN NAK MASUK JUGAK..

PADAN MUKA KENE TANGKAP..

TAPI MSTI KENE LEPAS NNT..

LPS 2 ORG2 PAS CAKAP BN XADIL..

ORG2 YAHUDI,DAP,GELAK JE TGK..

GELAGAT ORG2 ISLAM YG KENE TIPU..

peminat hamka said...

BLOG KERETA MAYAT YANG SEMAKIN LAMA TIADA LAGI UNSUR PERINGATAN (TAZKIRAH) YANG MAMPU MENENANGKAN JIWA SEPERTI DAHULU.



*earth spin, time's moving, people's changing.*

Anonymous said...

salam..

nak dpt redha manusia sampai mati x dpt.. apa yg dibuat x semstinya org lain ske.. apa yg x dibuat x semestinya org len ske.. nak faham baca ttg kisah Lukman Al-Hakim, anaknya dan si keldai insyAllah kamu semua akan faham rumusan ttgnya.

nak dpt redha Allah, buat apa yg Allah suka, insyAllah Allah akan menyukai perbuatan kalian dan igt niat semata-mata kerana Allah bukan kerana yg sebaliknya.

Anonymous said...

Ko mmg bodoh HAMKA.....kalau ko ambik keburukan je mmg la...try ambik kebaikan......
Dia org tegur kerajaan benda yang salah.....ko nak duduk senyap je...duduk la.....
Simpan je pahala ko tu...ko mengata benda yang x tentu pasal .....kan dosa tu....
Nak cari kesalahan orang mudah.....
Ke ko kena rasuah.....

Anonymous said...

Mmg x best la pandangan ko...
BERSIH tegur kerajaan yang buat salah......
Kan betul tu.....
Ko guna hadis Nabi kata macam2....betul ke Mafhum tu...
Duk diam2 dah le....jangan la mengata ke orang amar makruf nahi mungkar......
Simpan je pahala ko tu......dari menulis benda x tentu pasal........
Kalau Ambiga tu ada tuntutan yang pelik2 sbb dia x Islam....
Ni orang Islam x nak buat HUDUD...
Kasi la artikel skit.....mau tengok....
ADA BERANI KA.........

Anonymous said...

To Laila Majnun...

Apa beza PAS sokong DAP
dan
UMNO dengan MCA

Aku rasa yahudi gelak kat ko...sbb ko sokong UMNO yang taknak jalan hudud...

So fikir2 kan lah

laila majnun said...

yahudi gelak kat org2 Islam mcm PAS n UMNO la..ak xnak sokong dua2 sebab dua2 xlayak..

bezanya PAS sokong DAP n UMNO sokong MCA ialah,

PAS ikut bontot hitam DAP..
pastu claim diri sebagai mujahid ISLAM..
xke bangang namenye???

UMNO sokong MCA,tapi MCA yg ikut telunjuk UMNO.mmg UMNO byk salah,korupsi dll,
tapi diorg xclaim diorg mujahid ISLAM..
org UMNO sndiri taw yg diorg byk tipu org n wat salah..

ulama' bgtaw,lebih bahaya lg org yg buat salah tapi rasa sdg menjuangkan agama(PAS), drpd org yg buat salah,n dia tau dia salah(UMNO)..lebih bahaya lg PAS

org PAS yg ikut bontot DAP xkan bertaubat sbb dia rasa dia sdg perjuang agama..

org UMNO mudah2an akn bertaubat sbb die sndiri taw yg die byk tipu rakyat..

laila majnun said...

wahai org2 yg sgt2 suka perpecahan umat Islam(PAS) di Malaysia..

aku nak korang senaraikan kesan2 positif setelah berjalannya perhimpunan BERSIH semalam..

aku da ada senarai kesan2 buruk..kita tgk mane yg lg byk..

cepat2..

siapa brani???????

bersih 2.0 said said...

memang betul korang kumpul ramai2 konon2nya nak amar makruf nahi mungkar..tapi cara kau tu xbetul ikut cara kepala oatk sendiri n yahudi..Saidina Umar r.anhu pernah jumpa Nabi bawa beberapa helai dari kitab Taurat yang dibawa Nabi Musa as..tiba2 muka Nabi merah padam menahan marah..dipendekkan cerita akhir sekali Nabi saw bagitahu pada saidina Umar R.anhu..sekiranya Nabi Musa as turun kebumi ketika aku(Nabi saw)masih hidup dan kau tinggalkan ajaran aku lalu ikut Nabi Musa as maka sesatlah kamu..cuba kau bayangkan kalau kita ikut cara sendiri,yahudi atau nasrani..bertambah2 sesatlah..niat korang bagus dan baik tapi cara korang macam menunjukkan korang takde ilmu sedangkan setahu aku korang semua banyak ilmu..
korang fikirkanlah sendiri..

chichirito 99 said...

sape nk jam g shock hyper color kuning..bleh pm..hahaha

bleh ssape senaraikan x ap yg bersih nk tu..trima kasih

hamka said...

ramai pembangkang komen, blog aku sudah tidak sehebat dulu,

err, ok.

sebelum tu aku nak minta maaf, sebab tadi bini korang ada telipon aku dan cakap, korang sudah tidak sehebat dulu.

Woha!

(pergilah jaga dalam kain sendiri sebelum perasan bagus he he he)

Anonymous said...

kalau korang tak keluar 3 hari, 40 hari, 4 bulan selagi tu lah korang tak kan paham ape yg hamka nak sampaikan sebenarnye..iman ni takbleh didengar, dilihat, dicakap..tapi perlu dirasa dengan pengorbanan harta, diri, masa ke jalan Allah swt..barulah korang tahu pegi masjid tu lebih penting drpd segala2nye..tak kisahlah politik ke ekonomi sekalipun..sembahyang berjemaah tu lebih penting..dan sembahyang berjemaah tu lah penyelesaian segala masalah yang korang tengok kat dunia sekarang ni..sekian!

Wan said...

hamkaRUT..

Norlin Sabuti said...

tande2 kene hepatitis kulit berwarna KUNING, kencing kaler Kuning gelap or dikenali juge sbg jaundice...
jage2 sape yg kulit die kuning2 skit~

Anonymous said...

Tidak ada jaminan islam akan tertegak dalam negara/diri jika resolusi 8 perkara BERSIH di terima

Juju said...

ada lagi satu kuning..
kuning yang diajar oleh anak buah aku...
"kuning taik"

Anonymous said...

kuning warne jersi malaysia!!

mcm mane ni tuan blog??

kiki lala-

bachelors diary said...

waaaa...banyaknya komennn...mesti traffic melambung tinggi ni...besh3

Anonymous said...

nape tok moh n tok wang suke kain kuning bile berubat ? Mistik ni ...
telur pun mesti nak tenung yg kuning

Anonymous said...

Bersih 2.0 dh lepas. Nampak tak keganasan pihak polis atas arahan pihak atasan? Bukalah mata anda semua. Hamka bukan ulama' akhirat. Kitab yang dia pakai entah hadis sahih atau tak. If pakai Fadhail Amal lagila xboleh buat hujah.Hati2 dengan orang bukan ulama' di akhir zaman ini, tapi menulis bagaikan ilmuan akhirat. Selawat dan salam, moga kita semua terhindar dari perkara ini.

Anonymous said...

hek eleh tuduh polis jahat tp bile moto kene curi pegi balai polis jugak buat repot. bkn ke tujuan perhimpunan bersih 2.0 tu nk suruh polis nampak jahat. tujuan dah tercapai tp mau komen lebih2 lg. rilek2 sudah laa...

Anonymous said...

aku perasan dlm enry2 si hamka ni mesti ada perkataan kasar n contoh2 lucah ..menjengkelkan.. dah ready nak jawab dgn ALLAH tiap baris ayat yg ko tulis??

Anonymous said...

hek eleh guna perkataan lucah ngn kasar pon bleh jd isu mcm la kamu tu tak pernah tgk cite blue....

wawa said...

ape2 la..sampai polis xbagi pasaraya jual warna kuning pada 9hb 7 2011.takut sangat polis.polis sebenarnya macam orang xbetul bila pergi tangkap orang demo BERSIH..tapi buat macam mana tugas mereka..kalau polis bagi kerjasama sekdar membenarkan a. samad said bagi memorandum..gas pemedih mata xde yang di pancut.sejam dua dah settle...

wawa said...

perhimpunan sekadar nak menghantar memorandum..kalau polis bagi kerjasama xde masalah.just bagi laluan a.samad said(wakil) bagi memo kat agung.kejap je.sejam dah boleh bersurai..masjid ditutup..kedai di tutup pun sebab arahan polis.kalau banyak bukak.banyak untung.aku tengok kedai makan banyak untung sampai nak beli air pun kena beratur..ramai je antara yang datang membeli..malah ada peniaga cakap menguntungkan.kenapa takut sangat pasal BERSIH 2.0.. sampai polis pun xbenarkan supermarket jual warna kuning.ape2 pun..niat buat perhimpunan tu bukan sbb suke2..tapi untuk membela rakyat.pemimpin yang terang2 corrupt kita kena tumbangkan.menindas rakyat dalam diam..tapi ini macam fakta kaum kera.tapi terpulang la. kalau rsa xnak ambil peduli pasal negara.masih ingin di bawah pimpinn begitu..persilakan..

Anonymous said...

hek eleh tak lojik langsung kate perhimpunan bersih 2.0 sekadar nk hantar memorandom ke agong. sbb ape perlu kumpul begitu ramai manusia kalau sekadar nk hantar memorandom?

laila majnun said...

pemerintahan Abu Jahal jauh lebih kejam drpd pemerintahan BN..

tapi Nabi SAW n sahabat r.hum xpenah pn wt prhmpunan haram hntr memorandum mcm org2 PAS(yg kononnye mujahid)..CEITT!!

sume perbuatan yg sia2 je.org PAS suke betul terkesan dgn org2 YAHUDI!!

CEITT!!smbang pasal ilmu TAPI HAPRAK!!!!

nuralwahid said...

politik...politik...politik...
aku benci politik.
bkn kerna aku tak patriotik.
kerana aku pening mencari titik.

Hamka:ade betulnye apa yg saudara katakan.sebenarnya byk pro/kontra nya kan.sebagai manusia,mereka tak kan pernah merasa puas

mardhiah said...

salam'alaik....malas nk baca komen yh memanjang tu....juz wanna said...jgn lupe tujuan asal empunyer blog post mende ni? nak suro org like? nk kritikan? nk suro org ckp tuan punyer blog yang paling betul, y paling benar?...neutralkan blk niat agar semuanya krn Allah....lg 1......pesan sy yang hina dan faqir ni la,,,even kite x suke something tu...jgn buruk2kannya...coz bile plak kite nk mtk mf dgn empunyer diri yg difitnah...nanti kalau jump kat padang mahsyar, xsure lg dy nak mfkan ke x....muhasabah diri dan bermujahadahlah...=.=

Anonymous said...

ko ni mesti astora jabat kedua kan??

ko jangan main2 ngn hadis nabi..ramai yang baca entry ko ni. sorang baca tak pe, berjuta baca?? tak ke bertambah juta-juta lemon dosa ko bertambah? pk weh..

ape pun,sangat la kepala lutut entry ko neh~

jgn maraah..smile .woha~

hamka said...

ko ni mesti astora jabat kedua kan??

tak.

Anonymous said...

si cacat berbicara(aku sendiri)
dulu aku baca blog x macam nih pun..
skrng lain macam isi post yang maulana hamka post.. cakap lh pasal akhirat,tentang umat macam dulu2.. xyah cakap pasal perhimpunan nih.. xde manfaat..aku baca sebab Allah bgi maulana hamka kefahaman agama yng aku xde..tapi skrng dh lain macam..wallahua'lam..

p/s:aku satu orng manusia yng lemah iman..lepas cakap pasal dunia.. bertambah2 lemah..

Anonymous said...

si cacat berbicara(aku sendiri)
dulu aku baca blog x macam nih pun..
skrng lain macam isi post yang maulana hamka post.. cakap lh pasal akhirat,tentang umat macam dulu2.. xyah cakap pasal perhimpunan nih.. xde manfaat..aku baca sebab Allah bgi maulana hamka kefahaman agama yng aku xde..tapi skrng dh lain macam..wallahua'lam..

p/s:aku satu orng manusia yng lemah iman..lepas cakap pasal dunia.. bertambah2 lemah..

Anonymous said...

jap, y dlm base arab 2 mnenyer phrase dye??? france ad xkn arab xde??

Anonymous said...

" kenyataan paling bebal...kalau semua umat islam malaysia macam ni punya bebal...x mau mengundi...next election konpem dato ambiga jadi pm..

2:43 PM, July 05, 2011 "

errkk??!!
sapa yang bangang tu pergi undi makcik ambiga tu?
ishkk...ishkk...


Umat bukan islam la yg undi makcik ambiga sebab umat islam tanak mengundi. Ape punye org la tak paham bahasa sedap2 ckp org bangang.

Car Meng said...

Kalau nak best lagi kan.. cuba masuk dalam istana mana mana dalam negara kita ni pas tu cerita pasal kuning yg negatif kat depan Sultan ka Agong ka.. cuba la..

Post kali sama gak la macam teori konspirasi kan Hamka kan? Kan ko tak suka teori konspirasi? Kenapa mngkonspirasikan warna pulak? Kan kan kan?

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 212   Newer› Newest»