(Best pulak layan filem Tamil ni.. saya bagi 10/10!)
Jangan bimbang, takde babak melanggar fizik, seperti hero
terbang sambil terajang ke, elak peluru ke, berpusing pusing bila menumbuk ke,
semua tu takde, yang ada pun tembak tak kena, itu biasalah..
Mula mula bukak TV sajer jer nak berehat 10 minit.., tengok
hero ntah saper ntah? Kisah polis jejak penjahat paling jahat. Hero balik rumah
ada bini cantik kerja peguam, ok macam dah nak bosan.
Tiba tiba, muncul watak orang jahat datang menyerah diri di
balai polis, dan tujuan datang sebab nak bercerita kisah bagaimana dia jadi
jahat.
Diapun bukak tiga bab kehidupan dia, dah macam ala ala
Quantin Tarantino punya style!
Maka bermulalah plot twist, double ending, puzzle, rat and
cat, orang tu sangka baik, rupanya jahat, orang tu sangka jahat rupanya baik.
Sedar-sedar filem tu habis!
Power.
Sikit spoiler saya bagi.., hero menyanyi menari nari rasanya
takde.
Orang jahat menyanyi ada pulak, ha ha.
Hero pulak nampak brutal rupanya pelakon 3 ediot si mamat
lembut tak nak jadi jurutera nak jadi photographer tu..
Orang jahat pulak Nampak brutal tapi dalam hati ada taman.
Dan ending filem ni power, dia guna kaedah “Chekhov's gun”
Stated by Anton Chekhov, "Remove everything that has no
relevance to the story. If you say in the first chapter that there is a rifle
hanging on the wall, in the second or third chapter it absolutely must go off.
If it's not going to be fired, it shouldn't be hanging there.”
Atau dalam bahasa melayunya, penulis berbangsa Russia itu
menasihatkan dalam seni penulisan cerita: Jika di awal penceritaan ada babak
selaras senapang yang terhias pada dinding, pastikan senapang itu digunakan
sebelum tamat cerita.
Jadi dalam filem tu, semua babak tidak sia sia, kenapa hero
repair motor awal cerita?, kenapa kawan dia berjudi?, kenapa bos dia perangai
begitu? Kenapa kawan dia menangis? Semua babak awal dalam cerita, di susun
balik dan guna sebagai ending.
Paling power, sejarah pendekar lawan raksasa dalam bentuk
kartun pada babak intro pun muncul dihujung cerita sebagai penutup yang membuka
kotak pandora!
Jadi filem ni, adalah rujukan untuk nasihat “Chekhov's gun”
yang paling Berjaya. Dulu P ramleepun buat dalam filem ibu mertuaku yang mana P
Ramlee hias dinding bilik guna sudu garfu, geddit?
Jadi nasihat kepada pembuat filem: jika nak hias cerita,
pastikan hiasan tu bukan sekadar prop, gunakan sebagai penyusun cerita. Jangan
tangkap muat letak watak tu watak ni hancur filem macam Micheal Bay bazirkan
prop.
Balik kepada kehidupan kita pula, nasihat saya kepada
isteri, jika nak hias rumah, tolong jangan gantung dengan objek sampah yang tak
berfaedah, yang korang tak gunapun sampai mati, adohai..
Jadi rumah saya, saya tak gantung “Chekhov's gun” sebab tak
ada lesen, tapi saya gantung “Lukman
Cane” atau “Rotan Lokman”
(Lukman merujuk kepada nama seorang Ayah yang paling
bijaksana dalam mendidik anak-rujuk Al quran)
Yer, Rotan yang bukan sekadar hiasan, tapi rotan hiasan yang
akan bertukar menjadi senjata untuk hukum anak anak yang tengok movie sampai
sanggup tinggal solat.
Woha!
Vikram Vedha 2017: 10/10.
Spoiler (jangan baca!) untuk yang dah tonton sahaja boleh
baca.
.
.
.
.
.
.
.
Ending cerita ni hero dan orang jahat tinggal mereka berdua
sahaja, semua geng jahat dah mati, semua kawan polis pun dah mati, sebelum
mereka saling tembak menembak, orang jahat kata ada satu kisah lagi dia tak
cerita, iaitu kisah cinta dia. Tiba tiba filem tu habis.
Saya rasa, pendapat sayalah, orang jahat tu nak cerita
bahawa bini hero tu adalah awek dia.
Jika betul, memang
Woha ganda dua puluh tujuh!
Sekian.
Hi bro.. Jom masuk group filem India kami di FB
ReplyDeletehttps://www.facebook.com/groups/2354539671234346/
Nama group : Hiburan & Infoemasi filem India ( HIFI )
ReplyDeleteok, terima kasih atas jemputan
ReplyDelete