Jun 17, 2011

Negara Kebajikan atau Negara islam?

(Dah lama nak tanya, dalam jawi, ejaan untuk PAS adalah PIS, so, ‘A’ itu untuk islam atau ‘A’ untuk aslam? siapa ‘Aslam’?)

Dah lama aku nak suarakan isu ni, tapi tak sempat kerana perasan sibuk dan malas nak berbalah dengan penyokong perjuangan 'islam', sehinggalah berita tentang perjuangan PAS yang menangguhkan dulu negara islam di ganti dengan negara kebajikan, maka aku seolah-olah terpanggil (maaf-aku rasa sedikit geli guna prosa terpanggil tapi dah takde prosa lain) untuk bagi pendapat aku secara ikhlas tanpa mewaliki mana mana pihak yang berkepentingan dalam bidang politik, insyAllah..

Untuk pengetahuan korang, ada empat (4) perkataan khusus iaitu 'Allah', 'Solat', 'Kaabah' dan 'Baitullah' kalau tak silap aku, telah tidak dibenarkan penggunaannya oleh orang bukan Islam yang di putuskan oleh Jemaah Menteri sejak Mei 1986.

Di sini, aku ingin membuat cadangan, agar kalimah “islam” itu sendiri tidak di benarkan sebagai jenama kepada sebarang jenis perniagaan(commercialization) dan apa jua pertandingan (competition) kepada semua orang, termasuk orang islam itu sendiri. Selain daripada dua bidang ini, seperti sekolah, badan kebajikan, atau apa apa perkara yang tidak terlibat dengan unsur 'pertandingan' serta 'perniagaan', maka adalah bebas menggunakan kalimah “islam”.

Sebagai contoh, Dulu ada isu kerja sama antara kerajaan Iran dan Malaysia untuk buat kereta jenama “islam”, yang ada kompas kaabah dan ruang letak kelengkapan sembahyang. Alhamdulillah projek kereta islam ni tak jadi, kalau tak, kereta ini akan memalukan seluruh ummat islam, kenapa?

Iyelah, jika ‘kereta islam’ rosak tengah jalan, atau banyak terlibat dengan kemalangan, atau break gagal berfungsi, atau ada orang buat oral seks di dalamnya, atau mahal nak mampos, atau banyak kena saman, maka orang akan cakap: tengok, kereta islam tu, teruk, suck! bengong! atau: Apakejadah, Allah tak tolong ke kereta islam, asyik eksiden jerr. Tak ke hampeh?

Maka, nasihat aku, jika nak buat kereta ala-ala islam, tak payah letak nama 'islam', letak jer, kereta harakah ke, kereta tok guru ke, atau jenama: keretamayat, yang mana bila kereta tu buat masalah, orang tak akan rujuk kepada kalimah islam tadi, semua faham sudah.

Sebab tu aku nasihat agar tak ada produk perniagaan yang sewenang wenang guna nama islam sebagai jenama, seperti contoh: persatuan pengguna ubat gigi islam malaysia, kopi kesihatan islam, proton islam, kentucky fried islamic chicken (sebelum sembelih, ayam-ayam kami didengarkan bacaan al-quran dan doa supaya pengguna yang makan KFIC akan dapat kesucian dan ketenangan hati), ini-adalah-produk-islam-kalau-kau-tak-beli-sah-kau-sokong-israel... yang mana apabila dibuat kajian, nama jer islam, tapi apabila produk ini menimbulkan masalah, cekik darah, membebankan, tidak berkualiti, guna fatwa kaum kera atau memfitnah produk syarikat lain... maka pengguna akan terus menuduh “islam” sebagai ugama yang bermasalah padahal kesalahan berpunca daripada peniaga yang salah guna kalimah islam pada label produk mereka.

Itu bab perniagaan, belum masuk bab pertandingan, kesannya lagi teruk, maka, nasihat aku, jangan benarkan guna nama islam dalam apa apa pertandingan seperti, Pasukan bola sepak islam, pasukan perenang perempuan islam, atau apa sahaja, kerana jika pemain tak tutup aurat dah jadi satu isu, lepas tu jika main asyik kalah dan selalu dapat kad merah, akan memburukkan imej islam sampai bila bila!

So tak yah guna nama islam, gunalah nama, pasukan tok guru ke, pasukah harakah ke, apa apa lantak ler, yang penting, jangan guna nama ISLAM untuk kepentingan individu atau puak tertentu! Faham?!

Masuk bab hiburan, aku bersyukur kerana nama kumpulan nasyid di Malaysia belum ada bernama ‘kumpulan islam’, Alhamdulillah, mereka hanya memilh nama ala ala islam, bagus! seperti, Raihan, Rabbani, Brothers, Hijaaz dan lain lain, yang mana apabila DJ radio umum carta lagu popular dengan kenyataan,: “ok, hari ini Raihan jatuh dua tangga kalah dengan Lagu Sesat, alternative Punk, manakala Rabbani tertendang keluar dari carta dan diganti lagu dangdut goyang gerudi dari inul, bla-bla bla.., “ so dengar carta lagu macam tu aku rasa takdelah down sangat, islam tak buruk sangat sebab takde kalimah islam kat situ.

Tapi jika ada kumpulan nasyid bengong yang nak guna nama kumpulan sebagai kumpulan islam lalu masuk carta lagu popular tapi lagu tak best dan dengar DJ umum,: “hari ini, kumpulan islam dengan lagu undilah kami telah berada di kedudukan tercorot, manakala tempat pertama di juarai lagu Disco gelek sampai mati,” tak ke hampeh? Tak ke kumpulan nasyid bongok yang guna nama islam tadi telah memalukan seluruh ummat islam?

So, hentikan pengunaan kalimah islam ni sampai bila bila, kepada pereka fesyen, jangan pandai pandai nak letak fesyen islam jika baju ketat dan Nampak lurah dada, bengong!

Blogger yang letak nama blog dengan kalimah islam tapi ada iklan lucah, baik bertaubat! Kau buat aku rasa nak ludah muka lu bro, jangan memalukan islam dengan nafsu beruk kamu!

Last, bab politik, bukan isu perjuangan islam berganti dengan perjuangan Negara kebajikan yang aku nak komen, (itu mungkin kita cerita lain kali), tapi nama parti so call Islamic yang dah lama merosakan imej islam.

Aku dah lama tak setuju bila ada parti politik sanggup letak nama “islam” sebagai jenama parti politik. Sebab “islam” itu bukan hak milik golongan executive sesetengah pihak sahaja, tapi islam adalah hak milik semua orang islam.

Kesannya, apabila parti politik itu buat silap, buat dosa, buat maksiat, atau guna fatwa kaum kera untuk benarkan dosa mereka, maka tempiasnya pada kalimah islam itu sendiri dan seolah olah, semua orang islam terlibat dengan kebodohan dan kejahilan sesetengah pihak dalam 'parti islam' itu.

Bila mereka cakap, Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir, isu konsert mawi, isu rasuah di kelantan dan banyak lagi isu politik, dan apabila nama parti mereka ISLAM, maka alangkah buruknya tempias dan akibat yang mana buat orang yang benci islam makin jauh dari ugama dan buat orang kapir lebih gigih memperbodohkan orang islam dalam parti itu.

Aku bukan pro UMNO, Umno jugak buat silap, seperti isteri tak tutup aurat, halang hudud, benarkan judi, rasuah, khalwat dan sebagainya, memang salah dan sesat, tak taubat masuk neraka, tapi mereka tak letak jenama ISLAM sebagai nama parti, maka bila mereka buat buruk, yang buruknya adalah UMNO bukan islam itu sendiri, memang melayu dalam UMNO itu orang islam, tapi oleh kerana jenama parti mereka guna nama “MELAYU”, maka yang buruk adalah ‘melayu yang buat silap dalam parti’ itu sendiri.., itu lu kena faham wahai orang-orang Parti ISLAM.

“Habis tu Hamka, orang buat dosa, suruh mereka murtad lah, sebab tak nak memalukan islam?”

Bengong! Jangan jadi slow boleh tak? dua benda jer yang tak boleh guna kalimah “islam” sewanang wenang iaitu dalam perkara “competition” dan “commercialization”. Selain dari tu tak yah ler nak buat buat bodoh, sila guna common sense!

Cuba tengok ‘pengganas’ atau pejuang islam peringkat antara bangsa? Ada mereka letak kalimah islam dalam nama jenama perjuangan mereka?, arwah Osama guna nama al-Qaeda, Shaker al-Abssi guna nama Al fatah, Khaled Meshaal guna nama Hamas, Mullah Omar guna nama Taliban, Abu sahaya filipine guna nama Abu Sayyaf, dan lain lain. Tetapi di Malaysia, selamba jer korang guna kalimah islam dengan nama: PARTI ISLAM SEMALAYSIA, wah wah wah, senang senang jer guna nama ugama seluruh dunia, dan akibatnya, yang mana aku tengok orang UMNO yang jahil ugama bila cakap bab politik akan tuduh ISLAM sebagai sesat, beban, bodoh dan sebagainya, padahal maksud UMNO jahil tu yang sesat, beban, bodoh tu ahli PAS, tapi sebab ada nama ISLAM, maka bertambahlah kemunafikan kepada orang munafik yang memang benci pada islam.

So, PAS dah tukar perjuangan daripada Negara islam kepada Negara kebajikan, nasihat aku, tukarlah nama PARTI, dah lama sesetengah dari kamu yang rosakkan kesucian nama islam.

Kita hidup di zaman menzahirkan hadith, pastikan diri kita berada dalam hadith yang membawa ke shurga.

“Sudah hampir tiba suatu masa di mana tidak ada yang tinggal pada Islam itu kecuali namanya sahaja dan tidak tinggal pada al-Quran itu kecuali tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka tersergam indah, namun kosong dari petunjuk. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kulit langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepada mereka fitnah itu kembali”

[HR Baihaqi].

Sekian. Orang PAS dan UMNO, selagi kamu orang islam, I love u..

Ps: Aku bagi cadangan: PAS: PARTI ADIL SEMALAYSIA.. Parti KEADILAN boleh di bubarkan sebab perjuangan korang dah sama, di tambah pula logo kamu yang ada unsur freemason dan illuminiti-woha!

Ps2: Puak fanatik pas, jangan bergegas kutuk aku, jika esok Haji hadi tukar nama parti atas arahan DAP, siapa yang malu? fikir-fikirkahlah...

339 comments:

1 – 200 of 339   Newer›   Newest»
Mudahbots said...

1st.. hahaha

Anonymous said...

2nd... ahh

Anonymous said...

... maka yang buruk adalah ‘melayu yang buat silap dalam parti’ itu sendiri ...
-> Walaupun begitu, orang Melayu yang tak join UMNO pun orang lain pandang buruk juga. Pada aku, statement ni bias untuk argument pasal penggunaan perkataan Islam sebagaimana yang dikupas dalam perenggan2 sebelumnya.

Hakikatnya, kalau orang Melayu dalam UMNO berkelakuan buruk, orang Melayu yang lain pun tercalit sama.

Mudahbots said...

Tapi memngg zaman sekarang nie orang suka gunakan Islam sebagai pelaris.. Terutamanya untuk perniagaan dan Politik laa..

kentucky fried islamic chicken (KFIC).. pandai tuan Hamka REKA.. boleh pakai nie... hehehe..

MyHeart said...

tetiba teringat sorang artis yg guna islam kat pangkal nama...cantik tapi syg sgt seksi...moga terbuka hatinya utk menutup aurat.

bujal X said...

keh keh~~siapa aslam?

Not said...

like sngat2 artikel ni...renung-renungkan...

Anonymous said...

Assalam

8th.! Sesungguhnya syurga ada 8 pintu!
Woha!

110%

Anis izyan Abd Rahman said...

LIKE !!

_aliahwafa_ said...

jangan jap lagi ada pulak yang nak tukar status Islam kat ic tiba tiba. haha

lordapes said...

Negara Islam bukan lagi matlamat. Negara Kebajikan. Apa susah? Tukar nama.
Parti Kebajikan Se-Malaysia. PKS. Tapi nama PKS tak glamour. Dah macam PKNS la pulak. Haha.

Latifah said...

alaaaa lambat komen, tak dapat top ten ;p
terbaik seperti biasa!

[ a D D y ] said...

Bank ISLAM..

Kolek Kecil said...

Smart la.. woha..

Anonymous said...

tapi bukan rasulullah dulu pon membawa jenama islam...

dan pada masa itu beliau juga difitnah, dikeji, dihina....dan itu dipanggil cabaran dalam perjuangan islam

bg aku nama islam dalam pas ini untuk menjelaskan perjuangan yg depa bawak...
dan segala bagai yg kau cakap tu contohnya

"Bila mereka cakap, Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir, isu konsert mawi, isu rasuah di kelantan dan banyak lagi isu politik, dan apabila nama parti mereka ISLAM, maka alangkah buruknya tempias dan akibat yang mana buat orang yang benci islam makin jauh dari ugama dan buat orang kapir lebih gigih memperbodohkan orang islam dalam parti itu."

kau tak rasa itu semua ada penjelasan yg tersendiri. kalau kau rajin la, pi la google. kau akan dpt segala jawapan dr ulama2 pas. dan penjelasan dari mereka mampu kah kau bangkang?

konsepnya begini, bila org berminat dgn pas n bila pas difitnah sebegitu org yg berminat samada secara negative atau positif akan mencari sumber dari keyataan itu. dan akan menemui perkara yg sebenar. dan perkara sebenar itu yg akan menjelaskan dan mematangkang samada penyokong, atas pagar, musuh ataupun non muslim....

wallahualam

hidayah said...

bile penulisan encik hamka berentak serius, aku agak blur utk mengikuti fakta yg encik hamka sampaikan

Siti Fatimah said...

sori bro. tajuk mcm kurang sesuai. tetapi catchy. hehehe...

skg baru sy tahu, bahawa nama sebagai commercialization atau competition itu tak sesuai kalau kita guna nama islam.

skg sy nampak kesan dari penggunaan nama islam itu.

memang betul, bila ada org parti islam yg jahit, tak solat, ataupun apa2 mengenai suruhan org parti islam yg terlalu membebankan. nampk mcm diskriminasi. terus org menyalahkan 'islam'. walhal tindakan itu takde kene mengene pn dgn islam kadang2.

skg sy paham.

terima kasih tuan hamba. terima kasih.

Alhamdulillah.

Tp ada kwn sy, dari palestin. Nama dia Islam. Yusof Islam pn pakai nama Islam. Itu pn tak boleh la kn patutnya?

Sekian

Anonymous said...

pertama-issu nama PAS kenapa tak PIS kan?sebenarnye kaji la dulu, jgn nak melulu jer.actually PAS adalahah shortform Parti Islam Se-malysia dalam huruf JAWI.(Pa Alif Sin) ...clear?

next-jgn guna Islam sebagai title produk dan sebagainya?malaysia pun dikategori sbg negara Islam kn?

Unknown said...

Ramai yang sentap ni bro..hehehee...anyway I get what u mean...TQVVM...Baca betul2 perkataan 'Islam' memang xsesuai utk tujuan 'commercialization' & 'competition'...

Anonymous said...

asmlkm.hati2 bila nak post sesuatu,ko paham ke ape maskud,"bila tak ngundi,akan masuk neraka?" ko paham ker? kalu setakat nak cakap,nak lepas geram bek takpayah.ko paham tak ape y ad dalam parti tu? ko paham ker? maksud bila tak sokong tu masuk neraka.1.parti mengajak kita kearah islam...ko agama ape? islam kan? nape kau nak tentang agama kau sendiri? nape kau nk tolak agama kau..sedangkan parti tu ajak ko kearah islam!?kalu dah hebat sangat try ko pegang jawatan MB! TRY KO TUBUHKAN PARTI HAMKA.aku komfornm kau pun tak leh bawa tanggjawab nie!

p/s;orang laen ngundi pas@umno tkde y emo macam kau.kau emo bukan leh ape pun..nt tak pasal kau tmbah dosa!

THEgadis said...

WAKAKAKKAKAKAKAKAKAKKAA

emak. bukan penari tiang said...

letak nama Islam tapi last last tak macam Islam pun tak guna..buat malu nama Islam saja...

itu point hamka..awat susah sangat hampa nak paham???

duk plak bising PAS UMNO! point yang sebenaqnya ialah macam diatas!

sama gak la letak nama Melayu kat mana-mana, tup tup perangai, mutu kualiti tak macam Melayu, kan dah malu nama Melayu???


sebut bab politik sikit dan dan meloncat macam kera kena belacan!

hAdi said...

kpd budak pas saket bontot pakai name anon:

komen anda tidak menepati konteks asal entri ini ditulis. "bila tak ngundi,akan masuk neraka" merujuk kpd CONTOH apabila penganut pas melakukan suatu keburukan. penulis juga mention di perenggan seblum2 "kereta rosak, asyik eksiden". maksud entri ini ialah jgn gunakan agama semata2 utk kepentingan dunia, pangkat, harta, kerajaan, kemuliaan yg kite sendri tahu semua ini hanyalah sementara

SangGupal said...

Hamka,

Aku sesungguhnya menyokong entry kau yang ini.Entry lain pun aku sokong jugak tapi kali ni aku tulis aku sokong.

Syabas Hamka. tapi (as expected),ramai yang akan sentap bila baca tajuk entry ni.Tu baru baca tajuk,belum baca isinya lagi...

Kalau aku yang cakap macam ni,mesti diaorang boikot taknak naik beca aku. oh!

faraherda.razalan said...

Cakap macam mana pun, fanataik-fanataik PAS mana nak pk. Dah nama pun fanataik. Orang cakap gini, dia pusing gitu.

Aku turun mengundi. Dah namanya mengundi tu tanggungjawab rakyatkan? So, aku jalankan tanggungjawab aku. Tapi undi aku rahsia. Aku takdelah nak baring tgh jalan, pakai tudung labuh sambil kibar bendera parti (imej nampak gah tapi mulut mencaci maki), dok sibuk pegi berhimpun dengan jubah 2, 3 lapis (bt malu anak cucu)...buang masa weh!

Skg, malu kat sape? Aku yang Islam pun malu dengan orang yang sibuk canang diri tu ISLAM. Tapi perangai?

Aku emosi ke? Mungkin ye, mungkin tidak kot? Entah.

Hamka, teruskan penulisan sebegini. Aku suka!

azam awang said...

salam, 1st of all, kenapa yang nak menghentam ni guna anonymous je? takut ke? hahaha....

-----"Bila mereka cakap, Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir, isu konsert mawi, isu rasuah di kelantan dan banyak lagi isu politik, dan apabila nama parti mereka ISLAM, maka alangkah buruknya tempias dan akibat yang mana buat orang yang benci islam makin jauh dari ugama dan buat orang kapir lebih gigih memperbodohkan orang islam dalam parti itu."

kau tak rasa itu semua ada penjelasan yg tersendiri. kalau kau rajin la, pi la google. kau akan dpt segala jawapan dr ulama2 pas. dan penjelasan dari mereka mampu kah kau bangkang?-----

penjeleasan yang diberi semata-mata untuk menutup kesalahan sendiri, kalau kena tangkap berzina dalam kereta pun orang pandai bagi alasan kan?

----pertama-issu nama PAS kenapa tak PIS kan?sebenarnye kaji la dulu, jgn nak melulu jer.actually PAS adalahah shortform Parti Islam Se-malysia dalam huruf JAWI.(Pa Alif Sin) ...clear?----

habis tu guna je la huruf jawi, xpayah la guna huruf rumi...

------asmlkm.hati2 bila nak post sesuatu,ko paham ke ape maskud,"bila tak ngundi,akan masuk neraka?" ko paham ker? kalu setakat nak cakap,nak lepas geram bek takpayah.ko paham tak ape y ad dalam parti tu? ko paham ker? maksud bila tak sokong tu masuk neraka.1.parti mengajak kita kearah islam...ko agama ape? islam kan? nape kau nak tentang agama kau sendiri? nape kau nk tolak agama kau..sedangkan parti tu ajak ko kearah islam!?kalu dah hebat sangat try ko pegang jawatan MB! TRY KO TUBUHKAN PARTI HAMKA.aku komfornm kau pun tak leh bawa tanggjawab nie!----

sah ko sakit, ko boleh bezakan ke tak antara sokong parti politik ngn sokong agama. yang ko suka-suka cakap kalau xundi parti ni ko masuk neraka, kalau undi masuk syurga, apa syurga tu ko ke yang buat?? aku pernah jumpa orang panjat pokok tinggi2 nak pacak bendera pas, bila ditanya xtakut jatuh ke, dia jawab "xper, kalau jatuh mati syahid" syahid kejadah nya macam tu?? kalau macam tu aku nak kuarkan ubat gigi jenama Islam, pastu letak harga 10hengget satu, pastu cakap kalau ko xbeli ko masuk neraka. boleh? sampai bila ko nak sedar yang syurga dan neraka tu hak Allah.. Dia jer yang berhak tentukan.

CrashoverLoad said...

Assalamualaikum...

Saudara Hamka ni berdakwah dengan cara penulisan.. Saya rasa untuk orang2 yang faham bahasa melayu, faham apa yang cuba disampaikan. Tak nampak pula dia seperti hendak "tunjuk power" seperti dtulis dalam beberapa reply.
Tetapi sekiranya penulisan untuk berdakwah dia ni ada yang tak elok, adalah lebih sesuai untuk ditegur secara private. Supaya tidak memalukan org dihadapan org ramai.
Tetapi sekiranya kita rasa kita je betul... apa kata kita up level kita, join berjihad. Pintu Jihad Tun Mahathir dah lama bukak tu, pegi register je.. nnt dia inform bila kapal nak bertolak.

nadz ruslan said...

haritu ustaz hasrizal ada tulis lam blog dia, kompeni dia (kut) x leh daftarkan atas nama saifulislam sebab ada perkataan islam.

btw, ramai betul orang butthurt. pastu emo. hoho

Peace Yoh said...

saudara hamka(kononnya sehebat pemikiran hamka).

1st.
sebagai orang yang tak petah langsung berpidato macam aku ni,apetah lagi berhujah dengan bernas seperti ko,aku berpendapat tulisan ko ni,bertujuan jelas untuk hentam parti yang ko tak suka iaitu parti PAS. walaupun ko ade sebut ko bukan penyokong UMNO,tapi kenapa ko hentam satu parti jek, kenapa tak hentam parti UMNO yang langsung tak berciri keIslaman, walhal kita tau Islam itu ad-Diin(cara hidup).ko kene ingat, kalau ko hentam satu pihak saja,ko dah tak berlaku adil,org yang tak berlaku adil,zalim namanya.

2nd.
Ko memang pndai heret pemikiran orang,mula2 bagi contoh tak boleh gune jenama Islam untuk “competition” dan “commercialization”.ok fine. tibe2,parti PAS terlibat sama. what the heck?parti UMNO tak terlibat sebab tak guna nama Islam,so then,parti yang ada unsur keIslaman jadi buruk sebab gune nama Islam, parti UMNO skarang ni jadi tak buruk sebab tak guna nama berciri Islam. whaaaat the hecckkk!! such a low class idea!! ko dok maki orang gune fatwa kaum kera, secara aku tak sedar, ko pun kuarkan fatwa kera ko sendiri. ceit.

3rd.
“Sudah hampir tiba suatu masa di mana tidak ada yang tinggal pada Islam itu kecuali namanya sahaja dan tidak tinggal pada al-Quran itu kecuali tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka tersergam indah, namun kosong dari petunjuk. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kulit langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepada mereka fitnah itu kembali”
yeah,sebab ko la Islam tu hampir tinggal pada nama je.orang nak perjuangkan Islam, ko sekat macam2.tak boleh gune nama Islam kat parti la,itula, inila,macam2 ko kutuk.weh,ape kata ko create satu entri yang khas menghentam UMNO,nak tengok ko brani ke tak.haha! aku tau hadis yang ko bawak tu,nak tujukan kat parti yang ko tak sokong. tapi adekah ko tahu kepada siapa sebenarnya secara yang hakiki Nabi tujukan kepada sapa hadis tu.baik2 sket encik hamka,takut tersalah tuju,Nabi marah nanti. hehe.

4th.
"memang melayu dalam UMNO itu orang islam, tapi oleh kerana jenama parti mereka guna nama “MELAYU”, maka yang buruk adalah ‘melayu yang buat silap dalam parti’ itu sendiri.., itu lu kena faham wahai orang-orang Parti ISLAM."
sebnarnya tak pernah nampak lagi parti yang gune jenama melayu,tapi perjuangkan Islam. parti UMNO perjuangkan Islam? tak logik bang. pertunjukan "Islamic fashion" yang dihadiri dato najib ngan isterinya, adalah satu contoh yang jelas tentang ciri2 kefahaman Islam oleh parti UMNO yang sedang memimpin negara. kalau tak tau, boleh google ok encik hamka.

Peace Yoh said...

5th.
wah, marah btol ko ye kat parti PAS tu. parti lagi satu tu, ko cume brani cuit sket2 jek, haha! aku pelik gak,kemungkaran yang terang benderang oleh parti satu lagi tu, ko takde plak ulas. tapi parti yang ko tak suka ni,panjang lebar plak ko hentam kiri kanan depan blakang atas bawah. this is joke man.what so special about UMNO? sebuah parti yang mana pemimpin2 mereka kaya raya hidup mewah, dah la mewah kaya raya, tak kene hentam dengan hamka plak tuh. malang siot sape join parti PAS.bukan setakat dibenci parti pemerintah, malah dikritik plak tu oleh encik hamka yang mana blog beliau konsisten membicarakan soal2 keagamaan.

6th
aku penah je tegur,ko taip nama Islam sebagai "islam". ye aku tahu,ko takkan peduli sebenarnya kalau ade orang tegur cara ko. maklumla, ko hanya suka tegur orang,tapi bila orang tegur ko, tak boleh trima,besela rasa diri dah hebat. encik hamka, kita sebagai orang Islam,boleh tinggikan martabat Islam dengan apa cara sekalipn, walaupun cara tu nampak sangat kecik dan tak nampak apa2 faedah. kalau nama Melayu ko boleh taip dengan hurup besar di depan, why not dengan pkataan Islam gune huruf besar, insted ko taip "islam". tak susah pun kan? kalau untuk agama yang tercinta, susah sikit pun,ape salahnya.

last.
aku tak caya langsung ko cakap ko bukan penyokong Umno. tak pnah tengok pun entri ko yang khas menghentam UMNO. hehe. nak tengok satu boleh? err..nak tanya,apekah hukumnya kalau seorang Islam, menyokong parti PAS? bagaimana pula hukum seorang Islam, menyokong parti UMNO? adakah boleh seseorang Islam tu tak sokong mana2 parti? so kalau tak sokong mana2 parti,adakah orang itu dikira menjatuhkan nama Islam kerana tidak mengambil tahu hal2 sekeliling atau tidak mengambil bahagian dalam hubungan sesama manusia? apekah kezaliman tidak perlu ditentang,sebaliknya hanya dibiarkan dan direlakan? kenapa encik hamka takut sangat kalau gune nama Islam? kerana takut dicemuh? tak guna nama Islam pun orang cemuh jugak. gune nama Islam, buat perkara yang betul pn,orang cemuh jugak. why so afraid? penakutnye encik hamka ni. nak guna nama Islam pun tak boleh. habis tu,mcamane pula dengan PEKIDA? PERTUBUHAN KEBAJIKAN DAN DAKWAH ISLAMIAH MALAYSIA. ooo,takde nama Islam kot kat nama diorang. hehe.

-sori,aku memang tak pandai berhujah.takpela encik hamka, kire ko menang jela.hujah ko sangat hebat,hingga boleh diblogkan,ditatap oleh semua orang,worldwide. siap dibukukan lagi, siap bleh wat contest untuk bagi tajuk buku lagi,maksudnya pendapat2 tuan sangat bernas dan bertaraf nasional. nak banding dengan aku sbagai pengkomen di dalam blog ko yang ada bejuta viewers, apela sangat kan, hehe.
good luck with ur book bro. remember, people read ur blog with wide open mind, but don't serve us with a deeply close-mind type of entry like this. it lowered ur standard. what, u dont care? not surprise la bro, u never care others opinion. this is what we call "bodoh sombong" in Malay.

peace yoo!!

Assalamualaikumwarahmatullahiwabarakaaatuh. (sori aku tak pandai taip jawi dalam blog)

Zombie Insaf said...

mengikut akta keZombian 2011 maka dengan ini Zombie Insaf mengisytiharkan bila berpolitik tu,jangan lari daripada Islam..dan bila dah Islam tu sokonglah politik yang mahukan Islam tertegak di negara korang..tak kisah ( aiman pun tak kesah ) laa Umno ke Pas ke Keadilan ke..pilihlah yang mana membawa kesejahteraan kepadamu dunia dan akhirat..akhir kata kepada Kereta Mayat : layarilah my blog http://zombieinsaf.blogspot.com/

wachaa!

Akim Iqbal said...

this post best bro.. HHAHAHAHA

Anonymous said...

aaaaaaa~

hanya mampu ternganga membaca...

c:


- nana -

Anak Wak Mail said...

Camne pulak dengan kes rebecca nur Islam???haha...

Anonymous said...

Sentap!

Entry ini khas untuk pembaca yang faham sahaja.... Sila abaikan komen2 dari pembaca yang kurang faham..

Sokong Hamka..

LS said...

HAHAA...

dah ke politik pulak.

sue said...

Aku sokong apa yang Peace Yoh cakap..hamka pandai mengheret pemikiran pembaca sebelum mengutuk parti PAS..heh! Kepada yg kata komen mengkritik ni tak faham dgn penulisan hamka, sebenarnya korang tu terlalu taksub dgn penulisan hamka sampai apa sahaja yg hamka ckp korang sokong. bengong! heh! (=.=')

Azman said...

BANG!hamka kena ngn peace yoh,haha xpe2,ni la jadahnya bila kita dgr penjelasan dr satu pihak, baca dan nilaikan dr suma pihak bro,br statement tu ber'evidence-based'.soal tjuk entri ko pon, mmg pro umno baca suka la,sbb leh gelakkn pro pas,tp kalo ko rajin,cari la video penjelasan dorg pasal ini,bkn dgr satu pihak ckp dlm surat kabar je. ak ingt blog ko ni xbias, tp bias rupanya.peace no war =)

Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Mama Rocks said...

politik lagi...

mohd isle said...

dlm2 banyak2 entri, entri ni yg paling MANTAP!!!!! woha!!!! hidup negara "ISLE"

Rodiah Amir said...

entahlah aku suka entry yang buat aku berfikir..Hamka teruskan niat di jalan yang benar..insyaAllah kalau Allah izinkan mesti akn wujud lagi entry yang lebih bagus dari ni..buat Peace Yo n Sue..aku xpaham kenapa kena melenting..ok aku xminat politik sgt but yang aku paham Hamka tgh kupas isu penggunaan 'Islam'. bukan ckp pasal keburukan Pas n Umno. ok m.be sebgai selingan/contoh. tp xpyh emo kot. politic bukanlah point utama dalam entry ni.

last.
"aku tak caya langsung ko cakap ko bukan penyokong Umno. tak pnah tengok pun entri ko yang khas menghentam UMNO. hehe. nak tengok satu boleh"

Perlu ke segmen khas utk hentam orang or mana2 pihak? Aku masih lagi blur kenapa Peace Yoh melenting..kuat betul pengaruh politic ke atas dirinya.

aku kurang ilmu said...

berhati-hatilah bila berkata-kata.. kalau ilmu tentang agama tak tinggi mana, jangan cemuh bciara dan pegangan ulama. itu ijtihad mereka.. berdasarkan ilmu yang Allah bagi pada mereka.. apa yang mereka kaji.. bukan atas nafsu ataupun sebab nak membela diri.. kita yang kurang ilmu patut lebih banyak berdiam diri... jangan dok semberono.. esp ni bukan bidang kita... kita tak da hak.. aku tak cakap aku sokong atau menolak.. serius, berhati-hatilah apabila menulis... cuba dapatkan penjelasan... jangan bias pada mana-mana..... cakap berdasarkan hujah al-quran dan ass-sunnah.. jangan ikut sendiri.. ya mungkin kita boleh berhujah sesuka hati sekarang... apa mungkin kita mampu berhujah di depan Allah nanti.. wallahua'lam.. buat renungan diri sendiri jugak, kerana aku kurang ilmu..astaghfirullahahl'azim..

nazna said...

salam

-----"Bila mereka cakap, Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir, isu konsert mawi, isu rasuah di kelantan dan banyak lagi isu politik, dan apabila nama parti mereka ISLAM, maka alangkah buruknya tempias dan akibat yang mana buat orang yang benci islam makin jauh dari ugama dan buat orang kapir lebih gigih memperbodohkan orang islam dalam parti itu."

1st
-Dalam ceramah TG Nik Aziz, beliau berceramah dalam bahasa kelantan. Pada masa tu, TG sebut, "ALLAH gedebe, demo nak lawe bakpo?". Kalu ikut bahasa surat gedebe=samseng. Tapi disini, maksud TG, bukan Allah tu samseng, tapi Allah tu kuat dari segala benda. Tapi wartawan silap kefahaman, malas buat rujukan ,dan sembrono buat tafsiran. so jadi lah tajuk berita Allah samseng. So Hamka, jangan jadi macam wartawan tu.

2nd
-Ini adalah satu contoh, kalu kau rasa bersalah, buatlah rujukan dan buatlah apa yang patut. Sebab, ngan ntry ni, kau telah mengaibkan seseorang tanpa sedar.

3nd
-aku suka ntry2 kau hamka,tapi untuk ntry ni, kau menulis tanpa rujukan. Aku sarankan kau banyak kan meng-google isu2 semasa jangan perasan sibuk.

4th
-aku tahu ini hanya cadangan kau, tapi elok nya selepas ni buat ntry sambungan, bagi penjelasan yang lebih berilmiah, jangan emosinal.

Ahmad said...

Syabas saudara Hamka,

Penulisan yang padat dan jelas.

Tetapi apa kan daya. Sudah suratan dan ketentuan daripadaNya, di Akhir Zaman ini akan berleluasa kemungkaran dan kesesatan yang melanda umat Islam.

Apa yang penting sekarang ini, sama-sama lah kita menjaga diri dan keluarga kita supaya tidak leka dan lalai daripada menjalankan tuntutan Islam yang sebenar dan menjadikan hanya al-Quran dan Sunnah Rasulullah S.A.W sebagai panduan.

Pastikan ISLAM itu adalah agama kita bukan hanya pada nama saja.

Atika Azumi said...

i've been enjoying reading your entries before, but not this time. i'm truly disappointed. i won't argue coz it's a waste of time - like what peace yoh trying to do, total in vain

i know this is your blog and you can write anything you like. but soon, in front of Allah, you'll be responsible for every single thing you're saying, including all those powerful words that influence others.

Peace Yoh said...

dear dieya.

yeah right, entri tersebut adalah tentang penggunaan kalimah Islam, tetapi penulis mempertikaikan penggunaan tu kat mana? kat parti politik bernama PAS. macamana boleh nak cakap tak sangkut paut politik pulak, kan terang2 tu sangkut paut, PAS tu kan parti politik arus perdana kat negara Malaysia ni. awak ingat parti yang dipertikaikan tu sebuah band underground ke cik dieya? oh ye saya lupe, sepertimana encik hamka declare yang beliau bukanlah penyokong UMNO walaupun entri beliau menghentam parti PAS, i pon nak declare jugaklah yang i ni bukanla penyokong parti PAS walaupun i ada hentam parti UMNO, hehe. ade logik ke statement macamtu?

ok,cik dieya kate oklah kan,nak buat sebagai selingan atau contoh. whaaaatttt? da takde contoh laen? OMG! org sekreatif hamka da takde contoh lain? came on laaaa!!!
owh i melenting? butthurt? owh awak ingat penulis entri tu tulis entri tu bukan dalam mood butthurt or melenting ke? kalau beliau tak butthurt,boleh je gunekan parti *MN* yang beliau tak hentam tu sebagai contoh untuk menguatkan hujah beliau.

oh ye,ade terbaca komen seorang pengkomen, nama PAS tu, asalnya Jawi, huruf Pa, Alif, dan Sin. cube gabungkan, baca dalam jawi, jadinya PAS(sori takleh tulis jawi dalam ni). so nak tulis balik dalam rumi, takkan ko nak tulis PIS,asal ejaan dalam Jawi. Kalau asal ejaan adalah rumi, memang mungkin pun parti tu jadi PIS, Parti Islam SeMalaysia. tapi kalau parti tersebut nak convert balik PIS ke Jawi, jadilah Pa Ya Sin, nanti dah jadi stands for what? Parti Yy.... SeMalaysia. OMG,susah gile aku nak explain pendapat aku kat sini. dengan ilmu yang bagai bumi dengan galaksi nak dibandingkan dengan pengkomen2 sekalian.

aku heran juga, kenapa parti UMNO tu,sebuah pertubuhan Melayu, tapi menggunakan nama Inggeris. sekarang bukan zaman British lagi, kata dah merdeka. UMNO tu ialah United Malays National Organisation atau dalam bahasa Melayunya Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu. knapa tak guna PKMB? whattt?? tak sedap sebut???? Whattt??? tak nak bagi nampak Islamic?? sebab takut kalau buat salah, mencemarkan nama Islam? what??? orang Islam tak boleh secara tak sengaja terbuat salah atau dosa?? whatt????

actually cik dieya, anything i write in this comment, only just based on my point of view. aku pun,ilmu agama tak banyak mana, sentiasa buat silap, ak pun takut2 gak tulis komen ni. ko ingat tak berdebar2 ke aku taip ni. tapi aku tengok macam penulis entri encik hamka macam tak baca second opinion plak. kenela ada homework sket, aku bukan tak follow blog beliau. serius banyak gile entri beliau aku baca. banyak je yang aku setuju. rujukan beliau bukannya sikit. macam2 buznama beliau refer. tapi dalam entri kali ni, macam taip ikut sedap jari je, so aku show la ape stand aku. takkan la cik dieya butthurt plak kekasih(hamka) cik dieya ditegur? owh man, encik hamka secara volunteer menegur orang, maka beliau pun mestilah bersedia ditegur. adakah hanya buznama sahaja yang layak tegur encik hamka? secara peribadi, saya rasa,beliau takkan bersetuju dengan hal itu,beliau adalah orang yang terpelajar,semestinya beliau sanggup terima teguran dari sesiapa sahaja, betul tak cik dieya?

owh lagi satu, kalau PAS perlu tukar nama, kat Malaysia dan seluruh dunia, secara tak sengaja, ada beribu pertubuhan guna kalimah Islam untuk menamakan pertubuhan mereka. apakah mereka juga perlu menukar nama, walaupun rekod mereka tidak seburuk parti PAS seperti sangkaan penulis?

jika persoalan menghentam diutarakan, penulis entri telah dengan secara terbuka menghentam parti yang beliau tidak suka,tetapi juga telah declare parti yang beliau tidak sokong. maka apakah hukumnya orang lain menghentam parti yang beliau tidak sokong iaitu parti *MN*, adakah berdosa jika hentaman itu pada perkara2 yang tidak baik?

- penulis entri melenting, follower juga melenting, mengapa penulis entri juga yang menang?adakah kerana beliau telah menjadi idola ataupun kekasih ramai?-

hAdi said...

aku bet sape penganut pas akan x stuju dgn entri ni. tp korang sume kene paham ape yg hamka cuba nak sampaikan. die bukanlah nak kate pas x betul. cume die x setuju bile penggunaan islam digunakan utk tujuan keduniaan, politik, kerajaan, pangkat, kemuliaan, kekayaan, kekuatan, harta, pengaruh.

ade org igt die open minded fikiran terbuka, terima pendapat dan buat keputusan dari semua aspek tp boleh kate sape yg x setuju dgn entri ni u all hanya nampak satu bende dr satu pihak shj

Atika Azumi said...

encik hadi,

"cume die x setuju bile penggunaan islam digunakan utk tujuan keduniaan, politik, kerajaan, pangkat, kemuliaan, kekayaan, kekuatan, harta, pengaruh."

Islam tu tauhid feqah sirah semata ke ? kenapa tak masukkan Islam dalam semua benda dalam kehidupan ?

Anonymous said...

nampaknya korang masih tak paham apa yang penulis sampaikan...
teruskan en hamka

from paka with love

izuan said...

encik hamka,

kalau kes bagi nama anak yg ada perkataan "islam" dgn harapan suatu hari nanti anak tu akan inherit segala yg indah2 pasal islam boleh tak?

Anonymous said...

aku sokong 100% ape yang encik hamka cakap..

dah lama rasanya ku pendam rasa hati ini and tak sangka ada jugak yang fikir sama macam aku..

tq en hamka huhu..

p/s: aku benci Bank Islam sebab service diorang macam taikk!! aku bertambah marah sebab diorang letak nama islam pada bank diorang, bencinya!!

Rodiah Amir said...

aku gelak guling2 bila baca comment emo..bersemangat betul..tahniah2 bagus semangat tu harus dikekalkan..kelakar. "takkan la cik dieya butthurt plak kekasih(hamka) cik dieya ditegur?" ayat ni paling xblh blah..
ok serius2..sorry la if aku menghiris hatimu yer Peace Yo..peace no war..panjang lak entry nak comment psl aku..tq yer..aku nk gelak lagi

Rodiah Amir said...

lagi satu..sorry jugak if ko xsuka apa yang aku comment..kurang ilmu..adatla, kita paham entry Hamka dari sudut yg berbeza.ada pendapat masing2..so normal la if ada yg xstuju dgn pendapat kt kan? ok peace no war again

Aku said...

emm tak tau pulak xblh pkai nme islam..adakah ini pendapat smate2 atau b'sandarkan pd mne2 hadis atau ayt quran?

so UIA (universiti Islam Antarabangsa), IIC (Islamic Institute College), ABIM(angkatan belia islam malaysia)atau mne2 ptubuhan tak boleh pkai nme islam?

mcm mne pulak klau nme islam? Yusuf Islam?

So bg aku yg cetek agame sume ni just about mentality, bila org cina india buat slh xde pn nk slh kn buddha kristian..tp melayu PAS buat slh Islam pulak yg kena hentam, bengong!

Bila Pas buat salah
"haa ni la orang Islam, suka tpkik tlolong tepi jln buat demonstrasi BERSIH"

Bila Umno buat salah
"ni la org melayu suka mkn rasuah,stadium sume runtuh, duit sume bg kroni"

Knape UMNO buat slh org tak slh kn Islam tp org slh kn melayu? Harap saudara hamka btulkan mentaliti ini dan bknnye slh kn org yg pakai nme Islam. Sbb Islam dan politik mmg tak blh pisah dlm ssbuah ngare.

Bila ada org yg ptahankan Islam skurangnya lmbat la skit dunia ni kiamat, bila tak de lg org nk tgur kmungkaran maka cptlah kiamat dan kita suma akn jd mayat.

Jd bila PM ckp negara Malaysia negara islam tp bini dia sendiri tak pkai tudung, nmpaknye pnggunaan negara "Islam" untuk Malysia amatlah tidak sesuai kalau b'dasarkan ulasan saudara hamka kerana konsert justin bibier, bruno mars, anugerah skrin, anugerah bintang popular dan bratus lg anugerah dan konsert ntah pape yg mmg tnjuk Malaysia ni mmg mcm ngare kapir yg snjung artis.

Pasni perogol, pncuri, pmbunuh yg ada tulis Islam kat kad pngenalan dan mngaku org Islam kne la buang Islam dr IC kerana mereka ini akan mngundang org bkn Islam untk kutuk agama Islam. Cmtu ker? Sbb tu wjudnya hudud utk kkal kn kesucian tittle "Islam" itu sndri.

Akhir kata Islam itu bkn hanya pada nama, tapi pada peribadi dan tingkah lakunya. Islam itu agama yang paling tinggi dan tiada yg lbh tinggi drpd nya. wallahualam

Adam said...

macam2 hal..tapi bagi aku la penggunaan islam ini tak salah sebab secara tak langsung perkataan ini akan sentiasa meningatkan manusia tentang islam. maksud aku bila ade sahaje perkataan islam dalam kegunaan seharian engkau,engkau akan lebih berhati2 dalam melakukan sesuatu tindakan. lagipun dunia sekarang bukan seperti zaman nabi lagi(maksud aku onar itu terlalu banyak), jadi peringatan selalu itu perlu.

p/s teringin nak dengar hamka nyer jawapan terhadap penyataan Yoh tu.

wildmans said...

ak rase drpd sume entry2 ko yg cakap pasal politik,ko kelihatan bias la..menimbulkan kemarahan org2 fanatik nak tubuh negara islam jek..org2 ni bukan faham pn perjuangan nabi yg sbnr..dpa ni nak tegak islam,tapi bukak sirah nabi bab yg ke-9..bab yg dpn2 dpa rujuk ckit2 ja..spatutnya bab2 yg depan kne diutamakan,ditekankan dulu..

so,cadangan aku,ape kate ko buat 1 entry yg hentam UMNO pulak..bg puak2 bulan ni heppi ckit..

peace no war..

p/s: islam xkn tertegak melalui harta,kebijaksanaan,demokrasi,wanita,dll..islam hny akan tertegak melalui mujahadah cara nabi saw dan para sahabat ra.hum..

Unknown said...

ada jugak orang yang komen tak paham entry ni, mungkin dia baca separuh atau dia fanatik pas...

kan dah cerita panjang lebar siap dengan contoh yang Islam tidak digunakan dalam pertandingan atau komersial..

apa ke hal pulak bagi Contoh UIA semua bagai?

adakah susah sangat nak faham atau komen berdasarkan sentimen dan fanatik Politik?

camon lah, benda common sense. pahamkan elok2 dan berlapang dada.. huraian dah complete pun siap dengan contoh si penulis bagi.

wildmans said...

AKU : islam mmg xleh sah dari politik.ye..politik islam..
bukannye politik yahudi(demokrasi)
baca entry ni..
http://hafizkilau.blogspot.com/

Asfan Ash said...

zulfikar: obviously bias dan penyokong fanatik hahaha

selamat kembali Hamka. Aku rindu nak baca benda camni. Sebab ko bukan update selalu pun tapi sekali keluar haa hambik kau hahaha

oh, aku tulis komen ni sebab kecewa dengan entri lepas...tak dapat isi hehehe

btw, yang ini sangat2 menusuk kalbu ahahhahaha

Asfan Ash said...

ada jugak yang nak promot blog kat sini. Itu bukan link entri bai. tu link blog/

basic stuff. basic stuff

Pejuang Islam said...

salam..

org seperti Peace Yoh dan para anonymous lain yg hentam HAMKA ni, nmpk sgt fahaman polotik terlalu tebal hinggakan buta utk memahami apa yg HAMKA cuba sampaikan..

HAMKA x bermksd utk menghentam PAS tp die lbh kpd hendak menegur PAS memandangkan kebelakangan ni pimpinan PAS bnyk keluarkan statement yg pelik2.. pastu, dorg hentam HAMKA dgn mengatakan HAMAK x phm mksd tersirat TGNA..

tp, kne lah tau skit, org mcm HAMKA ataupun korg penyokong tegar PAS blhla phm statement tu memandangkan korg anggap PAS tu ms'sum.. tp, bg yg kurg faham ISLAM atas non-muslim, dorg akan ckp statement2 tu sesat.. spttnye, kalo btul TGNA anggap PAS FOR ALL, kluarkan lah statement2 yg sume org blh faham tanpa perlu nak selidik mksd tersiratnye.. ini x, kluarkan statement seperti "Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir",cnfrm la org akan anggap TGNA sesat kluarkana statement sesat.. org zaman skrg nak straight to the point.. bknnye nak selidik mksd2 tersirat ni.. buanag masa je.. bnyk lagi bnde yg lbh utama utk difikirkan..

berbanding UMNO, rsenye x perlu HAMKA nak catatkan kesalahan2 dlm UMNO sbb umum org dh nmpk UMNO tu parti sekular.. so, kalo UMNO buat statement plik2, no wonder la sbb UMNO parti MELAYU, bukannye parti ISLAM.. tapi PAS ni parti ISLAM... jd, kalo pimpinan PAS kluarkan statement yg plik2, org akan nmpk label 'ISLAM' dahulu..

so, kpd penyokong PAS, jgnla cpt melenting kalo ade mne2 pihak menegegur PAS... sbg seorg Muslim, anda perlu lah trime teguran dgn hati yg terbuka dan berubah menjadi yg lbh baik.. ini tidak, trus melenting dan menuduh HAMKA anti PAS, HAMKA anjing UMNO dan lain2.. sdgkan Nabi yg ma'sum pun blh menerima teguran dan melakukan solat taubat setiap malam, inikan pula korg pnyokong PAS dan pimpinan PAS spt TGNA, kite ni manusia biasa.. so, belajarla trime teguran..

igt, bukan PAS sahaja yg memperjuangkan ISLAM.. masih bnyk lagi pihak yg perjuangkan ISLAM.. dan kite semualah bknnye ma'sum dan trimelah teguran dgn penuh hemah..

wildmans said...

niat PAS btul nk tegakkan agama islam..tapi caranya nk tegakkan agama, PAS telah ikut telunjuk yahudi laknatullah..sbb xyakin dgn cara dakwah nabi yg bwk kejayaan dunia akhirat..dpa just ckp "kami xmampu"pale wotak dpa..bengong gak dpa ni..so, dpa ikut la telunjuk yahudi 2 demi niat dpa yg suci 2..nnt kt pdg mashar sama2 la puak2 bulan bangkit dgn yahudi..

Anonymous said...

Assalam

Aku akan jadi saksi dihadapan Rabbuljalil tentang kebenaran kata-kata Hamka di akhirat nanti...Insyallah.

Maafkan jelah mereka Hamka...
Mungkin mereka merasakan apabila mereka bela parti yang ada nama Islam mereka akan diredhai oleh Tuhan...

Saudara-saudaraku....Allah akan meredhai kita berdasarkan iman dan amal kita...

Bukan keyakinan kita mana yang betul....PAS ker UmNO ker

Adakah iman dan amal kita meningkat bila berpolitik?

Senang jer bang nak check tahap iman kita.....solah..amalan pertama yang akan dihisab.

Dengan memperjuangkan parti politik PAS atau UMNO saya berjaya tingkatkan amalan saya. Solah 5 waktu istiqamah di masjid sehingga mati.Kalau macam ni...teruskanlah berpolitik....insyallah akan berjaya.

Nabi saw dan para sahabat pun berpolitik (interpretation)TAPI...
Mereka tak pernah tinggal solah berjemaah dan KECEWA jika tertinggal solah berjemaah sehingga BERKABUNG.

Berpolitik dengan tiada penghayatan tentang perkara ini adalah fatamorgana. Aku takut kamu tidak sampai ke Kaabah kerana jalan kamu menuju ke Turkistan...

Sesungguhnya kerja Nabi saw adalah menyampaikan...bersaksilah bahawa aku telah menyampaikan mengikut sunnahnya (tak sempurna kerana tidak face 2 face).

111% behind you KM sampai mati!

Anonymous said...

untuk "Aku",

hang tanya hamka,
"Knape UMNO buat slh org tak slh kn Islam tp org slh kn melayu?"

that is the point here.nampak sangat hang tak paham hamka dok tulis apa.

SILA BACA PAKAI OTAK.BUKAN PAKAI LUTUT.KALAU BACA SEKALI TAK PAHAM, BACALAH SAMPAI BERIBU KALI PON, ASAL ILMU TU SAMPAI.

orang2 macam ni lah yang senang kena tipu dengan geng2 lim kit siang.

PemilikMataCoklat said...

betul-betul aku sokong, especially tang pertandingan fesyen pakai nama islam tu, memang bengong!!

aku dah layak mengundi tapi rasa takde keinginan pun nak mengundi, semua parti lebih kurang je perangainya, menjaga kepentigan diri dgn mengguna nama islam dan kabiakan, bosan!!!!

melor said...

encik, saya baca ayat mula2 lagi, dah tak larat dah nak baca yang panjang2 tu sebab dah tau dah peribadi encik.

(Dah lama nak tanya, dalam jawi, ejaan untuk PAS adalah PIS, so, ‘A’ itu untuk islam atau ‘A’ untuk aslam? siapa ‘Aslam’?)

encik, encik belajor jawi idok?

PAS kena eja tulisan jawi encik.

A tu tu dari huruf alif for islam encik.

Lagi satu encik, saya nak tanya.

"United Malay Nation Organization kenapa tak YUMNO" encik, dah kalau nak ikut ejaan sangat kan? parti melayu tapi nama pun bahasa inggeris? camne tu encik?

yang lain2 tu ada orang lain bahaskan kot. tapi benda PAS dan UMNO nih dari zaman madey lagi kot dah ada orang tanya. terlepas kapal la encik nih

SEKIAN WASSALAM :)

Skymatrix said...

Assalamualaikum,

Bila baca entry ni teringat plak aku masa kena paksa ikut kawan aku pegi ceramah MLM yang menggunakan perkataan ISLAM, tapi masa ceramah tu duk hentam dan menyesatkan produk orang lain...Adusss!!! Sungguh takleh blah!!!

Sudahnya tak berapa ramai join jadi ahli MLM pada malam tersebut...mungkin sebab kecewa dengan cara nak perkenalkan produk yang ada nama ISLAM tapi buruk2an produk orang lain / non muslim...mujurlah aku bukan jenis yang terjebak dalam MLM, kalo Meniaga Larut Malam takpe la, jual burger.Hehehe!!!

Kepada saudara/i sekalian, politik dan ISLAM jangan dipisahkan, tapi dalam melihat sesuatu, cuba pinggirkan seketika politik, renung dari sudut ISLAM...InsyaALLAH ia akan buat kita berfikir dan tersenyum :)

Pada aku, bawalah dan peganglah serta amalkan ajaran ISLAM walau dimana saja kita berada.

"From paka with love" <- mu sapa? Aku pun orang paka (shah alam)...hehehe!!!

Wassalam.

Mask_man07 said...

untuk peace yoh tu..just nak ckp untuk kenapa guna islam instead of Islam..apa beza dua ni..ok cni sy bagi cth..

1.Saya Makan
2.Saya makan.

kat cni nampak tak beza dia.satu tu kata kerja dan satu lagi kata nama.rasanya boleh faham tak??

Anonymous said...

kepada saudari melor;

kah kah kah.

saudari ni memang kelakar.orang duk tulis panjang2 nak suh baca bagi faham, sudari tak baca.kalau baca pon, sah2 tak faham.

pastu, duk bagi point macam lahanat pulak nak hentam orang.

entah dari mana datang YUMNO tiba tiba.haha.ikut ejaan pon dah betul umno la wei.haha.

SILA MASUK TADIKA BALIK!!

Anonymous said...

buat syarat je hentam umno sikit2.. tujuan sbenar nak hentam Pas..ketara tu hamka.

org pas, org pkr, baik diam je xyah bagi komen..korang berbalah ngan hamka smpe bila pun tak dpt settle.

korang PAS, dia jemaah tabligh. fahaman lain2...diam2 je lg baik

Idz said...

Dulu, bila khuruj, muzakarah adab usul, ulama pesan jgn sentuh bab politik.

Skrg ni aku tgk, bukan waktu khuruj je, mmg bila2 pun jgn sentuh bab politik.

Ummat tidak bersatu dengan cerita politik, Hamka.

:)

Anonymous said...

-hamba seperti kamu-

assalamualaikum semua..

simple,

dalam sunnah ada kejayaan,di luar sunnah xda kejayaan..

inshaAllah..

yg hatinya tersentuh terbakar hingga hangus (hanya menafsir dari melalui komen2, maaf sy bukan orang fasih mcm kamu jugak PY) tp ckp org lain plak 'butthurt' (opss maaf bahasa saya sangat kasar di sini)..rileks lah..Allah lebih mengetahui kebenaran..doa, doa, doa supaya Allah tunjuk kebenaran! :)

jangan salahkan agama saya (ISLAM) kalau saya silap, tapi salahkan saya..woha!

-manusia uni biasa- said...

okay. orang kiri sentap orang kanan. orang kanan sentap orang kiri.

semua orang nak melenting bila main nama Islam. kira nama Islam tu memang suci habis la. tapi brapa ramai antara korang yang betul-betul ikot?

senang la, kita tanya berapa ramai yang sembahyang suboh jemaah kat masjid?

biasa aku pegi takat paling tinggi 5-6 orang je. tiang lagi banyak dari orang.

mana orang2 kanan? tido.
mana orang2 kiri? tido.


oh right. bila celik mata gadohkan pasal Islam padahal sembahyang jemaah 5 rakaat pon xterikut.

bukan aku taknak tau pasal politik semasa. cop la aku berdosa@kafir sebab taknak tau perkara semasa. tapi kalau kiri&kanan macam ni, baik aku pegi mengaji Quran.


p/s: opps. ada yang sentap lagi?

maun said...

Hati-hati bila hati dah ada penyakit...kaji dan fahami bagaimana PAS terbentuk..jgn sebab tak sealiran dan tak sefikrah kita anggap kita je yg betul...yang penting..dasar perjuangan dan perkara pokok dalam Islam terus diperjuangkan. Jika ini diperjuangkan wajib le sokong.

Nak bertabligh suka hati yop le...ada orang kesah ke

Dalam PAS tidak semata siyasah, dakwah dan tarbiyah terus menjadi agenda terpenting dalam gerakan.

Hamba Allah said...

saye nk sentuh pasal mengundi..
oke..mengundi itu wajid..ini kerana undi anda penentu pemimpin..
baik atau burukah pemimpin itu..it our choices...so..make a good decision...between umno atau pas..
korang lebih mengetahui pro and contra sesuatu parti...but..
kerana Kita beragama Islam..pilih la parti yang memperjuangkan agama islam...andai kata suatu hari nanti peminpin kita non-muslim....do you all think dia akan peduli kebajikan Islam...Mungkin dia akan haramkan Azan daripada berkumandang...so..
renung2 kan lah dan selamat beramal..maybe komen saye x de kaitan dengan entry encik Hamka..tp niat saye ingin berkongsi..Assalamualaikum..setiap muslim itu adalah bersaudara...x salah kite saling ingat mengingati..

Unknown said...

JGN JUDGE ORG ATAS PENULISAN BELIAU...HORMATI PANDANGAN DAN TEGURLAH SECARA BERHEMAH...JGN KERANA FAHAMAN POLITIK BERBEZA, KITA BERPECAH...

SESETENGAH KOMEN AGAK MELAMPAU...TAKUT KITE TEGUR ORANG TP DIRI SENDIRI PON BELUM TENTU BETUL...

PEQ O PEQ! said...

wahai "anonymous" @ "chickened-out-butthurters"....

susah sangat ke nak korang meleis ni nk paham ape yang saudara Hamka nk jelaskan!? ceyt.. pikir la dulu sebelum sembur sape2 yg xsealiran ngn korg. perangai masing2 sungguh faktab la..

Allah kurniakan akal & tafsiran berbeza untuk setiap org, biarla Hamka nk tulis ape, blog dia la der... kalo xnak bace, GTFO & find somewhere else for buttcream lotion (erk!)

Anonymous said...

err. tapi al fatah tu bukan antara nama Allah ke? tak sama ke kalau guna nama Allah untuk politik/pengiklanan dengan guna nama Islam untuk benda yang sama?

Ahmad said...
This comment has been removed by the author.
Ahmad said...

saudara Aku...

Betul ke apa yang saudara kata ni..

"
Bila ada org yg ptahankan Islam skurangnya lmbat la skit dunia ni kiamat, bila tak de lg org nk tgur kmungkaran maka cptlah kiamat dan kita suma akn jd mayat".

Seolah-olah saudara boleh menyangkal takdir Allah pula. Janganlah terlalu emosi sehingga lupa ajaran Islam.

Wallahualam.

Anonymous said...

wah wah wahhh..senang2 ja depa guna nama islam kan..

betul tu bro,aku pun tak setuju depa guna nama islam kat nama parti depa..

Anonymous said...

Assalam

Wahai pendokong PAS ikutlah Tuan Guru Haji Hadi, Tuan Guru Nik Aziz....
Beserban,berjanggut,berjubah,bertongkat dan bersolah jemaah 5 waktu dengan istiqamah di masjid serta berpolitik.

Inilah pejuang kebenaran....
Bukankah mereka ini Amirul Mukminin bagi kamu....?

Hidayat Ya Allah!

Patung Qasyira said...

aku cadangkn 1 je utk org2 PAS. jom kite solat jemaah dlu sampai istiqamah, insyaAllah Allah bg mudah phm isu2 cmni.wtpe kte nk sibuk kutuk kesilapan org? mmg la UMNO tu terang2 dh wt salah, so xkan kite nk korbankan kebenaran kite ngn ikut rentak UMNO mngutuk sana sini? pe kata kite perbaiki diri sebagai org yg ingin perjuangkn Islam. xyah nk sibuk2 mngutuk smpai kite sendiri pn jadi sebahagian dari org yg kite kutuk.

secara yg aku phm hamka ni just nk bg org2 yg ingin perjuangkn Islam supaya sedar cr perjuangn yg salah xkn membawa apa2 makna melainkn kerugian. klu kite nk tegur puak2 UMNO pn, bkn dgn cacian. blh je guna cr hikmah tgur dgn baik dn yg penting adalah doakn utk mereka hidayah. mmg org2 yg jahil itu degil dn xkn dengar ckp. tp kite xrugi pn klu menegur secara hikmah DAN PALING PENTING KITE XBURUKN NAMA ISLAM ITU SENDIRI.

kenapa kite msti ikut rentak org2 jahil klu kite berilmu? jawapan nye mudah sb NAFSU. sb tu penting utk kite melawan NAFSU kite dulu supaya kite x terikut rentak org2 jahil.

sepatutnya pejuang2 Islam ni sedih tgk msjid2 yg kosong. sb ble msjid2 ni kosong, maka kosong juga la jiwa2 pejuang ni dr hidayah. sb tu mudah saja syaitan utk menipu hingga kita sukar membezakn pejuangn sebenar dgn pejuangn palsu.

soutulmujahid.com said...

topik yg menarik. tetapi bagi pendapat aku, agak tersasar drpd topik perbincangan

sewajarnya penulis lebih mengutarakan PAS yang sesuka hati mengubah dasar mereka hanya kerana bersekongkol dengan DAP dan PKR. mula2 negara islam, kemudian negara kebajikan.

rasulullah saw x pernah dirikan negara kebajikan, tetapi rasulullah saw dirikan DAULAH KHILAFAH (DAULAH KHILAFAH=DAULAH ISLAM

boleh rujuk sini: SN264 - NEGARA ISLAM: TAK PENTING JENAMA DAN SEBUAH UTOPIA?

serambi said...

parti "PIS" pakai "ISLE"lah bukan ISLAM! huhuuh

Anonymous said...

peace yoh... ko buat je blog sendiri... aku jadi org pertama baca... bengong punya peace yoh, dah baca pun tapi tak paham apa yg disampaikan..

nilampuri said...

mmg betol politik tak boleh pisah dgn agama! tapi bukan cara politik cara BULAN n KERIS sayang oiiiiii

nik said...

kalu apa yg hamka sampaikan ni pun kita tak paham! patotlah senang sgt parti2 lain senang nak gula2kan parti islam ni! rosak islam se-malaysia "PIS"...

Izzuddin said...

saya setuju beberapa perkara dlm penulisan saudara....penggunaan perkataan Islam dlm produk untuk pemasaran seperti contoh yg saudara bg kereta,kedai makan, kump. muzik dan dll...bagi saya ia adalah x patut...tp saya kurang bersetuju jika saudara samakn PAS ngan produk yg menggunakan Islam sbgai pelaris...bg saya PAS bkn untuk org Islam TETAPI PAS adalah utk golongan bersama2 memperjuangkan agama Islam dlm organisasinya. Skrng arena politik kita sinonim dgn PAS parti Islam ,UMNO parti melayu...kita tidak melihat apa yg diperjuangkn secara telus. Apapun terima kasih saudara penulisan yg baik membuka minda cuma ada beberapa perkara kurang sedap.

TheInsider said...

Salam..

Kenapa ramai sangat yang emo ni?
Apa yang baik,ambil jadikan teladan.
Yang buruk jadikan sempadan.
Dan aku suka entry ni..
Teruskan berjuang Hamka.

wildmans said...

tolak siasah PAS xderdosa malahan bg aku bagus..TAPI, kalo tolak siasah nabi (Quran n sunnah) xcium bau shorga..

Azrul said...

Salam..

Untuk tukar name tu sy cadangkan Perti Sejahtera SeMalaysia. hehe.. amacam.. ok..

Pendapat aku lak, klau aku buat silap, sila salah'n diri aku sndri tp bkn agama aku..

Klau guna'n konsep nie pd parti dan negara ok ke x.. salah'n ahli n rakyat.. tp bukan agama. Agama mksd aku Islam...

Ape² pn, yg penting ape yg kita 'pakai'.. amal'n Islam tu dgn selayaknya..

Salah sila tegur..

Menusuk Hati said...

ali,jom rehat.aku pun terhibur jg bc komen2 dekat sini.sama best mcm komen dkt aididleaks

Menusuk Hati said...

xda patient ni..xpa lee,teruskn mbaca.haha!kau beli xbuku uncle km nanti?pijm,nak fotostat.(",)b

wildmans said...

bce entry ni..
http://hafizkilau.blogspot.com/2011/05/tiada-jihad-fisabilillah-dlm-politik.html

Ridhwan bin mohd yunus said...

pas.. parti agama semalaysia

cam

jaj. Jabatan agama johor..

molek tu..

chendering said...

selepas (D)-(A)(P)i-apikan dan di (P)i(K)i(R) - (P)i(K)i(R)kan, kawe takbo doh "negara islang" doh! kawang nak tukar "negara kebajikang"!!! kawang doh jeng kreng ni

bebas said...

yg sebenar benarnya PAS adalah hanya PARTI POLITIK, sama je cam UMNO!!! woha!!! harap2 jgnlah berpecah belah umat nabi pasal politik ni!

wildmans said...

to conclude that,,politik nabi utk satukan umat..politik PAS utk pecah belahkan umat..full stop!!!!

Anonymous said...

kenapa aku faham je apa yang Hamka nak sampaikan?

nak baca penulisan Hamka kena tenang. jangan buat pertimbangan melulu. siapa pun tak suka disergah. jadi tegur secara berhikmah. pendapat tak pernah salah. bukankah lebih cantik kalau kita betulkan yang salah. bukan berdegar angkat pedang terus sesah. tak kira mana yang salah. penulisan menunjukkan hati kita. munulis dengan emosi memang orang sengih je la. orang kata gila walaupun betul.

Anonymous said...

assalamualaikum
kpd korang yg terasa hangus n terbakar...

selagi kita tak sedar bahawa kita btanggungjawab keatas umat islam sampai kiamat,
selagi kita tak sedar medan perjuangan agama kita sebenarnya ke SELURUH ALAM.
selagi kita tak dpt rasakan amalan agama bernilai melebihi seluruh harta n pangkat kekuasaan dunia ini.
selagi kita tak dpt buangkan perasaan asobiyah perkauman dlm diri kita yg seagama dgn kita biarpun belainan bangsa
selagi kita tak dpt rasakan kita dihantar utk faedah manusia dgn perantaraan mengajak manusia kearah kebaikan, cegahkan mereka dpd kemungkaran,
selagi kita tak istiqamah dgn solah fardhu awal waktu di masjid cara nabi saw,
selagi kita tak dtg kpd amalan tahajud sbg asbab kekuatan dan kemuliaan org islam pada hakikat sebenarnya
selagi kita tak dpt rasakan bangganya dgn penampilan sunnah, dan hinanya berpakaian ala necktie yahudi,
selagi kita tdk sedar dan hayati diri sbg penyambung kerja nabi saw,bukan sbg sorg engineer, politician, doktor, lawyer, petani.
selagi kita tak dpt rasakan kesatuan hati dlm makan setalam sekalipun dgn org yg berbeza pendapat dgn kita (umno/pas dudok sama2 makan)
selagi mana kita tdk rasakan usaha cara nabi saw sbg satu kemuliaan melebihi segalanya2,

MINTAK MAAFLAH brotherss. KORANG TAKKAN FAHAM APA YG NAK DISAMPAIKAN OLEH BROTHER BHAI HAMKA nih.

teruskan perjuangan bro. gua support lu.

alifdalmim said...

akhirnya, bulan ni ada entry baharu.
FAKTA KAUM KERA ; bagus, ingat nasihat ustaz tu. alhamdulillah :)

Datin Lulu said...

Hamas dengan Fatah dah bersatu.
UMNO dengan PAS bila lagi?
Dah tua bangka dok keras kepala, ego tak boleh blah.

Dalam agama memang ada politik,
tapi jangan mempolitikkan agama.

Peace yau!

TROLOLOLOLOL said...

ramai sangat butthurt...pantang kene tegur, terus nak meloncat.
berdegar degar bercakap tentang ketelusan dan kebenaran tapi letak nama anonymous?

lobai cool+hensem said...

salam..

inilah pemikiran rakyat bangsa malaysia..

pada mereka dunia ini hanya ada dua warna,hitam dan putih,selain dari warna hitam dan putih semuanya tak betul..

kita cuma ada dua warna,so kalau kita tak hitam,maka secara automatiknya kita menjadi putih..

susah untuk sedarkan bangsa malaysia bahawa dunia ni indah, penuh dengan warna warni..

ubahlah cara kita melihat dunia,hidup kita akan lebih bahagia dan berguna..kita akan sedar dunia ciptaan Allah ini sangat indah dan penuh dengan kegembiraan.

barulah kita akan menjadi orang yg berjasa menyumbang kearah keamanan dunia yg Allah amanahkan kepada kita sebagai manusia utk mentadbirnya..

sama samalah kita berdoa semoga masa dan tenaga yg kita ada kita gunakan utk menjadi bangsa yg menyumbang kearah kebahagian dan kesejahteraan dunia,bukan sebaliknya....

-salam ukhwah untuk semua-

Anonymous said...

Macam ni la senang,

Anwar Ibrahim mempergunakan politik demi kepentingan sendiri.

Nik Aziz plak mempergunakan agama demi kepentingan politik sendiri.

Zairihan Abdul Halim said...

Yang baik kita ambik, yang buruk tinggalkan..

I totally agree that Islam tidak patut digunakan selain untuk kepentingan agama dan umat. Tapi sy tak rasa niat asal mereka yg membentuk parti PAS adalah untuk tujuan politik atau kuasa semata-mata.

I don't think they should change 'PAS' to whatever name we might think. Their attitude instead.

Imej Islam dah lama tercalar dengan sikap2 kita. So, bermula dari diri kita sendiri yg kadang2 rigid dgn fahaman seseorang atau sesuatu pihak sampai kita bertelagah, mengutuk org tanpa pengetahuan yg haq, dsb..ubahlah.

Sesetengah dari commenter sekalian barangkali tinggi dengan ilmu pengetahuan, tapi kurang adab dalam mengutarakan atau membidas pendapat. Ubahlah..jangan hentam org sesedap rase hati..atau jangan perasan hebat. Okay?

Satu lagi, En. Hamka juga manusia biasa, no guarantee beliau akan trus suci dari kesilapan dalam hujah beliau..so, bila bersalahan pendapat, kembalilah kpd rujukan utama kita..dan tanya ustaz klu tak paham..klu boleh ustaz yg tak bias..lagi bagus klu dpt tanya ustaz yg bukan Malaysian..hehe.(manfaatkan teknologi komunikasi)

Mesej Umum: Klu tak pasti tentang kebenaran sesuatu perkara, elakkan berbahas tentangnya. Apatah lagi klu berkait dengan agama kita. Ditakuti menjadi fitnah. Fitnah atas orang, dan boleh jadi jugak fitnah atas agama sendiri. Ape nak jawab depan Robbun Jalil nanti? Sedar2 lah ek bakal mayat smua termasuk sy sendiri.



Wallahua'lam

piko said...

HAMKA-disappointed with you.
perkara yang x penting xperlu ulas.

ni entry bias..aku budak kecik xterlibat ngn politik lgsng,bila dgr perkataan politik je aku trus wat2 xphm..

tp ak bc ko nye entry ni ade skit bias lah..
teruskan dgn dakwah bkn kritik org..
mksdu dakwah utk diri sndri..kalau nak kritik2 kt kritik dri sndri..

stop la buat entry mcm ni.xelok la..

dRopPuc!noo™ said...

em... hanya kerana nama~ macam2 boleh jadi..
bukak minda, bukak hati, ambik yang baik.. tolak yang tidak..

settle!! selamat berblogging dgn baik!

CheQ Sue said...

dekat2 umah saya n beberapa tempat lagi ada jer yg jual PIZZA ISLAM, rega 6.90 (kot skarang ni..last sy beli rega 5.90) boleh laa...so xleh la eehh pakai nama islam utk pizza tuh....

Anonymous said...

salam,

syabas kepada bro hamka sbb post entry camni di saat nak launching buku. klau aku yg yakin makhluk ni mmg xkan post dah benda2 yg akan jejaskan bisnes aku. syor kurangkan post psl politik msia. syor cerita politik rumah tangga dan politik zman sahabat. lebih umumi dan berguna. hehe

melor said...

cara sebut la sedara!kahkahkah gelakkan ko balik

Anonymous said...

Salam Tuan Hamka,
Tulisan tuan pada kali ini seperti merendahkan usaha yg orang lain buat.
Mohon kaji balik.
Bila kita rendahkan usaha orang lain tak bermakna kita ikhlas buat usaha agama.
Sebagai renungan utk rakan seusaha.
Sekian

darkcoco88 said...

aku setuju jugak dgn apa yg Hamka cakap.

Tapi, kalau fikir o__O jadi, bila masanya yg boleh pakai nama Islam?

Anonymous said...

:( sedih lak. Apa lah nak jadi dgn agama Islam ni.
Kalau lah Rasullulah hidup zaman ni.

Anonymous said...

Kami adalah sebuah restoran india muslim yg mnyediakan pelbagai sajian halal lagi bersih.
tp sekali kena serbu,tanya pekerja dia xboleh mengucap da...
satu contoh keadaan yang mana manusia menggunakan 'islam' itu untuk kepentingan peribadi.
dan itu yang ak paham melalui entry ini.
nk butthurt kenapa pula~

Abdullah_m.e. said...

nah maduhu wanusolli wanusallimu a`la rasulihil kariim..Ammabad`,berkenaan dengan politik,

politik di malaysia langit dan bumi bezanya berbanding dengan jalan politik di zaman Nabi S.A.W.

kepada rakan seusaha,khususnya didalam usaha da`wah dan tabligh,janganlah kita menolak politk,kerana ianya juga termasuk didalam sirah nubuwwah.cuma politik zaman sekarang yang tidak benar,politik yang dianjurkan Nabi S.A.W itulah yang benar.

sy berharap agar para pekerja agama tidak kira dari fikrah mana sekalipun tidak berdebat,terukan usaha masing2,dan jangan kita sibuk mencari kelemahan saudara islam kita yang lain,kepada saudara yg berada di dalam Pas,anda juga tidak sempurna,org yg di dlm usaha da`wah dan tabligh juga tidak sempurna,jnglah mengkritik usaha orang lain,tapi fikirkanlah banyak mana usaha kita dh beri pada agama,dgn itu ummah islam tidak akan bercakaran sesama sendiri.utamakan kesatuan ummah wahai pekerja agama dari semua fikrah..

Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Khandahlawi Rahmatullahi A`laih menulis di dalam kitab "Al-Etidaal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)
bahawa sememangnya terdapat khilaf pendapat tentang politik di dalam islam terutamanya di kalangan para ulama`.cuma orang awam tidak digalakkan berdebat sebagai orang awam yang cetek pengetahuan ilmu agama,dan Hazrat Maulana berkata perlu kita merujuk kepada alim ulama yang faqih di dalam menentukan perlu kita menyokong parti politik atau tidak yang brgantung kepada situasi masa tersebut,wallahu`alam.

hamka said...

OK!

: )

Anonymous said...

hehe..100 comments perhaps..

hakim said...

salam tuan hamka;
tuan hamka kata-jgn guna nama Islam utk pertandingan dan komersial;
nie dah bincang dengan ulama,mufti,cendiakawan islam ke belum???tanya pendapat mereka dulu,baru post kat blog;
Rujuk Majlis Fatwa Kebangsaan untuk penggunaan perkataan Islam,mana yang boleh dan mana yang tak boleh??

kalau Majlis Fatwa Kebangsaan kata haram guna perkataan islam dalam parti-parti politik, ok kita ikut...mende2 camni bukan Tuan Hamka yang putuskan ye, kat Malaysia ada badan2 di peringkat kebangsaan dan negeri yang bincang pasal isu nie..

kita kena respek pihak yang ada autoriti unutk benarkan penggunaan islam atau tidak dalam parti politik; kalau badan autoriti sendiri pun x pernah keluarkan fatwa yang jelas berkenaan perkara nie,maknanya kita kena hormatla PAS yang menggunakan perkataan Islam sehingga la Majlis Fatwa kata haram guna nama islam..

hormat menghormati bro
hormati perasaan orang2 yang dah lama berjuang dalam pas;orang yang masuk penjara sebab dia Pas;orang yang syahid pertahankan islam melalui perjuangan pas..banyak lagi bro kalau nak dihitung jasa-jasa baik mereka..hormati ahli-ahli syuro Pas yang terdiri dari ulama-ulama alim yang sentiasa menjaga hala tuju pas selama ni agar sentiasa menepati syariat Islam..apa2 keputusan yang mereka buat selama nie pun, mereka bersyuro bro...kalau ijtihad mereka salah,mereka tetap dapat satu pahala,bro!!jika betul,mereka dapat 2 pahala,subhanallah!!gua tabik bro jasa-jasa mereka...
macam mana gua tabik jasa tabligh yang dah banyak menjadi asbab orang dekat kepada islam..bro..
Hidup Tabligh + Pas!!!

hamka said...

hmmmm, ok.

selamat malam.

wildmans said...

byk jugak hamka kene hentam..entry ni xde reply ke bro?cume OK je??

hehehe..xpe2 xde hal sbb ko punye blog..ak hentam PAS xkene ape2 pn..tp ko hntam PAS,punye ramai yg hntam smule..sbb ko lg femes dari ak kan..huhu..

insyallah bykkan dakwah ilallah,kurang ckp sia2,xsntuh isu kilaf..

Anonymous said...

salam....ramainya penyokong yang mengamuk....bukan main bahasa yang diguna...itu ke ajaran parti Islam kesayangan korang tu...tak payahla nak over2 taksub sgt sampai mmbutakan mata, memekakkan telinga dengan pemimpin korang yang makin menjadi-jadi tu...UMNO ke, Pas ke, same je...gila dunia, gila kuasa, Allah diketepikan....cumanya, UMNO tak guna nama ISLAM untuk mcarut-carut atau memaki-maki saudara seagama...bukan akhlak RAsulullah SAW la beb...muhasabah diri masing-masing, betulke pemimpin yg korag dok sanjung tu? awat suka maki org je....ISLAM celah mana?

arizWanmerahs said...

1 kampung yg semua penduduk lelakinya sholat brjemaah d masjid. Yg wanitanya suma tutup aurat dgn sempurna. Ada ziarah setiap hari d amalkn secara brgilir2. Jiran2 saling brkasih sayang, bantu membantu, belajar dn mengajar, hidupkn sunnah Rasulullah, kekasih mereka. Masjidnya hidup 24 jam sebagaimana fungsinya sebuah kilang, jika kilang tu keluarkn produk brmutu k seluruh dunia, masjid ni pula mengeluarkan para da'e Allah yg brgerak k serata alam sebarkn agama.

Kampung yg trsebut d atas brnama 'Kampung Pening Lalat'. Nama kampung tak lah se gah mana pun, malah mgkn ada yg ketawa mendengarnya. Namun demikian amalan2 dari kampung ni begitu islamik bagaikan bayangan kota Madinah Al Munawarah d zaman Nabi dulu..

Subhanallah! Tak perlu guna Nama Islam pun, tapi pastinya 'Kampung Pening Lalat' ni akan d jadikn contoh buat kita semua utk amal carahidup Islam sepenuhnya..

momoko-chan87 said...

menariknya...& btul3..nama Islam xleh dibisneskan or dipertandingkan or dipolitikkan...jgn bwk fitnah kat Islam by using 'Islam' in any propaganda..sm2 lah kt jage nm baik islam ye..Allah akan sentiasa menjaga Nur (agama)-Nya , wpun mereka (org kafir) membencinya...Peace (^^,)Y

Anonymous said...

kepada yg slow tak payah baca blog ni, apa yg dibncgkn kt sini adalah penggunaan nama "islam" buknnye nk hina parti islam atau yang seangkatan, bingai!!!

--Rebecca nur al-islam--


;-)

:-PP

I am Nad said...

aku stuju... pd sesiapa yg nak samakn perjuangan PAS dgn perjuangan Nabi S.A.W pleaselaa..xkan sama ye..
bergambung dgn non-muslim punye parti je dah nmpak sgt ko silap.. kesimpulan nye selagi PAS berdakwah dlm politik..aku xrasa nama ISLAM 2 patut dikekalkan..cer tukor..tukor jela....

rufis said...
This comment has been removed by the author.
rufis said...

salam. wei bangang bin bongok lain kali kalau tak tahu bertanya kpd org yg th. jgn ikut kenyataan UMngok atau UMporNO. Jpwpn tentu jd haprak!
PAS itu adalah diambil drp perkataa huruf jawi. P itu dari huruf pa. A itu dari huruf alif dan S itu drp huruf sim. tu yg jd PAS. bongok!

Ada pun istilah negara kebajikan itu tidak bermakna dasar islam itu terus dibuang. dasar islam tetap ada. bukan macam BN. nama negara islam tapi dasar sekular!
itu bezanya tolol!

Datin Lulu said...

فرتي إسلام س-ماليسيا instead of فرتي اسلام س-ماليسيا

إ
dengan
ا
ada beza la bunyinye.

hadoi la rufis oi.

*Sorry keyboard saya takde huruf Jawi. Ada huruf Arab je.

me ordinary said...

kalau dah terlebih faham pon susah gak sedara peace yeop and etc.... btw, semua orang nak bagi hujah masing2 kan, di baru peringkat blogger2 yg saya pon xtau latar belakang ( saya pun hanyalah hamba Allah yang masih mencari dan berusaha mendapat KeRedhaan dan Rahmat dariNya ).. so xde lah nak tmbh hujah2 anda sekalian... btw, kalo sedara hamka ni betul bias, dia da delete da komen on the other side... logic la sikit, dia pon suh para pembaca menilai penulisan ni dgn hati dan minda yang terbuka selagi dalam linkungan syariah.. insyAllah ... pasti akan bertemu jawapan ... and yang penting be positive la .... =)

Peace Yoh said...

Assalamualaikum kepada semua para pengkomen sekalian.

ehem-ehem..

tergelak sket bila baca komen yang mengatakan banyak komen emosional, sedangkan komen beliau sendiri adalah emosional. haha,tak bleh blah.
entri pemilik blog kereta mayat ni sendiri pun emosional,maka respon juga perlulah sedikit emosional,al-maklumlah, manusia memang penuh dengan emosi,hidup dengan emosi,berjuang dengan emosi,pendek cerita,emosi jelah memanjang. so harapan aku,sesape yang tak suka emosi,sila jangan jadi manusia, jadilah bende lain,okeh?

owh,mgkin akan ada yang cakap,"apsal ko ni PY nak emo tak pasal2, macamla bagos sangat?" so jawapan aku adalah

"eh yang ko nak emo2 marah aku yang emo ni apsal? rileklah beb.encik hamka pon emo jugak, apsal ko tak marah die skali? pasal entri beliau yang emo ni lah aku jadi emo, sekaligus mengemokan ko untuk marah aku yang emo kat encik hamka yang emo. so what?aku taulah point2 aku tak hebat mane,tapi takde plak aku emo kat pengkomen yang lain,ak just komen entri encik hamka,no big deal mr tahsapetahnamedieakupuntaktau".

yelah2,nampak ramai gak yang hentam aku balik. no heart feelings kawan2. pada pendapat aku,kita tak boleh lepas baca je sesuatu, trus trima masuk dalam kepala dan setuju hangguk2 kpala hanya kerana idea tersebut dilontarkan oleh orang yang korang sayang.yes,aku agree jek certain words dalam entri ini,tetapi ade juga beberapa perkara kurang setuju kerana sumber rujukan encik hamka yang boleh dipertikaikan.bukanlah semua, sedikit sebanyak la kan. sebagai conntoh,skarang cuba korang pkir sket, encik hamka lontarkan seketul idea, ade 40orang setuju,tapi ade 25orang tak setuju. dat mean, mestilah idea beliau sedikit bermasalah,betul tak? lainla kalau 45setuju,ade sorang je yang tak stuju, so mungkin kita boleh kata satu yang tak stuju tu yang bermasalah.mungkin die ni buta kayu kot,kejenye membangkang jek, yang betul pun bangkang,salah pn bangkang.

berkenaan ngan bahasa aku yang mungkin ade orang tengok macam kasar, actually level kekasaran tu ak rase same je macam encik hamka hentam orang bodoh bangang dsb. in fact, ak melihat kekasaran tu dari segi positif,mungkin ni cara beliau berdakwah dengan hikmah dan lemah lembut. so lantak beliaulah, aku takde isu tentang perkara tersebut.kepada diri aku,yang terasa kasar, pohon ampun dipinta.

Peace Yoh said...

ade pula yang mempersoalkan fahaman politik yang menebal dalam diri aku. actually tak tebal mane pun.mase bile tah die analisis ketebalan fahaman politik aku tah.pakai tool ape pn aku tatau.weh mcamane ko ukur ek? sbnarnye ramai yang tak faham, sistem pemerintahan kat negara ni,memerlukan parti politik. kalau takde parti politik, takleh jadi negara.sistem tu diperkenalkan british,british adalah penjajah terunggul pada masa silam,mewariskan satu sistem pemerintahan kepada negara kita Malaysia,yang mana kita kena ikut dan follow,kalau tak follow,tak boleh nanti diorang marah.

aku adalah orang yang sayangkan negara ini.sistem yang ada sekarang ni sistem demokrasi sekular berparti politik.aku pun memilih parti politik yang aku rasa boleh berlaku adil,tak menindas,dasar perjuangan berasaskan agama Islam bukan sekular,selepas aku pilih,aku pun passionate kat parti tersebut,sebab skaligus,kira aku passionate la jugak gak kat Islam. ape salahnya..daripada aku fanatik kat kelab liga bolasepak inggeris yg takde kene mngena dgn kehidupan aku,baik ak passionate ngan parti kesukaan aku. kalaupun ianya menjadikan aku tebal fahaman politik,at least ianya selari dengan agama Islam, lebih baik daripada selari dengan sekular, okeh? oww,kene berpada2 ye? okeyh,baiklah, aku akan berpada2. tetapi yang nak mengondem orang macam aku pun kenelah berpada2 juga ye, barulah adil. peace yoh!

encik saudara hamka. pembaca blog anda ramai. jika tuan hantar signal yang salah kepada pembaca, mereka mengkin tersalah faham, jadikan pendapat tuan sbagai pegangan hidup. so berhati2lah menaip. kepada pembaca sekalian, whatever idea yang dipersembahkan, challenge the idea,jangan hanya menurut macam lembu kene cucuk hidung. pendapat2 perlu dibahaskan, spaya kefahaman ilmu bercambah.give ur stand,kita boleh je bagi kongsi kita punye point of view, jangan risau encik hamka takkan marah. beliau pencinta ilmu, suka berkongsi, tetapi beliau juga manusia biasa,tak lari dari kesilapan.begitu juga aku.
so, peace yoooh! jangan marah sangat kat parti Islam,marahla kat ahlinya yang lari dari landasan dan dasar perjuangan parti tersebut.
sori,aku belum jadi ahli mana2 parti.

assalamualaikum semua.

hamka said...

salam.

ok.

(tak nak jawab panjang panjang sebab gaya komen macam budak belasan tahun yang habiskan masa remaja baca harakah-jangan buang masa dik.)

Peace Yoh said...

buang masa baca Utusan Meloya. sorila,tak sehebat encik hamka punya bahan bacaan.

hamka said...

jangan tiru akhbar Utusan melayu lalu korang buat utusan islam, nasib baik korang guna nama HARAKAH.

aku puji!

Ridhwan bin mohd yunus said...

bersatu padu.. lihat kebaikan
bercerai roboh .. lihat keburukan

The.Only.Afina said...

ohh politik poltik.. o_O
actually jari jemari ni gatal je nak taip macam2 tp semua da ada dalam comment2 peace yoh..(^_^)v
apa pon,setiap orang ada pendapat masing2..
saya juga tak salahkan encik hamka bila wujudkan entry yang macam ni..
dah dia berani nak buat macam mana kan..
tak perlu lah kita sesama Islam ni bergado2 walaupun berbeza pendapat ..biarlah pendapat tu disampaikan dengan penuh berhikmah..aman selalu..kan kan?
tak elok juga kalau kita nak tegakkan pendirian Islam dalam diri masing2 tapi dalam cara yang Allah tak suka..justeru,mana perginya ciri2 Islam itu?ini la yg kita selalu terlepas pandang..
apa pon,sentiasa la berpegang pada al-Quran dan al-Hadith..semua kebenaran da ada tertulis..

Peace Yoh said...

http://zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/982-mengapa-peminat-agama-berpecah-sebegitu.html

Aini Qamariah said...

Hamka,
Kau dah ade pembace blog tegar..dan die adelah penyokong kuat PAS...kahkahkah jadi kalau kau asik cakap pasal PAS walau sipi-sipi je kene kepala PAS atau hujung2 rambut PAS, siaplah kau, dia tulis komen gile2 panjang lebar tak boleh blah aku bace sampai naik pening.

Aku tak pandai, tapi aku taknak jadi bodoh. Ape yg aku faham dalam entry ini adelah mengenai PENJENAMAAN. Korang suke ke, tak suke ke, ianya memang cerita pasal penjenamaan. Korang org Islam? Suke tak kalau dgr mcm ni : eh kate name bank islam, nape mahal cekik darah siap ade hidden interest nih?????? suke?
contoh lain : Ya Allah......Student dari Universiti Islam, kene tangkap buang anak tepi sungai??? *geleng2 kepala* sebagai seorang islam ape ko rase?

Sakit hati? bengang? sebab?? sebab ko org islam..rase terpalit...cube kalau yg buang anak tu die dr U takde nama ISLAM, ko marah jugak sebab die buang anak...tapi takde nak marah cam nak mampus sebab tak kene sgt ngn AGAMA korang. Kalau public bank kasi interest kat ko, ko tak marah sebab die PUBLIC bank..bukan ISLAM Bank. hahahahaha

hakikat kat sini tak cite pasal TGNA ye...mintak ampun. Kat sini cite pasal branding. Jd jgn lembs sgt g ajak aku bace plak komen korang pasal parti politik kesukaan korang. aku taknak. aku pun tak pro hamka lah sebab die tak hensem, cuma kalau aku faham ape die sampaikan supaya kalau pun AKU TAK PANDAI, TAPI AKU TETAP BUKAN BODOH TERUSSSS. kihkih

ps: aku suke gile bab panjat pokok kelapa gantung bendera PAS, jatuh mati syahid...seriussss aku suke. nanti ade pilihanraya aku nak gantung bendera PAS semata2 kat tiang letrik, pokok kelapa dan bangunan tinggi2, giler senang2 aku leh mati SYAHID!

kasilah penyokong pas bace blog ko hamka, nanti bile die tensen bace, sakit hati, jantung die tersumbat sebab marah gile kat ko, die pengsan jatuh terus mati syahid. mati syahid sebab bace blog hamka..kahkahkah

ok..taknak sakitkan hati sape dah.tatata

The.Only.Afina said...

hanya 20% ke 30% umat Islam di Malysia yang benar2 berminat dengan Islam
selebihnya hanya pandai berkata kata tanpa ilmu
sebenarnya kebanyakan yg berbicara ttg Islam ni bukan lah nak menegakkan Islam sgt melainkan didorong oleh nafsu dan keegoan utk menang dan raih sokongan..
ohh dunia..

hamka said...

AiniQMY!

macam mana kau tahu aku tak hensem ni?, habislah saham aku di tutup bercampur campur petang ni, woha!

amin.mh said...

RAMAI MANUSIA YANG MAHUKAN ISLAM

RAMAI PENDUDUK MALAYSIA YANG NAK MENGAMALKAN ISLAM

RAMAI ORANG ISLAM YANG NAK MEMPERJUANGKAN ISLAM

NAMUN KASIHAN, ADA TERTIPU DENGAN PEMIMPIN PARTI 'ISLAM'.

cubalah buat pertimbangan, bukan hanya ikut-ikutan.. wahai saudara islam saya.

yusra said...

kepada penulis blog. ni komen kawan aku untuk kau

‎1 je ak nk komen,pasal asal usul nama PAS tu..kpd penulis blog, tu la, org suh g blaja sejarah, dia g tido, kn dh xtaw pasal fakta ni..PAS berasal daripada tulisan jawi 'Pa, Alif, Sin' maka jadilah PAS, bukannya PIS,paham?

lain kali pegi sekolah agama dlu

Peace Yoh said...

dont bother bro,he wouldn't care any explaination from you to correct his mistake. he just want dat party to change "Islam" to other kalimah. he wants other people to support his idea.

hamka said...

ok, pergi sekolah ugama balik, pis.., eh silap, peace..

Anonymous said...

fuh. off the record bro. dlm masa 5 hari, 147 comment.

Ahmad said...

Kuat betul fahaman berPARTI dalam masyarakat kita ni.

Semua nak memenangkan PARTI masing-masing.

Masing-masing sibuk perjuangkan hak di dalam kehidupan masing-masing.

Sampai kita leka dan lupa tanggungjawab kita yang sebenar di muka bumi ini.

Adakah kita ni diperintahkan membina NEGARA?

Atau adakah kita diperintahkan untuk mengembangkan ISLAM di seluruh DUNIA?

Apakah usaha menjadikan NEGARA ISLAM yang mempunyai sempadan sudah cukup dikira sebagai menegakkan ISLAM?

Atau adakah lebih utama untuk kita memperjuangkan ISLAM untuk kesejahteraan seluruh DUNIA?

Wallahualam.

Syed Azharul Asriq said...

nak komen jugakkkkk

Abu Idris said...

arrayah.info - Jom Kita ke Konferens Kebangkitan Khilafah 2011

Jiji said...

To reply YUSRA

PAS PIS PA ALIF SIN, the key idea of this entry is to omit the WORD ISLAM.

Awat hang selooowwwww?

Dlm sejarah.. ALIF to represent apa eh? ada mentioned ka dlm buku text sejarah?? page berapa?

malas nak log in said...

takkan ustaz2 berkumpul didalam satu parti kalau bukan untuk menaikkan islam. orang luar mengiktiraf ulama2 yang berada dalam parti pas. dek kerana orang malaysia dimomokkan dengan pemikiran, pas ni teruk, kita terpengaruh. nauzubillah.

Anonymous said...

Macam ni aje lah... Kalau tak setuju dengan Hamka. Tak payah lah komen... Sbb komen baik ke buruk ke tu menambah kredit kat dia ajer... Buat lobang hidung dia makin besar aje.

Aku pun tak setuju dengan artikel hamka yang ini... Takde kualiti dan tak membina sekaligus memecah belahkan persaudaraan antara blogger or pembaca Islam aje.

Sekian pendapat aku.

eira said...

hurmmm, from the comments i read, i think i can see the true colours of encik hamka, he do not want to accept any other opinion. may Allah give him hidayah. Ameen. nobody's perfect. thanks god shows me various type of person in ma lfe.


*sorry if im not log in with my google account. for what kan? the content of the comment is actually i want it to be delivered. salam.

shafizah said...

salam.
saya setuju dgn satu komen yg kata penggunaan nama islam dalam kehidupan seharian itu sebenarnya bagus sebab dgn cara itu kita akan selalu ingat yg kita ni sebenarnya islam. hidup sekarang ini banyak onar, jadi sekurang2 nya kita akan tersedar yang islam masih wujud kat hidup kita bila ada nama2 islam kat mana2. biar banyak, biar selalu orang lihat. islam itu kan addin (cara hidup)

cerita hamka pasal jenama islam yg suck boleh menjatuhkan islam itu sebenarnya saya kurang setuju. bila jenama itu teruk, suck dan ditegur lebih2 lagi dengan penggunaan nama islam pengusaha org islam akan lebih alert dan sentiasa cuba utk memperbaiki. umat islam yg lain pun akan sentiasa beri kritikan membina. kritikan2 pedas utk memantapkan lagi produk.

sebenarnya kita tak perlu malu dgn nama islam. yg khilafnya manusia, bukan agama tersebut. ingatlah ALLAH akan sentiasa memelihara agamaNYA. kita sebagai hamba cuma bertanggungjawab meneruskan tugas nabi iaitu menyebarkan islam setiap masa.

jadi kalau kita dah guna nama islam kiranya kita dah bantu menyebarkan agama itu walaupun hanya dengan menggunakan nama ISLAM. baik buruk produk itu tugas manusia yang kedua. kalau produk itu buruk sekalipun, org2 yg tak pernah tahu apa itu islam akan cuba google, kaji sehingga diaorg tahu disebalik nama ISLAM itu ada apa. at the same time dorg akan jumpa nama ALLAH, MUHAMMMAD.

sekurang2 nya org yg tak pernah tahu akan sedar yg nama ISLAM wujud kat dunia ni.

ok?

penyokong hamka said...

shafizah, awak cakap macam mana pun, bro hamka saya tak layan lah. saya kenal dia sangat. hehe. dia jenis tak dengar pandangan orang. =)

Anonymous said...

Ak nk share satu post Yb Zulkifli nordin

http://zul4kulim.blogspot.com/2011/06/parti-anwarinas-sejati.html

http://zul4kulim.blogspot.com/2011/06/akhirnya-kau-pergi-jua.html

ps: kalo korng org UMNO @ PAS, aku kompem korng akn cool bile bace blog YB nie.Klo org anuar ak x kompem.

Anonymous said...

http://www.iluvislam.com/tazkirah/nasihat/2760-amalan-yang-tidak-putus-pahalanya.html

Anonymous said...

Assalam Hamka
hmmm
aku suke bace blog ko
sbb penulisan blog ko bnyk membantu aku memahami bnyk perkara yg aku x ketahui, sbb iman aku masih nipis
oh!

tp....
aku x suke pengisian kali ni.
terus terang ckp, aku kecewa.
rase mcm buang mase bace pengisian kali nie, setelah lame aku tertunggu2.
aku mls nk komen tentang politik, PAS atau UMNO. semua ada pemahaman dan pemikiran yg berbeza.

aku x banyak ilmu, aku x tau nk komen. aku cume boleh mendoakan selepas ini ko akan memberikan pengisian2 yg lebih berguna. aku suke kupasan ko yg lepas2. tp aku x suke bile ko buat kupasan yg melibatkan politik.

time kasih kerana sudi berkongsi nota2 agama.
assalam

lobai cool+hensem said...

salam..

apabila akal kita dilanda arus pembangunan,maka akan pupuslah segala tahyul mahyul pasal pahaman politik yg menggunakan perasaan.

dengar sini wahai penduduk kg kereta mayat sekelian,ada sapa sapa disini yg kenal dengan hamka,atau saudara mara terdekatnya..??..

shaf ai said...

salam, hamka.

saya seronok membaca penulisan tentang penggunaan nama Islam yang ditulis oleh saudara.

sungguhpun begitu, saya kurang bersetuju tentang tuduhan saudara tentang isu-isu dan kemelut politik yang ditimbulkan oleh pas seperti tuhan samseng, berkawan dengan syaitan.

sejujurnya saudara perlu mengkaji terlebih dahulu tentang isu ini. Isu-isu ini sebenarnya telah diambil daripada bahasa kelantan yang disalah translatekan.

saya bukanlah orang pro mana-mana parti. namun setiap perkara ada penjelasan tersendiri.

apa-apa pun saya tetap sokong saudara tentang penggunaan Islam itu tetapi saya berharap saudara boleh membuat rujukan mendalam terlebih dahulu.

maafkan saya kalau saya silap.

salam. :)

Anonymous said...

kepada hamka yg bukan ustaz atau ustazah spt aku, PAS = Parti Islam Semalaysia ( kenapa "A" untuk islam dan bukan PIS sebab ejaan arab islam bermula ngan alif... apa da.. aku pon tak nak perasan bagus macam ko hamka, tapi tak yah lah post rubbish,branding penting kot... islam inside out, tengok pakai hijab ngan jilbab itulah branding islam. dah pakai macam branding islam, solat pulak 5 waktu pagi ptg malam, tgh malam solat tahajjud, itulah branding sbg muslim;bulan nabi dulu pon macam tu ke? bawak islam, mejunjung martabat, berakhlak islam, semua sejajar islam, kan.. sori hamka, aku tak sokong mana2 parti aku pon bru 16, hajat nak jd scientist atau doctor, bukan macam barat, deorg tak hebat tapi nak jd macam khawarizmi, ibn sina, sbb org2 tue semua bwk branding islam ... aku tak kesah pon org atau pertubuhan atau apa shj walaupon ada yg bangang panggil deorg "so called islamic" asalkan deorg still suruh aku solat 5 waktu. yg still bpegang pd shahadah, yg bpandukan quran sunnah. ikhlas tue tuhan je tahu.. wat apa kita nak panggil org "so called" , kita nie bvagus sgt ke??

Anonymous said...

org yg sokong parti islam selalu anggap diorang je yang alim dr penyokong parti lain.diorang je yg lebih fasih agama.

Hamka,kan.

wildmans said...

peace yoh..

baca ni..pndek je..

bro btul2 yakin hny dgn ideologi yahudi (demokrasi), Islam akan tertegak?

kt mlysia boleh la sbb ramai islam..kalo bro dok kt argintina??mcm mana Islam nk menang kt sana?

owh,,,ajak org sokong parti Islam nko 2??bape kerat sgt yg pecaya kt nko??so,Islam akan sentiasa kalah..

amcm??

satu negeri,ada 5ekor lembu,3org manusia..kalo manusia yg ada,pemikiran mcm nko gak,nak jugak perjuang ikut demokrasi,so,lembu la akn jd pemimpin nko..

mslhnye kt mlysia ni ramai yg xfaham agama dari yg faham..so,kalo org yg faham agama mcm nko ade pemikiran mcm nko gak,jd mcm skng la..org xfhm agama jd pemerintah..

faham??

so mcm mane pn,kne kmbali pd sirah nabi..hari2 kne dakwah,seru umat,bgtaw makhluk xde kuasa,hny Allah sje yg brkuasa..btulkn salah faham umat bhw hny Allah bwt sgalanya..

dgn cara nabi ini,Allah akan naikkan agama tanpa prlu brparti mcm nko..wallahua'lam..

Anonymous said...

Askum..1 time aku komen kat sini..bergaduh x abs2...kelaka pen ada..aku baca sambil makan kacang perisa bawang putih...sedap..ada 1 sumber yg sgt boleh dipercayai..iaitu dari wartawan akhbar terkenal berbangsa cina yg ckp..aku x bpe igt tp cmni byinye..dulu org cina sokong bn sbb pas mau buat negara islam..tp skarang x pyh risau lg...fikir2 fikirkanlah..aku mana2 pun x kisah sbb aku half chinese..lol

tiara said...

aiman, nak cakap awak ni bodoh tak jugak. nak cakap pandai, tak jugak. tu je solution ko. Allah buat segala? kita hanya tunggu saja tak berusaha? kita sebagai umat islam, kena berpolitik demi menjaga dan menaikkan nama islam sendiri. siapa nak bela islam kalau bukan orang islam sendiri? aiman2~ hahah. belajar habis2 dulu yeah sayang.

i jawab bagi pihak peace yoh.

Musafir Tua said...

Setuju dgn Aiman

Muktazilah beriktikad Jabariyah, yakin manusia yg tentukn segalanya tanpa perlu Allah.

On the opposite side, iktikad Qadariyah yg tak berusaha langsung sbb yakin Allah yang buat segalanya.

Iktikad yang betul ialah antara keduanya, iaitu kita berusaha tapi Allah yang menentukan keputusannya.

Apa yg aiman cakap ialah mcm mn cara kita nak berusaha, iaitu kembali kepada sirah Nabi SAW.

Sila baca dan kaji kehidupan Nabi SAW dan para Sahabat rhum.,

kemudian ikut sungguh2 program pergerakan Islam yg kamu rasa betul,

...dan kemudian baca lagi sirah Nabi SAW dan para Sahabat.

Kalau gerakan yg kamu join tu tak selari, cuba join gerakan lain pulak...

ce tgk mana gerakan yg paling hampir dgn Al-Quran dan Sunnah...

Cuba la dgn hati yg terbuka...pertimbangan yg adil...

InsyaAllah Allah akan jumpakan kita dgn "CARA" yang betul.

Humaira said...

WAOOOO.. isu panas.. panas ke?? isu bg orang yg mentaliti tertutup dgn dunia luar n sangat bosan duk dalam bilek n ngadap tenet je adela...

hurm...tula satu2nye organisasi yg bawak unsur2 dakwah lam saluran politik kt Malaysia nih.kene hentam sbb isu REMEH TEMEH.macam la ade hadis yg larang gune name Islam kt sesebuah organisasi..suke betul dorang mnde remeh temeh..nak arapkan sape lgi.. pekida? (persatuan kebajikan dan dakwah ISLAMiyah malaysia)?? kalo tk mau sokong, AT LEAST bagi la laluan la kt dorg..ni hentam bab isu2 yg ntah pape yg NOT worth arguing. nk sangat parti perfect yg bleh masuk parlimen, tubuh sendri..mampu??? macam2.. by the way, ade je parti kt luar tu yg ade nme Islam; Iraqi Islamic Party (sunni), Islamic Party of Britain..

lagi sekali, TAK NAK SOKONG TAK KESAH (aku pun tk involve ngn mne2 pihak sbab still blajar), AT LEAST BAGI LALUAN...

isu perkataan pas/pis pun bleh timbul?? LAWAK! dr Maza sokong perjuangan pas, ust Azhar sokong perjuangan pas.. kereta mayat?? ntah.. jenazah yg punya aurat pun dikate kene bogel time mandi jenazah... (post lampau2)

hamka said...

lobai cool+hensem.

dah lama kau tak datang komen, merajuk ke?

tapi bila sekali datang komen, dialog hantu kak limah pulak kau adaptasikan,

makan dalam sungguh.

ps: ada orang 'parti islam' jawab soalan tag line entry ni? kelakar sungguh, tak faham ke maksud soalan dalam tagline adalah bukan untuk di jawab tapi untuk di fikir.., 'explaination' akan mengurangkan lawak dan menambahkan kebodohan.., tolonglah jangan memalukan parti islam.

Ahmad said...

Kena faham ISLAM barulah dapat berjuang untuk ISLAM.

Jangan berjuang hanya kerana perasaan MARAH.

Dan lebih teruk lagi, perjuangan atas dasar perasaan MARAH itu dikatakan perjuangan ISLAM.

Zariman said...

menimbulkan fitnah je post ko nih hamka..takde rase nyesal ke tulis?kate blog ingatan utk mati..ini sblum ko mati..baek ko beringat..dh byk fitnah kat komen2 sini aku bace...sape penyebab?aaa..ce ko pikir..ce cite..ce cite..

Anonymous said...

kepada hamka yg bukan ustaz atau ustazah spt aku, PAS = Parti Islam Semalaysia ( kenapa "A" untuk islam dan bukan PIS sebab ejaan arab islam bermula ngan alif... apa da.. aku pon tak nak perasan bagus macam ko hamka, tapi tak yah lah post rubbish,branding penting kot... islam inside out, tengok pakai hijab ngan jilbab itulah branding islam. dah pakai macam branding islam, solat pulak 5 waktu pagi ptg malam, tgh malam solat tahajjud, itulah branding sbg muslim;bulan nabi dulu pon macam tu ke? bawak islam, mejunjung martabat, berakhlak islam, semua sejajar islam, kan.. sori hamka, aku tak sokong mana2 parti aku pon bru 16, hajat nak jd scientist atau doctor, bukan macam barat, deorg tak hebat tapi nak jd macam khawarizmi, ibn sina, sbb org2 tue semua bwk branding islam ... aku tak kesah pon org atau pertubuhan atau apa shj walaupon ada yg bangang panggil deorg "so called islamic" asalkan deorg still suruh aku solat 5 waktu. yg still bpegang pd shahadah, yg bpandukan quran sunnah. ikhlas tue tuhan je tahu.. wat apa kita nak panggil org "so called" , kita nie bvagus sgt ke??

**aku pernah pergi rumah Nik Aziz , rumah dia lagi dhaif dari rumah aku,rumah UMNO Dato' M**k*** pon aku pergi, rumah macam istana.. aku yg 16 tahun nie gi stesen minyak ikut papa aku, naik semacam haraga nyer.. majulah politik untuk menyusahkan umat... :P

hamka said...

Hamka, kenapa kau tak bergabung dengan PAS untuk tegakkan islam?

tanya korang kepada aku.

aku boleh bergabung dengan sape sape, dengan syarat matlamat dan musuh kita sama.

aku ulang,

aku boleh bergabung dengan sape sape, dengan syarat matlamat dan musuh kita sama.

sekarang musuh PAS, PKR dan DAP adalah umno, sebab tu mereka bergabung.

musuh tu takde dalam al quran,(korang kan nak dalil al quran) dalam surah yassin, musuh kita adalah nafsu dan syaitan.

itu musuh yang nyata,

mana mungkin burung helang dan burung pipit terbang sama tinggi bila sasaran mereka berbeza, burung helang makan daging, burung pipit makan ulat..., silap silap, burung pipit pun kena makan dengan burung helang.

faham faham sudah..

ps: hari ini dalam sejarah, parti islam kalah hilang wang pertaruhan kepada parti melayu.

parti islam kalah? Allah tak tolong ke? mana pergi 1000 malaikat dalam perang badar untuk jadi pengundi hantu agar PAS memang? eh, kan wang pertaruhan itu haram? eh?

ok, apa kata tukar kepada PARTI ALIF SEMALAYSIA.., ada jugak ciri islamik dan tepat dengan PAS.

ps2: kepada semua orang PAS terutama lelaki, selamat hari bapa, i love U.

ps3: UMNO bengong! penyataan ini untuk puakan nafsu orang PAS yang tak puas hati jika aku tak kutuk UMNO sekali, sekali lagi, UMNO bengong! woha!

Anonymous said...

aku malu baca post ko nie Hamka, tak semestinya Um"NO" yg menang itu benar tak semestinya yg minority itu hina dan salah, dulu zaman nabi pon tak ramai yg islam, tapi islam itu benar, Aku ada seorg kawan aku CINA yg dok kat Kelantan dia datang kat KL dia pelik sebab tengok ppuan kat sini tak bertudung, line untuk cashier campur lelaki ppuan, dia kata kat kelantan ppuan semua RAMAI (aku tak cakap SEMUA, ok, pastu malam2 tak ada yg berpeleseran,pagi2 bunyi org mengaji merata surau., tu lah baru contoh "branding" , aku yg form 4 tak ambik "advertising" dan tak belajar pasal "branding" pon tahu kepentingan banda nie.. jgn jadi bodoh..

Sha-na.Szied said...

STUJU NGAN HAMKA..MULE2 RASA TAK PAHAM..LAME2 PAHAM..SBAB DIORANG GUNE ISLAM..

TP ITULA.. NAMA PARTI NI KAN DA DI TUBUHKAN DARI ZAMAN DULU.. SO.....

DIORANG KENE CUBA LA.. NAK2 MASYARAKAT SKNG NI JAHIL GAK BAB2 ISLAM NI.. SENANG MEN TUDUH ISLAM JE..

PADAHAL ISLAM ITULAH AGAMA SYUMULL TETAPI UMATNYA ADE YANG BAGUS DAN ADE YG TAK MEMAHAMI..

RENUNG2KAN ...

YER BANK ISLAM PUN GUNE NAMA ISLAM, BILE BANK ISLAM LEMBAB WAT KEJE.. ORANG AKAN CAKAP.."HAA ORANG ISLAM MMG LAMBAT BUAT KEJE ......"

=_=

WALLAHUALAM... MINTA SEMUA PENDOKONG ISLAM DILINDUNGI ALLAH...

JANGAN HANYA MEMANDANG, TAPI JADILAH PENYOKON DANG PENDOKONG ISLAM ..

hamka said...

Sha-na.Szied,

akupun setuju dengan kau, bagus kau ni pakai purdah, orang kelantan ke? ooo, orang negeri sembilan rupanya.
aku pernah tinggal di kampung Kok Lanas ketereh kelantan selama tiga tahun.

dan aku pernah ada awek kelantan, dan awek negeri sembilan,

pada suatu hari.., (arghh, lain kalilah sambung)

Vanjenazah said...

aku pun confuse macam hamka jugak

kenapa parti PAS tak dieja mengikut jawi...jangan tulis rumi buat ejaan jawi

kalau kat terengganu mana-mana kedai buat papan iklan guna tulisan jawi dapat diskaun renew lesen peniagaan...hehe

ke gane hamka?

satu lagi...

cuba korang pergi kat kg-kg
masjid berpecah jadi dua,org UMNO buat kenduri org PAS tak pergi...
org PAS buat tahlil org UMNO tak pergi padahal dijemput jiran sendiri pulak tu...2-2 bodoh bengong (PAS dan UMNO)

ini la akibatnya amalan politik demokrasi ciptaan yahudi

korang yang cakap politik tu wajib cuba korang kaji adakah politik yang korang amalakan skrang sama dengan politik yang ditunjukkan oleh nabi dan sahabat?

sory hamka...aku dan engkau mempunyai musuh yang sama hehehe
tapi aku selalu tewas adoi2...

Nama Bukan Hamka said...

Hamka... bertaubatlah (sebelum naik kereta mayat sebagai mayat... insyaAllah). Atau, tukar je nama Hamka tu, buat malu je guna nama Hamka yg tersohor tapi penulisan macam pencacai sekular (jgn dok sibuk suruh org lain tukar nama pertubuhan mereka). Raikanlah kawan-kawan gerakan Islam (PAS, ABIM, JIM, Tabligh,...) dan jangan memfitnah.

Anonymous said...

nama dia mmg Hamka, sayang..

Anonymous said...

Saya suka baca komen2 dari Peace Yoh dan Hamka saja. Sangat membuka fikiran...

spicemum

Orang Islam said...

Orang islam selain nabi itu tidak maksum termasuklah penulis. Tentu akan melakukan dosa dan kesilapan. Apakah pada masa tu kalau tanya adakah anda orang Islam? Anda nak mengaku apa??? Kalau mengaku islam aku telah melakukan dosa yang tidak sepatutnya dilakukan oleh orang islam. Kalau mengaku tentu aku memalukan islam... Pikir-pikirkanlah wahai saudara-saudara se(jap nak pikir semelayu ka se islam ka se aslam..)..

Anonymous said...

And please..please..please y'all. Don't blame Islam, but blame the ugly faces Muslims for their wrongdoings.

Saya tak sanggup menyokong mana2 pihak yg membawa ke arah kemungkaran dunia dan akhirat.

spicemum :)

Ahmad said...

Setuju dengan Hamka. PAS UMNO PKR DAP MCA MIC adalah sama saja semuanya. Ejaan je lah yang lain. Tapi cara perjuangannya adalah sama. Mengikut method Yahudi juga. Politik Demokrasi.

Semua berjuang untuk hidup senang di dunia. Hidup sentiasa tidak puas hati kerana tidak meendapat kesenangan hidup yang dicita. Marah sebab tidak dapat membeli dan bebelanja mewah kerana kesempitan hidup.

Adakah hanya itu saja yang dikejar dalam hidup?

Sedangkan Rasulullah tidak pernah mengajar semua itu.

Kita guna nama Islam dalam berniaga. Dengan alasan produk kita ini saja yang terbaik dan halal di dalam Islam. Memang tidak ada yang salahnya berniaga barangan yang halal di dalam Islam dan sememangnya itu yang dituntut. Tetapi yang tidak betulnya adalah keasyikan menjual produk Islam tanpa mengetahui kandungan khasiat produk Islam tersebut.

Sama jugalah dengan semua perkara lain, termasuklah politik. Kita sibuk jual jenama parti ISLAM tetapi kita tidak langsung cuba ketengahkan apa itu ISLAM.

Adakah ISLAM itu adalah PARTI??

crazzy princess said...

saya rasa ape yg encik hamka ni tulis adalah betul..dia tidak menggambarkan politik atau berpihak kepada2 mana parti..cuma menjadikan mereka sbg contoh dlam penulisan beliau supaya pembaca faham bahawa nama Islam tidak boleh dikomersialkan sewenang2nya..itu sahaja..

bukan pro UMNO said...

susah betol nak puaskan hati semua pihak kan HAMKA?

Firdaus said...

entri yang berguna,

buat encik hamka,
sudah menjadi pro dan kontra kehidupan,ada yang suka apa yang kite buat,dan ade juga yang membenci ape yang kita cakap

hamka said...

tiap kali aku bukak cerita politik...

komen dari wakil parti islam sangat memalukan ugama islam, jika parti mereka bernama, PARTI ALIF SEMALAYSIA,

lalu komen dengan emosi, dan bodoh bodoh serta takde link dan nama merapu (pis yoh? apa tu?)

aku rasa ok, sebab nama parti Alif, baru nak belajar alif ba ta..

woha!

hamka said...

aku lupa nak bagitu, komen terbaik adalah daripada siti fatimah, jam 10:32 AM, June 20, 2011

Tahniah!

dan sebagai hadiah, aku jawab soalan kau.

(((Tp ada kwn sy, dari palestin. Nama dia Islam. Yusof Islam pn pakai nama Islam. Itu pn tak boleh la kn patutnya?)))

kak, nama orang tak termasuk dalam 2 perkara yang aku sebut tu, so no problem, tapi nasihat aku, jika nak bagi nama anak, jangan letak nama islam, bagi jer nama Nabi, nama sahabat, atau nama yang ada sifat terpuji...,

bab yosof islam (penyanyi tu), dengar cerita dah banyak kali kena tahan tak boleh masuk amerika sebab nama beliau, boleh rujuk wikipedia..

som nasihat aku, bagus bagi nama anak simple dan unik, cikgu akan mudah ingat, anak akan cepat terkenal dan cerah masa depan, insyallah..

nak bagi nama anak, 'Hamka' pun boleh.., : )

Anonymous said...

hehe...parti tabligh xmau invent ke hah?haha

Bank Islam patut tukar nama said...

huhu tak sangka baca comment pun boleh dapat pengisian..

time kasih sebab mengingatkan aku terhadap musuh sebenar..iaitu nafsu dan syaitan..

hamka sempoi... woha!

pis said...

kata Peace Yoh, "satu yang tak stuju tu yang bermasalah.mungkin die ni buta kayu kot,kejenye membangkang jek, yang betul pun bangkang,salah pn bangkang." - ini peace yoh tuju kan pada diri senderi ke ni?! hahahahah funny

kacang said...

kalu nak jadi pembankang jadi lah pembankang yang bijak! jgn nak tunduk je dgn pemimpin korang tu!!! paham tak peace yo yo!!?

intan said...

peace yo datang dari mana ek! kelakar lah u ni

Anonymous said...

peace yo mungkin byk baca mastika,harakah,metro,kosmo, dan tak lupa utusan melayu!!!

Anonymous said...

lupe jgk nk komen...saya suke peace yoh....cara awk membuka idea tu bagus...ade jgk org melenting...ni baru adil...hamka post ade melenting...peace yoh komen ade melenting...sesuai....jd xleh nk salah kan sape2 emo..wawawaw

uan609 said...

Susah betul nak terangkan pada diorang2 ni yang, "Ni blog aku dan untuk rujukan aku dan anak2 aku dan pendapat-pendapat aku! Sukahati akulah nak post camner pun" tapi Hamka yang hensem tetap tak emo sbb penulisan beliau mmg tak sentuh langsung perihal politik! tak nampak2 lagi ke? Mamat ni sentuh bab Ugama, eh Agama, eh Igama.. mana satu ni??

p/s: Hamka, bak satu buku free! (mintak rasuah cam pro-umno kaedahnya)

from paka with love said...

aku boring dengar ceramah ada kutuk-kutuk orang... tak meningkatkan iman langsung

Anonymous said...

yeye!

-200 !!!
record breaking, next page!
kita bakor! kite bakor!

-yoep

GigiAsli said...

Kupasan yang bagus...

Tapi sayang...
Byk jugak org yang "slow"...
Nice input bro...

"Jazakallahu Khairan"

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 339   Newer› Newest»