tag:blogger.com,1999:blog-20552213.post2902170384305212131..comments2024-03-27T20:08:14.146+08:00Comments on Kereta Mayat: Bidaah di Bulan Puasa?hamkahttp://www.blogger.com/profile/11714569877014370588noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-87791501230844126322017-06-21T13:41:16.986+08:002017-06-21T13:41:16.986+08:00Assalamualaikum...
Awak ada brape Ph.D?
Wohaaaa....Assalamualaikum...<br /><br />Awak ada brape Ph.D?<br /><br />Wohaaaa...hahaha...Skynoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-22744767432722494642017-06-08T16:06:19.962+08:002017-06-08T16:06:19.962+08:00Ummul Mukminin Aishah r.aha ditanya mengenai solat...Ummul Mukminin Aishah r.aha ditanya mengenai solat Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam pada bulan Ramadan, jawab beliau: “Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak pernah melebihi 11 rakaat samada dalam bulan Ramadan atau pun selainnya”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).<br /><br />Al-Imam Jalaluddin al-Mahalli telah berkata di dalam kitab “al-Mahalli”, juzuk 1, halaman 217: Maksudnya: "Dan diriwayatkan oleh al-Baihaqi dan selainnya dengan sanad yang sahih seperti yang dikatakan dalam Syarah al-Muhazzab, bahawasanya sahabat-sahabat Nabi sembahyang [tarawih] pada zaman `Umar bin al-Khattab radiyallahu`anhu sebanyak 20 rakaat".<br /><br />Khalifah Umar bin Al Khottob radhiyallahu ‘anhu ketika menganjurkan solat tarawih secara berjama’ah di masjid , beliau berkata,<br />الْبِدْعَةُ هَذِهِ<br />“Sebaik-baik bid’ah adalah ini”. [HR. Bukhari no. 2010] <br /><br />Nabi tidak pernah solat malam melebihi 11 rakaat. Tiba-tiba ada sahabat pada zaman Khalifah Umar buat solat Tarawih 20 rakaat berjamaah di masjid. Sahabat tersebut jelas telah melakukan perkara BID'AH. Mustahil Khalifah Umar tak faham tentang bid'ah. Kenapa Khalifah Umar TIDAK MELARANG dan mengatakan mereka sesat ? Kenapa ?<br /><br />Perbuatan sahabat tersebut jelas adalah bid'ah kerana mereka buat apa yang Nabi dan Khalifah tidak buat, tetapi ia bid'ah hasanah(terpuji & tidak sesat), Khalifah Umar tidak melarang sahabat tersebut dan tidak mengatakan mereka sesat kerana ia bid'ah hasanah.<br /><br />Sebenarnya yang tidak mengikuti Khulafa arRasyidin itu orang yang MENOLAK bid’ah hasanah. Khulafa arRasyidin sendiri melakukan dan tidak melarang bid’ah hasanah. Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam memerintahkan kita mengikuti Khulafaur Rasyidin. Sementara Khulafaur Rasyidin melakukan bid’ah hasanah. Bererti Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam memerintahkan kita melakukan bid’ah hasanah. Dengan demikian kami yang berpendapat dengan adanya bid’ah hasanah itu sebenarnya mengikuti Rasulullah shallallahu alaihi wa sallam dan Khulafaur Rasyidin.<br /><br />Wallahu A'lam.Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-61650105031147182382017-06-08T15:53:35.122+08:002017-06-08T15:53:35.122+08:00binbaz: terimakasih pengcerahan
cinta: boleh samb...binbaz: terimakasih pengcerahan<br /><br />cinta: boleh sambung pulak dengan bapaknya di rumah, he he<br /><br />Harun: Hamka dalam cerpen tu silap jika bagitahu mikrofon tu bidaah, sebab tu aku tak tulis pun dalam cerita aku, kau jer yang tuduh aku boleh keliru dengan mikrofon tu bidaah. bab kata Al-Izz bin Abdussalam, : “Bid’ah terbagi menjadi 5: Bid’ah yang wajib, bid’ah yang haram, bid’ah yang dianjurkan, bid’ah yang makruh dan bid’ah yang mubah. Mikrofon tu tak payah lah nak cakap bidaah, itu sains. Nabi tak larang sains selagi tak rosak akidah.hamkahttps://www.blogger.com/profile/11714569877014370588noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-37264778574068197882017-06-08T10:33:47.043+08:002017-06-08T10:33:47.043+08:00Daripada pemahaman saya pula bid'ah ialah semu...Daripada pemahaman saya pula bid'ah ialah semua perkara penambahan, pengurangan atau pengubahan terhadap syariat yang telah pun disempurnakan oleh Allah kepada Nabi Muhammad SAW. Perkara syariat ialah semua perkara ubudiyyah yang telah pun ditetapkan melalui wahyu contohnya seperti solat, puasa, zakat, zikir, doa, selawat dan lain-lain. Ianya telah dicontohkan oleh Rasulullah SAW dan sahabat-sahabatnya, dan sampai kepada kita melalui hadis-hadis yang sahih. Perbincangan dalam ruang lingkup syariat ini ialah antara sunnah dan bid’ah.<br /><br />Yang tidak bid'ah ialah perkara alat dunia. Tidak ada penetapan melalui wahyu. Contohnya tempat tinggal, kenderaan, makanan, pakaian, alat elektronik dan juga sesetengah ilmu. Perkara alat dunia sentiasa berkembang ke depan seiring dengan daya inovasi manusia itu sendiri yang berubah dari zaman ke zaman. Perkara-perkara ini tidak bid’ah walau ditambah, dikurangi atau diubah.<br /><br />Membezakan antara dua perkara ini adalah sangat penting supaya kita ummat Islam tidak tersalah faham. Contoh salah faham yang klasik ialah pelaku bid’ah tahu perkara syariat (pada anggapan dia) yang dia lakukan itu tidak ada contoh daripada Nabi Muhammad SAW dan juga para sahabat, baik melalui Al-Qur’an atau hadis sahih tapi dia tetap melakukannya. Bila ditegur dia berhujah balas dengan perkara alat dunia.<br /><br />Contoh dialog antara Harun dan Hamka (watak cerpen)<br /><br />Harun “Lain macam saya dengar abang baca selawat. Ada dari hadis sahih ke?”<br /><br />Hamka “Memang tiada dalam hadis sahih, tapi ini perkara baik, bid’ah hasanah”<br /><br />Harun “Adakah ini perkara baru?”<br /><br />Hamka “Memang perkara baru. Cuba adik tengok mikrofon dalam surau kita ni, perkara baru kan? Tiada di zaman Nabi kan? Nabi tak guna mikrofon kan? Bid’ah ke?” Jawab Hamka keras. Menjadi kebiasaannya suka berdebat dan selalu mahu menang.<br /><br />Harun “Tapi mikrofon tu alat elektronik. Alat dunia, bang”.<br /><br />Hamka “Adik, adik terpengaruh dengan ustak wahabi mana pulak ni”.<br /><br />Inilah contoh klasik di mana Hamka (watak cerpen) tidak dapat membezakan antara syariat dan alat dunia. Ruang lingkup pemahaman dia tersalah tetapi dia tidak sedar. Bila ditegur hal bid'ah, dia menjawab dengan hujah alat dunia. Banyak lagi contoh lain.<br /><br />Semoga kita semua diberi pemahaman taufik dan hidayah daripada-Nya. Amin.Harun Ismailnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-68627769812010828042017-06-08T00:01:03.858+08:002017-06-08T00:01:03.858+08:00Seronoknya zaman kanak2. Sejak ada anak2 yg kecik2...Seronoknya zaman kanak2. Sejak ada anak2 yg kecik2 ni dh lama tak tarawih berjamaah kat surau. Rindu pulak. Ank pulak yg dh pndai kawal diri je dbenar ikut papanya tarawih d surau.cintahttps://www.blogger.com/profile/16513865645446709059noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-15019343188520951452017-06-07T16:23:46.289+08:002017-06-07T16:23:46.289+08:00wahabiolwahabiolAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-17078903603156947032017-06-07T16:09:49.258+08:002017-06-07T16:09:49.258+08:00DALIL BID'AH HASANAH DARI PROF. DR. ALI GOMAA ...DALIL BID'AH HASANAH DARI PROF. DR. ALI GOMAA (MANTAN MUFTI KERAJAAN MESIR)<br />Tidak semua hal yang tidak dilakukan oleh Nabi Muhammad Saw adalah bid’ah<br />Ada tujuh dalil yang boleh memperbaiki cara pemahaman anda terhadap bid’ah<br />1. Nabi Muhammad Saw. bersabda: "Barang siapa yang melakukan sunnah hasanah dalam Islam, maka ia mendapat pahalanya serta pahala orang-orang yang melakukannya juga, tanpa berkurang sedikit pun."<br />Erti sunnah hasanah adalah: melakukan perbuatan baik yang belum pernah dilakukan oleh siapapun sebelumnya.<br />2. Beberapa sahabat Nabi melakukan perbuatan yang belum pernah dilakukan oleh Nabi Saw., seperti:<br />Solat tarawih berjamaah di masjid setiap malam bulan Ramadan. Rasulullah tidak melakukan solat tarawih dengan cara seperti ini kecuali di beberapa malam Ramadan saja. Begitu juga Abu Bakar RA. tidak solat berjamaah di masjid, akan tetapi Umar bin Kattab RA. melakukannya, dan berkata: “ini adalah bid’ah yang baik.<br />3. Sayyidina Bilal RA. solat dua rakaat setiap kali selesai wudhu, padahal Nabi Saw. tidak pernah melakukannya, meskipun kemudian solat ini ditetapkan oleh Nabi.<br />Begitu juga ada seorang sahabat yang melantunkan pujian saat berdiri dari ruku’ (I’tidal) dengan bacaan yang tidak ia dengar dari Nabi Saw. sebelumnya. Namun kemudian Nabi memuji bacaan tahmid ini.<br />4. Hujjatul Islam al-Ghazali berkata: “Tidak semua yang baru merupakan perbuatan bid’ah yang terlarang, namun yang diharamkan adalah bid’ah yang berlawanan dengan sunnah yang telah ditetapkan, atau menyalahi perintah syariat Islam."<br />5. Imam al-Nawawi berkata: “Semua hal yang tidak ada di zaman Nabi Muhammad merupakan bid’ah, namun ada bid’ah yang baik, ada juga yang tidak baik.”<br />6. Al-Izz bin Abdussalam, sang pemimpin ulama berkata: “Bid’ah terbagi menjadi 5: Bid’ah yang wajib, bid’ah yang haram, bid’ah yang dianjurkan, bid’ah yang makruh dan bid’ah yang mubah (boleh).”<br />Cara untuk mengetahaui jenis bid’ah adalah dengan cara membandingkan bid’ah dengan kaedah syariat: jika hal ini membawa kebaikan untuk manusia, dan tidak bertentangan dengan satupun dasar-dasar utama syariat Islam, maka hal ini merupakan bid’ah yang sunnah atau wajib.<br />7. Sementara bid’ah yang haram adalah segala perbuatan yang berlawanan dengan dasar-dasar utama syariat serta menyimpang dari ajaran Nabi Muhammad dan bertentangan dengannya, seperti mengubah jumlah solat, jumlah rakaat solat, tempat ibadah haji atau sejenisnya.<br />Adapun hal yang masih dalam lingkup syariat dan kaidahnya, juga selaras dengan petunjuk Nabi dan tidak keluar dari jalan yang benar, maka hal ini bukan bid’ah yang haram atau perbuatan terlarang.<br />Video Asal : https://www.youtube.com/watch?v=SB6DXtdhOP4binbaznoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-20552213.post-84266810545355556092017-06-07T16:06:39.381+08:002017-06-07T16:06:39.381+08:00dulu saya pun terpengaruh dengan ustaz al wahabie,...dulu saya pun terpengaruh dengan ustaz al wahabie, sekarang saya fahamAnonymousnoreply@blogger.com