Mar 8, 2020

Ipar itu Maut?


Alkisahnya.. Sewaktu kecil, bila ibu bapa bawa kami kunjungi rumah Mak saudara atau Bapak saudara, sepupu perempuan selamba tidak bertudung malahan berbaju lengan pendek dalam rumah melayan kami para tetamu, tapi di rumah saya, bila dikunjungi oleh Mak saudara atau Bapak saudara termasuk anak mereka yang berpangkat sepupu, terus kakak dan adik perempuan saya lari masuk bilik, pakai tudung, pakai baju berlengan panjang, baru keluar bilik dan layan tetamu.

Bila saya ajukan masalah ini pada arwah mak, katanya, sepupu boleh di kahwini, dan aurat mereka haram. Mak boleh tegur anak mak tutup aurat sewaktu sepupu kamu datang, tapi anak orang lain, ‘ajaran’ mereka berbeza. Sangka baik, tegur dengan hikmah dan sentiada doakan kebaikkan untuk ummat.

Masa berubah, kakak dan abang kahwin, maka munculah ipar duai. Di rumah saya, Alhamdulillah ajaran peri pentingnya menutup aurat dan menjaga akhlak masih berlaku yang mana jika abang ipar ada di rumah, seluruh adik beradik akan tutup aurat sepenuhnya. Tapi bila saya sendiri berkahwin, maka di rumah mertua, lain ‘ajarannya’. Lantas kata Puan Bini: Sejak saya jadi ahli keluarga mereka, suasana sudah berubah, mungkin segan dengan saya yang sering tunduk pandangan (ehem-ehem, macam lah alim sangat saya ini, belajar belajar alim, pelan-pelan kayuh).

Sambung balik ulasan Puan Bini, katanya sejak saya jadi ahli keluarga mereka, suasana sudah berubah, mungkin segan dengan saya yang sering tunduk pandangan pada ipar duai yang tidak bertudung dan enggan bersalaman dengan mereka sebab bersentuhan sasama ipar duai adalah haram, lalu mereka hormat dengan keputusan saya dan hingga hari ini, semua sudah bertudung walau dalam rumah dan ‘salam’ cukup hanya dengan angguk kepala dan senyum sahaja. Alhamdulillah.

Balik pada kata-kata arwah emak, ‘ajaran’ keluarga yang berbeza buat mereka bertindak berbeza, seperti kita yang tidak melarang anak perempuan tidak memakai tudung sewaktu ipar duai datang ziarah, maka si anak anggap tidak menjadi kesalahan membuka aurat dihadapan ipar duai atau sepupu sepapat. Maka tidak menegur anak telah menjadi ‘ajaran’ yang berbeza dalam perihal mentaati perintah agama.

Baik!, ilmu adalah mahal, dan kefahaman mengikut pengorbanan kita dalam menuntut ilmu, jika masih ada wanita di luar sana yang sanggup bertanya, kenapa aurat haram kepada ipar duai?
Jawapannya adalah kerana kita boleh berkahwin dengan mereka bila keadaan mengizinkan, seperti adik suami anda, boleh di kahwini selepas suami anda meninggal atau berpisah.

Saya dahulu pernah kenal pasangan suami isteri yang kerja satu pejabat, saya baik dengan mereka berdua sebab satu tempat kerja, suami Alhamdullilah solat, dan isterinya Alhamdulillah bertudung. Tapi sewaktu saya kunjungi rumah mereka, isterinya hidang air tanpa bertudung!

Bila ada peluang saya borak dengan suaminya tentang isu ini, katanya: Aurat hanya perlu tutup di luar rumah, tidak menjadi kesalahan kepada isteri saya jika ada orang mengintai atau masuk dalam rumah.

Dari nada percakapannya yang sangat serius hingga saya terpaksa buka hadis dan rujuk ustaz untuk betulkan balik ‘ajaran’ yang sudah dihadam dengan kefahaman yang agak pelik. Perkara ini mungkin terjadi jika kita salah faham dalam belajar agama hingga pernah saya dengar di sebuah daerah (bukan di Malaysia) yang benarkan rakan sekerja minum air susu wanita hingga kenyang untuk dapat status mahram dan bolehlah mereka membuka aurat sewaktu bekerja kerana sudah bertaraf emak dan anak. Tepuk dahi!

Jadi balik kepada ajaran Sunnah wal jamaah bahawa mahram adalah orang yang haram dinikahi, sama ada haram selamanya atau haram kerana halangan sementara.

Haram dikahwini selamanya seperti Ibu-Ayah, adik beradik ibu-ayah, adik beradik sendiri, anak sendiri, anak saudara, mertua, adik beradik tiri dengan syarat tertentu dan lain lain.

Wanita yang haram dikahwini kerana halangan sementara pula adalah seperti wanita kafir, bekas isteri yang dicerai dengan talak tiga, wanita dalam iddah, isteri orang, wanita yang kelima untuk giliran poligami, adik beradik isteri, dan lain-lain.

Maka untuk mahram yang haram dinikahi sementara, aurat dan batas pergaulan mesti di jaga. Dari Uqbah Bin Amir, katanya; Rasulullah SAW sesungguhnya telah bersabda:

"Jauhilah olehmu sekalian masuk ke tempat para wanita"

Lalu seorang sahabat Ansar bertanya:

"Bagaimana pendapat baginda tentang ipar?".

Sabda baginda:

"Ipar itu maut".

(Riwayat Nasa'i)

Jadi balik kepada hubungan ipar duai, jika pergaulan tidak melanggar batas syarak dan menjaga aurat, maka ia diharuskan seperti menuntut ilmu, menyebarkan dakwah, menghadiri jemputan walimatul urus, hal ehwal dalam bidang perubatan, kenduri kendara, ziarah menyambung silaturahim, tunaikan haji dan umrah serta lain lain aktiviti yang tidak bertentangan dengan hukum islam.

Cumam bila bab tinggal berdua-duaan dengan ipar duai dalam rumah tanpa kehadiran pasangan kita itu yang boleh mengundang fitnah dan di larang dalam Islam. Kena betul betul jaga bab ini kerana fitnah boleh mengundang kemurkaan Allah. Ipar itu maut!

Sebagai penutup, untuk lebih fahamkan perihal ipar duai ini, saya bagi satu kes studi, bayangkan anda adalah seorang yang tegas macam pengetua Sekolah lelaki Gurukul iaitu macam Amitabh Bachchan dalam filem Mohabbatein. Sewaktu meronda tiba tiba ternampak dua pasangan kekasih sedang menari di sebalik tembok. Satu pasangan macam Shah Rukh Khan dan Aishwarya Rai, seorang lagi macam Salman Khan dan Karenna Kapoor.

Terus anda yang garang macam Amitabh Bachchan tegur mereka: “Haram menari lelaki dan perempuan!”

Di sebalik tembok, berkata Shah Rukh Khan: “kami Suami isteri”

Anda yang masih belum putus asa berhujah: “Suami isteri patut menari dalam bilik, ini ada dua pasangan, apa cerita? Haram!”

Terdengar pula suara Salman Khan: “Kami ni semua ipar duai”

Terus anda dapat modal untuk berkhutbah:

“Ipar duai adalah maut, Nabi larang buka aurat depan ipar duai, sebab anda hanya haram sementara kahwin dengan pasangan ipar anda”

Lalu Shah Rukh Khan panjat tembok dan bagi hujah yang buat Amitabh Bachchan berundur dengan malu kerana sedar kurang ilmu agama kerana rupanya perbuatan kedua pasangan suami isteri itu menari adalah tidak salah.

Anda rasa, apa hujah Shah Rukh Khan dalam masalah di atas?.

Jawapannya, Shah Rukh Khan kahwin dengan Aishwarya Rai yang merupakan adik kandung Salman Khan, dan Salman Khan kahwin dengan Karena Kapoor yang merupakan adik kandung Shah Rukh Khan. Jadilah mereka Ipar duai yang tidak mendatangkan maut!

Faham tak? Jika tak faham elok turut sertai Amitabh Bachchan pergi belajar agama sama!

Woha!

Ps: Nama dan watak adalah contoh semata-mata, tidak ada kena mengena dengan yang hidup atau mati.

No comments:

Post a Comment