Jun 17, 2011

Negara Kebajikan atau Negara islam?

(Dah lama nak tanya, dalam jawi, ejaan untuk PAS adalah PIS, so, ‘A’ itu untuk islam atau ‘A’ untuk aslam? siapa ‘Aslam’?)

Dah lama aku nak suarakan isu ni, tapi tak sempat kerana perasan sibuk dan malas nak berbalah dengan penyokong perjuangan 'islam', sehinggalah berita tentang perjuangan PAS yang menangguhkan dulu negara islam di ganti dengan negara kebajikan, maka aku seolah-olah terpanggil (maaf-aku rasa sedikit geli guna prosa terpanggil tapi dah takde prosa lain) untuk bagi pendapat aku secara ikhlas tanpa mewaliki mana mana pihak yang berkepentingan dalam bidang politik, insyAllah..

Untuk pengetahuan korang, ada empat (4) perkataan khusus iaitu 'Allah', 'Solat', 'Kaabah' dan 'Baitullah' kalau tak silap aku, telah tidak dibenarkan penggunaannya oleh orang bukan Islam yang di putuskan oleh Jemaah Menteri sejak Mei 1986.

Di sini, aku ingin membuat cadangan, agar kalimah “islam” itu sendiri tidak di benarkan sebagai jenama kepada sebarang jenis perniagaan(commercialization) dan apa jua pertandingan (competition) kepada semua orang, termasuk orang islam itu sendiri. Selain daripada dua bidang ini, seperti sekolah, badan kebajikan, atau apa apa perkara yang tidak terlibat dengan unsur 'pertandingan' serta 'perniagaan', maka adalah bebas menggunakan kalimah “islam”.

Sebagai contoh, Dulu ada isu kerja sama antara kerajaan Iran dan Malaysia untuk buat kereta jenama “islam”, yang ada kompas kaabah dan ruang letak kelengkapan sembahyang. Alhamdulillah projek kereta islam ni tak jadi, kalau tak, kereta ini akan memalukan seluruh ummat islam, kenapa?

Iyelah, jika ‘kereta islam’ rosak tengah jalan, atau banyak terlibat dengan kemalangan, atau break gagal berfungsi, atau ada orang buat oral seks di dalamnya, atau mahal nak mampos, atau banyak kena saman, maka orang akan cakap: tengok, kereta islam tu, teruk, suck! bengong! atau: Apakejadah, Allah tak tolong ke kereta islam, asyik eksiden jerr. Tak ke hampeh?

Maka, nasihat aku, jika nak buat kereta ala-ala islam, tak payah letak nama 'islam', letak jer, kereta harakah ke, kereta tok guru ke, atau jenama: keretamayat, yang mana bila kereta tu buat masalah, orang tak akan rujuk kepada kalimah islam tadi, semua faham sudah.

Sebab tu aku nasihat agar tak ada produk perniagaan yang sewenang wenang guna nama islam sebagai jenama, seperti contoh: persatuan pengguna ubat gigi islam malaysia, kopi kesihatan islam, proton islam, kentucky fried islamic chicken (sebelum sembelih, ayam-ayam kami didengarkan bacaan al-quran dan doa supaya pengguna yang makan KFIC akan dapat kesucian dan ketenangan hati), ini-adalah-produk-islam-kalau-kau-tak-beli-sah-kau-sokong-israel... yang mana apabila dibuat kajian, nama jer islam, tapi apabila produk ini menimbulkan masalah, cekik darah, membebankan, tidak berkualiti, guna fatwa kaum kera atau memfitnah produk syarikat lain... maka pengguna akan terus menuduh “islam” sebagai ugama yang bermasalah padahal kesalahan berpunca daripada peniaga yang salah guna kalimah islam pada label produk mereka.

Itu bab perniagaan, belum masuk bab pertandingan, kesannya lagi teruk, maka, nasihat aku, jangan benarkan guna nama islam dalam apa apa pertandingan seperti, Pasukan bola sepak islam, pasukan perenang perempuan islam, atau apa sahaja, kerana jika pemain tak tutup aurat dah jadi satu isu, lepas tu jika main asyik kalah dan selalu dapat kad merah, akan memburukkan imej islam sampai bila bila!

So tak yah guna nama islam, gunalah nama, pasukan tok guru ke, pasukah harakah ke, apa apa lantak ler, yang penting, jangan guna nama ISLAM untuk kepentingan individu atau puak tertentu! Faham?!

Masuk bab hiburan, aku bersyukur kerana nama kumpulan nasyid di Malaysia belum ada bernama ‘kumpulan islam’, Alhamdulillah, mereka hanya memilh nama ala ala islam, bagus! seperti, Raihan, Rabbani, Brothers, Hijaaz dan lain lain, yang mana apabila DJ radio umum carta lagu popular dengan kenyataan,: “ok, hari ini Raihan jatuh dua tangga kalah dengan Lagu Sesat, alternative Punk, manakala Rabbani tertendang keluar dari carta dan diganti lagu dangdut goyang gerudi dari inul, bla-bla bla.., “ so dengar carta lagu macam tu aku rasa takdelah down sangat, islam tak buruk sangat sebab takde kalimah islam kat situ.

Tapi jika ada kumpulan nasyid bengong yang nak guna nama kumpulan sebagai kumpulan islam lalu masuk carta lagu popular tapi lagu tak best dan dengar DJ umum,: “hari ini, kumpulan islam dengan lagu undilah kami telah berada di kedudukan tercorot, manakala tempat pertama di juarai lagu Disco gelek sampai mati,” tak ke hampeh? Tak ke kumpulan nasyid bongok yang guna nama islam tadi telah memalukan seluruh ummat islam?

So, hentikan pengunaan kalimah islam ni sampai bila bila, kepada pereka fesyen, jangan pandai pandai nak letak fesyen islam jika baju ketat dan Nampak lurah dada, bengong!

Blogger yang letak nama blog dengan kalimah islam tapi ada iklan lucah, baik bertaubat! Kau buat aku rasa nak ludah muka lu bro, jangan memalukan islam dengan nafsu beruk kamu!

Last, bab politik, bukan isu perjuangan islam berganti dengan perjuangan Negara kebajikan yang aku nak komen, (itu mungkin kita cerita lain kali), tapi nama parti so call Islamic yang dah lama merosakan imej islam.

Aku dah lama tak setuju bila ada parti politik sanggup letak nama “islam” sebagai jenama parti politik. Sebab “islam” itu bukan hak milik golongan executive sesetengah pihak sahaja, tapi islam adalah hak milik semua orang islam.

Kesannya, apabila parti politik itu buat silap, buat dosa, buat maksiat, atau guna fatwa kaum kera untuk benarkan dosa mereka, maka tempiasnya pada kalimah islam itu sendiri dan seolah olah, semua orang islam terlibat dengan kebodohan dan kejahilan sesetengah pihak dalam 'parti islam' itu.

Bila mereka cakap, Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir, isu konsert mawi, isu rasuah di kelantan dan banyak lagi isu politik, dan apabila nama parti mereka ISLAM, maka alangkah buruknya tempias dan akibat yang mana buat orang yang benci islam makin jauh dari ugama dan buat orang kapir lebih gigih memperbodohkan orang islam dalam parti itu.

Aku bukan pro UMNO, Umno jugak buat silap, seperti isteri tak tutup aurat, halang hudud, benarkan judi, rasuah, khalwat dan sebagainya, memang salah dan sesat, tak taubat masuk neraka, tapi mereka tak letak jenama ISLAM sebagai nama parti, maka bila mereka buat buruk, yang buruknya adalah UMNO bukan islam itu sendiri, memang melayu dalam UMNO itu orang islam, tapi oleh kerana jenama parti mereka guna nama “MELAYU”, maka yang buruk adalah ‘melayu yang buat silap dalam parti’ itu sendiri.., itu lu kena faham wahai orang-orang Parti ISLAM.

“Habis tu Hamka, orang buat dosa, suruh mereka murtad lah, sebab tak nak memalukan islam?”

Bengong! Jangan jadi slow boleh tak? dua benda jer yang tak boleh guna kalimah “islam” sewanang wenang iaitu dalam perkara “competition” dan “commercialization”. Selain dari tu tak yah ler nak buat buat bodoh, sila guna common sense!

Cuba tengok ‘pengganas’ atau pejuang islam peringkat antara bangsa? Ada mereka letak kalimah islam dalam nama jenama perjuangan mereka?, arwah Osama guna nama al-Qaeda, Shaker al-Abssi guna nama Al fatah, Khaled Meshaal guna nama Hamas, Mullah Omar guna nama Taliban, Abu sahaya filipine guna nama Abu Sayyaf, dan lain lain. Tetapi di Malaysia, selamba jer korang guna kalimah islam dengan nama: PARTI ISLAM SEMALAYSIA, wah wah wah, senang senang jer guna nama ugama seluruh dunia, dan akibatnya, yang mana aku tengok orang UMNO yang jahil ugama bila cakap bab politik akan tuduh ISLAM sebagai sesat, beban, bodoh dan sebagainya, padahal maksud UMNO jahil tu yang sesat, beban, bodoh tu ahli PAS, tapi sebab ada nama ISLAM, maka bertambahlah kemunafikan kepada orang munafik yang memang benci pada islam.

So, PAS dah tukar perjuangan daripada Negara islam kepada Negara kebajikan, nasihat aku, tukarlah nama PARTI, dah lama sesetengah dari kamu yang rosakkan kesucian nama islam.

Kita hidup di zaman menzahirkan hadith, pastikan diri kita berada dalam hadith yang membawa ke shurga.

“Sudah hampir tiba suatu masa di mana tidak ada yang tinggal pada Islam itu kecuali namanya sahaja dan tidak tinggal pada al-Quran itu kecuali tulisannya sahaja. Masjid-masjid mereka tersergam indah, namun kosong dari petunjuk. Ulama mereka adalah sejahat-jahat makhluk yang ada di bawah kulit langit. Dari mereka berpunca fitnah dan kepada mereka fitnah itu kembali”

[HR Baihaqi].

Sekian. Orang PAS dan UMNO, selagi kamu orang islam, I love u..

Ps: Aku bagi cadangan: PAS: PARTI ADIL SEMALAYSIA.. Parti KEADILAN boleh di bubarkan sebab perjuangan korang dah sama, di tambah pula logo kamu yang ada unsur freemason dan illuminiti-woha!

Ps2: Puak fanatik pas, jangan bergegas kutuk aku, jika esok Haji hadi tukar nama parti atas arahan DAP, siapa yang malu? fikir-fikirkahlah...

339 comments:

«Oldest   ‹Older   201 – 339 of 339
Anonymous said...

orang islam sini banyak gaduh-gaduh apa pasal? mana yang betul, islam pas, islam umno atau anwar ibrahim.. kalau susah mahu pilih marilah ikut saya sembah berhala saja. tara gaduh punya..

muthu kandasamy

Bank Islam patut tukar nama said...

haha.. oi mutu, u tamau masuk islam ka?

Anonymous said...

jgn tulis dlm ni saja..ckp la dkt pihak yg guna nama `ISLAM` tu..face to face kalau betul2 brani and betul2 nak tegakkan apa yg salah..setakat tulis artikel dlm ni kafir laknat pon boleh.. and lg satu,dh cukup ka ilimu agama nk ckp psal islam ni..

Anonymous said...

Salam...Saudara Hamka

Mereka yang dalam PAS bukanlah untuk
"commercialization atau competition" yang saudara cakapkan.....

Mereka berjuang menegakkan agama Allah dengan mengikut tutur cara dan bentuk dibenarkan oleh Islam itu sendiri...dengan merujuk Ulama'

Kalau sekadar untuk nama apalah sangat KERETA MAYAT ini.....

tapi meletakkan ALLAH itu diatas sekali adalah perjuangan yang dituntut.....

Jangan kita bersenang lenang menuduh mereka yang memperjuangkan agama Allah....
Sblum kita mengatakan sesuatu....Siapakah Kita??..Mungkin ada kekurangan.....Mgkin tujuan kita menegur tapi......berhati - hati dlm mengkritik

Pendapat saya PARTI ISLAM SEMALAYSIA bukanlah "commercialization atau competition" yang biasa....tujuan adalah mendapat tempat disisi ALLAH.........wallahualam.....PERNIAGAAN YANG X RUGI DI AKHIRAT

Anonymous said...

i like mutu kaaandasamy

Suraya said...

Setuju dengan Hamka.

Saya benci bila org mengutuk negeri Kelantan sbg 'Negeri Serambi Mekah' yg sepatutnye jadi Serambi Golok.

Rakyat tak mintak pun nickname negeri terlalu mulia macam tu, sampaikan bila ada silap sikit, terus org boo. So sad.

Anonymous said...

suke bace tulisan hamka dan komen peace yoh. dua2 betol dari pandangan masing2. masing2 kan ad musuh yg berlainan....

azharjaafar said...

pehh.. stlh 6 hari baru aku baca entry ko ni.. perasan sebok la tu.. jadilah aku pengomen yg ke 209.. hahah.. nasib baek bisnes aku bukan dicop 'insuran Islam' tapi takaful.. apapun pada aku parti PAS memang tak pas.. elok tukar jadi parti POS aje.. boleh gak tolong hantar surat..

Anonymous said...

betul.. pas pos, umngok sarkas and tabligh tarbalik yg bikin ribut2 sini. kredit untuk mutu, wong chun han, and mr.hampeh the blogger

wildmans said...

hamka mula bersuara..huhu..

Anonymous said...

panaih nya . huhu.
tolak tepi ttg isu parti apa kena hentam, Rebecca Nur Islam dsb., aku setuju kita kena hati2 bila guna perkataan "Islam" untuk tujuan komersial. n a few other words yang aku rasa harus digunakan dgn hati-hati. byk pros n cons.

tapi entry ni nampak berat kepada menyoalkan penggunaan "Islam" pd PAS instead of mengupas isu ni secara general. jadi aku bagi 2/5 bintang utk entry ni. woha! :P

at least skarang aku tau dah la PAS stands for what. huhu

hamka said...

komen azhar jaafar buat aku tersenyum.

komen yang jawab pasal isu jawi, aku tak tahu kenapa kena short word jawi kepada BM?

jika semua ikut undang undang tu, maka munculah, ABAM, JAAS, JAM, jadi satu kerja pulak,

so, cadangan aku, PARTI ALIF.

ps: pas bukan pertandingan?, habis tu kenapa guna ayat, kami akan bertanding pada ....

politik tidak kotor? habis tu kenapa ada wang pertaruhan?

maaf, setakat ini semua komen yang tidak setuju belum bantah dengan dalil yang bernas, semua guna pendapat sampah, sampai bila nak malukan islam dengan pendapat yang bertaraf fatwa kaum kera.

last last, suruh aku tukar nama Hamka, sedang yang cadang tu malu nak letak nama yang mak bapak dah bagi, itu ke yang parti islam ajar?

ok, cukup sampai situ, best jugak tengok orang yang tak suka baca blog aku, lalu komen mengutuk tapi refresh hari hari tunggu jawapan aku. bila aku komen terketar ketar ghairah nak baca dan guna pulak nick name lain untuk komen, meriah sungguh-woha!


(kwang kwang kwang)

lobai cool+hensem said...

salam...

hamka..aku bukan merajuk,cuma bila aku komen,lepas tu aku baca balik komen aku,aku rasa aku banyak merapu ntah apa apa,waktu komen memang rasa macam idea akulah yg paling bernas,tapi dah lama lepas tu aku baca balik aku gelak sorang sorang.

sekarang bila aku baca semua komen kat sini,aku nak nangis pun ada,nak gelak pun ada,masing masing merasakan dialah yg paling bernas dan betul..

aku teringat satu kata kata sape ntah,
"merasakan diri sentiasa bersalah adalah kunci utk kita memasuki syurga Allah,manakala selalu merasakan diri sentiasa betul itu adalah kunci utk kita ke neraka Allah"....
wallahua'lam

Anonymous said...

suka komen peace yoh nga azam awang... ni pepe ntah.. kaji dulu sebelum tulis!!!!

wildmans said...

hai cik tiara..
insyallah sy akan blaja smule..
nk tny cik tiara,
1)kefahaman cik tiara dgn peace yoh ni((dengan sujud pd demokrasi ciptaan yahudi laknatullah shj,islam akn tertegak)),ade ke dlm quran hadis?boleh pakai ke?

2)ini je ke satu2nya usaha(sujud pd demokrasi ciptaan yahudi laknatullah)utk umat islam 1 dunia nak bgnkan islam?

sila jwb..sebelum utarakan pendapat atau pertanyaan..sayang sgt2 awak taw.....

Peace Yoh said...

huarghhh,,ngantok gile bace komen2 kat sini. tertarik ngan satu perkara jek sbelum tido ni. hm...mungkin takde satu pun dalil bernas yg bantah cadangan encik hamka ni. maklumla ilmu kami tak setinggi tuan. tapi nkbuat mcmane, cadangan tuan tu pun bukannye bernas sgt. so kitorang komen gitu2 jelah kot,malas nak bernas2,kang kate terlebih pandai plak.

-jawapan ape itu peace yoh akan menyusul esok-

peace yoh

Peace Yoh said...

ops terlupa, kpada encik aiman, encik ni,aliran ape ye,tabligh eh? oww...so samela ngan encik hamka ni ye.. oww.... okey selamat malam.. assalamualaikum..

Anonymous said...

TAKLALU.....

Encik Hamka (bukan Ustaz) hehehe....
ni je la satu-satunya@yg pertama@julung kali... artikal encik hamka saya xbaca sampai habis.... baru baca 2 baris terus baca2 sikit2... ni la artikel encik hamka yg paling xsempoi (xberapa ada imput)... hehehe.... msti ada yg emo ni... releks ar...aku bukan penyokong parti sbb aku freeparti adik beradik tiri sebelah pak menakan freemeson kot... hahaha.... rasanya tajuk bab2 parti ni xpayah bincang di tempat berilmu sbb blh kata semua parti dlm m'sia waima (apa maksud waima ni) dlm dunia ni msti ada kecacatan kromosom ilmu diorg... wooha...

aini ahmad said said...

assalamualaikum

Dulu sy suke dgn parti PAS sekarang sy mcm ad DOUBT dgn PAS sbb identiti parti tu dah lari smnjak brsekutu dgn parti DAP....

apa yg HAMKA tulis ni just nk sedarkan diorg kalo identiti parti ISLAM diorg dah mcm kabur2 xyah la nak gune lagi perkataan ISLAM tu sebab tak seswai bikin org2 slow mcm ak ni brtmbah konfius dgn perjuangan ISLAM diorg....

macam umno tu terang2 x prjuang ISLAM so org yg slow mcm ak xde doubt dgn matlamat parti diorg tp kalo org umno yg terang2 x perjuang ISLAM tp bubuh nama parti diorg united malay ISLAMIC nation organization ak pun KONFIUS juga sebab ad ISLAM kt situ k...x seswai

sebab bg ak perkataan ISLAM tu ibarat wajah2 org islam dalam cermin...kalo wajah(ISLAM) tu buruk maka buruklah juga IMEJ YG TRPANTUL

sekian...
sy akhiri dgn tasbih kiffarah dan assalamualaikum....

wildmans said...

PERHATIAN!!
tabligh itu sifat nabi saw yg mulia kan..ade pulak aliran tabligh??
kalo la ade pn,sy ni bukan dlm aliran tabligh taw..

saya umat nabi saw yg nak taat 100% perintah Allah dan ikut 100% kehidupan suci murni yg ditunjukkan nabi saw dan para sahabat..

dan boikot segala ideologi,perkara2 yg batil yg dicipta manusia(tambah2 yg asalnya yahudi termasuk la demokrasi)-sbbnye Allah bg jaminan semua bnda batil akan musnah one day..termasuk demokrasi..prcaye la janji Allah..masa 2 ada lg ke PIS yg korang banggakan???

dan sntiasa nak belajar utk amalkan semua perkara2 yg Allah nakkan pd diri saya dan umat (termasuk dari segi politik islam-politik demokrasi xde pn dalam senarai dalam quran hadis)..

dan sayangkan umat termasuk peace yoh supaya xterleka,trbuai,trlena,trpedaya dalam keyakinan pada ideologi yahudi laknatullah yg bwa kejayaan dunia akhirat pd tuan..owh~~~~~i luv u all~~~~

yahudi sedang mkn mc D sambil menyaksikan muslim sesama muslim gadoh,2imam,2tahlil,2kenduri..xperlu da yahudi-musuh-islam nak habis duit nk masuk malaysia..cuma masukkan ideologi-sesat-demokrasi shj,sama2 saudaraku muslim pecah belah..owh~~malangnya muslim yg xmenyedarinya..sedihnyaa~~~

silalah sedarinya sayang2 ku sekalian..

Allah brsabda"wahai org briman,takutilah Allah dgn brcakap prkataan yg benar(seru umat pd Lailahaillallah-tauhidkan Allah),Allah akan islah diri amal kamu(ibadat,muamalat,muasyarat,politik,pemerintahan,n segala2nya)dan Allah ampun semua dosa2 kamu"(33:70)

wildmans said...

hnysenya dakwah ikut cara nabi shj Islam akan tertegak 1 alam..yakin la tuan2..ini lah syahadah tuan2 hari2..kalo x yakin hnya dgn cara nabi bwk kejayaan,yakin dgn cara yahudi,batal syahadah taw..nauzubillah..xnak mcm ni..akoo sayang kamoo taw..

wildmans said...

utk peace yoh..
"dalil"
faham ke prkataan ape ni?
kalo nak perjuangkan agama,logik ke keluarkn "dalil yg kurang bernas"??

bukan ke dalil itu dari firman Allah, sabda nabi saw, sirah nabi2 n sahabat shj???

tuan nk perjuangkan agama,tuan kene teguh pendirian,berlandaskan dalil2 nas2 dari quran hadis..

dalil aqli yg kurang teguh xsemestinya btul mcm tuan sangkakan..xde jaminan betul..

tapi Allah n nabi ade bgtw "xboleh berpecah belah(berpuak2)","xboleh campur haq(agama) dan batil(ciptaan manusia-eg:demokrasi)"
ini btul dan wajib kne yakin..bile kite sume nak yakin pd Allah rasul kalo masih lg brgntg pd ideologi sesat yahudi??

Alexia Aqram said...

agak2 kalau ada orang tubuhkan parti dengan nama PARTI BUKAN ISLAM SE-MALAYSIA.

apa agak2nya reaksi PARTI ISLAM SE-MALAYSIA.

konfem.

sentap.

hamka. aku di belakang kau. full-support.

Insan Rabbani said...

Assalamu'alaikum.

Pertama, satu perkongsian dan pandangan yang menarik dari saudara. Saya berlapang dada dengan kebebasan bersuara dan memberikan pendapat, yang telah saudra kongsikan.

Aku cuma nak cakap satu sahaja, sebagai muhasabah untuk semua.

Setiap perbuatan kita, perkataan kita, gerak kerja kita dan segala yang kita lakukan tidak akan terlepas dari DUA akibat, iaitu samaada membawa kepada PAHALA atau DOSA. Maka, PAHALA dan DOSA ni berkait pula dengan PEMBALASAN TERAKHIR, iaitu SYURGA atau NERAKA.

Maka, apa sahaja aktiviti manusia, termasuklah berpolitik, sokong parti politik, komen, bagi pendapat dan sebagainya akan menjerumus kepada DOSA dan PAHALA. Justeru, jangan kita ingat politik itu tiada PAHALA dan DOSAnya yang tersendiri, kerana Allah SWT tak akan mensia-siakan dan membiarkan segala perbuatan manusia TANPA ada ganjaran atau pembalasan.

SATU lagi, aku sangat MUSYKIL dan RAGU dengan mereka2 yang MENGKRITIK dan MENGHENTAM PAS, adakah mereka BENAR2 memahami dan mengetahu akan HAKIKAT PERJUANGAN ISLAM yang di bawakan oleh PAS? Adakah mereka memahami bahawa dalam ISLAM itu ada perkara/hukum yang TETAP, dan ada perkara yang BERUBAH, mengikut keadaan semasa dan persekitaran (waqie') pada ketika itu. Sebab itulah, beberapa PENDEKATAN kontemporari/terkini yang diambil PAS berubah berbanding dengan sebelumnya.

Aku tidak menyatakan bahawa PAS itu tidak boleh dikritik dan dinasihati, tetapi biarlah kritikan dan nasihat itu tepat, benar dan adil dan selari dengan AJARAN ISLAM.

Aku ambil contoh mudah, isu NEGARA BERKEBAJIKAN yang dicanangkan oleh PAS pada ketika ini. Isu ini tidak lari dari DASAR ISLAM yang dibawakan oleh PAS, kerana Negara Berkebajikan asasnya adalah ISLAM, dan ianya hanyalah pendekatan yang dibawakan oleh PAS. Sedangkan negara berkebajikan ini telah dijalankan oleh RASULULLAH SAW dan PARA KHALIFAH AR-RASYIDIN, semasa pemerintahan mereka.

Anda juga kena faham bahawa, BERKEBAJIKAN itu adalah salah satu daripada ciri-ciri pemerintahan ISLAM. Cumanya, pada ketika ini PAS mengambil PENDEKATAN untuk MENGETENGAHKAN dan MEMPERKENALKAN agenda KEBAJIKAN, bersesuaian dengan keadaan, suasana dan persekitaran negara pada ketika ini.

Akhirnya, aku mengharap mereka yang ingin MENGKRITIK dan MENASIHATI PAS, betul2 memahami akan dasar dan konsep PERJUANGAN ISLAM itu terlebih dahulu. Memahami secara MENDALAM apakah ISLAM yang SEBENARNYA. MEmahami konsep KEPIMPINAN dan POLITIK dalam ISLAM. Semua ini hanyalah semata-mata untuk memastikan KOMEN, CADANGAN dan KRITIKAN yang diberikan itu TEPAT, JELAS dan ADIL, yang seterusnya BOLEH dipertimbangkan oleh Pimpinan PAS untuk dijadikan satu MUHASABAH dan PENIALAIAN dalam memberikan yang terbaik untuk semua ummat manusia.

Anonymous said...

"....Khaled Meshaal guna nama Hamas,..."

ngko ni mmg manusia jenis yg xmembace la bro. soryla. ko tau x Hamas tu stand 4 what? meh aku tnjuk kat ko ek.. http://en.wikipedia.org/wiki/Hamas

tulisan ko ni pkir pki ikut logik akal smate2. xbest langsung.

Insan Rabbani said...

Sambungan...

PERTAMA:

Pernahkan anda semua mendapat PENJELASAN dan MAKLUMAT daripada PAS, kenapa mereka MENGLIBATKAN DIRI dengan POLITIK? Kenapakah mereka tidak semata-mata fokus kepada BERDAKWAH, BERKULIAH, BERFORUM dan yang berkaitan denganya sahaja untuk MENYEBARKAN ISLAM dan BERDAKWAH?

KEDUA:

Adakah anda BENAR2 MEMAHAMI dan MENGETAHUI akan kepentingan/kelebihan POLITIK dan KUASA dalam memperjuangkan Islam dan melakukan dakwah dan amar ma'aruf nahi mungkar?

KETIGA:

Pernahkan anda cuba membuat PERBANDINGAN dan PENILAIAN antara PAS di KELANTAN dan KEDAH (yang diamanahkan KUASA PEMERINTAHAN) dengan PAS di JOHOR, MELAKA ,N9( dan sebagainya (yang tidak mendapat kuasa pemerintahan)? Bandingkan mereka dari segi aktiviti dakwah dan AMNM.

KEEMPAT:

Jika anda mampu menjawab dan menyelesaikan persoalan ini, MAKA saya YAKIN dan PERCAYA, anda akan memahami mengapa ISLAM itu memerlukan kepada KUASA PEMERINTAHAN untuk memastikan ISLAM mampu didaulatkan dan dilaksanakan secara benar lagi jelas.

azharjaafar said...

maksud tidak menghalalkan cara..

Ahmad said...

Politik Demokerasi ni ciptaan orang putih yang menjajah kita dulu. Sememangnya cara mereka itu tidak langsung berlandaskan kepada Al-Quran dan Sunnah. Mengapa kita ini sangatlah memuja dan manyanjung tinggi Politik Demokerasi Orang Putih ni. Fikir-fikirkanlah sahabat semua. Ubahlah cara pemikiran saudara.

TINGGALKANLAH PEMIKIRAN POLITIK DEMOKERASI INI..!!

Anonymous said...

parti alif semalaysia pon ok gak, kalo pakai nama hamka pon kalo tulisan tak bagus HAMPEH jugak kot... hhhhh asyik nak provoke jer, tak yah guna apa2 nama parti atau org, senang, guna hadith dan quran , sesuaikan dgn keaadaan, sebab takut kita jd org yf nabi takut ada di akhir zaman. "org fasiq yg bijak berkata-kata" ... aku mmg tak de blog dan mmg tak pandai berkata-kata. takut jugak masuk neraka.....

Ahmad said...

Kepada Saudara Insan Rabbani

Adakah KUASA PEMERINTAHAN itu sahaja yang menjamin ISLAM itu didaulatkan? Adakah kita menidakkan QADA' dan QADAR ALLAH?

Sebab itu Rasulullah S.A.W. mengajar setiap umatnya supaya terus berdakwah menyebarkan syiar Islam. Itulah tugas kita sebagai Khalifah di muka bumi.

Terus berdakwah menyampaikan Islam kepada seluruh umat manusia. Jika mereka tidak menerima Islam, kita dakwah lagi sehinggalah ke akhir hayat kita.

Dan kita juga perlu ingat dan sedar tentang QADA' dan QADAR ALLAH.

Adalah tidak tepat dan tidak patut kita hanya sibuk mengejar KUASA PEMERINTAHAN sahaja tanpa kita memberitahu umat manusia tentang ISLAM.

Peace Yoh said...

kawan2, dalil korang tak cukup bernas lagi, tolong bagi lagi bernas okeyyh..hehe,sori gurau je.

nak jawap nih, peace yoh tu, slogan yang AC Mizal gune untuk program Maharaja Lawak Astro. ape salahnye nak gune buat nickname. takkan tu pon tak boleh..sob3

ow, banyak yang cerita pasal dakwah kat sini. tertanya2 jgak, jalan untuk berdakwah tu, cuma ada satu jalan je ke? cara untuk berdakwah tu,satu je ke yang Tuhan terima? maksudnya, cara arwah Ustaz Fadzil Noor berdakwah selama hayat beliau,sia2 sahaja lah ye?

Al-Fatihah untuk arwah Ustaz Fadzil Noor dan sekalian umat Islam yang telah meninggalkan kita, tak kira la apa pun pegangan politik atau aliran dakwah mereka.

Al-Fatihah..

Anonymous said...

Peace Yoh tu cerita dari Maharaja Lawak rupenye yer..

Daripada Abu Hurairah r.a Nabi Muhammad S.A.W bersabda : “Sekiranya kamu mengetahui apa yang aku ketahui nescaya kamu kurang ketawa dan banyak menangis”

Riwayat al-Bukhari Sumber: 300 Hadis Bimbingan

Apabila anda banyak ketawa ianya mematikan hati, lantas kurang-kurangkanlah ketawa kerana kita tidak tahu nasib, takdir dan ketentuan serta kesudahan kita. Maka sematkanlah dalam ingatan kita hadith di atas semoga kita sentiasa dapat bermuhasabah diri..InsyaAllah.

DewaKebaikan said...

1. Kari daging (hidangan untuk 500 orang)

(a) Bahan-bahan:

100 KG daging
125 LITER minyak
50 LABU bawang
120 ULAS bawang putih

20 KUNTUM bunga lawang
30 CM kulit kayu manis
40 BIJI buah pelaga
40 TANGKAI cengkih

4000 BIJI jintan manis
4000 BIJI jintan putih
4000 BIJI halba
4000 BIJI biji sawi

40 TANGKAI daun kari
1 KG rempah kari daging
10 LITER santan cair
5 LITER santan pekat
30 BIJI ubi kentang besar
1 KG garam

(b) Cara-cara:
- Panaskan minyak.
- Bila minyak dah panas, tumis bawang dan bawang putih.
- Setelah naik bau, masukkan kesemua baki bahan sekaligus.
- Masak selama satu jam.
- Bila dah masak, tutup api.

(c) Selepas siap masak, biasanya orang tak makan:
- jintan manis, jintan putih, halba, biji sawi.
- kulit kayu manis,buah pelaga, cengkih, bunga lawang.
Hanya orang yang TIDAK NORMAL akan makan halba campur dan rempah empat sekawan.

2. Cik PASha Nur Islam seorang Islam.

(a) Dia suka memakai pakaian muslimah yang dibeli dari butik muslimah. Pakai tudung, baju ketat dan seluar legging. Muslimah trendy katanya. Trendy pukimak dia.

(b) Dia juga memakai pakaian renang muslimah apabila mandi di kolam renang awam. Ye lah, takut orang nampak kulit menggerutu. Tapi bentuk badan mesti tunjuk. Baru ada kelas!

(c) Hamka tak suka, lalu mungkin beliau akan tegur sikap Cik PASha Nur Islam, "Cik PASha Nur Islam tidak ubah seperti pelacur kelas atasan apabila memakai pakaian muslimah trendy-kepala-bapak-dia."

(d) Janganlah kau hanya membaca sebahagian ayat dan terus menyalak, "Eh, astaga laisla bonita, tak baik Hamka tuduh dan memfitnah Cik PASha Nur Islam sebagai pelacur."

(e) Bacalah sehingga habis. Dan kalau masih tak faham, sila baca sekurang-kurangnya hingga 200 kali. Baru boleh kau menyalak.

Aku rasa, kau tak kan baca sampai habis / tak kan baca berkali-kali utk faham. Lalu kau akan menyalak juga, "Kau tak faham Hamka. Walaupun Cik PASha Nur Islam hidung kemek dan berperangai hodoh, dia dah terlepas dari tanggungjawab dakwah, sebab nama dia sendiri dah menjadi dakwah. Dia pergi ke mana-mana dengan mesej dakwah yang tersemat dalam namanya sepertimana yang tercatat dalam IC dan pasport."

[bersambung...]

DewaKebaikan said...

3. PAS adalah parti politik.

(a) Hamka hanya menggunakan branding PAS sebagai 'rempah' dalam entrinya.
Hanya pembaca yang TIDAK NORMAL akan menelan 'rempah' dan menyalak bukit.
Daripada 1,379 perkataan entri ini (tak masuk tarikh dan footer), hanya 594 perkataan atau 43% adalah 'rempah' yang bersangkut paut dengan politik.

Hoi Hamka, banyak betul taruk 'rempah.' Kekekekekeke.

(b) Apa yang ditulis oleh Hamka ttg PAS adalah tentang politik PAS. Bukannya bermaksud merendah-rendahkan perjuangan murni meninggikan syiar Islam.

(c) "Eh, bukankah Islam dan politik itu tidak boleh dipisahkan?"
Memanglah. Dalam setiap ruang kehidupan kita, hendaklah berteraskan Islam. Dari kau bangun tidur, masuk tandas, berak, kencing, pakai baju, dll... sampailah kau tidur balik. Termasuklah juga pendidikan, pekerjaan, ekonomi, perniagaan, pentadbiran, politik, dll.

(d) Kencing berdiri dkt tiang elektrik sambil menyalak bukanlah sebahagian ajaran Islam.

(e) Satu sifat pejuang Islam adalah ikhlas. Hanya amalan ikhlas akan diterima Allah. Suka hati kaulah nak buat apa pun, asalkan dalam lingkungan agama.

(f) Hamka merupakan pembaca dewakebaikan.wordpress.com. Beliau SUDAH masuk kelas belajar jawi yang dijalankan secara online oleh Dewa Kebaikan.

Parti Islam Se-Malaysia (PAS)
Mengapa PAS? bukankah sepatutnya PIS? “Pis pis pis, namu nanan nakal” (dipetik daripada anak saudara kawan)
Jawaban: (ڤرتي اسلام س-مليسيا (ڤاس

Pertubuhan Kebangsaan Melayu Bersatu (UMNO)
Mengapa UMNO? Bukankah sepatutnya PKMB atau PEKEMBAR?
Jawaban: United Malay National Organisation
DewaKebaikan

(g) Ramai juga yang menyalak suruh Hamka masuk sekolah balik la, belajar sejarah la, belajar jawi la, pegi mampos la. Kau tak tau ke, bagi Hamka, belajar jawi itu memang gampang. Dan dia tidak membutuhkan sampai 100 orang menyalak benda yang sama, “Weh, kau tak tau jawi ke?” (Sila masuk kelas bahasa Indonesia pula.)

(h) Daripada kau membazir masa dengan menyalak, lebih baik kau pergi 'dakwah'/bantu orang untuk:
- mendaftar sebagai pengundi
- Kalau dah daftar, sila semak kalau ada kesalahan tempat mengundi, dll

(i) Satu salakan = 15 minit. Lima salakan = 75 minit. Sepuluh salakan = 150 minit.
Jika kau betul-betul gunakan masa 150 minit utk 'dakwah'/bantu orang mendaftar sebagai pengundi, kau akan berjaya menyumbang kenaikan bilangan pengundi sebanyak 15 orang. Daripada 15 orang tu, 10 orang mungkin akan undi PAS. Allahu akbar!

(j) Aku secara terbuka, membuat kenyataan bahawa aku adalah pro pembangkang. Tidak kiralah di peringkat persekutuan atau di peringkat DUN. Sebab kerja membangkang itu memang gampang.

(k) Malaysia = Aku sokong PR.
Negeri Selangor, Kelantan, Kedah, Pulau Pinang = Aku sokong BN.
Negeri Perlis, Perak, N. Sembilan, Melaka, Johor, Pahang, Terengganu, Sabah, Sarawak = Aku sokong PR.

Sekurang-kurangnya aku istiqomah dengan pembangkang :P

[bersambung...]

DewaKebaikan said...

4. Aku adalah kawan Hamka sejak Januari 2006.

(a) Sebagai seorang kawan lama, aku telah lama menasihatkan beliau agar tidak menyentuh politik secara direct. Sikit-sikit sudahlah. Tapi beliau ada pendirian sendiri. Tak kan aku nak paksa.

(b) Hamka tahu UMNO tu banyak buruk. Oleh kerana sudah ramai orang/blog kutuk UMNO bila buat silap, maka Hamka tak perlu ‘hantukkan’ kepala orang UMNO ke dinding jika orang ramai dah ‘hantuk’ kepala mereka sampai roboh dinding itu.

Tapi tak ramai yang berani nak kritik PAS bila buat silap. Macam zaman sahabat, tak ramai berani kritik kerajaan Muawiyah. Tapi bila ada yang kritik (dengan hujah dan dalil) maka Muawiyah peluk orang tu dan berterima kasih (apabila orang kritik kekasih kita, ucapkanlah terima kasih jika krtikan itu betul). Hamka tak mengharapkan pelukan korang. Cukuplah pelukan bini dia sebagai asbab mandi wajib.

(c) Hamka punya falsafah, (aku tak tahu dia pernah tulis ke kat blog) katanya: Ramai orang salahkan kerajaan, tapi tak ramai yang tahu kerajaan teruk apabila pembangkang tak bangkang betul-betul. Maka segala kesalahan kerajaan persekutuan hari ini adalah berpunca daripada pembangkang yang jahil membangkang. Tengok masjid kosong tu, bukan salah kerajaan sahaja, salahkan pembakang yang tak pandai membangkang. Ada pula yang sibuk membangkang sampai lupa solat jemaah. Tak ke bangang!

5. Imam Malik dan pekedainya.

(a) Imam Malik merupakan imam yang kaya kerana memiliki kedainya sendiri.
(b) Pada satu hari, Imam Malik singgah di kedainya utk meninjau hal ehwal perniagaan dan pekedainya.

(c) Sedang dalam penyinggahan tersebut, pekedainya sedang melayan seorang pelanggan dengan berkata:
"Subhanallah tuan, kain ini memang cantik sekali."

(d) Kata-kata pekedai tersebut singgah di telinga Imam Malik, lalu beliau menegurnya:
"Janganlah kamu bertasbih depan pelanggan. Aku tidak mahu pelanggan terpikat untuk membeli kain dengan kewarakan kamu yang selalu bertasbih. Tapi biarlah pelanggan terpikat untuk membeli kain disebabkan kualitinya."

(e) Cerita ini adalah apa yang aku dengar daripada kaset Ustaz Shamsuri yang diterbitkan sekitar tahun 1996 (kau masih pakai lampin lagi). Ayat-ayat cerita ini disusun kembali oleh aku dengan menggunakan ayat sendiri. Semestinya ada kekurangan.

6. Elemen satira

(a) Aku menganggap blog Hamka mengandungi 9.2% elemen satira, selebihnya adalah realiti kehidupan dari kaca mata Hamka. (DewaKebaikan 79.8% satira.)
(b) Satira: cemuhan untuk menunjukkan kebodohan seseorang, masyarakat atau pertubuhan.
(c) Aku sendiri berminat utk menulis satira setelah terpengaruh dengan Sasterawan Negara, Shahnon Ahmad yang pernah menulis SHIT. Karya beliau itu, pernah mendapat sokongan Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat.

edition.cnn.com
esastera.com

7. Berhujah

(a) Apabila berhujah hendaklah dengan ilmu orang yang kita hujah/debat.

(b) Kalau kau anggap Hamka ‘bodoh,’ maka lebih baik kau berdiam diri. Kerana berhujah dengan orang yang ‘bodoh’ akan menambahkan kebodohan kau.

(c) Mesti kau tak pernah dengar pepatah Parsi (ke pepatah mana tah): "Janganlah kita memberi bunga kepada kera."

8. Penutup

Akhir kata, ingatlah pesanan yang diriwayatkan oleh Ujang:

“ORANG YANG TAK SUKA BERSIH NI, ORANG PENGOTOR”
– Lobai Sahak, AJK Persatuan Makhluk yang Cintakan Kebersihan.

[...habis]

M. Umar M. Salleh said...

-Ikhwanul Muslimin-

PAS banyak mencontohi sistem harakah di atas..juga dari sudut nama..

1. tidak boleh guna nama Islam dalam 'komersial' dan 'competition'

perjuangan PAS di dalam politik masa kini tidak sesuai digelar competition atau 'PERTANDINGAN'.. kerana motifnya bukan berpaksikan keuntungan duniawi semata..bahkan akhirat menjadi keutamaan..

bolehkah disebut peperangan yang disertai kaum muslimin terdahulu (sememangnya mereka berjuang atas nama mereka sebagai seorang Islam lagi mukmin) sebagai pertandingan?

justeru, saya berpandangan bahawa tiada masalah nama Islam digunakan pada PAS..

sincerely
Umar Al-Banjari

-maaf andai terdapat kesalahan dalam fakta dan bahasa-

M. Umar M. Salleh said...

BTW.. hamka still terbaik.. pandangan beliau masih sebuah pandangan.. boleh diterima boleh ditolak.. semua ada hujah masing2..

betul..seorang yang mengaku mendokong PAS perlulah berusaha mengawal diri dari emosi terlampau dan berlaku tenanglah saudara sekalian..:)

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam serius..

pengalaman aku dengan ahli pas..
ahli pas baik2 semua.. hehehe

kawan satu opis aku.. bini 3.. ahli pas seumur hidup.. (dia yang cakap).. dan dia yakin dan percaya dia akan masyuk syurga.. dia yang cakap macam gitu... sekali kena nombor ekor sibuk dia citer satu pejabat macam mane dia boleh menang no ekar.. sampai sekarang aku konpius dan pelik.. boleh ke masuk syurga kalau main nombor?? ..

bapak kawan aku..

kawan aku yang ini ..dulu satu opis ngan aku.. bapak dia dah kawen 3 kali.. kawen cerai kawin cerai.. mengaku ahli pas seumur hidup.. dia yang cakap.. kat umah dia tak de surat kabar lain kecuali harakah.. dia yakin dan percaya akan masuk syurga beb.. memang aku serius konpius dan pelik ...

cam mane yang diorang panggil islam tu yeaks..

heh..

Ridhwan bin mohd yunus said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

http://ulamakselangor.blogspot.com/

sila singgah.

Anonymous said...

sekarang x per la parti islam asyik kalah.. xder la effect sangat kt kehidupan kita kt malaysia ni.. katakanlah suatu hari nanti parti islam ni menang dan memegang kekuasaan.. hangpa ingat ada ke sesapa yg berani nak membangkang dan menegur parti islam ni..?? silap haribulan dihukumnya bunuh orang yg nak menentang depa.. maklum la depa parti islam! mana boleh lawan ISLAM!!!

tok dam

Anonymous said...

TAKLALU

masa aku sekolah rendah aku ada dgr ustaz aku ckp (bukan hamka) hahaha...ops... melalut lak.
ok ustaz aku ckp dlm agama kita tidak digalakkan berdebat tapi bermusyawarah itu boleh.... erm betul ke??? (aku xtau sbb aku jahil).... tapi dari segi logik (rujuk pada tajuk artikel ini & komen2.) ada asasnya... bila msg2 yg bg komen cuba menegakkan pandangan masing2..@ secara halus memaksa org menerima pandangan sendiri... wat pe nk berbalah.. boleh jadi semua yg komen kat sini betul2 belaka... imam besar kita yg berempat (imam mahzab)juga ada perbezaan dlm amalam masing2 yg org islam seluruh dunia skrg amalkan ( baca org pakistan kt malaysia solat lain dr org m'sia solat). tapi tak pernah pulak ustaz aku citer yg imam besar ini menafikan kebanaran imam besar yg lain... apar la... jgn gaduh2 la.. jom p minum kopi kt kedai blakang sek 2 jom....lg bgus...

wildmans said...

jgn la cite keburukan org islam even die pas ke,umno ke ape2 la..kelemahan individu,antara dia dgn Allah..kite usaha cegah n doa je..cite kt sini xde manafaat malah dtg mudarat pd umat..kalo nk cite pasal pendapat,ideologi,pemikiran pasal siasah,politik dll ok la..jgn cite buruk individu..

nabi saw sabda 'ramai org yg nmpk taik mata org lain sdgkan dia xperasan taik mata dia'aukamakola..

Insan Fakir Iman said...

Salam.

Dh lama rasanya aku tak komen,dgn izin Allah trpanggil untuk mengomen bila situasi makin hangat sampai adik2 bangku skolah pun post komen (Sabar dik, masih jauh lagi perjalanan mu, dulu aku pun begitu). Terkenangkan aku zaman student di UIA, boleh dikatakan sume aliran biasa bagiku (sempat jg jumpa dr. maza sewaktu beliau student).

Pjg lak intro, k kt pendekkan, dalam byk2 komen, aku trkesan dengan komen MUSAFIR TUA. Seperti yg pernah aku perolehi & lalui dari Buzmana, sematkan keikhlasan dlm pejuangkan Islam, sentiasa muhasabah diri & bangun malam menangis pd ALLAH mohon supaya ditunjukkan jalan & usaha yg benar. Insya-Allah sebelum jd myt akan pilih untuk buat pengorbanan untuk Islam dengan cara yg diredhaiNya.

Terkenang aku semasa di Nizamudin 2tahun lepas,buznama tak henti2 supaya tekankan ikram dalam dakwah, kerana dakwah dengan amal lebih berkesan dari kata2 & leh naikkan iman & sifat tawaduk. Untuk dapat ikram kena ada sangka baik, bila ada ikram, akan timbul kasih syg. Umat ketika ini tercari-cari amalan islam yang mirip2 zaman kegemilangan Islam & sahabat.

Hati ini terlalu rindu... Tolong doakan aku untuk dipilih kembali untuk berada di jalan Allah wahai sahabat, wahai makhluk Tuhan........

Wassalam

horahora said...

encik hamka

branding Islam untuk produk Islam adalah penting untuk rakyat Malaysia, lebih2 lagi yg Islam.
Dalam Malaysia sekarang ni ade 2 jenis perkhidmatan kewangan; konvensional dan Islamik. Adakah nama Bank Islam itu satu branding? Off course itu adalah branding. Sah2 bank tu pun cume offer perbankan Islam je. Sama macam Bank Muamalat. Cube ko compare dengan bank2 lain yang ada konvensional dan Islamik macam Maybank, CIMB, RHB etc.. berapa banyak antara bank2 ini yang bila kita datang nak buka akaun simpanan atau financing staff2nya akan offer akaun Islamik? (jawab sendiri)
ok ramai orang kata same je Islamik ke tak.. bezanya tak banyak.. bank Islamik tak amalkan riba' je. tapi riba' tu DOSA BESAR kan?
jadi bila takde branding Islam pada perkhidmatan2 macam ni ramai2 la umat2 islam yang tak berapa cukup ilmu ni amik riba' dan kumpul dosa besar.

untuk nama PAS - Parti Islam Se-Malaysia pulak.. aku bersetuju dengan encik Hamka supaya PAS gugurkan kalimah "Islam" dari namanya jika dan hanya jika PAS tidak meletakkan Majlis Syuranya di peringkat tertinggi parti. Majlis Syura ni bertindak memastikan perjuangan dan dasar2 PAS tidak terkeluar dari landasan Islam sebenar.
Sama seperti bank2 Islamik. setiap bank mempunyai majlis penasihat shariah untuk memastikan produk keluaran bank tidak bercanggah dengan syarak.

hamka said...

akhirnya, ada komen bernas dari pro pembakang. walaupun aku bias sebab dia kawan aku, aku pilih encik 'Dewa Kebaikkan' sebagai pengkomen terbaik.

rujuk komen: 11:46 AM, June 24, 2011

sila tuntut hadiah berupa kain basahan logo parti kegemaran anda dari markas tarbiah masing masing-woha!

hamka said...

Hamka tahu UMNO tu banyak buruk. Oleh kerana sudah ramai orang/blog kutuk UMNO bila buat silap, maka Hamka tak perlu ‘hantukkan’ kepala orang UMNO ke dinding jika orang ramai dah ‘hantuk’ kepala mereka sampai roboh dinding itu.

Tapi tak ramai yang berani nak kritik PAS bila buat silap. Macam zaman sahabat, tak ramai berani kritik kerajaan Muawiyah. Tapi bila ada yang kritik (dengan hujah dan dalil) maka Muawiyah peluk orang tu dan berterima kasih (apabila orang kritik kekasih kita, ucapkanlah terima kasih jika krtikan itu betul). Hamka tak mengharapkan pelukan korang. Cukuplah pelukan bini dia sebagai asbab mandi wajib.

(c) Hamka punya falsafah: Ramai orang salahkan kerajaan, tapi tak ramai yang tahu kerajaan teruk apabila pembangkang tak bangkang betul-betul. Maka segala kesalahan kerajaan persekutuan hari ini adalah berpunca daripada pembangkang yang jahil membangkang. Tengok masjid kosong tu, bukan salah kerajaan sahaja, salahkan pembakang yang tak pandai membangkang. Ada pula yang sibuk membangkang sampai lupa solat jemaah. Tak ke bangang!

hamka said...

aku tengok sejarah, bila UMNI kena krtik, mereka cuba menjadi lebih baik,

aku harap, bila PAS kena ktirik, cuba berubah jadi lebih baik, janggan pulak menlenting dan keluar fatwa kaum kera, itu menjadi bodoh namanya.

aku sayang kamu semua.

pis.., (peace)

eh, mana pis yoh? oh, mungkin sedang tengok maharaja lawak final-woha!

Anonymous said...

fuyoooo, terbaek ahh,komen abam apis=)) sokong 200%,heh!!

eh hamka buku bila nk siap, daaa!! udoh2 le tu lyn komen2 org xmatng + budok2 xhabeh skolahnye, ponet dah aku tnggu buku ni....

~~Peace No War~~
from: Kiah Propa

cik nina said...

salam,

giler ah.. dah 250 komen.. pecah panggung ni bro hahaha.. sehangat citer transformer 3 yg bakal keluar nanti wawawawa

nanti keluar buku kompem i beli, kalau boleh sign la kata2 smgt dan lukis katun yg comel. bro kan pandai lukis..

mekasih ya.. post la entry meningkatkan iman lagi..

mge Allah memberkati kamu sekeluarga.. amin

Anonymous said...

kepada insan rabani...
klu pas memperjuangkan demokrasi, terang2 lah diorang dah terpesong dari sistem pemerintahan islam kan? sebab dalam islam pakai khalifah, mane ade demokrasi2 ni...

yang tanya ape mksud waima tu, waima tu mksdny walaupun..

brotha said...

salam sejahtera hamka

knp ak rse yg skarang nye hamka da tk mcm dlu ek?org len tulis ka skrang?ke da lama tak baiki Iman bro?hehe

ak tau ko pndai brother hamka.ak yakin ko tau yg bile ko post bg pendapat pasal bab politik mmg hnya akn memecah belah umat even hnya dalam ruang comment.tp yg ak tak tau knp ko insist nk post jugak.kalo niat ko baik moga2 Allah permudahkanlah tujuan ko.kalo sebaliknya moga2 Allah ampunkan kita semua dan moga2 hidayah Allah kita dpt.

ok.ko tulis utk diri sndiri.spe sruh org len baca kan?kan?
pe kata save dlam word pastu smpan dlm comp sndiri.takut comp rosak pastuh hilang?print out pastuh pastuh smpan dlam laci.takut hilang gak?doa je la.kalo Allah mmg tak bagi ko smpn dalm blog pun akn hilng gak.

ok.nih blog ko.suka ati ko la nk tulis pe kan?ko rmai follower,rmai tnggu nk "first"kan commnt ko.rmai tnggu2 post ko kan.pe kata tulis je la psal hadis2 kebaikan amal ke.tulis psal solat ke puasa ke.tajwid ke.biarlah bnda basic.tp bndsa bnda basic yg kebnykkn org lupe n tak buat.

dunia skrang da len bro.bkn setakat pe yg kita ckap boleh bgi pengaruh kt org len.yg tulis kt blog ni pun same.tgk lah bpe rmai yg suke ko.mmg lah ko tulis ko bkn ustaz spya org jgn terpengaruh dgn pe yg ko tulis.tp kesan tuh ade gk bro.x takut ke kalau terslah bg kesan or pengaruh? Allah tnye nnt kt akhirat bro.

mngkin point ko tulis post ni bkn utk tjuan politik tp tgk org2 cmmnt post ko pun tau da kut pe yg diorg nmpk adlah politik.

sekdar teguran je bro ok?Nabi dlu pun doa sngguh2 spya jgn ade perbezaan pndapat dlam umat sbab Nabi tau bile brbeza pndapat ni akn memch belah umat tp Allah tak makbulkn sbab Allah nk tgk spe antara hambanya bg pndpt base on Quran n Hadis even pendapat berbeza.so,xyhlah tnjuk pndapat ko tuh kt semua org kalo tau hnya mmcah belah kan umat.lainlah ko mmg alim dlam bab politik.ko da karang bnyk buku ke psal politik kan.tuh ak tak tau.

ak xnk tulis dlam ruang cmmnt tp mlas nk crik email ko n ak nk tulis trus pe ak terfikir ni.maafkan aku.

moga2 kita semua mndapat pengampuan dan hidayah dari Allah.

saudar seIslam ko.

Anonymous said...

syabas encik hamka...sy stuju sgt dgn post ni... sy bukan ape,kekadang menyampah dgn statement puak2 PAS yg rase mcm diorang ni jerla yg layak masuk syurga....sibuk nk negara Islam la,nk hudud la...tp diri sendiri pun byk xbetul lg...cntoh:..parti UMNO xpernh halang pun sape2 pergi masjid,iktikaf,jemaah tp dok tgk masjid kosong jer...manenye org2 PAS yg nk sgt Islam tu...ramai jer pengikut PAS yg lewatkan solat,kaki wayang,kaki berpeleseran,kaki maki,kaki video lucah,dan mcm2 kaki la...pastu terhegeh2 nk negara Islam..cis diri sndiri pun x betul lg,tp sibuk nk org lain islamkan negara ni...tp nk buat mcmane,diorang dh xleh jg diri sendiri..nk harapkan org gak jd Islam dulu...agk2 org mcmni kalau dok kt US dan sebagainye terus jd kafir kot psl xde org guide...

Suraya said...

Sokong komen Anon di atas :)

Anonymous said...

Assalam

Brotha...he..he..
Tak pelah kalu Hamka tersalah beri pengaruh....moga-moga dengan nasihat ko dan doa ko...dia selamat.

Tapi...ko rasa eerrr... Tuhan tak tanya ker...kat ko....kalau Hamka beri pengaruh yang betul dan ko cuba halang dia?

OKlah...aku doa moga Brotha diampunkan jika dia tersalah.....

Saudara seIslam Ko

wawa said...

aku nak komen..salam.
bagi aku,kalau letak nama islam x salah.ini supaya perjuangan kita jelas kerana ALLAH..untuk lebih clear hala tuju perjuangan.dalam PAS 3 benda di bawa.dakwah,politik dan tarbiyyah.apa2 nama x jadi masalah.sebelum ini dah tukar nama.tapi alih2 nama PAS digunakan semula.insya ALLAH, dengan nama islam itu sendiri ahli PAS akan berkelakuan baik.mengharumkan nama umat islam demi meletakkan agama dan martabat islam.ini bukan issue yang sepatutnya jadi bualan.cukup sahaja..melaksanakan kerja islam tu.tapi, encik hamka mesti tahu bukan.walaupun nama islam,orang dahulu tak pandang langsung pada islam.ulama' dahulu yang menubuhkan parti ini dan menamakan.dan nama PAS ni dah commercial di seluruh dunia.ape kita nak bangkang hasil ulama2 dahulu?harap semua pengkomen istigfar..pendapat en hamka x salah.mingkin cara pendapat yang diutakan menyebabkan orang salah faham.terima kasih teguran en hamka ini.

pipisha said...

pandai hamka naikkan rating ~ kaitkan isu politik.. konfem ramai pengomen..! hehe

yat said...

ramai betul buthurt..

ada yang kaitkan universiti islam, ABIM dsbnya, UIA, ABIM, JIM ka bukan termasuk apa yg hamka cuba sampaikan, sama la seperti nama orang pun...adoi, baca la balik entri...perbankan islam, bank islam tu termasuk la dalam kategori apa yg hamka tulis, tlong lagi sekali baca....

yg hamka bagi adalah commercialization ataupun competition, itupun susah nak categorised ke?

insan yg lemah said...

artikel hamka sendiri pun xda dalil yg bernas, sekadar contoh je yg ade..(kentucky islamic fried chicken,proton islam), dalil nye mane? fatwa? hamka keluarkan la dalil yg menolak penggunaan perkataan islam dlm prti yg perjuangkan islam, wang pertaruhan? tuhan samseng? itu maklumat yg disampaikan wartawan yg juga bukan ustaz atau tabligh..berita2 tv3, utusan,dll tu sumenye dikawal oleh kerajaan 1 malaysia,dan suara pmbangkang disekat..kite kne dgr penjelasan kedua2 belah pihak..jd kalu xdpt pg ceramah pn, sambil2 baca utusan tu baca la jgk harakah(bkn hanya itk bdk2 spty hamka nyatakn shja.. kenapa tabligh x sokong perjuangan islam?
tp berdakwah nk mendekatkan islam..
klau jemaah tabligh dpt dakwah menteri2 mengamalkan dasar pemerintahan yg berlandaskan sunnah dan hadis, mungkin pas pun boleh tarik diri, xperlu gunakan nama islam tuk menegakkan dasar islam.

cdgn hamka: PAS: PARTI ADIL SEMALAYSIA.. Parti KEADILAN boleh di bubarkan sebab perjuangan korang dah sama, di tambah pula logo kamu yang ada unsur freemason dan illuminiti-woha!

mereka bergabung sbb parti keadilan menerima dasar perjuangan pas, pas jga terima dap sbb dap jga boleh menerima dasar pas..ade x utusan ckp mcm tu ek..
wlpn mereka bergabung,pas ttp dgn dasar perjuangn menegakkan ISLAM, selagi dap dn pkr x menentang dasar pas selgi tu lah pas boleh brgbung dgn mreka.

n jika jemaah tabligh boleh mengubah sistem pemerintahan islam sekular malaysia kpd sistem pemerintahan islam tanpa bertanding melalui pilihan raya, jd pas xperlu la berpolitik dan kononnya mempolitikan islam lg..
dan jika pas masih lg tidak menyokong sistem pemerintahan islam, boleh lah saudara Hamka condemn pas.. sy minta maaf kalau ada salah silap atau terkasar bahasa dalam komen sy,ni 1st time sy komen wlpn da bnyk entry hamka yg sy ikuti. yg baik dtgnya dari allah dan yg buruk dtgnya dari sy sindiri.

Anonymous said...

org yg taksub pas mmg xkn faham..nak jugak dgn demokrasi yahudi dia 2..tapi mase aku g usrah pas dulu,dpa ni jugak yg suruh senaraikan ideologi2 yahudi,n dpa cakap suma ideologi ni batil n akan musnah..tapi bab demokrasi,dpa tutup mulut,tutup iman..apa pon x bole!!!

tukang kebun said...

org pas cakap kalo ikut pkr,xsyumul..kalo ikut pas,syumul.mcm la btoi dpa ni.lepas 2 bersekongkol dgn kapir dap.pejuang islam apa diaaa???xdak ulamak da dlm pas skng..suma ulamak dunia!!

shi said...

wakaka...rmai yg sentap...haish..org melayu mmg ssh kalo ditegur....mudah sentap...paper pn Hamka ak mmg support ko kaw2..."mudahan2 kiter sumer jdik muslim/muslimah yg sejati...aminnn:D

Anonymous said...

saya betul2 berharap encik Hamka baca komen saya sampai habis

saya juga berharap pembaca2 blog encik Hamka baca komen saya smpai habis

saya setuju 100% mengenai perjuangan jangan menggunakan nama "ISLAM" dlm perkata yg disebutkan

saya setuju jugak mengenai parti PAS tukar perkataan ISLAM tu kpd perkataan laen, setuju 100%

alasan same seperti ape yg Encik Hamka berikan

tapi... saya tidak bersetuju cara penulisan Encik Hamka yg memang menekankan kpd parti PAS

dlm aritikel ni mmg direct sgt tuju kpd parti PAS

mungkin encik Hamka mmg tuju kpd PAS tp cara penulisan bole diubah

sbb ramai yg masih tidak dpt menerima kerana encik Hamka direct kpd PAS dan PAS merupakan parti yg disayangi ramai

bile encik Hamka tuju direct kpd PAS, ramai melenting

semua org tahu parti PAS punye perjuangan mmg benar

saya sokong PAS n pendirian saya perjuangan PAS memang benar

akan tetapi trdpt org2 dlm parti yg mencemarkan nama PAS sekali gus mencemarkan nama ISLAM sbb ade name ISLAM kat name parti tu

org2 kurang bijak mmg akan direct tuju ckp ISLAM yg slh kalau ade ape2 yg buruk drpd PAS, ini yg cube dielakkan

so cadangan sy,

maybe encik Hamka bole tukar penulisan drpd direct kpd PAS kpd badan SISTER in ISLAM yg gune name ISLAM yg 100& xbwk perjuangan ISLAM n mencemarkan ISLAM

kemudian baru encik Hamka sebut mengenai PAS dimana encik Hamka sebut yg en.Hamka sokong perjuangan PAS tapi DIKHUATIRI ade yg loklaq dlm PAS ni last2 name ISLAM yg buruk

baru sedap sikit bunyi

saya tahu persoalan en.Hamka mengenai huruf alif, PAS, PIS hanya gurauan tp masih ade pembaca tidak matang dan tidak dpt menerima

n ini menyebabkan mesej sbnr artikel ni tidak sampai

itu sahaja komen saya

skali lg sy ckp, saya sokong 100% mengenai penggunaan ISLAM n saya 100% mengenai perkataan ISLAM dalam PAS perlu ditukar

cume penulisan en.Hamka sahaja

dan kpd mereka2 yg butthurt atau melenting sbb artikel ini

tgk kpd SISTER IN ISLAM, disebabkan penggunaan ISLAM kat nama

habis busuk nama ISLAM hanya disebabkan ada ISLAM dlm nama SISTER IN ISLAM

sbb itulah saya sokong tidak dibenarkan gune ISLAM dlm parti politik

bagaimana nk marah kpd SIS kalau dia gune hujah PAS boleh gune kpd mereka xbole gune?

kalau kite ckp diorng lari jauh dari ISLAM tp PAS tidak

mereka boleh ckp dlm PAS xsemua btol

kite sndiri akui parti PAS ialah parti yg TIDAK SEMPURNA kerana ade org2 dlm PAS yg telah mencemarkan nama PAS

so cane tu?

lg pn, tiada bonus pn kalau kite letak name ISLAM kpd nama parti politik

kite hanya nk mengelakkan org slh phm kpd ISLAM saja

sekian terima kasih

-BERUANG-

Anonymous said...

NICEEEEEEEEEEEEEEE

Joe said...

aku suka entry hamka dan aku lagi suka comment Peace Yoh tapi aku paling suka kalau ramai orang perjuangkan ISLAM!!

pohon nyor said...

Assalamualaikum....

wah, penat baca komen2.... =.=

Ibnu Samaon Al-Kuala Lumpury said...

Assalamualaikum.

Sbg follower blog ni, aku mengajak para pembaca supaya hentikan perbalahan yang dah masuk ke 201 (termasuk aku).

Perbalahan yg sia2 kalu dah meleret2 mcm ni sampai aku pun terkena woha!

p/s Yang lebih patut dibimbangkan adalah dakwah yang berkemungkinan terhenti akibat dasar sentimen Parti Politik.Astaghfirullahalazim

Ibnu Samaon Al-Kuala Lumpury said...

sori silap. 269..

Anonymous said...

macam mana plak dengan islam hadhari, hehe.

Anonymous said...

islam hadhari
buat masjid kristal lawa2 utk org tgok..
emm, kiblat salah.. betol k?
islam hadhari,.. emm,islam hadhari=malaysia(pak lah)

slow said...

Kupasan yang bagus...

Tapi sayang...
Byk jugak org yang "slow"...
Nice input bro...

"Jazakallahu Khairan"
kata encik GigiAsli

bnyk yg slow, yg laju xbnyk
atau beliau sendiri perasan laju
atau lurus bendul

hamka said...

Aku nak maklumkan satu perkara:

Aku akan sangat perasan sibuk untuk seminggu dua ini, segala komen dan email terutamanya mungkin tidak akan di layan.

segala kesulitan tidaklah di kesali, cuma nak kabor jer.

: )

Paku tekan said...

haha..hamka saya setuju dengan kamu..tapi pecayalah yang sebelah lagi tu sanggup bersengkokol dengan dp dari berjuang bersama yang sesama agama dan bangsa..sudah dilatih menjadi assabiah ..fanatik tk sudah..takkan terima teguran dari sesiapa yang kfr tu lagi mulia..dalam memperjuangkan agama...buang bangsa diterima sudah, tukar haluan perjuangan diturut jua jangan sampai dipujuk merendah-rendah kan agama pun dipakturutkan juga demi mendapat tempat sudahla nauzubillah..yang kat luar tu nak maki aku maki lah..aku tahu ego kamu lebih penting, assabiah kamu lebih penting, orang islam lain jgna tegur, biar sekutu kamu sahaja yang boleh arahkan kamu..maki lah..aku dapat pahala..

MR said...

Pitam nak baca komen berpage-page! Hihi. Kalau ayah aku baca entry ni mesti beliau pon akan kecik ati sikit. Tapi nanti beliau kata balik, takpalah... dah selalu dah kena.... hihi. Oleh sebab ayah aku pon diam tak beri komen apa-apa... maka eloklah aku juga diam saja. Hihi. Eh, tapi gatai jugak nk menempek kat sini. Hihi...

Anonymous said...

xyh lah dibahaskan tntg nama Islam lg,krna Islam itu agama yg sempurna yg d wahyukan Allah yg b'mksd keamanan,kesejahteraan n seumpama dgnnya..kte sbgai ummat Islam kenalah m'muliakkan Islam dgn m'jadi individu muslim yg hebat,membina keluarga muslim yg bahagia,mendidik msyrkt Islam yg b'taqwa seterusnya m'dirikan daulah(ngra) Islam yg sempurna

Qusyairy said...

apabila kita menggugurkan Islam pada pertubuhan atau ruang urusan jual-beli(bisnes), bermakna kita berniat nak buat benda yang bukan ikut landasan Islam. sedangkan Islam adalah brand atau logo yang kita pertanggungjawabkan oleh Allah. Apabila kita mengaku kita Islam, kita hendaklah berusaha tidak memalukan Islam dengan akhlak yang baik. Kalau saya mengikut saranan saudara, umpama apabila kita sedar kita tak sempurna, jahat, nakal.. maka lebih baik kita menukar nama kita kepada nama bukan Islam. Jika PAS,Sister In Islam, atau pertunjukan fesyen Islam, atau kedai makanan Islam.. tidak mengikut apa yang dilandaskan syariat Islam, maka Allah la selayaknya membalas perbuatan mereka di akhirat nanti. Kita tidak perlu menyalahkan atau memandang pada sekadar nama, tetapi apakah niat dan tujuan mereka. Adakah apabila PAS membuang perkataan Islam, bermakna mereka boleh buat apa yang parti bukan Islam boleh buat? atau paling mudah, kalau rasa2 nak buat maksiat, tanggalkan saje sekejap kopiah di kepala. :) hanya menegur dan sedikit selisih faham, minta maaf jika terkasar.

Anonymous said...

undi pas masuk syurga.tu pasai semua melenting marah bila pas kena kritik.
kang dah terbongkang silap,tak nampak la 'syurga'nya.orang umno kan ke semua masuk neraka.....orang pas dan sokong PR je ahli syurga...

tak gitu ahli pas?

hahahaha

otosan said...

Yang guna busana Muslimah tu pun pelik gak... Muslimah kat mane? maybe betulla muslimah tapi bukan mukminah.

festival fesyen islam
persatuan pengguna islam
persatuan belia islam

eh cube kite senaraikan nama2 yg guna nama islam tu yg dah lari dari perjuangan or salah adab, moral, etika, kita betulkan mereka. aku rasa better dari kata tak boleh...

ko gi dakwah je mana2 persatuan atau apa2 pergerakan yg guna nama islam tu face to face, bilik ke bilik, rumah ke rumah, lorong ke lorong .. :D

dan untuk berlaku adil, gi jugak rumah2, pejabat2, bilik2, lorong2 gelap or pihak2 yg tak guna nama islam..

aku rasa la..

mohazha said...

masig2 nk dok pum pang pum pang... yg aku pham dan yg aku tau debat nie xmendatangkan kebaikan melainkan pepecahan baik rasenye input yg dpt nie di dicernakan dengan pemikiran masing2 yg bijak2 2...xpayah nk dok bedebat kt sini tunjuk benang sape bleh tegak... kayu sape lebih pjg... batu sape lebih besar... manusia berfikir diperngruhi oleh akal dan emosi... buah fikiran xsemestinya betul dan xmungkin secara totalnya salah.. pokok pangkal kt diri sendiri je...ingat manusia punye kudrat... ALLAH MAHA KUASA....

zaharin bin abdullah said...

junoh aku nak bace comment byk2 ni.
aku pon pham je ape hamka nk sampaikan.
relax2..cube bace dengan hati yang tenang tnpe dipengaruhi oleh mane2 parti. phmkan isi tersirat yg nak disampaikan..
aku doakan kite semua dapat bersatu. kt syurga ade kita umat Islam..TAPI xde DAP!

Syafiq Marzuki said...

Salam Saudara

Komen saya mungkin kecil
komen saya mungkin hina

Kalau tuan mengkaji lajnah2 dalam PAS,
adanya Lajnah dakwah, adanya lajnah pengkaderan
Inilah perbezaan sebenar PAS, yang mana kemenangan sebenar yang PAS inginkan ialah kemenangan di akhirat

PAS membawa Islam kepada masyarakat dengan perlbagai cara, tetapi matlamatnya satu : untuk menjadikan Islam sebagai panduan hidup.

Pemimpin tidak sempurna, penyokong juga tidak
Ustaz-ustaz tidak sempurna
Tuan Guru juga tidak
Tetapi jiwa Islam yang ada pada mereka, itu yang lebih penting

Penubuhan PASTI adalah antara inisiatif PAS untuk mendidik anak-anak muda dengan Islam
biarpun ada mendakwa PASTI mendidik Politik

Usaha Usrah di IPT, sekolah2 membuktikan PAS tidak pernah lupa mendekati masyarakat dengan Islam
biarpun ada yang mendakwa usrah bersifat politik

Penubuhan Kelab Penyokong PAS membuktikan ramai yang mula tertarik dengan matlamat perjuangan PAS
dari sini PAS berusaha mendekatkan mereka yang bukan Islam dengan Islam

Yang memalukan Islam ialah Negara Islam tanpa dasar Islam, Pemimpin Islam membazir bergaya hidup sekular, Melayu Islam bergaya samseng jalanan

Saya usulkan saudara berjumpa mana-mana ulama PAS dan berusrah dengan mereka
Apa salahnya?
Saya meraikan tabligh, PAS, ABIM, JIM, Hizbut Tahrir dll

Asif said...

Salam Bro Hamka.. Seriously interesting. Saya dapat point-point yang cuba bro sampaikan, dan saya sangat faham tentang konflik kerjasama PAS-PKR-DAP yang bro cuba sampaikan. Cuma, saya rasa mesej tu akan lagi signifikan dan makan dalam bila bro kurangkan contoh-contoh yang bila mana orang mula nak terima idea bro, depa reject balik sebab contoh-contoh bro. Although it is in context, tapi dia spark benda lain, in which im afraid point yang bro cuba nak sampaikan susah. Itu je yang saya tak setuju - sebab contoh-contoh tu perhaps penyebab ke'panas'an, lalu point tak smpai.

Kalau bro boleh tapis contoh lepas ni, surely point out of the box bro akan lagi sampai secara efektif. Ini pendapat saya.. :D

ika~~ said...

aku kurg senang dgn entry ni bt im enjoying reading comments from Peace Yo~

Anonymous said...

MANA YANG MELENTING TU TELAMPAU TAKSUB NGAN POLITIK..BG AKU BLOG NI ADALAH BLOG ILMU.SO BUANG YANG KERUH AMIK YG JERNIH.

Anonymous said...

pelik..seorang berilmu seperti hamka menggunakan sumber tidak jelas..apa2 isu seperti Tuhan samseng,berkawan dengan sayitan itu perlu hamka dengar dengan jelas ulasan asal sebagiamnana saya dengar sendiri..ayat KALU MUNG SAMSENG,TUHAN LAGI SAMSENGA DARI MUNG menunjukkan maksud kita manusai x kan dapat melawan Allah mengikuta ayat negeri kelantan..begitu juga dengan berkawan dengan sayitan..AYAT PENUH BAGI PERNYATAAN ITU ialah KITA PUN BOLEH BERKAWAN DENGAN SYIATAN KALAU SAYITAN TU BAIK..TETAPI(ADA TETAPI)SAYITAN ITU JAHAT..saya bukan ahli Pas..tapi saya x suka sumber yg x jelas..yang lain tu saya setuju semuanya..semoga kita diberkati Allah..harap Masjid Putrajaya pun kena tutup aurat pelancong nak masuk,jangan bagi pakai jubah je..hehe

Anonymous said...

emm..yg ramai2 emo bab PAS tu takde sorang pun yg marah kt hamka sebab tak bagi pakai nama islam pada nama2 barang lain.. Kenape lah dorang tak ikut sifat sabar Rasulullah SAW, tapi ikut perangai setan yang suka sangat memperangat bontot2 mereka agar sentiasa hangat bila dicuit.. Adakah begitu dekat setan d hati mereka hinggakan baru cuit je terus berbahang2.. Kalau anda betol mahukan Islam sebagai penjamin syurga anda, turutilah sikap RASULULLAH dan bukan seorg manusia lain yang belum tentu syurga atau neraka baginya..wallahua'lam

HaNaFi said...

assalamualaikum, hahah best-best.. ade pro n contra...

aku nak jugak komen tapi belum masanya kerana akupun teremosional
dek kerana lutisan hamka kali ni.

jadi aku tak boleh komen bila emosional kerana akan menyebabkan berlakunya ketidakadilan semasa aku berhujah wahahah ( cam best je aku ni)

Anonymous said...

Aku memang setuju 100%++++ape yang kamu cakapkan tu...
dan aku nak tambah lagilah...
nama agama dalam kad pengenalan tupun sebenarnya tak sesuai.
begitu juga bagi semua yang mengaku Islam sepatutnya tak leh tulis Islam.
Bila buat kerja yang dilarang agama, yang terpalit busuk adalah agama Islam.

HijabRockers said...

Aku perasan ada sorang Anonymous bagi komen kata Malaysia negara Islam. Tak berapa btul tu. Malaysia ni masuk kumpulan negara sekular. Ekonomi dulu, baru agama.

Pehtu aku perasan yang bagi komen bangkang entry ni ramai yg Anonymous. Takut la tu... =) Kalau nak bagi pendapat, login ajela guna sendiri nyer ID. Tak berani ae... =)

Pastu lg best ada komen suh gi blaja agama semata2 sbb Hamka ckp psl PAS PIS PUS tu. Hehe...macam2la. Laju je nak melantun.

Cepatla sket kuar buku tu. Aku nak beli =)

Anonymous said...

hahahaha.. klaka giler... umat sekarang hanya ikut2 jew, tapi xpaham secara meluas.. banyak pulak tue menyembah BERHALA-BERHALA secara xsengaja...sembah duit, pangkat, harta, wanita, parti2 politik,macam2 la, Allah kate dalam quran, sembah dia jew(amacam?),
huhuhu..

nak cerita panjang pon, nnti orang marah...wakakaka..

Saya sokong kereta mayat.... yeah.. walaupun agak keras dan kurang tauladan dari idea komunikasi tp ianya jelas...huhuhu

Anonymous said...

salam..
bgus topic ni. ada lagi satu..
pertubuhan kebajikan dan dakwah islamiah malaysia.
mungkin kata org, tujuan asal penubuhan nye baik (not so sure about this) tp apa yg jd skang ni agak memalukan. semua org pun tahu. tp bila dipersoalan kan, ada saja yg melenting. 'dakwah islamiah' spesis ape gitu?

taksub PAS said...

pendapat aku la kan ... sesetengah orang islam yang join parti PAS(aku tak kata semua) kebanyakannya memalukan islam sendiri.

mentaliti diorang boleh dibawa kelaut. hairan eh... patutnya kalau dah penjenamaan 'islam' ... buat-lah cara islam.

menyakiti sesama muslim itu islam kah? mengafir dan memunafikkan orang lain itu islam kah? tudung labuh/ berkopiah lengkap dengan jubah tapi mengumpat dan mengata orang lain itu islam kah? tak rasa malu ke?

DALAM NABI MUHAMMAD SAW BERDAKWAH DAN MENEGAKKAN AGAMA ISLAM... ADA TAK NABI & PARA SAHABAT BUAT SEPERTI APA YANG PAS DAN PENYOKONGNYA BUAT SELAMA INI?

nak berjuang bawa nama islam - bawak lah keperibadian islam ... contohilah sunnah nabi dan para sahabat. kalau asyik dan menjatuhkan orang lain... tapi kredibiliti dan masalah dalaman parti pun tak selesai ... macam mana nak memimpin?

btw - UMNO dah menjahanamkan nama MELAYU dan memalukan orang-orang MELAYU dengan scandal pemimpin, rasuah, politik wang dan lain-lain. nampak gayanya PAS pun ada talent ke arah tersebut.

PAS dan UMNO 2x5. cakap tak serupa bikin. PKR boleh kelaut. DAP? dah terlalu banyak mencalarkan maruah orang melayu dan islam.

taksub PAS said...

oh ye... aku bukan taksub PAS. aku tak sokong PAS pun. tapi, aku sengaja nak menjenamakan diri aku PAS.

ada tak orang-orang PAS tercalar? terguris? atau rasa nak marah?

macam itu jugak-lah aku rasa setiap kali orang-orang PAS (yang sekadar nama nya islam, bukan berakhlak selayaknya orang islam) membuat tohmahan - mengafirkan orang islam yang lain - mengasingkan tempat ibadah - mengaibkan/mengejek-ngejek orang lain - takbur, sombong dan angkuh seolah-olah mereka lah yang paling benar.

paling kelakar .. ada orang PAS ingat, hanya orang-orang dia sahaja yang rajin ke surau ke masjid dan beramal. oh!

hamka said...

bab Malaysia dikenali sebagai negara islam, kenapa nak kecoh? nama negara kita, MALAYSIA, bukan tanah islam, atau islam hijau, its ok, dan negara tak termasuk dalam 2 perkara yang aku sebut tu.

lagipun banyak produk luar negara telah mengambil pendekatan" barang halal" sahaja perlu di hantar ke Malaysia sebab Malaysia negara islam, seperti makanan halal, ubat halal dan lain lain, itu bagus (walaupun ada yang terlepas, kena ambik tindakan semua pihak)

sampai satu tahap, filem hellboy bila masuk malaysia negara islam, mereka tukar kepada super sapien,woha!

i love malaysia, masjid banyak, pendakwah islam tidak dihalang berdakwah, dan mudah mendapat makanan halal, (masih ada banyak kelemahan, kita improve sama sama dengan tidak mengharap kepada kerajaan atau negara kebaikan, sebaliknya mengharap kepada Allah semata mata..

ok, selamat pagi malaysia.

hamka said...

(copy komen Dewa kebaikkan di FB)

Walaupun Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang tidak membaca blog... Kereta Mayat, namun mesej yang ingin disampaikan oleh Hamka telah sampai kepada beliau terlebih dahulu. LOL.

[quote]
Hadi dipetik berkata, PAS akan meneruskan gagasan negara berkebajikan yang disepakatinya bersama komponen Pakatan Rakyat kerana perkara yang lebih penting adalah pelaksanaan dan bukannya menumpukan jenama ‘negara Islam’ itu semata-mata.

“Belum tiba masanya (tinggalkan usaha bentuk negara Islam). Apa yang penting adalah pelaksanaan. Kalau letak jenama saja tak laksana tak ada faedah. Kita mulakan dengan pelaksanaan negara berkebajikan, itu ada dalam al-Quran, Dia tak sebut negara Islam, Dia sebut negara berkebajikan.
[/end quote]

Syabas Tuan Guru Haji Abdul Hadi Awang!

Anonymous said...

Hadi Awang dah sedarlah tu...selama ni dia tak leh pun bagi Islam kat ahli PAS...buat hukum Islam pun tak boleh..jadi sebelum buat dosa lagi banyak.. baiklah buat negara kebajikan...
Negara kebajikan tak yah kutip cukai. Semua free.. air percuma, elektrik percuma, bak kata semua percuma.. negara kebajikanlah katakan.
Aku sokong...

Hakimi S.P said...

Aslmkm tuan hamka..
aku setuju dengan tuan effendy :

Hazrat Shehikhul Hadith Maulana Muhammad Zakariyya Khandahlawi Rahmatullahi A`laih menulis di dalam kitab "Al-Etidaal Fe Maraatibur-Rijaal'(politik di dalam islam)
bahawa sememangnya terdapat khilaf pendapat tentang politik di dalam islam terutamanya di kalangan para ulama`.cuma orang awam tidak digalakkan berdebat sebagai orang awam yang cetek pengetahuan ilmu agama,dan Hazrat Maulana berkata perlu kita merujuk kepada alim ulama yang faqih di dalam menentukan perlu kita menyokong parti politik atau tidak yang brgantung kepada situasi masa tersebut,wallahu`alam.

Yang Dakwah pada Islam yang sebenar (x kira apa2 methode - asalkan selari dengan kehendak Rasulullah dan semata2 kerana Allah) tahniah..teruskan pjuangan dan smoga dengan usaha kalian dapat jadi btaqwa..

Yang terang2an caranya bukan Islam..same2 kita btaubat n improve diri kita..jangan hidup bdasarkan nafsu smata2..dan jadikan ulama(asalkan memang alim) sebagai panduan..

Mataku said...

Assalam.. bagi yg pro-PAS semestinya ini membuatkan diri rasa panas, tapi bagi pro-UMNO maybe entri ini yg dinantikan selama ini. Which part you (read: WE) are, selagi mana dasarnya utk Islam, itu yg patut diikut. Tuhan sahaja yg Tahu apa yg tersirat dlm hati hambaNya. Tapi, kenapa entri ni semacam mau hentam PAS jek? Mana UMNO?

PASti kalah!! said...

mmg pn kne hentam PAS.sbb burukkan agama islam..cakap nak juang islam,tapi melutut dgn DAP..ble presidnt2 yg kapir komen pasal hudud,terdiam org2 PAS..bengong..btul2 mcm barua kapir..ingat 1..matlamat xhalalkan cara bro..

UMNO xyah nak bantai da..sbb terang2 xjuang islam..sesat..

mslhnye yg ngaku juang islam,tp mcm barua kapir..itu pasal la kene bantai..

Sofeafaudzi.photography said...

I am very clear with your article! :)

Emoon Zulhilmi said...

lu dah mohon jawatan mufti?

Anonymous said...

Waa tak de blog jadi nama wa mekanik Keretamayat

Assalamualaikum...

Apa yang aku paham kalau sentuh bab politik wow sentap sungguh.

Sebagai orang Islam. tuntutan diri dah di buat belum.

sembahyang dah di baiki lum... ke masih ikut standart darjah enam lagi.

Mengaji dah belum.. dah perbaiki lum seminggu berapa kali khatam..

mak bapak dah jengok lum... dah berabis baik ngan dia orang lum...

dah tengok jiran belum.. ambik tau dak.. makan ke tidak...

nie aku ambik sebahagian contoh dan banyak lagi tuntutan diri/ arahan dan larangan Allah yang kene buat...

dah buat lum... buat check list untuk diri.

Kalau semua org Islam mengamalkan Islam. Islam akan naik dengan sendirinya.

dok pung pang pung pang.. kat luar mempertahankan Islam. Jgn lak kat dalam diri jadi tin kosong.


apa pun tak boleh...

wasalam

Anonymous said...

dulu puak pas kata nabi hijrah dan tubuh negara islam dan itu yang pertama,siap bgtahu piagam madinah malah dicanangkan.sekarang kata dlm quran kata takde negara islam..kalau ikut fahaman nabi tentulah dipandu oleh wahyu,kalau gitu nabi tu (ikut hujah depa yg dulu -wajib tubuh negara islam) apa.katanya kita kena ikut quran dan sunnah,sekarang quran je yg takde.tapi nabi tu yg dicanang dulu apa bendenya.
*ulamak kalau ikut mencebur politik akan jadi jahat sepautunya dipandu umat supaya bawa agama kalau iapun nak berpolitik

Sha-na.Szied said...

saya sokong Syafiq Marzuki!!

kalau gunakan nama islam tuh, sebab ada qimah nye tesendiri... kenapa takut nak guna nama islam..

boleh plak cakap dalam IC x yah letak islam, sedar sikit siapa kita..? malu ke letak nama islam??
kalau x letak nama islam senang2 jek orang leh convert.. jadikan islam dalam ic tuh bukan sekadar kata nama ..tapi kata kerja!!

yes everybody not perfect la.. jgn suka tuding jari atas kesalahan orang lain

not us who can judge people.. but Allah the very good jugde.

kita nampak la mana salah dan mana betull...


ala biasalah kan..bila org islam skali nk gerak ke depan sume org bagi fatwa, keluar hukum, x sokong, perli, padahal nak naikkan yg benar..perbezaan pendapat adalah rahmat, tp bukannya spt saling mencaci & memerli.. tapi mana yg benar, kita pandang, mana yg kita tahu seleweng dr syari'ah, kita jdkan sempadan..

Sha-na.Szied said...

maaf yer, komen saya tak menyentuh sape2 secara khusus. tapi secara umum saje..

btw, encik hamka,, sila sambung cerita tentang awek kelantan Wuuha! :)

tieykah said...

Ni entry terbaik pernah aku baca!

Budak kecik said...

Salam....1st skali ak nak ucap trimas pada pakcik hamka...slame ni pikiran ak pon same cm pakcik bkaitan penggunaan brand 'Islam'...tapi hujah ak x sekuat hujah pakcik...memang ak sgt meluat tgk org yg pegunakan agama smata utk kepentingan sndri...x kira dlm bisnes ke...dlm politik ke...tmasuk juga dlm nk rmpas awek org(kisah benar)....
2nd...ak pon x paham nape ade sesetengah org yg tetiba maki hamun pakcek bile jdikn parti dorg sbagai contoh...padahal bile ak tgk vcd depa...tgk vid depa kat youtube...slamber je dorg gune nama individu tertentu sbg contoh....siap kutuk2 sakan lagi...pelik2...
Ak bukan org keris mahupun bulan...ak atas pagar...ak rase tu sebabnye ak leh amek point utama pakcek hamka nk bg tanpa dipengaruhi contoh2 pakcek yg berbau politik...

walopon da byk kali ak jumpe komen ni,ak rase nk ulang jgak....kalo korg bace post pakcek hamka ni...lapangkan dada...amek mane yg perlu..buang mane yg x bekaitan..mudah2an dpt la korg ape yg pakcek hamka ni cube bgtau...
Salam...

izad12 said...

salam,nak komen sikit je.pas tu singkatan PArti islam Semalaysia. penggunaan islam bagi tujuan mendapatkan keuntungan keduniaan tidak seharusnya diteruskan.ianya adalah suatu bentuk manipulasi yang menjijikkan.contoh2 terdekat adalah syarikat2 mlm yang menggunakan imej dan jenama islamik bagi mengaut keuntungan tanpa mengambil kira halam haram sesuatu.begitu juga parti2 politik yang menarik sokongan orang ramai dengan menjual islam seperti mendakwa menyokong mereka bererti menyokong islam dan sebaliknya.pandangan hamka jelas dan terperinci tetapi dilihat dari luar konteks oleh pentaksub2 tertentu.

Anonymous said...

Aku tak pahamlah orang yang kononnya memperjuangkan Islam ni.
Macamana hala tuju perjuangan nak betul...

1. Tak pernah masuk Islam.
2. Dia pulak jadi Allah jadi tukung hukum.
3. Dia jugak jadi nabi, semua kerja nabi dia yang buat.

Yang lagi pelik buat parti kemudian tipu kiri tipu kanan dia sajalah Islam orang lain tak Islam.
Padahal dia tak pernah masuk Islam.

Nama Islam tu gantung aje kat leher bila mati besok biar senang nungkar nangkir tengok.

Anonymous said...

nama PAS ni dari dulu lagi..so kalu nk buat nama baru, kena buat penjenamaan semula..Apa kata ko pegi muktamar pas lain kali n suggest kat pemimpin-pemimpin PAS.. mana tau diorang terima ke, heheh..tapi tak dapat la duit kopi macam orang lain slalu bg tu..erghh

Boneka said...

salam..
encik hamka,sy rs baik encik hamka buang je la entry ni...harap2 xde la secebis rs ego yg wujud dihati encik hamka..

dr sebabkan sedara2 seislam kita ni gado2 kt cni baik buang je...imam hassan albanna yg mengasas ikhwanul 'muslimin' pn mintak umat islam zaman die yg telagah psl solat terawih tu buat solat terawih kt rumah je dr gado2 berape rakaat yg nk kene buat sbb nk selamatkan brotherhood diorg..

so sy cdgkan encik hamka buang je la entry yg bole sbbkan perpecahan ni..selamatkan persaudaraan kita ni lg WAJIB dr entry yg encik hamka buat ni...

tu pun kalo encik hamka nk buang la..lgpun ni blog encik hamka kan...xde org bole halang..hanya cadangan dr sy je sbgai sedara...
wsalam

hamka said...

bukan semua benda yang kita nak itu dapat..

Anonymous said...

bagus benti gaduh dah, next entry berunsur politik kita sambung fight balik ye.. kesimpulannya, islam tabligh lebih betul dan relevan dari islam Pas, marilah sama2 berazam ikut jemaah ni kerana khalifah islam akan muncul dari kalangan kami, betul tak hamka? tahniah hamka, banyakan lagi entry panas mcm ni. assalam alaykum

Anonymous said...

suke ati la dorang nk buat katne..kaler kuning tu pun sekadar kaler....tak efek antara manusia ngan tuhan...adooii..

hamka said...

ni komen tersesat ni, bukan kat sinilah bang, kat litart F1 tu

Anonymous said...

muahahahaa!! ada jgak yang salh naik bas...

btw.. aku mmg clear/paham ngan apa yg KM cuba sampaikan..
:)

Yoa Ngadenin said...

Quoting Pejuang Islam @5:51 PM, June 20, 2011

"tp, kne lah tau skit, org mcm HAMKA ataupun korg penyokong tegar PAS blhla phm statement tu memandangkan korg anggap PAS tu ms'sum.. tp, bg yg kurg faham ISLAM atas non-muslim, dorg akan ckp statement2 tu sesat.. spttnye, kalo btul TGNA anggap PAS FOR ALL, kluarkan lah statement2 yg sume org blh faham tanpa perlu nak selidik mksd tersiratnye.. ini x, kluarkan statement seperti "Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir",cnfrm la org akan anggap TGNA sesat kluarkana statement sesat.. org zaman skrg nak straight to the point.. bknnye nak selidik mksd2 tersirat ni.. buanag masa je.. bnyk lagi bnde yg lbh utama utk difikirkan.."

Betul tu saya sokong..kalo budak sekolah buat karangan kata gitu memang dah kena lempang laju-laju. Mana tak..kang dia kata kat cikgu suruh selidik dulu maksud sebenar ayat dia. Huhuuu..takleh belah orang yang nak buat ayat double meaning tapi tersasar jauh dari makna sebenar. Mohon pihak berkenaan jangan la buat ayat-ayat camtu lagi. Bila dah tercakap dah satu keja kitorang ni semua nak kena selidik pulak apa sebenarnya maksud sebeno ayat tuh. Waaaa... Kalau nak double meaning pon yang elok-elok lah siket. Sebab bebudak belom matang pon baca sumber media ni semua. Tak ke kecik-kecik dia dah terpesong dan confuse in the first place.
Sekian untuk tindakan selanjutnya. Terima kasih.

hamka said...

sama sama.

Anonymous said...

"Bila mereka cakap, Tuhan mencarut, tuhan samseng, boleh berkawan dengan syaitan, tak mengundi masuk neraka, boleh guna kalimah Allah untuk bapa jesus, takpe orang kapir bukak aurat dalam masjid, tak sokong kami menjadi kafir, isu konsert mawi, isu rasuah di kelantan dan banyak lagi isu politik, dan apabila nama parti mereka ISLAM, maka alangkah buruknya tempias dan akibat yang mana buat orang yang benci islam makin jauh dari ugama dan buat orang kapir lebih gigih memperbodohkan orang islam dalam parti itu."

kau tak rasa itu semua ada penjelasan yg tersendiri. kalau kau rajin la, pi la google. kau akan dpt segala jawapan dr ulama2 pas. dan penjelasan dari mereka mampu kah kau bangkang?


ni antara komen paling bihgai penah aku tengok... kah3.
ari tu berimam kan ambingai, ni berimam kan en. google. then ulama2 pas tu nabi ke ape? kah3... ko ingat xde org mampu lawan die ke? ape ke bah bu lar kamu ni abang...
ni mane nye ajaran ni? taksub sgt kat tok guru.. thats y jadi ni mcm. ahahahaha...

Anonymous said...

pukimak la pas...cakap tak serupa bikin. kata perjuangkan hak orang Islam konon...tapi support jugak idea Ambiga bodoh tu. padahal Ambiga tu siap ada niat nak kafirkan orang Islam lg...stupid la nicky Ajis

Org Tengah said...

Sdra Hamka:

Bila sdra menulis bab politik, tolong dapatkan sumber dari first hand. Klu takde sumber dari first hand, baik jgn tulis. Dlm politik byk berita yang diragui kebenarannya.

Klu gatal tangan nak tulis juga, pastikan sumber berita dari kedua-dua pihak.

Disamping berita2 dari TV3, TV1, berita harian dan utusan malaysia... bacalah juga malaysiakini, harakah, tranungkite dan KERETAMAYAT.

Tapi seeloknya BAIK JGN TULIS BAB POLITIK. Byk sgt fitnah didlmnya.

Dikhuatiri tulisan sdra tersasar, maka secara tak sedar sdra juga menyebarkan fitnah. (ni bukan menuduh, cuma ditakuti tersalah tulis).

Sdra pun bukannya minat sgt. politik ni. Hati saya berkata 80% sdra tak mengundi. Sbb ramai karkun yg tak mengundi.

hamka said...

time pilihanraya parti PAS belanja aku RM50 duit minyak suruh balik kampung, mengundi.

Tak pernah miss lagi setakat ni.

dan undi aku adalah rahsia

Org Tengah said...

20% je tekaan aku betul.
Undi adalah rahsia pd sangkaan kita je. Pihak tertentu tau kita undi apa klu dia nak tau.

Setiap kertas undi ada no siri. No siri ni sama dgn no siri yg terdpt kat kertas spr. Kita tak boleh ambik sebarang kertas undi utk kita pangkah.

Tapi mungkin kertas undi sdra Hamka dia org tak check. Sbb sdra bukan tunjukkan secara zahir sdr sokong mana.

Boleh tau mcm mana cara sdra Hamka pilih calon. Sebab, PAS sdra Hamka hentam, UMNO pun sdra Hamka hentam. Takkan org yg berpengetahuan agama sprti sdra pilih org kafir sbgi pemimpin.

Sekali lg, mcm mana ciri-ciri calon yg sdra Hamka pilih?

Anonymous said...

kenapa kalau tegur @ kritik pas kena suruh bertaubat???berdosa ke kalo kita tegur pimpinan pas or ahli pas?? mereka tu nabi ker?sigh...tolongla kwn2 semua, kalo ye pun nak sokong.. jgn sampai mcm tu skali.

Org Tengah said...

Umat Islam di suruh saling mengingati termasuklah PAS ke UMNO ke HAMKA ke Anonymous ke...

Klu ada pimpinan pas or ahli pas yg tak boleh ditegur, mereka ni tak cukup ditarbiyah. Elok diaorg ni join Tabligh disamping bergiat aktif dlm politik. Betul tak sdra Hamka?

Anonymous 12:52 AM, August 12, 2011 said...

kenapa kalau tegur @ kritik pas kena suruh bertaubat???berdosa ke kalo kita tegur pimpinan pas or ahli pas?? mereka tu nabi ker?sigh...tolongla kwn2 semua, kalo ye pun nak sokong.. jgn sampai mcm tu skali.
12:52 AM, August 12, 2011

hamka said...

aku dah jawab dalam entry lama:

"bagaimana nak mengundi" baca semua part

aishah@shahida said...

wa igt lu neutral..bias upernye..maaf ckp,wa kurang respect dah sama lu..jgn simbah minyak dlm api,tkut nt bakar diri..

hamka said...

ok, lepas ni jika aku nampak api, aku simbah dengan air.

ps: banyak ilmu aku belajar dari pembaca, terima kasih,

Mutiara Bertaburan said...

salam kepada semua.. berpinar jugak mata aku baca komen komen dari rakan rakan blog . walaubagaimanpun ..syabas Hamka sebab di geng aku .. wohaaa.. kepada PARTI PAS , UMNO< atau mana mana party tupperware , kita akan bersama jugak bila korang jemput menjemput untuk parti hari raya,, kan best .. makan kuih sma sama.. aku menganggap dalam blog ni macam sambutan syawal jugak laa .. aka hari raya .. HAMKA bila nak buat "open house"..

Mutiara Bertaburan said...

peace yo kau bagi nama anak kau HAMKA.. kalau kau belum bagi nama laaa...
kamu komen dia jawab .. dia jawab kamu komen .. rantaian ini tidak akan menyelesaikan masaalah.. dan negara , pejabat , bank , pemerintahan , kilang kilang, pertanian , ladang , kebun bunga , majalah harakah , maka tidak akan terbentuk dan kerja tidak dijalankan..
cun HAMKA...

hamka said...

: )

Anonymous said...

salam bro,

habis tu, nama golongan IKHWANUL MUSLIMIN yang berjuang mati-matian menegakkan syariat Allah di Mesir tu pun kau nak kata tak releven ke sebab guna nama ISLAM? yelah, kalau ahli ikhwan tu kene fitnah mesti ade org fikir, 'elehhh, ikhwanul MUSLIMIN kononn. piiirahh!'

kadang2, nama tu hanya sebagai 'SIMBOL'. bergantung lah kepada 'kaca mata' mana yang kita pakai dan nak menilainya. Semua orang buat silap, dan daripada nama tu lah kita akan tersedar, kita ni bawa nama siapa. dan nama tu pasti ada sejarahnya tersendiri, bukan direka untuk suka-suka atau branding whatsoever.

kalau rajin, dalami lah lagi susur galur parti ISLAM yang kau menyampah sangat tu ye. nescaya kau akan faham dari mana datangnya nama tu. aku respek kau bro, cume kadang2 akan ada orang yang perlu bantu kita untuk tengok sesuatu dari kaca mata baru

wallahua'lam

hamka said...

ok

Anonymous said...

pas tu sebenarnya singkatan tulisan jawi bukan tulisan rumi. parti islam se-malaysia kan dalam jawi, singkatannya, pa alif sa. tu yang jadi pas tu :)

hamka said...

habis tu kenapa, PASTI, tak PASTA?

kenapa JAKIM, tak JAKAM?

woha!

Tornado Assassin said...

Salam, demokrasi telah memecahbelahkan kita..

Pas + Umno + Keadilan = Melayu(yg majoritinya beragama Islam)

I HATE DEMOCRACY

si abg seorg yg Alim, si adik seorg yg kuat berpoya2..Si abg berterusan memancung si adik.

Maka, si Adik semakin jauh dr Agama

Moralnya :

Berdkwah lah secara
berhikmah .Dekatilah mereka dgn berhikmah

Bersatulah..Berkasih-sayanglah sesama Islam..Mengapa kita harus berpecah-belah..

Aku pandang mulia Tuk Guru sbg sorg Ulamak..Aku syg tuk Guru..

Aku juga respect Tun Mahadir ats pembangunan dn kemajuan yg diusahakn.

Pas Islam...Umno pon Islam

Mengapa kita harus bermusuhan..

Kpd fanatik2 politik...spt "peace yo" adlh kelihatan emosi sehingga x memahami maksud sebenar entry..org cita A..dia paham B.."Kesian"

Kpd Hamka teruskan perjuangan..ttapi berhati2 lah dlm penulisan..Seperti Entry ini dan yg lebih kurang dgnnya..Aku cadangkan kau Muzakarah dgn org2 Alim dahulu sebelum postkn kat blog dn stelah meneliti semua fakta yg nk digunakan sbg hujah...K Hamka..teruskan perjuangan..

Cincaiiii...ka...

hehehhehehehehhehehehehhehehe

Tornado Assassin said...

Salam, demokrasi telah memecahbelahkan kita..

Pas + Umno + Keadilan = Melayu(yg majoritinya beragama Islam)

I HATE DEMOCRACY

si abg seorg yg Alim, si adik seorg yg kuat berpoya2..Si abg berterusan memancung si adik.

Maka, si Adik semakin jauh dr Agama

Moralnya :

Berdkwah lah secara
berhikmah .Dekatilah mereka dgn berhikmah

Bersatulah..Berkasih-sayanglah sesama Islam..Mengapa kita harus berpecah-belah..

Aku pandang mulia Tuk Guru sbg sorg Ulamak..Aku syg tuk Guru..

Aku juga respect Tun Mahadir ats pembangunan dn kemajuan yg diusahakn.

Pas Islam...Umno pon Islam

Mengapa kita harus bermusuhan..

Kpd fanatik2 politik...spt "peace yo" adlh kelihatan emosi sehingga x memahami maksud sebenar entry..org cita A..dia paham B.."Kesian"

Kpd Hamka teruskan perjuangan..ttapi berhati2 lah dlm penulisan..Seperti Entry ini dan yg lebih kurang dgnnya..Aku cadangkan kau Muzakarah dgn org2 Alim dahulu sebelum postkn kat blog dn stelah meneliti semua fakta yg nk digunakan sbg hujah...K Hamka..teruskan perjuangan..

Cincaiiii...ka...

hehehhehehehehhehehehehhehehe

Akim Iqbal said...

Hmm, saja tak komen lagi sebab duk tggu komen untuk dibaca. Rupanya manusia ni susah ditegur, tegur sikit melenting. Patutnya bila ditegur ucaplah terima kasih. Ini tak boleh pi maki balik si penegur. Apakah ini yang diajar oleh cikgu kamu ? Apabila ditegur supaya marah kembali si penegur. Kalau macam ni perangai kamu satu hari nanti tak lain tak bukan tiada orang yang berani tegur kamu apabila kamu buat silap. Pengkomen terbaik adalah Dewa Kebaikan. Siapa yang butthurt, boleh pi keluar 3 hari untuk tingkatkan iman. Woha ! Makan nasik dalam talam tu. Berjemaah lagi :)

hamka said...

komen yang hujung hujung lebih berilmah nampaknya- woha!

«Oldest ‹Older   201 – 339 of 339   Newer› Newest»