Dec 22, 2014

10 sebab kenapa saya 'tolak' vaksin?

(Maka bertanyalah kepada ahlinya jika kamu tidak mengetahui , Surah An-Nahl ayat 43)

 Sunnah Nabi memang terbaik, dan aku tak kesah korang nak tolak asbab dengan ilmu, nak tolak vaksin dengan fakta, tapi yang jadi masalah bila korang tolak asbab dengan kejahilan. Tolak Fakta dengan Auta.

Cuba tengok video hafiz yang lumpuh di atas kerana polio sebab ayah dia menolak vaksin dengan jahil.

Adakah masa depan beliau musnah sepenuhnya? tidak, malahan beliau istiqamah solat berjemaah dan hafal al quran, cuma selain beliau mengajar sunnah, beliau juga berkempen kepada ibu bapa di Pakistan agar tidak menolak vaksin dengan kejahilan kerana dia sampai hari ni sedih sebab tak boleh solat dengan sempurna.

Vaksin ini sains, benda yang boleh dibuktikan,

Agama ini adalah ketuhanan, benda yang tidak boleh dibuktikan dengan sains.

pesan aku jika mahu faham:

Untuk hidup bahagia di dunia, jangan menolak sains, dan untuk hidup bahagia di akhirat, jangan menolak sunnah.

Jika anda tidak kesah anak cacat yang penting ikut sunnah (walaupun anda menolak asbab) aku bukan mahu berdebat, tiada paksaan dalam islam, tapi ada paksaan dalam sains sebab keputusan yang salah kita tentang fakta akan menyusahkan orang lain, tak payahlah nak bangga bagitahu anak saya semua tak ambik vaksin, tapi setahun dah pandai bercakap. Deman sekejap lepas tu baik, itu sahaja hujah anda? Adohai..

Inilah masalahnya bila korang berhujah guna kesan placebo, setakat nak berhujah macam tu aku pun boleh, anak ayah aku, semua cucuk vaksin, ada yang jadi ustaz, guru, usahawan, ustazah, dan ada yang jadi penulis buku, waktu belajar, semua pelajar cermelang, ada yang dapat anugerah dekan, anugerah kejuruteraan dan lain lain, bila berkahwin pulak semua anak cucu sihat dan subur-subur, bab kesihatan, semua bila demam tak sampai sehari dah baik, bla bla bla.. (sampai besok pun tak habis berhujah dengan kesan placebo)

So, aku tak akan berhujah dengan guna data bodoh seperti itu sebab dalam sains, orang bercakap dengan data sebelum dan selepas, fakta di ambil siap buat double blind test bagai, ujian buat pada tikus dulu ke, apa ke, sebelum di uji atas manusia, dan macam macam prosedur yang didokumentasikan dan boleh diulang result base on experiment and observation.

Tapi itulah, manusia ni takut benda yang dia tak faham, sebab tu anti vaksin, bila nak tolak, bukan nak guna logik akal atau fakta, tapi guna serounding authority yang salah siap dengan placebo effect yang dicampur dengan tafsir al quran dan hadis yang tak jelas. Adohai..

Oleh kerana aku ikhlas nak tolong korang, dan oleh kerana korang malas nak guna otak sepenuhnya dan lebih suka tunggu info dan telan bula-bulat apa sajer yang member share kat FB atau whatassp group.

Juga sebab korang malas nak guna otak sepenuhnya dengan cara search sendiri dan kaji (malas nak beramal dengan surah al hujarat ayat 6) dan tanya pada yang pakar, (malas nak beramal dengan surah Ah Nahl ayat 43) maka terpaksalah aku tukar anlogolgi vaksin kepada helmet, sebab bab vaksin ni kena ada ilmu sains dan pandai English untuk kaji, bab Helmet pulak semua boleh pikir sebab benda dah depan mata. He he.

So, cuba bayangkan jika ada ibu bapa menolak anaknya memakai helmet waktu naik motor.

Alasannya:

1. Helmet sebagai teori konspirasi.- Halmet adalah satu Konspirasi jahat Zionisme yang mana bahan dalam helmet boleh membuatkan kepala jadi berat, dan telinga menjadi tuli, maka senanglah yahudi nak menakluk orang islam.

2. Helmet itu bahaya ‘doktor alternative’ cakap Halmet tak organik, kena guna daun-daun kayu sebagai penutup kepala.

3. Halmet ni konspirasi penjual Halmet, mula mula mereka cipta jalan raya agar motor bergerak laju, lepas tu mereka jual Halmet untuk cegah kematian, padahal nak kaut keuntungan, ini semua jarum sulit yang melemahkan ummat islam..

4. Islam agama yang sempurna, Helmet haram sebab menyerupai orang kapir, siapa menyerupai orang kapir maka akan masuk neraka. Lagipun, jika betul Halmet boleh kurangkan kadar kematian jalan raya, kenapa zaman Nabi dulu Tuhan tak turunkan wahyu suruh guna Halmet, cukup kain serban sebagai pegangan.

5. Helmet haram sebab ustaz naik motor pakai serban, kita kena ikut ustaz, Nabi dulu naik unta mana pakai helmet? Bidaah!

6. Tolak Helmet kerana ada benda kotor. Besi kancing Helmet di buat dari besi yang tertimbus dengan tahi. Helmet juga haram kerana ada babi. Dalam selaput helmet ada tulang babi! Walaupun bukan semua halmet ada selaput babi dan benda kotor, tapi saya tolak semua jenis halmet dan berserah pada Tuhan sahaja waktu memandu.

7. Tolak Helmet sebab ramai yang jugak yang mati waktu eksiden. Anak saya pergi Sekolah tak pakai Helmet, ok jer, dah setahun berulang ke sekolah, anak jiran yang pakai helmet baru ni jatuh, lutut dan siku cedera. so sia sia sahaja pakai helmet.

8.Tolak Helmet sebab kepala saya keras macam batu, tak akan mati walau macam mana terantukpun, lagipun mati ni sebab Tuhan yang matikan, bukan sebab tak pakai helmet.

9. Tolak Helmet sebab orang yang jual helmet pun ada yang tak pakai helmet waktu naik motor.

10. Tolak helmet sebab ada kesan sampingan seperti rambut senget, kepala gatal, dan tudung berkedut-
Woha!

Sekian.

Aku bukan nak menghina sesiapa, tapi sebagai orang islam aku malu bila kita tolak fakta dengan hujah yang tak masuk akal. Ummat islam sepatutnya cermelang dan terbilang, bukan sembang dan temberang!


Ps: Akhir kata, berhentilah menipu, atau dalam kes vaksinasi ini, berhentilah kena tipu, Adohai.

Rujukan: Klik sini

Rujukan: Klik juga sini

388 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 388 of 388
Tornado Assassin said...

Nasihat sy pada sume x kira lah pro vaksin atau anti vaksin atau pon atas pagar . Rujuklah pada mereka yg ahli,mereka yg pakar. Itulah sepatutnya berbanding setakat Google Dan dengar2 cerita kedai kopi ,pastu perasan pandai Dan pakar.

Tornado Assassin said...

Saya bukan nak kata apa2 la ,cuma nak bagi tau yang Malaysia merupakan bumi yang bertuah yang kaya dengan kepelbagaian bio. Kepelbagaian bio merangkumi semua benda hidup serta ekosistem yang merupakan habitat bagi kehidupan ini. Kita semua adalah sebahagian dari jaringan kehidupan yang kompleks ini dan saling bergantung antara satu sama lain. Malaysia merupakan salah satu daripada 12 negara paling kaya dari segi kepelbagaian bio.  
Terdapat lebih 15,000 jenis tumbuhan berbunga dijumpai di Malaysia iaitu hampir 10 peratus daripada jenis tumbuhan berbunga yang terdapat di dunia. Malaysia turut memiliki lebih 175,000 spesis haiwan iaitu lebih daripada 15 peratus daripada semua spesis yang hidup di dunia.  
Terdapat lebih 3,000 spesis orkid iaitu antara bunga yang paling eksotik di negara ini disamping lebih 350 spesis reptilia, 300 spesis mamalia, 1,000 spesis rama-rama, 730 spesis burung. Malaysia juga merupakan habitat kepada bunga terbesar di dunia (bunga Rafflesia), pokok tropika tertinggi (pokok tualang) dan penghuni pokok yang terberat di dunia (orang utan).  
Ekosistem semulajadi Malaysia adalah antara yang paling mengagumkan di dunia yang terdiri daripada hutan hujan tanah rendah, hutan bakau, hinggalah ke hutan paya, hutan bukit dan gua batu kapur, hutan gunung dan juga padang rumput Alpine yang kesemuanya berada berhampiran dengan garisan Khatulistiwa. 

Kepelbagaian Bio Atau Biodiversiti
Apakah yang anda faham dengan maksud Kepelbagaian Bio? Dah macam nak belajar ilmu sains pula. Tapi sekurang-kurangnya kita faham daripada sekadar mendengar sahaja. Kepelbagaian Bio atau dikenali juga sebagai biodiversiti merujuk kepada kepelbagaian spesies haiwan dan tumbuhan. Ianya adalah variasi pelbagai bentuk kehidupan yang ada di bumi ini. Biodiversiti merangkumi semua bentuk kehidupan dari sekecil kuman hingga ke hidupan liar dan tumbuh-tumbuhan seperti ikan paus serta pokok-pokok yang besar. - sumber

hamka said...

Puan marisa islam. Saya kembali selepas penat anda refresh tunggu saya komen. Saya update sehari sekali jer blog,atau mungkin seminggu sekali.

Puan marisa islam,First time saya jumpa orang berhujah guna radio dan tolak bukti hitam putih.

Dalam Al quran,rujut ayat terpanjang, ada bab bukti hitam putih di terima dalam islam.

So, bukti radio ni tak boleh diterima kecuali puan rakam sebab mana tahu kot kot apa yang puan dengar tu lirik lagu rap ke apa.

Jadi, bukti hitam putih bab hukum vaksin tu dah banyak kali keluar surat khabar.

Nota bagi orang slow: bukti hitam putih adalah keterangan yang ditulis atas kertas putih menggunakan dakwat hitam. Jika kertas tu bukan warna putih, cukup warna cerah, dan dakwat menulis, cukup warna gelap tak semestinya hitam.


Harap puan marisa islam dapat merujuk ayat terpanjang dalam Al quran tu yer, tak jumpa boleh tanya balik, Abang kereta mayat sudi membatu umat islam yang jahil bab agama. Insya-Allah.

Hasanah said...

saya mengaku saya belum kahwin apatah lagi ada anak.. so, saya x berapa nak memahami perasaan org yang mempunyai anak yang sudah/belum disuntik vacc or watsoever..!!! (so haters yg ada anak tolong jgn hentam saya hny krn saya belum bkahwin spt “ko xde ank apa ko tau?” “ckp bagus sgt macamla dia dh kahwin..!!” or blablabla… )
Cuma nak kata 1 je..!!! meyakini sesuatu selain dari Allah adalah syirik.
Petikan dari blogger keretamayat tahun 2006 berkenaan “Kenapa org masuk NERAKA”. Disebabkan panjang sangat, Cuma ambil sebahagian yg penting je la.. nak menyeluruh pi baca sendiri..!!!

Korang paham tak?
Cuba renung ayat ni pulak(versi ulangan)

“KITA AKAN DAPAT APA YANG KITA NAK, BILA KEINGINAN KITA SAMA DENGAN KEINGINAN ALLAH…
KITA TAK DAPAT HALANG APA YANG KITA TAK SUKA DATANG PADA KITA APABILA ALLAH NAK IANYA DATANG KEPADA KITA”

Sebab tu dalam agama tahap yang paling tinggi adalah sabar dan redha..
Ramai orang Islam hari ini telah bertuhankan wang dan macam-macam benda lagi. "Kalau takde duit macam mana nak beli makanan", sebab yakin tanpa duit tak boleh dapat makanan maka seseorang itu telah rosak keyakinannya kepada Allah SWT. Apabila yakin kepada duit maka dia telah jadikan duit itu sebagai tuhannya. Sebab yang memberi seluruh makhluk makan adalah Tuhan. Yakin apabila tak makan ubat penyakit tak boleh sembuh maka dia telah menjadikan ubat itu sebagai tuhannya. Sebab yang mampu menyembuhkan hanyalah Tuhan. Ada yang menjadikan pejabat sebagi tuhan, isteri sebagai tuhan, duit sebagai tuhan dan macam-macam lagi…Nauzubillah..

Untuk betulkan iman kita , maka kita hendaklah betulkan percakapan kita.. Kalau korang nak belajar betul2 carilah ustaz…aku bukan ustaz, Cuma aku nak kongsi beberapa cara bercakap yg betul dari segi Tauhid dan akidah, sebab kalau kita cakap tak betul, boleh jadi syirik..
SYIRIK duduk dalam neraka bawah sekali korang tau tak!
Contoh percakapan yg salah(kadang2 kita selalu buat):
“memanglah Allah bagi sembuh, TAPI kenalah makan ubat, kalau tak camne nak sembuh?…”
Kenapa salah?
Kerana perkataan ‘TAPI’ tadi telah menafikan kuasa Allah, seolah-olah Allah berhajat pada ubat untuk bagi sembuh, sedangkan Allah Maha berkuasa langsung tak berhajat pada mana2 makluk…

Anonymous said...

Tornado assassin aku rasa ko pon spesis perasan pandai... ko dah pernah jumpa pakar?.. nak jumpa pakar ni susah sebenarnya...paling senang nak jumpa pakar kelentong...

pemandu kereta mayat pakar kelentong ( sarcasm )

Anonymous said...

sudah lah hamka bodoh ada ubatnya.. mungkin penangan Vaksin kat dalam badan...

Harus keh keh keh..

Anonymous said...

“Kenapa Allah bagi kita sakit?”. persoalan yang keluar dari mulut profesor radiologi pada hari tersebut benar-benar membuat kami tersentak dan berfikir sejenak. semua yang menghadiri kelas pada hari tersebut, senyap seribu bahasa. berfikir mungkin. termasuk diriku. “Kenapa Allah bagi kita sakit sedangkan Dia Maha Berkuasa dan Maha Penyayang. kenapa Dia memilih untuk memberi kesakitan dan kecacatan pada sesetengah hambaNya, walhal sesetengah yang lain dikurniakan tubuh badan yang sihat, tanpa cacat cela sedikit pun. bukankah Dia Maha Adil?” sambung profesor tersebut sambil tersenyum.

Ya Allah, memang benar apa yang dikatakan oleh profesor itu. beliau benar-benar berjaya menimbulkan tanda tanya dalam diriku. bukankah nikmat sihat adalah paling agung yang sentiasa diharapkan setiap manusia di bumi ini agar dapat hidup bahagia dan sejahtera?

Beliau menyambung lagi, “tidak akan Allah ciptakan sesuatu tanpa seribu satu hikmah yang terselindung di sebalik ciptaanNya itu. jika Allah tidak mencipta penyakit, maka berhentilah dunia ini.” kami berpaling sesama sendiri. cuba menangkap dan memahami maksud yang cuba disampaikan oleh profesor yang kelihatan sangat tenang itu. kemudian sambil tergelak kecil, profesor itu bersuara bagi menjawab persoalan yang bermain di fikiran kami itu. ” jika tiada orang yang sakit, maka berhentilah hidup kita sebagai seorang doktor.” semuanya tersenyum, tak kurang juga ada yang tertawa dengan gurauan beliau.

” Allah mencipta penyakit adalah untuk membuktikan kekuasaanNya. Dia ingin hamba-hambaNya sentiasa mengingati Dia sebagai pencipta Yang Maha Agung (Al-Khalik) setiap detik, seperti denyutan jantung kita. selagi mana jantung kita tidak berhenti berdenyut, selagi itulah kita harus mengingati dan mentaatiNya. supaya kita sebagai makhluk yang kerdil ini tidak alpa, tidak merasa angkuh dengan nikmat-nikmat Allah dan sentiasa meminta dan menadah tangan memohon pertolongan dari Tuhan sekalian alam. jadi, bukankah sakit itu suatu nikmat yang besar? nikmat yang Allah kurniakan kepada kita agar kita sentiasa dekat denganNya?”

Ya Allah, terasa titisan-titisan airmata membasahi pipiku tanpa aku sedari.

Anonymous said...



woo ini persoalan akidah,qada dan kadar

ada benda kita tak boleh persoalkan... Macam kenapa Allah mencipta Iblis, kan senang tak iblis dan setan..tak der lah Hamka tu nak angkuh sepanjang masa, kan susah tu asik kena hasut jer...

penyakit, doktor dan lain lain kitaran dalam kehidupan itu semua lumrah


Cuma Allah dah letak garis dan panduan nya,

kita ikut tak?..






Anonymous said...

((memanglah Allah bagi sembuh, TAPI kenalah makan ubat, kalau tak camne nak sembuh?…”
Kenapa salah?
Kerana perkataan ‘TAPI’ tadi telah menafikan kuasa Allah, seolah-olah Allah berhajat pada ubat untuk bagi sembuh, sedangkan Allah Maha berkuasa langsung tak berhajat pada mana2 makluk…))


Ha Hamka..ko ngan vaksin ko cam ner...

Tornado Assassin said...

Mr anony..balik balik nama ko yg komen kan. Aku tu cuma nasihatkan masyarakat kat luar sana jgn jadi bodoh dgn setakat Google Dan dgr cerita kedai kopi pastu perasan pandai Dan pakar. Papehal benda2 yg kita x tau adlah sepatutnya kita rujuk mereka yg ahli Dan pakar.

Tornado Assassin said...

Sbg seorg genius ,aku hanya mampu memberi nasihat yg ringkas Dan bermanfaat : rujuklah kepada mereka yg ahli Dan pakar. Terpulanglah nak terima atau tidak.

Tornado Assassin said...

Sebagai seorg genius ,nasihat aku ringkas je : RUJUKLAH MEREKA YG AHLI DAN PAKAR. Lagi satu aku nak bagi tau yang Pencemaran udara bermaksud satu keadaan yang melibatkan bahan kimia,jirim zarahan yang terkandung dalam udara sehingga berlakunya perubahan dan ketidakselesaan.Bahan-bahan tersebut terampai di udara dan memberi kesan negative kepada manusia,tumbuhan dan haiwan.Bahan-bahan ini akan memasuki kedalam tubuh manusia melalui pernafasan dan berupaya menyekat pengaliran oksigen ke dalam salur-salur darah.
Menurut Wark dan Warner(1901)pencemaran udara sebagai kehadiran satu atau lebih bahan pencemar atau gabungannya didalam atmosfera dalam kuantiti tertentu pada suatu jangka waktu yang boleh menyebabkan darurat kepada kehidupan manusia,haiwan atau menganggu suasana kehidupan.
Menurut Wikipedia Bahasa melayu,pencemaran udara ialah pelepasan bahan kimia berbahaya ke dalam atmosfera.

JENIS BAHAN PENCEMAR
Sulfur dioksida,karbon monoksida,nitrogen dioksida dan ozon,allergen dan plumbum dan logam-logam lain.

JENIS PENCEMARAN UDARA
Pencemaran udara primer
Satu penghasilan sulfur monoksida dan karbon monoksida akibat daripada proses pembakaran yang tidak lengkap.Proses ini menyebabkan zarah-zarah yang halus akan terampai-ampai di udara dan member kesan negative kepada kesihatan manusia.Kebiasaan pencemaran ini dibebaskan melalui ekzos kenderaan,kawasan industry dan penggunaan dapur arang atau kayu.
Pencemaran udara sekunder
Satu tindakbalas sulfur dioksida yang bergabung dan terus membentuk bersama gas-gas yang tidak diperlukan oleh benda hidup.Sulfur dioksida memerlukan gas seperti karbon monoksida dan sulfur monoksida untuk membentuk gas-gas lain.Contohnya gabungan sulfur dioksida,sulfur monoksida dan wap air akan menghasilkan asid sulfuric.Tindakbalas antara pencemar primer dengan gas terampai di atmosfera akan menghasilkan peroksid asetil nirat (PAN).




PUNCA PENCEMARAN UDARA
Pencemaran udara boleh berpunca daripada pelepasan asap kenderaan,penghasilan bahan pencemaran oleh kilang asbestos,simen atau bateri kereta.Selain itu,pembakaran di tempat pelupusan,pembakaran terbuka di Bandar dan pembakaran hutan yang berleluasa juga boleh menyebabkan pencemaran udara berlaku.Bahan-bahan seperti sampah sarap,sisa makanan dan sebagainya juga dapat mendorong berlakunya pencemaran udara melalui aktiviti-aktiviti manusia seperti pembakaran sampah.Ada sesetengah masyarakat yang masih menggunakan kaedah memasak cara lama iaitu penggunaan arang atau kayu untuk memasak juga mendorong berlaku pencemaran tersebut.Pencemaran tersebut juga boleh berpunca dari sumber-sumber semulajadi seperti gunung berapi,pembakaran sisa-sisa kayu atau jerami-jerami padi secara berleluasa.Namun demikian,bahan pencemar udara juga boleh terhasil menerusi kegiatan di kawasan pendalaman seperti penyemburan racun makhluk perosak,perlombongan yang menghasilkan habuk atau amalan pertanian seperti pendebungaan dan penyemburan baja secara penyerakan habuk atau debu akibat tiupan angina,letusan gunung berapi,tiupan wap air oleh ombak dan sebagainya.

Anonymous said...

janganlah marah.. apa pon ko punya lawak eko sistem tu aku bagi 2 setengah bintang cuba lagi minggu depan

Anonymous said...

( Sebagai seorg genius )

WAKAKAKA!!! sama spesis ngan hamka.. sama ada anak murid atau pengikut..

hmm sukahati ko lah Mr Bean...

Tornado Assassin said...

Lagi satu xde susahnye nak cari pakar. Belambak . tapi ITU la org2 yg Pendek akal dok ingat org yahudi je yg pakar hingga bole memanipulasi dunia sesuka hati . takut Sgt ngan org yahudi. Depa tu makan besi ka. (Sarcacm)

Tornado Assassin said...

Itulah hampa x kenal aku. Aku betul2 adalah seorg genius . n aku pernah masuk tv3 tau. Tp aku bkn anak murid atau pengikut hamka. Duk kenal dlm blog ja

Anonymous said...


Tornado Tornado..

ko kata ko genius, Fitnah dajal ko tau apa?.. dajal tu bangsanya apa... ko anti hadis ker? kalau ko anti hadis ko kafir (Sarcacm)

bukan takut yahudi lah bodoh (Sarcacm), hati hati dengan takut kan ada bezanya...

Masuk TV3 genius!! saya bagi 3 bintang kelakar siot...betul ker ko genius? ker ko (Sarcacm) aku bab ni?..

Anonymous said...

Tuan hamka..sedih jugak lah saya membaca penulisan tuan.

Mudah sungguh menjahilkan orang..lebih-lebih dalam bab agama.

Kita kan dalam proses belajar dan mengajar,jadi anggap lah kita semua masih dalam proses 'ingin tahu'.

Terima kasih kepada blogger marissa islam..telah membuka mata hati kami tentang vaksin.

Tornado Assassin said...

Aku x sarcarcm,aku benar2 adalah seorg genius. Tp low profile . x ramai Kenal aku. Aku x popular seperti adi putra Dan Einstein. Maaf la Kalu ada yg tersinggung dgn komen aku. Aku coma memberi nasihat dgn penuh keikhlasan : Rujuklah kepada mereka yg ahli Dan pakar. Salam..Long live khilafah

Anonymous said...

Wooo!! ye ker! aku dah mula terasa seram dengan blog ni, dah mcm x file dah.. lain macam sungguh ..Tapi tak per aku rasa kejujuran ko ni...Baiklah aku akan biarkan ko hidup bahagia dengan kegeniusan ko tu..

Tornado Assassin said...

K

dihydrogen monoxide said...

@marissaislam
keh3!!! ketawa jelah saya membaca omelan puan.. kalau puan faham apa itu TISSUE CULTURE, puan takkan terjebaknya dengan fenomena anti vaksin ni.. dalam entri hamka yang lepas sudah ada commenter terangkan mengenai apa yang puan copypaste tu..

Anonymous said...

kamu amek je la vaksin marisa....
selagi kamu x amek selagi tu ler kamu dipaksa..
kamu reply je la "ye saya amek esok"...kan senang..type 4 ayat 14 urup pun nak berkira..
hehe..cepat reply.

Anonymous said...

diam lah syaiton!

marissaislam said...
This comment has been removed by the author.
marissaislam said...

Awat refresh tak keluar update..? Huhu

marissaislam said...

Aik saya tak kisah pun bukti hitam putih ke purple kuning ke.

Kalaupun saya tak dengar kat radio bukti hitam putih jelas nyata kat dat web CDC sendiri.

Tau ke CDC tu ape?

Kat pamplet vaksin syarikat pengeluar pun terang2 tulis bahan2 vaksin tu apa bendanya.

Encik Hamka tak penah siasat ke?

Patutlah.. memvavi buta je ikut keputusan majlis fatwa kebangsaan and termakan dakwaan sesetengah pihak bahawasanya vaccine ni dah dihalal haruskan dek Jakim.

Ni nak tanya balik ni since Abang Keta Mayat suruh tanya.

Ayat terpanjang dalam Al Quran yang mana ye berkaitan dengan respond saya sebelum ni? Mohon pencerahan..

marissaislam said...

Aik saya tak kisah pun bukti hitam putih ke purple kuning ke.

Kalaupun saya tak dengar kat radio Jakim tak ngaku vaccine ni dihalalkan oleh Jakim, bukti hitam putih jelas nyata kat website CDC sendiri.

Tau ke CDC tu ape?

Kat pamplet vaksin syarikat pengeluar pun terang2 tulis bahan2 vaksin tu apa bendanya.

Encik Hamka tak penah siasat ke? Cer mintak kat nurse vaccine insert bila gi cucuk anak. Tengok apa benda isi vaccine kat dalam tu tulis.

Patutlah.. memvavi buta je ikut keputusan majlis fatwa kebangsaan and termakan dakwaan sesetengah pihak bahawasanya vaccine ni dah dihalal haruskan dek Jakim.

marissaislam said...

Cuba buktikan saya copy paste.

Semua yang saya bubuh kat sini semua ayat2 saya sendiri.

Berdasarkam pemahaman saya terhadap apa yang saya dah baca dan bualan saya dengan pakar2 lain tentang vaccine ni.

Tak main le copy paste brader. Not my stlye.

Cara saya hadam maklumat dan sebarkn semula adalah dengan tulis ayat2 saya sendiri.

Kalau salah tolong le betulkan.

Explain la what is TISSUE CULTURE tu.

Kalau saya boleh explain apa yg saya faham panjang lebar, takkan Tuan yang ada pengetahuan tentang Tissue Culture ni takleh luangkan sikit masa kat sini educate saya tentangnya.

Saya sentiasa sedia nak tau apa2 pun yang saya tak penah tau selama ni.

marissaislam said...

Encik Dehydrogen Monoxide

Cuba buktikan saya copy paste.

Semua yang saya bubuh kat sini semua ayat2 saya sendiri.

Berdasarkam pemahaman saya terhadap apa yang saya dah baca dan bualan saya dengan pakar2 lain tentang vaccine ni.

Tak main le copy paste brader. Not my stlye.

Cara saya hadam maklumat dan sebarkn semula adalah dengan tulis ayat2 saya sendiri.

Kalau salah tolong le betulkan.

Explain la what is TISSUE CULTURE tu.

Kalau saya boleh explain apa yg saya faham panjang lebar, takkan Tuan yang ada pengetahuan tentang Tissue Culture ni takleh luangkan sikit masa kat sini educate saya tentangnya.

Saya sentiasa sedia nak tau apa2 pun yang saya tak penah tau selama ni.

hamka said...

maria semua jawapan ada dalam blog ini, baca tajuk: terbaru bab homebirth, kat bawah saya letak link, ada 4 link, baca semua sekali dan termasuk komen.

ada komen dari DR, pagawai farmasi, MO, dan yang buat ujikaji bagai.

Terima kasih kerana sudi belajar dari blog ini.

:)

marissaislam said...

Saya tak gemar tukar2 topic Tuan..

Bagi saya simple je. Saya tanya pada yang claim mereka pakar bold and straight forward question je.

Saya tanya Tuan benda simple.

Hukum suntik foreign DNA manusia dan haiwan dalam badan manusia dengan sengaja bersumberkan janin manusia dan binatang secara sengaja apa hukumnya?

Takde jawapan dari Tuan pun. Jika benar Tuan dah study semua ni sehingga Tuan fikir Tuan layak tulis entry sebegini dalam blog Tuan sudah tentu mudah sahaja Tuan jawab soalan saya.

Straight forward. Tak pusing2. Tanpa suruh saya pegi carik sendiri info sana sini.

Bagi pihak saya, saya dah jelaskan panjang lebar dan terus terang kenapa saya menolak vaccine dari segi saintifik dan dari segi agama juga.

Saya tak surub Tuan pegi carik info sana sini.

Saya beri maklumat.

Kalau Tuan tak puashati maklumat saya Tuan boleh counter check sendiri dan bentangkan sendiri penemuan Tuan yg bercanggah dengan saya.

Bagi saya ini disiplin mencari ilmu dan berkongsi ilmu yang paling asas sekali.

marissaislam said...

Setiap apa yang kita sebarkan pada orang ramai wajib kita kaji kebenarannya.

Berlapang dada jika ia bercanggah dengan ilmu yang kita dapat.

Tapi berbincang secara ilmiah dengan fakta yang jelas percanggahan tu apa dia dan kenapa.

Bukan mengelak dan suruh pulak carik info kat tempat lain.

Macam saudara Anom di atas katanya,

"One biased piece in a popular media source does NOT negate the huge body of scientific information that shows vaccines DO NOT cause autism."

Saya boleh jugak copy paste any quote kat mana2 article dalam internet macam dia buat.

Tapi setakat quote yang takde penjelasan lanjut macam tu apa gunanya?

Bila tanya suruh explain detail what is the 'ONE BIASED PIECE IN A POPULAR MEDIA SOURCE' takde pulak dia menyahut..

Bila suruh explain apa benda yang dimaksudkan Huge Body of Scientific info tu, pun tak menyahut juga.

Kalau camtu saya pun boleh buat gitu.

Suka2 copy paste mana2 article yang seiring dengan pemikiran saya dengan terma2 yang orang lain tak paham without explaination.

hamka said...

JAKIM bersama KKM (Kementerian Kesihatan Malaysia) telah bersama mengeluarkan kenyataan bersama berkenaan penggunaan vaksin di Malaysia. Sedikit sebanyak keputusan ini telah melegakan ramai ibubapa yang tidak mempunyai informasi yang tepat. Kita semua ingin vaksin yang dihasilkan adalah halal. JAKIM telah memastikan dan memantau keadaan pemprosesan vaksin dan bersetuju mengakui bahawa status vaksin di Malaysia adalah halal(harus). Ini mungkin menggunakan pendekatan dharurat. Setahu saya, hanya beberapa jenis vaksin sahaja seperti Rotateq yang difatwa tidak halal. Kita tidak boleh ‘generalize’ semua vaksin adalah haram. Saya agak hairan apabila sesetengah pihak masih tidak percaya badan JAKIM walaupun tugas JAKIM menyelaras soal halal haram di Malaysia. KKM pula telah memastikan segala proses pembikinan dan penghasilan vaksin mengikut piawai yang ditetapkan. Ini melalui proses yang lama seperti penyelidikan klinikal ke atas binatang dan manusia sebelum dipercayai dan terbukti berkesan.

Syaikhul Islam Ibnu Taimiyyah berkata, “Adapun najis, maka hukumnya dikembalikan kepada asalnya, iaitu benda najis yang kotor, jika telah berubah hingga menjadi baik, maka dia seperti lainnya yang berasal dari benda yang halal. Seperti misalnya ada darah atau bangkai babi yang jatuh ke air tasik bergaram, lalu ianya menjadi garam yang halal sebagaimana umumnya garam.”

Dalam hal ini, ulamak memiliki dua pandangan.

Pertama; Tidak suci. Seperti pendapat Asy-Syafie, ini merupakan salah satu pendapat dalam Mazhab Malik dan Ahmad.

Adapun Az Zahiri dan lainnya, mereka berpendapat bahwa hal tersebut suci. Pendapat inilah yang benar kerana apabila benda (yang telah berubah nama dan sifatnya) tersebut tidak terkena nas pengharaman, baik dari segi lafaz atau makna maka ia bukanlah benda haram. Maka dengan ini tidak ada alasan untuk mengharamkannya. Justeru itu, ia lebih dekat kepada nas yang menghalalkannya, kerana perkara thayib (baik), dari segi makna juga telah disepakati kehalalannya. Maka berdasarkan nas dan qiyas memberi makna bahawa benda tersebut halal.” Majmu Fatawa, 21/70-71.

Isu ini (istihalah – sumber haram yang diproses bertukar nama dan kesuciannya), mengikut pendapat Ibnu Taymiyyah, Ibnu Qayyim, Maliki, Al Arabi, Hanafi, dimana segala perubahan benda bernajis/ haram kepada bentuk fizikal atau kimia yang lain melalui proses sintetik adalah diterima dan dibolehkan(mubah). Ini adalah kerana perubahan itu berlaku dan berubah dari sifat asalnya. Aplikasi ini digunakan di negara barat dalam pelbagai aspek seperti penggunaan ‘preservatives’ dan difatwakan oleh European Council for Fatwa and Research.

Dalam menghadapi pendapat yang berbeza iaitu, pendapat harus bagi sesetengah ulamak dan haram bagi sesetengah, rujukan sumber feqah mesti bergantung pada sumber utama iaitu quran, sunnah, ijmak, qiyas, atau pada maslahah, uruf, al-istihsan, al istishab, dharurat dan al istibrak. Perbezaan feqah bukan bermaksud kita mencari siapa yang benar tetapi ijtihad begini membolehkan Islam di amal dengan mudah dan relevan sepanjang masa tidak kira tempat atau batasan masa. Kita bukan perlu melihat perkara ini sudut ilmu feqah semata mata tetapi pandangan jumhur ulamak yang lebih rojih dan kuat, dengan diberi petunjuk oleh Allah Taala.

Hukum harus (maka ianya adalah halal dan dibolehkan) adalah berdasarkan muzakarah fatwa kebangsaan dan hasilnya kerajaan memberi arahan program vaksinasi untuk berjalan di seluruh negara. Sebagai rakyat, arahan ini tidak bercanggah dengan Islam serta arahan berupa program pencegahan untuk kesihatan dan kemaslahatan umum. Jadi ianya tidak perlu ditentang atau dihukum. Enzim binatang yang digunakan merupakan ‘catalyst” yang melalui proses ultrafiltrasi dan pencairan yang tidak bercampur dengan bahan ketika produk akhir dihasilkan. Vaksin ini telah melalui proses saringan, pencucian dan pembersihan secara total dan ianya harus untuk digunakan.

Copy paste dari blog dr budak.

ps: harus=halal.

hamka said...

sumber: di tulis oleh Dr Fahisham Taib.

http://www.doktorbudak.com/2014/05/28/menjawab-isu-vaksin-dari-kacamata-islam-bhg-3/

hamka said...

masalah puan maria adalah:

Halmet jenis ABC ada DNA babi, maka saya anti semua halmet.

Tindakan puan adalah tindakan orang yang jahil, orang yang agak bijak, tolak helmet ABC sebab ada babi, dan ambil helmet lain yang halal.

Lebih bijak, bantu dan support pakar helmet hasilkan helmet yang bebas babi. bukan tentang semua helmet macam puan maria.

dan tolonglah faham harus tu halal, adohai.

marissaislam said...

Baru tanya pasal cell line and virus strains.

Belum tanya pasal possibility mutation DNA dan kesannya bila foreign human DNA yang dah diduplicate more than 50 years dalam makmal apa risikonya bila suntik dalam badan.

Badan kita ni Allah dah jadikan elok2 sistem perlindungan berlapis lapis.

Kulit kita je pun dah berapa lapis.

Sistem imun badan lagi.

Kuman nak masuk dalam badan punya susah.

Nak ikut tang mulut dah ada perlindungan banyak lapisan dari segi mulut tu sendiri bukan dok nganga je setiap saat bagi kuman senang2 masuk.

Kalau dah termasuk ikut mulut ada lagi perlindungan Allah bagi melalui sistem perkhumuhan.

Tinglatkan je la keupayaan sistem badan berfungsi dgn baik untuk nyahtoksin penyakit.

Nak.masuk tang kemaluan Allah dah gariskan panduan fitrah yang kita wajib ikut.

Kalau tak buat larangan Allah jaga kemaluan dengan baik seperto yang digariskan dalam agama InsyaAllah Allah tak bagi penyakit2 pelik2.

Kalau kita jaga pemakanan dan kebersihan diri dan kawasan persekitaran, mana nak datang kuman.

Ikut je Allah suruh hidup macamana jaga pemakanan dan kesihatan tubuh badan daripada makan benda yg memudaratkan dan haram InsyaAllah sejahtera tubuh badan.

Ni theory orang kapir senang2 suntik macam2 penyakit dalam badan konon kata nak bagi badan kuat melawan penyakit.

Kulit elok2 Allah bagi berlapis lapis nak lindung badan daripada kuman masuk senang2 pi suntik pulak penyakit masuk dalam badan sekali package dengan macam2 bahan2 kimia yang lain.

Sapa tak nak mengkaji lebih dalam lagi benda ni dengan segala macam maklumat ilmiah di hujung jari zaman sekarang ni tak tau la nak kata apa.

marissaislam said...

Adohai. Awat copy paste kat doctor budak nye web.

Kalau betul Jakim dah kata Halal ke Harus ke sepatutnya dia declare kat website Jakim sendiri terang dan jelas.

Bukan doctor Z or doctor budak bolej suka2 claim Jakim dah kata halal.

Setakat yg saya check kat web Jakim takde status halal pun dicertified untuk mana2 vaksin.

Takde dalam mana2 bahagian maklumat dalam laman web Jakim declare mereka memantau bahan pembuatan vaksin secara detail.

Get your facts straight.

hamka said...

Ok, rasa macam bodohkan diri dan buang masa explain pada orang macam puan. sebab puan bodoh tak boleh di ajar.

Ok, bye.

(dalam hati, memanglah kat web jakim tak tulis halal, mereka tulis harus, mana ada bab hukum lima, nak kena tulis halal, adohai.. hukum lima pun tak paham lagi walau dah banyak kali explain, tepuk dahi! menyesal layan, ingat otak normal macam manusia biasa, huhuhuhu)





Anonymous said...

Assalam,
Tq kpd Hamka krn buka blog utk tajuk ni. Sekurang2 nya ramai ibubapa diluar sana dpt timbang semula apa itu vaksin.

Tahniah n syukur kpd hamka krn ank2 anda tergolong dlm 99% yg tdk trkena kesan sampingan slps vaksin.

Tapi sy memilih utk tdk vaksin ank ke3 slps dilihat ank 1 n 2 sy bkn tergolong dlm 99%. Byk maklumat yang diperolehi drp provax n antivax wpun bkn sepenuhnya. Diharap ibubapa diluar sana dpt menimbang semula apa yg kita inginkn utk anak2.

Anonymous said...

marissaislam...sy sokong anda...

Anonymous said...

Sebabnye vaccine Tu org bagi bkn utk anak cik sorg je, ia di panggil 'herd immunity' kita dalam usaha nk hapuskan penyakit macam polio Ni Di seluruh dunia, masalahnye bila Ada org yg xvaccinated akan tetap Ada lah jangkitan polio Ni Dan Dari situ virus polio Ni akan jadi lebih kuat & akan berjangkit kepada orang lain, secara xlangsung menyusahkan orang lain... Faham ? ... Source: Saya doctor

Anonymous said...

http://drzubaidi.com/blog/penjelasan-terhadap-keraguan-suntikan-vaksin-imunisasi/

Anonymous said...

http://drzubaidi.com/blog/vaksin-untuk-bayi-kita-adakah-selamat/

marissaislam said...

Tuan Hamka sendiri tak explain pun bagaimana vaksin boleh jadi harus sedangkan adal usul bahannya terdiri daripada sumber haram dan najis.

Aborted human and animal dna jelas najis dan haram.

Bukan agama kita sahaja ada conflict sebegini regarding vaksin.

Jews n Christian society juga mempersoalkannya.

Saya tak kisah jika Tuan nak label saya bodoh atau seumpamanya.

Yang penting orang lain boleh menilai nak percaya siapa.

Maklumat yang tuan bentangkan atau maklumat yang saya bentangkan.

marissaislam said...

Kalau nak refer Doctor Z atau Doctor Zubaidi silakan.

Boleh juga counter check semula info2 saya.

Maklumat hanya di hujung jari saja yang penting usaha cari dan baca dan berbincang lanjut dengan yang pakar bila2 berkesempatan.

Setakat ni saya suka terbuka untuk berbincang dengan semua doctor atau immunologist atau microbiologist yang ada pengetahuan tentang vaksin.

Mana tahu tanggapan saya selama ni silap. Tapi setakat ini tiada mana2 antara doctor pro vacc yang dapat meyakinkan saya info mereka tentang vaksin adalah benar.

Wallahualam.

marissaislam said...

Terima kasih..

Anonymous said...

urang baling taik ekau x balas balik dongan taik...nasib ekau dah kawin kalo x eden mintak no fon ekau ni ha marisa..(jgn ekau laki monyamar pompuan dh la)
hehe
apa salah eh sapo2 x faham sokarang yo x marisa?
yg faham bolum tontu faham sampai mati dan bukan juo itu iolah tando kompom dapek ucap kalimah maso nazak, yg x paham pun bolum tontu dio x paham sampai mati dan bukan juo itu tando kompom dio x dapek ucap kalimah maso nazak..
polajaran yg ekau tolopas pandang bolajar kat sini iolah yg bona eh kito manusio ni marisa prangai eh mcm ni..:-
jakim ni jadi geng kito bilo bondo yg jakim kato harus tu kito buek..kalo kito x buek,jakim pun kito langgar(tapi kito buek2 cakap belapik jo hehe)..ekau pocayo la cakap eden ni marisa..
ekau pocayola den ckp ni ha..
ekau pocayo x?
hehe

marissaislam said...

Saya perempuan le.. dah nak masuk 5 anak saya.

Kebanyakan yang celik mata tentang vaksin ni adalah golongan ibu berbanding golongan bapa.

Setakat yang saya tau la. Dalam group pro choice kami ramai ibu2 yang active share info.

Tapi saya diperkenalkan di Ohub oleh kawan lelaki saya yang ketika itu beliau baru je berkahwin dan belum ada anak lagi.

Syukur dpt banyak maklumat hasil perbincangan dalam group dengan orang2 yang mempunyai pelbagai latarbelakang profeasional.

Doctor pun ada tapi doctor pro choice.

Anonymous said...

yo ko,serius tol ekau kaji vaksin..apo pun tq la ateh pokongsian yg agak komeh/detail utk kito sumo..eden doakan ekau/hamka/anon marah2/kito sumo kek sini tomasuk seluroh kluargo kito sontiaso dlm kaseh syg Allah hondak eh..sapo la kito tanpa kaseh syg Allah..

Anonymous said...

Teringin nak tau. Yg anti vax ni, pergi haji yg kene amik vaccine meninggococcal tu cucuk x agaknya? Tiba2 nak pergi haji boleh plak cucuk vaccine? Ke x tau nk pergi haji pon kene cucuk vaccine?
Juga x tau syarat wajib bukak kedai makan kene cucuk vaccine? Ke xtau masa pregnant wajib jugak cucuk vaccine? Ke korg selective je tiba2 tang anak beriya2 tolak vaccine atas segala hujah toksin haram la whatever?

marissaislam said...

Jazakallah doakan kami semua.. Ameen..!

marissaislam said...

Ramai je 6ang gi haji umrah sekarang ni tak cucuk..

Setiap benda ada caranya ada jalannya.

Kalau tiada daya upaya nak elak tak jejaskan pun pegi haji dan umrah tapi cucuk vaksin sebab jika tidak kerajaan Arab Saudi tak benarkan kita ke sana.

Itu dah jatuh hukum wajib la sebab darurat. Kita takde pilihan.

Saya tak cucuk vaksin Att ketika mengandung dan saya tak buka kedai makan so takde keperluan nak cucuk vaksin nak bukak kedai makan tu.

marissaislam said...

Pegi haji tu dah jadi wajib jika berkemampuan.

Jika Allah beri sedikit ujian Arab Saudi mewajibkan vaksin walaupun ia haram pada tubuh badan, adakah kita boleh menolak untuk tak mengerjakan haji langsung semata mata tak nak divaksin?

Saya tidak tahu pertimbangan orang lain tapi jika saya tiada jalan lain untuk enter Arab Saudi legally melainkan saya mesti dicucuk vaksin haji maka saya redha.

Walhal dalam hati dah tau ianya ada kandungan syubhah dan haram tapi saya serahkan pada Allah kerana ia di luar keupayaan saya.

Berbanding dengan vaksin untuk anak2 saya, Alhamdulillah kita semua masih diberi pilihan samada nak menolak atau tidak anak2 kita divaksin.

Begitu juga vaksin ATT ketika mengandung. Tiada paksaan pun anda nak dicucuk atau tidak.

So buatlah pilihan yang bijak.

Tapi sekarang setelah banyak controversy vaksin haji dan umrah, para pengeluar vaksin dah jamin vaksin haji sekarang ni dah dikeluarkan bahan2 haram terutamanya porcine substance tu dan digantikan dgn bahan lain.

Sejauh mana kebenarannya, Wallahualam.

Anonymous said...

Kan..trpulang la kpd parents2 suma nk vaksin anak ke tidak..aku yg keje kt picu ni pon kene terima agi jela patient2 yg sakit merana akibat makbapak tanak vaccine kan anak2.. 2 kes da aku jmpe kene measles sorang mati sorang cacat..goodluck la..stengah tu anak da kene pon masih prtahankan prbuatan mereka still betul..so biarla parents begini..up to dem la kan..

Escaping Zombieland said...

I've became marissa's no.1 fan after this post. Marissa, which group r u referring to? Can i get your fb?

marissaislam said...

Escaping Zombieland, please request to join Our Healthy Unvaccinated Baby. Its on fb. :)


Escaping Zombieland said...

Is it a closed group? I cant find it maybe because i'm not a mutual friend of anyone in there yet i guess??

marissaislam said...

Yup its a close group.

Please PM me on my fb marissaislam.

I will add you as a member.. :)

Escaping Zombieland said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Nope. Bukan melayu ja yg anti-vaccine. Chinese and indian included. Why? Ask them. Cuba join group anti-vaccine children. Chinese the most yg share about this. Yg worried for any injections yg jab to their babies.

Dr Nazatul Shiha said...

Assalamualaikum. Kepada sesiapa yang ingin mengetahui hukum penggunaan vaksin oleh Shaykh Muhammad Saalih al-Munajjid

20276: Ruling on childhood immunizations and vaccinations
What is the Islamic perspective on childhood immunizations or vaccinations? There is evidence to prove that they can be harmful to the body, but they are required in many countries. This is a very important topic that many do not have an adequate understanding of.
Praise be to Allaah.
Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) was asked:

What is the ruling on giving treatment before sickness occurs, such as vaccinations?

He replied:

There is nothing wrong with giving treatment if there is the fear that the disease may occur because of the presence of an epidemic or other factors which may cause disease. There is nothing wrong with giving medicine to ward off the feared disease, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, according to the saheeh hadeeth, “Whoever eats seven dates of Madeenah in the morning will not be harmed by witchcraft or poison.” This is a kind of warding off a problem before it happens. So if there is the fear of sickness and a person is vaccinated against an infection that is present in the land or elsewhere, there is nothing wrong with that, because it is a kind of protection. But it is not permissible to wear or hang up amulets etc against sickness, the jinn or the evil eye, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) forbade that, and explained that this is a kind of minor shirk [associating others in worship with Allaah], so it must be avoided.

Fataawa al-Shaykh Ibn Baaz, 6/21

With regard to the harm suffered by those who are given some vaccinations, namely a short-lived fever or other side-efects, these drawbacks may be overlooked when compared with the great harm that is warded off, namely the diseases that may kill or cause great harm to a person’s health.

This is similar to the case of circumcising boys by cutting off a piece of skin and the intense pain that is caused to the infant; this is outweighed by the great benefits that are served by this action, serving the religious interest of purity (tahaarah) and numerous worldly benefits.

The general shar’i principle with regard to this matter is that the lesser of two evils may be done in order to ward off the greater evil, if it is necessary to do one of them. Al-Ashbaah wa’l-Nazaa’ir by al-Subki, 1/45.

But if it is medically proven that a specific vaccine causes harm to the body or that its harmful effects outweigh its effects of warding off disease, then it is not permissible to use it in that case, because the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) said, “There should be neither harm nor reciprocating harm.”

And Allaah knows best.

sumber: http://islamqa.info/en/20276

Dr Nazatul Shiha said...

Satu lagi:

http://islamqa.info/en/159845

Anonymous said...

Dari WHO,

Transmission

In highly endemic areas, HBV is most commonly spread from mother to child at birth, or from person to person in early childhood.

Perinatal or early childhood transmission may also account for more than one third of chronic infections in areas of low endemicity, although in those settings, sexual transmission and the use of contaminated needles, especially among injecting drug users, are the major routes of infection.

The hepatitis B virus can survive outside the body for at least 7 days. During this time, the virus can still cause infection if it enters the body of a person who is not protected by the vaccine.


Who is at risk for chronic disease?

The likelihood that infection with the hepatitis B virus becomes chronic depends upon the age at which a person becomes infected. Children less than 6 years of age who become infected with the hepatitis B virus are the most likely to develop chronic infections:

80–90% of infants infected during the first year of life develop chronic infections;30–50%% of children infected before the age of 6 years develop chronic infections.

In adults:

<5% of otherwise healthy adults who are infected will develop chronic infection;15–25% of adults who become chronically infected during childhood die from hepatitis B-related liver cancer or cirrhosis.

Just FYI.... not just through sex..... tolong la check ur facts

Unknown said...

Wikipedia kadang kurang tepat. Sila review journal dan laman web yg lagi tepat

Anonymous said...

Anonymous...saya nk tanya, parents awak dulu vaksinkan awak tak?

Anonymous said...

Parents awak dulu vaksinkan awak tak?

Anonymous said...

Labelku...parents awak vaksinkan awak tak dulu?

Anonymous said...

Siapa yg tak nak vaccine sbb kandungan kimianya sepatutnya :

1.jgn makan roti/mee/mihun/kuew teow/bhn mknn dlm tin n etc...sbb semuanya ada bhn kimia yg mmg akan ada effect dlm bdn,masuk thru mulut...

2.duduk dlm hutan pedalaman...sbb di bndr,ada asap dari rokok/kereta/brg2 bakar n etc yg mmg akan bg effect pd bdn dgn cara menghidu...

3.minum air mata air shj...sbb air paip malaysia confirm ada klorin giler bnyk...

4.jgn guna computer...sbb computer pun ada tahap radiasinya yg berbahaya pd bdn...

5.jgn guna shampoo rambut/bdn/kosmetic/bedak n etc sbb semuanya ada bhn kimia yg boleh serap thru kulit...

5.jgn drive apa2 kenderaan...kereta mmg confirm hasilkan carbon foot print pd kita...naik beskal/kereta kuda pilihan terbaik...

5.kalau nak list lagi semua bhn kimia mmg bnyk...tak tertulis...siapa nk tambah silakan...

Sebelum nak cakap pasal bahan kimia dlm vaccine,lebih baik tgk bhn2 kimia lain yg merbahaya di sekeliling kita yg bg effect pada kita tanpa suntikan pun...


Anonymous said...

semua doktor kat malaysia patut buat mcm ni...http://www.buzzfeed.com/azeenghorayshi/meet-the-doctors-who-are-rejecting-unvaccinated-patients?s=mobile

Anonymous said...

semua doktor kat malaysia patut buat mcm ni...http://www.buzzfeed.com/azeenghorayshi/meet-the-doctors-who-are-rejecting-unvaccinated-patients?s=mobile

Anonymous said...

kah kah..

Anonymous said...

Bodo hg ni.baca ape dr zahilah tulis tu ye. Jgn bercakap kosong lagi.

ITSY BITSY said...

dua2 xde bukti. skadar ckp2. y ni ckp vaksin bgus (tnpa bukti). just ckp je mmg bgus. y satunye lg ckp x bgus( pn xde bkti). just ckp2 sje. kn bgus klu ade bkti. sy pn pnh tny nurse2 ttg kndungannye. tp drg xtau. sy tny drg sb mmg da xtau nk tny spe. lgpun igt drg ade lable ingredient ke atau ade bljr psl ingredient die. nk tny kmenterian ksihatan pn sy xtau cne nk cntct. lg bgus badan y dipercaya mcm kmenterian ksihatan y konfirmkan. bserta bukti2. jgn slhkan parent y x amik vaksin ni. klu was2 x slh rsenye nk tolak.

Anonymous said...

Tu la..nak tanya gak..kalau setakat student kimia tp GB buat apa? Tu yg dia rasa smua salah tu..adohai...

Anonymous said...

Marisaislam lepas ni boleh jd pakar google. Semua info dia laju ja pasal origin of vaccine. Mungkin pernah kerja kilang vaksin kot dulu.
Dulu universiti belajar biologi barangkali.
Mungkin lupa berkenaan recombinant DNA process and reverse transcriptase???
Hanya perlu DNA of whatever extracts yg u mention dkt atas tu, (itu pun kalau betul) n lepas tu boleh multiply and recreate back those tissues.
Tak payah la duk bohong org2 yg mengaji separuh jalan then reka cerita yg ambik extract organ janin la apa la.
Zaman sekarang dh maju, org siap boleh buat semula tissues dgn hanya guna DNA yg direka from scratch hanya menggunakan 4 jenis amino asid asas.
Jenis manusia mcm anda ni bila org dah terkehadapan dia akan jd penghalang dgn segala fakta konon sains dia. Lps tu pulak yg mengaji separuh jalan Sure laju.... Sj percaya.
Senang lps ni kita buat sj mcm dkt some part of us tgh kaji.
Kanak2 yg tak vaksin mengaji sama2 diorng sj. Xyah bercampur dgn org lain. Apa2 penyakit sama2 diorng sj. Bila ada org lain terjungkit, kita saman yg tak vaccine tu.
Baca balik asas vaccination program. It's for heard immunity, diorng pun tau yg akan ada Some population unvaccinated, tp rasanya diorng rasa sbb tak cukup reach to those community, bkn sbb community tu Bodoh lawan vaccine. Bila tak capai target vaccination, then kita akan tgk trend penyakit2 ni meningkat, bila kita enforce balik, nampak trend penyakit berkurang semula.
Bc report vaccination dkt UK. Tgk trend penyakit measles dkt sana.

Anonymous said...

diarysihatShaklee.

takde bukti? duduk zaman mana ni dik?

jangan 'nampak' sangat, adohai.

Anonymous said...

geng anti vax bodoh nak mampos, boleh mereka kata tak ada bukti?.

masalahnya bila bagi bukti mereka tolak, lepas tu cakap tak ada bukti.

runpanya jual shaklee, bodoh tahap lembu.

Anonymous said...

Sape yg meroyan sekarang ni? Anak dorg x vaccine je, bukannye dijangkiti HIV, yg ko nak disisihkan dari anak2 kebal selepas vaksin apa hal!

Anonymous said...

Salam
Ai amik BCG..kuhnun2 utk elak penyakit TB kan..2 kali kut..masa baby n masa std 6..tapi knp ek kena jugak TB? 6 bulan kencing warna merah darah sbb mkn ubat dia..huhu...so sbb dah jadi pd diri sdri saya tak berapa nak dah vaccine ni..anak saya yg no 4 pun lepas salah satu shot (masa umo 5 bulan) develop cyst bernanah kat kelenjar bawah jaw dia..terpaksa op sbb doc risau cyst tu pecah dan merebakkan kuman yg ada dlm tu ke dlm darah dia...so after that saya mmg dah tak vacc anak..i choose to belive MMR can somehow caused autism..so i stop vacc my 3,4 and 5th kids with MMR..maybe the chance is small...but seeing a normal 1 y.o turning into someone else after MMR vacc is something I'm very2 afraid to see..lgpun anak sblm umo setahun dah kena measles, dah kena chicken pox..so i dont see why they need anymore vacc...

Anonymous said...

apa? Ko pengajar topik2 agama? Memalukan org islam. Sungguh buruk lagi jijik adab penulisan dan perbincangan yg ko tayangkan. Bertopeng 2 kan kamu ini? Dibawah luaran muallim kamu adalah perwatakan setan sebenar anda diberi nama anonymous a.k.a pengecut a.k.a devil in disguise. Sekian

Gen H said...

apa? Ko pengajar topik2 agama? Memalukan org islam. Sungguh buruk lagi jijik adab penulisan dan perbincangan yg ko tayangkan. Bertopeng 2 kan kamu ini? Dibawah luaran muallim kamu adalah perwatakan setan sebenar anda diberi nama anonymous a.k.a pengecut a.k.a devil in disguise. Sekian

Anonymous said...

I love the writing. Berhikmah tak bermaksud kena berlembut. :)

Anonymous said...

http://healthimpactnews.com/2014/cdc-caught-hiding-data-showing-mercury-in-vaccines-linked-to-autism/

For nearly ten years, Brian Hooker has been requesting documents that are kept under tight wraps by the Centers for Disease Control and Prevention (CDC). His more than 100 Freedom of Information Act (FOIA) requests have resulted in copious evidence that the vaccine preservative Thimerosal, which is still used in the flu shot that is administered to pregnant women and infants, can cause autism and other neurodevelopmental disorders.

Dr. Hooker, a PhD scientist, worked with two members of Congress to craft the letter to the CDC that recently resulted in his obtaining long-awaited data from the CDC, the significance of which is historic. According to Hooker, the data on over 400,000 infants born between 1991 and 1997, which was analyzed by CDC epidemiologist Thomas Verstraeten, MD, “proves unequivocally that in 2000, CDC officials were informed internally of the very high risk of autism, non-organic sleep disorder and speech disorder associated with Thimerosal exposure.”

Anonymous said...

Taknak vaccine sudab..kita pun tak kisah kalau anak u sakit atau nanti kena pneumocchocal ke apa. Yg nak minta derma kilat kat fb pun awak. Cuma bangsa2 awak yg antivax mcm bagus berkempen dan menghasut org jgn ambil vaccines anak ni yg annoying. Sbb kami nak vaccine anak. Saya kecik dulu pun di vaccine. U want to put your children in risks, be it. Tp jgn nak menyusahkan anak2 org lain kat school or tadika. Kang anak kena infected dgn penyakit yg sebenarnya boleh dicegah dari awal...tapi tanak vaccine...nangis2 kat fb atau newspaper mintak derma.

Anonymous said...

Bukan dengki...tp vaksin nie herd immunity (sila Google)..xvaksin anak bermakna membahayakan anak org laen gak lagi2 yg mmg imun rendah,xbleh divaksin krn sbb2 tertentu (kanser etc.) & yg masih terlalu muda utk divaksin...pentingkan diri sendiri namanye.

Anonymous said...

Errr...vaksin bukan utk jadikan otak cetlang atau genius pun...n bukan juga utk normal cough n cold atau noncommunicable disease...ia utk mengelak penyakit berjangkit tertentu.kalo xpernah terdedah PD penyakit tersebut bolehlah cerita.

Ammar said...

Celah mana pulak fatwa & jakim kata vaksin halal ni kereta mayat? Fatwa yg ada hanya haram dan harus. Yg harus tu pun pihak jakim dan jelaskan ianya difatwakan harus atas sebab dharurat. Ianya diperkuatkan lagi dgn kenyataan secara berlisan dari Ustaz Amri yg merupakan penolong pengarah bahagian hub halal jakim. Beliau sendiri dengan jelas menyatakan setakat hari ini tiada lagi vaksin yg benar2 halal.

Cuba la baca balik matan serta syarah hadis tu & pendapat ulamak mengenai hadis yg minum air kencing tu. Jumhur kata harus berubat dengan najis atas dasar dharurat. kalau ko saje2 nak makan & ambil najis adalah haram.

Tak tau la kot2 kalau anak ko sihat pun ko bagi makan monkey kidney, bovine (sel lembu yg tak tau sama ada disembelih atau tidak), pengawet mayat, MSG, human deploid tisssue culture, chick embrio, human serum albumin, antibiotik, thimerosal, merkury dan lain2 lagi benda yg jijik. Ni semua kalau ko tak tau mmg ada dlm vaksin yg ko cucuk dlm badan anak2 ko.

Aku tau ko bagi makan semua tu kat anak ko tapi tak yah nak kata semua2 tu halalal toyyiba yer. Haha.

Jakim & fatwa pun tak pernah keluarkan vaksin ni halal sebab diorang pun tau kandungan dalam vaksin bukan sekadar virus. Yg difatwakan hanya harus atas sebab dlm keadaan dharurat dan terpaksa.

Anonymous said...

a..btol tu. mmg boleh sebabkan autism.
saman kerajaan malaysia sbb suruh vaksin.
sure boleh menang berjuta.
saman cakap anak saya kena vaksin and then developed TB jugak.
pastu anak sorang lg dpt autism sbb vaksin.

ceh. rasa nak jenit ja, bodoh nak mampos.

Data penuh depan mata bgtau perkara sebaliknya still nak reject.
even lepas original author admit dia pusing2 data utk tunjukkan link dgn autism pun still duk percaya.

untuk anon yg very unfortunate dpt penyakit TB even setelah divaksinkan, takziah saya ucapkan.
tapi tak bermaksud yg tak perlu BCG vaksin anymore sbb heard immunity still perlu. apa tu heard immunity??? P baca. Islam ajar Iqrak!
Agak2nya kenapa la pesakit TB bila masuk wad still kena diasingkan walaupun orang lain semua dah divaksin????
bodoh la hospital ni kan, dah semua orang kecik2 dh dpt BCG, tapi bila ada pesakit TB masuk ward, kena jugak asingkan.
ish2....tak pandai la diorng ni kan???

Anonymous said...

sorry sis. i just want ask u a question?
for every medical proffesionals or students(medical field students), it is compulsory for them to have hep B vaccination every year since they have to interact with lots of patients daily (involving hep B patients, so, definitely, hep B nie bukan sebab sex a nd tatoo semata-mata lah kan! komen?

Anonymous said...

salam..anak yg tidak divaksinkan akan mempunyai risiko penyakit merbahaya..disamping itu kanak2 lain disekitar anak yg tidak divaksinkan pon akan terdedah kepada penyakit tersebut..cuba baca berkenaan herd immunity..dan cuba baca di internet tentang measles outbreak di US..kesian anak2 org lain yg menjadi mangsa..salam

Anonymous said...

janin2 yg digugurkan ni semua syahid sebab dah selamatkan berjuta-juta manusia dengan menyumbangkan DNA yang terbaik untuk tujuan penciptaan vaksin. adakah kita nak sia-siakan kematian mereka? sedih roh diorang kalau tau ada orang2 macam awak ni

hujah banyak pakai anekdot, tak boleh pakai punya. cuba bagi statistik yang reliable utk berhujah.

kalau nak guna anekdot saya pun boleh. saya dah 10 tahun hisap rokok, hari2 tukar jenama, sehari 2 kotak, kretek layan, putih pun layan. Tak sakit pun. Sebab hari2 saya amalkan madu, habbatul sauda, figs n olive. Nenek saya 50 tahun hisap rokok, steady je, sekarang umur nak cecah 90 tahun, boleh jalan2 shopping mall lagi tak yah tongkat. Haa..itu lah anekdot, mengabaikan byk fakta yg sebenar. Padahal rokok tu dah sebabkan bini, adik, kawan2 kita kena kanser. Dan dah terbukti pun melalui kajian n statistik rokok tu membahayakan diri dan orang sekeliling. dari analogi ni, tukarkan merokok dengan anti-vaccination.

Anonymous said...

mesti ko ni makanan pon tanam sdiri.. sayur tanam sdiri, ade dusun buah sdiri.. klu ko tgk balik.. buah2 ko beli kat pasar tu xde sembur dgn racun ke? tp ko talna jugak.. bhn2 mknan laen seme xde bahan kimia ke? jg suci sgtla konon..

nuursuaidah said...

Marissaislam, berapa umur anak awak skrg?
Kepada yg anti vaccine atau pro choice ke, dari mana sumber fakta kamu yg kamu kata fakta tu? Dari google, blog, fb, internet, yg ditulis oleh org real tp kamu baca di alam maya ni ke? Atau kamu berguru.guru kamu pula ambil fakta dari mana? Yg kamu petik2 kata mercury la, wi ape tu la kamu ambil dari mana? Yg kamu kata rajin membaca tu, baca kat mana? Mcm ni la, Allah kurniakan akal untuk manusia berfikir, maka berfikirlah..jgn hanya membaca dan percaya..semua ibu nak yg terbaik utk anak.jgn la ckp awk yg buat cara plg terbaik jaga anak..sy dh tgk sendiri anak yg usia 1mggu tak divaksin, tiba naik bintik2 merah dan gelembung air di muka dn tgn.kenapa tu.yg kakaknye pun tak vaksin, tp allergy mcm2, kenapa tu. Jgn la bile demam, salahkn vaksin, bila kencing manis salahkan vaksin, yg ramai bdk kat hosp awk nak slhkan vaksin, semput pun salahkan vaksin agaknye,autisme nk salahkan vaksin (wlupun awk kata ade minor, abes yg si kakak yg allergy mcm2 tu sy nk salahkan sbb tak vaksin blh x, tak blh kan)..hm, pastu nak kaitkan vaksin dgn syirik.melampau lah..igt org yg vaksin anak ni tak belajar agama ke, takde yg hafiz ke..hm..byk ckp byk salah..klu yg anti vaccine ni taknak vaksin, ambil makanan sunnah, anak2 sihat, alhamdulillah, tp yg sy pernah jumpa setakat ni yg anti vaksin rata2 suami perokok, pemakanan sayuran pun xde, susu anak dgn susu formula (kat situ byk lg isu haram yg blh dikorek yg mmg dah terang2 fatwa sahkan haram), tp bg yg mmg fully jaga pemakanan ok, alhamdulillah, tahniah..tp igt, jgn pandai2 nak syirik2kan org, jgn pandai2 kata org vaksin tak buat kajian (dah tu mne dtg pulak vaksin klu xde kajian), ape2 pun besederhanalah..
(terigt plak, mercury ade dalam ikan tau, kang klu sy bgtau ikan jenis ape, agak2 x yah mkn la eh ikan tu?)

Anonymous said...

Pikiran tu klu nak syirik, mmg syirik jd nye..habis klu sakit, biarkan aje, baik la eh..Allah suka ke kat org yg x berusaha..niat tu biar la betul..org mkn ubat pun nak dikata disyirik..adoi..kesian org yg mkn ubat yg sedang berusahan utk sembuh tu.

Anonymous said...

Kat mane kau baca ni dik non..kesian kau..tak tau ke perkembangan terkini..ni cerita bile? Vaksin negara mana punya ni?

Anonymous said...

Ape pulak kaitan vaksin dgn sikap anak ni...Allah...kesian la..

Anonymous said...

Agak2 boleh fikir jauh sikit lg tak kenapa Arab Saudi tu boleh wajibkan vaccine.arab saudi tau..ade nak ckp die sekongkol dgn yahudi ke..

Anonymous said...

sains tu pun ilmu allah. kenapa pisahkan agama dgn sains?dua2 tu ilmu allah.perubatan moden inilah perubatan islam berlandaskan ilmu yang allah beri kat manusia. tapi klu masih ada yang tolak ilmu perubatan moden ni, tolaklah semuanya, jgn la sparuh2 sahaja. bila sakit jgn la ke hospital atau klinik. ini demam sehari je dah mintak antibiotik, tau ke kandungan antibiotik tu apa?

hamka said...

kepada anti vax yang tuduh siapa cucuk anak dengan vaksin adalah penyokong yahudi, ada berita baik untuk anda semua, sebab saya ada jual semua makanan sunnah di Titian Unggul Enterprise, kedai dekat Indera Mahkota Pahang, semua ada, kurma, kismis, habatu sauda, zaiton, delima, buah tin, zafran dan lain lain.

kat situ juga ada jual buku saya.

silalah beli produk islam lagi halal dan jika tak nak beli, pinjam kefahaman korang, sah sokong kafir.

Woha!

Anonymous said...

Sumber vaccine:
vaccine ikut penyakit. penyakit lain different source. Vaccine digunakan untuk penyakit yang di sebabkan jangkitan kuman. basiccaly vaccine mengandui protein kuman. protein kuman ni pulak,, bila jumpa dgn immune system kita akan stimulate immune system kita untuk hasilkan antibody. nak dapatkan protein kuman tu pulak, sama ada kita *melalui kaedah rumit*
1) asingkan protein dari cell kuman atau
2)guna kuman mati ataupun
3)kita just inactivate kuman tu supaya dia tak hasilkan penyakit.
hasilnya antibody lawan kuman dihasilkan tanpa hasilkan penyakit dekat host (manusia) dan dapat elak jangkitan dimasa hadapan.

So. berkenaan status halal. saya tak tahu lah. tapi xde sebab kenapa ia haram.
P/S i'm a medical student. exams coming. pray for me!

Anonymous said...

Bijak komen tuan. Mmg tak kena lansung bila nak kaitkan vaksin dengan helmet..

Anonymous said...

Manusia bebal ape bl perkr yg xde kene mengene d politikkan. Elok d vaksin. Klau xtau g tanye kpd yg lby berpengetahuan. Jgn main redah jer bg komen yg menunjukkan kebodohan yg memalukan. Aptb

Anonymous said...

Org kalau dah bengap, ckp apapun tak masuk kepala. Marisa, akan tiba masanya ko akan paham jugak. Bila anak ko dah nazak masa tulah ko akan gunakan apa sj yg ada utk usaha selamatkn walaupun sel vavi sekalipun. Jgnlah merosakkn pemikiran org lain n tipu mereka utk ikut ko yg degil tu. Kesian kat anak org lain. Tlglah berperikemanusiaan sikit. Klau ko tak syg anak ko jgn racuni anak org lain. Org mcm kau ni lah yg menjadi ejen penyebar penyakit (mental n fizikal).

Anonymous said...

Org kalau dah bengap, ckplah mcm mana pun dia tetap hidup dlm kebengapan. Dah la bengap, degil lak tu. marisa, hang lah ejen yahudi pembawa penyakit merosakkan umat islam yg sebenarnya (mental dan fizikal). Kalau dah degil takmao vaksin anak, jgn racun kepala org lain. Anak2 hang okay takde apa walaupun tak vaksin sbb bdk2 lain dah vaksin. Paham tak? Masih degil lagi ke? Kerana anak hang, bdk yg belum time nak vaksin boleh terkena panyakit dibawanya dan mati. Masih tak paham lagi ke? Polio dah xde sbb vaksin. Islam pun tak tolak sains, hang plak yg tolak. Di negara mundur masih ada polio sbbnya ada yg duduk ceruk sampai susah nak dicapai oleh perubatan moden. Masih tak paham lagi ke? Anak lima pun masih bengap lg. pi duduk afrika, tgk mcm mana kuatnya pertahanan bdn anak hang. Mmgla org dah vaksin pun boleh kena jugak penyakit tu tp tahap keterukannya tu dah dikurangnya, paham tak? Masih tak paham lagi ke? DR yg belajar bertahun2 ko kata bodoh, ko yg duk rumah je pandai sgt ke? Inilah yg dikatakan bodoh sombong. Pastu nak racun kepala mak bapak lain pulak. Toksah ckp pasal hal halal haram la, yg hang zalimi anak sendiri dgn tak bg vaksin tu tak haram ke? Sakit hati la baca komen2 bodo marisa ni, nak tegakkan benang yg basah pulak. Lepas ni please stop takyah komen lagi. Ckp mcm pandai sgt. Padahal taktau apa2.

Anonymous said...

Mmg la sb nurse tak belajar details mcm dr. -.-'

Anonymous said...

Sangat setuju dengan komen saudara....Saya nk komen gak, jgn samakan helmet dgn vaksin. Anda tahu ke apa kandungan vaksin tersebut? Kalau anda tahu, sila kongsi bersama...terima kasih

Anonymous said...

dah tu cerita la kebaikan vaksin.ni cerita helmet pulak

escape zombieland said...

Marissa i can't find your fb, mine is Jiha Redzuan

Anonymous said...

Maaf...apa maksud, " kalau nak tunggu KKM yang edarkan sendiri kepada ibu bapa tak tahulah bila mereka nak ada belas ihsan buat begitu " ?

Dah memang ada dikeluarkan dan diletakkan di klinik2 kesihatan utk tujuan maklumat awam ke? Atau macam mana?

Maaf, sy kurang info...

Alan said...

dalam erti kata lain, puan cakap semua yang pernah mengidap hepB ni pernah mengamalkan salah satu gaya hidup di atas? berat tuduhan tu puan. jiran saya pernah terkena pada umur 70-an, ketika tidak larat keluar rumah kerana tua. pada pendapat puan, mungkinkah pembekal dadahnya menghantar bekalan ikut tingkap? ataupun puan rasa dia kerap menukar pasangan yang sorok2 keluar masuk rumah pada waktu malam tanpa kami sedari? ataupun puan ada penjelasan yang lebih masuk akal?

travelog siti said...

Tanya nurse manalah nurse tau.. Tu bukan bidang dia walaupun dia nurse. Kalu nak tanya, tanya pada mereka yg berkaitan.

Anonymous said...

OMG..please be humble although you know that you are professional

Anonymous said...

saya pernah tanya chef yang masak apa isi kandungan megi tapi mereka pun tak dapat jawab dengan tepat. macamana?
sebab bukan chef tu yang buat megi.
sama lah dengan doktor n nurses, bukan diorg yang buat vaksin

Anonymous said...

alasan yg bengap. So kalau ko sakit tak mkn ubat la yer? PENIPU.

marissaislam said...

Senang je. Kat ingredients and excipient still stated WI38 and MRC5 cell strains.

Means masih multiplied from the origin source of where the cell has been extracted at the first place at 1960's.

If they create it from scratch without using the cell line originated from the cells back from 1960's, it will not be named as WI38 and MRC5 cell strains.

Anonymous said...

Sejujurnya saya di sini sebab tengah google pasal pro and cons vaksin ke atas bayi. Saya atas pagar. Betul2 atas pagar kerana adik beradik saya terdiri daripada yang divaksin dan tak divaksin. Saya tidak dapat hujah yang baik daripada ibu bapa saya mengapa mereka memilih untuk tidak mengvaksin adik-adik saya. Jadi mengikuti perdebatan di bahagian komen ini lebih meyakinkan saya untuk tidak memvaksin anak saya kerana saya cuba untuk mengikuti hujah pro vaksin tetapi tiada yang betul-betul meyakinkan saya mengapa anak saya perlu divaksin. Saya akan terus mencari jawapan kukuh mengapa anak saya perlu divaksin

Anonymous said...

Vaksin ni bukan untuk anak kita sahaja, tapi untuk anak orang lain jugak. Kalau tak ada vaksin, ada risiko dijangkiti. Nanti dia pergi jangkit dekat anak orang lain pulak. Lagi murah mencegah dari merawat.

Unknown said...

Ko pnah dngar paal herd immunity x? Bce herd immunity. Jgn jumud sgt otak.. ko pnya psal xnk vaccine, ank org laen sush. Bengong!

Ammar said...

Bila masa pulak jakim dan fatwa kata halal ni?

Yang ada hanya haram dan harus je, Itupun harus bersyarat. Dah terang2 dlm web jakim bagitau vaksin difatwakan harus disebabkan keadaan dharurat.

Aku tau ko bagi anak2 ko masuk dlm badan diorang sel-sel janin bayi yang digugurkan (Human diploid tissue culture MRC-5, WI-38), monkey kidney cell culture, chick embrio, porcine (pig) gelatin, bovine calf serum, human serum albumin, antibiotic, MSG, antifreeze, mercury, thimerosal, bahan pengawet mayat (formaldehyde or formalin) dan bermacam lagi toxic chemicals, tapi jangan la tunjukkan kebangangan ko dan bagitau satu dunia yg semua tu HALAL.

Kalau ko bagitau harus sebab dharurat, sebab terdesak tak ada pilihan aku boleh terima, tapi kalau kata semua tu halal mmg nampak sangat la setakat mana taraf ko pasal halal haram ni,

Ammar said...

Bila masa pulak jakim dan fatwa kata halal ni?

Yang ada hanya haram dan harus je, Itupun harus bersyarat. Dah terang2 dlm web jakim bagitau vaksin difatwakan harus disebabkan keadaan dharurat.

Aku tau ko bagi anak2 ko masuk dlm badan diorang sel-sel janin bayi yang digugurkan (Human diploid tissue culture MRC-5, WI-38), monkey kidney cell culture, chick embrio, porcine (pig) gelatin, bovine calf serum, human serum albumin, antibiotic, MSG, antifreeze, mercury, thimerosal, bahan pengawet mayat (formaldehyde or formalin) dan bermacam lagi toxic chemicals, tapi jangan la tunjukkan kebangangan ko dan bagitau satu dunia yg semua tu HALAL.

Kalau ko bagitau harus sebab dharurat, sebab terdesak tak ada pilihan aku boleh terima, tapi kalau kata semua tu halal mmg nampak sangat la setakat mana taraf ko pasal halal haram ni

Nurul Ain said...

Dari penilaian saya, Hamka langsung tiada info tentang vaksin, contohnya BCG untuk cegah penyakit apa, Hib untuk apa, DPT untuk apa, MMR?, even Polio sekalipun beliau clueless bila bercakap tentang fakta, apatah lagi HPV untuk cegah kanser serviks dan sebagainya. Kalau tanya nama-nama pengeluar vaksin juga saya yakin beliau tak tahu.

Hamka lebih banyak menyangkal teori-teori konspirasi berbanding factual facts, beliau tidak pernah mengkaji tentang vaksin secara mendalam, kerana beliau hanya ikut-ikut cakap so-called pakar je. Atau dengan kata lain sami'na wa ato'na. Bagi beliau, semua yang menolak vaksin adalah kerana teori-teori semata-mata.

Sedang dalam Quran dan Hadis, Allah dan Rasulnya telah lama mengajar tentang cara meningkatkan sistem imun tanpa perlu memasukkan bahan-bahan keji dan kotor ini. Tapi siapa yang yakin apabila Quran dan Hadis tidak didatangkan dengan scientific study? Saya yakin beliau juga tidak mengkaji tentang pembentukan sistem imun dalam mencegah penyakit.

Hanya orang-orang yang beriman sahaja, yang dengar dan terus taat. Bukannya KONON BERIMAN dan berkata "aku amal pemakanan sunnah, tapi vaksin dari bahan-bahan keji/logam berat/toxic chemicals juga perlu untuk kuatkan sistem imun".

Ada juga komen dari follower Hamka yang bertanya kepada Marissa, "dimana awak baca dan ambil semua info ini?" Sah-sah beliau tidak tahu apa itu CDC. Mereka sudah pasti tidak tahu bagaimana perjalanan vaksin ini diseluruh dunia. Mereka tidak pernah ambil tahu kerana mereka memang ignorant. Mereka telah meletakkan sepenuh kepercayaan kepada so called pakar mereka melebihi kepercayaan kepada Allah dan Rasul.

Mereka tidak pernah mengkaji dan ambil tahu kenapa negara-negara pengamal vaksin sendiri seperti Britain dan US tiada BCG, kenapa Jepun mengharamkan satu persatu vaksin di negara mereka, apa itu GPF, apa itu AEFI, bagaimana wujudnya NVIC dan Vaccine Compensation Programme di US. Berapa banyak kes yang menang mahkamah di sana. Mereka totally ignorant dan hanya tahu menghukum berdasarkan teori semata-mata. Mereka abaikan fakta.

Nasihat saya kepada Marissa, ignore sahaja mereka yang pointless dan factless ini, tak perlu buang masa dan berhujah dengan orang-orang yang malas mengkaji tetapi hanya tahu menghukum.

Nurul Ain said...

Ingat kata-kata Imam Syafie, “Aku mampu berhujah dengan 10 orang yang tetapi aku pasti kalah dengan seorang yang jahil”. Sia-sia sahaja melayan, kerana seperti kata Imam Syafie diatas, anda pasti kalah dengan Hamka, beliau LANGSUNG TIADA FAKTA berdasarkan penulisan serta hujah balas beliau.

Golongan dan spesis mereka ini memerlukan RasuluLlah mempunyai title DR. di pangkal nama, atau pakai lab coat, bukan jubah/serban, atau ada master/PHD in medical science course, atau provide 'scientific study' to prove the effectiveness of Sunnah food.

Barulah mereka "YAKIN" pada kaedah pencegahan ini tanpa memasukkan benda-benda haram, kotor, najis keji dan bertoksik. Otherwise, mereka kata tidak mencegah selain vaksin. "Makanan sunnah perlu, tapi kuman virus vaksin juga perlu untuk meningkatkan sistem kekebalan tubuh". Mereka tidak YAKIN apa yang Nabi bawa itu telah lengkap sempurna.

Ya, analogi helmet Hamka juga sangat bijak dan sesuai untuk otak-otak teori konspirasi, tapi bukan untuk factual brain. Kerana anda tak tahu fakta, hanya tahu menghukum semua orang yang tidak sependapat dengan anda sebagai bodoh dan sebagainya.

Kalau dihati masih ada sinar untuk mencari kebenaran, pergilah youtube cari video bertajuk Menu Kita, penceramah Ustaz Amri dari Bahagian Hub Halal Jakim. Jangan terkejut jika beliau menyatakan TIADA VAKSIN YANG HALAL, tapi disebabkan kerajaan mewajibkan vaksin Meningococcal untuk jemaah umrah/haji, ianya dikira darurat dan difatwakan hukumnya HARUS.

Rujuklah pada yang ahli di dalam soal halal dan haram, bukannya doktor di bidang perubatan. Doktor semua cakap halal, vaksin sekarang dah improvised, Malaysia sudah bertukar kepada vaksin halal dan macam-macam versi kalau dengar dari doktor ni.

Akhir kata, kepada pro-vax yang ignorant yang butthurt dengan tulisan saya ini, quote lah nama saya sejuta ratus ribu kali pun, saya tak akan refresh dan tertunggu-tunggu komen 'sampah yang men-sampahkan orang' seperti kalian, beserta blog murahan yang tiada fakta ini, tiada panduan dan hanya ikut-ikutan. Bila tidak berilmu, jadilah pak angguk sahaja dan telan bulat-bulat. Tapi tak mengapa, asalkan kalian bahagia dengan cara tersebut.

"Condemnation without investigation is the ultimate of ignorance."

Ammar said...

Nak tau sama ada ianya harus bersyarat atau harus yg sememangnya halal, cuba ingredient vaksin seperti monkey kidney, chick embrio, bovine, & lain2 lagi tu letak dlm susu anak, then bagi minum. Then saje2 bagi anak minum.

Tengok agak2 majlis fatwa kata haram ke harus. Kalau majlis fatwa & jakim kata harus even bukan sebab untuk perubatan, baru boleh claim halal. Kalau fatwa kata harus kalau saje2 ambil makanan yg terang2 mengandungi semua tu baru boleh claim ianya sememangnya halal. Tapi kalau ianya harus hanya dlm perubatan, maka ianya adalah harus bersyarat, bermakna hanya dlm keadaan tertentu sahaja harus.

Tapi aku rasa korang awal2 lagi tak kan buat. Tak ke pelik tu, kalau betul yakin vaksin yg ada semua bahan2 tu harus lagi halal, try makan je la monkey kidney, embrio chick, bovine, dan lain2 tu.

Untuk makluman semua, najis hukum asalnya haram, namun dlm perubatan, ianya bertukar menjadi harus bila dlm keadaan terdesak atau dharurat kerana tiada pilihan lain.

Jika korang dah rasa terdesak sangat dan dah tak jumpa cara lain nak tingkatkan immune booster, silakan mengambil vaksin yg terang2 mengandungi bahan2 yg tidak halal dan syubhat.

Ala mcm babi la. Kan babi tu haram, tapi kalau time tu korang dok kat tengah2 padang pasir, dah lapar gila dan dah tak ada pilihan makanan, tiba2 ada orang hulur babi panggang. Kalau tak makan boleh mati kebuluran. Masa tu hukum makan babi tu dah jadi harus.

Tapi kena ingat, ianya hanya harus je tau, jangan korang bantai halal mcm owner blog ni pulak. Harus bersyarat tak sama dgn harus yg sememangnya halal. Kang tak pasal2 dah balik rumah nanti korang pi cari babi sebab ada hukum kata harus. Padahal diharuskan atas sebab2 tertentu sahaja.

Ammar said...

Ape la 'cerdik' ko ni hamka pi copy paste dari web doktor budak tu. Dalam web tu dah terang2 majlis fatwa kata rotavirus vaccine tu haram tapi doktor budak tu bantai halal.

Patut la ko kata halal sebab ko pi rujuk doktor, tak rujuk alim ulama' & badan yg ahli dalam penentuan hukum.

Ni aku copy paste dari web jakim sendiri. Dah terang lagi bersuluh JAKIM jelaskan kenapa sesetengah vaksin difatwakan harus even ianya terang2 dari sumber yg haram.

"Pada masa ini semua pesakit tiada pilihan melainkan menerima apa saja ubat yang diberikan oleh doktor tanpa bertanya status halal atau tidak ubat yang mereka terima. Dalam konteks ini Jawatankuasa Fatwa Kebangsaan sendiri telah mengharuskan penggunaan vaksin tertentu dari sumber yang tidak halal, semata-mata atas dasar darurat bagi mengelak kemudaratan atau sakit yang lebih memudaratkan.

Persoalannya, sampai bilakah umat Islam perlu meletakkan dirinya dalam keadaan ‘darurat’ seumpama ini sedangkan dalam masa yang sama di kalangan masyarakat Islam sendiri telah ada individu yang pakar dalam bidang perubatan, farmasi dan sebagainya"

http://www.islam.gov.my/pakar-islam-perlu-teroka-vaksin-halal-pesakit-tiada-pilihan-selain-menerima-ubat-diberi-doktor-tanpa

Kalau nak video dari Pegawai Jakim bahagian hub halal jakim yg mengatakan tiada vaksin yg halal pun aku boleh bagi. Kat blog ni tak leh upload video & gambar la pulak. Kalau kat facebook senang sikit nak bagi.

Anonymous said...

Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-22 yang bersidang pada 24 Nov 1988 telah membincangkan Imunisasi Hepatitis B. Muzakarah telah memutuskan bahawa vaksin untuk Imunisasi Hepatitis B yang dihasilkan daripada ragi adalah tidak najis dan harus digunakan untuk tujuan tersebut kerana ragi adalah suatu bahan yang suci.

end copy paste.

Ada vaksin yang tidak najis, tapi fatwa tetap letak hukum harus.

point hamka no 6 dah jawab: Walaupun bukan semua halmet ada selaput babi dan benda kotor, tapi saya tolak semua jenis halmet dan berserah pada Tuhan sahaja waktu memandu,

note: Anti vax tolak semua jenis vaksin sebab mereka bangang abadi.

doktor budak.

Anonymous said...

Benda ni simple sahaja, contoh jika ada ubat gigi yang guna bahan haram, tak perlu kita tolak semua jenis ubat gigi (tindakan bodoh anti vax), tapi kita gunalah mana yang halal (tindakan bijak), lagi bagus jika kita bantu support doktor muslim atau galakkan dr muslim hasilkan ubat gigi yang 100% halal (sangat bijak), seperti ubat gigi guna bahan kayu sugi misalnya. Tak perlu anti ubat gigi haramkan semua jenis ubat gigi. Konon nak guna kayu sugi sahaja, tapi gigi kuning macam taik, last last sental dengan qu putih, barulah putih!

John said...
This comment has been removed by the author.
Ammar said...

Fatwa yg kata vaksin dari ragi tu tahun 1988. Vaksin yg dikatakan dari ragi tu pun tak ada dah sebab cuba la cek mana ada dah vaksin yg diperbuat dari ragi.

Kenyataan FATWA pada tahun 2010-2011 ada bagitau vaksin halal masih dlm kajian. Selari dengan Kenyataan JAKIM pada tahun 2013-2014 juga mengatakan bahawa tiada vaksin yg benar2 halal. Fatwa dikeluarkan harus atas sebab dharurat.

Dah JAKIM dan majlis fatwa sendiri yg bagitau tak ada vaksin yg benar2 halal dalam malaysia ni. Yg korang nak samakan dgn ubat gigi apasal lak? Ubat gigi tu kan ada yg halal dan ada yg haram. Tapi yg vaksin ni tak ada yg halal. Bukan aku kata, tapi jakim dan fatwa yg kata. Tapi yg korang pi ikut doktor budak tu mmg dah kena auta la sebab vaksin yg fatwa kata haram pun dia kata halal. Kalau yg harus dia kata halal logik lagi, tapi ni yg dah terang2 kata haram dibantainya halal.

Aku rasa kenyataan pro vax lagi bodoh sebab yg haram dikata halal, yg harus sebab dharurat pun dikataya halal. Last2 semua vaksin dikatanya halal even dah terang2 JAKIM bagitau tiada vaksin yg halal.

Anonymous said...

Anonymous said...
Takpe la..anak masing2 kan..sendiri jawab kalau Allah tanya kat akhirat..dan jangan sesiapa kalau anak kita liat nak solat,susah nak dengar kata,tak reti duduk elok2 dah macam kera pun ada panjat sana sini,jerit pekik dsb..dan jangan nak cemburu pulak bila tengok anak orang lain..mudahnya solat, duduk molek dan dengar kata mak abah dan lebih syahdu lagi..offer diri nak jadi hafiz dan hafizah..bila tanya kenapa nak jadi hafiz/hafizah?..jawab si anak:nak mulia kan mak abah kat akhirat nanti.. Allahu...anak ni kan amanah Allah..:)

3:40 PM, December 24, 2014


SALAM ANONYMOUS 3.40, DECEMBER 2014

sahabat saya, pon xvaksin anak, kerana salah satunya sebab vaksin ni dari janin/monyet/ babi dll. takut kiranya di soal Allah diakhirat nanti, takut bende2 najis sebegini ada dalam badan anak nanti. TAPI saya lihat sahabat saya ni tidak solat, pernah satu hari (Hari jumaat) saya kerumahnya. suaminya balik kerja dah terus masuk kebilik tak keluar2. terpinga2 saya memikirkan yang suaminya tidak jumaat ke harini. SO PENDAPAT SAYA JANGAN SALAHKAN VAKSIN KALAU ANAK LIAT SOLAT SEGALA. KALAU AWAK (WALAUPON TAK VAKSIN ANAK) TAPI TAK SOLAT, TAK CUBA NAK DIDIK ANAK TU SOLAT, NAK IKUT TANG MANA YANG SOLATNYA TU PON KALAU AWAK SENDIRI TAK SOLAT. AWAK YE YE LAH TOLAK VAKSIN SEGALA TAPI BENDE BASIC AGAMA NI PON GOYAH LAGI HEBOH LAH VAKSIN LAH PUNCA ANAK LIAT SOLAT MALAS LEMBAP HAHAHAHAH *SIGH*

Ummi Insyirah Haqimi said...

Sebelum ummi gantung diploma kejururawatan di dinding, ummi pernah attend satu kes. Di mana parents adalah anti vaksin. Si anak berusia 6 bulan. Di bawa ke qad kecemasan kerana batuk tanpa henti tg mana selepas diperiksa saluran pernafasan di selaputi selaput putih.xray, scan dan ujian darah dibuat. Bayi dimasukkan ke unit rawatan rapi dan diberikan sedatif dan alat bantuan pernafasan. Sewaktu team kami dtg untuk memasukkan tiub khas, doktor pakar kanak2 sdg interview parents. Ruoanya si bayi dijangkiti penyakit batuk kokol dan tibi positif. Bila sejarah diambil non of the kids diberikan vaksin. 2 adik beradk yg lain terpaksa menjalani ujian darah..too bad both menunjukkan tanda positif tibi...that time kedengaran cuma esak tangis..kdg mmg kita tak mahu.tp Islam memudahkan semua. Kalau ada rawatan lain utk mencegah maka elakkan yg haram. Tp kalau dah takde dan terpaksa (ditambah dgn kehadiran pelbagai bangsa asing dgn pelbagai penyakit berjangkit), ambil je vaksin tu...kami di medical line tak pernah salahkan atau paksa sesiapa. Kami siapkan dokumentasi. Tak mahu ambil vaksin, sila tandatangan surat "Tanggung risiko sendiri" dgn surat ini tiada saman dapat dituntut..

Anonymous said...

Apa masalah dengar guna sel dari janin bayi?

Anonymous said...

Apa masalah dengar guna sel dari janin bayi?

Ammar said...

Hamka dah post kat facebook, jom bincang kat sana pulak.

https://www.facebook.com/keretamayat/posts/10153137615114026

Siti Yang Tak Mudah Terhibur said...

teruknye typo engkau

Anonymous said...

Vaksin bertindak bila yang sihat walafiat tu jatuh sakit. Tapi kalau dah sakit, tak guna suntik vaksin lagi dah. Kalau nak tunggu keadaan dharurat/terpaksa baru nak suntik vaksin, tak boleh diaplikasi dah.

Sama la konsep, kenapa nak amek takaful medical card? Nak protect apa? Sebab badan sendiri muda dan sihat lagi. Tapi sampai bila kita dapat pastikan diri kita sihat. Kan?

Anonymous said...

Points on aluminium safety for vaccine usage:

"Aluminum-containing adjuvants have been used for more than 70 years in billions of doses of vaccines, and have an excellent safety record (Butler et al., 1969; Edelman, 1980; Jefferson et al., 2004)."

"Aluminum is an abundant metal in the environment and is daily ingested in food and water (Willhite et al., 2012). Aluminum is also commonly used in antacids and antiperspirants."

"Based on these and other data, it was recently estimated that the concentration of aluminum in blood derived from vaccines administered to infants during the first year of life remains well below the minimum risk level established by the Agency for Toxic Substances and Disease Registry (Mitkus et al., 2011)."

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23335921

Anonymous said...

macam mana aku tak akan beli buku faisal tehrani macam tu lah aku tak akan beli buku ko...

ko jual barangan sunah eh...kalau boleh ko letak iklan dan artikel kat kedai tu sekali kewajipan mengambil vaksin walaupon minum madu dan habatus sauda

kau jual kayu sugi pada masa yang sama ko kena cakap perlu ambil ubat gigi sugi pasal kayu siwak tu tak cukup bagus dan masih ada plak plak gigi yang tersisa

amacam

WOHA





Anonymous said...

Salam en Hamka,

Nak tanya, kat area kl or ampang kat mana saya boleh dapatkan buku en Hamka yer? Urgent sangat2, terima kasih

Anonymous said...

There are no guarantees seat belts or parachutes work either, maybe we should stop using those too. Also, birth control is only 99.9% effective, so while we're at it, let's stop using everything that's not 100%.

So stop vaccine course 99% only.

maddox

Anonymous said...

WATER IS A CHEMICAL.

ITS WHY IT TRIES TO KILL US WITH TSUNAMIS

Anonymous said...

The Illuminati wants you to vaccinate your kids! That's because, unlike anti-vaxxers, the Illuminati understands basic science and cares about the well-being of others. Go them.

kipas susah mati said...

Save your enegry guys.Don't fall into their battle,they will drag you into their level,then they will make you look stupid.My advise,if you see only one or two anti-vax,invite them to have face to face discussion.Dalam internet bolehlah quote this that.But seriously,takde seorang pun berani berjumpa

cpRahimi Abd Razak said...

She's ex prem 35w. Corrected age at presentation was 39w. Still, very very very young. She was not even supposed to come out of the womb yet. She's very unfortunate. Unfortunate in a sense having she has not just one, but both parents who were very ignorant. She is the jewel of the family-the only girl with all boys above her. And she also has these 3 brothers who are also not vaccinated. Yes, they grew up quite alright however the sky is not always bright isn't it? These three brothers somehow catch a bad bout of cough. And so she get it off these brothers of her. And guess what, not just horrible cough and fever, she went apnoeic, blue and stopped breathing. And the ignorant parents of her, let these episodes going on not only once, but 3 times (at least 3 episodes, Allah knows how many times really...) before the mother experience a revelation, of common sense to her to run to this hospital. They lived just behind the hospital. And she literally run into the ED. I received her in compensated shape - extremely tachycardic and bradypnoeic. And yes, more apnoeic episodes. She ended up needing CPAP, for now with intubation in mind, ready whenever its needed. Saw and talked to both her parents. Father kept staring at me as if I did anything wrong by putting his girl on oxygen and preparing for admission. Mother unable to look at me in the eye; mumbling away her concern for another child age 1 year plus with similar symptoms (she better be concerned!) and yes, saw all her brothers, whooping coughing away in resus...

dr abdul rahman said...

yang paling kehadapan di dlam ilmu perubatan adalah kami (pengamal perubatan moden) dan bukan pengamal perubatan homeopathy, electronic etc. Ini kerana journal2 dan eksperimen2 yg sedia ada sudah cukup sebagai bukti betawa extensive kami mengkaji bidang ini berbanding yg lain. Ia ibarat nak compare tok mudin dengan surgeon. Dua2 boleh sunatkan org. tapi adakah kemahiran dan ilmu kedua2nya sama? sama sekali tidak. ia berbeza langit dan bumi. seperti bezanya ilmu seorang mufti dengan pak bilal kampung yg ajar mengaji. dua2 ustaz, tapi samakah?

Truth&Logic said...

Don't talk rubbish. Get your facts right
http://antiantivax.flurf.net
Read and be enlightened

Truth&Logic said...

Don't talk rubbish. http://antiantivax.flurf.net
Read and be enlightened

Truth&Logic said...

Nothing is going on dumbass.. Science is advancing that's why there are more vaccines and maternal mortality rates are reducing and child health is improving.. That's why.
Last time handphones were big like bricks.. Now we have smartphones that can even allow idiots like you to post rubbish.
Read this http://antiantivax.flurf.net , understand the facts , then screw yourself

Anonymous said...

Siapa cakap?

Anonymous said...

Tentang vaksin ni macam hidayah jugak.. sapa yang terbuka hati saja yang akan gali dan kaji tentang vaksin.. tapi hanya allah juga yang buat sama ada hati dia akan terbuka dengan jelas tentang vaksin.. saya bersyukur sebab allah bagi hidayah tu pada saya.. semoga kalian2 semua yang belum nampak akan dapat hidayah tu akan datang. insyallah.. Jutaan terima kasih kepada yang membantu memberikan maklumat, menggali dan menggali lagi tentang vaksin..

Anonymous said...

Setiap penyakit pasti ade puncanye..kaji puncanye dan selesaikan mslh drpd puncanye bukan terus nak cucuk vaksin tu..contoh vaksin tuk denggi yg baru2 ni nak dilaksanakan..kenapa perlu nak cipta vaksin tu sedangkan kite sendiri hidup dgn persekitaran yg kotor?kenapa tak UBAH gaya hidup kite dengan menjaga kebersihan agak pembiakan nyamuk aedes tak berleluasa drpd nak suntik vaksin denggi dlm badan yg kite tak tahu kandungannya selamat atau tak.. jgn malas nak baca dan fikir.. wahyu yg pertama turunpon adalah IQRA' iaitu BACALAH.. so jgnmalas baca k..terapkan amalan membaca dlm diri kita..moga mendapat hidayah drpdNYA krn hidayah tu perlu dicari bukan menunggu menunggu dan terus menunggu.. wallahu'alam

Anonymous said...

Apa yang membuatkan saudara sangat yakin seolah-olah saudara sangat-sangat betul dan seolah-olah saudara telah mengkaji perkara ini sedalam-dalamnya?

Als Einstein said...

This is opinion from mujaddid in this century, sheikh yusof al qhardhowi.

Ini sebahagian drpd article tersebut.

"If there is a certain vaccine that can prevent such a disease altogether, parents are to seek to give it to their children to prevent them from being inflicted with it. If parents neglected their duty in that regard, they would incur upon themselves the sin of causing their children long-life ill health. Parents who do so would enter the category about whom the Prophet (peace and blessings be upon him) said: “It is a sufficient sin for one to neglect (those) whom he is responsible for” (Imam Ahmad, Abu Dawud, Al-Hakim, Al-Baihaqi on the authority of Abdullah Ibn `Amr"

Harap anti vaxx tidak menggelar ulama kita sbg vaxx pusher.

Btw nurul ain ckp ttg amanah. Dia tak tahu sebelum ni dia menyebar berita palsu. Itu bukan dosa ke. Menyebabkan ramai org sesat dgn maklumat dia yg sesat tu. Mentafsir article mengikut nafsu tidak bersertakan ilmu yg benar. Akhirat nanti jawablah dgn Allah berapa byk org yg ko telah sesatkan. Ahha

Ini plk link kpd pendpt yusof al qhordawi:

http://www.onislam.net/.../health.../medicine/170020.html

Unknown said...

kita kena la ada konsep tawakal atas allah.seolah2 vaksin hanya satu2nye penyelamat..tak vaksin anak akan sakit..padahal budak yang kena vaksin pun tetap kena campak dll..sy taknak vaksin anak bukan sebab sy menolak perubatan atau anti vaksin cuma sy menolak sesuatu yang membawa mudarat dan bahan yang terkandung dalam vaksin tu berbahaya untuk manusia seperti logam berat aluminium, merkuri dsb. dah la vaksin tu sendiri terdiri daripada bahan diragui status halalnya.. untuk rujukan sila ke http://vaccines.procon.org/view.resource.php?reso...
saya tak paham sb vaksin adalah pilihan tp kenapa staf perubatan memaksa kita vaksin anak..yang penting kita jaga pemakanan n persekitaran anak.. ingatlah nabi kata..jagalah Allah,Allah akan menjagamu..sy nak jaga diri anak dari bahan yg haram sy yakin Insyaallah,Allah akan jaga anak sy. ape2pun sy bertawakal.. isu vaksin ni mengajar kita supaya berusaha n tawakal pada Allah..bukan atas doktor atau vaksin..

Anonymous said...

tak sangka bleh jumpa artikel bodoh mcmni..mesti admin ni pemakan najis mcD n coke

Unknown said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

terima kasih admin, sangat membantu. syukur masih ada ustaz macam anda

Robot Polis said...

Actually page bwh ni byk ceritakan tntg isu vaksin di US. Tapi boleh cuba sebagai rujukan extra.

https://www.facebook.com/MalaysiaVaccine

Mcm contoh debate: Vaccine & autism
- Dulu: Kajian menunjukkan vaksin menyebabkan autism
- Kemudian: Kajian tersebut silap
- Sekarang: CDC tlibat dlm menyembunyikan kajian2 mngaitkan vaksin dan autism

hamka said...

Debat tak boleh dijadikan hujah sebab masing masing akan bias.

berhujahlah dengan data yang didokumntasikan melalui eksperiment dengan SOP yang betul siap dengan double blind test.

Robot Polis said...

Wah, ada reply..

Owh, debat tu contoh je. Yg nk dihighlight ialah isu dimana CDC didakwa tlibat dalam mbakul sampahkan data2 yg mengaitkan antara vaksin dan autism.

Kemudian ada syarikat farmasi yang produce vaksin didakwa memanipulasi data berkaitan keselamatan produk mereka.

Yang page fb tu byk link to artikel2 cmni.. sebagai bacaan extra

hamka said...

dakwaan perlu di bawa ke mahkamah, dah bayak cubaan dakwaan di bawa ke mahkamah, ada yang menang, banyk yang fail, dan menang bukan direct reason, tapi masalah kecuaian dan kes terpencil, lupa kat mana link, tapi pernah di share olh dr latif di FB dalam tajuk yang sama.

terima kasih atas bacaan extra.

ps: azam lepas raya hari tu, nak jawab komen yang belum di jawab, tapi ada beribu lagi belum jawab, pelan pelan saya jawab mana yang sempat.
huhuhu

Anonymous said...

Terpulang la nak vaksin ke tak. Tapi nanti sakit tak perlu la jumpe Dr di klinik dan hospital. Nanti terbabit balik dalam konspirasi yahudi. Rawatan alternatif yang diceritakan tu boleh bantu kan...

Anonymous said...

Assalamualaikum...
To marissa...tq
To anom..tq too
To hamka..tq 3

Yg ptg aku tau apa nak buat dgn anak2 aku based on,bacaan aku.
Kita mungkin x sama pendapat.tapi at the end kita dpt 2 saja..tak syurga, dpt neraka.based on berapa tinggi percaya kita.
Kita adalah apa yg kita makan..
Kesimpulan aku..semua tak dak yg sempurna kecuali Allah..

Anonymous said...

kihkihkih.. org america pun ada yang tak ambk vaksin laaa. seluruh donniaa pun ada yg tak ambk vaksin laaa. typical malay

Anonymous said...

ko yg vaksin pun macam belajor tinggi. spm pun sangkut. ko hanya pak turut ajaran nenek moyang ko. ko lagi pemalas nak mengkaji. apa ko ingt donniaa luar tu utk anak ko yg dh kena vaksin aje ke. ko ingt anak ko yg dh kena vaksin tu kebal dr segala penyakit ke.

hasni said...

Subhanallah Allahuakbar Alhamdulillah...

tiada conclusion yg lebih baik yg sy jumpa melainkan ini...

http://www.drafiqrahim.com/hikayat-gomo-prochoice-dan-medical-profesioanl/

thanks to Hamka, marissa and anons for those ideas despite the -ve words, i choose to read it as positively as i could. Baca dengan hati timbanglah dengan akal..

Unknown said...

terima kasih puan marissaislam..moga usaha anda memberi penjelasan antara vax vs anti-vax diberikan ganjaran disisiNya. saya antara sebahagian yang mencari fakta berkenaan hal ini. saya yakin dengan keputusan saya sekarang, tidak perlu kepada vaksinisasi yang jelas dari segi keraguannya. pilihan saya adalah untuk kembali kepada sunnah rasul sedaya upaya saya. insya Allah.

Anonymous said...

Kata tadi kena bijak cari ilmu, sape yg x tau atau x bace buku tu maknanya x cukup lagi la ilmu tu. Hihihi

Unknown said...

Saya setuju dgn anda. Berminat baca pada mulanya, tapi di akhirnya mendapati ianya juga hanyalah pendapat individu sahaja.

Unknown said...

Saya setuju dgn anda. Berminat baca pada mulanya, tapi di akhirnya mendapati ianya juga hanyalah pendapat individu sahaja.

Anonymous said...

Pn marissa islam.. sy ucapkn trima ksh atas sgla info yg di bntangkn. Smg bermnfaat utk semua. Hujah yg adil dan matang.

Anonymous said...

Kalo xnk vaksin xpe..tp jgn menyusahkn org kemudian hari..n jgn menyesal kalo jd ape...sebab ader yg anti vaksin menyesal sebab xamik vaksin kat anak2 setelah 2 meninggal n 5 kena kuarantin...ini terjadi kat anak member aku

izyan said...

Kecik2 lg dah bg benda kotor masuk dalam badan. Klu korang nk tau. doktor2 ni semua bukan terer mane pon.. selalu tipu pesakit.. baik dari yg kecil smpi yg besar.. kalau korang nk tau.. doktor2 sesama diorg pon selalu bergaduh tentang pengambilan paracetamol utk baby dan jugak selalu bertelagah dlm perkara spt utk menyejukkan badan baby ketika deman. ada yg suruh guna air suam.. ada yg suruh guna air sejuk.. itu baru soal demam.. apatah lg perkara yg lebih besar spt vaksin dan sbgnya.. pendek kata even korang dpt penjelasan dr doktor pon.. siasat dlu.. jgn percaya 100%.. aku sndri ada case kendali pesakit cancer.. mula2 ckp bukan cancer pastu bila kena desak kata cancer pulak.. bg aku kredibiliti mcm ni mmg tak boleh pakai.. mereka ni boleh dikatakan pembunuh dalam selimut.. sbb kalau mereka silap melakukan sesuatu tidak ada dpt org pon boleh mengesannya melainkan doktor jugak. jadi nasihat aku berhati2 lah

Anonymous said...

Maaf nak cakap..bagi orang yang tak pernah kena batang hidung sendiri mereka boleh cakap macam2 pasal kebaikan vaksin..sebab tak semua orang sesuai dengan vaksin..ada yang merana selepas di vaksin..tapi pihak KKM dan kerajaan menolak kesan buruk vaksin tu..tapi apabila tak divaksin, anak mendapat penyakit mereka akan menyalahkan 100% kpd ibubapa kerana tak vaksinkan anak2..mana keadilannya..sanggupkah pihak kerajaan dan KKM menandatangani satu perjanjian dimana jika selepas divaksin seseorang kanak2 itu dan tiba2 kesan vaksin itu mendatangkan mudarat, pihak KKM akan bertanggungjawab dan bersedia membayar segala kos rawatan pemulihan seseorang anak itu? Oleh itu jangan letakkan 100% kesalahan pada anti-vaksin..sebab kalau nak dikira pendatang2 asing yang masuk ke dalam Malaysia ni kebanyakannya memang tidak divaksin langsung.

Othman Lee said...

Kita ni takut sangat dengan penyakit.. Patut takut dengan Allah. selidik balik tahap keyakinan kita kpd Allah.

kalau kita saling berbantah-bantah, refer balik pada al-quran, bila kita baca kisah al-quran, ada satu nabi ni berkait rapat dgn penyakit? Cuba teka siapa? Yes, Nabi Ayub.. macam mana cara nabi Ayub Bertawakkal? Dia doa dulu, baru Allah bagi ilham:

Surah Al-Anbiya, Verse 83-84:
Dan (sebutkanlah peristiwa) Nabi Ayub, ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: "Sesungguhnya aku ditimpa penyakit, sedang Engkaulah sahaja yang lebih mengasihani daripada segala (yang lain) yang mengasihani".

Maka Kami perkenankan doa permohonannya, lalu Kami hapuskan penyakit yang menimpanya, serta Kami kurniakan kepadanya: keluarganya, dengan seganda lagi ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang taat kepada Kami (supaya bersabar dan mendapat balasan baik).

Di ayat lain:
Surah Sad, Verse 41-43:
Dan (ingatkanlah peristiwa) hamba Kami: Nabi Ayub ketika ia berdoa merayu kepada Tuhannya dengan berkata: " Sesungguhnya aku diganggu oleh Syaitan dengan (hasutannya semasa aku ditimpa) kesusahan dan azab seksa (penyakit)".

(Maka Kami kabulkan permohonannya serta Kami perintahkan kepadanya): " Hentakkanlah (bumi) dengan kakimu " (setelah ia melakukannya maka terpancarlah air, lalu Kami berfirman kepadanya): " Ini ialah air sejuk untuk mandi dan untuk minum (bagi menyembuhkan penyakitmu zahir dan batin) ".

Dan Kami kurniakan (lagi) kepadanya - keluarganya, dengan sekali ganda ramainya, sebagai satu rahmat dari Kami dan sebagai satu peringatan bagi orang-orang yang berakal sempurna (supaya mereka juga bersikap sabar semasa ditimpa malang).

Kisah ini kita kene hadam elok-elok. penyakit tu bukan kebinasaan, ianya adalah ujian untuk menguatkan iman kita, dan tidak ketinggalan adalah penghapus dosa.

“Tiada seorang mukmin yang ditimpa oleh kepenatan atau penyakit atau risau fikiran atau sedih hati, walaupun jika terkena duri, melainkan semua penderitaan itu akan dijadikan penebus dosanya oleh Allah” (HR Bukhari-Muslim).

Kalau telah ditentukan kita atau anak kita mati, Allah sahajalah yang menentukan kematian kita:

Surah Aal-e-Imran, Verse 145:
Dan (tiap-tiap) makhluk yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, iaitu ketetapan (ajal) yang tertentu masanya (yang telah ditetapkan oleh Allah). Dan (dengan yang demikian) sesiapa yang menghendaki balasan dunia, kami berikan bahagiannya dari balasan dunia itu, dan sesiapa yang menghendaki balasan akhirat, kami berikan behagiannya dari balasan akhirat itu; dan Kami pula akan beri balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur.

Saya punya pesan hanya satu, tak perlu kita nak question pilihan org yang tak amek vaksin, hormatilah pilihan mereka sebagaimana mereka menghormati pilihan kita. Jgn takut dgn herd immuniti, takut dengan allah. Kalau korg rasa sains overtake ayat allah, maka kaji balik tahap keyakinan kepada allah. Al-Quran promote utk tidak mengambil vaksin. Kalau pro vaksin guna ayat al-quran di-luar konteks iaitu surah Al-Baqarah ayat 195, org anti-vaksin juga boleh share lebih seribu ayat al-Quran di-luar konteks yang promote utk tidak mengambil vaksin:

Surah Al-Ahzab, Verse 3:
Dan berserahlah kepada Allah (dan janganlah menumpukan harapanmu kepada yang lain), kerana cukuplah Allah menjadi Pentadbir urusanmu.

Bagi pro-vaksin, jangan cepat melenting bila dengar pasal isu org tak vaksin, ingt kisah nabi musa semasa berguru dengan khidr.. pasti ada ilmu Allah yang kita tak dapat nak tafsir dgn sains dan mata hati. Oleh yang demikian, jgnlah kita terlalu yakin dgn ilmu yang kita miliki sekarang. Jgn terlalu takut, takutlah Allah. Takutlah Allah. Takutlah Allah!

Anonymous said...

Maaf yer sy ni org baru... hihihi.. si mak yg kat atas tu yg xsuka si mak yg xnk vaksinkn ank... ok camni.. kalau ko caya sgt dgn vaksin dah tu knapa ko xnk km bw ank km kuar bermain bersama dgn ank ko.. ank ko kn dh ada protection aka penyelamat nyawa... nk takut apa lg dgn org yg xvaksin... see... vaksin is nothing... ok bye.. xlarat nk hujah panjang.. yg pntg ank sy sihat Alhamdulillah tnpa vaksin.. sy jer dlu nk sgt bcg kn ank.. xnk dgr ckp suami.. paksa suami buat surat setuju terima... menangis abis.. tp skrg sy sndri tolak vaksin habis habisan... semuanya hanya dgn istoqarah.. petunjuk Allah itu adalah benar.. Assalamualaikum..

Anonymous said...

Maaf yer sy ni org baru... hihihi.. si mak yg kat atas tu yg xsuka si mak yg xnk vaksinkn ank... ok camni.. kalau ko caya sgt dgn vaksin dah tu knapa ko xnk km bw ank km kuar bermain bersama dgn ank ko.. ank ko kn dh ada protection aka penyelamat nyawa... nk takut apa lg dgn org yg xvaksin... see... vaksin is nothing... ok bye.. xlarat nk hujah panjang.. yg pntg ank sy sihat Alhamdulillah tnpa vaksin.. sy jer dlu nk sgt bcg kn ank.. xnk dgr ckp suami.. paksa suami buat surat setuju terima... menangis abis.. tp skrg sy sndri tolak vaksin habis habisan... semuanya hanya dgn istoqarah.. petunjuk Allah itu adalah benar.. Assalamualaikum..

Maryam said...

sy setuju dgn marissa

Anonymous said...

Telah menyebabkan kematian nyawa yang tidak berdosa masih tidak berdosa? Membiarkan si comel berada dalam keadaan berisiko yang telah diketahui bukankah perbuatan yang tidak bertanggungjawab?

Tidak bertanggungjawab terhadap amanah Allah adalah berdosa. Mana mungkin Nabi kena sebut setiap itu dan ini berdosa satu per satu. Jika begitu, guna software pirate juga tidak berdosa barangkali kerana tiada dalil yang jelas.

Bolehkah kita meninggalkan anak kecil kita seorang diri di dalam rumah. Kemudian kita bertawakal kepada Allah supaya melindunginya. Kenapa tidak boleh? Kerana meletakkan anak kecil itu dalam risiko yang bahaya!

Kajian terhadap imunisasi ini telah mencapai tahap mutawatir untuk meletakkan anak kecik di tempat yang selamat. Hujah yang membantah adalah either dhaif, mungkar dan palsu saja. Mana mungkin orang Islam "beriman" dengan hujah-hujah dangkal dan sampah?

Bertawakal?

Tawakal yang Nabi ajar adalah selepas usaha dan ikhtiar. Para saintis telah menghabiskan masa dan wang untuk menyelesaikan masalah penyakit-penyakit tersebut. Adakah Islam menolak usaha para saintis dengan hujah kami pro-tawakal?

Ketika terdengar khabar angin kumpulan ustaz-ustaz muda yang dicop wahabi akan ditangkap, beramai-ramai mereka bersetuju untuk masuk Umno. Sedangkan belum ditangkap lagi. Kenapa tidak bertawakal saja?

Bukanlah Allah maha melindungi. Allah maha kuasa, makhluk tiada kuasa. Takut makhluk lebih dari takut tuhan? Kenapa berlindung di bawah makhluk? Bila time lu orang, pandai guna masalahah lebih besar.

Dengan kajian modern yang penuh integriti, sudah pasti membantu untuk pertimbangan masalahah dan mafsadah. Bahkan menjadi kayu ukur utama. Quran suruh tanya ahlinya. Tuhan tak suruh terus tawakal!

Masuk Umno untuk mendapatkan perlindungan sebelum ditangkap persis mengambil vaksin sebelum terkena penyakit bukan? Kenapa tidak tunggu dimasukkan ISA dahulu baru mencari Umno?

Begitu juga airbag dan safety features lain dalam kereta. Tidak perlu pun pada asalnya kalau kita pandu elok2. Bahkan memberatkan kereta dan meningkatkan kos kereta.

Kenapa ia diperlukan? Nak beli kereta siap tengok safety rating. Kenapa bersetuju, katakanlah kita pro-tawakal! Buat kereta takda pintu pun takpa. Nak mati, mati juga. Ada airbag pun boleh mati.

Takkan gua nak kena ajar usul fiqh plak tentang konsep sebegitu kepada seorang ustaz yang menjadi idola gua. Gua rasa tak perlu sampai ke situ.

Tiada jalan lain

Disebabkan memang tiada jalan lainlah kaedah vaksin ini dilakukan. Ia menelan belanja yang besar dari kajian sampai ke perlaksanaan. Jika ada cara lain untuk merawat difteria, polio dan sewaktu dengannya. Kasitau di bawah ini. Gua nak tau sangat..

Gua akhiri dengan fatwa al-Imam As-Syafie dalam al-Umm,

قال الشافعي:

إن شرب دواء فيه بعض السموم ، والأغلب منه أن السلامة تكون منه : لم يكن عاصياً بشربه ؛ لأنه لم يشربه على ضرِّ نفسه ، ولا إذهاب عقله ، وإن ذهب" .

"Sesungguhnya meminum ubat yang mengandungi sebahagian racun di dalamnya, dan yang kebiasaanya kesihatan/kesembuhan akan terhasil daripadanya (ubat itu): maka dia tidak berdosa apabila meminumnya, kerana dia tidak meminumnya utk memudaratkan dirinya dan bukan juga untuk menghilangkan kewarasan akalnya walaupun akhirnya dia akalnya (kewarasannya) akan hilang." (trjmhn : Maulana Nasaei Hanaffie)

#salamvaksin
#abufedorasokongdrmaza
#sainssgkantansesat
#takvaksinberdosa

Ty said...

Adakah anda mengalami HAPETITIS apa-apa jenis? Hubungi Dr. Iyabiye bagi jumlah bagi jumlah penawar melalui iyabiyehealinghome@gmail.com atau Tel: +2348072229413

Unknown said...

"Vaksin ini sains, benda yang boleh dibuktikan. Agama ini adalah ketuhanan, benda yang tidak boleh dibuktikan dengan sains,"

Salah ayat ni. Siapa kata perkara dalam agama tak boleh dibuktikan dengan sains. Sedangkan sainstis pun kaji keberkesanan pengamalan sunah nabi guna kajian sains dengan lihat hasilnya. Contoh, nabi suruh minum duduk dan larang minum berdiri. Keberkesanan amalan ni dibuktikan dengan satu kajian oleh Dr. Abdul Razzak Al-Kailani yang dapati minum berdiri boleh menyebabkan batu karang.

Kalau agama datang dari tuhan, kenapa pula benda yang datang dari tuhan tak boleh dibuktikan dengan sains, sedangkan tuhan yang mencipta sains?

Memang ada perkara dalam agama yang tak boleh dibuktikan dengan sains, tapi bukan semua, cuma sebahagian. Betulkan ayat, supaya pembaca tak salah maklumat. Terima kasih.

farid said...

Nampak macam pandai. Rubella daripada janin yang digugurkan dengan sengaja la. Nampak sangat komplikasi Rubella pun tak tahu. Majoriti (hampir 90%) daripada janin yang dijangkiti Rubella ini berisiko mati dalam kandungan. Jika hidup pun, akan mengalami kecacatan dan menyeksa bayi tersebut.

Sebab tu la anti vaksin ini menjengkelkan. Mereka melihat kesan vaksin pada hari ini, dimana penyakit-penyakit menular yang bahaya dahulu telah berjaya dikawal dengan vaksin. Efek daripada penyakit merbahaya ni mereka tak kisah pun.

Kalau setakat ambil cerita untuk nak buktikan geli, baik anda ambil contoh perubatan sunnah meminum air kencing unta. Senang je kan.

Ambil logik. Tapi rupanya, pseudosciene.

Anonymous said...

tq marissaislam (Y) Tq for your informative sharing. Sgt mmbuka minda. Sy tgh gugel2 psl vaksin ni termasuk pulak blog ni. drpd ats pgr terus join antivax. Sblom ni pun dh lama hairan knapa bila ckp psl vaccine, yg antivax slalu lebih well informed psl vaccine tu sndri drpd yg pro-vac, wlupun dlm masa yg sma pro-vac label antivax ignorant sbb xamek vaccine. yg pro-vac amek vaccine smbel xtahu apa yg diambelnya dy xrasa pulak dy ignorant. what an irony!

Anonymous said...

bkn marissa tp nk jwb.
klu ikut bacaan, hep B ni tersebar melalui contact dr darah & cairan badan pesakit hep B.. so sbbtu bleh transfer mlalui tattoo & kongsi jarum dadah. which dua2 xda kaitan dgn baby. doctor mybe lah perlu klu dah deal dgn darah/ cairan pesakit hep B. baby dah knapa? 3 shot plk tu

Anonymous said...

> yg antivax slalu lebih well informed psl vaccine tu sndri drpd yg pro-vac

Ko ni biar betul... Ko ingat pakcik kedai kopi atau doktor2 pakar yang "well-informed" yang develop vaksin ni? Ada berpuluh ribu doktor seluruh dunia yang pro-vac. Maybe ada beratus je doktor yang anti-vac. So, siapa yang lebih well-informed?

> so sbbtu bleh transfer mlalui tattoo & kongsi jarum dadah. which dua2 xda kaitan dgn baby.

ko nyer bacaan tak lengkap ni. meh aku ajar sikit.
1) klik google dan buat carian "hep b"
2) klik pada hasil carian pertama (yang paling atas. selalunya website WHO)
3) baca artikel dari badan kesihatan dunia, hasil siasatan doktor2 pakar

ni hasilnya:

The hepatitis B virus can survive outside the body for at least 7 days. During this time, the virus can still cause infection if it enters the body of a person who is not protected by the vaccine.

Hepatitis B is also spread by percutaneous or mucosal exposure to infected blood and various body fluids, as well as through saliva, menstrual, vaginal, and seminal fluids.

meh aku translate sikit jadi sinopsis paling pendek tapi lengkap.

kesimpulannya, kalau ada orang dalam komuter bersin terkena bahu jaket ko, lepas tu 7 hari kemudian balik kampung ko pergi dukung baby sepupu sangkut kat bahu jaket yang sama (tak dibasuh), baby tu ada kemungkinan terdedah pada hep b. faham?

Anonymous said...

lol.. hep b bleh tersebar melalui air liur ni mitos zaman bila laa....still x up to date lg ke?? click je la "how is hep b transmitted" kat link cdc.gov.(apa egt kau je ke pandai search?) ni mitos dolu2 sekapal dgn mitos yg ramai org familiar yg virus hiv bleh tersebar mlalui sharing food, air liur bla3 tu.. ramai dh pun doktor2 come up explain hep b xleh tersebar mlalui air liur. bkn masalah sesiapa klu anda still nak berpegang teguh dgn teori buku teks doktur zaman dinasour.
cdc= center for disease control

iskandar said...

Manusia sebenarnya sudah berjuta tahun hidup bersama virus..

Virus memang Allah ciptakan memiliki watak brutal..

Akan tetapi sejahat-jahatnya virus bukan senang depa nak ghatah organ manusia..

Sebab virus tahu pada setiap organ manusia Allah ada ciptakan TENTARA sebagai penjaga tubuh manusia..

Pls, click links below :

●What are antibody
https://youtu.be/Cvu1ApHkhYM

●Cell vs Virus: A battle for health
https://youtu.be/oqGuJhOeMek

●How Does Your Immune System Work
https://youtu.be/PSRJfaAYkW4

Allah is so Great, He created you to survive and win! He keeps fighting for you

Bukan sahaja virus, cells cancer yg lebih halus saiznya dpd virus dan bacteria Antibody badan boleh tibai :
https://youtu.be/Va1jaBGwoT8

So kenapa manusia harus risau dan runsing tentang kejahatan viruses..?

Hari-hari manusia yg sempurna ciptaannya menjalankan kehidupan mereka seperti biasa kenapa harus takut kepada virus..?

Tahukah anda, Allah itu lebih sayang kepada manusia yg sempurna ciptaanNya daripada virus yg huduh apatah lagi memiliki watak glojoh dan jahat.. Allah lebih sayang nabi Musa Dan pengikutnya yg beriman dpd Peraun dan tukang sihir yg ikut setan dan iblis.. Walhal keduanya adalah ciptaan Allah swt..

Tahukah anda, setelah Allah ciptakan virus Allah ciptakan toxin, najis, nanah dan darah yg kotor utk makanan virus..

Tahukah anda, setelah Allah ciptakan Cells antibody Allah ciptakan pula alkalinefood, nutriens dan antioxidant utk support bodycells..

Tahukah anda, selepas Allah ciptakan manusia Allah letakkan AQAL dlm otaknya supaya manusia itu mampu membezakan mana BAIK dan mana BURUK

Tahukah anda selepas Allah ciptakan manusia Allah hadiahkan IMAN dalam qalbunya supaya manusia boleh membezakan mana HALAL dan mana HARAM.

Oleh itu sejak dulu manusia itu hari-hari menjalankan kehidupan mereka seperti biasa. Sebab manusia makhluq yg paling sempurna.

Kenapa manusia harus hidup kalut dengan virus yg miskin?

Hanya manusia yg sama makanannya dengan viruslah yg takut kepada virus...

Hanya manusia yg tunduk patuh kepada PENCIPTAnyalah yg hidupnya sentiasa terurus

Firman Allah swt :
يٰٓاَ يُّهَا الَّذِيۡنَ اٰمَنُوۡا کُلُوۡا مِنۡ طَيِّبٰتِ مَا رَزَقۡنٰكُمۡ وَاشۡكُرُوۡا لِلّٰهِ اِنۡ کُنۡتُمۡ اِيَّاهُ تَعۡبُدُوۡن

Wahai manusia! Makanlah dari (makanan) yang halal dan baik (toyyiba) yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah setan. Sungguh, setan itu musuh yang nyata bagimu.
(AlBaqarah : 172)

There is more wisdom in your body than in your deepest philosophy

Wallahu a'lam bissawaab..

Fazz said...

Pemakaian baju kemeja batik sering kelihatan dipakai sama ada di majlis perkahwinan, pejabat mahupun ketika bershopping, baju ini tidak kurang hebatnya daripada t-shirt biasa.


Keindahan pulau di sabah amat memukau pandangan mata setiap individu sehingga digelar “Maldives Asia Tenggara”.

Setiap pulau disini juga ada daya tarikan dan keunikan tertentu untuk para pelancong kunjungi.

«Oldest ‹Older   201 – 388 of 388   Newer› Newest»