Oct 3, 2011

Bidaah Hasanah atau..?

(Binatang, jika berbuat dosa, tidak perlu bertaubat)

Surat pembaca:

Assalamualaikum.

aku nak tanya kat kau pasal bidaah ni.tak tau la kalau soalan aku ni dah ditanya dan dibincang oleh para pengomen sebab aku tak sempat nak bace semua komen.

Macamni..semua tahu tahlil tu bidaah. zaman nabi dulu tak ade pon tahlil ke...kenduri arwah ke.., baca yassin malam jummaat ke, tapi masih diamalkan oleh ramai orang dan alim ulama'..ustaz-ustaz..kat tempat aku semua buat tahlil, baca yassin malam jummat, qunut subuh, dan lain lain, aku musykil sebab mengikut hadith, siapa siapa yang amalkan bidaah akan masuk nerake. so persoalannya.

Mereka semua tu bakal jadi penghuni neraka lah ye sebab dah amalkan bidaah..?(wallahualam)..maksud aku betul ke tahlil, baca yassin malam jummat, berarak sempena maulidul rasul, talkin dekat kubur dan lain lain tu tak boleh?.dan apa perlu aku buat kalau ade orang ajak aku pergi rumah dia sebab ade tahlil, atau ustaz ajak baca yassin malam jummat?.

Harap kau paham la soalan aku ni.

******

Jawapan dari Pakcik Keretamayat.

Salam.

Soalan ni dah di email tahun lepas bulan sembilan, dan baru aku perasan bulan lepas, sebab dah tak perasan sibuk, aku jawab bulan ni.(harap kau belum jadi mayat)

Benda ni dah lama, zaman Iman Syafie lagi dah timbul isu ni, so, kata Ustaz ulamak.

Bidaah ada dua: Bidaah Hasanah dan Bidaah Dholalah.

Tapi aku rasa ramai orang tak paham dengan istilah bahasa arab ini walaupun dah ramai ustaz ulamak yang terangkan seperti:

Perkara yang mencanggahi al-Quran atau sunnah dikira sebagai bidaah sesat, manakala Perkara baik yang diadakan yang tidak mencanggahi al-Quran dan sunnah adalah perkara baru yang tidak sesat.

Dah berbuih buih mulut ustaz-ustaz tu terangkan sehingga bertakung air liur di kedua tepi bibir mereka, hingga memutih dan membusuk, dan sungguh jelik!, tapi tak faham jugak korang ni.

Maka terpaksalah aku guna istilah lain bagi mewakil bidaah Hasanah dan Bidaah sesat.

Senang cerita begini.

Menggunakan alasan ugama untuk halalkan dosa, seperti suka mencarut, lalu guna alasan tuhan ‘mencarut’ maka perbuatan saya yang suka mencarut ini adalah halal, maka ini adalah contoh bidaah sesat, atau dalam bahasa keretamayat.

Fatwa kaum kera!

Contoh golongan yang paling banyak guna fatwa kaum kera adalah orang politik yang mana demi membenarkan ‘modus operandi menangkap ikan pada hari sabtu’, maka fatwa kaum kera pun di gunakan, seperti: molek bergabung dengan orang kapir, bagus sertai tunjuk perasaan haram, boleh sertai mogok lapar dengan niat puasa sunat, wajib doa bala suka hati, boleh sebarkan keburukan orang, tak salah hukum orang tak sekepala dengan kita masuk neraka, dan lain lain, memang perangai macam kera, Nasib baiklah zaman ni Allah tak turun azab direct macam kaum terdahulu, kalau tak dah tentu pihak zoo tak akan buat kurungan untuk kera kerana kera dah terlalu banyak. Woha!

Aku dah tulis panjang lebar di sini, dan sini.

Ok, itu contoh bidaah sesat, yang guna alasan ugama untuk halalkan perbuatan buruk. Sekarang aku nak bagi tahu tentang bidaah yang baik pula.

Jika Fatwa kaum kera merujuk kepada mereka yang menggunakan alasan ugama untuk perkara buruk, bidaah hasanah adalah merujuk kepada mereka yang menggunakan alasan ugama untuk perkara baik, dan perkara baik itu pula Nabi tak pernah buat. Kalau nabi pernah buat itu bukan Bidaah Hasanah, itu Sunnah.

Contoh macam Maulidul Rasul, memang Nabi tak pernah buat, tapi perkara tu tak harampun, dan bagus untuk orang yang baru nak kenal sejarah Nabi, dapatlah dengar ceramah ugama free, dapat berselawat dengan semangat, dan dapat makan free!, makan free nasi kawah gulai kambing , tak baik ke?

Jadi itu adalah contoh bidaah yang baik.

Contoh lain, Tahlil, memang Nabi tak pernah buat, tapi perkara tu tak harampun, berzikir.., apa nak haram?, berdoa?, tak harampun, dan bagus untuk orang yang baru nak belajar berzikir, dapatlah berzikir dengan semangat, dan dapat makan free!, makan free, nasi minyak ayam kampung, tak baik ke?

Yang perlu kita faham, perkara tersebut, tinggal tak berdosa, buatpun tak berdosa selagi tak bercanggah dengan Al quran dan hadith, dan boleh dapat pahala pula jika cukup syarat syaratnya.

Tapi, (ada tapi tu..,) apa yang aku rasa, atau apa yang aku faham, akan kenapa ulamak ulamak terdahulu, seperti Imam Syafee dan lain lain, melebelkan perkara ini dengan panggilan BIDAAH HASANAH, atau Bidaah Mahmudah, atau lain lain lebel yang murni tapi masih ada perkataan BIDAAH pada lebel itu, maka, pada pendapat aku yang hina dan banyak dosa ini…

Ulamak melebelkan amalan tersebut dengan istilah: BIDAAH HASANAH adalah supaya ummat sedar bahawa perkara itu bidaah(Nabi tak buat) lalu ummat perlu banyak BERISTIGFAR ketika melakukan amalan tersebut.

Kenapa kena banyak beristigfar?

Perkara yang sunnahpun Nabi suruh kita beristigfar, apatah lagi Bidaah hasanah!,

Contoh lepas solat, kita bersitigfar sebab takut solat tak khuyuk atau sujud tak sempurna atau bacaan quran silap tajwid, maka lepas salam, kita lekas lekas beristigfar kepada Allah.., walaupunh untuk perkara sunnah.

Begitu juga ceramah ugama, itu perkara sunnah, tapi dihujung ceramah, kita baca tasbih kafarah, beristigfar kerana takut kata kata kita ada yang silap atau di salah faham oleh pendengar.

Jadi nasihat aku, lepas korang buat perkara berkaitan Bidaah Hasanah. Lagilah kena banyak beristigfar, Faham?

(Kita berhenti sapu air liur yang bertakung di tepi bibir jap, slurrrp-sapu dengan lidah-woha!)

Sambung balik, kat mana tadi? Istigfar?

Ok, kita kena tambahkan lagi Istigfar sebab tak mampu ikut Sunnah Nabi 100% lalu kita habiskan masa terbuat perkara bidaah Hasanah.

Dan perlu di fahamkan juga, apabila bertembung peluang untuk buat Sunnah dan juga peluang untuk buat Bidaah Hasanah, maka wajib kita pilih perkara sunnah. Kalau tak nak jadi bodoh..

Tapi jika bertembung peluang buat Bidaah Hasanah dan peluang buat Fatwa kaum kera, tak payahlah nak buat fatwa kaum kera jika tak nak jadi kera.

Contoh,

Baca Yassin malam jummaat atau dengar ceramah politik mengumpat buruk orang di malam jummat?

Jika tak nak jadi kera, eloklah baca Yassin di malam jummat, jika ada puak wahabbi yang nak kafirkan korang sebab baca yassin, korang beristigfarlah sebab Nabi dulu baca Al quran hampir tiga juzuk setiap malam, tapi aku sebab lemah iman, baca surah yassin jer, astarfirullahalazim, dan orang yang tuduh korang masuk neraka tu, ketahuilah itulah puak puak fatwa kera, dan oleh sebab kita adalah seorang yang murni, kita istigfar jugak untuk puak puak kera ni supaya mereka di beri hidayat oleh Allah untuk bertaubat sebelum di sumpah menjadi kera.

Nasihat aku kepada pengirim soalam di atas: orang yang nak guna alasan ugama (baca: Bidaah Hasanah) untuk perkara baik yang Nabi tak pernah buat, tak perlu kita serius sangat, nak letak hukum pada mereka sekian sekian, masuk neraka itu bukan kerja kita, dakwahlah mereka dengan lemah lembut itu yang terbaik, fahamkan mereka tentang sunnah dan kepentingan ikut sunnah, tapi orang yang guna alasan ugama(baca: Fatwa kaum kera) untuk perkara sesat!, itu yang kita kena risau sekarang ni, takut kita terlibat sama, sebab bila kita sangka benda yang kita buat tu ugama padahal dosa, maka kita akan buat sungguh sungguh dan tidak lagi bertaubat, bila tak bertaubat, mati masuk neraka, memang celaka.

Akhir kata, Beristigfarlah banyak-banyak kepada mereka yang suka buat amal dengan alasan bidaah Hasanah, dan kepada mereka yang suka buat amal dengan alasan fatwa kaum kera, lagilah perlu bertaubat sebelum di sumpah jadi kera.

Tapi jika anda memang seekor kera, tak payahlah bertaubat, woha!

Sekian.

Ps:Nota untuk orang slow: Binatang tidak wajib bertaubat.

Ps2: Terima kasih Ustaz ulamak kerana melebelkan amalan itu sebagai Bidaah Hasanah, tak lah lupa aku untuk banyakkan bersitigfar jika ‘terperangkap’..hehe.

Ps3: Nabi tak tulis blog atau FB, jadi apa yang aku buat ini adalah termasuk dalam BIDAAH, so kita tutup entry ini dengan tasbih yang ada istigfar iaitu tasbih Kafarah. : )

119 comments:

  1. teruskan perjuangan menulis dan berdakwah :-)

    ReplyDelete
  2. alhamdulillah.....
    aku puas ati

    ReplyDelete
  3. macamana pula dengan bersumpah di dalam masjid? sepatutnya orang yang menuduh kene sumpah dulu ke, orang yang dituduh kene sumpah dlu? macamana pula dengan Islam Hadhari? bidaah hasanah ke dholalah ke, bidaah Pak Lah? macamana pula dengan mempermainkan hukum hudud? macamana pula dengan mempermainkan hukum qazaf? macamana pula dengan menghalalkan judi bolasepak? macamana pula dengan rasuah? macamana pula dengan perjuangan bangsa? macamana? macamana dengan blog papagomo yang asyik tunjuk video seks? bidaah tak?

    ReplyDelete
  4. 5th!


    En_j

    ada improvement.haha

    ReplyDelete
  5. sy bersetuju dengan hamka..bila ada org kata takleh baca yaasin malam jumaat ,tak leh baca doa tahlil, hati tak bersetuju tp sebab yg cakap tuh ustaz maka didiamkan sajer sebab diri sendiri pun tak banyak lagi ilmu agama..macam mana pula melawat kubur hari raya pertama sambil bawak air dan tabur bunga...sy tak buat tapi ada sedara mara yg buat..segan nak tegur...caner ek
    mohon pandangan hamka..time kasih

    ReplyDelete
  6. Baca blog pun bidaah hasanah.. Astaghfirullah..

    ReplyDelete
  7. macam biasa, apa yg baik memang sy serap elok2. yang tak baik, sy tolak tepi dan buat tak tau. tak perlu perdebatkan benda2 remeh yg membawa kpd perdebatan beremosi kan? terima kasih hamka :)

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum...

    i have read b4, macam tahlil tu tak bole bukan sebab yasin zikir dll tue... tapi sebab makan2 free itu...

    sebabnya arwah sah2 meninggalkan anak bininya... duit yg digunakan makan2 masa kenduri tu, tokleh pakai duit arwah (betul ke ayat nie)...

    kena plak anak2 nya kecik2... dah jadi makan harta anak yatim.
    tatau la betul ke tak... ini yg i penah baca / dengar kat utube dr maza satu ketika dulu (boleh search kot d utube).

    harap diperjelaskan... makasih

    wallahualam...

    ReplyDelete
  9. bukan sham kamikasi6:18 PM, October 03, 2011

    ada juga yg butthurt bila hamka tulis mcmni..

    hahaha


    gud job abg hamka. i like

    ReplyDelete
  10. suka baca gaya penulisan tapi x suka bila mngambil contoh yang kadang ambik dari sumber kaum beruk sahaja..sepatutnya ambik contoh sohih..kaji dulu sebelum buat contoh tu..kang jadi blog sebar fitnah pulak..

    ReplyDelete
  11. bidaah sesat ni macam rasmi konsert suara kami hari tu..makan rasuah dan sebagainya..payah benor nak faham penanya soalan ni..hehe

    ReplyDelete
  12. top 20...
    jadi la tu...

    ReplyDelete
  13. teruskan perjuangan menulis dan berdakwah :-)

    ok

    chaiyok..

    ok

    alhamdulillah.....aku puas ati

    ok

    macamana pula dengan bersumpah di dalam masjid? sepatutnya orang yang menuduh kene sumpah dulu ke, orang yang dituduh kene sumpah dlu? macamana pula dengan Islam Hadhari? bidaah hasanah ke dholalah ke, bidaah Pak Lah? macamana pula dengan mempermainkan hukum hudud? macamana pula dengan mempermainkan hukum qazaf? macamana pula dengan menghalalkan judi bolasepak? macamana pula dengan rasuah? macamana pula dengan perjuangan bangsa? macamana? macamana dengan blog papagomo yang asyik tunjuk video seks? bidaah tak?

    ya ya, bidaah.

    5th!ada improvement.haha

    ha ha

    alamak yang ke 6

    ha ha

    sy bersetuju dengan hamka..bila ada org kata takleh baca yaasin malam jumaat ,tak leh baca doa tahlil, hati tak bersetuju tp sebab yg cakap tuh ustaz maka didiamkan sajer sebab diri sendiri pun tak banyak lagi ilmu agama..macam mana pula melawat kubur hari raya pertama sambil bawak air dan tabur bunga...sy tak buat tapi ada sedara mara yg buat..segan nak tegur...caner ek
    mohon pandangan hamka..time kasih

    bawak air nak siram pokok bunga apa salahnya |: |)

    Baca blog pun bidaah hasanah.. Astaghfirullah..

    Astaghfirullah..

    macam biasa, apa yg baik memang sy serap elok2. yang tak baik, sy tolak tepi dan buat tak tau. tak perlu perdebatkan benda2 remeh yg membawa kpd perdebatan beremosi kan? terima kasih hamka :)

    sama sama

    topik hangat ni

    mungkin.

    i have read b4, macam tahlil tu tak bole bukan sebab yasin zikir dll tue... tapi sebab makan2 free itu...sebabnya arwah sah2 meninggalkan anak bininya... duit yg digunakan makan2 masa kenduri tu, tokleh pakai duit arwah (betul ke ayat nie)...kena plak anak2 nya kecik2... dah jadi makan harta anak yatim.tatau la betul ke tak... ini yg i penah baca / dengar kat utube dr maza satu ketika dulu (boleh search kot d utube).harap diperjelaskan... makasih

    makan harta anak yatim haram, tapi jika anak yatim jemput makan, tplakpun haram, makan jelah.

    ada juga yg butthurt bila hamka tulis mcmni..hahaha

    hahahhahaha

    ok.. notes taken :)

    y0!

    ReplyDelete
  14. imam syafi'e kata ada bidaah hasanah ?

    ReplyDelete
  15. nice...xjemu baca

    ReplyDelete
  16. Apabila kita menyebut Imam Syafie tentulah tergambar di dalam benak fikiran kita ia adalah imam yang kita contohi dan menjadi ikutan kita dan masyarakat kita, sampai wuduk , solat, haji, semua urusan agama tidak sah kata sesetengah orang apabila kita tidak mengikut imamSyafie



    Imam syafie adalah seorang yang alim yang menjadi pengasas kepada Usul Fekah, Mazhab Syafie dan ilmu-ilmu lain serta lebih mengetahui segala masalah fekah dan yang lebih mendalam ilmunya mengenai fekah. Apabila timbul masalah bid’ah saya menganggap bahawa Imam Syafi’ lah yang jaguh dalam fekah dan mendalam ilmu pengetahunya mengenai bidah.



    Apabila saya melihat buku-buku beliau, mendengar ceramah dan mengkaji serba sedikit pandangan beliau mengenai tahlil adakah ianya merupakan perkara yang bidah. Saya mendapati buku dan fatwa beliau mengatakan tahlil adalah bid’ah lagi dikeji .



    menyedari bahawa terdapat banyak fatwa-fatwa dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama besar dari kalangan yang bermazhab Syafie telah mengharamkan dan membidfahkan perbuatan atau amalan yang menjadi tajuk perbincangan dalam tulisan ini.





    1. Di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz 2. hlm. 146, tercatit pengharaman Imam Syafie rahimahullah tentang perkara yang disebutkan di atas sebagaimana ketegasan beliau dalam fatwanya:



    وَيَكْرَهُ اتِّخَاذُ الطَّعَامِ فِى الْيَوْمِ اْلاَوَّلِ وَالثَّالِث وَبَعْدَ اْلاُسْبُوْعِ وَنَقْلُ الطَّعَامِ اِلَى الْقُبُوْرِ




    Dan dilarang (ditegah/makruh) menyediakan makanan pada hari pertama kematian, hari ketiga dan seterusnnya sesudah seminggu. Dilarang juga membawa makanan ke kuburanh.







    2. Imam Syafie dan jumhur ulama-ulama besar (ائمة العلماء الشافعية) yang berpegang kepada mazhab Syafie, dengan berlandaskan kepada hadis-hadis sahih, mereka memfatwakan bahawa yang sewajarnya menyediakan makanan untuk keluarga si Mati adalah jiran, kerabat si Mati atau orang yang datang menziarahi mayat, bukan keluarga (ahli si Mati) sebagaimana fatwa Imam Syafie:



    وَاُحِبُّ لِجِيْرَانِ الْمَيِّتِ اَوْذِيْ قَرَابَتِهِ اَنْ يَعْمَلُوْا لاَهْلِ الْمَيِّتِ فِىْ يَوْمِ يَمُوْتُ وَلَيْلَتِهِ طَعَامًا مَا يُشْبِعُهُمْ وَاِنَّ ذَلِكَ سُنَّةٌ.



    Aku suka kalau jiran si Mati atau saudara mara si Mati menyediakan makanan untuk keluarga si Mati pada hari kematian dan malamnya sehingga mengenyangkan mereka. Sesungguhnya itulah amalan yang sunnahh.



    Fatwa Imam Syafie di atas ini adalah berdasarkan hadis sahih:

    قَالَ عَبْدُ اللهِ بْنِ جَعْفَرَ : لَمَّا جَاءَ نَعْيُ جَعْفَرِ حِيْنَ قُتِلَ قَالَ النَّبِيُّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : اِصْنَعُوْا لآلِ جَعْفَرِ طَعَامًا فَقَدْ اَتَاهُمْ مَايُشْغِلُهُمْ ) . حسنه الترمزى وصححه الحاكم (

    Abdullah bin Jaffar berkata: Ketika tersebar tentang berita terbunuhnya Jaffar, Nabi sallallahu ealaihi wa-sallam bersabda: Hendaklah kamu menyediakan makanan untuk keluarga Jaffar, mereka telah ditimpa keadaan yang menyebukkan (kesusahan). Dihasankan oleh at-Turmizi dan di sahihkan oleh al-Hakim.







    3. Menurut fatwa Imam Syafie, adalah haram mengadakan kenduri arwah dengan menikmati hidangan di rumah si Mati, terutama jika si Mati termasuk keluarga yang miskin, menanggung beban hutang, meninggalkan anak-anak yatim yang masih kecil dan waris si Mati mempunyai tanggungan perbelanjaan yang besar dan ramai. Tentunya tidak dipertikaikan bahawa makan harta anak-anak yatim hukumnya haram. Telah dinyatakan juga di dalam kitab (اعانة الطالبين) jld. 2. hlm. 146:





    وَقَالَ اَيْضًأ : وَيَكْرَهُ الضِّيَافَةُ مِنَ الطَّعَامِ مِنْ اَهْلِ الْمَيِّتِ لاَنَّهُ شَرَعَ فِى السُّرُوْرِ وَهِيَ بِدْعَةٌ

    Imam Syafie berkata lagi: Dibenci bertetamu dengan persiapan makanan yang disediakan oleh ahli si Mati kerana ia adalah sesuatu yang keji dan ia adalah bidah.

    ReplyDelete
  17. 4. Seterusnya di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz. 2. hlm. 146 – 147, Imam Syafie rahimahullah berfatwa lagi:



    وِمِنَ الْبِدَعِ الْمُنْكَرَةِ الْمَكْرُوْهِ فَعْلُهُ مَا يَفْعَلُ النَّاسُ مِنَ الْوَحْشَةِ وَالْجَمْعِ وَاْلاَرْبِعِيْنَ بَلْ كَلُّ ذَلِكَ حَرَامٌ

    Dan antara bidah yang mungkar ialah kebiasaan orang yang melahirkan rasa kesedihannya sambil berkumpul beramai-ramai melalui upacara (kenduri arwah) dihari keempat puluh (empat pulu harinya) pada hal semuanya ini adalah haramh.



    Ini bermakna mengadakan kenduri arwah (termasuk tahlilan dan yasinan beramai-ramai) dihari pertama kematian, dihari ketiga, dihari ketujuh, dihari keempat puluh, dihari keseratus, setelah setahun kematian dan dihari-hari seterusnya sebagaimana yang diamalkan oleh masyarakat Islam sekarang adalah perbuatan haram dan bid’ah menurut fatwa Imam Syafie. Oleh itu, mereka yang mendakwa bermazhab Syafie sewajarnya menghentikan perbuatan yang haram dan bid’ah ini sebagai mematuhi wasiat imam yang agung ini.







    5. Seterusnya terdapat dalam kitab yang sama (اعانة الطالبين) juz 2. hlm. 145-146, Mufti yang bermazhab Syafie al-Allamah Ahmad Zaini bin Dahlan rahimahullah menukil fatwa Imam Syafie yang menghukum bid’ah dan mengharamkan kenduri arwah:

    وَلاَ شَكَّ اَنَّ مَنْعَ النَّاسِ مِنْ هَذِهِ الْبِدْعَةِ الْمُنْكَرَةِ فِيْهِ اِحْيَاءٌ لِلسُّنَّةِ وَاِمَاتَةٌ لِلْبِدْعَةِ وَفَتْحٌ لِكَثِيْرٍ مِنْ اَبْوَابِ الْخَيْرِ وَغَلْقٌ لِكَثِيْرٍ مِنْ اَبْوَابِ الشَّرِّ ، فَاِنَّ النَّاسَ يَتَكَلَّفُوْنَ تَكَلُّفًا كَثِيْرًا يُؤَدِّيْ اِلَى اَنْ يَكُوْنَ ذَلِكَ الصُّنْعُ مُحَرَّمًا .

    Dan tidak boleh diragukan lagi bahawa melarang (mencegah) manusia dari perbuatan bid’ah yang mungkar demi untuk menghidupkan sunnah dan mematikan (menghapuskan) bid’ah, membuka banyak pintu-pintu kebaikan dan menutup pintu-pintu keburukan dan (kalau dibiarkan bid’ah berterusan) orang-orang (awam) akan terdedah (kepada kejahatan) sehingga memaksa diri mereka melakukan perkara yang haramh.







    6. Kenduri arwah atau lebih dikenali dewasa ini sebagai majlis tahlilan, selamatan atau yasinan, ia dilakukan juga di perkuburan terutama dihari khaul .(خول) Amalan ini termasuk perbuatan yang amat dibenci, ditegah, diharamkan dan dibid’ahkan oleh Imam Syafie rahimahullah sebagaimana yang telah ditegaskan oleh beliau:





    مَا يَفْعَلُهُ النَّاسُ مِنَ اْلاِجْتَمَاعِ عِنْدَ اَهْلِ الْمَيِّتِ وَصُنْعِ الطَّعَامِ مِنَ الْبِدَعِ الْمُنْكَرَةِ

    Apa yang diamalkan oleh manusia dengan berkumpul dirumah keluarga si mati dan menyediakan makanan adalah termasuk perbuatan bidfah yang mungkarh. Lihat: اعانة الطالبينjuz 2 hlm. 145

    ReplyDelete
  18. Bidaah hasanah dah banyak dah buat.
    Sunnah je yang tak dihidup2kan.
    Macam mana tu?:)

    Kita semua setuju cara Rasulullah (sunnah) yang terbaik. Kalau kita datangkan sesuatu yang baru, walaupun baik pada pandangan kita, tapi Rasulullah tak pernah buat, seolah2 kita mengatakan sunnah Rasulullah itu belum cukup baik. Ini bukan pandangan ulama' atau orang yang dalam ilmunya dalam agama. Sekadar makhluk yang lemah. Kalau salah tolong perbetulkan.

    ReplyDelete
  19. 1. Di dalam Tafsir Ibnu Kasir terdapat fatwa Imam Al-Syafie.

    Firman Allah Swt :



    وَأَن لَّيْسَ لِلإِنسَـٰنِ إِلاَّ مَا سَعَىٰ

    “ Dan bahwasanya seorang manusia tiada memperoleh selain apa yang telah diusahakannya. ( Surah Al-Najm : Ayat 39 )

    ومن هذه الآية الكريمة استنبط الشافعي رحمه الله ومن اتبعه : أن القراءة لا يصل إهداء ثوابها إلى الموتى؛

    لأنه ليس من عملهم ولا كسبهم، ولهذا لم يندب إليه رسول الله صلى الله عليه وسلم أمته، ولا حثهم عليه، ولا أرشدهم إليه بنص ولا إيماء، ولم ينقل ذلك عن أحد من الصحابة رضي الله عنهم، ولو كان خيراً، لسبقونا إليه

    “ Dan daripada ayat yang mulia ini telah mengistimbat oleh Imam Syafie rahimahullah dan Orang yang mengikutinya : bahawa membaca ( Al-Quran ) tidak sampai pahalanya kepada orang mati, kerana bukanlah amalan yang mereka lakukan dan bukan apa yang mereka usahakan , oleh itu Nabi Saw tidak mensunnatkan untuk dilakukan oleh ummatnya dan tidak menyarankan untuk melakukanya dan tidak memberi tunjuk ajar kepada perkara ini dengan Nas dan rujukan, dan tidak pernah diriwayatkan daripada satu pun sahabat Nabi Saw. Dan kalaulah baik nescaya mendahului perbuatan ini oleh para sahabat ”. ( Tafsir Al-Quranul Karim / Ibnu Katsir w. 774 H)

    2. Dalam kitab Al-Umm. Berkata Imam Syafie rahimahullah :

    وَاَكْرَهُ الْمَاْتَمَ وَهِيَ الْجَمَاعَةُ وَاِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ بُكَاءٌ.



    "Dan aku telah memakruhkan (mengharamkan) makan, iaitu berkumpul di rumah (si Mati) walaupun bukan untuk tangisan (ratapan)". Lihat: Al-Umm. Juz 1. Hlm. 248.

    Mungkin ramai dari kalangan pengikut mazhab Syafie tidak menyedari bahawa bertahlil dengan cara berkumpul beramai-ramai, membaca al-Quran, berzikir, berdoa dan mengadakan hidangan makanan di rumah si Mati atau keluarga si Mati bukan sahaja Imam Syafie yang menghukum haram dan bid'ah, malah ramai para ulama mazhab Syafie turut berpendirian seperti Imam Syafie. Adapun antara meraka yang mengharamkan kenduri arwah, yasinan, tahlilan dan selamatan ialah Imam Nawawi, Ibn Hajar al-Asqalani, Imam Ibn Kathir, Imam ar-Ramli dan ramai lagi para ulama muktabar dari kalangan yang bermazhab Syafie, sebagaimana beberapa fatwa tentang pengharaman tersebut dari mereka dan Imam Syafie rahimahullah.

    ReplyDelete
  20. 3. Dalam kitab ( مغنى المحتاج )

    Mengadakan majlis kenduri iaitu dengan berkumpul beramai-ramai terutamanya untuk berzikir, tahlilan, membaca surah Yasin atau kenduri arwah sebagaimana yang dilakukan oleh masyarakat Nusantara di rumah si Mati atau memperingati kematian, maka semuanya itu benar-benar dihukum bid'ah yang mungkar oleh Imam Syafierahimahullah sebagaimana fatwa-fatwa beliau dan para ulama yang bermazhab Syafie yang selanjutnya:

    وَاَمَّا اِصْلاَحُ اَهْلُ الْمَيِّتِ طَعَامًا وَجَمْعُ النَّاسَ عَلَيْهِ فَبِدْعَةٌ غَيْرُ مُسْتَحَبَّةٍ.



    "Adapun menyediakan makanan oleh keluarga si Mati dan berkumpul beramai-ramai di rumah (si Mati) tersebut maka itu adalah bid'ah bukan sunnah".

    ( lihat: مغنى المحتاج. Juz 1. Hlm. 268 )









    4. Di dalam kitab (اعانة الطالبين) juz. 2 hlm. 146 ada disebut pengharaman kenduri arwah, iaitu:

    وَمَا اعْتِيْدَ مِنْ جَعْلِ اَهْلَ الْمَيِّتِ طَعَامًا لِيَدْعُوْ النَّاسَ اِلَيْهِ بِدْعَةٌ مَكْرُوْهَةٌ كَاِجْتِمَاعِهِمْ لِذَلِكَ لِمَا صَحَّ عَنْ جَرِيْرِ قَالَ : عَنْ جَرِيْرِ بْنِ عَبْدِاللهِ قَالَ : كُنَّا نَعُدُّ اْلاِجْتِمَاعَ لاَهْلِ الْمَيِّتِ وَصَنْعُهُمْ الطَّعَامَ مِنَ النِّيَاحَةِ. (رواه الامام احمد وابن ماجه باسناد صحيح).

    "

    Dan apa yang telah menjadi kebiasaan manusia tentang menjemput orang dan menyediakan hidangan makanan oleh keluarga si Mati adalah bid’ah yang dibenci, termasuklah dalam hal ini berkumpul beramai-ramai di rumah keluarga si Mati kerana terdapat hadis sahih dari Jarir bin Abdullah berkata: Kami menganggap berkumpul beramai-ramai (berkenduri arwah) di rumah si Mati dan menyiapkan makanan sebagai ratapan". (Diriwayatkan oleh Imam Ahmad dan Ibn majah dengan sanad yang sahih). kitab (اعانة الطالبين) juz. 2 hlm. 146

    Fatwa Imam Syafie dan para ulama muktabar yang bermazhab Syafie telah mengharamkan berkumpul beramai-ramai dan menyediakan hidangan makanan di rumah si Mati untuk tujuan kenduri arwah, tahlilan, yasinan dan menghadiahkan (mengirim) pahala bacaan al-Quran kepada arwah si Mati Mereka berdalilkan al-Quran, hadis dan athar-athar para sahabat yang sahih sebagaimana yang dikemukakan oleh mereka melalui tulisan-tulisan di kitab-kitab mereka. Mereka tidak mungkin mengharamkan atau menghalalkan sesuatu mengikut akal fikiran, pendapat atau hawa nafsu mereka semata, pastinya cara mereka mengharamkan semua itu dengan berdalilkan kepada al-Quran, as-Sunnah dan athar dari para ulama yang bermanhaj Salaf as-Soleh.



    Kesimpulan



    Kenduri arwah pada hakikatnya lebih merupakan tradisi dan kepercayaan untuk mengirim pahala bacaan fatihah atau menghadiahkan pahala melalui pembacaan al-Quran terutamanya surah yasin, zikir dan berdoa beramai-ramai yang ditujukan kepada arwah si Mati. Mungkin persoalan ini dianggap isu yang remeh, perkara furu', masalah cabang atau ranting oleh sebahagian masyarakat awam dan dilebih-lebihkan oleh kalangan mubtadi' (مبتدع) "pembuat atau aktivis bid'ah" sehingga amalan ini tidak mahu dipersoalkan oleh pengamalnya tentang haram dan tegahannya dari Imam Syafie rahimahullah dan para ulama yang bermazhab Syafie.

    ReplyDelete
  21. Assalam..

    Sekarang ni fahaman Wahbi dah mula menular. Nampak macam bagus. Tolak semua Bidaah. Itu haram itu salah org tu kafir, orag ni pula munafik. Mudahnya membuat tuduhan. Tapi tak pernah nak turun padang bagitau orang cara berhikmah.Orang datang kerumah ajak ke masjid dan surau untuk berjemaah dan bermuzakarah, menyindir semacam jek. Kalau mubaligh keristian ketuk pintu rumah dia nati baru padan muka.Pergi buat solat jemaah kat markaz ikut nafsu.Siap dengan alat dvd dan skrin layar. Lepas solat pakat ramai-ramai tengok ceramah caci orang. Anak sebangsa dan seagama dah ramai murtad ape hal..??? nak salahkan orang juga tak pernah nak cakap ini salah saya sebab saya dah tak buat kerja warisan Nabi..Dalam kubur baru tau siapa salah siapa benar..

    Sorry macam emo je..
    Yahooo.....com

    Nura..Rompin

    ReplyDelete
  22. Asalam..

    Wahabi memang le gitu...

    Semua bidaah... semua kafir..

    Yahoooo..com

    nura Rompin

    ReplyDelete
  23. *saja nak taip sbb tadi lupa nak tick update to mail. Tunggu2 xde pun mail :p

    ReplyDelete
  24. “Bukanlah Nabi s.a.w itu seorang pemaki orang, tidak juga seorang pengucap kekejian dan bukan seorang pelaknat orang lain”. (Riwayat al-Bukhari).

    ReplyDelete
  25. Banyak perkara yang mengelirukan kita pada akhir zaman ini. Kita hidup di zaman yang penuh kekeliruan. Pemikiran kita bercampur-campur. Antara kekalutan situasi yang ada dan kerencaman pelbagai anasir yang wujud dalam menyelesaikan kekalutan itu. Banyak ketulenan sudah hilang. Agama yang asal juga diubah menurut kehendak PENAJA yang bercakap mengenainya. Bercampur baur antara sunnah dan bidaah. Semua perkara didagangkan, demikian agama juga dilelong. Siapakah yang jujur sukar dicari.

    ReplyDelete
  26. apapon aku tak suke tahlil..kerana bagi aku iaya amat menyusahkan keluarga simati..orang yang datang sedap melantak,ketika keluarga simati dlm kesedihan

    ReplyDelete
  27. salam..

    aku nak tanya satu soalan.

    banyak sekali hadis hadis yang menceritakan betapa buruknya membesarkan perut.geng salafi tolong carikan,korangkan pakar....

    soalan aku ialah,apakah hukumnya bersembahyang dengan perut lebih kedepan berbanding dada...

    seperti yang kita tahu rasulullah bila berdiri,dadanya lebih kehadapan berbanding perut(hadis ni pun banyak,tlg carik).

    hukum sembahyang perut kedepan tu bid'ah hasanah ke bid'ah dholalah???

    -aku yang musyhkil-salam ukhwah-

    ps-ini soalan serius, bukan lawak!

    ReplyDelete
  28. menolak hudud tak termasuk dalam fatwa kera. woha !

    ReplyDelete
  29. Woha! Sungguh tajam tapi padat dgn pengertian! Mmg post terbaeek!

    Abg, boleh tak post hal2 bkenaan dgn kera, penerangan secara saintifik, habitat, jumlah specis diatas muka bumi, n pemakanan n sebagainya..buat mcm channel discovery tp dlm bentuk blog..
    Lepas tu abg relatekan psamaan, mirip dgn keadaan kaum fatwa kera, dari segi science psychology, human socialogy, n reality.. so at the end, tak perlu la ke zoo lagi utk buat kajian psl kera.. nanti nak kajian singa pun mudah... Saidina hamzah ra, singa Allah...nanti boleh buat tajuk siapa kera Allah!

    Ala bab nih abg mmg tebaeek punya...woha!

    ReplyDelete
  30. Hmm. Wahabi je kata buat amal (quran, nafil, zkir, doa) yg dniatkan kpd org yg dh mati tak sampai kpd mereka (org yg dh mati)..

    Mmg kera...

    ReplyDelete
  31. hamka, boleh tak cerita (personal opinion hamka lah ye), kenapa tabligh dengan pas tak sependapat?

    ReplyDelete
  32. SALAM EN,HAMKA...CE MUNG ULAS SKET PASAL HUKUM HUDUD TAK RELEVAN PD MASA SEKARANG, DARI KATA DATO' SERI NAJIB DLM BERITA TV3..
    RAMAI SANGAT YG KELIRU TERMASUK AKU DLM GOLONGAN2 BELIA NIM..
    HOK ULAMA TU CKP LAIN HOK TU CAKAP LAIN..ARGGGGHHHH MANA SE BETUL NI..?..ARGGGHHHHHHHHH BOLOQQQQ AROQQ ZAMANG LENING

    ReplyDelete
  33. SALAM EN,HAMKA...CE MUNG ULAS SKET PASAL HUKUM HUDUD TAK RELEVAN PD MASA SEKARANG, DARI KATA DATO' SERI NAJIB DLM BERITA TV3..
    RAMAI SANGAT YG KELIRU TERMASUK AKU DLM GOLONGAN2 BELIA NIM..
    HOK ULAMA TU CKP LAIN HOK TU CAKAP LAIN..ARGGGGHHHH MANA SE BETUL NI..?..ARGGGHHHHHHHHH BOLOQQQQ AROQQ ZAMANG LENING

    ReplyDelete
  34. Ramai orang terasa diri hebat, tapi hebatke kita bila fikir diri kita hebat?


    Tak de kaitan, cuma terfikir.


    Dari saya yang kurang ilmu,
    Cahaya pemelihara

    ReplyDelete
  35. Pernah dengar ada ulama kata sampai atau tidak ke pada si mati tu terpulang pada Allah..
    Dan lebih selamat lagi rasanya, kalau kita baca yasin tu niat untuk amalan kita sendiri yang masih hidup..
    dan doa selepas kita beramal tu,kita tujukan untuk keampunan si mati dan keselamatannya dunia dan akhirat..
    Wallahualam

    ReplyDelete
  36. Pada waktu ni ada di beberapa tempat,
    tahlilnya hanya zikir dan doa keampunan untuk si mati
    mudah dan ringkas..
    baca yasin elok lepas subuh dan doa selepas bacaan itu insyaallah mustajab

    ReplyDelete
  37. imam syafi'e kata ada bidaah hasanah ?

    (tak kisah apa isatilah, bidaah, mahmudah, yang penting ada perkataaan bidaah, bolehlah bertubat/istigfar.)

    (Kepada yang komen panjang bab tahlil itu bidaah, cuba baca entry aku lagi sekali, kalau tak faham jugak, kau baca tajuk, lepas tu kau scroll down, dan terus click, I accept – woha! (macam bukak akaun email pulak)

    Bidaah hasanah dah banyak dah buat.Sunnah je yang tak dihidup2kan.Macam mana tu?:)

    (Itulah tu.)

    Sekarang ni fahaman Wahbi dah mula menular. Nampak macam bagus. Tolak semua Bidaah. Itu haram itu salah org tu kafir, orag ni pula munafik. Mudahnya membuat tuduhan. Tapi tak pernah nak turun padang bagitau orang cara berhikmah.Orang datang kerumah ajak ke masjid dan surau untuk berjemaah dan bermuzakarah, menyindir semacam jek. Kalau mubaligh keristian ketuk pintu rumah dia nati baru padan muka.Pergi buat solat jemaah kat markaz ikut nafsu.Siap dengan alat dvd dan skrin layar. Lepas solat pakat ramai-ramai tengok ceramah caci orang. Anak sebangsa dan seagama dah ramai murtad ape hal..??? nak salahkan orang juga tak pernah nak cakap ini salah saya sebab saya dah tak buat kerja warisan Nabi..Dalam kubur baru tau siapa salah siapa benar..

    (Setuju!)

    Wahabi memang le gitu...Semua bidaah... semua kafir..
    Nanti orang lemas, mereka cakap, nabi tak pernah lemas, lemas tu bidaah, tak payah tolong, isk..
    *saja nak taip sbb tadi lupa nak tick update to mail. Tunggu2 xde pun mail :p

    (Err, aku tak paham.)

    “Bukanlah Nabi s.a.w itu seorang pemaki orang, tidak juga seorang pengucap kekejian dan bukan seorang pelaknat orang lain”. (Riwayat al-Bukhari).

    (Penguat dalil, tahniah!)

    Banyak perkara yang mengelirukan kita pada akhir zaman ini. Kita hidup di zaman yang penuh kekeliruan. Pemikiran kita bercampur-campur. Antara kekalutan situasi yang ada dan kerencaman pelbagai anasir yang wujud dalam menyelesaikan kekalutan itu. Banyak ketulenan sudah hilang. Agama yang asal juga diubah menurut kehendak PENAJA yang bercakap mengenainya. Bercampur baur antara sunnah dan bidaah. Semua perkara didagangkan, demikian agama juga dilelong. Siapakah yang jujur sukar dicari.

    (Cari cepat!)

    apapon aku tak suke tahlil..kerana bagi aku iaya amat menyusahkan keluarga simati..orang yang datang sedap melantak,ketika keluarga simati dlm kesedihan

    (akupun tak suka, tapi anak yatim tu beria ria ajak aku makan, akupun makanlah.)

    selamat membaca peace yeoh..

    (eh, ada ke?)

    ReplyDelete
  38. aku nak tanya satu soalan.banyak sekali hadis hadis yang menceritakan betapa buruknya membesarkan perut.geng salafi tolong carikan,korangkan pakar....soalan aku ialah,apakah hukumnya bersembahyang dengan perut lebih kedepan berbanding dada...seperti yang kita tahu rasulullah bila berdiri,dadanya lebih kehadapan berbanding perut(hadis ni pun banyak,tlg carik).hukum sembahyang perut kedepan tu bid'ah hasanah ke bid'ah dholalah???-aku yang musyhkil-salam ukhwah-ps-ini soalan serius, bukan lawak!

    (Apapun bidaah, orang yang bungcit, perbanyakkanlah istigfar.)

    menolak hudud tak termasuk dalam fatwa kera. woha !

    (termasuk, aku tak perlu tulis semua, kera jer yang tak paham
    Woha!)

    Sungguh tajam tapi padat dgn pengertian! Mmg post terbaeek!Abg, boleh tak post hal2 bkenaan dgn kera, penerangan secara saintifik, habitat, jumlah specis diatas muka bumi, n pemakanan n sebagainya..buat mcm channel discovery tp dlm bentuk blog..Lepas tu abg relatekan psamaan, mirip dgn keadaan kaum fatwa kera, dari segi science psychology, human socialogy, n reality.. so at the end, tak perlu la ke zoo lagi utk buat kajian psl kera.. nanti nak kajian singa pun mudah... Saidina hamzah ra, singa Allah...nanti boleh buat tajuk siapa kera Allah!Ala bab nih abg mmg tebaeek punya...woha!

    (Tak boleh!)

    Hmm. Wahabi je kata buat amal (quran, nafil, zkir, doa) yg dniatkan kpd org yg dh mati tak sampai kpd mereka (org yg dh mati)..Mmg kera...

    (Jangan ambil kerja Allah, sampai tak sampai tu kerja Allah.)

    hamka, boleh tak cerita (personal opinion hamka lah ye), kenapa tabligh dengan pas tak sependapat?

    (Sebab musuh mereka berbeza, orang tablish musuh dia nafsu dan syaitan, orang pas musuh dia UMNO, sama dengan DAP, musuh UMNO jugak, sebab tu PAS dan DAP bergabung.)

    Pernah dengar ada ulama kata sampai atau tidak ke pada si mati tu terpulang pada Allah..Dan lebih selamat lagi rasanya, kalau kita baca yasin tu niat untuk amalan kita sendiri yang masih hidup..dan doa selepas kita beramal tu,kita tujukan untuk keampunan si mati dan keselamatannya dunia dan akhirat..Wallahualam

    (Setuju!)

    Pada waktu ni ada di beberapa tempat,tahlilnya hanya zikir dan doa keampunan untuk si mati mudah dan ringkas..baca yasin elok lepas subuh dan doa selepas bacaan itu insyaallah mustajab

    (Aku suka sangat tahlil ringkas, terus makan, woha!)

    ReplyDelete
  39. Zaman imam Syafie dah wujud Tahlil mcm kat M'sia ke?

    Ustaz Mahfuz muhammad yg kuat menentang Wahabi berkata Imam Syafie tak buat tahlil.

    ReplyDelete
  40. Salam,

    Benda ni dah lama jadi persoalan tapi dari penerangan ustaz-ustaz maka aku paham perkara ni, alhamdulillah...

    Kini hal sama jadi entry oleh hamka, harap dapat tambah lagi pemahaman kita semua...

    Terima kasih hamka sebab sudi 'berbuih mulut' (harap ko tak sawan) menerangkan perkara ini dengan cara yang lain dari ustaz tapi hala tuju dan maksud tetap sama...

    Wassalam

    ReplyDelete
  41. tumpang iklan sebentar




    http://kalamajami.blogspot.com/2011/10/teori-konspirasi-atau-paranoia.html

    ReplyDelete
  42. Mana lagi "bidaah"? Tgk bola mlm Jumaat atau baca Yasin mlm Jumaat?

    Anak kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan.

    Kenapa tak bawak anak sekali masuk hutan?

    ReplyDelete
  43. anti wanabi@salafi3:39 PM, October 04, 2011

    menurut org wahabi...

    dari mana dtgnya perkataan WAHABI ini??? siapa WAHABI?? kami hanya mengamalkan sunnah dan menjauhi bidaah dlm kehidupan. dan semua bidaah adalah sesat..

    so cmne hamka?any idea..??~

    ReplyDelete
  44. ajk kebersihan kelab anti wahabi@salafi malaysia3:40 PM, October 04, 2011

    menurut org wahabi...

    dari mana dtgnya perkataan WAHABI ini??? siapa WAHABI?? kami hanya mengamalkan sunnah dan menjauhi bidaah dlm kehidupan. dan semua bidaah adalah sesat..

    so cmne hamka?any idea..??~

    ReplyDelete
  45. betul apa yang kereta mayat tulis..tak perlu bergaduh2 tentang hal2 ni..YAng jaga adab bicara kita..

    memang semuanya bidaah, tapi perlu berhati2 kerana takut jadi niat yang tak baik..

    contoh baca yasin hari jumaat..tak slah buat..tapi jangan kita rasa jumaat saja baca yasin...dan macam2 lagi la pasal malam jumaat nih..yang merisaukan ialah bukan orang yang baca yasin kerana Allah tapi risau tu orang yang baca yasin sebab malam jumaat...kena faham kenapa sesetengah ulama keluarkan hujah2...jadi kalau kita yakin kita tak sesat bacalah yasin tu..tapi pastikan betul2 kenapa..

    Tahlil pun ok, tapi jangan sampai kita buat tahlil sampai lupa nak doakan ibu ayah.antara tahlil dan doa..pastinya doa itu lebih sampai..tahlil ni 50-50..kita buat mudah-mudahan Allah terima..ganjaran pahala dosa allah yang beri.jadi kalau rasa baik buat, pastu biarlah Allah nilai. Risau juga tahlil yang mungkin menyebabkan kita membebankan keluarga simati dan terguna duit anak2 yatim..

    glain contoh,gantung ayat quran didinding boleh tapi jangan berniat supaya dihindar daripada gangguan syaitan..itu dah seperti tangkal..
    seeloknya kalau nak gantung kita buat sebab mungkin ia akan mengingatkan untuk membacanya..

    Persoalan biadaah ni bnyak pendapat..jika takut tergelincir dari niat kerana Allah janganlah buat terus...Jika buat takpa dan tak buat berdosa..jadi kenapa kita dok bergaduh2..kaji balik apa yang orang lain keluarkan hujah pulak..salah dan tak sahkah sumber2 nya..?? jika ada sumber sahih,tak semestinya kita salah..fahamkan jika kita buat sesuatu ada dosa tak, ada kebaikkan tak, ada mudarat kat orang tak..

    yang penting bagaimana nak ubah pandangan sesetangah masyarakat yang salah terhadap tahlil, dan yang lain2 lagi..Tambah2 melayu ni lagila banyak bidaahnya...

    ReplyDelete
  46. apa yang akn berlaku pada tahun 2012???
    Hollywood buat filem ttg khancuran dunia pada thun 2012. kjian NASA, ada satu objek sbesar bumi sdang menuju ke bumi.
    stgh buznama gtau ada big trouble akn berlaku shgga m'yebabkn 2/3 pnduduk dunia akn lenyap. pertnghan ramadhan thun 2012 jtuh pd mlm jumaat. tahun 2012 adalah thun ganjil dlm kalendar islam. drp jmaah Indonesia, Maulana SAad gtau sapa yg blum kluar 4 bulan IPB, kluar cpat2 sbelum 2012. suma tu ada kaitan kah??? apa sbenarnya yang akan berlaku pada tahun 2012???

    sekadar ingin tahu...

    ReplyDelete
  47. Zaman imam Syafie dah wujud Tahlil mcm kat M'sia ke?Ustaz Mahfuz muhammad yg kuat menentang Wahabi berkata Imam Syafie tak buat tahlil.

    (Aku selalu lambat datang tahlil, dan biasanya bila sampai, orang baru nak makan, nyam nyam..)

    Benda ni dah lama jadi persoalan tapi dari penerangan ustaz-ustaz maka aku paham perkara ni, alhamdulillah...Kini hal sama jadi entry oleh hamka, harap dapat tambah lagi pemahaman kita semua...Terima kasih hamka sebab sudi 'berbuih mulut' (harap ko tak sawan) menerangkan perkara ini dengan cara yang lain dari ustaz tapi hala tuju dan maksud tetap sama...

    (ketika mulut berbuih, aku slurpppp, ha ha)

    Mana lagi "bidaah"? Tgk bola mlm Jumaat atau baca Yasin mlm Jumaat?

    (tak tahu, malam jummmat sibuk berhadas besar)

    dari mana dtgnya perkataan WAHABI ini??? siapa WAHABI?? kami hanya mengamalkan sunnah dan menjauhi bidaah dlm kehidupan. dan semua bidaah adalah sesat..so cmne hamka?any idea..??~

    (saidina umar berkata: ini adalah sebaik baik bidaah-merujuk bab solat tarawikh di zamannya, so, apa kata wahabi? Spin!)

    Persoalan biadaah ni bnyak pendapat..jika takut tergelincir dari niat kerana Allah janganlah buat terus...Jika buat takpa dan tak buat berdosa..jadi kenapa kita dok bergaduh2..kaji balik apa yang orang lain keluarkan hujah pulak..salah dan tak sahkah sumber2 nya..?? jika ada sumber sahih,tak semestinya kita salah..fahamkan jika kita buat sesuatu ada dosa tak, ada kebaikkan tak, ada mudarat kat orang tak..yang penting bagaimana nak ubah pandangan sesetangah masyarakat yang salah terhadap tahlil, dan yang lain2 lagi..Tambah2 melayu ni lagila banyak bidaahnya...
    (Jika orang tu bagi masa 3 hari di masjid, mudah terangkan yang mana bidaah yang mana sunnah)

    apa yang akn berlaku pada tahun 2012???Hollywood buat filem ttg khancuran dunia pada thun 2012. kjian NASA, ada satu objek sbesar bumi sdang menuju ke bumi.stgh buznama gtau ada big trouble akn berlaku shgga m'yebabkn 2/3 pnduduk dunia akn lenyap. pertnghan ramadhan thun 2012 jtuh pd mlm jumaat. tahun 2012 adalah thun ganjil dlm kalendar islam. drp jmaah Indonesia, apa sbenarnya yang akan berlaku pada tahun 2012???

    (Pada awal tahun 2012, kelendar 2012 akan laku, pada akhir tahun 2012, kelendar 2013 akan laku)

    ReplyDelete
  48. Assalam,

    Suami aku kalau ada yasin kat masjid dia ikut je. Orang ajak makan dia makan. Tunjuk akhlak pada orang kg katanya. Kalau orang suruh bawa balik itu rezeki aku.
    Suami ku kata lagi bacala yasin setiap selepas subuh Allah akan mudahkan urusan dunia dan akhirat.
    Katanya lagi tambah dengan solat Israq dan Duha dan banyak lagi...
    Katanya lagi kalau nak dapat kekuatan mengamalkannya kena rajin ikut dia kursus selama 72 jam termasuk rehat. AKU CUKUP SUKA IKUT SUMAIKU KURSUS 72 JAM TERMASUK REHAT DAN MAKAN YANG SENTIASA ENAK...WOOHA

    N..Rompin.

    ReplyDelete
  49. wahai anda semua
    sila lah datang ke Perlis

    ReplyDelete
  50. bagus...entry camni yg sonok dibaca..semoga hamka akan terus mengeluarkan entry2 yg mengajak manusia untuk meningkatkan iman...jom kita buat perkaara yg wajib plak..
    baca ni...
    http://bismillahirrahmanirahim.blogspot.com/2011/10/jom-mentup-aurat.html

    ReplyDelete
  51. assalamualaikum, maaf tpaksa guna nama anom, sy bukan blogger.

    sbnrnya berzikir bramai2 slepas solat yg sering diamalkan di Malaysia tu pun adalah perkara bida'ah.

    sambut maulidur rasul dan sebagainya, itupun bida'ah.

    akan tetapi, cuba fikir balik dari mana asalnya bida'ah ini sampai ke Malaysia?

    mgkin ia adalah salah satu cara ulama' zaman2 terdahulu untuk mendekatkan lagi umat Islam di Tanah Melayu kepada ALLAH SWT?

    mungkin

    wallahu3alam

    ReplyDelete
  52. "aku nak tanya satu soalan.banyak sekali hadis hadis yang menceritakan betapa buruknya membesarkan perut.geng salafi tolong carikan,korangkan pakar....soalan aku ialah,apakah hukumnya bersembahyang dengan perut lebih kedepan berbanding dada...seperti yang kita tahu rasulullah bila berdiri,dadanya lebih kehadapan berbanding perut(hadis ni pun banyak,tlg carik).hukum sembahyang perut kedepan tu bid'ah hasanah ke bid'ah dholalah???-aku yang musyhkil-salam ukhwah-ps-ini soalan serius, bukan lawak!"

    orang yang tanya dan kemuka soalan mcm ni, samada dia tak tau apa itu Bidaah, atau dia ada niat keji nak perli.

    mana mungkin Tuhan hukum fizikal...


    dan bidaah tu telah disepakati adalah menambah2 atau mereka-reka perkara baru didalam Ibadat - akidah....

    kalau benda yang bersifat fizikal, muamalat, teknologi, matematik, kereta, sports semua tu tak termasuk dalam Bidaah.

    Bidaah ni simple je nak faham. dala, hal yg takdapat dihurai secara akal. hanya dapat faham dari wahyu dan pesanan nabi..kalau ditambah2 dan direka-reka itulah dinamakan bidaah..

    adapun bidaah Hasanah yang dimaksudkan Imam Syafie tentang benda baru yang takde masa zaman nabi contohnya sekolah, ilmu nahu, alquran cetak dan jilid dan lain2.

    namun bagi Imam Syafie, Perkara menambah2 dalam ibadat tetap juga ia menjadi Bidaah Dhololah.

    sebab tu Imam Syafie bertegas melarang Tahlil dan kenduri arwah

    p/s sila baca Al-Uum..

    ReplyDelete
  53. shedappppp....gulai kambing dengan nasik minyak ayam kampung!

    ReplyDelete
  54. terbaik. isi memuaskan hati saya.

    ReplyDelete
  55. Korang: Suami aku kalau ada yasin kat masjid dia ikut je. Orang ajak makan dia makan. Tunjuk akhlak pada orang kg katanya. Kalau orang suruh bawa balik itu rezeki aku.

    Aku: satu lagi yang aku lupa nak bincang adalah bab ikram muslimin, (lain kali kot) tapi ramai orang tak tahu, sebab ustaz tak cerita, jika faham bab ikram muslimim macam laki kau, takdelah isu bidaah hasanah ni masuk neraka.

    Korang: sbnrnya berzikir bramai2 slepas solat yg sering diamalkan di Malaysia tu pun adalah perkara bida'ah.sambut maulidur rasul dan sebagainya, itupun bida'ah.akan tetapi, cuba fikir balik dari mana asalnya bida'ah ini sampai ke Malaysia?mgkin ia adalah salah satu cara ulama' zaman2 terdahulu untuk mendekatkan lagi umat Islam di Tanah Melayu kepada ALLAH SWT?

    Aku:Bidaah ni bolehlah dikatakan macam dadah dalam ubat, tak elok.., tapi untuik orang sakit, elok...

    Korang: Bidaah ni simple je nak faham. dala, hal yg takdapat dihurai secara akal. hanya dapat faham dari wahyu dan pesanan nabi..kalau ditambah2 dan direka-reka itulah dinamakan bidaah..adapun bidaah Hasanah yang dimaksudkan Imam Syafie tentang benda baru yang takde masa zaman nabi contohnya sekolah, ilmu nahu, alquran cetak dan jilid dan lain2.namun bagi Imam Syafie, Perkara menambah2 dalam ibadat tetap juga ia menjadi Bidaah Dhololah.sebab tu Imam Syafie bertegas melarang Tahlil dan kenduri arwah.

    Aku:Seperti biasa, kedatangn lambat aku ke majlis tahlil, tidak merugikan mana mana pihak.

    Korang: shedappppp....gulai kambing dengan nasik minyak ayam kampung!

    Aku:laparlah pulak., takde orang tahlil ke malam ni, woha!

    ReplyDelete
  56. Salam bro..

    Nk tanye, buku bile nk kuar..
    Rs cam dah lame sgt nie..

    Patin Temerloh

    ReplyDelete
  57. bleh la satu jemaah,hamka jadi amer ab lah,kite kuar kat perlis..semayang xde qunut,pas semayang pon xde zikir,tp satu jer orng xramai jugak,kena wat gas

    ReplyDelete
  58. aku kurang setuju dgn penulisan kali ini..terutamanya bab tahlil tu..cz tidak berpandukan pndangan alim ulamak..so lebih kurang dgn hujah2 ustaz2 yg mghalal tahlil tanpa berpandukan pandangan alim ulamak..lebih kepada apa yg mereke blaja je...wal hal klu nk di ikutkn dlm kitab2 ramai alim ulamak myate kn tahlil ni ssuatu yg keji..boleh rujuk kt youtube ceramah dr asri, ustaz rasul dahri n de 2,3 org ustaz lg yg berpandukan kitab2 yg muktabar...ikut kn kitab2 tu..TAHLIL ADALAH BIDAAH DOLALAH!!! sape nk kate bidaah hasanah tlg cari fatwa ulamak yg mukhtabar yg mgatekan amalan ni blh d'amalkn??? blh ke????

    ReplyDelete
  59. nak ty sume2 yg komen korang pernah semayang fardu kat umah x?jawapannye aku rase 99% yer ternasuklah aku.inilah bidaah dolah bkn hasanah lg,so kado kediri(loghat pahang brmaksud sedorlah diri)
    p/s jaga semayang jemaah(termasuklah aku)

    ReplyDelete
  60. Hmm..memang banyak beza pendapat dan takrifan.
    Tapi yang paling merisaukan bilamana orang yang tak percaya pada bidaah hasanah menyesatkan orang yang pegang pada adanya bidaah hasanah walaupun ia kurang afdhal.
    dari segi bab muamalat sendiri, kalau bank islam tu bidaah dolalah la tu bagi orang yang taklid buta pada "tidak pada bidaah hasanah"?
    muamalat pun cabang dan ibadat agama juga contohnya urusan jual beli, pinjam meminjam, dll..
    camne agaknya nak bidaahkan benda yang dah dalam keadaan ni?
    interesting..
    ganjil betul pada orang yang tolak bidaah hasanah padahal tanpa disedari dia sendiri melaksanakan bidaah yang dia tolak tu.
    pendek kata "belajar lah sunnah2 nabi dan cuba amalkan, kurang2kan bidaah hasanah dan cuba banyakkan sunnah2 nabi, dan jauhkan dari membidaahkan orang lain"

    ReplyDelete
  61. Benarlah kata nabi bahawa di akhir zaman akan berlaku banyak pertelingkahan dalam masalah agama.

    Harapan aku kepada saudara2 seagama agar jangan mudah melatah mengatakan orang lain sesat.

    Belajarlah amal sunnah2 nabi. salahkan diri sendiri kerana kurang belajar dan berdakwah, banyakkan istighfar dan berdoa kepada Allah memohon hidayat.

    Kita berbeza kerana KEFAHAMAN AGAMA KITA BERBEZA.

    Sama2 kita mohon petunjukNYA.

    ReplyDelete
  62. sangat suke topic saudara Hamka kali ni..:)

    ReplyDelete
  63. Assalam

    Semua bidaah akan tamat sebaik kematian menjelma namun...
    Sedar atau tidak...Bidaah yang akan dibawa sehingga ke dalam kubur.....

    Tidak berjenggot...istighfar karo!
    Kasihanilah kami Ya Rabb...

    Crying Judge.

    ReplyDelete
  64. aku ada kawan so called salafi, dia tolak untuk bersalaman lepas solat apatah lagi tahlil! bidaah katanya! tapi dia bwk anak isteri pergi tgk WAYANG boleh pulak!!!!!!!!! ermmm aku konfius!!!! umat!!! umat!!

    ReplyDelete
  65. Assalam

    Aku nak cite kat masjid kg aku, lepas-lepas solat main kompang. Kekadang belatih silat.Tapi bukan di dalam, di perkarangan. Main kompang tu bisingla. Ada musafir nak solat. Ada ahli kariah nk bersunyi diri rasa
    terganggu.

    Mungkin ke silap orang kg juga tak kuat bacaan hadisnya? Atau kurang bagi masa jumpa orang sekeliling bagi tau kepentingan sunnah? Tu pasal macam-macam amalan pelik tapi glamor wujud kat masjid?
    Apa pandangan tuan punya blog?

    N.Rompin.

    ReplyDelete
  66. Salam...


    en zulfikar terima kasih sebab respon..

    aku memang betul punya musykil.pasal setahu aku sembahyang tu ibadah khusus.dan setahu aku jugak ibadah khusus tak boleh ditokok tambah walaupun apapun.

    kalu fizikal tu memang dilahirkan begitu,yang tu aku tak persoalkan..

    ini fizikal(buncit) yang kita modified sendiri.lepas tu pulak terlalu banyak amaran rasulullah yang menyatakan betapa buruknya membesarkan perut.

    bahkan dalam satu hadis(korang tolonglah carik)rasulullah menyatakan sepuluh tanda tanda ahli neraka,yang salah satunya ialah orang yang buncit.

    aku memang nak tahu jawapan dari geng salafi,pasal geng salafi ni memang arif pasal bab bid'ah ni...

    akhir sekali aku nak mintak maaf kat sapa sapa yang terasa,aku betul betul musykil....

    salam ukhwah & ampun maaf

    ps.respon geng salafi yg tak buncit amatlah dialu alukan!(mengelakkan emo!)

    ReplyDelete
  67. Aku berpendapat bahawa dipecahkan takrif bid'ah itu kepada 2 kerana majoriti sudah sampai level 'slow' WHOA!

    Ikut perkataan hadis pun kurang lebih-(maaf)Kullu bidah dholalah, iaitu seluruhnya -tak terkecuali apapun bentuk -bid'ah adalah sesat. Jadi sesat apanya? AQIDAHNYA! JAdi bida'ah adalah khusus dalam hal yang bersangkutan dengan Iman.Lebih tepat lagi Tauhidnya.

    Kesesuaian Islam itu meliputi sekelian SUASANA-wa ma arsalnaa ka illa rahmatan lil a'lamin. Baik suasana sebelum unta, semasa kera, ataupun selepas era kereta berkuasa petrol.WHOA lagi!

    Gini, tanggalkan label dulu, no PAS, no tabligh no wahabbi- ini semua jadikan korang slow-WHOA lagi!. Korang kan semua kena kumpul setempat di mahsyar, macam masa wukuf kat Arafah tu...

    Selawat atas nabi Sunnah. Suasana sekarang ialah MAulud NAbi.

    Tahlil adalah zikrullah, adalah sunnah. Suasana tahlil sekarang adalah ANTARA lainnya Tahlil Arwah. Iaitu Peringatan untuk si hidup yang akan mengikut menjadi Si mati! Dan sadakah (juga sunnah) atas hos. Dan Menjadi medan hos , yang boleh mendoakan simati atas pertalian seperti dalam hadis i.e. sbg anak soleh, untuk memanjatkan doanya dan diaminkan yang lain.

    Namun dalam hal yang pada pokoknya sunnah, banyak dah slow sampai tahap buta, hingga kerap perlaksanaan itu terbatal dari ikutan sunnah kerana tidak mengerti mengasimilasikan suasana, perubahan yang SEMESTINYA SUNNATULLAH ! Disinilah jatuh dalam Bid'ah, maka sesatlah, atau dalam kelembutan bahasa tergelincir dari kemurnian Tauhid, sewajarnya menyelami dari panduan Quran dan hadis dengan sifat rasul-siddiq, amanah , tabligh dan fatanah, bagi mendapatkan sebaik baik sunnah dalam suasana zaman.

    Sebab itu fahamlah kalau sekarang berkenderaan bukan dengan Onta bukan bid'ah! Masih dalam takluk lingkungan sunnah selagi kenal pada sifat adab dan akhlaknya ketika memandu dan menumpang! Malah kalau naik Onta sekalipun boleh keluar dari sunnah jika ditahkik dalam hati qudrat iradat Onta dan orang sepertinya muktazilah atau khawarij.

    Kalau masih slow- lu pikir la lagi! WHOA!

    ReplyDelete
  68. aku rasa biasanya kita buat tahlil & baca yassin pd mlm jumaat (atau sempena kematian saudara2 kita) dgn tujuan menyedekahkan bacaan2 kita utk kesejahteraan si mati & juga ahli keluarga dan juga seluruh saudara (umat Islam)..dan lagi makan2 tu pulak dgn niat bersedekah juga (dr pihak keluarga dan kalo diniatkan sekali sedekah tu dr simati) kan semua dpt pahala..so aku rasa perkara2 tu semua ke arah kebaikan..aku x pandai agama sgt pun,tp kita boleh pikir baik buruk sesuatu dgn akal kan..kalo terlalu pikir psl amalan baik yg ditakuti sbg bidaah,takut makin kurg pulak nak buat amalan baik..lebih baik bykkan berpikir bila nak buat pkara yg tak baik..
    ni pendpt aku la..wallahualam..
    astagfirullah...

    ReplyDelete
  69. bunga adalah hasanah..

    maka, janganlah berikan hasanah kepada kera.

    kerana kera yang benci bunga, akan keluarkan fatwa kera!

    woha!

    ReplyDelete
  70. salam..

    sapa buncit sila angkat tangan!

    he he he he.....

    -jangan marah haa..gurauan ukhwah!-

    salam ukhwah & ampun maaf

    ReplyDelete
  71. Assalamualaikum tuan.

    pernah dengar akan jadi mcm 3 golongan manusia jika tiada ugama dan usaha keatas ugama dalam kehidupan satu-satu orang manusia.

    1.macam kanak-kanak.
    tak tau malu. tak tau beza. tak tau menilai. handphone ni kereta mainan ke penukul besi.test rase tengok.

    2.macam orang gile.
    gilekan itu dan ini. kemarok buat itu dan buat ini. gile dunie. gile perkara dunie.

    3.macam haiwan.
    menyakitkan dan memudharatkan tanpa mendatangkan manfaatpun untuk diri dia sendiri. macam ular mematuk. macam lipan or scorpio menyengat.

    wallahu a'lam.

    mau tahjud lame-lame, nanges-nanges nih. kesiankan diri saye. kesiankan diri seluruh umat seluruh alam.

    ReplyDelete
  72. terima kasih atas ulasan. teruskan.

    ReplyDelete
  73. Salam satu umat.

    Iman hanya akan di perolehi dengan mujahadah. Tidak akan dapat kemanisn iman hanya melalui pelajaran. tak kira univesiti timur tengah ke sekolah pondok ke. Kalau tak mahu ber mujahadah ianya takan bermakna. Cukup pandai mengeluarkan hukum, cukup cekap mengunakan ayat Allah. Memang kita wajib mempelajari ilmu akhirat.Tapi kalau nak solat berjemaah ke masjid/surau pun tak larat. Sebenarnya dia bukanlah seorang yang berilmu tapi hanyalah seorang yang bermaklumat. Seorang itu boleh dipanggil berilmu bilamana dia dapat mengamal sesuatu ilmu. Allah akan menambah ilmu kepada seseorang apabila dia beristiqamah dalam mengamal ilmunya. Oleh itu kita sama-sama ingatkan diri masing-masing adakah kita dari golongan yang mengamalkan ilmu yang kita dapat? Ramai anak muda termasuk juga yang tua lulusan dari universiti timur tengah termasuk juga lulusan sekolah pondok atau madrasah tak dapat datang ke rumah Allah bila azan berkumandang. Untuk meluangkan sedikit masa solat berjemaah di mana azan diazankan pun susah. Apalagi dalam perkara lain. Seorang mat rock yang hanya tahu sedikit ilmu tapi dia mengamalkannya itu lebih baik lagi. Kerana pasti dan pasti Allah akan mentarbiah dia dan tidak akan sesat, kerana dia bermujahadah dengan ilmu yang dia dapat. Allah itu maha berkuasa dan memiliki ilmu yang maha luas, sesiapa sahaja akan dapat dengan kehendakNya. Sebaliknya seorang mufti sekalipun jika dia tak dapat mengamal ilmu yang didapatinya pasti tidak bermenafaat untuk sendiri apalagi untuk orang lain.

    FIKIR-FIKIR

    N.ROMPIN

    ReplyDelete
  74. SAUDARA-SAUDARI

    YANG PENTING KAN SOLAT

    APA PULAK CITE-CITE PERUT NI!!!!!!!

    BUAT AKU SAKIT PERUUUUUUT!!

    :)

    ReplyDelete
  75. serius, aku sangat meminati tulisan kau. Terima kasih

    ReplyDelete
  76. terima kasih juga kepada semua pemgomen.., : )

    ReplyDelete
  77. bacelah kitab al-umm :)

    ReplyDelete
  78. bila mnusia mengata kpd glngn tabligh , mereka akan jwb " isk , sanggop depa dok kata kt tabligh, tabligh tu kn sifat Nbi SAW.

    nah ! Al-Wahab itu sapa ? nama tuhan kamu dan tuhan aku. jgn bermain dgn aqal.

    ReplyDelete
  79. isu tahlil. amat penting dikongsi besama; http://www.youtube.com/watch?v=aCsH-Qp2Hq8

    ReplyDelete
  80. bila sorang penjenayah di tembak mati, maka polis akan keluar statement, 8 kes berjaya di selesaikan..

    bagaimana kes bidaah dan wahabi ni nak di selesaikan?

    hmm..

    ReplyDelete
  81. Kalian dah berhujjah tentang bidaah. Aku nak tambah sikit bab Mungkar! Mungkar yang paling besar ialah Syirik! Orang2 Islam perlu dakwah orang2 kafir supaya mereka tidak Syirik! tapi yang sedihnya orang2 kafir sedang kehairanan melihat umat islam bertelagah sesama sendiri dalam bab badaah! Aku syor pada diri aku sendiri agar belajar buat usaha dakwah! Semoga Allah kurniakan kepada kita semua Kefahaman Agama. amieenn..

    ReplyDelete
  82. paling best umat islam cari alasan masing2 nk kafirkan satu sama lain nk tunjuk hero mrk lah yg paling layak dapat Islam ._.

    ustaz azhar pesan dlm ceramah dia jauhi group2 yg suka cari gadoh guna isu khilafiah nih depa ni takda modal lain actually sibukkan rakyat dgn isu2 mcm ni supaya depa lupa isu lagi besar.

    brape byk org atasan nikah kat hotel ngan botol araknya bersepah takde yg nk tegur tetibe nikah kat masjid bidaah sesat lol

    ReplyDelete
  83. AKU PUN SETUJU.

    KOMEN TAMBAHAN

    ReplyDelete
  84. M

    mari promote sunnah2 nabi saw yg sgt kita sayangi..
    agar terlenyap segala bidaah..
    indahnya hidup di dalam sunnah..

    http://www.youtube.com/watch?v=jjXo0AtRCds&feature=share

    ReplyDelete
  85. M

    agama tidak boleh guna logik akal.
    kalau asik nak kata 'benda baik..apa salahnya'..
    'perkara ni baik...apa salahnya'..
    maka, apa guna agama..

    tidak menepati sunnah..

    ReplyDelete
  86. salam

    ingatkan dah habis dah...

    inilah masaalahnya bila kecik kecik tak belajar agama,dah tua baru nak minat agama,pastu pulak belajar dengan benda mati(buku,internet dsb)...

    makin banyak ilmu semakin rasa diri sendiri pandai dan betul..

    itulah pentingnya guru,sebab guru yang baik akan mengingatkan kita akan kelemahan diri kita hingga kita menjadi tawadhuk,dan sentiasa merasakan diri bersalah..

    bila kita merasakan kita selalu bersalah, maka kita tidak akan mendabik dada mengatakan orang lain semua tak manepati sunnah!

    imam ghazali mengingatkan tentang ciri orang takabbur yang salah satunya ialah merasakan diri kita sentiasa betul.....

    -salam ukhwah-

    ReplyDelete
  87. Dear lobai bajet cool

    Semalam aku tanya lembu Pak Karim akan bab perut kedepan dada ketika bersolat dan malam itu beliau telah mendatangi mimpiku

    "Kalau bidaah dolalah benda tu, kau nak buat liposuction setiap kali sebelum solat ke?"

    Setelah bangun dari tidur, barulah aku sedar lembu pun pandai menjawab soalan tu...

    ReplyDelete
  88. aku cuba tak pergi kenduri tahlil utk mengelakkan perkara syubahah, tapi si waris beria-ia mengajak ke kenduri tahlil arwah bapanya, teringat hadith mengenai memenuhi jemputan, maka aku pun pergi,

    sesampainya, aku bertahlil seadanya, bila scene makan2 aku cuba tak makan, si waris beria-ria suruh aku makan, nak tak nak aku kena makanlah, nak sedapkan hati aku anggap apa yg aku makan ini sebagai hak aku sebagai tetamu dan si waris-warisnya telah menghalalkan apa yg dihidangkannya kpd tetamu...

    TAWAKKALTU 'ALALLAH

    ReplyDelete
  89. Anonymous said... agama tidak boleh guna logik akal.

    (Kadang kadang kita guna common sense! Kecuali jika BS detector kau tumpu!)

    ----------
    lobai cool+hensem said...imam ghazali mengingatkan tentang ciri orang takabbur yang salah satunya ialah merasakan diri kita sentiasa betul..... -salam ukhwah-

    (gurauan kau bab perut boroi tu menyiggung ramai pihak, dah lama aku nak kutuk ustaz ulamk yang boroi, tapi aku kenalh kurus dulu, woha!)

    ----------
    se7en said... aku cuba tak pergi kenduri tahlil utk mengelakkan perkara syubahah, tapi si waris beria-ia mengajak ke kenduri tahlil arwah bapanya, teringat hadith mengenai memenuhi jemputan, maka aku pun pergi, sesampainya, aku bertahlil seadanya, bila scene makan2 aku cuba tak makan, si waris beria-ria suruh aku makan, nak tak nak aku kena makanlah, nak sedapkan hati aku anggap apa yg aku makan ini sebagai hak aku sebagai tetamu dan si waris-warisnya telah menghalalkan apa yg dihidangkannya kpd tetamu...

    (the best action, niat IKRAM MUSLIMIN, habis cerita)

    ReplyDelete
  90. salam..

    tulah puak puak ni..

    tak habih habih nak provok orang..bila kita perli dia dia,tahu pulak nak terasa..

    yang dia menyakitkan hati orang,langsung tak fikir pasal perasaan orang lain...apa dia ingat boleh masuk syurga ke kalau menyakitkan hati saudara sendiri..

    ampun maaf & salam ukhwah

    ps.sorilah aku sound keras sikit,aku cuma nak ingatkan saudara seislam aku,bahawa syurga tu hanya untuk orang yg menyayangi sesama makhluk....

    ReplyDelete
  91. aku suka komen u all lobai,hamka, dan anonymous. semua ilmiah.

    salam ukhwah, bersatulah ummat. woha

    ReplyDelete
  92. dulu aku ingatkan jemaah buat dakwah (tabligh) ni yg paling baik akhlaknya antara byk2 jemaah yg aku kenal.

    sehinggakan aku bersungguh2 berusaha utk sama2 berada dlm jemaah ini.

    tapi sangkaan aku meleset.

    ReplyDelete
  93. salam...

    itulah masaaalahnya bila kita tak betul betul faham sebab apa rasulullah diutuskan...

    ramai dari kita menyangka rasulullah diutus untuk menyempurnakan ibadah semata mata,lalu mereka tanpa menghiraukan orang,mencari sumber sumber yg sesuai dgn pemikiran mereka dan menyangka itulah cara beribadah paling sempurna..

    ada juga yg menyangka rasulullah diutuskan utk berdakwah semata mata,lalu mereka pun berdakwahlah tanpa menghiraukan kesan dari dakwah yg mereka lakukan..

    ada yg menyangka rasulullah diutus kerana ilmunya dan berbagai bagai lagi....

    hakikatnya mereka lupa dari kecil hinggalah wafat,rasulullah sangatlah konsisten dlm menjaga akhlaknya....

    baginda banyak berkompromi dlm perkara selain akhlak..tetapi kita tak pernah mendengar satu beritapun yg beliau berkompromi di dlm bab akhlak...bertepatan dengan sebuah hadis qudsi yg bermaksud

    "hanyasanya aku utuskan muhammad semata mata untuk menyempurnakan akhlak"(contoh yg mulia)

    wallahua'lam.

    salam ukhwah

    ReplyDelete
  94. kata kawan aku yang menjadi engineering di sebuah kilang kat kemaman, (dia ni kristian)

    qoute: dulu aku ingatkan orang islam ni yg paling baik akhlaknya antara byk2 ugama yg aku kenal.

    sehinggakan aku bersungguh2 berusaha utk sama2 berkerja di negara islam.tapi sangkaan aku meleset.

    lalu aku pilih ugama kristian, sampai mati.

    ps: tapi itu katanya 5 tahun yang lalu, tak tahu apa dah jadi sekarang sebab aku dah tak kerja kat situ, dia filipinie. Gran Gietatu, jika kau baca ni, jangan hukum ugama kerana kesalahan mat rempit.

    sila masuk islam, and rest in piece.

    ReplyDelete
  95. assalamualaikum saya budak baru disini nak tanya di mana markaz sri petaling

    ReplyDelete
  96. sebelah stadium bukit jalil..

    ReplyDelete
  97. muzani zainon MR Canon6:56 PM, November 14, 2011

    to wahabi : nabi x bc doa Qunut tym supuh ek? tolong cek dlm kitab kegemaran korang "SAHIH BUHARI" bab Doa Qunut... kesian trima kasih.. PEACE no gaduh2 :P

    ReplyDelete
  98. Assalamualaikum
    pasal bidaah ni aku amik pendapat ustaz aku yang x menyokong amalan bidaah ni spt tahlil dan sbgnya...
    katanya kl tahlil ni memang ibadat atau amalan yang bagus , Rasulullah la orang yang pertama akan buat dulu, tp Rasulullah x pernah buat wpon masa hidup ramai ahli keluarganya yang meninggal dunia...kl dah baik mesti nabi kita yg start buat dulu...
    lagipon kenapa nak ditambah amalan2 yg x ikut sunnah sedangkan byk lagi amalan sunnah yg kita x ikut

    ReplyDelete
  99. Budak di Luar Pagar3:58 PM, March 12, 2012

    Assalamualaikum..

    just nak tanya, bagaimana dengan orang2 yang pergi ke kubur dan membaca ayat2 Al Quran (contoh yassin) buat si mati?? Ada terbaca satu hadis yang melarang baca ayat Al Quran di kawasan perkuburan. Encik Hamka & the gang tolong jelaskan..

    ReplyDelete
  100. Boleh bagi sumber yang melarang?

    ReplyDelete
  101. Budak di Luar Pagar7:48 AM, March 15, 2012

    maaf la bang... saya baca kat sini..

    http://www.hafizfirdaus.com/ebook/MSBSPR/M28.02.10.htm

    point no 8. Sbb tu saya tanya abang. Saya dengan keluarga selalu ziarah ke kubur arwah ayah & atuk sambil baca yassin. Tu yang saya tersentap sikit tu...
    Adakah yang kami buat selama ni salah?? hehe..

    ReplyDelete
  102. bila bertembung bidaah hasanah dan bidaah sesat, maka ambiklah bidaah hasanah,

    dan bila bertembung bidaan hasanah dan sunnah, maka ambilah sunnah

    ReplyDelete
  103. salam.

    Encik Kete mayat. tuan tersilap kot. sebenarnya bidaah yg disebut dan diharamkan (in general) adalah mengadakan seseuatu perkara baru DALAM IBADAH KHUSUS!!!

    baca yassin memang dpt pahala, tapi kalau disyariatkan dgn manfaat pahala atau khasiat tertentu jika dibaca pd malam tertentu...maka bidaah ler tu.

    jika buat kenduri saja nak bg makan org, maka dpt la pahala sedekah bg mkn. tapi kalau buat kenduri utk kumpul org baca sesuatu utk sedekah pd org mati biaddah la namanya. sbb dah dikira amalan ibadat...

    kesimpulan...jika sesuatu amalan dibawa kpd kita...maka kita hendaklah tanya dan nilai, amlaan ni ditafsirkan sbg apa? ibadah khusus? amal maaruf? sedekah? usaha ilmu..dan mcm2 lg.

    kalau ada hamba Allah kata baca Quran pun kira bidaah la sbb zaman nabi takdak. maka jawapannya ialah bukan bidaah, sbb mengumpul, menyusun, menulis dan membukukan Quran (keja ni dibuat oleh zaid bin thabit)...lalu kita cetak dan baca...bukan ibadah khusus yg ada terminologi dan kaedahnya. Baca la melalui apa pun, samada hafalan, tulisan atas kertas, tulisan atas batu, gajet hp, komputer, baca dari pelepah tamar, baca ikut org lain baca...etc etc etc. selagi bacaannya betoi...dapat la pahala baca Quran spt yg disebutkan dalam Quran sendiri...

    berpegang la pada sunnah, sesungguhnya jika baik sesuatu amalan dah tentu nabi, para sahabat dan tabiin berlumba-lumba buat dahulu spt solat waktu malam, berjemaah setiap waktu, bersedekah dan berjihad...

    wallaualam.....

    ReplyDelete
  104. HAMKA,
    ops salam dulu..hihi

    Mung tlg tulis buku tentang topic ning sutil..masukkang komen2 anoy skali
    Boleh membaca sambil mengelap liur putih tu..

    ReplyDelete
  105. dah tulis dalam Semusim di Neraka! :)

    ReplyDelete