Mar 18, 2008

Tahukah anda ?

(Membincangkan jawapan untuk beberapa soalan-soalan yang di ambil dari bank soalan keretamayat@gmail.com)

Perhatian:- Set soalan ini mengandungi 4 soalan, dua soalan dalam bahasa melayu dan dua soalan dalam bahasa standard Negara penjajahan komenwel, Baca semua soalan dengan teliti, dan jawab semua soalan yang di berikan tidak lebih dari 240 patah perkataan, masa yang di berikan adalah 10 minit.

Soalan satu.

Salam.. hmm..aku nih student medic..study kat oversea..nak citer siket, ade satu hari time dalam klas, adela sorang member aku yang suke menanya soklan-soalan yang melemahkan akidah..die tanye aku, kenape orang Islam takleh makan babi? kenape haram?..aku cakapla sebab babi tuh najis..makan najis..ade kuman..(menggunakan bahase perubatan)..tapi die still cam tak puas ati..sebab orang cine sume makan je..takde pulak penyakit kronik.. siap pandai-pandai lagik katenye..pastu aku dah maleh dah nak argue ngan die..sebab aku tau orang-orang camni mesti nak tanye lagi pastu..and last sekali die mesti nak menang..so aku diam..tapi aku rase cam takpuas hatilaa..tension...tolong aku.

Soalan dua.

Salams Bro, In my everyday life, I have always stumbled upon people saying "Islamic ways are easy". This is usually said when they feel that something that needs to be done is hard for them. How do we know that which is the right thing to do? Is there a way to recognize the wrong doings?

Soalan Tiga

Salam. My friend and I were having a discussion about Bid'ah. According o my friend, if we do something that is good but it was not practised by Rasulullah S.A.W., that is not a bid'ah. I think that is not quite right. The question is… is there a fine line where we can differentiate things that are Bid'ah and things that are not?

Soalan Empat

Bro, aku juga orang terengganu, ganung kita.., aku cadangkan lain kali bro boleh tulis tentang kelebihan orang yang berjanggut, berkopiah dan berserban.., ramai yang tak faham bab ni, harap bro terus rajin menulis.

JAWAPAN.

Aku mintak maaf kepada korang yang telah bersusah payah email aku untuk bertanya soalan-soalan yang berkaitan hidup dan mati, atau soalan berkaitan dunia dan akhirat, tapi aku pula hanya jawab secara carca merba kerana aku selalu perasan sibuk.. Oh! dan ada soalan yang masih belum aku jawab sehingga ke hari ini!.. oh sekali lagi.

Maka entry ini, aku copy/paste beberapa soalan dari email korang yang ada antaranya aku dah jawab, tapi begitu ringkas buat kamu kecewa.., maka aku yang bukan Ustaz ini, cuba jawab sekali lagi dan perlu di beri perhatian.., aku bukan seorang ustaz, setiap persoalan yang di bincangkan dalam blog ini hendaklah di panjangkan kepada pihak yang berwajib.

Balik kepada soalan di atas, kita pergi kepada bab ‘makan babi itu haram’ terlebih dahulu..



********



Sebenarnya dah 1000 tahun lebih ummat islam taat perintah Allah tanpa pedulipun alasan Sains kerana apabila Allah Yang Maha Bijaksana sudah mencipta daya Elektrostatik, dah wujudkan klorofil pada daun, telah mencipta fotosentesis dan Ekosistem, telah mencipta Duodenum dan Pankreas, telah mengawal tekanan atmospehere pada nilai 14.7 psi, telah mengawal perjalanan planet, lalu akhirnya bila Allah cipta Babi dan tak bagi aku makan, maka aku tak akan makan sebab Allah dah larang aku makan, dan aku tak peduli apapun alasan sainsnya!

Aku nak belajar sifat sahabat, iaitu dengar dan taat..,

Kerana “dengar dan taat’ mereka akhirnya dapat jaminan masuk shurga..

Manakala sifat yahudi pula ‘argue, bantah dan tak taat’.., akhirnya di jamin pula masuk neraka.. oh!

Masalah besar manusia adalah bila buruk sangka dengan takdir Alah dan perintah Allah..

Kitapun tak paham apa yang Allah paham…

Contoh bab bersuci, air mani bukan najis, tapi jika keluar kena mandi seluruh tubuh...
Kentut pula adalah najis yang tak dapat di lihat, jika keluar tak perlu mandi seluruh tubuh, dan tak perlu basuhpun tempat keluar, tapi kena ambik wudhu sahaja..

Kalau ikut otak memang tak logic, tapi itulah hukumnya..

Sebenarnya aku tak beberapa suka guna alasan Sains untuk benarkan Perintah Allah sebab jika satu teori sains di gunakan pada suatu zaman yang mana teori itu selari dengan perintah Allah maka berhujjahlah semua orang islam tentang betapa betulnya islam bersandarkan teori sains itu, tapi andai kata seratus tahun kemudian ada pula teori sains yang membatalkan teori sebelum ini, maka orang tak akan salahkan teori sebelum ini, tapi orang akan salahkan Perintah Allah pula.., sebab tu aku rasa Nabi bila berdakwah tak guna hujjah sains.., bukan aku kata korang salah bila berhujjah guna alasan sains, tapi mungkin sebab aku bukan ahli sains maka aku jarang guna dan tak beberapa suka untuk guna alasan sains dalam ‘berdakwah’…

Kesimpulannya:-

Orang yang suka hisap rokok, suka minum arak dan suka makan babi, cakap apapun mereka akan tetap dengan pendirian mereka…, iaitu hisap rokok best, minum arak best, dan makan babi best.., apa lagi nak di kata?

Cuma dari segi perubatan, cuba ambik contoh mayat yang makan babi dan mayat yang tak makan babi. Selepas beberapa waktu cuba buat kajian, mayat siapa yang lebih cepat reput dan busuk?..

Boleh juga buat kajian kepada kesan kandungan peluh orang yang makan babi.. apa terkandung di dalamnya dan apa kesannya pada dunia?

Atau buat ujikaji keatas pemakan babi tegar dan petidakmakan babi, suntik mereka dengan virus JE, kemudian suntik mereka dengan IMUN JE, lihat hasilnya.., buat ujikaji pada suhu bilik, bandingkan ujikaji pada bawah tahap beku, dan kalau boleh hantar Angkasawan ke Soyuz dan buat ujikaji pada tahap gravity sifar selama 72 jam, lalu tengok hasilnya..

Aku tak tahu apa jawapannya dan apa alasan sainsnya, sebab kau munking expert bahagian ni, acu cuba try test sahaja.., dan aku hanya cadangkan, he he he..

Walau bagaimanapun, apapun hasilnya ujian kelak, sama ada positif atau negative. Sama ada babi best atau tak best...

Aku tetap tak makan babi, ok?!

; )



********



Baiklah, kita pergi kepada soalan nombor dua yang bertanya about Islamic ways are easy?
And Let me explain about Islamic ways are easy in malay language….

Maksud ugama mudah di sini bukannya jika kita letih, kita boleh solat lengah-lengah.., jika sakit sikit terus tak puasa, jika malas, terus jamak solat.. jika sibuk terus tinggal solat dengan niat qotho.., jika takut dan malu nak berdakwah depan orang lalu bukak blog so called Islamic, jika tak nak ikut Sunnah boleh ikut Bidaah.., bukan! Bukan dan bukan!!!

Maksud sebenar ‘Islamic ways are easy’ adalah.. semua orang boleh amal ugama tanpa mengira sama ada seorang itu sihat atau cacat, kaya atau miskin, gemok atau kurus, hitam atau sawo matang, cantik atau burgok.., semua boleh amal ugama!

Malahan ‘Islamic ways is easy than riding a bicycle!’

Tak percaya Islam lebih mudah dari naik basikal?.., kenapa tidak? Nak naik basikal kena ada kaki, kena pandai balance, kena pegang handle.., mata kena bukak, rantai kena letak minyak dan lain lain.., sedangkan untuk amal ugama, takde kakipun takpe, orang cacat masih boleh solat, orang buta masih boleh puasa.., orang bisu masih boleh bayar zakat.., orang miskin masih boleh makan cara Nabi, kan senang tu? Semua orang boleh amal ugama.., Oh! adilnya Allah…, sungguh Maha Adil..

Begitu juga bab-bab lain dalam hidup,, Nabi tak beli kereta bayar muka RM 10 ribu dan bayar bulan-bulan RM 800 serta simpan RM1500 setahun untuk Road Tax dan Insurance.., tapi Nabi jalan kaki sahaja.., kan mudah tu?

Nabi juga bila nak makan, Nabi makan guna tangan tak guna sudu, Nabi makan duduk tak guna kerusi meja, kan mudah tu? Orang miskin pun boleh ikut sunnah.., Nabi kahwin dengan maskahwin yang murah, Nabi pakai baju yang murah, Nabi makan makanan murah dan lain lain, itukan mudah?

Maka janganlah mudahkan IBADAT ikut nafsu kita.., bab ibadat tetap kena MUJAHADAH macam Nabi Muhammad SAW dan sahabat RA buat…, kena pergi solat jemaah, kena dajwah dari hati ke hati dan lain-lain, baru boleh capai tahap seperti mereka, dan selain dari cara Nabi dan sahabat yang di mudahkan dalam beribadat adalah bidaah!! Dan bidaah itu sesat! Boleh bawa masuk neraka…

Faham?



**************



Next, soalan ke tiga, bertanya dalam bahasa standard Negara pejajahan komenwel lalu aku jawab ikut standard bahasa bangsa yang di jajah selama 446 tahun…, kau tanya apa itu bidaah?

Aku dah tulis panjang bab ni dulu walaupun agak carca merba di sini, secara ringkasnya..
Apa yang Nabi Muhammad SAW tak buat itu bidaah, tapi jika sahabat Nabi ada buat itu termasuk dalam “Sunnah wal jamaah" dan ini melibatkan bebrapa perkara teras iaitu, Tauhid, Ibadat, Taklim, Akhlak, Niat dan Dakwah..

Dalam bab keperluan dunia, masih ada ruang untuk di bahaskan sejauh mana Bidaah itu di benarkan.., seperti pergi sekolah naik bas, guna speaker untuk azan, pasang karpet di masjid, beli Hand Phone, atau lancarkan bom nuclear.., dan itu cerita lain.

Secara mudahnya, ada beberapa pendapat tentang Bidaah...

Kata ustaz yang ‘melonggarkan’ bidaah, katanya kita masih boleh nak buat ‘bidaah’ jika dah tak de peluang nak buat sunnah, kes darurat.., sama macam kes makan babi dalam hutan bila takde makanan.., tapi bila dah ada peluang, kenalah tinggalkan bidaah dan kembali kepada sunnah yang asal.. masuk kategori wajib..

Pendapat lain pula berkata yang aku petik dari Buznama, bidaah ni macam kahwin lebih dari satu, iaitu tak salah kahwin ramai tapi jangan lupa bini nombor satu.., tak apalah korang nak berarak sempena Maulidul Rasul misalnya, tapi jangan lupa Solat berjemaah, berdakwah dan yang semakna dengannya.., pendek kata.. ada ruang yang mana tak salah korang nak buat "bidaah hasanah" tapi jangan tinggal Sunnah yang asal…

Bagi aku pula yang bukan ustaz ini pula berpendapat, Bidaah itu macam dadah dalam ubat, ada unsur ‘darurat’.., orang sakit boleh makan, tapi dalam kuantiti yang di benarkan.., makan ‘dadah’ supaya cepat sembuh.., ini bermakna, kita tak halang mereka yang buat bidaah, malahan akan terus galakkan mereka sehingga ‘sembuh’..

Contoh orang malas zikir, bila ada tahlil, berzikirlah dia, bagus untuk dia walaupun tahlil itu bidaah, atau orang yang malas baca quran, bila malam jumaat baca yassin, bagus untuk dia walaupun BACA QURAN MALAM JUMAAT SAHAJA itu bidaah..

Dan untuk sembuhkan mereka, kita kena IQRAM BIDAAH HASANAH mereka, sehingga mereka selesa dengan kita, dan bila mereka dah sembuh (faham), maka akhirnya, mereka sendiri yang akan tinggalkan BIDAAH HASANAH tersebut, dan kembali kepada sunnah yang asal, iaitu tidak lagi berzikir hanya pada waktyu TAHLIL sahaja, tapi tetap istiqamah berzikir pada waktu pagi dan petang, tidak lagi baca YASSIN hanya pada malam jummat, tapi setiap pagi baca YASSIN... dan tidak lagi berdakwah melalui BLOG sahaja, malahan lapangkan masa untuk terjun dalam masyarakat..

Jadi jika korang nampak aku pergi majlis TAHLIL., atau ternampak kelibat aku baca YASSIN malam Jummaat bersama orang kampong.., jangan pelik.., aku sedang IQRAM mereka.., bila TAHLIL, aku guna waktu tu untuk QOTHO Zikir harian aku yang terlepas (oh..).., bila orang Baca YASSIN, aku senyap-senyap baca AL-MULK dan AL SEJADAH…

Begitu lebih kurang…

**************



OK, last question, soalan dari negeri Idris Josoh Darul Iman, bukan soalan, tapi lebih kepada arahan..

Baiklah, Kata kunci untuk ‘soalan’ kamu adalah, orang islam di larang menyerupai orang kafir, dan islam telah ada imej yang tersendiri..

Biasa bagi perempuan imejnya adalah bertudung dan sopan.., dan bagi lelaki adalah tutup kepala dengan kopiah, songkok atau serban, memendekkan misai dan memanjangkan janggut., lagi bagus jika dalam poket ada kayu sugi dan minyak wangi.

Ada riwayat mengatakan jika kita menyerupai orang kafir dengan sengaja, maka kita akan di bangkitkan bersama mereka di akhirat kelak yang bermaksud nasib mereka dan kita akan jadi sama.. oh!

Kemudian timbulah cerita bahawa orang perempuan jika pakai tudungpun kena rogol jugak, atau cerita orang lelaki nampak hodoh bila berjanggut, nampak tak hensem..

Aku malas nak ulas bab ni, dah panjang diperdebatkan oleh ustaz dan ulamak…

Manakala kehendak hati kamu agar aku bercerita tentang fahdilat di atas mengikiut hadith, aku tak tulis kot, baik korang pergi beli buku kat kedai, dah banyak yang Maulana tulis bab ni.. harga pun tak mahal, tak sampai RM 10..

Apa-papaun, Aku akan cerita sedikit kelebihan umum bagi orang islam yang tidak meniru orang kafir, dan ini bukan hadith, just pendapat aku semata-mata, mungkin tak betul sangat... dan agak merepek..

Kelebihan Lelaki berkopiah.
Cuba bayangkan pada suatu hari ketika korang berjalan di Bandar dengan rakan-rakan, tiba tiba muncul watak utama dalam masyarakat yang korang kenal dia tapi dia tak kenal korang sorang, sebaliknya dia kenal kawan kawan korang yang lain.

Dia pun terus bersalam dengan kawan-kawan korang kerana dia kenal kawan korang, dan bila dah salam punya salam sampai giliran korang, maka korangpun dengan konfident hulur tangan siap muka tersengih tapi dia secara tiba tiba terlepas pandang atau tersengaja tak salam dengan korang seorang, sebaliknya dia terus borak dengan kawan-kawan yang lain..

Dan korangpun rasa macam bapak kabing hitam yang nampak telor punya kemaluan.., rasa nak menyorok sebab mengikut deria ke enam korang, semua penduduk Bandar hari tu sedang lihat watak utama yang tak nak bersalam dengan korang yang bertindak sebagai watak sampingan dalam adegan tersebut..

Korang terus pegun macam mayat hantu cina..

Apa korang nak buat?.

Tangan kanan sudah terhulur dan berada dalam posisi nak bersalam, tapi takde orang kat depan..

Apa yang patut korang buat?

Jangan bimbang, korang yang berkopiah atau bersongkok akan selamat hari ini daripada di malukan, maka korang terus cepat-cepat gunakan tangan kiri yang tak berbuat apa-apa itu untuk longgarkan kopiah di kepala, biar kopiah itu berada di posisi longgar nak jatuh.

Lepas tu korang bongkokkan kepala macam rukuk yang mana kopiah akan terus jatuh dan dengan sepantas kilat tangan kanan (yang bersendirian tanpa aktiviti tadi iaitu berada dalam posisi terjulur nak bersalam), digunakan untuk menyambut atau menyambar kopiah yang jatuh itu..

Bila jatuh dan sudah sambut, terus pakaikan kopiah tadi ke kepala korang dengan tangan kanan dan betulkan sedikit dengan penuh bergaya. Nescaya jika adalah makluk yang melihat peristiwa tadi tentu tak akan syak apa-apa dan korang telah selamat daripada di malukan!

Apa lagi nak di kata? Selamat mencuba!

Woha!

Kelebihan Lelaki berserban.
Ini lagi satu kes, Walaupun tiada termaktub dalam rang undang-undang JPJ, atau dalam kontrak sosial, tapi hakikatnya lelaki berserban ‘boleh’ bawak motor tanpa pakai helmet, polis buat tak tahu sahaja.., wah!! Ini sudah bagus.., sudah jimat RM50, dan tak perlu bimbang Halmet hilang serta tak payah lagi nak kena marah dekat Pakcik Jaga bila bawak masuk halmet dalam bank.., bukankah itu kelebihan? dan mengejutkan juga, setakat ini aku tak pernah jumpa lelaki berserban yang mengalami kemalangan motorsikal!

Tapi jika dah di takdirkan kemalangan, kain serban boleh buat barut luka untuk first adder, dan jika terus mati kat tempat kejadian, tak payah lagi tutup dengan surat khabar.., terus tutup dengan kain serban..

Nampak macam mati syahid bukan?

: )

Kelebihan Lelaki berjanggut..
Akhir sekali, Banyangkan jika Tsunami besar datang melanda kat Bandar yang korang berada, dari kedai Cybercafe yang musnah di dapati korang sudah mati bersama beribu ribu mayat yang lain..

Dah seminggu baru bantuan datang, tengok mayat bertimbun di sini sana, ada mayat orang kafir dan ada mayat orang islam, busuk usah cakap..,.tapi sebab masa terhad dan tenaga bantuan sikit, maka susah nak kenal pasti mayat orang islam dan bukan islam, sebab jika mayat orang kafir - senang, boleh tanam begitu sahaja atau di bakar sahaja mengikut ugama masing masing.

Tapi bila mayat orang islam ada adab dia, kena mandi, kena kafan, solat jenazah dan tanam serta doa.

Oleh sebab dah banyak mayat, maka aku cadangkan ambik mayat wanita bertudung dan mayat lelaki berjanggut dulu, kita mandikan dan buat solat jenazah, yang lain-lain tu kita tengok keadaan, ada masa kita check IC mereka…

Boleh gitu?


*****

Arghhh. Masa menjawab dah lebih sepuluh minit dan aku pula dah makin mengarut.., apa-apapun! Jangan serik email aku.., dan maafkan aku jika tak banyak yang dapat aku Bantu.

Maafkan aku!

Ps: Tak perlu bimbang bagaimana dan di mana kita jadi mayat.., yang penting kita mati dalam iman.. amin.dan jangan lupa ‘study’ soalan Mungkar dan Nakir dalam kubur..

37 comments:

ana said...

hmm..saya rasa bro hamka kna wat satu entry yg menceritakan tntang kenapa wanita muslim perlu menutup aurat & kelebihannye..skrg ni ramai sgt wanita yg pakai tudung tapi x fhm knp diorang b'tudung..fesyen2 b'tudung dlm majalah2 hari ni semua x kena dgn cara nk menutup aurat sbb suma tudung yg dia tunjuk 2 mendedahkan benda yg x patut..

abu_ammar said...

Salam bro,
Akhir zaman ni, nak amal sunnah macam genggam bara api...kena genggam sungguh2 sampai jadi arang!
Tak silap ada hadis memerintahkan memegang sunnah dengan geraham (menunjukkan betapa pentingnya sunnah dan betapa mudahnya sunnah hilang dari kehidupan orang Islam)..Wallahua'lam.
Semoga Allah beri taufik utk kita dapat memperbanyakkan sunnah dan istiqamah dlm kehidupan sebelum kematian menjelma di depan mata..
Oh..

tun teja said...

salam bro hamka

hamka said-‘Islamic ways is easy than riding a bicycle!’

tun suka jawapan bro yg ini. dulu pun tun terpikir gak. org kata islam itu mudah.. tapi rasa mcm byk betul pantang larang. skrg baru laa saya paham maksud mudah yg sebenarnya.

terima kasih.

Anonymous said...

Ada kata lelaki berjanggut tak hensem? Betul tue.. Tak hensem.. Tapi kacak!! Kacak bangat!! Hehehe.. Seksi gitu kalu ade janggut.. ;)

hamka said...

ana

ada idea dan point? Boleh email aku, nanti aku edit.
: )

----------
abu_ammar

esok lusa orang akan sambut hari lahir Nabi..
panjang cerita bab nih..

selamat maulidul rasul, dan selamat bercuti.

---------
tun teja

ada sorang mamat ni, naik basikal, pergi stesen minyak, bayar minyak 20 sen suruh simbah kat rantai basikal dia, dah berkarat katnya..

Ada ke patut?

Tak ke payah naik basikal?

---------
AziRa

Ada kajian kata, lelaki berjanggut hebat tenaga seksnya, errr, ini bukan iklan kopi janggut.

maaF!

Anonymous said...

sungguh tinggi pemahaman bro hamka ni.

banyak menfaatnye.


hmm..

aku kene lebatkan janggut ni.

Anonymous said...

mujahadah ni nak amal sunnah ;)
tapi aku memang tergelak baca bab salam tak bersambut tu..baru semalam adik aku yang tiba2 nak salam dengan kawannya tak bersambut..malu beb!

HA hA HA..

Anonymous said...

owh, syukran diatas ilmu2 tersebut :)
tah mcm manela nnt amalan2 aku nak jwb soklan Munkar & Nakir dlm kubur.. iskk.. kene muhasabah dgn lebih kerap nih. wallahu'alam..

hamka said...

Ansar @ Bungamelur

Jangan memuji aku, ilmu tu di kutip dari ceramah ustaz, baca buku, pengalaman bergaul dan aku hanya kutip dan tulis kat sini.. tiada apa yang istimewa, Cuma suka menulis di malam hari..

Dan janggut aku tak banyak, keturunan aku bukan baka berjambang…
Tapi aku kuturunan baka subur.. baka beranak pinak..

Harap maklum..

--------
nurzaiti

HA hA HA! Adik kau pakai kopiah tak?..

-----------
selu4rbunga

aku cuba letak link dalam entry ni, tapi blogspot aysik error..

untuk soal jawab mungkar nakir, aku ada tulis kat sini..

http://keretamayat.blogspot.com/2006/03/ada-tak-azab-kubur.html

Anonymous said...

Seronok bace pasal bida'ah.. ni yg biasenye rakan2 yg 'kununnya' wahabbi (kot) susa nk faham... jayyid explanation..

afif said...

bro hamka.... thanx for those scenarios... byk membantu....

Anonymous said...

salam,
Oleh sebab dah banyak mayat, maka aku cadangkan ambik mayat wanita bertudung dan mayat lelaki berjanggut dulu, kita mandikan dan buat solat jenazah, yang lain-lain tu kita tengok keadaan, ada masa kita check IC mereka…

...satu keputusan yang sangat meruntun jiwa..
...benarkah ku kan hidup selama janggutku masih bertaut..
...asalkan sahaja Nabi SAW tidak menghalangku mendapatkan syafaat..
...jangan putus harapan..

p/s jika lelaki akhir zaman datang temu duga pun, dengan keadaan janggut yang sejemput, mata terduduk dari meliar.. oh malu rasanya, mungkin rendah diri.. namun percayalah, kalian adalah orang-orang yang terpercaya untuk berjaya, takut kepada Allah dan setia/jujur dan memuliakan Sunnah SAW sudah cukup meletakkan kalian pada senarai short listed 'confirmed list' kerana hampir-hampir pupus manusia berjiwa mulia mengagungkan Sunnah Nabi SAW di dunia bahkan akhiratlah kalian berjumpa dengan Baginda dan Nabi SAW kenal kalian dengan tanda.. kelak nanti kerjaya yang lebih baik akan diberikan kepada kalian yang leih baik..

yang pastinya, jaga akhlak, tutur kata, kuatkan semangat, dan yakinlah yang memberi rezeki ialah Allah SWT. k

-jika wanita jumpa panel penemuduga seperti saya yang berjanggut, jangan nak ngada2 tgk mata saya sebab, saya pun malu nak tgk anda yang bersolek secara agresif! woha!

-insan penduga

hamka said...

tak pergi berarak sempena maulidul rasul ke?

tanya aku pada korang.

Maryam said...

[menjawab soalan]
berarak iring mayat tadi adalah... setakat perarakan mata aje.. orang iraq, tinggal 2 anak kecil dan seorang isteri dan seorang adik perempuan.

innalillahi wainna ilaihi raajiun...

Anonymous said...

ermm nak bertanya jugak boleh tak?

yang pegi berarak maulidur rasul tu iman meningkat tak?

tun teja said...

tun tak pegi berarak.
sbb org kat sini tak sambut maulidur rasul.
org sini cuti ahad ni
ahad ni easter day (kelahiran jesus kali ke-2).

hamka said...

saya pun tak pergi.

perasan sibuk.

(macam soal jawab dalam teleponlah pulak..)

Anonymous said...

Salam buat semua,

Secara teorinya, simpan janggut nampak macam mudah. Tapi secara praktikal mmg mujahadah. APa lagi utk mrk yg baka janggutnya lebat.

Bila masyarakat melihat org yg berjanggut, timbul rasa rimas/tidak selesa.Entahlah kenapa. Mrk pandang lekeh org2 yg berjanggut.

Kesian saya pada suami yg cuba istiqamah dgn menyimpan janggutnya. Sungguh sedih keadaan umat akhir zaman ini. Dahlah mrk sendiri tak nak amalkan sunnah dlm diri sendiri. Mrk pula merendah2kan org2 lain yg usahakan sunnah.

-Hanya pada Allah sajalah tmpt kami mengadu -

Anonymous said...

sir wan - hanya pergi 'tengok' je...tumpang selawat skali..

Aqil Dot Com said...

nak tambah pasal kenapa orang islam takleh makan daging babi .. sila lihat video disini

http://www.youtube.com/watch?v=yxIIHZuGzEY

hamka said...

Maryam Abu Ahmad

Dunia ini bukanlah seindah yang kita sangkakan..
Pada waktu demi waktu, ada sahaja air mata yang tumpah menangis menderita dan berharap menjadi mayat..

Hari ini ada rakyat Malaysia yang mati, di mandikan dan di tanam, yang mana kematiannya di cemburui oleh mereka-mereka yang masih hidup dalam Negara bergolak perperangan..

------------------
Ansar @ Bungamelur

Kena tepuk dada..

-----------
tun teja

bulan depan birthday Nabi tahun masahi, betul tak?

-------------
Anonymous

Kehinaan bagi mereka, adalah kemulian bagi kita.
Aku belajar!

-------------
Sir Wan

Maka 10 kalilah Allah berselawat ke atas kamu..

---------
Aqil Dot Com

Dah tengok.., geram tengok air coke di buang begitu sahaja heh!

zerol said...

Salam kepade penggemar-penggemar janggut,

Sape-sape ade tak tips untuk membuatkan janggut lebih teruruih?

Anonymous said...

sinikal.

aku suka. teruskan menulis bro.

Anonymous said...

bro hamka, apa khabar anda dan ustazah rock?? lama benar rasanya tak menegur, bro pon macam dah lupa pada aku yg hina dina ini..
apapun, komen aku kali ni takde kena mengena dgn entry kali ni

sbnrye, aku rasa bro pon dah dpt agak, bila aku cari bro, maknanya aku tgh susah hati dan nakkan sedikit nasihat..

aku jiwa kaco sekarang!! aku sllu sebut, "aku nak mati", tp osmet aku (mak arab) bagi satu ayt, katanya Nabi kata instead of kata "aku nak mati" baik lagi aku sebut "Ya Allah, jika hidup ini lebih baik utkku, panjang kan usiaku, tp jika penghujungnya buruk utkku, cabutlah nyawaku", aku tak hingat ayat dia dlm arab, ini aku translate lebih kurang ke bahasa ibunda..

aku tau, bro mesti kata klu hati susah tanda hidayat nak masuk.. tp kali ni aku rasa lain sket...

klu boleh bro hamka komen sket..

rasa lain pulak lepas betahun tak post komen kat blog bro dan dah tak jadi first person yg anto komen..ngeh..ngeh.. lama jugak tak dgr berita dr mr hafizbar?? sudah dimesia kah?? atau sudah tukar nickname kah??

Anonymous said...

nak tambah sket, aku sslu dgr ulama kata "islam itu mudah, tp jangan dipermudahkan"

rossees said...

emm..saya suke a jawapan2 kat atas tu..boleh tiru ke??

Anonymous said...

Nak janggut lebat? basuh tangan pas makan pastu sapu kat dagu atau jaw korang. sure lebat. heheh. Tenaganya juga pasti hebat =p

Anonymous said...

Ermm.. Takjubnya aku tngok pemikiran ko tuu...

hamka said...

zerol

berdiri depan pintu rumah setiap pagi sambil tersengih..
kemudian urutkan janggut perlahan-lahan dari atas ke bawah sambil gelak ha ha ha!

(Tak lawak..)

Nak terurus, gunalah sikat.., nak lurus guna shampoo pelurus..,
Wallau’lam.

---------
litium

aku suka kau.

----------
linanilza

Antara pembaca yang kenal aku melalui tulisan dan akhirnya bertentang mata, sekarang sedang belajar di luar Negara, masih bujang dan mungkin masih mencari..

Susah hati?

Kau tengok filem ‘pay it forward’ kat youtube… dank au baca ulasan filem tu kat entry aku berkenaan “special request”..

Mungkin tak banyak yang membantu.
Tapi sekurang-kurangnya kau akan tenang dalam kesibukkan menacari ketenangan..

Err, nanti aku copy/paste entry berkenaan kat tajuk baru.

Selamat menjadi mayat yang di redhai Allah.

Hafizbar masih di US, ada balik Malaysia kejap dan sempat borak minum teh tarik, blog lama dia dah tutup.. dia sibuk dengan bisness, dan dengar cerita nak buat buku..

Ps: memahami keperluan mayat, bolem mebantu mencari ketenangan..,insyAllah.

------------------------
rosniza abdullah

boleh tiru, tapi bagilah aku kredit..

heh!

--------
afif

Nak janggut lebat, kahwinlah dengan baka berbulu, dapatlah anak cucu yang berbulu lebat..

Err, aku berbulu jarang di kaki, harap maklum..

-----------
ajie

jangan kutuk aku.. isk.

Along Tapa said...

Assalamualaikum.
lama aku tak mengomen.just nak kata perbincangan mengenai hukum cemni mmg berat sbb kita tak tau betul atau tak cara yang kita ikut.aku bukan cakap sbb ragu-ragu.just nak kepastian.mengikut setengah2 mazhab ada yang sokong hukum begini2,n ada plak mazhab yang halang(penerangan secara umum).
pasal berkopiah,berserban dan berjanggut tu tak perlu lah diperbesarkan sangat.kenapa?
1.mengikut hadis yang kita baca dikatakan menyimpan janggut,beserban,berkopiah,berjubah itu sunnah nabi.kita sendiri pun tak pernah tgk nabi tu cemna tapi kita sibuk perbesar2kan benda tuh.minta maaf la kalo kata2 aku ni mengundang marah.tapi itu hakikatnya setelah aku mengkaji islam selama 10tahun.pokoknya jika kita nak ikut,ikut la tp jgn kita memaksa org ikut apa yg kita ikut.sbb islam ni bukan agama paksaan.
2.pernah tak kita terpikir yang kemungkinan hadis2 telah dikelabukan masa zaman umaiyah?bukan aku menolak hadis tapi cuma nasihat supaya kita berhati2 dalam mengikut hadis.aku pernah belajar semasa zaman umaiyah ahlil bait dibunuh,ulama'2 diburu dan dibunuh serta hadis-hadis dibakar.jadi,berhati2 la semasa memilih hadis yang nak diikut spy tak bercanggah.
3.isu yang agak kontroversi.jika kita menganggap berkopiah,berjanggut dan berjubah sebagai LAMBANG org islam,lemahla pendirian kita.sbb hakikatnya org2 kuat yahudi pun sama pemakaiannya.pope john paul pun berjubah dan berkopiah.ingat.

Along Tapa said...

sambungan...

...jangan pandang keISLAMan seseorang melalui penampilan tapi pandangla dari amalan.supaya kita sama2 selamat diakhirat nnt.mekasih

p/s:panjang lebar lak aku membebel.sori bro.

hamka said...

kua kena belajar lagi.

akupun

:)

SpEkmATaKu said...

nie saye ader buku best nk suggest psl bab2 janggut n menyerupai org
kafir hukum nyer ape....
tajuk dier
"penderitaan ummah dan penyelesainannya:janggut dan kepentingannya"
-by shaikulhadith maulana muhammad zakariyya-

buku ini bisa menjwb persoalan itu
dgn mantap...best..best...
my br suggest bace buku tue..
pd suatu hari mase tgh bagi tazkirah...

btw d author antara ulama' besar kat india n pakistan...
n die jgk tulis buku fadhilat amal..buku yg wajib bace

mesti br hamka dh khatam buku tue :P n know d author better than me..

hamka said...

warna buku tu sama dengan templete ini, bukan?

SpEkmATaKu said...

owh kalau buku penderitaan ummah tu cover nye warna merah...

n fadhilat amal yg latest hard cover
colour biru tua...

myb lain2 nyer version kot

tp isi ny ttp same...

best..best...

SpEkmATaKu said...

owh sori br hamka
nk tambah sket...

pesanan buat along tapa..
ko mmg patut baca buku..
penderitaan ummah tu..
dalil2 ny bagus n lg sahih..

Islam itu mudah tp
jgn d permudahkan..
ada perkara d bolehkn rukhsah
contony rukshah solat (qasar n jama')
n ader benda mmg fix
it depends on certain benda
n ijma' ulamaq...

lps dah bace buku tu bleh
share ur opinion :P...

buku tu mengubah persepsi ku
tentang byk benda especially
kepentingan BERJANGGUT...

wallahu a'lam...

hamka said...

jangan buruk sangka dengan hadith, kelak binasa diri..