Dec 29, 2006

Sudahkah anda berkorban?

(Di tulis dengan tenang pada permulaan karangan, tapi agak tergesa-gesa menyudahnya..0h!)

Pada suatu malam, di sebuah pondok buruk, di bawah bulan pernama, di tepi pokok bunga raya, kelihatan ada dua manusia berlainan jantina sedang bercerekarama..

Beliau adalah datok laksmana Hang Tuah dari Melaka dan puteri Tun Teja dari Pahang sedang memadu asmara..

Tun teja mengambil posisi duduk di ambang pintu, sementara Hang Tuah pula duduk di anak tangga...

Mereka berdua sedang berkiblatkan bulan dan asyik merenung terangnya bulan pernama yang berselindung di sebalik lambaian daun kelapa..

Lalu bertanyalah Tun Teja:
“Boleh tak Hang Tuah ceritakan pengalaman Tuah di majapahit?”

Hang Tuah berkata:
“Tuan puteri, kalau malam yang sebegini cantik dan indah kita habiskan dengan berbual-bual tentang pengalaman yang ngeri,.. kan tak seronok tuan puteri?"

Kata Tun Teja..
“Ya! Benar, malam yang sebegini cantik dan indah, sebenarnya seronok untuk orang yang berkasih sayang… tapi, apakah erti kasih sayang? Bolehkan Hang Tuah terangkan?"

Lalu berkatalah Hang Tuah pulak dengan machonya..
“Boleh Tuan puteri!! Boleh!! Tapi bukan dengan kata kata biasa..”

Maka, Hang Tuah mulai bergurindam tentang erti kasih sayang…

Hmmmmm..hmm.. hm..

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Untuk menjadi bukti
Kasih yang sejati
Itulah tandanya
Jika mahu diuji

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

hmm... hmm... hmm...

Kepentingan sendiri
Tidak diingini
Bahagia kekasih
Saja yang diharapi

Berkorban apa saja
Harta atau pun nyawa
Itulah kasih mesra
Sejati dan mulia

Dah habis menanyi, Tun Tejapun berkata:
“Wah, bukan sahaja pendekar handal bermain senjata, tapi pandai juga bermain lidah.. Berkorban apa sahaja.., hmmm, Jadi itulah erti kasih sayang…..

End scane .

Petikan filem Hang Tuah (1955) lakonan P Ramlee.

…………………………..

****

Kata Hang Tuah, erti kasih sayang adalah pengorbanan
Tapi tanya aku pulak kepada korang semua.. apakah erti pengorbanan???
Adakah korang sudah menempah bahagian dalam korban untuk Hari raya haji ini???

Hmmmm....

Berkorban adalah bermakna kita sanggup buat apa sahaja untuk mencapai maksud hidup..

Macam cerita di atas yang mana bila Hang Tuah menjadikan maksud hidupnya adalah berbakti kepada Sultan, maka beliau sanggup buat apa sahaja untuk gembirakan Sultan walaupun terpaksa tipu Tun Teja dan bunuh sahabat baiknya Hang Jebat..

Begitu jugak tun Teja apabila menjadikan maksud hidupnya adalah membahagiakan hang Tuah, maka sanggup lari dari istana, berpisah dengan tunangnya Megat panji Alam dari terengganu dan sanggup pulak makan sirih jampi dari Hang Tuah!!!..huh!

Dan begitu jugak korang semua.. sebagai contoh:
Bila korang menjadikan maksud hidup korang adalah menjadi kaya, maka korang tentu sanggup buat apa sahaja untuk jadi kaya walaupun terpaksa tinggal solat jemaah atau langgar perintah Allah!!! Itulah pengorbanan korang untuk jadi kaya!!

Atau korang menjadikan maksud hidup korang adalah mengharumkan Nama Negara, maka dah tentu korang sanggup buat apa sahaja untuk mengharumkan Nama Negara walaupun terpaksa meninggalkan solat atau terpaksa melengah-lengakan solat atau terpaksa langgar perintah Allah!!! Itulah pengorbanan korang untuk mengharumkan Nama Negara!!

(aku dah start perasan bagus..oh!)

Dan bagi mereka yang menjadikan maksud hidup mereka adalah untuk memajukan ugama islam., maka:

Sanggupkah korang dan aku membuat pengorbanan berpisah dengan harta benda kerana Allah?

Sanggupkah korang dan aku membuat pengorbanan berpisah dengan keluarga kerana Allah?

Sanggupkah korang dan aku membuat pengorbanan ambik cuti annual leave kerana Allah?

Sanggupkah korang dan aku membuat pengorbanan ambik cuti unpaid leave kerana Allah?

Sanggupkah korang dan aku membuat pengorbanan Nyawa hingga jadi mayat kerana Allah?

Sanggupkah korang dan aku???

Sanggupkah???

Tepuk dada tanya iman..
Sebenarnya, isk..isk..., akupun masih tak faham akan apakah erti pengorbanan.., kerana dengan hanya aku tulis tentang penorbanan dan korang korbankan baki umur korang baca karangan aku tentang pengorbanan, kefahaman tentang erti pengorbanan tidak akan datang dan memang tak akan datang sekiranya hanya just cakap dan dengar sahaja, tulis dan baca sahaja, tak akan!!!, sudah tertib Allah!!!-hanya Allah yang boleh mengubah!!!

Kefahaman tentang pengorbanan hanya akan dapat di fahamkan hanya apabila korang dan aku dan korang semua sanggup berkorban!!!

Sanggupkah???

End scane 2

------------------

Sebagai tambahan, walaupun aku masih tak paham, namun izinkan aku yang bukan ustaz ni nak tulis sikit tentang “apa itu pengorbanan untuk ugama," insyaAllah...

Satu hari dalam sejarah islam…

Siti Aisyah r.ha telah di pelawa menghadir majlis makan-makan, bila makanan terbentang depan mata, dan apabila makanan di suapkan ke mulutnya, Siti Aisyah r.aha yang merupakan ‘ibu kepada semua orang islam’ telah menangis…

Sedang air mata mengalir di pipi, beliau berkata…

“Rasululullah SAW tak pernah makan roti yang sebegini lembut semasa hayatnya bersamaku..”(lebih kurang maksud)

Siti aisyah berkata lagi…
“Roti yang biasa Nabi Muhammad SAW makan, adalah roti yang keras dan murah, itupun baginda tidak dapat makan sampai kenyang..(kerana sedikit sahaja yang ada dan sering di bahagi-bahagikan)”

Riwayat lain Aisyah berkata:
“Baginda tidak pernah makan kenyang selama dua hari bertutut turut walaupun dengan roti jagung dalam sepanjang hayatnya sehinggalah kewafatanya…”

“Pernah satu hari bila tiba waktu berbuka puasa.., tiada apa apa makanan di rumah kami, melainkan hanya sebiji kurma, maka Rasulullah telah mebahagikan kurma itu kepada dua bahagian, satu untuk aku dan satu lagi untuk baginda, dan itulah sahaja juadah kami berbuka puasa…”

Stop sekejap…

Aku pada hari ini dalam sejarah islam, buah kurma bukanlah juadah berbuka puasa aku sahaja, tapi buah kurma sebanyak 3 ke 5 biji yang aku makan selepas azan adalah intro untuk menketedarah (makan dengan sungguh sungguh) sebelum aku makan santapan jasmani yang lebih berkuantiti lagi, seperti nasi goreng kampong / nasi goreng bandar / nasi goreng cina / nasi gorang telor kembar / nasi goreng USA / nasi goreng ikan masin / nasi goreng biasa / nasi goreng telur mata kerbau / nasi goreng paprik / nasi goreng pataya / nasi goreng patani / nasi goreng pnom pheh..bla bla bla etc etc..

Itu baru Nasik, belum cerita pasal mee lagi, mee bandung, mee hailam, mee hoon, mee hong kong, mee rebus, mee goreng, mee ratna, mee laksa, mee magee, mee kuning, mee hijau, mee pinang, mee Pnom Phenh bla bla bla etc etc….oh!!

Sambung balik…

Bercerita tentang kehidupan Nabi Muhammad saw, Nabi hidup sehari kenyang dan sehari lapar bukan kerana Nabi amalkan diet, atau Nabi muflis, tapi kerana rumah Nabi memang tiada makanan! Langsung! Pernah satu pagi nak breakfirst, isteri baginda cakap makanan takde..
Maka Nabi dan isterinya buat keputusan untuk berpuasa..!

Kata Ibnu Abbas r.a lebih kurang maksud:
“Berlapar selama beberapa hari adalah perkara yang menjadi kebiasaan dalam kehidupan keluarga Rasullullah"

Pernah Nabi ziarah anak kesayangannya siti fatimah r.aha, tiga kali bagi salam dan tak ada dengar jawapan, akhirnya untuk salam yang last ada jawapan salam dari fatimah r.aha dengan nada yang perlahan…, dan siti fatimah r.aha merangkak membuka pintu kerana berada dalam keadaan yang sangat lapar, nabi menangis, kemudian datang Husin dan Hasan cucu Nabi berlari ke arah baginda dengan harapan adalah makanan yang di bawa, tapi mereka kecewa apabila mendapati baginda SAW datang dengan tangan kosong..

Lalu nabi SAW mencium cucu kesayangannya ;
Seorang cium di perut..
Seorang cium di leher...

Lalu ter’kasyaf’lah Fatimah r.aha akan nasib yang bakal menimpa anak anak nya iaitu seorang akan di bunuh dengan di pancung dan seorang bakal dibunuh dengan di racun..

Nota: kasyaf adalah dapat melihat di sebalik tabir-dengan izin Allah.

Lalu merayulah Fatimah r.aha kepada baginda dengan linangan air mata agar Nabi SAW menggunakan doa ‘terakhir’ untuk mengubah takdir anaknya..

Nota: setiap Nabi a.s mempunyai doa ‘terakhir’ iaitu doa yang paling makbul yang biasanya para Nabi gunakan untuk memohon Bala Bencana kepada ummatnya –Rujuk cerita para Nabi.

Tapi Nabi SAW menolak permintaan puteri kasayangannya kerana telah berniat untuk menyimpan doa ‘terakhir’ tersebut untuk ummatnya di padang masyar.., Oh! begitu cinta sekali Nabi kepada Ummatnya..oh!

Namun aku bukan nak cerita pasal doa terakhir, apa yang aku nak cerita adalah tentang pengorbanan Nabi SAW dan sahabat sahabat RA yang sentiasa dalam keadaan menderita kelaparan dan menderita kesusahan kerana ugama..

Timbul satu soalan, kenapa di rumah Nabi tiada makanan?

Kenapa nabi tiada wang untuk membeli makanan?,

Adakah Nabi tak pandai berniaga?

Hello!!!
Korang semua yang aku muliakan.

Nabi SAW adalah pedagang yang paling mahir di zaman mudanya, menerima gaji yang paling mahal ketika berniaga di Syam, barang dagangannya cepat habis dan sentiasa mendapat keutungan yang berlipat kali ganda, tapi, itu dulu.., sebelum baginda jadi Nabi SAW..

Tapi sebaik sahaja Nabi SAW di lantik menjadi Rasulullah sekalian alam, maka katanya pada isterinya yang menyelimutnya.., lipatlah kain selimut itu, sekarang tiada rehat lagi untukku.., maka bermulalah PENGORBANAN dalam kehidupan Nabi SAW dalam membela ugama, seluruh harta benda jiwa raga di korbankan, peluh dan darah di alirkan semata semata untuk menegakkan ugama, seluruh fikiran di tumpukan kepada masalah ummat, tidur sudah menjadi tidak lena, makan sudah tidak lalu kerana begitu risaukan masa depan ummat sekalian alam..

Begitu jugak pengorbanan para Sahabat, sebelum islam Abu Bakar RA ada 8 gedung perniagaan, apa telah jadi pada beliau setelah memeluk islam?

Benar, beliau telah korabankan seluruh hartanya pada ugama dan hanya memakai pakaian yang di buat dari guni dan berbutangkan duri..

Saidina Umar RA pula akhirnya hanya memiliki sehelai baju yang bertampal tampal dan satu darinya di tampal dengan kulit binatang…

Pernah berkata Hazrat Abu hurairah RA setelah membersihkan hidungnya dengan kain yang halus;
“Oh, Abu Hurairah, hari ini kamu membersihkan hidung dengan kain yang halus. Masih aku teringat ketika aku pengsan tidak sedarkan diri di antara mimbar Rasulullah SAW, Orang ramai menekan nekan tengkukku dengan kaki kerana mengikut petua yang kononnya aku terkena sawan, padahal aku sedang menderita kelaparan.."

Itu belum aku cerita kisah Mus’ab bin Umair RA, seorang anak orang kaya yang sentiasa memakai baju berharga 200 driham. Tapi bila masuk islam beliau hanya mamakai sehelai kain yang koyak rabak dan bertampal. Nabi menangis melihat keadaannya yang begitu daif, apatah lagi ketika Mus’ab bin Umair RA terbuhuh di medan Uhud, mayatnya hanya di tutup dengan daun-daun pokok kerana tak cukup kain..isk!!!

Korang semua yang aku muliakan,

Nabi SAW dan para sahabat RA benar benar telah membuat pengorbanan untuk ugama..
Sehingga Allah telah jadikan mereka ‘asbab’ hidayat seluruh alam.., dan berbondong bondong manusia kembali ke pangkuan Allah..

Asbab pengorbanan sahabat yang tinggi, maka bukan sahaja dari perkara HAK hidayat tersebar, tapi daripada perkara batil juga boleh jadi asbab hidayat..

Ada cerita seorang pengembala kambing yang sedang mengejar seekor serigala kerana mencuri kambingnya, lalu serigala itu berkata-kata!!!(aku tak ingat kata-kata serigala-maaf) Peliknya kata si pengembala itu kerana serigala boleh berkata-kata, dan serigala itu bagitahu ikutlah Nabi Muhammad, kamu akan berjaya…!(lagi pelik?)

Itu tak pelik lagi, kalau korang dengar cerita sahabat yang bernama Taming Dari RA seorang pengembara yang terdampar di sebuah pulau dan bertemu dengan makhluk yang berbulu tebal sehingga tidak tahu jantan ke betina, dan makhluk itu membawanya berjumpa dajjal..

Lalu Dajjal bertanya:

“apakah buah tamar di tanah arab masih berbuah?

“apakah air sungai di tanah arab masih mengalir?

Apabila Taming RA benarkan kata kata Dajjal, maka Dajjal bagitahu bahawa dia akan muncul apabila buah tamar dan air sungai tanah arab menjadi kering .., kemudian kata Dajjal, beruntunhlah sesiapa yang mengikut Nabi Muhammad SAW..

Korang semua yang aku muliakan sekalian..

Dajjal adalah sebesar besar batil dalam dunia ini, tapi asbab pengorbanan Nabi dan sahabat RA, Dajjalpun jadi asbab hidayat…(buat dakwah)

Kadang kadang muncul shaitan di hadapan nabi lalu ‘mengajar’ ugama.. dengan memberitahu siapa musuhnya dan siapa kekasihnya (rujuk ustaz)

Kenapa sampai jadi macam tu?

Kerana Pengorbanan mereka terhadap ugama begitu dahsyat sekali, ikat perut kerana ugama, berpeluh dan letih kerana ugama, dan menitiskan darah serta air mata kerana ugama..!!!

Seorang sahabat ketika hendak di bunuh oleh seorang raja kapir telah menangis sambil berkata: aku menangis bukan kerana takut mati, aku menangis kerana aku hanya ada satu nyawa, seandainya aku mempunyai nyawa sebanyak bulu roma di badanku…maka, satu demi satu akan ku korbankan untuk ugama!!!

Dan ada jugak cerita lain seorang ibu kepada beberapa anak lelaki yg di beritahu tentang kematian suami di medan perang, anak sulung, anak nombor dua dan seterusnya anaknya yg bongsu.. bila terdengar semua ahli keluarganya mati di jalan Allah dia masih bertenang, tapi bila mendapat tahu yang bongsu juga mati , si ibu ini menangis…dia dipujuk org, tapi dia berkata: jangan ucap takziah pada aku..tapi ucapkanlah tahniah…, sejak hari pertama aku menyusu anakku, aku talah berniat untuk korban mereka untuk ugama dan aku menangis bukan kerana semua ahli keluarga ku mati...aku menangis kerana aku sudah tiada anak lelaki lagi untuk di korbankan di jalan Allah..!!!!

Oh, air kaki yang mereka gunakan untuk basuh kaki mereka jauh lebih mulia dari diri aku yang hina ini!!!!

Pernah di zaman Nabi juga muncul seekor serigala kurus meminta izin untuk makan kambing, tapi Nabi tidak benarkan, kemudian muncullah seluruh keluarga serigala daripada datuk sehinggalah ke cucu serigala dalam keadaan yang kurus kering lalu meminta izin untuk di benarkan makan kambing…, lalu Nabi benarkan mereka makan kambing yang terpisah dari jema’ah nya..

Apabila Tabi’in (orang yang tidak jumpa Nabi tapi jumpa sahabat) mendengar cerita ini, mereka semua ingin sekali jika hidup bersama sezaman dengan Nabi SAW..

Tapi sahabat bagitahu, jangan minta begitu sebab takut para tabi’in tak tahan menderita, kerana :kata sahabat RA pada waktu itu mereka selalu mengikat perut dengan batu, dan Nabi SAW sendiri mengikat 2 batu di perutnya kerana lapar..oh!

Nabi SAW telah mengajar Sahabat RA membuat pengorbanan ke atas ugama sehingga mereka tak sempat nak majukan dunia mereka.., tapi Allah telah buka pintu kemenangan yang mana akhirnya berbondong bondong manusia dari seluruh dunia telah kemabali kepada Allah..

Ketika baginda wafat, Siti fatimah r.a telah pergi melihat mayat baginda SAW, lalu mengusap mata baginda dan berkata:
“inilah mata yang tak pernah lena kerana ummat”

Kemudian, mengusap perut baginda dan berkata:
“inilah perut yang tak pernah kenyang kerana ummat”

Kemuadian, mengusap badan baginda dan berkata:
“inilah badan yang tak pernah rehat kerana ummat”

Dan hari ini, apabila ummat islam termasuk aku tidak membuat pengorbanan ke atas ugama, melalui perkara Hak pun hidayat boleh tersekat.., jika dulu Dajjal sebesar besar batil pun boleh buat ‘dakwah’, tapi hari ini orang islam, manusia terpilih, ummat terbaik pulak yang telah menghalang dakwah!!!

Ada ustaz dan ulamak yang menghalang dakwah..

Dalam masjid orang boleh bergaduh, Dalam majlis ilmu boleh caci mencaci, dalam majlis membaca Al-quran masih ada unsur maksiat, menyebabkan manusia makin jauh dari hidayat Allah.., ada yang lari dari pangkuan Allah(murtad)

Semua ini adalah gara gara aku orang islam yang perasan sibuk berkorban untuk dunia.. ikat perut kerana dunia, berpeluh dan letih kerana dunia, dan menitiskan darah serta air mata kerana dunia..!!!

isk..isk...

Orang kapir di Malaysia tak de keinginan untuk masuk islam walaupun dah jadi warganegara Malaysia kerana buruknya akhlak aku orang islam…oh!

Cuba bayangkan korang bila dah kebulur 3 hari tak makan, cari punya cari duit jumpaleh sekeping not RM50, korangpun berlari pergi kedai makan KFC, bila nak order, tuan kedai marah sebab duit yang korang bagi tu tak laku!!!, duit yang takde nilai, duit palsu!!

Tak pengsang korang??

Huh! Begitu jugak bila aku dan korang jadi mayat kelak, yang kita usahakan hari hari adalah dunia-dunia-dunia!!!

Dunia yang takde nilai…Dunia yang kita korbankan ini takde nilaipun di sisi Allah.., kalau ada nilai setara dengan sayap nyamuk, pasti seteguk airpun orang kapir tak dapat.., Tak pengsang korang akhirat kelak??? Oh!!!

Orang islam hari ini tak buat pengorbanan macam Nabi dan Sahabat buat..., sebaliknya hanyut dan terleka dalam arus dunia dan mendakwa sudah buat pengorbanan, setakat sokong islam baik tak payah..ummat ini bukan ummat penyokong, tapi pendokong!!!

Bila ceramah ugama, ada ustaz mintak duit dari ummat, kononnya nak majukan ugama, ummatpun bagi duit dan balik rumah goyang kaki, huh!!!

Allah tak mintak harta ummat islam sahaja, Allah dah kaya, tapi Allah mintak aku dan korang orang islam berkorban harta DAN diri!!!

DAN.. bukan... ATAU-(rujuk Al-quran)

Sebab tu masa Abu bakar RA nak ikut Nabi berhijrah ke madinah, beliau telah siapkan dua ekor unta dan kelengkapannya sekali lalu bagi sedekah kat nabi, tapi nabi SAW tolak, Sabda Nabi lebih kurang maksud:
"Aku akan gunakan harta dan diri aku sendiri untuk majukan ugama!!!"

Lalu Nabi SAW beli dengan hutang pada Abu bakar RA, kat madinah baru ganti.. , jadi korang para ustaz yang ceramah ugama just mintak duit je kat rakyat untuk majukan ugama, aku cadangkan kaji balik hadith dan Al-quran, aku mungkin salah.., sebab aku tak pandai, sebab aku memang bukan ustaz..oh!!!

Doakan aku yang sedang belajar berkorban harta DAN diri ini..isk..isk..

End scane 3

Mengakhiri post ini, sempana hari raya haji, biarlah aku ceritakan tentang Bapa Pengorbanan, manusia yang paling faham erti pengorbanan iaitu Nabi Ibrahim a.s..

Mari kita imbas kembali cerita Nabi Ibrahim a.s…

Pada mulanya baginda tidak tahu akan siapakah sebenarnya tuhan, mula-mula baginda sangka tuhan adalah bintang, tapi bila bintang hilang baginda sangka pulak bulan sebagai tuhan..

Kemudian, bila siang bulan hilang (hilang dalam terang) maka baginda kata ini bukan tuhan dan ternampak pulak matahari.

Maka baginda mula menganggap matahari sebagai tuhannya, hinggakan pada waktu tengahari beliau ambil air dan renjis pada langit,

Mak dia tanya”kenapa buat macam tu?” dia cakap “kasihan, ‘tuhan’ dalam kepanasan…”
Begitu taksub sekali baginda dengan tuhan….

Sehinggalah akhirnya, Allah mewahyukan kepadanya tentang Zat yang sebenar iaitu,
“Akulah Allah tuhan sekelian Alam.”

Maka Sangat suka dan gembira Baginda Ibrahim atas perkara ini.. maka dia telah bertekad dan anggap Allah sebagai kekasihnya. Dan Allah pula telah melantiknya sebagai ‘khaililullah’(sahabat Allah)

Bila Allah dok puji nabi Ibrahim a.s. maka datang keinginan pada malaikat untuk test iman nabi Ibrahim a.s, dan kecintaan Nabi Ibrahim.a.s kepada Allah

Maka pada waktu nabi ibrahim a.s sedang duduk menjaga kambing-kambingnya. Maka datanglah malaikat lalu diucapkan:
‘subhanallah!’
maka Sangat terkejut dan teruja bercampur gembira bila dengar nama Kekasihnya disebut-sebut.

Alahai macam korang yang ada awek nama hamidah, bila pak imam sebut “sami Allah haliman hamidah”. masa nak iktidal. korang terus tak khuyuk solat sebab berdebar debar dengar nama imam sebut nama awek korang.. cis!

Arghh, sambung cerita:
Maka baginda mintak orang tu sebut sekali lagi tapi (malaikat) buat syarat ,boleh aku ucap tapi kau kena bagi semua kambing kau kat aku.

Nabi Ibrahim a.s kata, boleh.. tekde hal punya asalkan kau ucap kalimat tu balik(lebih kurang), barulah malaikat percaya akan kecintaan baginda pada Allah begitu tinggi sekali, sehingga sanggup korbankan semua kambing just nak dengar nama kekasihnya di sebut-sebut, barulah malaikat tu bagitahu akan niat sebenarnya bahawa dia saje nak test power iman dan kecintaan baginda a.s kepada Allah.

Pendek cerita, Nabi ibrahim a.s ni takde anak, doa punya doa punya doa, umur 80 tahun lebih kurang barulah Allah bagi anak, punyalah gembira akan baginda Ibrahim a.s sehingga larilah tawajuh/tumpuan/konsetrate/fikir/ baginda daripada Allah, kepada anaknya yg bakal lahir.

Sekali bila lahir dapat anak lelaki, bukan main alang kepalang punya gembira lagi, lalu ketika itu tumpuannya pada anak telah melebihi tumpuan kepada Allah, maka pendek cerita, Allah ingin nabi Ibrahim a.s buktikan cintanya pada Allah dengan cara meninggalkan anak dan isteri di Padang pasir yang takde asbab hidup selama 7 tahun lebih kurang. Demi cinta kepada Allah yang lebih dari segala-galanya, maka nabi ibrahim AS sanggup korbankan masa yang amat berharga bersama keluarga lalu pergi berdakwah..,

Pesan Nabi Ibrahim kepada isterinya:
"Bertawakkallah kepada Allah yang telah menentukan kehendak-Nya, percayalah kepada kekuasaan-Nya dan rahmat-Nya. Dialah yang memerintah aku membawa kamu ke sini dan Dialah yang akan melindungi mu dan menyertaimu di tempat yang sunyi ini. Sesungguh kalau bukan perintah dan wahyunya, tidak sesekali aku tergamak meninggalkan kamu di sini seorang diri bersama puteraku yang sangat ku cintai ini. Percayalah wahai Hajar bahwa Allah Yang Maha Kuasa tidak akan melantarkan kamu berdua tanpa perlindungan-Nya. Rahmat dan barakah-Nya akan tetap turun di atas kamu untuk selamanya, insya-Allah."

Lalu berangkatlah nabi ibrahim a.s dengan perintah Allah meninggalkan anak yang baru lahir bersama ibunya di padang pasir yang tandus dan kudus..

Huh, orang zaman sekarang tinggal anak bini berdakwah siap ada Handphone, SMS, ada peti sejuk dan bukan kat padang pasir tapi kat taman perumahan yang segala-gala kemudahan ada.., bank commers pun dekat ajer, tapi itupun masih tak sanggup nak tinggal sekejap (bukan 7 tahun, beberapa hari jer..) kerana ugama..0h! (aku ler ni..isk..)

LEBIH KURANG 7 TAHUN KEMUDIAN…

Baginda telah pulang dengan hati yg berbunga-bunga, al-maklumlah anak dah besar, boleh main lari-lari, main sorok-sorok, ketawa-ketawa, batu seremban dan lain lain..

Dan pada waktu ini sekali lagi tumpuan, dan fikir nabi Ibrahim a.s pada anaknya begitu tinggi melebihi tumpuan kepada Allah sehingga datang perintah baru dari Allah untuk buktikan iman dan cintanya iaitu tak boleh turun dari unta dan kena keluar lagi jalan Allah selama 3 tahun,

Menangis Siti Hajar lalu membasuh kaki suami tercinta dengan air zam-zam dan kata Siti Hajar (lebih kurang):

“Allah yang sama jaga abang dalam api, Allah yang sama juga jaga saya dan anak abang, pergilah abang, bila ini perintah Allah maka janganlah bimbang, kerana ALLAH BERSAMA KITA, ALLAH TAK KAN SIA-SIAKAN KITA.!!!

(aku pun konfius akan benarkah cinta aku pada Allah melebihi cinta aku pada anak bini??? ..oh)

LEBIH KURANG 3 TAHUN KEMUDIAN…

Pulanglah baginda dengan hati yang sangat rindu pada anaknya, anak aku dah besar, dah pandai bercakap, boleh aku ajar itu-ini. Maka sekali lagi fikir dan tumpuan baginda pada anaknya melebihi fikir dan tumpuannya pada Allah hinggalah Allah mengeluarkan perintah baru untuk nabi Ibrahin a.s untuk buktikan kesungguhan cintanya pada Allah yang kononnya mengatasi segala2-galanya.

Lalu Allah perintahkan Nabi Ibrahim a.s mengorbankan anaknya, bunuh terus, sembelih hidup-hidup.

Korang semua yang aku muliakan,
NABI IBRAHIM A.S TIDAK DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH SEEKOR BINATANG
TAPI DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH SEORANG MANUSIA…

NABI IBRAHIM A.S TIDAK DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH SEORANG MANUSIA SAHAJA
TAPI MANUSIA ITU ADALAH ANAK DIA…

NABI IBRAHIM A.S TIDAK DIPERINTAH UNTUK SEMBELIH ANAK DIA SAHAJA
TAPI ITULAH SATU-SATUNYA ANAK DIA…

DAN BAGINDA TELAH MELAKUKANNYA….

Pisau telah di asah, dan telah di kenakan pada leher anaknya..

Pisau juga telah di tekan ke dalam daging, dan tarik menarik telah bermula..

Baginda buat sungguh-sungguh, tapi pisau tak lut, Allah tarik sifat pisau yg memotong, susah hati baginda fikir macamna nak sembelih anak dia, baginda asah pisau lagi dan sembelih lagi dan lagi akan anaknya tapi tak cedera sedikitpun .

Baginda buat berkali-kali sehinggalah datang malaikat Jibril a.s bagitahu lebih kurang cakap:“cukuplah duhai Nabi Ibrahim, engkau telah buktikan cintamu pada Allah mengatasi segala-galanya, engkau sanggup korbankan apa saja demi Allah walaupun nyawa anakmu sendiri, Maka sebagai hadiah Allah telah hadiahkan seekor kibas dari langit yg diambil dari zaman nabi Adam dulu kepunyaan Qabil(Qabil ke Habil? Kene check semula nanti)

Lalu bersyukurlah akan Nabi Ibrahim a.s kerana Allah telah iktiraf iman baginda…

Maka hadiah itu di sembelih dan telah menjadi amalan yang di tuntut oleh ummat islam sampai akhir zaman sehinggalah ke hari ini…

Jadi, korang semua, tak sama MENGHAYATI PENGORBANAN NABI IBRAHIM A.S dengan MENGHAYATI HADIAH PENGORBANAN NABI IBRAHIM A.S(dan tak salah langsung pun nak sembelih lembu pada hari raya korban, sunah tu!)

Cuma... Pernah tak korang ‘sembelih’ perasaan cinta korang pada anak isteri demi kerana Allah?

Tak salah cinta isteri dan anak-anak, Cuma tak boleh lebih dari 3 perkara..

Sebab tak sama 83 dan 38..

Allah berfirman dalam Al-quran lebih kurang maksud janganlah kamu melebihkan 8 perkara dari 3 perkara:

8 perkara itu adalah:

1-isteri

2-anak

3-saudara

4.kaum keluarga

5.harta

6.perniagaan

7.rumah

8.ibu bapa

dan 3 perkara pulak adalah:

1.Allah

2.Rasul

3.Berjuang jalan Allah..

dalam ayat ni Allah bagitahu jika lebihkan 8 perkara daripada 3 perkara, maka tunggulah azab Allah..oh..aku sangat perlu belajar ‘sembelih’ perasaan cinta pada anak isteri demi kerana Allah…

Nasihat aku:
Korang yang masih belajar jangan sekali-kali berlagak pandai dengan orang yang dah kerja bila korang berjaya taat perintah Allah, kerana korang belum di uji lagi…

Korang yang masih menganggur jangan sekali-kali berlagak pandai dengan orang yang dah kerja bila korang berjaya taat perintah Allah, kerana korang belum di uji lagi…

Korang yang masih bujang jangan sekali-kali berlagak pandai dengan orang yang dah kahwin bila korang berjaya taat perintah Allah, kerana korang belum di uji lagi…

Korang yang tak ada anak-anak jangan sekali-kali berlagak pandai dengan orang yang dah beranak pinak bila korang berjaya taat perintah Allah, kerana korang belum di uji lagi…

Korang belum paham apa itu korban, jadi jangan berlagak pandai dan alim dan terus hukum orang lain masuk neraka!!!

Ramai orang datang solah hari raya korban, ramai org buat korban tapi masjid masih kosong..
Sebab tak faham di antara menghayati mengorbanan Nabi Ibrahim dengan menghayati hadiah pengorbanan Nabi Ibrahim a.s!!

(macamlah aku paham..oh)

Kalau korang nak dapat kebahagian dengan harta benda. Korang kena korbankan waktu bersama keluarga,

Dan kalau korang dan aku dan korang semua, nak dapat kebahagian dengan Allah, kita juga kena korbankan kebahagian dengan anak dan isteri kita!…

korbankanlah waktu bersama keluarga sekejap dan datanglah berkorban di jalan Allah.
Korbankanlah rangcangan TV kegemaran korang. dan datanglah berkorban di jalan Allah
Korbankanlah PS2 korang dan datanglah berkorban di jalan berkorban di jalan Allah
Korbankanlah waktu rehat korang dan datanglah berkorban di jalan Allah
Korbankanlah cuti annual leave korang dan datanglah berkorban di jalan Allah
Korbankanlah hoby korang dan datanglah berkorban di jalan Allah
Korbankanlah masa lapang korang dan datanglah berkorban di jalan Allah
Termasuklah aku sekali….isk..isk….

Berkorbanlah sebelum menjadi mayat…!!!

End scane 4

---------

Penutup..

Sebenarnya, aku dan korang, belum lagi buat apa apa pengorbananpun…, kerana korban adalah di kira selepas kamu tunaikan HAK..

Sebagai contoh, solat jemaah adalah HAK ugama, mereka yang pergi solat jemaah baru tunaikan HAK ugama, Korban adalah apabila korang bangun malam solat tahajjud misalnya…

Kalau kita bagi minum air pada orang yang dahaga, itu baru di kira sebagai menunaikan Hak mereka yang kehausan, tapi sekiranya kita jugak dalam keadaan dahaga, tapi masih bagi orang lain minum air itulah yang di katakan pengorbanan…

Dan itulah yang berlaku di zaman Nabi SAW dan sahabat RA, cerita seperti menjamu tetamu dengan membiarkan anak-anak mereka tidur kelaparan, cerita kepala kambing, mengikat perut kerana ugama dan lain lain itulah yang di katakan korban mereka kepada Allah,

Dan mereka walaupun tahu pahala solat di masjidil haram dan masjid Nabawi adalah digandakan ratusan kali ganda, tapi mereka tetap buat mengorbanan dengan meninggalkan anak isteri dan kampong halaman berdakwah ke suluruh pelusuk alam maya pada!!!

Dan kubur kubur sahabat Ra telah bertebaran ke suluruh dunia hingga sampai ke negeri china,,, mereka telah benar benar berkorban dan terkorban..

Aku hari ini, Bukan nak cakap pasal Korban, tunaikah Hak ugamapun belum lagi,

Aku belum menunaikan Hak Salam, Yang mana aku wajib bagi salam pada semua orang islam di jalanan, tapi aku kadang-kadang just hey! Hoi! ..oh!!
(Assalamualaikum!!!)

Aku juga belum menunaikan Hak Solat, Yang mana aku wajib solat jemaah dan solat sunnat dan solat tahajjud tapi aku kadang kadang just solat wajib sahaja, itupun dengan sambil lewa, acuh tak acuh! ..Cis kepada diri sendiri!!

Dan lagi, Aku belum menunaikan Hak Al-Quran, Yang mana aku wajib Khatam Al-quran paling kurang 2 kali setahun tapi aku biarkan masa lapangku dengan baca komik dan baca blog ..oh!!

Aku juga belum menunaikan Hak Zikir, Yang mana aku wajib berzikir pada waktu pagi dan petang iaitu waktu yang di haramkan solat, waktu pergi kerja dan balik kerja tapi aku dalam kereta suka dengar radio dan update lagu popular arghh! cukupkah jika aku sekadar ber’zikir’ dengan lagu nashid???..huh!

Dan yang nyatanya, Aku belum lagi menunaikan Hak dakwah, Yang mana aku wajib ajak orang kapir masuk islam dan ajak orang islam amal ugama tapi aku msih bersenang lenang dalam hangatnya pelukkan isteri di kedinginan malam di musim tengkujuh ..oh!!!

TUNAIKAN HAK UGAMAPUN BELUM LAGI, APATAH LAGI KORBAN!!!!

(Biarkan hujan di musim tengkujuh ini membingitkan telinga kerana aku sedang belajar menangis tentang dosa dan hak ugama yang belum di tunaikan)

End scane 5

Ps: Sekiranya aku sudah jadi mayat, dan orang islam ketiadaan senjata, gunakanlah tulang tulangku untuk di jadikan senjata..(ikut wasiat Khatijah r.aha)

Dec 18, 2006

Apa itu SEKS ?

(bagaimana mengelakkan Zina)

18-SX, entry ini mengandungi unsur-unsur yang keterlaluan dan mungkin menyinggung sesetengah pihak, ada unsur kelucahan yang melampau, korang di nasihati tidak membaca seorang diri kerana di kuatiri akan terlanjur dengan tangan kiri, juga tidak boleh membaca bersama bukan muhrim kerana akan menggalakkan kepada penghampiran zina(janganlah korang menghampiri zina), juga hanya mereka yang berfikiran terbuka sahaja layak membaca-harap maklum!)

18-SX, serius, entry ini betul-betul lucah. Tidak di galakkan membaca kepada mereka yang cepat terangsang!!

18-SX, bagaimana lagi nak aku gambarkan? Entry ini merbahaya kepada ‘bot-bot kecil’ kerana takut di salah gunakan, tapi sekiranya korang adalah ‘bot-bot besar’ maka aku tak perlulah bimbang..insyAllah.

……………….

Baiklah, kita mulakan sekarang sebuah entry yang bercerita tentang SEKS…

Suatu hari dalam perjalanan dari Kuantan ke Terengganu, sebuah kereta bergerak dengan lajunya seolah-olah, “sekarang, sayalah yang terpantas..”

Kereta itu bukanlah ambulance, juga bukan kerata bomba, apatah lagi kereta polis, kereta mayat pun bukan..

Kereta itu adalah kereta hak milik persendirian, sebuah proton satria kuning yang di bawa oleh anak Pak Taib dengan nafsu gelora jiwa remaja, aku yang dah berkahwin menasihatinya..

“jangan bawak laju-laju, aku belum pergi haji lagi”

Semantara itu si jo yang masih bujang pula menasihati anak Pak Taib supaya bawak perlahan dengan alasan;

“aku belum kahwin lagi..”

Atau hakikat sebenar..

“aku tak nak mati lagi kerana aku belum rasa nikmat bersetubuh,!!”

------------------

Seks! Satu dari nikmat hidup…, banyak manusia jadi gila kerananya, ada yang bergaduh, berbunuhan, malahan berperang kerana seks!!!

Dan tak kurang juga yang di campakkan ke dalam neraka kerananya.. oh!

Hari ni jika korang rajin(banyak masa) cubalah semak akhbar dan berita, begitu banyak sekali kes zina, sumbang mahram, gangguan seks, seks oral, liwat, bersekedudukkan, buang anak, rogol-bunuh-bakar!!

Sehingga tak tercapai akalku..isk…

Daripada yang suka sama suka hinggalah kepada yang suka suka, yang mula mula tak suka sehingga jadi sukarela, yang agak suka sehingga yang suka setia, apa dah jadi?,

Masyarakat jadi huru hara, anak tak tahu nak berbin dan berbinti kan siapa, penyakit kelamin dan doctor sakit puan semakin kaya, HIV positif, Siflis, maruah tergadai, keturunan tercemar, lahir anak anak yang cenderung kepada maksiat, dosa dan noda sehingga kawan aiman yang umur 5 tahun tapi dia kecik sajer, bila main dia cepat letih, tapi aiman cakap: “dia tak kisah..”

Akupun tak mendikrimasikan kawan aiman, tapi kisahkah kita jika jumlah kawan ‘aiman’ semakin bertambah?..oh!

Kawan aiman menjadi mayat yang sukar di uruskan sehingga terpaksa meminta pengurus mayat yang pakar…
Apa perasaan Aiman bila lihat mayat sahabatnya….?

Seseorang telah jumpa Nabi Muhammad SAW dan mintak izin untuk berzina, sahabat lain ingin membunuhnya dek lantaran kekurang ajarnya kepada baginda lalu nasihat baginda lebih kurang maksud:
Sukakah kamu jika orang berzina dengan ibumu?
Sukakah kamu jika orang berzina dengan adikmu?
Sukakah kamu jika orang berzina dengan isterimu?
Sukakah kamu jika orang berzina dengan anakmu?

Sahabat itu menyatakan tidak suka sama sekali..
Lalu Nabi bersabda(lebih kurang maksud):

Begitu jugaklah orang yang kamu nak zina itu, dia adalah seorang anak, seorang ibu, seorang adik, seorang isteri (lebih kurang maksud-tak sama macam Nabi sabdakan, tapi maksud sama)
Lalu Nabi SAW letakkan tangannya yang mulia di dada lalu berdoa untuk hamba Allah tersebut..

Sahabat ini terharu, ketika perasaan untuk berzina memuncak dalam dirinya lalu dengan iman yang masih ada telah pergi minta izin dengan rasulullah untuk berzina, sahabat yang lain ingin membunuhnya, tapi baginda SAW telah menasihati dengan hikmah dan berdoa untuknya.., sehingga berkata sahabat ini:

“sejak hari itu, tiada yang lebih aku benci daripada zina”

Namun, dewasa ini, kita orang islam mengaku benci zina, tapi tidak dapat tidak, kita tak dapat mengelak dari zina…., di jalanan kita terdedah kepada segalam macam bentuk pra zina.., malahan di mana sahaja!!!

Kes zina telah menular ke seluruh cerok kampong, ke gugusan felda, ke celah celah bangunan sekolah, ke ITP, ke balai polis, ke kem tentera, ke Universti, malahan sampai ke masjid!!!

Naduzubillah?
Kenapa semua ini terjadi?

Adakah kerana masyarakat hari ini kurang pendidikan seks?
Tahukkah korang tentang pendidikan seks?

Dah lama aku dengar desas desus dan ura ura untuk mewujudkan pendidikan seks di sekolah, tapi apa sudah jadi pada cadangan itu?
Telah wujudkan?
Serius, aku tak tahu, jika sudah wujud, apakah silibusnya?
Adakah titik inzal juga akan di masukkan ke dalam silibus?

Baru baru ni masa aku ‘jalan-jalan pergi makan’ kat KL aku nampak ada anak-anak gadis yang pakai T-shirt yang bertulis ‘I'm seks education”.

Dahsyat..., dan dahsat juga untuk mata aku yang sempat membaca tulisan di baju anak dara..oh!

Hmm, betulkah anak dara? Zaman sekarang nak cari anak gadis yang betul betul berdara, bagaimana?
Akupun tak tahu, kalau korang baik! insyaAllah korang akan dapat pasangan yang baik…

Maka kali ni, aku yang dah berkahwin, nak nasihat sikit kat orang perempuan terutamanya, kerana secara amnya merekalah punca segala zina…
Al maklumlah, wanita itu adalah senjata syaitan..

Maka korang orang perempuan, kena beringat, jangan sampai setan jadikan korang sebagai ‘senjata’..
Aku bila terpandang wanita yang cantik dan seksi, yang memakai baju yang nampak ‘lurah neraka’ di jalanan berkata “oh! Kasihan kepada senjata setan ini…, lalu tundukkan pandangan dan membaca doa terlihat perempuan”
(jauhilah aku dari fitnah wanita dan azab kubur)

Nampak beriman dan baik aku kan? Huh, cuba wanita cantik macam Sonale bandre goda aku di tempat tertutup, kat luar hujan lebat, bini pulak datang bulan, huh! meremang bulu janggutku, tercabut kopiah, dan masuk neraka aku agaknya.. naduzubillah.

Aku berlindung dari ujian godaan seks..oh!

Aku sekarang ni pun dah dapat anak perempuan, bila besar jadi senjata syaitan jika aku tak didik betul betul.., bahaya-bahaya.. (kepada Allah aku memohon pertolongan)

Untuk pengetahuan korang wahai orang perempuan sekalian, orang lelaki boleh naik nafsu untuk bersetubuh adalah pada bila bila masa dan mampu stim dengan alasan yang simple sahaja, so korang kena jaga betul betul bila berurusan dengan orang lelaki, mereka orang lelaki ni, dengar suara orang perempuan dah naik stim, belum lagi bab tengok, tak tengok, just imagine pun boleh stim, kalau korang bagi peluang pada lelaki untuk pegang korang, bersedialah untuk masuk neraka dunia dan neraka jahanam!!

Dan ada orang lelaki yang boleh inzal just dengar suara perempuan dalam telepon.., so korang orang perempuan bila dah bergayut lama lama dengan lelaki apa akan jadi? Huh bila masuk cerita bab dalam kain, jadi senjata setanlah korang-naduzubillah..

Aku tahu kerana aku lelaki dan hidup dengan lelaki lelaki gila meroyan…oh!, dan lelaki bila dah stim, kemaluan menegang, dalam masa yang agak lama, jika tak di pancutkan air mani, maka testis atau telur lelaki akan rasa ‘senak’, dan pada waktu ini keinginan untuk mencari lubang untuk di pancutkan air mani meningkat dengan dahsyatnya…, masa tu otak lelaki jadi tak waras, tak boleh tidur (aku sendiri pernah alami-tak boleh tidur kerana teringin nak bersetubuh..oh!),

Masa tu jika ada iman, masih boleh buat buat sibuk dengan berzikir atau baca Al-quran atau buat-buat sibuk…, bagus jugak perasan sibuk ni..

Masa aku bujang dulu, jika aku stim malam malam, aku akan start motor keliling kampong, (nasib baik tak jumpa bohsia- tak caripun-Allah masih sayangkan aku)
Kemudian cari kawan, atau lepak minum teh’ tarik, lepak di jalan tengok orang atau tengok mat remp-it buat aksi yang cemas dan mendebarkan… mak aku selalu membebel bila aku keluar malam-malam, tahukah mak yang saya waktu tu “air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga”, tak boleh tidur, tak boleh tengok TV, nak baca Al-quran waktu tu langsung takde kekuatan iman..oh!!

Tahukah korang?
MAT REMP-IT SEKARANG INI SEDANG BERGERAK DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT..
Awas, perempuan-perempuan yang tak pandai jaga diri, jika ada peluang mat rempit ini akan rogol korang beramai-ramai-naduzubullah!

Perasan tak korang akan hadiah yang jadi rebutan mat rempit dalam kejohanan lumba haram mereka? Ya! Seorang bohsia yang dapatlah si remaja ini lepaskan segala nafsu bersetubuh yang memuncak sepuas-puasnya, dan mereka mat rempit rela mati kerana itu!!!

Tahukah korang?

ANAK ANAK PEREMPUAN ZAMAN INI KELUAR RUMAH DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT.. Yang mana jika di belai, maka sangguplah anak dara ini membiarkan dadanya di ramas, buat oral seks dan akhiranya berzinalah anak dara yang dah tak de dara ini,..oh!

Kalau mamat Bangladesh atau pendatang asing yang bulu kening iras shahrukh khan datang belaipun boleh.., akan hanyutlah ke dasar neraka anak remaja kita ..kesian…kesihan.., adakah ‘bukan aiman’ semua tak kisah???

Tahukah korang?
REMAJA –REMAJA YANG SEDANG BELAJAR DI IPT SEKARANG SEDANG BERGERAK DENGAN KEINGINAN BERSETUBUH YANG DAHSYAT..
Banyak mana kes zina telah di tangkap di ITP, bakal ustaz dan ustazahpun ada! Naduzubillah..
Jagalah pendidikan iman anak kita, jika anak kita tersilap dapat pakwe, kena rogollah dia di rumah sewa pakwenya beramai-ramai,

Dan ada juga yang kena ‘rogol’ secara terhormat, tak nak sebenarnya, tapi bila di belai dengan kasih sayang, mulalah ketagih untuk inzal.., akhirnya masuk neraka..

Mula mula pegang tangan.., dapat pegang tangan nak peluk-peluk, dapat peluk peluk, nak cium pipi, dahi, lepas tu nak cium mulut, dah cium mulut nak hisap lidah, dah hisap lidah-peluk erat, kemaluan berlaga, tangan raba dada, dapat dada nak betis dapat betis nak paha, give him an inch, and he’ll take a mile, lepas tu hisap kelentit wanita, wanita pulak hisap kemaluan lelaki, lepas tu masuk tapi pancut luar, kemudian terpangcut dalam, lepas tu hari hari berzina, kemudian boring, sedar sedar dah mengandung, cari awek lain dan cerita kat member yang kau tu sudah jadi bekas orang, beranak buang anak, bunuh diri, masuk neraka!!!

Nota: aku bukan doa korang yang dah terlanjur untuk masuk neraka, aku Cuma cakap amalan dosa itu yang boleh buat korang masuk neraka, aku sayang korang, sebelum korang jadi mayat, korang bertaubatlah, dan zahirkanlah taubat korang melalui kahwin!!!!

Zaman sekarang anak-anak muda kita mudah dapat ‘pendidikkan seks’, zaman pakcik muda-muda dulu nak bawak pita video lucah bukan senang, letak dalam poket nampak, kena bungkus dengan surat khabar, tapi remaja sekarang ‘bahan melancap’ itu hanya dalam bentuk CD, dan lebih haru lagi sekarang boleh simpan dalam handphone, rasa nak melancap boleh bukak handphone dalam tandas, itu yang takde awek lagi, yang dah ada awek apa jadi?

Huh siap buat filem sendiri guna kamera handphone.., itu yang dah depan mata, apa akan berlaku pada anak anak kita yang baru lahir untuk tempoh sepuluh tahun akan datang?
Hanya imanlah penyelamat sepanjang zaman, sehingga jadi mayat, sehingga ke negeri akhirat…

Nasihat seorang alim:
BUATLAH USAHA ATAS IMAN (BERAMAL IBADAT)
SAMPAI KAMU PENAT DAN LETIH SEHINGGA KAMU TIDAK BERUPAYA LAGI UNTUK BUAT MAKSIAT..

Tapi apa jadi pada aku yang hina ini?
Aku telah buat maksiat sampai penat dan letih sehinggalah aku tidak berupaya lagi untuk buat usaha atas iman…isk..isk…

Sahabat sahabat nabi SAW telah berpeluh kerana ugama, tapi aku hari ini berbeluh kerana berbuat dosa… isk.. isk..

Nabi SAW solat sampai bengak kaki, tapi aku bergerak ke arah maksiat setiap hari sampai lenguh tumit kakiku ini.., kepada Allah aku memohon keampunan dan pertolongan..oh!

(Taufan durian pun datang melanda hatiku..)

Kita berhenti sekejap, aku nak bagi laluan kepada Hamdan, the desperado meluahkan isi hatinya, korang yang rajin boleh bagi nasihat sepatah dua kata..

Copy/paste
Hamdan said

Pompuan...pompuan...Pasal aper lah korang asik nak kat lelaki hensem dan kaye jer... cian ler kat aku yg tak hensem and tak kaya ni... harta aku motor buruk ader lah.... ade tak sapa2 yg sudi kat aku di blog ni?

Pls don't malu sbb aku janji akan sehidup semati dgn kau!

Tolonglah aku....aku nak kawin....aku dah tak tahan ni... Tak der sapa pun yg nak kat aku ... aku ni muda lagi tapi kepala dah terang macam bulan mengambang, memang takder mood lah kalau pompuan tgk aku!!!Dah la tu... gaji kecik...sbb keja pun buruh ajer sbb dulu2 mcm kecik tak sekolah rajin2....skrg kan susah! Ada tak sapa2 yg sudi meminang aku?

Hamka,
Kalau aku rasa nak bersetubuh sgt2.... dah control pun dok terketar2 tahan... amacam berdosa tak kalau aku masterbate? sbb aku tak nak berzina dgn minah2 jual badan tu..Org putih kata if u don't use it u will lose it! Kalau asik tahaaannnn aje hari-hari... apa nak jadi ngan aku ni? Aku dah cuba puasa tapi tak lot pun! Nak kawin tak der sapa nak kat aku sbb aku ni miskin & tak hensem mcm kau! Rupa tiada, miskin pula...Sedihnya... ‘pedang besar’ aku ni asik ganggu fikiran aku.... dah jenuh naik motor keliling kampung nak cuba lupakan si pedang besar ni tapi.... bila dia naaakkkkk tu... aku heran betul mcm mana aku boleh tension sgt ni.... kor tak der doa utk tundukkan pedang besar ke?

Pls help me....
Hamdan, the desperado

Luahan hati kedua:
Copy/paste email

assalamualaikum..sori menganggu...mungkin bro sibuk kot,tapi nak kacau gak..hal penting nih.disebabkan saya lelaki,maka stret to da point,masa bro belum kahwin,camna cara bro tahan diri dari inzalkan diri sendiri..

kadang2 susah la nak kawal...hmm..camne ek..ada cara mantap?ada baca pendapat ustaz(dari internet,bukan tanya ustaz)kata boleh 'buat' kalo takut sampai berzina ngan orang lain...sampai tahap mana tu..atau...memang x boleh...sekarang kat oversea

(x tau nak bahasa kan diri apa..aku,saya?....diri ni 20 tahun...bro 29 kan..hormat ke pakai aku...?)..

mmg ingat kawen lg bagus..tapi(ada tapi tu)baru datang x sampai staun...blaja pun x stabil lgi...JPA pulak kasi kawin bila taun ke3....hmm...berilah daku kekuatan ya Allah

Luahan hati ketiga:
Copy/paste Seseorang said:

org lain luar sane slalu ckp kat aku yg senang je kalo stakat ckp nk kawen awal..

tp nak buat tu susahaku sll bc blog hamka nitp aku bukanlah di kalangan org2 berilmu (alim)

aku bercadang nak kawen awal kerna salah satunya nak mengelakkan maksiat

tapi dek kerana aku belajar lagi, ramai yg tak menyokong aku.nak kawen awal. cakap senang. tapi nak buat, macam2 alasan

adakala aku rasa nak mintak putus dgn pasangan aku sebab aku tak sanggup tunggu dan terus buat perkara yang tak elok

aku gemar bc blog ni sbb dtg keinsafan.walaupon lagak aku mcm org biasa, tapi keinginan nak kawen tu mmg besar.dan org lain sll beri alasan utk tak kawen awal.mungkin aku patut lebihkan solat,solat hajat,istikharah.dosa aku tak terkira,taubat byk kali dah,masih buat dosa lagi

aku tak tahan lama...aku usaha blaja agama lebih byk

tapi sll terlupe..oh, Allah tentu murka dgn aku! :'(dan makin aku blaja agama,makin hari kawen awal makin jadi keperluan

tapi org kata, duit takde tak bleh kawenaku pikir lebih sgt ke ?aku cuma harap aku dpt cahya kebenaran dan dpt menangkis godaan2 duniawi

aku harap allah dpt beri petunjuk kpd aku dan pasangan aku kirenya kami ade jodoh dan beri petunjuk yg dpty beri menfaat pd kami

Luahan hati keempat:
Copy/paste
Kakak S said:

Sdr Hamka,Akak ni dah berkulat dah mulut mintak kat Tuhan supaya dapat jodoh. Sejak umur akak 17 tahun sampailah sekarang (umur akak dah 37 tahun) hari2 akak berdoa secara khusus & intensif supaya dapat jodoh yang baik... tapi HAMPEH.... mcm2 jenis mandi bunga dah akak cuba, mcm2 teknik mengorat yang halal dah akak buat... tapi HAMPEH..... takkanlah akak jadi second class citizen kot pada kacamata Tuhan...bukan saja2 tak nak kawin tapi memang dah TAKDIR!!!

Siksa tau membujang ni... mcm2 dihina orang walaupun berpelajaran tinggi, nilai diri KAPUT -- zero value man!!! Dahlah hidup kesunyian, kena tindas masyarakat lagi... kalau-kalau diikut hati nak aje jadi lesbian.Akak rasa mungkin kalau akak jadi lesbian, Tuhan kesian kat akak & bagi jodoh kat akak. Amacam... akak dah desperate sgt ni!!! Nak berteman!!!Kalau sapa2 nak reply komen akak ni, address aje akak dengan Akak-S yang bermaksud akak sewel (akak yang dah nak sewel dek membujang terlalu lama).

Luahan hati kelima:
Copy/paste
hamba ALLAH said...

assalamualaikum.....nk mnt pndgn korg..aku pembc setia blog bro hamka ni..tp hari ni br nak bg komen..dlm erti kata lain nak mnt korg komen..sori bro hamka

camni..aku jatuh hati kat sorg wanita..same tmpt blaja ngn aku..junior aku..muda sethn..dia ni mmg baik sgt..tgk skali pun dh tau dia mmg sgt baik..lembut..pkai smua pun tutup aurat..pndai msak..nak kata semua ckupla...aku x pernah pun terfikir akan jatuh hati ngn dia ni..sbb dulu b4 dia dtg cni(utk pengetahuan smua.aku pelajar thn akhir kat sbuah univ kat oversea..bkn nk bangga)

dia dah ade pakwe..mmg dia ngaku la dia dh ade pakwe..so stud laki sume xde ar yg usha2 dia..tp lpas duk 2 thn..dpt berita dia dh clashed ngn pakwe dia..pas2 dia x layan mn2 laki dah...tp disebabkan aku ikhlas kat dia,,aku try gak luahkan perasaan aku kat dia..n dia minta masa utk dia fikirkan..n satu mlm tu dia trus trang kat aku..dia bgtau semua..aku amat terkejut ble dia kata...

...dia kata..

...dia dh xde pape..pakwe lama dia dh `rase` smua apa yg ade pd dia...

oh Tuhan...aku taktau nk ckp pe..speechless...aku x pecaya...tp dia x ilang dara lg ar...tu aku taktau ar..dia berterus trang kat aku..dia bgtau sbb dia kata dia xnk berselindung...n dia ckp..dia tau xkn ade laki yg snggup terima dia jd isteri...aku terdiam gak...dh beberape hari ni aku wat solat isthikarah..mnta ape yg baik...aku tau dia dh berubah..tapi aku takut aku x leh terima hakikat yg isteri aku tu bekas org..laki laen dah sentuh..oh..cmne ni..aku tau dia baik..baik sgt..dia pnah kata..kalo xde org snggup terima dia lagi..xpe..ckup ALLAH sbg pemelihara dia..

cmne sahabat2 smua..aku tgh bengong..bro hamka..bg la pendapat...takut kalo lepaskan..xkn jumpa pompuan sebaik dia lg...tp kalo terima..takut xleh terima hakikat dia tu bekas laki lain..

……………………………

Hamka Said:

Ok, kita sambung balik, aku bukan ustaz dan juga bukan seorang pakar motivasi, aku Cuma keretamayat yang akan memudahkan perjalanan ke kubur, dalam kubur, korang pandai pandailah jaga diri, nasihat aku yang hina ini adalah..

Aku dulu pun takut buat maksiat..

Cerita aku:Bila bapak mertua aku (bakal) agak keberatan untuk kahwinkan anak dia pada mulanya dengan alasan nak anak dia bekerja dan stabil dulu..

Akupun pergi jumpa kadi kat jabatan ugama dan mintak izin kahwin berwalikan wakil, kerana:AKU DAH TAHAN, RASA NAK BERSETUBUH, AIR NAIK KEPALA, TAPI TAKUT DENGAN AZAB ALLAH….

Nasihat kadi tu, dia akan benarkan perkahwinan itu jika bapak perempuan berkeras tak nak kasi-sebab ini melibatkan dosa dan pahala, nasihat kadi tu lagi, suruh aku pujuk dulu bapak mertua, jika gagal dia akan buat surat untuk dakwa dan nikahkan aku guna wakil wali..

Dahsyat bukan?Tapi bila doa dah makbul, Allah yang pegang hati bapak dia, maka kahwin jugak aku berwalikan bapak dia, tiada pertumpahan darah, yang tumpah adalah cecair2 yang halal lagi lazat..(aku mengada-ngada)

Nasihat aku untuk yang nak kahwin tapi masih belajar:Takutlah Allah!! Takutlah azab Allah, jika korang ikhlas tak nak berdosa dan takut api neraka, buatlah usaha untuk kahwin cepat walaupun sedang belajar-Allah jua yang memegang hati-hati manusia..

KAHWINLAH CEPAT-CEPAT WAHAI PARA REMAJA…FITNAH SANGAT DAHSAT MENANTI, MAYAT ANAK ANAK LUAR NIKAH DI SINI SANA..BERTAUBATLAH SEBELUM MENJADI MAYAT…

Nasihat yang lain untuk Hamba Allah yang aweknya dah terlanjur..

Ada cerita dari kitab (mana ntah, aku lupa) seorang pelacur yang bagi minum air pada anjing dan Allah suka dengan amal ini, maka Allah bagi jalan hidayat yang mana akhirnya si pelacur ini berkahwin dengan orang soleh dan beliau telah menjadi ibu kepada Nabi Nabi bani Israel..

Ada jugak cerita orang alim di goda pelacur, kerana takutkan neraka, orang alim ni pengsan, dan akhirnya pelacur ini dapat hidayat dan berkahwin dengan orang alim..

Nasihat aku:Kalau kau dah suka dia…Jangan peduli lagi apa orang nak kata..

Lagu:Mana datang cahaya?.. Bukalah tajuk cerita... Siapa pun kau ku sudi terima... Biarpun dosa semalam... Sebesar gunung menembus awan... Yang penting… hatiku dapat kau tawan…!

Aku cakap ni, jika / Kalau kau dah suka dia betul-betul, kalau kau ragu-ragu, atau kesian, baik tak payah..

Aku cakap betul ni, jika ada wanita yang nak kahwin dengan aku, dia berjaya buat aku jatuh cinta padanya dan dia berjaya pujuk isteriku..ehem, ehem.., dan dia juga bersih dari sebarang penyakit HIV dll, aku terima walau siapapun dia…

Dalam islam, sejarah tidak boleh di hukum.. Macam saidina Umar yang bunuh anaknya hidup-hidup, beliau tetap boleh jadi khalifah islam yang ke dua..Sejarah dah lepas, yang penting, sebelum korang jadi mayat, korang sempat bertaubat..Yang pasti bila dah jadi mayat, baru ‘sejarah’ di ambil kira…oh!..

Errrr, kakak s, Aku rasa Hamdan the desperado boleh ‘tolong’ kau…

Dan buat yang suka melancap:
ada 6 cara untuk elakkan melancap

1.: jangan ada couple, bila ada couple, kemudahan 'imagine' adalah tinggi, bahaya-dan orang couple bukan lagi buat dosa melancap, tapi biasanya buat pra-zina, bukan!!!, biasanya BERZINA TERUS!!!-naduzubillah., kena sebat 100 kali sebatan!

2. Kahwin cepat, bini melancap untuk kita-takpe.

3. berpuasa-sukar tapi berkesan.

4, banyakkan beriktikaf!!!! (sangat bagus untuk student, study di masjid, tidur di masjid)

5. Jangan bersendirian, dosa amat sukar di tahan bila di tempat sunyi..oh!

6. beribadatlah hingga LETIH....berpeluh...pasal dosa melancap, aku tak tahu, ..selamat belajar!!!

-----
akula said...
Assalamualaikum...

Ubat paling mujarab untuk nak elakkan melancap? Senang je, ko kawin je, InsyaAllah nikmat dia lebih dahsyat dari ko melancap sorang2...

Aku nak tambah beberapa lagi tips nak elak melancap:

1) Baca dan kaji Al Quran banyak2 sampai masa terisi dengan baik, baru takdak nak fikir benda2 mcmtu.

2) Selalu perasan sibuk dengan kerja / ibadah sehingga lupa tentang perkara2 nafsu ni. PERINGATAN: Jangan sampai lepas kawin pun ko buat2 perasan sibuk dah..

3) Selalu berada dalam keadaan berwuduk. Kalau nampak perempuan2 yg berpakaian seksi seksa, cepat2 pi amik wuduk.

4) Kalau betul2 nak elak zina, aku rasa takpelah, tapi kadang2 sendiri yang cari "penyakit"... dok pi tengok benda2 tak elok (skrgni banyak sangat!) ataupun dok tengok pompuan2 seksi seksa, then guna alasan nak elak zina... Alhamdulillah time aku muda remaja (sekarangni pun muda lagi!) dulu tak penah terfikir nak buat benda2 camni...

Ustaz aku pernah ckp, orang2 yang melancap ni nanti bila dibangkitkan kelak, tangannya akan bengkak disebabkan oleh aktivitinya itu.
……………………….

Hamka said:

Ok, kita teruskan perbincangan kita, makin hangat dan makin hot nampaknya!!! Kena banyak beristighfar..oh!

Dalam islam melarang couple sebelum kahwin kerana dah berapa ramai yang terlajur perahu boleh di undur, terlanjul inzal, nerakalah jawabnya…

So sekarang ni, bila orang lelaki atau permpuan sudah akhil baligh, dan di tambah dengan suasana hiburan yang dahsyat, maka keinginan untuk bersetubuh telah datang menganggu gugat kehidupan para remaja, la ni.

Remaja sekarang nak bersetubuh, tapi tak mampu nak kahwin kerana masyarakat tak galakkan kahwin awal dengan alasan masih belajar atau ekonomi yang tak stabil, lalu terlanjurlah mereka dan keluarga mereka ke lembah neraka…

Baru baru ni, makcik tiri belah mak tiri aku cerita akan anak dua pupu kepada anak saudara sabit dia telah terlanjur berzina dengan pakwenya yang sebaya dengan pasanganya, dan pasangan ini baru berumur 16 tahun, bila makcik tiri belah mak tiri aku ni cuba untuk kahwinkan anak dua pupu kepada anak saudara sabit dia ni di jabatan ugama islam, tok kadi tak dapat nak langsungkan perkahwinan mereka dengan alasan di bawah umur(?)

Lalu makcik tiri belah mak tiri aku tu sound akan tok kadi tu bahawa dia dah lepas azab Allah kerana makcik tiri belah mak tiri aku tu memang nak kahwinkan anak dua pupu kepada anak saudara sabit dia kerana mereka dah terlangjur, mendengar dosa dan azab Allah maka tok kadi yang beriman tu jadi takut lalu ‘adjust’ juga pasangan ini berkahwin, … menangislah setan…

Bagaimana Zina boleh terjadi?
Kajian rambang aku, biasanya zina ini terjadi bila korang sanggup dengar cerita dalam kain atau mendengar luahan hati seorang yang menceritakan pengalaman SEKSnya..

Sebagai contoh, korang mungkin bukan lesbian, tapi jika datang seorang lesbian dan menceritakkan pengalaman seksnya kepada korang, pengalaman berjumpa dengan titik inzal, kelazatan di belai dan bla bla bla.. dan pada waktu itu, korang berdua sahaja ada dalam bilik, akhirnya lahirlah seorang lagi new lesbian..

Begitu jugak jika korang orang lelaki mendengar cerita pengalaman seks dari bini orang yang tak pernah dapat nikmat inzal misalnya dan dan pada waktu korang berdua sahaja di tempat yang tertutup, akhirnya berzinalah engkau dengan bini orang –nauzubillah

Contoh lain adalah bila pakwe korang mengadu telur senak kerana zakar tegang tapi tak pancut, maka ringan ringanpun bermula dan akhirnya…, setan ketawa di lurah neraka!!.

So moralnya jika korang nak bercakap dengan sapepun, jangan sesekali bercakap tentang SEKS di tempat tertutup, dalam telefonpun jangan!!!

Kerana ada hadith yang di riwayatkan dari Tarmizin dan Ahmad yang bermaksud:
“seburuk buruk orang di akhirat adalah orang yang menceritakan pengalaman bersertubuhnya kepada orang yang bukan hak”

Orang yang bercerita akan di laknat, apatah lagi orang yang mendengar..,!!!
(naduzubillah)

Hmmm, Masalah couple satu hal, ok, kita pergi pada masalah lain pulak, iaitu satu lagi masalah , masalah rogol…

Orang lelaki yang jauh dari Allah akan hilang kewarasan bila :
“air mani dah penuh testis hingga naik ke kepala dan meleleh kat telinga”,
Lalu bila ada peluang, akan mencari mana-mana lubang yang sempat dan mudah untuk pancutkan air mani haram:, korang perasan tak ramai kes rogol melibatkan budak-budak? Kerana budak budak senang di rogol…oh!
Bila air naik kepala, dan bila ada peluang, maka syaitan guna ‘senjata’ ini lalu berlakulah

  • Bapa rogol anak
  • Ustaz rogol pelajar
  • Bapak saudara liwat anak saudara
  • Abang rogol adik,
  • Guru rogol murid
  • Polis rogol banduan
  • Jaga rogol budak 5 tahun
  • Pensyarah paksa pelajar buat oral seks
  • Pengangur rogol anak kambing
  • Penggali kubur rogol mayat budak
  • Lain lain:-Rogol, bunuh, bakar..


(ummat menderita sekarang..)

So, nasihat aku kat korang wahai para wanita, jangan bagi peluang walau sedikitpun untuk orang lelaki yang air sudah naik kepala-telur senak- lalu pangcutkan air mani ‘setan’nya ke dalam lurah ‘neraka’ korang…, jangan..
Kita orang islam di larang bersangka buruk, tapi bila masuk bab muhrim, orang perempuan kena sangka buruk dengan lelaki bukan muhrim bila berdua-dua an, walaupun ustaz atau aku sekalipun..!!!

Bermakna, jangan sekali-kali korang duduk berdua-duaan sahaja walaupun dengan ustaz atau ulamak dan dengan bapak saudara atau ayah atau abang, jangan sekali kali kerana setan ada antara kalian..

Lelaki+wanita,
=Lelaki+setan+wanita
=Setan+lelakiXwanita+setan
=Kepala yang macam kepala setan masuk ke dalam lubang yang macam lubang neraka
=Masuk neraka jahamam!!!

Eh, tak kanlah dengan bapakpun kena ada muhrim?
Baca berita : bapak rogol anak.(tapi tengok jenis bapaklah, kalau beriman dan air tak naik kepala takpe..)

Tips kedua, jangan pakai baju seksi walaupun depan bapak
(pasal aurat ni aku malas nak tulis-dah banyak di debatkan orang)

Eh, tak kanlah dengan bapakpun kena tutup aurat?
Baca berita : bapak rogol anak.(tutup apa yang patut, jangan lah tidur just pakai kain tuala kat ruang tamu.., korang paham?)

Ti[s ketiga, Kalau berjalan, jangan berjalan seorang diri walaupun korang nak pergi masjid atau nak naik haji!!!
Ada cerita seorang cikgu naik kereta seorang diri, kena sondol dari belakang, bila turun untuk check bumper kereta kena rogol….

Lain lain cuba korang rujuk berita yang aku ingat-ingat lupa di ambil dari akhbar tempatan:-

  • Seorang lelaki bagi minum minuman sehingga korang orang perempuan jadi pengsan, apa lagi bawak rumah sewa dan rogol secara bergilir-gilir, ikut turn ke , ikut abjad ke , ikut angka giliran ke , ikut saiz ke, lantaklah….
  • Seorang pakwe mengadu telurnya sakit kepada aweknya, sebagai simpati si awek sanggup tolong hilangkan senak telurnya dengan cara membuat air mani dalam telur itu keluar, mula mula oral seks, lepas tu..argh tak payah cerita..
  • Seorang aweks dating bersama pakwanya, dah banyak kali pakwenya ajak berzina, tapi si aweks menolak, satu hari si pakwe bawak aweks ni dating dalam kereta dalam hutan, dan ugut jika si awek tak nak berzina, maka si balaks ini akan tinggalkan dalam hutan, kerana takut..berzinalah mereka..
  • Seorang wanita yang ‘cantik’ telah di puji oleh seorang ‘pengarah filem’, lalu uji bakat di adakan dalam hotel, untuk berlakon mestilah mempunyai body yang cantik dan tiada parut, wanita itu bersetuju untuk di ambil gambar dalam keadaan separuh bogel, bila dah macam tu, si ‘pengarah filem’ ini suruh wanita itu buat pilihan, samaada nak oral seks, atau kena rogol, tak payah cerita apa jadi, wanita ‘cantik’ sila berhati-hati bila di puji…
  • Jumpa kali pertama tak pegang, tak ambik kesempatan, wanita tu mulai percaya itulah lelaki beriman, jumpa kali ketiga kena rogol beramai-ramai..
  • Sedang aksyik bercumbu dalm kereta, datang sekempulan pendatang asing pecahkan kereta, belasah lelaki dan rogol aweknya depan lelaki tadi, (moral, jangan dating dalam kereta..)
  • Seorang dreber bas yang matanya selalu melihat masyarat terasa stim tengok pakaian anak anak muda, bila ada peluang di rogolnya penumpang yang bertudung kerana hanya mereka berdua ada dalam bas.
  • Di waktu pagi, cuaca sejuk, zakar lelaki akan tegang, so ada yang kena rogol bila berjogging di waktu pagi… jangan jogging seorang diri
  • Pasangan berkhalwat di serbu lalu ada pasangan yang sembunyi di luar tingkap dengan bergayut pada selimut, tapi terlucut lalu jatuh dan jadi mayat dalam keadaan yang cukup mengaibkan..
  • Pengawal keselamatan yang duduk dalam pondok seorang diri dah puas melancap, bila ada peluang nak rasa nikmat sebenar, so budak sekolah yang bersendirian jadi mangsa..
  • Emak benarkan bapa rogol anak dengan alasan takut suaminya kahwin lain…
  • Dan lain lain...

Walau macam manapun, kita tak boleh hina mereka, mereka berdosa kerana ada peluang, iman rosak dan nafsu menguasai diri, jika kita sombong, Allah sangat boleh buat korang yang pandang hina pada mereka terlibat dengan dosa yang sama macam mereka-naduzubillah..

Apa yang telah terjadi, dah terjadi, bertaubatlah, kembalilah kepada Allah dengan sebenar benar taubat, Allah Maha Pengasih dan Penyayang untuk mereka yang menangis berlutut dan bersujud asalkan korang tiada syirik, sebelum jadi mayat…., kembalilah kepada Allah..

Lagu:

Terimalah kembali wajah ini...
Jangan terus membenci Sampai mati...
Sedang hari berganti kau mengerti...
Sedang masa berganda kau berasa..

Aku manusia
Pelapor cerita
Di pementasan alam ciptaan Nya
Bukan sengaja melanggar arahan
Kadang terlupa watak dan peranan
Aku manusia…
(lirik lagu amuk)

Sesesungguhnya manusia itu memang tak boleh tahan dengan ujian seks ini, kecuali yang kuat imannya, sebab tu ada golongan yang di tempatkan di bawah arays Allah dengan sejahtera di akhirat kelak kerena mereka di dunia dahulu adalah golongan yang menolak zina dengan berkata “kami takut kepada Allah” walaupun di goda oleh wanita cantik lagi bangsawan…

Beruntunglah lelaki itu dan beruntungkah wanita yang berkahwin dengan lelaki itu dan beruntunglah juga wanita yang sudi BERMADU dengan lelaki ahli shurga itu….

Korangpun biasa dengar kisah seorang wali Allah iaitu ahli ibadat yang hebat ibadatnya tapi akhirnya tersungkur di kaki wanita(berzina) dan mati masuk neraka…oh!
(cerita detail-boleh rujuk kitab dan ustaz)

Juga cerita malaikat yang mempertikaikan taubat seorang manusia lalu Allah menjadikan 2 malaikat itu sebagai manusia tapi kesudahan ceritanya mereka juga tersungkur di kaki wanita(berzina) lalu di azab sampai sekarang..
(rujuk kitab Harut dan Marut)

Huh! Malaikat yang telah melihat alam ghaib boleh tumpas dengan ‘senjata setan', maka apatah lagi aku dan korang..

Maka untuk mengatasi masalah SEKS ini aku nasihatkan korang dan aku sendiri agar kita:
BUATLAH USAHA ATAS IMAN (BERAMAL IBADAT-bersolat, berpuasa, berzikir, berdakwah)
SAMPAI KAMU PENAT DAN LETIH SEHINGGA KAMU TIDAK BERUPAYA LAGI UNTUK BUAT MAKSIAT..

Dan kalau tak mampu juga..
Jalan Penyelasaian yang terbaik untuk masalah SEKS kerana dapat sempurnakan separuh ugama dan juga sunnah Nabi SAW..
Jawapannya adalah:
KAHWIN…

----------

Kesimpulan kepada masalah Kahwin:
Pada mulanya, aku nak fokuskan kepada andartu andartu sekalian, aku rasa lebih satu juta wanita kat Malaysia ni yang berumur 30 tahun ke atas tapi masih membujang., dan inilah golongan terbesar membujang., ada antara mereka yang jelita macam top model dan kaya macam ah-long serta berkejaya macam menteri menteri tapi masih membujang atau dah jadi anak dara tua, kenapa ye?
(manalah aku tahu!!)

Tapi, rata riti, kajian yang aku buat (setelah bertanya 4, 5 orang andartu), antara jawapan yang paling di gemari oleh para andartu sekalian adalah:
“Kurang atau tiada lelaki yang bertanggungjawab yang boleh di jadikan suami..”
“Lelaki ramai, tapi jika tak bertanggungjawab, nak buat apa?”

Nampaknya masalah ini berpunca daripada lelaki..hmmm, mari kita tanya kenapa lelaki-lelaki ini tak nak berkahwin, rata-riti, jawapan dari lelaki walaupun umur dah cecah 30 tahun adalah:
“nak enjoy dulu,”
“malaslah nak ada komitmen, “
“alahai, lepaklah, masa bujanglah nak nikmati hidup..”
“life begin at 40..”
“anak, lampin, susu.., tak sanggup..”
“biar ekonomi stabil dulu..”

Hmmm, kesian para wanita, patutlah membujang sampai ke tua, yang lelaki ni belum puas menikmati alam remaja rupanya, macammana nak bagi komitmen kalau kahwin awal, jiwa muda, nak race motor, nak make-up kereta, nak upgrade gadjet, nak kasi naik Amp speaker, nak beli home theater, nak itu nak ini,?, kalau aku tanya yang berumur 20 an, lagilah nak enjoynya…ish ish ish.,

Lepas tu pulak, yang lelaki ni bila dah sampai tahap matang, dah puas enjoy, masuk umur 35 tahun ke atas, baru ingat nak kahwin, dah tu pulak, nak kahwin dengan yang cantik jelita dan mesti anak dara sweet 18, paling kurangpun 25 tahun ke bawah, hmmm, nampaknya makin bertambahlah keahlian tak rasmi para andartu….

Tapi jika korang tinjau anak dara 18 ke 25 tahun sekarang ni, boleh ke buat bini? Boleh ke jadi mak budak? Umur dah 25 tahun tapi tidur malam peluk anak patung teddy bear, hari minggu bangkit jam 11 pagi, lepas tu update lagu, pakai baju macam budak tadika,
Tu belum suruh masak, cuba buat tom yam tengok?, abang nak makan, huh, setakat air serai panas bergaram, akupun boleh buat, suruh masak telur separuh masak, apa jadi? Tu belum masuk bab mengemas lagi, ish..ish..

Dan kerana faktor di ataslah, maka kat Malaysia ni ramai yang masih bujang, yang perempuan muda tak pandai bawak diri, yang lelaki tak puas nak enjoy, yang andartu, takde yang sudi..last last, apa jadi?

Ya! Jangan tipu diri sendiri, semua orang ada kemaluan, dan semua kemaluan ada keinginan, kerana itu sekarang gejala seks bebas, seks luar nikah, seks rakan sebaya, pesta seks, seks pistol, oral seks, seks sekolah, seks ITP, seks neraka, neraka jahanam dan blab la blab la begitu dahsyat sekali…

Berita buang anak kat masjid sudah basi, dahlah masjid tak hidup 24 jam, di buangnya anak kat situ, buanglah kat 7 eleven ke, balai polis ke, stesen ASTRO ke, atau klinik 24 jam ke, tak lah jadi mayat budak tu…, apa nak jadi korang ni???, jadi mayat jugak akhirnya!!!!

Aku dah penat membebel.., dengan font size 12, gaya tulisan Comic sans dan kertas bersaiz A4, aku check dah 19 muka surat, giler aku menulis sepanjang ini..,

Cuma macam ni, tentang masalah jodoh ini, sekarang korang masukkan kertas bersaiz A4 dalam printer korang, korang print dan pos kan kepada awek atau balak atau seseorang dengan tajuk:
“KENAPA AWAK KENA KAHWIN SECEPAT MUNGKIN DENGAN SAYA”
Kemudian, korang taruk intro:

Asalamulaikum
Ke hadapan saudara/saudari yang saya minati..
Saya telah lama memendam perasaan untuk memiliki saudara/saudari
Tapi takut jika saudari bagi alasan sibuk belajar/kerjaya tak stabil/muda dll
(korang taruklah sendiri)
Sebenarnya semakin lambat kita berkahwin semakin rugi kita dalam ibadat dan takut semakin banyak dosa kita dalm maksiat,
Maka saya yang ‘air telah nak kepala ini’ suka sekiranya saudari membaca enrty yang di copy paste dari blog keretamayat
(he he he, sempat promote)
Kemudian korang masukkanlah entry ini…, arghh, lantak koranglah nak buat macam mana formatpun, yang penting aku halalkan korang untuk copy entry ini untuk mengajak pasangan korang buat masjid, dan jangan lupa bila dah kahwin kelak kena bagi aku hadiah..ha ha ha!!!!

Sekian terima kasih…., (menguap) mengantuknya..

-----------------------

Ps: Hadiah yang aku maksudkan adalah dalam bentuk doa hidayat dan kasih sayang walaupuan aku sudah berbentuk seorang mayat..isk isk..

Salam sayang dari keretamayat
(dapat bunga telurpun ok gak, he he he)

Dec 7, 2006

Neraka untuk siapa ?

(Di tulis untuk sahabat muslim,tapi suka jika non muslim baca )

"Assalaamu ‘alaikum warahmatullaahi wabarakaatuh"
(Semoga seluruh keselamatan, rahmat dan berkah dianugerahkan Allah kepada kalian)

Hari ni aku nak bercerita pasal seorang kawan yang masa kecil menjadi kawan bila besar menjadi lawan.., secara basicnya,
Untuk menghasilkan api, korang perlu menjadi sembilan naga-tak lawak, untuk menghasilkan api, korang sebenarnya perlu kepada tiga perkara..iaitu:
1.Oksigen

2.Haba.

3.Bahan bakar…

Kalau rumah korang terbakar, ianya berpunca kerana dalam rumah tu ada oksigen (kita sekarang kat planet bumi), ada haba yang berpunca dari ‘lintar pintas’ barangkali dan ada bahan bakar iaitu rumah korang sendiri, maka untuk padamkan api, korang kena hilangkan salah satu dari 3 faktor di atas..iaitu
1.Hilangkan Oksigen dengan sembur gas lain atau serkup sehingga tiada oksigen..

2.Hilangkan Haba dengan siram air…, sejukkan persekitaran.

3.Hilangkan Bahan bakar…biasanya dah jadi abu baru hilang bahan bakar..
(dan semua itu berlaku dengan izin Allah..)

Persoalannya di sini, bagaimana Api neraka membakar dan bagaimana memadamkan api neraka?

..........
........
...

Entry aku di bawah tiada jawapan di atas, bermakna korang kena rujuk ustaz dan kitab, mungkin juga korang boleh rujuk ahli bomba yang alim dan faham ugama…, kalau korang takde kerja, boleh baca entry di bawah yang di tulis untuk sahabat muslim,tapi suka sangat jika ada non muslim yang baca...

(suuuuukaaaaa)

-----------------

Pada suatu hari, ketua segala malaikat telah menderhaka kepada Allah, lalu Allah melaknatnya dan menjadilah ia sebagai iblis, dek lantaran keengganannya mengakui akan kemulian manusia adalah lebih mulia dari dirinya…

Maka bermulalah era kewujudan iblis dan syaitan, lalu ia memohon doa panjang umur dan bersumpah akan menjadikan manusia juga ‘iblis’ sepertinya…

Kemudian, sebagai balasan untuk iblis dan syaitan, kelak, Allah akan menciptakan Neraka yang dahsyat membakar…., membakar iblis laknatuAllah sampai bila-bila..

Dan ketahuilah akan bahan bakar api neraka adalah manusia….

Dan mereka yang kapir akan kekal sebagai bahan bakar api neraka membakar syaitan durjana buat selama-lamanya, kekal abadi, No way out, No time limit, never die and forever in time…also never ending story-bad ending!!!

Moral : janganlah jadi bahan bakar api Neraka!!!!

…..

Bebaru ni aku jumpa dengan bahan baker api neraka, eh silap, aku jumpa member lama seorang foregn dari Filipina, seorang kapir, berugama kristian, isterinya berugama budha…

Bila dah jumpa empat mata, ajak minum dan mulalah berborak borak…

Mula mula cerita pasal kerjaya, kemudian pasal member-member yang lain, lepas tu pasal keluarga, and then about, movie, sukan, politik, isu semasa bla bla bla, sehinggalah last baru masuk bab ugama, kepercayaan pada yang ghaib, kemayatan dan next life…

Dia kata: sewaktu bekerja di Algeria, dia selalu bagi salam kat orang islam, dan katanya orang islam kat sana jawab dan melayan dia dengan baik, tapi kat Malaysia katanya, bila dia bagi salam, ada orang caci dan kata dia hina ugama dan doa dia mendapat kecelakaan, bila dia buat open house hari raya, orang islam malaysia tak datang(termasuk aku) bla bla bla bla…

Nota; dia cakap inglish, oleh kerana I’m looking so stupid when writing in inglish, I think, I’m also looking soooooooo stupid when translate bla bla bla..

Aku bersangka baik, mungkin Algeria punya orang sangka dia muslim sebab rupa mamat filipine lebih kurang jugak pendekar cerita melayu.., dan mungkin Algeria punya orang jawab bukan “waialakumusalam” tapi di jawab “wailakumusam” atah lain – lain so sound arabic…, berkenaan orang islam tak pergi beraya pula aku rasa mungkin orang islam perasan sibuk jer.., termasuk aku!!

Sebenarnya aku nak salahkan korang orang islam terus tak boleh jugak, sebab dalam bulan puasa yang lepas ketika aku solat tarawikh(akulah lelaki beriman akhir zaman), ada pulak sedikit tazkirah sebelum solat witir, dan ustaz tu bercerita tentang ‘deeparaya’, antara penekanan yang ustaz tu bagitahu adalah :
-Tak boleh ucap selamat kat perayaan orang kapir

-Tak boleh jawab salam kat orang kapir

-Tak boleh ziarah rumah orang kapir

-Tak boleh makan masakan orang kapir

-Tak boleh kahwin dengan orang kapir

-Tak boleh beli barang kat kedai orang islam yang untungnya bagi kat orang kapir

-Tak boleh itu dan tak boleh ini..

Aku yang mendengar, mungkin tak jelas dan tak paham, tapi bagi aku, ada yang betul dan ada yang takut salah paham…, iaitu bab salam, ziarah dan makan…

Lalu aku yang jahil bab ugama ini dan juga looking so stupid when explain about Islam, bagitahu lebih kurang ikut ilmu aku yang pernah aku belajar, lepas tu ingat-ingat lupa dan memang tak tahu langung ambik kat kitab mana?, muka surat berapa?, berapa harga, diameter persegi bla bla bla…

Aku kata:
Tak de hokum yang kata haram atau tak boleh jawab salam dari seorang yang kapir, menurut ustaz aku dulu(aku mulai pindahkan kesalahan ke bahu ustaz ..oh), Cuma tak di galakkan dan tak perlu…, dan takde perintah pulak kita bagi salam kat mereka.., Cuma jangan mendahului mereka dalam bagi salam, kalau nak jawab, jawablah :"Wa ‘alaikum!" (Semoga anda juga).

Namun, di waktu yang lain, sebenarnya kita orang islam di perintah untuk doa kebaikkan untuk mereka agar dapat hidayat, Nabi Muhammad SAW sendiri, hari hari mintak orang kapir dapat hidayat masuk islam…., sampai nangis-nangis.

Aku pernah baca satu kitab jilid satu yang bertajuk “sunan Abi daud’..yang mengisahkan cerita Nabi Muhammad SAW telah di ucap salam oleh orang kapir yang bermaksud kecelakaan dan makian (aku lupa, tapi lebih kurang begitu), lalu isteri Nabi (Aisyah r.a) yang ada di sisi nabi SAW pada waktu itu marah lalu menjawab salam dalam bentuk doa kecelakaan juga, lalu di tegur oleh Nabi Muhammad SAW dan menasihati Aisyah r.ha dengan bersabda, lebih kurang maksud:
“Aku tidak di hantar untuk mendoakan kecelakaan untuk ummatku”

Satu lagi cerita, dalam perang Uhud Nabi SAW telah di serang dengan dahsyat sehingga gigi baginda patah dan badan luka-luka, sebaik habis perang seorang sahabat memberi cadangan supaya Nabi Muhammad SAW mendoakan kecelakaan untuk kaum kapir, maka jawapan yang sama dari Nabi Muhammad SAW, lebih kurang maksud:
“Aku tidak di hantar untuk mendoakan kecelakaan untuk ummatku”

Korang paham maksud aku?

Kerana itulah aku yang mudah marah ni, angin satu badan bila dengar ceramah yang menyuruh kita doa celaka kat orang kapir, doa mereka menjadi bahan bakar api neraka, dan lebih teruk! Doa orang islam sendiri masuk neraka, doa laknat merata rata, suka hati korang sahaja, perasan masuk shurga dan semua orang lain masuk neraka,!!!

Suka nafsu korang jer mintak Allah jadikan hamba Allah yang lain bahan bakar api neraka!!

Lepas tu pulak buat fatwa, haram pergi rumah orang kapir, pergi jamuan ke, pergi beraya ke, pergi ziarah ke, bla bla bla..

Tahukah korang?, jika orang kapir sakit dan korang ziarah dia, suap ubat, tolong apa yang patut, bermakna, korang telah berjaya amalkan satu sunnah Nabi yang besar dan layak mendapat ganjaran seratus pahala mati syahid,?

Sepanjang korang duduk berjiran dengan orang kapir, ada korang ziarah dia sakit?,huh! langsung tak peduli, lepas tu doa mereka pergi mampus….dan yang lebih dahsyat, rumah orang islam sendiripun tak pergi, bergaduh konon, parti berbeza, penyokong bola sepak berbeza bla bla bla, 3 hari tak bertegur sape, layak jadi bahan bakar api neraka!!

Pasal pergi beraya atau open hause rumah orang kapir tak boleh kerana membenarkan ugama mereka, apahal pulak?-pergilah dengan niat dakwah, tunjuk akhlak yang baik,

Yang tak boleh pergi kerana takde niat dakwah dan tak pernah berdakwah pada orang kapir, malah selalu doa laknat kat orang kapir, lebih baik balik kampung mengimarahkan masjid…

Sekian..

Mengakhiri post ini.., aku bagi korang satu teka teki..

Apakah ia?
Setiap orang ada,
Kadang-kadang panjang,
Kadang-kadang pendek,
Kadang-kadang basah,
Kadang-kadang kering.

Apakah ia?

Jawapan; Doa.

Selamat berdoa..(insaf)

Nota: untuk orang kapir yang baca blog aku ni, aku doakan korang dapat hidayat dari Allah sebelum korang jadi mayat, kalau korang buat rumah terbuka dan ada cabutan bertuah, jemputlah aku, he he he, nanti aku boleh cerita pasal ketuhanan, jika korang aetis dan tak percaya wujudnya tuhan, maka kata aku..:

Dan tuhan tak perlu tunjukkan Zatnya untuk yakinkan manusia.. kerana Tuhan telah mencipta otak untuk manusia berpikir…dan setiap otak adalah mampu menerima kehadiran tuhan.. dan setiap hati yg kecil itu mampu diduduki tuhan…

Hebatnya Allah, hingga hati yang kecil itu mampu di letakkan seluruh kebesaran Allah, dan apabila Allah berada dalam hati.. maka bila nak mati kelak..akan keluarlah kalimah Allah di mulut… apa yang ada dalam hati, itulah yang akan keluar di mulut..
Botol kicap pecah keluar kicap..

Botol sos pecah keluar sos..

Botol minyat urut pecah keluar minyak urut..

Maka orang islam bila nak mati kelak,..
Jika dalam hati ada cinta makhluk, maka kalimah makhluklah yang akan terpancul di bibirnya..

Seperti Melur dalam cerita Hang tuah yg dilembing menjerit “hang Tuah”…
sekiranya Allah berada dalam hatinya.. maka Kalimah Allahlah yang terpancul di bibirnya..seperti para sahabat…Nabi saw..

Dan siapa akhir kalam dia dapat ucap kalimah Tauhid..maka wajib shurga untuknya, walaupun dia seorang kapir atau aetis!!!

Nota: cuba rujuk pengalaman menyaksikan org islam yang mati masing-masing, ada antara mereka yang dapat sebut nama Alalh sebelum mati?

(tapi dalm cerita hang jebat..hang jebat mati dengan mengucapkan kalaimah tauhid…!)

Ada hamba Allah yang tidak percaya dengan kewujudan tuhan.. dalilnya, kenapa Allah tak selamatkan budak-budak kecil dari keganasan.., mengapa orang jahat kaya raya..!!!

Aku kata:
Allah tak perlu selamatkan budak tu untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu miskinkan orang jahat untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu matikan serta merta orang yang murtad untuk buktikan kewujudanNYA..

Allah tak perlu turunkan malaikat dan buat penerangan untuk buktikan kewujudanNYA..

Kerana Allah dah bagi otak dan akal dan hati untuk manusia berpikir..
Aku nak tanya lah sikit pada golongan aetis..

Kalau korang jalan-jalan dan jumpa dengan tapak kaki lembu.. adakah korang yakin bahawa tapak kaki itu wujud dengan sendiri?

Atau kalau korangjalan-jalan dan jumpa satu rumah buruk… adakah korang yakin jika aku katakan bahawa satu waktu dulu ada orang yang bina rumah itu, atau rumah itu jadi sendiri?

Atau kalau korangjalan-jalan dan jumpa tompok tompok tahik unta.. adakah tahik itu datang tanpa bontot?

Tak payah jawab pun..sebab korang dah ada otak, boleh piker sendiri..

Dan satu lagi,
Siapakah yang buat keputusan langit itu berwarna biru?

Siapakah yang buat keputusan daun pokok itu berwarna hijau?

Siapakah yang buat keputusan gula itu rasanya manis?

Siapakah yang buat keputusan jari manusia ada lima?

Siapakah yang buat keputusan telur lelaki duduk kat luar?

Siapakah yang buat keputusan bayi keluar dari kemaluan?

Siapakah yang buat keputusan waktu korang jadi mayat?

Tak payah jawab pun..sebab korang dah ada otak, boleh piker sendiri.., nak jadi bahan bakar api neraka atau nak jadi pemuas nafsu bidadari?

Sekian…(macam bagus aku ni-oh...)

Ps: yang tak boleh doa kebaikkan kat orang kapir adalah apabila tiba hari di akhirat kelak, bila korang dah masuk shurga (semoga aku termasuk), maka haram korang doa orang kapir masuk shurga, kekallah mereka sebagai bahan bakar api neraka membakar iblis dan sekutunya.., sebelum mereka dan korang jadi mayat, berdoalah hidayat untuk mereka, jangan lupa doa aku yang tak kapir ini sekali!!!

Dec 3, 2006

Kenapa Ummat islam di tindas?

(dan apa kita patut buat?)

Intro-di petik dari lirik lagu...

Di daerah itu langit kelabu..., sejak lama...
Suria di situ tiada lagi, bercahaya...

Degup jantung dan denyutan nadi...
Di setiap saat ada yang terhenti...

Melalui, penderitan hari ke hari..


Melewati machine Photostat di opisku… terdapat banyak gambar gambar mangsa perang Lubnan yang di tampal merata riti.., gambar mayat berkecai, kepala bersepai, perut terburai menghiasi dinding bilik fotostat…, hati mana yang tak tersentuh melihat mayat wanita dan kanak kanak yang mengerikan akibat di bedil, di bom dan sebagainya..?

Laku timbul soalan?

Kenapa Allah tidak membantu mereka? Kenapa Ummat islam sentiasa di tindas?

Nota: Soalan yang membuatkan sebahagian orang islam menjadi murtad…, dan ramai orang kapir tak nak murtad (ugama mereka)

BACK TO THE FUTURE

Hari itu tiada azan subuh kedengaran, yang ada hanya bunyi tembakan dan ledakkan senjata, kemudian kelihatan sebuah Lori Tentera sedang bergerak laju dalam kedinginan kabus pagi, Oleh kerana jalan yang tidak rata dan banyak bonggol, kelihatan lori itu seperti melompat-lompat dan terhuyung hayang, sehinggalah ianya berhenti di hadapan sebuah masjid.

Apabila melihat dua lelaki yang berpakaian tentera turun dari lori, barulah di ketahui bahawa, ‘jalan yang tidak rata’ dan ‘banyak bonggol’ itu rupanya adalah timbunan mayat manusia, dan di hadapan masjid itu juga bergelimpangan mayat manusia yang di bunuh kejam, dari dalam masjid keluar beberapa lagi tentera dengan senjata lengkap, salah seorang dari mereka memegang sebatang tongkat yang cantik ukirannya, oh, itu rupanya tongkat yang biasa di pegang oleh imam setiap kali berkhutbah juma’at!!..

Kemudian, tentera itu melontarkan tongkat mimbar masjid itu ke belakang lori tadi, kelihatan di dalam lori itu telah di penuhi oleh tongkat mimbar dari masjid-masjid yang lain, ada berbagai bentuk dan ukiran, ada yang di perbuat dari kayu dan juga besi!!

Apa-apapun, bagi setiap tonggkat masjid yang di kumpulkan itu menandakan satu kampung orang islam telah di bunuh, semua wanita di perkosa dan seluruh harta di rampas…

Berkatalah seorang tentera kepada rakannya..
"bagus sungguh tindakkan jeneral tertinggi yang membuat strategi menyerang negara islam yang solat subuhnya tidak seramai solat jummaat, katanya idea kreatif ini di ambil dari kitab orang islam, kerana itulah iraq, palestin, bosnia, indonesia, afghanistan telah berjaya kita tewaskan, tuhan mereka tidak membantu mereka, ha ha ha..!

kemudian rakannya yang aetis berkata: "seolah-olah, tuhan itu wujud..."

Argh, kita lupakan soal ketuhanan, nagara mana pulak yang subuhnya tidak seramai jummat, ayoh kita serang...!!!

. . . . .

. . . . .

. . . . .

ONCE OPON TIME IN MADINAH

Pada suatu hari, Nabi Muhammad saw telah pulang ke rumah dengan kerut wajah yang berlainan sekali, seperti ada sesuatu yang cemas dan sangat penting untuk di beritakan, tanpa berkata sepatahpun pada isterinya, siti Aisyah r.a yang dapat merasakan sesuatu yang besar telah berlaku pada baginda, Nabi Muhammad s.a.w terus mengambil wudhu dan segera ke masjid yang terletak bersebelahan rumah baginda.

Kemudian tanpa solat sunnat wudhu!!!, dan juga tanpa solat sunnat tahayatul masjid!!!, Nabi Muhammad s.a.w terus ke mimbar masjid untuk memberi khabar berita yang sangat penting kepada ummat, sangat penting sehingga baginda menangguhkan solat solat sunnat yang biasa Nabi buat!!!

Dari atas mimbar, Nabi bersabda (lebih kurang maksud):

“Wahai manusia, sesungguhnya Allah telah berfirman kepada kamu, agar kamu menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari kemungkaran, jika tidak Allah akan melantik raja yang zalim memerintah kamu, dan raja itu tidak akan menghormati orang tua dan juga tidak menaruh belas kasihan pada orang muda, di waktu itu, doa orang alim pun tidak akan di terima Allah, kamu meminta bantuan tapi Allah tidak membantumu, kamu meminta ampun dan Allah tidak mengampunkanmu!!!!

Kemudian, baginda terus turun dari mimbar, sedang hadith ini di riwayat dari Aisyah r.a yang mendegar sabda nabi dengan cara melengkapkan telinga ke dinding…(rumah Nabi bersebelah masjid Nabawi..

TODAY AND AGAIN

Seorang sahabat korang telah di pukul oleh seseorang, sebagai sahabat setiakawan. Korang lekas-lekas membantunya, korang hantar dia ke hospital, korang jahit lukanya dan korang merawat serta melawat dia sehingga sembuh…

Yey! Dia sudah sembuh…

Tak lama kemudian korang dengar dia di pukul orang lagi, korang sekali lagi dengan lekas-lekas membantunya, korang hantar dia ke hospital, korang jahit lukanya dan korang merawat serta melawat dia sehingga sembuh…

Alhamdulillah, dia sudah sembuh…dan... dia di pukul orang lagi…

Nampaknya sahabat korang akan menemui ajal dan bakal jadi mayat, memang benar dan baik sekali jika korang merawat dan mengubat luka sahabat korang, tetapi mengapa korang tidak menyelesaikan masalah itu dengan merujuk kepada punca…

Kenapa tidak bertanya kepada si pemukul sahabat korang akan kenapakah dia di pukul bertalu-talu?

Janganlah korang jadi macam anjing yang bodoh, bila orang baling kayu, digigitnya kayu…lepas tu baling batu kat dia, anjing bodoh tu gigit pulak batu tu, anjing tu gigit ngan marah dan anggap dia telah buat keputusan yg bijak, (bodoh sebenarnya), last-last, orang tembak ngan peluru baru mampus!

Mengapa anjing tu tak gigit orang yang baling tu awal-awal?(contoh)

Begitulah ummat islam hari ini, bila saudara seislam kita di timpa bala atau di zalimi, kita cepat cepat hantar bantuan makanan dan ubat-ubatan, tak lupa juga senjata dan tentara sukarela, tak salah.., dan bagus sekali, cuma masalah itu tak akan selesai sampai bila-bila, malahan bertambah parah… kerana ada bala yang lebih besar akan datang dan ada raja yang lebih zalim akan menyerang selagi ummat islam tidak menjalankan kerja dakwah!! (menyuruh manusia berbuat baik dan mencegah mereka dari kemungkaran)

Sampai bila korang nak gigit kayu dan batu!

Adakah engkau ingat Allah ciptakan orang kafir tu hanya untuk menjadi BAHAN BAKAR Api Neraka?

Ingatlah wahai kawan-kawan, satu org kafir mati semua orang islam berdosa tau!
Nabi bila ada mayat yahudi ‘lewat’ depan baginda, Nabi menangis…sahabat hairan..
Nabi jawab, tahukah kamu mereka akan kekal selamanya dalam neraka...

INGATLAH doa org yang teraniaya adalah sangat makbul..walaupun seorang kafir….sekarang siapa yg teraniaya:
Kita org islam kah atau mereka org kafir?

Mereka orang bukan islam telah di zalimi oleh orang islam karena tak menyampaikan da'wah kepada mereka…
Sebab tu bila org islam perang dengan org kafir-orang kafir menang-sebab mereka telah di zalimi-orang islam tak da'wah mereka…

Zaman ini amat banyak orang pergi haj√≠ dan jumlah org islam lebih berlipat ganda dari jumlah orang islam di zaman Nabi, dan ada yg doa, “Ya Allah Laknatlah America, dan sekutunya, Tapi bila perang Amerika-iraq, Amerika-afghanistan, Israel-palestin, Serbia-bosnia,..kemana pergi 1000 malaikat yg menolong sahabat dalam perang badar?
Mengapa Allah tak menolong org islam?
Ingat dalam sejarah islam, kemenangan hanya apabila Allah membantu kita…ahli badar 313 orang adalah mereka2 yg telah menunaikan hak da'wah pada org kafir selama 13 tahun di mekah…, merka amal ma'aruf dan nahu mungkar!!, so logic Allah bantu mereka…tapi hari nih kita ingin berperang dengan orang kafir, sudah berapa lama berda'wah kepada mereka..satu jam? Seminit?menangislah kawan..

(Akulah yang patut menangis!!!)

Negara yang aman bukanlah satu kejayaan…
Negara yang di serang pula bukanlah satu kegagalan..

Kejayaan adalah dapat taat perintah Allah!!!
Dalam Negara aman ada perintah Allah, dalam Negara perperanganpun ada perintah Allah…

Nabi dan para sahabat r.a dalam perperanganpun solat berjemaah, tapi ummat islam yang bukan dalam perperangan selamba tinggal solat jemaah kerana sibuk tengok cerita perang...

Di ulangi!!

Kejayaan bukan dalam Negara aman, dan kegagalan bukan dalam Negara perperangan, dalam Negara aman ada perintah Allah sekian-sekian, dalam Negara perperangan ada perintah Allah sekian-sekian, kejayaan adalah bila dapat taat perintah Allah!!!
Orang palestin nak pergi solat berjemaah, tapi tak dapat kerana di halang oleh tentera yahudi, tapi malaysia sekarang Negara aman tapi masjid masih kosong, orang palestin patut menangis tengok rakyat Malaysia yang di uji kemewahan ini!!!!

(aku patut menangis sekali lagi-tapi takde air mata kerana hati aku keras..oh!!!)

RETURN TO THE SOURCE

Seorang yang berpakaian macam ustaz bertanya padaku:

“kenapa ummat islam sekarang tidak bersatu padu? Mengapa UMNO, PAS, ABIM, JIM, SYIAH, SUNNI, TABLIGH, AL-ARQAM, TALIBAN, AL-QAEDA, IKHWAN bla bla bla… (etc..etc.. 73 semuanya) tidak bersatu padu?
Bukankah baik jika semua jemaah islam ini bersatu?

Aku yang 'bukan ustaz tapi di rujuk orang' lalu berkata:
Jika burung helang di ikat salah satu kakinya dengan burung merpati dan salah satu kaki burung merpati di ikat pula dengan burung sendidik.., mana mungkin burung-burung ini boleh terbang dan sampai ke distinasi?

Pengabungan ini tidak akan dapat di buat kerana distinasi setiap burung itu berbeza, begitu jugak dengan gerakkan so call Islamic yang kau sebutkan itu, setiap gerakkan mempunya distanasi yang berbeza dan musuh utama yang berbeza(rujuk post sebelum tentang musuh) !! Maka nasihat aku setelah berbuih nasihat engkau, jika kau rasa apa yang kau buat benar, maka ‘bismilah’, go on dan berikhlaslah!!!

“lakum di nukum wali yadin”….

Tapi, apa yang kau buat ni hamka, seperti ajak orang solat jemaah, beriktikaf di masjid, ziarah dan lain lain adalah satu cabang pada dakwah, iaitu ajak kepada kebaikkan, kenapa orang macam engkau tak mencegah mungkar?

(orang macam aku?-sebenarnya aku dah tulis jawapan soalan ni dulu dalam tajuk “bagaimana mencegah mungkar”.., tapi takpe, aku jawab dengan cara yang lain pulak!!)

Aku kata:
Kau tuduh 'aku'tak buat mencegah mungkar?, aku boleh jawab soalan engkau, tapi jawapan aku adalah dalam bentuk soalan dan jawapannya ada dalam soalan itu..

Aku ulangi, jawapan yang akan aku berikan adalah dalam bentuk soalan dan jawapannya ada dalam soalan itu.., sejauh mana kau jawab soalan itu, sebanyak itulah jawapan yang engkau akan dapat!!!

Jawapan dalam bentuk soalan:

“BAGAIMANA NABI MUHAMMAD S.A.W MENCEGAH MUNGKAR ??”

(Tiada lagi soalan atau jawapan dari mamat tu, semoga aku dan dia mendapat hidayat buat selamanya dari Allah yang Maha Pengasih..oh)

THE ANSWER...

Di bawah aku bagi tajuk tentang cerita Nabi Muhammad s.a.w berdakwah yang korang boleh amalkan dalam mengajak kepada kebaikkan, dan mencegah mungkar,
Korang boleh kaji dan fikir dari cerita di bawah akan bagaimana nabi mencegah mungkar...


  1. Kisah Nabi di caci oleh orang yahudi yang buta, Nabi menyuapnya makanan sehingga Nabi wafat…
  2. Kisah Nabi di ludah oleh seorang pemuda yang di upah oleh abu jahal, bila pemuda itu sakit, apa Nabi buat?
  3. Kisah Nabi dengan Saidina Umar yang membunuh anaknya hidup hidup dan mendera adiknya dengan kejam kerana masuk islam.
  4. Kisah Nabi memaafkan pembunuh Hamzah r.a.
  5. Kisah Nabi membasuh kencing orang biadap dalam masjid, sedangkan sahabat ingin membunuhnya!
  6. Kisah Nabi menyuruh Aisyah bersembunyi kerana seorang yang jahat telah datang berkunjung, tapi bagaimana nabi melayannya?
  7. Kisah nabi di tampar yahudi sehingga berbirat pipinya, kemudian Nabi merawat tangannya yang luka dengan air mata!!
  8. Kisah Nabi di baling batu di taif, Nabi cedara dan berdarah, dan telah memaafkan mereka pada hari yang sama!!
  9. Kisah seorang wanita tua yang ingin berpindah kerana tidak mahu masuk islam, Nabi telah menolong beliau berpindah, wanita tua itu menangis akhirnya kerana...
  10. Kisah seorang yang meminta izin berzina dan bagaimana Nabi melayamnya, sedang sahabat yang lain ingin membunuhnya!!
  11. Kisah Nabi menjawab aduan tentang seorang pencuri.
  12. Kisah Nabi dan tetamu yang sengaja buang najis dalam rumahnya.
  13. Kisah nabi memaafkan Hindun yang pernah melapah mayat bapa saudara Nabi
  14. Kisah Nabi menangani tuduhan melengahkan hutang oleh seorang yahudi, dia telah mencekik leher Nabi, apa Nabi buat?
  15. Kisah nabi di cela Khalid, tapi apa layanan Nabi kepada keluarga khalid sehingga Khalid tidak sabar masuk islam!!
  16. Kisah Nabi menghiburkan Abu supian yang telah banyak meyusahkannya.
  17. Kisah Nabi bersolat dengan bersungguh sungguh untuk ketua orang munafik.
  18. Kisah Nabi menangis apabila melihat mayat yahudi…
  19. Kisah nabi menghadiahkan serban kepada anak abu jahal yang pernah menyakitinya.
  20. Kisah Nabi memaafkan orang yang ingin membunuhnya!!
  21. Kisah Nabi melayan orang yang mengaku berzina.

Ada banyak lagi, cerita-cerita tentang bagaimana Nabi berdakwah, oleh sebab aku bukan ustaz, baik korang rujuk ustaz dan kitab, di sini jelas bahawa cara mencagah kemungkaran bukanlah bertindak seperti mereka yang di sampuk kuasa binatang lalu mencegah mungkar dengan imej batman, spiderman, keluangman, dan terbaru, cicakman..., biarlah orang kapir sajer yang mencagah mungar lagu tu..., korang orang islam, cegahlan mungkar sebagaimana Nabi mencegah mungkar!!!-jangan nak bercita cita menjadi hero yang ada kuasa binatang!!!!

------------

ps: semua superhero akan menjadi mayat!!!