Sep 27, 2013

Ulasan Buku Kamar Sutera?

(Salam bro, buku Kamar Sutera tu sambungan daripada Buku Permata yang hilang kini dijumpai ke?)

Kisah laki bini dalam Kamar Sutera tidak di susun sebagai sequel kepada “Permata Yang Hilang Kini Dijumpai” sebaliknya lebih kepada mengisi ‘plot hole’ dari buku pertama yang mana setelah pembaca gigih mengikuti kisah pahit manis si penulis bercinta dan bertunang, tiba tiba kisah laki bini dalam PYHKDJ terus bersambung pada babak penulis sudah beranak tiga, Eh? ke mana perginya babak malam pertama? Ke mana perginya babak di awal perkahwinan dalam menyesuaikan antara dua jiwa?.Apa tiadakah asam-garam atau suka-duka rumah tangga di awal perkahwinan wahai En Hamka Keretamayat?

Di atas kesedaran: ‘Peminat selalu betul’maka tertulislah ‘kisah laki bini’ dalam kamar sutera yang merakam peristiwa bermula dari pintu gerbang perkahwinan yang dipenuhi suka duka, senda gurau, pahit manis, dan hitam putih kehidupan.

Secara ringkasnya, Kisah dalam buku ini bermula dengan cerita pengalaman Laki belajar tentang masalah haid, seterusnya menyingkap tabir bulan madu yang indah, kemudian suka duka laki bini dalam bergaul dengan mertua, juga pengalaman membuat kerja rumah yang kronik, ada juga cerita hantu, tak lupa nasihat tentang ekonomi rumah tangga, selain ayat power memikat bini, seni syair dan muzik serta filem, kisah bini mengandung dan pengalaman beranak pertama kali juga ada di muatkan.., di hujung cerita, ada bab tazkirah islamik mengenai kehidupan berlaki bini,

Aku memilih “Kamar Sutera” sebagai tajuk buku adalah simbolik kepada gerbang perkahwinann yang selalu dirujuk kepada kesucian ‘Kamar tidur pengantin’ yang mana di awal perkahwinan semuanya kelihatan indah belaka bagaikan ‘tenunan kain sutera’, namun terselit pahit maung suka duka kehidupan rumah tangga kerana hakikatnya sutera yang menyelubungi kamar itu sendiri datangnya dari najis ulat. Adohai..

Akhir kata,korang tidak wajib membaca “Permata Yang Hilang Kini Dijumpai” untuk memahami Kisah Laki Bini di dalam buku ini kerana Kamar Sutera di tulis dengan tempo ‘berdikari’setelah adaptasi berhikmah di lakukan dari kisah benar yang telah di ubah suai untuk menyedapkan jalan cerita.

(juga agar penulis tidak kelihatan terlalu losser. Woha!)

Semoga kisah laki bini dalam buku ini dapat menjadi panduan kepada semua laki bini dan semua bakal laki bini diluar sana (jika tidak banyak, satu muka surat pun jadilah, isk)


3 Page dipetik dari Buku ini:

Sep 23, 2013

Panggil saya HAJI...?

(Kepada insan yang bernama Khairi, janganlah perasan di salahkan, sebab bukan anda seorang sahaja bernama Khairi)

Kepada orang kapir, tentu korang pernah berurusan dengan orang islam yang bermuka bosan jika tidak panggil mereka dengan title Haji..

Contoh:

Orang kapir: My name is Earl, this is my card

Orang islam yang riak: Oh, thanks. Here is my card.

Orang kapir: Ok now, Mr Khairi, what product of your company…,

Orang islam yang riak: ….. (Silence with bad face)

Orang kapir: Ops, sorry, why suddenly your face look so bored?

Orang islam yang riak: Call me, Haji!.., Haji Khairi..,

Orang kapir: WTF??

Nota untukMualaf:

Dalam islam tidak ada hukum yang mewajibkan untuk orang yang baru balik Haji dengan panggilan Haji (lelaki) atau Hajjah (perempuan)

Buktinya, Nabi dan sahabat tak pernah dalam sejarah suruh orang lain hormat mereka dengan panggilan Haji dihadapan nama yang menandakan saya telah lengkap rukun islam yang ke lima, takdepun, ini mungkin hanya berlaku di Malaysia.., tak tahulah kot ada Negara lain yang lebih kemaruk letak semua rukun depan nama, contoh:  Nama saya Khari, tapi sebab saya dah pergi haji, maka mulai hari ini, panggil saya: Syahadat-solat-ramadhan -zakat –Al-Haji-Khairi…

Apa ke jadah? Riak nak mampos?!

Kalaulah ada orang islam yang sanggup letak semua rukun islam depan nama mereka, memang sah macam gampang, letak Haji Khairi sahaja pun dah riak sebenarnya.., Adohai..

So, tak berdosa langsung orang tak panggil kita 'Haji', atau kita biarkan orang lain tak panggil kita 'Haji',

Tapi, mereka yang kita tidak guna nama 'Haji' dalam perbualan dengan mereka, terus wajah mereka bertukar menjadi  bosan nak mampos dengan mata tersembul tak puas hati.., maka panggilah mereka Haji dengan niat ikram (respect)..

Tak salah kita respect mereka dengan panggilan “Haji”sebab jika dibiarkan mereka bermuka bosan, maka akan mencermar imej islam yang mana sepatutnya orang balik Haji berwajah ceria kerana berjaya menunaikan rukun islam dengan sempurna, tapi oleh kerana kita tak panggil mereka dengan gelaran haji, terus mereka berubah wajah bosan.., maka ‘layak’lah mereka di panggil Haji sampai mati..

Sebab tu aku panggil jugak kawan sebaya aku yang balik Haji (bukan semua) dengan panggilan 'Haji' sebab mukanya yang bertukar macam sial bila tak di pangggil haji, maka ‘layak’lah mereka di panggil Haji sampai mati.., ingat tu kawan kawan!!

Sama jugak, kawan sebaya aku yang dah balik sambung Phd, ada yang aku panggil dengan nama macam dalam IC dan mereka tak kisah pun, tapi yang bermuka bosan bila tak di panggil “Dr”, maka aku akan ingat muka bosan beliau, dan bercakap dengannya akan guna panggilan Dr sebagai tanda hormat.

Ketahuilah, mereka yang berlagak dengan mana mana title juga‘layak’ untuk mendapat kehormatan..

Nasihat aku, lepas ni jangan berlagak kurang ajar pulak dengan mereka yang mahu berlagak di panggil haji, biarkan mereka.., jangan buat mereka bermuka bosan bila tak di panggil haji, ‘rosak imej islam nanti’, he he.., Panggilah mereka dengan Haji atau Hajjah sampai mati jika itu yang mereka nak..

Cuma nasihat aku lagi, kita tak payahlah jadi macam mereka, balik Haji orang tak panggil kita Hajipun, tak payah nak buat muka macam ayam berak kapor, sebab mereka yang demanding orang respect dan bermuka bosan tak di respect,  adalah tindakan bodoh dan tak matang.. Adohai..

Tapi aku tetap panggil mereka yang aku baru kenal dan sudah tua sebagai Haji dengan niat ikram, (jika mereka tak pergi haji lagi, anggaplah itu doa), tak salah jika kita panggil mereka dengan gelaran haji sebab mereka tak demandpun, yang salah bila demand dan bermuka bosan bila tak dipenuhi demand, adohai..

Begitulah serba sedikit isu yang remeh temeh berkenaan adab dan adat dalam dunia melayu islam.

Sila take note wahai mualaf sekalian.. Akhir kata, entry ini di tulis oleh:

Haji Abdul Malik bin Karim Amrullah, atau nama singkatannya:

H.A.M.K.A.

Woha!

Ps: Panggil saya Haji Khairi?! KAH KAH KAH!!!

Sep 13, 2013

Bagaimana nak Beli Buku Hamka Keretamayat?

(Isi Borang dibawah, tak faham boleh tanya di ruangan komen atau email atau FB, terima kasih)

Permata yang Hilang Kini Dijumpai
Kamar Sutera



Ps: Selepas 10 hari, jika masih belum terima buku, sila membuat aduan di ruangan komen di bawah, pastikan ada email untuk aku hubungi. Terima kasih kerana membeli belah di halaman Keretamayat.

Sep 8, 2013

Derma kepada kafir?

(Kisah pemandu keretamayat dan peminta sedekah bukan islam..)

Sedang aku bermimpi di tengah hari, tiba tiba si anak datang kejut bagitahu ada orang datang..

Dalam kegagalan mengingat mimpi tadi, kain pelikat aku kemaskan, dan pergi ke halaman rumah.

Di luar pagar, terlihat seorang pemuda berbangsa cina sedang tersenyum bersama beberapa dokumen ditangan.

“Yes?”

Tanya aku kehairanan, lalu pemuda itu dengan pantas bagitahu bahawa beliau datang dari pulau pinang, datang mintak derma untuk anak yatim cina di pulau pinang, nama pusat kebajikan anak yatim cina itu aku lupa, ada ala ala Fong-Sai-Yok dan Wong-Fei-Hung gitu..

Apa Lim-Guan-Eng tak bantu ke anak yatim di pulau pinang? Bisik hati aku, apa kejadah mamat cina ni datang mintak derma sampai ke pantai timur? Hari tu dengar cerita DAP bagi duit kat hafiz melayu, siap menangis ustaz PAS terharu dengan keihlasan DAP, so sepatutnya DAP dah lama tolong anak yatim cina? 

Arghh, tak baik aku politikkan anak yatim cina dalam situasi baru bangun tidur sebegini.

“dik.., Zakat Pulau pinang tak bagi bantuan ke?”

Tanya aku dengan ikhlas, sebab aku dengar wang zakat di Malaysia masih berjuta juta tak di agihkan sehingga ada forum bincang untuk laburkan duit zakat yang banyak baki itu, tak kurang juga cadangan untuk agih pada orang bukan islam dengan niat dakwah, sebab dah bagi kepada semua asnaf katanya.

“Zakar?”

Oh! Nampaknya pemuda ni tak tahu tentang zakat, beliau mengaku belum pernah mendengar perkataan zakat, sehingga setarafkan zakat dengan zakar. Aku tak tahu sama ada beliau berbohong atau memang fail pendidikan islam masa SPM dulu...

Lalu aku tanya dia, agama apa? Budha, Ok, dalam agama awak ada kewajiban berzakat tak? Tak de? tak tak tak! bukan berkhatan potong kulit zakar tu, Zakat adalah rukun islam yang ke empat dimana kami semua orang islam dah bagi sebahagian wang pendapatan kami yang dinamakan wang zakat kepada pemerintah macam cukai, yang mana wang itu untuk bantu orang islam yang miskin, patut agama awak juga praktis benda macam ni, jadi tak payahlan orang islam atau orang budha macam awak pergi mintak derma rumah ke rumah atau dekat stesen minyak, sebab dah ada pusat zakat. Awak ada pen dan kertas?

Sebaik pemuda itu hulurkan kertas dan pen, aku tulis: “google: Zakat dan islam”

Pemuda tu tengok kertas yang aku tulis tadi, dan sempat aku pesan agar jangan tersalah type zakar pulak, beliau senyum dan mintak diri sebab dari jauh ada rakannya (juga berbangsa cina) yang telah buat isyarat beredar sebab dah lama sangat aku berborak. Akupun suka juga beliau pergi sebab aku rasa terganggu bila ada orang datang mintak derma terutama waktu aku sedang tidur. Adohai..

“Siapa cina tu bang?”

Tanya bini aku sambil mengemaskan kain batik, baru bangun tidur jugak rupanya, ada lagi 10 minit sebelum masuk zohor.

Selepas aku laporkan kejadian tadi kepada bini, tiba tiba timbul rasa menyesal di hati aku kerana lupa nak dakwah pemuda cina tadi kepada islam, sepatutnya aku cerita kepada beliau sedikit asas tauhid, dan timbulkan keraguan munasabah kepada agama nenek moyangnya, dan masukkan cerita ketuhanan yang make sense.., aku patut seru dia kepada islam sebelum beliau melangkah pergi..Oh!

Aku ini sudahlah tidak pergi berdakwah ke rumah orang bukan islam macam Nabi Muhammad SAW, sekali ada cina datang rumah aku, lupa pulak untuk aku ambik kesempatan dakwah beliau kepada islam, sudah tentu hatinya yang baik untuk bantu anak yatim, akan memudahkan beliau mendengar dan berfikir tentang kebesaran Allah. Arghh, Salahkan tidur siang yang buat akal aku pendek tadi, hu.. hu..

Aku azam, selepas ini, jika ada orang bukan islam datang lagi mintak derma depan pintu rumah, aku akan suruh bini buat air, dan ajak beliau masuk minum, dan akan ambik kesempatan ini untuk dakwah beliau kepada islam.(sambil menderma seringgit dua, adohai)

InsyaAllah.

Ps: Semoga Allah ampunkan dosa aku kerana tidak berdakwah kepada pemuda cina yang datang ‘menyerah diri’ tadi.. oh..

Sep 5, 2013

Minyak naik lagi? lalu...

(Ketika minyak naik 20 sen, jangan lupa pada air yang naik kepala.., adohai)

Aku bila tengok orang lelaki bercakap bab politik, aku nampak sama ada mereka terlalu bijak atau terlalu bodoh, tapi ramai yang aku jumpa jatuh dalam katogori nombor dua, iaitu terlalu bodoh(sebab bercakap dengan sentiment tanpa fakta).

Dan bila orang lelaki yang belajar tinggi tinggi pun nampak bodoh bila bercakap bab politik, apatah lagi orang perempuan.. Adohai..

Sebab tulah aku tak kekal lama waktu bercinta dengan perempuan yang minat bercakap bab politik. (baca: muslimah Kancil-rujuk Novel Permata yang hilangkini dijumpai: sempat promote tu-woha!)

Pendekkan cerita, Semalam, waktu terbaring di dalam bilik, bini bagitahu harga minyak naik 20 sen..

“Oh, ye ke?”

Tanya aku lalu terus bukak FB nak tengok apa reaksi masyarakat tentang kenaikan harga minyak, lalu terlihatlah aksi ramai perempuan bodoh update status FB dengan mengkritik serta bagi pendapat tentang politik yang di kaitkan dengan ekonomi- mereka kelihatan sungguh bodoh, sekor pun aku tak like sama ada yang puji atau kutuk.

Apa yang aku perhatikan, Ramai perempuan yang mengamuk dalam FB dengan anggap kenaikan harga minyak 20 sen adalah bala dari kejaaan, Okey, akupun tak setuju minyak naik, tapi nak mengamok sila guna fakta, bukan auta dan sentiment, boleh tak?

Dan bercerita tentang ‘bala’, teringat kisah di Zaman Nabi Muhammad SAW yang mana ada bini sahabat yang layan laki dengan sangat baik pada hari di timpa musibah (anaknya mati, lepas bersetubuh baru bagitahu pada laki tentang musibah supaya Laki tak susah hati- Laki baru balik berjihad, dan air sudah naik kepala kot), dan Nabi puji bini yang tidak terkesan dengan suasana dalam melayan Laki masing masing terutama bila laki baru balik dari jauh dan mungkin air dah naik kepala. Jadi kepada perempuan perempuan yang mengamok dalam FB tentang kenaikan harga minyak, dah layan ke belum laki korang masing masing macam kisah bini sahabat? Arghh, malas nak membebel.. sign out FB.

Lepas dah keluar FB, aku pun bertanya kepada bini:

“Ada apa apa lagi yang awak rasa nak bagitahu selepas minyak naik 20 sen?”

Jawab bini sambil tersenyum:

“Awak nak mandi dulu atau saya mandi dulu”

“Sweet”

Ps: ini agak deep. Ibu-ibu sekalian, sila take note.