Aug 31, 2008

Apa itu Merdeka?

(Drama Patriotik 7 bab bersempena Merdeka yang berjudul “Dia bukanlah Hassan walaupun wajahnya mirip Hassan, dan dia juga bukan Sarjan walaupun suka menonton Sarjan Hassan” Selamat Hari Merdeka…)

Part 1

Hari ini 31 Ogos, ada cerita tentang seorang hamba Allah yang bernama Hassan, dimana hari ini Hassan telah dilihat menjadi mayat sejuk dipembaringan, dan sebelum Hassan jadi mayat, cerita tentang Hassan adalah dilihat sebagai seorang yang sangat ‘sedih’ sekali, dengan air mata dan sedu sedan, Hassan terlantar di hospital atas sebab penyakit yang tidak boleh di selamatkan lagi. Kencing manis tahap kritikal...

Kehadiran kawan-kawan si Hassan, majikan serta saudara mara yang datang mengucapkan salam terakhir, menambahkan kesyahduannya, sayang benar Hasaan pada dunia yang fana ini...,

Kemudian, segala permintaan Hassan yang logik-logik telah dipenuhi oleh isteri dan keluarga, namun masih ada rasa terkilan dihati sebab rumah yang baru habis ‘installment’ dan baru lepas ‘renovation’ 2 bulan lepas, masih belum puas di diami lagi, tambahan pulak, kereta MPV yang baru di beli, belum puas meronda lagi, kasihan sungguh!

Namun, masa memang dah nak habis sangat, dan disaat-saat akhir sebelum Hassan menjadi mayat, Hassan sempat berwasiat pada anak tunggalnya supaya rajin belajar agar kelak akan dapat kerja bagus supaya tak menjadi miskin dikemudian hari, berpesan juga Hassan kepada isteri agar jaga rumah dan kereta MPV baik baik, tak lupa ASB yang bernilai 50K dan sijil simpanan premium BSN 10K, serta harta pencariannya yang lain-lain, tolong jaga baik baik.. Oh tidak lupa, sebagai ahli kelab Skuter, tolong jangan jual motor yang dah habis beribu ringgit di hias itu, walau berapapun orang nak beli, tolong jangan jual, sebab motor tu adalah begitu sentimental bagi abang...

Maaf ler bang Hassan, masa dah nak sampai, tak banyak wasiat dan pesanan yang dapat di waris, kerana abang Hassan ketika berbaring di katil hospital tanpa sebelah kaki kerana sudah di potong, sedang tangan kiri menggenggam tangan anak dan tangan kanan menggenggam tangan isteri, air mata terus mencurah sedih lantaran terpaksa berpisah dengan anak dan isteri, dan antara kasih sayang itu, Hassan menghembus nafas terakhir di celah celah jasad anak dan isteri tercinta..,

Hassan telah berubah sudah menjadi mayat kekal, dan secara terus menerus, tubuh Hassan menjadi tumpuan.., yang mana pakaian Hassan mula di lucut orang, jam tangan dan spender yang mahal tu, telah di lucutkan orang, setelah sekian lama di mandi oleh mak bapak ketika kecil, sekarang Hassan dimandikan pula buat kali terakhir oleh AJK surau, lepas tu Hassan di angkat Hads besar dan kecil, dan Hassan kemudiannya dibungkus rapi dengan kain kapan dan ramailah saudara mara datang menatap wajah Hassan buat kali terakhir, dan ramai yang mengambil kesempatan mencium dahi mayat Hassan, akhir sekali, Hassan di solatkan…

Ramai pulak yang datang melawat dan bersolat untuk arwah si Hassan itu, baguslah, kemudian, kereta mayatpun datang sebagai penutup majlis lawatan, lalu keretamayat terus bawak mayat Hassan ke tempat yang selalu kita lupa nak singgah tapi di situlah distinasi terakhir sebuah kehidupan.. sebuah perkuburan Islam.

Di sana terdapat taman-taman shurga dan juga terdapat lembah-lembah neraka...

Kemudian mayat Hassan di turunkan ke dalam sebuah lubang di dasar yang terendah, dan di situ juga mayatnya di timbus dengan tanah, berkubur di liang lahad.., pergi tidak kembali lagi.

Malam itu rumah Hassan yang dah habis installment dan baru siap renovation telah di kunjungi oleh ramai ahli masjid dan surau, nasib baik rumah Hassan sempat buat renovation, kira selesailah jugak ahli surau dan ahli masjid duduk bertahlil di rumah Hassan, dan tiga malam sudah majlis makan-makan di adakan di rumah arwah Hassan yang mana kereta MPV dan skuter berhias menjadi saksi…

Selamat menjadi mayat dalam Negara yang Merdeka wahai Hassan...

Part 2

Pendek cerita, Hassan sebenarnya terlupa dia ada saudara kembarnya yang bernama Hussin, Hussin pulak sudah lama suka dekat isteri Hassan, dengan kematian Hassan, Hussin mengambil peluang untuk memikat isteri Hassan, dan dengan rupa yang sebijik macam Hassan, Hussin terus mencurahkan cinta dan harapam lalu dengan pantas sekali, terus sahaja isteri Hassan yang rindukan Hassan dan anak Hassan yang dahagakan kasih sayang, menerima pengganti ketua keluarga yang baru dalam hidup mereka...

Sedikit sebanyak, Hussin merasa kasihan kepada arwah Hassan, mati muda dan kena potong kaki sebelum mati.., kasihan sungguh Hassan, sekarang segala hartamu telah menjadi milikku.., MPV dan Skuter berhias, ha ha! Hussin bangga dengan diri sendiri, dengan kejayaan yang datang bergolek..

Kepada arwah Hassan yang menjadi mayat dengan air mata berlinang dipipi dulu, kematianmu tiada orang yang cemburu, malahan ada orang sedang mentertawakan kamu, kasihan sungguh padamu Hassan..

Part 3

2 tahun kemudian, ketika rakyat Malaysia sedang berbaring rehat di ruang tamu menonton TV, tengok cerita ‘Sarjan Hasan’ lakonan P Ramlee yang selalu di ulang tayang sempena hari kemerdekaan, si Hussin juga sedang lepak di depan TV sambil hisap rokok menonton TV cerita ‘Sarjan Hassan’, oleh kerana watak hero dalam cerita tu bernama Hassan, Hussin sedikit sebanyak, terimbas kembali akan kesusahan hidup Hassan saudara kembarnya dan betapa sedihnya Hassan di saat kematiannya...

Tiba tiba siaran terganggu dengan berita terkini yang mengatakan Malaysia telah di serang, kemudian nampak pulak gambar mayat-mayat bergelimpangan di Kelantan dan Johor yang di papar di skrin TV, gambar jet penceroboh sedang berligar di ruang udara KL dan letupan demi letupan berlaku.., sebentar kemudian TV padam dan seluruh taman perumahan Black out,

Kemudian Hussin terdengan bunyi tembakan, ledakkan bom, rumah terbakar dan terdengar juga laungan orang menjerit dan menangis di sana sini..

Dalam kegelepan, si Hussin merangkak mencari anak dan isteri, setelah memastikan anak isteri selamat, Hussin merangkak pulak pergi mengunci pintu dan menutup semua tingkap, dalam kegelepan malam bersama kebingitan perperangan, Hussin kukuh berpelukan bersama anak beranak di sudut bilik sepanjang malam..

3 hari kemudian, bekalan makanan di rumah Hussin dah habis, biskut, Maggie, dan kacang semua dah habis di makan, Hussin yang tak berani nak keluar rumah terpaksa juga keluar hari ini, sebab anak dah menangis tak nak makan biskut lagi, menangis nak makan nasi, menangis nak pergi main kat luar dan menangis nak pergi tengok wayang, lalu dengan terpaksa, Hussin keluar juga dari rumah mencari makanan untuk anak dan isteri tercinta, walaupun bukan anaknya, tapi dah di anggap macam anak sendiri, dah sayang gila, lagipun masih darah yang sama mengalir dalam tubuh si anak..

Dari luar rumah, Hussin terlihat langit telah menjadi mendung kerana banyaknya asap di sana sini, dan kereta MPV serta skuter berhias yang diwarisinya pula, nampaknya sudah hancur berkecai..

Dalam kesamaran pagi, Hussin masih tahu meniti jalan menuju kedai runcit berhampiran, tapi kedai dah hancur dan di depan kedai di dapati jalan menjadi begitu tidak rata sekali, bila tersadung dan terjatuh barulah Hussin perasan jalan yang tidak rata itu adalah disebabkan mayat mayat yang bergelimpangan, dan Hussin yang sudah lama tidak menangis di atas sejadah hari ini telah bercucuran air mata dengan selebat lebatnya kerana hampir semua mayat itu Hussin kenal siapa tuannya, cikgu sekolah, anak saudara, jiran sebelah, juruwang, tauke kedai mamak, pelayan restoren, anak Pak haji, anak pak ngah, sipolan sipolan..

Tiba tiba Hussin terdengan bunyi tembakkan lagi, dan Hussin sempat lari ke bangunan berhampiran, dan terus lari dan bersembunyi di sebuah tapak pembinaan yang belum siap, di sana Hussin bertemu dengan beberapa kawan yang turut bersembunyi di situ..

Dari tingkap bangunan persembunyian, Hussin dapat melihat operasi pecah rumah dari tentera penceroboh telah berjalan, rumah di pecah masuk dan semua penghuni rumah di paksa keluar dan berkumpul di padang taman permainan yang biasa budak budak main bola, dan Hussin sangat panic tapi tak boleh buat apa-apa bila melihat pintu rumahnya di tendang tentera pengceroboh, beberapa askar penceroboh terus masuk dan sebentar kemudian, terlihat isteri Hussin di seret keluar dengan di cekak rambut, isteri Hussin mengelumpur meronta tapi di sepak dan di terajang membuatkan isteri Hussin terus pengsan, air mata Hussin terus tumpah apabila melihat anaknya juga di layan dengan cara yang sama kejam..

Tiba tiba berlaku perkara yang lebih dahsyat, semua orang lelaki yang berkumpul di padang telah di tembak sehingga mati, anak anak juga di tembak dan di pijak pijak, wanita pula di rogol sebelum ditembak.., isteri Hussin juga di rogol dan di tembak, anak Hussin juga mati di pijak..

Beberapa orang kampong yang bersembunyi mula menjadi hysteria, menjadi gila dan mula mencapai kayu lalu keluar dari tempat persembunyian, terus tentera penceroboh tahu bahawa masih ada yang hidup, maka peluru di lepaskan, bunyi bom, letupan di sana sini.., darah bergemercikkan, dan tapak pembianaan yang belum siap itu terus menjadi hancur berkecai bak padang terkukur..

Part 4

Pada waktu petang itu, Hussin terjaga dari tidur, Hussin dapati dirinya bersama beberapa rakan yang masih selamat, rupa-rupanya mereka semua selamat lari buat sementara waktu dan bersembunyi dalam hutan berdekatan, baru Hussin perasan, kakinya yang sangat sakit, bila dilihat rupanya sebelah kaki telah tiada, dan rupanya Hussin dah pengsan akibat serangan pagi tadi, tapi masih ada kawan kawan yang membantu memapah Hussin lari ke hutan, dan kaki Hussin putus akibat terkena bom...

Hussin menangis, lalu seorang rakan menghulur ubi mentah, Hussin makan dengan rakus dan terus teringat anak anak yang lapar pagi tadi, dan air mata terus tumpah mengenangkan anak dan isteri telah mati di bunuh tentera penceroboh..

Belum sempat Hussin habiskan makanan, terdengar lagi bunyi tembakan, darah melimpah membahasi ubi mentah, beberapa rakan terus mati serta merta akibat kepala berkecai di tembak tentera penceroboh, Hussin campak ubi dan mula merangkak lari tak tahu ke mana, dengan kaki yang masih berlumuran darah, Hussin mengesot sedang telinga bingit terdengar bunyi letupan dan tembakan..., tiba tiba Hussin menggulusur jatuh ke sebuah sungai berdekatan, dalam keadaan kelam kabut Hussin yang tenggelam timbul cuba menggapai sebab tak mampu beranang dengan satu kaki...

Akhirnya Hussin dapat berpaut pada sebatang kayu yang hanyut.., dan Hussin dapat lihat bersama kayu yang hanyut itu terdapat beratus ratus mayat yang juga sedang hanyut ke muara, dan Hussin bertambah sedih kerana hampir semua mayat itu Hussin kenal, dan Hussin menjerit jerit memanggil nama Allah, apabila ternampak mayat isteri dan anaknya juga sedang hanyut menuju muara..., sungai telah lama menjadi merah..

Part 5

Keesokkan hari, di pinggir sebuah tebing sungai, terlihat darah yang membahasahi di sana sini, terlihat ada tiga jasad, dua tidak bernyawa dan satu masih hidup..

Terlihat mayat isteri Hussin dan anak Hussin terlantar di tebing sungai, dan Hussin sedang berbaring di antara mereka..

Tiada kawan kawan yang hadir, jika ada yang hadirpun adalah kawan kawan yang hanyut dalam bentuk mayat berlalu tanpa singgah menjenguk Hussin, tak macam ketika kematian Hassan dahulu, ramai yang datang menjegah.., Hussin mulai cemburu pada ‘kematian’ Hassan.. Hussin menangis lagi.

Maaf ler bang Hussin, masa dah nak sampai, abang Hussin ketika berbaring di tebing sungai itu juga tanpa sebelah kaki.., sedang tangan kiri menggenggam tangan anak yang dah jadi mayat, dan tangan kanan menggenggam mayat tangan isteri, air mata terus mencurah sedih lantaran anak dan isteri telah menjadi mayat sejuk, dan antara dua mayat itu, Hussin teringat pada Hassan, kematian Hassan penuh meriah. Hassan dimandikan oleh AJK surau, lepas tu Hassan dibungkus dengan kain kapan dan di solatkan…

Tapi Hussin, sebentar lagi akan menjadi mayat yang berulat, atau mungkin mayat Hussin akan di makan oleh haiwan liar…

Part 6

2 hari kemudian, mayat isteri dan anak sudah mulai membusuk dan berulat, Hussin yang masih nyawa-nyawa ikan dan sudah banyak pendarahan itu mulai cemburu pada meraka yang mati sebelum Malaysia di serang, Hussin mulai mengeluh kenapa aku tak mati dulu?, kena kencing manis ke?, darah tinggi ke?, kenapa aku mati begini?

Hussin, dalam keadaan cemburu.., akhirnya mati jua…

Mati dalam Negara yang telah hilang KeMerdekaannya…

Hussin, pelik sungguh, dulu waktu Negara Merdeka, kamu kasihan dan ketawa pada orang yang mati sebelum kamu, tapi bila Negara telah hilang KeMerdekaannya… nampaknya kamu sudah cemburu pada kematian mereka

Maka fahamlah aku akan maksud Merdeka adalah:
Apabila kita mati, dan mayat kita di urus dengan baik, dan kawan kawan sempat melawat dan berdoa, maka itulah ertinya Merdeka...

Aku ulangi,
Maksud Merdeka adalah:
Apabila kita mati, dan mayat kita di urus dengan baik, dan kawan kawan sempat melawat dan berdoa, maka itulah ertinya Merdeka...

Lalu kenapa kita takut mati wahai sahabat?, kenapa bersedih mati sekarang?, ini Negara Merdeka, kematianmu akan di urus dengan bermaruah....

Namun mati merdeka belum menjamin merdeka dalam kubur, ada perkara lain yang Hussin dan kita semua kena faham tentang Merdeka...

Terdapat beberapa kisah sahabat Nabi Muhammad SAW yang mati dalam perperangan yang mana Nabi telah menguruskan jenazah mereka sehingga sahabat sahabat lain yang masih hidup, cemburu dengan kematian mereka...

Tak perlu aku tulis semua cerita itu, tapi yang kita kena faham adalah, apabila seorang yang beriman dan bertakwa seperti Saidina Abu Bakar RA atau Saidina Umar RA juga cemburu pada mayat orang lain yang Nabi telah bersaksi shurga mereka, maka itulah hakikat Merdeka yang sebenar-benarnya!

Hakikat Merdeka adalah:
Apabila kematian kita di cemburui oleh orang yang beriman, maka sesungguhnya kita telah merdeka!

Aku ulangi,
Apabila kematian kita di cemburui oleh orang beriman, maka sesungguhnya kita telah merdeka!

Fahamlah kita di sini wahai Hussin dan korang semua bahawa walau dimanapun mayat kita di tanam atau tidak di tanam atau mati berulat, Allah tidak menilai melalui cara kita menjadi mayat, tapi Allah menilai melalui cara kita hidup sebelum jadi mayat..

Ketahuilah, Negara Aman adalah nikmat yang besar, bermakna kita bebas merdeka untuk beribadat tanpa sebarang masalah, kita boleh ke masjid solat lima waktu, kita boleh azan dengan lantang, kita boleh beriktikaf di masjid dan kita boleh berdakwah secara terang terang..

Alangkah ruginya ketika kita masih di beri peluang untuk buat semua ini di Negara Merdeka, tapi kita tidak mengambil bahagian, kita asyik tengok cerita perang sampai tinggal solat jemaah, tidak pedulikan azan dan menghalau pendakwah yang datang mengetuk pintu rumah…

Tuan Puan sekalian, Kejayaan hakiki bukan di ukur apabila kita dapat hidup dalam Negara yang merdeka, kerana dalam Negara merdeka ada perintah Allah sekian-sekian, dan dalam Negara peperangan juga ada perintah Allah sekian sekian, kejayaan hakiki adalah apabila kita dapat taat perintah Allah dalam apa jua keadaan, samada Negara merdeka atau negara perperangan..

Orang Palestin yang mati di bunuh Israel ketika sedang bersolat berjemaah dalam negara huru hara adalah jauh lebih baik dari orang Malaysia yang mati ketika menonton cerita perang sampai terlupa solat berjemaah…

Ketika Negara kita merdeka, berapa kerat antara kita yang sanggup solat berjemaah di masjid 5 waktu? Dan tak sedihkah kita tengok betapa payahnya rakyat palestin nak solat berjemaah sebab tentera Israel tak bagi kerana Negara mereka belum Merdeka…

Kita di sini asyik kibarkan bendera jalur gemilang, kerana kita sudah lama merdeka, buktinya kita dapat beribadat dengan aman, dapat azan dengan kuat dan dapat ke masjid solat berjemaah tanpa halangan, tapi apabila kita tidak mahu beribat dalam Negara merdeka, tidak mahu ke masjid untuk solat berjemaah dalam Negara Merdeka, tidak mahu berdakwah dalam Negara merdeka, apakah ertinya kemerdekaan itu?

Tidakkah kita terfikir, Apakah ertinya Allah memberikan kita Merdeka?

Apakah ertinya Merdeka?, andai Merdeka itu di salah guna…

Adakah kita baru mahu ke masjid apabila Tsunami datang atau Negara di serang?

Dan sesunggunnya, Allah boleh tarik balik nikmat Merdeka ini bila bila masa..,

Siapa yang shukur akan di tambah nikmat, siapa yang kufur, azab Allah amatlah pedih..
Maka sementara kita masih Merdeka, jadilah orang islam yang benar benar menyembah Allah dalam Negara Merdeka..

Part 7

Tiba tiba Hussin terjaga dari tidur, tertidur ketika menonton TV cerita Sarjan Hassan tadi, di telinganya terdengar azan yang jelas berkumandang kerana di laungkan di sebuah Negara Merdeka..., Hussin bermimpi rupanya..

"Dah lah tu, Hussin, tutup TV tu, dah berapa kali kau nak tengok Sarjan Hassan, dah azan ni, dalam Negara merdeka, orang tak dengar azan sambil baring tau!" kata driver keretamayat...

End.

Ps: Aku ulangi sekali lagi, Dalam Negara merdeka, orang tak dengar azan sambil baring-harap maklum dan Selamat Merdeka, dan Selamat Berpuasa!

Aug 28, 2008

Bagaimana Belajar Bahasa Inggeris ?

(Kadang kadang, tidak salah jika seekor ketam itu mengajar anaknya berjalan lurus.., tak gitu Encik Crab?)
Pada asalnya, entry ini bertajuk “Bagaimana Tafsir Mimpi”,Tapi sebab belum siap dan di tambah aku yang perasan sibuk, maka aku keluarkan sebahagian isi asal entry itu dan create entry baru yang tiada langsung kaitan dengan tafsir mimpi, tapi adaler sikit-sikit kot, maka kita sambung lain kali bab tafsir mimpi, dan kita layan dulu tajuk baru yang agak bosan kepada bot bot besar…

Kepada mereka yang dah terer Bahasa Inggeris, boleh abaikan entry ini, biarkan aku yang pernah ambik BM julai dan belum pernah ambik BI julai mengajar anak anak bangsaku sempena bulan kemerdekaan akan betapa pentingnya korang kena belajar Bahasa English.

Semua tahu sudah, belajar Bahasa English itu penting kerana banyak sekali akan sumber ilmu yang dapat dirujuk dalam Bahasa English, boleh rujuk Wikipedia, dan jika kamu berniat untuk menyelamatkan dunia, maka ‘kerja’ itu akan jadi lebih mudah insyALLAH jika kamu expert like a crazy pig (Pandai gila babi).

Nota: Gila babi bukan digunakan untuk menghina, tapi untuk menujukkan rasa kagum yang teramat iaitu kagum gila babi-harap maklum.
Lagipun aku dengar cerita, jika tak tahu English, maka kita tak boleh masuk sukan Olimpik, walaupun pandai gila babi maian badminton, terlepaslah pangkat datok dan wang sejuta.., itu yang tahu, he he..

Balik pada Main topik, Pendek cerita, Dulu, aku adalah seorang melayu yang agak malas belajar bahasa English, Mungkin sebab zaman aku dulu, PM tak wajibkan lagi belajar Matematik dan Sains dalam BI, lagipun masa tu belum ada internet, maka aku jadi macam tak endah dengan pentingnya BI, (alasan.)

Sehinggalah pada suatu hari, setelah aku melihat budak budak Punk ketawa membaca tulisan di dinding tandas yang buat aku iri hati dengan kelebihan ilmu mereka dan di tambah dengan ramainya pendosa dari luar Negara yang datang ke Malaysia, maka aku mulai berniat to improve my English language sebagai salah satu kaedah yang lebih cepat dalam usaha menyelamatkan dunia..insyAllah..

Bak kata pepatah:
“Just because the car’s stuck in reverse doesn’t mean the kids don’t have to go to school”

Namun, sebab aku dah lama habis sekolah dan aku juga seorang yang miskin, takde duit nak masuk tuisyen dan takde masa jugak nak pergi belajar, maka aku belajar English dengan cara aku sendiri, dan sekarang, berkat usaha gigih karisma dedikasi integriti.. err,, kejap.., cerita aku di sini bukanlah nak cerita aku yang dah terer English gila babi, tapi nak cerita tentang bagaimana kita sama sama boleh cepat pandai dalam English… insyAllah.. so tiada lagi istilah “hot-hot chicken shit”

Jadi, mula-mula sekali dalam bab nak belajar English, korang kena ada kamus senidri, kalu takde korang kena beli kamus dan bawa ke mana sahaja, kalau boleh hafal kamus, jika dulu Nabi di gelar ‘Al quran yang bergerak’, maka sekarang, korang kena jadi ‘kamus yang bergerak’..

Jika aku jumpa korang dan bertanya, what is masturbation? Terus dapat jawab.. itu contoh!

Dan aku tahu, korang tak pandai BI bukan sebab korang bodoh, tapi sebab korang tak tahu makna dan malas nak hafal sebab buat block dalam otak, tak tahu BI boleh hidup gak, kata korang, malaikat dalam kubur tak tanya dalam BI, korang beralasan..,bla bla bla, arghh, malas nak cerita, apa kata korang just bukak block tu, dan aku heran kenapa pelajar dalam kelas BI tak ada kamus kat tangan, masalah pertama kamu adalah tak tahu makna, itu masalah yang paling utama! Tak tahu makna! Beli kamus dan hafal, itu key yang pertama!

***

Dulu bila aku baru berkecimpung dalam bidang internet, rasa teruja sungguh, sebab begitu banyak sumber ilmu yang boleh kita terokai, bukak sahaja wikipedia dan boleh baca semua cerita, baru aku tahu apa itu “Rotten Tomatoes”, siapa “Maddox”.., tapi sebelum tu, semua nak kena pandai BI..,

Dan bila dah pandai BI, boleh buat niat untuk berdakwah ke peringkat antarabangsa, bukan setakat Perlis sampai ke Sabah sajer perjuangan kita.., baru boleh dapat pingat emas peringkat olimpik dan tebus satu juta! Dan itu cerita lain..

Jadi sebab baki hayat kita dah tinggal sikit.., maka aku belajar BI dalam “ruang yang terhad” tapi masih seronok sebenarnya, sebab dunia belajar itu memang fun bukan?, dan semua dengan pertolongan Allah…

Jadi... aku memang rajin baca ‘Wikipedia, the free encyclopedia’ dan baca sambil bukak kamus, lepas tu beli akhbar the Star, beli komik English dan beli jugak kitab karangan Maulana Yusof Mutakhab Hadih versi English.. baca baca baca..

***

Bila berjalan, aku akan bawak kamus, jika nampak tulisan yang di conteng di dinding tandas awam dalam bahasa English, aku akan bukak kamus dan ketawa jika lawak itu bermutu tinggi..

“You’re just the straw that broke the camel’s back.., that’s mean without the straw the camel wouldn’t have a broken back. But if you remove the straw from the camels back doesn’t fix it, the camel is still dead. But remember, Camel’s can go 40 days without water. (contoh lawak bermutu tinggi)

****

Untuk lebih cepat pandai, aku pinjam dua buku dari perpustakaan awam iaitu satu versi BM dan satu versi English, dan kedua dua buku itu aku baca dan bandingkan..,

Buku BI : How To Give Any Woman Orgasms and have a beg you for more

Buku BM : Tak sampai hati nak tulis…

****

Untuk dapat saham di dunia dan akhirat pula, aku baca buku islamic yang ada dua versi BM dan BI, seperti buku Tafsir dan buku Hadith, kedua dua buku itu aku baca dan bandingkan…

Contoh Hadith BI dipetik dari “A Selection of Ahadith”

Nabi Said: He is wise and shrew who takes account of himself and prepares for what is after death. And he is weak and incapable who follows his desires and yet pins high hopes on Allah’s Mercy. (Tirmidhi)
Contoh yang sama Hadith BM dipetik dari “Himpunan Hadith Pilihan”

Nabi bersabda: Orang yang bijak itu ialah orang yang sentiasa menghisap akan dirinya dan beramal dengan amalan yang akan dibawa selepas mati, Dan orang yang bodoh itu ialah orang yang sentiasa mengikut keinginan hawa nafsunya dan berangan-angan mendapat Pengampunan Allah. (Tarmizi)*****

Kadang kadang aku kaji falsafah English seperti berikut..

“Being dead is definitely worse than being alive. When you're dead, you can't do all the cool stuff you can do when you're alive. You and I, we can do all kinds of cool stuff 'cause we're livin'. We're not dead. We're alive. If we were dead, we wouldn't be able to do all the cool stuff we can do because we're alive. Dead people can't do cool stuff. Only people that are alive can do cool stuff, because they're livin'. And you have to be livin' to be able to do cool stuff. You have to be alive. Yeah, except, when you're alive, sometimes bad stuff happens, too. Like sometimes you can get in a car wreck, or you can have a headache, or twist your ankle, or even stub your big toe. So bein' alive is kinda hard, too. But I think it's definitely better than being dead.”
–(Randy Hickey)

*****

Kadang kadang jugak, bila menonton filem, aku akan focus pada dialog dan apply dalam kehidupan seharian..

Contoh petikan Dialog dari Filem "Bujang Lapuk" [old bachelor(s)]

Aziz: Probably ... that house that you mentioned, has anyone occupied it yet ?
Sudin: Which house ?

Aziz: That house, the one that you kept talking about.
Sudin: Oh, that house. It's still vacant ... if we apply for it, we'll get it.

Aziz: How many rooms, Din ?
Sudin: I saw three rooms.

Aziz: That's good. Each of us can have a room to himself. Are they large ?
Sudin: Not very. But it's long - 7 feet ... about 3 feet long and 7 feet deep.

Aziz: Quite big, huh, there's even depth.. That's a grave !
Hamka: Woha!

*****

Dah naik syekh, Ada jugak aku cuba menanyi lagu melayu dalam Bahasa English seperti lagu:
-Sekadar di Pinggiran “Just at the Edge”
-Menaruh Harapan “Pinning on Hope”
-Kau Kunci Cintaku di Dalam Hatimu “You are the Key to My Love in Your Heart”
-Takdir Dan Waktu “Fate and Time”
-Pada Syurga Di Wajahmu “Your Heavenly Face”
-Teratai Layu Di Tasik Madu “Dying Lotus in the Honey Lake”
-Tanya Sama Itu Hud Hud “Ask the Woodpecker”
-Cinta Beralih Arah “Love Turns Away”
-Jerat Percintaan “Love Trap”
-Balqis “Queen of Sheba”
-Rela Ku Pujuk “I'm Willing to Entice”..


Dan lain lain, sebagi contoh aku paste satu lagu yang aku suka nyanyi..

Contoh:
Lagu Asal: Aci-Aci Buka Pintu

Aci-Aci, Open the door
Nana come back at 1 am
Don't be afraid of the owl
Nana bring a cane of Semambu

Nana Nana, come home quickly
Aci afraid to be all alone
There's a ghost behind the house
With shifty eyes and a striped nose

Aci aci, don't be afraid
Nana have Oh! a stunt machete
Ghost and demons will be frightened
See the machete, surely they will run!

If Nana, just say so
Then my heart is calm right now
If come again, demons and ghost
Aci will beat them with a broom

Errr, betulkan jika lirik aku tu salah dan siapa antara korang yang ada tulis lagu melayu dalam BI boleh post kat aku.. : )

*****

Lepas tu untuk menambahkan lagi kefahaman dalam English, Kadang kadang aku berpantun dengan orang orang tua di sekitar kehidupan..

Contoh pantun..

1)
The Pandan Island is far from land
The Daik Mountain has three peaks
Though the body has rot in the sand
The good deeds are never forgotten.

2)

Two or three cats a running
They are not comparable to the cat with stripes
Two or three I can find
But there are not comparable to you.

Errr, sekali lagi, betulkan pantun tu jika ada yang salah,

*****
Kadang kadang aku berteka teki..

-Which Mountain has three peaks?
-Which Island is far from land?
He he, teki teki, something like that., heh!

******
Kadang kadang aku bersajak hasil karya Natasha Hudson

CakeI wanted one life
You wanted another
We couldn't have our cake
So we ate each other.

The Little TurtleThere was a little turtle. He lived in a box.
He swam in a puddle. He climbed on the rocks.
He snapped at a mosquito. He snapped at a flea.
He snapped at a minnow. And he snapped at me.
He caught the mosquito. He caught the flea.
He caught the minnow. But he didn't catch me.

Things We Like to EatYellow butter, purple jelly, red jam, black bread.
Spread it thick, Say it quick.
Yellow butter, purple jelly, red jam, black bread
Spread it thicker, Say it quicker.
Yellow butter, purple jelly, red jam, black bread
Now repeat it, While you eat it.
Yellow butter, purple jelly, red jam, black bread Don’t talk With your mouth full!

*****
Kadang kadang sorang diri depan ceriman, aku akan menari macam Micheal jaksaon dan menyayi lagi ni..

You Better Run,
You Better Do What You Can
Don't Wanna See No Blood,

Don't Be A Macho Man
You Wanna Be Tough,

Better Do What You Can
So Beat It,

But You Wanna Be Bad..,
Just Beat It,
Bini aku cukup menyampah tengok aku tergedik gedik sepahkan bilik tidut dengan tarian gymnastic aku.. woha!

******
Kadang kadang, aku akan berpatriotik dalam bahasa English..

Rukun negara
Belief of God (Kepercayaan kepada Tuhan)
Loyalty to King and Country (Kesetiaan kepada Raja dan Negara)
The Supremacy of the Constitution (Keluhuran Perlembagaan)
The Rule of Law (Kedaulatan Undang-Undang)
Courtesy and Morality (Kesopanan dan Kesusilaan)

******

Kemudian bila jumpa member member yang berpendidikan tinggi yang bergelar pensyarah, doctor atau professor, aku terus akan bercakap English dengan mereka, jika berurusan dengan china dan India, aku jugak akan bercakap English, malahan dengan kucing yang curi-curi masuk rumah aku, aku juga menghalau dalam bahasa English, sesekali bila berasmara dengan isteri aku, aku akan berasmara dalam bahasa English!,

*****

Dan yang paling bernilai dalam hidup, iaitu ketika para pendakwah dari luar Negara datang berdakwah dikampung aku, aku pula akan menjadi pengalih bahasa untuk orang kampong yang tak tahu berbahasa English, begitu lebih kurang..

“Alhamdulillah, Allah puts the success of human’s life in this world and the hereafter only in the perfect religion. The Perfect religion is carrying out all of the commandments of Allah following the way of Rasullulah SAW. All of the companions of Rasullulah SAW have had the perfect religion in their life, It was mainly because all of them had six noble qualities with them. If we want to have the perfect religion in our life, we should follow the footsteps of those successful people by making effort to obtain and bring the six qualities into our life. If we have these six noble qualities with us, we will also be able to practice the perfect religion in our life easily…,”
*****

Maka satu hari tu, ketika duduk berborak dengan kawan kawan dalam bahasa English yang agak berterabur janji faham, maka terciptalah satu teori baru dalam hidup aku, yang mana aku lihat kawan kawan aku bila belajar bahasa English mereka ada target tersendiri atau Measurement masing masing dalam menentukan setakat mana sudah pengetahuan mereka dalam Bahasa English tercapai.., antara mereka ada yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh berborak dengan pelancong asing, ada yang yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh menyanyi lagu English sambil faham maksud tersirat, ada yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh mengarang resume sehingga di terima kerja, ada yang anggap mereka sudah pandai berbahasa English apabila boleh membaca novel barat tanpa merujuk kamus, atau boleh ketawa pada dinding tandas yang di conteng falsafah English misalnya.. dan lain-lain..

Tapi aku lain, aku ada target tersendiri atau Measurement yang lain dalam menentukan setakat mana sudah pengetahuan aku dalam Bahasa English tercapai, iaitu..

AKU MESTI BERMIMPI DALAM BAHASA INGGERIS!

Ya, serius, untuk pandai bahasa English, Aku mesti memastikan dalam mimpipun aku akan berbahasa English, aku mesti pastikan selalu bermimpi berada di London atau New York, aku mesti berjumpa dengan Avril Lavigne atau Padme Amidala dalam mimpiku, lalu berborak dengan mereka dalam bahasa English slang America sambil buat lawak standard holywood..,

Dan akhirnya, selepas bertungkus lumus belajar bahasa English, aku akhirnya sudah dapat bermimpi dalam bahasa English, kadang-kadang bermimpi berada di London atau New York, dan sudah bertemu dengan mat saleh yang ada iras Angelina Jolie atau Avril Lavigne dalam mimpiku, kemudian berborak dengan mereka dalam bahasa English slang America sambil sempat berdakwah dalam mimpi dengan bahasa English! (Semua dari Allah)

Maka, nasihat aku, kepada mereka mereka yang sedang belajar bahasa English sekalian, buat target yang tinggi dalam hidup, iaitu korang mesti pastikan belajar English sehingga akhirnya korang dapat bermimpi dalam bahasa English, dan mengigau dalam bahasa English.., so itu tahap tertinggi dalam belajar ilmu BI, maka sekarang, korang mungkin belum dapat berdakwah di America, tapi berkat usaha gigih, boleh sajer berdakwah dalam bahasa inggeris dalam mimpi korang masing masing…

Boleh?

Ps: Tapi yang sedihnya, kadang kadang waktu terjaga dari tidur, aku terpaksa pulak bukak kamus sebab tak faham dengan mimpi aku sendiri..oh!

(And then, why not you’ll gonna try and enter my dream tonight. Just gonna concentrate really hard when you falling asleep and try to enter my dream. So we can make conversation.., good night, I’ll see you in a little while…)

Aug 19, 2008

Bagaimana nak Bercerai?

(Entry khas cuti sekolah untuk mereka yang sedang makan bunga telur di hari perkahwinan)

Apa kejadahnya aku tulis entry tentang cara cara nak bercerai pula? Dah buang habitat ke apa?

Tapi, aku rasa tak salah, dan kadang-kadang, dalam sesetengah ehwal, penceraian adalah lebih baik dari berdamai dan lebih berkesan dalam usaha menyelamatkan dunia.

Rumah tangga adalah ibarat rumah yang kita duduk, yang mana sampai satu tahap, akibat tidak mencegah dari awal, maka rumah akan jadi buruk dan usang, seperti di makan anak-anai atau sudah retak disana sini, macam MRR2 misalnya, lalu akan menjadi bahaya pada ahli rumah untuk tinggal lama di situ, sebab bila bila masa saja rumah tu boleh runtuh.

Maka atas dasar keselamatan JKKP, datanglah puak bomba lalu meruntuhkan rumah itu dengan prosuder yang betul, gunakan bom C4 ke apa, lantaklah, janji rumah tu rebah sujud menyembah buni tanpa meruntuhkan rumah rumah yang lain..

Jadi dalam dunia rumah tanggapun sama, sampai masa dah tak boleh lagi duduk sekali, ibarat kata papatah, retak sudah menanti belah, belah tidak bertangkup lagi, chewah!, apa aku merepek ni, tak pernah aku dengar pepatah tu? Lantak ler..

Apa-apapun, yang penting kita semua kena ingat, walaupun penceraian adalah tidak baik dan di benci orang, tapi Allah tak letak hokum HARAM dalam bercerai, malahan hukumnya adalah HALAL.., yang mana setelah di rujuk atas dasar keselamatan, itu yang nak kena faham..

Lagipun, ada banyak kes yang kita sering dengar seperti isteri selalu kena pukul, kena lempang dan kena terajang, kena liwat dan sampai tahap ada yang kena lacur!, mana boleh tahan lagi bang? Silap silap kena simbah cuka getah pun ada, ni yang buat aku kadang kadang malas sangkut baju kat penyidai (takde kena mengena)

Ada jugak jenis suami kaki botol atau kaki betina, yang mana setelah dah lepas rendam kemaluan tak guna dalam kemaluan wanita yang haram, balik rumah nak pulak rendam kemaluan dalam kemaluan isteri yang halal, ye! aku tahu berdosa isteri menolak pelawaan suami bila di ajak bersetubuh, tapi bila dah banyak bukti yang kau tu jenis kaki betina, isteri mana yang tak takut-takut buatnya kemaluan yang dah salah rendam tu ada bawak penyakit AIDS ke apa, logic juga!

Jadi dah banyak sangat buruknya dunia rumah tangga bila ugama di belakangkan, semua tahu sudah, yang menderita kelak, si isteri jugak, bila mintak cerai, suami tak nak pulak lepas, dah jadi dayusler pulak, macam-macam hal korang ni?!

Maka isteripun duduk dalam dilemma, macam mana nak berpisah dengan laki aku tu? Kalau cerita mesti orang salahkan dia, tak pandai jaga suamilah, tak pandai inzalkan suamilah, itulah, inilah, apa kejadahlah..

Lalu keretamayatpun muncul dengan bergaya untuk bantu korang sikit sebanyak ‘kot’ akan beberapa langkah yang perlu di ambil untuk bercerai berai..

Straight to the point, sebab korang dah tak sabar nak bercerai..

Mula mula, ibu ibu sekalian, korang kena lari tinggalkan suami selama 4 bulan, lepas tu pergi jumpa Mahkamah syariah dan bagi seringgit, maka bercerailah, kan mudah tu?..

Tapi tidak semudah itu, nak lari tinggalkan suami tanpa izin dah jadi satu kesalahan, lepas tu nak menyorok pulak selama 4 bulan, payah jugak..

Itu yang aku tak dapat nak tolong, isk..

Walaubagaimanapun, jika korang berkahwin di Terengganu, benda ni akan jadi mudah sikit..

Sebenarnya aku tak pasti akan praktik ini di negeri lain, setakat aku tahu hanya di Terengganu, iaitu dalam lafaz cerai takliq, masa akad nikah sang suami ada sebut ayat “Jika dia atau saya tinggalkan bla bla bla, 4 bulan, bla bla, satu ringgit, maka pada ketika itu tertalak ia dengan cara talak khulu”..

Jadi, ayat ‘Jika dia atau saya…’ bermakna, isteri juga telah di beri izin untuk tinggalkan suami jika dah ‘tak tahan’ dah, bermakna dalam katogeri ‘lari untuk bercerai’, di sini bermakna bahawa isteri tidak perlu mintak izin lagi dan jika lari sudah tidak dikira berdosa jika suami rujuk isu berdosa keluar rumah tanpa izin kerana suami dah bagi izin awal-awal lagi dalam lafaz cerai talak khuluk yang lepas, jadi selamat berlari menuju abadi wahai semua ibu ibu di terengganu sekalian....,

Tapi itulah, Negeri lain camne? aku harap Jabatan Ugama tolong prihatin bab ni, sebab bila dah suami asyik bercakap dengan isteri guna tangan dan kaki, kadang kadang guna siku dan lutut, maka susah sikit isteri nak lari sebab takde izin untuk lari, maka bila mintak lari, suami pulak yang tak bagi siap pagarkan jalan keluar guna tangan kaki, siku dan lutut, malahan jika isteri lari gak, suami akan kejar dan sekali lagi kaki akan naik kemuka dan muka isteri akan mula bersua dengan lutut suami, , memang naya kalau nak cerita, ni yang buat aku kadang kadang malas sidai kain pelikat lepas pakai ni (Takde kena mengena jugak)

Itu satu hal, bila korang pergi Mahkamah Syariah, ingat senang ke nak bercerai? Korang nak kena bukak fail dulu, lepas tu nak kena fotostat sijil kahwin, IC dan surat beranak anak-anak.., nak mintak IC suami pergi fotostate tentu banyak soalnya, siap makan penampar lalu makan hati berulamkan jangtunglah gamaknya.., maka masa awal awal kahwin, pergi fotostate siap siap, stand by.., sediakan payung sebelum hujan, sediakan sampan sebelum banjir..

Nanti bila sampai masa, bolehlah berpantun begini:

Payung dan sampan telah ku sediakan , Cuma menanti hujan dilangit!

Chewah!,

Bila dah bukak fail, baca surat permohon penceraian depan Pegawai Pendaftar Penceraian, baca Akuan bersumpah, dapatkan reset, dan tunggu masuk mahkamah, bila dah suami isteri dapat panggilan masuk mahkamah, hah! Berperanglah korang depan hakim dan biar hakin buat keputusan..

Habis cerita..

Cuma yang tak bestnya bila korang nak bercerai di Terengganu, masa korang nak bukak fail untuk mendokomenkan penceraian korang, rupa-rupanya, borang penceraian takde di sediakan macam korang nak isi LHDN ke apa, tinggal isi tempat kosong sajer, takde gitu mudah,

Sebaliknya korang akan di beri dua contoh surat permohonan penceraian, dan mereka akan suruh korang karang balik, retype balik ikut format yang sedia ada, banyak tu, mahu cecah 4 muka surat..

Jika rumah korang takde komputer dan printer pulak, terpaksalah korang pergi Cyber Café.., susah pulak nak karang sebab semua orang nampak, nak tulis kat pejabat takut kantoi dengan bos..

Tapi aku rasa mungkin hikmahnya Mahkamah syariah dalam kes ini adalah mungkin nak bagi korang susah sikit, supaya korang malas nak bercerai dan senang kerja mereka, takpun sewaktu korang susah susah nak taip balik surat tu, lalu tersingkaplah segala kenangan indah yang lalu lantas air mata turun bak mencurah laju, terus korang tak sanggup nak siapkan surat permohonan penceraian..

Apa-apalah!

Tapi untuk pengetahuan korang semua, jangan sedih dan gundah gulana, sebab aku ada soft copy untuk semua surat tu, aku dah siap taip cantik cantik dan tinggal korang nak kena isi ruang kosong sajer, senang korang nak bercerai, ha ha !

Jika korang nak cepat bercerai, just email aku, dan aku akan hantar surat permohonan penceraian yang kemas dan tersusun rapi.

Selamat bercerai!

Woha!

Ps: untuk suami yang mintak format surat berpoligami, maaf, belum ada pengalaman..

: )

Aug 15, 2008

Bersajak sebelum Sya'aban?

(Nak kata bukan sajak nampak macam sajak, kira sajak sambil membebel sehari sebelum esok sebab aku mahu doa kamu makbul..insyAllah)

Tajuk: Kerana Aku Tahu dan salahkan kerana aku tahu?..

Aku tahu,
Esok 15 Syaaban..

Aku tahu,
Esok kamu akan ke masjid…

Dan baguslah kerana setelah sekian lama tidak ke masjid akibat terikat dengan 'Izora' dan Bulutin Utama, Esok kamu akan ke Masjid akhirnya…

Aku tahu,
Esok 15 Syaaban..
kamu akan ke Masjid beramai ramai.

Aku tahu kamu ingin berdoa bersama imam akan tiga perkara yang penting!

Aku tahu apa yang kamu ingin doakan..
Iaitu, panjang umur, murah rerzeki dan tetap iman..

Aku tahu panjang umur dan murah rezeki itu penting..
Yelah, siapa yang sanggup jadi kaya dengan umur yang pendek?
Atau siapa yang sanggup jadi miskin dengan umur yang panjang?

Lalu esok kamu ke masjid,
Baca Yassin tiga kali
Dan setiap yassin di selangi dengan doa..

Panjang umur..
Murah rerzeki..
Tetap iman…

Aku tahu semua itu!

Dan Aku masih lagi tahu yang mana jika kita berjumpa dengan para remaja dan bertanya?
Apa yang mereka mahu?

Jawab mereka…
Kami mahukan HARTA kekayaan, dengan harta, dapatlah kami enjoy puas puas.., barulah faham erti kebebasan..

Aku juga tahu jika kita berjumpa dengan golongan yang dah senja lalu bertanya?
Apa yang Pakcik mahu?

Jawab mereka yang tua-tua itu…
Kami mahukan anak cucu kami murah rerzeki..

Dan Aku masih lagi juga tetap tahu bahawa jika kita berjumpa dengan golongan cerdik pandai dan bertanya?
Apa yang anda mahu?

Jawab mereka pula…Kami mahukan UMUR panjang.., dengan umur yang panjang, kami boleh meneroka pelbagai bidang ilmu sains dan falsafah yang akan membawa erti kepada tamaddun manusia…

Nampaknya..
Semua kamu di Malam Nisfu syaaban mahukan perkara itu, semua remaja, orang tua dan bijak pandai juga mahukan doa Malam nisfu Syaban mereka di makbulkan..

Dan pada malam yang selain dari Nisu Syaaban..

Aku masih lagi tahu
Bahawa kamu sering berdoa panjang umur dan murah rezeki..

Lalu aku bertanya
Benarkah apa yang kamu mahu itu baik?

Tahukah kamu bahawa saidina Umar r.a apabila melihat harta rampasan perang yang melimpah ruah di zaman pemerintahannya berkata:

“Aku tidak mahu harta ini… jika ianya baik, kenapa harta ini tidak datang pada zaman Nabi saw dan Abu bakar r.a?

Tahukah juga kamu bahawa saidina Khalid ra selaku ‘pedang Allah’…ketika balik dari medan perperangan berkata:

“hati ini ingin sekali mati di jalanMU ya Allah, nampaknya aku telah kembali ke rumah ku yang sempit dan telah meninggalkan shurga yang luas, aku cemburu kepada mereka yang mati shahid di jalanMU ya Allah…"

Maka,
Tahukah kamu dan tahulah aku bahawa akan para sahabat nabi itu, yang telah di jamin syurga ketika masih hidup lagi.. mereka semua tidak berkeinginan dengan :

Harta yang banyak dan umur yang panjang….

Tapi aku kekal tahu apa yang kamu mahu di malam Nisfu syaaban itu..

Kamu mahu Panjang umur dan murah rezeki bukan?

Baik, sekarang mari kita tanya pada kekasih kekasih Allah tentang apa yang mereka mahu…?

Sesungguhnya,
Allah mencadangkan agar gunung Uhud di tukar menjadi emas dan menjadi hak milik baginda Nabi Muhammad s.a.w., tapi Nabi menolak dan berkata lebih kurang maksud…

"Biarlah aku hidup miskin, bila aku lapar, aku ingat pada MU, bila aku kenyang aku bersyukur padaMU…”

Dan aku tahu tentang adanya akan Doa dari orang Soleh supaya umurnya tidak terlalu panjang sehingga menjadi nyanyuk yang mana akhirnya mati tanpa sempat mengucap dan hidup menyusahkan anak anak mengurus najis di punggung…

Maka korang semua,
Akhirnya tahu sudah, bagi para kekasih Allah itu, langsung tidak berkeinginan dengan :

Harta yang banyak dan umur yang panjang….

Sekarang, aku nak tanya…
Apa yang korang mahu?

(-Panjang umur dan murah rezeki ler...)

Baik, kita tanya makhluk lain pulak..
Biar semua tahu!

kKta tanya pulak pada syaitan:
Apa yang syaitan mahu?

Syaitan kata: aku mahu umur panjang sampai kiamat!
(dan Allah telah memakbulkan doa setan serta melaknatnya!!)

Apa yang firaun mahu?
“aku mahu panjang umur”

Apa yang Qarun laknatullah mahu?
“aku mahu murah rezeki”

Apa yang korang mahu?
“panjang umur dan murah rezeki”

Kita tanya pulak lagi sekali kepada para sahabat r.a, apa yang mereka mahu?

Apa yang Abu bakar r.a mahu?
“aku ingin menjadi sehelai rumput yang hujung hayatnya di makan oleh lembu”

Apa yang Aisyah r.a mahu?
“aku ingin sekali menjadi burung yang terbang bebas tanpa perlu risau hari pengadilan di padang mahsyar kelak!!!

Apa yang Umar r.a mahu?
“aku ingin sekali jika ibuku tidak melahirkan aku langsung”

Baiklah, berhenti sekejap bertanya itu ini begitu begini…
Sekarang mari kita tanya orang dalam neraka pulak..

Wahai ahli Neraka, apa yang korang mahu?
“aku ingin kembali ke dunia walaupun sesaat untuk berbuat kebaikkan…”

Pendek kata: Firaun, Qarun, Namrud, Haman dan semua ahli neraka mintak dengan Allah kembali ke dunia untuk beramal ugama, diorang nak MASA!!!Korang semua!!!

Apa yang korang mahu?

PANJANG UMUR DAN MURAH REZEKI…

Lalu terdengarlah akan riwayat tentang Sabda nabi s.a.w lebih kurang maksud:

Ummat akhir zaman akan di timpa penyakit “wahan” yang menyebabkan Allah cabut kehebatan islam dalam hati…

Apa itu ‘wahan’?

Jawab Nabi saw:

“Cinta dunia dan takut mati!”

Aku akhirnya tahu bahawa Wahan… setelah di huraikan panjang lebar lalu di pecah kecilkan maka ianya dapatlah di buat kesimpulan bahawa:

Wahan itu adalah keinginan untuk panjang umur dan murah rezeki..!!!!oh

Tahukah kamu bahawa makhluk yang mintak panjang umur dan murah rezeki adalah syaitan!

Dan Allah telah memanjangkan umurnya sampai kiamat dan bagi rezeki sampai kiamat!!!!!

Firaun, Haman, Qarun, namrud dan lain lain LakNaktullah juga berkeinginan untuk panjang umur dan murah rezeki, tapi Allah dah jadikan mereka mayat dan bakal masuk neraka!!!!

Namun.. aku akhirnya tidak berkata kamu salah doa panjang umur dan murah rezeki..
Cuma nasihat aku untuk diri sendiri..

Janganlah berdoa dengan perasaan Wahan…

Itu sahaja..

: )

Dan aku tahu

Akhirnya doa kamu pada malam itu di makbulkan jua..

Aku tahu
Doa panjang umur kamu makbul kerana kamu masih lagi hidup keesokan harinya..

Aku tahu
Doa murah rezeki kamu makbul kerana kamu dapat makan banyak lepas solat isyak..

Aku tahu
Doa tetap iman kamu juga makbul kerana, esok kamu masih lengahkan solat dan selamba tinggal solat jemaah..

“Tahniah”!

Dan jumpa lagi pada Nisfu syaaban lain tahun!

Itupun jika kamu belum naik kereta mayat.

Dan itu yang aku tak tahu.

Ps: Sila baca entry ini sebagai rujukan.

Aug 11, 2008

Bagaimana hilangkan boring?

(soalan yang paling boring pernah aku jawab, paling!)

Ya, aku tahu, korang dah lama hidup, sudah kenyang makan maksiat, sudah bosan mengumpul dosa, Cuma belum bersedia bunuh diri sahaja, dan bila sudah selesai semua itu, korang email aku dan tanya soalan yang merepek dan merapu, iaitu bagaimana nak menghilangkan boring..

(boringnya)

Dan aku tahu, manusia cukup takut untuk menjadi seorang yang boring dan hidup dalam dunia yang memboringkan, lalu korang keluar rumah untuk hilangkan boring, masuk kelab golf, masuk kelab kereta, kelab memancing, kelab catur, kelab malam, kelab karoeke, kelab dangdut, kelab mengumpul setem dan sebagainya, (kelab keretamayat tak masuk pulak?) lalu dalam kesibukkan korang dengan hobi yang tidak boleh bawak masuk kubur itu, boleh pulak korang bangga menjadi orang yang tak boring kononnya dan pandang hina pada orang lain yang boring, tapi sebenarnya korang pun boring gak.., tak ke boring?

Tapi sebab aku nak jimatkan kos boring korang daripada habiskan duit untuk pergi ke semua tempat di atas yang mahal-mahal, memandangkan pulak kadar inflasi yang semakin naik dan kuasa beli yang semakin turun, di tambah harga minyak yang tak pernah turun, dan mas kahwin yang sentiasa naik, jadi..

Daripada korang terpaksa belanja besar untuk hilangkan boring, aku bagilah jugak nasihat boring dari aku yang betul betul menjimatkan kos akan bagaimana nak menghilangkan boring, terimalah:…

Bagaimana hilangkan boring dengan kos yang murah

(Nota: segala kejadian yang tidak diingini andai berlaku ketika korang jalankan aktiviti ini adalah di luar tanggung jawab keretamayat.-harap maklum)

Tip hilangkan boring di waktu pagi
Sebaik sahaja korang bangun awal pagi, tak payah tunggu apa lagi, terus kenakan pakaian sukan sepenuhnya, ikat tali kasut ketat-ketat, tarik stoking tinggi-tinggi dan pergi joging..

Namun aku tak nafikan, joging adalah antara perkara atau sukan yang boring jugak, oleh sebab itu korang kena buat kelainan sikit, baru tak boring..

Apa kata sebelum korang pergi joging, korang cari kayu dalam sekaki ke dua kaki punya panjang dan lepas tu korang basahkan hujun kayu dengan bahan api yang likat, kemudian korang ambik mancis dan nyalakan hujung kayu itu..

Maka siaplah sebuah ‘obor’, dan teruskan joging sambil memegang obor itu, ini akan dapat menghilangkan boring korang kerana ianya adalah satu perkara yang tak pernah di buat orang, unik dan lain daripada yang lain, dan sudah tentu korang akan menjadi perhatian seluruh warganegara yang ‘kagum’ melihat korang berlari seawal jam 6 pagi sambil bawak obor…

Tapi aku tak bertanggung jawab jika korang di pukul oleh orang kampong kerana korang disyakki nak pergi bakar rumah mereka..

Woha!

Tip hilangkan boring di waktu tengah hari.
Jika korang sedang bekerja, apa kata waktu rehat tengah hari, korang pergi lepak tepi pantai, ambil beberapa keping gambar mengunakan Handphone bagi menunjukkan ‘alibi’ kewujudan korang di sana, lepas dah hilang boring, baru masuk kerja, lewat sikitpun takpe, bila bos tanya kenapa masuk lewat?

Korang cakaplah:
“Saya terpaksa masuk lewat kerana terpaksa bertungkus lumus menyelamatkan ikan paus yang terdampar di laut pulang ke pangkuan ibunya, tapi dah lama tunggu, takde pulak ikan paus yang sedia membunuh diri”

Lalu korang tunjuk gambar tepi pantai pada bos, dan apa sahaja reaksi bos korang, boring tentu hilang, he he ..

Tip hilangkan boring di waktu petang.
Pastikan kereta korang ada satu tong besar dan pastikan jugak tong itu penuh berisi RO water, sekepulangan sahaja korang dari kerja, jangan terus balik rumah, sebab jalan biasa sesak dan itu akan memboringkan korang, maka kali ni, korang kena ikut jalan kampung yang terdekat, tak kiraler kampung siapa-siapapun, kampung orang aslipun takpe.

Bukan apa, kat kawasan kampung, biasa penduduk di waktu petang akan habiskan masa dengan membakar sampah, walaupun niat murni mereka adalah untuk mengurangkan beban Majlis Perbendaran atau mempupuskan nyamuk, tapi membakar sampah secara terbuka sebenarnya merbahaya kepada atmosphera bumi, dan silap gaya akan mempupuskan manusia.

Maka jika korang nampak orang kampung sedang membuat pembakaran terbuka, korang terus pergi padamkan api itu dengan menggunakan RO water, dan bagi sikit ceramah tentang bahayanya pencemaran akibat kebodohan rakyat negara dunia ketiga, juga ceritakan kesan CFC kepada molukul ozon, yang mana apa sahaja reaksi orang kampung, boring korang tentu hilang, ye tak?!

Woha!

Tip hilangkan boring di waktu malam.
Apa kata korang pergi mandi lepas makan malam, pakai baju lawa lawa, rambut sikat rapi kiri kanan, dan lepas siap semua tu korangpun pergiler berdiri di tepi mana mana jalan utama..

Bila nampak kereta Teksi, korang pun luruskan tangan dan gerakkan sikit jari jemari yang menunjukkan korang ingin kereta teksi itu berhenti..

Bila teksi dah berhenti, korang jangan masuk terus dalam Teksi tu, tapi korang bergerak ke pintu driver teksi tu, alahai, buat macam polis selalu buat bila road block tu..

Dengan penuh kesopanan dan bergaya seperti pemuda yang hafal rukun Negara, korang ketuk sikit cermin depan kereta teksi tu, dan bila cermin dah turun, korang terus tanya soalan ni kat pemandu teksi tu.

“Dah lama bawak kereta teksi ni bang?”

Lalu bila driver teksi tu layang korang berborak, Pasti boring korang hilang. Tak gitu?

Woha!

******

EH! Kejap, korang yang tanya aku bagaimana hilangkan boring ni, adakah korang orang kafir atau korang orang islam?

Kalau korang orang kafir kira ok ler tanya bagaimana nak hilangkan boring, sebab dunia ni shurga korang yang boring, tapi jika korang orang islam tanya bagaiamana nak hilangkan boring ini dah pelik.., ini dah melanggar adab orang beriman dan bertakwa..

Korang tak tahu ke?, Firaun, namrud, Qarun, Haman dan semua ahli neraka nak kembali ke dunia walupun satu saat sebab nak selamatkan akhirat mereka, boleh pulak korang tanya aku bagaimana nak hilangkan boring?

Korang tak tahu ke? Ahli shurga bila masuk shurga akan menyesal akan masa yang telah dihabiskan tanpa zikirullah..

Ni yang aku boring ni!

Orang islam ada banyak kerja sebelum jadi mayat, tiba tiba boleh pulak korang perasan boring?

Dah berapa ramai korang ajak orang kapir masuk islam?

Yang dah masuk islam pulak setalah di ajak korang, dah habis ke ajar mereka amenjadi orang islam yang sejati?

Tafsir Al quran dah habis baca ke?

Kisah sahabat sudah melekat di minda ke?

Kitab Hadith Fadhail dan Masail dah habis baca ke?
Huh! Taubat belum tahu di terima atau tidak, solat belum lagi kusyuk dan al Quran belum banyak hafal, boleh pulak korang nak buat benda lain lain yang merepek untuk hilangkan boring.., nak masuk neraka ke?

Ingat! Orang kapir jer boleh boring, sebab dunia ni di cipta demikian, dunia di cipta dengan penuh sifat keboringan, lagu yang sedap boleh bertahan berapa minggu jer dalm carta?, ratu cantik boleh tahan berapa tahun jer punya gebu?, filem terbaik boleh tahan berapa lama sahaja di pawagam?, dunia ni memang hampeh dan memboringkan, maka kasihan kat orang kafir kerana dunia ni shurga mereka, shurga yang boring..

Tak pernah tengok ke orang kafir melancong ke sini sebab mereka dah boring dengan hidup di sana, Tak pernah tengok ke orang kafir buat rumah besar besar tapi tak duduk?, Tak pernah tengok ke orang kafir kahwin isteri cantik cantik tapi tidur dengan perempuan lain?, Tak pernah tengok ke orang kafir buat filem Batman versi Tom Burton lepas tu reset balik buat filem Batman versi Christopher Nolan pulak, delete superman III dan buat balik superman Return, sebab?

Mereka BORING, dan cuba sedaya upaya buat apa sahaja yang merepek agar tidak BORING.

Dan ramai jugak orang kafir yang mati bunuh diri sebab dah BORING dengan hidup!!

Maka korang wahai orang-orang islam sekalian. Tarik balik kalimah boring korang masing masing..

Hidup atas dunia ini hanya sementara, (dah start cermah boring dari aku bagi sesetengah dari korang yang hati gelap) esok lusa korang naik kereta mayat, masa tu baru korang menyesal dengan masa boring korang di dunia yang telah di sia-siakan…, kemudian korang menangis nak kembali semula di waktu boring untuk ibadat pada Allah.., tapi Allah bagi peluang sekali sahaja seumur hidup.., dan aku juga akan benarkan korang naik kereta mayat sekali sahaja, itu pun jalan sahala, aku tak ambik tiket pergi balik…

Akhir kata, jika korang boring sangat, pergilah belajar berdakwah, apa salahnya mati ketika sedang belajar menjadi pendakwah...

Cuma nasihat aku, jangan pulak korang boring berdakwah cara nabi lalu berdakwah ikut cara nafsu korang, dakwah dengan cara bidaah yang tak perlu aku sebutkan lagi..

Sesungguhnya, jika korang ikhlas dalam mentaati perintah Allah, maka Allah akan mencampak kemanisan iman, yang mana korang akan berdakwah dengan cara Nabi sampai jadi mayat kerana di situ ada kemanisan iman..

Mereka yang berdakwah selain dari cara Nabi adalah mereka yang tiada kemanisan iman, lalu mencari hiburan dalam dakwah dan ceramah yang mana akhirnya mereka perasan mereka betul, dan mati dalam keadaan tidak bertaubat lagi, maka berjayalah syaitan menyesatkan ummat manusia walaupun dalam kerja dakwah. Oh...

Dan aku memang cukup boring dengan dakwah bidaah korang.., kerana aku tak merasa kemanisan iman di situ. Maafkan aku kerana boring dengan korang...

End.

Ps: Bukankah lagu Isabella Search jika di nyanyi hari-hari akan jadi boring gila, tapi Al fatihah yang di baca 17 kali sehari tak pernah boring sampai naik kereta mayat? Bukankah itu tanda kemanisan iman?

Apa lagi nak di kata?

Aug 6, 2008

Dah lama masuk islam?

(10 perkara yang patut orang islam tahu sebelum naik kereta mayat.)

Asalamulaikum,

Aku dapati blog aku paling ramai yang masuk adalah pada hari isnin, dan hari bekerja yang lain, agak menurun hint pada hari minggu dan hari cuti umum yang lain, nampak benar korang suka curi-curi baca blog aku kat ofis, mungkin sebab internet free, atau mungkin sebab rumah korang takde line internet, atau mungkin korang tak de kerja atau apa sajalah, yang penting, kirim salam kat bos sporting korang masing masing, cakap kat bos, kereta mayat kirim salam..

Boleh?

Semua tahu sudah, dalam dunia pekerjaan, makan lama kita bekerja, maka makin banyaklah cuti yang bos korang bagi, ada yang 15 hari setahun dan ada yang 25 hari setahun dan ada yang cuti sampai 40 haripun ada, ini untuk mereka yang kerja pejabat ler, jika korang kerja sendiri, memang banyaklah cuti, apa-apapun, selamat bercuti ..

Cerita aku hari ini, ialah berkenaan kerja dalam dunia berugama, yang mana dalam berugama, takde cuti langsung.., sekali masuk islam, korang kena solat 5 waktu sampai jadi mayat, bila sakit dah dapat MC pun masih kena solat jugak walaupun korang kena sakit lumpuh.., lepas tu kena puasa sebulan ramadhan sampai jadi mayat dan sebagainya, takde cuti punya, kecuali perempuan yang keluar darah dari kemaluannya atau kes tertentu, itupun nak kena ganti balik puasa yang tinggal.., pendek kata, takde cutilah!!

Siapa yang cuti dari berugama lalu jadi mayat, maka masuk nerakalah dia..oh! dan dunia adalah tempat kita mengerjakan ugama, kerjakan solat dan sungguh sungguhlah berbuat baik sehingga orang kapirpun masuk islam dan kita akan cuti hanya bila jadi mayat, berehat di dalam kubur..

Bercuti dalam kubur sambil berehat rehat hanya termaktub untuk mereka yang beriman dan bertakwa, bolehlah layan pintu shurga puas puas sambil berlunjur…

Tapi jika korang jenis perasan cool selamba ingkar perintah Allah, maka ada banyak kerja pulak nak kena buat dalam kubur, takde cuti lagi buat selama-lamanya.. oh!

Allah ada gambarkan Ugama pada Nabi dalam Al quran adalah seperti orang yang sedang berenang, yang mana semua tahu sudah, dalam adab berenang, kita boleh speed atau buat apa sahaja pergerakkan, Cuma satu perkara jer kita tak boleh buat, iaitu cuti, atau bahasa yang mudah, berhenti berenang, kerana pasti akan terus tenggelam..

Itu satu hal, hal yang lain tentang dunia pekerjaan adalah, makin lama kita bekerja, maka makin besarlah peluang kita untuk naik pangkat atau naik gaji atau naik elaun dan naik tocang,

Pada waktu itu, kita menjadi pakar dalam bidang ilmu kerja masing masing dan mungkin cahaya hidup semakin menyinarkan dirinya lalu membuatkan kita akan dapat tawaran untuk bekerja di tempat lain dengan gaji yang lebih besar atau tocang yang lebih panjang!

Woha!

Tapi dalam cerita memeluk ugama islam, makin lama dalam ugama ini tidak menjamin kenaikkan pangkat dalam shurga, tidak menjamin kenaikkan elaun di shurga dan tidak menjamin masuk shurga lalu bebas memilih apa sahaja jenis tocang…

Tidak! Kerana dalam cerita ugama islam, ada orang yang baru masuk islam baru sehari, tapi sudah layak masuk shurga dan ada pula orang yang sudah 60 tahun masuk islam tapi nama sudah di ukir pada pintu neraka..

Kenapa jadi begitu?

Ok, aku malas nak cerita sebab korang semua dah lama masuk islam dan semua dah tahu kenapa ada orang baru masuk islam sehari sudah layak masuk shurga dan ada orang yang sudah 60 tahun masuk islam tapi nama sudah di ukir pada pintu neraka..

Cuma kali ni aku nak ajak korang semua yang free luar biasa lalu menghabiskan sisa umur di halaman keretamayat ini untuk membandingkan beberapa perkara berkaitan ugama islam yang mana sebagai seorang veteran dalam ugama islam, korang patut takde masalah lansung dalam seni ilmu perbadingan ini.

Kita mulakan dengan cerita tentang bagaimana Allah menciptakan manusia dengan kebolehan membuat perbandingan, kebolehan membezakan yang mana baik dan buruk serta kebolehan menambahbaikkan apa yang telah sedia ada.

Namun, Orang islam dewasa ini telah ramai di lihat semakin kurang berkobolehan dalam ilmu perbandingan yang mana mereka orang islam sering kelihatan rasa sempit dada dan selalu susah hati sebab:
“aku memakai kereta perdana V6, tapi hatiku sakit kerana di jalanan aku melihat kereta Mercedes E200”

Padahal semua tahu sudah patut mereka menggunakan perbandingan sebegini :
“aku sedih memakai kereta perdana V6, tapi hatiku lega kerana di jalanan aku melihat kereta mayat dahaitsu putih ”

Begitu jugak dalam isu akhirat, masjid jadi kosong sebab orang islam yang dah solat bandingkan dirinya dengan orang yang tak solat lalu perasan bagus dan tak perlu lagi pergi masjid kononnya, yang nyanyi lagu dangdut bandingkan diri dengan pelacur, yang melacur bandingkan diri dengan perompak, perompak pulak bandingkan diri dengan pembunuh, dan pembunuh pulak bandingkan diri dengan firaun maka masing masing macam dah puas hati dengan iman masing masing, pembakang so call Islamic yang tak solat bandingkan dengan parti tak Islamic tapi solat tapi tak sah sebab parti tu kapir dan macam macam lagi cerita hampeh…

Ni semua berlaku pada korang yang dah lama masuk islam tapi gagal membuat perbandingan, patut Nabi dan Sahabat di jadikan perbandingan tapi korang nafikan, dengan buat alas an mereka Nabi, mereka sahabat, kami ummat akhir zaman, kami lemah dan tidak mampu meniru sahabat, kami hidup jauh dari Nabi, dan logic jika amalan kami lemah, mana mungkin kami boleh menyamai mereka..

Tapi bila di sebut tentang kejayaan sahabat Nabi, penaklukan ke atas tanah dan kerajaaan, kejayaan meluaskan sempadan, kecemerlangan menundukkan takhta dan harta, menguasai dunia dan darjat kehormatan, korang pun mulai meleleh air liur, bersemangat dan melompat, kata korang, kami juga orang islam, pengikut Rasul dan pewaris Nabi, penganti sahabat dan tabieen, lalu berjuang dengan sungguh-sungguh untuk mendapat harta dan takhta,..

Tapi, kita lupa bahawa pada zaman kegemilangan islam dahulu, masjid penuh dan hidup 24 jam, semua sahabat solat berjemaah di masjid 5 waktu, orang munafikpun solat jemaah, iktikaf dan dakwah face to face hari-hari, tahajjud dan berpuasa sunnat, berlapar kerana mengenyangkan orang lain dan selalu menangis untuk ummat, dan menjaga lidah tidak menjatuhkan maruah orang islam yang lain, dan sedia di nasihati bila bila masa..

So, di manakah kita wahai veteran islam yang dah lama masuk islam dan mungkin esok lusa nak jadi mayat?

Adakah kita mempunyai kebolehan dalam ilmu perbandingan? dan tahu tak akan apa perkara yang patut kita bandingkan? dan dapat tak kita menjelaskan perbezaan terhadap apa yang telah dibandingkan? dan apa yang patut di bandingkan? dan setakat mana perbandingan itu dapat d bandingakn dengan perbandingan perbandingan yang lain?

Untuk itu, aku akan senaraikan beberapa perkara yang patut orang islam tahu dalam ilmu perbandingan sebelum korang semua naik kereta mayat. Perkara ini amat penting dan aku tidak pelik jika ada orang islam yang umur dah cecah 60 tahun tapi tak tahu perkara ini, salah diri sendiri, kerana pintu ilmu sentiasa terbuka untuk mereka yang mencari, Allah turunkan ilmu dari langit seperti hujan yang mencurah, terpulang kepada korang nak tadah pakai bekas besar mana..

Tapi aku pelik jika ada ustaz ulamak yang tak tahu perkara ini lalu sesat dalam dakwah mereka, aku pelik jika ada pejuang islam yang perasan pendakwah agung tapi tak tahu tentang perkara ini, dan aku menyampah dengan mereka yang email aku dan argue aku tapi bila aku jawab balik rupa-rupanya korang tak faham tentang perkara ini..

Maka perkara ini adalah penting, terutama untuk korang orang islam yang dah lama hidup sebagai islam, dah banyak kuku dan bulu yang di potong dalam kehidupan berugama islam, maka fahamilah perkara ini betul betul dan teruskan perjuangan..

10 perkara tentang perbandingan yang patut orang islam tahu sebelum naik kereta mayat.

1) Tawakal atau hilang akal?
Apabila orang islam merancang sesuatu dan menunggu keputusan rancangan masing masing, mereka akan guna istilah “tawakal” yang bermaksud, aku berserah kepada Allah, atau aku manusia hanya mampu merancang, tapi Tuhan yang menentukan, semua faham sudah.

Tetapi apabila orang yang tidak merancang atau tidak berikhtiar lalu menggunakan istilah “tawakal”, adakah sama tawakal mereka dengan tawakal orang yang beriman? Adakah sama tawakal orang islam dengan tawakal orang munafik?

Jadi, sekiranya korang tidak berusaha untuk menambah ilmu ugama, atau tidak buat usaha menambah iman atau tidak berusaha untuk memperbaharui iman, tapi dalam masa yang sama korang mengharap mati masuk shurga dengan bertawakal kepada Allah, kira itu masuk dalam katogori tawakal ke?

Itu bukan tawakal wahai pinggang mangkuk sekalian, itu namanya gamble, dan semua tahu sudah, judi itu haram di sisi islam!

Jadi tolong betulkan balik niat bertawakal masing-masing, Tawakal, bukan gamble!

2) Sunat atau sunnat?
Aku rasa ramai yang dapat bezakan maksud sunat untuk lelaki yang pra baligh, iaitu potong kerandut, dan keluarkan kepala zakar, manakala sunnat pula adalah amalan yang jika buat dapat pahala, tak buat tak apa, seperti solat sebelum subuh atau selepas isyak atau puasa isnin khamis.

Tapi kenapa masih ramai yang tak dapat bezakan antara sunnat dan sunnah?

Malahan ramai orang islam yang dah banyak cukur bulu dan potong kuku sepanjang berugama islam beranggapan bahawa sunnah dan sunat adalah sama, iaitu, jika buat dapat pahala, tak buat tak apa, maka kerana kejahilan itu maka mereka yang dah 60 tahun berugama islampun masih selamba tinggalkan solat berjemaah kerana anggap perkara itu sunnat, selamba cukur janggut dan selamba hina orang yang berserban kerana anggap sunnah itu sunnat, tak buat tak apa…

Janganlah jadi mangkuk, di lambung tak pecah tapi jatuh pecah berderai, dalam Hadith Nabi dah siap bagitahu awal-awal, bahawa beliau telah tinggalkan dua perkara yang jika korang semua tarmasuk aku berpegang padanya maka tidak akan sesat buat selama-lamanya, iaitu Al Quran dan Sunnah, tak kan lah Sunnah di sini bermaksud Sunnat, buat dapat pahala, tak buat tak apa.., jadi sesat pula buat selamanyalah jika korang faham begitu..

Biar aku betulkan balik offset kefahaman korang akan perbezaan antara sunnah dan sunnat., insyAllah

Dalam mengertikan Sunnat, ia termasuk dalam hukum islam yang lima, iaitu wajib, makruh, haram, dan harus. Kesemuanya bergantung kepada waktu dan tempat. Kita semua sedia maklum bahwa sunnat adalah bermaksud, jika di buat akan mendapat ganjaran yang banyak, jika di tinggalkan akan rugi tapi tidak pula mendatangkan dosa.

Adakah Sunnah bermaksud jika kita buat akan mendapat ganjaran yang banyak, jika di tinggalkan tidak pula berdosa?. Bukan begitu kerana Sabda nabi S.A.W, bahawa baginda telah tinggalkan dua perkara kepada Ummatnya yang mana jika kita berpegang teguh maka tidak akan sesat buat selama-lamanya, iaitu Al Quran dan Al-sunnah.

Bermakna di sini, Al quran dan Al sunnah adalah dua perkara yang di wariskan oleh Nabi Muhammad S.A.W kepada ummat dalam menjaga diri kita daripaa kesesatan.

Apakah itu Al quran?.
Al Quran adalah kehendak Allah yang di zahirkan dalam bentuk kitab, dan Allah telah berjanji untuk menjaga Al quran sampai hari kiamat yang mana hari ini setiap perkataan dan susunan huruf masih kekal seperti asal walaupun sudah berusia 1400 tahun dahulu.

Apakah itu Al sunnah?
Al sunnah adalah kehendak Allah yang di zahirkan dalam bentuk akhlak manusia, yang mana Aisyah R.a, meriwayatkan bahawa Nabi Muhamad S.A.W adalah “al-Quran yang bergerak”. Dan tiada jaminan dari Allah untuk menjaga Al-sunnah seperti mana Allah menjaga Al quran, maka di beritakan bahawa barang siapa yang dapat menghidupkan walaupun hanya satu Sunnah, di akhir zaman ini, mereka akan mendapat ganjaran seratus pahala mati syahid.

Jadi jika korang dah belajar ugama sebelum ini tentang hokum dalam islam yang terdiri daripada 5 hukum iaitu Hukum Wajib, Sunnat, harus, Makruh dan haram, lalu korang tak tahu nak letak sunnah kat hokum yang mana dan akhirnya korang letak sunnah dekat sunnat maka di situlah kesesatan bermula, sebab masa tu korang akan selamba tinggal sunnah sebab anggap sunnah itu sunnat, tak ke hampeh?

Padahal Sunnah ada dalam setiap hukum, ada sunnah yang Wajib, seperti solat berjemaah dan dakwah, ada sunnah yang sunnat seperti makan kurma, ada sunnah yang harus seperti bercakap dalam bahasa arab, dan ada sunnah yang haram, seperti kahwin sembilan serentak dan lain lain, dan inilah masanya korang kena mengaji ugama lagi, banyak yang korang tak faham, aku pun sama..

Pendek kata,

Sunnat: buat dapat pahala banyak, tak buat rugi…Sunnah: buat dapat pahala banyak, tak nak buat Nabi tak mengaku ummat, Naudzubillah

3) Syukur atau Tersungkur?
Orang yang bersyukur dengan nikmat kaya bukan setakat cukup dengan ucap terima kasih pada Allah lalu simpan harta banyak-banyak dalam bank, itu ‘Bakhil’ namanya dan boleh masuk neraka sebab harta yang di beri Allah adalah amanah yang mana si kaya itu patut bahagi bahagikan nikmat itu pada orang miskin atau papa di sekeliling hidupnya, itu baru di namakan syukur nikmat…

Begitu jugak dengan nikmat iman, bukan setakat cukup dengan beribadat dan berzikir sahaja sambil ucap terima kasih pada Allah sebab jadi orang islam, , itu ‘Bakhil-iman’ namanya dan boleh masuk neraka sebab iman yang di beri Allah adalah amanah yang mana setiap orang islam itu patut bahagi bahagikan nikmat iman pada mereka yang belum dapat iman kerana tanpa iman, mereka akan masuk neraka selama-lamanya dan bila orang beriman buat dakwah, itu baru di namakan syukur atas nikmat iman…

Orang yang bersyukur akan di tambah nikmat iman, dan orang yang kufur, azabnya adalah pedih..

Sebab tu semua sahabat Nabi bila dapat iman terus kongsikan iman itu pada orang lain, iaitu buat dakwah, walaupun mereka terpaksa di pukul, di hina dan menjadi mayat…

Semoga aku dapat amal apa yang aku tulis, dan semoga aku tidak menjadi ”bakhil iman”…

4)Fardu kifayah dan tak payah
Straight to the point, Nabi waktu sakit, di papah pergi masjid, orang munafik zaman nabi selalu ponteng solat subuh berjemaah…, Bila ada pendapat mengatakan solat jemaah di masjid itu fardu kifayah, maka orang munafik mulai berfikir dengan ambil mudah iaitu, jika dah ada orang pergi, kita tak payah pergi, cukup solat kat rumah.., ini fikir orang munafik.., orang beriman bila dengar fardu kifayah, mereka patut kata: saya kena buat, orang lain tak payah!!
Jika semua orang kampong fikir dengan fikir orang yang beriman, maka penuhlah masjid!!

Hari ni masjid kosong sebab korang berfikir macam orang munafik, orang lain kena buat tapi aku tak payah! Amboi mudahnya hidup, ini bukan tawakal tapi gamble!, maaf, aku tak kata korang munafik, aku sendiri banyak buat amalan munafik,..oh! tapi aku kata teknik berfikir korang tu macam orang munafik.., nak lepas sahaja!! huh!!

Fardu kifayah adalah: saya kena buat walaupun payah.

Boleh?

5) Janji Allah atau janji dunia?
Dah cerita kat entry yang lepas

6) Solat afdal atau bedal?
Ada hadith bagitahu bahawa solat yang afdal adalah pada waktu sepertiga malam, ya, betul, tapi bukan solat isyak kakak kakak dan bapak bapak sekalian, korang lengahkan solat isyak tinggal solat jemaah sampai dekat subuh dengan alasan nak solat di waktu yang afdal? Kenapa tak tutup masjid terus jika betul solat isyak dekat waktu subuh itu afdal, kenapa ada hadith yang menerangkan betapa manusia akan datang merangkak ke masjid jika tahu pahala solat isyak berjemaah?, dan kenapa ada hadith yang mencela orang yang melengahkan solat?

Aku masih jahil ugama atau korang yang malas sebenarnya lalu buat alasan nak solat dekat waktu subuh, jika haid datang jam 10 malam tak kira berdosa ke sebab dah lepas satu fardu? Dah jika malaikat maut menjemputmu pulang jam 12 malam tak kira kau mati dalam keadaan hutang ke?, dan jika kereta mayat angkut korang jam 3 pagi kira cukup ke solat mayat empat takbir cover solat isyak yang kau lengah-lengahkan…

Tapi jika aku salah, bolehlah ustaz ulamak betulkan, sebab korang cakap ada hadith, dan aku tak berani tolak hadith yang korang bagitahu Nabi solat isyak pada waktu sepertiga malam..

Jadi, jika Nabi solat isyak waktu jam 3 pagi misalnya, maka siapakah yang jadi imam solat isyak berjemaah malam tu?, atau malam tu takde solat kat masjid, macam mana tu? sebab masa Nabi nak wafat lalu lambat datang solat subuh dah kecoh satu madinah, tak tahu siapa nak ganti jadi imam dan Abu Bakar siap pengsan lagi sebab sedih Nabi tak datang.., jadi betulkan aku jika salah.., aku masih belajar

Yang aku tahu solat afdal sepertiga malam adalah solat tahajjud, bukan solat isyak. Jadi kepada kawan kawan aku yang selama ini hidup dengan melengah-lengkan solat isyak, harap dapat beri perhatian, sebelum aku dating jemput korang dengan kereta mayat jam 12 malam tapi korang pulak belum solat isyak, tak ke naya? sebab ada Neraka untuk mereka yang melengah-lengahkan solat..

Semua tahu sudah..

7) Riak atau Syirik?
Jangan jadi hina seperti mamat ini…atau cerita lain, korang baru nak pergi masjid.. tiba-tiba member sound, apalah kau ni berlagak alim.., terus tak jadi pergi sebab rasa hina di kutuk member, ..memang kesian lah kat korang di kutuk member, tapi tak payah kesian jika korang tinggalkan amal kerana manusia…, atau kes lain, korang baru nak simpan janggut ikut sunnah, member kutuk korang macam kambing..lalu korang cukur janggut jadi licin macam babi sebab nak bahagikan kawan kawan…jangan macam tu kawan…korang tahu apa itu ikhlas? Ikhlas adalah:

Meninggalkan larangan Allah kerana Allah dan melaksanakan perintah Allah kerana Allah juga…jadi korang yang meninggalkan perintah Allah kerana member hina nak dikatogorikan sebagai apa!!! Itulah bodoh namanya…..

Orang yang bodoh adalah orang yang peduli dengan apa manusia kata…(rujuk kisah Luqman NurHakim dan anaknya)..

Maka di sini, apabila korang dah yakin apa yang korang buat itu betul…go on… terpaksalah korang guna setan sebagai symbol kebenaran iaitu dengan mempersetankan mereka..

Kesimpulan,

Meninggalkan amal kerana manusia itu adalah riak.
Membuat amal kerana manusia itu adalah syirik.

8)…
9)…
10)…


Korang isi sendirilah akan ilmu perbandingan dan maksud perbandingan untuk point nombor 8 hingga 10 masing masing. sebab aku perasan sibuk dan lupa pulak apa yang nak di tulis,

Tapi aku mengaku, aku sendiri yang dah sebaya dengan superman dan ahli shurga , iaitu dah cecah 31 tahun, masih banyak ilmu ugama yang aku tak tahu, contohnya walaupun aku ni ibarat driver kereta mayat dan patut tahu tentang menguruskan mayat, tapi aku memang tak pandai nak baca talkin mayat di kubur, jadi tolong jangan upah aku baca talking untuk orang mati, aku tak pandai, untuk bakal mayat aku tahu, heh!

Satu lagi, lepas isyak korang jemput aku pergi majlis tahlil dan suruh aku jadi leader tahlil?, oh! aku memang tak pandai nak susun wirid ketika bertahlil, maaff!

Dan bila korang dah susun zikir, tiba part doa talil yang panjang tu, korang suruh aku pulak sebab aku pakai serban dan jubah, oi! pakcik tua, aku mana reti doa tahlil, korang yang lagi tua lah baca, apa pulak aku? tolong jangan suruh aku, aku tak pandai baca doa tahlil, lepas ni malas aku pergi tahlil jika korang desak aku conduct majlis tahlil,.. tapi jika korang nak suruh aku baca doa makan lepas tahlil, itu aku pandai!

Woha!

End.

Ps: Aku juga tak pandai Berzanji dan Marhaban, harap maklum.