Nov 21, 2008

Solat dulu atau makan dulu?

(Apa maksud Muzakarah atau Muqalabah dan janganlah mudah-balah)

Kadang kadang kita hairan atau buat-buat hairan akan “kenapa masjid kosong” dan kenapa ramai orang islam di Malaysia bumi bertuah ini, lebih suka solat kat rumah berbanding di Masjid, walaupun antara mereka bukan calang calang bab ilmu ugama beb, ada yang lepasan Universiti islam, baru balik Azhar, lepasan sekolah pondok, pejuang parti islam dan malahan ada ramai gak ustaz-ustaz yang lebih suka solat di rumah jika tak bertugas, imam dan bilal pun sama!..

Kenapa jadi lagu tu?

Sebelum tu kita dengar dulu satu cerita seram sedih, kisah seorang bapa dan anaknya, yang mana pada suatu hari, van yang biasa ambil anaknya pulang dari sekolah tidak dapat datang seperti biasa kerana mengalami (sedikit) masalah teknikal, maka si anak ni pun telefon ler ayah dia suruh ambik beliau kat sekolah pada waktu tengahari tu, berkebetulan pula, hujan turun dengan lebatnya, maka si ayah yang pentingkan anak dan sayangkan anak, keluarlah dari pejabat untuk pergi ambik anak dia dengan kereta, hujan-hujan cam gini, macam-macam boleh berlaku, bisik si ayah dalam hati…

Lepas dah ambik anak dan bila dah sampai rumah, dari TV dalam rumah terdengarlah laungan azan yang menandakan solat waktu zohor dah masuk bagi kawasan yang sama waktu dengannya, maka anak yang berjiwa kamil inipun tanyalah pada si ayah yang sedang melabuhkan punggung di sofa sedang di tangan ada surat khabar..

“Ayah tak pergi masjid ke?”

Ayahnya sambil duduk dan bukak akhbar berkata:

“Hujan kat luat tu, lagipun ayah baru balik kerja”

“Pelik, saya yang duduk kat sekolah, jauh dari tempat kerja ayah, boleh pula ayah tinggalkan kerja datang ambik saya walaupun dalam hujan ribut, tapi kenapa pula ayah tak boleh pergi masjid yang dekat sahaja? "

Ceritu tu habis kat situ, skrip terlalu berilmiah untuk seorang kanak-kanak tadika.., dan korang sendiri boleh karang ending ceritu tu, mungkin boleh tambah effect CGI untuk babak banjir besar atau tsunami, apa-apalah!

Kita balik pada main topic, tentang kenapa masjid kosong dan kenapa ramai orang islam di Malaysia yang lebih suka solat kat rumah walaupun mereka bukan calang calang bab ilmu ugama, ada yang lepasan Universiti islam, baru balik Azhar, lepasan sekolah pondok, pejuang parti islam dan malahan ada ramai gak ustaz-ustaz yang lebih suka solat di rumah jika tak bertugas, imam dan bilal pun sama!..

Kenapa?

Aku jarang dengar alasan dari mereka ni solat kat rumah sebab nak tengok TV, atau sengaja nak lepak, atau main game, atau update berita semasa, atau nak layan astro, baca blog dan lain-lain..

Tapi mereka dalam bagi alasan atau dalam mempertahankan kenapa tak pergi masjid, alasan cukup berilmiah, mari kita Muzakarah atau Muqalabah bab ni tapi janganlah kita mudah-balah.

(Balah bermaksuh gaduh dalam loghat Terengganu)

Alasan 1

“Imam tu baca Al Quran tak betul, tak sah solat belakang imam yang baca salah tajwid, sebab tu aku solat di rumah”

Pulak?!, Pergilah awal dan duduk belakang imam tu, jika salah boleh jer tegur direct dalam solat, tak batalpun, kau jugak yang dapat pahala., atau kenapa tak tegur luar solat atau kenapa tak ajar imam tu baca tajwid yang betul? Dan bila kau dah ada ilmu yang lebih tinggi dan tahu imam tu salah, maka wajib atas kau betulkan imam tu demi solat orang lain gak, tak payahlah nak bertapa kat rumah layan astro layan naruto, lagipun masjid kat Malyasia ni banyak, tak sampai 1 km ada masjid lain, kenapa kat situpun kau tak pergi gak? Kat situpun salah jugak imam baca tajwid ke?, ke semua masjid kat Malaysia ni takde yang baca betul? habis tu kenapa tak pindah duduk kat Mekkah terus?

Alasan 2

“Aku solat bersama anak dan isteri, boleh aku ajar mereka solat yang betul”

Anak orang lainpun bapak dia ajar jugak solat, tapi elok jer bapak dia pergi masjid dan anak isteri kat rumah elok jer solat tanpa imam dan masih betul serta sah, apahal benak serta lembab sangat otak anak dan isteri kau sampai tiap kali masuk waktu solat kau nak kena ada jadi imam mereka, nanti bila kau dah jadi mayat siapa nak imamkan solat mayat kau, anak isteri kau pandai ke solat tanpa kau?

Alasan 3

“Aku makan ler, sebab ikut Hadis Dalam Sahih Muslim Nombor:866 bagitahu bila makanan telah siap dihidangkan dan sembahyang hendak didirikan, maka hendaklah kamu makan terlebih dahulu”

Oh, patutlah tak datang solat jemaah, makan rupanya, baik, aku rasa bab makan dulu tu betul, sebab cerita bulan puasa kisah Nabi Muhammad SAW dan ummat islam tak makan dari pagi sampai maghrib, bila dah masuk waktu azan, nabi suruh makan dulu, lebih AFDAL! Tapi Nabi makan buah tamar dan air sejuk, lepas tu Nabi pergi solat berjemaah, siap jadi imam lagi...

Kamu ni nak ikut Sunnah atau nafsu?, Sunnah Nabi bila makan berhenti sebelum kenyang dan solat di awal waktu, tempat azan di azankan, kamu ni pulak makan hingga kenyang dan lengah-lengahkan solat sambil mengaku amalkan hadith tak ke menyesatkan anak bini yang akan ikut sama perangai buruk korang?

Mana pergi hadith ancaman untuk mereka yang tak pergi solat jemaah?, mana pergi hadith ancaman untuk mereka yang solat lengah-lengah? Lu pikirlah sendiri!

Alasan 4

“kalau solat dulu, nanti tak khusyuk sebab ingat makanan”

Habis tu kalau dah kenyang dan terbukalah pintu nafsu dan ingat benda lain yang haram tak tambah rosak ke solat kau?, Nabi solat dalam keadaan lapar kau tahu, ada sahabat yang pengsan sebab lapar, tapi bila masuk waktu solat boleh bangun siap solat sampai kyusuk lagi, tak ke lapar itu bagus? Aku tengok ramai yang dah kenyang ler sebab tu tinggal solat jemaah atau lengah-lengahkan solat, terbaring kekenyangan tunggu nasik turun ke perut konon, korang ingat Allah bagi rezeki suruh korang tinggal solat jemaah ke?

Ketahuilah, ramai yang tak kyusuk solat sebab ingat pada makanan, tapi ramai lagi yang tak khusuk solat sebab dah kenyang lalu ingat benda lain, dan yang paling hampeh, ramai orang yang khusyuk makan sampai lupa nak solat.. hampeh sekali lagi!

Alasan 5

“Tapi Hamka, ada hadith daripada Abdullah bin Umar, Apabila dihidangkan makan, kena makan dulu”

Siapa suruh bini kau hidang makanan masa azan? Tak tahu hormat waktu solat ke? Siapa suruh kedai makan hantar order waktu masuk solat jika kau sendiri yang memang order makan waktu dah nak masuk solat, tak ke hampeh?

Tapi, jika kau di tangkap sebab bom disko lalu masuk dalam penjara dan tentera America bagi hidangan ketika masuk waktu solat, aku rasa masa tu kau makan lah dulu… faham?

Alasan 6

“Solat jemaah itu ibadat, tapi kerja pun ibadat gak, wajib jugak aku kerja…”

Ye betul, kerja itu ibadat gak, tapi ibadat tahap binatang, semua binatang cari rezeki sambil berzikir, dan mereka tak payah buat ibadat tahap khalifah, seperti hormat ibu bapa dan berkahlak mulia, mereka jugak tak payah ibadat tahap malaiakat, nak kena solat, baca Quran, dan puasa, dan mereka jugak tak payah ibadat tahap Nabi, nak kena buat dakwah dan tabligh, semua tu ibadat, tapi sebab mereka binatang, dengar azan tak payah ler pergi solat…, sebab mereka binatang, ibadat mereka cari rezeki sahaja, harap maklum!

Alasan 7

“Hari hujan, boleh solat kat rumah..”

Kalu masjid tutup, boleh kot korang solat di rumah, tapi masjid mana pernah tutup? macam hari kerja gak, hujan turun tapi pejabat tak tutup, maka kelihatan lah korang yang bawak kereta dalam hujan laju-laju sebab nak kejar punch card, yang naik motor, sanggup susah payah berhenti bawah jambatan tukar baju hujan dan sambung balik naik motor meredah mara bahaya, sebab? pergi kerja dapat RM27 ringgit, walaupun hari hujan kena kerja gak,tak salahpun, tapi solat jemaah dapat 27 kali ganda, ‘apalah sangat’? ‘Kan’?

Alasan 8

“Pakcik tak pergi sebab dah tua, uzur, sakit, tak larat”

Pakcik,.. pilihan raya baru-baru ni saya tengok pakcik pergi naik kerusi roda, mak long tak bagi takut pakcik susah tengah jalan, tapi pakcik nak pergi gak sebab pakcik cakap nak perjuangkan ugama, kena pangkah parti islam, dan ada kawan pakcik yang terlebih uzur siap dipapah oleh orang muda parti XYZ pergi menundi..

Perkara yang sama jugaklah berlaku zaman Nabi terhadap orang tua, dipapah pergi masjid solat 5 waktu berjemaah, malahan ada sahabat nabi yang lebih tua dan mata pulak buta, pun masih pergi masjid, pakcik pergilah masjid…, bukan pakcik mata butapun, lagipun, pakcik pun dah tua, alang-alang mati, biarlah mati pergi masjid..

Alasan 9

“saya tak pergi masjid sebab saya perempuan, kami kena elakkan fitnah”

Betul! Pandai! Tapi walaupun tak pergi masjid, tetap kena solat awal waktu, banyak azab untuk mereka yang lengahkan solat, tu belum cerita bab datang haid tapi belum solat… pendek kata kalau boleh, masa dengar azan tu dah siap pakai kain sembahyang..

Alasan 10

“Imam tu parti ABC, aku parti XYZ, tak sah solat belakang imam tu..”

Hampeh! Aku tengok kau takdepun dalam masjid XYZ subuh tadi, kau solat kat mana?

Arghhh, habis kelas hari ni kat sini, malas aku bila alasan politik digunakan untuk tinggal sunnah Nabi, maka, (bunyi kertas bergeser) cikgu nak korang semua ambik kertas A4 dan pergi jumpa jiran masing-masing, lepas tu bila masuk waktu solat, ajak mereka pergi masjid, jika mereka bagi alasan, tulis jawapan untuk setiap alasan itu dengan segala ilmu pengetahuan yang ada dengan tidak melebihi 360 patah perkataan, kemudian, postkan kat aku sebab aku rasa banyak lagi alasan-alasan dari mereka mereka yang malas pergi masjid tapi perasan bagus., kita muzakarah sama-sama bab ni, dan ingat akan tujuan muzakarah, iaitu:-

Kita muzakarah untuk hidupkan sunnah Nabi, bukan muzakarah cari alasan tak nak buat sunnah Nabi..

Semoga aku sendiri dapat amal apa yang aku tulis…

Sekian.

Ps: Tapi kalau korang berak dan waktu nak basuh air takde, kemudian masuk pulak waktu solat, maka pergilah cari air dan basuhlah berak dulu baru solat..

54 comments:

Anonymous said...

assalamualaikum... :)
ganu naik air nih. umah encik hamka banjir dok?

~orang ganu

Kafur said...

ganu banjir weh?
s.alam dok banjir,
cume ia dibanjiri oleh org2 yg berhijrah dlm mneruskan survival kehidupang..

org prk, korje s.alam

mohd said...

alasan! alasan! alasan!

limaumaniss said...

kecik2 dulu adik lelaki aku suke je ikut abah aku pergi jemaah ..tapi bile dah beso macam2 alasan die bagi bile abah aku ajak solat jemaaah kat masjid...malu katanya...sebab orang masjid tak kenal die...sekali pergi nanti orang pandang semacam je...ni lagi hampeh punya alasan...alahai ..bukala pintu hati mereka ya ALLAH...

PENDEKAR said...

Dah nak masuk masjid kene pakai kain pelekat, pakai songkok, kalau pakai seluar jeans tak boleh nampak macam nak pergi tengok kensert, so macam mana budak2 sekarang nak tertarik gi masjid kalo masih ade pemikiran macam nie?

qwerty said...

boleh tak bg alasan tak nak p solat kat masjid/jemaah sebab was2 tahap gaban..angkat takbir byk kali(ni kes niat tak lepas)...mek smyg byk kali..bace fatihah pon..huhu..takpun asyik nak terkentut je..tahan pun die nak kuo jgak..ha..camne tu hamka...takpun ade penyakit kencing sket2..kire byk halangan ar die ni..huhu

kahfi8 said...

"Solatlah sebelum kamu disolatkan.. "

Maryam Abu Ahmad said...

er istinjak?

Anonymous said...

salam..bro hamka..
nak tny ckit ni..
bab org pompuan, andai nak solat kat masjid gak x leh ke.. zaman Nabi s.a.w dlu, ader je org pompuan p solat kat masjid kan.. blaja ugama kat sane..p perang pun ader.. hurm, lg 1, klu kite nak solat awal waktu kat umah,dah azan dah nie..tetibe mak kte suruh wat kje tolong mak kat dapur ke suruh tlg picit2 ke..mane yg perlu diaulakan? kite ckp nak solat dlu, mak kata tolong la skejap..ader kje ckit je yg x siap lg..xtau nak explain mcm maner kat mak..pastue, kite nak suruh sdara2 kite...ayah kte, abg2 n adek2 p masjid mcm maner...bkn ke org laki pemimpin org pompuan...susah nk tegur org yg lebih tua dan perlu dihormat..tambahan org laki nie ego ckit kan..huhu~ tp, ssh da zaman skrg ~ila mardhotillah~

mutakalim said...

Kalau iman kuat semua perintah Allah mengikut cara Nabi s.a.w boleh dilaksanakan, bahkan ia menjadi manis. Larangan Allah mudah ditinggalkan.
Tapi kalau iman lemah, macam-macam alasan diberikan sebab tak mau buat, perintah Allah dianggap beban, malas manakala larangan Allah dan dorongan nafsu mudah jadi lakukan. Orang Melayu kata, nak seribu daya tak nak seribu dalih. Sebab itu, kerja pertama yg perlu dilakukan usaha atas iman. Allahualam...

van qif said...

salam,

aler pak arab kat KL ni selamber pakai seluar jeans (siap bersaiz tiga suku jer) gi solat jemaah di masjid...ada ker peraturan larang suar jin masa solat jemaah ..

hendak seribu daya tak hendak sejuta dalih...kalau dah setiap hari miss solat jemaah zohor atas alasan lunch?...Lu pikir sendiri ler beb

Buat penyokong PAS, Tuan Guru Nik Aziz sangat tekankan solat jemaah, beberapa kali aku terbaca kat paper yang beliau nasihat kat ketua mukim supaya tunjukan contoh solat jemaah di masjid, beliau juga marah kat guru agama sekolah rendah di kelantan yang sanggup tinggalkan solat jemaah zohor sebab beri alasan nak jemput anak di sekolah...macam mana nak tunjuk tauladan, kata Tuan Guru...wallahulam..

heal man said...

salam dunia..

alasan nO.4

setiap hari pada bulan ramadhan.. setiap kali masuknya sOlat asar.. mcm mana nak sOlat ?? sbb bini kat dapur sebOk memasak utk berbuka puasa..

Tujuh Kaki Dalam said...

tu la dia aku pelik.

ustaz2 wat jemaah kat rumah.

tak ke pelik?

ke kene tipu dgn ilmu?

ke kene tipu dgn nafsu?

ke kene tipu dgn syaitan dan iblis terkutuk?

kata cinta nabi.

kata ahli sunnah.

tapi suh mai solat jemaah kat masjid.

banyak plak alasan dan karenah.

haih malas kata.

lu pikiaq la sendiri naa.

aku benci sikap manusia jahil yg suka "condemn" sunnah nabi.

sgt-sgt benci.

Anonymous said...

salam,

Aku musykil nih, orang perempuan pun teringin nak rasa 27 kali ganda solat berjamaah. Tapi nak pergi masjid takut fitnah. Mana yang lebih aula ye? Nak berjamaah dengan suami, suami pergi ke masjid. Hmmmm. Aku tanya dengan ikhlas nih. Jangan tembak aku pulak.

-saudara seislam-

kedaijamu said...

sowg isteri akan dapat pahala yg sama dgn suaminya yg bersolat jamaah kat masjid...toksah risau nak ikut2...tp jgn korang pompuan ni tak solat udah ler.. time aku masih blom kenal masjid dulu memang sejuta alasan kalau mak aku soh g masjid....pastu bila nampak orang berdakwah datang kat umah cepat2 aku dok dlm jamban lama2...huhu sebijik macam setan...dgr azan g nyorok kat jamban ....isk..

Abang Ben said...

glamer ah tulisan lu bro... masuk Al-ahkam...

http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=130373

Anonymous said...

yang jadi lagi bermasalah ... yang tak mau solat. Geng mcm ni lagi banyak. Posa depa mau, tang solat "tunggu dulu....ada masa lagi wee.!"
Yang ni nak kena duk dakwah lebih sikit.

Tujuh Kaki Dalam said...

Anonymous said...
salam,

Aku musykil nih, orang perempuan pun teringin nak rasa 27 kali ganda solat berjamaah. Tapi nak pergi masjid takut fitnah. Mana yang lebih aula ye? Nak berjamaah dengan suami, suami pergi ke masjid. Hmmmm. Aku tanya dengan ikhlas nih. Jangan tembak aku pulak.

-saudara seislam-


saya tolong jawabkan ye?

tahukah saudari bahawa Allah lebih suka dan mengganjanrkan pahala lebih bg perempuan2 yg solat di rumah di dalam bilik di tempat tidur?

maaf sebab dunia bnyk sgt dalam hati sy lupa dalil yg mengatakannya.

nanti pak hamka update dalilnye ye?

shadow said...

salam..

Kat kampung saya ada orang hilang akal g solat kat masjid...siap solat 5 waktu dan takbir bersama2 imam lg plak...korang nak tau x apa kesan dia jaga solat 5 waktu dgn mengambil takbir bersama2 imam...mamat tu skrg nie dah kurang dah x siuman dia...x yah pun g hospital org gila...n org2 kmpung siap bg dia buat keje kontrak kecil2an...tu laa berkat jaga solat 5 waktu dan mengambil takbir bersama2 imam...dan yang tentunyer dia terselamat dari sifat org munafik...so...cmner lak org yg x jaga solat 5 waktu dan x bersolat dimasjid dan x bertakbir bersama imam???...giler apa!!!!

p/s: alhamdulillah skrg dah dpt jaga solat 5 waktu...berkat usaha atas iman...

shadow said...

insyallah...istimak kl bln july '09...sama2 azam keluar jln Allah 4 bln..40 hari...sblom/selepas istimak...belajar perbaiki iman dan amal...baru Allah bg paham nak makan dulu ker nak solat dulu...nak solat jemaah dimasjid ker...nak solat jemaah dirumah...

perantau said...

Di hari kiamat ada tiga cahaya yang berlainan :
* Cahaya yang pertama seperti bintang-bintang.
* Cahaya yang kedua seperti cahaya bulan.
* Cahaya yang ketiga seperti cahaya matahari.

Apabila ditanya cahaya apakah ini ? Lalu dijawab :
"Cahaya yang pertama ialah cahaya wajah-wajah manusia yang
ketika di dunia, mereka akan meninggalkan pekerjaan dan terus bersuci dan mengambil air sembahyang apabila terdengar azan.

Yang kedua ialah cahaya wajah mereka yang mengambil air
sembahyang sebelum azan.

Cahaya yang ketiga ialah cahaya mereka seperti matahari.
Mereka di dunia sudah bersiap sedia di dalam masjid sebelum azan lagi."

Hijrah1429 said...

Patut masukkan sekali ganjaran solat berjemaah dan solat awal waktu dalam entry ni, bila yg memabaca dapat tau fadhilat solat, baru dtg ghairah nak buat amal [jemaah & awal waktu]...hehee sekadar cadangan...

hanisumayyah @ ahlia sidek

kamitaken a.k.a Lutfi Lokman said...

terkena batang hidung sendiri nih. .bagus dan setuju utk entri kali ni. err. pak hamka ni orang terengganu ker?

scorps said...

salam.
sy ada copy paste pasal artikel "solat dulu atau makan dulu?" kat laman web al-ahkam.net
dan ada antara panel kat sana bagi komen utk arikel tersebut.

setuju dgn apa yang dibangkitkan oleh mujahid. saya nak sambung sikit tentang perkara kedua yang disebut iaitu tentang hadith makan dulu sebelum solat.

1- Hadith tentang perkara ini diriwayatkan oleh imam2 hadith terkemuka dan bukan hanya Imam Muslim. malah ia diriwayatkan juga oleh Ahmad, al-Bukhari, Muslim, al-Tirmidzi, Ibn Majah, al-Nasaaei dan lain-lain ulama hadith.

2-Hadith itu bermaksud bahawa 'sekiranya dihidangkan makanan dan dalam masa yang sama masuk waktu solat malah telah diiqamahkan solat, maka makanlah terlebih dahulu sebelum pergi menunaikan solat'.

3- Cara kita memahami hadith ini perlu diteliti agar kita tidak salah dalam menggunakannya. Jelas kelihatan dalam hadith-hadith yang disebutkan bahawa suruhan itu bukanlah satu suruhan wajib sebagaimana difahami oleh para ulama zaman berzaman. Ia adalah satu suruhan berbentuk galakan. Tapi kenapa?

4- Imam al-Tirmidzi dan sebahagian ulama berpendapat bahawa ia adalah kerana Rasulullah SAW menginginkan seseorang itu solat dalam keadaan hatinya tidak terganggu kerana memikirkan tentang makanan yg telah dihidangkan. Ini disebutkan semasa beliau menghuraikan hadith ini dalam bukunya al-Jami' atau Sunan.

5- Ibn Hajar al-Asqalani dalam Fathul Bari menyebutkan bahawa terdapat pendapat daripada para ulama mazhab Syafie bahawa suruhan itu adalah khusus kepada orang2 yang memang dalam keadaan lapar. Ditambah pula jika dikhuatiri makanan itu akan rosak sperti menurut pendapat yang dibawa oleh al-Tirmidzi dan al-Ghazali.

6- Manakala Imam Ahmad (mazhab Hanbali) pula mengatakan tidak perlu disyaratkan sedemikian. Ini bermakna suruhan itu kekal sebagai galakan walaupun seseorang itu tidak dalam keadaan lapar. Ini selaras dengan perbuatan dan amalan ramai dari kalangan sahabat Nabi dan sebahagian ulama salaf.

7- Imam Malik pula meletakkan syarat bahawa makanan itu hendaklah makanan yang sedikit dan ringan sahaja. Ini bermakna Imam Malik cenderung kepada menunaikan solat lebih baik jika makanan itu banyak dan memerlukan masa yang lama pula untuk makan.

Semoga dengan sedikit perkongsian maklumat ini, kita boleh faham kenapa sesuatu hadith dituturkan dan bagaimana meletakkan hadith itu pada tempatnya.

dan yang paling penting, apa yang dibuat selepas makan tu? solatlah! itu yang paling penting. jangan makan sampai tak solat dah la.


wallahu a'lam

dan banyak lagi
sesapa yg nk tgk komen itu boleh ke link ni..
http://al-ahkam.net/home/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=130373&mode=thread&order=0&thold=0

scorps said...

Setuju dengan ustaz alitantawi dengan mujahid

cuma sedikit pencerahan:

1.Alasan yang digunakan oleh penulis artilel agak kurang ilmiah dan penulisan yang kurang sopan dengan penggunaan perkataan-perkataan yang kurang berakhlak.Saya syorkan penulis artikel membaca buku karangan saudara Hafiz Firdaus Abdullah yang bertajuk " Berdakwah Melalui Penulisan Efektif" terbitan Jahabersa.InsyaAllah buku ni boleh membantu.

2.Khilaf ulama kita yang berlaku dalam masalah solat jamaah ni memang ada hikmah dan rahmahnya.Kerana apa?:

a) Tak semua orang sempat mendirikannya secara berjamaah kerana komitmen-komitmen yang berbeza-beza mengikut keadaan dan situasi masing-masing.(khususnya di Malaysia)

b) Tak semua juga orang Islam yang duduk berdekatan dengan masjid atau surau.(Khususnya yang tinggal di tempat yang majoritinya non-muslim)Bayangkan rumah mereka yang 7 atau 8 kilometer dari masjid atau surau? bukankah kalau penulis sendiri yang menghadapi masalah yang sama akan berasa keberatan untuk berulang-alik dari rumah 5 kali sehari sejauh itu?.

c) Pendapat ulama yang menyatakan bahawa ianya wajib kifayah bertepatan dengan sifat Islam yang mudah dan fleksibel diamalkan.

d)Pendapat ulama yang menyatakan wajib aini pula bersesuaian dengan mereka yang tidak mempunyai masyaqqah(kesulitan)seperti jarak yang jauh, masalah pengangkutan dan keuzuran-keuzuran lain yang dibenarkan oleh syarak.

3. Cubalah menulis dengan lebih ilmiah dan kurangkan sedikit menulis mengikut emosi kerana hasil tulisan seseorang melambangkan peribadi seseorang.

Wallahu`alam.

scorps said...

lagi pandangan dr panel al-ahkam.net iaitu
alitantawi

pandangan saya kalau sekiranya nak diterima...

-ajaklah kepada solat berjemaah dengan cara yg lebih baik. ulama sepanjang zaman menulis tentang solat berjemaah tapi bukanlah dengan cara yang kurang senang dibaca. dengan dalil, hujah dan perbincangan sopan.

-solat berjemaah amat digalakkan menurut sebahagian ulama dan wajib kifayah pada sebahagian yg lain. manakala sebahagian lagi wajib ain. khilaf sebegini perlu diakui kerana ia sudah berlaku sekian lama. kawan-kawan yg boleh baca Fathul Bari, rujuklah Fathul Bari tentang perkara solat jemaah ni, sama ada Fathul Bari karya Ibn Rejab atau Fathul Bari karya Ibn Hajar.

-sesiapa yang berpegang dengan pandangan tertentu, buatlah sebaiknya selaras dengan pegangan itu (selepas mengkaji dan menyelidik). contohnya jika berpegang dengan pandangan solat berjemaah di masjid adalah sunat muakkad atau fardhu kifayah, maka dirinya seharusnya berusaha melakukannya bila mampu. manakala yang berpegang bahawa ia adalah fardhu ain, maka dia sudah pasti perlu beramal sedaya upaya dengan pegangannya itu.

namun untuk mengkritik orang lain hanya kerana kita berpegang dengan satu pandangan yang tidak sama dengan mereka...itu pun boleh dengan syarat tidak mengutuk tanpa ilmu dan tidak melampau sampai menghina saudara seagama.

Amin007 said...

scorps, setiap orang ada gaya tersendiri dalam nak sampaikan mesej

kalau hamka ni ustaz macam Ust Zaharuddin atau Dr Asri, maka terpaksalah hamka tulis secara ilmiah, bahasa pun kena jaga.

namun hamka hanya insan biasa. tulis aje laa apa yang terlintas dihati atau diotak disamping rujuk buku fadilat amal atau buku-buku lain.

ada kalanya guna bahasa pasar ni orang cepat faham dari guna bahasa buku sebab orang malaysia suka pergi pasar,pasaraya, atau sebagainya dari pergi kedai buku.

tapi macam mana pun tak elok lengah-lengahkan solat margrib walaupun ada makanan. tak kan ler tak boleh sambung makanan lepas solat. biasanya itulah yang aku amal selama ni. ok aje.

kalau nak ikutkan orang melayu akan habiskan masa selama 30 minit untuk habiskan makanan. rasanya laa apa jadi pada solat margrib ko orang kalau ko orang makan 30 minit???

jawap jangan tak jawap

scorps said...

hurm,
entah..
aku pon jahil gaks
uuhhuhuhuhu

Anonymous said...

kalo nak komen pasal bahasa pasar aku cdangkan pengkomen tu bukak you tube ..taip USTAZ AZHAR IDRUS..ku sdg tgk ni....

betapa pasarnye bahasa ustaz terengganu ni...yg penting ilmunyg hendak disampaikan beliau..dgrlah..byk manfaat...

RON

zufi said...

pompuan ada suami, tingin nk solat masjid...tanya cik abg dulu ler. pompuan single nk pi masjid...tutup aurat & tolong pakai stokin. kita ingat pi masjid dpt pahala tp setiap jemaah lelaki yg memandang aurat kita, kita pun dpt dosa. kalo pompuan ada suami, tayang aurat kat lelaki bukan muhrim...cik abg sayang pun dpt dosa ye dak. ni br romantik, u jump i jump...to hell ;)

mmg ramai yg kata solat di rumah lebih afdal...bg muslimah yg faham agama takde masalah nk turut tu. tp bg pompuan single yg tak brapa muslimah ni...yg jiwa tertekan blk umah tgk muka kucing jer(woha!) & buang masa shopping year end sales...baik la menyibukkan diri dgn aktiviti2 agama, kelas2 pengajian islam di masjid tu.

anyway, perasan dak...ms bulan puasa, masjid2 normally bg muslimah yg pakai seluar, masuk masjid. ms tu masjid ramai dgn org pompuan sbb takde sekatan. tp selain bulan puasa, kalau muslimah pakai seluar nak msk masjid, nanti kena pakai jubah ie. masjid negara, jln duta & putrajaya. sy rs as long seluar tu besar, tak ketat, baju pun labuh & berlengan panjang...menepati kriteria tutup aurat, tak perlu la pakai jubah masjid tu...umum tau, yg pakai jubah biasanya tourist yg pakai sleeveless n shorts/ tak tutup aurat. jd kalo muslimah korporat/moden yg jenis pakai seluar ttba kena pakai jubah tu, mesti ada rasa aib sikit...mungkin tak pi dah la masjid. kdg2 protokol masjid kat malaysia ni leceh dan menjauhkan org ramai drp masjid.

org badwi yg berak dlm masjid pun nabi saw tak halau..woha!

Kiah said...

dulu masa musafir kat kuantan, tunggu waktu berbuka nak makan di restoran ikan bakar ana. ingat boleh solat jamak takhir di masjid berdekatan, rupanya berkunci. jumpa lak nenek jual ketupat daun palas (sempat lagi dia menjual kat aku...aku bukan makan pun, beli sebab tolong orang kita jer. tabik nenek businesswoman), katanya memang berkunci, dekat nk solat karang baru bukak, solat kat luar jer di kaki lima. masjid cun tepi laut. masa tu petang jadi kuat la anginnya...solat dgn telekung melayang2, memang tak kusyuk asik kojer tangkap telekung. masa berbuka tengok2 restoran pun ada surau. kalau tau begitu la keadaannya baik solat di surau restoran ikan bakar ana ajer. surau kecik tp sekurang-kurangnya angin kipas ok lagi drp angin laut cina selatan. marilah kita ke restoran ana...lalala

makcik huda said...

encik hamka dah ramai orang komen neh..tak muncul2 lg pon encik hamka utk berucap sepatah 2 kata kat sini.

copy/paste
Buat penyokong PAS, Tuan Guru Nik Aziz sangat tekankan solat jemaah, beberapa kali aku terbaca kat paper yang beliau nasihat kat ketua mukim supaya tunjukan contoh solat jemaah di masjid, beliau juga marah kat guru agama sekolah rendah di kelantan yang sanggup tinggalkan solat jemaah zohor sebab beri alasan nak jemput anak di sekolah...macam mana nak tunjuk tauladan, kata Tuan Guru...wallahulam ..-->>bagus lah tu nasihat tuan guru tu..tapi kenapa utuk penyokong pas je.. aku ni penyokong parti ABC tau tak.. (saje cari gaduh..

cam ner lah nak cari suami macam encik hamka yg membebel pasal agama ..(lari tajuk..lalalala)

Seifu said...

mereka malas solat berjemaah di masjid kerana mereka berpegang kepada aqeedah ahlus sunat wal jumaat...

org yg berpegang kpd aqeedah ahlus sunnah wal jamaah wajib solat kat masjid secara berjemaah untuk setiap solat fardhu

manakala org yg berpegang kpd aqeedah ahlus SUNAT wal JUMAAT pula hanya solat kat masjid secara berjemaah untuk solat SUNAT hari raya dan solat JUMAAT sahaja...

sekian terima kasih

مرضيا تي محمد جا ميلي ~ said...

salam
haha..
yang lawaknye part last skali..
^^

heal man said...

apa la kOrang nih,.. memandai jer cOpy n paste hasil tulisan en. hamka nih.. pastu ikut sedap tekak kOrang je gi pOst kat al-hakam.. kOrang ni pOn aku rase mcm faham dunia dari faham akhirat la... hOrmat la sket hasil kerja Org..

Bukan Ustaz.
Blog ini di tulis oleh seorang yang bukan ustaz, ulamak, mufti, kiai, atau ahli fatwa kebangsaan, Oleh sebab itu, sila rujuk kepada ustaz dan ulamak serta kitab. Maafkan penulis jika kurang hikmah dalam penulisan di sepanjang blog ini, dan terima kasih kerana berlapang dada membaca secebis ilmu dan maklumat tentang dunia islam dari kaca mata seorang hamba yang hina ini.

yang ni xper la.. walOpun aku cOpy n paste tapi pada tempat yg same gak.. bukan men ikut sedap tekak aku je..

Hamka said...

orang ganu

rumah aku kat ganu naik setakat buku lali, Alhamdulillah, kereta kena parking jauh sikit jer, semua masih terkawal..

--------------
Kafur

Dengar cerita syah Alah tiada panggung wayang, betul ke?

-----------
Mohd

!

--------------
limaumaniss

masa kecik ayah mampu ajak anak pergi masjid, bila besar tak mampu pulak?, ayahkan ada ‘kuasa’?, tapi tak mampu.., namun masih gila kuasa nak pegang jawatan tertinggi di Malaysia, nak ubah rakyat, anak sendiripun tak ‘mampu’, fikir-fikirkanlah..

--------------
PENDEKAR

He he, aku tulis bab ni dalam entry “siapa tua kutuk”

-------------
qwerty

was-was itu datangnya dari syaitan, dan bila bulan puasa masih was-was, percayalah, syaitan telah mengusai dirimu, dan akhirnya kau guna alasan itu untuk tak ke masjid?..

ps: jumpa ustaz, bincang bab ni, sebab benda ni boleh setel ikut aspek was-was masing masing, bab kencing sikit –sikit atau tak lawas, sunnah Nabi lepas kencing renjis dengan air sekitar kemaluan, kalau boleh biar lembab sikit, dan bila kena kain, biar basah, nanti jika lepas solat kau nampak titik air, sebelum kau rasa itu kencing maka kau terus “qasak” kan itu adalah air renjesan tadi.., begitu lebih kurang..

lain kali jika aku ada hujjah dan ilmu yang cukup bab ni, aku akan tulis, insyAllah..

--------------
kahfi8

"Solatlah belakang imam sebelum kamu disolatkan di hadapan imam.. "

-----------------------
Maryam Abu Ahmad

Yup!

--------------
mutakalim

benar!

-----------
van qif

sokong!

--------------
heal man

ada orang puasa sunnat isnin khamis, tapi kerana itu tinggal solat jemaah maghrib sebab sibuk bukak puasa, sebenarnya takbir pertama bersama imam lebih besar pahala dari puasa sunnat.., dan tinggal takbir pertama adalah lebih besar ruginya dari tinggal puasa sunnat..

moral, teruskan puasa sunnat, tapi bawak bekal ringan, masuk azan makan kat masjid, dan solat jemaah, lepas tu boleh balik dan menketedarah, tak kisahpun sebab lepas isyak dah takde tarawikh..

-----------------
Tujuh Kaki Dalam

Nak ‘kata’ pun tak kena, tapi bila ‘kata’ kena terus!

--------------
saudara seislam-

Baca bab “bagaimana nak poligami?”

Aku dah tulis bab orang perempuan kat situ..

-----------------
kedaijamu

he he

---------------------
Abang Ben

Aku harap lepas jadi mayat lebih glamer, err, glamer dengan berita baik..

--------------
shadow

ntah! giler apa!!!!

(aku akan hadir istimak tu, insyAllah)

---------------
perantau

dah cerita bab cahaya, bab telur ayam, tapi mereka masih begitu.., nampaknya nak kena bagi elaun baru datang kot.., orang islam dah kena penyakit wahan..

----------------
hanisumayyah @ ahlia sidek

Aku akan letak link jap lagi..

----------------
kamitaken a.k.a Lutfi Lokman

yup! Mertua bini aku memang orang ganung..

----------------
Scorps

Aku memang takde ilmu, banyak yang jahil, aku ibarat budak tadika dalam cerita di atas, yang tak salahpun tegur bapak dia yang susah susah ambik dia kat sekolah waktu hujan tapi tak pergi masjid sebab alasan hujan..

Bapak, maafkan aku, kerana tegur bapak dalam keadaan tiada ilmu..

---------------
Amin007

Zaman Nabi, qamat di lengahkan supaya semua orang islam boleh selesaikan keperluan dan yang dah selesai bolah tambah amalan sunnat, tanpa tinggal solat jemaah, iktikaf, quran dan zikir.., tapi zaman sekarang, terutanya subuh, lepas azan, 5minit terus solat, aku nak mandi wajibpun tak kyusuk!!

---------------------
RON

Pernah jugak dengar ustaz tu berceramah, dan ada jugak modal aku nak tulis blog bila dengar ceramah dia..he he

---------------
zufi

tau takpe!

---------------
Kiah

Restoran ana ikan bakar masak petai ke?, aku dan keluarga makan kat tinggat atas guna meja jepun, sambil nikmati udara laut, pergi waktu gaji belum masuk, kurang sikit orang he he

----------------
makcik huda

kalau rindu katakan rindu.., chewah..
penyokong ABC, Pak lah masa mula-mula jadi PM, suruh semua menteri besar jadi imam solat di masjid.., tapi lepas tu pak lah sibuk, mungkin tak sempat nak up date..

-------------
Seifu

wo ha !

--------------------------
مرضيا تي محمد جا ميلي ~
..
: )

kedaijamu said...

aku tiap2 hari balik kerja sampai umah pukul 6 ptg...
ni bini tengah mengandung x larat masak... aku yg masak.. hehe
kawan...aku cuma nak kongsi satu perkara je... aku sempat masak sempat makan sempat g masjid solat maghrib ...kdg2 aku sempat azan(bilal x datang)...sbnarnya x ada alasan nak tinggalkan solat berjamaah kalau x ada uzur syarie..
tapi ada sesapa boleh jelaskan x kat aku uzur syarie tu hapa?(aku x phm lagi bab ugama)

Kiah said...

hah yelah tu, restoran ana ikan bakar masak petai! kebas kaki aku dok bersimpuh lama-lama makan kat tingkat atas. apa kan daya terpaksa control ayu sebab ada rombongan sekolah asrama penuh makan sama. cikgu2 sekolah tu hensem2 belaka hehehe. tp ok gak la restoran dia, boleh tahan sedap. kalau turun kuantan nak pergi lagi. err..suruh org kampung sana buat 'open masjid' la ye.

aku jawab on behalf of Kafur - shah alam memang tak de panggung wayang, tapi tak silap...still ada karaoke & bowling alley. kalau kemaruk nak tengok wayang, tgv bukit raja/sunway pyramid & gsc subang usj bukan jauh sangat pon :)

Anonymous said...

salam..

malu-malu sebahagian dari mahu..
banyak kesan nya bila tulisan hamka glamer kat al-ahkam.net

pada yang malasssss nak jaga solat jemaah tue, mulalah berkias-kiasan bahawa tutur kata tak sesuai lah..
tak berhikmahlah..
tak setuju sebab masyarakat mesia belum sedialah..

alah-- alah-- alahaiii...
ingat lah sikit..
pengorbanan ustaz-ustaz adalah sgt2 berada di tahap istemewa dan hampir kepada Allah swt..
'pewaris nabi'...

bayangkan al-ustaz-ustaz adalah penerima halal zakat..
yang tujuan zakat adalah membersihkan harta zahir dan batin
bila mana benda tak bersih diberikan sebagai zakat, maka harta jadi bersih, yang terima benda tak bersih ialah al-ustaz al-ustaz...
bagi dorang yang memang kenal benar pada agama, akan rasa terpukul pada ke'halal'an dari pada Allah swt di atas pusingan amalan agama dari segi masalah zakat..

maka jika hal solat pula mereka tak terasa terpukul dengan perbuatan Nabi Muhammad SAW yang hanya pada akhir nafas baginda tak sempat menjadi iman dek uzur, dan Abu Bakar rhu, menjadi imam..

(Abu Bakar rhu terpilih menjadi khalifah kerana salah satu sebab ialah pernah menjadi imam kepada Nabi SAW)

nah! pukul lah diri sendiri dengan lagu.. 'caci makilah diriku..'

orang melayu telah banyak melankoliknya...
ambo lebih suka kalau orang-orang yang tak setuju tue baling batu kat Hamka.. biar berdarah-darah..
biar real skit .. nak tengok Hamka nangis... huhuhu.. ada berahi buatlah..!

.. yang tinggal hanya doa,
.. yang tinggal hanya nota..
.. yang tinggal biarlah biarlah agama Allah swt dan Sunnah Nabi SAW untuk seluruh ummat..

Hamka, la nie jemaah haji dah nak masuk mekah dah..
bila nak kuar entry Haji, pengorbanan agama yang paling tinggi dan kaitan bagi org keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bulan...
hari wukuf cuma tinggal beberapa hari lagi nie..

-ibn sabil

Anonymous said...

salam..
ada berahi buatlah..!

ada berani buatlah..!
mencukupkan comment ke-40

wukuf InsyaAllah ahad? 7 November 2008

http://www.scribd.com/doc/2195219/Ringkasan-Haji

-ibn sabil

shadow said...

Salam...

ada sahabat nabi saw yg bgtau 'adalah wajar dituangkan timah yang mendidih ke dalam telinga orang yang mendengar azan tetapi tidak memunaikannya dimasjid' dan Nabi saw juga ada bersabda yang lebih kurang mahfumnya'Inginku suruh budak2 mengumpulkan kayu api dan pergi kerumah mereka2 yang menunaikan solat diruman masing2 walaupun sudah mendengar azan dimasjid'...tolong betulkan saya kalau tersilap...

so kalau dah macam tu punyer amaran pun org masih tak faham2 jugak...lebih baik jadi pekak..buta..cacat..sekurang2nyer dia ada alasan didepan allah nnti yang dia tak tau apa2 pasal agama sbb dah pekak..buta..cacat..

so alasan nak g masjid jauh tu...bukan alasan lg dah zaman ni...semua kemudahan dah ada...

ada hadis yg memberitahu kalau seseorg petani azan diladang kemudian solat berjemaah diladang...ganjaranya adalah 50 kali ganda lebih baik daripada seseorg yang menunaikan solat dimasjid...lg pun masa zaman nabi saw...bila nabi saw dan sahabat2 ra. pergi berperang...mereka masih lg menunaikan solat berjemaah tepat pada waktunyer...walaupun didalam perjalanan mereka tidak ada masjid atau surau...so xkan laa setiap kali nabi saw dan sahabat2 pergi berperang terpaksa membina masjid dulu baru boleh bersolat jemaah...atau ade ker masjid yg jenis portable yg boleh lipat2 masuk poket...kalau nak solat dimasjid keluarkan dari poket...

so moral nyer...x ada alasan nak mendirikan solat berjemaah...walaupun masjid jauh...nak seribu daya..x nak seribu alasan...tempat keje jauh berbatu2 x pernah pun bg alasan jauh..jem..hujan lebat..x ada kenderaan..pandai pulak pegi keje gak...atau tempat kita tinggal tu majoritinyer org belum islam...x kan lah kat situ x ada lngsung org islam yg lain yg boleh kita ajak bersama2 melaungkan azan dan mendirikan solat berjemaah x kira lah kat padang ker..kat compound depan umah ker...sebagai satu syiar islam dan dakwah...tapi mana ader kat mesia nih yg kwsan perumahan x ader masjid atau surau yang berdekatan atau berjauhan yg kita boleh tumpang solat berjemaah...kan...kan...kan...

mati nak masuk syurga...tapi bila beramal banyak alasan dan dalil!!! semua alasan dan dalil plak lebih cenderung kepada dunia yng mana nabi saw anggap sebagai bangkai keldai...yang manusia dok rebut2!!!

so lu pikir laaa sendiri...

p/s: saya pun banyak alasan gak...cuma nak mengingatkan diri sendiri jer..jangan tersinggung lak...taufik dan hidayah ditangan Allah bg mereka yg mahu kepadanyer sahaja...

wallahualam...

marinahunny said...

salam en keretamayata,

dlu masa blum ada blog hari2 sayabaca blog ni, tp bila dh ada blog terus terlupa ttg blog nih, n skrg dh teringt kembali nk ambik masa utk baca smua yg saya miss..

org ganu keja ganu :-P

Qica@Noli said...

salam~~
sy biasanya solat jemaah ngn ayah dan femeli kat umah..tp surau kt kampung selang 5 6 rumah je,agak2nye sy kne suh ayah sy solat kat surau x?dan kami mak n adik badik lain solat sm2 kami je..gitu?

surau ngn masjid ape beza yer?dua2 rumah Allah..tmpat ibadah..selain kecik dn besar..emm..

mncari kepastian..salam~~

Tujuh Kaki Dalam said...

jangan ada yang "kepanasan" harap-harapnya.

ingat!

ini kan Muzakarah atau Muqalabah dan bukanlah untuk jadi mudah-balah!

he he!

:D

zuhairirani said...

Maknanya seringan2 hukum bagi sembahyang berjemaah ialah sunat muakkadah..JIka tidak dibuat, maka tercela perbuatannya itu di sisi syara walaupun tidak berdosa..

Pada pandangan saya la, pandangan terakhir ustaz tu tak sesuai, sepatutnya kita mengkedepankan hadith2 celaan meninggalkan jemaah, sesuai dengan kedudukan solat jemaah dalam islam yg sekurang2nya meletakkan sunat muakkadah untuk sembahyang jemaah.Bahkan terdapat pandangan daripada mazhab Hanafi, bahawa jikalau seseorang mendengar azan tetapi tidak ke mesjid, maka solahnya tidak diterima (tidak mendapat pahala) meskipun kewajipan itu gugur jika ditunaikan di rumah (Fadhilat Solah - Maulana Zakariyya)

Yg kedua, komitment keperluan duniawi. Jika yg dimaksudkan itu halaqah-halaqah ulama, atau kesibukan yg sukar seperti misi menyelamat (doktor bedah, askar dsb) saya bersetuju itu boleh menjadi satu uzur yg kuat tapi jika seorang itu hanya pekerjaan rutin, saya berpendapat tidaklah wajar meninggalkan sembahyang jemaah hanya kerana ingin makan (kecuali jika benar2 lapar), atau komitment kerja yg boleh ditangguhkan sekejap.

Alangkah eloknya kalau kita dapat sama2 mengenang akan ayat al Quran mafhumnya " Laki-laki yg perniagaan dan jual beli tidak melalaikannya daripada mengingati Allah"..secara ringkas, Ibnu Abbas ra, Ibnu Umar ra dan Ibnu Mas'ud ra berpendapat bahawa ayat ini merujuk kepada peniaga-peniaga yg bersegera ke mesjid apabila mendengar azan solat berkumandang di mesjid (Hikayatus Sahabah - Maulana Zakariyya). Wallahu'alam.

Anonymous said...

salam....

sebenarnya org2 yg solat dimasjid adalah yang mereka telah dipilih oleh allah...

jd byk2 r berdoa pd allah smg kt turut sama dipilih olehnya, untuk menjadi ahlinya....

sebenarnya,bila kt berkehendak,maka allah akn bg jalan....

tp bila kt dah berpaling dan bagi alasan serta dalil2 untk menyelamatkn diri,maka bagaimanakah agaknya hidayah allah akan datang pd kt?

sbb,allah dah bagitahu,
ana 'inda zonna 'abdi bi =
aku adalah seperti sangkaan hambaku terhadapku..

PIANED said...

Fatwamorgana....hehe....istilah yang aku bagi kat org2 gni...panas yang membahang di sangka air....

PIANED said...

Rasulullah SAW bersabda:
“wanita adalah aurat, apabila ia keluar(dari rumahnya) maka syaitan mengeremuninya. Dan sedekat-dekat seorang wanita kepada tuhannya adalah ketika berada di rumahnya.”(HR ibnu Khuzaimah dan ibnu Hibban – at Targhib)

Diriwayatkan bahwa Ummu Humaid, isteri Abu Humaid as Sa’idi r.a pernah datang kepada Rasulullah dan berkata,”wahai Rasulullah, sesungguhnya saya suka (berjamaah di masjid) bersamamu.”


Beliau SAW menjawab,”sesungguhnya aku telah mengetahui bahwa engkau suka solat(berjamaah) bersamaku, tetapi solatmu di kamar tidurmu lebih baik daripada solatmu di ruang lain(dalam rumah)mu; solatmu di dalam sebuah ruangan tertentu dalam rumahmu lebih baik daripada solatmu di(ruang tengah) rumahmu; solatmu di ruang tengah rumahmu lebih baik daripada solatmu di masjid kaummu; solatmu di masjid kaummu lebih baik daripada solatmu di masjidku.”

Abu Humaid berkata,”setelah mendengar hal itu, isteriku meminta padaku agar dibuatkan masjid(tempat solat). Lalu dibuatkanlah untuknya masjid(tempat khusus) untuk solat di sebuah sudut yang gelap dalam rumahnya, maka Ummu Humaid pun selalu melakukan solat di tempat itu hingga meninggal dunia.”(HR Ahmad,ibnu Khuzaimah, dan ibnu Hibban dalam kitab sahihnya – at Targhib)

Berdasarkan hadith ini,ibnu Khuzaimah telah menulis satu bab dalam kitab sahihnya, yakni: Bab keutamaan solat seorang wanita di dalam kamarnya daripada solatnya di ruang tengah rumahnya, danasolatnya di masjid kaumnya lebih utama daripada solatnya di masjid Nabi SAW walaupun solat di masjid Nabi SAW. Sebanding dengan seribu kali solat di masjid-masjid lain. Adapun sabda Nabi SAW yang menyatakan bahwa satu kali solatdi masjid ini lebih utama daripada seribu kali solat di masjid-masjid lain, maksudnya adalah solat bagi laki-laki, bukannya solatnya wanita.Demikian komentar Ibnu Khuzaimah.

Hamka said...

kedaijamu said...

uzur syarie adalah: bila kau diugut nak kena bunuh, sakit yang menyusahkan orang dan darurat (perintah berkurung) , itu yang aku faham.., masa tu kau boleh solat kat rumah..

Wallahulam

----------
Kiah

Satu petang, aku gi kedai tu tapi tutup, akupun solat asar berjemaah kat masjid tepi pantai tu, 3 orang campur aku..

Tapi kedai tu tutup lagi..

Aku pun main kejar kejar dengan anak aku tepi pantai, lukis kat pasir pantai sampai jam 6 petang tapi kedai tu tak bukak lagi, aku balik ikut jalan pekan, kena patah balik sebab banjir, akupun singgah beli keropok dan makan keropok dalm kereta

Sekian, kisah aku takde rezekia ikan bakar ulam petai..

:)

---------
-ibn sabil

Kesian aku, kena baling batu, tapi kesian lagi kat mak si pecan sebab kena makan dengan batu belah batu bertangkup..

---------
shadow

yup!

Setuju!

Undilah aku!

----------
marinahunny

org ganu keja pahang.., kahwin orang pahang, anak ada yang lahir ganu dan ada yang lahir pahang..

----------
Qica@Noli

Kalau semua ayah macam ayah kau, tutuplah masjid dan suray..

Pandai-pandailah, : )

-----------------
Tujuh Kaki Dalam

Balah lepah tu baik mula,..

-----------------
zuhairirani

setuju!

----------
PIANED

Fatwamorgana....hehe....

I LOVE YOU said...

AV,無碼,a片免費看,自拍貼圖,伊莉,微風論壇,成人聊天室,成人電影,成人文學,成人貼圖區,成人網站,一葉情貼圖片區,色情漫畫,言情小說,情色論壇,臺灣情色網,色情影片,色情,成人影城,080視訊聊天室,a片,A漫,h漫,麗的色遊戲,同志色教館,AV女優,SEX,咆哮小老鼠,85cc免費影片,正妹牆,ut聊天室,豆豆聊天室,聊天室,情色小說,aio,成人,微風成人,做愛,成人貼圖,18成人,嘟嘟成人網,aio交友愛情館,情色文學,色情小說,色情網站,情色,A片下載,嘟嘟情人色網,成人影片,成人圖片,成人文章,成人小說,成人漫畫,視訊聊天室,性愛,聊天室,情色,a片,AV女優

Anonymous said...

wahai saudara hamka . bagi pendapat saya , lebih baik ada menunaikan solat daripada tidak ada langsung kan. sebab tu lah ada gap di antara solat2 5 waktu di dalam sehari .


kalo sekadar solat kat masjid untuk riak baik lagi jemaah@ solat sorang2 kat dalam bilik yang sempit .lagi khusyuk kan.

memang aku setuju solat itu penting tepat2 pada waktunya . sebab dalam al-quran pun ada surah mengatakan "telah ditetapkan waktu solat kepada orang2 beriman" .

ko ingat manusia sentiasa dapat jemaah on time ka ? aku rasa ko pun tym kecik2 dulu xda lah setiap hari solat betul2 tepat pada waktu nya kan . lebih2 lagi lah ko dah besar panjang, kalau di bagi perempuan konfem dah beranak dah(walaupun ko dah ada anak. dengan kerjaya ko lagi ( kecuali pekerja masjid dan pengawal keselamatan masjid konfem la dapt solat on time).haha


lagi satu aku nak komen dekat2 ahli2 masjid yang alim dan ulama. selepas azan berkumandang kebiasaan nya makmum akan solat sunat dahulu kan .
tapi yang selalu terjadi ialah imam terpaksa menunggu terlalu lama kononnya nak tunggu jemaah ramai datang dulu barulah solat jemaah .macam mana pula perasaan orang yang datang awal ? x ke sakit hati n menyampah di buatnya . ko cakap solat mesti on time . tapi yang aku selalu tengok terutamanya solat subuh(sebab orang mengantok2 pegi masjid) terpaksa tunggu la hampir 15 ke 20 minit dari waktu yang asal. automatik berdosa kan(di petik daripada artikel saudara hamka "jangan lengah2 solat kerana berdosa juga" korang check sendiri la sebab kalo aku direct hentam si hamka ni pun takut aku pula kena tuduh memfutnah die pulak). haha sekali lagi

aku tau perkara ni sebab aku pun kadang2 solat kat masjid jugak . tapi aku malas sebab perkara yang macam ni la . buat aku sakit hati .kalo diikutkan solat x sampai pun 15 minit kalo berjemaah . tapi kalo nak bertunggu lagi lepas azan baru nak jemaah tu la yang buat aku menyampah sangat2. niat ikhlas nak solat pun dah berkurang .

apa lah salahnya imam tersebut mempercepatkan solat jemaah . daripada dok tunggu2 kan x elok.
aku pun kadang2 nak cepat jugak sebab waktu petang kan waktu untuk bersenam jadi tolong lah faham2 perasaan orang juga kan. bersenam awal dapat balik awal untuk ready awal untuk maghrib kan kan kan ...


aku sayang agama Islam . tapi x semestinya aku solat sorang2 kat umah , aku x dapt pahala(walaupun xla sebesar ganjaran berjemaah) . asalkan aku dah menjalankan tanggungjawab sebagai orang islam pun kira ok jugak kan. lagi khusyuk kan . sebab aku pun selalu jugak solat kat masjid tapi perasaan riak tu macam ada timbul2 skit oleh bisikan syaitan .. PENDAPAT AKU LA .. jangan marah . kalo nak tembak boleh,, aku xmarah , sebab aku boleh tembak balik . muahaha

Anonymous said...

wahai saudara hamka . bagi pendapat saya , lebih baik ada menunaikan solat daripada tidak ada langsung kan. sebab tu lah ada gap di antara solat2 5 waktu di dalam sehari .


kalo sekadar solat kat masjid untuk riak baik lagi jemaah@ solat sorang2 kat dalam bilik yang sempit .lagi khusyuk kan.

memang aku setuju solat itu penting tepat2 pada waktunya . sebab dalam al-quran pun ada surah mengatakan "telah ditetapkan waktu solat kepada orang2 beriman" .

ko ingat manusia sentiasa dapat jemaah on time ka ? aku rasa ko pun tym kecik2 dulu xda lah setiap hari solat betul2 tepat pada waktu nya kan . lebih2 lagi lah ko dah besar panjang, kalau di bagi perempuan konfem dah beranak dah(walaupun ko dah ada anak. dengan kerjaya ko lagi ( kecuali pekerja masjid dan pengawal keselamatan masjid konfem la dapt solat on time).haha


lagi satu aku nak komen dekat2 ahli2 masjid yang alim dan ulama. selepas azan berkumandang kebiasaan nya makmum akan solat sunat dahulu kan .
tapi yang selalu terjadi ialah imam terpaksa menunggu terlalu lama kononnya nak tunggu jemaah ramai datang dulu barulah solat jemaah .macam mana pula perasaan orang yang datang awal ? x ke sakit hati n menyampah di buatnya . ko cakap solat mesti on time . tapi yang aku selalu tengok terutamanya solat subuh(sebab orang mengantok2 pegi masjid) terpaksa tunggu la hampir 15 ke 20 minit dari waktu yang asal. automatik berdosa kan(di petik daripada artikel saudara hamka "jangan lengah2 solat kerana berdosa juga" korang check sendiri la sebab kalo aku direct hentam si hamka ni pun takut aku pula kena tuduh memfutnah die pulak). haha sekali lagi

aku tau perkara ni sebab aku pun kadang2 solat kat masjid jugak . tapi aku malas sebab perkara yang macam ni la . buat aku sakit hati .kalo diikutkan solat x sampai pun 15 minit kalo berjemaah . tapi kalo nak bertunggu lagi lepas azan baru nak jemaah tu la yang buat aku menyampah sangat2. niat ikhlas nak solat pun dah berkurang .

apa lah salahnya imam tersebut mempercepatkan solat jemaah . daripada dok tunggu2 kan x elok.
aku pun kadang2 nak cepat jugak sebab waktu petang kan waktu untuk bersenam jadi tolong lah faham2 perasaan orang juga kan. bersenam awal dapat balik awal untuk ready awal untuk maghrib kan kan kan ...


aku sayang agama Islam . tapi x semestinya aku solat sorang2 kat umah , aku x dapt pahala(walaupun xla sebesar ganjaran berjemaah) . asalkan aku dah menjalankan tanggungjawab sebagai orang islam pun kira ok jugak kan. lagi khusyuk kan . sebab aku pun selalu jugak solat kat masjid tapi perasaan riak tu macam ada timbul2 skit oleh bisikan syaitan .. PENDAPAT AKU LA .. jangan marah . kalo nak tembak boleh,, aku xmarah , sebab aku boleh tembak balik . muahaha

Anonymous said...

hamka , waktu zohor nanti kan 2 jam sebelum waktu zohor tu , coba ko ambil wudhuk2 , lepas tuh ko naik lah flight ke sarawak . . kan setiap pergerakan akan di tambah kan pahala dan dinaikkan darjat. . . aku nak tengok sanggup x ko pegi ke sarawak ni . kalo ko x pegi aku anggap itu adalah hanya ALASAN dari ko . sebab kan ko dari tadi asyik cakap manusia ni banyak alasan . haha...

Hamka said...

kalau semua orang pkir macam kau, tutuplah masjid..

siapa yang tinggal sunnah Nabi, dan rasa dia betul, bertaubatlah, jangan guna fatwa kaum beruk..

islam ajar cantik dah, siapa yang tinggalkan amalan ugama kerana takut riak, itulah orang yang riak.

belajar dulu, jangan perasan betul..