Jul 6, 2010

Suami pendiam?

(Masa aku remaja, aku terbelajar tentang hakikat cinta setelah menonton Vincent Vega dan Mrs. Mia Wallace menari twist di Jack Rabbit Slim's dalam Pulp Fiction, sekadar merujuk kepada beberapa sumber...)

Email satu:

Salam, sebagai seorang isteri, saya ingin bertanya pada awak sebab pandai benar awak membela kaum lelaki, (seperti suami duduk rumah tengok TV itu bagus dengan alasan jaga keselamatan rumah, dan lain lain..,) tapi saya nak tanya sifat pelik lelaki, iaitu ketika bercinta dahulu, rancak betul suami saya bercakap dengan pelbagai topik dibangkitkan hinggakan kadangkala saya tak ada berpeluang bercakap. Tapi lepas kahwin, jadi pendiam pulak, sukar diajak berbual, cakap pun sepatah sepatah sahaja macam sms,

Saya akui, suami saya memang seorang lelaki yang baik, dia tidak pernah mengabaikan keperluan rumah tangga termasuk anak-anak, cuma yang merunsingkan saya ialah suami terlalu pendiam dan lebih banyak membuat hal sendiri seperti membasuh kereta, menanam bunga atau memelihara ikan. Saya rungsing kerana saya seolah olah tidak penting.

“Apa sudah jadi dengan suami saya? Atau lelaki memang begitu?

Isteri rungsing.

******

Email dua:

Saya dah berkahwin dekat 10 tahun dan ada 4 orang anak. Suami saya tak romantic tapi baik, iaitu jaga hal ehwal kebajikan rumahtangga dan anak anak, tapi suami saya ni pendiam sangat, Dia tak kan berbual dengan saya kecuali saya yang kena mulakan dulu.

Dalam rumah jarang dengar kami bercakap, hanya suara anak anak yang riuh,. Saya pernah bertanya apa salah saya, katanya saya tidak buat salah tetapi dia melayan saya seperti tidak wujud. Saya meresa sangat sedih dilayan sebegini, Apa pandangan tuan?

Isteri Sepi.

********

Waalakumusalam, kepada yang email dan salam satu Malaysia kepada yang baca blog ini, topic kita hari ni:

Suami tak romantic kerana pendiam?

Suami baik tapi tak banyak bercakap?

Sepi sebab suami diam walaupun dia baik?

Suami jaga hal ehwal rumahtangga tapi saya rungsing sebab suami saya membasuh kereta, menanam bunga atau memelihara ikan?,

Apa?!!

Itu sahaja masalah korang dah jadi rungsing dan sepi?, sedang ramai lagi andartu kat luar sana, mereka lagi layak rungsing dan sepi.., patut korang tolong mereka dengan bagi izin suami korang kahwin lagi, eh! Itu cerita lain..

Sambung balik.

Kepada semua isteri yang rasa sepi dan rungsing kerana suami baik tapi pendiam..

Korang tahu tak apa makna CINTA?

Dah 10 tahun kahwin pun tak tahu apa itu CINTA?

Dah beranak pinak, dah berlaga lubang kencing masih tak tahu apa itu cinta??

Ni yang aku angin satu badan ni!! Nampaknya, aku kena terangkan balik makna cinta pada mereka yang dah berumah tangga, yang dah beranak pinak, yang dah berlaga pusat, (sambil geleng kepala...)

Baik, Cinta itu adalah...

(berhenti sekajap, telan air liur)

Cinta itu adalah apabila kita dapat MENIKMATI KESUYIAN bersama kekasih!

Jika korang rasa tak selesa bila duduk dua orang tapi tak bercakap apa-apa, itu bermakna orang itu bukan orang istimewa, orang itu mungkin orang asing, dan bukan kekasih..

KEKASIH adalah mereka yang mana bila kita duduk bersama, tapi tak bercakap apa-apapun, kita tetap rasa selesa, bahagia, dan enjoy the silence!!

Enjoy the silence!! Tak paham lagi? Itulah CINTA!!

Kalau tak paham bahasa melayu, biar aku cakap bahasa orang putih:

“You know you‘re in love after you found somebody really special, that you can just shut up for a day and comfortably enjoy the silence.”

(Entah betul ke tak Bahasa English aku tu? Lantaklah,)

Senang cerita, kita tahu bila kita dilamun cinta adalah apabila kita dapat bersama seorang yang sangat istimewa, yang mana detik bahagia ada pada setiap minit dan saat, walaupun kita tak bercakap apa apapun, kerana kita sedang ‘enjoy the silence’.., ‘menikmati kesunyian’ bersama orang yang paling kita cintai...

That is love!!!,

Why do we feel it's necessary to talk about bullshit in order to be comfortable? Enjoy the silence with someone special, that is comfortably..., That is love!!!,

Dah! Speaking London pulak aku,

Bermakna disini, para isteri yang terasa sepi dan sunyi sekalian, bukan salah suami korang buat korang rasa sepi, salah korang, sebab korang tu yang belum CINTA sepenuhnya pada suami masing masing.., korang masak, basuh baju, kemas rumah, ketip kuku, trim bulu untuk suami dah anggap itu cinta? Itu namanya ‘khidmat’.., cinta adalah memberi tanpa balasan.., chewah!

Korang patut rasa malu pada suami korang, sebab suami korang sebenarnya sangat faham erti cinta lebih dari korang yang ngok!, korang menderita tapi suami korang hidup bahagia dengan ‘enjoy the silence’, yelah, walaupun korang dah jadi gemok dan hodoh, serta tua , tapi suami korang cool, takde dia ceraikan korang?, malahan dia tak abaikan rumahtangga dan anak anak. Hari-hari balik kerja terus pulang ke rumah, sampai rumah minum air kopi, sambil perhatikan anak anak bermain, tanpa bercakap sepatah pun tapi hanya ‘enjoy the silence’.., wow! Romantiknya!!

Orang lelaki memang pandai bercinta dan ‘enjoy the silence’.., tak percaya cuba tanya kaki pancing, ada joran tu bercakap dengan mereka? Atau suami yang suka hias kereta, ada mereka sedih bila kereta tu tak bercakap dengan mereka? Atau yang pelihara ikan emas, bila mereka bercakap dengan ikan dalam akuarium, dan ikan tu tak jawab, ada mereka sedih macam korang? Takde.., mereka cool, mereka bahagia, mereka ‘enjoy the silence’..,

Tapi korang pandai pulak bercinta dengan rantai emas, gelang emas yang pendiam, rasa bahagia bila pakai barang kemas yang tak bercakap sepatahpun..,boleh pulak ‘enjoy the silence’ dengan emas karat, tapi dengan suami tak tahu pulak nak bahagia, tak boleh pulak nak ‘enjoy the silence’, dah kantoi bahawa korang tu tak pandai menikmati cinta, atau kahwin paksa sahaja.., kesian suami korang, rupanya..., isteri korang tak cinta sepenuhnya lagi pada korang, bak kata pepatah, ada wang abang sayang, takde wang abang melayan.., tu yang bila suami kena buang kerja, perempuan pun terus mintak cerai.., kesian..

Padahal, korang tak tahu, bahawa suami korang sangat cinta pada korang, mereka makan masakan korang dengan penuh bahagia sehingga tak terkata apa sebab sedapnya masakan korang yang setaraf masakan ibu mereka, lalu mereka, ‘enjoy the silence’.., nyam nyam.., tapi korang sedih tengok mereka sedap makan sebab tak bercakap..., apa daa..

Aku rasa tentu korang tak tahu, iaitu apabila tiba Malam hari, bila korang tidur, korang tahu tak bahawa suami main-main dengan rambut korang, cium pipi korang.., dan raba korang, tapi korang tak sedar sebab korang tidur mati.., sedang suami seronok 'enjoy the silence'... kan?

Satu lagi, untuk pengetahuan korang iaitu bila korang buat kerja rumah, suami sebenarnya pandang korang dengan penuh kasih sayang dan terharu, tapi mereka tak tunjuk sebab ego, nampak pendiam sahaja, malahan mereka selalu curi curi perhatikan korang buat kerja rumah dengan penuh ‘enjoy the silence’.., bila korang menoleh, mereka akan terus menoleh ke arah lain sebab malu dan ego, sambil control macho..., buat buat baca surat khabar atau tengok TV, tu yang korang nampak mereka macam pendiam, tapi mereka sebanarnya cool dan faham erti cinta, mereka ‘enjoy the silence’ bersama korang, sebab tu mereka tak ceraikan korang.., betul tak?

Cinta itu adalah apabila kita dapat MENIKMATI KESUYIAN bersama kekasih

Bak kata Zamani Slam dalam lagu “jalan keindahan”...

Adanya engkau disampingku..., Hilanglah jarak dan waktu..

Atau lagu “ I don't wanna miss a thing" from Aerosmith.

“I could stay awake just to hear you breathing
Watch you smile while you are sleeping
Far away and dreaming..

I could spend my life in this sweet surrender
I could stay lost in this moment forever
Well, every moment spent with you
Is a moment I treasure”...


Oh..

Sambung balik..

Aku akui, lepas kahwin, aku banyak melalui saat indah dan bahagia dalam mode ‘enjoy the silence’.., kami banyak senyum dari bercakap, sebab,.., asalkan bersama orang yang kita sayang.., kesuyian itu satu kenikmatan... ‘enjoy the silence’!.

Duduk tengok anak bermain, tengok anak membesar, merangkak, berlari dan sebagainya, sedang kami duduk perhatikan mereka, berjam jampun takpe, sebab isteri aku ada sebelah, genggam tangan masing masing, dan bersyukur pada Allah atas setiap nikamt.., dan kami, ketika anak anak riuh bermain, kami.., ‘enjoy the silence’.

Ketika menonton Movie, aku tak suka isteri bercakap, kami hanya duduk perhatikan kisah kisah manusia, dan bila ada babak sedih, (contoh baru ni tengok filem ‘cj7’ lakonan Stephen Chow , yang mana bila bapak budak tu mati jatuh bangunan, dan bila cikgu tu hantar anaknya balik rumah sorang sorang) isteri aku menangis.., aku tahu dia bayangkan anak anak jika aku mati, lalu akupun genggam tangannya, dan kami ‘enjoy the silence’.

Jika korang naik kereta dan nampak kami yang duduk diam dalam kereta lain, janganlah korang cakap kami pasangan yang tak bahagia, kerana kami sedang ‘enjoy the silence’.., dengar radio bersama sama.., dengar lagu Lacuna Coil – yang berjudul ‘Enjoy the Silence’!, oh.., alangkah romantiknya!

Words like violence, Break the silence
Come crashing in, Into my little world
Painful to me, Pierce right through me
Can't you understand, Oh my little girl


All I ever wanted, All I ever needed, Is here in my arms..

Sambung lagi sikit.., Sama macam suami korang, iaitu ketika isteri aku buat kerja kerja rumah, aku akui, aku curi curi pandang dengan penuh kasih sayang dan terharu, bila isteri menoleh, aku akan terus menoleh ke arah lain sebab malu pada diri sendiri.., isteri dah banyak korban, dan aku tak mampu nak bercakap apa dah.., hanya ‘enjoy the silence’..

Balik kerja, tengok rumah dah siap, makanan dah masak siap terhidang yang sama menu dengan arwah ibu, air teh tarik yang kaw.., dan anak anak yang semuanya sudah bersih dan berpakain serba kemas, apa lagi aku nak cakap? Kami orang lelaki memang memuji dengan tidak berkata apa-apa, kerana kami ‘enjoy the silence’.

Ada masa lapang, bawa anak dan isteri beridah di tepi pantai, atau tempat peranginan, melihat mereka ketawa dan bermain, melihat isteri memarahi anak yang buat silap, melihat meraka tidur kepenatan, semua itu.., oh.., nikmat tuhan yang besar, dan kami kaum lelaki.., ‘enjoy the silence’...

Dan yang ni, aku malas nak cerita, nanti korang naik syekh.., iaitu bila kahwin, lihat isteri duduk-duduk sahaja, lalu bertanya: “takde kerja ke?”.., isteri cakap.. “takde..”, lalu aku cakap, jom.., kita ‘enjoy the silence’!.., lalu kamipun pergi ketempat yang hanya ‘Tuhan sahaja yang Nampak’.., lalu bukak pakaian, dan ‘enjoy the silence’.

Woha!

Akhir kata.., bersyukurlah dengan nikmat ada suami.., walaupun pendiam kerana mereka faham hakikat cinta.., untuk itu buktilah kecintaan kamu kepada Tuhan, bangun di malam hari, bertahajud dan ‘enjoy the silence’ bersama Pencipta sekalian alam... kerana jika kamu tidak mampun ‘enjoy the silence’ dalam bertahajjud.., ketahulah, kamu belum cinta kepada Allah...

Malulah kamu kepada Tuhan dan suami kamu..

Sekian.

Ps: Di malam hari, terjaga dari tidur, melihat kekasih tiada disisi, lalu bangkit mencari kekasih, akhirnya bertemu kekasih sedang sujud dihadapan Kekasih yang abadi.., diwaktu itu, tahulah kamu hakikat sebanar tentang ‘enjoy the silence’...., enjoy!

240 comments:

1 – 200 of 240   Newer›   Newest»
hamka said...

Selamat hari jadi untuk isteriku hari ini..

06, 07, 80...

dah 30 tahun dah.., ha ha!

Kancilbiru said...

terkesima..memang betul pun. wanita terlalu banyak meminta..

Neo Rantissi said...

fuh, silence is romance, nice!

Anonymous said...

mmm..betul gak...asyik laki je nak paham perangai orang pompuan(laki memang dah paham dan dah pro pun),pompuan pon kena la usaha paham perangai dan psikologi lelaki pulak....

Nerzhul said...

apa lagi nak dikata. banyak kata akan ada banyak nista.

Anonymous said...

erkk..!! aku pon terkesima..

Lim Eng Leong said...

saya bersetuju dengan kenyataan akhir anda !!... beribadat dengan tuhan pun "enjoy the silance!"

Anonymous said...

huhuuhuhuuu...

Anonymous said...

Assalamualaikum,

saya ni belum berkahwin lagi dan belum pernah berlaga lubang kencing. tapi pd pndapat saya, komunikasi antara suami isteri tetap penting. kedua-dua pihak perlu main peranan. even silence communication pun sepatutnya memadai kalau masing-masing menyanyangi antara satu sama lain

teringat pesanan Sheqal (artis nusantara popular awal 80-an) - untuk mencapai kebahagiaan dalam perkahwinan, suami mesti mencintai Allah lebih daripada mencintai isteri, begitu jugak dengan isteri. Wallahualam

Anonymous said...

i love the post :) diam sgt pun ssh juga.ade rahsia tu :)

Jiji said...

Muahahahahha ada ada je laaaaaa teori lelaki ni!!! nak tergelak pon ada!

Ni buat teori untuk satu hari punya observation eh?

Ni kebanyakkan kes mcm ni kes pompan napesu tak terlempias ni, so itu laaa dia mintak perhatian dari sudut lain.

Laki dia pulak ego batak, takmo tingkatkan produktiviti dan kecemerlangan di arena BEDminton. Tu yg diam ngadap ikan.. ngadap kereta..

(lepas ni ada laaaa pulak yg komen bidas isteri pulak)

Cool ye bang!

Atia Adina said...

hah???alamak..insafnya baca...yer lah...perempuan ni memang banyak complain..

-ad-

Hamba Allah said...

bukan wanita je banyak meminta tapi lelaki pun sama... meminta agar kemahuannya dituruti...

entri ni memang baik untuk kaum isteri memahami fitrah seorang suami... utk isteri sahaja...

tapi si suami lak... jangan jadikan entri ni sebagai perisai untuk nafikan keperluan korang utk selami isteri korang... kalo nak isteri korang fahami korg... korang mestilah cuba fahami isteri korang 1st... JANGAN MENGHARAP ORANG LAIN JE YANG MEMBERI TANPA DIRI SENDIRI TAK PERNAH BUAT... ASYIK NAK MENERIMA JE...

memang malang... kalau si suami bila entri camni dia pegang kuat-kuat... tapi bila entri nasihat yang kena batang hidung tak nak baca lak... sama jugak si isteri... bila baca entri camni terus cakap "HAMKA NI MEMANG BERAT SEBELAH KAT LELAKI"... tapi bila jumpa entri yang nasihat kaum suami agar memahami isteri... terus sokong "ENTRI NI LAA PALING BENAR"... memang malang...

ISTERI CUBALAH FAHAMI JIWA SUAMI TANPA ASYIK/TERLALU MENGHARAPKAN SUAMI YANG PATUT MULAKAN DULU... SUAMI PUN USAHALAH SELAMI FITRAH ISTERI DENGAN RASA BERTANGGUNGJAWAB SEBAGAI SEORANG IMAM KELUARGA, UMAT NABI MUHAMMAD, DAN HAMBA KEPADA ALLAH YANG MAHA ESA...

ingatlah... tujuan perkahwinan adalah salah satu usaha kita untuk mendapat keredhaan Allah...

Nerzhul said...
This comment has been removed by the author.
ibnusina said...

salam..

Apa yang saya boleh kata erti hidup pada memberi...

Vanjenazah said...

Ada suami yang kematian isteri atau isteri kematian suami tapi masih tak nak kawin2 lagi di sebabkan mereka "enjoy the silence"

tak gi tu hamka?

ke lepas bini mati terus cari calon lain hehehe

macam kisah pak mat hari2 gi siram kubur isteri untuk cepatkan rumput tumbuh kat kubur isteri

isteri pesan kalau nak kawin lain biar la tumbuh rumput dulu apa da pak mat...pak mat tak "enjoy the silence"

Nerzhul said...

apa lagi nak dikata. banyak kata akan ada banyak nista.

hamka said...

....

(silence cemment)

enjoy!

Ini Cerita Saya said...

sangat..............

*speechless*

Khairi Mohd said...

Kena baca kat rumah kalau post kereta mayat ni hehe.

Komen akan Iklan Huggies TV3

farwalis said...

enjoy....the silence...

Amni said...

Hee... boleh kata, saya pon marah encik hubby lebih suka tengok saya sambil senyum dari cakap. Kadang2 cam geram jee.... tapi rasanya laki memang cam gitu kot. Abang saya, bapak saya, abang ipar saya, adik ipar saya, semua nyer macam tu. Tapi kalau dah angin nak sakat orang tu, riuh satu rumah. Hee...

merduwaty said...

entry ni memberi pengajaran pada saya..sy belum kahwin so ade kesempatan lagi untuk belajar jadi isteri yang solehah..amin...

A.I said...

wow, for the first time i heard that cinta tuh enjoy the silence pon masih bahagiaa!

newayy, perhaps true!
aku pon tak kawen lg, so no komen.
tp boleh dijdikan rujukan once i married nnti.

newayyy, lelaki pleze dont take this as your senjata for keep silence forever! tah2 kangg ada makna.
bukan menuduh, tp sometimes it's true. tak semua baik, and tak semua jugak jahat!

tenx for give me another def about love~

Anonymous said...

silent treatment dengan enjoy the silence dua benda berbeza.

kalau dua email tadi cerita tentang silent treatment, harap cepat2 jumpa kounselor.

kalau jatuh kategori enjoy the silence, banyak2 bersyukur ya :)

sesungguhnya lelaki juga mahu dimengerti...ye tak? Asyik nak kena faham ragam isteri aja, bila isteri nak layan ragam suami??

Affan Ruslan said...

Terbaiklah alasan ko. hehe

etoi sy said...

ye ke cinta tu mcm tu maksudnyew....bukan la...serius bukan...huhu..kepada kaum pompuan, jgn percaya bulat2 pula..mebi ada la sesetengah lelaki yang mcm gitu..tapi tak semuanya... idop bujang mcm aku nie baru tahu apa itu nikmat 'enjoy the silent '..bkn untuk pasangan yang dah berkahwen..

Mummy said...

salam semua...entry yg bagus...semua isteri patut baca entri nih..kiter kadang2 berburuk sangka pada suami sedangkan suami takder apa2 pun..

Anonymous said...

ada satu rasa cemburu ketika aku baca entry ni
hahahahhah

ya...enjoy the silence

student said...

banyak korban, banyak faham.
susah mau kata, baik diam dripd bnyk berkata-kata.

wah3...:)

LiFe Is BeAuTifUl LyRiC said...

no comment... tak kawen lagi.. hikss..

Anonymous said...

saya dapat yg terbalik...i am enjoying the silence..tetapi suami loves talking..walau apa pun..Alhamdulillah..;)

cinta said...

saya suka pandang suami tgh drive. bila dia perasan saya buat-buat pandang luar sambil nyanyi. lalalala..

buk said...

ak x kawin lagi...ad artikel utk org bujang....

Taufanganas01 said...

Salam Prof... bagi aku ini bukan nak menangkan kaum lelaki tetapi hanya cetusan dan dedikasi seorang lelaki yang mana aku sendiri tak mampu nak menerangkan situasi bila mana isteri aku tanya soalan tu kat aku pabila suka mendiamkan diri di rumah.... Aku berpendapat wanita sebenarnya satu makhluk ciptaan Allah yang sempurna (bkn Indera Sempurna) & unik tetapi sukar untuk kaum lelaki memahaminya... Sekian..

FeeZa&SoFea said...

Kami lain pulak..

Sebagai isteri nombor 2.. kisah jadi terbalik..

Dulu.. Kak Madu kami kata.. husband kami pendiam aje..

Tapi.. lepas kawin dengan kami.. husband jadi banyak cakap a.k.a meluahkan perasaan dia..

Macamana tu eh??..

Heheheheh..

azharjaafar said...

diam-diam ubi.. berisi..

Jamal Ali said...

ha...
membuat diri ini merenung seketika kehidupan...
ada hikmah disebalik senyap itu...
terima kasih sahabat atas entri yang cukup menarik kali ini ^_^

Taufanganas01 said...

"Tempat seorang isteri adalah disisi suami, disitulah syurganya" dialog filem Azura daaa...

~fam~ said...
This comment has been removed by the author.
~fam~ said...

im really enjoy the silence....

walaupun belum lagi ada masalah suami pendiam, (sebab belum jadi isteri) tetapi im really enjoy the silence...~~

dalam office ni pon memang silence giler sebab aku sorang2!

apapun, bersyukurlah...banyak cakap atau pendiam bukan menjadi ukuran...tapi ketinggian amal dan taqwa itu yang menjamin bahagia dunia akhirat...

~bersyukur dengan apa yang ada....

nuha said...

nk tau apa komen hamka tentang suami yg pendiam, menganggur, harapkan isteri yg sarat mngandung cari rezeki n bila ditegur...jwbnya "Allah tu kaya. Dia yg bg rezeki, minta kat Allah." Pdhal bini terpaksa catu blanja nk tunggu sampai gaji cukup bulan n menanggung beban emosi almaklum la org mngandung ni kdg pms 9bln cuma takut kat Allah jer tpaksa diam bila suami bg takzirah yg tak guna akal. Peliknya suami tgk world cup lg bersemangat drp cr kerja =p

Unknown said...

terharunya...mungkin kita perlu terlebih dahulu penuhi hati kita dgn cinta Kekasih sebelum mengharap cinta dari kekasih(suami). bila hati dah penuh dgn cinta Kekasih agung, pasti kita x merasa suami x care about us.. -best ye hamka kalau da nikah..-

nuha said...

oh...btw isteri tu pun dah jadi pendiam gak bukan enjoying d silence tp 'rebel in silence'...lps bsalin nanti ingat nk cari 'referee' mintak fasakh.

- said...

ohhhh! mcm tu..enjoy the silence..huhu

eh kejap..!

nuha said...

"nk tau apa komen hamka tentang suami yg pendiam, menganggur, harapkan isteri yg sarat mngandung cari rezeki n bila ditegur...jwbnya "Allah tu kaya. Dia yg bg rezeki, minta kat Allah." Pdhal bini terpaksa catu blanja nk tunggu sampai gaji cukup bulan n menanggung beban emosi almaklum la org mngandung ni kdg pms 9bln cuma takut kat Allah jer tpaksa diam bila suami bg takzirah yg tak guna akal. "


interesting la kisah ni. x mau kupas? =)

Lenggang Kangkung said...

enjoy the silence = somethin wrong..

Aishah Nur Hakim said...

mula2 baca memang gelak...hujung2 nya dah berderai air mataku dipipi....heheh...

sedih la bro.



amat besar nikmatnya mendapat isteri yang tahu BERSYUKUR

:)

Bijen M. said...

Suami pendiam ni senang tambah bini.
Pasal dia romantik.
Ye dok?

Anonymous said...

asyik2 nk "cover" kaum laki jee...entry untuk suami yg slu kantoi pd isteri n family x der ke??

~fam~ said...

im really enjoy the silence...sebab keseorangan kat office...huhu

tak ada pengalaman lagi punya suami yang pendiam...hehe

bersyukrlah dengan apa yang ada...kerna itu yang etrbaik untuk kita untuk tingkatkan amal dan mantapkan usaha atas iman....:)

~fam~ said...

im really enjoy the silence...sebab keseorangan kat office...huhu

tak ada pengalaman lagi punya suami yang pendiam...hehe

bersyukrlah dengan apa yang ada...kerna itu yang etrbaik untuk kita untuk tingkatkan amal dan mantapkan usaha atas iman....:)

Anonymous said...

Adakah golongan ini dikategorikan sbg golongan yg tidak bersyukurr??

Anonymous said...

Mesti ler ada pro n contra..klu dua2 sepi jew seribu bahasaa....pe nk jadi...begitu la jugak sebaliknye...klu dua2 "kecoh"....x ke cam nk tebalik dunia nie...hahhahaaa

Anonymous said...

Oleh itu kite yg normal nie bersyukurla...cube bayangkan golongan OKU- "bisu"tu...lgla...nk meluahkan kata2 pon...x terluah...huhuhuhuuhuu...
sedeyy tau...

Anonymous said...

ape punye "slow" la...cam nie pon jadik masalah...

guaran0 kapucin0 said...

bt0l la tue...

emel2 dari wanita yg b'kahwin i mmg dya tanya utk faham suami dya lar....

x kan utk kpentingan dri dya...

sbb tu dya tanya apa salah saya...

x dya kata "abang ni salah!, diam ja mmanjang"

in order 2 understand, they ask!

iYda Juhar said...

kelaka tol.

suami vs isteri = rumahtangga.

:)

Unknown said...

bagus entri ni...
kene dengan sikap aku yg pendiam..

"enjoy the silence"
frasa ni buat aku fikir sikap pendiam aku ada maksud dan fungsinya.

memang ada asas di sebalik penjelasan
dan penghuraian sikap pendiam yg ada pada kebanyakan lelaki terutamanya yg dah berkahwin.

like!

manueng said...

setuju dengan pendapat hamba Allah... walaupun entry ni membincangkan pasal suami agar isteri lebih memahami suami, entry ni juga boleh digunakan oleh suami supaya apply benda yg same (memahami isteri)...

saya yakin penulis bukan la nak menangkan suami je...kalo nak tuduh gitu, ada byk blog yg menangkan isteri je...tp xde pulak laki kate "ape la blog ni nak menangkan perempuan je"...sbb same je...masing2 kene la beringat:)

isabelle said...

kena le sangat.
patut la masa dlm keta balik keje tadi, saya tanya husband..napa abg diam jer?
dia jwb.."nanti syg baca keretamayat ye."
huhu

BintangHati said...

tak taw mau cakap apa..Thanks lah kalau itu d hati lelaki tu..Thanks n i luv u..

Hanisumayyah said...

Salam Hamka..tak semua keadaan sesuai dengan 'enjoy the silence' ni...tp malas nak komen panjang2...apapun penutup entry mantap!

iliani said...

haha suka dgn post yg ni. Tima kasih sbb sudi berkongsi n beri nasihat2 yg bernas :)

kaum2 wanita n lelaki jgnla bergaduh di sini yek XD

wanita n lelaki mmg Allah da ciptakn sgt unik dan sangat berbeza antara satu sama lain :)
saya rasa wanita takdela tak cintakan suami sendiri yg baik betul tak? cuma cara wanita nak 'enjoy the silence' tu berbeza dr lelaki.

panjanngg sgtlah klu nak ulaskan semua, tp pendek kate wanita ni suka kalau selalu ditegur, dipuji, dibanjiri kasih syg yg obvious haha :D
Kalau suami pendiam, si isteri mungkin terasa mcm tak dihargai walaupun suami dia syggg sgt2 kat dia.

jadi..
bak kata saudara hamka,
klu rasa diri tu pendiam, senyuumm2 lah selalu pada pasangan. pegang tangan suami/isteri :)
Walaupun malu utk berkata2, buat benda2 kecik mcm ni pon da ckop btol tak?

senyum itu sedekah, n sgt meringankan hati! ;)

puansri said...

gelak je aku baca entry ni

Anonymous said...

salam..
aku pulak dapat bini yg aku rs pemalas yang amat.. rumah tak kemas kain baju tak berlipat, masak 17 tahun sekali, buat keje kat rumah sikit berkire, buat air kat aku jauh sekali, basuh botol susu anak pon aku, buat susu anak malam2 pon aku..
kalo cakap kat die bg nasihat ke apa ke nangis la pulak..
sebelum kawen aku tgk elok je rajinnye..
nasib baik la aku sabar.. macammane nak buat nih hamka??? jenuh dah nasihat tapi tak pakai minah nihh!!!

-silampam-

lobai cool+hensem said...

salam.

satu pandangan yang sangat positif(bagi laki yang pendiam)

bagi aku kita bukan setakat kena enjoy the silent,kita kena enjoy the every moment.

sapa yang dapat laki pendiam enjoy it!yang dapat bini pendiam pun kena enjoy.

yang takde bini pun kena enjoy,yang tak berlaki pun kena enjoy.

enjoy that every moment that you have!sampai kalau dapat musibah pun kena enjoy!

bagi aku enjoy ni menerima apa sahaja dengan hati gembira atau dalam bahasa arabnya REDHO!

ps.aku sentiasa enjoy bila baca entry hamka!

Anonymous said...

satu yg aku respek kat org lelaki ne, dorg sentiasa "tenang"...kekurangan dan kelebihan yang ada menjadikan lelaki dan wanita saling melengkapi antara satu sama lain....alhamdulillah~
=wonders(◕‿-)=

lobai cool+hensem said...

salam

terlupa pulak.

peringatan untuk orang orang yang berapa nak laju(slow)

jangan sekali kali enjoy dengan kemurkaan Allah!

Shahrul Yusof said...

Lagipun lelaki memang memmerlukan ruang untuk dirinya sendiri. Perlakuan mendiamkan diri dan membuat kerja lain adalah salah satu cara lelaki menyelesaikan masalah yang membelenggu di dalam benak fikirannya. Lelaki tidak suka berbicara tentang emosinya sebagaimana wanita amat gemar bercerita berkongsi masalah.

Kasihan kedua-dua wanita tersebut, mereka gagal memahami sifat lelaki.

alfindani said...

Salaam..
Hussshh...Ko layan Aerosmith rupenye..Heh!
;)

Mohd said...

Lega bca entri ni

Anonymous said...

to cikgadis konfius :

"Allah tu kaya. Dia yg bg rezeki, minta kat Allah."

satu statement yg sgt2 benar..part mane dari statement ni yg tak guna akal??

Gauss-Seidal said...

Manusia selalu tidak mensyukuri nikmatNya..

MisZ Aien said...

salam,
setuju dengan hamka. kadang2 diam lebih baik dari banyak bercakap panjang lebar. Penutup entry yang sangat menarik dan berkesan dalam jiwa saya. Thnx hamka.

Anonymous said...

>_<

Anonymous said...

Suka bila nmpk komen pak lobai hehe..dan itu crita lain..

Reversed-hubby trsgtla suka brckp spclly hr yg ada mtg.alhamdulillah mlm markas/mtg KL & mtg halaqah smggu skali,klu x,jnuh jgk nk dgq karkuzari tiap2 mlm.

tringt kisah rabiatul adawiyah yg xmau kawin sbb tkut xleh pikul t/jwb isteri & kata2 "klu isteri sapu tapak kaki suami dgn mukanya pun blom trlaksana spnuhnya t/jwb trhdap suami.insaf..isk..isk..sbb 2 skng klu kecik ati pun ku tahannn jebat..

Tp part yg best bleh pncung hubby-crita saidina 'umar yg garang tu dgn isteri dia..hmmm..suka.itupn hubby trpksa crita sbb karkuzari lps 3hr klu x,xdak kot.dh tau wife msti ulang skrip yg sama..heheh..

Apa2pun itulh jodoh yg ALLAH tntukn.nk question jodoh yg ALLAH bg bkn yg trbaik utk kita?x patut kot.apayg baik dr ALLAH,apa yg krng pun dr ALLAH asbab kelemahan diri kita sndiri.

-petot-

Anonymous said...

salam.

*clap3* dijawab dengan penuh berhikmah. dan boleh membuatkan yang belum kahwin pun, wah bestnye boleh 'enjoy-the-silence-bersama-cinta-hati-dunia!'

dan memang nampak jelas di sini tuan-punye-kereta-mayat sangat membela kaum lelaki.

dari: yang-nak-juga-bela-kaum-wanita

maka sebagai kaum wanita, saye pun nak membela kaum wanita jugaklah.

memanglah betul kaum lelaki enjoy the silence bila tunggu joran sebab joran, kereta mane boleh bercakapppp dan balas balek kalau korang bercakap dengan diorang sekali pun. kalau balas, mahunye lari tak cukup tanah!

si isteri pulak enjoy the silence dengan bende (orang) yang boleh bercakap. mestilah mereka keliru mengapa suami aku taknak bercakappp??? kerana mereka tahu enjoy the silence dengan emas karat, emas karat memang tak boleh respon, kalau enjoy dengan bende bernyawa, haruslah bg respon.

tak dinafikan, enjoy the silence is very good advice though.

lagi satu, suami mana boleh ada sifat ego lebih2. suami tidak mahu masuk syurga ya.
“Tidak masuk syurga sesiapa yang di dalam hatinya ada sebesar zarah sekali pun sifat ego” (Riwayat Muslim)

alahai. kalau taknak tunjuk kasih sayang sebab ego, lemah gilee whooo kaum lelaki. bende ciput je pon. la la la

ego dalam islam diakui keberadaannya, namun ianya harus dijaga dan diatur sehingga tidak berkembang menjadi Illah bagi manusia.

maaf jika ada tersilap kata. sekali sekala, mahu juga lihat kaum-wanita/isteri tidak dikata ngong!

salam satu malaysia.

Zack said...

apa punya perempaun la. macam tu pun masalah. mmg hati tisu la. takkan tak reti nak settle sendiri.haish

emak. bukan penari tiang said...

sebenarnya susah bila nak cerita bab memahami hati orang lelaki (suami) neh. aku dengan laki aku pun gitu gak. bila baca entry kau (sorry aku tataw nak panggil kau apa, abang or encik since dengan laki aku pun aku cakap i - u saja, and sebab dalam entry lepas aku baca yang kau masih mampu bersenggama so aku assume kau masih muda..huhu)

dulu bila aku tengah timang-timang anak, bergurau senda, dari hujung mata, aku nampak laki aku usha sambil senyum..aku ingat dia dah psycho

bila aku masak, haram sepatah dia nak puji sampai aku kena tanya, sedap tak i masak? tiap2 kali..tapi bila aku tak masak, aku beli pasal malas, dia complaint lauk tak sedap, itu ini..aku ingat dia banyak cengkadak..

bila baca entry kau baru aku sedar...

terima kasih..

Papa Ely said...

betul pun memang...
kalau korang tgk time korang jalan2 kat highway,kan banyak kereta kan?
ada satu masa abang aku cakap,orang ni mesti dah kahwin(sambil tgk kereta sebelah ketika memotong kerete tu).
Lepas ape abang aku cakap tuh,lepas dari hari tu aku perhatikan...erm...biasanya yang dah kahwin ni dalam kereta senyap jer.berbanding macam member2 aku yang sibuk bercinta kan...mesti byk je nak borak.yela...kalau kuar date pun bukan 24 jam.macam suami isteri duduk kat umah..blh jmpe byk masa.
tu ape yang aku dapat perhatikan lah...

Papa Ely said...

betul pun memang...
kalau korang tgk time korang jalan2 kat highway,kan banyak kereta kan?
ada satu masa abang aku cakap,orang ni mesti dah kahwin(sambil tgk kereta sebelah ketika memotong kerete tu).
Lepas ape abang aku cakap tuh,lepas dari hari tu aku perhatikan...erm...biasanya yang dah kahwin ni dalam kereta senyap jer.berbanding macam member2 aku yang sibuk bercinta kan...mesti byk je nak borak.yela...kalau kuar date pun bukan 24 jam.macam suami isteri duduk kat umah..blh jmpe byk masa.
tu ape yang aku dapat perhatikan lah...

Anonymous said...

salam..

salah satu nikmat the beauty of silence time ialah kaum ibu, isteri dapat belajar betapa tanpa kata-kata juga ada kebahagian kerana terlalu banyak perbualan yang sia-sia hanya akan menjauhi rahmat Allah.

"aku akui, aku curi curi pandang dengan penuh kasih sayang dan terharu, bila isteri menoleh, aku akan terus menoleh ke arah lain sebab malu pada diri sendiri.., isteri dah banyak korban, dan aku tak mampu nak bercakap apa dah.., hanya ‘enjoy the silence’"

kadang-kadang sang isteri tidak tahu bahawa DIA ADALAH ORANG YANG BANYAK MEMBUAT PENGORBANAN.. mengandung, melahirkan, menyusukan dan banyak sangat khidmat kepada suami dan anak-anak, justeru itulah risau dan bimbang keselamatan umat keluarganya membuatkan pertanyaan, persoalan yang bermungkin-mungkin.

Nah, bergembiralah dengan nikmat fikir risau itu sehingga kalian dapat mendoakan kesejahteraan dan kebajikan dalam mengamalkan kehidupan agama sempurna dalam rumahtangga.

Apatah lagi apabila risau fikir isteri-isteri menjangkau kepada persoalan seperti;

1) Agak-agak dengan amalan suami aku sekarang, ada tak jaminan dia boleh menyebut kalimah tauhid di akhir kalam..?

2) Agak-agak kalau abang aku diam ini adakah sebab dia dah lama tak pegi solat jemaah? lama tak dengar suami aku cerita agama..emm ? takpe lepas aku nak minta die baca buku Ta'alim setengah jam. ;)

-adam

tongkat ali... said...

Salam,
"bersyukurlah dengan nikmat ada suami.., walaupun pendiam kerana mereka faham hakikat cinta.., untuk itu buktilah kecintaan kamu kepada Tuhan, bangun di malam hari, bertahajud dan ‘enjoy the silence’ bersama Pencipta sekalian alam... kerana jika kamu tidak mampun ‘enjoy the silence’ dalam bertahajjud.., ketahuilah, kamu belum cinta kepada Allah..."

Semoga kebahagian abadi milik kita...amin.

hamka said...

aku bela suami yang pendiam tapi jaga hal ehwal rumahtangga,

bagi suami yang pendiam tapi tak jaga hal ehwal rumah tangga, hingga lebihkan pancing, kereta atau ikan emas, memang ngok dan ngong!!

ps: Hamka , kenapa kau tak reply semua komen?,.., oh.., kau 'enjoy the silence' dengan baca komen sambil tersenyum-senyum...

Anonymous said...

CINTA is ALL ABOUT SHARING....
Maybe enjoy the silence is alasan x nak buat keje.....hahahha

botolkicap said...

aku pernah dengar soalan ni di aju dalam rancangan Tanyalah Ustaz di tv9, jawaban ustaz tu sama dgn jawaban saudara Hamka ni..bezanya ustaz tu tak sebut WOHA!

uan609 said...

Entry Terbaik till 7 July 2010.

woha!! akhirnya Hamka bercakap mengenai aku.. eh,, kita(lelaki yg jaga hal ehwal rumahtangga).. eh eh eh

sebenarnya apa yg aku dpt rumuskan org pompuan ni, mereka seorang yg perfectionist. sampaikan suami dia dah mmg camtu dia kata laki dia dah berubah.
padahal dia tgk laki org lain cenggini so dia pun nak laki dia cenggini gak, laki kwn dia lg satu camtu, dia nak laki dia cenggitu plak.
eh apa aku ckp ni.

senang citer, they want their hubby to be somebody they wanted!

emak. bukan penari tiang said...

tapi aku heran gak apsal ramai ppuan (tidak termasuk aku la) nak laki mereka ramah lebih? Jujur aku malu kalau berlakikan lelaki yang banyak cakap..kalo pot-pet pot-pet 29 jam sehari maw gantung diri weh!!! malu nak bawak gi majlis..huhu..aku suka enjoy the silence gak, sebab dalam rumahtangga aku, aku la tukang berleter..habis kalau aku berleter, dia pun berleter, sapa pulak nak dengar???

Anonymous said...

“whn U hve an undrstnding heart U feel that all are gud to U, whn U hve an misundrstnding heart U feel that all are bad to U so alwys ask GOD to gve an undrstnding heart”..

"renung2kan & slamat beramahhh"!!

peace! :)

ryina ikhwan said...

salam... suami aku pendiam dgn org lain tp dgn aku dia tak kecuali masa dia surf internet n download software sana sini... Bila suami aku sedang enjoy the silence depan computer aku akan duduk sebelah dia tanya dia wat apa, nak kopi radix ke teh o ke air suam? kemudian aku duduk sebelah dia atau aku teman anak2 aku tgk tv, then minta suami berkomunikasi dgn anak2 juga...

Anonymous said...

Salam..

ermm..bukanlaa x menghargai dpt suami jenis cengini...tp emang pelikla..
ms blum kawin..pandai lak berkata2 & bermadah2..da kawin..x moh lak susun silang kata...x kan pandangg2x..n jeling2x je kot..bukanlah "Sharing tu..is caring"..

sYak said...

for this case,
i rase mcm husband i yang banyak tnya??
nape u asyik diam jek lepas kahwin ni??

dia plak yang tanya tak puas hati..

u lambat kuar kan artikel ni lah encik hamka, kalau tak for sure i dah jawab..
"enjoy the silence".. Tetttt~

Unknown said...

Salam

Enjoy the silence hari hari sampai ke tua?
Baiklah hidup sorang sorang bertemankan Allah SWT.Enjoy the silence juga :')

kaizen shinobi said...

perghh~ itulah cinta sebenarnya... jadi x perlu lah nak takot kalau dok senyap je... enjoy the silence..

tang P/s tuh buat aq tersedar jap... dan buat aq faham maksud cinta daei sudut enjoy the silence.... uhoh!

Saya yang bersalah said...

assalamualaikum

en.hamka, saya ingin sangat cakap ni. dah lama lah jugak. mungkin saya akan kena hentam balik dengan encik. tapi tak apa.

saya nak cakap tentang ayat. ini, yang memang terlalu selalu ada dalam entri encik.

"Dah beranak pinak, dah berlaga lubang kencing........"

saya mengaku, encik dah warning siap2. blog ini untuk 18tahun ke atas. tapi, saya masih terfikir. Ayat ini MESTI ada kah dalam entri? Sebab ada kalanya saya fikir. apa agaknya yang ada di minda2 pembacanya tatkala membaca ayat tersebut. Saya tahu en.hamka tahu yang BUKAN HANYA orang yang berfikiran kotor saja akan terbayangkan yang tak terbayang itu.

Seterusnya..

ayat yang ada dalam entri kali ini tiba-tiba saya rasakan sensitif bila membacanya meski saya bukan isteri orang dan belum pernah berkahwin pun.

"Korang patut rasa malu pada suami korang, sebab suami korang sebenarnya sangat faham erti cinta lebih dari korang yang ngok!"

Apa patutkah mereka diperkatakan sebegitu en.hamka? Walhal, mereka cuma BERTANYA. Daripada menuduh yang bukan2, mereka pergi membawa keraguan mereka kepada orang yang lebih mengetahui. APA ITU TAK PATUT DILAKUKAN? dan apa mereka yang berbuat sedemikian harus digelar sebagai isteri yang NGOK?

dan saya katakan ini juga, kerana SAYA yang bertanya tentang kasut crocs itu en.hamka. Dan saya sangat sedih serta hilang hormat pada encik bila masa saya baca entri tersebut. Bukan kerana ia menuding keluar kesilapan saya. TETAPI, kerana ia seakan-akan menghina saya yang HANYA inginkan kepastian untuk KERAGUAN saya dengan BERTANYA kepada seseorang yang saya rasakan LEBIH MENGETAHUI.

Salahkah en.hamka?

Maaf andai comment ini seperti tunjuk perasaan. NiaT SAYA sekadar menegur. dan MAAF juga kiranya apa yang saya katakan ini seakan-akan berniat menghina encik.

Maaf sekali lagi.

Sesungguhnya yang buruk itu dari saya, dan yang baik itu dari Allah.

Anonymous said...

Assalam. Bila pendiam maka kita akan sepi dan sunyi. wahai ummat yang bertuah...ketahuilah bahawa bersunyian diri itu adalah kegemaran nabi saw....Gua Hiraq boleh jadi saksi..lebam-lebam dikaki Nabi saw boleh jadi saksi.

Bukan masaalah diam, sepi atau sunyi...masaalah hati saya tak tenang. Jika hati tenang...sunyi dan sepi tidak akan memberi kesan negatif sebaliknya ia akan menjadikan kita untuk belajar hidup sendiri. sesungguhnya kubur itu sunyi dan kita akan bersendiri...akhirat nanti nafsi-nafsi...disirat dimizan kita akan sendiri...sepi dan sunyi. belajarlah dari sekarang untuk berdiri sendiri dalam kesepian dan kesunyian sebelum masanya tiba!!

makna Cinta. Versi aku yang kuali..
Bagaimana nak yakinkan pada pasangan hidup bahawasanya hidup didunia ini kita hanya mati sekali dan kemudian kita akan hidup balik selama-lamanya. tak mati-mati, tak sakit-sakit, tak payah solah, tak payah pose..he..he.. dalam syurga isteri yang solehah akan dianugerahkan kecantikan melebihi 70 kali kecantikan bidadari syurga yang biasa. yang mana jika bidadari biasa tu jenguk mukanya didunia yang fana ni...maka pecahlah hati-hati lelaki melihatkan kecantikannya...pheh...

Selain tu...isteri solehah tersebut siap bole tanya laghi pada bidadari syurga tersebut...."Mu..dalam dunia dulu tak solah ke?"..woha!!

Sayang...kebahagian kita bukan didunia yang tak bernilai ini...kebahagian kita kekal abadi.

Khalid.
P/s: isteriku...aku menyayangimu lebih dari apa yang kau sangkakan..

p3chandan said...

Huh! enjoy the silence?..EGO lelaki sebenor nye. sampai bile nak membisu jer sesekali tu break the silence la! we as wives would appreciate very very much if u oll as husbands say something nice to show that we are really appreciated...

takut diam2 ubi berisi jer!

tunangorang said...

sayangi suami xkira y pendiam atau bnyk ckp.kedua2 sifat itu menghiburkan....(tp ada kwn aku memutuskan pertunangan kerana si lelaki itu pendiam...huhu..)

noorafzan.blogspot.com said...

romantiknyaaaa~

=)

Hafriz said...

...(silent)...

sebab aku blom kawen lg...hehe

Anonymous said...

"enjoy the silence"..

shhhhh...hehehe

Abu Faruq Al-Iskandari said...

thanks hamka, peringatan utk aku dan bini aku..
bini aku jenis pendiam dan tak banyak cakap..but we share a same character..
enjoy the silence..huuh

hamka said...

Buat mereka yang kecik hati baca blog aku.

Tolong jangan baca blog aku, tolonglah...

Masa aku bukak blog, ada orang yang komen kat blog aku dengan mengharap aku komen kat blog mereka, tapi aku tak.., lalu mereka dah tak komen dah, maka tinggallah pengkomen yang ikhlas yang tak mengharap aku komen kat blog mereka.., kan?

Lepas tu ada yang jenis perasan disalahkan, bila aku kutuk satu perkara, terus perasan aku tuju kat dia seorang, padahal aku tak tuju kepada ‘seseorang’, aku tulis secara umum.., yang terbaik, mereka yang boleh terima teguran secara straight to the point, yang jenis nak kena berkias, jangan baca blog aku, tak sesuai..

Dan jika kita buat salah, dan kena kutuk, biarlah kita menjadi korban dan pengajaran, agar yang lain tak buat kesilapan yang sama macam kita..,

Aku puji ‘lebai cool hensem’.., yang relek jer bila aku ter’kutuk’ dalam komen yang lepas, ada ramai orang yang bila berbeza pendapat dengan aku, terus tak komen dah..., serik.., rileklah bro..,

Ok, bab ‘berlaga lubang kencing’ tu aku akan cuba elakkan, kalau korang perasan rangkap yang seterusnya, aku dah tak guna istilah ‘berlaga lubang kencing’ tapi aku ganti dengan istilah ‘berlaga lubang pusat’..woha!

Dik, lain kali Tanya ustaz dulu, jika mereka tak boleh jawab, baru Tanya aku,. Jadi, moralnya, jangan bertanya kepada bukan ustaz jika ingin jawapan seperti seorang ustaz.

Dan aku selalu rasa nak menangis bila ada budak bawah umur email aku cakap seronok baca blog aku..

Waaa....

ps: terima kasih tegur aku, i love u.

abufirdaus said...

Salam,
Bro Hamka, setiap entry yang nukilkan aku ucapkan jutaan terima kasih. Tulisan-tulisan ko memang boleh menaikkan iman insyaAllah...

p/s : aku berazam jumpa ko d masjid SP..boleh kita "berlaga dada"...WOHA!

Anonymous said...

hahahahahha abu firdaus tak boleh blah

>>____<<

mohd said...

bak lagu Starsailor..
Silence is easy..cewah.
tp ade btolnye tuan kate tu..kite org laki mmg jenis xsuke ckp byk..

Anonymous said...

Assalam. Stay put bro. Don't change to please people. Only change to pleased.....Rabb!!

Khalid
145% behind you...he..he...sesungguhnya allah suke yang ganjil...Wallahu'alam

lobai cool+hensem said...

salam

apa nak buat.. kau dah 'ter'jadi sifu aku.

bagi aku sekali aku berkawan,kau katalah apapun kat aku,kau akan tetap jadi kawan aku sampai mati.

sekali kau jadi sifu aku,sampai akhirat aku tak boleh nafikan!

ps.aku komen ni pun pasal terpaksa!!!

Aku said...

wanita inginkan perhatian

lizay_73 said...

aku setuju dgn hamka....
diam itu lebih baik dari berkata2 kalau hanya membawa bencana...

Anonymous said...

DIAM....SENYAP....SUNYI....

semua orang boleh baca pasangan masing-masing sama ada pasangan mereka diam kosong atau diam berisi.


semuanya dapat dilihat pada riak wajahnya.sekiranya diam tenang muka manis ok la.kalau diam muka bengis,tarik muka,maka carilah jalan penyelesaiannya.


dunia ni xlain sekejap je.buatlah baik tanpa meminta balasan.sekiranya buat sesuatu dgn niat inginkan balasan atau respond,maka apabila balasan x dtg2 maka hati akan gelisah.


carilah jalan ketenangan antaranya dengan berbaik sangka.jika kita berbaik sangka pada org lain maka insyaallah org lain akan berbaik sangka pd kita.


sesungguhnya orang2 yang beriman dan bertaqwa itu tidak GENTAR dan SEDIH dalam hatinya.sampai hari ini yang aku dapati untuk sampai kpd tahap ini adalah dgn cara meletakkan dunia hanya digenggaman bukan di hati.


SUSAHNYA HIDUP INI...

Shazlin Shaharudin said...

nice entry...

part awal, saya setuju, bersyukurlah ada suami

tapi part diam tu...emm mungkin kita boleh perbaiki...macam ustaz hasrizal syorkan baca buku 'women from venus, men form mars'...iya, laki dan wanita, bicaranya terkadang punya makna berbeza... kan kebahgiaan rumahtangga bergantung pada komunikasi berkesan juga... sekali sekala puji dan bersembang, tak rugi kan...

lagipun, berdasar apa saya tahu, Rasululllah tidak diam sahaja dalam rumahtangganya... ada pujian, gurau senda, dan sembang-sembang...kan? kalau saya tidak silap la...mungkin kita patut contohi juga :)

p/s: saya budak baru belajar..kalau saya sila rotankan ;p

pp/s: saya sudah biasa trend hamka blog...jadi rasanya, tidak perlu kecil hati dengan cara dia.. "take the message, don't shoot the messenger" :)

Anonymous said...

Salam..

masalah yg xkan selesai sampai naik kereta mayat.. oh!

Anonymous said...

Assalam. bagaimana nak letakkan dunia di genggaman dan bukan dihati?

berpisahlah dengan dunia......
3 hari ...ataupun
40 hari.......seafdalnya 120 hari.

penuhkanlah hari-hari tersebut dengan memasukkan kebesaran Illahi di dalam hati ....dan ini mesti dilakukan secara istiqomah sehingga mati...

Ya Rabb....aku tulis apa yang aku tak mampu lakukan....kau tahu aku rindu syahid di jalan mu...pilihlah aku ya rabb...dunia begitu banyak .....dugannya.

Aku sangat rindu padamu....
Khalid

Anonymous said...

:) xmampu nk berkata²..thx bro.

Ismi Ijmi said...

.........

(silence)

Unknown said...

bersangka baiklah dengan pasangan masing2... insyaAllah bahagia.

...dan berjauhan sekali-sekala dalam 3-40 hari atau lebih baik lagi 4 bulan maka lebih manis lagi saat2 brsamanya...

Anonymous said...

salam...

saudara Hamka.. saya salah seorang daripada jutaan pembaca setia blog anda..

saya memang suka menambahkan ilmu pengetahuan daripada cara anda mengolah isi..

namun di entri ini.. saya agak terguris hati membaca nukilan anda...
maafkan saya.. bukan niat untuk mengomplain pada kaum adam..

ermm...
ingin saya kongsikan sedikit tentang pengalaman saya yang seciput cuma menjadi seorang kaunselor.. kebanyakkan kes yang berakhir dengan penceraian adalah disebabkan miss communication atau dalam bahasa mudahnya, komunikasi laki bini ampeh..

yes enjoy the silence itu betul..namun kalo 10 taon kawen, setiap saat 'enjoy the silence' adoii merana kaum hawa..kerna kebanyakkan antara kami ni lebih kepada 'enjoy the pot pet'...

lumrah seorang wanita sukakan kata-kata...dan lumrah seorang lelaki buktikan dengan belaian...

bukan niat kami untuk mengada-ngada banyak permintaan.. namun itulah yang di katakan perlunya bertolak ansur...

maafkan saya sekiranya ada diantara kata-kata saya tersilap atau terkasar bahasa.. namun saya sendiri sedih melihat situasi sekarang yang banyak sangat berakhir dengan penceraian hanya dengan menggunakan alasan 'miss communication'.. sedangkan cinta masih terselit di lubuk hati dorang..plzz saudara hamka... blog anda terlalu ramai pengikut, anda seorang yang mampu memberi pengaruh.. kata-kata anda saya akui banyak mempengaruhi pembaca secara tidak langsung.. namun entri kali ini seakan berat sebelah....hurmmmm~

~mutiaraAbah~

Anonymous said...

salam..

salam ulang tahun kelahiran untuk ahliah Hmaka.. semoga ceria selalu bersama suami dan anak-anak tersayang tue.. :)

Ape hadiah yang diberikan oleh kekanda? En.Hamka jgn nak senyum dan sengih-sengih berdiam.. Woha!

kaunselor dah angin!

-reen

ibnuismail said...

bagi wanita2 yang tensen tengok SUAMI BAIK YANG PENDIAM...cuba korang berbicara cara len lak..pegang/sentuh/usap2/urut2 ke SUAMI BAIK YANG PENDIAM tu,..mesti dia suka.. ;)

youcompleteme said...

salam...

betul ada lelaki yg camni.
my fiancee pun camni...

kalau kita faham knp dia xmsg, dia(bb busy wat keje, busy kat lab), lagilah dia sayang...

sebab dia kata kita sorang je yg faham kesibukan dan diri dia..

diam tak bererti tak sayang..kalau faham knp lagilah mereka bertambah sayang...
thanks bro

Anonymous said...

Bagus laah pemikiran en hamka nieee.. Mmmm teruskan dgn memberi kenytaan yg cretif utk berpikir secara positif semoga perjlnan kehidupan anda ceria dan dpt berkongsi pemikiran yg bernas lagi...

tina said...

saya suka baca blog en hamka. tp dh lupa mcm mana bole terbaca in the first place. hehe. psl topik kali ni, masa baca soalan, rasa relate la jugak kan. [p/s - aku wanita bujang yg xde boifren tp suka kt sorang mamat yg agak pendiam]. tp bila baca explanation en hamka, rase mcm betul pulak. walaupun kami bukan suami isteri yg bole 'enjoy the silence' at any time. huhu. tp, terima kasih sbb bg view dr sudut lain. terima kasih sekali lagi :)

agaknya said...

beruntung isteri tuan hamka..walaupun pendiam sekurang2 nya dia dapat baca isi hati en hamka yang tersurat di blog ini....apabila selalu kekurangan yang dikatakan suami....kata2 sayang itu dapat memberikan semangat dan keyakinan isteri yang kata2 itu hanyalah sebagai panduan dan nasihat....kasih sayang suami masih ada...bukan lah kata2 suami yang sudah bosan dengan si isteri...suami pendiam dan tidak pandai nak meluahkan perasan melalui perkataan mahupun perbuatan....isteri hanya memendam rasa...

Anonymous said...

Assalam. Berusahalah wahai srikandi ummat yang paling beruntung di alam ini......

Meraih kecantikan abadi janji Illahi untuk semua isteri-isteri....yang mengerti, apakah dia kasih sayang abadi...

Nabi saw juga diam bila tiada apa-apa yang penting untuk dikata. Sesungguhnya apa yang keluar dari mulut yang suci itu hanyalah yang akan memberi faedah kepada ummat ini...

Apalah gunanya suami yang tidak pendiam, tetapi ramah dengan ramai wanita...

Apalah gunanya suami yang tidak pendiam tetapi hanya pandai mengumpat nista....

Apalah gunanya suami yang tidak pendiam tetapi hanya pandai bercerita hal dunia...akhirat sekali sekala..he..he...

Nabi saw pegang lidahnya yang suci dan membri kita amaran tentang apa yang boleh berlaku pada kita bila kita lalai dalam menggunakannya (Wallahu'alam).

Sendiri pikirlah....terlajak perahu boleh diundur...terlajak kata...hancur binasa.

Suami yang pendiam tu Allah yang beri pada Puan-Puan yang dimuliakan...bukan dia yang diam. Allah jadikan dia diam. Terimalah anugerah Illahi dengan berlapang hati...Dunia sat aje..akhirat esok suruhlah suami cakap tak henti-henti...Woha!!!!

Khalid.
Ya Rabb...jadikanlah semua isteri-isteri yang membaca blog Hamka ni
(dan semua ummat)...meraih kecantikan yang kekal abadi sepertimana yang dijanji (Ihtisab)...

Miz3 said...

Salam,
Bro Hamka..mugnkin lambat aku reply post ko nih, tapi aku rase kena reply gak la..aku bace post ko yang nih macam emo je..mungkin ini cara yang ko selesa selama ini dan mungkin ini gak la yang reader sini dah biase tapi ko kena paham yang blog ko nih terus berkembang dan ramai reader baru join your blogpost. so, setiap jawapan yang ko bagi kinda represent majoriti fikiran common reader sini.
berkenaan topik, aku percaya yang si isteri deserve more attention rather than silent peeking..kalau time baru balik keje tu, si suami letih takpe lah, tapi kalau time berehat bersama keluarga pun dok senyap je..susah gak laki camni..walaupun aku nih lelaki, aku tak nak berat sebelah..bagi aku Cinta itu memerlukan kesefahaman antara uda dan dara..that's it..err..aku emo ke??

ezma said...

mmg bagus klu suami yg pandai njoy the silence nih...
tapi klu silence je tp tak pandai nk njoy tu payah gak...
jgn ingat tak de jenis lelaki mcm ni... diam je... name je tengok tv bersame ngan bini.. tapi mcm tgk sorang2... bini nangis tgk tv ckp menggelabah...
njoy the silence ke tuh????

Anonymous said...

Ak terasa emo ceket bile bc blog yg ak prasan ada isu2emo nie..mesti ladies kt luar sn pun t’emo ngan blog nie.. pendapat ak la..
Sume akan ada prasaan emo bile bc tentang issue yg ada ciri2 ke “emo”an nie.. so pd pembaca yg prasan emo tu..x yah la nk ber”emo” sgt..sb ak pon rase ape yg korg rase..” huhuuuu”..at the end tepaksa gak “ejoy the silent” wlupn dlm ati ak penuh ngan “emo”..wawawwawwaa!!

Anonymous said...

pelik. sebak bebenor aku baca entry nie.. tak tau nape.. :-(

fzikuz said...

enjoy the reading..
best ko pnye explanation ni..
terbaek!! ^_^

Anonymous said...

kenapa kena derma ke kereta mayat untuk iklan tanpa iklan? seriously tak paham.

Saya yang bersalah said...

Assalamualaikum en.hamka.

Terima kasih kerana menjawab tempoh hari.

Saya akui, en.hamka seorang yang bijak berkata-kata.

Idea yang bernas, dan kelakar juga.

Tapi, ada masa kita buat kesilapan. Siapa yang tidak bukan?

En.hamka, tujuan saya tempoh hari adalah kiasan dalam meminta encik untuk turut lihat juga diri encik.

Saya setuju. Encik bukan ustaz. Tapi apakah hanya ustaz saja yang perlu berhemah dalam bertutur kata?

Tidak. Saya langsung tak minta en.hamka berubah dalam penulisan. Lansung tidak.

Tetapi, saya cuma minta en.hamka tegur dengan sedikit berhikmah. Seperti yang encik katakan dalam blog sebelumnya. Tongkat tak patah, dan boleh pula pukul ular yang lain. Betul en.hamka?

Kerana saya terbayangkan andai saya adalah seorang yang beru saja mahu berjinak-jinak dengan islam, dan bertanya kepada en.hamka berkenaan keraguan saya tentang sesuatu. Meski en.hamka bukan ustaz, en.hamka adalah seorang alim(berilmu). Maka saya utarakan keraguan saya pada encik.

Tapi en.hamka, jika dibalasnya begini.Dikatakan NGOK, dan digelar Pak Pandir Moden. Meski bukan dituju kepada saya SEORANG. Tetap juga ia dituju kepada orang yang SEPERTI saya. Barangkali akan sedikit terguris minat saya terhadap islam(hanya perumpamaan) dan juga, pandangan saya terhadap umat islam akan berubah. Bak kata pepatah, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.(ini adalah sekiranya saya masih seorang yang beru berjinak-jinak dengan islam)

Dan seperti yang dikatakan seseorang dalam komen yang atas-atas, blog ini semakin lama semakin ramai pengaruhnya. Mungkin ada yang mampu berfikiran terbuka, namun ada juga yang tak mampu. Harap en.hamka faham.

Lagi pula, saya teringat komen2 yang lepas. Pernah en.hamka 'back up' seorang gadis yang bertanyakan tentang bersalaman dengan teman lelaki. SEINGAT sayalah(saya kurang pasti kerana ia samar-samar dalam ingatan),encik katakan bahawa jangan dihina ataupun dimarah ataupun dikatakan "apalah, itupun tak tahu", kerana mereka adalah orang yang tidak mengetahui. Muhasabah diri sendiri.-(ini kata-kata en.hamka dan saya tak pasti daripada entri mana. jika berjumpa, saya akan copy paste.)

Apa benar en.hamka? Jika tersilap, mohon di maafkan serta diperbetulkan.

Justeru, saya hanya mahu katakan itu sahaja. Kerana saya tak akan berhenti baca blog en.hamka hanya kerana berkecil hati. Bak kata seseorang kenalan saya, jika anda tidak sukakan gurunya, pisahkanlah guru itu dengan ilmunya.

Kita semua punya syaitan yang berbisik. Saya juga ada, mereka juga ada, en.hamka juga ada, malah, Rasulullah s.a.w sendiri juga ada cuma telah ditundukkan oleh Allah s.w.t. (jika salah minta dibetulkan)

Jadi saya mengambil prinsip berpesan-pesan sesama kita. Saya cuma bimbang. Dan saya tidak mahu ada yang hilang hormat pada encik hamka hanya kerana satu hal seperti ini.

Minta en.hamka pertimbangkan kata-kata saya. Dan saya harap encik hamka jawab dengan tenang tanpa dipengaruhi syaitan laknatullah.

Dan maafkan saya jika kata-kata saya seperti ingin memenangkan diri sendiri. Kerana bila bercakap, ada masa memang begitu lumrahnya.

Sesungguhnya yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari saya.

Saya yang bersalah said...

Assalamualaikum en.hamka.

Terima kasih kerana menjawab tempoh hari.

Saya akui, en.hamka seorang yang bijak berkata-kata.

Idea yang bernas, dan kelakar juga.

Tapi, ada masa kita buat kesilapan. Siapa yang tidak bukan?

En.hamka, tujuan saya tempoh hari adalah kiasan dalam meminta encik untuk turut lihat juga diri encik.

Saya setuju. Encik bukan ustaz. Tapi apakah hanya ustaz saja yang perlu berhemah dalam bertutur kata?

Tidak. Saya langsung tak minta en.hamka berubah dalam penulisan. Lansung tidak.

Tetapi, saya cuma minta en.hamka tegur dengan sedikit berhikmah. Seperti yang encik katakan dalam blog sebelumnya. Tongkat tak patah, dan boleh pula pukul ular yang lain. Betul en.hamka?

Kerana saya terbayangkan andai saya adalah seorang yang beru saja mahu berjinak-jinak dengan islam, dan bertanya kepada en.hamka berkenaan keraguan saya tentang sesuatu. Meski en.hamka bukan ustaz, en.hamka adalah seorang alim(berilmu). Maka saya utarakan keraguan saya pada encik.

Tapi en.hamka, jika dibalasnya begini.Dikatakan NGOK, dan digelar Pak Pandir Moden. Meski bukan dituju kepada saya SEORANG. Tetap juga ia dituju kepada orang yang SEPERTI saya. Barangkali akan sedikit terguris minat saya terhadap islam(hanya perumpamaan) dan juga, pandangan saya terhadap umat islam akan berubah. Bak kata pepatah, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.(ini adalah sekiranya saya masih seorang yang beru berjinak-jinak dengan islam)

Dan seperti yang dikatakan seseorang dalam komen yang atas-atas, blog ini semakin lama semakin ramai pengaruhnya. Mungkin ada yang mampu berfikiran terbuka, namun ada juga yang tak mampu. Harap en.hamka faham.

Lagi pula, saya teringat komen2 yang lepas. Pernah en.hamka 'back up' seorang gadis yang bertanyakan tentang bersalaman dengan teman lelaki. SEINGAT sayalah(saya kurang pasti kerana ia samar-samar dalam ingatan),encik katakan bahawa jangan dihina ataupun dimarah ataupun dikatakan "apalah, itupun tak tahu", kerana mereka adalah orang yang tidak mengetahui. Muhasabah diri sendiri.-(ini kata-kata en.hamka dan saya tak pasti daripada entri mana. jika berjumpa, saya akan copy paste.)

Apa benar en.hamka? Jika tersilap, mohon di maafkan serta diperbetulkan.

Justeru, saya hanya mahu katakan itu sahaja. Kerana saya tak akan berhenti baca blog en.hamka hanya kerana berkecil hati. Bak kata seseorang kenalan saya, jika anda tidak sukakan gurunya, pisahkanlah guru itu dengan ilmunya.

Kita semua punya syaitan yang berbisik. Saya juga ada, mereka juga ada, en.hamka juga ada, malah, Rasulullah s.a.w sendiri juga ada cuma telah ditundukkan oleh Allah s.w.t. (jika salah minta dibetulkan)

Jadi saya mengambil prinsip berpesan-pesan sesama kita. Saya cuma bimbang. Dan saya tidak mahu ada yang hilang hormat pada encik hamka hanya kerana satu hal seperti ini.

Minta en.hamka pertimbangkan kata-kata saya. Dan saya harap encik hamka jawab dengan tenang tanpa dipengaruhi syaitan laknatullah.

Dan maafkan saya jika kata-kata saya seperti ingin memenangkan diri sendiri. Kerana bila bercakap, ada masa memang begitu lumrahnya.

Sesungguhnya yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari saya.

Saya yang bersalah said...

Assalamualaikum en.hamka.

Terima kasih kerana menjawab tempoh hari.

Saya akui, en.hamka seorang yang bijak berkata-kata.

Idea yang bernas, dan kelakar juga.

Tapi, ada masa kita buat kesilapan. Siapa yang tidak bukan?

En.hamka, tujuan saya tempoh hari adalah kiasan dalam meminta encik untuk turut lihat juga diri encik.

Saya setuju. Encik bukan ustaz. Tapi apakah hanya ustaz saja yang perlu berhemah dalam bertutur kata?

Tidak. Saya langsung tak minta en.hamka berubah dalam penulisan. Lansung tidak.

Tetapi, saya cuma minta en.hamka tegur dengan sedikit berhikmah. Seperti yang encik katakan dalam blog sebelumnya. Tongkat tak patah, dan boleh pula pukul ular yang lain. Betul en.hamka?

Kerana saya terbayangkan andai saya adalah seorang yang beru saja mahu berjinak-jinak dengan islam, dan bertanya kepada en.hamka berkenaan keraguan saya tentang sesuatu. Meski en.hamka bukan ustaz, en.hamka adalah seorang alim(berilmu). Maka saya utarakan keraguan saya pada encik.

Tapi en.hamka, jika dibalasnya begini.Dikatakan NGOK, dan digelar Pak Pandir Moden. Meski bukan dituju kepada saya SEORANG. Tetap juga ia dituju kepada orang yang SEPERTI saya. Barangkali akan sedikit terguris minat saya terhadap islam(hanya perumpamaan) dan juga, pandangan saya terhadap umat islam akan berubah. Bak kata pepatah, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga.(ini adalah sekiranya saya masih seorang yang beru berjinak-jinak dengan islam)

Dan seperti yang dikatakan seseorang dalam komen yang atas-atas, blog ini semakin lama semakin ramai pengaruhnya. Mungkin ada yang mampu berfikiran terbuka, namun ada juga yang tak mampu. Harap en.hamka faham.

Lagi pula, saya teringat komen2 yang lepas. Pernah en.hamka 'back up' seorang gadis yang bertanyakan tentang bersalaman dengan teman lelaki. SEINGAT sayalah(saya kurang pasti kerana ia samar-samar dalam ingatan),encik katakan bahawa jangan dihina ataupun dimarah ataupun dikatakan "apalah, itupun tak tahu", kerana mereka adalah orang yang tidak mengetahui. Muhasabah diri sendiri.-(ini kata-kata en.hamka dan saya tak pasti daripada entri mana. jika berjumpa, saya akan copy paste.)

Apa benar en.hamka? Jika tersilap, mohon di maafkan serta diperbetulkan.

Justeru, saya hanya mahu katakan itu sahaja. Kerana saya tak akan berhenti baca blog en.hamka hanya kerana berkecil hati. Bak kata seseorang kenalan saya, jika anda tidak sukakan gurunya, pisahkanlah guru itu dengan ilmunya.

Kita semua punya syaitan yang berbisik. Saya juga ada, mereka juga ada, en.hamka juga ada, malah, Rasulullah s.a.w sendiri juga ada cuma telah ditundukkan oleh Allah s.w.t. (jika salah minta dibetulkan)

Jadi saya mengambil prinsip berpesan-pesan sesama kita. Saya cuma bimbang. Dan saya tidak mahu ada yang hilang hormat pada encik hamka hanya kerana satu hal seperti ini.

Minta en.hamka pertimbangkan kata-kata saya. Dan saya harap encik hamka jawab dengan tenang tanpa dipengaruhi syaitan laknatullah.

Dan maafkan saya jika kata-kata saya seperti ingin memenangkan diri sendiri. Kerana bila bercakap, ada masa memang begitu lumrahnya.

Sesungguhnya yang baik itu dari Allah dan yang buruk itu dari saya.

Anonymous said...

Assalam
Seorang kekasih Allah dengan anaknya dan seekor keldai sedang musafir.

Jumpa orang pertama dia kata naiklah keldai tu, buat apa tarik je...(lebih kurang)...naiklah kekasih Allah ni keldai tu...anaknya dibawah.

Jumpa orang kedua kata pula, kesian kat anak kau, penat dia jalan kaki sedangkan kau naik keldai. Maka, turunlah kekasih Allah ni dan bagi anak dia naik.

Jumpa orang ketiga kata kesian kat keldai he..he... maka turunlah anak kekasih Allah tersebut dan jalan seperti mula kembali.

Khalid
Moral: pedulikan apa orang nak kata jangan langgar perintah allah sudah. You cannot satisfied all person in one time. rambut sama hitam, hati lain-lain.

hamka said...

ok. anda betul,

kepada yang lain: jangan dihina ataupun dimarah ataupun dikatakan "apalah, itupun tak tahu", kepada pengkomen itu.

: )

Ibn HAJARS said...

"Bak kata pepatah, kerana nila setitik, rosak susu sebelanga."

Bagi aku, orang yang berpandangan begini bukan bertujuan untuk mencari kebenaran, tetapi mencari alasan untuk tidak mengikuti kebenaran.

Insan yang tak sempurna said...

Encik Hamka, saya rasa simpati pada isteri-isteri ni. Tak pasal-pasal kena kutuk dengan Encik Hamka. Sedangkan saya INGAT lagi satu post Encik Hamka kalau tak silap yang ada seorang perempuan tanya soalan yang macam general knowledge habis lah, boleh ke salam dengan pakwe" kalau tak salah, soalan dia tu. Ramai yang ckp "Tah pape, tu pun tak tau ke" tapi Encik Hamka ada nyatakan, jangan dihina orang yang tak tahu, lebih kurang macam tu. Boleh search balik entry2 Encik Hamka yang lepas, diambil dari bahagian komen. Yang pasti saya memang dah pernah baca. Walhal hakikat 'enjoy the silence suami' yang melibatkan ilmu psikologi yang bukan general knowledge, tak semua orang tahu, mereka pulak kena herdik. Macamana tu? Saya pun bukan manusia sempurna, banyak buat salah, bukan insan beriman di akhir zaman macam Encik Hamka, tapi sbg umat Islam, kita kena menjaga adab dan budi bicara kan.. Encik Hamka boleh je jawab baik-baik kan..


Berkenaan berlaga lubang pusat? Pasti terbayang jugak walaupun memang takde niat. Bukan ke post2 blog ni nota agama untuk bacaan Encik Hamka da keluarga macam yang Encik Hamka selalu cakap? Macamana kalau satu hari nanti anak encik Hamka da cukup besar untuk memahami dan baca ayah dia tulis macam tu? Ini kah ayah yang mereka hormati? Ini kah contoh yang mereka nak jadikan pedoman? Saya harap Encik Hamka renungkan di masa hadapan, InsyaAllah.

Saya bukan nak tuding jari, orang lain salah, salah, salah. Saya akui saya dah lama ikut blog ni dan dah banyak kali rasa insaf dengan teguran Encik Hamka. Terima kasih saya ucapkan. Saya harap Encik Hamka akan terus menulis blog yang bernas dan menimbulkan keinsafan.

Pandangan saya, mungkin Encik Hamka dengan isteri macam tu tapi mungkin sesetengah lelaki memang sudah tawar hati. Encik Hamka dan saya pun tak dapat baca isi hati setiap lelaki kat dunia ni, tak semua orang sama. Isteri-isteri ni terasa terabai je, dan tak salah kalau lelaki tunjukkan kasih sayang tu sekali sekala walaupun enjoy the silence. Walaupun diam, boleh tunjukkan dengan perbuatan.. Tak salah. Apa salahnya eratkan kasih sayang? Malah Nabi SAW pun sentiasa erat hubungan dengan isteri-isteri baginda, tak lah sampai tak bercakap langsung. Kan?

Saya sedar saya tak cukup berilmu macam Encik Hamka dan semua yang saya nyatakan ni hanya pandangan tulus hati saya dan diharap Encik Hamka dapat terima dengan positif. Saya dan Encik Hamka sebagai manusia tak lari daripada buat salah dan itulah tugas sesama umat Islam untuk menasihati antara satu dengan yang lain. Encik Hamka dah banyak kali bangkitkan saya daripada kelalaian.. Saya harap teguran saya yang sekali ini tak diterima secara negatif oleh Encik Hamka.. InsyaAllah..

Sesungguhnya Allah SWT itu yang MAHA MENGETAHUI.. WALLAHUALAM...

Anonymous said...

Encik Hamka, saya rasa simpati pada isteri-isteri ni. Tak pasal-pasal kena kutuk dengan Encik Hamka. Sedangkan saya INGAT lagi satu post Encik Hamka kalau tak silap yang ada seorang perempuan tanya soalan yang macam general knowledge habis lah, boleh ke salam dengan pakwe" kalau tak salah, soalan dia tu. Ramai yang ckp "Tah pape, tu pun tak tau ke" tapi Encik Hamka ada nyatakan, jangan dihina orang yang tak tahu, lebih kurang macam tu. Boleh search balik entry2 Encik Hamka yang lepas, diambil dari bahagian komen. Yang pasti saya memang dah pernah baca. Walhal hakikat 'enjoy the silence suami' yang melibatkan ilmu psikologi yang bukan general knowledge, tak semua orang tahu, mereka pulak kena herdik. Macamana tu? Saya pun bukan manusia sempurna, banyak buat salah, bukan insan beriman di akhir zaman macam Encik Hamka, tapi sbg umat Islam, kita kena menjaga adab dan budi bicara kan.. Encik Hamka boleh je jawab baik-baik kan..


Berkenaan berlaga lubang pusat? Pasti terbayang jugak walaupun memang takde niat. Bukan ke post2 blog ni nota agama untuk bacaan Encik Hamka da keluarga macam yang Encik Hamka selalu cakap? Macamana kalau satu hari nanti anak encik Hamka da cukup besar untuk memahami dan baca ayah dia tulis macam tu? Ini kah ayah yang mereka hormati? Ini kah contoh yang mereka nak jadikan pedoman? Saya harap Encik Hamka renungkan di masa hadapan, InsyaAllah.

Saya bukan nak tuding jari, orang lain salah, salah, salah. Saya akui saya dah lama ikut blog ni dan dah banyak kali rasa insaf dengan teguran Encik Hamka. Terima kasih saya ucapkan. Saya harap Encik Hamka akan terus menulis blog yang bernas dan menimbulkan keinsafan.

Pandangan saya, mungkin Encik Hamka dengan isteri macam tu tapi mungkin sesetengah lelaki memang sudah tawar hati. Encik Hamka dan saya pun tak dapat baca isi hati setiap lelaki kat dunia ni, tak semua orang sama. Isteri-isteri ni terasa terabai je, dan tak salah kalau lelaki tunjukkan kasih sayang tu sekali sekala walaupun enjoy the silence. Walaupun diam, boleh tunjukkan dengan perbuatan.. Tak salah. Apa salahnya eratkan kasih sayang? Malah Nabi SAW pun sentiasa erat hubungan dengan isteri-isteri baginda, tak lah sampai tak bercakap langsung. Kan?

Saya sedar saya tak cukup berilmu macam Encik Hamka dan semua yang saya nyatakan ni hanya pandangan tulus hati saya dan diharap Encik Hamka dapat terima dengan positif. Saya dan Encik Hamka sebagai manusia tak lari daripada buat salah dan itulah tugas sesama umat Islam untuk menasihati antara satu dengan yang lain. Encik Hamka dah banyak kali bangkitkan saya daripada kelalaian.. Saya harap teguran saya yang sekali ini tak diterima secara negatif oleh Encik Hamka.. InsyaAllah..

Sesungguhnya Allah SWT itu yang MAHA MENGETAHUI.. WALLAHUALAM...

Insan yang tak sempurna said...

Encik Hamka, saya rasa simpati pada isteri-isteri ni. Tak pasal-pasal kena kutuk dengan Encik Hamka. Sedangkan saya INGAT lagi satu post Encik Hamka kalau tak silap yang ada seorang perempuan tanya soalan yang macam general knowledge habis lah, boleh ke salam dengan pakwe" kalau tak salah, soalan dia tu. Ramai yang ckp "Tah pape, tu pun tak tau ke" tapi Encik Hamka ada nyatakan, jangan dihina orang yang tak tahu, lebih kurang macam tu. Boleh search balik entry2 Encik Hamka yang lepas, diambil dari bahagian komen. Yang pasti saya memang dah pernah baca. Walhal hakikat 'enjoy the silence suami' yang melibatkan ilmu psikologi yang bukan general knowledge, tak semua orang tahu, mereka pulak kena herdik. Macamana tu? Saya pun bukan manusia sempurna, banyak buat salah, bukan insan beriman di akhir zaman macam Encik Hamka, tapi sbg umat Islam, kita kena menjaga adab dan budi bicara kan.. Encik Hamka boleh je jawab baik-baik kan..


Berkenaan berlaga lubang pusat? Pasti terbayang jugak walaupun memang takde niat. Bukan ke post2 blog ni nota agama untuk bacaan Encik Hamka da keluarga macam yang Encik Hamka selalu cakap? Macamana kalau satu hari nanti anak encik Hamka da cukup besar untuk memahami dan baca ayah dia tulis macam tu? Ini kah ayah yang mereka hormati? Ini kah contoh yang mereka nak jadikan pedoman? Saya harap Encik Hamka renungkan di masa hadapan, InsyaAllah.

Saya bukan nak tuding jari, orang lain salah, salah, salah. Saya akui saya dah lama ikut blog ni dan dah banyak kali rasa insaf dengan teguran Encik Hamka. Terima kasih saya ucapkan. Saya harap Encik Hamka akan terus menulis blog yang bernas dan menimbulkan keinsafan.

Saya sedar saya tak cukup berilmu macam Encik Hamka dan semua yang saya nyatakan ni hanya pandangan tulus hati saya dan diharap Encik Hamka dapat terima dengan positif. Saya dan Encik Hamka sebagai manusia tak lari daripada buat salah dan itulah tugas sesama umat Islam untuk menasihati antara satu dengan yang lain. Encik Hamka dah banyak kali bangkitkan saya daripada kelalaian.. Saya harap teguran saya yang sekali ini tak diterima secara negatif oleh Encik Hamka.. InsyaAllah..

Sesungguhnya Allah SWT itu yang MAHA MENGETAHUI.. WALLAHUALAM...

Anonymous said...

Setuju dengan mutiaraabah, blog ni memang banyak pengikut dan Hamka memang akan pengaruhi mereka secara tak langsung sama ada dengan niat ataupun tidak. Kalau Encik Hamka cakap tak boleh pakai kasut Crocs dalam isu Pak Pandir moden tu saya yakin ramai akan ikut! Betul tak?

Ada sesetengah yang berkata, tak perlu berubah sebab nak puaskan hati orang lain, yang penting please ALLAH, kan?

Astaghfirullah.. Allah suka perbuatan mengherdik orang lain? Mereka yang menegur itu cuma nyatakan pendapat mereka dalam konsep ciri seorang Islam yang mulia akhlaknya.. Bukan nak tembak Hamka.. Harap penyokong setia Hamka yang berjuta ni faham yee...

Maaf Hamka andai terguris hati.. Ego seseorang tak kira lelaki permpuan itu ada dan mungkin akan terasa bila ditegur walaupun sikit..

Wallahualam.. Assalamualaikum..

hamka said...

Tajuk entry ini, : suami pendiam.

dan aku pula adalah blogger pendiam.

: )

Anonymous said...

wahai wanita...jangan la terlalu banyak meminta walau suami mampu berikan...kang suami mintak 1 je korang dah melenting..."bleh abang kawin lagi 1?"...hehehe jangan marah arr kaum wanita...sama2 memberi dan menerima itu lebih baik...

Anonymous said...

Assalam...ha..ha..ha.. blogger pendiam. You've make my day.

Khalid

Anonymous said...

salam..

Al uskud.. alamatur ridho.
En Hamka, diam tue.. tanda die setuju dengan komen-komen peminat die yang dah berjuta!! Woha!

Wahai isone, istwo dan isteri-isfor yang terabai, Sesungguhnya kalian akan terabai bila mana kalian tidak menjaga hak Allah swt, antara hak Allah kepada suami-suami kamu ialah bagaimana suami-suami kamu beriman dan beramal sebagaimana mengikut perintah Allah swt dan mengikuti cara Nabi SAW.

Sebagaimana di dalam surah Al-Fatihah, ayat ke 7 iaitu;

"Jalan orang-orang yang yang telah Engkau berikan nikmat ke atas mereka, dan.."

siapakah yang telah diberikan nikmat? maka ayat diatas telah dijelaskan oleh Allah swt di dalam surat An-Nisa pada ayat ke 69 iaitu;

" cari lah sendiri "

cuma nak highlight kat sini, betapa kefahaman Al-fatihah ada dalam surah khas untuk An-Nisa iaitu perempuan..

maka nilaikan lah diri anda yang terabai..
maka renungkan lah diri ada yang lemah..

betapa ada kekuatan yang Allah sembunyikan pada kalian..

..dan kepada insan yang tidak sempurna.. En.Hamka pasti tersenyum kepada ada dan ada doa yang dia doakan buatkan dalam diam.. ;)

-Akhil

Anonymous said...

...

dan aku di sini ..
hanya mmerhati melihat dan meneliti kumen2 mungil di sini

muhaaaahhahaha

...

saya blogger senyap dlm diam jugak;)
huhuhuhu

Anonymous said...

Assalam. Mutiara abah dan yang menyokong mutiara abah...aku sayangkan kalian seperti aku sayangkan diriku sendiri.

Aku tau aku menyibuk tetapi sebagai penyokong 145% blog ni aku terpanggil untuk menyatakan sesuatu dengan terang tanpa selindung:

Samada berjuta ataupun tiada orang yang membaca blog ni...Hamka tidak akan terkesan seciput pun...

Kerana dia tulis untuk dirinya sendiri. Insyallah aku akan jadi saksi kepada beliau di akhirat nanti tentang apa yang didakwakan kepada beliau dalam blog ini....cubalah baca first komen dari Tuan blogger yang mulia ni....Selamat hari jadi untuk isteriku hari ini...o6,07,80....

Ini macam punya orang kutuk isteri-isteri ke? Mungkin tidak....

Sesetengah orang suka makan belacan, sesetengah tidak....ikut selera masing-masinglahkan?

So..yang tak makan belacan tak bolehlah kutuk orang yang suka makan belacan ..he..he...betul ke contoh aku ni...ape-ape jelah...

Khalid
155% behind you..he..he..Woha!
2 1/2 jam alam maya insyallah..

lizay_73 said...

hargailah sementara insan2 tersayang masih disisi walaupun mereka men"diam"kan diri... jika mereka telah "diam" untuk selamanya... agak2 dengan siapa anda akan berbicara???

liley said...

her her her

Cina bukit minyak said...

lu olang komen macam itu tulis entli la. haiya

lias said...

salamulaik..
satu perkongsian yang baik..
benar, hanya lelaki yang memahami jiwa seorang lelaki,dan anda memberi penjelasan yang cukup bersahaja, tapi meyakinkan..tahniah, dan teruskan dengan perkongsia idea anda...sampaikan walau sepatah ayat,moga sama2 kita manfatkannya..

lobai cool+hensem said...

..------------------....:)

ps.saje nak tolong pecah record.200!

Matt said...

enjoy the silence guys..utk orang yg kata sesetengah orang tu pendiam..korang tak letih ke cakap selalu..mulut nak rehat gak..so enjoy the silence while you still can..uhuks :P

Anonymous said...

D Dia
I Ingat
A Akan
M Mati

Siapa lagi...155% and it's raising up...he..he

Anonymous said...

d next best solution...hamka start n3 br. leave this.

x sokong hamka pun..cuma nk crita experience sndiri..lari tajuk skit.

hubby ada 2 geng.1 geng sek & geng buat usaha.gaya prckpan dgn 2 geng sgt brbeza.no point nk slahkn dia sbb geng sek mmg dh lama knal-dh brpuluh taon.ckp pun gaya yg x brp brkenan d hati.d best-sy snyap ja.klu komplen nnti hubby kecik hati plk.kwn2 baik dia.

dgn geng lg 1-bahasanya indah skit.sopan,brlapik w/pun dlm brgurau sokmo sngaja trsasul nk tmbah lg 1.yg ni i like...(bkn bab tambah lg 1 tu-gaya prckpan.now dia dh byk dgn geng2 ni.alhamdulillah.yg haq & batil xleh brcampur.bila byk buat baik yg buruk akn hilng insyaALLAH.

so followers doa ja lh..one fine day hamka akn reached d stage bila dia brckp yg kluaq dr mulut dia hnya yg baik2 blaka.sbnqnya malu nk bc bab2 yg 'tutttt...'tp ambik yg baik ja utk pedoman.

kita baik blom tntu kita msuk syurga.org yg jahat blom tntu dia msuk neraka.sangka baik lbih bagus.

-petot-

Unknown said...

bro, mintak izin copy artikel ni..

Anonymous said...

salam bro, mintak izin copy artikel ni.. terima kasih.

aBgGeNgZ said...

Jodoh yang kita dapat dah memang sesuai, cuma kita kena explore apa yang tersirat dalam pasangan kita. Jangan tau explore masa enjoy the silence je.

Mungkin ada 1 @ 2 perkara je kita tak suka pada pasangan kita tapi cuba tengok apa yang kita suka pada pasangan kita, lagi banyak kan?

Syukurlah kita ada suami / isteri, kalo hilang nanti susah nak dapat baru...nak kena buat appraisal lagi, kalo tak meet the requirement kena cari lagi calon lain, pening!

Anonymous said...

salam..

aku ada pndgn sedkit kontra dgn artikel ni. komunikasi dlm rumahtangga merupakan sesuatu yg sgt penting spy institusi rmhtangga tu blh bertahan lebih lama.

ada psgn yg sunyi sepi je, nmpak harmoni tp tetiba bcerai. ada juga psgn yg asyik bertikam lidah tp rmhtangga masih bertahan hingga ke tua, antaranya sbb faktor mrk masih blh berkomunikasi w/pun dgn cara betikam lidah.

adalah sgt bahaya jika mengambil jalan senyap untuk menyembunyikan perasaan samada marah, benci, suka atau sayang.

sunnah yg ditunjukkan Rasulullah saw pun menampakkan perasan terhadap psgn spt bgurau senda dan sedang marah pn akan tampak jelas di wajah baginda w/pun sgt bhikmah & bpada.

jika byk bc buku psykologi kekeluargaan pn sikp hanya suka berdiam diri merupakn satu mslh rmh tangga..

btw, cuma pendapat. suami aku pn tak suka if aku senyap jika tak puas hati dengan dia

Allahua'lam

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

komen byk2..

Anonymous said...

http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100001038332231

Anonymous said...

http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100001038332231

Anonymous said...

http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100001038332231

Anonymous said...

http://www.facebook.com/?ref=home#!/profile.php?id=100001038332231

Anonymous said...

Am honoured to be the 201...he..he..he..
157%

ukhti,mardhiah said...

salam tuan...lahai bestnye entry ni...saya punyelah gelak..kelakar pon ye...terharu pon ye..pasal x kwen g..kira entry ni buat saye terpikir pasal agama jap.......saya dah copy n paste siap2...mintak halal je lah k....:) syukran jidan jidan jidan

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 240   Newer› Newest»