Nov 21, 2008

Solat dulu atau makan dulu?

(Apa maksud Muzakarah atau Muqalabah dan janganlah mudah-balah)

Kadang kadang kita hairan atau buat-buat hairan akan “kenapa masjid kosong” dan kenapa ramai orang islam di Malaysia bumi bertuah ini, lebih suka solat kat rumah berbanding di Masjid, walaupun antara mereka bukan calang calang bab ilmu ugama beb, ada yang lepasan Universiti islam, baru balik Azhar, lepasan sekolah pondok, pejuang parti islam dan malahan ada ramai gak ustaz-ustaz yang lebih suka solat di rumah jika tak bertugas, imam dan bilal pun sama!..

Kenapa jadi lagu tu?

Sebelum tu kita dengar dulu satu cerita seram sedih, kisah seorang bapa dan anaknya, yang mana pada suatu hari, van yang biasa ambil anaknya pulang dari sekolah tidak dapat datang seperti biasa kerana mengalami (sedikit) masalah teknikal, maka si anak ni pun telefon ler ayah dia suruh ambik beliau kat sekolah pada waktu tengahari tu, berkebetulan pula, hujan turun dengan lebatnya, maka si ayah yang pentingkan anak dan sayangkan anak, keluarlah dari pejabat untuk pergi ambik anak dia dengan kereta, hujan-hujan cam gini, macam-macam boleh berlaku, bisik si ayah dalam hati…

Lepas dah ambik anak dan bila dah sampai rumah, dari TV dalam rumah terdengarlah laungan azan yang menandakan solat waktu zohor dah masuk bagi kawasan yang sama waktu dengannya, maka anak yang berjiwa kamil inipun tanyalah pada si ayah yang sedang melabuhkan punggung di sofa sedang di tangan ada surat khabar..

“Ayah tak pergi masjid ke?”

Ayahnya sambil duduk dan bukak akhbar berkata:

“Hujan kat luat tu, lagipun ayah baru balik kerja”

“Pelik, saya yang duduk kat sekolah, jauh dari tempat kerja ayah, boleh pula ayah tinggalkan kerja datang ambik saya walaupun dalam hujan ribut, tapi kenapa pula ayah tak boleh pergi masjid yang dekat sahaja? "

Ceritu tu habis kat situ, skrip terlalu berilmiah untuk seorang kanak-kanak tadika.., dan korang sendiri boleh karang ending ceritu tu, mungkin boleh tambah effect CGI untuk babak banjir besar atau tsunami, apa-apalah!

Kita balik pada main topic, tentang kenapa masjid kosong dan kenapa ramai orang islam di Malaysia yang lebih suka solat kat rumah walaupun mereka bukan calang calang bab ilmu ugama, ada yang lepasan Universiti islam, baru balik Azhar, lepasan sekolah pondok, pejuang parti islam dan malahan ada ramai gak ustaz-ustaz yang lebih suka solat di rumah jika tak bertugas, imam dan bilal pun sama!..

Kenapa?

Aku jarang dengar alasan dari mereka ni solat kat rumah sebab nak tengok TV, atau sengaja nak lepak, atau main game, atau update berita semasa, atau nak layan astro, baca blog dan lain-lain..

Tapi mereka dalam bagi alasan atau dalam mempertahankan kenapa tak pergi masjid, alasan cukup berilmiah, mari kita Muzakarah atau Muqalabah bab ni tapi janganlah kita mudah-balah.

(Balah bermaksuh gaduh dalam loghat Terengganu)

Alasan 1

“Imam tu baca Al Quran tak betul, tak sah solat belakang imam yang baca salah tajwid, sebab tu aku solat di rumah”

Pulak?!, Pergilah awal dan duduk belakang imam tu, jika salah boleh jer tegur direct dalam solat, tak batalpun, kau jugak yang dapat pahala., atau kenapa tak tegur luar solat atau kenapa tak ajar imam tu baca tajwid yang betul? Dan bila kau dah ada ilmu yang lebih tinggi dan tahu imam tu salah, maka wajib atas kau betulkan imam tu demi solat orang lain gak, tak payahlah nak bertapa kat rumah layan astro layan naruto, lagipun masjid kat Malyasia ni banyak, tak sampai 1 km ada masjid lain, kenapa kat situpun kau tak pergi gak? Kat situpun salah jugak imam baca tajwid ke?, ke semua masjid kat Malaysia ni takde yang baca betul? habis tu kenapa tak pindah duduk kat Mekkah terus?

Alasan 2

“Aku solat bersama anak dan isteri, boleh aku ajar mereka solat yang betul”

Anak orang lainpun bapak dia ajar jugak solat, tapi elok jer bapak dia pergi masjid dan anak isteri kat rumah elok jer solat tanpa imam dan masih betul serta sah, apahal benak serta lembab sangat otak anak dan isteri kau sampai tiap kali masuk waktu solat kau nak kena ada jadi imam mereka, nanti bila kau dah jadi mayat siapa nak imamkan solat mayat kau, anak isteri kau pandai ke solat tanpa kau?

Alasan 3

“Aku makan ler, sebab ikut Hadis Dalam Sahih Muslim Nombor:866 bagitahu bila makanan telah siap dihidangkan dan sembahyang hendak didirikan, maka hendaklah kamu makan terlebih dahulu”

Oh, patutlah tak datang solat jemaah, makan rupanya, baik, aku rasa bab makan dulu tu betul, sebab cerita bulan puasa kisah Nabi Muhammad SAW dan ummat islam tak makan dari pagi sampai maghrib, bila dah masuk waktu azan, nabi suruh makan dulu, lebih AFDAL! Tapi Nabi makan buah tamar dan air sejuk, lepas tu Nabi pergi solat berjemaah, siap jadi imam lagi...

Kamu ni nak ikut Sunnah atau nafsu?, Sunnah Nabi bila makan berhenti sebelum kenyang dan solat di awal waktu, tempat azan di azankan, kamu ni pulak makan hingga kenyang dan lengah-lengahkan solat sambil mengaku amalkan hadith tak ke menyesatkan anak bini yang akan ikut sama perangai buruk korang?

Mana pergi hadith ancaman untuk mereka yang tak pergi solat jemaah?, mana pergi hadith ancaman untuk mereka yang solat lengah-lengah? Lu pikirlah sendiri!

Alasan 4

“kalau solat dulu, nanti tak khusyuk sebab ingat makanan”

Habis tu kalau dah kenyang dan terbukalah pintu nafsu dan ingat benda lain yang haram tak tambah rosak ke solat kau?, Nabi solat dalam keadaan lapar kau tahu, ada sahabat yang pengsan sebab lapar, tapi bila masuk waktu solat boleh bangun siap solat sampai kyusuk lagi, tak ke lapar itu bagus? Aku tengok ramai yang dah kenyang ler sebab tu tinggal solat jemaah atau lengah-lengahkan solat, terbaring kekenyangan tunggu nasik turun ke perut konon, korang ingat Allah bagi rezeki suruh korang tinggal solat jemaah ke?

Ketahuilah, ramai yang tak kyusuk solat sebab ingat pada makanan, tapi ramai lagi yang tak khusuk solat sebab dah kenyang lalu ingat benda lain, dan yang paling hampeh, ramai orang yang khusyuk makan sampai lupa nak solat.. hampeh sekali lagi!

Alasan 5

“Tapi Hamka, ada hadith daripada Abdullah bin Umar, Apabila dihidangkan makan, kena makan dulu”

Siapa suruh bini kau hidang makanan masa azan? Tak tahu hormat waktu solat ke? Siapa suruh kedai makan hantar order waktu masuk solat jika kau sendiri yang memang order makan waktu dah nak masuk solat, tak ke hampeh?

Tapi, jika kau di tangkap sebab bom disko lalu masuk dalam penjara dan tentera America bagi hidangan ketika masuk waktu solat, aku rasa masa tu kau makan lah dulu… faham?

Alasan 6

“Solat jemaah itu ibadat, tapi kerja pun ibadat gak, wajib jugak aku kerja…”

Ye betul, kerja itu ibadat gak, tapi ibadat tahap binatang, semua binatang cari rezeki sambil berzikir, dan mereka tak payah buat ibadat tahap khalifah, seperti hormat ibu bapa dan berkahlak mulia, mereka jugak tak payah ibadat tahap malaiakat, nak kena solat, baca Quran, dan puasa, dan mereka jugak tak payah ibadat tahap Nabi, nak kena buat dakwah dan tabligh, semua tu ibadat, tapi sebab mereka binatang, dengar azan tak payah ler pergi solat…, sebab mereka binatang, ibadat mereka cari rezeki sahaja, harap maklum!

Alasan 7

“Hari hujan, boleh solat kat rumah..”

Kalu masjid tutup, boleh kot korang solat di rumah, tapi masjid mana pernah tutup? macam hari kerja gak, hujan turun tapi pejabat tak tutup, maka kelihatan lah korang yang bawak kereta dalam hujan laju-laju sebab nak kejar punch card, yang naik motor, sanggup susah payah berhenti bawah jambatan tukar baju hujan dan sambung balik naik motor meredah mara bahaya, sebab? pergi kerja dapat RM27 ringgit, walaupun hari hujan kena kerja gak,tak salahpun, tapi solat jemaah dapat 27 kali ganda, ‘apalah sangat’? ‘Kan’?

Alasan 8

“Pakcik tak pergi sebab dah tua, uzur, sakit, tak larat”

Pakcik,.. pilihan raya baru-baru ni saya tengok pakcik pergi naik kerusi roda, mak long tak bagi takut pakcik susah tengah jalan, tapi pakcik nak pergi gak sebab pakcik cakap nak perjuangkan ugama, kena pangkah parti islam, dan ada kawan pakcik yang terlebih uzur siap dipapah oleh orang muda parti XYZ pergi menundi..

Perkara yang sama jugaklah berlaku zaman Nabi terhadap orang tua, dipapah pergi masjid solat 5 waktu berjemaah, malahan ada sahabat nabi yang lebih tua dan mata pulak buta, pun masih pergi masjid, pakcik pergilah masjid…, bukan pakcik mata butapun, lagipun, pakcik pun dah tua, alang-alang mati, biarlah mati pergi masjid..

Alasan 9

“saya tak pergi masjid sebab saya perempuan, kami kena elakkan fitnah”

Betul! Pandai! Tapi walaupun tak pergi masjid, tetap kena solat awal waktu, banyak azab untuk mereka yang lengahkan solat, tu belum cerita bab datang haid tapi belum solat… pendek kata kalau boleh, masa dengar azan tu dah siap pakai kain sembahyang..

Alasan 10

“Imam tu parti ABC, aku parti XYZ, tak sah solat belakang imam tu..”

Hampeh! Aku tengok kau takdepun dalam masjid XYZ subuh tadi, kau solat kat mana?

Arghhh, habis kelas hari ni kat sini, malas aku bila alasan politik digunakan untuk tinggal sunnah Nabi, maka, (bunyi kertas bergeser) cikgu nak korang semua ambik kertas A4 dan pergi jumpa jiran masing-masing, lepas tu bila masuk waktu solat, ajak mereka pergi masjid, jika mereka bagi alasan, tulis jawapan untuk setiap alasan itu dengan segala ilmu pengetahuan yang ada dengan tidak melebihi 360 patah perkataan, kemudian, postkan kat aku sebab aku rasa banyak lagi alasan-alasan dari mereka mereka yang malas pergi masjid tapi perasan bagus., kita muzakarah sama-sama bab ni, dan ingat akan tujuan muzakarah, iaitu:-

Kita muzakarah untuk hidupkan sunnah Nabi, bukan muzakarah cari alasan tak nak buat sunnah Nabi..

Semoga aku sendiri dapat amal apa yang aku tulis…

Sekian.

Ps: Tapi kalau korang berak dan waktu nak basuh air takde, kemudian masuk pulak waktu solat, maka pergilah cari air dan basuhlah berak dulu baru solat..
Post a Comment