May 3, 2011

Bila kekasih di Fitnah?

(Kampung Garuda dalam filem Hikayat Merong Maha wangsa rupanya adalah kampong chendering di Terengganu)

Pada suatu hari, di semenanjung emas, dalam kitab melayu lama kononnya, terdapat satu Hikayat Moron Murah Mangsa akan kisah seorang ketua pemberontak yang telah di tuduh berzina dengan seorang puteri dari china, lalu apabila rakyak jelata yang ingin mengetahui kebenaran bertanya kepada puak puak penyokong ketua pembakang itu (kerana mereka sepatutnya kenal kelakuan ketua mereka), apakah benar ketua kamu berzina?

Maka, dengan penuh emosi dan marah, mereka menafikan serta merta, lalu mendakwa bahawa semua ini adalah fitnah dan gossip semata mata.

Mana mungkin ketua pemberontak kami berzina? Beliau adalah pilihan tuhan, ini semua adalah konspirasi Raja melayu yang di bantu oleh tentera ROM.

Lalu Rakyatpun menunjukkan bukti akan salinan FLV kelakuan seorang penzina yang mukanya ada iras ketua pemberontak dan bertanya, apakah benar ketua kamu berzina dalam video ini?

Tidak, perut tidak sama, saya kenal ketua saya, muka memang sama, tapi perut tak sama! Perut lelaki itu buncit, ini semua adalah konspirasi! Ketua saya adalah orang beriman dan bertakwa!

Lalu Rakyatpun menunjukkan bukti lain bahawa salinan FLV itu melengkung dan nampak buncit akibat proses conversion atau Format Wide Screen TV kerana imej yang dirakam pada 4:3 aspect ratio 16:9.

Tidak, perut tidak sama, saya kenal ketua saya, muka memang sama, tapi perut tak sama! Perut lelaki itu buncit sangat!, perut ketua saya buncit sikit jer.
Lalu Rakyat bertanya, kamu yakin ketua kamu tidak berzina?

Ya, kami yakin! Mana mungkin ketua kami berzina, beliau adalah pilihan tuhan, beliau telah di zalimi. Ini semua fitnah!

Rakyat masih bertanya lagi, ketua kamu berani bersumpah menafikan fitnah ini?
Mana boleh bersumpah, sumpah tiada dalam islam, sumpah untuk suami isteri sahaja, saya bersumpah bahawa sumpah itu tak betul, bla.. bla.. bla..

Lalu guruh dan kilat pun berdengung dengung di langit hitam..

*******

Ok, kita tinggalkan dulu Hikayat Bohong Moron Mangsa ini, kita kembali ke studio untuk ikuti ulasan Hamka keretamayat berhubung isu ini.

ULASAN KERETAMAYAT:

Tuan tuan dan puan puan, jika kita menuduh orang yang tidak berzina itu berzina, maka kita telah membuat dosa besar dan jika mati tanpa bertaubat boleh membutakan kita masuk api neraka.

Sama juga, jika kita membela orang yang berzina, maka kita telah membuat dosa besar dan jika mati tanpa bertaubat boleh jugak masuk api neraka.

Sekarang aku tengok, puak puak pembangkang begitu bersungguh-sunnguh mempertahankan ketua mereka daripada fitnah ini, baik yang berdogol, berserban atau berkopiah, lepas tu guna ayat ayat al quran membetulkan tindakan ketua mereka, yakin benar mereka nampaknya akan ketua mereka tidak bersalah, seolah olah ketua mereka tu mat som (orang yang bebas daripada dosa)

Aku pernah tulis ala-ala isu ni dalam “menghina kekasih orang” yang mana aku cakap: Jika ada orang menegur kesalahan kekasih kita, ucapkanlah terima kasih..
Sebab kekekasih kita tidak semestinya betul, jika beliau buat salah, dan kita mempertahankan kesalahan mereka, jadi angkuh dan bengonglah kekasih kita..

Tapi dalam kes ini, jika ada orang menfitnah kekasih kita, apa korang buat? Ada korang ikut cara nabi berhadapan dengan fitnah?

Apa islam tak ajar ke cara menghadapi fitnah?

Islam dah ajar!, korang tu yang perasan pandai tak nak rujuk sejarah!
Hari ni korang melenting bila orang fitnah kekasih korang, lalu fitnah balik orang yang menuduh, bila orang cakap kekasih korang berzina, korang balas, kekasih orang lain bom orang, hampeh!

Orang bagi bukti bergambar, korang nafikan,” ya! betul gambar lelaki ni macam ketua saya, tapi perut tak sama, zakar jugak tak sama, zakar dalam gambar ni besar dan panjang, tapi zakar ketua saya.., (argh, malas aku nak tulis)

Mari sini aku nak cerita kepada korang yang mengaku berjuang ugama islam akan bagaimana caranya nak ‘menjawab’ jika kekasih atau ketua kita di fitnah mengikut ajaran islam.

Mari dengar sini tuan tuan da puan-puan,

Kita balik kepada kisah di zaman Nabi Muhammad SAW.

Pendek cerita, pada suatu hari, ketika Nabi SAW pulang dari berjihad…, Aisyah r.aha isteri nabi yang ikut sama dalam jihad itu telah tertinggal dalam perjalanan atas sebab-sebab teknikal, maka di pendekkan cerita, siti aisyah r.a telah sampai lambat ke madinah itupun dengan bantuan seorang sahabat, Sofwan r.a..

Maka orang munafik (juga sebahagian orang islam) telah ambik peluang ini untuk buat fitnah ke atas siti aisyah r.a yang di tuduh telah berzina dengan Sofwan…

Berita ini menyedihkan Nabi, tapi Nabi takdenya menjawab macam korang seperti:, isteri saya pilihan tuhan, saya kenal isteri saya, isteri saya suci dan tak akan buat dosa. Bla bla.. bla, takde maknanya!

Nabi diam sahaja, dan banyak beriktikaf di masjid bertawajuh kepada Allah.

Aisyah isteri nabi sangatlah sedih bila kena fitnah, bertambah sedih bila Nabi Muhammad SAW tak back up pulak macam puak pembangkang hari ni, dan Nabi siap suruh aisyah bertaubat lagi, aduh.., memang sedih, dah lah tak salah, tapi kena taubat, bila Aiysah merujuk kepada bapaknya yang mengenali dirinya sejak kecik iaitu abu Bakar R.a, suruh bagitahu pada Nabi yang beliau ni suci, Abu Bakar menyebelahi Nabi, dan berkata: “bertaubatlah nak, jika kau benar, Allah pasti menolong.” Kata abu Bakar lebih kurang..

Masa tu wahyu pun tak turun untuk jelaskan isu ni, Nabi memang sedih, lalu bila Nabi bermesyuarat, ada cadangan dari sahabat nabi agar menceraikan Aisyah. Perkara ini menambahkan sedih aisyah r.aha.., lalu beliau tidak mengharap kepada siapa siapapun melainkan Allah, lalu berdoa dan bertawajjuh, akhirnya, turun ayat yang mengsucikan Aisyah isteri nabi.

Nabipun gembira dan orang yang buat fitnah telah dihukum.

Simple!

Moral: Bila isteri Nabi di fitnah, Nabi tak bela macam korang bela ketua korang yang di fitnah, sebaliknya Nabi bersabda: “jika anakku Fatimah mencuri, aku akan potong tangannya”

Itu yang terbaik..,

Dulu ada orang pernah tanya aku pasal sudin ajaib lelaki tabligh yang berkahwin dengan budak budak.

Aku jawab: jika terbukti ada kes memperdaya, atau menipu, atau ‘pukau’, atau ‘menculik’ serta mendera kanak kanak, maka kena hukum jugak, tak kira siapa dia, ketua tabligh ke? Lelaki ajaib ke? Jika terbukti salah, tetap kena hukum.., sebab Nabi bersabda, jika anakku Fatimah mencuri, aku akan potong tangannya, Nabi tak pilih kasih, yang bersalah, cukup bukti, kena hokum, habis cerita, kenapa nak pening kepala masuk neraka bela orang buat dosa atau fitnah orang buat dosa?

Jadi, Jika terbukti ketua pembankang meliwat saiful, atau berzina dengan anak cina, maka hukumlah dia, tak kira siapa dia, ketua pembangkang ke, ketua Abim ke, Bapa reformasi ke? yang bersalah tetap kena hukum.., mungkin kena rejam jika ikut hukum Islam..,

Nasihat aku, pengikut pengikut ketua pembakang yang berlagak faham ugama,tak payahlah guna fatwa kaum kera untuk benarkan dosa korang, baik korang buat macam Nabi, bila isteri di fitnah, cool,, sabar dan tidak ‘bias’.., sebaliknya memperbanyakkan iktikaf di masjid sambil menambahkan tawajjuh kepada Allah, kepada ketua pembakang, tak payah jugak nak mengamuk, tiru jer macam Aisyah isteri nabi, sabar, bertaubat dan bertawajjuh, jika korang benar, pasti Allah akan tolong korang sebagai mana Allah menolong kekasih kekasihNya..

(itupun jika korang benar..,ok)

Ok lah, tak perlu sambung kisah Hikayat Moron Murah Mangsa di atas, sebab mereka semua sudah mati di panah petir.

Kita tutup dengan pantun yang di petik dari kampong Garuda, atau nama terkininya Chendering.

Sampai Masa Tibanya Waktu...
Redup Hati Kamu Berdua...
Bila Dua 'Parti' Bersatu..
Hidup Mati Jadi Bersama

Woha!

Ps: Cerita Hikayat Moron Murah Mangsa di atas adalah ciptaan semata mata, jika ada kena mengena dengan peristiwa hari ini, anggapalah itu adalah suratan dan takdir-:) Peace!

274 comments:

1 – 200 of 274   Newer›   Newest»
Iqin said...

woha! eye-opening.

Anonymous said...

2nd...hahahah

Anonymous said...

hamka punya isi penting dari entry ni sebijik macam mak saya cakap.

joegrimjow said...

top 5

Anonymous said...

Kompem Hamka kena kutuk klu pembaca dari puak yg toootttt..peace..hehe

kandorian

fatinizzati said...

memang mengena tepat ni. nice hamka ;)

joegrimjow said...

paham yg KM soh anuar bersumpah jugak. hehe, nak bagi link ni kat die.

tp konpem yg parti satu lagi duk bookmark entry ni. kekeke

lipas merah said...

woha...terbaek laaa...

Farhana Fakhira said...

i rily like this post:)ur words mmg buat direct and i do agree sgt sgt.haha

uan609 said...

MESTI HAMKA DAH STANDBY NAK KENA CARUT NGAN PARTI XYZ PAS NI..

KEH KEH KEH

Unknown said...

Alhamdulillah penyampaian yg disimpulkan sgt padat dan ketat, yg menuduh dan dituduh patut baca ni,tambah2 yg menuduh,sbb membuka aib org merupakan satu dosa bilamana dlm kes ini aib itu diwar2kan dgn mghalalkan perkara yg haram dlm ertikata tuan blog sendiri menggunakan fatwa kaum2 kera...dan yg dituduh sepatutnya mengikut lunas2 Islam bilamana dia mampu mendapat panduan dari alim ulamak di sekelilingnya

Akim Iqbal said...

terbaik la ! :)

afrohead said...

this is a good article bro. manusia biasa macam kita tak ada sifat maksum. jangan taksub dalam menyokong. kudos!

Khairi Mohd said...

sayang kalau nak sumpah. kang jd betul2 kan. mungkin, xmau ikut jerat. jam tgn pun xjumpa lg.

faiez said...

yang tersirat juga yg tersurat....cool

faiez said...
This comment has been removed by the author.
MyHeart said...

cool!....solve one problem!

Anonymous said...

hmm..benda ni buat aku berfikir dan mudah2an dapat pengajaran, insyaAllah..aku x sokong mana2 parti, sbb aku still tak dapat nak bezakan, mana betul mana salah..takut salah langkah, sendiri yg binasa..tp apa yg incik hamka ni cakap, memang betul..Allah, satu2 nya tempat kita memohon, Nabi jadikan idola, kalamullah jadi panduan..insyaAllah..

kak tie said...

hehehhe...I Like....

tuan director said...

dunia

emak. bukan penari tiang said...

sejujurnya

aku percaya itu ialah DIA!

hoho!

Anonymous said...

hmmmmm org pandai kecek jah...xtahu benda tuh betul ke dok... semakin teraniaya ada...najib pun kena siasat gok...susah bila org dah ada kuasa... wat jahat pun nampak wat baik...baru adil

Ad_dEen said...

lama tak baca entry KM...
bagusla entry ni..
btl apa yg ditulis..
siapa benar siapa salah..masing2 harus bertaubat..
wallahualam...

heal man said...

baiklah.. tapi kalau betul didapati bersalah disebabkan berzina sila ikut cara islam.. dalam islam mengatakan 4 orang saksi bukannya 1 salinan video.. terima kasih..

faraherda.razalan said...

unsur-unsur politik nie....heheheheh!

fuad ansari said...

Saya tidak menyebelahi mana2 pihak... Mudah2an yang benar akan terbukti..

Cuma persoalan saya:
"Lalu Rakyatpun menunjukkan bukti lain bahawa salinan FLV itu melengkung dan nampak buncit akibat proses conversion atau Format Wide Screen TV kerana imej yang dirakam pada 4:3 aspect ratio 16:9." <--

Adakah proses itu hanya menyebabkan perut sahaja kelihatan buncit dan bukannya pada objek2 lain?

Sekadar ingin tahu..

Wallahua'lam..

Anonymous said...

yang tukang menyebarkan cerita/fitnah tu, bbertaubatlah..biar mahkamah yang tentukan..canang sana sini pelakon itu adalah dia, kalau tak betul, larat ke nak tanggung dosa orang-orang yang percaya dengan hikayat anda tu..? Islam sendiri mengajar agar tidak menghukum kalau belum benar- benar dibuktikan bersalah, jadi, spekulasi, andaian yang berunsur fitnah haruslah dielakkan..peace..=D

kaizenshinobi said...

dalam2... hoho

Anak Wak Mail said...

tak suka politik dan hikayat moron murah mangsa..haha

MohdSyaiful said...

so...nasihat aku,,,undilah parti cap ayam aka bebas..hahaha

Anonymous said...

tutup dengan tasbih kafarah...

Anonymous said...

mmg sangat suratan takdir entry ni hahahhaa

Anonymous said...

owh ye..ketara..puak so called sunnah nabi ni pro alip mim nun ya,alip tendang wau...sarkis daa

patutla marah benar MEREKA NI kat kak eton.haha

hidup tan sri rahim tambi chik!!

hariz chacho said...

jangan jadik sumpah sumpah suda la

Anonymous said...

pengikut biase lah semua emo... pengikut rase ketua tidak bersalah.. name pun manusia yg byk kepale... yg penting ketua pembangkang tu... die dah pun tgh trial kat court tande nye die rela la di hukum kalau terbukti salah oleh mahkamah malaysia ni... ni pun simple... rase nye die bertaubat la tu n mintak petunjuk sebenarnye.. b4 tis pun die dah masuk penjare sebab salah len... kali ni die pun kerjesama utk bukti kan die x salah... sumpah laknat tidak perlu kot sbb sumpah bukan boleh digunakan sewenang2nye... kite pun x tau sape slh... die dah kuar masuk court menunjuk kan die rela di adili...

ni semua dugaan utk kite semua utk percaya n menilai mana satu fitnah atau tak... dugaan die xsehebat nabi muhammad... nabi muhammad saw nye tentangan mungkin lagi hebat dari ni sehingga kan ramai org percaya kejahatan nabi... nauzubillah... macam die ni dah ramai jugak rase mmg die buat... ntah2 die xbuat.. ntah2 mmg buat... sgt salute bini die...

Anonymous said...

bro hamka, aku baru je pas copypaste ko nye article ni. tapi ade yang da butthurt. aku soh die mai sini kalau die terase. tak tau name sape. nah link blog aku yang ade komen keras2 gtu! woooha!hehheheh.peace yo!

http://sufribasha.wordpress.com/2011/05/03/mari-berfikir-kisah-moron-mahawangsa/

p/s: sory sebab copy paste abes!aku letak lik kat kau dalam post aku tu. hhihih

Anonymous said...

Assalam

Apa kita risau dia ke bukan dia?

Ada kita dapat pahala atau sebarang kebaikan kalau dia itu sebenarnya dia atau bukan dia?

Risaulah tentang diri kita ni.....anak bini kita. Entah esok lusa kita menghadap Illahi

Jangan kongsi risau yang bukan-bukan. he..he..Fokus!

KHALID

lipas said...

tiada siapa ke berminat nak mencari kebenaran? mengata org fitnah dek kerana taksub. Rasulullah sendiri suruh Aisyah bertaubat.Nampaknya Anugerah Tuhan ini lebih disanjung tinggi drp Aisyah.

Rose said...

A thought provoking entry. Thumbs up, Hamka!

lan said...

Khalid, kita kenalah risau sebab dia bakal jadi Imam,pemimpin aka PM kita.
apa punya ngok la egk ni, sellfish.

Anonymous said...

Salam

Memang tak pasti siapa yg benar atau siapa yg berpura-pura benar.

Tapi yang PASTInya salah satunya mesti PENIPU...

dan menipu tu sifat orang Munafik dan orang munafik PASTInya ditempatkan di neraka yg PALING bawah... sama tempat dengan Firaun, Haman, Ubai bin Khalaf dan Qarun...
dan orang yg melambat2kan solat
(lengah solat kerana sebok dgn urusan negara/pemerintahan= Firaun n Haman,
lengah solat kerana sebok dgn perniagaan/pekerjaan = Ubai b. Khalaf,
lengah solat kerana sebok dgn harta = Qarun)
juga akan di bangkitkan dengan puak2 ini..

ohh...adakah aku puak mereka...kerana aku masih melengah2kan solat...

..doa untuk ku

rahum08 said...

ferghh,tbaek3..
jadikan tauladan ntuk diri sdri. =)

Aku said...

hehe yang penting jangan jadi slow..

Bob Janggut said...

kita ini manusia mana yg sempurna. andai salah,bertaubat pada-Nya.

terima kasih kereta mayat.

mokhtar said...

kalu dekat lobi parlimen, rilek najib & anwar minum kopi o satu meja ... org politik ni hipokrit jangan cakaplah. tp yg tak habis2 takde benda lain nak up cerita ceriti anwar la selalunya. mung tak perasan ke? hahaha ... najib oii suruh bini hang pakai tudung lah oii. kelebihan anwar ni satu je bini anak pakai tudung tu pasal penyokong meroyan tak habis.. dia anugerah tuhan lah maksum lah is is isss ...

aku sipencuci said...

erm..fitnah2..ish2..

bgus entry nie..

tp tuan zaman nabi suasana agama hidup jadi kes fitnah aisyah tu mmg dpt setle cara simple..sbb semua faham agama..

tp sekarang kita zaman kerosakan umat..yg mana saya dan tuan2 tak faham agama nie(ke ada yg nak mengaku faham agama)..tp cuba2 faham dengan tiru cara nabi dan sahabat fikir untuk umat..untuk elak masalah2 mcm nie berlaku

jadi tuan-tuan yg mulia kes fitnah nie terjadi..dan susah untuk setle sebab kita tak ingat mengingati satu sama lain..kita tak hidupkan suasana agama..saya dan tuan2 tak buat usaha sungguh2..mcm nabi dan sahabat2..kalau petir dtg tadi bukan datang dekat orang fitnah jer..semua kena..siapa salah saya dan tuan2..kita yg tak usaha untuk hidupkan suansana agama..dan usaha semua umat faham agama..

hidayah milik allah kita usaha la sampai mati jgn fikir lari..dan terkesan dengan suasana..

she_keen said...

ur words very direct and sy suka..berbalik kpd sabda Rasulullah S.A.W. jika Fatimah anakku mencuri,tangannya akan ku potong..

Cahaya Kehidupan said...

yup,setuju,yang salah tetap salah,yang benar tetap benar , inilah akibatnya kalau terlalu menyanjung ketua..huhu

sirip91 said...

Eye-opening.

Fanatik punya pasal, asyik nak butthurt je kerjanye.

Macam budak2.

ManJa_ReBeL_HoO said...

Toce...
Selalu bebel sorang2 pasal nih, tapi xtau nak ckp cane..
dpt ayt dah nak bls hujah org..
telima ksih hamka.. c:

Unknown said...

setuju dengan penulis, aku dulu dah berdebat gunakan contoh Aishah RA difitnah dengan Sofwan...terus kawan2 aku yg fanatik terdiam..

skrg aku nak share link blog kau ni..dengan izin... :)

Suhaibah said...

Nak gelak je boleh tak?

Tok Esah said...

wooohaaa!!

http://tokesah.com/

LS said...

+1 saya setuju dgn pendapat brader hamka.

kata gua pada pembangkang2 lain, "jilatlah jubur ketua pembangkang mu sampai bersih lepasni!"

kah kah kah!

Nad said...

tak tahu lah side mana yg betol.. sbb dua-dua ada kepentingan sendiri.. yg jadi mangsa adalah rakyat.. yg ada kuasa makin berkuasa. yg tertindas tah sampai bila..

Anonymous said...

setuju dengan entry ini...like it!

M!NE said...

pantun tu mmg ptt di realisasi kan...itulah yg sebaik-baiknya...

Anonymous said...

Siapa kata jam tangan tak jumpa lagi....Dia orang scan perut Ummi Halpodah tengok2 duk dalam P**i dia..bila tanya sapa taruk situ, dia jawab Nalapunya karupan.....ha ha ha betul2 bangang lah korang...Dah kena tangkap khalwat mana boleh jadi saksi ke dak.Satu lagi cite...Ada 3 saksi hanya satu bersumpah, bila jakim check rupenya yg bersumpah tu tak sunat.....camne nak ambil tindakan....boleh buat cite je lah. Akai ade korang ni.

Daeilallah said...

Kesimpulannya,sepatutnya kita tak payah sebut apa-apa.diam sahaja.Kalau kita backup A,takut2 A salah.Kalau backup B,takut2 B salah.

So,diam adalah jalan terbaik.Dalam surah annur,lebih kuranglah,nanti tengok balik:"Janganlah kamu mengatakan sesuatu yang kamu sendiri tidak tahu akannya.Sesungguhnya itu merupakan pembohongan yang besar..."(Huraian lebih kurang..)

Diam jalan terbaik.Baik cerita pasal kebesaran Allah,hati tenang punyalah....Moga kita sama2 diampunkan Allah..!

cik amar said...

kau banyak sebut pembangkang. kau ni ahli parti umno ke ? lol

manjeamusyuk said...

olwiz menyampah dgn org2 yg giler fanatik dgn kuasa, pangkat, harta, parti & politik. Xkira la dr parti mane. Dorang kdg2 mcm hidup & mati kerana parti. Bkn kerana Allah.

Anonymous said...

hehehe ko tuju pd pembANGKANG JE LARR jgn berat sebelah lah bg pandangan dr sudut islam biarlah adil pihak kerajaan pun byk juga teruk moralnya

Cik Siti said...

Salam

Isi Penting:

"tiru jer macam Aisyah isteri nabi, SABAR, BERTAUBAT dan BERTAWAJJUH, jika korang benar, pasti Allah akan tolong korang sebagai mana Allah menolong kekasih kekasihNya.."
(Hamka KM, 2011)

memfitnah itu bdosa.. bagi yang difitnah.. kena sabar..
bagi yg memfitnah pula, itu urusan awak dengan ALLAH SWT..

"sabar itu ganjarannya SYURGA. Dengan keyakinan itu, penderitaan yang sedikit dan SEMENTARA di dunia mampu dihadapi kerana mengharapkan kenikmatan yang lebih baik dan BERKEKALAN di syurga.."(Majalah Solusi, Mei 2011)

Bagaimana SABAR yg sebaik-baiknya? Macam dlm isi penting yang saya gariskan drpd entry en. Hamka di atas.. iaitu, tiru macam Aisyah R.A..

banyak lagi kata2 En hamka yang boleh kita gunakan sebagai pemangkin kpd diri kita utk teruskan kehidupan di atas muka bumi ini, antaranya:

"kalau beginilah caranya ALLAH SWT hendak ampunkan dosa-dosa kita, alangkah INDAHNYA penderitaan ini"

best!

p/s: saya nak minta maaf sbb haritu ada gunakan sedikit maklmt drpd entry en. hamka yg saya lupa mana satu, ttg pasangn kekasih, yg mana, ceritnya adlh berkisar ttg kekasihnya yg terlanggr batu lalu batu pula yang dimarahi.. lupa la yang mana.. saya letak dalam esei.. maaf sebb tak minta izin dulu.. Terima Kasih utk maklumat tersebt!! (",)

Anonymous said...

kau ckp org blagak paham ugama....klau kau paham ugama sgt, fatwa sume btul n ape yg kau bwt pon btul nape x sebar je kat newspaper....kan ade ruang utk penulis....stakat ckp kat blog mcm brani blkg je...ye lah...klau mmg niat kau nk berdakwah kn....lg 1 kau nk sgt ikot nabi, ayat nabi kn lembut....tp ayt kau hmmm.....even kau gune 'berlagak' pon dah tau kau emo...

Shahada Fauzi said...

saya share ni di pesbuk..sebab saye setuju dengan pandangan anda..mekaseh..

Anti Penjilat tooottt... said...

hahaha..dah ramai dh yang menyalak ni Hamka..panas entry ko nih..

Anonymous said...

Aku tak sokong mana2 pihak tapi aku dah tak nak bn mentadbir kerajaan ni .. Aku nak tgk parti lain plak naik memerintah .. Aku nak tgk kreadibiliti diorg .. Klo diorg pon FAIL maka bn layak untuk memerintah semula ...

Kepada penulis kalau kau nak tulis blog tulisnlah kisah sirah tu habis2 kau jgn main short cut je .. Jgn jadi banggang tulis kesilapan teknikal laa itu laa ini laa .. At least org lain boleh baca sirah dah tau cilok belok disamping cerita yang di sampai kan bukan ssh bro copy n paste je tak ssh mana pon ..
Habis kan duit n masa untuk kecoh kan vid seks org lain , sbb tu keje tak siap projek tu tergendala projek ni tergendala .. Sbb tu malaysia lambat nak membangun .. Sumber asli banyak hasil nye .. Tapi rakyat miskin nak beli beras pon ssh .. Kene mintak sedekah kat sana sini .. Duit zakat mana ?? Ilang 8 juta.. Anuar nak jolok siapa pon ade aku kisah ?? Najib nak jolok altantuya pon ada aku kisah ??

Anonymous said...

penulis ni pro dacing.. lagi satu dia tak pecaya bab2 konspirasi ni..konspirasi datuk T ke...duit zakat ilang mcm magis ke..altantuya pnye hal ape lagi..tutup mata tutup minda,aduh la...WOHA!!!prinsip puak ni,asalkan dpt pergi masjid

nana said...

aku tumpang baca

Anonymous said...

BILA ANWAR KATA NAJIB ROSMAH BOM ALTANTUYA SEMUA PAKAT PERCAYA BILA DATUK T (BUKAN NAJIB KATA) ANWAR SONDOL CINA DOLL SEMUA KATA FITNAH


HAHAHHAHAHA PARTI KEADILAN RAKYAT MMG ADIL!

Anonymous said...

Aku rasa point utama entry ni adalah belajar dari kisah fitnah Aisyah. Respond pada fitnah ikut cara nabi.

cik Anggur said...

ALHAMDULILLAH entry bru nie bg satu lagi ilmu pd cik AngguR tima kaseh keretamayat sbb buat entry nie.......best best !!sambil selam minum ayaq aihhh

cik Anggur said...

ALHAMDULILLAH entry bru nie bg satu lagi ilmu pd cik AngguR tima kaseh keretamayat sbb buat entry nie.......best best !!sambil selam minum ayaq aihhh

jannahshahab said...

hurmmm...kite x perlu nk debatkan hal ni sebenarnya..kalau anwar buat, dia x rugi pape pon. paling2 dia x jd pemimpin pembangkang. tp apa kata kalau dia x buat, kite seme ni nk tanggung dosa ni..dan must b somethg wrong wif another side..tanda2 akhir zaman n kiamat nk dekat, fitnah seperti gelombang besar..moga kite semua dijauhkan dari bala' bencana dan laknat Allah..amin

p/s : x sokong mana2..biarlah nnt masing2 hitung amalan masing2 dgn Allah..cuma x bape da nk suke tgk berita kt tv..asik provok2 bende2 mcm ni. baik tgk FOX!

Nerzhul said...

apa² yang berlaku..ikutla cara nabi..

Anonymous said...

mmm pihak A kata najib dan rosmah bom altantuya....pihak B kata anuar sondol pompuan...., yang untung syaitan laknatullah...dapat ramai kawan....semua cakap ikut sedap hati jer....bukan ikut pedoman wahyu dan sunnah....penyokong A tetap kata A benar, penyokong B tetap kata B benar...walaupun yg benar adalah sebaliknya...ini adalah perangai asobiah.
Janganlah kita ditipu oleh syaitan lagi....habis semua amalan baik dapat dekat najib, rosmah dan anuar, antum dapat dosa mereka...

.::: mr IQ :::. said...

adakah artikel ini ditulis berpihak mana2 pada parti? Apa tujuan artikel ini ditulis....? tak paham, nampak seperti mahu mendidik, tp sebenarnya menyebelahi pihak tertentu... patutnya tulis la jugak, kpd pihak kerajaan, supaya tidak memfitnah org lain dan buat macam tahu agama.

(x menyelebahi sesiapa, cuma kesal dgn cacamarba politik ini)

semoga Allah beri hidayah kpd kita semua yg rasa dirinya betul...

cik kompas said...

like2!!!

Anonymous said...

Komen yang tidak mengikut sunnah/hikmah... elok memberi teguran, tetapi jangan jadi macam pencacai UMNO si Hamka ni; elak lah "perasan bagus", maaf jika tersilap.

dy Rahman said...

woha!..
terbaekkkk...

Abdul Rahman Fauzi Al-Qari said...

Kisah ketua pembangkang hanya satu contoh.Pengajarannya bagaimana Islam mengajar apa tindakan kita apabila kita difitnah.


Sebarang ketidaksetujuan anda kepada penyampaian dan contoh yang diberikan Hamka adalah tanggungjawab anda sendiri.Tegurlah kekasihmu.

p/s:blog ini sudah ada peraturan membacanya.sila rujuk di tepi =D

Sukasuki said...

isi penting ialah:
cara2 menghadapi fitnah.

kot ye pun tak suka UMNO/PKR, takyah butthurt boleh? ambil pengajaran dah la.. yang penting serahkan kepada Allah..

simple je.. ape nak emo?

Anonymous said...

kta sama pemikiran... tp slalu org ikut perasaan xguna akal... sbbtulh mereka xdpt terima kelemahan manusia.

Anonymous said...

mohon izin share~

Anonymous said...

Assalam,
aku terkesima dengan tulisan ni...

((tutup mata tutup minda,aduh la...WOHA!!!prinsip puak ni,asalkan dpt pergi masjid))

Puak mana....UMNO,BN,Pakatan,PAS?

Renungkan sabdaan kekasih aku nombor satu(saw): (lebih kurang)

NAIK SAKSILAH DENGAN IMAN ORANG YANG BERULANG ALIK KE MASJID

So who are you to say asalkan dapat pergi masjid...he..he..think bro think!

Khalid
HMS3SP

Anonymous said...

Nmpk sgt entry ni pihak dacing yg wat, n hadis yg dipakai pn x sesuai, 'nabi akn potong tngan fatimah kalau dia mencuri', so persoalan kt sini terbukti ke yg pihak berkenaan bersalah? 100%? xkn? so bla kta tulis bnda yg x pasti dh jd fitnah kn? so, kta tnggu je la pihak mahkamah tntukan 'dia' bersalah ke x. N yg psal sumpah2 2 mng x de dlam quran dn ntah spa yg reka sumpah2 ni, n org yg sumpah pn pgg quran tbalik.. adoi.. mcm ne nk sumpah ni? So, kta tnggu mahkamah yg setel, klu x setel kta tnggu lak kes2 len yg akn mnyusul k, kes liwat x setel lg dh da kes baru, nnt kuar lg kes len, n kuar lg, x cye kta tnggu je la k..

Anonymous said...

spe2 yg x tau hukum sumpah2 ni, sila bca psal hukum dlu bru wat kputusan. islam 1st, politik 2nd...
http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html

Anonymous said...

betul jugak yer..
cam kisah aishah difitnah;
yang memfitnahnya orang munafik;
yang memfitnahnya menambah2 cerita;
biasalah hati busuk, orang munafik kan...
bila kekasih difitnah sampai 3 kali,camner pulak yer??(liwat I,liwat II dan zina);

cuba en hamka berada di tempat anwar,camne ye???

apa kabar pakcik hamka? said...

tergelak tengok sorang pakcik tu bersumpah sambil pegang quran terbalik..taip "sumpah laknat" dekat youtube untuk kepuasan semua

Anonymous said...

sahabatku en.khalid, ideologi secularism puak ni telah mengaburi mata awak dan ramai org.. dgn ajar pegi ke masjid, solat bjemaah, jubah, sugi, berdakwah 100% cara so called sunnah nabi dll..err,tp pandai plak bedakwah guna intenet.

mcm pengakuan seorg ahli tetinggi dacing...katanya, KITA BUKAN NAKKAN ISLAM..nama ISLAM HANYA UTK KABURI MATA ORG MELAYU

wahai saudara, bukalah mata, buka minda..islam mengajar kita gunakan akal...

penanya tegar said...

kereta mayat ni dah kahwin ke belum?

Anonymous said...

bukan x sokong entry ni... tapi entry yg menunjukkan sebelah pihak shj x boleh la do konklusikan sedangkan yg bukti sebenar belum di temui.. takut ramai terpesong mmpercayi bende x betol

izuan said...

hari ni ramai orang hilang sense of humour...

Annisa said...

contoh yang terbaik, through cerita Nabi dan Aisyah.

sabar. Allah pasti membantu orang yang memfitnah.

Anonymous said...

Assalam

Salahkah aku meyakini kata2 kekasihku(saw)?.....Naik saksi dengan iman yang ada pada orang pergi ke masjid.....he..he..I love u bro.!!

Khalid.
Akan ku gigit sunnahMu dengan gigi gerahamku sampai mati!
Dakwah is unstopable..it goes wherever you go...do..think..

Anonymous said...

maaf khalid.. nasihat aku pada awak dan seangkatan..JGN JADI SLOW!!!! WOOOOHAAAA!!!

Unknown said...

boleh bertanya..jika seorng prempuan dlm edah.. kemudian bersetubuh dgn bekas suaminya.. adkh e2 zina?? wajibkh mereka merujuk semula?? trima kasih kpd sesiapa yg tlg jwb persoalan sy

couverv said...

wahhhhhh!!! mayat dah dapat 'elaun bulanan' !! congrats man . hemmph, bila la nak dapat nih. Tolonglah...he he

ustaz said...

comey roses:rujuk di sini

http://qawanitadanperkahwinan.blogspot.com/2009/01/dlm-iddah-bersekedudukan-dgn-suami.html

Anonymous said...

Aku xrase entry ni berpihak kepada mane2 pihak parti pn

penulis hanya menegur cara penyokong dalam memberi reaksi bile pemimpin disayangi difitnah je

penulis tidak memberi pndapat pn tuduhan itu benar atau palsu

kebenaran tuduhan itu hanya Alla yg tahu

bg aku cara penyokong yg dituduh bereaksi trhadap tuduhan salah

org yg menuduh pn caranya salah

bkn sng nk tuduh zina trhadap sesorang

sumpah laknat lak hanya ada jika suami menuduh isteri berzina atau sebaliknya

Anonymous said...

Aku xrase entry ni berpihak kepada mane2 pihak parti pn

penulis hanya menegur cara penyokong dalam memberi reaksi bile pemimpin disayangi difitnah je

penulis tidak memberi pndapat pn tuduhan itu benar atau palsu

kebenaran tuduhan itu hanya Allah yg tahu

bg aku cara penyokong yg dituduh bereaksi trhadap tuduhan salah

org yg menuduh pn caranya salah

bkn sng nk tuduh zina trhadap sesorang

sumpah laknat lak hanya ada jika suami menuduh isteri berzina atau sebaliknya

Anonymous said...

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html?sms_ss=facebook&at_xt=4dbe29596a87f9bd%2C0

Anonymous said...

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html?sms_ss=facebook&at_xt=4dbe29596a87f9bd%2C0

Anonymous said...

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html?sms_ss=facebook&at_xt=4dbe29596a87f9bd%2C0

Anonymous said...

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html?sms_ss=facebook&at_xt=4dbe29596a87f9bd%2C0

Anonymous said...

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html?sms_ss=facebook&at_xt=4dbe29596a87f9bd%2C0

Anonymous said...

http://www.zaharuddin.net/senarai-lengkap-artikel/3/990-isu-sumpah-laknat-a-perlukah-dibalas-sumpah.html?sms_ss=facebook&at_xt=4dbe29596a87f9bd%2C0

Anonymous said...

layann..hidup dacing..haha

Anonymous said...

hidup rahim tambicik, hidup hamka, hidup khalid....hidup tabligh india...oooppsss,maaf

Daeilallah said...

pembaca sekalian,sabar,open minded,jangan kutuk mana2 pihak,kita sam2 islam...

"Bila umat islam saling caci mencaci,maka hilanglah pandangan Allah kepada mereka..."(huraian hadis...)

white.lotus said...

"THINK"... berfikir pon kena berpandukan al-qur'an dan assunnah.. bukan main pikir je.. itulaa beza orang kafir dengan org Islam..

pasal entry ni, aku tak rasa en.Hamka pro dacing kerana banyak sebut perkataan pembangkang seolah2 bias. bagi aku ini satu teguran kepada dua2 penyokong. menyokong pon hendaklah berpada-pada.. berlebih-lebih, fanatic bukan cara Islam.

Anonymous said...

bukan kutuk, cuma provoke(kami belajar dari penulis)

dan kami nk dakwah sesama org islam(penulis mmg expert bab ni)

may allah show us the truth.. we love unity of islam..respect 2 u daeilallah

marah kena jual said...

jangan marah2 Anonymous.. kata tak sokong mana2 pihak. ehe

nizam said...

ai.bosan la anonymous ni..kalau org kate 'btlkan iman..imunkn iman..solat berjemaah itu lbh baik..'xde plak komen 'terima kasih bagi nasihat pada aku yang memang lemah iman ni' tapi bile org tlis entry ni bising plak..adoi..read through the line la kawan.xde sense of humour la..ko faham x ape yang hamka nk cter ni??ha??kalo x faham,bace la lagi skali(tapi ade ke org nk wat pn) pastu bru la jump to any conclusion..k?orang nk nasihat tu..cakap la terima kasih cube btlkan isu ni..saya akn lbih open minded dalam perkara2 ni..xkn jd slow lg..ni x.hmm...susah gak ye,kn anonymous?kn hamka?

Anonymous said...

kepade sume sila jgn "bias"..aku pelik lah cik hamka, kenape ek dr. chua soi lek yg terang² berzina siap mengaku lagi, masih berada di dalam kerajaan..menjadi pimpinan lagi..tidak menjadi isu pula oleh anda ya..haii..Dunia²..

JACK said...

satu je soalan aku, adakah orang2 dari kalangan yang menuduh tu 'cool' gak??? macam buat kesimpulan utk sebelah pihak je entry ni... hehe

tok dam said...

ada pulak kisah satu orang yg terkenal dengan ungkapan " cukuplah! dah lamaaa dah" tu...

apa yg orang sebelah ketua pembangkang x kata kat dia.. segala maha yg buruk digelarkan kat dia.. dia cool aja.. ikut cara Nabi.. buat sembahyang hajat sorang2 x yah nak meriak ajak ribuan orang pengikut dan para ugamawan.. pi umrah.. pi buat haji waktu fitnah kat dia memuncak.. dapat masuk sampai dalam kaabah.. dan kini akhirnya kebenaran terserlah!

errr.. sementara beliau masih hidup ni masih ada peluang lagi kepada sesapa yg pernah buat salah memfitnah dan mencaci peribadi beliau untuk meminta maaf secara direct dengan beliau.. fikir2kanlah!

Anonymous said...

berita baik!! hari ni minyak naik 20sen.. baiknye..20sen je.naik singgit je la terus..hidup b.eNd!!!

Anonymous said...

Yeee kee.. a'ah laa.... tapi kan.. yang ni pn mcm jugak mengunakan fatwa kaum beruk ehh silap fatwa kaum kera untuk mengerakan orang laen...

err xnk wat citer ke ttg citer hikayat hantu kak limah yang islam kononnya, balik rumah sebar citer lucah yang tuduh org islam mengetot siap masuk tv, blog aibkan org tu pastu dengan yakin betul saya pilih lirik itu yang tiada tindakan dari pihak berkuasa dari negara islam kononnya, untuk mencegah penyebaran video itu berbeza layanan kepada dgn yang org konon pembela negara yang U Help me, I help U, yang bukan org islam yg mengaku mengetot dlm video tu yg sebnar2nya adalah dia bukan konspirasi semata-mata, pihak berkuasa di negara islam kononnya, siap beri amaran siapa edar video itu kena tindakan.


erk.. panjang plak tajuk tu.. tapi itu paling pendek sebenarnya.. kalau ikutkan panjang sebenarnya mengambil masa lebih 50 tahun nak tulis punya tajuk dia..

err.. lantak lah...~

Anonymous said...

saudara nizam, aku tau awk n kwn2 mmg tiptop jaga solat jemaah..kwn awk cite kat we ols dia suka dtg subuh awal..semua pun tau u alls mmg bagus...

tapi...u ols secularist, iaitu pengamal dasar2 sekular..hissshhh x paham2 lg puak ni..ummat cap ayam betul..very slow lah! worst than khalid

ok lah sheikh, anna letih dah nak pesan kebenaran.. enta slow sgt!!

~antisecularist~

Anonymous said...

Salam En Hamka,

Sian pd kamu, Dia tak berpihak pada sesiapa. Yang membuat tuduhan dan yang tertuduh serta pengikut setia sila jangan cepat melatah.

Kan ke dah bagitau perlu bertaubat kpd dua2 pihak bukan sebelah pihak jer. Sila pahamkan betul2, kita yg membaca ni pun wajib bertaubat hari2 tau... MATI itu PASTI... Dosa-dosa kecil pun dikira berdosa.

Hamba Allah Nur

ntahlantahla said...

dato' hamka,

sy dengan ini mohon share kat FB..

hantu altantuya said...

dalam video tu aku percaya adalah najib! siapa percaya sila angkat tangan ..

Anonymous said...

yang jadi parah bila BURNAMA takde yang tampil ke depan, kalau ada yang tampil untuk mengekang fitnah mefitnah ni pun, di TV-TV utama, semuanya ditapis. Hasilnya rakyat yang menyokong meeruskan fitnah, rakyat yang membangkang terus menerus membela si penzina (kalau betul). Dari hari ke hari semakin ramai penyokong dan pembangakan yang menanggung dosa2 ini. Kalau awal-awal tiada FLV, kan mudah, tiada yang menanggung dosa.

Mama Rocks said...

opsss....jangan terlebih sudaaaa.....politik oh politik.....

Anonymous said...

salam..

Ketika taktik perang menggunakan pantulan cahaya mengikut rekaan sains Archimedes digagalkan oleh cuaca buruk, ucapan Merong mengajak rakyatnya berjuang ke titisan darah yang akhir sangat mengesankan. Saya tersentuh (teresak-esak sebetulnya) dengan frasa-frasa seperti:

"Hamba bukan seorang raja, tetapi rakyat seperti kamu semua."

"Apa guna hidup lama, kalau kita menjadi hamba (kepada manusia lain)."

Tuan-tuan dan puan-puan sekalian..
tatkala kekasih difitnah, saranan En.Hamka ialah kembalilah kepada soalan tuan tanah..
1. Tapi dalam kes ini, jika ada orang menfitnah kekasih kita, apa korang buat? Ada korang ikut cara nabi berhadapan dengan fitnah?

2. Apa islam tak ajar ke cara menghadapi fitnah?

Kalau pinang masih muda
Rasanya kelat sudahlah pasti
Kalau hilang kekasih lama
Cari lain untuk ganti mengapa dinanti..

Jika belayar ke tanah Aceh
Singgah dulu di kota Deli
Jika hendak orang mengasih
Hendaklah baik bicara budi

Bunga melati bunga di darat
Bunga seroja di tepi kali
Hina besi kerana karat
Hina manusia tidak berbudi

ps:kok ye pun nak jimat, xyah la smpai amek org kampung yang nampak tulang jer abd yusri oiii..amek la yg tough skit mcm Hisham Abd Rahman ker, baru nmpk kekuatan askar melayu zaman dulu cmne !! ni dahla kurus kering, yang gemok, gemok sgt, pastu muke lak sposen jer..

3.Islam dah ajar!, korang tu yang perasan pandai tak nak rujuk sejarah Hikayat Moron Murah Mangsa!
WOha!!

-Yusry SKRU

Anonymous said...

TERBAIK.......

Anonymous said...

Salam..

Cerita asal Hikayat Merong MahaWangsa..

http://hmm-asal.blogspot.com/2011/04/mengapa-hikayat-merong-mahawangsa-asal.html

p.s: enche' hamka bace ye.. pasnie boleh buat sequel Hikayat Moron Murah Mangsa dengan tehnik CGI (Cubit,Geget n Istimta') baik punyer.. WOha!

GadisKampung said...

klulah pihak X dan Y mengambil cara penyelesaian dari kisah nabi muhammad SAW dan Aisyah r.a mungkin titik nokhtah pasti timbul jue.. woha!

yon said...

yg ulamak bangkitkan bukanlah betul atau tidak anwar berzina, apa yg ulamak tekankan adalah cara tuduhan ini ditangani adalah salah dan perlu ikut apa yg sepatutnya..! tuduhan zina amatlah berbeza dengan tuduhan2 lain...! jadi teruskanlah ikut sebarkan berita kes video seks ini, sedangkan ALLAH SWT yg maha mengetahui akan mengira dusta pada org yg gagal membawa 4saksi..! cukup2lah..! jangan dok ikut nafsu sangat, tak ada untung pun pada kita klu anwar bersalah atau tidak..! kita nnt rugi kerana menyebar berita zina ni....!

Anonymous said...

diakui penulisan yg bagus..tp kpd sesiapa disini,jgnlah kita meniyakan bahawa itu btol Dia yg melakukan dan jgnlah kita menidakkan perkara ini..lebih baik kita diam kalau tak tahu apa2..yg penting kes ini perlu diselesaikan mengikut hukum Islam..4 org saksi mesti dibawa..jika gagal boleh dijatuhi Qazaf...

Anonymous said...

tq2....mcm tu yer kalu kena fitnah...jrg ada org bgtau nk berdepan dgn fitnah...asyik bgtau jgn buat fitnah jer.....

Anonymous said...

Assalam

Ya Rabb....
Jika ada satu amalan aku pun yang kau terima dari semenjak baligh sehinggalah kini.....

Aku hadiahkan kepada Mr. Anoy yang kata aku slow.

Aku memang slow Ya Rabb....
Kau yang bagi aku slow.....Alhamdulillah. Aku terima seadanya.

So..slow-slowlah dengan aku..he..he..

Khalid yang ngok, sellfish dan slow.....

hamba Allah said...

aku bosan dgn tv yg x abes2 ckp psl bnde ni...bile la negara islam yg sebenar akan muncul....pemimpin pon x amalkan cara hidup islam...mcmana rakyat nk ikot, nk menilai fitnah yg dtg dgn cara islam...mcmana boleh ada kes mcmni...org mengaibkan kwn baik sendiri...byk lg projek tgendala kt sarawak yg lg penting drp ni...xpyh nk canang2kan aib org smpai mcmtu skali...janji kt rakyat tu tunaikan....dah la minyak naik hrga lg....aku bosan!!! fed-up n menyampah...entri ni mmg bias dr cra pnulisan en.hamka ni...ckp xperlu nk menangkn mana2 pihak tp ikot ayatnye tuan punye blog ni sndri mcm mengutuk pembangkang....aku x de nk butthurt de tp aku da mls dgn kerajaan mcm ni....dr dulu x abes2 isu2 liwat la seks la....kerajaan x boleh ke nk setelkan sndri....perlu ke nk bising2 1 dunia? kt tv3 tu asek brite ni je...aku dr x sokong mane2 parti pon rase pelik knape isu mcmni x abes2...mmg tv dah kene beli....nk ampu kerajaan.....tolongla tamatkan semua ni YA ALLAH....
tunjuklah kebenaran....supaya aku tidak berada dalam golongan yg salah, terpedaya dan dpt dosa percuma sepanjang hidupku....Amin...

Anonymous said...

wow! terbaik la hamka..kau memang pecinta kebenaran..

aku sokong pendirian kau..

mie

Menusuk Hati said...

assalamualaikum uncle hamka.tertungu2 komen uncle azhar jaafar ke?hik!

Anonymous said...

Apa yang penting kita serahkan pada Allah....Itu yang nabi dan Abu bakar buat...Dan bersemahyang taubat sama ada kita betul atau benar...sebab destinasi akhir kita ke sana...yang betul2 islam tak akan memfitnah orang dan yang betul2 islam takan melakukan dosa2 besar...yang betul2 islam takan menuduh melulu buta...yang betul2 islam takan percaya semberono aje...

Anonymous said...

yang betul2 islam ..akan mengadili sebaik baiknya

Anonymous said...

yang betul2 islam faham agama sebaik..baiknya

Mataku said...

kelakar....

Mataku said...

kelakar....

arekey said...

Sejarah betul, tp applikasi tidaklah tepat sbb hukum dah ade.
Takkan allah tak tau masa depan ade CCTV sampai nak kena sediakan 4 saksi adil?
Lagi satu sapa percaya itu video adalah anwar dengan membaca entry ni, tak fasiq ke?
Haduyaiii

Ridhwan bin mohd yunus said...

salam
mata unttuk melihat
hati utk merasa
akal untuk berfikir...

terbaik dari ladang...

Anonymous said...

“Saya tidak pernah menuduh Anwar berzina. Bila saya tuduh dia berzina? Soal dia zina atau tidak berzina tidak ada kena mengena dengan saya, kata Eskay selepas memberi kenyataan kepada Polis Kepong petang tadi.

Dalam membuat penafian itu, Eskay cuba meletakkan beban fitnah kononnya Anwar adalah pelaku dalam video itu di atas bahu wartawan.

Dah dikecohnya satu malaya dengan tuduhan membabi buta..siap dengan bukti video la..jam omega la..sumpah lahanat la..nak buat pendedahan baru la..last2 tak ngaku pulak si eskay tu...sapa yang kena..??? WARTAWAN beb..wartawan yang duk membontot je ke mana dia pegi..ni baru betul senjata makan tuan..hahahah

kalau dah kaki pusing ..kaki belit.. sendiri mau ingat la beb..

Anonymous said...

Kenyataan Dato' Shazryl Eskay hari ini berbunyi begini:

"Ia rakaman biasa dengan catatan masa sahaja. Saya bukannya menuduh Anwar tetapi wartawan yang telah menonton video yang membuat penilaian,” katanya.

Eskay juga menafikan beliau menuduh Anwar 'berzina'.

Beliau kemudian bertanya kepada wartawan, pernah atau tidak beliau membuat tuduhan seumpama itu.

“Saya tidak pernah menuduh Anwar berzina. Bila saya tuduh dia berzina? Soal dia zina atau tidak berzina tidak ada kena mengena dengan saya," kata Eskay.

Dalam membuat penafian itu, Eskay cuba meletakkan beban kononnya Anwar adalah pelaku dalam video itu di atas bahu wartawan.

“Saya menghubungi wartawan untuk tanya sama ada orang dalam rakaman itu adalah Anwar, itu sahaja. Anda yang paling rapat dengan dia, selalu mewawancara dia,” kata Eskay kepada pemberita yang kelihatan tercengang dengan kenyataan beliau.
Bla... bla... bla... bla... bla... bla... bla...

Kenyataan bersumpah Dato' Shazryl Eskay beberapa hari sebelum ini berbunyi begini:
"A'uzubillahiminassyaitanirrajim. Bismillahirahmanirrahim. (Mengucap 3 kali). Pada hari ini, 29 April 2011, dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, saya Shazryl Eskay Abdullah berikrar dan bersumpah seperti berikut: A'uzubillahiminassyaitanirrajim, wallahi, wabillahi, watallahi, aku bersumpah bahawa aku dan Datuk Seri Anwar Ibrahim berada dalam paparan video yang dirakamkan pada 21 Februari 2011. Datuk Seri Anwar Ibrahim adalah pelaku dalam video tersebut. Sekiranya aku melakukan fitnah, maka Allah akan melaknat akanku."
Bla... bla... bla... bla... bla... bla... bla...

Ni dah kena laknat ke dah jadi lahanat..?

Gua tak paham beberapa perkara dalam beberapa perenggan dekat atas yang gua rasa malas sangat-sangat nak copy & paste balik dekat bawah, jadi lu orang carik la sendiri dalam perenggan mana perkara-perkara berkenaan gua maksudkan... Jangan bazirkan kebolehan kepala otak lu orang yang Allah dah kurniakan.

Pertama: Gua tak paham bila Eskay nyatakan bahawa dia menghubungi wartawan untuk bertanya pada wartawan adakah individu dalam gambar itu adalah Anwar atau tidak.

Kedua: Gua tak paham bila dalam kenyataan sumpah laknat atau sumpah lahanat Eskay dia nyatakan bahawa dia adalah individu kedua selain dari Anwar dalam video tersebut.

Ketiga: Gua tak paham bila individu kedua dalam video tersebut iaitu Eskay terpaksa bertanyakan wartawan adakah individu selain dari dia adalah Anwar atau tidak..? Adakah Eskay tidak kenal akan Anwar..? Adakah Eskay pada masa kejadian menghadapi masalah penglihatan..?

Keempat: Gua tak paham bila Eskay dalam kenyataan terbarunya menafikan bahawa dia menuduh Anwar berzina sedangkan dalam sumpah laknat atau sumpah lahanatnya Eskay mengakui bahawa Anwar adalah "pelaku" dalam video tersebut.

Kelima: Gua tak paham apa sebenarnya maksud Eskay bahawa Anwar adalah pelaku dalam video tersebut... apa sebenarnya yang dilakukan oleh Anwar..?

Keenam: Gua tak paham kenapa tiba-tiba gua terasa nak sebut - "UMphorNO Lan Chaw"...!!!

Anonymous said...

nice article hamka!..sepatutnya kita bersatu demi agama dan bangsa.orang lain walaupun berbeza tujuan mereka SAMA.sedarlah..jgn bila nasib kita dibawah telapak kaki orang lain baru nak tergadah dan bersatu.sekarang asyik nak bertelegah sesama sendiri ..cuma jangan terlalu taksub pada sesorang atau pemimpin itu pada sesiapa pun. ISLAM bukan milik mutlak parti mana2.mereka manusia biasa tak kira parti mana pun sekali.semua ada kekurangan dan kelebihan, lebih baik saling tegur menegur dan melengkapi..sudah2 la kita cerita pasal politik, video xx tak habis2..let proceed to new chapter yang lebih harmony dan produktif, buka hati buka akal dont limit it..nak maki aku? maki lah..pahala aku pun tak banyak..aku tak kisah pun, aku kisah tentang nasib kita, pegangan hidup kita di masa hadapan...

paku tekan bkn thumbtack+

Anonymous said...

Aku rasa ramai yang tak faham tentang 4 saksi ni. Katakan dikampung kita ada lelaki dan perempuan bukan muhrim duduk berduaan sahaja didalam rumah. Kita yang tinggal disebelah rumah dan mengetahuinya lalu membuat laporan kepada ketua kampong untuk menyiasat lebih lanjut. Tapi tok ketua kampong tu kata dia tak boleh terima laporan tu dan dia juga tak boleh menyiasat sebab saksi cuma kita sorang dan tak cukup lagi 3 orang. Apa yang kita mita ialah tok ketua kampung sama-sama menyiasat bersama 3 orang lagi saksi. Sama dalam kes yang terkini ni. Dari video tersebut baru lah siasatan boleh dijalankan. Mungkin saksinya akan jadi cukup. Misalnya pekerja-pekerja hotel tersebut atau sesiapa saja yang berkaitan pada hari tu.Jangan terus kata tak boleh siasat. Dia ni nak jadi pemimpin NO 1 kita. Kalau silap habis masa depan kita dan anak cucu cicit kita. kena lah fikir dan pastikan betul-betul. Jangan nanti baru nak menyesal. Terima kasih kerana sudi membaca.

Anonymous said...

Aku rasa segelintir je yg tak paham 4 org saksi. Dan segelintir ni jugak la percaya kat video nih.
Bak kata Tun Mahathir, Kalau Filem Avatar Diaorg boleh buat, apatah lagi 9/11. Aku kata video tu celah gigi jee.

Tup tap eskay nafikan. dan puak2 kat sini masih lagi jugak percaya.

Nak wat camne kan dah fanatik. sib baik la segelintir je (Termasuk Tuan Tanah kot)

MeGaT aLaM sEnGkEtA said...

salam

tahniah, aku da lame blog Hamka nie, mmg best. bnyak memberikan kesedaran pada aku yg teruk ni. isk isk....

*doakan aku juga akan menjadi antara lelaki beriman terakhir....

tentang entry kali nie, ni komen pertama aku, hehehe. aku sebenarnya x suke semua Ahli2 politik kat m'sia ni, x kire pembangkang atau kerajaan, ape yg aku nk hanyalah pemimpin yg betul2 berjiwa pemimpin, bukan hanya bersandarkan pada slogan yg hanya sedap disebut dan didengari, "Cemerlang, Gemilang, Terbilang", "rakyat didahulukan, pencapaian diutamakan". sampai skang aku x nampak lg maksud slogan2 itu. aku x nampak lg ape yg mereka buat pada masyarakat dan negara sepanjang mereka berdua memerintah negara nie. kecuali Dr Mahathir, itu idola ku.

skali lg aku ulang, aku bukan ProKerajaan atau ProPembangkang. aku hanya rakyat yg mahukan seorang pemimpin yg betul2 berkaliber dan betul mempunyai tanggungjawab pada masyarakat, tanah air dan agama. x kesah pemimpin tu dr kerajaan atau pembangkang.
dan aku bersetuju dengan pendapat hamka---> tentang pengikut2 yg terlampau ekstrem. sangat2 menakutkan =.=

masa aku google2, aku dpt ini, klu Hamka rajin, Hamka ulas la skit, Klu x rajin, tgok la kejap, kalau perasan sibuk, x tgok pun xpe ^^

http://faezuddin-puad.blogspot.com/2011/04/pandangan-tokoh-agama-mengenai-video.html

terima kasih Hamka. aku doakan Hamka sihat sentiasa, dan seterusnya menambahkan lagi catatan peribadi Hamka yg benar, bukan mengikut emosi, yg dapat membantu aku (aku sorg je kot) yg lalai ini. hukhuk

wassalam, peace (",)

Ikhwan said...

"Jangan Jadi SLOW
Blog ini juga tidak mewakili mana mana pertubuhan, kumpulan, fahaman, parti, gerakan atau sindiket, jika tak puas hati,jangan kutuk UMNO, TABLIGH dan lain-lain pertubuhan, tapi hina, caci, maki, kutuk dan laknatlah aku seorang..." from KM


ko org umno kn??

pokcik said...

artikel yg berat sebelah..
harap penulis rajin2 lah jenguk blog2 lain ye..
ada pro dan kontra

terima kasih

Anonymous said...

Salam semua...

Maaflah Hamka saya tak sependapat dgn kamu dlm hal ini. Cara menangani fitnah cara begitu tak boleh diterimapakai zaman skrg. Saya akan respek kalo Hamka bagi cadangan paling koman pun agar kedua2 si penuduh dan tertuduh mengikut kaedah yg betul melakukan sumpah tersebut di Mahkamah Syariah.

Zaman dulu takde internet, TV dan radio. Fitnah zaman skrg kalo berleluasa tanpa kekangan sgt membahayakan. Kamu baru mengumpat sipolan, cerita dah sampai ke seluruh dunia tak sampai 10min. Kalo betul ini konspirasi, tidakkah mengaibkan maruah mrk sekeluarga?

Saya yakin kamu pun tak akan setabah dan sekuat mrk jika diduga Allah sebegini. Ujian seberat ini bukan calang-calang org yg terima. Allah knows best, rite? Saya yakin mrk suami isteri adalah golongan beriman dan disayangi Allah.

Kalo tak sokong, at least tunjukkan simpati atau diam. Ingatlah kita semua ada anak dan keluarga. Tak mustahil perkara sebegini boleh berlaku pd kamu semua.

Utk lebih rasional dan professional, boleh layari penulisan Ust. Zaharuddin ada pencerahan di situ. (www.Zaharuddin.net)

Saya takde masalah dgn bahasa dan penyampaian Hamka tapi dari sudut keadilan dua2 pihak tu takde. Berita semalam, si penuduh menafikan tertuduh melakukan zina. Walhal majoriti yg baca blog ini ada yg mula percaya dan kutuk2 pulak. Saham penulis pun termasuk jugak tu.

Kenyataan Dato' Shazryl Eskay hari ini telah menafikan apa yg telah beliau fitnah sebelum tu.Eskay juga menafikan beliau menuduh Anwar 'berzina'.

P/S: Perbezaan pendapat itu tak bermakna bergaduh sesama Melayu. We all should agree to disagree on any subjects matter and talk with fact.

Jgn bila penulis bagi pendapat semuanya woha dan bersetuju. Sesekali kena berfikiran kritis dan cerdik dlm menangani sesuatu isu besar. Saya menegur di sini krn `sayangkan' Hamka dan pembaca2 blog KM. Minta maaf sekiranya ada kekhilafan dlm penulisan saya.

spicemum

Anonymous said...

to spicemum,
mana boleh cakap kaedah yg nabi tunjuk tu tak relevan,itulah kaedah yg sebenar, bila berlaku musibah mcm tu, kita mohon petunjuk Allah, itu yang terbaik. Apa yg nabi buat tu sampai bila2 relevan...kita je tak yakin, sbb tu Allah tak bg pertolongannya pada kita

Anonymous said...

tak tahu bila nak abis cite ni...dahlah kat pasaran berlambak2 cd lucah, ditambah lagi dgn video seks percuma ni, tahu sapa jadi mangsa...?....tu budak2 sekolah yg ambik kesempatan nak tgk video tu dgn selambanya....
huih....ponen eden dibueknyo !

kredit utk bro hamka !

Anonymous said...

@anon 11:30

Boleh bagi nas, dalil atau ayat quran yg mengatakan wajib sebegitu?

Mengikut pemahaman saya, ia adalah salah satu kaedah menghadapi fitnah jer. Situasi dulu dan zaman skrg amat berbeza. Manusia semakin cerdik dan aggresif sikit apalagi puak2 yg suka buat jahat dan fitnah ni mmg pakar dlm puterbelit. Tak cukup hebat, sampai bayar khidmat penasihat Yahudi lagi.

bukan @anon 11.30 said...

Salam

Anon 12.36

Jangan nak memperlekehkan teknik yang disarankan oleh RasulULLAH SAW.. al-Quran itu, ALLAH SWT dah cakap akan pelihara sampai hari kiamat!

tuntasnya, kita kena kembali pada ALLAH.Awak mengatakan seolah-olah usaha mendekatkan diri kpd ALLAH SWT bukan cara terbaik? saya sayang awak anon 12.36.

ingatlh, kita kat atas muka bumi ni kalau bukan kerana kehndak ALLAH SWT "kun fayakun" maka takkan terjadi suatu perkara itu.. bila terjadi suatu musibah, sila berbalik pada ALLAH..

ingat.. yakin dengan ALLAH insyAllah..ALLAH akan bantu..syaratnya, YAKIN!

x bahagia kat dunia tak semestinya x bahagia di akhirat. selamat kat dunia, tak semestinya selamat kat akhirat! apa nak takut!

ingat, semua perkara, kena berbalik semula kepada ALLAH SWT.. jgn kata cara Rasulullah saw kita tak relevan? saya kata begini sebab awak boleh kata

"boleh bagi dalil atau nas?"
"perlu ke wajib begitu?"

utk pengetahuan awak, WAJIB ya.

pemahaman awak yg sy dpt kesan iaitu "mengikut peredaran ZAMAN" inilah yang menyebabkan banyak perkara tak boleh, tp dikatakan boleh.. yg boleh dikatakan tak boleh.. habis?

ada ke ALLAH suruh kita
"ikut peredaran zaman" atau "sila tukar kandungan al-Quran dan cadangan2 kekasihku dulu mengikut peredaran zaman kamu semua"

(ASTAGHFIRULLAHAL'AZIM.....)

ada? yang memandai nak buat term and condition sendiri kenapa?

ALLAH 'azza wa jalla yang cipta kita, setakat ilmu sebesar zarah nak dibandingkan dgn ilmu ALLAH yang tak terjangkau dek akal, tak payah memandai mandai nak wujudkan hukum sendiri. ALLAH takkan suruh kita ikut al-Quran dan sunnah kalau ia bukan yg terbaik!

apa?zaman moden? siapa yg cipta akal kita? ALLAH kan! maka ALLAH lebih faham kita daripada diri kita sendiri. jd, dah ALLAH suruh ikut al-Quran dan assunnah, silalah ikut. faham?

sikit aja ALLAH uji pemahaman kita ttg apa matlamat hidup kat dunia. cpt sgt tersungkur.. tp cepat2lah bangun, takut2 lepas ini ALLAH tak bagi lagi peringatanNYA kpd kita.. buatlah pilihan yg terbaik.

bernafaslah dengan nama ALLAH, melangkahlah dengan nama ALLAH, bercakaplah dengan nama ALLAH,
sungguh indah!!

jika ada ketikanya ditimpa musibah,jgn cpt melatah, ingatlah, ALLAH rindukan kita, MUNGKIN kita terlupa akan DIA buat seketika,jd, mgkn itulah cara DIA utk mendekatkan kita dgnNYA.. ok ><y

SARS said...

Hamka, teruskan menulis...

Pedulikan mereka semua yang baru setahun jagung membaca blogmu lantas mengisytiharkan perang kepadamu...

Kepada mereka yang tak faham...
Kasihan kamu yang mengeji dan mengutuk orang yang takde kena mengena pun ngan tulisan dia, tetiba UMNO, TABLIGH INDIA lah, semua bagai terkena...

Dah dia tulis dah, nak kutuk, kutuk dialah...

Key point dia=
1. Kembali kepada sunnah

Korang je rasa tak sesuai dengan zaman moden kononnya ini, tetapi, ingatlah, Rasulullah tu kekasih ALLAh, jadi bila kita tiru cara Rasulullah, tak mustahil akan turun kasih sayang Allah pada kita, bila dah turun kasih sayang tu, ALLAH akan beri bantuan tanpa kita sangkakan...

2. Hanya nabi je maksum.

Bila nak mempertahankan seseorang tu, berserdahanalah... Ingatlah bahawa hanya nabi maksum, dan yang lain ada berpeluang melakukan dosa tanpa sedar atau dalam sedar... Hamka cuma mengingatkan supaya berserdahanalah... Nak mempertahankan orang, jangan sampai mengutuk/mengeji orang lain pulak... tak pasal-pasal dah buat salah

- Bukan Pro-M, Pro-A, Pro-Neutral...
- Bukan BN, ataupun PR, tetapi condong PAS...
- Tidak taksub...

(P/s: Hamka, tak yah layan diorang ni, rileks dan cool, Surat untuk Syiah daku masih menunggu)

Anonymous said...

hamka xkan berenti menulis selagi dei belum mati

Anonymous said...

hamka xkan berenti menulis selagi die belum mati

Anonymous said...

hamka xkan berenti menulis selagi die belum mati

arekey said...

A great liar will normally swear that he is telling nothing but the truth. There is a lot of inconsistencies in this filthy story. Everybody knows it. Except the fanatic here

Anonymous said...

"Pekerjaan yang paling hina pada zaman sekarang adalah wartawan.."(Ulama').

Anonymous said...

yeah..
lets make it clear..

-great liar is = *a**a
-the fanatic = the mayats

he..he..

Anonymous said...

@bukan anon 11:30

Saya kira kamu tulis meleret2 tapi isinya tetap sama. Berdoa itu asas dlm kehidupan a.k.a senjata org Islam, saya tahu tu. Apa yg kamu sarankan itu definitely akan dilakukan setiap org Islam yg beriman. Malah di masjid-masjid ramai yg melakukan solat hajat utk beliau. Mereka-mereka ini melihat dengan mata hati.

Yg saya highlight kat sini ialah teknik dan kaedah menghadapi masalah itu boleh berubah2 mengikut masa dan zaman asalkan tidak mengubah syahadah dan akidah.

Sunnah itu bkn wajib. Diikut dpt pahalakan? Ditinggalkan dapat dosa ke? Tolong fahamkan saya di sini..

Saya bg contoh; kiranya awak menghadapi masalah besar dlm kewangan. Adakah dgn berdoa setiap saat, duit tu akan jatuh depan mata tanpa usaha dan jalan penyelesaian yg lebih bijak?

Secara jujur, saya bkn penyokong tertuduh A dan tak kenal pun Hamka. Tapi saya ada pendirian, setiap masalah kecil atau besar mesti ada usaha dan penyelesaian terbaik bukan setakat menunggu dan berdoa. Sikap begini yg menjadikan org Islam itu pasif dan mundur.

spicemum

Anonymous said...

Salam jumaat semua,

leh, aku rasa dua kali je ni.

Yang menulis yang mengomen, janganlah sampai membuatkan orang menyebelahi mana2 pihak. InsyaAllah itu bukan niat penulis aku rasa.

Berkenaan dengan aib orang, menyebarkan memang tak boleh dah, membuatkan orang mengulas di fb, blog, media lagi lah tak boleh. Apetah lagi memfitnah, back-up pun jangan. So simpan pandangan sendiri2 sudahlah. Untuk mengelakkan pandangan kita ni yang menjadi pemangkin orang2 yang "pak turut" yang pendek akal ni cipta ulasan sendiri, keep it for yourself sudah.

Semua orang patut dengar link ni, mengenai kes tersebut. Padat dan ringkas.

http://www.youtube.com/watch?v=OBBFASjGriQ&feature=youtube_gdata_player

sekian,
ahmad

Anonymous said...

tu la.. org2 yg lemah kat sini 100% percaya berita2 wartawan.. bkn tv kat malaysia je, CNN, BBC, ABC yg jelas pemutar belit(yahudi) pun dorang percaya.. buta!

manusia yangmengharapkan kedamaian said...

sedihnya..kecewa dgn perangai manusia skrg..apa akan terjadi pada generasi akan datang ;-( semuanya saling nak jatuh-menjatuh antara satu sama lain ;-(

Anonymous said...

hamka,

aku bukanla jenis menyokong membuta tuli, fanatik, condong ke kiri atau ke kanan, yang benar tetap benar yang salah tetap salah, tapi mana satu yang benar mana satu yang salah? fitnah dunia kini berleluasa, ditambah taksub manusia menyekat minda,jangan dinafi kata taksub, manusia lebih condong kepada apa yang selari dengan minda mereka, marilah kita semua merendah diri memohon dari Nya agar diberikan pertunjuk dan pengakhiran dari semua "kekalutan" ini mudah-mudahan.amin

Adeh said...

Kalau ikut sunnah, mana lebih afdal :

1. Menasihati orang yang menyebarkan berita zina dan aib orang tanpa 4 orang saksi supaya menghentikan perbuatan itu ATAU menasihati orang yang sedang marah bila dia rasa terfitnah ???

Saidina Umar r.a pun pernah ditegur oleh seorang pesalah sebab mengintip rumahnya, " Ya amirul mu'minin, aku mungkin melakukan satu kesalahan, tapi kau dah lakukan 3 kesalahan, mengintip, masuk rumah aku tak minta izin dan tak bagi salam!"

Saidina Umar r.a akur dan mengaku kesilapan yang beliau dah lakukan.


Saudara Hamka,

anda tahu apa yang Eskay dan UMNO buat tu salah. Buka dan jaja aib orang sekalipun ia benar2 berlaku, semua tu salah besar.Anehnya anda tidak terlintas pulak nak nasihat mereka ini. Sebaliknya panjang lebar menasihati orang yang rasa terfitnah ??

Mana sensitivati orang Tabligh?? Hari2 dengar bayan.....takkan boleh buta mata hati???

Anonymous said...

dah fahaman dia camtu... islam lain, politik lain.. hamka, dari penulisan tuan, tuan mmg bijak.. tapi kalo tuan menafikan kesyumulan islam...u suck man!

Anonymous said...

salam hamka.
Saye nk request sikit la, actually saya betul2 x pasti perbezaan antara riba atau keuntungan yang dipromote oleh Amanah Saham Nasional Berhad. Sebab ade segolongan umat kate haram, but still, kenapa most of Bank Islam sendiri turut ade Unit trust jugak?? Boleh x Hamka bincangkan dlm next post? Tq!

Ridhwan bin mohd yunus said...

orang tabligh ke orang dakwah??

tuan ,yang saya faham mengenai tulisan tuan hanyalah...

kejayan manusia hanya dalam agama allah. sejauh mana mentaati perintah allah... dan mengikuti sunnah rasullah..

allah turun kan . al-quran sebagai sumber ilmu...

allah hantar rasul sebagai petunjuk..

dunia sementara... akhirat kekal abadi..

Siti Fatimah said...

ye sy mengaku. sy la golongan2 itu yg bias. sy mengaku kesalahan sy. dgn muka merah. sy jugak merujuk kepada perbagai huraian ayat. huhu.

tp sy tak comparela pulak zakar / perut. because i never seen him naked in my entire life!

true, the image mmg sejibik beliau. namun hati sy la menjerit2 ckp bkn. namun. mgkn bkn hati sy. hati syaitan yang memperdayakn saya. supaya buat sesuatu bertentangan dgn jln Allah. tetapi kononnya menggunakan jalan Allah. dh mcm munafik plk. huhu.....

namun. hati sy mmg sedih. hati kecil sy tak percaya. sedih mcm nabi sedih kot.

moga Allah tunjukkan jln kebenaran. moga org2 yg menyembunyikan kebenaran dan berbohong itu dibalas setimpal kerana menimbulkan kesedihan dlm hati ramai org.

thanks bro for this post. not that i like you whatsoever.. true this is an eye opening... :(

mohd said...

"sekular"? politik yg ko ceburi sejak zaman atuk nenek hang ni tak sekular ke? mana ada politik tak kena fitnah bro. parti X ke parti Y ke sama je objektif dorang, baik yg nampak ugama atau pun tak, niat baik tapi cara atau jalan salah sampai kiamat lah tak settle, aku tak perlukan politik cara ini, aku dan keturunan aku insyallah sedaya upaya elak dari masuk dalam tong taik (politik) yg parti X dan parti Y bergelumang di dalamnya, tak kiralah parti isle ke parti tak isle, never!

Anonymous said...

PENGUMUMAN! insyallah "mamat" yg terlibat dgn video itu...tidak akan jadi perdana menteri malaysia!!! jgn risau tak akan dan jgn berharap....insyallah tak akan jadi p.m punye woha!!!

Anonymous said...

yang penyokong2 "pelakon" dlm video ni knp pulak nak risau2, kan si eskay tu dah sumpah diri dia sendiri, kalau tak betol dia kena lah!!! apa nak takut, org yg tak bersumpah laknat pulak yg goyang apahal? ermmm

wakaf che yeh said...

satu dunia punye politik sama jeeee...
cuma kat malaysia lain sikit, sebab peengikut2nya SLOW!!!!

anwar said...

aku setuju ngan ko mohd, kalu sesiapa je yg memerintah malaysia ni.. ia akan jadi benda yg sama gak, sebab mereka dari tong yg sama!!

last comment said...

terbaik terganas terbaik terganas!!!terbaik terganas terbaik terganas!!!terbaik terganas terbaik terganas!!!terbaik terganas terbaik terganas!!!

huda said...
This comment has been removed by the author.
huda said...

orang cerita pasal fitnah..

bukan politik
bukan kerajaan
bukan pembangkang
bukan bukan bukan...

Tajuk besar FITNAH.. contoh dan huraian berdasarkan isu semasa. cuma berkait sikit je dengan pembangkang kesayangan ramai.hik hik

p/s: (nota untuk org yg mudah salah paham) pembangkang pada ayat diatas bukan bermaksud mengakui 100% pelaku dalam video adalah dato' anwar ibrahim.. :)

sim_2096 said...

yaa.. aku setuju kebanyakan pandangan tuan punya blog ni..mungkin ada sedikit yg aku x setuju...apa pun berita yg datang dari mana2 pihak perlu diselidiki kebenarannya terlebih dahulu...jgn main terima atau menentang bulat2..skang ni banyak org munafik bawa berita palsu...tapi aku rasa tuan punya blog seperti berat sebelah...berat kepada org yg membawa fitnah tu..yakni seperti berpihak kepada org yg membawa fitnah ini..mengapa tidak menyatakan keburukan org pembawa fitnah ini juga...setidak2 tidaknya kena adillah...nampak seperti org yg bersalah dlm hal ni adalah org yg membantah fitnah ini...org yg membawa dan menerima fitnah ini seperti tiada kesalahan yg dibuat..padahal x tau pun mana pihak yg betul..jd kalo nak hentam pun..hentam 2-2 pihak la... baru fair..ker tuan punya blog ni pro gerombolan..

Anonymous said...

anna tak kisah sapa2 pun bole jadi imam anna.. penipu, pencuri, perogol, pembunuh semua bole...asalkan tak kene kat anna, bini dan anak2 anna sudahlah..

-tabligh sejati-

Anonymous said...

kawan2, jgnlah dok gaduh kat sini,
sapa2 yg buka aib org mmg berdosa, yg tgk keaiban org pun dosa juga, yg dok bergaduh kat sinipun dapat dosa juga, tak pasal2 kita dapat dosa kering, marilah kita sama2 doa supaya Allah pelihara keaiban kita

Shazlin Shaharudin said...

terbaek!

faruki said...

saya nak kuar 4bulan masturat

Anonymous said...

Assalam

Tetiba teringat..."Empty vessel makes the most noise!"

Woha!

Khalid

Anonymous said...

CUKUP!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

r1n0z33n said...

kawan2!!!! apa yang KM nak sampaikan adalah tentang attitude kte, mcam mana kita nak berhadapan dengan keadaan difitnah. kita kena faham, KM tiada campur aduk politik, tak ada belah mana2 dacing atau bulan.. pliz, be matured.. cuma nak kita buat perkara yang betul bila difitnah. Kawan2 dari dacing, post ini tak membenarkan kalian. dan kawan2 dari bulan, post ni tak membenarkan video tersebut. cuma kita sama2 patut buat perkara yang sama macam nabi n sahabat buat ok?? kamon, no gado2.. peace2 ... peace..

Anonymous said...

apelah nak gaduh2..cubalah cakap guna akal sikit, jgn cepat melenting sangat.

kalau betol salah accept and berubah, kalau btol xsalah berjuang dptkn kebenaran, tp tetap kena selidik betol2 buat research,jgn apa yg kta perjuangkantu bnda xbetol.semata2 kita hanya perjuangkan ego kita yang xnak mengaku salah.,

setiap manusia itu memang ada kemungkinan melakukan dosa. tak maksom.sekian.

p/s: jgn bias bila buat research


-cahaya pemelihara

Anonymous said...

Kau gempak dowh hamka
U suck man!

Anonymous said...

bila nak habis citer psl video ni? org kita tak sibuk bertelagah, tguk tv tadi org lain pulak sibuk nak tukar agama rasmi persekutuan????.betulkah?..jadi sudah2 lah kita bertelagah,org kata kita masa aman damai sibuk nak bertelagahnya time susahxaman mmg bersatu!! betulke?aku taknak negara kita tak aman, aku taknak la xaman baru nak merasa bersatunya kita! biar la waktu apa pun bersatu!kalau ada yang tak sekata tu biasalah sebab kita bukan kembar siam kat kepala atau kat hati,fikiran masing2..tapi jangan lah sampai kronik sgt,anggap la gado adik beradik yg tak bape nak kronik kita kan bersaudara sesama islam walaupun mak bapak lain2..lebih baik kita fikirkah cara untuk kukuhkan ikatan antara kita semua demi kepentingan agama bangsa dan negara, jangan menyesal ,jangan sampai kita sudah dipijak kepala..

p/s: aku cuma mahu hidup aman damai,selamat, lena tido , tenang beribadat, senang pegi keje, pegi masjid dan balik kg..dll

-anti org pijak kepala-

Aku Alip said...

jenuh baca komen.
yang jahil cm aku ni nengok je la.
yang pandai cam kome tu komen le.

menda senang je.
salah ngaku salah,
betul dok senyap2.

dok komen xpasai2 dpt dosa.
pape pun incik KM. bile pilem ni keluar ye?

Unknown said...

Tuan Hamka,
Yang betul akan terbukti benar diakhir rancangan dengan izin Tuhan...dari dulu yang so called ketua pembangkang tuh dituduh macam takkan mahkamah dan polis yang menyiasat tak boleh nak buktikan benar..tidak perlulah kite menuduh org guna fatwa mcm2 dalam hal ini seolah2 kite sendiri pon menggunakan fatwa kera...hal politik ini berlainan dari isu2 lain..ianya penuh dengan muslihat dan isi yang tersurat dan tersirat...ianya melampaui kita selaku rakyat marhein dan utk itu tidak perlulah kite sibuk utk mengolahnya seakan2 kite nih sebahagian dari saksi dlm isu itu yakni mereka yang berada ditempat kejadian..Wallahualam

Anonymous said...

Cerita awak mengenai Rasulullah SAW tu cuma separuh jalan.. Ada yang lebih lengkap dan disampaikan di sini, sila rujuk dan perbaiki fakta...


http://www.google.com.my/m/url?client=safari&ei=mXLFTaCBCub7rAfq0NDlAw&hl=en&oe=UTF-8&q=http://www.youtube.com/watch?v%3Dfk6Wfe22QcY&ved=0CBgQtwIwAA&usg=AFQjCNEEEBQD073T09Rk5fNIp7Q21G6VlQ

En Hamka.. awak memang tak pernah siasat sblm menulis ke? Apa yg awak cuba tegakkan sebenarnya? Betulke awak menulis kerana Allah? Sebab selalu tunggang terbalik fakta untuk akhirnya pendapat awak yang menang, sambil kata org lain yang melenting bila kekasihnya ditegur??? Adakah sebaliknya awak yang beria membela kekasih awak?

Saya tak punya kekasih tapi saya boleh nampak yang penulisan awak berat sebelah. I dont buy it. Kalau awak memang ikhlas, tengok vclip itu sampai habis dan sila buat ulasan balas.

Anonymous said...

Rujuk cerita Rasulullah hadapi tuduhan fitnah di sini.. Cara itu cuma digunakan sblm turunnya ayat Quran di mana Allah memberikan cara utk menghadapi tuduhan fitnah.. The part that u've left out (is it intentional or u didnt do ur homework?)..

http://www.youtube.com/watch?v=fk6Wfe22QcY&feature=youtube_gdata_player

ALLAH's slave said...

Salam,

Khalid, awak kenal Hamka?
Risau pulak dia tak balas komen ni, biasa, ada ja dia komen, dia sihat tak?
harap Hamka sekeluarga sihat..

bg yg difitnah, perlu banyak usaha dr segi dunia dan akhirat.. lebihkan akhirat, faham? err faham ke apa yg saya tulis ni, harap faham.. jgn lebihkan usaha utk dunia sbb, mmg takkan menang,tp, kalau dah usaha akhirat, tak jd jugak, igtlah dunia semntara,ia adlh istidraj kpd mereka yg memfitnah..

mereka yg menganiaya takkan selamat di akhirat kelak.. kita hidup bkn utk dunia.

kita membela yg difitnah pun, yang kena usaha dia jugak.. biarpun ramai yg solat hajat utk dia, yg kena usaha sebenarnya ialah yg difitnah itu sendiri.. kena usaha solat hajat sendiri 12 rakaat lebih pun takpe jika nak diselamatkan drpd fitnah ni, tahajjud, taubat..

sebab semuanya kehendak ALLAH, WALLAHUALAM

saya tak baca dan tonton pun berita ttg kisah DSAI ni, setakat dengar2 gitu aja..

Anonymous said...

aku tak mau negara ku ini diperintah oleh peliwat dan penzina..kalau terbukti bersalah,sila undur diri..muktamad..full stop

Anonymous said...

yg tak bersumpah tu duk bising2 pasaipa??

jangan risau,kalau org yg bersumpah tu menipu sumpahnya,tentu dia akan ditimpa bala..tuhan bayar cash

so tak payah la kita duk backup sangat org yg dituduh tu..

ana KL said...

saya suka bro hamka.Kreatif!

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 274   Newer› Newest»